ORDIN Nr. 3
din 7 aprilie 2010
pentru aprobarea Normelor
prudentiale referitoare la rezolvarea reclamatiilor privind activitatea
asiguratorilor, reasiguratorilor si intermediarilor în asigurari si/sau în
reasigurari
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 226 din 9 aprilie 2010
Potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor din data de 30 martie 2010, prin care s-au
adoptat Normele prudenţiale referitoare la rezolvarea reclamaţiilor
privind activitatea asigurătorilor, reasiguratorilor şi
intermediarilor în asigurări şi/sau în reasigurări,
în temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) şi (27),
ale art. 8, 20, şi 411 din Legea nr. 32/2000 privind
activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu
modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele prudenţiale
referitoare la rezolvarea reclamaţiilor privind activitatea
asigurătorilor, reasiguratorilor şi intermediarilor în asigurări
şi/sau în reasigurări, cuprinse în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -Asigurătorii, reasiguratorii,
intermediarii în asigurări, precum şi direcţiile de specialitate
din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor,
Angela Toncescu
ANEXĂ
NORME PRUDENŢIALE
referitoare la rezolvarea reclamaţiilor privind
activitatea asigurătorilor, reasiguratorilor şi intermediarilor în
asigurări si/sau în reasigurări
Art. 1. - In scopul apărării drepturilor
asiguraţilor şi al promovării stabilităţii
activităţii de asigurare în România se emit prezentele norme
prudenţiale, care au ca obiect reglementarea modului de rezolvare a
reclamaţiilor privind activitatea asigurătorilor, reasiguratorilor
şi intermediarilor în asigurări şi/sau în reasigurări.
Art. 2. - Potrivit prevederilor art. 5 lit. n) din
Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea
asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor are ca atribuţie să primească
şi să răspundă la toate sesizările şi
reclamatiile privind activitatea asigurătorilor, reasiguratorilor şi
intermediarilor în asigurări şi/sau în reasigurări, în
conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea
activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 233/2002.
Art. 3. - In vederea rezolvării
corespunzătoare şi în termenul legal a reclamaţiilor ce le sunt
adresate atât direct, cât şi prin intermediul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
asigurătorii şi reasiguratorii au următoarele obligaţii:
a) să elaboreze proceduri scrise de primire
şi soluţionare a reclamaţiilor atât la sediul central al
asigurătorului, cât şi la sucursalele teritoriale ale acestuia,
inclusiv pe cale amiabilă, pe care le vor transmite Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor în termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentelor norme prudenţiale;
b) să deschidă şi să
menţină un registru unic de reclamaţii şi sesizări în
format electronic, în care să înregistreze toate sesizările şi
reclamatiile primite, inclusiv cele primite la sucursalele/agenţiile
teritoriale;
c) să elaboreze un sistem on-line de primire a
reclamaţiilor şi sesizărilor de la petenţi, în termen de 60
de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme prudenţiale;
d) să desemneze din cadrul societăţii,
în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme
prudenţiale, un colectiv de analiză şi soluţionare a
reclamaţiilor, din care să facă parte personal de specialitate
calificat şi cu experienţă în domeniul asigurărilor, care
să analizeze, cu respectarea dispoziţiilor legale aplicabile
fiecărui caz în parte, toate aspectele sesizate de petenţi; colectivul
de analiză şi soluţionare a reclamaţiilor va fi condus de
către un coordonator, iar din componenţa sa vor face parte
jurişti şi, după caz, economişti, ingineri auto pentru
reclamatiile referitoare la asigurări auto, ingineri constructori pentru
reclamatiile referitoare la asigurări de construcţii/bunuri, alte
persoane de specialitate calificate pe tipurile de asigurări la care se
referă reclamatiile, actuari pentru reclamatiile referitoare la
asigurări de viaţă. Desemnarea coordonatorului colectivului de
analiză şi soluţionare a reclamaţiilor se face cu avizul
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, în termen de 30 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentelor norme prudenţiale, acesta fiind
răspunzător de activitatea colectivului şi de soluţia
finală adoptată în fiecare caz analizat;
e) să răspundă la fiecare
reclamaţie primită direct de la petenţi, în termen de 30 de zile
de la data înregistrării petiţiei, indiferent dacă soluţia
este favorabilă sau nefavorabilă;
f) să transmită pentru fiecare reclamaţie
primită de la autoritatea de supraveghere, în termen de maximum 10 zile
lucrătoare de la primirea solicitării sau în termenul precizat în mod
expres în solicitare, o notă de fundamentare întocmită de colectivul
de analiză şi soluţionare a reclamaţiilor menţionat la
lit. d), în care să justifice temeinic şi cu respectarea
dispoziţiilor legale în vigoare soluţia adoptată, copia
integrală a dosarului de daună, precum şi condiţiile de
asigurare aplicabile în speţă; documentaţia se va depune la
registratura Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor sau a
reprezentanţelor sale teritoriale, după caz, ori se va transmite prin
poştă cu confirmare de primire şi va fi semnată de
persoanele menţionate la art. 12 alin. (17) din Legea nr. 32/2000, cu
modificările şi completările ulterioare;
g) să trimită către Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor raportarea trimestrială „Situaţia
reclamaţiilor", în conformitate cu anexa la prezentele norme
prudenţiale, semnată de persoanele prevăzute la lit. f).
Art. 4. - In vederea rezolvării
corespunzătoare şi în termenul legal a reclamaţiilor ce le sunt
adresate atât direct, cât şi prin intermediul Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor, intermediarii în asigurări şi/sau în
reasigurări, cu excepţia agenţilor de asigurare, au următoarele
obligaţii:
a) să răspundă la fiecare
reclamaţie primită direct de la petenţi, în termen de 30 de zile
de la data înregistrării petiţiei, indiferent dacă soluţia
este favorabilă sau nefavorabilă;
b) să transmită pentru fiecare
reclamaţie primită de la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor,
în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la solicitare sau în termenul
precizat în mod expres în solicitare, o notă de fundamentare, precum
şi toate informaţiile, documentele şi situaţiile solicitate
de către autoritatea de supraveghere; documentaţia se va depune la
registratura Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor sau a
reprezentanţelor sale teritoriale, după caz, ori se va transmite prin
poştă cu confirmare de primire şi va fi semnată numai de
persoanele semnificative.
Art. 5. - (1) Pentru soluţionarea legală a
reclamaţiilor ce le sunt adresate, conducerea executivă a
asigurătorilor, reasiguratorilor şi intermediarilor în asigurări
şi/sau în reasigurări va dispune măsuri de cercetare,
analiză detaliată şi rezolvare rapidă şi
temeinică a tuturor aspectelor sesizate de petenţi, cu respectarea
strictă a prevederilor legale.
(2) In situaţia în care aspectele sesizate prin
reclamaţia depusă la autoritatea de supraveghere necesită o
cercetare mai amănunţită, conducerea executivă a
asigurătorilor, reasiguratorilor şi intermediarilor în asigurări
şi/sau în reasigurări va solicita Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor prelungirea termenelor prevăzute la art. 3 lit. f)
şi la art. 4 lit. b) cu cel mult 7 zile calendaristice.
(3) In vederea rezolvării pe cale amiabilă a
disputelor dintre asigurători, reasiguratori, intermediari în
asigurări şi/sau în reasigurări şi
asiguraţi/păgubiţi/petenţi, se vor putea utiliza metodele
alternative de soluţionare a litigiilor, prevăzute de
dispoziţiile legale în vigoare.
Art. 6. - Conducerea executivă a
asigurătorilor, reasiguratorilor şi intermediarilor în asigurări
şi/sau în reasigurări este direct răspunzătoare de buna
organizare şi desfăşurare a activităţii de primire,
evidenţiere şi rezolvare a reclamaţiilor ce le sunt adresate,
precum şi de legalitatea soluţiilor adoptate şi de comunicarea
acestora în termenul legal către Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor şi/sau petenţi, după caz.
Art. 7. - In scopul apărării drepturilor
asiguraţilor şi al promovării stabilităţii
activităţii de asigurare în România, Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor verifică modul de rezolvare de către
asigurători, reasiguratori şi intermediari în asigurări
şi/sau în reasigurări a reclamaţiilor.
Art. 8. -In cazul în care din analiza notei de
fundamentare întocmite de colectivul de analiză şi soluţionare a
reclamaţiilor, transmisă Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor, rezultă că prin soluţia adoptată nu sunt
protejate interesele asiguraţilor/păgubiţilor, Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor adoptă, după caz, una sau mai multe
dintre următoarele măsuri:
• comunică asigurătorului, reasiguratorului
şi/sau intermediarului în asigurări şi/sau în reasigurări
în cauză punctul de vedere al autorităţii de supraveghere
privind rezolvarea reclamatiei şi dispune reanalizarea, în conformitate cu
dispoziţiile legale, a soluţiei comunicate Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor şi/sau petentului;
• efectuează un control inopinat şi/sau un
control permanent la sediu asupra modului de rezolvare a reclamatiei de
către asigurătorul, reasiguratorul şi/sau intermediarul în
asigurări şi/sau în reasigurări în cauză şi
aplică măsuri sancţionatorii pentru încălcarea prevederilor
legale;
• emite o decizie individuală, prin care instituie
obligaţii în sarcina asigurătorului, reasiguratorului şi/sau
intermediarului în asigurări şi/sau în reasigurări în cauză
privind rezolvarea reclamatiei.
Art. 9. -In cazul accidentelor de vehicule rutiere,
societăţile de asigurare vor stabili dreptul la despăgubire în
baza poliţei RCA, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, pe baza
elementelor cuprinse în formularul „Constatare amiabilă de accident"
ori pe baza actelor eliberate de persoanele care au competenţe să
constate accidentele de vehicule, precum şi a oricăror mijloace de
probă.
Art. 10. - Nerespectarea în orice mod a
dispoziţiilor prezentelor norme prudenţiale se sancţionează
de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor în condiţiile
şi potrivit prevederilor art. 8 şi 39 din Legea nr. 32/2000, cu
modificările şi completările ulterioare.
ANEXA la normele prudenţiale
SITUAŢIA RECLAMAŢIILOR
Nr. crt.
|
Nr.
şi data reclamatiei
|
Nr. dosar
|
Numele
petentului
|
Clasa de
asigurare
|
Obiectul
reclamatiei
|
Data
evenimentului
|
Data
avizării evenimentului
|
Suma
solicitată/data
|
Suma
plătită/data
|
Observaţii
|
Motivul
respingerii (dacă este cazul)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|