ORDIN Nr. 3414
din 16 martie 2009
privind aprobarea
Planului-cadru de invatamant pentru învatamantul special - clasele a IX-a-a
XI-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologica
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 200 din 30 martie 2009
In conformitate cu prevederile
Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 51/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării,
ministrul educaţiei, cercetării şi inovării emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Se aprobă Planul-cadru de învăţământ
pentru învăţământul special - clasele a IX-a-a XI-a, ciclul inferior al
liceului, filiera tehnologică. Planul-cadru este cuprins în anexa*) care face
parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Planul-cadru de învăţământ menţionat la alin. (1)
se aplică la toate clasele din unităţile de învăţământ special, precum şi la
clasele speciale compacte cu elevi cu dizabilităţi, integrate în unităţi de
învăţământ de masă, cu excepţia claselor care utilizează planurile-cadru pentru
învăţământul de masă.
Art. 2. - Planul-cadru de învăţământ prevăzut în anexa
la prezentul ordin se aplică, progresiv, pentru învăţământul special - ciclul
inferior al liceului, începând cu clasa a IX-a din anul şcolar 2009-2010.
Art. 3. - Planul-cadru de învăţământ pentru şcoala de arte
şi meserii şi anul de completare - învăţământ special, aprobate prin Ordinul
ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.372/2004, sunt valabile
până la finalizarea studiilor pentru elevii care în anul şcolar 2009-2010 se
află în clasa a X-a, în clasa a XI-a la şcoala de arte şi meserii, în perioada
de instruire practică şi pregătire pentru examenul de absolvire.
Art. 4. - (1) In cazul învăţământului special, ciclul
inferior al liceului, filiera tehnologică, pentru care se organizează învăţământ
în limbile minorităţilor naţionale, în planurile-cadru pentru învăţământul
special - clasele a IX-a-a XI-a se include - în cadrul ariei curriculare „Limbă
şi comunicare" - disciplina Limba si literatura maternă.
(2) Disciplinelor Limba şi literatura maternă şi Limba
şi literatura română li se alocă acelaşi număr de ore, în trunchiul comun.
Art. 5. -Activitatea cuprinsă în aria curriculară
„Consiliere şi orientare" intră în atribuţiile personalului didactic care
îndeplineşte funcţia de diriginte. Activitatea dirigintelui urmează să fie
reglementată printr-un ordin separat.
Art. 6. - (1) Planurile-cadru pentru învăţământul
special - clasele a IX-a-a XI-a, ciclul inferior al liceului, filiera
tehnologică, includ Religia ca disciplină şcolară, parte a trunchiului comun;
elevul, cu acordul părinţilor sau al tutorelui legal instituit, alege pentru
studiu religia şi confesiunea.
(2) La solicitarea scrisă a părinţilor sau a tutorelui
legal instituit, elevul poate să nu frecventeze orele de Religie. In acest caz,
situaţia şcolară se încheie fără această disciplină.
Art. 7. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin,
orice dispoziţie contrară se abrogă.
Art. 8. - Secretariatul de Stat pentru Invăţământul
Preuniversitar, Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi
programe, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu
Parlamentul, Direcţia generală buget-finanţe, patrimoniu şi investiţii, Centrul
Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Invăţământul Preuniversitar,
inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti şi conducerile
unităţilor de învăţământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
ANEXA
PLAN-CADRU DE ÎNVĂŢĂMÂNT
pentru învăţământul special clasele a IX-a-a XI-a,
ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică
ARIA CURRICULARĂ/ Disciplina
|
ALOCAREA ORELOR DE STUDIU
|
CLASA A IX-A
|
CLASA A X-A
|
CLASA A XI-A
|
Nr. ore/ săptămână
|
Nr. total ore/săpt.
|
Nr.de săptămâni
|
Nr. ore / săptămână
|
Nr. total ore/săpt.
|
Nr.de săptămâni
|
Nr. ore / săptămână
|
Nr. total ore/săpt.
|
Nr.de săptămâni
|
TC
|
CD
|
CDL
|
TC
|
CD
|
CDL
|
TC
|
CD
|
CDL
|
LIMBĂ ŞI COMUNICARE
|
4
|
-
|
-
|
30
|
35+2(**)
|
4
|
-
|
-
|
30
|
35+2(**)
|
4
|
-
|
-
|
30
|
35+2(**)
|
Limba şi literatura română
|
3
|
-
|
-
|
3
|
-
|
-
|
3
|
-
|
-
|
Limba modernă I
|
1
|
-
|
-
|
1
|
-
|
-
|
1
|
-
|
-
|
Limba modernă 2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
MATEMATICĂ Şl ŞTIINŢE ALE NATURII
|
5
|
-
|
-
|
5
|
-
|
-
|
5
|
-
|
-
|
Matematică
|
2
|
-
|
-
|
2
|
-
|
-
|
2
|
-
|
-
|
Fizică
|
1
|
-
|
-
|
|
-
|
-
|
1
|
-
|
-
|
Chimie
|
1
|
-
|
-
|
|
-
|
-
|
1
|
-
|
-
|
Biologie
|
1
|
-
|
-
|
|
-
|
-
|
1
|
-
|
-
|
OM ŞI SOCIETATE
|
4
|
-
|
-
|
4
|
-
|
-
|
3
|
-
|
-
|
Istorie
|
I
|
-
|
-
|
|
-
|
-
|
1
|
-
|
-
|
Geografie
|
1
|
-
|
-
|
|
-
|
-
|
1
|
-
|
-
|
Socio-umane/ Educaţie pentru societate
|
1
|
-
|
-
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Socio-umane
|
-
|
-
|
-
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Religie
|
1
|
-
|
-
|
|
-
|
-
|
1
|
-
|
-
|
ARTE
|
2
|
-
|
-
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Educaţie muzicală
|
1
|
-
|
-
|
1 (*)
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Educaţie vizuală2
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
EDUCAŢIE FIZICA ŞI SPORT
|
2
|
-
|
-
|
2
|
-
|
-
|
2
|
-
|
-
|
Educaţie fizică"
|
2
|
-
|
-
|
2
|
-
|
-
|
2
|
-
|
-
|
CONSILIERE ŞI ORIENTARE
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
TEHNOLOGII
|
2
|
11
|
-
|
2
|
12
|
-
|
2
|
14
|
-
|
Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor
|
2
|
-
|
-
|
2
|
-
|
-
|
1
|
-
|
-
|
Educaţie antreprenorială
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
1
|
-
|
-
|
Cultură de specialitate
|
-
|
3
|
-
|
-
|
3
|
-
|
-
|
4
|
-
|
Pregătire practică săptămânală
|
-
|
8
|
-
|
-
|
9
|
-
|
-
|
10
|
-
|
Total ore TC/CD/CDL
|
19
|
11
|
-
|
18
|
12
|
-
|
16
|
14
|
-
|
Stagii de pregătire practică CDL
|
-
|
-
|
30
|
|
|
-
|
-
|
30
|
|
|
-
|
-
|
30
|
|
|
ARIA CURRICULARĂ/ Disciplina
|
ALOCAREA ORELOR DE STUDIU
|
CLASA A IX-A
|
CLASA A X-A
|
CLASA A XI-A
|
Nr. ore/ săptămână
|
Nr. total ore/săpt.
|
Nr.de
săptămâni
|
Nr. ore / săptămână
|
Nr. total ore/săpt.
|
Nr.de săptămâni
|
Nr. ore/ săptămână
|
Nr. total ore/săpt.
|
Nr.de
săptămâni
|
TC
|
CD
|
CDL
|
TC
|
CD
|
CDL
|
TC
|
CD
|
CDL
|
TERAPII SPECIFICE ŞI ACTIVITĂŢI DE RECUPERARE ŞI COMPENSARE
|
-
|
4
|
-
|
|
|
-
|
3
|
-
|
|
|
-
|
3
|
-
|
|
|
Terapii specifice şi activităţi de recuperare şi compensare4
|
-
|
3
|
-
|
|
|
-
|
3
|
-
|
|
|
-
|
|
-
|
|
|
Psihodiagnoză
|
-
|
1
|
-
|
|
|
-
|
-
|
-
|
|
|
-
|
|
-
|
|
|
NOTE:
1 Nu se aplică
pentru elevii care prezintă dizabilităţi de auz.
2 Nu se aplică
pentru elevii care prezintă dizabilităţi de vedere.
3 Se înlocuieşte cu kinetoterapie, pentru elevii care nu
pot desfăşura ore de educaţie fizică.
4 Terapiile specifice şi activităţile de recuperare şi compensare se selectează în funcţie de tipul şi de gradul dizabilităţii/
deficienţei. Se lucrează cu grupe formate din 2-3 elevi.
(*) La clasa a X-a, ora din aria curriculară Arte se alocă,
după caz, pentru educaţie muzicală sau pentru educaţie vizuală, în funcţie de
specificul clasei de elevi.
(**) 2 săptămâni
reprezentând stagiu de pregătire practică comasată.