ORDIN Nr. 266
din 9 august 2007
privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare al Unitatii de management al
proiectului pentru implementarea si monitorizarea programului „Termoficare
2006-2009 calitate si eficienta"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 609 din 4 septembrie 2007
Având în vedere dispoziţiile art.2 alin.(5) din Hotărârea
Guvernului nr.462/2006 pentru aprobarea programului „Termoficare 2006-2009
calitate şi eficienţă" şi înfiinţarea Unităţii de management al
proiectului,
în temeiul art.7 alin.(4) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.30/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative,
ministrul internelor şi reformei administrative emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Unităţii de management al proiectului pentru implementarea şi
monitorizarea programului „Termoficare 2006-2009 calitatate şi eficienţă", prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare al Unităţii de
management al proiectului pentru implementarea şi monitorizarea programului „Termoficare 2006-2009
calitate şi eficienţă"
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Unitatea de management al proiectului pentru
implementarea şi monitorizarea programului „Termoficare 2006-2009 calitate şi
eficienţă", denumită în continuare UMP- Termoficare
2006-2009 calitate şi eficienţă, este o structură organizatorică înfiinţată în conformitate cu
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 462/2006 pentru aprobarea programului
„Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă" şi înfiinţarea Unităţii de
management al proiectului.
Art. 2. - UMP - Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă
îşi desfăşoară activitatea sub coordonarea executivă a secretarului de stat
pentru comunităţi locale din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative.
Art. 3. - (1) In îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin,
UMP - Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă colaborează cu unităţile
centrale şi teritoriale ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
cu competenţă în domeniu, precum şi cu autorităţile administraţiei publice
locale şi cu operatorii cărora li s-a delegat gestiunea serviciului public de
alimentare cu energie termică a populaţiei.
(2) UMP - Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă
colaborează cu structurile organismelor financiar-bancare implicate în
activităţi de investiţii în domeniul energetic din România (BERD, Banca
Mondială, BEI), precum şi cu investitorii sau operatorii privaţi implicaţi sau
care doresc să se implice în modernizarea şi reabilitarea sistemelor energetice
şi de termoficare din România.
(3) Organizarea şi funcţionarea UMP - Termoficare
2006-2009 calitate şi eficienţă respectă prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 52/1999 privind asigurarea unui cadru unitar pentru managementul
proiectelor finanţate prin împrumuturi externe contractate sau garantate de
stat, rambursabile sau nerambursabile, inclusiv privind plata specialiştilor
români care îşi desfăşoară activitatea în cadrul unităţilor de management de
proiect, aprobată prin Legea nr. 172/2001.
CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea unităţii de management al proiectului
Art. 4. - Organizarea şi funcţionarea UMP - Termoficare
2006-2009 calitate şi eficienţă se bazează pe principiile legalităţii,
autonomiei, responsabilităţii, transparenţei, imparţialităţii, utilizării
eficiente a resurselor financiare, corelării cerinţelor şi resurselor,
cooperării şi solidarităţii.
Art. 5. - Aplicarea acestor principii vizează
realizarea următoarelor obiective:
a) elaborarea unor proiecte fezabile şi eligibile care
să îndeplinească toate condiţiile impuse de instituţiile care asigură
finanţarea;
b) identificarea unor surse de finanţare care să
corespundă cerinţelor şi mai ales capacităţii de absorbţie ale beneficiarilor
de proiecte;
c) îndeplinirea condiţiilor de finanţare de către
beneficiari şi încheierea acordurilor de finanţare în condiţii de suportabilitate
acceptabile, prin proceduri simplificate;
d) începerea şi derularea finanţărilor proiectelor în
deplină concordanţă cu prevederile acordurilor de finanţare şi ale legislaţiei
româneşti aplicabile;
e) finalizarea proiectelor de investiţii şi
îndeplinirea condiţiilor tehnice de performanţă impuse sistemelor de alimentare
centralizată cu energie termică conform prevederilor programului.
