ORDIN Nr. 297
din 21 martie 2008
pentru aprobarea Procedurii
nationale privind utilizarea mecanismului „Implementare in comun (JI)" pe
baza Modului I, in conformitate cu prevederile art. 6 din Protocolul de la
Kyoto
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 308 din 21 aprilie 2008
Având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr.
645/2005 pentru aprobarea Strategiei naţionale a României privind schimbările
climatice 2005-2007, ale Hotărârii Guvernului nr. 1.877/2005 pentru aprobarea
Planului naţional de acţiune privind schimbările climatice (PNASC),
în temeiul art. 5 alin. (7) din Hotărârea Guvernului
nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi
Dezvoltării Durabile, cu completările ulterioare,
ministrul mediului şi dezvoltării durabile emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura naţională privind
utilizarea mecanismului „Implementare în comun (JI)" pe baza Modului I, în conformitate cu prevederile art. 6 din Protocolul de la Kyoto,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul mediului şi dezvoltarii durabile,
Silviu Stoica,
secretar de stat
ANEXĂ
PROCEDURA NAŢIONALĂ
privind utilizarea mecanismului „Implementare în
comun (JI)" pe baza Modului I, în conformitate cu prevederile art. 6 din
Protocolul de la Kyoto
Glosar de termeni şi abrevieri
1. adiţionalitate - condiţie principală pe care trebuie să o îndeplinească un proiect
pentru a fi considerat proiect de tip „implementare în comun (JI)" şi care
se referă la demonstrarea faptului că reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră
(GHG) generate de către
un proiect JI este suplimentară faţă de ceea ce s-ar fi obţinut în absenţa
realizării acestuia. Criteriul adiţionalităţii este îndeplinit atunci când se
înregistrează o diferenţă pozitivă între nivelul emisiilor de GHG care se regăseşte
în situaţia de referinţă şi nivelul emisiilor generate ca urmare a
implementării proiectului în cauză;
2. autoritate naţională
competentă - Ministerul Mediului şi Dezvoltării
Durabile (MMDD) reprezintă
autoritatea naţională competentă cu privire la aprobarea proiectelor JI atât pe
baza Modului I, cât şi pe baza
Modului II;
3. autoritate naţională de
specialitate - Agenţia
Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM), instituţie publică cu personalitate juridică, aflată în subordinea
MMDD;
4. Comitetul de supervizare a proiectelor JI (JISC)
- organismul internaţional independent sprijinit
de Secretariatul convenţiei-cadru, care asigură supervizarea şi înregistrarea
proiectelor JI dezvoltate pe baza Modului II şi doar înregistrarea proiectelor JI dezvoltate pe baza Modului I;
5. decizii CMP -
deciziile adoptate în cadrul Conferinţei părţilor la Protocolul de la Kyoto,
întrunite în conformitate cu dispoziţiile art. 13 din Protocolul de la Kyoto,
ratificat prin Legea nr. 3/2001;
6. determinarea PDD (validare) - procesul de evaluare iniţală a PDD-ului unui proiect
JI de către o entitate independentă acreditată (AIE), în conformitate cu deciziile CoP/MoP
şi procedura naţională JI Modul I, ţinând seama de cerinţele relevante prevăzute de liniile directoare
pentru aplicarea mecanismului JI;
7. determinarea unităţilor
de reducere a emisiilor (ERU) (verificare) - procesul de evaluare şi verificare, de către o entitate independentă
acreditată (AIE), a rapoartelor de monitorizare privind ERU-urile obţinute în
cadrul proiectului, realizate de participanţii la proiect, în conformitate cu
deciziile CoP/MoP şi procedura naţională JI Modul I, ţinând seama de cerinţele relevante prevăzute de liniile directoare
pentru aplicarea mecanismului JI;
8. dioxid de carbon echivalent (CO2 eq.) - unitatea de măsură universală utilizată pentru a indica
potenţialul global de încălzire a gazelor cu efect de seră reglementate de
Protocolul de la Kyoto. Dioxidul de carbon constituie gazul de referinţă cu
ajutorul căruia sunt calculate şi raportate celelalte GHG;
9. document de descriere a proiectului JI (PDD) - documentaţia specifică ce constituie suportul de analiză pentru
determinarea unui proiect JI. PDD-ul cuprinde informaţii detaliate privind implementarea
proiectului, justificarea alegerii situaţiei de referinţă, perioada de
desfăşurare şi de creditare a proiectului, planul de monitorizare, estimarea
reducerilor de emisii de gaze cu efect de seră, descrierea evaluării impactului
asupra mediului (potrivit legislaţiei interne a ţării gazdă a proiectului) şi
comentariile publicului. Modelul PDD este cel aprobat de către JISC pentru
diferite tipuri de proiecte şi va fi transmis către entitatea independentă
acreditată în vederea determinării proiectului;
10. document iniţial de
prezentare a proiectului (PIN) - documentaţia
sumară iniţială ce însoţeşte o propunere de proiect JI, necesară pentru
solicitarea scrisorii de susţinere (LoE), care prevede prezentarea participanţilor la proiect, descrierea tehnică
sumară a proiectului, planificarea activităţii, confirmarea îndeplinirii
criteriilor de eligibilitate, situaţia de referinţă şi aditionalitatea,
estimarea reducerilor de emisii, aspecte financiare, prezentarea efectelor
sociale şi de mediu ale proiectului. Modelul PIN pentru propunerile de proiecte
JI dezvoltate sub Modul I este disponibil la adresa de
internet a Secretariatului UNFCCC: http://ji.unfccc.int/JI_Parties/Parties/Documents/Romania02.pdf
11. emisii de gaze cu
efect de seră reglementate prin Protocolul de la Kyoto - emisiile acelor gaze cu efect de seră prevăzute de anexa A a
Protocolului de la Kyoto, rezultate din surse antropice sau din reţinerea prin
sechestrare a dioxidului de carbon;
12. entitate independentă
acreditată (AIE) - orice persoană juridică,
indiferent de naţionalitate, acreditată de către JISC în conformitate cu
standardele şi procedurile prevăzute în anexa A la Decizia 9/CMP.1 privind
liniile directoare pentru utilizarea mecanismului JI, conţinute în documentul
FCCC/KP/CMP/2005/8/Add.2, document ce poate fi consultat la adresa http://unfccc.int/documentation/items/2643.php sau la adresa http://ji.unfccc.int AIE
este responsabilă pentru determinarea (validarea) proiectelor JI şi/sau
determinarea (verificarea) ERU-urilor obţinute în cadrul proiectelor JI. Lista
persoanelor juridice acreditate în calitate de AIE de către JISC poate fi
consultată la adresa de internet http://ji.unfccc.int/AIEs/List.html Până la momentul când JISC va acredita un
număr suficient de AIE, entităţile operaţionale desemnate (DOE), acreditate de către organismul
executiv al CDM şi care au aplicat pentru acreditare ca şi AIE, pot fi
utilizate provizoriu pentru determinări. Totuşi, determinările realizate de
către DOE vor fi considerate finale doar la momentul acreditării acestora de
către JISC. Lista persoanelor juridice care au aplicat în vederea obţinerii
acreditării poate fi consultată la adresa http://ji.unfccc.int/AIEs/CallForlnputs. Aceste DOE, care au aplicat pentru
acreditare, se pot comporta provizoriu ca şi AIE, până când se va lua o decizie
finală privind acreditarea lor, dar nu mai mult de 2 ani de la depunerea
aplicaţiei;
13. emitere -
preschimbarea unui număr de AAU-uri în ERU-uri (în conformitate cu raportul de
monitorizare verificat a proiectului JI respectiv) în vederea realizării
propriu-zise a transferului de ERU-uri;
14. EU-ETS - schema Uniunii Europene de comercializare a certificatelor de emisii de GHG, aprobată prin
Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare
a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră;
15. implementare în comun (JI) - mecanismul prevăzut de art. 6 din Protocolul de la Kyoto, prin
care o ţară inclusă în anexa I la Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice
(UNFCCC) obţine ERU-uri prin sprijinirea finanţării unui proiect care generează
reduceri de emisii de GHG în altă ţară industrializată inclusă în anexa I la UNFCCC (în special, ţări cu economie
în tranziţie);
16. înregistrare Modul I - acceptarea de către România prin autoritatea naţională competentă
a unui proiect evaluat şi aprobat ca fiind proiect JI sub Modul I în urma îndeplinirii formalităţilor de
rigoare;
17. JI Modul I -
procesul de dezvoltare, determinare (validare), aprobare şi verificare ale unui
proiect JI în temeiul procedurilor naţionale de aprobare;
18. JI Modul II - procesul de dezvoltare,
determinare (validare), aprobare şi verificare ale
unui proiect JI în temeiul deciziilor CMP şi a deciziilor JISC;
19. MoU- memorandum de
înţelegere;
20. organism consultativ - Comisia Naţională privind Schimbările Climatice (CNSC), organism interministerial cu rol
consultativ în ceea ce priveşte aprobarea proiectelor
JI Modul I şi JI Modul II, a cărei activitate este coordonată de
MMDD;
21. participant la proiect - o parte implicată sau o persoană juridică autorizată de către o
parte pentru a participa la un proiect JI. Este obligatoriu ca cel puţin unul
dintre participanţii la proiect să provină dintr-o ţară (parte) menţionată în
anexa I la UNFCCC şi care să
difere de ţara (parte) gazdă a proiectului, menţionată, de asemenea, în
cuprinsul anexei I la UNFCCC.
Totodată, este obligatoriu ca cel puţin unul dintre participanţii la proiect
(care implementează proiectul) să fie o persoană juridică română;
22. proiecte JI „timpurii" - proiectele JI care au obţinut scrisoarea de aprobare în România
înainte de 15 iunie 2006, data la care au intrat în
vigoare procedurile pentru aplicarea JI Modul II (aprobate de JISC);
23. public - publicul,
inclusiv indivizi, grupuri sau comunităţi interesate, afectate sau posibil a fi
afectate de către proiect, în conformitate cu deciziile CMP aplicabile;
24. punctul focal al proiectului (PFP) - persoana fizică împuternicită de către participanţii la proiect,
nominalizată în scrisoarea iniţială trimisă pentru emiterea LoE, către care
sunt ulterior transmise toate solicitările şi informaţiile privind proiectul
respectiv. PFP are obligaţia retransmiterii tuturor solicitărilor şi/sau a
informaţiilor de orice natură primite de la MMDD către AIE, respectiv
participanţii la proiect, imediat ce este tehnic posibil. Pentru proiectele JI
timpurii nu este necesară nominalizarea PFP, având în vedere realizarea
etapelor principale pentru aprobarea proiectului;
25. unitate a cantităţii
atribuite (AAU) - o unitate (o tonă C02 echivalent) din cantitatea
atribuită pe care România o poate emite în baza Protocolului de la Kyoto, în
prima perioadă de angajament (2008-2012);
26. unitate de reducere a emisiilor (ERU) - o unitate
de reducere a emisiilor de GHG (o tonă CO2 echivalent), provenită de la un
proiect JI realizat în concordanţă cu art. 6 din Protocolul de la Kyoto şi cu
deciziile CMP şi deciziile JISC.
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Procedura naţională privind utilizarea mecanismului
„Implementare în comun (JI)" pe baza Modului I, în conformitate cu prevederile art. 6 din Protocolul de la Kyoto,
denumită în continuare procedura
naţională JI Modul I, stabileşte modalitatea de aprobare a proiectelor JI pe baza Modului
I, precum şi modalitatea de
monitorizare şi verificare a reducerilor de emisii de GHG generate de
proiectele în cauză.
Procedura naţională JI Modul I urmăreşte creşterea numărului de proiecte dezvoltate în România
care vizează reducerea emisilor de GHG, prin utilizarea procedurii naţionale JI Modul I. Proiectele trebuie să genereze reduceri
adiţionale verificate ale emisiilor de GHG, iar veniturile rezultate în urma
comercializării acestor ERU-uri trebuie alocate respectivelor proiecte şi, după
caz, în proiecte de protecţie a mediului (în cazul în care veniturile realizate
din transferul ERU-urilor depăşesc valoarea investiţiei).
Principiile care stau la baza
procedurii naţionale JI Modul I sunt următoarele:
a) asigurarea certitudinii atât pentru iniţiatorul
proiectului, cât si pentru cumpărătorul străin de ERU-uri, similar cu procedura
JI Modul II;
b) menţinerea aceluiaşi nivel de încredere ca în cadrul procedurii JI Modul II, în determinarea
adiţionalităţii proiectului, precum şi în verificarea reducerilor de emisii;
c) reducerea costurilor la nivel internaţional,
comparativ cu utilizarea procedurii JI Modul II;
d) acceptarea şi înregistrarea proiectelor JI
„timpurii" dezvoltate în România, cu evitarea costurilor adiţionale din
partea participanţilor la proiect.
Procedura JI Modul II, prevăzută
de Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 1.122/2006 pentru
aprobarea Ghidului privind utilizarea mecanismului
"implementare în comun (JI)" pe baza modului II (art. 6 al Protocolului de la Kyoto), continuă să se aplice în mod
corespunzător, în paralel cu procedura prevăzută de prezentul ordin, în
concordanţă cu solicitarea participanţilor la proiect şi cu deciziile CNSC.
MMDD reprezintă autoritatea naţională competentă atât
pentru aprobarea proiectelor JI Modul I (similar cu
procedura JI Modul II), cât şi pentru aprobarea
transferului ERU-urilor rezultate din proiectele în cauză. MMDD colaborează cu
ANPM pentru evaluarea tehnică a proiectelor si asigură consultarea CNSC.
CAPITOLUL II
Criterii de eligibilitate şi alegerea procedurii de
aprobare
Criteriile de eligibilitate pentru acceptarea unui
proiect JI Modul II prevăzute în cuprinsul subcapitolului II: Criteriile de eligibilitate
pentru aprobarea proiectelor JI din anexa la Ordinul ministrului mediului şi
gospodăririi apelor nr. 1.122/2006 se aplică în mod similar şi pentru
proiectele care solicită utilizarea procedurii naţionale JI Modul I.
In vederea emiterii şi
transferului ERU-urilor este necesară existenţa unui memorandum de înţelegere (MoU) semnat între România şi ţara
(parte la Protocolul de la Kyoto) din care provine participantul la proiect
care investeşte în proiect (cumpărătorul de ERU-uri). Anumite ţări care au
semnat deja un MoU cu România sunt dispuse să aprobe un proiect JI fără o
implicare propriu-zisă din partea lor, în conformitate cu dispoziţiile legale interne aplicabile. Acest fapt garantează
liberul acces al tuturor participanţilor la proiecte provenind din orice ţară
(parte la Protocolul de la Kyoto) la promovarea proiectelor JI în România.
Pentru a asigura flexibilitatea necesară
participanţilor la proiecte, în vederea identificării celui mai potrivit
cumpărător pentru ERU-uri, autoritatea naţională competentă (MMDD) acceptă
transmiterea scrisorii de aprobare de către ţara investitoare (anterior
semnatară a unui MoU cu România) la o etapă ulterioară a procedurii, însă nu
mai târziu de transmiterea de către PFP a solicitării de emitere şi transfer a
ERU-urilor. Este necesară totuşi indicarea, în principiu, a ţării investitoare
înaintea emiterii LoA din partea României.
Participanţii la proiect au dreptul să opteze între
procedura naţională JI Modul I şi procedura JI Modul II, în vederea determinării PDD şi a aprobării proiectului. In acelaşi
timp, MMDD are dreptul de a solicita utilizarea procedurii JI Modul II în anumite situaţii, în conformitate cu
deciziile CNSC.
In cazul în care participanţii au optat pentru
determinarea şi aprobarea pe baza procedurii JI Modul
II, aceştia pot schimba încadrarea pe procedura JI Modul
I pentru verificarea şi
emiterea ERU-urilor. Ulterior, participanţii la proiect pot decide din nou
schimbarea încadrării în favoarea procedurii JI Modul II
pentru verificarea şi emiterea ERU-urilor, în oricare
altă perioadă ulterioară a monitorizării.
In cazul în care participanţii au optat pentru
determinarea ca proiect JI Modul I, proiectul nu poate
fi transferat la JI Modul II pentru verificarea şi
emiterea ERU-urilor, întrucât verificarea în cadrul JI
Modul II solicită în mod obligatoriu determinarea
PDD-ului în conformitate cu cerinţele JI Modul II.
Figura următoare ilustrează posibilităţile de alegere a
procedurii de aprobare (modul JI) şi validitatea Scrisorii de Susţinere (LoE), respectiv a Scrisorii de Aprobare
(LoA).

Pentru proiectele JI care urmează a fi dezvoltate la
acele instalaţii care nu se află sub incidenţa EU-ETS, dar care pot produce un
efect în sensul reducerii emisiilor în instalaţiile aflate sub incidenţa
EU-ETS, a fost inclusă în Planul naţional de alocare aferent perioadei
2008-2012, adoptat prin Hotărârea Guvernului nr. 60/2008, o rezervă de
certificate de emisii de GHG (EUA-uri) care urmează a fi anulate în momentul
emiterii ERU-urilor pentru proiectele respective, pentru evitarea dublei
contabilizări a reducerilor de emisii. Accesul la această rezervă conform
regulilor EU-ETS se face potrivit principiului „primul venit, primul
servit", datorită numărului restrâns de EUA-uri aflate în rezervă.
CAPITOLUL III
Susţinerea, determinarea şi aprobarea proiectelor
Participanţii la proiect (cel puţin unul dintre
participanţii la proiect trebuie să fie persoană juridică română) solicită în
scris autorităţii naţionale competente (MMDD) o scrisoare de susţinere (LoE),
prin prezentarea documentului iniţial al proiectului (PIN), însoţit de una sau
mai multe scrisori de interes din partea tuturor participanţilor la proiect.
Această scrisoare iniţială trebuie să conţină selectarea de către participanţii
la proiect a procedurii JI (Modul I sau II) şi nominalizarea PFP, fiind precizate datele complete de contact
ale acestuia.
PIN-ul se elaborează şi se prezintă atât în limba
română, cât şi în limba engleză, utilizând acelaşi model ca şi în cazul procedurii JI Modul II [prevăzut în anexa nr. 1 la
Ghidul privind utilizarea mecanismului „implementare în comun (JI) pe baza
modului II (art. 6 al
Protocolului de la Kyoto), aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi
gospodăririi apelor nr. 1.122/2006].
Odată obţinută, LoE este valabilă pentru continuarea
procesului de aprobare a proiectului, atât pe baza procedurii naţionale JI
Modul I, cât şi pe baza
procedurii JI Modul II. LoE
emise deja pentru o serie de proiecte în vederea utilizării procedurii JI Modul
II vor fi valabile şi în
eventualitatea utilizării procedurii JI Modul I.
In termen de 30 zile de la data înregistrării
solicitării de emitere a LoE, MMDD, în colaborare cu autoritatea naţională de
specialitate (ANPM), analizează documentaţia primită şi transmite, după caz,
PFP solicitarea de clarificări adresate participanţilor la proiect.
In termen de 45 de zile de la data înregistrării
solicitării de emitere a LoE, MMDD convoacă o şedinţă ordinară a CNSC în
vederea analizării documentaţiei transmise, numai în cazul în care au fost
clarificate aspectele solicitate de MMDD în urma analizei iniţiale a
proiectului.
In cazul în care MMDD a solicitat clarificări
suplimentare participanţilor la proiect, MMDD convoacă şedinţa ordinară a CNSC
în termen de 15 zile de la data la care a primit toate clarificările solicitate
în mod satisfăcător.
In acelaşi timp, MMDD transmite PFP invitaţia adresată
participanţilor la proiect de a participa la şedinţa CNSC respectivă pentru a
prezenta propunerea de proiect.
In cadrul şedinţei ordinare a CNSC, membrii acesteia au
dreptul de a solicita clarificări şi informaţii suplimentare de la
participanţii la proiect, cu privire la propunerea de proiect.
La sfârşitul şedinţei ordinare, CNSC prezintă MMDD una
dintre următoarele propuneri: emiterea LoE, amânarea luării deciziei privind emiterea
LoE până la clarificarea problemelor identificate şi modificarea documentaţiei
în mod corespunzător de către participanţii la proiect sau respingerea
solicitării de emitere a LoE.
MMDD, atât în temeiul concluziilor analizei
documentaţiei efectuate în prealabil în colaborare cu ANPM, cât şi pe baza
propunerii formulate de către CNSC, emite, respinge cererea de emitere a LoE
sau, după caz, comunică amânarea luării deciziei privind emiterea LoE, în
termen de 60 de zile de la data înregistrării solicitării de emitere a LoE sau,
după caz, în termen de 30 de zile de la data la care a primit toate
clarificările solicitate în mod satisfăcător.
In cazul respingerii solicitării de emitere a LoE,
participanţii la proiect nu au dreptul de a înainta către MMDD pentru acelaşi
proiect o nouă solicitare de emitere a LoE.
In cazul neîndeplinirii termenelor prevăzute în ceea ce
priveşte decizia de emitere a LoE, MMDD va emite automat o LoE pentru proiectul
respectiv, cu excepţia cazului în care o notificare cu privire la prelungirea
termenului respectiv a fost în prealabil transmisă participanţilor la proiect.
Susţinerea proiectului

Prezenta procedură naţională JI
Modul I urmăreşte să asigure
acelaşi nivel de încredere cu procedura JI Modul II, în ceea ce priveşte adiţionalitatea, determinarea (validarea)
PDD-ului, precum şi determinarea (verificarea) reducerilor de emisii.
In acest scop, în cadrul procedurii
naţionale JI Modul I se
garantează consultarea României (MMDD) de către AIE în timpul procesului de
determinare a PDD-ului, crescând astfel gradul de implicare în procesul de
determinare comparativ cu procedura JI Modul II.
Procedura de aprobare efectivă
a proiectului este structurată în 3 etape:
1. consultarea MMDD de către AIE şi participanţii la
proiect pe perioada procesului de determinare a PDD-ului şi aprobare a
proiectului;
2. consultarea publicului;
3. evaluarea oficială a PDD-ului şi a raportului
iniţial de determinare (pre-determinare) în vederea emiterii LoA.
Procedura pentru prima etapă se desfăşoară după cum
urmează:
a) PFP înaintează PDD-ul către MMDD, în cel mai scurt
timp posibil de la data la care participanţii la proiect sau, după caz, AIE
transmit documentaţia respectivă către PFP, în termen de 180 de zile de la data
emiterii LoE;
b) în termen de 30 de zile de la data primirii şi
înregistrării PDD-ului, MMDD formulează şi înaintează către PFP, care are
obligaţia retransmiterii către AIE şi participanţii la proiect, comentariile,
întrebările şi/sau observaţiile sale pe marginea documentaţiei primite. MMDD
colaborează cu ANPM pentru evaluarea tehnică a proiectului;
c) în cazul în care, în termen de 30 de zile de la data
primirii şi înregistrării PDD-ului de către MMDD, PFP,
respectiv AIE şi participanţii la proiect nu au primit comentarii, întrebări
şi/sau observaţii, aceştia sunt îndreptăţiţi să considere că MMDD nu are
comentarii, întrebări şi/sau observaţii, cu excepţia cazului în care o
notificare cu privire la prelungirea termenului respectiv a fost trimisă în
prealabil;
d) AIE este obligată să răspundă comentariilor,
întrebărilor şi/sau observaţiilor trimise de MMDD, în termen de 30 de zile de
la data primirii acestora. AIE este obligată să ia în considerare comentariile,
întrebările şi/sau observaţiile transmise de MMDD la determinarea finală a PDD-ului.
Procedura pentru etapa a doua se desfăşoară după cum
urmează:
a) în momentul transmiterii PDD-ului către MMDD, PFP
solicită publicarea PDD-ului la nivel naţional, în vederea îndeplinirii
condiţiilor privind consultarea publicului, dar nu mai târziu de 15 zile de la
data transmiterii. Totodată, AIE are obligaţia publicării PDD-ului la nivel internaţional şi informarea
detaliată a MMDD cu privire la îndeplinirea acestei obligaţii. PDD-ul trebuie
publicat înainte de finalizarea primei etape;
b) MMDD stabileşte data la care PDD-ul va fi supus
consultării publicului, prin publicarea pe pagina de internet proprie, pentru o
perioadă de maximum 30 de zile;
c) MMDD colectează şi transmite comentariile,
întrebările şi/sau observaţiile publicului direct către PFP în termen de 15
zile de la expirarea perioadei în care PDD-ul a fost supus consultării
publicului. PFP are obligaţia de a retransmite comentariile, întrebările şi/sau
observaţiile publicului, în forma în care au fost primite de la MMDD, cătVe AIE
şi participanţii la proiect, imediat ce este tehnic posibil. în aceeaşi
perioada de timp, AIE are obligaţia de a pune la dispoziţia MMDD, prin
intermediul PFP, comentariile primite la nivel internaţional;
d) în cazul în care PDD-ul este publicat ulterior termenului
de 15 zile de la data primirii acestuia, AIE nu este obligată să ia în
considerare comentariile, întrebările şi/sau observaţiile publicului transmise
către PFP ulterior termenului de 45 de zile de la data primirii PDD-ului de
către MMDD şi poate considera consultarea publicului finalizată, cu excepţia
cazului în care o notificare cu privire la prelungirea termenului respectiv a
fost trimisă în prealabil.
Procedura pentru etapa a treia se desfăşoară după cum
urmează:
a) PFP transmite MMDD raportul iniţial de determinare
în forma în care a fost elaborat de către AIE, imediat ce este tehnic posibil,
împreună cu solicitarea oficială a participanţilor la proiect cu privire la
emiterea LoA. Raportul iniţial de determinare trebuie actualizat pentru a include
rezultatele consultării publicului, precum şi comentariile, observaţiile şi/sau
răspunsurile la întrebările transmise anterior de cătfe MMDD. Singura problemă
nerezolvată, acceptată în raportul iniţial de determinare, este lipsa LoA din
partea României;
b) în termen de 15 zile de la data primirii şi
înregistrării solicitării oficiale din partea PFP cu privire la emiterea LoA,
MMDD, în colaborare cu ANPM, realizează o analiză tehnică finală a
documentaţiei proiectului, în vederea asigurării includerii comentariilor,
observaţiilor şi/sau a răspunsurilor la întrebările transmise anterior, precum
şi a comentariilor publicului, şi, după caz, transmite PFP solicitarea de clarificări adresate
participanţilor la proiect;
c) în termen de 45 de zile de la data înregistrării
solicitării de emitere a LoA, MMDD convoacă o şedinţă ordinară a CNSC în
vederea analizării documentaţiei transmise, numai în cazul în care nu au fost
solicitate clarificări suplimentare, conform alineatului precedent;
d) în cazul în care MMDD a solicitat clarificări
suplimentare participanţilor la proiect, MMDD convoacă şedinţa ordinară a CNSC
în termen de 30 zile de la data la care a primit toate clarificările
solicitate, într-un mod satisfăcător;
e) în acelaşi timp, MMDD transmite PFP invitaţia
adresată participanţilor la proiect prin care aceştia sunt invitaţi să
participe ia şedinţa CNSC pentru a prezenta documentaţia finală a proiectului;
f) în cadrul şedinţei ordinare a CNSC, membrii acesteia
au dreptul de a solicita clarificări şi informaţii suplimentare de la
participanţii la proiect cu privire la documentaţia finală a proiectului';
g) MMDD, atât în temeiul
concluziilor analizei documentaţiei efectuate, în prealabil, în colaborare cu
ANPM, cât şi pe baza propunerii formulate de către CNSC, emite, respinge
cererea de emitere sau, după caz, comunică amânarea luării deciziei privind
emiterea LoA, în termen de 60 de zile de la data înregistrării solicitării de
emitere a LoA sau, după caz, în termen de 30 zile de la data la care a primit
toate clarificările solicitate în mod satisfăcător;
h) în cazul neîndeplinirii termenelor prevăzute în ceea
ce priveşte decizia de emitere a LoA, MMDD va emite automat o LoA pentru
proiectul respectiv, cu excepţia cazului în care o notificare cu privire la
prelungirea termenului respectiv a fost în prealabil transmisă PFP;
i) emiterea LoA certifică înregistrarea automată a
proiectului respectiv ca proiect Jl Modul I în România.
PDD-ul se elaborează şi se prezintă atât în limba
română, cât şi în limba engleză, utilizând acelaşi model ca şi în cazul
procedurii Jl Modul II (prevăzut
în anexa nr. 2 la ghidul aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi
gospodăririi apelor nr. 1.122/2006), în conformitate cu regulile şi deciziile
JISC privind utilizarea modelului de PDD.
Determinarea şi aprobarea proiectului

Prezenta procedură urmăreşte să asigure participanţilor
la proiect certitudinea iniţială a determinării PDD-ului în cadrul procedurii
naţionale JI Modul I, similar cu procedura JI Modul II.
In ceea ce priveşte procesul de analiză în vederea
aprobării interne, în conformitate cu procedura naţională JI Modul I, recomandările JISC pentru determinarea
PDD-ului, precum şi obligativitatea consultării ţării gazdă în procesul de
determinare sunt necesare şi suficiente pentru garantarea unui nivel echivalent
de încredere cu procedura JI Modul II. Prin urmare, România, prin autoritatea naţională competentă (MMDD),
nu va putea solicita revizuirea documentaţiei proiectului şi a raportului final
de determinare ulterior emiterii LoA.
In cadrul procedurii naţionale JI Modul I se aplică regulile şi liniile directoare
JISC în ceea ce priveşte metodologiile utilizate în prezentarea situaţiei de
referinţă, cu excepţia proiectelor JI „timpurii". Recomandările JISC cu
privire la evaluarea adiţionalităţii vor fi aplicate de către AIE în
determinarea PDD-ului. Pe parcursul analizării PDD-ului în vederea aprobării ca
proiect JI Modul I se aplică
aceleaşi criterii privind aditionalitatea ca şi în cadrul procedurii JI Modul II.
In cadrul procedurii naţionale JI Modul I, doar AIE sunt considerate eligibile
pentru determinarea PDD-urilor şi verificarea ERU-urilor în România.
