Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 33 din 16 februarie 2006

privind aprobarea Normei sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor cu privire la aditivii utilizati in nutritia animalelor

ACT EMIS DE: AUTORITATEA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 236 din 16 martie 2006



Văzând Referatul de aprobare nr. 20.961 din 7 februarie 2006, întocmit de Direcţia generală sanitară veterinară din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,

având în vedere prevederile art. 10 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul art. 3 alin. (3) şi al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 130/2006 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia,

preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor cu privire la aditivii utilizaţi în nutriţia animalelor, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, institutele veterinare centrale şi direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă orice alte dispoziţii contrare.

Art. 4. - Prezentul ordin transpune Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului 1.831/2003 (CE), publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 268 din 18 octombrie 2003, p. 0029-0043.

Art. 5. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la 90 de zile de la data publicării.

Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,

Ion Agafiţei

ANEXA

NORMĂ   SANITARĂ   VETERINARĂ   Şl   PENTRU   SIGURANŢA   ALIMENTELOR cu privire la aditivii utilizaţi în nutriţia animalelor

CAPITOLUL I

Domeniu de aplicare şi definiţii

ARTICOLUL 1

Domeniu de aplicare

(1)  Scopul prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor este să stabilească o procedură pentru autorizarea punerii pe piaţă şi utilizării de aditivi furajeri şi să instituie reguli pentru supravegherea şi etichetarea aditivilor furajeri şi a premixurilor, în scopul asigurării unui nivel ridicat de protecţie a sănătăţii publice, a sănătăţii şi bunăstării animalelor, protecţiei mediului şi a intereselor utilizatorilor şi consumatorilor în legătură cu aditivii furajeri, în acelaşi timp asigurându-se funcţionarea eficientă a pieţei interne.

(2)   Prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor nu se aplică:

a)  materiilor tehnologice auxiliare;

b)   produselor medicinale veterinare, aşa cum au fost definite în Norma sanitară veterinară privind Codul produselor medicinale veterinare, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 69/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 854 şi nr. 854 bis din 22 septembrie 2005, ce transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului 2004/28/CE, cu excepţia coccidiostaticelor şi a histomonostaticelor utilizate ca aditivi furajeri.

ARTICOLUL 2

Definiţii

(1)   In sensul prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, se aplică definiţiile „hrană pentru animale", „materii furajere", „activitate din domeniul hranei pentru animale", „operator cu activitate în domeniul hranei pentru animale", „punere pe piaţă" şi „trasabilitate", stabilite de Legea nr. 150/2004 privind siguranţa alimentelor şi a hranei pentru animale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 24 mai 2004, modificată şi completată prin Legea nr. 412/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 990 din 27 octombrie 2004, ce transpune parţial în legislaţia naţională Regulamentul Parlamentului European şi Consiliului 178/2002 (CE).

(2)  Se aplică, de asemenea, următoarele definiţii:

a) aditivi furajeri - substanţe, microorganisme sau preparate, altele decât materiile furajere şi premixurile, ce sunt adăugate intenţionat în hrana pentru animale sau în apa de băut pentru a îndeplini în special una sau mai multe dintre caracteristicile prevăzute la art. 5 alin. (3);

b)   materii prime furajere - produse după cum sunt definite la art. 2 alin. (1) din Norma sanitară veterinară privind circulaţia şi utilizarea materiilor prime furajere, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 507/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 683 şi nr. 683 bis din 29 septembrie 2003, ce transpune în legislaţia naţională art. 2 lit. a) din Directiva Consiliului 96/25/CE;

c)   furaje combinate - produse după cum sunt definite la art. 2 lit. b) din Norma sanitară veterinară privind circulaţia furajelor combinate, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 412/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 583 din 15 august 2003, ce transpune art. 2 lit. b) din Directiva Consiliului 79/373/CE;

d)   furaje complementare - produse după cum sunt definite la art. 2 lit. e) din Norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 412/2003, ce transpune în legislaţia naţională art. 2 lit. b) din Directiva Consiliului 79/373/CE;

e)   premixuri/preamestecuri - amestecuri de aditivi furajeri sau amestecuri ale unuia ori mai multor aditivi furajeri cu materii prime furajere sau apă, utilizate ca suport, ce nu sunt destinate hrănirii directe a animalelor;

f)   raţie zilnică - cantitatea totală medie de furaje, calculată la o umiditate de 12%, necesară pentru un animal dintr-o anumită specie, categorie de vârstă şi producţie, pentru satisfacerea tuturor necesităţilor zilnice ale acestuia;

g)  furaje complete - produse după cum sunt definite la art. 2 lit. c) din norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor privind substanţele nedorite din hrana pentru animale, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 120/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.043 din 24 noiembrie 2005, ce transpune în legislaţia naţională art. 2 lit. c) din Directiva Consiliului 2002/32/CE;

h) materii tehnologice auxiliare - orice substanţă ce nu se consumă ca furaj în sine şi este utilizată intenţionat în procesarea furajelor sau a materiilor furajere, pentru a îndeplini un scop tehnologic în timpul tratamentului ori al procesării care poate avea ca rezultat prezenţa nedorită, dar inevitabilă din punct de vedere tehnologic, a reziduurilor substanţei folosite sau a derivaţilor acesteia în produsul finit, cu condiţia ca aceste reziduuri să nu aibă un efect advers asupra sănătăţii animalelor, sănătăţii publice ori a mediului şi să nu aibă nici un efect tehnologic nedorit asupra produsului finit;

i) antimicrobiene - substanţe produse fie în mod natural, fie prin sinteză, utilizate pentru a distruge sau a inhiba creşterea microorganismelor, inclusiv bacterii, fungi ori paraziţi, şi în special protozoare;

j) antibiotice - antimicrobiene produse dintr-un microorganism sau derivate din acesta, care distrug ori inhibă creşterea altor microorganisme;

k) coccidiostatice şi histomonostatice - substanţe destinate distrugerii sau inhibării protozoarelor;

l) limita maximă de reziduuri - concentraţia maximă a reziduurilor ce rezultă din utilizarea unui aditiv în hrana animalelor care poate fi acceptată de autoritatea competentă ca fiind permisă din punct de vedere legal ori recunoscută ca acceptabilă pe sau într-un aliment;

m) microorganism - unităţi formatoare de colonii;

n) prima punere pe piaţă - punerea iniţială pe piaţă a unui aditiv după fabricarea acestuia, importul unui aditiv sau, atunci când un aditiv a fost încorporat într-un furaj fără să fi fost pus pe piaţă, prima punere pe piaţă a acelui furaj.

