ORDIN Nr. 3142
din 4 februarie 2010
privind aprobarea
calendarului sesiunilor speciale si a metodologiei speciale de organizare si
desfasurare a examenului de bacalaureat - 2010, pentru absolventii din
promotiile anterioare anului 2010
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 145 din 5 martie 2010
In baza prevederilor Legii nr. 384/2009 privind
aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2009 pentru
modificarea Legii învăţământului nr. 84/1995,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 51/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 115/2009 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în
cadrul administraţiei publice centrale,
ministrul educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului emite prezentul
ordin.
Art. 1. - Se aprobă Calendarul sesiunilor speciale
ale examenului de bacalaureat - 2010, organizate pentru absolvenţii din
promoţiile anterioare anului 2010, prevăzut în anexa nr. 1, care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă Metodologia specială de organizare
şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2010, pentru
absolvenţii din promoţiile anterioare anului 2010,
prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 3. -Absolvenţii din promoţiile
anterioare anului 2010 susţin examenele de certificare a calificării
profesionale în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului
educaţiei, cercetării şi inovării nr. 3.733/2009 privind
aprobarea Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenelor
de certificare a calificării profesionale a absolvenţilor din
învăţământul profesional şi tehnic preuniversitar, ale
Ordinului ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr.
4.115/2009 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi
desfăşurare a examenului pentru certificarea competenţelor
profesionale în învăţământul liceal, filiera
vocaţională, ale Ordinului ministrului educaţiei,
cercetării şi inovării nr. 4.843/2009 privind aprobarea
Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de
atestare a competenţelor profesionale ale absolvenţilor claselor de
matematică-informatică şi matematică-informatică,
intensiv informatică, ale Ordinului ministrului educaţiei,
cercetării şi inovării nr. 4.853/2009 privind aprobarea Metodologiei
de organizare şi desfăşurare a examenului pentru obţinerea
atestatului de competenţă lingvistică pentru absolvenţii
claselor cu studiu intensiv şi bilingv al unei limbi străine şi
pentru absolvenţii claselor cu predare în limbile minorităţilor,
precum şi a atestatului pentru predarea unei limbi străine la clasele
I-IV de către absolvenţii claselor cu profil pedagogic, specializarea
învăţători-educatoare, şi ale Ordinului ministrului
educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.025/2009 privind
aprobarea graficului de desfăşurare a examenelor de certificare a
învăţământului profesional şi tehnic preuniversitar în anul
şcolar 2009-2010.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - Direcţia generală educaţie
timpurie, şcoli, performanţă şi programe, Direcţia
generală învăţământ în limbile minorităţilor
şi relaţia cu Parlamentul, Direcţia generală
învăţământ superior, Centrul Naţional pentru Curriculum
şi Evaluare în Invăţământul Preuniversitar, inspectoratele
şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi conducerile
unităţilor de învăţământ vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului
şi sportului,
Daniel Petru Funeriu
ANEXA Nr. 1
CALENDARUL
sesiunilor speciale ale examenului de bacalaureat -
2010, organizate pentru absolvenţii din promoţiile anterioare anului
2010
Prima sesiune de examen 2010
24-26 mai 2010 Inscrierea
candidaţilor la prima sesiune specială de examen pentru
absolvenţii din promoţiile anterioare anului 2010
31 mai-4 iunie 2010 Evaluarea
competenţelor lingvistice într-o imbă modernă - proba C
7-18 iunie 2010 Evaluarea
competenţelor digitale - proba D
21-23 iunie 2010 Evaluarea
competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română -
proba A
23-25 iunie 2010 Evaluarea
competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă -
proba B
28 iunie 2010 Limba şi
literatura română - proba E) a) - proba scrisă
29 iunie 2010 Limba şi
literatura maternă - proba E) b) - proba scrisă
30 iunie 2010 Proba obligatorie
a profilului - proba E) c) - proba scrisă
2 iulie 2010 Proba la
alegere a profilului şi specializării - proba E) d) - proba
scrisă
4 iulie 2010 Afişarea
rezultatelor (până la ora 16,00) şi depunerea contestaţiilor
(orele 16,00-20,00)
6-7 iulie 2010 Rezolvarea
contestaţiilor
8 iulie 2010 Afişarea
rezultatelor finale
A doua sesiune de examen 2010
5-9 iulie 2010 Inscrierea
candidaţilor la a doua sesiune de examen
23-24 august 2010 Evaluarea
competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română -
proba A
23-24 august 2010 Evaluarea
competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă -
proba B
24-25 august 2010 Evaluarea
competenţelor lingvistice într-o limbă modernă - proba C
26-27 august 2010 Evaluarea
competenţelor digitale - proba D
30 august 2010 Limba şi
literatura română - proba E) a) - proba scrisă
31 august 2010 Limba şi
literatura maternă - proba E) b) - proba scrisă
1 septembrie 2010 Proba obligatorie a
profilului - proba E) c) - proba scrisă
3 septembrie 2010 Proba la alegere a
profilului şi specializării - proba E) d) - proba scrisă
5 septembrie 2010 Afişarea rezultatelor
(până la ora 16,00) şi depunerea contestaţiilor (orele
16,00-20,00)
7-8 septembrie 2010 Rezolvarea
contestaţiilor
9 septembrie 2010 Afişarea
rezultatelor finale
ANEXA Nr. 2
METODOLOGIA
specială de organizare şi desfăşurare
a examenului de bacalaureat - 2010, pentru absolvenţii din promoţiile
anterioare anului 2010
I. Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Absolvenţii
învăţământului liceal din promoţiile anterioare anului
2010, indiferent de forma de învăţământ, care nu au
susţinut sau nu au promovat examenul de bacalaureat, au dreptul să
susţină examenul naţional de bacalaureat în anul 2010 în
sesiunile speciale organizate conform anexei nr. 1 la ordin.
(2) Absolvenţii învăţământului
liceal din promoţiile anterioare anului 2010 care s-au înscris la examenul
de bacalaureat 2010 în perioada 14-18 decembrie 2009 au dreptul, de asemenea,
să susţină probele de evaluare a competenţelor lingvistice
şi digitale din cadrul examenului de bacalaureat în prima perioadă
prevăzută în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului educaţiei,
cercetării şi inovării, interimar, nr. 5.507/2009 privind
aprobarea Calendarului examenului de bacalaureat - 2010, a Metodologiei de
organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2010,
precum şi a Atribuţiilor membrilor comisiilor de bacalaureat.
(3) Fiecare absolvent din promoţiile anterioare
anului 2010 poate participa la cel mult două sesiuni de bacalaureat în
anul 2010.
(4) Candidaţii menţionaţi la alin. (2),
care au ales să susţină probele de evaluare a competenţelor
lingvistice şi digitale din cadrul examenului de bacalaureat în prima
perioadă prevăzută în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului
educaţiei, cercetării şi inovării, interimar, nr.
5.507/2009, nu mai au dreptul să le susţină în prima perioadă
prevăzută în anexa nr. 1 la ordin.
Art. 2. - (1) Candidaţii proveniţi din
unităţile de învăţământ de stat şi din
unităţile de învăţământ particular acreditate au
dreptul să susţină examenul de bacalaureat, fără
taxă, de cel mult două ori. Prezentările ulterioare la examen
sunt condiţionate de achitarea unor taxe.
(2) Candidaţii proveniţi din
unităţile de învăţământ particular autorizate să
funcţioneze provizoriu vor susţine examenul de bacalaureat, cu
taxă, în centrele de examen stabilite de inspectoratele şcolare
judeţene/al municipiului Bucureşti.
(3) Taxele de examen menţionate la alin. (1)
şi (2) sunt cele stabilite de Ministerul Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului (M.E.C.T.S.) pentru anul şcolar
2009-2010.
Art. 3. - (1) Candidaţii care au participat, dar
nu au promovat examenul de bacalaureat în sesiunile de bacalaureat organizate
începând cu anul 2003 pot solicita recunoaşterea unora dintre probele
promovate în anii menţionaţi, în conformitate cu prevederile
prezentei metodologii.
(2) Elevii care, în una dintre clasele a IX-a-a XII-a,
au obţinut premii individuale la concursuri/olimpiade şcolare
internaţionale recunoscute de către M.E.C.T.S. au posibilitatea de
a-şi echivala, la cerere, proba scrisă de examen la disciplina la
care au obţinut premiul. Echivalarea se face cu nota maximă. Lista
concursurilor/olimpiadelor şcolare internaţionale recunoscute de
către M.E.C.T.S. se publică pe site-ul M.E.C.T.S. până la
începerea sesiunii speciale de bacalaureat organizate pentru elevii din clasa a
XII-a/a XIII-a participanţi la loturile olimpice şi la
competiţiile sportive şi artistice internaţionale care se
desfăşoară în perioada sesiunii normale de bacalaureat.
(3) Recunoaşterea/Echivalarea probelor se face de
către directorul unităţii respective, în urma solicitării
scrise a candidatului şi a prezentării dovezilor privind
obţinerea premiului la concursul/olimpiada internaţională.
Documentele menţionate se depun, în momentul înscrierii, la secretariatul
unităţii de învăţământ.
II. Coordonarea organizării şi
desfăşurării examenului de bacalaureat
Art. 4. - Coordonarea pe plan naţional,
judeţean/al municipiului Bucureşti, în unităţile de
învăţământ liceal, în centrele de examen, în centrele zonale de
evaluare şi în centrele de contestaţii a modului de organizare
şi desfăşurare a examenului de bacalaureat este asigurată
de comisiile constituite conform prevederilor cap. II din anexa nr. 2 la
Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării,
interimar, nr. 5.507/2009.
Art. 5. -Atribuţiile membrilor comisiilor
menţionate la art. 4 sunt prevăzute în anexa nr. 3 la Ordinul
ministrului educaţiei, cercetării şi inovării, interimar,
nr. 5.507/2009.
III. Inscrierea candidaţilor din
promoţiile anterioare anului 2010
Art. 6. - (1) La examenul de bacalaureat 2010,
organizat în conformitate cu prezenta metodologie, se pot înscrie
candidaţii din promoţiile anterioare care nu s-au prezentat sau care
nu au promovat examenul de bacalaureat.
(2) Elevii români care au studiat în
străinătate se pot înscrie la examenul de bacalaureat numai după
echivalarea studiilor şi promovarea examenelor de diferenţă
stabilite de M.E.C.T.S., prin Centrul Naţional de Recunoaştere
şi Echivalare a Diplomelor.
(3) Candidaţii proveniţi din
învăţământul particular autorizat să funcţioneze
provizoriu se înscriu la centrul de examen desemnat de comisia de bacalaureat
judeţeană/a municipiului Bucureşti.
(4) Inscrierea candidaţilor pentru examenul de
bacalaureat se face, prin fişă-tip informatizată, la
secretariatele liceelor pe care aceştia le-au absolvit, numai în perioada
prevăzută în calendarul examenului, de către secretariatul
unităţii de învăţământ pe care candidaţii au
absolvit-o, pe baza actelor prezentate de aceştia (certificat de
naştere şi, după caz, de căsătorie, un act de identitate,
foaia matricolă, adeverinţă cu notele la probele pentru care se
solicită recunoaşterea notelor).
(5) In situaţia schimbării domiciliului în
altă localitate, menţionată ca atare în buletinul/cartea de
identitate, candidaţii se pot înscrie pentru a susţine bacalaureatul
la o unitate de învăţământ de acelaşi profil,
stabilită de comisia de bacalaureat judeţeană din judeţul
în care se află noul domiciliu al candidatului. In afara acestei
situaţii, înscrierea în alt judeţ este permisă numai cu
aprobarea Comisiei Naţionale de Bacalaureat, în urma unei cereri motivate
şi însoţite de documente doveditoare, transmise la Direcţia
generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi
programe.
Art. 7. - (1) Candidaţii care au participat
şi au fost respinşi la sesiuni anterioare de bacalaureat organizate
începând cu anul 2003 şi care solicită recunoaşterea unor probe
promovate în aceste sesiuni vor prezenta la înscriere şi o
adeverinţă, eliberată de unitatea de învăţământ
absolvită, din care să reiasă rezultatele obţinute la
examenul de bacalaureat în sesiunile menţionate. Adeverinţa va
preciza, pentru fiecare sesiune, disciplina susţinută şi nota
obţinută la fiecare dintre probe. In cazul în care candidatul nu s-a
prezentat la una/la mai multe probe sau a fost eliminat din examen, acest lucru
va fi menţionat în adeverinţă. Adeverinţa va fi
semnată de directorul şi de secretarul unităţii de
învăţământ absolvite şi va purta ştampila acesteia.
(2) Recunoaşterea probelor promovate în
sesiunile anterioare se face în conformitate cu prevederile alin. (1),
după cum urmează:
a) proba orală de limba şi literatura
română se echivalează cu proba A) de evaluare a competenţelor
lingvistice de comunicare orală în limba română;
b) proba orală de limba şi literatura
maternă se echivalează cu proba B) de evaluare a competenţelor
lingvistice de comunicare orală în limba maternă, în cazul elevilor
care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor
naţionale;
c) proba orală susţinută la una dintre
limbile moderne de circulaţie internaţională studiate în liceu
se echivalează cu proba C) de evaluare a competenţei lingvistice
într-o limbă de circulaţie internaţională studiată în
liceu;
d) proba scrisă la limba şi literatura
română se echivalează cu proba E) a) - probă scrisă la
limba şi literatura română;
e) proba scrisă la limba şi literatura
maternă se echivalează cu proba E) b) - probă scrisă la
limba şi literatura maternă;
f) proba scrisă susţinută în sesiunile
anterioare la oricare dintre probele d), e) sau f), la matematică,
respectiv istorie, se echivalează cu proba E) c), definită conform
prezentei metodologii;
g) proba scrisă susţinută la una dintre
disciplinele fizică, chimie, biologie, informatică, respectiv
geografie, filozofie, logică şi argumentare, economie, psihologie
şi sociologie, în cadrul probelor d), e) sau f) din sesiunile anterioare,
se echivalează cu proba E) d), definită conform prezentei
metodologii.
(3) Recunoaşterea probelor menţionate la
alin. (2) lit. f) şi g) promovate în sesiunile anterioare se face doar
dacă disciplinele susţinute coincid cu disciplinele pe care
absolvenţii promoţiei 2010 au dreptul să le susţină în
cadrul examenului de bacalaureat 2010, în conformitate cu filiera, profilul şi
specializarea absolvite.
Art. 8. - (1) Recunoaşterea unora dintre probele
promovate în sesiunile anterioare, pentru sesiunea curentă, este
condiţionată de solicitarea scrisă de recunoaştere a
probelor promovate în sesiunile menţionate la art. 3, care se face în
momentul înscrierii pentru una dintre sesiunile anului 2010. Candidaţii
vor preciza în fişa de înscriere probele şi disciplinele
corespunzătoare la care doresc să li se recunoască rezultatele
obţinute în sesiunile menţionate la art. 3. In fişa de înscriere
se specifică, de asemenea, probele pe care solicită să le
susţină, respectiv disciplina pe care doresc să o
susţină la fiecare probă, precum şi tipul de subiect pentru
disciplina respectivă.
(2) Nedepunerea cererii de recunoaştere a uneia
dintre probele promovate într-o sesiune anterioară conduce la prescrierea
dreptului de a solicita recunoaşterea notei iniţiale, In cazul în
care candidatul a susţinut, în sesiuni succesive, aceeaşi probă,
la o eventuală nouă cerere de recunoaştere a probei respective i
se va recunoaşte ultima notă obţinută la această
probă.
Art. 9. - Directorii unităţilor de
învăţământ liceal centralizează opţiunile şi
transmit situaţia comisiilor de bacalaureat judetene/a municipiului
Bucureşti până la data de 27 mai 2010.
Art. 10. - (1) Documentele de înscriere pentru examenul
de bacalaureat (tabele, fişe-tip informatizate, documente în care se
consemnează participarea la probele de evaluare a competenţelor
şi, după caz, rezultatele obţinute la acestea), pentru
candidaţii din seriile anterioare anului 2010, se depun la centrul de
examen la care este arondată unitatea de învăţământ, de
către directorul şi secretarul acesteia, conform unei programări
stabilite de comisia de bacalaureat judeţeană/a municipiului
Bucureşti.
(2) De corectitudinea datelor transmise centrului de
examen răspunde directorul unităţii de învăţământ
la care candidaţii au absolvit cursurile liceale.
IV. Conţinutul examenului de bacalaureat
şi stabilirea probelor
Art. 11. - (1) Disciplinele de studiu la care se
organizează probele pentru examenul de bacalaureat pentru absolvenţii
din promoţiile anterioare anului 2010 sunt cele prevăzute de Legea
nr. 384/2009 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 97/2009 pentru modificarea Legii învăţământului
nr. 84/1995 şi stabilite la cap. V din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului
educaţiei, cercetării si inovării, interimar, nr. 5.507/2009:
A) probă de evaluare a competenţelor
lingvistice de comunicare orală în limba română;
B) probă de evaluare a competenţelor
lingvistice de comunicare orală în limba maternă, pentru elevii care
au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor
naţionale;
C) probă de evaluare a competenţei
lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională
studiată pe parcursul învăţământului liceal;
D) probă de evaluare a competenţelor
digitale;
E) probe scrise de evaluare a competenţelor
formate pe durata învăţământului liceal, după cum
urmează:
a) probă scrisă la limba şi literatura
română - probă comună pentru elevii de la toate filierele,
profilurile şi specializările;
b) probă scrisă la limba şi literatura
maternă - probă comună pentru elevii de la toate filierele,
profilurile şi specializările, care au urmat studiile liceale într-o
limbă a minorităţilor naţionale;
c) o probă scrisă, diferenţiată în
funcţie de filieră, profil şi specializare, după cum
urmează:
(i) matematică - pentru profilul real din filiera
teoretică, pentru toate profilurile din filiera tehnologică şi
pentru profilul militar şi profilul pedagogic - specializarea
învăţători-educatoare, din filiera vocaţională;
(ii) istorie - pentru profilul umanist din filiera
teoretică şi pentru toate profilurile şi specializările din
filiera vocaţională, cu excepţia celor menţionate la lit.
c) pct. (i);
d) o probă scrisă la care elevul poate opta,
în conformitate cu filiera, profilul şi specializarea urmate, pentru una
dintre disciplinele cuprinse în următoarele două grupe:
(i) fizică, chimie, biologie sau informatică
- pentru profilul real din filiera teoretică, pentru profilul tehnic
şi profilul resurse naturale şi protecţia mediului din filiera
tehnologică şi pentru profilul militar din filiera
vocaţională;
(ii) geografie, filosofie, logică şi
argumentare, economie, psihologie şi, după caz, sociologie - pentru
profilul umanist din filiera teoretică, pentru profilul servicii din
filiera tehnologică şi pentru toate profilurile şi
specializările din filiera vocaţională, cu excepţia celui
menţionat la lit. d) pct. (i).
(2) Programele disciplinelor de examen sunt cele
aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi
inovării, interimar, nr. 5.508/2009 privind disciplinele şi
programele pentru examenul de bacalaureat - 2010.
(3) Candidaţii pot alege pentru probele scrise
cuprinse la lit. E) d) una dintre disciplinele studiate în liceu din lista
menţionată la alin. (1) pentru fiecare
filieră/profil/specializare/ calificare profesională.
(4) Subiectele pentru probele de evaluare a
competenţelor digitale şi lingvistice, precum şi pentru probele
scrise sunt elaborate în conformitate cu prevederile Metodologiei de organizare
şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2010, aprobată
prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării,
interimar, nr. 5.507/2009.
Art. 12. - (1) Pentru candidaţii proveniţi
din promoţiile anterioare anului 2010, se face asimilarea
specializării absolvite cu una dintre
specializările/calificările profesionale în vigoare pentru
promoţia curentă.
(2) Pentru filiera teoretică, promoţiile de
la învăţământ de zi de până în anul 2002 inclusiv ori de la
învăţământ seral sau cu frecvenţă redusă de
până în anul 2003 inclusiv, asimilarea specializărilor se face
astfel:
Specializare
|
Specializare asimilată
|
Profilul/filiera actuale
|
Limbi moderne
Limbi clasice
|
Filologie
|
Umanist/filiera teoretică
|
Istorie - ştiinţe sociale
|
Ştiinţe sociale
|
Umanist/filiera teoretică
|
Matematică - fizică
|
Matematică - informatică
|
Real/filiera teoretică
|
Fizică - chimie
Chimie - biologie
|
Ştiinţe ale naturii
|
Real/filiera teoretică
|
(3) Pentru filierele tehnologică şi
vocaţională, asimilarea specializărilor se face de către
comisia de bacalaureat judeţeană/a municipiului Bucureşti,
după analiza comparativă a planurilor-cadru parcurse de candidat
şi a planurilor-cadru în vigoare pentru absolvenţii promoţiei
2010.
Art. 13. - Pentru candidaţii care solicită
recunoaşterea/ echivalarea probelor conform prevederilor art. 3 şi 7
din prezenta metodologie, comisia din centrul de examen înregistrează în
catalogul electronic notele obţinute la probele pe care candidaţii
le-au susţinut în sesiunile anterioare, respectiv notele echivalate pentru
disciplinele la care candidaţii au obţinut premii la
concursurile/olimpiadele şcolare internaţionale şi pentru care
aceştia au solicitat recunoaşterea în sesiunea respectivă.
Inregistrarea în catalogul electronic a acestor note se face pe baza
adeverinţelor/dovezilor depuse de candidaţi la înscriere.
Adeverinţele/dovezile rămân ca anexă la forma tipărită
a catalogului electronic şi se păstrează permanent. Notele
recunoscute din sesiunile anterioare sau echivalate se marchează în
catalogul electronic, precizându-se într-o notă de subsol că au fost
obţinute în sesiunile anterioare sau că au fost echivalate.
Art. 14. - Elevii care promovează, pe parcursul
învăţământului preuniversitar, examene cu recunoaştere
internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în
limbi străine, respectiv examene cu recunoaştere europeană
pentru certificarea competenţelor digitale au dreptul la
recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la aceste
examene, la cerere şi conform metodologiei aprobate prin Ordinul
ministrului educaţiei, cercetării şi inovării, interimar,
nr. 5.794/2009 privind aprobarea metodologiilorde recunoaştere şi
echivalare a rezultatelor obţinute la examene cu recunoaştere
internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în
limbi străine şi la examene cu recunoaştere europeană
pentru certificarea competenţelor digitale cu probele de evaluare a
competenţei lingvistice într-o limbă de circulaţie
internaţională studiată pe parcursul învăţământului
liceal, respectiv de evaluare a competenţelor digitale, din cadrul
examenului de bacalaureat.
V. Organizarea şi desfăşurarea
probelor şi evaluarea candidaţilor
Art. 15. - Probele de evaluare a competenţelor
lingvistice şi digitale, precum şi probele scrise din cadrul
sesiunilor examenului de bacalaureat - 2010 la care participă
absolvenţii din promoţiile anterioare anului 2010 se organizează
şi se desfăşoară conform prevederilor cap. VI din anexa nr.
2 la Ordinul ministrului educaţiei, cercetării si inovării,
interimar, nr. 5.507/2009.
Art. 16. - Evaluarea candidaţilor proveniţi
din promoţiile anterioare anului 2010 la probele de evaluare a
competenţelor lingvistice şi digitale, precum şi la probele
scrise se organizează şi se desfăşoară conform
prevederilor cap. VII din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei,
cercetării si inovării, interimar, nr. 5.507/2009.
VI. Stabilirea rezultatelor finale şi
rezolvarea contestaţiilor
Art. 17. - (1) Examenul naţional de bacalaureat se
consideră promovat de către absolvenţii de liceu din
promoţiile anterioare anului 2010 care îndeplinesc, cumulativ,
următoarele condiţii:
a) au susţinut sau le-au fost echivalate: proba de
evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba
română, proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare
orală în limbă maternă, proba de evaluare a competenţei
lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională
studiată în liceu, precum şi proba de evaluare a competenţelor
digitale, prevăzute în Legea nr. 384/2009;
b) au susţinut sau le-au fost echivalate toate
probele scrise prevăzute în Legea nr. 384/2009 şi au obţinut cel
puţin nota 5 la fiecare dintre acestea;
c) au obţinut, la probele scrise precizate la
lit. b), cel puţin media 6.
(2) Absolvenţii din promoţiile anterioare
anului 2010 care pot solicita recunoaşterea probelor promovate anterior,
conform prevederilor art. 3, care au susţinut sau şi-au echivalat
probele de certificare a competenţelor lingvistice şi digitale
şi pentru care prin recunoaşterea probelor scrise promovate în
sesiunile anterioare ale examenului de bacalaureat este îndeplinită
condiţia ca media generală să fie cel puţin 6, sunt
consideraţi promovaţi.
Art. 18. - Pentru rezolvarea contestaţiilor la
probele scrise se aplică prevederile cap. VIII din anexa nr. 2 la Ordinul
ministrului educaţiei, cercetării si inovării, interimar, nr.
5.507/2009.
VII. Documente de examen şi acte de studii
Art. 19. - (1) In urma promovării examenului de
bacalaureat, absolventului i se eliberează diploma de bacalaureat.
(2) Diplomele de bacalaureat se completează cu
datele din catalogul electronic numai de către secretarii liceelor la care
absolvenţii au promovat ultima clasă şi vor fi semnate de
către aceştia şi de către preşedintele comisiei din
centrul de examen, în termen de cel mult 10 zile de la terminarea examenului de
bacalaureat. Pe diplome se aplică ştampila unităţii de
învăţământ la care candidatul a absolvit ultima clasă de
liceu.
(3) In cazuri justificate, diplomele pot fi semnate de
către preşedintele comisiei judeţene/a municipiului
Bucureşti de bacalaureat.
(4) Pentru candidaţii care au susţinut
examenul de bacalaureat în alt centru de examen decât candidaţii din
unitatea de învăţământ absolvită, inclusiv pentru cei care
au susţinut bacalaureatul în alt judeţ, completarea diplomei se face
de către secretarul unităţii de învăţământ la
care candidatul a absolvit ultima clasă de liceu, în baza extrasului din
forma tipărită a catalogului electronic primit de la centrul de
examen la care candidatul a susţinut bacalaureatul. Diploma va fi
semnată de secretarul unităţii de învăţământ la
care candidatul a absolvit clasa a XII-a/a XIII-a şi de către
preşedintele din centrul de examen la care candidatul a susţinut
probele.
Art. 20. - (1) Absolvenţii de liceu din
promoţiile anterioare anului 2010 care au participat la proba de evaluare
a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română
primesc un certificat care atestă nivelul de competenţă
lingvistică. Certificatul va avea în anexă suplimentul descriptiv al
competenţelor/descrierea detaliată a competenţelor lingvistice.
(2) Eliberarea certificatului menţionat la alin.
(1) nu este condiţionată de participarea la probele B), C), D), de
evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba
maternă, de evaluare a competenţei lingvistice într-o limbă de
circulaţie internaţională studiată în liceu, respectiv de
evaluare a competenţelor digitale, ori de promovarea probelor scrise din
cadrul examenului de bacalaureat.
(3) Pentru absolvenţii din promoţiile
anterioare anului 2010 cărora Ie-a fost echivalată proba orală
la limba şi literatura română promovată într-o sesiune
anterioară anului 2010 nu se eliberează certificatul care atestă
nivelul de competenţă lingvistică.
Art. 21. - (1) Absolvenţii de liceu din
promoţiile anterioare anului 2010 care au participat la proba de evaluare
a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă
primesc un certificat care atestă nivelul de competenţă
lingvistică. Certificatul va avea în anexă suplimentul descriptiv al
competenţelor/descrierea detaliată a competenţelor lingvistice.
(2) Eliberarea certificatului menţionat la alin.
(1) nu este condiţionată de participarea la probele A), C), D), de
evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba
română, de evaluare a competenţei lingvistice într-o limbă de
circulaţie internaţională studiată în liceu, respectiv de
evaluare a competenţelor digitale, ori de promovarea probelor scrise din
cadrul examenului de bacalaureat.
(3) Pentru absolvenţii din promoţiile
anterioare anului 2010 cărora Ie-a fost echivalată proba orală
la limba şi literatura maternă promovată într-o sesiune
anterioară anului 2010 nu se eliberează certificatul care atestă
nivelul de competenţă lingvistică.
Art. 22. - (1) Absolvenţii de liceu din
promoţiile anterioare anului 2010 care au participat la proba de evaluare
a competenţei lingvistice într-o limbă de circulaţie
internaţională studiată în liceu primesc un certificat care
atestă nivelul de competenţă lingvistică. Certificatul va
avea în anexă suplimentul descriptiv al ompetenţelor/descrierea
detaliată a competenţelor lingvistice.
(2) Eliberarea certificatului menţionat la alin.
(1) nu este condiţionată de participarea la probele A), B), D), de evaluare
a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română
sau în limba maternă, respectiv de evaluare a competenţelor digitale,
ori de promovarea probelor scrise din cadrul examenului de bacalaureat.
(3) Pentru absolvenţii din promoţiile anterioare
anului 2010 cărora Ie-a fost echivalată proba orală la limba
modernă promovată într-o sesiune anterioară anului 2010 nu se
eliberează certificatul care atestă nivelul de competenţă
lingvistică.
Art. 23. - (1) Absolvenţii de liceu din
promoţiile anterioare care au participat la proba de evaluare a
competenţelor digitale primesc un certificat. Certificatul va conţine
punctajul obţinut şi nivelul corespunzător acestuia, stabilit
conform prezentei metodologii, şi va avea în anexă suplimentul
descriptiv al competenţelor/descrierea detaliată a
competenţelor.
(2) Eliberarea certificatului menţionat la alin.
(1) nu este condiţionată de participarea la probele A), B), C), de
evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba
română sau în limba maternă, respectiv de evaluare a competenţei
lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională
studiată în liceu, ori de promovarea probelor scrise din cadrul examenului
de bacalaureat.
VIII. Dispoziţii finale
Art. 24. - Pentru toate celelalte situaţii care nu
sunt prevăzute în prezenta metodologie se aplică prevederile
Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de
bacalaureat - 2010, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei,
cercetării si inovării, interimar, nr. 5.507/2009.