Participanţii la proiect pot alege pentru determinarea PDD-ului şi pentru
verificarea ERU-urilor aceeaşi AIE sau AIE diferite.
Prezenta procedură naţională JI Modul I urmăreşte asigurarea consultării
publicului şi a factorilor interesaţi pe parcursul procesului de determinare a
PDD-ului şi al procesului de aprobare a proiectului. Documentul va fi pus la dispoziţia
publicului timp de 30 de zile pe pagina de internet a MMDD, ca parte integrantă
a procesului de determinare a PDD-ului. Comentariile rezultate în urma
consultării vor fi transmise direct PFP, care are obligaţia retransmiterii
acestora către participanţii la proiect şi AIE, şi analizate de către aceştia
prin aplicarea recomandărilor adoptate de JISC.
România, prin autoritatea naţională competentă (MMDD),
poate retrage şi anula LoA acordată pentru un proiect JI, în cazul în care
constată că participanţii la proiect, PFP sau AIE, după caz, nu au dezvăluit în
mod deliberat informaţii, aspecte, date importante sau circumstanţe
semnificative privind proiectul care ar fi putut modifica natura deciziei sau
au raportat informaţii, aspecte şi date false ori incomplete, pe parcursul
desfăşurării procedurii de susţinere sau aprobare, în vederea obţinerii LoE sau
LoA, în termen de 15 zile de la data constatării în cauză.
Determinarea PDD-ului şi aprobarea proiectelor JI
„timpurii"
Prezenta procedură urmăreşte să asigure acelaşi nivel
de încredere în ceea ce priveşte determinarea PDD-ului în cazul proiectelor JI
„timpurii", prin parcurgerea următoarelor etape:
1. solicitarea din partea participanţilor la proiect
privind înregistrarea respectivului proiect JI „timpuriu" ca proiect JI
Modul I;
2. prezentarea completă a PDD-ului şi a raportului
final de determinare (doar în limba engleză) la MMDD;
3. înregistrarea proiectului
pe baza procedurii naţionale JI Modul I.
In consecinţă, în cadrul procedurii naţionale JI Modul I, proiectele JI „timpurii" vor fi
înregistrate fără a fi necesară modificarea PDD-ului pe baza modelului aprobat
de către JISC, fără reconsiderarea determinării PDD-ului de către AIE, fără
redefinirea situaţiei de referinţă şi fără republicarea PDD-ului pentru
consultarea publicului, având în vedere că proiectele JI „timpurii" au
parcurs aceste etape şi au fost analizate şi aprobate înaintea adoptării de
către JISC a regulilor şi a documentaţiei pentru aplicarea procedurii JI Modul II.
In cazul proiectelor JI „timpurii", determinarea
PDD-ului va fi acceptată în cadrul procedurii naţionale JI Modul I numai în situaţia în care aceasta a fost
realizată de către o AIE.
Proiectele JI „timpurii" vor fi înregistrate ca
proiecte JI Modul I la solicitarea participanţilor la
proiect adresată MMDD, numai după momentul în care entitatea independentă care
a realizat determinarea PDD-ului a fost acreditată ca AIE de către JISC.
PDD-ul complet va fi transmis la MMDD atât în limba
engleză, cât şi în limba română, iar raportul final de determinare, doar în
limba engleză, în momentul solicitării înregistrării ca proiect JI Modul I.
In cazul proiectelor JI „timpurii",
participanţii la proiect sunt obligaţi să transmită către MMDD şi toate
rapoartele de monitorizare şi rapoartele finale de verificare pentru perioada
de dinainte de 2008, în vederea aprobării transferului de unităţi ale
cantităţii atribuite (AAU-uri) pe baza emisiilor de gaze cu efect de seră
efectiv reduse în perioada de dinainte de 2008.
CAPITOLUL IV
Monitorizarea, verificarea şi emiterea ERU-urilor
Autoritatea naţională de specialitate (ANPM), prin
unităţile aflate în subordine (agenţiile judeţene pentru protecţia mediului)
din fiecare judeţ în care se implementează proiecte JI, asigură evaluarea corespunzătoare
a modului de aplicare şi a calităţii monitorizării respectivelor proiecte JI.
In acest sens, agenţiile judeţene pentru protecţia
mediului (APM) în cauză, prin personalul propriu, verifică semestrial
realizarea monitorizării permanente de către participanţii la proiect, în
conformitate cu PDD-ul proiectului, precum şi corectitudinea datelor
înregistrate în urma monitorizării permanente.
In acelaşi timp, APM-urile în cauză, prin personalul
propriu, participă, după caz, la instruirile cu privire la implementarea şi
monitorizarea proiectului JI, întocmesc şi transmit ANPM raportul anual privind
monitorizarea proiectului JI, până la data de 15 martie a anului ulterior
monitorizării.
ANPM verifică, întocmeşte şi transmite MMDD un raport
anual naţional cuprinzând rapoartele transmise de către APM-uri, până la data
de 1 aprilie a anului ulterior monitorizării.
Procedura naţională JI Modul I
urmăreşte atingerea aceluiaşi nivel de credibilitate
pentru verificarea ERU-urilor, în mod similar ca în cadrul procedurii JI Modul II. In acest scop, România, prin
autoritatea naţională competentă (MMDD), va fi consultată în cadrul procesului
de verificare a ERU-urilor, crescând astfel gradul de implicare a autorităţilor
române în procesul de verificare a reducerilor de emisii efectiv realizate,
comparativ cu procedura JI Modul II.
Rapoartele de verificare vor fi întocmite de către AIE,
în conformitate cu liniile directoare JISC cu privire la verificarea
ERU-urilor. Verificarea se va baza pe monitorizarea realizată în conformitate
cu planul de monitorizare prezentat în PDD-ul proiectului.
Procedura de verificare se desfăşoară după cum urmează:
a) AIE, prin PFP, transmite
către MMDD, pentru comentarii, raportul de monitorizare pentru perioada
selectată şi raportul iniţial de verificare;
b) MMDD, în colaborare cu ANPM, după caz, analizează
din punct de vedere tehnic raportul de monitorizare. MMDD înaintează PFP
comentariile, întrebările şi/sau observaţiile în termen de 15 de zile de la
data primirii şi înregistrării raportului de monitorizare şi a raportului
iniţial de verificare, cu excepţia cazului în care o notificare cu privire la
prelungirea termenului respectiv a fost trimisă în prealabil. PFP are obligaţia
retransmiterii comentariilor, întrebărilor şi/sau observaţiilor în forma în
care au fost primite de la MMDD către AIE şi participanţii la proiect, imediat
ce este tehnic posibil;
c) în cazul în care, în termen
de 15 zile de la data primirii şi înregistrării raportului de monitorizare şi a
raportului iniţial de verificare, PFP, AIE şi participanţii la proiect nu au
primit comentarii, întrebări şi/sau observaţii, aceştia sunt îndreptăţiţi să
considere că MMDD nu are comentarii, întrebări şi/sau observaţii asupra
documentaţiei trimise, cu excepţia cazului în care o notificare cu privire la
prelungirea termenului respectiv a fost trimisă în prealabil către PFP;
d) participanţii la proiect şi AIE sunt obligaţi să
ia în considerare într-o manieră cuprinzătoare şi corespunzătoare comentariile,
întrebările şi/sau observaţiile primite de la MMDD, în vederea finalizării
raportului de verificare a ERU-urilor;
e) raportul final de verificare va fi transmis de AIE
către MMDD, prin intermediul PFP, constituind documentaţia de bază pentru
emiterea ERU-urilor;
f) toate rapoartele finale de verificare vor fi
publicate pe pagina de internet a MMDD dedicată JI, cu titlu informativ.
Prezenta procedură urmăreşte să asigure participanţilor
la proiect certitudinea iniţială cu privire la procesul de verificare a
ERU-urilor în cadrul procedurii naţionale JI Modul I. Aplicarea recomandărilor JISC şi consultarea ţării gazdă în
procesul de verificare în cadrul procedurii naţionale JI Modul I sunt necesare şi suficiente în
vederea asigurării nivelului solicitat de credibilitate cu privire la verificare.
Prin urmare, România, prin autoritatea naţională competentă (MMDD), nu va
revizui ulterior raportul final de verificare, în cazul în care comentariile
MMDD au fost corespunzător şi cuprinzător luate în considerare la elaborarea
versiunii finale a raportului de verificare prezentat de AIE.
Verificarea

Participanţii la proiect, prin PFP, vor înainta MMDD o
solicitare cu privire la emiterea ERU-urilor, care va fi însoţită de raportul
final de verificare pentru perioada considerată, în cazul în care acesta nu a
fost transmis anterior MMDD.
Cel mai târziu la momentul solicitării oficiale privind
emiterea ERU-urilor, participanţii la proiect trebuie să prezinte la
autoritatea naţională competentă (MMDD) aprobarea oficială a proiectului (LoA
investitor) din partea ţării investitoare (în prealabil, semnatară a unui MoU
cu România), în cazul în care aceasta nu a fost deja transmisă MMDD.
România, prin autoritatea
naţională de specialitate (ANPM) - administratorul Registrului naţional,
potrivit Ordinului ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1.474/2007
pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea şi operarea registrului
naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră -, va emite ERU-urile, pe baza
deciziei MMDD, în termen de 15 zile de la data primirii şi înregistrării
solicitării de emitere din partea PFP, numai în cazul în care entitatea
independentă ori, după caz, entităţile independente care au realizat
determinarea PDD-ului şi verificarea ERU-urilor a fost acreditată, respectiv
acreditate de către JISC.
ERU-urile vor fi emise într-un cont naţional de
deţinere în cadrul Registrului naţional şi transferate ulterior într-un cont
naţional de deţinere în cadrul registrului naţional al ţării parte investitoare
în proiectul JI care a generat ERU-urile, precum şi al oricărei alte ţări parte
implicate în proiect, conform specificaţiilor din solicitarea de emitere
transmisă de către PFP.
Emiterea ERU-urilor

CAPITOLUL V
Tarife de administrare
Procedura naţională JI Modul I nu presupune perceperea de tarife pentru niciuna dintre etapele
corespunzătoare determinării şi aprobării proiectului, precum şi verificării
ERU-urilor ori pentru emiterea şi transferul ERU-urilor.