(3) După caz, în funcţie de prevederile legislaţiei comunitare, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor va putea stabili clasificarea unei noi substanţe, a unui nou microorganism sau preparat în categoria aditivilor furajeri, definiţi în conformitate cu prevederile prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor.

CAPITOLUL II

Autorizare, utilizare, monitorizare şi măsuri tranzitorii aplicabile aditivilor furajeri

ARTICOLUL 3

Punere pe piaţă, procesare şi utilizare

(1)   Nici o persoană nu poate pune pe piaţă, procesa sau utiliza un aditiv furajer decât dacă:

a)   există o autorizaţie acordată în conformitate cu prevederile prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor;

b)   sunt îndeplinite condiţiile de utilizare stabilite de prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor, inclusiv condiţiile generale de utilizare stabilite în anexa nr. 4, cu excepţia cazului când este prevăzut altfel în autorizaţie şi în autorizaţia substanţei;

c)   sunt îndeplinite condiţiile de etichetare stabilite de prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor.

(2)   Pentru experimentele efectuate în scopuri ştiinţifice, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, denumită în continuare Autoritate, poate autoriza utilizarea ca aditivi a substanţelor ce nu sunt autorizate la nivel comunitar, cu excepţia antibioticelor, cu condiţia ca experimentele să fie efectuate în conformitate cu principiile şi condiţiile stabilite de Norma sanitară veterinară referitoare la fixarea liniilor directoare pentru evaluarea unor produse utilizate în nutriţia animalelor, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor,  apelor şi  mediului  nr.  778/2003,  publicat în

Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 724 din 16 octombrie 2003, ce transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului 83/228/CE, sau cu liniile directoare stabilite la art. 7 alin. (4) şi cu condiţia să existe o supraveghere veterinară oficială adecvată. Animalele respective pot fi utilizate pentru producţia de alimente numai dacă Autoritatea stabileşte că acest lucru nu va avea un efect asupra sănătăţii animalelor, sănătăţii publice sau a mediului.

(3)  In cazul aditivilor ce aparţin categoriilor prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. d) şi e) şi al acelor aditivi ce intră sub incidenţa legislaţiei comunitare transpuse în legislaţia naţională referitoare la comercializarea produselor ce sunt alcătuite sau sunt produse din organisme modificate genetic (OMG), nici o altă persoană, în afară de deţinătorul autorizaţiei numit în aceasta, la care se referă art. 9, de succesorul ori succesorii legali ai acestuia sau de o persoană împuternicită în scris de acesta, nu va pune iniţial produsul pe piaţă.

(4)  In afară de cazul în care nu se specifică altfel, este permis amestecul de aditivi ce urmează să fie vânduţi direct utilizatorului final, cu condiţia să fie respectate condiţiile pentru utilizare stabilite în autorizaţia fiecărui aditiv. In consecinţă, amestecul de aditivi autorizaţi nu face obiectul unor autorizări specifice, altele decât cerinţele stabilite de Norma sanitară veterinară ce stabileşte condiţiile şi modalităţile pentru aprobarea şi înregistrarea unor întreprinderi şi intermediari ce operează în sectorul nutriţiei animalelor, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 505/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 673 şi nr. 673 bis din 23 septembrie 2003, ce transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului 95/69/CE.

(5)  Atunci când este necesar, luându-se în considerare progresele tehnologice sau evoluţiile ştiinţifice, condiţiile generale de utilizare stabilite în anexa nr. 4 pot fi adaptate în conformitate cu procedura comunitară.

ARTICOLUL 4

Autorizare

(1)  Orice persoană care doreşte să obţină o autorizaţie pentru un aditiv furajer sau pentru o nouă utilizare a unui aditiv furajer trebuie să depună o cerere în conformitate cu prevederile art. 7.

(2)   O autorizaţie nu se acordă, nu se respinge, nu se reînnoieşte, nu se modifică, nu se suspendă şi nu se revocă decât pe baza unor motivaţii şi în baza procedurilor prevăzute de prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor sau în conformitate cu Legea nr. 150/2004, modificată şi completată prin Legea nr. 412/2004, ce transpune parţial în legislaţia naţională Regulamentul Parlamentului European şi Consiliului 178/2002.

(3)   Solicitantul unei autorizaţii sau reprezentantul acestuia trebuie să aibă sediul/domiciliul în România ori în Uniunea Europeană după ce România va deveni stat membru al Uniunii Europene.

ARTICOLUL 5

Condiţii pentru autorizare

(1)   Nici un aditiv furajer nu va fi autorizat decât dacă solicitantul unei astfel de autorizări demonstrează în mod adecvat şi suficient, în conformitate cu măsurile de implementare la care se referă art. 7, că, atunci când este utilizat în conformitate cu condiţiile stabilite de prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor, aditivul îndeplineşte cerinţele alin. (2) şi are cel puţin una dintre caracteristicile prevăzute la alin. (3).

(2)  In scopul autorizării, aditivul furajer nu trebuie:

a)  să aibă un efect advers asupra sănătăţii animalelor, sănătăţii oamenilor sau asupra mediului;

b)   să fie prezentat într-o formă ce poate induce în eroare utilizatorul;

c)    să dăuneze consumatorului prin deteriorarea caracteristicilor specifice ale produselor de origine animală sau să inducă în eroare consumatorul cu privire la caracteristicile specifice ale produselor de origine animală.

(3)  Aditivul furajer trebuie:

a)   să aibă un efect pozitiv asupra caracteristicilor furajului;

b)   să aibă un efect pozitiv asupra caracteristicilor produselor de origine animală;

c)   să aibă un efect pozitiv asupra culorii peştilor şi păsărilor ornamentale;

d)  să răspundă nevoilor nutriţionale ale animalelor;

e)   să aibă un efect pozitiv asupra consecinţelor ecologice ale producţiei animale;

f)    să aibă un efect pozitiv asupra producţiei, randamentului sau bunăstării animalelor, influenţând în special flora gastrointestinala ori digestibilitatea produselor furajere;

g)   să aibă un efect coccidiostatic sau histomonostatic.

(4)   Antibioticele, altele decât coccidiostaticele sau histomonostaticele, nu trebuie să fie autorizate ca aditivi furajeri.

ARTICOLUL 6

Categorii de aditivi furajeri

(1) Un aditiv furajer trebuie să fie încadrat în una sau mai multe dintre următoarele categorii, în funcţie de proprietăţile şi funcţiile acestuia, în conformitate cu procedura stabilită la art. 7, 8 şi 9:

a)  aditivi tehnologici: orice substanţă adăugată în furaj în scop tehnologic;

b)   aditivi senzoriali/organoleptici: orice substanţă care, adăugată în furaj, îmbunătăţeşte sau modifică proprietăţile organoleptice ale acestuia ori caracteristicile fizice/vizuale ale alimentelor de origine animală;

c)  aditivi nutriţionali;

d)  aditivi zootehnici: orice aditiv utilizat pentru a influenţa favorabil performanţa animalelor sănătoase sau utilizat pentru a influenţa favorabil mediul;

e)  coccidiostatice şi histomonostatice.

(2)  In cadrul categoriilor menţionate la alin. (1), aditivii furajeri se încadrează în continuare în una sau mai multe grupe funcţionale menţionate în anexa nr. 1, după funcţia sau funcţiile principale ale acestora, în conformitate cu procedura prevăzută la art. 7, 8 şi 9.

(3)   Atunci când este necesar, luând în considerare progresele tehnologice sau evoluţiile ştiinţifice, Autoritatea poate stabili categorii şi grupe funcţionale suplimentare de aditivi furajeri, în conformitate cu procedura comunitară.

ARTICOLUL 7

Cerere pentru autorizare

(1)  O cerere pentru autorizarea unui aditiv, după cum a fost prevăzut la art. 4, trebuie înaintată Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar. Acesta informează fără întârziere Autoritatea şi îi trimite cererea.

(2)  Autoritatea trebuie:

a)   să confirme primirea cererii solicitantului, inclusiv a informaţiilor şi a documentelor la care se referă alin. (3), în scris, în termen de 15 zile de la înregistrarea acestora, precizând data primirii;

b)   să pună la dispoziţie Comitetului pentru produse medicinale veterinare orice informaţie furnizată de solicitant;

c)   să pună la dispoziţie publicului rezumatul dosarului menţionat la alin. (3) lit. h), cu respectarea cerinţelor de confidenţialitate stabilite la art. 18 alin. (2).

(3)   La data depunerii cererii, solicitantul trebuie să transmită direct Autorităţii următoarele informaţii şi documente:

a)  numele şi adresa sa;

b)   identificarea aditivului furajer, o propunere pentru clasificarea acestuia după categorie şi grupă funcţională în baza art. 6 şi specificaţiile tehnice ale acestuia, inclusiv, atunci când este cazul, criterii de puritate;

c)  o descriere a metodei de producţie, de fabricaţie şi a utilizării propuse pentru aditivul furajer, a metodei de analiză a aditivului din furaj în conformitate cu utilizarea destinată a acestuia, şi, atunci când se consideră corespunzător, a metodei de analiză pentru stabilirea nivelului de reziduuri al aditivului furajer sau a metaboliţilor acestuia în produsele alimentare;

d)   o copie a studiilor ce au fost efectuate şi orice alt material disponibil pentru a demonstra că aditivul furajer îndeplineşte criteriile stabilite la art. 5 alin. (2) şi (3);

e)  condiţiile propuse pentru punerea pe piaţă a aditivului furajer, inclusiv cerinţele de etichetare şi, unde este cazul, condiţiile specifice pentru utilizare şi manipulare, inclusiv incompatibilităţile cunoscute, concentraţia în care poate fi folosit în furajele complementare, precum şi speciile şi categoriile de animale cărora aditivul furajer le este destinat;

f)   o declaraţie scrisă, prin care solicitantul confirmă furnizarea a 3 probe din aditivul furajer direct laboratorului naţional de referinţă la care se referă art. 21, în conformitate cu cerinţele stabilite în anexa nr. 2;

g) o propunere de plan pentru monitorizarea postcomercializare pentru aditivii care, în conformitate cu propunerea pentru clasificare prevăzută la lit. b), nu aparţin categoriilor prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a) şi b), precum şi pentru aditivii ce intră sub incidenţa legislaţiei comunitare transpuse în legislaţia naţională referitoare la comercializarea produselor care sunt formate, conţin sau sunt produse din organisme modificate genetic (OMG);

h) un rezumat ce cuprinde informaţiile prevăzute la lit. a)-g) ;

i) detalii despre orice autorizaţie acordată în conformitate cu legislaţia aplicabilă, pentru aditivii ce intră sub incidenţa legislaţiei comunitare transpuse în legislaţia naţională referitoare la comercializarea produselor care sunt formate, conţin sau sunt produse din OMG.

(4)   După aderarea României la Uniunea Europeană, cererile de autorizare a aditivilor vor fi adresate Comisiei Europene, respectându-se procedura comunitară.

(5)  După ce Autoritatea a fost consultată trebuie să se stabilească linii directoare specifice pentru autorizarea aditivilor şi, atunci când este necesar, pentru fiecare categorie de aditiv la care se referă art. 6 alin. (1), în conformitate cu procedura comunitară. Aceste linii directoare trebuie să ţină cont de posibilitatea de extrapolare a rezultatelor studiilor efectuate pe speciile majore la speciile minore.

(6)   După ce Autoritatea a fost consultată se pot stabili reguli suplimentare pentru implementarea prezentului articol în conformitate cu procedura comunitară. Aceste reguli trebuie, atunci când se consideră corespunzător, să facă diferenţierea dintre cerinţele pentru aditivii furajeri pentru animalele producătoare de hrană şi cerinţele pentru alte animale, în special pentru animalele de companie. Regulile de implementare trebuie să includă prevederi care să permită proceduri simplificate de autorizare a aditivilor ce au fost autorizaţi pentru utilizarea în alimente.

(7)   Autoritatea trebuie să publice informaţii amănunţite necesare pentru a îndruma solicitantul în pregătirea şi prezentarea cererii acestuia.

ARTICOLUL 8

Avizul Autorităţii

(1)   Autoritatea trebuie să ia o decizie cu privire la autorizarea unui aditiv, în termen de 6 luni de la primirea unei cereri valabile. Această limită de timp poate fi extinsă oricând Autoritatea cere informaţii suplimentare din partea solicitantului, conform alin. (2).

(2)   Atunci când consideră că este corespunzător Autoritatea poate cere solicitantului să suplimenteze informaţiile ce însoţesc cererea într-un interval de timp stabilit de aceasta, după consultarea cu solicitantul.

(3)  Pentru a lua o decizie Autoritatea trebuie:

a) să verifice ca informaţiile şi documentele trimise de solicitant să fie în conformitate cu prevederile art. 7 şi să efectueze o evaluare a riscurilor pentru a stabili dacă aditivul furajer îndeplineşte condiţiile stabilite la art. 5;

b) să verifice raportul întocmit de laboratorul naţional de referinţă.

(4)  In cazul unei decizii favorabile autorizării aditivului furajer, aceasta trebuie, de asemenea, să includă următoarele informaţii:

a)  numele şi adresa solicitantului;

b)   denumirea aditivului furajer, inclusiv categoria şi încadrarea acestuia în grupele funcţionale prevăzute la art. 6, specificaţiile tehnice ale acestuia, inclusiv, acolo unde este aplicabil, criteriile de puritate şi metoda de analiză;

c)  în funcţie de rezultatul evaluării, condiţii sau restricţii specifice privind manipularea, cerinţe de monitorizare postcomercializare şi utilizare, inclusiv speciile şi categoriile de animale pentru care aditivul urmează să fie utilizat;

d)   cerinţe suplimentare specifice pentru etichetarea aditivului furajer, necesare ca urmare a condiţiilor şi restricţiilor impuse în baza lit. c);

e)  o propunere pentru stabilirea limitelor maxime pentru reziduuri (LMR) în produsele alimentare de origine animală relevante, în afară de cazul în care Autoritatea concluzionează că nu este necesară stabilirea LMR pentru protecţia consumatorilor sau că LMR au fost deja stabilite prin Norma sanitară veterinară privind măsurile de supraveghere şi control al unor substanţe şi al reziduurilor acestora la animalele vii şi la produsele lor, precum şi al reziduurilor de medicamente de uz veterinar în produsele de origine animală, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 82/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 832 şi nr. 832 bis din 14 septembrie 2005, ce transpune în legislaţia naţională Regulamentul Consiliului nr. 2.377/90/CEE.

(5)   Autoritatea înaintează fără întârziere decizia sa solicitantului, inclusiv un raport care descrie evaluarea aditivului furajer şi motivarea concluziei. După aderarea României la Uniunea Europeană se va proceda în conformitate cu procedura stabilită la nivelul Uniunii Europene.

(6)   Autoritatea îşi va face publice deciziile, după eliminarea oricărei informaţii identificate ca fiind confidenţială, în conformitate cu prevederile art. 18 alin. (2).

ARTICOLUL 9

Autorizarea

(1) Intr-un interval de 3 luni de la primirea opiniei Autorităţii, Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar elaborează un proiect de decizie de acordare sau de refuzare a autorizaţiei. Acest proiect trebuie să ţină cont de cerinţele art. 5 alin. (2) şi (3), de legislaţia comunitară transpusă în legislaţia naţională şi de alte cerinţe legale relevante pentru situaţia în cauză şi, în special, de beneficiile pentru sănătatea şi bunăstarea animalelor şi pentru consumatorul produselor de origine animală. Atunci când proiectul nu este în conformitate cu opinia Autorităţii, Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar trebuie să furnizeze o explicaţie referitoare la motivele diferenţelor. In mod excepţional, pentru cazurile complexe, termenul limită de 3 luni poate fi prelungit.

(2)   Proiectul va fi adoptat în conformitate cu procedura comunitară.

(3)   Regulile pentru implementarea prezentului articol şi, în special, referitoare la un număr de identificare pentru aditivii autorizaţi pot fi stabilite în conformitate cu procedura comunitară.

(4)   Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar trebuie să îl informeze fără întârziere pe solicitant în legătură cu decizia adoptată în conformitate cu alin. (2).

(5)   Decizia prin care se acordă autorizaţia trebuie să cuprindă elementele menţionate la art. 8 alin. (4) lit. b), c), d)  şi e) şi un număr de identificare.

(6)  Decizia prin care se acordă autorizaţia pentru aditivii ce aparţin categoriilor menţionate la art. 6 alin. (1) lit. d) şi e)  şi, de asemenea, pentru aditivii ce sunt formaţi, conţin sau sunt obţinuţi din OMG trebuie să includă numele deţinătorului autorizaţiei şi, după caz, numărul unic de identificare atribuit OMG-ului, aşa cum este prevăzut de legislaţia specifică referitoare la trasabilitatea şi etichetarea OMG-urilor şi trasabilitatea alimentelor şi a produselor furajere obţinute din OMG.

(7)  Atunci când nivelurile de reziduuri ale unui aditiv din alimente provenite din animale hrănite cu acel aditiv ar putea avea un efect dăunător asupra sănătăţii oamenilor, decizia trebuie să conţină LMR pentru substanţa activă sau pentru metaboliţii acesteia din respectivele produse alimentare de origine animală. In acest caz se consideră că substanţa activă intră sub incidenţa anexei nr. 1 la Norma sanitară veterinară privind măsurile de supraveghere şi control al unor substanţe şi al reziduurilor acestora la animalele vii şi la produsele lor, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 357/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 750 din 23 noiembrie 2001, ce transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului 96/23/CE. Atunci când o LMR pentru substanţa în cauză a fost deja stabilită de reglementările comunitare, acea LMR trebuie, de asemenea, să se aplice reziduurilor substanţei active sau metaboliţilor acesteia ce provin din utilizarea substanţei ca aditiv furajer.

(8)   Autorizaţia acordată în conformitate cu procedura stabilită de prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor este valabilă în România timp de 10 ani şi poate fi reînnoită în conformitate cu art. 14. Aditivul furajer autorizat se înscrie în Registrul de aditivi furajeri menţionat la art. 17, denumit în continuare Registru. Fiecare înscriere în Registru indică data autorizării şi cuprinde informaţiile menţionate la alin. (5), (6) şi (7).

(9)  Acordarea autorizaţiei nu aduce atingere răspunderii civile şi penale generale a oricărui operator din domeniul nutriţiei animale în ceea ce priveşte aditivul furajer în cauză.

ARTICOLUL 10

Situaţia produselor existente

(1)   Prin derogare de la prevederile art. 3, orice aditiv furajer ce a fost plasat pe piaţă în conformitate cu reglementări anterioare prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, ureea şi derivaţii acesteia, orice aminoacid sau sărurile acestora ori substanţe analoge ce sunt menţionate la pct. 2.1, 3 şi 4 din anexa la Norma sanitară veterinară referitoare la unele produse utilizate pentru nutriţia animalelor, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 616/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 145 şi nr. 145 bis din 6 martie 2003, ce transpune în legislaţia naţională anexa la Directiva Consiliului 82/471/CEE, pot fi puse pe piaţă şi utilizate în conformitate cu condiţiile prevăzute de norma menţionată mai sus şi de măsurile de implementare a acesteia, incluzând în special prevederi de etichetare specifice referitoare la furaje combinate şi la materii prime furajere, cu condiţia să fie îndeplinite următoarele:

a)   într-un an de la intrarea în vigoare a prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, persoanele care au plasat pe piaţă prima dată aditivul furajer sau orice alte părţi interesate notifică acest lucru Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar. In acelaşi timp, informaţiile menţionate la art. 7 alin. (3) lit. a), b) şi c) vor fi transmise direct Autorităţii;

b)   într-un an de la notificarea prevăzută la lit. a), Autoritatea, după verificarea faptului că toate informaţiile solicitate au fost transmise, trebuie să notifice Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar primirea tuturor acestora. Produsele respective trebuie să fie înscrise în Registru. Fiecare înscriere în Registru trebuie să menţioneze data la care produsul respectiv a fost prima dată introdus în Registru şi, unde este cazul, data expirării autorizaţiei existente.

(2)   O cerere de autorizare trebuie să fie transmisă, în conformitate cu art. 7, cel târziu cu un an înainte de data expirării autorizaţiei anterioare pentru aditivii cu o perioadă limitată de autorizare şi în maximum 7 ani de la intrarea în vigoare a prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor pentru aditivii autorizaţi fără o limită de timp sau în conformitate cu prevederile normei sanitare veterinare aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 616/2002, ce transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului 82/471/CEE. Poate fi adoptat un calendar detaliat care să enumere în ordinea priorităţilor diferitele categorii de aditivi care trebuie reevaluaţi în conformitate cu procedura comunitară. La stabilirea acestei liste este consultată Autoritatea.

(3)    Produsele înscrise în Registru sunt supuse prevederilor prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, în special celor cuprinse în art. 8, 9, 12, 13, 14 şi 16, care, fără a aduce atingere condiţiilor specifice referitoare la etichetare,  plasare pe piaţă şi utilizare a fiecărei substanţe în conformitate cu alin. (1), se aplică acestor produse ca şi cum acestea ar fi autorizate în conformitate cu art. 9.

(4)   In cazul autorizaţiilor ce nu sunt emise unui deţinător specific, orice persoană care importă sau fabrică produsele la care se referă prezentul articol sau orice altă parte interesată poate înainta informaţiile la care se referă alin. (1) sau cererea la care se referă alin. (2) Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar.

(5)  Atunci când notificarea şi informaţiile ce o însoţesc, la care se referă alin. (1) lit. a), nu sunt furnizate în perioada specificată sau se constată că sunt incorecte ori atunci când o solicitare nu este înaintată în perioada specificată, după cum se prevede la alin. (2), se adoptă o decizie privind retragerea de pe piaţă a aditivilor în cauză în conformitate cu procedura comunitară. O astfel de măsură poate prevedea o perioadă limitată de timp în cadrul căreia pot fi utilizate stocurile existente din aceste produse.

(6)  Atunci când din motive independente de solicitant nu este luată nici o decizie cu privire la reînnoirea unei autorizaţii înainte de data de expirare a acesteia, perioada de autorizare a produsului se prelungeşte automat până când Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar ia o decizie. Acesta informează solicitantul despre prelungirea autorizaţiei.

(7)   Prin derogare de la prevederile art. 3, substanţele, microorganismele şi preparatele utilizate în România ca aditivi pentru însilozare la data intrării în vigoare a prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor pot fi plasate pe piaţă şi utilizate, cu condiţia să fie respectate dispoziţiile alin. (1) lit. a) şi b) şi ale alin. (2), (3) şi (4). Pentru aceste substanţe, termenul limită pentru cererea la care se referă alin. (2) este de 7 ani de la intrarea în vigoare a prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor.

ARTICOLUL 11

Eliminarea progresivă a anumitor aditivi furajeri

(1)  In vederea luării unei decizii de eliminare progresivă a utilizării coccidiostaticelor şi histomonostaticelor ca aditivi furajeri, Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar va întocmi până la 1 ianuarie 2008 un raport referitor la utilizarea acestor substanţe ca aditivi furajeri şi soluţiile disponibile, însoţit, dacă este cazul, de propuneri legislative.

(2)   Prin derogare de la prevederile art. 10 şi fără a aduce atingere prevederilor art. 13, antibioticele şi derivaţii acestora, alţii decât coccidiostaticele şi histomonostaticele, înregistraţi şi autorizaţi la nivelul Uniunii Europene, pot fi puşi pe piaţă şi utilizaţi ca aditivi furajeri, dar numai până la data expirării aprobării specifice şi excluderii de pe listele Uniunii Europene.

ARTICOLUL 12

Supravegherea

(1)  După ce un aditiv a fost autorizat în conformitate cu prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor, orice persoană care utilizează sau pune pe piaţă acea substanţă ori un furaj în care aceasta a fost încorporată sau orice altă parte interesată trebuie să se asigure că sunt respectate toate condiţiile ori restricţiile ce au fost impuse cu privire la punerea pe piaţă, utilizarea şi manipularea aditivului sau a furajelor ce îl conţin.

(2)  Atunci când au fost impuse cerinţe de monitorizare, prevăzute la art. 8 alin. (4) lit. c), deţinătorul autorizaţiei trebuie să se asigure că monitorizarea este efectuată şi trebuie să înainteze rapoarte către Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar, în conformitate cu autorizaţia. Deţinătorul autorizaţiei trebuie să comunice imediat Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar orice informaţie nouă care poate influenţa evaluarea siguranţei utilizării aditivului furajer, în special în ceea ce priveşte sensibilităţile sanitare ale unor categorii specifice de consumatori. Deţinătorul autorizaţiei trebuie să informeze imediat Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar în legătură cu orice interdicţie sau restricţie impusă de autoritatea competentă a oricărei ţări terţe în care aditivul furajer este plasat pe piaţă.

ARTICOLUL 13

Modificarea, suspendarea şi revocarea autorizaţiilor

(1)   Din proprie iniţiativă sau ca urmare a solicitării din partea Autorităţii ori din partea Comisiei Europene, Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar emite o opinie dacă o autorizaţie îndeplineşte în continuare condiţiile stabilite de prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor. Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar înaintează această opinie imediat Autorităţii şi, după caz, Comitetului pentru produsele medicinale veterinare şi deţinătorului autorizaţiei. Această opinie trebuie făcută publică.

(2)   Autoritatea examinează fără întârziere opinia Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar şi se ia orice măsură corespunzătoare în conformitate cu cele stabilite de Legea nr. 150/2004, modificată şi completată prin Legea nr. 412/2004, ce transpune parţial în legislaţia naţională Regulamentul Parlamentului European şi Consiliului 178/2002 (CE). Decizia de modificare, suspendare sau revocare a autorizaţiei este luată în conformitate cu procedura comunitară.

(3)   Dacă deţinătorul autorizaţiei propune schimbări în termenii autorizaţiei, înaintând o cerere Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar,   însoţită  de  datele   relevante  ce  o  susţin.

Autoritatea transmite Comisiei Europene opinia sa referitoare la propunere. Comisia Europeană examinează opinia Autorităţii fără întârziere şi decide în conformitate cu procedura comunitară.

(4)   Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar trebuie să informeze fără întârziere solicitantul despre decizia luată. Atunci când se consideră corespunzător, se modifică Registrul.

(5)   Prevederile art. 7 alin. (1) şi (2), ale art. 8 şi 9 se aplică în consecinţă.

ARTICOLUL 14

Reînnoirea autorizaţiilor

(1)   Autorizaţiile acordate în baza prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor se reînnoiesc pentru perioade de 10 ani. Solicitarea de reînnoire trebuie transmisă Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar cel târziu cu un an înainte de data expirării autorizaţiei.

(2)   In cazul autorizaţiilor ce nu sunt emise unui deţinător specific, orice persoană care plasează iniţial aditivul pe piaţă sau orice altă parte interesată poate trimite cererea Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar şi este considerată ca fiind solicitant.

(3)   Odată cu cererea solicitantul trebuie să trimită următoarele informaţii şi documente direct Autorităţii:

a)  o copie a autorizaţiei de punere pe piaţă a aditivului;

b)   un raport cu privire la rezultatele monitorizării postcomercializare, dacă astfel de cerinţe de monitorizare sunt incluse în autorizaţie;

c)   orice alte informaţii noi disponibile cu privire la evaluarea siguranţei în utilizarea aditivului furajer şi la riscurile aditivului furajer asupra animalelor, oamenilor sau mediului;

d)  dacă este cazul, o propunere pentru amendarea sau suplimentarea condiţiilor autorizaţiei originale, inter alia, a condiţiilor referitoare la monitorizarea viitoare.

(4)   Prevederile art. 7 alin. (1), (2), (4) şi (5), ale art. 8 şi 9 se aplică în consecinţă.

(5)   Atunci când din motive independente de voinţa solicitantului nu este luată nici o decizie de reînnoire a autorizaţiei înainte de data de expirare a acesteia, perioada de autorizare a produsului trebuie să fie prelungită automat până în momentul în care Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar va lua o decizie. Informaţiile cu privire la această prelungire a autorizaţiei trebuie să fie făcute disponibile pentru public în Registru.

ARTICOLUL 15

Autorizarea de urgenţă

In cazuri specifice, atunci când este necesară autorizarea urgentă a anumitor aditivi pentru a asigura protecţia şi bunăstarea animalelor, Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar poate autoriza provizoriu utilizarea unui aditiv pentru o perioadă maximă de 5 ani, în conformitate cu procedura comunitară.

CAPITOLUL III

Etichetare şi ambalare

ARTICOLUL 16

Etichetarea şi ambalarea aditivilor furajeri şi a premixurilor/preamestecurilor

(1)   Nici o persoană fizică sau juridică nu va plasa pe piaţă un aditiv furajer ori un premix/preamestec de aditivi, cu excepţia cazului când ambalajul sau containerul acestuia este etichetat sub responsabilitatea unui producător, ambalator, importator, vânzător ori distribuitor stabilit în România şi care prezintă inscripţionate următoarele informaţii într-o manieră evidentă, clar lizibilă şi de neşters, în limba română sau în limba statului membru al Uniunii Europene în care este comercializat, referitor la fiecare aditiv conţinut în produs:

a)   denumirea specifică dată aditivilor pe autorizaţie, precedată de denumirea grupului funcţional aşa cum a fost menţionat în autorizaţie;

b)   numele sau denumirea firmei şi adresa ori sediul persoanei responsabile de informaţiile la care se referă prezentul articol;

c)   greutatea netă sau, în cazul aditivilor lichizi şi al premixurilor, volumul net ori greutatea netă;

d)   atunci când se consideră necesar, numărul de aprobare atribuit întreprinderii sau intermediarului în conformitate cu art. 5 din norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 505/2003, ce transpune în legislaţia naţională art. 5 din Directiva Consiliului 95/69/CE, sau numărul de înregistrare atribuit întreprinderii ori intermediarului în conformitate cu art. 10 din norma sanitară veterinară menţionată mai sus;

e)   instrucţiuni de utilizare şi orice recomandări de siguranţă cu privire la utilizarea şi, unde este aplicabil, cerinţele specifice menţionate în autorizaţie, inclusiv speciile şi categoriile de animale pentru care este destinat aditivul sau premixul de aditivi;

f)  numărul de identificare a aditivului;

g)   numărul de referinţă al lotului şi data de fabricaţie.

(2)  Pentru compuşii aromatizanţi, lista de aditivi poate fi înlocuită prin cuvintele „amestec de compuşi aromatizanţi". Aceasta nu se va aplica compuşilor aromatizanţi supuşi unei limitări cantitative atunci când sunt utilizaţi în hrană şi în apa de băut.

(3)   Suplimentar faţă de informaţiile menţionate la alin. (1), ambalajul sau recipientul unui aditiv aparţinând unei grupe funcţionale precizate în anexa nr. 3 trebuie să aibă inscripţionate informaţiile indicate în respectiva anexă, prezentate într-o manieră evidentă, clar lizibilă şi de neşters.

(4)  pe lângă acestea, în cazul premixurilor/preamestecurilor, cuvântul „premix" sau „preamestec - cu majuscule - trebuie să apară clar pe etichetă, iar substanţa suport trebuie să fie declarată.

(5)   Aditivii şi premixurile trebuie să fie comercializate numai în ambalaje sau recipiente închise, al căror sistem de închidere să fie deteriorat prin deschidere de o manieră suficientă, astfel încât să nu poată fi reutilizat.

(6)   Se pot adopta amendamente/modificări la anexa nr. 3, pentru a lua în considerare progresele tehnologice şi evoluţiile ştiinţifice în conformitate cu procedura comunitară.

CAPITOLUL IV

Prevederi generale şi finale

ARTICOLUL 17

Registrul de aditivi furajeri

(1)   Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar trebuie să întocmească şi să actualizeze Registrul.

(2)  Registrul trebuie să fie făcut disponibil pentru public, prin publicarea informaţiilor pe site-ul Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar, separat pe categorii şi pe grupe funcţionale, precum şi orice adăugare sau modificare ulterioară a acestuia, prin Monitorul Oficial al României, Partea I.

ARTICOLUL 18

Confidenţialitatea

(1)   Solicitantul poate indica ce informaţii înaintate în baza prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor doreşte să fie tratate ca fiind confidenţiale, pe motiv că dezvăluirea acestora ar afecta în mod semnificativ competitivitatea acestuia. In astfel de cazuri trebuie să se prezinte motive ce pot fi verificate cu uşurinţă.

(2)   Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar decide, după consultare cu solicitantul, ce informaţii, altele decât cele specificate la alin. (3), ar trebui să fie păstrate confidenţiale şi va informa solicitantul despre decizia luată.

(3)   Următoarele informaţii nu trebuie să fie considerate confidenţiale:

a)   denumirea şi compoziţia aditivului furajer şi, unde este corespunzător, indicarea tulpinii de producţie;

b)  caracteristicile fizico-chimice şi biologice ale aditivului furajer;

c)  concluziile rezultatelor studiului cu privire la efectele aditivului furajer asupra sănătăţii oamenilor şi animalelor, precum şi a mediului;

d)  concluziile rezultatelor studiului cu privire la efectele aditivului furajer asupra caracteristicilor produselor de origine animală şi a proprietăţilor nutriţionale ale acestora;

e)   metodele pentru detecţia şi identificarea aditivului furajer şi, unde este cazul, cerinţele de monitorizare şi un sumar al rezultatelor monitorizării.

(4)   Fără a se lua în considerare prevederile alin. (2), Autoritatea trebuie să furnizeze la cerere Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar toate informaţiile din posesia sa, inclusiv orice informaţie identificată ca fiind confidenţială, conform alin. (2).

(5)   Autoritatea şi Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar trebuie să păstreze confidenţiale toate informaţiile identificate în baza alin. (2), cu excepţia cazului în care se consideră corespunzător ca astfel de informaţii să fie făcute publice pentru a proteja sănătatea oamenilor, a animalelor sau a mediului.

(6)   Dacă un solicitant retrage sau a retras o solicitare, Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar şi Autoritatea trebuie să respecte confidenţialitatea informaţiilor comerciale şi industriale, inclusiv informaţiile de cercetare şi dezvoltare, precum şi informaţiile asupra cărora, împreună cu solicitantul nu au convenit în ceea ce priveşte confidenţialitatea acestora.

ARTICOLUL 19

Revizuirea administrativă

(1)  Orice decizie luată în baza prerogativelor acordate Autorităţii de prevederile prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor sau orice omisiune de a acţiona poate fi revizuită din proprie iniţiativă ori ca răspuns la o solicitare din partea Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar sau din partea oricărei persoane implicate în mod direct şi individual. In acest scop, o solicitare trebuie să fie înaintată Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar în termen de două luni de la data în care partea interesată a aflat despre decizie sau despre omisiunea respectivă.

(2)   Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar ia o decizie în termen de două luni şi solicită, dacă se consideră corespunzător, Autorităţii să îşi retragă decizia sau să îşi remedieze deficienţa într-o limită de timp stabilită.

ARTICOLUL 20

Protecţia datelor

(1)   Datele ştiinţifice şi alte informaţii din dosarul de solicitare întocmit în baza art. 7 nu pot fi utilizate în beneficiul altui solicitant pe durata unei perioade de 10 ani de la data autorizării, decât dacă solicitantul iniţial a fost de acord cu respectivul solicitant că pot fi utilizate astfel de date şi informaţii.

(2)  Pentru a stimula eforturile de obţinere a autorizaţiilor la speciile minore ale aditivilor a căror utilizare este autorizată pentru alte specii, perioada de protecţie a datelor de 10 ani va fi extinsă cu un an pentru fiecare specie minoră pentru care este acordată o autorizare de prelungire a utilizării.

(3)   Solicitantul şi solicitantul iniţial trebuie să facă toţi paşii necesari pentru a se ajunge la un acord privind utilizarea comună a informaţiilor, pentru a nu fi repetate testele toxicologice pe vertebrate. Dacă totuşi nu este realizat nici un astfel de acord cu privire la utilizarea informaţiilor, Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar poate decide să dezvăluie informaţiile necesare pentru a se evita repetarea testelor toxicologice pe vertebrate, asigurând în acelaşi timp un echilibru rezonabil între interesele părţilor în cauză.

(4)  La expirarea perioadei de 10 ani, constatările întregii evaluări sau ale unei părţi a acesteia, efectuate pe baza datelor şi informaţiilor ştiinţifice conţinute în dosarul de solicitare, pot fi utilizate de Autoritate în beneficiul altui solicitant.

ARTICOLUL 21

Laboratoarele de referinţă

(1) Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar este desemnat ca laborator naţional de referinţă, îndatoririle şi sarcinile acestuia fiind cele stabilite în anexa nr. 2.

(2) Solicitanţii pentru autorizarea aditivilor contribuie la suportarea costurilor activităţilor laboratorului naţional de referinţă în domeniul autorizării aditivilor.

ARTICOLUL 22

Sancţiuni

(1)   Autoritatea stabileşte regimul de sancţiuni care se aplică în cazul încălcării prevederilor prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor şi ia toate măsurile necesare pentru a asigura aplicarea acestora. Sancţiunile prevăzute trebuie să fie efective, proporţionale şi descurajatoare.

(2)  Autoritatea notifică aceste reguli şi măsuri Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar cel târziu la 12 luni de la data publicării prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor şi notifică imediat orice modificare ulterioară referitoare la acestea.

ARTICOLUL 23

Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor.

ANEXA Nr. 1

la norma sanitară veterinară

si pentru siguranţa alimentelor

GRUPE   DE   ADITIVI

1. In categoria aditivi tehnologici sunt incluse următoarele grupe funcţionale:

a)   conservanţi: substanţe sau, atunci când este cazul, microorganisme ce protejează furajele împotriva alterării cauzate de microorganisme sau de metaboliţii acestora;

b)   antioxidanţi: substanţe ce prelungesc perioada de conservare a furajelor şi a materiilor furajere, protejându-le împotriva alterării provocate de oxidare;

c)   emulsifianţi: substanţe ce fac posibilă realizarea ori menţinerea unui amestec omogen a două sau mai multe faze nemiscibile în produsele furajere;

d)   stabilizatori: substanţe ce fac posibilă menţinerea stării fizico-chimice a furajelor;

e)   agenţi de afânare: substanţe care, după adăugarea într-un furaj, cresc viscozitatea furajelor;

f)   agenţi de gelificare: substanţe ce conferă unui furaj consistenţă prin formarea unui gel;

g)   lianţi: substanţe care cresc capacitatea de aglutinare a particulelor din furaj;

h) substanţe pentru controlul contaminării cu radionuclizi: substanţe ce suprimă absorbţia radionuclizilor sau care facilitează eliminarea acestora;

i) agenţiantiaglutinanţi: substanţe care reduc tendinţa de aglutinare a particulelor din furaj;

j) corectori de aciditate: substanţe care modifică pH-ul furajelor;

k) aditivi de însilozare: substanţe incluzând enzime sau microorganisme destinate a fi încorporate în furaje pentru a îmbunătăţi calitatea silozului;

l) agenţi de denaturare: substanţe care, atunci când sunt utilizate în fabricarea furajelor prelucrate, permit identificarea originii    alimentelor sau materiilor prime specifice.

2.  In categoria aditivi senzoriali sunt incluse următoarele grupe funcţionale:

a)  coloranţi:

(i)     substanţe care modifică sau  redau culoarea unui furaj;

(ii)     substanţe care, atunci când sunt utilizate în hrana animalelor, dau culoare alimentelor de origine animală;

(iii)     substanţe care influenţează favorabil culoarea păsărilor sau a peştilor ornamentali;

b)  substanţe aromatizante: substanţe a căror includere în furaj determină îmbunătăţirea calităţilor olfactive sau palatabilitatea furajului.

3.    In categoria aditivilor nutriţionali sunt incluse următoarele grupe funcţionale:

a)   vitamine, provitamine şi substanţe chimice bine definite ce au efect similar;

b)  compuşi ai oligoelementelor;

c)  aminoacizi, sărurile şi analogii acestora;

d)  ureea şi derivaţii acesteia.

4. In categoria aditivi zootehnici sunt incluse următoarele grupe funcţionale:

a) amelioratori ai digestibilităţii: substanţe care, atunci când sunt utilizate în hrana animalelor, cresc digestibilitatea raţiei prin acţiunea lor asupra anumitor materii prime din furaje;

b)   stabilizatori ai florei intestinale: microorganisme sau alte substanţe definite chimic care, atunci când sunt utilizate în hrana animalelor, au un efect favorabil asupra florei intestinale;

c)  substanţe ce afectează în mod favorabil mediul;

d)  alţi aditivi zootehnici.

ANEXA Nr. 2

la norma sanitară veterinară

si pentru siguranţa alimentelor

FUNCŢIILE   SI   SARCINILE   LABORATORULUI   NATIONAL   DE   REFERINŢĂ

 

1.   Laboratorul naţional de referinţă la care se referă art. 21 din norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor este Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar care după data aderării României la Uniunea Europeană va colabora cu Centrul Comun de Cercetări al Comisiei (CCR).

2.   In vederea îndeplinirii sarcinilor definite de prezenta anexă, laboratorul naţional de referinţă poate fi asistat de celelalte institute veterinare de referinţă şi de Centrul Comun de Cercetări al Comisiei (CCR), având următoarele responsabilităţi:

- recepţionarea, pregătirea, stocarea şi păstrarea probelor de referinţă;

-   testarea şi evaluarea sau validarea metodei de detecţie;

-   evaluarea datelor furnizate de solicitant pentru autorizaţia de a pune pe piaţă aditivul furajer, în scopul testării şi evaluării sau validării metodei de detecţie;

-    trimiterea de rapoarte complete de evaluare Autorităţii.

3. Laboratorul naţional de referinţă împreună cu Comitetul pentru produsele medicinale veterinare are atribuţii în rezolvarea litigiilor referitoare la rezultatele sarcinilor prevăzute de prezenta anexă.

ANEXA Nr. 3

la norma sanitară veterinară

şi pentru siguranţa alimentelor

CERINŢE   SPECIFICE

de etichetare pentru anumite preamestecuri/premixuri şi pentru anumite tipuri de aditivi furajeri

1.   Aditivi zootehnici, coccidiostatice şi histomonostatice:

a)  data expirării garanţiei sau durata de conservare de la data fabricaţiei;

b)  modul de utilizare;

c)  concentraţia.

2.    Pentru enzime, suplimentar faţă de indicaţiile menţionate mai sus:

a)    denumirea specifică a componentei sau a componentelor active, în conformitate cu activităţile lor enzimatice şi în conformitate cu autorizaţia acordată;

b)   numărul de identificare în conformitate cu cerinţele Uniunii Internaţionale de Biochimie;

c)  în loc de concentraţie, unităţile de activitate (unităţi de activitate per gram sau unităţi de activitate per mililitru).

3.  Microorganisme:

a)  data expirării garanţiei sau durata de conservare de la data fabricaţiei;

b)  instrucţiuni de utilizare;

c)  numărul de identificare al tulpinii/suşei;

d)   numărul de unităţi formatoare de colonii per gram.

4.  Aditivi nutriţionali:

a)  conţinutul în substanţă activă;

b)   data expirării garanţiei sub raportul conţinutului în substanţa activă sau durata de conservare de la data fabricaţiei.

5.  Aditivi tehnologici şi senzoriali, cu excepţia compuşilor aromatizanţi:

-  conţinutul de substanţă activă.

6.  Compuşi aromatizanţi:

-  procentul de încorporare în premixuri.

ANEXA Nr. 4

la norma sanitară veterinară

si pentru siguranţa alimentelor

CONDIŢII   GENERALE   DE   UTILIZARE

1.   Trebuie să fie luată în calcul cantitatea de aditivi existentă, în mod natural în anumite materii furajere, astfel încât totalul elementelor adăugate şi al elementelor prezente în mod natural să nu depăşească nivelul maxim prevăzut de autorizaţia acordată în conformitate cu prevederile normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor.

2.   Amestecarea aditivilor este permisă numai în preamestecuri/premixuri şi în furaje, acolo unde există o compatibilitate biologică şi fizico-chimică între componentele amestecului, raportat la efectele aşteptate.

3.   Furajele complementare diluate conform specificaţiilor nu trebuie să conţină niveluri de aditivi care să le depăşească pe cele fixate pentru furaje complete.

4.  In cazul premixurilor ce conţin aditivi pentru silozuri, termenii „aditivi pentru siloz" trebuie înscripţionaţi clar pe etichetă după termenul „premix" sau „preamestec.

 


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 33/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 33 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 33/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu