ORDIN Nr. 2605
din 21 octombrie 2010
pentru aprobarea Procedurii
de aplicare efectiva a masurilor asiguratorii prevazute de Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 732 din 3 noiembrie 2010
Având în vedere dispozitiile art. 129, 130 si ale art.
228 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 12 alin. (3) din Hotarârea
Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale
de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala emite urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Procedura de aplicare efectiva a
masurilor asiguratorii prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, cuprinsa în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aproba modelele, modul de utilizare si de
pastrare ale urmatoarelor formulare, cuprinse în anexele nr. 2-9:
1. „Referatul justificativ al masurilor
asiguratorii";
2. „Decizie de instituire a masurilor
asiguratorii";
3. „Proces-verbal de sechestru asigurator pentru bunuri
mobile" si anexa la „Procesul-verbal de sechestru asigurator pentru bunuri
mobile";
4. „Proces-verbal de sechestru asigurator pentru bunuri
imobile";
5. „Adresa de înfiintare a popririi asiguratorii asupra
sumelor datorate debitorului de catre terti";
6. „Adresa de înfiintare a popririi asiguratorii asupra
disponibilitatilor banesti";
7. „Referat justificativ de ridicare a masurilor
asiguratorii";
8. „Decizie de ridicare a masurilor asiguratorii".
Art. 3. - Garda Financiara, Autoritatea Nationala a
Vamilor, Directia generala coordonare inspectie fiscala, directiile generale
ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, organele
fiscale teritoriale subordonate acestora, precum si Directia generala de
administrare a marilor contribuabili vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 4. -Anexele nr. 1-9 fac parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Sorin Blejnar
ANEXA Nr. 1
PROCEDURA
de aplicare efectiva a masurilor asiguratorii
prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala
1. Termeni
1.1. Expresiile utilizate în cuprinsul prezentei
proceduri au urmatoarele semnificatii:
a) organ de control - organ de control competent,
potrivit legii, al Garzii Financiare, Directiei generale coordonare inspectie
fiscala, Autoritatii Nationale a Vamilor, directiilor generale ale finantelor
publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, organelor fiscale
teritoriale subordonate acestora si al Directiei generale de administrare a
marilor contribuabili;
b) organ de executare - organ de executare
competent, potrivit legii, al Autoritatii Nationale a Vamilor, directiilor
generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
organelor fiscale teritoriale subordonate acestora si al Directiei generale de
administrare a marilor contribuabili;
c) creante bugetare - sume ce constituie venituri
ale bugetului general consolidat, astfel cum sunt reglementate în cuprinsul
art. 1 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
1.2. In vederea instituirii de urgenta a masurilor
asiguratorii asupra bunurilor mobile dispuse de catre organul de control,
competenta ducerii la îndeplinire revine organului de executare în a carui raza
teritoriala organul de control face constatarea actului sau a faptului supus
dispozitiilor legale fiscale, prevederile art. 36 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, aplicându-se
în mod corespunzator.
2. Atributii
2.1. Organul de control prevazut la pct. 1.1 lit. a)
poate dispune masuri asiguratorii ori de câte ori sunt indicii ca exista
pericolul ca debitorul sa se sustraga, sa îsi ascunda ori sa îsi risipeasca
patrimoniul, periclitând sau îngreunând în mod considerabil colectarea, în
urmatoarele situatii:
a) în urma constatarii unor acte si fapte care pot constitui
infractiuni de evaziune sau frauda fiscala, în cazul carora prejudiciul nu a
fost stabilit prin acte administrative fiscale de impunere, potrivit Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Garzii Financiare,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2004, cu modificarile si completarile
ulterioare;
b) în situatia în care au fost stabilite obligatii
fiscale cu ocazia actiunii de control prin acte administrative fiscale de
impunere;
c) în situatia în care urmeaza sa fie stabilite
obligatii fiscale cu ocazia actiunii de control prin acte administrative
fiscale de impunere;
d) daca sunt îndeplinite conditiile pentru deschiderea
procedurii de atragere a raspunderii solidare dupa emiterea deciziei de
atragere a raspunderii solidare;
e) în cazul în care sunt îndeplinite conditiile pentru
deschiderea procedurii de atragere a raspunderii solidare înainte de emiterea
deciziei de atragere a raspunderii solidare.
2.1.1. Masurile asiguratorii dispuse vor fi duse la
îndeplinire de organul de executare, în timpul actiunii de control, împreuna cu
organul de control.
2.2. Organul de executare prevazut la pct. 1.1 lit. b)
poate dispune si duce la îndeplinire masurile asiguratorii ori de câte ori sunt
indicii ca exista pericolul ca debitorul sa se sustraga, sa îsi ascunda ori sa
îsi risipeasca patrimoniul, periclitând sau îngreunând în mod considerabil
colectarea, în urmatoarele situatii:
a) înainte de existenta posibilitatii legale de aplicare
a masurilor executorii;
b) daca creantele fiscale sunt individualizate si
înregistrate în evidenta fiscala si acestea fac obiectul unor înlesniri la
plata, potrivit legii;
c) dupa emiterea deciziei de atragere a raspunderii
solidare;
d) în cazul în care sunt îndeplinite conditiile pentru
deschiderea procedurii de atragere a raspunderii solidare înainte de emiterea
deciziei de atragere a raspunderii solidare.
2.3. Masurile asiguratorii dispuse de organele de
urmarire penala sau de instantele judecatoresti, asa cum este prevazut la art.
164 din Codul de procedura penala, ori de alte organe competente, potrivit
legii, se duc la îndeplinire de catre organul de executare în conformitate cu
dispozitiile referitoare la executarea silita, care se aplica în mod
corespunzator si ramân valabile pe toata perioada executarii silite, fara
îndeplinirea altor formalitati.
2.4. Organul de control/Organul de executare nu va dispune
masuri asiguratorii pentru debitorii aflati în insolventa potrivit Legii nr.
85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile
ulterioare, sau când contribuabilul nu detine active patrimoniale urmaribile.
3. Acte administrative utilizate
3.1. „Referatul justificativ al masurilor
asiguratorii" se întocmeste de catre organul de control/organul de
executare si sta la baza emiterii „Deciziei de instituire a masurilor
asiguratorii".
3.2. „Decizia de instituire a masurilor
asiguratorii" se întocmeste de catre organul de control/organul de
executare, când s-a constatat existenta unor elemente care pot duce la
periclitarea sau îngreunarea colectarii creantelor ce au fost sau urmeaza sa
fie stabilite.
3.3. „Procesul-verbal de sechestru asigurator pentru
bunuri mobile" se întocmeste de catre organul de executare în vederea
ducerii la îndeplinire a masurilor asiguratorii dispuse.
3.4. „Procesul-verbal de sechestru asigurator pentru
bunuri imobile" se întocmeste de catre organul de executare în vederea
ducerii la îndeplinire a masurilor asiguratorii dispuse.
3.5. „Adresa de înfiintare a popririi asiguratorii
asupra disponibilitatilor banesti" se întocmeste de organul de executare
în vederea ducerii la îndeplinire a masurilor asiguratorii dispuse.
3.6. „Adresa de înfiintare a popririi asiguratorii
asupra sumelor datorate debitorului de catre terti" se întocmeste de catre
organul de executare în vederea ducerii la îndeplinire a masurilor asiguratorii
dispuse.
3.7. „Referatul justificativ de ridicare a masurilor
asiguratorii" se întocmeste de organul de control/organul de executare si
sta la baza emiterii „Deciziei de ridicare a masurilor asiguratorii".
3.8. „Decizia de ridicare a masurilor asiguratorii"
se întocmeste de catre organul de control/organul de executare în situatia în
care au încetat motivele pentru care s-au dispus masurile asiguratorii.
4. Masuri asiguratorii dispuse
4.1. Sechestru asigurator pentru bunuri imobile
4.2. Sechestru asigurator pentru bunuri mobile, inclusiv
titlurile de valoare si bunuri mobile necorporale
4.3. Poprirea asiguratorie asupra sumelor datorate
debitorului de catre terti
4.4. Poprirea asiguratorie asupra disponibilitatilor
banesti din conturile bancare.
5. Modul de desfasurare a procedurii
5.1. Masurile asiguratorii dispuse de catre organul de
control se duc la îndeplinire de organul de executare, în timpul actiunii de
control, împreuna cu organul de control. In acest scop se desfasoara
urmatoarele activitati:
5.1.1. In situatia în care organul de control, în timpul
actiunii de control, efectuata dupa procedurile prealabile de documentare
pentru control, si în urma analizei dosarului fiscal, situatiilor financiare,
declaratiilor fiscale sau a altor documente si a informatiilor pe care le
detine, constata ca exista suficiente informatii ca debitorul nu si-a declarat
materia impozabila si totodata apreciaza ca exista pericolul iminent sa se
sustraga de la plata obligatiilor la bugetul general consolidat sau sa
prejudicieze bugetul, prin ascunderea sau risipirea patrimoniului, periclitând
sau îngreunând în mod deosebit colectarea, va dispune luarea masurilor
asiguratorii, iar organul de executare va proceda la ducerea la îndeplinire a
masurilor asiguratorii împreuna cu organul de control.
5.1.2. In cazul în care masurile asiguratorii urmeaza sa
fie dispuse înainte de stabilirea si individualizarea creantei fiscale
printr-un act administrativ fiscal de impunere, pentru reducerea timpului de
aplicare efectiva, acestea vor fi duse la îndeplinire de organul de executare,
în timpul actiunii de control, împreuna cu organul de control.
5.1.3. „Referatul justificativ al masurilor
asiguratorii" va fi întocmit de organul de control, propus spre avizare de
seful de serviciu de specialitate si avizat de coordonatorul acestuia.
5.1.4. Dupa avizarea „Referatului justificativ al
masurilor asiguratorii" se va întocmi „Decizia de instituire a masurilor
asiguratorii" de catre echipa de control, care va fi semnata de seful de
serviciu de specialitate si avizata de coordonatorul organului de control.
5.1.5. Organul de control va transmite în aceeasi zi sau
cel târziu în ziua urmatoare proiectul „Referatului justificativ al masurilor
asiguratorii", precum si proiectul „Deciziei de instituire a masurilor
asiguratorii" conducatorului organului fiscal respectiv, directorului
executiv/general, dupa caz, în vederea aprobarii.
5.1.6. Aprobarea sau respingerea proiectului
„Referatului justificativ al masurilor asiguratorii" si a proiectului
„Deciziei de instituire a masurilor asiguratorii" se va realiza de catre
directorul executiv/general, dupa caz, în termen de cel mult doua zile.
5.1.7. Dupa aprobarea „Deciziei de instituire a
masurilor asiguratorii", aceasta va fi comunicata debitorului în aceeasi
zi sau cel târziu în ziua urmatoare de catre organul de executare împreuna cu
organul de control. Odata cu comunicarea deciziei, aceste organe vor proceda la
identificarea si aplicarea masurilor asiguratorii asupra bunurilor proprietate
a debitorului ce fac obiectul „Deciziei de instituire a masurilor asiguratorii".
5.1.8. Procedura prevazuta la pct. 5.1.3-5.1.7 se va
aplica în mod similar si în cazul „Referatului justificativ de ridicare a
masurilor asiguratorii" si al „Deciziei de ridicare a masurilor
asiguratorii".
5.1.9. Daca masurile asiguratorii sunt instituite asupra
unor bunuri perisabile sau degradabile, în scopul protejarii valorii acestora,
ele pot fi valorificate în conditiile art. 129 alin. (7) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, iar contravaloarea acestora, consemnata într-un cont de disponibil,
îsi mentine caracterul asiguratoriu pâna la data individualizarii si ajungerii
la scadenta a creantei pentru care au fost instituite.
5.2. In cazul masurilor asiguratorii dispuse si duse la
îndeplinire de catre organul de executare prevazut la pct. 1.1 lit. b), se
desfasoara si urmatoarele activitati:
5.2.1. In situatia în care organul de executare, în
desfasurarea atributiilor sale, pe baza documentarii realizate si/sau a
informatiilor obtinute, constata ca exista indicii suficiente privind
posibilitatea risipirii sau ascunderii patrimoniului debitorului, va proceda la
dispunerea si ducerea la îndeplinire a masurilor asiguratorii.
5.2.2. Aceste masuri asiguratorii se pot lua si în
situatia în care creanta este individualizata, dar termenul de plata nu este
îndeplinit, precum si în cazul în care se aproba deschiderea procedurii de
atragere a raspunderii solidare.
5.2.3. „Referatul justificativ al masurilor
asiguratorii" va fi întocmit de organul de executare, propus spre avizare
de seful de serviciu de specialitate si avizat de coordonatorul acestuia.
5.2.4. Dupa avizarea „Referatului justificativ al
masurilor asiguratorii" se va întocmi „Decizia de instituire a masurilor
asiguratorii" de catre organul de executare, care va fi semnata de seful
de serviciu de specialitate si avizata de coordonatorul organului de executare.
5.2.5. Aprobarea sau respingerea proiectului
„Referatului justificativ al masurilor asiguratorii" si a proiectului
„Deciziei de instituire a masurilor asiguratorii" se va realiza de catre
directorul executiv/general, dupa caz, în termen de cel mult doua zile.
5.2.6. Dupa aprobarea „Deciziei de instituire a
masurilor asiguratorii", aceasta va fi comunicata debitorului în aceeasi
zi sau cel târziu în ziua urmatoare de catre organul de executare. Odata cu
comunicarea deciziei, organul de executare va proceda la aplicarea masurilor
asiguratorii asupra bunurilor proprietate a debitorului ce fac obiectul
„Deciziei de instituire a masurilor asiguratorii", prevederile pct. 5.1.9
aplicându-se în mod corespunzator.
5.2.7. Procedura prevazuta la pct. 5.2.3-5.2.5 se va
aplica în mod similar si în cazul „Referatului justificativ de ridicare a
masurilor asiguratorii" si al „Deciziei de ridicare a masurilor
asiguratorii".
5.2.8. Gestiunea masurilor asiguratorii se realizeaza de
catre organul de executare într-o evidenta speciala.
5.3. In timpul derularii controlului/antrenarii
raspunderii solidare sau în fazele premergatoare acestor activitati (analiza,
documentare, informare), daca nu sunt detinute suficiente informatii, organul
de control/organul de executare, pentru stabilirea si instituirea masurilor
asiguratorii, va desfasura, dupa caz, urmatoarele activitati de documentare si
pregatire:
a) identificarea conturilor de disponibilitati si a
depozitelor bancare ale debitorului/persoanelor la care s-a atras sau urmeaza
sa se atraga raspunderea solidara, dupa caz, precum si a unitatilor bancare
care le administreaza, evidentiate în documentele contabile ale acestora,
precum si consultarea aplicatiei informatice clienti-banci detinute de Agentia
Nationala de Administrare Fiscala si utilizate de unitatile subordonate;
b) identificarea în declaratiile informative si/sau
evidenta contabila a sumelor datorate debitorului/persoanelor la care s-a atras
sau urmeaza sa se atraga raspunderea solidara de catre terti;
c) identificarea bunurilor proprietate a
debitorului/persoanelor la care s-a atras sau urmeaza sa se atraga raspunderea
solidara si a locatiilor unde acestea se gasesc.
5.4. In cazurile în care se impune, organul de
control/organul de executare poate solicita informatii despre patrimoniul
debitorului si de la urmatoarele institutii:
a) Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate
Imobiliara, oficiile si birourile teritoriale ale acesteia, cu privire la
bunurile imobile aflate în patrimoniul debitorului/persoanelor la care s-a
atras sau urmeaza sa se atraga raspunderea solidara;
b) unitati administrativ-teritoriale, în cadrul carora
sunt organizate directii/compartimente/structuri de impozite si taxe locale, cu
privire la bunurile imobile si mobile aflate în patrimoniul
debitorului/persoanelor la care s-a atras sau urmeaza sa se atraga raspunderea
solidara;
c) Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare
a Vehiculelor, cu privire la bunurile mobile reprezentând vehicule
înmatriculate în România, aflate în patrimoniul debitorului/persoanelor la care
s-a atras sau urmeaza sa se atraga raspunderea solidara;
d) Autoritatea Navala Româna, cu privire la bunurile
mobile reprezentând nave de tip transport sau agrement, aflate în patrimoniul
debitorului/persoanelor la care s-a atras sau urmeaza sa se atraga raspunderea
solidara;
e) Autoritatea Aeronautica Civila Româna, cu privire la
bunurile mobile reprezentând aeronave de tip transport sau agrement, aflate în
patrimoniul debitorului/persoanelor la care s-a atras sau urmeaza sa se atraga
raspunderea solidara;
f) Oficiul National al Registrului Comertului, cu
privire la actiunile/partile sociale detinute de catre debitor/persoanele la
care s-a atras sau urmeaza sa se atraga raspunderea solidara la societati
comerciale;
g) Depozitarul Central autorizat de Comisia Nationala a
Valorilor Mobiliare, cu privire la actiunile cotate pe piata bursiera detinute
de catre debitor/persoanele la care s-a atras sau urmeaza sa se atraga
raspunderea solidara la societati comerciale;
h) orice alte institutii care detin informatii cu
privire la bunurile si veniturile debitorului/persoanelor la care s-a atras sau
urmeaza sa se atraga raspunderea solidara.
5.5. Pe baza informatiilor obtinute, organul de
control/organul de executare va întocmi „Referatul justificativ al masurilor
asiguratorii", în care se motiveaza, de drept si de fapt, necesitatea
dispunerii si instituirii masurilor asiguratorii si se estimeaza sumele, dupa
caz, referat care va sta la baza emiterii „Deciziei de instituire a masurilor
asiguratorii".
5.6. „Referatul justificativ al masurilor
asiguratorii" va contine urmatoarele elemente minimale:
a) datele de identificare ale contribuabilului;
b) temeiul de drept;
c) prezentarea starii fiscale de fapt a
contribuabilului, constatata în urma documentarii si/sau a unei inspectii
fiscale ori ca urmare a cercetarii la fata locului;
d) cuantumul obligatiilor bugetare restante/stabilite în
urma inspectiei fiscale/controlului vamal ulterior/estimate sau care urmeaza a
se stabili prin inspectie fiscala/control vamal ulterior sau pentru care s-a
dispus/urmeaza sa se dispuna atragerea raspunderii solidare ori cuantumul
obligatiilor bugetare stabilite prin titluri de creanta care nu au ajuns la
scadenta;
e) activele patrimoniale asupra carora pot fi instituite
masurile asiguratorii;
f) motivarea necesitatii dispunerii masurilor
asiguratorii, în sensul indiciilor sau pericolului ca debitorul sa se sustraga,
sa îsi ascunda ori sa îsi risipeasca patrimoniul, periclitând sau îngreunând în
mod considerabil colectarea, tinând cont si de istoria comportamentului fiscal
al contribuabilului, al reprezentantilor legali si al asociatilor/actionarilor
majoritari (mod de declarare si plata, situatii de atragere a raspunderii
solidare, situatii de insolventa sau de insolvabilitate etc).
5.7. In continutul „Referatului justificativ al
masurilor asiguratorii", activul patrimonial al contribuabilului
identificat pentru instituirea masurilor asiguratorii va cuprinde urmatoarele:
a) prezentarea cu caracter informativ a activelor
patrimoniale asupra carora pot fi instituite masuri asiguratorii;
b) prezentarea activelor patrimoniale selectate pentru
instituirea efectiva a masurilor asiguratorii potrivit pct. 5.8.
5.8. Dispunerea si/sau ducerea la îndeplinire a
masurilor asiguratorii asupra bunurilor proprietate a debitorului se
efectueaza, de regula, în limita a 150% din valoarea creantei
estimate/stabilite si în urmatoarea ordine:
a) bunuri care nu sunt nemijlocit predestinate
desfasurarii activitatii care constituie principala sursa de venit;
b) bunurile mobile si imobile care nu sunt direct
folosite în activitatea ce constituie principala sursa de venit a
contribuabilului;
c) bunurile mobile si imobile care se afla temporar în
detinerea altor persoane în baza contractelor de arenda, de împrumut, de
închiriere, de concesiune, de leasing si altele;
d) ansamblu de bunuri în conditiile prevederilor art.
158 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare;
e) masini-unelte, utilaje, materii prime si materiale si
alte bunuri mobile, precum si bunuri imobile ce servesc activitatii care
constituie principala sursa de venit;
f) produse finite;
g) sume urmaribile datorate cu orice titlu debitorului
de catre terte persoane;
h) disponibilitati aflate în conturile bancare;
i) bunuri perisabile sau supuse degradarii.
5.9. In cazul debitorilor persoane fizice prevederile
art. 151 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, se aplica în mod corespunzator.
5.10. In cazul în care bunurile perisabile sau supuse
degradarii sunt de natura bunurilor alimentare si/sau animale, se va anunta
directia sanitar-veterinara si pentru siguranta alimentelor (DSVSA) competenta
teritorial pentru verificari tehnice sau constatarea conformitatii acestora,
dupa caz, iar în functie de rezultatul verificarilor, acestea vor face sau nu,
dupa caz, obiectul „Deciziei de instituire a masurilor asiguratorii".
5.11. Pentru estimarea valorii bunurilor mobile si
imobile proprietate a debitorului ce vor face obiectul masurilor asiguratorii,
se vor avea în vedere urmatoarele:
a) valoarea de inventar a bunurilor din contabilitatea
debitorului;
b) valoarea titlurilor de valoare conform datelor
publicate pe piata bursiera;
c) valoarea estimata direct de catre organul de
executare prin metoda comparativa;
d) pentru bunurile imobile, valoarea rezultata din
expertizele actualizate privind valoarea de circulatie a bunurilor imobile
utilizate de Camera Notarilor Publici comunicate anual organelor fiscale în
baza art. 771 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile
si completarile ulterioare.
5.12. Organul de control/Organul de executare nu va
dispune masuri asiguratorii asupra bunurilor din urmatoarea categorie din cele
prevazute la pct. 5.8 în cazul în care acestea se încadreaza în asigurarea
atingerii limitei de 150% fata de valoarea creantei
restante/stabilite/estimate.
5.13. La dispunerea si/sau ducerea la îndeplinire a
masurilor asiguratorii asupra bunurilor proprietate a debitorului, organul de
control/organul de executare, pe lânga ordinea prevazuta la pct. 5.8 lit.
a)-i), va avea în vedere si posibilitatea de valorificare a bunurilor sau a
valorilor indisponibilizate.
5.14. „Decizia de instituire a masurilor
asiguratorii" se emite în conformitate cu dispozitiile art. 129 alin. (4)
si (5) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
5.15. Bunurile sechestrate asiguratoriu vor putea fi
lasate în custodia sau în administrarea debitorului ori, dupa caz, a altei
persoane desemnate de organul de executare. In cazul bunurilor mobile, acestea
vor putea fi ridicate si depozitate de catre organul de executare.
5.16. In cazul în care se considera necesara stabilirea
custodiei sau administrarii bunurilor sechestrate asiguratoriu în sarcina altei
persoane, conducatorul organului de executare va aproba aceasta masura în baza
unui referat justificativ.
5.17. Organul de executare va atribui custodelui sau
administratorului-sechestru, dupa caz, urmatoarele responsabilitati în ceea ce
priveste custodia si administrarea bunului indisponibilizat, respectiv:
a) executarea lucrarilor de reparatii la imobile, în
vederea prevenirii deteriorarii acestora;
b) luarea masurilor pentru mentinerea în stare de
functionare a utilajelor si echipamentelor date în custodie;
c) efectuarea cheltuielilor pentru a asigura paza
bunurilor primite în custodie;
d) administrarea bunurilor indisponibilizate, chiriilor,
arendei si altor venituri obtinute din administrarea acestora, consemnarea
veniturilor încasate la unitatile abilitate, precum si responsabilitatea de a
depune recipisa la organul fiscal competent al Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala;
e) îndeplinirea oricaror alte activitati cu privire la
custodia si administrarea bunurilor stabilite de organul fiscal competent al
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
5.18. Custodele si/sau administratorul-sechestru, în
cazul în care este o alta persoana decât debitorul sau creditorul, primeste
pentru responsabilitatile îndeplinite o remuneratie stabilita de organul fiscal
competent al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, tinându-se seama de
activitatea depusa si avându-se în vedere urmatoarele aspecte:
a) caracteristicile specifice bunului dat în custodie
sau în administrare;
b) conditiile pe care custodele si/sau
administratorul-sechestru trebuie sa le asigure pentru pastrarea, conservarea,
mentinerea în stare de functionare a bunului;
c) valoarea bunului dat în custodie sau în administrare;
d) preturile de piata practicate în zona pentru
depozitarea (pastrarea) bunurilor similare;
e) dificultatile întâmpinate în îndeplinirea sarcinilor
sale;
f) orice alte elemente relevante pentru evaluarea
remuneratiei custodelui si/sau a administratorului-sechestru.
5.19. „Decizia de instituire a masurilor asiguratorii"
va fi comunicata contribuabilului de catre organul de executare, împreuna cu
organul de control, dupa caz, odata cu „Adresa de înfiintare a popririi
asiguratorii asupra disponibilitatilor banesti"/„Adresa de înfiintare a
popririi asiguratorii asupra sumelor datorate debitorului de catre terti"
si/sau „Procesul-verbal de sechestru asigurator pentru bunuri
mobile"/„Procesul-verbal de sechestru asigurator pentru bunuri
imobile", dupa caz, dispozitiile art. 44 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, aplicându-se
în mod corespunzator.
5.20. In cazul înfiintarii sechestrului asiguratoriu
asupra bunurilor imobile, un exemplar al procesului-verbal întocmit de organul
de executare se comunica de îndata pentru înscriere biroului de carte funciara.
5.21. In cazul înfiintarii sechestrului asiguratoriu
asupra bunurilor mobile, un exemplar al procesului-verbal întocmit de organul
de executare se comunica de îndata institutiilor publice si private care
gestioneaza informatii despre bunurile mobile ale debitorului, pentru
înscrierea dreptului de gaj în favoarea statului.
5.22. Masurile asiguratorii dispuse vor fi ridicate de
catre organul de executare, în tot sau în parte, în baza deciziei motivate ori
a înscrisurilor emise de instanta sau de alte organe competente prin care se
dispune aceasta, comunicate tuturor celor carora le-au fost comunicate „Decizia
de dispunere a masurilor asiguratorii" sau celelalte acte de executare în
legatura cu acestea.
6. Responsabilitati
6.1. „Referatul justificativ al masurilor
asiguratorii", în situatia prevazuta la pct. 2.1, se întocmeste într-un
singur exemplar de organul de control, va fi propus spre avizare de seful de
serviciu de specialitate si va fi avizat de coordonatorul acestuia.
6.2. „Referatul justificativ al masurilor
asiguratorii", în situatia prevazuta la pct. 2.2, se întocmeste într-un
singur exemplar de organul de executare, va fi propus spre avizare de seful de
serviciu de specialitate si va fi avizat de coordonatorul acestuia.
6.3. „Decizia de instituire a masurilor
asiguratorii", în situatia prevazuta la pct. 2.1, se întocmeste, în doua
exemplare, de catre organul de control si va fi semnata de seful de serviciu de
specialitate si de coordonatorul organului de control.
6.4. „Decizia de instituire a masurilor
asiguratorii", în situatia prevazuta la pct. 2.2, se întocmeste, în doua
exemplare, de catre organul de executare si va fi semnata de seful de serviciu
de specialitate si de coordonatorul organului de executare.
6.5. Aprobarea „Referatului justificativ al masurilor
asiguratorii" si a „Deciziei de instituire a masurilor asiguratorii",
în situatiile prevazute la pct. 2.1 si 2.2, se realizeaza de catre conducatorul
organului fiscal, respectiv directorul executiv/general, dupa caz.
6.6. „Adresa de înfiintare a popririi asiguratorii
asupra disponibilitatilor banesti"/„Adresa de înfiintare a popririi
asiguratorii asupra sumelor datorate debitorului de catre terti" si/sau
„Procesul-verbal de sechestru asigurator pentru bunuri
mobile"/„Procesul-verbal de sechestru asigurator pentru bunuri
imobile", dupa caz, vor fi întocmite de organul de executare.
6.7. „Referatul justificativ de ridicare a masurilor
asiguratorii" se întocmeste de organul de control/organul de executare, dupa
caz, si sta la baza emiterii „Deciziei de ridicare a masurilor
asiguratorii". Acesta va fi propus spre avizare de seful de serviciu de
specialitate, va fi avizat de coordonatorul acestuia, dupa caz, si aprobat de
catre conducatorul organului fiscal, respectiv directorul executiv/general,
dupa caz.
ANEXA Nr. 2

|
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE
FISCALA
Unitatea fiscala1)................................................................................
Str.................................................nr.................,
localitatea...................................................
|
Nr...............din..............
Aprobat
Conducatorul organului fiscal,
Numele si prenumele.............................
Semnatura.............................
L.S.
- Model -
REFERATUL JUSTIFICATIV
al masurilor asiguratorii
Emis la data de................................
In temeiul art. 129 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, la contribuabilul....................................,
cu domiciliul fiscal în localitatea...................................,
str................................. nr..............., cod de identificare
fiscala2)..........................., s-au constatat prin actul
administrativ fiscal nr..........din data de ....../estimat urmatoarele
obligatii de plata, constând în:
Natura obligatiei fiscale3)
|
Suma estimata/stabilita (lei)
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
Intrucât exista indicii/elemente care indica pericolul
ca debitorul sa se sustraga, sa îsi ascunda ori sa îsi risipeasca patrimoniul,
periclitând sau îngreunând în mod considerabil colectarea,
respectiv.........................................................................,
este necesara dispunerea de masuri asiguratorii.
Motivarea necesitatii dispunerii masurilor asiguratorii
în cazul începerii procedurii de atragere a raspunderii solidare/emiterii
deciziei de atragere a raspunderii
solidare........................................................................................................................................
Prezentarea starii de fapt fiscale a contribuabilului,
constatata în urma documentarii si/sau a unei inspectii fiscale ori ca urmare a
cercetarii la fata locului, informatii cu privire la istoria comportamentului
fiscal al contribuabilului, al reprezentantilor legali si asociatilor/actionarilor
majoritari (mod de declarare si plata, situatii de atragere a raspunderii
solidare, situatii de insolventa sau de insolvabilitate
etc.)................................................................................................
Prezentarea activelor patrimoniale identificate, asupra
carora pot fi instituite masuri
asiguratorii........................................
Prezentarea activelor patrimoniale selectate pentru
instituirea efectiva a masurilor asiguratorii:
Bunurile si/sau valorile asupra
carora se dispun masuri asiguratorii
|
Date de identificare/ Descriere
sumara/Cantitatea
|
Valoare
|
Bunurile mobile si imobile care nu sunt direct folosite în
activitatea ce constituie principala sursa de venit
|
|
|
Bunuri care nu sunt nemijlocit predestinate pentru desfasurarea
activitatii care constituie principala sursa de venit
|
|
|
Bunurile mobile si imobile care se afla temporar în detinerea
altor persoane, în baza contractelor de arenda, de împrumut, de închiriere,
de concesiune, de leasing si altele
|
|
|
Ansamblu de bunuri în conditiile prevederilor art. 158 din Codul
de procedura fiscala
|
|
|
Masini-unelte, utilaje, materii prime si materiale si alte bunuri
mobile, precum si bunuri imobile ce servesc activitatii care constituie
principala sursa de venit
|
|
|
Produse finite
|
|
|
1) Se va completa
denumirea organului fiscal emitent din cadrul Ministerului Finantelor Publice
-Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau al unitatilor sale teritoriale.
2) Se va mentiona:
codul numeric personal, numarul de identificare fiscala, codul de înregistrare
fiscala sau codul unic de înregistrare, dupa caz.
3) Se va preciza
denumirea creantei fiscale (impozite, taxe, contributii sociale, amenzi si alte
sume, precum si accesoriile acestora, gestionate si administrate de Ministerul
Finantelor Publice -Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile sale
teritoriale), dupa caz.
Bunurile si/sau valorile asupra
carora se dispun masuri asiguratorii
|
Date de identificare/ Descriere
sumara/Cantitatea
|
Valoare
|
Sume urmaribile datorate cu orice titlu debitorului de catre terte
persoane
|
|
|
Conturile de disponibilitati si de depozite, precum si bancile la
care sunt deschise
|
|
|
Bunuri perisabile sau supuse degradarii
|
|
|
TOTAL
|
|
|
Modul de aducere la îndeplinire a masurilor asiguratorii
(sechestru asigurator asupra bunurilor si/sau poprire asiguratorie):
........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ................................................................
Avizat
Conducatorul organului de control/de executare,
Numele si prenumele..........................
Semnatura.....................................
L.S.
Propun spre avizare
Seful compartimentului,
Numele....................................
Prenumele...............................
Semnatura...............................
Intocmit
Numele....................................
Prenumele...............................
Semnatura..............................
1. Denumire: Referat justificativ al masurilor
asiguratorii
2. Format: A4/t2
3. Se utilizeaza: în baza art. 129 din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
4. Se întocmeste: într-un exemplar de catre organul de
control/organul de executare.
5. Se arhiveaza: un exemplar la dosarul fiscal.
ANEXA Nr. 3

|
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE
FISCALA
Unitatea fiscala1).....................................................................
Str.................................................nr.................,
localitatea...................................................
|
Nr...............din..............
Aprobat
Conducatorul organului fiscal,
Numele si prenumele....................
Semnatura.....................
L.S.
Avizat
Conducatorul organului de control/de executare,
Numele si prenumele....................
Semnatura.....................
L.S.
- Model -
DECIZIE DE INSTITUIRE
a masurilor asiguratorii
Emisa la data de....................................
In temeiul art. 129 alin. (4) din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, la
contribuabilul.......................................................................,
cu domiciliul fiscal în localitatea.......................................,
str.................................nr......., cod de identificare fiscala2)...........................,
s-au constatat urmatoarele obligatii de plata, estimate prin referatul întocmit
de organul fiscal, stabilite prin actul administrativ fiscal
nr................din data de........................, constând în:
1) Se va completa
denumirea organului fiscal emitent din cadrul Ministerului Finantelor Publice
-Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau al unitatilor sale teritoriale.
2) Se va mentiona:
codul numeric personal, numarul de identificare fiscala, codul de înregistrare
fiscala sau codul unic de înregistrare, dupa caz.
Natura obligatiei fiscale3)
|
Suma estimata/stabilita (lei)
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
In temeiul art. 129 alin. (2) din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, întrucât
s-a constatat existenta pericolului ca debitorul sa se sustraga de la urmarire
sau sa îsi ascunda ori sa îsi risipeasca patrimoniul/averea, se dispun masuri
asiguratorii.
Motivarea dispunerii masurilor
asiguratorii:........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ .........................................................
Informatii necesare aducerii la îndeplinire a masurilor
asiguratorii dispuse:
Bunurile si/sau valorile asupra
carora se dispun masuri asiguratorii
|
Date de identificare/ Descriere
sumara/Cantitatea
|
Valoare
|
Bunurile mobile si imobile care nu sunt direct folosite în
activitatea ce constituie principala sursa de venit
|
|
|
Bunuri care nu sunt nemijlocit predestinate pentru desfasurarea
activitatii care constituie principala sursa de venit
|
|
|
Bunurile mobile si imobile care se afla temporar în detinerea
altor persoane, în baza contractelor de arenda, de împrumut, de închiriere,
de concesiune, de leasing si altele
|
|
|
Ansamblu de bunuri în conditiile prevederilor art. 158 din Codul
de procedura fiscala
|
|
|
Masini-unelte, utilaje, materii prime si materiale si alte bunuri
mobile, precum si bunuri imobile ce servesc activitatii care constituie
principala sursa de venit
|
|
|
Produse finite
|
|
|
Sume urmaribile datorate cu orice titlu debitorului de catre terte
persoane
|
|
|
Conturile de disponibilitati si de depozite, precum si bancile la
care sunt deschise
|
|
|
Bunuri perisabile sau supuse degradarii
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
Modul de aducere la îndeplinire a masurilor asiguratorii
(sechestru asigurator asupra bunurilor si/sau poprire asiguratorie):
Masurile asiguratorii dispuse se aduc la îndeplinire în
conformitate cu dispozitiile referitoare la executarea silita, care se aplica
în mod corespunzator.
Potrivit dispozitiilor art. 129 alin. (4) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, prin constituirea unei garantii la nivelul creantei stabilite sau
estimate, dupa caz, masurile asiguratorii vor fi ridicate.
Masurile asiguratorii vor fi ridicate de catre organul
de control/executare competent, în tot sau în parte, în baza deciziei motivate
emise de organul care le-a dispus, daca creanta estimata/stabilita nu mai
exista sau are valoare mai mica, ca urmare a desfiintarii, în tot sau în parte,
a actului administrativ fiscal care a generat luarea masurilor asiguratorii, a
platii voluntare ori a stingerii prin modalitatile prevazute de lege a sumelor
stabilite prin actul administrativ fiscal, a hotarârii instantei competente
date ca urmare a solutionarii contestatiei cu privire la actul administrativ
fiscal sau a unei contestatii cu privire la masurile asiguratorii, precum si în
alte conditii prevazute de lege.
Masurile asiguratorii dispuse, daca nu au fost
desfiintate în conditiile legii, devin executorii în conditiile legii.
In temeiul art. 129 alin. (11) coroborat cu art. 172 si
173 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, împotriva prezentei decizii cel interesat poate face
contestatie în termen de 15 zile de la data comunicarii la judecatoria în a
carei raza teritoriala se afla sediul organului fiscal care a emis decizia.
3) Se va preciza
denumirea creantei fiscale (impozite, taxe, contributii sociale, amenzi si alte
sume, precum si accesoriile acestora, gestionate si administrate de Ministerul
Finantelor Publice -Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile sale
teritoriale), dupa caz.
Potrivit dispozitiilor art. 9 alin. (2) lit. d) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, când urmeaza sa se ia masuri de executare silita, nu este
obligatorie audierea contribuabilului.
Prezenta decizie s-a întocmit în doua exemplare.
Seful compartimentului,
Numele..................................
Prenumele...........................
Semnatura...........................
Intocmit
Numele..................................
Prenumele...........................
Semnatura...........................
1. Denumire: Decizie de instituire a masurilor
asiguratorii
2. Format: A4/t2
3. Se utilizeaza: în baza art. 129 alin. (4) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
4. Se întocmeste:
- în doua exemplare de catre organul de control/organul
de executare.
5. Circula:
- un exemplar la organul fiscal;
- un exemplar la debitor.
6. Se arhiveaza: un exemplar la dosarul fiscal.
ANEXA Nr. 4
|
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE
FISCALA
Unitatea fiscala1)..................................................................................
Str.................................................nr.................,
localitatea...................................................
|
Dosar fiscal nr........./....................
- Model -
PROCES-VERBAL
de sechestru asigurator pentru bunuri mobile
Incheiat astazi,.........luna............anul.........,
ora......, în localitatea............................,
str.........................nr..........
In temeiul art. 129 alin. (2) din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, si al Deciziei de instituire a masurilor asiguratorii
nr......................din......................., emisa
de................................................./2), subsemnatul,
............................................................, reprezentant al
unitatii fiscale, cu legitimatia nr................., delegatia nr........., am
procedat la aplicarea sechestrului asigurator asupra bunurilor mobile ale
debitorului3).................................................................,
cu domiciliul fiscal în localitatea.......................................,
str.......................nr........., sectorul......, bl....., sc....., ap.
...Judetul............, cod de identificare fiscala4)........................,
care înregistreaza obligatii de plata, constând în:
Natura obligatiei fiscale5)
|
Suma estimata/stabilita (lei)
|
|
|
|
|
|
|
S-a procedat la aplicarea sechestrului asigurator asupra
bunurilor mobile ale debitorului prevazute în anexa care face parte integranta
din prezentul proces-verbal.
In cazul în care reprezentantul unitatii fiscale nu
poate evalua bunurile mobile ale debitorului pentru care s-a dispus sechestrul
asigurator, deoarece aceasta necesita cunostinte de specialitate, evaluarea se
va face dupa începerea executarii silite, înaintea procedurii de valorificare,
cu exceptia bunurilor perisabile sau supuse degradarii.
Sechestrul asigurator s-a aplicat în prezenta
urmatoarelor persoane:
-........................, domiciliat
în................, legitimat cu..........., în calitate de ....;
-........................, domiciliat
în................, legitimat cu..........., în calitate de.....
1) Se va completa
denumirea organului fiscal emitent din cadrul Ministerului Finantelor Publice
-Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau al unitatilor sale teritoriale.
2) Se va completa în
cazul în care masurile asiguratorii au fost dispuse de instanta judecatoreasca
sau de alte organe competente, potrivit legii.
3) Numele,
prenumele/Denumirea.
4) Se va mentiona:
codul numeric personal, numarul de identificare fiscala, codul de înregistrare
fiscala sau codul unic de înregistrare, dupa caz.
5) Se va preciza
denumirea creantei fiscale principale: impozit, taxa, contributie sociala,
amenda sau alta suma ori denumirea creantei fiscale accesorii: majorari de
întârziere sau alte sume, dupa caz, gestionate si administrate de Ministerul
Finantelor Publice prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile
sale teritoriale.
Asupra bunurilor mobile sechestrate asigurator au fost
aplicate masuri spre neschimbare, constând în6)
..............................................................................................................,
bunurile fiind lasate în custodia..................................., din
localitatea..........................., str..........................................nr.........,
care va depozita bunurile în
localitatea.......................................,
str.............................nr..............
Drepturi reale si sarcini care greveaza bunurile
mobile:.......................................................................................................
In legatura cu bunurile mobile sechestrate asigurator,
debitorul.........................................................................................
mentioneaza ca nu au fost/au fost sechestrate
anterior...............................................................
Persoanele de fata la aplicarea sechestrului asigurator
formuleaza urmatoarele
obiectii:........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ...............................................................
Masurile asiguratorii dispuse, daca nu au fost
desfiintate în conditiile legii, ramân valabile pe toata perioada executarii
silite, fara îndeplinirea altor formalitati.
7)........................................................................................................................................................................ .................
In cazul valorificarii bunurilor mobile sechestrate, se
va aplica regimul corespunzator de taxa pe valoarea adaugata, în conformitate
cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Impotriva prezentului înscris cel interesat poate
introduce contestatie la instanta judecatoreasca competenta, în termen de 15
zile de la comunicare sau luare la cunostinta, în conformitate cu prevederile
art. 129 alin. (11), coroborate cu prevederile art. 172 si 173 din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Potrivit dispozitiilor art. 9 alin. (2) lit. d) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, când urmeaza sa se ia masuri de executare silita nu este
obligatorie audierea contribuabilului.
Prezentul proces-verbal de sechestru asigurator s-a
încheiat în.........exemplare.
Reprezentantul unitatii fiscale,
Numele si prenumele.............
Semnatura.............................
Debitorul (sau persoana majora cu care locuieste),
Numele si prenumele.............
Semnatura.............................
Martori,
Numele si prenumele.............
Semnatura..............................
6) Punere de sigilii,
custodia sau ridicarea de la locul unde se afla, mentionându-se bunurile mobile
supuse acestor masuri.
7) Se va face
mentiunea daca debitorul nu este de fata, precum si daca debitorul sau vreuna
dintre persoanele prezente refuza sau nu poate sa semneze procesul-verbal de
sechestru asigurator.
ANEXA
la Procesul-verbal de sechestru asigurator pentru
bunuri mobile nr.............din............
Nr................/..................
Denumirea bunurilor mobile,
descriere, stare de uzura, semne particulare de identificare
|
Cantitatea
|
Valoarea estimativa (exclusiv TVA) -
lei -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
Reprezentantul unitatii fiscale,
Numele si prenumele ....
Semnatura ....
Debitorul (sau persoana majora cu care locuieste),
Numele si prenumele..................
Semnatura............................
Martori,
Numele si prenumele..................
Semnatura............................
Custode,
Numele si prenumele..................
Semnatura............................
1. Denumire: Proces-verbal de sechestru asigurator
pentru bunuri mobile + anexa la Procesul-verbal de sechestru asigurator pentru
bunuri mobile nr. ... din...................
2. Format: A4/t2 + A4/t1
3. Se utilizeaza: în baza art. 129 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
4. Se întocmeste: în doua sau 3 exemplare, dupa caz, de
catre organul fiscal.
5. Circula:
- un exemplar la debitor;
- un exemplar la custode (daca este cazul).
6. Se arhiveaza: un exemplar la dosarul fiscal.
ANEXA Nr. 5

|
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE
FISCALA
Unitatea fiscala1)..................................................................................
Str.................................................nr.................,
localitatea...................................................
|
Dosar fiscal nr........./....................
- Model -
PROCES-VERBAL
de sechestru asigurator pentru bunuri imobile
Incheiat astazi,.........luna............anul.........,
ora......, în localitatea............................,
str.........................nr..........
In temeiul art. 129 alin. (2) din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, si al Deciziei de instituire a masurilor asiguratorii
nr.............din............, emisa de.............../2),
subsemnatul, ......................................, reprezentant al unitatii
fiscale, cu legitimatia nr................., delegatia nr.................., am
procedat la aplicarea sechestrului asigurator asupra bunurilor imobile ale
debitorului3)..................................., cu domiciliul
fiscal în localitatea..................................................,
str..................nr......, sectorul......, bl......, sc....., ap. ...,
judetul............, cod de identificare fiscala4).............................,
care înregistreaza obligatii de plata, constând în:
Natura obligatiei fiscale5)
|
Suma estimata/stabilita (lei)
|
|
|
|
|
|
|
S-a procedat la aplicarea sechestrului asigurator asupra
urmatoarelor bunuri imobile:
- cladire în suprafata de..................., compusa
din......................................si construita
din.........................................., stare de uzura/semne
particulare...............................................................,
situata în localitatea.....................................................,
str...................................nr............, detinuta în baza6)............................................,
evaluata la suma de................................lei (exclusiv TVA);
- teren7)...................................................................,
în suprafata de........................, situat
în..........................................,
str...................................nr.........., detinut în baza8)...............................................,
evaluat la suma de........................lei (exclusiv TVA).
In cazul valorificarii bunurilor imobile sechestrate se
va aplica regimul corespunzator de taxa pe valoarea adaugata, în conformitate
cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si
completarile ulterioare.
In cazul în care reprezentantul unitatii fiscale nu
poate evalua bunurile imobile pentru care s-a dispus sechestrul asigurator,
deoarece aceasta necesita cunostinte de specialitate, evaluarea se va face dupa
începerea executarii silite, înaintea procedurii de valorificare.
1) Se va completa
denumirea organului fiscal emitent din cadrul Ministerului Finantelor Publice
-Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau al unitatilor sale teritoriale.
2) Se va completa în
cazul în care masurile asiguratorii au fost dispuse de instanta judecatoreasca
sau de alte organe competente, potrivit legii.
3) Numele,
prenumele/Denumirea.
4) Se va completa
codul numeric personal, numarul de identificare fiscala, codul de înregistrare
fiscala sau codul unic de înregistrare, dupa caz.
5) Se va preciza
denumirea creantei fiscale principale: impozit, taxa, contributie, amenda sau
alta suma ori denumirea creantei fiscale accesorii sau alte sume, dupa caz,
gestionate si administrate de Ministerul Finantelor Publice prin Agentia
Nationala de Administrare Fiscala si unitatile sale teritoriale.
6) Se va mentiona
actul care atesta proprietatea asupra bunului.
7) Se va mentiona
felul terenului.
8) Se va mentiona
actul care atesta proprietatea asupra bunului.
Sechestrul asigurator s-a aplicat în prezenta
urmatoarelor persoane:
-........................., domiciliat în.............,
legitimat cu......................, în calitate de............;
-........................., domiciliat în.............,
legitimat cu...................., în calitate de................
Drepturi reale si sarcini care greveaza
imobilul:................................................
In legatura cu bunurile imobile sechestrate asigurator,
debitorul
............................................................................
mentioneaza ca nu au fost/au fost sechestrate
anterior................................
Persoanele de fata la aplicarea sechestrului asigurator
formuleaza urmatoarele obiectii:
Masurile asiguratorii dispuse, daca nu au fost
desfiintate în conditiile legii, ramân valabile pe toata perioada executarii
silite, fara îndeplinirea altor formalitati.
9)...................................................................................................
Impotriva prezentului înscris cel interesat poate
introduce contestatie la instanta judecatoreasca competenta, în termen de 15
zile de la comunicare sau luare la cunostinta, în conformitate cu prevederile
art. 129 alin. (11), coroborate cu prevederile art. 172 si 173 din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Potrivit dispozitiilor art. 9 alin. (2) lit. d) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, când urmeaza sa se ia masuri de executare silita, nu este
obligatorie audierea contribuabilului.
Prezentul proces-verbal de sechestru asigurator s-a
încheiat în.........exemplare.
Reprezentantul unitatii fiscale,
Numele si prenumele................
Semnatura...................
Debitorul (sau persoana majora cu care locuieste),
Numele si prenumele................
Semnatura...................
Martori,
Numele si prenumele................
Semnatura...................
9) Se va face mentiunea
daca debitorul nu este de fata, precum si daca debitorul sau vreuna dintre
persoanele prezente refuza ori nu poate sa semneze procesul-verbal de sechestru
asigurator.
1. Denumire: Proces-verbal de sechestru asigurator
pentru bunuri imobile
2. Format: A4/t2
3. Se utilizeaza: în baza art. 129 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
4. Se întocmeste: în 3 exemplare de catre organul
fiscal.
5. Circula:
- un exemplar la debitor;
- un exemplar la oficiul de cadastru si publicitate
imobiliara.
6. Se arhiveaza: un exemplar la dosarul fiscal.
ANEXA Nr. 6

|
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE
FISCALA
Unitatea fiscala1)...............................................................................
Str.................................................nr.................,
localitatea...................................................
|
Dosar fiscal nr........./....................
- Model -
ADRESA DE ÎNFIINTARE
a popririi asiguratorii asupra sumelor datorate
debitorului de catre terti
Catre........................................................................................................................................2)
In baza art. 129 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, si a Deciziei de instituire a masurilor asiguratorii
nr..............................din..........................., emisa de
......................................./3).........................................,
anexata în copie certificata, se înfiinteaza poprirea asiguratorie asupra
sumelor de bani datorate de dumneavoastra cu orice titlu debitorului4)..............................................................................
Sumele vor fi retinute si, în cazul începerii procedurii
de executare silita, dupa transmiterea de catre organul de executare a titlului
executoriu în copie certificata, vor fi virate în conturile deschise la unitatea
de trezorerie a statului .............................................., dupa
cum urmeaza:
Natura obligatiei fiscale5)
|
Suma estimata/stabilita (lei)
|
Nr. contului în care urmeaza a se
vira suma retinuta
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
1) Se va completa
denumirea organului fiscal emitent din cadrul Ministerului Finantelor Publice
-Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau al unitatilor sale teritoriale.
2) Numele,
prenumele/Denumirea si domiciliul fiscal al tertului poprit.
3) Se va completa în
cazul în care masurile asiguratorii au fost dispuse de instanta judecatoreasca
sau de alte organe competente, potrivit legii.
4) Numele,
prenumele/Denumirea si domiciliul fiscal; codul numeric personal, numarul de
identificare fiscala, codul de înregistrare fiscala sau codul unic de
înregistrare, dupa caz; alte date de identificare a debitorului.
5) Se va preciza
denumirea creantei fiscale principale: impozit, taxa, contributie sociala,
amenda sau alta suma ori denumirea creantei fiscale accesorii sau alte sume,
dupa caz, gestionate si administrate de Ministerul Finantelor Publice prin
Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile sale teritoriale.
Masura asiguratorie dispusa, daca nu a fost desfiintata
în conditiile legii, ramâne valabila pe toata perioada executarii silite, fara
îndeplinirea altor formalitati, potrivit dispozitiilor art. 129 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Impotriva actelor prin care se duc la îndeplinire
masurile asiguratorii cel interesat poate face contestatie, în conformitate cu
prevederile art. 129 alin. (11), coroborate cu prevederile art. 172 si 173 din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, în termen de 15 zile de la data comunicarii sau a luarii la
cunostinta, la instanta judecatoreasca competenta.
Potrivit dispozitiilor art. 9 alin. (2) lit. d) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, când urmeaza sa se ia masuri de executare silita nu este
obligatorie audierea contribuabilului.
Conducatorul unitatii fiscale,
Numele si prenumele.....................
Semnatura...........................
L.S.
1. Denumire: Adresa de înfiintare a popririi
asiguratorii asupra sumelor datorate debitorului de catre terti
2. Format: A4/t2
3. Se utilizeaza: în baza art. 129 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
4. Se întocmeste: în doua exemplare de catre organul
fiscal.
5. Circula: un exemplar la tertul poprit.
6. Se arhiveaza: un exemplar la dosarul fiscal.
ANEXA Nr. 7

|
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE
FISCALA
Unitatea fiscala1)............................................................................
Str.................................................nr.................,
localitatea...................................................
|
Dosar fiscal nr........./....................
- Model -
ADRESA
de înfiintare a popririi asiguratorii asupra
disponibilitatilor banesti
Catre.............................................................................................2)
In baza art. 129 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, si a Deciziei de instituire a masurilor asiguratorii
nr............. din ............, emisa de ......................../3)..............................,
anexata în copie certificata, se indisponibilizeaza de îndata, în masura în
care este necesar pentru achitarea sumei datorate, sumele existente, precum si
cele viitoare provenite din încasarile zilnice în conturile în lei si/sau
valuta deschise la unitatea dvs. de catre debitorul4)...........................................
Sumele vor fi retinute si, în cazul începerii procedurii
de executare silita, vor fi virate în conturile deschise la unitatea de
trezorerie a statului................................................, dupa cum
urmeaza:
Natura obligatiei fiscale5)
|
Suma estimata/stabilita (lei)
|
Nr. contului în care urmeaza a se
vira suma retinuta
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
Din momentul indisponibilizarii, respectiv de la data si
ora primirii prezentei, nu veti proceda la decontarea documentelor de plata
primite, respectiv la debitarea conturilor debitorului, si nu veti accepta alte
plati din conturile acestuia, pâna la data ridicarii masurii asiguratorii sau
pâna la achitarea integrala a obligatiilor fiscale, dupa caz, cu exceptia
sumelor necesare platii drepturilor salariale.
In cazul începerii procedurii de executare silita,
organul de executare va transmite bancii titlul executoriu în copie
certificata.
1) Se va completa
denumirea organului fiscal emitent din cadrul Ministerului Finantelor Publice
-Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau al unitatilor sale teritoriale.
2) Denumirea si
sediul bancii.
3) Se va completa în
cazul în care masurile asiguratorii au fost dispuse de instanta judecatoreasca
sau de alte organe competente, potrivit legii.
4) Numele,
prenumele/Denumirea si domiciliul fiscal; codul numeric personal, numarul de
identificare fiscala, codul de înregistrare fiscala sau codul unic de
înregistrare, dupa caz; alte date de identificare a debitorului.
5) Se va preciza
denumirea creantei fiscale principale: impozit, taxa, contributie sociala,
amenda sau alta suma ori denumirea creantei fiscale accesorii sau alte sume,
dupa caz, gestionate si administrate de Ministerul Finantelor Publice prin
Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile sale teritoriale.
Masura asiguratorie dispusa, daca nu a fost desfiintata
în conditiile legii, ramâne valabila pe toata perioada executarii silite, fara
îndeplinirea altor formalitati.
Impotriva actelor prin care se duc la îndeplinire
masurile asiguratorii cel interesat poate introduce contestatie, la instanta
judecatoreasca competenta, în termen de 15 zile de la data comunicarii sau a
luarii la cunostinta în conformitate cu prevederile art. 129 alin. (11)
coroborate cu prevederile art. 172 si 173 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit dispozitiilor art. 9 alin. (2) lit. d) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, când urmeaza sa se ia masuri de executare silita, nu este
obligatorie audierea contribuabilului.
Va multumim pentru cooperare.
Conducatorul unitatii fiscale,
Numele si prenumele.....................
Semnatura.......................
1. Denumire: Adresa de înfiintare a popririi
asiguratorii asupra disponibilitatilor banesti
2. Format: A4/t2
3. Se utilizeaza: în baza art. 129 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
4. Se întocmeste: în doua exemplare de catre organul
fiscal.
5. Circula: un exemplar la banca.
6. Se arhiveaza: un exemplar la dosarul fiscal.
ANEXA Nr. 8

|
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE
FISCALA
Unitatea fiscala1)...............................................................................
Str.................................................nr................,
localitatea...................................................
|
Nr...............din..............
Aprobat
Conducatorul organului fiscal,
Numele si prenumele....................
Semnatura.....................
L.S.
- Model -
REFERAT JUSTIFICATIV
de ridicare a masurilor asiguratorii
Emis la data de....................................
La
contribuabilul..................................................., cu
domiciliul fiscal în
localitatea................................................., str.................................nr.......,
cod de identificare fiscala2)..........................., a fost
emisa Decizia de instituire a masurilor asiguratorii
nr........./data.............pentru urmatoarele obligatii de plata, estimate
prin referatul întocmit de organul fiscal/stabilite prin actul administrativ
fiscal nr.....................din data de........................, constând în:
Natura obligatiei fiscale3)
|
Suma estimata/stabilita (lei)
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
Intrucât creanta estimata/stabilita nu mai exista sau
are valoare mai mica, drept urmare a desfiintarii în tot sau în parte a actului
administrativ fiscal care a generat luarea masurilor asiguratorii/a platii
voluntare sau a stingerii prin modalitatile prevazute de lege a sumelor
stabilite prin actul administrativ fiscal/a hotarârii instantei competente date
ca urmare a solutionarii contestatiei cu privire la actul administrativ fiscal
sau a unei contestatii cu privire la masurile asiguratorii/în alte conditii prevazute
de lege
...........................................................................................,
în temeiul art. 130 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
este necesara ridicarea în tot/în parte a masurilor asiguratorii dispuse prin
Decizia de instituire a masurilor asiguratorii nr......./data..........,
constând în:
1) Se va completa
denumirea organului fiscal emitent din cadrul Ministerului Finantelor Publice
-Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau al unitatilor sale teritoriale.
2) Se va mentiona:
codul numeric personal, numarul de identificare fiscala, codul de înregistrare
fiscala sau codul unic de înregistrare, dupa caz.
3) Se va preciza
denumirea creantei fiscale (impozite, taxe, contributii sociale, amenzi si alte
sume, precum si accesoriile acestora, gestionate si administrate de Ministerul
Finantelor Publice -Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile sale
teritoriale), dupa caz.
a) masuri asiguratorii dispuse asupra bunurilor
proprietate a debitorului ori detinute de acesta în coproprietate cu terte
persoane, aflate la debitor sau la terte persoane, si locul unde se gasesc
bunurile respective.......................................................;
b) masuri asiguratorii dispuse asupra sumelor datorate
debitorului de catre terte persoane4)
c) masuri asiguratorii dispuse asupra conturilor de
disponibilitati si de depozite, precum si bancile la care sunt deschise
Avizat
Conducatorul organului de control/de executare,
Numele si prenumele....................
Semnatura..................
L.S.
Propun spre avizare
Seful compartimentului,
Numele.............................
Prenumele.......................
Semnatura.....................
Intocmit
Numele.............................
Prenumele.......................
Semnatura.....................
1. Denumire: Referat justificativ de ridicare a
masurilor asiguratorii
2. Format: A4/t2
3. Se utilizeaza: în baza art. 130 din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
4. Se întocmeste: într-un exemplar de catre organul de
control/de executare.
5. Se arhiveaza: un exemplar la dosarul fiscal.
4) Denumirea/Numele,
prenumele si domiciliul fiscal, alte date de identificare a tertului poprit,
precum si suma datorata debitorului.
ANEXA Nr. 9

|
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE
FISCALA
Unitatea fiscala1)...............................................................................
Str.................................................nr.................,
localitatea...................................................
|
Nr...............din..............
Aprobat
Conducatorul organului fiscal,
Numele si prenumele....................
Semnatura.....................
L.S.
Avizat
Conducatorul organului de control/de executare,
Numele si prenumele....................
Semnatura.....................
L.S.
- Model -
DECIZIE
de ridicare a masurilor asiguratorii
Emis la data de....................................
In temeiul art. 130 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, pentru
contribuabilul......................................................................................,
cu domiciliul fiscal în localitatea.......................................,
str.................................nr......., cod de identificare fiscala2)...........................,
se ridica în tot/în parte masurile asiguratorii dispuse prin Decizia de
instituire a masurilor asiguratorii nr......../data............, constând în:
a) masuri asiguratorii dispuse asupra bunurilor
proprietate a debitorului ori detinute de acesta în coproprietate cu terte
persoane, aflate la debitor sau la terte persoane, si locul unde se gasesc
bunurile respective
1) Se va completa
denumirea organului fiscal emitent din cadrul Ministerului Finantelor Publice
-Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau al unitatilor sale teritoriale.
2) Se va mentiona:
codul numeric personal, numarul de identificare fiscala, codul de înregistrare
fiscala sau codul unic de înregistrare, dupa caz.
b) masuri asiguratorii dispuse asupra sumelor datorate
debitorului de catre terte persoane3)....................................;
c) masuri asiguratorii dispuse asupra conturilor de
disponibilitati si de depozite, precum si bancile la care sunt deschise........
Motivarea dispunerii masurilor asiguratorii:
Creanta estimata/stabilita nu mai exista sau are valoare
mai mica, drept urmare a desfiintarii în tot sau în parte a actului
administrativ fiscal care a generat luarea masurilor asiguratorii/a platii
voluntare sau a stingerii prin modalitatile prevazute de lege a sumelor
stabilite prin actul administrativ fiscal/a hotarârii instantei competente date
ca urmare a solutionarii contestatiei cu privire la actul administrativ fiscal
sau a unei contestatii cu privire la masurile asiguratorii/în alte conditii
prevazute de lege.
In temeiul art. 172 si 173 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, împotriva
prezentei decizii cel interesat poate face contestatie în termen de 15 zile de
la data comunicarii, la judecatoria în a carei raza teritoriala se afla sediul
organului fiscal care a emis decizia.
Potrivit dispozitiilor art. 9 alin. (2) lit. d) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, când urmeaza sa se ia masuri de executare silita, nu este
obligatorie audierea contribuabilului.
Prezenta decizie s-a întocmit în doua exemplare.
Seful compartimentului,
Numele................
Prenumele..............
Semnatura............
Intocmit
Numele.............................
Prenumele.......................
Semnatura.......................
1. Denumire: Decizie de ridicare a masurilor
asiguratorii
2. Format: A4/t2
3. Se utilizeaza: în baza art. 130 din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
4. Se întocmeste: în doua exemplare de catre organul de
control/de executare.
5. Circula:
- un exemplar la organul fiscal;
- un exemplar la debitor.
6. Se arhiveaza: un exemplar la dosarul fiscal.
3) Denumirea/Numele,
prenumele si domiciliul fiscal, alte date de identificare a tertului poprit,
precum si suma datorata debitorului.