Art. 6. - Pentru implementarea
tuturor măsurilor pentru retehnologizarea şi modernizarea componentelor sistemelor
de alimentare centralizată cu energie termică, UMP - Termoficare 2006-2009
calitate şi eficienţă funcţionează ca structură specializată în următoarele
domenii:
a) managementul proiectului;
b) evidenţa resurselor financiare destinate
proiectului;
c) achiziţii ale serviciilor de consultanţă, bunuri şi
servicii;
d) audit tehnic şi avizarea documentaţiilor
tehnico-economice;
e) documentarea şi informarea tuturor instituţiilor
şi persoanelor implicate în implementarea şi monitorizarea programului „Termoficare
2006-2009 calitate şi eficienţă";
f) atragerea şi recomandarea unor investitori şi
operatori privaţi puternici şi cu capacităţi reale în a investi pentru retehnologizarea sistemelor de termoficare;
g) asistenţă tehnică şi consultanţă în derularea investiţiilor.
Art. 7. - UMP - Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă îşi îndeplineşte atribuţiile în
conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, precum şi ale tuturor
directivelor şi hotărârilor Comisiei interministeriale de coordonare.
Art. 8. - (1) In conformitate cu prevederile
prezentului regulament, UMP - Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă este
condusă de un director de proiect, care se subordonează secretarului de stat
pentru comunităţi locale din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative.
(2) Directorul UMP - Termoficare 2006-2009 calitate şi
eficienţă reprezintă unitatea în relaţiile cu alte unităţi, direcţii,
compartimente sau servicii din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu operatorii
de termoficare, precum şi cu alte organisme şi instituţii din ţară şi
străinătate, în limitele competenţei acordate.
(3) In exercitarea atribuţiilor
sale directorul de proiect emite dispoziţii.
Art. 9. - Directorul UMP - Termoficare 2006-2009
calitate şi eficienţă coordonează activitatea specialiştilor din cadrul
unităţii şi colaborează cu specialişti din alte instituţii de consultanţă sau
universitare.
Art. 10. - (1) UMP - Termoficare 2006-2009 calitate şi
eficienţă are în structura sa organizatorică 6 compartimente, cu un număr total
de 20 de specialişti, conform organigramei prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Relaţiile dintre compartimente sunt relaţii de
colaborare. Fiecare compartiment se subordonează direct directorului de
proiect.
Art. 11. - Specialiştii din cadrul UMP - Termoficare
2006-2009 calitate şi eficienţă răspund de întreaga activitate din cadrul compartimentelor unităţii, în
conformitate cu atribuţiile de serviciu şi fişa postului.
Art. 12. - In desfăşurarea activităţii sale, UMP -
Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă colaborează cu direcţiile,
instituţiile, autorităţile şi entităţile prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 13. -In scopul realizării obiectului său de
activitate, UMP - Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă poate angaja şi
colaboratori externi.
Art. 14. - Documentele rezultate din activitatea
unităţii vor fi afişate pe pagina web a Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative sau a UMP - Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă.
CAPITOLUL III
Principalele atribuţii şi competenţe ale unităţii de
management al proiectului
Art. 15. - (1) UMP - Termoficare 2006-2009 calitate şi
eficienţă este o unitate funcţională care asigură managementul proiectului în
conformitate cu prevederile acordurilor de finanţare, având drept scop
realizarea obiectivelor proiectului cu maximă diligentă şi eficienţă.
(2) In realizarea obiectului său de activitate, UMP -
Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă îndeplineşte în principal
următoarele atribuţii:
a) asistenţă în pregătirea şi elaborarea proiectelor
în concordanţă cu structura finanţării;
b) monitorizarea achiziţiilor de bunuri, servicii şi
lucrări în conformitate cu procedurile insituţiilor financiare internaţionale
şi ale legislaţiei româneşti aplicabile;
c) asistenţă în implementarea proiectelor;
d) asigurarea relaţiilor funcţionale cu instituţiile
financiare internaţionale şi cu beneficiarii finali ai
proiectelor;
e) întocmirea rapoartelor conform prevederilor acordurilor
de finanţare şi ale legislaţiei naţionale şi prezentarea acestora organelor
abilitate;
f) elaborează Regulamentul privind implementarea
programului „Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă";
g) supune spre avizare Comisiei interministeriale de coordonare
Regulamentul privind implementarea programului;
h) comunică tuturor autorităţilor administraţiei
publice locale şi operatorilor de termoficare date şi informaţii referitoare la
Programul „Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă" şi solicită confirmarea
acestora privind intenţia de accesare a acestui program;
i) solicită tuturor autorităţilor administraţiei
publice locale care doresc accesarea programului „Termoficare 2006-2009
calitate şi eficienţă" elaborarea şi prezentarea strategiilor şi documentaţiilor
conform prevederilor Regulamentului privind implementarea programului;
j) verifică documentaţiile prezentate din punct de
vedere tehnic şi economic, inclusiv prin deplasarea în teritoriu, şi emite
avizul privind eligibilitatea proiectelor;
k) participă şi susţine în cadrul analizei Comisiei
interministeriale de coordonare avizele acordate documentaţiilor potenţialilor
beneficiari ai finanţărilor în cadrul programului „Termoficare 2006-2009
calitate şi eficienţă".
l) acordă asistenţă tehnică de specialitate
direct sau prin colaboratori potenţialilor beneficiari ai programului de
finanţare atât în faza de elaborare a documentaţiei tehnice, cât şi ulterior;
m) atenţionează în scris atât elaboratorii de
documentaţii, cât şi beneficiarii acestora asupra eventualelor neconcordanţe
existente sau potenţiale dintre prevederile programului „Termoficare 2006-2009
calitate şi eficienţă" sau ale Regulamentului privind implementarea
programului şi conţinutului documentaţiilor;
n) identifică şi alte potenţiale surse de finanţare a
programului „Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă" şi întocmeşte
portofoliul de oferte în colaborare cu instituţiile abilitate;
o) participă împreună cu instituţiile abilitate la
întocmirea documentaţiilor privind contractarea creditelor pentru finanţarea
programului „Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă" şi participă la
procedurile de contractare;
p) verifică iniţierea şi desfăşurarea procedurilor
privind achiziţionarea utilajelor, materialelor şi serviciilor de către
beneficiarii programului de finanţare;
q) atenţionează asupra nerespectării procedurilor
legale şi a celor recomandate în Regulamentul privind implementarea
programului, notifică abaterile constatate şi propune Comisiei
interministeriale de coordonare sistarea finanţării, în cazul neconformării în
termenele impuse;
r) verifică întreaga derulare a investiţiei, recepţia
şi punerea în funcţiune, notifică eventualele neconcordanţe dintre
documentaţie, proceduri şi prevederile legale sau cele din Regulamentul privind
implementarea programului şi propune măsuri;
s) participă la acţiuni şi activităţi de informare şi
documentare, schimburi de experienţă şi informaţii în parteneriat cu organisme
şi instituţii din ţară şi străinătate, pentru dezvoltarea bazei de date şi
pentru ridicarea gradului de informare şi perfecţionare profesională.
Art. 16. - In exercitarea
atribuţiilor sale, UMP - Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă are
următoarele competenţe:
a) verifică respectarea prevederilor Regulamentului
de implementare a Programului „Termoficare 2006-2009 calitate şi
eficienţă" la elaborarea documentaţiilor pentru retehnologizarea
instalaţiilor, precum şi ulterior în derularea investiţiilor;
b) avizează şi supune spre aprobare Comisiei
interministeriale de coordonare documentaţiile privind strategiile locale de
alimentare cu energie termică a localităţilor, studiile de fezabilitate şi
calendarele privind execuţia lucrărilor de investiţii;
c) notifică autorităţilor administraţiei publice
locale şi operatorilor de termoficare neconcordanţele dintre conţinutul
documentaţiilor prezentate şi prevederile
Regulamentului privind implementarea programului;
d) stabileşte termenele pentru refacerea
documentaţiilor şi încadrarea soluţiilor în parametrii impuşi prin Regulamentul
privind implementarea programului;
e) evaluează şi avizează valorile investiţiilor în
baza documentaţiilor prezentate şi le propune spre aprobare Comisiei
interministeriale de coordonare;
f) avizează procedurile pentru achiziţia de materiale,
utilaje şi servicii şi notifică autorităţilor administraţiei publice locale sau
operatorilor eventualele abateri de la legislaţie;
g) monitorizează desfăşurarea activităţilor de
achiziţii de echipamente, materiale, utilaje şi servicii şi propune Comisiei interministeriale
de coordonare sistarea finanţării în cazul constatării unor abateri de la procedurile legale;
h) propune Comisiei interministeriale de coordonare
sistarea finanţării sau/şi returnarea sumelor cheltuite dacă se constată
abateri grave de la legislaţie sau de la Regulamentul privind implementarea
programului;
i) propune Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative iniţierea de proiecte de acte normative
noi sau modificarea celor existente, în vederea armonizării acestora cu
legislaţia comunitară şi cu cerinţele locale pentru fiecare soluţie tehnică
propusă;
j) avizează şi supune spre aprobare repartizarea
tuturor sumelor alocate de la bugetul de stat pentru lucrări de investiţii ce
fac parte din programul „Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă";
k) verifică utilizarea corectă a sumelor repartizate de
la bugetul de stat în conformitate cu documentaţiile prezentate;
l) analizează şi avizează
proiecte de acte normative şi documentaţii tehnice privind sistemele de
termoficare, în limitele competenţei acordate şi ale dispoziţiilor primite,
conform relaţiilor de subordonare;
m) organizează activităţi şi
acţiuni de informare şi documentare a instituţiilor şi persoanelor implicate în
implementarea şi derularea programului „Termoficare 2006-2009 calitate şi
eficienţă";
n) iniţiază şi organizează acţiuni şi activităţi de
instruire şi specializare a tuturor insituţiilor şi persoanelor implicate în
implementarea şi derularea programului „Termoficare 2006-2009 calitate şi
eficienţă".
CAPITOLUL IV
Conducerea Unităţii de management al proiectului (UMP)
Art. 17. - (1) Directorul de proiect este conducătorul UMP.
(2) Condiţiile necesare şi numirea directorului UMP -
Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă sunt conforme cu prevederile Legii
nr.188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, şi ale art. 2
alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 462/2006 pentru aprobarea programului
„Termoficare 2006- 2009 calitate şi eficienţă" şi înfiinţarea Unităţii de
management al proiectului.
(3) Directorul UMP - Termoficare 2006-2009 calitate şi
eficienţă reprezintă unitatea în relaţiile cu alte organisme şi instituţii şi
este singura persoană autorizată să angajeze unitatea în relaţii de colaborare,
comerciale sau de altă natură cu terţii, în limitele competenţei şi
prerogativelor acordate de către secretarul de stat pentru comunităţi locale.
(4) Directorul de proiect coordonează şi conduce
întreaga activitate a UMP, manifestându-şi aceste prerogative prin:
a) recrutarea şi angajarea personalului în
conformitate cu prevederile legale în vigoare;
b) propunerea de salarizare a personalului din
subordine;
c) propunerea de promovare a personalului din subordine
sau acordarea unor recompense;
d) propunerea de sancţionare a personalului din
subordine;
e) atribuirea sarcinilor de serviciu personalului din
subordine în conformitate cu necesităţile activităţii
şi pregătirii profesionale;
f) aprobarea şi avizarea oricărui act sau document
care emană din activitatea ori acţiunile UMP;
g) propunerea şi/sau aprobarea programului de
activitate al UMP şi repartizarea pe compartimente şi persoane a lucrărilor;
h) emiterea de dispoziţii pentru reglementări interne
ale unor activităţi sau pentru optimizarea activităţii de bază;
i) participarea în mod direct la toate acţiunile şi
activităţile colaterale activităţii principale, în baza dispoziţiilor primite;
(5) Directorul de proiect este subordonat direct
secretarului de stat pentru comunităţi locale din cadrul Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative.
CAPITOLUL V
Atribuţiile şi competenţele compartimentelor UMP
Art. 18. - Compartimentul de
evaluare tehnică are următoarele atribuţii şi competenţe:
a) verifică documentaţiile tehnice remise de către
potenţialii beneficiari ai programului de finanţare;
b) emite note de observaţii privind încadrarea în
condiţiile impuse prin Regulamentul privind
implementarea programului;
c) propune refacerea totală sau parţială a
documentaţiei, în funcţie de rezultatele analizei;
d) verifică fezabilitatea proiectelor tehnice remise de
către potenţialii beneficiari ai programului de finanţare şi a calendarelor de
derulare a lucrărilor de investiţii, corelat cu datele existente pe teren;
e) monitorizează întreaga activitate de iniţiere şi
derulare a investiţiilor;
f) prezintă periodic note de observaţii privind
încadrarea în soluţiile tehnice din documentele avizate, precum şi încadrarea
în calendarul aprobat al lucrărilor.
Art. 19. - Compartimentul de evaluare economică are
următoarele atribuţii şi competenţe:
a) verifică documentaţiile prezentate de către
potenţialii beneficiari ai programului de finanţare;
b) emite note de observaţii privind fezabilitatea
proiectelor, recuperarea investiţiilor şi încadrarea în valorile indicatorilor
economici de eficienţă;
c) monitorizează întreaga activitate de iniţiere şi
derulare a lucrărilor de investiţii;
d) urmăreşte încadrarea în prevederile legale a
operaţiunilor şi cheltuirea corectă a sumelor alocate;
e) emite periodic pentru fiecare beneficiar al
programului de finanţare note de informaţii şi constatări privind modul de
încadrare în prevederile legale şi ale Regulamentului privind implementarea
programului a operaţiunilor şi lucrărilor de investiţii.
Art. 20. - Compartimentul economic are următoarele
atribuţii şi competenţe:
a) este compartimentul de analiză şi lucru al UMP -
Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă, care gestionează şi programează
cheltuirea sumelor acordate prin buget pentru desfăşurarea activităţii
unităţii;
b) acordă consultanţă de specialitate celorlalte
compartimente din cadrul UMP - Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă.
Art. 21. - Compartimentul
contractare are următoarele atribuţii şi competenţe:
a) verifică şi urmăreşte întreaga activitate privind
încheierea şi derularea contractelor beneficiarilor programului de finanţare,
inclusiv activitatea de iniţiere şi derulare a procedurilor de licitaţie şi
achiziţii de bunuri şi servicii, precum şi a contractelor de concesiune;
b) urmăreşte efecturarea plăţilor conform graficelor
stabilite, precum şi justificarea şi oportunitatea operaţiunilor;
c) acordă consultanţă de specialitate privind
încheierea şi derularea contractelor beneficiarilor programului;
d) emite note de observaţii privind modul de
desfăşurare a activităţii monitorizate, respectiv a încheierii, derulării şi
finalizării contractelor de achiziţii de bunuri şi servicii, precum şi a
contractelor de concesiune.
Art. 22. - Compartimentul achiziţii are următoarele atribuţii
şi competenţe:
a) verifică şi urmăreşte întreaga activitate de
achiziţii iniţiată şi derulată de către beneficiarii programului de finanţare,
a procedurilor de licitaţie şi achiziţii de utilaje, materiale şi servicii,
inclusiv procedurile de recepţie şi punere în funcţiune, precum şi verificarea
performanţelor tehnice impuse de Regulamentul privind implementarea programului
ale instalaţiilor şi utilajelor achiziţionate;
b) acordă beneficiarilor programului consultanţă de
specialitate privind activitatea de achiziţii;
c) emite note de observaţii privind modul de
desfăşurare a activităţii de achiziţii de bunuri şi servicii, precum şi
abaterile de la performanţele impuse de Regulamentul privind implementarea
programului ale instalaţiilor şi utilajelor achiziţionate.
Art. 23. - Compartimentul implementare are următoarele
atribuţii şi competenţe:
a) monitorizează întreaga activitate a
beneficiarilor programului de finanţare;
b) pune la dispoziţia celorlalte compartimente toate
informaţiile solicitate, precum şi cele pe care le consideră necesare;
c) emite periodic rapoarte privind activitatea
beneficiarilor programului şi stadiile lucrărilor de investiţii;
d) verifică pe stadii şi etape încadrarea lucrărilor de
investiţii în condiţiile tehnice şi de calitate ale utilajelor, echipamentelor
şi serviciilor contractate, privind respectarea prevederilor şi documentaţiilor
aprobate.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 24. - In desfăşurarea activităţii sale, UMP -
Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă se supune legislaţiei în vigoare,
ordinelor ministrului internelor şi reformei administrative, dispoziţiilor
secretarului de stat pentru comunităţi locale, precum şi hotărârilor Comisiei
interministeriale de coordonare.
Art. 25. - Personalul UMP - Termoficare 2006-2009
calitate şi eficienţă este obligat să cunoască şi să respecte întocmai
prevederile prezentului regulament.
Art. 26. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul regulament.
ANEXA Nr.1 la regulament
ORGANIGRAMA UMP
în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.462/2006
ANEXA Nr. 2 la regulament
DIAGRAMA PRINCIPALELOR RELAŢII
Legendă: -------- legături de subordonare
........... legături
de colaborare