Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 3973 din 27 aprilie 2005

cu privire la aprobarea Metodologiei de elaborare, avizare si aprobare a standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal si a Reperelor metodologice pentru proiectarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal

ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 481 din  7 iunie 2005


SmartCity3


    In temeiul Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
    in baza Hotararii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii,

    ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.

    Art. 1
    Se aproba Metodologia de elaborare, avizare si aprobare a standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal, cuprinsa in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Se aproba Reperele metodologice pentru proiectarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal, cuprinse in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 3
    Pana la inceputul anului scolar 2007 - 2008, toate calificarile care se scolarizeaza prin invatamantul postliceal vor fi revizuite, avizate si aprobate conform prevederilor prezentului ordin.
    Art. 4
    Secretarul de stat pentru invatamant preuniversitar, Directia generala invatamant preuniversitar, Directia generala invatamant in limbile minoritatilor, Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar, Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic, inspectoratele scolare judetene si al municipiului Bucuresti si conducerile unitatilor de invatamant duc la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 5
    Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                     Ministrul educatiei si cercetarii,
                              Mircea Miclea

    ANEXA 1

                               METODOLOGIE
de elaborare, avizare si aprobare a standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Prezenta metodologie reglementeaza procesul de elaborare, avizare si aprobare a standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru calificarile care se pot obtine prin invatamantul postliceal, pana la infiintarea comitetelor sectoriale ale Autoritatii Nationale pentru Calificari.
    (2) Conform Legii nr. 132/1999 privind infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor, republicata, modificata prin Legea nr. 559/2004, comitetele sectoriale au ca rol principal "dezvoltarea, actualizarea si validarea calificarilor, prin participarea partenerilor sociali, la nivelul sectoarelor de activitate".
    Art. 2
    (1) Invatamantul postliceal asigura formarea de tehnicieni specialisti si maistri care sa lucreze intr-un domeniu (nivel 3 de calificare). Nivelul de calificare este definit prin hotarare a Guvernului.
    (2) Absolventul invatamantului postliceal va dovedi urmatoarele achizitii exprimate prin:
    a) competente in domeniul de specializare, operabile in desfasurarea unui proces tehnologic sau a unei activitati economico-sociale;
    b) competente antreprenoriale care sa ii permita infiintarea unei intreprinderi mici/mijlocii sau conducerea unui proces tehnologic, economic, social ori administrativ;
    c) competente de operare PC care sa ii faciliteze administrarea si/sau gestionarea firmei proprii sau conducerea unui proces tehnologic, economic, social sau administrativ la nivelul calificarii dobandite;
    d) competente de comunicare in una-doua limbi straine, aplicate domeniilor de activitate respective.

    CAP. 2
    Elaborarea, avizarea si aprobarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal

    Art. 3
    Elaborarea, avizarea si aprobarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal, la calificarile incluse in Nomenclatorul calificarilor pentru scoala postliceala si scoala de maistri, urmaresc etapele:
    1. Unitatea de invatamant interesata de scolarizarea prin invatamant postliceal intr-o calificare (pe baza solicitarilor ferme ale angajatorilor si a avizului Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social pentru Formarea Profesionala - C.L.D.P.S.F.P.) comunica, in scris, intentia de a elabora curriculumul pentru calificarea respectiva, precum si grupul de lucru (cadre didactice de specialitate din unitatea de invatamant respectiva, specialisti si parteneri locali) Centrului National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic, pana la data de 1 noiembrie a anului scolar anterior scolarizarii.
    2. Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic, prin personalul de specialitate, acorda consultanta grupului de lucru pentru elaborarea urmatoarelor documente:
    a) standardul de pregatire profesionala, pe baza consultarii standardelor ocupationale elaborate de Consiliul pentru Standarde Ocupationale si Atestare (C.O.S.A.) sau, in lipsa acestora, pe baza setului de competente necesare practicarii calificarii, identificat impreuna cu reprezentanti ai agentilor economici, asociatiilor profesionale, patronatelor din domeniul respectiv;
    b) planul de invatamant si programele scolare aferente (curriculum scris), pe baza standardului de pregatire profesionala.
    3. Documentele cuprinse la lit. a) si b) se denumesc in continuare documentatie.
    4. Documentatia elaborata se aproba in consiliul de administratie al scolii si se avizeaza de 1 - 2 parteneri sociali din domeniu.
    5. Documentatia se avizeaza de Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social pentru Formarea Profesionala, constituit in cadrul Consiliului consultativ al inspectoratului scolar, si se inainteaza inspectoratului scolar spre analiza si avizare de catre inspectorul scolar de specialitate.
    6. Documentatia insotita de avizele prezentate la pct. 4 si 5 se inainteaza, de regula, pana la data de 1 martie a anului scolar anterior scolarizarii, spre analiza si avizare metodologica, Centrului National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic, institutie subordonata Ministerului Educatiei si Cercetarii.
    7. Dupa avizare, Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic inainteaza:
    a) standardul de pregatire profesionala Comisiei de validare pentru domeniul respectiv, comisie constituita conform ghidului de validare elaborat prin programul PHARE TVET 2001 si aprobat prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii. In cazul in care functioneaza comitete sectoriale ale autoritatii nationale a calificarilor, standardele de pregatire profesionala se inainteaza acestora pentru validare. Procesul de validare se desfasoara, de regula, in perioada 1 - 30 aprilie a anului in curs, pentru anul scolar urmator. Prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, standardul de pregatire profesionala validat de Comisia de validare/Comitetul sectorial este confirmat ca document national pe baza caruia s-a elaborat curriculumul scris;
    b) curriculumul scris Directiei generale invatamant preuniversitar din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii, care convoaca comisia nationala de specialitate in perioada 1 - 31 mai a anului in curs pentru anul scolar urmator.
    8. Comisia nationala de specialitate analizeaza curriculumul in sedinta de lucru si propune aprobarea sau revizuirea acestuia. Aprobarea curriculumului se va face pana la data de 15 iunie a anului in curs, pentru anul scolar urmator.
    9. Prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, curriculumul scris este aprobat. Acest document devine parte a curriculumului national.
    Art. 4
    (1) In elaborarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului scris se utilizeaza Reperele metodologice pentru proiectarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal, cuprinse in anexa nr. 2, si Manualul de scriere a unitatilor de competenta, elaborat in cadrul proiectului PHARE TVET 2001 de modernizare a invatamantului profesional si tehnic, aprobat prin ordin de catre ministrul educatiei si cercetarii.
    (2) In derularea etapelor, transmiterea documentatiei se face pe suport informatic si pe suport hartie.

    ANEXA 2

                              REPERE METODOLOGICE
pentru proiectarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal

    Invatamantul postliceal asigura obtinerea unei calificari la nivelul 3 de calificare profesionala - tehnician specialist sau maistru.
    Invatamantul postliceal se organizeaza prin scoala postliceala si scoala de maistri.
    Elevii care se pot inscrie in invatamantul postliceal trebuie sa fie absolventi ai diferitelor rute de invatamant liceal. Acestea includ:
    - ruta liceu, filiera tehnologica;
    - ruta liceului tehnologic, prin scoala de arte si meserii si anul de completare;
    - ruta liceu, filiera teoretica si filiera vocationala.

    I. Standardul de pregatire profesionala

    Absolventul invatamantului postliceal trebuie sa demonstreze dobandirea unor competente specializate, precum si a unor cunostinte si abilitati de management de proiect, aplicate in procese tehnologice care presupun un grad mare de autonomie, gandire critica, coordonare, evaluare si control, in cadrul unor departamente sau directii de productie ori de servicii sau in unitati de productie ori de servicii de marime mica.
    Standardul de pregatire profesionala este documentul care descrie o calificare profesionala prin unitati de competenta necesare desfasurarii unei activitati profesionale intr-un anumit domeniu.
    Standardele de pregatire profesionala se elaboreaza conform Manualului de scriere a unitatilor de competenta, elaborat in cadrul proiectului PHARE TVET 2001 de modernizare a invatamantului profesional si tehnic.
    La elaborarea standardelor de pregatire profesionala se vor avea in vedere si standardele ocupationale, in cazul in care acestea exista, care au fost realizate conform metodologiilor Consiliului pentru Standarde Ocupationale si Atestare (C.O.S.A.).
    Standardul de pregatire profesionala cuprinde un numar de unitati de competenta, precum si un numar de credite asociat acestora (de regula 15 - 30 de credite, respectiv un total de 900 - 1.800 de ore, in functie de complexitatea calificarii).
    O calificare in invatamantul postliceal se dezvolta pe baza standardului de pregatire profesionala.
    Standardul de pregatire profesionala cuprinde urmatoarele tipuri de unitati de competenta:
    - unitati de competenta cheie (comunicare profesionala, comunicare profesionala in limba straina, tehnologia informatiilor si comunicatiei aplicate, elemente de management al calitatii, elemente de management de proiect); unitatile de competenta cheie pot fi transferate mai multor calificari din acelasi domeniu;
    - unitati de competenta tehnice specializate.
    Atat unitatile de competenta cheie, cat si cele tehnice specializate au in vedere urmatoarele atributii pe care le poate avea la locul de munca un absolvent intr-o calificare a invatamantului postliceal:
    1. Monitorizare - supravegheaza procese automate de productie, corecteaza executii eronate, amelioreaza secvente de proces, pe un sector/sectie/atelier.
    2. Asigurarea calitatii - formuleaza indicatori de masurare a eficientei procesului si evalueaza aplicarea procedurilor pentru realizarea indicatorilor de proces in cadrul sectorului/sectiei/atelierului.
    3. Management de proiect - formuleaza obiective, coordoneaza si gestioneaza resurse materiale si umane pentru derularea proiectelor la scara medie.
    4. Evaluare si control - aplica proceduri de autoevaluare si de evaluare interna a eficientei de proces si de administrare a resurselor materiale si umane alocate.

    II. Curriculumul pentru invatamantul postliceal

    Curriculumul scris (plan de invatamant si programe scolare) are la baza standardul de pregatire profesionala.
    Curriculumul se dezvolta pe module, determinate de structura unitatilor de competenta.
    Fiecarei unitati de competenta din standardul de pregatire profesionala ii corespunde un modul.
    Curriculumul poate fi adaptat grupului de elevi prin introducerea si a altor module de pregatire care sa asigure fundamentul competentelor necesare calificarii in care se organizeaza pregatirea (microbiologie, biochimie, matematica aplicata, chimie aplicata etc.), pe baza recunoasterii calificarii dobandite anterior sau a validarii experientei/achizitiilor anterioare ale elevilor.
    Pregatirea practica se asigura prin continuturi si numar de ore in modulele de specialitate si este cuprinsa in norma didactica a profesorului de specialitate.

    Format pentru plan de invatamant pentru invatamantul postliceal

    Calificarea .............................................................

    Module:
    Modulul 1 nr. total de ore .............................................,
              din care pregatire practica ...................................
    Modulul 2 nr. total de ore .............................................,
              din care pregatire practica ...................................
        -
        -
        -

    Structura si formatul programelor scolare pentru invatamantul postliceal

    Nota introductiva: explicarea domeniului de pregatire si a calificarilor pregatite prin domeniu; listarea unitatilor de competenta cheie.

    Modulul 1
    1.1. Locul modulului in cadrul planului de invatamant; lista competentelor incluse in unitatea de competenta corespunzatoare modulului.
    1.2. Tabelul de corelare a competentelor si continuturilor
    Unitatea de competenta ..................................................

______________________________________________
  Competente            Continuturi tematice
______________________________________________
______________________________________________

    1.3. Sugestii metodologice: explicarea corelatiilor dintre competente si continuturi; sugestii cu privire la procesul si metodele de predare-invatare; precizari privind caracterul activ si centrat pe elev al metodelor de predare-invatare; precizari privind adaptarea la elevii cu cerinte educationale speciale; precizari privind pregatirea practica; sugestii cu privire la evaluare; precizari privind corelarea instrumentelor de evaluare continua cu criteriile de performanta si probele de evaluare din cadrul unitatilor de competenta (relevante pentru modul).

    Modulul 2



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 3973/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 3973 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 3973/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu