ORDIN Nr. 2538
din 1 noiembrie 2007
privind organizarea si
desfasurarea alegerilor conducerilor academice din invatamantul superior
acreditat
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 746 din 2 noiembrie 2007
In conformitate cu prevederile art. 83-87, art. 93 alin. (1)şi (2) şi ale art. 94 alin. (1) din Legea nr. 84/1995, cu
modificările şi completările ulterioare, ale titlului III cap. II din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale Legii nr. 480/2006,
ţinând cont că în curând se vor împlini 4 ani de la
precedentele alegeri ale conducerilor academice din învăţământul superior
acreditat,
luând în considerare valorile Procesului Bologna, a
căror aplicare se bazează pe structuri de conducere performante care să pună în
centrul preocupărilor asigurarea unei autentice calităţi în învăţământul
superior şi creşterea competitivităţii programelor de studii universitate şi a
performanţelor în domeniul cercetării ştiinţifice, dezvoltării tehnologice şi
inovării,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Organizarea şi
desfăşurarea alegerilor pentru structurile şi funcţiile de conducere academică
din instituţiile de învăţământ superior acreditate se vor desfăşura în
conformitate cu legislaţia în vigoare, cu prevederile prezentului ordin şi cu
prevederile cartei universitare în vigoare la data adoptării prezentului ordin.
(2) Organizarea şi desfăşurarea alegerilor se fac cu
respectarea principiilor legalităţii, autonomiei universitare, transparenţei,
responsabilităţii şi a normelor etice şi deontologice.
Art. 2. - (1) Perioada de desfăşurare a alegerilor şi
de validare internă a structurilor şi funcţiilor de conducere este 5 noiembrie
2007-15 martie 2008.
(2) Perioada de confirmare prin ordin al ministrului
educaţiei, cercetării şi tineretului, a rectorilor aleşi este 1-31 martie 2008.
(3) In vederea organizării alegerilor pentru structurile
şi funcţiile de conducere academică, senatele vor adopta şi vor face publică,
cu cel puţin două săptămâni înainte de organizarea alegerilor, metodologia
proprie de organizare a alegerilor.
(4) Se recomandă ca metodologia proprie de organizare
a alegerilor să conţină prevederi referitoare la situaţiile de conflict de
interese şi incompatibilităţi.
Art. 3. - (1) Instituţiile de învăţământ superior
acreditate vor stabili datele de desfăşurare a alegerilor pentru structurile şi
funcţiile de conducere academică prevăzute de legislaţia în domeniul
învăţământului. Graficul alegerilor va fi făcut public pe site-ul universităţii
în termen de 7 zile de la aprobarea lui de către senat şi va fi transmis spre
informare Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
(2) Alegerile reprezentanţilor studenţilor în
structurile de conducere academică prevăzute la art. 67 din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările
ulterioare, sunt organizate de către studenţi respectând prevederile cartei
universitare şi ale regulamentelor proprii privind activitatea studenţilor, cu
sprijinul logistic acordat de conducerile facultăţilor şi ale instituţiilor de
învăţământ superior.
Art. 4. - (1) Pentru funcţiile de şef de catedră, director
de departament, secretar ştiinţific al consiliului facultăţii, prodecan, decan,
secretar ştiinţific al senatului, prorector şi rector pot candida cadrele
didactice titulare având funcţia didactică de profesor universitar sau de
conferenţiar universitar.
(2) La facultăţile autorizate să funcţioneze
provizoriu, pentru funcţiile de şef de catedră şi prodecan pot candida şi cadre didactice titulare cu funcţia didactică
de lector universitar/şef de lucrări având titlul ştiinţific de doctor, dacă la
nivelul acestora nu există profesori universitari sau conferenţiari
universitari titulari.
(3) Pentru structurile şi funcţiile de conducere pot
candida doar cadrele didactice şi cercetătorii, titulari în instituţia de
învăţământ superior respectivă.
(4) Pentru niciuna dintre funcţiile de conducere nu
pot candida persoanele care au împlinit vârsta legală de pensionare prevăzută
în art. 129 alin. (1) din Legea nr. 128/1997.
(5) Se recomandă ca persoanele alese pentru
structurile şi funcţiile de conducere să nu depăşească vârsta legală de
pensionare pe parcursul exercitării mandatului.
(6) Candidaturile pentru funcţiile de rector, decan,
director de departament şi şef de catedră trebuie anunţate public cu minimum 15
zile înainte de data alegerilor, fiind însoţite de un curriculum vitae şi de
programul managerial.
(7) Numărul de mandate succesive pentru funcţiile de
rector şi decan pe care le poate exercita o persoană este de două.
(8) Perioada în care se exercită mandatul funcţiilor
de conducere este egală cu perioada mandatelor structurilor care le-au ales.
Art. 5. - Alegerile se vor desfăşura pentru structurile
universitare aprobate înaintea anului universitar 2007/2008, prin hotărâri ale
Guvernului.
Art. 6. - In toate structurile de conducere se va
asigura reprezentarea membrilor comunităţii universitare, cadre didactice şi
cercetători cu normă de bază în universitate, respectiv studenţi de la toate
ciclurile de studii universitare şi formele de învăţământ, ponderea studenţilor
fiind de 25%.
Art. 7. - Numărul de prorectori şi prodecani se
stabileşte de senatele universitare, în funcţie de numărul de studenţi şi de
domeniile de învăţământ.
Art. 8. - (1) Şedinţele de constituire a noilor
structuri de conducere sunt prezidate de către decanul de vârstă, asistat de
cel mai tânăr membru al acestora.
(2) Şedinţa de constituire a noilor structuri de
conducere este legal constituită numai dacă sunt prezenţi cel puţin două treimi
din numărul membrilor structurii respective.
Art. 9. - (1) Pentru toate structurile şi funcţiile de
conducere votul este direct şi secret.
(2) Sunt declaraţi aleşi în structurile de conducere
sau în funcţiile de conducere candidaţii care au obţinut cel puţin jumătate
plus unu voturi din numărul total al membrilor cu drept de vot prezenţi, în ordinea
descrescătoare a numărului de voturi obţinute.
(3) Dacă pentru un loc de reprezentare sau pentru o
funcţie de conducere niciunul dintre candidaţi nu a obţinut cel putin jumătate
plus unu din voturi, atunci se organizează un nou tur de scrutin, la care
participă numai primii 2 candidaţi clasaţi în ordinea descrescătoare a
numărului de voturi obţinute.
(4) Desfăşurarea şedinţei de constituire, inclusiv
rezultatele alegerilor, se consemnează într-un proces verbal.
Art. 10. - (1) Exercitarea mandatului unei noi
structuri sau funcţii de conducere, cu excepţia rectorului, începe după
validare.
(2) O persoană poate exercita o singură funcţie de
conducere în cadrul instituţiei de învăţământ superior.
(3) Exercitarea mandatului rectorului ales începe de
la data emiterii ordinului ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului,
prin care acesta a fost confirmat.
(4) Până la confirmarea rectorului ales, atribuţiile
aferente funcţiei de rector sunt exercitate de rectorul în exerciţiu, dar nu
mai târziu de 31 martie 2008.
Art. 11. - Pentru confirmarea, prin ordin al
ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului, a rectorului ales,
instituţiile de învăţământ superior vor depune la Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului un dosar care să cuprindă:
a) procesul-verbal al şedinţei de alegeri;
b) un exemplar al cartei universitare şi al
metodologiei proprii de alegeri ale instituţiei de învăţământ superior;
c) programul managerial şi
curriculum vitae ale rectorului ales;
d) documentul prin care se atestă statutul de titular
în universitatea respectivă;
e) declaraţia prevăzută de Legea nr. 187/1999 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea securităţii ca poliţie politică;
f) lista membrilor senatului şi lista noilor decani,
cuprinzând numele, data naşterii şi funcţia didactică sau de cercetare;
g) raportul de activitate prezentat în şedinţa de
alegeri de fostul rector.
Art. 12. - Direcţia generală strategii şi programe
universitare şi senatele instituţiilor de învăţământ superior vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 13. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei