Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.3961 din 03.05.2012

privind aprobarea programei şcolare pentru cursul opţional Lectura şi abilităţile de viaţă
ACT EMIS DE: Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului și Sportului
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 322 din 11 mai 2012



SmartCity1

În conformitate cu prevederile art. 65 alin. (4) şi (5) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului emite prezentul ordin. Articolul 1Se aprobă programa şcolară pentru cursul opţional Lectura şi abilităţile de viaţă. Programa este cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Începând cu anul şcolar 2012-2013, programa şcolară cuprinsă în anexă poate fi utilizată în învăţământul gimnazial şi liceal, ca ofertă naţională de Curriculum la decizia şcolii sau în cadrul temelor incluse în activitatea corespunzătoare ariei curriculare Limbă şi comunicare. Articolul 3Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generală management, resurse umane şi reţea şcolară, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, Cătălin Ovidiu Baba ANEXĂPROGRAMA ŞCOLARĂ pentru cursul opţional Lectura şi abilităţile de viaţă Notă de prezentare Cursul opţional Lectura şi abilităţile de viaţă este destinat elevilor din clasele V-XII, de la toate filierele şi specializările din învăţământul preuniversitar. Acesta este gândit ca un opţional pe 2 ani şi include un buget de timp de 36 de ore pe an - o oră pe săptămână, însă structura cursului permite organizarea flexibilă a timpului de învăţare. Cursul a fost elaborat în cadrul proiectului Metode inovative în formarea cadrelor didactice pentru dezvoltarea abilităţilor de viaţă ale elevilor, cofinanţat prin Fondul Social European, Programul operaţional sectorial Dezvoltarea resurselor umane (POSDRU), axa prioritară 3, domeniul major de intervenţie 1.3, implementat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului în parteneriat cu Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile. Prin elementele de fundamentare şi prin modalităţile de dezvoltare a competenţelor de lectură şi de formare a abilităţilor de viaţă la copii şi tineri, cursul opţional Lectura şi abilităţile de viaţă aparţine zonei noilor educaţii şi permite dezvoltarea competenţelor-cheie. Prin modul în care a fost conceput, acest curs opţional oferă soluţii pentru câteva dintre provocările actuale ale sistemului educaţional. Prin abilităţi se înţelege comportamentul controlat care duce la atingerea unor ţeluri, îndeplinirea unor obligaţii sau abordarea unei situaţii. Abilităţile de viaţă reprezintă un set de abilităţi necesare omului pentru a putea duce o viaţă la un nivel de calitate acceptabil, pentru a se dezvolta şi a menţine relaţii normale cu ceilalţi, pentru a-şi realiza scopurile propuse într-o anume perioadă de viaţă şi pentru a face faţă diferitelor dificultăţi. Descrierea unei abilităţi de viaţă se face în termeni de comportament, de cunoaştere, de atitudini şi de performanţă, care reprezintă cele 4 caracteristici ale acesteia. Din categoriile de abilităţi de viaţă fac parte: abilităţile de comunicare, abilităţile sociale, abilităţile de management al învăţării şi informaţiilor, abilităţile de autocunoaştere, abilităţile de autoîngrijire, abilităţile cognitive şi abilităţile practice. Modelul teoretic care stă la baza acestei programe este L.S.D.C. (Lifeskills development cycle), elaborat de Fundaţia International Child Developement Initiatives din Olanda. Parcurgerea programei de către elevii care studiază acest opţional conduce la formarea unor competenţe de comunicare ce asigură integrarea cu succes a acestora în viaţa socială şi profesională. Principiile fundamentale care au orientat elaborarea programei sunt: • Principiul relevanţei, competenţele şi conţinuturile fiind corelate cu nevoile reale şi imediate ale elevilor • Principiul diversificării, strategiile, ofertele şi situaţiile de învăţare fiind diversificate şi adaptate grupului de elevi • Principiul transferului, prin realizarea de conexiuni între textele studiate şi viaţa cotidiană Structura programei Structura curriculumului şcolar pentru opţionalul Lectura şi abilităţile de viaţă are următoarele componente: • Notă de prezentare a legislaţiei specifice, europene şi naţionale, care a stat la baza elaborării programei; subliniază importanţa disciplinei, principiile şi valorile fundamentale, precum şi particularităţile acesteia • Competenţe generale, acestea fiind corelate cu domeniile de competenţe-cheie: competenţa de comunicare în limba română, competenţe digitale, competenţe sociale şi civice, a învăţa să înveţi, sensibilizare şi exprimare culturală • Valori şi atitudini promovate prin acest curs opţional • Competenţe specifice şi conţinuturi asociate acestora, care propun elemente specifice derivate din caracteristicile educaţionale ale disciplinei • Sugestii metodologice, care cuprind recomandări pentru proiectarea demersului didactic, având rolul de a orienta profesorii în implementarea acestei programe pentru realizarea activităţilor de predare-învăţare-evaluare în concordanţă cu specificul acestui curs. Ele sunt elaborate pentru a orienta proiectarea demersului didactic adecvat competenţelor, valorilor şi atitudinilor prevăzute de programă. Proiectarea activităţii didactice trebuie să fie precedată de lectura integrală a programei opţionalului şi de urmărirea logicii interne a acesteia. Activităţile de învăţare şi strategiile de lucru propuse de cadrele didactice trebuie să ţină seama de experienţa elevilor la vârsta pe care o au şi să permită valorizarea pozitivă a acestei experienţe. Centrarea pe elev, ca subiect al activităţii instructiv-educative, presupune respectarea unor exigenţe ale învăţării durabile, aşa cum sunt: utilizarea unor metode active care pot contribui la dezvoltarea capacităţii de comunicare, de manifestare a spiritului critic, tolerant, deschis şi creativ; exersarea lucrului în echipă, a cooperării şi/sau a competiţiei; realizarea unor activităţi diverse de receptare a textelor literare şi nonliterare, care să dea posibilitatea tuturor elevilor de a participa la propria învăţare şi la dezvoltarea abilităţilor de viaţă necesare pentru o viaţă sigură.Competenţe generale
1. Receptarea textului literar şi nonliterar din perspectiva abilităţilor de viaţă 2. Utilizarea lecturii în vederea dezvoltării personale

Valori şi atitudini • Cultivarea interesului pentru lectură şi a plăcerii de a citi • Asumarea unui set de valori personale care să confere identitate persoanei • Dezvoltarea gândirii critice, flexibile şi prospective • Cultivarea interesului pentru învăţarea pe parcursul întregii vieţi ca expresie a dezvoltării durabile • Valorizarea creativităţii ca resursă pentru dezvoltarea personală şi comunitară • Acceptarea diversităţii etnice, sociale, culturale, religioase, de opţiune etc. • Acceptarea dialogului şi a comunicării interculturale Competenţe specifice şi conţinuturi asociate Clasa a V-a şi clasa a VI-a 1. Receptarea textului literar şi nonliterar din perspectiva abilităţilor de viaţă

Competenţe specifice Conţinuturi asociate
1.1. Citirea unor texte diferite care abordează problematica abilităţilor de viaţă 1.2. Observarea comportamentului personajelor literare/a persoanelor în vederea identificării abilităţii de viaţă absente sau dobândite Texte literare şi nonliterare Sensul global al textelor Abilităţi de viaţă: abilităţi de comunicare, abilităţi sociale, abilităţi de management al învăţării şi informaţiilor, abilităţi de autocunoaştere, abilităţi de autoîngrijire, abilităţi cognitive, abilităţi practice Comportamentul Personaj literar; persoană

2. Utilizarea lecturii în vederea dezvoltării personale

Competenţe specifice Conţinuturi asociate
2.1. Identificarea rolului lecturii în dezvoltarea personală 2.2 Asocierea textelor citite cu experienţe personale Lectura experienţială Lectura de identificare Dezvoltarea personală

Clasa a VII-a şi clasa a VIII-a 1. Receptarea textului literar şi nonliterar din perspectiva abilităţilor de viaţă

Competenţe specifice Conţinuturi asociate
1.1. Citirea şi prezentarea unor texte diferite care abordează problematica abilităţilor de viaţă 1.2. Exprimarea opiniei faţă de comportamentul şi atitudinile personajelor literare/a persoanelor referitor la abilităţile de viaţă absente sau dobândite Texte literare şi nonliterare Mesajul textelor Comportament, atitudini Abilităţi de viaţă: abilităţi de comunicare, abilităţi sociale, abilităţi de management al învăţării şi informaţiilor, abilităţi de autocunoaştere, abilităţi de autoîngrijire, abilităţi cognitive, abilităţi practice

2. Utilizarea lecturii în vederea dezvoltării personale

Competenţe specifice Conţinuturi asociate
2.1. Exprimarea unei opinii personale despre rolul lecturii în dezvoltarea personală 2.2. Asocierea mesajului textelor citite cu nevoile personale în vederea dezvoltării personale Lectura reflexivă Lectura informativă, globală Nevoile personale Schimbarea atitudinilor

Clasa a IX-a şi clasa a X-a 1. Receptarea textului literar şi nonliterar din perspectiva abilităţilor de viaţă

Competenţe specifice Conţinuturi asociate
1.1. Compararea unor texte diferite, piese de teatru şi filme care abordează problematica abilităţilor de viaţă 1.2. Argumentarea propriei poziţii faţă de comportamentele şi atitudinile personajelor sau a persoanelor având în vedere abilităţile de viaţă absente sau dobândite Texte literare şi nonliterare. Piese de teatru. Filme Comportament, atitudini, cunoştinţe Abilităţi de viaţă: abilităţi de comunicare, abilităţi sociale, abilităţi de management al învăţării şi informaţiilor, abilităţi de autocunoaştere, abilităţi de autoîngrijire, abilităţi cognitive, abilităţi practice

2. Utilizarea lecturii în vederea dezvoltării personale

Competenţe specifice Conţinuturi asociate
2.1. Investigarea modului în care lectura permite dezvoltarea personală 2.2. Gestionarea eficientă a informaţiilor obţinute prin actul de lectură în vederea dezvoltării personale Lectura exploratorie Investigarea textului Influenţă şi schimbare

Clasa a XI-a şi clasa a XII-a 1. Receptarea textului literar şi nonliterar din perspectiva abilităţilor de viaţă

Competenţe specifice Conţinuturi asociate
1.1. Interpretarea problematicii abilităţilor de viaţă pornind de la textele citite, de la piesele de teatru şi filmele vizionate şi de la punctele de vedere exprimate de colegi pe marginea acestora 1.2. Compararea abilităţii de viaţă a unor persoane/personaje, din punctul de vedere al abilităţilor de viaţă Texte literare şi nonliterare. Piese de teatru. Filme Performanţa şi descrierea comportamentală a abilităţii de viaţă Abilităţi de viaţă: abilităţi de comunicare, abilităţi sociale, abilităţi de management al învăţării şi informaţiilor, abilităţi de autocunoaştere, abilităţi de autoîngrijire, abilităţi cognitive, abilităţi practice

2. Utilizarea lecturii în vederea dezvoltării personale

Competenţe specifice Conţinuturi asociate
2.1. Demonstrarea interesului faţă de lectură ca mijloc de dezvoltare personală 2.2. Realizarea transferului informaţiilor obţinute prin actul lecturii în vederea dezvoltării profesionale Lectura critică Viziunea asupra sinelui şi asupra lumii Schimbarea şi dezvoltarea

Sugestii metodologice Programa oferă posibilitatea organizării flexibile a învăţării într-un număr variabil de lecţii. Se recomandă ca textele literare şi nonliterare selectate în vederea dezvoltării competenţelor generale vizate de prezenta programă să fie legate tematic de problematica abilităţilor de viaţă. Textele literare vor fi selectate atât din literatura română, cât şi din literatura universală. Se poate opta pentru selecţia unor texte, piese de teatru şi filme diverse care pot ilustra teme precum: familia, şcoala, iubirea, călătoria, prietenia, copilăria, adolescenţa etc. Numărul de texte literare selectate destinate lecturii, pentru fiecare an şcolar, este de cel puţin 5 (fragmente sau integrale): poezii, proză narativă şi text dramatic. În ceea ce priveşte textele nonliterare, se vor studia, în acest scop, cel puţin 4 texte, de preferinţă legate tematic de cele literare şi aflate în strânsă legătură cu categoria de vârstă din care fac parte elevii. În cazul claselor din ciclul inferior şi din ciclul superior al liceului, se vor include în seria creaţiilor supuse discuţiilor cel puţin o piesă de teatru şi un film, pentru fiecare an şcolar. Textele literare şi cele nonliterare, piesele de teatru şi filmele vor fi selectate astfel încât să abordeze din categoriile de abilităţi de viaţă următoarele abilităţi specifice:

Categorii de abilităţi de viaţă Abilităţi specifice
1. Abilităţi de comunicare Abilitatea de ascultare activă Abilitatea de negociere Abilitatea de comunicare asertivă Abilitatea de adaptare a discursului la context Abilitatea de persuasiune
2. Abilităţi sociale Abilitatea de lucru în echipă Abilitatea de cooperare Abilitatea de leadership Abilitatea de rezolvare a conflictelor Abilitatea de voluntariat Abilitatea de acceptare a diferenţelor
3. Abilităţi de management al învăţării şi informaţiilor Abilitatea de documentare Abilităţi metacognitive Abilitatea de selectare a informaţiilor Abilitatea de învăţare independentă
4. Abilităţi de autocunoaştere Abilitatea de gestionarea emoţiilor Abilitatea de a avea încredere în sine Abilitatea de asumare a responsabilităţilor Abilitatea de gestionare a stresului
5. Abilităţi de autoîngrijire Abilitatea de adoptare a unui stil de viaţă sănătos Abilitatea de igienă personală Abilitatea de siguranţă personală
6. Abilităţi cognitive Abilitatea de rezolvare a problemelor Abilitatea de luare a deciziilor Abilitatea de gândire critică Abilitatea de planificare şi organizare
7. Abilităţi practice Abilităţi antreprenoriale Abilitatea de protejare a mediului Abilităţi tehnice Abilitatea de îngrijire şi realizare a siguranţei locuinţei

Activităţile de predare-învăţare-evaluare se vor desfăşura în unităţi de timp de două ore, ceea ce implică structurarea conţinuturilor pentru o abordare logică şi coerentă în cadrul unor scenarii didactice atractive, dinamice, care să îmbine activitatea individuală şi frontală cu cea în perechi sau în grup. Scenariile didactice trebuie să fie structurate după modelul: evocare (intrare în temă, actualizarea cunoştinţelor), realizarea sensului (predarea-învăţarea de noi cunoştinţe), reflecţie şi extindere. Rolul central în procesul de predare-învăţare îl are dezvoltarea curiozităţii elevilor asupra posibilităţilor diverse de exprimare a propriilor gânduri şi sentimente, dar şi asupra universului textului. Competenţele specifice pot fi formate prin oricare dintre conţinuturile asociate, iar valorile şi atitudinile vor fi avute în vedere atât în selecţia textelor, cât şi în abordarea concretă a acestora. Pentru formarea calităţilor unui lector activ şi critic, capabil de discernământ, elevilor li se va cere să-şi exprime opinia despre mesajul textelor, despre valorile şi ideile promovate, despre abilităţile de viaţă identificate la nivelul personajelor/persoanelor din textele citite sau despre abilităţile de viaţă care le lipsesc acestora. Citirea corectă şi fluentă presupune atât citirea pentru sine, cât şi citirea pentru ceilalţi, de aceea elevii vor fi solicitaţi să citească texte sau fragmente de texte literare sau nonliterare în gând, dar şi cu voce tare, în faţa unui auditoriu. Textul literar şi nonliterar va fi abordat atât cu scopul formării competenţelor generale şi a celor specifice, cât şi cu scopul formării competenţelor-cheie de învăţare, interpersonale şi sociale. Profesorul va aborda textele din perspectivă transcurriculară prin utilizarea metodelor interactive specifice dezvoltării gândirii critice, astfel încât textul să fie pretext pentru înţelegerea sinelui şi a lumii. Evaluarea se va realiza de regulă prin metode complementare (observarea sistematică a comportamentului, interviul, portofoliul, autoevaluarea, jurnalul de lectură, proiectul etc.) care permit evaluarea reacţiilor, a învăţării şi a comportamentului elevilor. Dezvoltarea competenţei digitale se va realiza prin activităţi de învăţare ce au ca scop formarea la elevi a deprinderii de a folosi internetul şi softurile educaţionale ca sursă de documentare şi de a utiliza critic şi creativ mijloacele media electronice. Autori: Prof. Monica Halaszi (coord.) Prof. Alis Pop Referenţi ştiinţifici: dr. Florentina Sâmihăian - Universitatea din Bucureşti dr. Mina-Maria Rusu - MECTS dr. Anca-Denisa Petrache - MECTS



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 3961/2012

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 3961 din 2012
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 3961/2012
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu