ORDIN
Nr. 30 din 15 ianuarie 2004
pentru aprobarea modificarilor la Procedurile de implementare, monitorizare si
evaluare a subprogramului "Dezvoltarea oraselor prin stimularea
activitatilor intreprinderilor mici si mijlocii", aprobate prin Ordinul
ministrului dezvoltarii si prognozei nr. 101/2003
ACT EMIS DE: MINISTERUL INTEGRARII EUROPENE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 102 din 3 februarie 2004
In temeiul Hotararii Guvernului nr. 734/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Integrarii Europene,
avand in vedere prevederile:
- Legii nr. 151/1998 privind dezvoltarea regionala in Romania, cu
modificarile ulterioare;
- Hotararii Guvernului nr. 322/2003 pentru aprobarea structurii,
indicatorilor si fondurilor aferente subprogramului "Dezvoltarea oraselor
prin stimularea activitatilor intreprinderilor mici si mijlocii", care se
finanteaza de la bugetul de stat pe anul 2003 prin bugetul Ministerului
Dezvoltarii si Prognozei in cadrul programelor regionale specifice;
- Ordinului ministrului dezvoltarii si prognozei nr. 101/2003 privind
aprobarea Procedurilor de implementare, monitorizare si evaluare a
subprogramului "Dezvoltarea oraselor prin stimularea activitatilor
intreprinderilor mici si mijlocii",
ministrul integrarii europene emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba modificarile la Procedurile de implementare, monitorizare si
evaluare a subprogramului "Dezvoltarea oraselor prin stimularea
activitatilor intreprinderilor mici si mijlocii", licitatia a II-a,
aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltarii si prognozei nr. 101/2003,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Directia implementare va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul integrarii europene,
Alexandru Farcas
ANEXA 1
MODIFICARI
la Procedurile de implementare si monitorizare a subprogramului
"Dezvoltarea oraselor prin stimularea activitatilor intreprinderilor mici
si mijlocii"
1. Ministerul Dezvoltarii si Prognozei (MDP) se inlocuieste cu Ministerul
Integrarii Europene (MIE).
2. Pe tot parcursul procedurilor, adresa web: www.mdp.ro se inlocuieste cu
www.mie.ro.
3. Bumbul al doilea din capitolul 3 "Cadrul institutional al
Subprogramului" va avea urmatorul cuprins:
"- In cadrul Directiei generale politici si programe de dezvoltare
regionala din cadrul Ministerului Integrarii Europene functioneaza Unitatea de
management a Subprogramului (UMS). Structura organizatorica, numarul de
persoane, atributiile si responsabilitatile sunt stabilite prin ordin al ministrului."
4. Alineatul 1 din capitolul 4 "Bugetul Subprogramului" va avea
urmatorul cuprins:
"Bugetul total estimat al Subprogramului aferent celei de-a II-a
licitatii este de 286.724.395.663 lei, din care:
- suma de 142.165.130.079 lei este alocata de la bugetul de stat
sprijinului financiar nerambursabil;
- suma de 2.394.135.505 lei reprezinta asistenta tehnica in cadrul
Subprogramului."
5. Primul paragraf al alineatului 5 din capitolul 4 "Bugetul
Subprogramului" va avea urmatorul cuprins:
"Finantarea nerambursabila nu poate depasi 50% din costurile eligibile
totale ale proiectului. Diferenta trebuie sa fie finantata din resursele
proprii ale solicitantului sau din alte surse decat cele provenind de la
prezentul Subprogram. Fiecare solicitant trebuie sa contribuie cu un aport
propriu de cel putin 50% din costurile totale eligibile ale proiectului,
integral in numerar, corespunzator fiecarei linii bugetare."
6. Alineatul 9 din capitolul 4 "Bugetul Subprogramului" va avea
urmatorul cuprins:
"Ajutorul financiar nerambursabil se limiteaza exclusiv la
achizitionarea de utilaje, instalatii sau echipamente (cu exceptia mijloacelor
de transport: autovehicule, ambarcatiuni, precum si a hotelurilor plutitoare,
pontoanelor sau altor active similare) si la cheltuielile aferente reabilitarii
cladirilor."
7. Alineatul 2 din capitolul 5 "Promovarea Subprogramului" va
avea urmatorul cuprins:
"Pentru sustinerea campaniei de promovare a Subprogramului, Ministerul
Integrarii Europene incheie cu Agentiile pentru Dezvoltare Regionala acte
aditionale la contractele de prestari de servicii. Suma acordata pentru
activitatea de promovare realizata de o agentie este in valoare de 75 milioane
lei. Suma alocata Ministerului Integrarii Europene din bugetul Subprogramului,
pentru promovarea subprogramului in mass-media, este de 120 milioane lei."
8. Litera c) a alineatului 1 din subcapitolul 7.1.1 "Eligibilitatea
solicitantului - cine poate participa la licitatie" va avea urmatorul
cuprins:
"c) Pot participa la aceasta licitatie societatile comerciale cu
sediul principal in afara oraselor tinta, care au fost constituite inainte de
3.04.2003, data publicarii in Monitorul Oficial a H.G. nr. 322/2003. In cazul
selectiei proiectelor in vederea finantarii, societatile comerciale trebuie sa
faca dovada deschiderii filialelor in orasele pentru care au depus Cereri de
finantare, pana la data incheierii Contractelor de finantare. Filialele trebuie
sa aiba 100% asociat societatea care a fost declarata castigatoare in cadrul
licitatiei."
9. Litera d) a alineatului 1 din subcapitolul 7.1.1 "Eligibilitatea
solicitantului - cine poate participa la licitatie" va avea urmatorul
cuprins:
"d) Sa demonstreze ca nu a inregistrat pierderi operationale conform
raportarii contabile de la 30 iunie 2003, inregistrata la Administratia
financiara."
10. La subcapitolul 7.1.1 "Eligibilitatea solicitantului - cine poate
participa la licitatie", la paragraful "Potentialii solicitanti nu
sunt in drept sa participe la licitatia deschisa sau sa primeasca finantare
nerambursabila daca", se adauga litera j) cu urmatorul cuprins:
"j) Au printre actionari/asociati cetateni straini sau persoane
juridice straine care detin mai mult de 25% din capitalul social."
11. Ultimele doua alineate ale paragrafului "Marimea proiectelor"
de la subcapitolul 7.1.2 "Eligibilitatea proiectelor" au urmatorul
cuprins:
"Durata: durata de executie a unui proiect nu poate sa depaseasca 7
luni.
- Termene limita:
- semnarea contractelor de finantare se face in maximum doua luni de la
notificarea beneficiarului de catre ADR;
- data limita pentru plata ajutoarelor financiare nerambursabile, in
cadrul Subprogramului, este 10 decembrie 2004, atat pentru prima, cat si pentru
a doua licitatie."
12. Paragraful "Nota" de la subcapitolul 7.1.3
"Eligibilitatea costurilor" va avea urmatorul cuprins:
"Valoarea de achizitie (din facturi) a bunurilor pentru care se
solicita ajutor financiar nerambursabil poate fi mai mare fata de cea care s-a
mentionat in proiect, situatie in care diferenta va fi suportata de beneficiar.
Daca procentul minim (50%) din total costuri eligibile, privind contributia
solicitantului, nu este respectat, proiectul va fi respins ca neeligibil."
13. La paragraful "Costuri neeligibile" de la subcapitolul 7.1.3
"Eligibilitatea costurilor" se introduce urmatoarea pozitie:
"- costuri legate de achizitionarea mijloacelor de transport de orice
fel, incluzand autovehicule, ambarcatiuni, pontoane, hoteluri plutitoare sau
alte active similare."
14. La subcapitolul 8.1 "Cererea de finantare si documentele
justificative", la titlul "Cererea de finantare" se introduce
alineatul 3, dupa cum urmeaza:
"- Bugetul trebuie sa fie clar si detaliat pe linii bugetare
(componentele esentiale). In buget trebuie trecuta o suma asiguratorie, pentru
ca suma o data aprobata nu mai poate fi suplimentata. Pentru fiecare linie
bugetara valorile vor fi exprimate in mii lei, iar procentele corespunzatoare
vor fi cifre intregi. Fiecare linie bugetara trebuie sa cuprinda sume aferente
valorii totale a bunului ce urmeaza a fi achizitionat, respectiv a sumei care
trebuie transferata din Subprogram, precum si a sumei care reprezinta
contributia privata, in limita de maximum 50%, respectiv minimum 50% din
valoarea totala a bunului."
15. Punctul 5 de la titlul "Documente justificative" din
subcapitolul 8.1 "Cererea de finantare si documentele justificative"
va avea urmatorul cuprins:
"5. Raportarea contabila la 30 iunie 2003, avizata de Administratia
financiara;
sau
document justificativ in sensul ca solicitantul nu a intreprins nici o
activitate anterioara depunerii proiectului, avizat cu cel mult o luna inainte
de data depunerii proiectului, de catre Administratia financiara."
