ORDIN Nr. 3492
din 13 decembrie 2007
pentru modificarea si
completarea Regulamentului privind conditiile de participare, organizare si
desfasurare a concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante si avansare,
precum si conditiile pentru modificarea si incetarea raporturilor de serviciu
ale functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare, aprobat
prin Ordinul ministrului justitiei nr. 2.854/C/2004
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 893 din 28 decembrie 2007
Potrivit dispoziţiilor Legii nr. 293/2004 privind
Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţională a Penitenciarelor,
cu modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
83/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art.I. - Incepând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin,
Regulamentul privind condiţiile de participare, organizare şi desfăşurare a
concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante şi avansare, precum şi
condiţiile pentru modificarea şi încetarea raporturilor de serviciu ale
funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare, aprobat prin
Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.854/C/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.099 din 25
noiembrie 2004, se modifică şi se completează potrivit anexei care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. II. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. III. -Administraţia Naţională a Penitenciarelor va duce la îndeplinire
dispoziţiile prezentului ordin.
p. Ministrul justiţiei,
Gheorghe Mocuţa,
secretar de stat
ANEXĂ
Regulamentul privind condiţiile de participare,
organizare şi desfăşurare a concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante şi
avansare, precum şi condiţiile pentru modificarea şi încetarea raporturilor de
serviciu ale funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare se
modifică şi se completează după cum urmează:
1.
Articolul 1 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte
normele referitoare la:
a) organizarea şi desfăşurarea concursurilor pentru
ocuparea posturilor vacante din sistemul administraţiei penitenciare, cu
excepţia posturilor de: director general şi director general adjunct al
Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, director de direcţie din
Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi director de unitate penitenciară;
b) acordarea gradelor profesionale şi avansarea în
funcţii;
c) condiţiile pentru modificarea şi încetarea
raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici din cadrul sistemului
administraţiei penitenciare."
2. Articolul 5 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - Funcţiile vacante din sistemul
administraţiei penitenciare se ocupă prin:
a) avansarea, în condiţiile legii, a ofiţerilor şi a
agenţilor;
b) repartizarea absolvenţilor instituţiilor de
formare a personalului pentru sistemul administraţiei penitenciare, în ordinea
descrescătoare a mediilor obţinute la examenul de absolvire;
c) transferul funcţionarilor publici din sistemul
administraţiei penitenciare, la cererea acestora sau cu acordul lor scris, în
aceeaşi ori în altă funcţie publică, din alte unităţi ale sistemului
administraţiei penitenciare sau în Ministerul Justiţiei;
d) trecerea agenţilor în corpul ofiţerilor, în
condiţiile legii;
e) concurs organizat în vederea ocupării posturilor
vacante, în condiţiile prezentului regulament."
3. La articolul 12,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In vederea participării la concurs, în termen de
25 de zile de la data publicării anunţului, candidaţii depun la compartimentul
resurse umane al unităţii organizatoare a concursului dosarul de candidat, care
va conţine în mod obligatoriu:
- cererea de înscriere, cu o singură opţiune;
- copia actului de identitate;
- copiile diplomelor de studii şi ale altor acte care
atestă efectuarea unor specializări;
- copia carnetului de muncă sau o adeverinţă care să
ateste vechimea în muncă şi, după caz, în specialitate;
- cazierul judiciar;
- fişa medicală;
- copia fişei de evaluare a performanţelor
profesionale individuale sau, după caz, recomandarea de la ultimul loc de
muncă;
- recomandarea episcopiei locale, pentru candidaţii la
posturile de preot;
- declaraţia pe propria răspundere sau adeverinţă care
să ateste că nu a desfăşurat activităţi de poliţie politică."
4. La articolul 12,
alineatul (4) se abrogă.
5. Articolele 13 şi 14 se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) In funcţie de
specificul posturilor, directorul general al Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor stabileşte, prin decizie, următoarele comisii:
a) comisia de selecţionare a dosarelor şi examinare a
cunoştinţelor teoretice;
b) comisia de evaluare a
aptitudinilor/performanţelor fizice, stabilită în funcţie de specificul
postului scos la concurs;
c) comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(2) Fiecare comisie este formată din preşedinte, membri
şi secretar, după cum urmează:
a) comisia de selecţionare a dosarelor şi examinare a
cunoştinţelor teoretice:
preşedinte: - directorul adjunct/directorul adjunct de
direcţie/şeful serviciului/şeful biroului/şeful compartimentului din domeniul
de activitate al posturilor scoase la concurs;
membri: - un ofiţer specialist
în domeniul de activitate al postului scos la concurs;
- un consilier juridic;
secretar: - un funcţionar public cu statut special din
compartimentul resurse umane;
b) comisia de evaluare a aptitudinilor/performanţelor
fizice: preşedinte: - directorul de unitate/directorul de direcţie sau persoana
desemnată de acesta;
membri: - un ofiţer specialist în domeniul de activitate
al postului scos la concurs;
- un ofiţer/agent specialist în domeniul probei
practice sau, după caz, ofiţer/agent specialist în domeniul probei fizice
susţinute;
secretar: - un funcţionar public cu statut special din
compartimentul resurse umane;
c) comisia de soluţionare a contestaţiilor:
preşedinte: - directorul adjunct/directorul de direcţie
sau o persoană desemnată de acesta, alţii decât cei din comisiile prevăzute la
lit. a) şi b);
membri: - un ofiţer specialist în domeniul de
activitate al postului scos la concurs;
- un ofiţer din unitate;
secretar: - un funcţionar public cu statut special din
compartimentul resurse umane.
Art. 14. - (1) Persoanele care întrunesc condiţiile
pentru a face parte din comisiile de concurs pot deţine calitatea de membru al
unei singure comisii dintre comisiile menţionate la art. 13, în cadrul
aceluiaşi concurs.
(2) Din comisiile prevăzute la art. 13 nu pot face
parte acele persoane care sunt soţi, rude sau afini până la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidaţii
înscrişi la concurs.
(3) Persoanele desemnate în comisiile prevăzute la
art. 13 alin. (2) semnează, după numire, o declaraţie pe propria răspundere, în
care precizează că:
a) nu se află în vreuna dintre situaţiile de
incompatibilitate prevăzute la alin. (2);
b) va respecta secretul şi confidenţialitatea
lucrărilor comisiei şi ale variantelor de subiecte ce vor fi elaborate.
(4) Persoanele desemnate în comisiile prevăzute la art.
13, precum şi alte persoane implicate în organizarea concursului vor fi
retribuite pentru munca depusă, în conformitate cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 257/2005 privind înfiinţarea pe lângă Ministerul Justiţiei a
unei activităţi finanţate integral din venituri proprii."
6. Articolul 16 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Concursul pentru ocuparea posturilor
vacante constă, în mod cronologic, în:
a) testarea psihologică;
b) selectarea dosarelor de
înscriere, sub aspectul îndeplinirii de către candidaţi a condiţiilor de
participare la concurs;
c) proba practică de evaluare a
aptitudinilor/performanţelor fizice;
d) proba scrisă de examinare a cunoştinţelor, conform
bibliografiei stabilite.
(2) In vederea participării la concurs, în termen de 25
de zile calendaristice de la data publicării anunţului, candidaţii depun la
compartimentul resurse umane al unităţii organizatoare a concursului dosarul de
înscriere."
7. După articolul 16 se introduce un nou articol, articolul 161, cu următorul cuprins:
„Art. 161. - (1)
Testarea psihologică este obligatorie pentru toţi candidaţii şi se efectuează
de către specialişti din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(2) Candidaţii declaraţi «Respinşi» la testarea
psihologică vor fi eliminaţi din concurs.
(3) Rezultatul testării psihologice nu poate fi
contesta."
8. Articolul 18 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - Proba practică de evaluare a
aptitudinilor/performanţelor
fizice se desfăşoară înaintea probei scrise. Rezultatul se consemnează în
procesul-verbal, cu aprecierea «Admis» sau «Respins», definitivă, având la bază
baremele prevăzute în anexele nr. 2 şi 3. Aprecierea «Respins» elimină
candidatul de la susţinerea celorlalte probe."
9. Articolele 19-31
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) La proba scrisă se prezintă doar
candidaţii care au fost declaraţi «admişi» la proba practică de evaluare a
aptitudinilor/performanţelor fizice. Proba scrisă se susţine în termen de cel
mult 3 zile lucrătoare de la data afişării rezultatelor la proba susţinută
anterior.
(2) Proba scrisă constă în redactarea unei lucrări.
(3) Subiectele pentru proba scrisă se stabilesc de
către comisia stabilită la art. 13 alin. (2) lit. a), pe baza bibliografiei de
concurs, astfel încât să reflecte capacitatea de analiză şi sinteză a
candidaţilor, în concordanţă cu nivelul şi cu specificul funcţiilor pentru care
se organizează concursul.
(4) Modalitatea de testare în cadrul
probei scrise de verificare a cunoştinţelor teoretice este tip sinteză sau
întrebări deschise.
(5) Comisia are obligaţia de a elabora minimum 3
variante de subiecte pentru proba scrisă.
(6) Fiecare variantă cu subiectele de concurs este
introdusă într-un plic sigilat şi semnat de toţi membrii comisiei de examinare
cu cel puţin două ore înainte de desfăşurarea probei scrise.
(7) Timpul alocat pentru elaborarea lucrărilor scrise
este stabilit de comisia de examinare şi nu poate depăşi 3 ore din momentul
comunicării subiectelor.
(8) Plicul cu subiectele de concurs este ales dintre
cele 3 plicuri cu variante de subiecte şi deschis de către un candidat. Acesta
semnează procesul-verbal încheiat în ziua susţinerii probei scrise.
(9) Comisia constituită conform art. 13 alin. (2) lit.
a), după stabilirea subiectelor, întocmeşte grila de corectare.
(10) Grila de corectare corespunzătoare probei scrise
se afişează la sediul instituţiei organizatoare, în ziua următoare susţinerii
probei scrise.
Art. 20. - (1) Cu cel puţin 3
ore înainte de începerea probei scrise, la locul desfăşurării acesteia, dacă
este cazul, se va afişa repartizarea pe săli a candidaţilor.
(2) Inaintea începerii probei scrise, preşedintele
comisiei de selecţionare a dosarelor şi examinare a cunoştinţelor îi
instruieşte pe membrii comisiei şi pe supraveghetori, potrivit prevederilor
prezentului regulament, referitor la susţinerea probei scrise, la repartizarea
candidaţilor pe săli, precum şi la atribuţiile fiecăruia.
(3) Supraveghetorii la susţinerea
probei scrise sunt desemnaţi prin decizie de zi pe unitate şi trebuie să fie
persoane de altă specialitate decât cea la care se susţine proba scrisă.
(4) La încheierea instructajului, participanţii vor
semna un proces-verbal, care se va arhiva, alături de celelalte documente ale
concursului, în dosarul de concurs.
Art. 21. - (1) Accesul candidaţilor în săli este permis
pe baza listelor întocmite pentru fiecare sală şi a documentelor care atestă
identitatea, potrivit legii, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de
începerea probei. După efectuarea apelului nominal al candidaţilor şi
verificarea identităţii, fiecare candidat va păstra pe bancă buletinul/cartea
de identitate sau paşaportul până la predarea lucrării scrise. Pe listă se
menţionează prezenţa fiecărui candidat.
(2) Se interzice candidaţilor să pătrundă în săli cu
orice fel de materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea
subiectelor, precum şi cu orice mijloc de comunicare la distanţă, computere
personale, PDA-uri, etc.
(3) Nerespectarea dispoziţiilor referitoare la
introducerea de materiale şi mijloace de comunicare la distanţă interzise în
sălile de examen duce la eliminarea din sală a candidatului de către
preşedintele comisiei, indiferent dacă materialele interzise au fost folosite
sau nu.
(4) Inainte de începerea probei scrise, comisia va
prezenta candidaţilor modul de desfăşurare a probei şi modul de completare a
datelor personale pe foile de redactare a lucrării primite, ulterior fiind
secretizate.
(5) Situaţiile în care sunt eliminaţi candidaţii din
sala de concurs se consemnează în procesul-verbal întocmit cu ocazia desfăşurării
acestei probe, fiind evidenţiate motivele acestor măsuri.
Art. 22. - (1) După comunicarea subiectelor este
interzis accesul în sala de concurs al candidaţilor sau al oricărei persoane,
cu excepţia membrilor comisiei de concurs, observatorilor şi persoanelor care
asigură supravegherea desfăşurării probei. Ieşirea din sală a candidaţilor
atrage eliminarea din concurs, cu excepţia situaţiilor de urgenţă în care
aceştia pot fi însoţiţi de persoanele care asigură supravegherea.
(2) Orice fraudă sau încercare de fraudare dovedită se
sancţionează prin eliminarea din concurs. In aceste cazuri, cei care asigură
supravegherea îl sesizează de îndată pe preşedintele comisiei de concurs, care
întocmeşte un proces-verbal despre constatările făcute şi măsurile luate, iar
lucrarea se anulează cu menţiunea «fraudă».
(3) Lucrarea scrisă va fi
redactată, sub sancţiunea anulării, doar pe seturile de hârtie asigurate de
unitatea organizatoare a concursului, purtând ştampila acesteia pe fiecare
filă, în colţul din stânga sus. Prima filă, după înscrierea numelui şi a
prenumelui de către candidat, în colţul din dreapta, va fi lipită astfel încât
datele înscrise să nu poată fi identificate şi se va aplica ştampila unităţii
organizatoare a concursului. Se va putea folosi numai cerneală sau pix cu mină
de culoare albastră. La cerere, se pot pune la dispoziţie, în mod suplimentar,
coli de hârtie tipizate, iar dacă este necesar, cerneală sau pixuri.
(4) Candidatul are obligaţia de a preda comisiei de
concurs lucrarea scrisă, respectiv foaia cu subiectele primită şi ciorna la
expirarea timpului alocat, semnând în borderoul special întocmit în acest sens.
Candidaţii numerotează foile sub îndrumarea supraveghetorilor, iar
supraveghetorii barează spaţiile nescrise, verifică numărul de pagini şi îl
trec în procesele-verbale de predare-primire.
Art. 23. - (1) Candidaţii care doresc să corecteze o
greşeală anulează pasajul greşit cu o linie orizontală. In cazul în care unii
candidaţi, din diferite motive, doresc să îşi transcrie lucrarea fără să
depăşească timpul stabilit, aceştia primesc alte coli de hârtie tipizate. Acest
lucru este consemnat de către supraveghetori în procesul-verbal de
predare-primire a lucrărilor scrise. Colile folosite iniţial se anulează, se
semnează de supraveghetori şi se păstrează în condiţiile stabilite pentru
lucrările scrise.
(2) La expirarea timpului alocat probei scrise,
candidaţii sunt obligaţi să predea lucrarea scrisă în faza în care se află,
fiind interzisă depăşirea timpului stabilit. Cinci candidaţi vor fi prezenţi,
în mod obligatoriu, în sală până la predarea ultimei lucrări. Dacă la concurs
s-au înscris mai puţin de 5 candidaţi, aceştia vor rămâne în sală până la
predarea ultimei lucrări.
(3) Preşedintele şi ceilalţi membri ai comisiei de
concurs, după predarea lucrărilor scrise, în prezenţa candidaţilor rămaşi în
sală, verifică dacă numărul lucrărilor scrise corespunde cu numărul
semnăturilor din procesul-verbal de predare a lucrărilor scrise, amestecă
lucrările scrise şi le numerotează. Comisia depozitează lucrările scrise,
împreună cu documentele constituite pentru susţinerea probei scrise, în spaţiul
destinat corectării, care va fi asigurat şi sigilat de către preşedinte.
(4) Ciornele şi lucrările anulate se strâng separat şi
se distrug după o lună de la finalizarea probei scrise, acest lucru
consemnându-se într-un proces-verbal semnat de membrii comisiei, care se
păstrează la unitatea unde se desfăşoară concursul.
Art. 24. - (1) Proba scrisă se notează cu note de la 0
la 10. Nu se acordă notă din oficiu. Comisia constituită pentru întocmirea
subiectelor stabileşte nota acordată pentru fiecare subiect.
(2) Pe baza grilei de corectare, fiecare membru al
comisiei de concurs corectează lucrările sigilate, acordând note, care sunt
trecute în borderoul de notare, acesta fiind semnat pe fiecare filă de membrii
comisiei de concurs. Nota finală acordată la proba scrisă fiecărui candidat se
obţine pe baza mediei aritmetice a notelor acordate de fiecare membru al
comisiei.
(3) După corectare şi notare, lucrările scrise se
desigilează.
(4) In urma susţinerii probei scrise, va fi declarat
„admis" candidatul care a obţinut minimum nota 7 (şapte).
Art. 25. - (1) După finalizarea probei scrise,
corectării şi notării lucrărilor, rezultatele obţinute de către candidaţi la
proba scrisă se consemnează într-un proces-verbal, în ordinea descrescătoare a
notelor. Procesul-verbal se semnează pe fiecare pagină de fiecare dintre
membrii comisiei de concurs.
(2) Rezultatele probei scrise se afişează la locul
desfăşurării concursului, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data începerii acestei probe.
Art. 26. - Candidaţii nemulţumiţi de rezultatul probei
scrise pot face contestaţie în termen de două zile lucrătoare de la afişarea
rezultatelor, sub sancţiunea decăderii din acest drept. Soluţionarea
contestaţiilor se va efectua în următoarele două zile lucrătoare de la
expirarea termenului de depunere a contestaţiilor, de către comisia de
soluţionare a contestaţiilor.
Art. 27. - (1) Contestaţiile la proba scrisă se depun
şi se înregistrează la instituţia organizatoare. La primirea contestaţiilor,
persoana din cadrul compartimentului secretariat care efectuează înregistrarea
va consemna data şi ora depunerii acesteia şi va semna, după care o va preda
imediat, pe bază de condică, secretarului comisiei de soluţionare a
contestaţiilor.
(2) După expirarea termenului
de depunere a contestaţiilor, comisia de soluţionare a contestaţiilor:
a) verifică dacă contestaţiile au fost depuse în
termenul de două zile lucrătoare, cele depuse după expirarea termenului fiind
respinse;
b) verifică dacă aspectele contestate au legătură cu
proba scrisă şi se referă numai la lucrarea candidatului care a formulat
contestaţia, cele care nu îndeplinesc aceste condiţii fiind respinse;
c) recorectează lucrările, pe baza grilei de corectare,
conform procedurii prevăzute la art. 24 alin. (1) şi (2).
(3) In vederea soluţionării contestaţiilor, lucrările
scrise se resigilează.
Art. 28. - După recorectarea lucrărilor scrise, comisia
de soluţionare a contestaţiilor:
a) respinge contestaţia în situaţia în care nota
obţinută la recorectare este mai mică sau egală cu nota iniţială acordată de
comisia constituită pentru susţinerea probei scrise;
b) admite contestaţia în situaţia în care nota
obţinută la recorectare este mai mare decât nota iniţială acordată de comisia
constituită pentru susţinerea probei scrise.
Art. 29. - (1) Nota obţinută în cazul admiterii
contestaţiei este nota finală obţinută de candidat la proba scrisă. In situaţia
respingerii contestaţiei rămâne valabilă, ca notă finală, nota acordată iniţial
de către comisia constituită pentru susţinerea probei scrise. Rezultatele
obţinute de către candidaţi în urma soluţionării contestaţiilor se consemnează
într-un proces-verbal.
(2) Hotărârile comisiei de soluţionare a contestaţiilor
sunt definitive.
Art. 30. - Rezultatele
contestaţiilor la proba scrisă, precum şi rezultatele finale se afişează la
sediul instituţiei unde se desfăşoară concursul, imediat după soluţionarea
contestaţiilor, dar nu mai mult de două zile lucrătoare de la expirarea
termenului de depunere a contestaţiilor.
Art. 31. - (1) Se consideră «admis» la concurs
candidatul care a obţinut cea mai mare notă finală dintre candidaţii care au
concurat pentru aceeaşi funcţie, cu condiţia ca aceştia să fi obţinut cel puţin
nota minimă prevăzută la art. 24 alin. (4).
(2) La note egale are prioritate candidatul care a
obţinut media generală de absolvire a facultăţii mai mare, pentru funcţiile de
ofiţer, respectiv candidatul care a obţinut media generală de absolvire a
liceului mai mare, pentru funcţiile de agent, iar dacă egalitatea se menţine,
are prioritate cel care are specializări în domeniul funcţiei publice pentru
care a candidat."
10. Articolul 35 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 35. - Pentru ocuparea posturilor vacante
unităţile vor întocmi dosare de încadrare, pe baza
proceselor-verbale de la sesiunea de concurs."
11. Articolul 37 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 37. - (1) Candidaţilor declaraţi admişi la
concurs li se emite decizia de încadrare, în termen de
cel mult 20 de zile de la încheierea concursului, în
condiţiile art. 20 din Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din
Administraţia Naţională a Penitenciarelor, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Candidatul admis la concurs are obligaţia de a se prezenta la post în termen de 15 zile de la emiterea
deciziei de numire. Pentru candidaţii care deţin funcţii de conducere termenul
este de 30 de zile.
(3) In cazul în care candidatul admis nu se prezintă la
post, în condiţiile alin. (2), din cauze imputabile acestuia, oferta de ocupare
a postului se face următorului candidat declarat «admis».
(4) Dacă nu există niciun candidat care să fi obţinut
nota necesară pentru a fi declarat «admis», se va proceda la organizarea unui
nou concurs."
12. La articolul 45,
după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatul (4) şi alineatul
(5), cu următorul cuprins:
„(4) Ofiţerilor şi agenţilor încadraţi prin concurs în
sistemul penitenciar, care sunt cadre militare în rezervă, li se acordă gradul
profesional echivalent gradului militar avut în rezervă, potrivit prevederilor
art. 72 alin. (1) din Legea nr. 293/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
(5) Ofiţerilor şi agenţilor prevăzuţi la alin. (3) li
se ia în calcul, în vederea stabilirii stagiului minim în grad pentru acordarea
gradului profesional următor, şi perioada scursă de la ultima avansare până la
data dobândirii calităţii de cadru militar în rezervă."