ORDIN Nr. 2689
din 15 noiembrie 2010
privind constituirea si
functionarea Comitetului de monitorizare pentru Programul de cooperare
elvetiano-român vizând reducerea disparitatilor economice si sociale din cadrul
Uniunii Europene extinse
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 793 din 26 noiembrie 2010
Având în vedere prevederile Acordului-cadru dintre
Guvernul României şi Consiliul Federal Elveţian privind implementarea
Programului de cooperare elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor
economice şi sociale din cadrul Uniunii Europene extinse, semnat la Berna la 7
septembrie 2010, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.065/2010, denumit în continuare
Acordul-cadru,
pentru buna coordonare şi implementare a asistenţei
financiare nerambursabile acordate României de Consiliul Federal Elveţian,
denumită în continuare asistenţa financiară,
în temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor
Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor
publice emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se constituie Comitetul de monitorizare
pentru Programul de cooperare elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor
economice şi sociale din cadrul Uniunii Europene extinse, denumit în continuare
Comitetul de monitorizare, pe durata de implementare a acestuia, ca structură de tip
partenerial, cu rol consultativ, care asistă Unitatea naţională de coordonare (UNC) pentru Programul de cooperare
elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor economice şi sociale din cadrul Uniunii Europene extinse, denumit în continuare Programul de cooperare elveţiano-român, în monitorizarea implementării acestui program.
(2) Comitetul de monitorizare
oferă asistenţă în probleme strategice şi operaţionale pe întreaga durată de
implementare a Programului de cooperare elveţiano-român.
(3) Ambasada Elveţiei în
România are posibilitatea să desemneze participanţi la reuniunile Comitetului
de monitorizare în calitate de observatori.
Art. 2. - Comitetul de monitorizare are următoarele
atribuţii:
a) stabileşte criteriile de
selecţie a proiectelor, luând în considerare recomandările părţii elveţiene;
b) formulează observaţii privind criteriile de selecţie
pentru activităţile cuprinse în fondurile tematice;
c) formulează observaţii privind documentaţia pentru
cererile de proiecte, dacă este cazul;
d) analizează procesul de selecţie pentru măsurile-suport;
e) monitorizează conformitatea
cu regulamentele şi procedurile Programului de cooperare elveţiano-român;
f) analizează periodic
progresele în implementarea măsurilor-suport şi a obiectivelor acestora;
g) monitorizează îndeplinirea
obiectivelor generale ale Programului de cooperare elveţiano-român;
h) examinează şi formulează observaţii asupra
raportului anual de implementare a asistenţei financiare, pregătit de UNC;
i) dezbate asupra eficienţei şi eficacităţii utilizării
resurselor financiare disponibile în cadrul Programului de cooperare
elveţiano-român;
j) analizează necesitatea revizuirii anexelor la
Acordul-cadru.
Art. 3. - (1) Comitetul de
monitorizare este format din preşedinte şi maximum 12 membri, reprezentanţi
desemnaţi cu respectarea principiilor parteneriatului şi reprezentativităţii
din cadrul autorităţilor publice, instituţiilor şi organismelor prevăzute la
anexa nr. 1.
(2) Comitetul de monitorizare
se va întâlni periodic, cel puţin de două ori pe an, sau de câte ori este
nevoie. Comitetul de monitorizare este convocat de către preşedintele său.
(3) Componenţa nominală a
Comitetului de monitorizare, precum şi orice modificări aduse acesteia se
stabilesc la solicitarea preşedintelui Comitetului de monitorizare, pe baza
notificărilor transmise de conducătorii fiecărei instituţii/organizaţii
reprezentate în Comitetul de monitorizare.
Art. 4. - (1) Preşedintele Comitetului de monitorizare
este secretarul de stat din Ministerul Finanţelor Publice care coordonează
activitatea UNC, iar supleantul său este conducătorul direcţiei generale în
cadrul căreia funcţionează UNC.
(2) Membrii Comitetului de monitorizare sunt persoanele
desemnate de instituţiile prevăzute la anexa nr. 1,
care participă la reuniunile Comitetului de monitorizare, având drept de
decizie.
(3) Membrii sunt titulari sau supleanţi. Fiecare membru
titular are dreptul la un singur supleant.
(4) Membrii supleanţi au drept de decizie numai atunci
când participă la reuniunile Comitetului de monitorizare în locul membrilor
titulari.
(5) La invitaţia preşedintelui pot participa în
calitate de invitaţi la reuniunile Comitetului de monitorizare şi alţi
reprezentanţi ai instituţiilor administraţiei publice centrale şi locale şi ai
altor organisme naţionale. Aceştia pot lua cuvântul şi pot face recomandări
doar în legătură cu aspectele specifice pentru care au fost invitaţi să
participe la reuniune.
Art. 5. - (1) Comitetul de monitorizare deliberează în mod valabil dacă la reuniune participă cel
puţin jumătate din numărul membrilor săi.
(2) In cazul în care nu se realizează cvorumul prevăzut
la alin. (1), reuniunea se suspendă. Reuniunea se reia după un interval de o
săptămână, cu aceeaşi agendă, şi Comitetul de monitorizare deliberează în mod
valabil, indiferent de numărul membrilor prezenţi.
(3) Deciziile Comitetului de
monitorizare se iau prin votul majorităţii calificate (două treimi din numărul
membrilor prezenţi).
Art. 6. - (1) Preşedintele
conduce activitatea Comitetului de monitorizare astfel:
a) convoacă reuniunile Comitetului de monitorizare şi
conduce dezbaterile;
b) propune agenda şi stabileşte
lista invitaţilor la reuniunile Comitetului de monitorizare;
c) reprezintă Comitetul de monitorizare în relaţiile cu
terţii.
(2) In cazul în care nu poate participa la o reuniune, preşedintele deleagă atribuţiile sale conducătorului direcţiei
generale în cadrul căreia funcţionează UNC.
Art. 7. - (1) Membrii Comitetului de monitorizare au următoarele atribuţii:
a) participă la reuniunile
Comitetului de monitorizare şi la procesul de adoptare a deciziilor;
b) prezintă punctul de vedere
al instituţiei/organizaţiei/ organismului reprezentate/reprezentat în Comitetul
de monitorizare;
c) aduc în discuţie aspecte
relevante legate de implementarea Acordului-cadru;
d) urmăresc ducerea la îndeplinire a deciziilor
Comitetului de monitorizare.
(2) Regulile de conduită aplicabile membrilor
Comitetului de monitorizare, precum şi invitaţilor şi observatorilor sunt
prevăzute la anexa nr. 2.
(3) Participanţii la reuniunile Comitetului de monitorizare
care au calitatea de invitaţi si observatori au atribuţiile menţionate la alin.
(1) lit. b)-d).
(4) Inlocuirea membrilor (titulari şi supleanţi) se
face de către conducătorul instituţiei/organizaţiei reprezentate în Comitetul
de monitorizare, prin notificare transmisă Secretariatului permanent. In mod
excepţional, în cazuri justificate, este permisă înlocuirea membrilor (titulari
şi supleanţi) la reuniunile Comitetului de monitorizare cu persoane
împuternicite prin mandat.
(5) Calitatea de membru titular sau supleant încetează
când persoana nominalizată în Comitetul de monitorizare se află în una dintre
următoarele situaţii:
a) îşi încetează activitatea la autoritatea publică,
instituţia sau organismul pe care o/îl reprezintă;
b) Comitetul de monitorizare a recomandat revocarea
calităţii de membru pentru încălcarea regulilor de conduită sau pentru absenţe
nemotivate. In acest caz, Secretariatul permanent va notifica instituţia vizată
şi va solicita o nouă nominalizare.
(6) Membrii Comitetului de monitorizare nu sunt
remuneraţi pentru activitatea desfăşurată în cadrul acestuia.
Art. 8. - (1) Convocarea reuniunilor şi transmiterea
invitaţiilor şi agendei preliminare către membri şi invitaţi se realizează de
Secretariatul permanent, cu cel puţin 10 zile lucrătoare înaintea datei
reuniunii.
(2) Propunerile de
completare/modificare a agendei preliminare se adresează Secretariatului
permanent în termen de două zile lucrătoare de la data transmiterii acesteia.
Agenda finală împreună cu documentele-suport se transmit membrilor şi
observatorilor cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data reuniunii.
(3) Convocarea reuniunilor
Comitetului de monitorizare se face întotdeauna în scris, invitaţiile fiind
transmise prin fax sau e-mail.
(4) La începutul fiecărei
reuniuni se adoptă agenda, se discută şi se aprobă minuta precedentei reuniuni
a/ale Comitetului de monitorizare.
(5) Reuniunile Comitetului de monitorizare nu au
caracter public.
(6) Deciziile adoptate în cadrul reuniunii Comitetului de
monitorizare sunt rezumate într-un document denumit Sinteza deciziilor. Acest document se elaborează de către Secretariatul
permanent şi se transmite tuturor membrilor Comitetului de monitorizare, precum
şi altor responsabili pentru îndeplinirea deciziilor, nu mai târziu de 5 zile
lucrătoare de la data reuniunii. Ulterior, acest document se anexează la minuta
reuniunii.
(7) Minuta reuniunii, întocmită
de Secretariatul permanent, se transmite membrilor Comitetului de monitorizare
şi celorlalţi participanţi la reuniunea Comitetului de monitorizare, în termen
de 20 de zile lucrătoare de la data reuniunii.
(8) Observaţiile asupra minutei pot fi trimise
Secretariatului permanent în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la
transmiterea acesteia. Observaţiile sunt consemnate în anexă la minuta şi sunt
avute în vedere de Secretariatul permanent la întocmirea textului final al
minutei. Documentul final şi anexele sunt transmise membrilor şi celorlalţi
participanţi la reuniunea Comitetului de monitorizare, cel mai târziu în 30 de
zile lucrătoare de la data reuniunii.
Art. 9. - (1) Activitatea
Comitetului de monitorizare este asistată de Secretariatul permanent, asigurat
de UNC şi coordonat de preşedintele Comitetului de monitorizare.
(2) Secretariatul permanent
funcţionează pe baza unei proceduri interne şi are următoarele atribuţii principale:
a) asigură pregătirea logistică
şi transmiterea invitaţiilor de participare la reuniunea Comitetului de
monitorizare;
b) primeşte şi, după caz,
întocmeşte şi integrează documentele-suport relevante desfăşurării reuniunilor
Comitetului de monitorizare şi asigură transmiterea acestora către membri;
c) monitorizează implementarea
deciziilor Comitetului de monitorizare şi asigură schimbul de informaţii
referitor la acestea dintre părţile implicate;
d) primeşte şi asigură soluţionarea corespondenţei legate de activitatea Comitetului de monitorizare;
e) asigură păstrarea şi
arhivarea, în format electronic şi pe suport hârtie, a tuturor documentelor
referitoare la reuniunile Comitetului de monitorizare;
f) asigură publicarea pe
site-ul www.swiss-contribution.ro a informaţiilor privitoare la activitatea Comitetului de
monitorizare.
(3) Orice solicitare de
informaţii cu privire la activitatea Comitetului de monitorizare se adresează
Secretariatului permanent fie pe cale electronică, fie pe suport hârtie.
Art. 10. - Toţi membrii desemnaţi în cadrul Comitetului
de monitorizare, precum şi invitaţii şi observatorii semnează o declaraţie de
imparţialitate şi confidenţialitate.
Art. 11. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 12. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu
ANEXA Nr. 1
LISTA
autorităţilor publice, instituţiilor şi organismelor
ai căror reprezentanţi au statut de membru titular şi supleant în Comitetul de monitorizare
1. Unitatea naţională de coordonare - Ministerul
Finanţelor Publice
2. Ministerul Administraţiei şi
Internelor - 2 reprezentanţi
3. Ministerul Justiţiei
4. Ministerul Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri
5. Ministerul Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului
6. Ministerul Sănătăţii
7. Ministerul Mediului şi
Pădurilor
8. Ministerul Transporturilor
şi Infrastructurii
9. Organizaţie neguvernamentală
10. Federaţia Autorităţilor
Locale din România
11. Consiliul Economic si Social
ANEXA Nr. 2
REGULI DE CONDUITA
aplicabile membrilor Comitetului de monitorizare,
precum şi invitaţilor şi observatorilor
Membrii Comitetului de monitorizare au obligaţia de a
respecta următoarele reguli de conduită:
1. să acţioneze în interesul
implementării Programului de cooperare elveţiano-român vizând reducerea
disparităţilor economice şi sociale din cadrul Uniunii Europene extinse în
concordanţă cu scopul şi obiectivele stabilite;
2. să ia decizii în interes public şi să nu acţioneze
în scopul obţinerii de avantaje financiare sau alte beneficii pentru ei sau
pentru alţii;
3. să declare preşedintelui, la începutul oricărei
reuniuni sau pe parcursul acesteia, orice situaţie de conflict de interese în
care s-ar putea afla în legătură cu un anumit subiect dezbătut. In acest caz,
membrul se va abţine de la exprimarea unei poziţii cu privire la punctul sau punctele respective de pe agendă şi de la
exercitarea dreptului de vot;
4. să informeze, după
încheierea reuniunilor, autoritatea publică, instituţia sau organismul pe care
o/îl reprezintă în legătură cu principalele chestiuni discutate şi deciziile
luate;
5. să păstreze
confidenţialitatea informaţiilor prin a căror divulgare s-ar putea leza
interesul legitim al oricărei instituţii, organizaţii ori persoane sau prin a
căror utilizare privilegiată s-ar putea crea avantaje nelegitime.
Aceste reguli se aplică şi participanţilor care au
calitatea de invitaţi si observatori la reuniunile Comitetului de monitorizare.