ORDIN
Nr. 3973 din 27 aprilie 2005
cu privire la aprobarea Metodologiei de elaborare, avizare si aprobare a
standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul
postliceal si a Reperelor metodologice pentru proiectarea standardelor de
pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 481 din 7 iunie 2005

In temeiul Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare,
in baza Hotararii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii,
ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Metodologia de elaborare, avizare si aprobare a standardelor de
pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal,
cuprinsa in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Se aproba Reperele metodologice pentru proiectarea standardelor de
pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal,
cuprinse in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3
Pana la inceputul anului scolar 2007 - 2008, toate calificarile care se
scolarizeaza prin invatamantul postliceal vor fi revizuite, avizate si aprobate
conform prevederilor prezentului ordin.
Art. 4
Secretarul de stat pentru invatamant preuniversitar, Directia generala
invatamant preuniversitar, Directia generala invatamant in limbile
minoritatilor, Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar, Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si
Tehnic, inspectoratele scolare judetene si al municipiului Bucuresti si
conducerile unitatilor de invatamant duc la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 5
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
ANEXA 1
METODOLOGIE
de elaborare, avizare si aprobare a standardelor de pregatire profesionala si a
curriculumului pentru invatamantul postliceal
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta metodologie reglementeaza procesul de elaborare, avizare si
aprobare a standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru
calificarile care se pot obtine prin invatamantul postliceal, pana la
infiintarea comitetelor sectoriale ale Autoritatii Nationale pentru Calificari.
(2) Conform Legii nr. 132/1999 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor,
republicata, modificata prin Legea nr. 559/2004, comitetele sectoriale au ca
rol principal "dezvoltarea, actualizarea si validarea calificarilor, prin
participarea partenerilor sociali, la nivelul sectoarelor de activitate".
Art. 2
(1) Invatamantul postliceal asigura formarea de tehnicieni specialisti si
maistri care sa lucreze intr-un domeniu (nivel 3 de calificare). Nivelul de
calificare este definit prin hotarare a Guvernului.
(2) Absolventul invatamantului postliceal va dovedi urmatoarele achizitii
exprimate prin:
a) competente in domeniul de specializare, operabile in desfasurarea unui
proces tehnologic sau a unei activitati economico-sociale;
b) competente antreprenoriale care sa ii permita infiintarea unei
intreprinderi mici/mijlocii sau conducerea unui proces tehnologic, economic,
social ori administrativ;
c) competente de operare PC care sa ii faciliteze administrarea si/sau
gestionarea firmei proprii sau conducerea unui proces tehnologic, economic,
social sau administrativ la nivelul calificarii dobandite;
d) competente de comunicare in una-doua limbi straine, aplicate domeniilor
de activitate respective.
CAP. 2
Elaborarea, avizarea si aprobarea standardelor de pregatire profesionala si
a curriculumului pentru invatamantul postliceal
Art. 3
Elaborarea, avizarea si aprobarea standardelor de pregatire profesionala si
a curriculumului pentru invatamantul postliceal, la calificarile incluse in
Nomenclatorul calificarilor pentru scoala postliceala si scoala de maistri,
urmaresc etapele:
1. Unitatea de invatamant interesata de scolarizarea prin invatamant
postliceal intr-o calificare (pe baza solicitarilor ferme ale angajatorilor si
a avizului Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social pentru
Formarea Profesionala - C.L.D.P.S.F.P.) comunica, in scris, intentia de a
elabora curriculumul pentru calificarea respectiva, precum si grupul de lucru
(cadre didactice de specialitate din unitatea de invatamant respectiva,
specialisti si parteneri locali) Centrului National de Dezvoltare a
Invatamantului Profesional si Tehnic, pana la data de 1 noiembrie a anului
scolar anterior scolarizarii.
2. Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic,
prin personalul de specialitate, acorda consultanta grupului de lucru pentru
elaborarea urmatoarelor documente:
a) standardul de pregatire profesionala, pe baza consultarii standardelor
ocupationale elaborate de Consiliul pentru Standarde Ocupationale si Atestare
(C.O.S.A.) sau, in lipsa acestora, pe baza setului de competente necesare
practicarii calificarii, identificat impreuna cu reprezentanti ai agentilor
economici, asociatiilor profesionale, patronatelor din domeniul respectiv;
b) planul de invatamant si programele scolare aferente (curriculum scris),
pe baza standardului de pregatire profesionala.
3. Documentele cuprinse la lit. a) si b) se denumesc in continuare
documentatie.
4. Documentatia elaborata se aproba in consiliul de administratie al scolii
si se avizeaza de 1 - 2 parteneri sociali din domeniu.
5. Documentatia se avizeaza de Comitetul Local de Dezvoltare a
Parteneriatului Social pentru Formarea Profesionala, constituit in cadrul
Consiliului consultativ al inspectoratului scolar, si se inainteaza
inspectoratului scolar spre analiza si avizare de catre inspectorul scolar de
specialitate.
6. Documentatia insotita de avizele prezentate la pct. 4 si 5 se
inainteaza, de regula, pana la data de 1 martie a anului scolar anterior
scolarizarii, spre analiza si avizare metodologica, Centrului National de
Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic, institutie subordonata
Ministerului Educatiei si Cercetarii.
7. Dupa avizare, Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului
Profesional si Tehnic inainteaza:
a) standardul de pregatire profesionala Comisiei de validare pentru
domeniul respectiv, comisie constituita conform ghidului de validare elaborat
prin programul PHARE TVET 2001 si aprobat prin ordin al ministrului educatiei
si cercetarii. In cazul in care functioneaza comitete sectoriale ale
autoritatii nationale a calificarilor, standardele de pregatire profesionala se
inainteaza acestora pentru validare. Procesul de validare se desfasoara, de
regula, in perioada 1 - 30 aprilie a anului in curs, pentru anul scolar
urmator. Prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, standardul de
pregatire profesionala validat de Comisia de validare/Comitetul sectorial este
confirmat ca document national pe baza caruia s-a elaborat curriculumul scris;
b) curriculumul scris Directiei generale invatamant preuniversitar din
cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii, care convoaca comisia nationala de
specialitate in perioada 1 - 31 mai a anului in curs pentru anul scolar
urmator.
8. Comisia nationala de specialitate analizeaza curriculumul in sedinta de
lucru si propune aprobarea sau revizuirea acestuia. Aprobarea curriculumului se
va face pana la data de 15 iunie a anului in curs, pentru anul scolar urmator.
9. Prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, curriculumul scris
este aprobat. Acest document devine parte a curriculumului national.
Art. 4
(1) In elaborarea standardelor de pregatire profesionala si a
curriculumului scris se utilizeaza Reperele metodologice pentru proiectarea
standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul
postliceal, cuprinse in anexa nr. 2, si Manualul de scriere a unitatilor de
competenta, elaborat in cadrul proiectului PHARE TVET 2001 de modernizare a
invatamantului profesional si tehnic, aprobat prin ordin de catre ministrul
educatiei si cercetarii.
(2) In derularea etapelor, transmiterea documentatiei se face pe suport
informatic si pe suport hartie.
ANEXA 2
REPERE METODOLOGICE
pentru proiectarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului
pentru invatamantul postliceal
Invatamantul postliceal asigura obtinerea unei calificari la nivelul 3 de
calificare profesionala - tehnician specialist sau maistru.
Invatamantul postliceal se organizeaza prin scoala postliceala si scoala de
maistri.
Elevii care se pot inscrie in invatamantul postliceal trebuie sa fie
absolventi ai diferitelor rute de invatamant liceal. Acestea includ:
- ruta liceu, filiera tehnologica;
- ruta liceului tehnologic, prin scoala de arte si meserii si anul de
completare;
- ruta liceu, filiera teoretica si filiera vocationala.
I. Standardul de pregatire profesionala
Absolventul invatamantului postliceal trebuie sa demonstreze dobandirea
unor competente specializate, precum si a unor cunostinte si abilitati de
management de proiect, aplicate in procese tehnologice care presupun un grad
mare de autonomie, gandire critica, coordonare, evaluare si control, in cadrul
unor departamente sau directii de productie ori de servicii sau in unitati de
productie ori de servicii de marime mica.
Standardul de pregatire profesionala este documentul care descrie o
calificare profesionala prin unitati de competenta necesare desfasurarii unei
activitati profesionale intr-un anumit domeniu.
Standardele de pregatire profesionala se elaboreaza conform Manualului de
scriere a unitatilor de competenta, elaborat in cadrul proiectului PHARE TVET
2001 de modernizare a invatamantului profesional si tehnic.
La elaborarea standardelor de pregatire profesionala se vor avea in vedere
si standardele ocupationale, in cazul in care acestea exista, care au fost
realizate conform metodologiilor Consiliului pentru Standarde Ocupationale si
Atestare (C.O.S.A.).
Standardul de pregatire profesionala cuprinde un numar de unitati de
competenta, precum si un numar de credite asociat acestora (de regula 15 - 30
de credite, respectiv un total de 900 - 1.800 de ore, in functie de
complexitatea calificarii).
O calificare in invatamantul postliceal se dezvolta pe baza standardului de
pregatire profesionala.
Standardul de pregatire profesionala cuprinde urmatoarele tipuri de unitati
de competenta:
- unitati de competenta cheie (comunicare profesionala, comunicare
profesionala in limba straina, tehnologia informatiilor si comunicatiei
aplicate, elemente de management al calitatii, elemente de management de
proiect); unitatile de competenta cheie pot fi transferate mai multor
calificari din acelasi domeniu;
- unitati de competenta tehnice specializate.
Atat unitatile de competenta cheie, cat si cele tehnice specializate au in
vedere urmatoarele atributii pe care le poate avea la locul de munca un
absolvent intr-o calificare a invatamantului postliceal:
1. Monitorizare - supravegheaza procese automate de productie, corecteaza
executii eronate, amelioreaza secvente de proces, pe un sector/sectie/atelier.
2. Asigurarea calitatii - formuleaza indicatori de masurare a eficientei
procesului si evalueaza aplicarea procedurilor pentru realizarea indicatorilor
de proces in cadrul sectorului/sectiei/atelierului.
3. Management de proiect - formuleaza obiective, coordoneaza si gestioneaza
resurse materiale si umane pentru derularea proiectelor la scara medie.
4. Evaluare si control - aplica proceduri de autoevaluare si de evaluare
interna a eficientei de proces si de administrare a resurselor materiale si
umane alocate.
II. Curriculumul pentru invatamantul postliceal
Curriculumul scris (plan de invatamant si programe scolare) are la baza
standardul de pregatire profesionala.
Curriculumul se dezvolta pe module, determinate de structura unitatilor de
competenta.
Fiecarei unitati de competenta din standardul de pregatire profesionala ii
corespunde un modul.
Curriculumul poate fi adaptat grupului de elevi prin introducerea si a
altor module de pregatire care sa asigure fundamentul competentelor necesare
calificarii in care se organizeaza pregatirea (microbiologie, biochimie,
matematica aplicata, chimie aplicata etc.), pe baza recunoasterii calificarii
dobandite anterior sau a validarii experientei/achizitiilor anterioare ale
elevilor.
Pregatirea practica se asigura prin continuturi si numar de ore in modulele
de specialitate si este cuprinsa in norma didactica a profesorului de
specialitate.
Format pentru plan de invatamant pentru invatamantul postliceal
Calificarea .............................................................
Module:
Modulul 1 nr. total de ore .............................................,
din care pregatire practica ...................................
Modulul 2 nr. total de ore .............................................,
din care pregatire practica ...................................
-
-
-
Structura si formatul programelor scolare pentru invatamantul postliceal
Nota introductiva: explicarea domeniului de pregatire si a calificarilor
pregatite prin domeniu; listarea unitatilor de competenta cheie.
Modulul 1
1.1. Locul modulului in cadrul planului de invatamant; lista competentelor
incluse in unitatea de competenta corespunzatoare modulului.
1.2. Tabelul de corelare a competentelor si continuturilor
Unitatea de competenta ..................................................
______________________________________________
Competente Continuturi tematice
______________________________________________
______________________________________________
1.3. Sugestii metodologice: explicarea corelatiilor dintre competente si
continuturi; sugestii cu privire la procesul si metodele de predare-invatare;
precizari privind caracterul activ si centrat pe elev al metodelor de
predare-invatare; precizari privind adaptarea la elevii cu cerinte educationale
speciale; precizari privind pregatirea practica; sugestii cu privire la
evaluare; precizari privind corelarea instrumentelor de evaluare continua cu
criteriile de performanta si probele de evaluare din cadrul unitatilor de
competenta (relevante pentru modul).
Modulul 2