ORDIN Nr. 3154
din 24 octombrie 2008
pentru modificarea si
completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a
prefinantarii si a cofinantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din
Fondul national de dezvoltare, in bugetul institutiilor implicate in
gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul
convergenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 249/2007,
aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 911/2007
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 742 din 3 noiembrie 2008
Având în vedere dispoziţiile:
- art. II din Ordonanţa
Guvernului nr. 19/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului
nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a
prefinanţării şi a cofinanţării alocate de la bugetul de stat, inclusiv din
Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate în
gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul
convergenţă,
- Hotărârii Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul
instituţional de coordonare şi de gestionare a instrumentelor structurale;
- Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice;
- Ordinului ministrului finanţelor publice nr.
1.792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea,
lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum
şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale;
- Regulamentului Consiliului
nr. 1.083/2006 privind stabilirea cadrului general pentru Fondul european de
dezvoltare regională, Fondul social european şi Fondul de coeziune şi abrogarea
Regulamentului Consiliului nr. 1.260/1999;
- Regulamentului Comisiei nr. 1.828/2006 privind stabilirea regulilor de implementare a Regulamentului Consiliului nr.
1.083/2006 privind stabilirea cadrului general pentru Fondul european de
dezvoltare regională, Fondul social european şi Fondul de coeziune şi abrogarea
Regulamentului Consiliului nr. 1.260/1999,
în temeiul art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi
Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. I. - Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei
Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a
prefinanţării şi a cofinanţării alocate de la bugetul de stat, inclusiv din
Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate în
gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul
convergenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 249/2007,
aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 911/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 591 din 28 august 2007, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 1,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) In scopul
aplicării prevederilor art. 3 şi 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 249/2007, cu modificările
şi completările ulterioare, Autoritatea de management completează formularele
de prezentare şi de fundamentare a fondurilor aferente instrumentelor
structurale, precum şi a contribuţiei naţionale incluse în poziţia globală
«Cofinantarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la
Comunitatea Europeană», potrivit metodologiei elaborate anual de Ministerul
Economiei şi Finanţelor în vederea elaborării proiectului anual de buget,
precum şi a rectificărilor bugetare."
2. La articolul 1,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Direcţia abilitată cu elaborarea proiectului de
buget din ministerul din care face parte Autoritatea de management cuprinde în
proiectul bugetului ordonatorului principal de credite, cu prioritate şi în
întregime, sumele de natura celor prevăzute la art. 5 pct. 3 şi 4 din Ordonanţa
Guvernului nr. 29/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
249/2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi fondurile
aferente instrumentelor structurale din formularele din metodologia menţionată
la art. 1 alin. (1)."
3. La articolul 1,
alineatul (5), literele b) şi c) din articolul 1 se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
,,b) transmite direcţiei responsabile cu elaborarea
proiectului de buget al Ministerului Economiei şi Finanţelor - Acţiuni generale
şi, spre informare, Autorităţii pentru coordonarea instrumentelor structurale
sumele propuse a fi alocate de la bugetul de stat în vederea includerii
acestora la poziţia globală «Cofinantarea asistenţei financiare nerambursabile
postaderare de la Comunitatea Europeană», prin Autoritatea de certificare şi plată,
pe baza propunerilor de cheltuieli formulate de Autoritatea de management,
reprezentând: cofinantarea publică din fonduri de la bugetul de stat,
prefinanţarea alocată de la bugetul de stat, continuarea finanţării proiectelor
în cadrul programelor operaţionale, în cazul indisponibilităţii temporare a
fondurilor comunitare, cheltuielile aferente transferului de fonduri din
conturile Ministerului Economiei şi Finanţelor în conturile beneficiarilor sau
unităţilor de plată, precum şi sumele necesare pentru acoperirea plăţii taxei pe valoarea adăugată aferente
cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din
instrumente structurale în cadrul programelor operaţionale;
c) întocmeşte previziunea poziţiei nete a României în
relaţia financiară cu Uniunea Europeană, prin Unitatea de coordonare a
relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeană, incluzând propunerile de cheltuieli
formulate de Autoritatea de management."
4. La articolul 2,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Sumele aferente
fondurilor externe nerambursabile sunt transferate de către Autoritatea de
certificare şi plată în conturile de disponibil ale:
a) unităţilor de plată de pe lângă autorităţile de
management, în cazul plăţii indirecte;
b) beneficiarilor, în cazul plăţii directe."
5. La articolul 2,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Sumele reprezentând cofinantarea publică eligibilă
din fonduri de la bugetul de stat, prevăzute în bugetul Ministerului Economiei
şi Finanţelor - Acţiuni generale în poziţia globală distinctă denumită
«Cofinantarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la
Comunitatea Europeană», cu excepţia sumelor aferente proiectelor finanţate în
cadrul axelor prioritare de asistenţă tehnică şi a Programului operaţional
«Asistenţă tehnică», pentru care se aplică prevederile art. 12, se asigură:
a) în cazul plăţii indirecte,
prin suplimentarea bugetului ordonatorului principal de credite în calitate de
autoritate de management, iar deschiderea de credite se realizează prin
direcţia abilitată cu programarea bugetară din Ministerul Economiei şi
Finanţelor;
b) în cazul plăţii directe, prin deschidere de credite
bugetare de către Autoritatea de certificare şi plată."
6. La articolul 2,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(4) Sumele prevăzute la alin. (1) lit. a) şi alin. (3)
lit. a) sunt transferate de către Autoritatea de certificare şi plată lunar, pe
baza cererii de fonduri, la care se anexează prognoza fluxului de fonduri comunitare,
respectiv trimestrial, în cazul sumelor prevăzute la alin. (2) lit. a), pe baza
notificării privind suplimentarea bugetului ordonatorului principal de credite
în calitate de autoritate de management. Aceste documente sunt transmise de
autorităţile de management în conformitate cu prevederile acordului încheiat
între Autoritatea de management şi Autoritatea de certificare şi plată."
7. La articolul 2,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Sumele prevăzute la alin. (1) lit. b), alin. (2)
lit. b) şi alin. (3) lit. b) sunt transferate beneficiarilor de Autoritatea de
certificare şi plată pe baza următoarelor documente transmise de către
Autoritatea de management, în conformitate cu prevederile acordului încheiat între Autoritatea de management şi
Autoritatea de certificare şi plată:
a) declaraţia lunară a
Autorităţii de management privind eligibilitatea cheltuielilor la nivel de axă
prioritară, cuprinzând cheltuielile defalcate pe domenii majore de intervenţie;
b) cererea de rambursare lunară
întocmită de către Autoritatea de management, defalcată la nivel de proiect, pe
baza cererilor de rambursare primite de la beneficiari, la care se anexează
prognoza fluxului de fonduri comunitare, precum şi prognoza fluxului de numerar
de la bugetul de stat."
8. La articolul 2,
după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (71), cu următorul
cuprins:
„(71) Atât în cazul
plăţilor directe, cât şi în cazul plăţilor indirecte, Autoritatea de
certificare şi plată transmite lunar către Autoritatea de management o
notificare cu privire la plăţile efectuate."
9. La articolul 2,
alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(8) Autoritatea de certificare şi plată transmite
Unităţii de coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeană situaţia
sumelor prevăzute la art. 2 alin. (1) în vederea monitorizării poziţiei nete a
României în relaţia financiară cu Uniunea Europeană."
10. La articolul 3,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Sumele prevăzute la alin. (1) sunt transferate din
conturile de disponibil ale Autorităţii de certificare şi plată, menţionate la
art. 18, în conturile de disponibil ale:
a) unităţilor de plată de pe lângă autorităţile de
management, în cazul plăţii indirecte;
b) beneficiarilor, în cazul plăţii directe."
11. La articolul 3,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Sumele prevăzute la alin. (1) sunt transferate
beneficiarilor, cu condiţia existenţei următoarelor documente:
a) contract/decizie/ordin de
finanţare încheiat(ă) între Autoritatea de management/organismul intermediar şi
beneficiar;
b) contract de furnizare de
bunuri/prestare de servicii/execuţie de lucrări încheiat între beneficiar şi un
operator economic;
c) solicitare scrisă din partea
beneficiarului, conform contractului/deciziei/ordinului de finanţare,
încheiat(ă) între Autoritatea de management/organismul intermediar şi
beneficiar."
12. La articolul 3,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), în
cazul proiectelor a căror implementare se realizează fără încheierea vreunui
contract de furnizare de bunuri/prestare de servicii/execuţie de lucrări între
beneficiar şi un operator economic, pe toată durata de implementare a acestora,
sumele prevăzute la alin. (1) sunt transferate beneficiarilor, cu condiţia
existenţei documentelor menţionate la alin. (3) lit. a) şi c)."
13. Articolul 4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - Pentru asigurarea disponibilităţii sumelor
necesare acordării prefinanţarii, prin plată directă sau
indirectă, Autoritatea de management transmite lunar Autorităţii de certificare
şi plată prognoza fluxului de prefinantare, pe baza contractelor/deciziilor/ordinelor
de finanţare încheiate cu beneficiarii."
14. Articolul 5 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) In cazul plăţilor indirecte, pentru
efectuarea transferului sumelor de prefinantare din contul Autorităţii de
certificare şi plată în contul Unităţii de plată de pe lângă Autoritatea de
management, Autoritatea de management transmite lunar notificarea de
prefinantare către Autoritatea de certificare şi plată.
(2) In vederea efectuării plăţii prefinanţarii prin
plată indirectă, Autoritatea de management verifică existenţa documentelor
prevăzute la art. 3 alin. (3).
(3) In vederea efectuării plăţii prefinanţarii prin
plată directă, Autoritatea de management, după verificarea existenţei
documentelor prevăzute la art. 3 alin. (3), transmite lunar Autorităţii de
certificare şi plată notificarea de prefinantare, însoţită de situaţia
contractelor încheiate, prevăzute la art. 3 alin. (3) lit. b), pentru care
Autoritatea de certificare şi plată urmează să facă plata în luna următoare,
incluzând datele de identificare ale fiecărui beneficiar şi suma de plată
pentru fiecare beneficiar."
15. La articolul 7,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Prin excepţie de la prevederile art.
(6), procentul de acordare a prefinanţarii în cazul Programului operaţional
sectorial «Dezvoltarea resurselor umane» este de 30% în cazul proiectelor
finanţate în cadrul axelor prioritare 1-5, respectiv 40% pentru cele finanţate
în cadrul axei prioritare 6."
16. La articolul 7,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Prin excepţie de la prevederile art. 6, nu se
acordă prefinantare beneficiarilor de proiecte finanţate în cadrul axelor
prioritare de asistenţă tehnică din programele operaţionale şi în cadrul
Programului operaţional «Asistenţă tehnică», în cazul în care aceştia fac parte
din categoria instituţiilor publice din administraţia publică centrală."
17. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - Prefinanţarea se poate acorda beneficiarilor integral sau în tranşe, cu încadrarea în
limitele stabilite la art. 6 şi 7."
18. La articolul 10, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 10. - (1) Suma acordată unui beneficiar sub forma
prefinanţarii se recuperează integral şi progresiv, indiferent de sursa din
care a provenit, prin aplicarea unui procent din valoarea fiecărei cereri de
rambursare întocmite de beneficiari, stabilit de fiecare autoritate de
management. Acest procent se specifică în procedurile interne şi în
contractul/decizia/ordinul de finanţare încheiat(ă) între Autoritatea de
management/organismul intermediar şi beneficiar."
19. Articolul 11 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11. -In cazul
plăţilor directe, după efectuarea plăţii prefinanţarii către beneficiari, Autoritatea de certificare şi
plată transmite lunar o informare către Autoritatea de management cu privire la
plăţile efectuate."
20. Titlul capitolului IV se modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL IV
Fluxurile fondurilor aferente finanţării axelor
prioritare de asistenţă tehnică din cadrul programelor operaţionale şi a Programului operaţional
«Asistenţă tehnică»"
21. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 12. - (1) Creditele bugetare şi de angajament
necesare finanţării proiectelor propuse în cadrul axei prioritare de asistenţă tehnică dintr-un program operaţional şi în cadrul
Programului operaţional «Asistenţă tehnică» sunt prevăzute în:
a) bugetul anual al ordonatorului principal de credite
cu rol de autoritate de management pentru respectivul program
operaţional, în cazul în care Autoritatea de management, respectiv organismele
intermediare care nu sunt ordonatori principali/secundari de credite, au
calitatea de beneficiari;
b) bugetul anual al ordonatorului principal/secundar de
credite cu rol de organism intermediar, în calitate de beneficiar, la titlul VII «Alte transferuri», articolul «Transferuri interne»,
cod 55.01, alineatul «Asistenţă tehnică în cadrul Programului operaţional „Asistenţă
tehnică"», cod 55.01.39, sau alineatul «Asistenţă tehnică în cadrul
programelor operaţionale, altele decât Programul operaţional „Asistenţă
tehnică"», cod 55.01.40.
(2) Organismele
neguvernamentale nonprofit cu personalitate juridică, cu rol de organism
intermediar, îşi prevăd în bugetul propriu sumele necesare finanţării
proiectelor propuse în cadrul Programului operaţional «Asistenţă tehnică».
(3) Previziunea sumelor menţionate la alin. (1) este
realizată de fiecare beneficiar şi avizată de Autoritatea de management pentru
programul operaţional respectiv.
(4) Autoritatea de management
stabileşte prin proceduri interne modul de fundamentare şi gestionare a
titlului VII «Alte transferuri», articolul «Transferuri interne», cod 55.01,
alineatul «Asistenţă tehnică în cadrul Programului operaţional „Asistenţă
tehnică"», cod 55.01.39, sau alineatul «Asistenţă tehnică în cadrul
programelor operaţionale, altele decât Programul operaţional „Asistenţă
tehnică"», cod 55.01.40.
(5) Pe baza plăţilor efectuate,
Autoritatea de management pentru Programul operaţional «Asistenţă tehnică»
întocmeşte şi transmite lunar către Autoritatea de certificare şi plată cererea
de rambursare a cheltuielilor, însoţită de prognoza fluxului de fonduri
comunitare, precum şi declaraţia privind eligibilitatea cheltuielilor la nivel
de axă prioritară, cuprinzând cheltuielile defalcate pe domenii majore de
intervenţie.
(6) In cazul plăţilor efectuate în cadrul axelor
prioritare de asistenţă tehnică, se respectă prevederile art. 2 alin. (4) şi
(5).
(7) Autoritatea de certificare
şi plată transferă sumele solicitate aferente cheltuielilor din fondurile
externe nerambursabile, conform ratei de intervenţie stabilite în cadrul
programului operaţional, în contul Autorităţii de management conform prevederilor
art. 18.
(8) Sumele aflate în contul de
disponibil al Autorităţii de management la sfârşitul anului rămân la dispoziţia
acesteia, putând fi utilizate cu aceeaşi destinaţie în anul următor.
(9) Sumele aflate în contul de disponibil al beneficiarului
de proiecte de asistenţă tehnică la sfârşitul anului
rămân la dispoziţia acestuia, putând fi utilizate astfel:
a) cu aceeaşi destinaţie în
anul următor, în cazul sumelor provenite din virări din contul de cheltuieli
ale bugetului de stat;
b) conform prevederilor alin. (13) din prezentul articol, în cazul sumelor rambursate în conturile
beneficiarilor de proiecte de asistenţă tehnică, reprezentând echivalentul în
lei al fondurilor externe nerambursabile.
(10) La sfârşitul anului,
creditele bugetare aprobate în bugetul ordonatorului principal de credite cu
rol de autoritate de management, conform alin. (1) lit. a), şi neutilizate de
Autoritatea de management sunt anulate de drept.
(11) La sfârşitul anului,
creditele bugetare aprobate în bugetul ordonatorului principal/secundar de credite cu rol de organism intermediar,
conform alin. (1) lit. b), şi neutilizate de organismul intermediar sunt
anulate de drept.
(12) La întocmirea propunerii de buget pentru anul următor,
Autoritatea de management/beneficiarul de proiecte de asistenţă tehnică
prezintă direcţiei abilitate pentru elaborarea bugetului, din cadrul
ordonatorului principal/secundar de credite din care face parte, necesarul de
fonduri pentru anul următor, luând în considerare previziunile de plăţi,
disponibilităţile existente în cont şi sumele pe care urmează să le primească
de la Autoritatea de certificare şi plată, pe baza cererilor de rambursare
transmise.
(13) Sumele reprezentând echivalentul în lei al fondurilor
externe nerambursabile, rambursate în conturile beneficiarilor de proiecte de asistenţă tehnică care sunt ordonatori
principali/secundari de credite, se virează în contul de cheltuieli ale
bugetului de stat în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data încasării
acestora."
22. Titlul capitolului V se modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL V
Finanţarea altor cheltuieli decât cele eligibile şi a sumelor pentru
acoperirea plăţii taxei pe valoarea adăugată aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor
finanţate din instrumente
structurale"
23. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 14. - (1) Sumele pentru acoperirea plăţii taxei
pe valoarea adăugată aferente
cheltuielilor eligibile se rambursează de Autoritatea de certificare şi plată
beneficiarilor eligibili, astfel:
a) în cazul plăţii indirecte,
prin suplimentarea bugetului ordonatorului principal de credite în calitate de
Autoritate de management, iar deschiderea de credite se realizează prin direcţia
abilitată cu programarea bugetară din Ministerul Economiei şi Finanţelor, pe
baza previziunilor transmise de Autoritatea de management, conform prevederilor
art. 2 alin. (4), în vederea efectuării plăţilor către beneficiari;
b) în cazul plăţii directe, prin deschidere de credite
bugetare de către Autoritatea de certificare şi plată, pe baza documentelor
transmise de autorităţile de management, în conformitate cu prevederile art. 2
alin. (5) şi ale acordului încheiat între Autoritatea de management şi
Autoritatea de certificare şi plată.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul
axelor prioritare de asistenţă tehnică, respectiv Programul operaţional
«Asistenţă tehnică», cheltuielile aferente taxei pe valoarea adăugată rămân
cheltuială definitivă:
a) din bugetul ordonatorilor principali/secundari de
credite din care fac parte beneficiarii proiectelor de
asistenţă, în cazul contractelor prevăzute la art. 3 alin. (3) lit. b),
încheiate de beneficiari cu operatorii economici;
b) din bugetul ordonatorului principal de credite cu rol
de autoritate de management pentru Programul
operaţional regional, în cazul în care organismele neguvernamentale nonprofit
cu personalitate juridică cu rol de organism intermediar, încheie cu operatorii
economici contractele prevăzute la art. 3 alin. (3) lit. b), la titlul VII
«Alte transferuri», articolul «Transferuri interne», cod 55.01, alineatul
«Asistenţă tehnică în cadrul Programului operaţional „Asistenţă tehnică"»,
cod 55.01.39, sau alineatul «Asistenţă tehnică în cadrul programelor
operaţionale, altele decât Programul operaţional „Asistenţă tehnică" »,
cod 55.01.40."
24. Articolul 15 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - (1) In scopul aplicării prevederilor art. 9
alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 249/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
beneficiază de restituirea taxei pe valoarea adăugată organismele
neguvernamentale nonprofit cu personalitate juridică, pentru activitatea
desfăşurată fără scop patrimonial.
(2) In vederea restituirii
sumelor necesare acoperirii plăţii taxei pe valoarea adăugată, aferentă
cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din
instrumente structurale, autorităţile de management au responsabilitatea
monitorizării nedepăşirii intensităţii maxime admise a
ajutorului de stat/de minimis, pentru
categoriile de beneficiari prevăzute la art. 9 alin. (3) din Ordonanţa
Guvernului nr. 29/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
249/2007, cu modificările şi completările ulterioare, care beneficiază atât de
ajutor de stat, cât şi de restituirea taxei pe valoarea adăugată."
25. Articolul 16 se
abrogă.
26. Titlul capitolului VI se modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL VI
Recuperarea creanţelor bugetare ale bugetului
Uniunii Europene şi ale bugetului general consolidat".
27. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 17. - (1) Creanţele bugetare ale bugetului
Uniunii Europene şi ale
bugetului general consolidat, apărute ca urmare a unor nereguli în cursul
implementării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, precum
şi din fonduri alocate de la bugetul de stat pentru cofinanţarea cheltuielilor
eligibile, urmează să fie recuperate conform legislaţiei specifice în domeniu,
respectiv Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea
fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate
necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, cu respectarea
prevederilor specifice ale prezentului capitol.
(2) In cazul în care, în urma
verificării documentelor justificative ale cheltuielilor eligibile, Autoritatea
de certificare şi plată constată efectuarea unor plăţi susceptibile a nu fi
eligibile, aceasta informează Autoritatea de management cu privire la
neincluderea sumelor în declaraţia de cheltuieli transmisă Comisiei Europene şi
solicită Autorităţii de management să reexamineze cheltuielile respective.
(3) Dacă în urma reexaminării
se confirmă că anumite cheltuieli nu sunt eligibile, Autoritatea de management
întreprinde demersurile necesare pentru recuperarea creanţelor bugetare ca
urmare a unor nereguli, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările
ulterioare.
(4) Dacă în urma reexaminării
nu se confirmă suspiciunea cu privire la faptul că acele cheltuieli nu sunt
eligibile, există următoarele situaţii:
a) Autoritatea de certificare
şi plată este de acord cu rezultatul reexaminării, caz în care introduce
cheltuielile suspendate în următoarea declaraţie de cheltuieli transmisă
Comisiei Europene;
b) Autoritatea de certificare şi plată nu este de acord
cu rezultatul reexaminării, caz în care invită la o reconciliere reprezentanţii
Autorităţii de management.
(5) Autoritatea de management întreprinde măsuri pentru
includerea sumelor aferente achitării creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii
Europene şi/sau bugetului general consolidat ca urmare a unor nereguli,
inclusiv a majorărilor de întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la
beneficiari, în bugetul ordonatorului principal de credite din care face parte,
conform art. 5 pct. 3 lit. c) şi art. 5 pct. 4 lit. c) din Ordonanţa Guvernului
nr. 29/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 249/2007, cu
completările şi modificările ulterioare."
28. După art. 18 se
introduce un nou capitol, capitolul VII1, cuprinzând articolele 181-22, cu următorul cuprins:
„CAPITOLUL VII1
Angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice efectuate în cadrul programelor operaţionale finanţate din
instrumente structurale
Art. 181. - (1)
Organismele intermediare cărora li s-a delegat de către autorităţile de
management faza de angajare/lichidare a cheltuielilor, conform prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 29/2007, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 249/2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
Autoritatea de certificare şi plată şi autorităţile de management au obligaţia
să respecte prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002
pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea
şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa
şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale şi ale Ordonanţei Guvernului
nr. 29/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 249/2007, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi prevederile specifice ale
prezentului capitol.
(2) In cazul în care Autoritatea de management a
delegat organismului intermediar o parte din operaţiunile specifice fazei de
angajare a cheltuielilor, se efectuează următoarele operaţiuni:
a) organismul intermediar are responsabilitatea
întocmirii listei de proiecte selectate, elaborată pe
baza propunerilor de proiecte primite de la potenţialii beneficiari, şi
transmiterii acesteia către Autoritatea de management, în vederea aprobării.
b) ordonatorul principal de credite cu rol de Autoritate
de management aprobă lista de proiecte selectate
primită de la organismul intermediar (reprezentând propunerea de angajament
legal) în limita creditelor de angajament aprobate în buget pentru exerciţiul
bugetar respectiv şi completează prin compartimentul de specialitate
următoarele documente: «Propunere de angajare a unei cheltuieli» şi «Angajament
bugetar global», respectiv anexele nr. 1 şi 2 la Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 1.792/2002, în limita creditelor bugetare aprobate prin buget.
Aceste documente sunt înaintate ulterior pentru viza de control financiar
preventiv, după care se aprobă de ordonatorul principal de credite cu rol de
Autoritate de management şi se transmit compartimentului de contabilitate
pentru înregistrarea angajamentelor bugetare;
c) ordonatorul principal de
credite cu rol de Autoritate de management înapoiază organismului intermediar
lista de proiecte aprobate, împreună cu copia documentului «Angajament bugetar
global», respectiv anexa nr. 2 la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002;
d) pe baza listei de proiecte
aprobate de Autoritatea de management, organismul intermediar, conform
atribuţiei delegate de către ordonatorul principal de credite cu rol de
Autoritate de management, încheie contractele de finanţare cu beneficiarii, respectiv semnează angajamentele legale individuale;
e) după semnarea contractelor
de finanţare cu beneficiarii, organismul intermediar transmite lista
contractelor semnate către Autoritatea de management, în vederea înregistrării
în contabilitate a angajamentelor legale şi continuării procesului de execuţie
a cheltuielilor la nivelul Autorităţii de management;
f) în cadrul misiunilor de
verificare efectuate la nivelul organismului intermediar, Autoritatea de
management are obligaţia verificării încadrării valorii contractelor de
finanţare încheiate cu beneficiarii în valoarea listei de proiecte aprobate de
Autoritatea de management.
(3) In cazul în care Autoritatea de management a
delegat organismului intermediar întreaga fază de angajare a cheltuielilor, se
efectuează următoarele operaţiuni:
a) organismul intermediar are
responsabilitatea întocmirii listei de proiecte selectate, elaborată pe baza
propunerilor de proiecte primite de la potenţialii beneficiari şi a aprobării
acesteia (reprezentând propunerea de angajament legal), în limita creditelor de
angajament aprobate în buget pentru exerciţiul bugetar respectiv. In cadrul
compartimentului de specialitate se completează următoarele documente:
«Propunere de angajare a unei cheltuieli» şi «Angajament bugetar global»,
respectiv anexele nr. 1 şi 2 la Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
1.792/2002, în limita creditelor bugetare aprobate prin buget. Aceste documente
sunt înaintate ulterior pentru viza de control financiar preventiv, după care
se aprobă de ordonatorul principal de credite;
b) pe baza listei de proiecte
aprobate şi a angajamentului bugetar aprobat, organismul intermediar încheie
contractele de finanţare cu beneficiarii, respectiv semnează angajamentele
legale individuale;
c) după semnarea contractelor
de finanţare cu beneficiarii, organismul intermediar transmite un exemplar
original al acestora împreună cu copia «Propunerii de angajare a unei
cheltuieli» şi a «Angajamentului bugetar global», respectiv anexele nr. 1 şi 2
la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002, în vederea
înregistrării angajamentelor bugetare şi legale în contabilitatea Autorităţii
de management, respectiv continuării procesului de execuţie a cheltuielilor
instituţiilor publice la nivelul Autorităţii de
management.
(4) In cazul în care faza de angajare a cheltuielilor
nu se deleagă organismului intermediar, Autoritatea de management realizează în
totalitate operaţiunile prevăzute la alin. (3), necesare semnării contractelor
de finanţare cu beneficiarii.
(5) In situaţiile în care
«Propunerea de angajare a unei cheltuieli» şi «Angajamentul bugetar
individual», respectiv anexele nr. 1 şi 2 la Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 1.792/2002 nu se întocmesc pe baza listei de proiecte selectate:
a) Autoritatea de
management/organismul intermediar căruia i s-a delegat faza de angajare sau o
parte din operaţiunile specifice fazei de angajare supune aprobării proprii
ordinul/decizia de finanţare/ordinul de aprobare a finanţării pentru fiecare proiect propus spre
finanţare din instrumente structurale;
b) proiectele de angajamente legale individuale,
materializate în proiecte de contracte de finanţare, precum şi ordinul de
aprobare a finanţării pentru fiecare proiect propus spre finanţare sunt
înaintate pentru viza de control financiar preventiv în acelaşi timp cu anexele
nr. 1 şi 2 la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002.
(6) In cazul în care Autoritatea de management a
delegat organismului intermediar o parte din operaţiunile specifice fazei de
lichidare a cheltuielilor, se efectuează următoarele operaţiuni:
a) organismul intermediar are
responsabilitatea verificării existenţei angajamentelor bugetare şi legale,
precum şi a verificării cererilor de rambursare/prefinantare primite de la
beneficiari şi a documentelor justificative anexate;
b) dacă se confirmă corectitudinea documentelor
verificate, organismul intermediar:
b1) acordă viza «Bun de plată», dacă această operaţiune
a fost delegată prin acordul de delegare, şi transmite Autorităţii de
management documentele întocmite conform procedurilor interne, în vederea
înregistrării în contabilitate şi a parcurgerii fazelor de ordonanţare şi plată
a cheltuielilor, în cazul plăţilor indirecte;
b2) transmite Autorităţii de management documentele
întocmite conform procedurilor interne, în vederea continuării fazei de
lichidare prin acordarea vizei «Bun de plată» conform procedurilor interne, a
înregistrării în contabilitate şi a parcurgerii fazelor de ordonanţare şi plată
a cheltuielilor, în cazul plăţilor indirecte.
(7) In cazul în care faza de
lichidare a cheltuielilor nu se deleagă organismului intermediar, Autoritatea
de management are responsabilitatea realizării operaţiunilor prevăzute la alin.
(6)."
29. După articolul 21
se introduce un nou articol, articolul 22, cu următorul cuprins:
„Art. 22. - Prevederile contractelor/deciziilor de
finanţare aflate în derulare se modifică şi/sau se completează prin acte
adiţionale în termen de 30 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a
prevederilor prezentelor norme metodologice."
30. In tot cuprinsul
prezentelor norme metodologice, următoarele sintagme se modifică după cum
urmează:
1. „Programul operaţional de
asistenţă tehnică" se înlocuieşte cu „Programul operaţional «Asistenţă
tehnică»";
2. „cheltuieli
neeligibile" se înlocuieşte cu „alte cheltuieli decât cele
eligibile";
3. „debite" se înlocuieşte cu „creanţe bugetare ca
urmare a unor nereguli";
4. „Ordonanţa Guvernului nr.
29/2007" se înlocuieşte cu „Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 249/2007, cu modificările şi
completările ulterioare".
Art. II. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Eugen Teodorovici,
secretar de stat