ORDIN Nr. 394
din 1 iunie 2006
pentru aprobarea
Procedurilor privind efectuarea inspectiilor instalatiilor de testare si
verificarea studiilor in vederea respectarii principiilor de buna practica de
laborator
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 635 din 24 iulie 2006
Având în vedere prevederile art. 2 din Hotărârea
Guvernului nr. 63/2002 privind aprobarea Principiilor de bună practică de
laborator, precum şi inspecţia şi verificarea respectării acestora în cazul
testărilor efectuate asupra substanţelor chimice, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 738/2003 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Comerţului, cu
modificările şi completările ulterioare, al Hotărârii Guvernului nr. 168/2005
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi al Hotărârii Guvernului nr. 155/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi comerţului, ministrul
sănătăţii publice şi ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedurile privind efectuarea
inspecţiilor instalaţiilor de testare şi verificarea studiilor în vederea
respectării principiilor de bună practică de laborator, prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului industriei şi resurselor, al ministrului
sănătăţii si familiei si al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 117/356/248/2002 pentru aprobarea
Procedurilor privind efectuarea inspecţiilor instalaţiilor de testare şi
verificarea studiilor în vederea respectării principiilor de bună practică de
laborator, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 521 din 18 iulie 2002.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei şi comerţului
Zsolt Bogos,
secretar de stat
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale,
Gheorghe Flutur
ANEXĂ
PROCEDURI
privind efectuarea inspecţiilor instalaţiilor de
testare şi verificarea studiilor în vederea respectării principiilor de bună practică de laborator
Introducere
Scopul prezentei anexe este de a stabili procedurile privind efectuarea inspecţiilor instalaţiilor de testare şi
verificarea studiilor în vederea respectării principiilor de bună practică de
laborator (BPL), care
să fie reciproc acceptabile de către ţările membre ale Organizaţiei pentru
Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE). Prezenta anexă se referă în special la inspecţiile instalaţiilor de
testare, activitate căreia îi este consacrată o mare parte din timp de către
inspectorii care verifică respectarea principiilor BPL. O inspecţie la o
instalaţie de testare include în mod obişnuit verificarea studiului sau
reverificarea, dar verificări ale studiilor trebuie totodată efectuate la
anumite intervale de timp, la solicitarea, de exemplu, a unei autorităţi de
reglementare. La sfârşitul prezentei anexe se găsesc îndrumări generale pentru
efectuarea verificărilor studiilor.
Inspecţiile instalaţiilor de testare se efectuează
pentru a se determina gradul de conformitate a instalaţiilor de testare şi a
studiilor cu principiile BPL şi pentru a se stabili integritatea datelor
rezultate, astfel încât să se asigure că acestea au calitatea adecvată pentru
evaluarea şi luarea deciziilor de către autorităţile de reglementare. In urma
acestor inspecţii se elaborează rapoarte în care se precizează gradul de
conformitate a unei instalaţii de testare cu principiile BPL. Inspecţiile
instalaţiilor de testare trebuie să fie efectuate cu regularitate pentru a se
realiza şi a se păstra înregistrări privind situaţia conformităţii instalaţiilor
de testare cu BPL.
Alte precizări cu privire la multe dintre punctele din
prezenta anexă se pot obţine prin trimitere la documentele OCDE referitoare la
BPL (privind, de exemplu, rolul şi responsabilităţile directorului de studiu).
Definirea termenilor
Prezentei anexe îi este aplicabilă terminologia
utilizată în Hotărârea Guvernului nr. 63/2002 privind aprobarea Principiilor de
bună practică de laborator, precum şi inspecţia şi verificarea respectării
acestora în cazul testărilor efectuate asupra substanţelor chimice, cu
modificările şi completările ulterioare.
Inspecţiile instalaţiilor de testare
Inspecţiile pentru verificarea respectării principiilor
BPL se pot efectua la orice instalaţie de testare care furnizează date
referitoare la securitatea sănătăţii şi a mediului, necesare în scopuri de reglementare.
Inspectorilor li se poate solicita să verifice date
referitoare la proprietăţile fizice, chimice, toxicologice sau ecotoxicologice
ale unei substanţe sau ale unui preparat. In unele cazuri este posibil ca
inspectorii să aibă nevoie de ajutorul specialiştilor din anumite domenii.
Având în vedere marea diversitate a instalaţiilor -
atât în privinţa amplasării, cât şi a structurii administrative -, precum şi a
tipurilor de studii pe care le întâlnesc inspectorii, aceştia trebuie să decidă
singuri în evaluarea gradului şi nivelului conformităţii cu principiile BPL.
Inspectorii trebuie să adopte o abordare uniformă
pentru a evalua dacă în cazul unei anumite instalaţii de testare sau al unui
studiu specific se obţine un nivel adecvat de conformitate
cu fiecare dintre principiile BPL.
In capitolele ce urmează se regăsesc îndrumări privind
diferitele aspecte ale instalaţiei de testare, inclusiv personalul şi
procedurile acesteia, care pot fi examinate de inspectori. In fiecare capitol
se specifică scopul şi, de asemenea, se prezintă o listă reprezentativă a
aspectelor specifice care pot fi avute în vedere în timpul inspecţiei unei
instalaţii de testare. Aceste liste nu se doresc a fi exhaustive şi nu vor fi
considerate ca atare.
Inspectorii nu trebuie să se
preocupe de planul ştiinţific al studiului sau de interpretarea rezultatelor
studiilor referitoare la riscurile pentru sănătatea oamenilor sau pentru mediu.
De aceste aspecte răspund autorităţile de reglementare cărora li se prezintă
datele în scop de reglementare.
Inspecţiile instalaţiilor de testare şi verificarea
studiilor perturbă inevitabil activităţile normale din instalaţiile de testare.
Din acest motiv inspectorii trebuie să îşi desfăşoare activitatea într-un mod
atent planificat şi, în măsura în care este posibil, să ţină cont de punctul de
vedere al conducerii instalaţiei de testare cu privire la perioada vizitelor în
anumite sectoare ale instalaţiei de testare.
In timpul efectuării inspecţiilor instalaţiilor de
testare şi a verificărilor studiilor la instalaţiile de testare, inspectorii au
acces la informaţii confidenţiale cu valoare comercială. Este esenţial ca
aceştia să ia măsurile necesare pentru ca aceste informaţii să fie văzute doar de
personalul autorizat. Obligaţiile lor în această privinţă sunt stabilite în
cadrul programului privind respectarea principiilor BPL.
Inspecţiile instalaţiilor de testare se efectuează în
scopul determinării gradului de conformitate a instalaţiilor de testare cu
principiile BPL.
Procedurile de inspecţie a instalaţiilor de testare şi
a studiilor cuprind:
I. inspecţia preliminară;
II. pregătirea organizatorică
a inspecţiei;
III. desfăşurarea inspecţiei; elementele inspectate:
1. inspecţia privind organizarea şi personalul
instalaţiei de testare;
2. inspecţia privind programul
de asigurare a calităţii;
3. inspecţia privind instalaţiile;
4. inspecţia privind îngrijirea, cazarea şi izolarea
sistemelor de testare biologice;
5. inspecţia privind aparatele, materialele, reactivii
şi eşantioanele;
6. inspecţia privind sistemele
de testare;
7. inspecţia privind substanţele de testare şi de
referinţă;
8. inspecţia privind procedurile standard de operare;
9. inspecţia privind realizarea studiului;
10. inspecţia privind rapoartele finale;
11. inspecţia privind stocarea şi păstrarea
documentelor şi materialelor;
12. inspecţia privind verificarea studiilor;
IV. finalizarea inspecţiilor
instalaţiilor de testare şi a verificărilor de studii.
CAPITOLUL I
Inspecţia preliminară
1. Autoritatea competentă pentru verificarea
respectării principiilor BPL iniţiază inspecţia instalaţiilor de testare
printr-o inspecţie preliminară. Inspecţia preliminară are ca scop
familiarizarea inspectorului cu instalaţia supusă inspecţiei, cu privire la
structura administrativă, planul clădirilor şi domeniul studiilor pe care le
efectuează.
2. In cadrul inspecţiilor preliminare inspectorii
trebuie să se familiarizeze cu instalaţia de testare pe care urmează să o
viziteze; ei trebuie să treacă în revistă toate informaţiile existente privind
instalaţia de testare. Aceste informaţii pot include rapoarte ale inspecţiilor
anterioare, planul încăperilor instalaţiei, organigrame, rapoarte de studii,
protocoale de studiu, curriculum vitae (CV-uri) ale personalului, documente
care furnizează informaţii cu privire la:
a) tipul, mărimea şi amplasarea instalaţiei de testare;
b) domeniul studiilor care pot fi întâlnite în timpul
inspecţiei;
c) structura administrativă a instalaţiei.
3. Inspectorii trebuie, mai ales, să observe orice
deficienţe apărute de la inspecţiile precedente ale instalaţiilor de testare.
Dacă nu s-au efectuat inspecţii anterioare, se poate efectua o inspecţie
preliminară pentru a se obţine informaţii relevante.
4. Instalaţiile de testare pot fi informate cu
privire la:
a) data şi ora de sosire a inspectorilor;
b) obiectul inspecţiei;
c) durata inspecţiei;
d) solicitarea anumitor documente sau dosare pentru a
fi puse la dispoziţie inspectorilor în cursul inspecţiei.
5. Instalaţiile de testare asigură în cursul
inspecţiei:
a) prezenţa personalului;
b) disponibilitatea documentaţiei.
CAPITOLUL II
Pregătirea organizatorică a inspecţiei
1. Şedinţa de deschidere a inspecţiei
1.1. La şedinţa de deschidere a inspecţiei,
inspectorii împreună cu conducerea instalaţiei de testare stabilesc:
a) motivele inspecţiei instalaţiei de testare sau ale
verificării studiului/studiilor;
b) identificarea sectoarelor instalaţiei de testare
care urmează să fie inspectate;
c) identificarea studiilor alese pentru verificare;
d) identificarea documentelor solicitate pentru
verificare;
e) identificarea membrilor personalului aferent
sectoarelor inspectate;
f) detaliile administrative şi practice ale inspecţiei
instalaţiei de testare.
1.2. La şedinţa de deschidere a inspecţiei,
inspectorii au următoarele sarcini:
a) să prezinte obiectivul şi durata inspecţiei;
b) să indice documentaţia pe care o solicită pentru
inspecţia instalaţiei de testare, respectiv listele studiilor în curs de
desfăşurare şi finalizate, planurile studiilor, procedurile standard de
operare, rapoartele studiilor sau orice altă documentaţie relevantă. Se va
stabili modalitatea de acces la documentaţia solicitată şi, dacă este cazul, de
copiere a acesteia;
c) să solicite informaţii privind structura
administrativă (organizarea) şi personalul instalaţiei;
d) să solicite informaţii referitoare la efectuarea
în sectoarele instalaţiei de testare în care sunt realizate studii conform
principiilor BPL a unor studii care nu sunt supuse principiilor BPL;
e) să stabilească sectoarele
instalaţiei de testare care vor fi supuse inspecţiei instalaţiei de testare;
f) să indice, în vederea verificării studiului, care
sunt documentele şi eşantioanele pe care le solicită din studiul/studiile în
curs de desfăşurare sau finalizat/finalizate
ales/alese;
g) să comunice faptul că la sfârşitul inspecţiei va
avea loc o şedinţă de încheiere;
h) să stabilească contacte cu serviciul de asigurare a
calităţii din cadrul instalaţiei de testare înainte de a începe inspecţia
instalaţiei de testare.
2. Ca regulă generală, este util ca inspectorii, pe
durata efectuării inspecţiei, să fie însoţiţi de un membru al serviciului de
asigurare a calităţii al instalaţiei de testare.
3. Inspectorii pot solicita o încăpere care să le fie
rezervată în scopul analizării documentelor şi pentru activităţile legate de
inspecţie.
CAPITOLUL III
Desfăşurarea inspecţiei; elementele inspectate
1. Inspecţia privind organizarea şi personalul
instalaţiei de testare
1.1. Inspecţia urmăreşte următoarele obiective:
a) să stabilească dacă instalaţia de testare dispune de
un număr suficient de persoane calificate şi de resurse de personal;
b) să stabilească dacă instalaţia de testare dispune
de un număr suficient de servicii-suport pentru diversitatea şi numărul de
studii efectuate;
c) să verifice dacă structura administrativă este
corespunzătoare;
d) să verifice dacă conducerea instalaţiei de testare
a stabilit o politică referitoare la instruirea şi supravegherea sănătăţii
personalului instalaţiei, adecvată studiilor realizate în instalaţie.
1.2. Conducerea instalaţiei de testare furnizează
următoarele documente:
a) planul încăperilor;
b) organigramele privind gestionarea instalaţiei şi
organizarea acesteia din punct de vedere ştiinţific;
c) curriculum vitae ale personalului implicat în
categoria/categoriile studiilor alese pentru verificare;
d) lista/listele studiilor în curs de desfăşurare şi
finalizate, precum şi informaţiile privind categoria studiului, data de
începere şi de sfârşit a studiului, sistemele de testare, metodele de testare a
substanţei pentru testare şi numele directorului studiului;
e) politica de supraveghere a sănătăţii personalului;
f) fişele de post, programul de instruire a
personalului şi înregistrări ale instruirilor;
g) fişierul cu procedurile standard de operare ale
instalaţiei;
h) procedurile standard de operare specifice studiilor
sau proceselor inspectate ori verificate;
i) lista/listele cuprinzând directorii studiilor şi
sponsorii studiilor verificate.
1.3. Inspectorul verifică în
special:
a) listele cuprinzând studiile în curs de desfăşurare
şi finalizate, în vederea evaluării volumului de lucrări realizate în
instalaţia de testare;
b) identitatea şi calificarea directorilor studiilor,
ale responsabilului cu asigurarea calităţii, precum şi ale altor membri din
rândul personalului;
c) existenţa procedurilor standard de operare pentru
toate sectoarele de testare relevante.
2. Inspecţia privind
programul de asigurare a calităţii
2.1. Inspecţia urmăreşte să stabilească dacă
conducerea instalaţiei de testare dispune de sisteme corespunzătoare pentru a
se asigura că studiile sunt realizate în conformitate cu principiile BPL.
2.2. Responsabilul cu asigurarea calităţii prezintă
sistemele şi metodele utilizate pentru inspecţia şi verificarea calităţii
studiilor, precum şi sistemul de înregistrare a observaţiilor rezultate la verificarea
calităţii.
2.3. Inspectorii verifică:
a) calificarea responsabilului cu asigurarea calităţii
şi a întregului personal însărcinat cu asigurarea calităţii;
b) independenţa serviciului de asigurare a calităţii
faţă de personalul participant la studii;
c) modul în care serviciul de asigurare a calităţii
programează şi efectuează inspecţiile, verifică fazele critice ale unui studiu,
precum şi resursele de care dispune pentru activităţile de inspecţie şi de
verificare a calităţii;
d) existenţa metodelor de verificare pe bază de
eşantioane, atunci când, dată fiind durata foarte scurtă a studiilor,
verificarea fiecărui studiu nu este posibilă;
e) amploarea şi precizia verificării asigurării
calităţii în timpul realizării practice a studiului;
f) amploarea şi precizia verificării asigurării
calităţii în timpul funcţionării curente a instalaţiei de testare;
g) procedurile de verificare
a calităţii raportului final pentru a se asigura că acesta reflectă datele
primare;
h) modul în care serviciul de asigurare a calităţii
informează conducerea instalaţiei de testare asupra problemelor care pot altera
calitatea sau integritatea unui studiu;
i) măsurile luate de serviciul de asigurare a calităţii
atunci când sunt constatate abateri;
j) rolul serviciului de asigurare a calităţii în cazul
în care studiile sunt realizate în parte sau în totalitate în laboratoare
subcontractate;
k) contribuţia, după caz, a
serviciului de asigurare a calităţii la analizarea, revizuirea şi actualizarea
procedurilor standard de operare.
3. Inspecţia privind
instalaţiile
3.1. Inspecţia urmăreşte să stabilească dacă
instalaţia de testare, în spaţii închise sau deschise, prezintă dimensiunile,
proiectarea şi amplasarea care îi permit să răspundă cerinţelor necesare pentru
realizarea studiilor.
3.2. Inspectorul verifică îndeplinirea următoarelor
condiţii:
a) proiectarea instalaţiei de testare permite o
separare corespunzătoare a activităţilor, astfel încât, de exemplu, substanţele
pentru testare, animalele, hrana animalelor, specimenele bolnave aferente unui
studiu să nu poată fi confundate cu cele aferente altor studii;
b) existenţa procedurilor de control şi de verificare
a condiţiilor de mediu şi funcţionarea corespunzătoare în zonele critice, de
exemplu spaţiile pentru animale şi pentru alte sisteme de testare biologice,
spaţiile pentru stocarea substanţelor pentru testare şi laboratoarele;
c) întreţinerea
corespunzătoare a instalaţiilor şi existenţa, în caz de nevoie, a procedurilor
de deparazitare.
4. Inspecţia privind
îngrijirea, cazarea şi izolarea sistemelor de testare biologice
4.1. Inspecţia urmăreşte să stabilească dacă, în
cazul studiilor realizate prin teste pe animale sau alte sisteme de testare
biologice, instalaţia de testare dispune de instalaţii-suport şi de condiţii
corespunzătoare pentru a asigura îngrijirea, cazarea şi izolarea lor, astfel
încât să prevină stresul şi alte probleme care ar putea afecta sistemele de
testare şi implicit calitatea datelor. Instalaţia de testare poate să realizeze
studii care necesită o varietate de specii de animale sau plante, precum şi
sisteme microbiene ori alte sisteme celulare sau subcelulare. Tipul sistemelor
de testare care se utilizează determină aspectele referitoare la îngrijire,
cazare sau izolare pe care le va urmări inspectorul.
4.2. Inspectorul verifică, în funcţie de sistemele de
testare, dacă:
a) există instalaţii adecvate pentru sistemele de
testare utilizate şi pentru necesităţile de realizare a testelor;
b) există prevederi pentru izolarea animalelor şi
plantelor introduse în instalaţia de testare şi dacă acestea funcţionează
satisfăcător;
c) există prevederi pentru izolarea animalelor sau,
după caz, a altor elemente ale sistemelor de testare, despre care se ştie sau se bănuieşte că
sunt bolnave ori purtătoare ale unor boli;
d) există o verificare adecvată şi se păstrează
înregistrări privind starea de sănătate, comportamentul sau alte aspecte în
funcţie de sistemul de testare;
e) există echipament corespunzător, bine întreţinut
şi eficient, pentru asigurarea condiţiilor de mediu impuse de fiecare sistem de
testare;
f) cuştile, rafturile, rezervoarele şi alte
recipiente, precum şi echipamentele accesorii sunt menţinute suficient de
curate;
g) se efectuează analize pentru verificarea
condiţiilor de mediu şi a instalaţiilor-suport;
h) există dispozitive pentru îndepărtarea şi
distrugerea deşeurilor animale şi a reziduurilor sistemelor de testare,
utilizate corespunzător, astfel încât să se reducă la minimum infestarea cu
paraziţi, mirosurile, riscul îmbolnăvirilor şi contaminarea mediului;
i) există spaţii de stocare a hranei animalelor sau a
produselor echivalente pentru toate sistemele de testare; aceste spaţii nu sunt
utilizate pentru stocarea altor materiale, cum ar fi substanţele pentru
testare, produsele chimice de deparazitare sau dezinfectanţii. Aceste spaţii de
stocare sunt separate de spaţiile de cazare a animalelor sau de alte sisteme de
testare biologice;
j) hrana animalelor şi aşternuturile de paie stocate
sunt protejate împotriva condiţiilor de mediu nefavorabile, infestării sau
contaminării.
5. Inspecţia privind
aparatele, materialele, reactivii şi eşantioanele
5.1. Inspecţia urmăreşte să stabilească dacă
instalaţia de testare dispune de aparate în stare bună de funcţionare,
corespunzător amplasate, în cantitate suficientă şi cu capacitate adecvată,
corespunzătoare testelor efectuate, şi să se asigure că materialele, reactivii
şi eşantioanele sunt corect etichetate, utilizate şi stocate.
5.2. Inspectorul verifică dacă sunt îndeplinite
următoarele condiţii:
a) aparatele sunt curate şi în stare bună de
funcţionare;
b) există înregistrări cu date privind funcţionarea,
întreţinerea, verificarea, etalonarea şi validarea echipamentelor şi aparatelor
de măsură (inclusiv a sistemelor informatice);
c) materialele şi reactivii chimici sunt corect
etichetaţi şi stocaţi la temperatura corespunzătoare şi sunt în limita
termenului de valabilitate;
d) etichetele reactivilor indică: provenienţa,
denumirea, concentraţia şi/sau alte informaţii relevante;
e) eşantioanele sunt etichetate corect, indicând:
sistemul de testare, studiul, natura şi data de prelevare a eşantionului;
f) aparatele şi materialele utilizate nu deteriorează
semnificativ sistemele de testare.
6. Inspecţia privind
sistemele de testare
6.1. Inspecţia urmăreşte să stabilească dacă există
proceduri corespunzătoare pentru manipularea şi controlul sistemelor de testare
necesare pentru realizarea studiilor, cum sunt sistemele de testare chimice,
fizice, celulare, microbiologice, vegetale sau animale.
6.2. Inspecţia privind sistemele de testare fizice şi
chimice
Inspectorul verifică dacă sunt îndeplinite următoarele
condiţii:
a) a fost determinată stabilitatea substanţelor
pentru testare şi de referinţă în cazurile menţionate în planul studiului;
b) au fost utilizate substanţele de referinţă
indicate în metodele de testare;
c) au fost preluate ca date primare şi au fost
arhivate datele obţinute în sistemele automate sub formă de grafice,
înregistrări sau forme înregistrate ale datelor înregistrate de computer.