16. La finalul subcapitolului 8.1 "Cererea de finantare si documentele
justificative" se introduc urmatoarele paragrafe:
"Daca solicitantul nu a intreprins nici o activitate anterioara
depunerii proiectului, nu este obligat sa depuna documentele solicitate la pct.
3, 4, 6 si 7.
Atentie!
Documentul solicitat la pct. 16, Confirmarea solicitantului si Declaratia
solicitantului prevazuta la lit. F a Cererii de finantare sunt documente
distincte."
17. Alineatul 1 al subcapitolului 8.2 "Unde si cum se depun Cererile
de finantare" va avea urmatorul cuprins:
"Cererile de finantare nerambursabila si anexele se transmit prin
posta cu confirmare de primire sau se depun la Ministerul Integrarii Europene,
Str. Libertatii nr. 12, et. 4, camera 409, sectorul 5, Bucuresti (aducatorului
i se va elibera o confirmare de primire cu data si semnatura)."
18. Subcapitolul 8.3 "Termenul limita pentru depunerea Cererii de
finantare" va avea urmatorul cuprins:
"- termenul limita de depunere este 20 martie 2004, ora 16,00. Orice
cerere primita dupa termenul limita va fi respinsa in mod automat si nu va fi
deschisa chiar daca stampila postei indica o data anterioara datei
limita."
19. Alineatul 4 al subcapitolului 10.2 "Evaluarea calitatii
proiectelor" va avea urmatorul cuprins:
"Punctajul maxim care poate fi acordat unui proiect este de 95 de
puncte.
Punctajul minim pentru ca un proiect sa fie aprobat este de 60 de
puncte."
20. Capitolul 11 "Evaluare ex-ante" si capitolul 12
"Aprobarea proiectelor" se inlocuiesc cu capitolul 11, denumit
"Raportul de evaluare", cu urmatorul cuprins:
"Raportul de evaluare se intocmeste de catre secretarul comisiei de
evaluare, se semneaza de toti membrii comisiei si se aproba de ministrul
integrarii europene. Raportul de evaluare trebuie sa contina descrierea clara
si argumentata a motivatiei acordarii sprijinului financiar, a legaturilor
intre proiecte si impactul asteptat in termenii obiectivelor Subprogramului.
Principalele obiective ale raportului sunt:
- identificarea relevantei si eficientei acordarii sprijinului financiar;
- identificarea grupului tinta si a numarului de beneficiari potentiali;
- evaluarea nivelului maxim al realizarii obiectivelor Subprogramului;
- definirea indicatorilor care se folosesc pentru monitorizarea
implementarii si evaluarea rezultatelor Subprogramului si schitarea sistemului
de colectare a datelor monitorizate.
Raportul va cuprinde urmatorii indicatori:
- numarul total al proiectelor si lista lunga a acestora, din care:
- eligibile - numar si procentaj;
- propuse pentru finantare - numar si procentaj;
- bugetul total al Subprogramului, din care:
- suma solicitata prin proiecte - din bugetul Subprogramului;
- suma alocata din surse proprii ale beneficiarilor;
- media suportului financiar solicitat - suma si procentaj;
- media contributiei beneficiarilor - suma si procentaj;
- volumul de investitii private directe in societatile comerciale
sprijinite financiar (total si media/proiect);
- numarul total de locuri de munca nou-create conform proiectelor (numar
total si media/proiect).
Aprobarea proiectelor va fi data in limita fondului alocat din bugetul
Subprogramului pentru cofinantarea proiectelor, incepand de la scorul maxim
acordat fiecarui proiect.
Raportul de evaluare va fi insotit de:
- Lista lunga a proiectelor;
- Lista finala a proiectelor propuse spre finantare;
- Lista de rezerva.
Decizia de a respinge o cerere sau de a nu acorda o finantare
nerambursabila este finala.
Solicitantii ale caror proiecte se afla pe Lista finala a proiectelor
propuse spre finantare vor fi instiintati de catre Agentiile pentru dezvoltare
regionala in vederea incheierii Contractelor de finantare."
21. Alineatul 1 al subcapitolului 13.1 "Contractul de finantare a
proiectului" va avea urmatorul cuprins:
"Dupa aprobarea raportului de evaluare de catre ministrul integrarii
europene, intre Agentia pentru Dezvoltare Regionala si solicitantii ale caror
proiecte au fost selectate spre a fi finantate prin Subprogram se incheie cate
un Contract de finantare a proiectului, care va fi avizat de catre Ministerul
Integrarii Europene, iar proiectul beneficiarului va fi anexa a
contractului."
22. Alineatul 2 al titlului "Termene limita" de la subcapitolul
13.1 "Contractul de finantare a proiectului" va avea urmatorul
cuprins:
"- 10 decembrie 2004 este termenul maxim de finalizare a executiei
investitiei (plati, achizitii);"
23. Alineatul 3 al capitolului 14 "Achizitii" va avea urmatorul
cuprins:
"Nota: Prin notiunea de echipamente se intelege: aparate, dispozitive,
unelte sau orice alte mijloace necesare in procesul muncii, care nu sunt
incorporate in constructia cladirilor. In cazul proiectelor din cadrul
turismului, prin expresia <<alte mijloace necesare>> se intelege:
mobilier, aparate de iluminat, obiecte ale grupului sanitar, aparate pentru
pregatirea si pastrarea hranei, instalatii termice, precum si alte bunuri
necesare functionarii activitatilor propuse prin proiect. Geamurile termopan
sunt incluse in reabilitarea cladirilor."
24. Punctul 4 din anexa nr. 1 "Bugetul Subprogramului" va avea
urmatorul cuprins:
"4. In vederea acordarii de ajutoare financiare nerambursabile
beneficiarilor Subprogramului, MIE si ADR efectueaza plati din fondurile
alocate la capitolul 1 al bugetului Subprogramului pana la 10 decembrie
2004."
25. Titlul "Depunerea Cererii de finantare" din anexa nr. 2 va
avea urmatorul cuprins:
"- Termenul limita de depunere este 20 martie 2004"
26. Anexa nr. 3 "Ghidul solicitantului" deriva din Procedurile
privind implementarea, monitorizarea si evaluarea Subprogramului, cu
modificarile aferente celei de-a II-a licitatii de proiecte.
27. Punctul 5 din anexa nr. 4 "Cererea de finantare" va avea
urmatorul cuprins:
"5. Date financiare despre organizatie (30 iunie 2003):
Cifra de afaceri: (mii lei)
Profit net (mii lei)
Pierderi (separat nota explicativa insotita de o
declaratie financiara referitoare la raportarea
contabila de la 30 iunie 2003, care demonstreaza
ca situatia pierderilor a fost depasita) (mii lei)
Total active (ultimul bilant): (mii
lei)"
28. Punctul 5 de la litera E "Documente de anexat la cerere" din
anexa nr. 4 "Cererea de finantare" va avea urmatorul cuprins:
"5. Raportarea contabila la 30 iunie 2003, avizata de Administratia
financiara;
sau
document justificativ in sensul ca solicitantul nu a intreprins nici o
activitate anterioara depunerii proiectului, avizat cu cel mult o luna inainte
de data depunerii proiectului, de catre Administratia financiara."
29. Capitolul "Avizat MDP" din anexele nr. 8 si 19,
"Contract de finantare", respectiv "Contract de prestari
servicii", va cuprinde urmatoarele semnaturi:
"AVIZAT
MINISTERUL INTEGRARII EUROPENE
Gheorghe Plesa,
secretar general
Iulian Dobroteanu,
secretar general adjunct
Doina Surcel,
director Directia plati programe
Mihai Balanescu,
consilier juridic"
30. Anexa nr. 14 "Criterii de eligibilitate si de selectie" va
cuprinde aceleasi modificari ca la punctele 9, 10, 11, 12, 13 si 14."
31. Se introduce anexa nr. 21 "Confirmarea solicitantului cu privire
la cofinantare" cu urmatorul cuprins:
"ANEXA 21
CONFIRMAREA SOLICITANTULUI CU PRIVIRE LA COFINANTARE
Subsemnatul ........................., in calitate de .................. al
societatii, declar pe propria raspundere ca in cazul in care proiectul
.............. (denumire) depus in cadrul Subprogramului <<Dezvoltarea
oraselor prin stimularea activitatilor intreprinderilor mici si
mijlocii>> va fi propus spre finantare voi asigura cofinantarea
activitatilor prevazute in cererea de finantare, in valoare de
....................... (suma).
Semnatura ........................
Data ............................."