6.3. Inspecţia privind sistemele de testare biologice Inspectorul, luând în considerare prevederile referitoare
la îngrijirea, cazarea şi izolarea sistemelor de
testare biologice conform celor menţionate la pct. 4, verifică dacă sunt
îndeplinite următoarele condiţii:
a) sistemele de testare corespund celor indicate în
planurile studiilor;
b) sistemele de testare sunt identificate corect, iar
în cazurile necesare şi posibile, marca de identificare se menţine neschimbată
în tot cursul studiului;
c) există înregistrări privind recepţia sistemelor de
testare şi documente justificative privind numărul de sisteme de testare primite,
utilizate, înlocuite sau distruse;
d) locaşul sau recipientele sistemelor de testare
sunt corect identificate cu toate informaţiile necesare;
e) există o separare corespunzătoare între studiile
efectuate pe aceleaşi specii de animale sau pe aceleaşi sisteme de testare
biologice, dar realizate cu substanţe diferite;
f) există o separare corespunzătoare a speciilor de
animale şi a celorlalte sisteme de testare biologice în spaţiu sau în timp;
g) mediul ambiant al sistemelor de testare biologice
este cel indicat în planul de studiu sau în procedurile standard de operare, în
special în ceea ce priveşte temperatura ori ciclurile lumină/întuneric;
h) înregistrările privind recepţia, manipularea,
cazarea sau izolarea, îngrijirea şi evaluarea stării de sănătate sunt
corespunzătoare caracteristicilor sistemelor de testare;
i) se păstrează înregistrări scrise privind examinarea,
carantina, morbiditatea, mortalitatea, comportamentul, diagnosticarea, tratarea
afecţiunilor, corespunzătoare fiecărui sistem de testare biologic;
j) există prevederi pentru distrugerea corespunzătoare
a sistemelor de testare la finalizarea testării.
7. Inspecţia privind
substanţele de testare şi de referinţă
7.1. Inspecţia urmăreşte să stabilească dacă
instalaţia de testare dispune de proceduri pentru:
a) a se asigura că identitatea, puritatea, cantitatea
şi compoziţia substanţelor pentru testare şi de referinţă sunt în conformitate
cu specificaţiile;
b) recepţia şi stocarea corespunzătoare a
substanţelor pentru testare şi de referinţă.
7.2. Inspectorul verifică dacă sunt îndeplinite
următoarele condiţii:
a) există o evidenţă scrisă privind recepţia (inclusiv
identificarea persoanei responsabile), manipularea, prelevarea de mostre, utilizarea şi stocarea substanţelor pentru
testare şi de referinţă;
b) recipientele de stocare a substanţelor pentru
testare şi de referinţă sunt corect etichetate;
c) condiţiile de stocare sunt adecvate pentru
menţinerea concentraţiei, purităţii şi stabilităţii substanţelor pentru testare
şi de referinţă;
d) există o evidenţă scrisă pentru a determina
identitatea, puritatea, compoziţia, stabilitatea substanţelor pentru testare şi
de referinţă şi prevenirea contaminării acestora;
e) există proceduri pentru a determina omogenitatea şi
stabilitatea amestecurilor conţinând substanţe pentru testare şi de referinţă,
după caz;
f) recipientele de stocare a amestecurilor (sau
diluţiilor) de substanţe pentru testare ori de referinţă sunt etichetate corect
şi există înregistrări privind omogenitatea şi stabilitatea conţinutului lor,
după caz;
g) dacă durata testului este mai mare de 4 săptămâni,
mostrele de substanţe pentru testare şi de referinţă au fost prelevate pentru
analiză şi au fost păstrate o perioadă adecvată;
h) există proceduri pentru amestecarea de substanţe
privind evitarea erorilor de identificare şi a contaminării încrucişate.
8. Inspecţia privind
procedurile standard de operare
8.1. Inspecţia urmăreşte să stabilească dacă
instalaţia de testare dispune de proceduri standard de operare scrise pentru
toate componentele importante ale activităţilor sale, ţinând cont de faptul că
una dintre cele mai importante tehnici manageriale de care dispune conducerea
pentru controlul activităţilor instalaţiei este utilizarea procedurilor
standard de operare scrise. Acestea au legătură directă cu elementele de rutină
ale testărilor realizate de instalaţia de testare.
8.2. Inspectorul verifică dacă sunt îndeplinite
următoarele condiţii:
a) fiecare sector al instalaţiei de testare are acces
imediat la copiile relevante autorizate ale procedurilor standard de operare;
b) există proceduri pentru revizuirea şi actualizarea
procedurilor standard de operare;
c) toate amendamentele sau
schimbările efectuate în procedurile standard de operare au fost autorizate şi
datate;
d) există dosare cu istoricul tuturor procedurilor
standard de operare;
e) procedurile standard de operare sunt disponibile
pentru activităţile menţionate la pct. 8.3.
8.3. Inspectorul verifică dacă există proceduri standard
de operare pentru următoarele activităţi:
a) recepţia, determinarea identităţii, a purităţii, a
compoziţiei şi a stabilităţii, etichetarea, manipularea, prelevarea de mostre,
utilizarea şi stocarea substanţelor pentru testare şi de referinţă;
b) utilizarea, întreţinerea, curăţarea, etalonarea şi
validarea aparatelor de măsură, a sistemelor informatice şi a echipamentelor de
control al condiţiilor de mediu ambiant;
c) prepararea de reactivi şi
dozarea preparatelor;
d) înregistrarea de date, întocmirea de rapoarte,
stocarea şi consultarea înregistrărilor şi rapoartelor;
e) pregătirea încăperilor şi a condiţiilor de mediu
ambiant pentru sistemele de testare;
f) recepţia, transferul,
amplasarea, caracterizarea, identificarea şi întreţinerea sistemelor de
testare;
g) manipularea sistemelor de testare înaintea, în
cursul şi la sfârşitul studiului;
h) distrugerea sistemelor de testare uzate;
i) utilizarea agenţilor antiparaziţi şi a agenţilor de
curăţare;
j) operaţiile privind programul de asigurare a
calităţii.
8.4. Lista cuprinzând activităţile menţionate la pct.
8.3 nu este limitativă.
9. Inspecţia privind
realizarea studiului
9.1. Inspecţia urmăreşte să stabilească dacă există
planurile studiilor şi dacă planurile studiilor şi derularea acestora sunt
conforme cu principiile BPL.
9.2. Inspectorul verifică dacă sunt îndeplinite
următoarele condiţii:
a) planul studiului a fost semnat de directorul
studiului;
b) toate modificările aduse
planului studiului au fost semnate şi datate de directorul studiului;
c) data de aprobare a planului studiului de către
sponsorul studiului a fost înregistrată;
d) măsurătorile, observaţiile şi analizele sunt
realizate conform planului studiului şi procedurilor standard de operare
corespunzătoare;
e) rezultatele măsurătorilor, observaţiilor şi
analizelor au fost înregistrate direct, rapid, precis şi citeţ, au fost
semnate, parafate şi datate;
f) înregistrările modificărilor datelor primare,
inclusiv ale celor din calculator, nu ascund înregistrările precedente;
consemnările indică motivul şi data modificării, precum şi identitatea
persoanei care a efectuat modificarea;
g) datele generate sau stocate de computer au fost
identificate şi există proceduri corespunzătoare de
protecţie a acestora împotriva modificărilor neautorizate sau a pierderilor;
h) sistemele informatice utilizate în cadrul studiului
sunt fiabile, exacte şi au fost validate;
i) evenimentele neprevăzute din zona datelor primare au
fost analizate şi evaluate;
j) rezultatele prezentate în rapoartele studiilor
(interimare sau finale) sunt consistente, complete şi reflectă corect datele
primare.
10. Inspecţia privind
rapoartele finale
10.1. Inspecţia urmăreşte să stabilească dacă
rapoartele finale sunt întocmite în conformitate cu principiile BPL.
10.2. Inspectorul verifică dacă în cadrul unui raport
final sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) este semnat şi datat de directorul studiului pentru
a arăta că acesta îşi asumă responsabilitatea validităţii studiului şi confirmă
că studiul a fost realizat conform principiilor BPL;
b) este semnat şi datat de alţi responsabili de
teste, dacă sunt incluse rapoartele elaborate de aceştia pentru disciplinele la
care studiul face referire;
c) este însoţit de o declaraţie privind asigurarea
calităţii, semnată şi datată;
d) toate amendamentele au fost datate şi semnate de
personalul cu competenţe în materie;
e) conţine listele cu localizarea în arhivă a tuturor
mostrelor, eşantioanelor şi datelor primare.
11. Inspecţia privind
stocarea şi păstrarea arhivelor şi materialelor
11.1. Inspecţia urmăreşte să stabilească dacă
instalaţia de testare are înregistrări, rapoarte, măsuri şi prevederi
corespunzătoare pentru asigurarea stocării şi păstrării în deplină siguranţă a
documentelor şi materialelor.
11.2. Inspectorul verifică dacă sunt îndeplinite
următoarele condiţii:
a) există o persoană desemnată în calitate de
responsabil de arhivă;
b) în arhivă sunt păstrate planurile studiilor,
datele primare (inclusiv cele obţinute în cadrul studiilor nefinalizate),
rapoartele finale, mostrele şi eşantioanele, precum şi înregistrările cu
calificarea şi instruirea profesională a personalului;
c) există proceduri de consultare a materialului arhivat;
d) există proceduri pentru cazul în care accesul la
arhive este limitat la personalul autorizat şi există înregistrări privind
personalul care are acces la datele primare, slide-uri etc;
e) există un inventar al materialelor din arhivă
ieşite şi reintrate;
f) documentele şi materialele sunt păstrate în mod
corespunzător pe durata perioadei de păstrare stabilite la pct. XI.1 din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 63/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
g) există prevederi privind
măsurile pentru evitarea pierderii sau deteriorării documentelor şi
materialelor arhivate.
12. Inspecţia privind
verificarea studiilor
12.1. Inspecţiile instalaţiilor de testare cuprind,
printre altele, verificarea studiilor în curs de desfăşurare sau finalizate.
12.2. Autorităţile de reglementare pot solicita
verificări speciale ale studiilor, independente de inspecţia instalaţiilor de
testare.
Datorită marii varietăţi a studiilor care pot fi
verificate, sunt necesare numai îndrumări cu caracter general, inspectorii şi
celelalte persoane participante la verificarea studiilor trebuind, prin urmare,
să stabilească singuri natura şi amploarea examinărilor efectuate.
12.3. Verificarea studiului constă în reconstituirea
acestuia prin compararea raportului final cu planul studiului, cu procedurile
standard de operare relevante, cu datele primare şi cu alte documente păstrate
în arhivă.
12.4. In unele cazuri inspectorii pot apela la experţi
în domeniu pentru efectuarea eficientă a verificării studiului, de exemplu,
dacă este necesară examinarea unor secţiuni de ţesuturi la microscop.
12.5. La verificarea studiului, inspectorul trebuie:
a) să obţină numele, fişele de post şi rezumatul
pregătirii profesionale şi al experienţei personalului implicat în efectuarea
studiului, cum ar fi directorul de studiu şi responsabilii de teste;
b) să verifice existenţa unui număr corespunzător de
persoane calificate în domeniile aferente studiului;
c) să identifice aparatele sau echipamentele speciale
utilizate în studiu şi să verifice înregistrările cu informaţii privind
calibrarea, întreţinerea şi exploatarea acestora;
d) să verifice înregistrările privind stabilirea
substanţelor pentru testare, analizele substanţelor şi preparatelor, analizele
alimentelor pentru animale etc;
e) să încerce să determine, prin interviuri dacă este
posibil, sarcinile alocate personalului studiului pentru a cunoaşte dacă acesta
a dispus de suficient timp pentru îndeplinirea sarcinilor atribuite conform
planului studiului sau raportului;
f) să dispună de copii de pe documentaţia privind
procedurile de control şi de pe documentaţia de bază privind studiul,
incluzând:
1. planul studiului;
2. procedurile standard de operare, în vigoare la
momentul realizării studiului;
3. înregistrările, caietele de laborator, dosarele,
fişele de lucru, formele înregistrate ale datelor înregistrate de computer etc,
verificarea calculelor, dacă este cazul;
4. raportul final.
12.6. La verificarea studiului realizat pe baza testelor
pe animale (de exemplu, rozătoare şi alte mamifere)
inspectorul verifică, pentru un anumit procentaj de animale, schimbările
survenite de la recepţia acestora în instalaţia de testare până la autopsie,
acordând atenţie următoarelor aspecte:
a) greutatea corporală a
animalelor, cantităţile de apă şi de alimente ingerate, prepararea şi
administrarea dozelor etc;
b) observaţiile clinice şi rezultatele autopsiei;
c) analizele biologice;
d) patologia.
CAPITOLUL IV
Finalizarea inspecţiilor instalaţiilor de testare
sau a verificărilor studiilor
1. La finalizarea inspecţiilor instalaţiilor de
testare sau a verificărilor studiilor inspectorul prezintă concluziile
inspecţiei conducerii instalaţiei de testare, în cadrul şedinţei de încheiere.
2. Inspectorul întocmeşte un
raport scris asupra celor constatate, denumit raportul inspecţiei, pe
care îl prezintă în cadrul şedinţei de încheiere.
3. In cazul în care inspectorii au constatat abateri
minore de la principiile BPL, abateri care nu compromit valabilitatea studiilor realizate în instalaţia de testare, în raport se poate
preciza că instalaţia funcţionează în conformitate cu principiile BPL. In
aceste condiţii se procedează astfel:
a) inspectorul comunică conducerii instalaţiei de
testare abaterile constatate;
b) instalaţia de testare efectuează corecturile
necesare într-o perioadă stabilită de comun acord;
c) inspectorul verifică ulterior efectuarea
corecturilor pentru a se asigura că au fost luate toate măsurile necesare
pentru remedierea abaterilor.
4. In cazul în care s-au
constatat abateri grave de la principiile BPL şi dacă inspectorul consideră că
aceste abateri pot compromite valabilitatea studiilor realizate în instalaţia
de testare, acesta le menţionează detaliat în raportul inspecţiei înaintat
Autorităţii de monitorizare BPL. Măsurile luate de autoritatea de reglementare,
după caz, depind de natura şi de amploarea abaterii, precum şi de prevederile
legale şi/sau administrative cuprinse în programul privind respectarea
principiilor BPL.
5. In cazul în care
verificările studiilor s-au efectuat la cererea autorităţii de reglementare,
inspectorul îi va transmite acesteia raportul detaliat al inspecţiei prin
intermediul Autorităţii de monitorizare BPL.