ORDIN Nr. 252
din 21 august 2006
pentru modificarea si
completarea Procedurii de implementare a Programului pentru dezvoltarea
abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitarea accesului
acestora la finantare - START, aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei
Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie nr. 181/2006
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA PENTRU INTREPRINDERI MICI SI MIJLOCII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 730 din 25 august 2006
Având în vedere prevederile anexei nr. 3/12/18 la Legea
bugetului de stat pe anul 2006 nr. 379/2005, cu
modificările şi completările ulterioare, ale art. 25 alin. (1) din Legea nr.
346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prevederile
art. 4 alin. (1) pct. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 753/2003 privind
organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Intreprinderi Mici şi
Mijlocii şi Cooperaţie, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 5 alin. (4) şi ale art. 7 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 753/2003, cu
modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Intreprinderi
Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie emite prezentul
ordin.
Art. I. - Procedura de
implementare a Programului pentru dezvoltarea
abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului
acestora la finanţare - START, aprobată prin Ordinul preşedintelui Agenţiei
Naţionale pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie nr. 181/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 543 din 23 iunie 2006, se modifică după cum urmează:
1. La subpunctul 3.3, după
litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul conţinut:
,,d) au obţinut un număr de minimum 50 de puncte, ca
urmare a evaluării datelor din formularul de înscriere prevăzut în anexa nr. 2
la prezenta procedură."
2. La subpunctul 3.4, după
litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu următorul conţinut:
,,g) au obţinut un număr de minimum 50 de puncte, ca
urmare a evaluării datelor din formularul de înscriere prevăzut în anexa nr. 2
la prezenta procedură."
3. Alineatul (1) al
subpunctului 3.5 va avea următorul cuprins:
„3.5. (1) Nu beneficiază de prevederile Programului:
societăţile bancare, societăţile de asigurare şi reasigurare, societăţile de
administrare a fondurilor financiare de investiţii, societăţile de valori
mobiliare, agenţii economici cu activitate principală de comerţ, activităţi de
intermedieri financiare, activităţi auxiliare intermedierilor financiare,
activităţi juridice, de contabilitate şi revizie contabilă, consultanţă în
domeniul fiscal, selecţie şi plasare a forţei de muncă, precum şi furnizorii de
instruire, de servicii de consultanţă de orice gen, servicii de publicitate şi
servicii IT, activităţile de închiriere (maşini, biciclete etc), sectorul
alimentar - servicii de catering, fast-food, organizarea de evenimente,
agricultură. De asemenea sunt excluse de la finanţare serviciile oferite de
agenţiile imobiliare, serviciile de transport, activităţile de intermediere
export şi activităţile care prezintă risc pentru societate (alcool, tutun,
arme)."
4. Litera e) a subpunctului
5.4 va avea următorul cuprins:
,,e) certificat de atestare fiscală privind
îndeplinirea obligaţiilor de plată către bugetul general consolidat, în
original sau în copie legalizată, eliberat în condiţiile legii (inclusiv pentru
punctele de lucru) şi certificat de atestare fiscală, în original sau în copie
legalizată, emis în condiţiile legii, cu privire la îndeplinirea obligaţiilor
de plată către bugetul local (inclusiv pentru punctele de lucru);".
5. Alineatul (1) al
subpunctului 5.5 va avea următorul cuprins:
„5.5. (1) Formularul de înscriere completat
corespunzător, însoţit de documentele justificative, va fi depus, personal sau
prin poştă, numai la Unitatea de Implementare a Programului (UIP) - START din
cadrul ANIMMC, str. Poteraşi nr. 11, sectorul 4, cod 040263, Bucureşti. Nu vor
fi admise să participe în cadrul programului persoanele care au depus dosare incomplete."
6. Subpunctul 6.3 va avea
următorul cuprins:
„6.3. (1) Formularele de înscriere vor fi evaluate de
către membrii UIP, după depunere şi înregistrare, în ordinea datei şi orei
înregistrării în Registrul special al Programului, ţinându-se cont de îndeplinirea tuturor criteriilor de eligibilitate.
(2) Punctajul obţinut, necesar pentru participarea la
prima etapă de cursuri a Programului, trebuie să fie de minimum 50 de puncte
din maximum 100 de puncte posibile."
7. Alineatul (1) al subpunctului 7.1 va avea următorul cuprins:
„7.1. (1) Cursurile de pregătire antreprenorială se vor
desfăşura pe parcursul a 4 zile lucrătoare consecutive, în Bucureşti, Braşov,
Constanţa, Cluj, laşi, Timişoara şi Craiova."
8. După alineatul (2) al
subpunctului 7.1 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Prezenţa la cursuri este obligatorie.
Neparticiparea la cursuri atrage excluderea definitivă din cadrul Programului
pe toată perioada acestuia."
9. Subpunctul 7.2 va avea
următorul cuprins:
„7.2. La sfârşitul cursurilor de pregătire
antreprenorială corespunzătoare primei etape a Programului, fiecare beneficiar
eligibil care a participat la aceste cursuri, având o frecvenţă de cel puţin
90%, poate elabora un plan de afaceri în vederea participării la cea de a doua
etapă a Programului."
10. După subpunctul 7.3
se introduce un nou subpunct, subpunctul 7.4, cu următorul cuprins:
„7.4. Ca urmare a participării la prima etapă a
Programului, în condiţiile subpct. 7.2, potenţialii beneficiari vor întocmi
planurile de afaceri corespunzătoare într-un termen de maximum 14 zile în
vederea participării la cea de a doua etapă a Programului."
11. Literele a) şi c) ale
alineatului (1) al subpunctului 8.5 vor avea următorul cuprins:
,,a) alocaţia financiară nerambursabilă în cuantum de
maximum 40% din valoarea estimată a investiţiei, fără TVA, prevăzută în planul
de afaceri, dar nu mai mult de 20.000 RON pe plan de afaceri selectat;
c) contribuţia personală în cuantum de minimum 15% din
valoarea estimată a investiţiei, fără TVA. Nu se acceptă contribuţia în
natură."
12. Subpunctul 9.2 va avea
următorul cuprins:
„9.2. Calendarul Programului pe etape de desfăşurare va
fi stabilit şi afişat în timp util pe site-ul ANIMMC."
13. Anexele nr. 1 şi 2 la
procedură se înlocuiesc cu anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. II. - Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Intreprinderi
Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie,
Eugen Ovidiu Chirovici
ANEXA Nr. 1
TEMATICA ORIENTATIVĂ A CURSURILOR
1. Aspecte legislative
privind înfiinţarea unei firme
a) Legislaţie fiscală şi comercială
2. Managementul resurselor umane
a) Mediul extern şi funcţia de personal a firmei
b) Managementul resurselor umane: esenţă, scop,
componente
c) Prognoza şi planificarea resurselor umane
3. Managementul micilor afaceri
a) Mediul de afaceri al firmei
b) Parteneri şi clienţi într-o afacere
c) Tipuri de planificare şi strategii în afaceri
d) Decizia în afaceri
e) Coducerea afacerilor
f) Antreprenoriatul şi inovaţia economică şi socială
g) Strategii antreprenoriale
4. Managementul financiar
a) Managementul financiar. Definiţie. Obiective.
b) Mediul decizional al managementului financiar
c) Analiza economico-financiară - baza managementului
financiar
d) Concepte financiare de bază
e) Decizii financiare în condiţii de certitudine
f) Decizii financiare în condiţii de risc şi
incertitudine
g) Riscul şi valoarea firmei
h) Strategii financiare pe termen scurt, managementul
ciclului de exploatare
i) Strategii financiare pe termen lung
j) Strategii dinamice pentru creşterea valorii firmei
5. Accesarea surselor de
finanţare
a) Surse de finanţare pentru sectorul IMM
b) Fundamentare deciziei
de investiţie - modele decizionale şi indicatori de eficienţă economică a
investiţiei
c) Modele decizionale privind alegerea sursei de
finanţare
d) Intocmirea unei documentaţii de finanţare
6. Marketing
a) Definirea marketingului
b) Mixul de marketing
c) Segmentarea pieţelor
d) Politica de produs
e) Politica de preţ
f) Politica de promovare
g) Politica de distribuţie
7. Elaborarea şi
implementarea planului de afaceri
a) Oportunităţi de afaceri: listă cu domeniile în care
se consideră că este oportun a se demara o afacere
b) Descrierea domeniului de activitate ales în
vederea înfiinţării unei firme
c) Necesitatea consultanţei şi trainingului managerial
d) Planificarea activităţii firmei
e) Planificarea structurii organizatorice
şi organigrama
f) Indicatori economico-financiari de bază în planul
de afaceri
g) Intocmirea documentaţiei necesare înfiinţării unei
firme h) Intocmirea unui plan de afaceri pentru obţinerea finanţării în vederea demarării
activităţii firmei
i) Analiza SWOT
j) Matricea logică
k) Costuri, venituri, profit, pierderi
I) Amortizarea şi clasificarea
acesteia
m) Ce este cifra de afaceri şi cum se calculează
aceasta?
n) Studiu de caz pe un plan de afaceri, realizat
împreună cu specialişti bancari.
ANEXA Nr. 2
FORMULAR DE ÎNSCRIERE
în cadrul Programului pentru dezvoltarea
abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului
acestora la finanţare - start
Date personale
Numele şi prenumele: ..........................................................................................................................................
Sex: |_|
Masculin |_| Feminin
Adresă domiciliu:........................................................................................................................................................................ .......
Telefon:
.....................................................................
E-mail: .......................................................................
Data naşterii:
............................................................
CNP:
.........................................................................
Locul unde doriţi să participaţi la cursuri (Bucureşti,
Braşov, Cluj, Constanţa, laşi, Timişoara, Craiova)
.....................................................................................................................................................
Intrebări
1. Nivelul educaţiei:
|_| Studii liceale
...................................................................................................................
|_| Studii tehnice/postliceale
absolvite (perioada, unitate de învăţământ, specializare):
.....................................................................................................................
|_| Studii universitare
absolvite (perioada, unitate de învăţământ, specializare):
.........................................................................................................................
|_| Studii postuniversitare
(perioada, unitate de învăţământ, specializare):
.........................................................................................................................
2. Ce înţelegeţi prin activitate antreprenorială?
.........................................................................................................................
3. Care sunt, după opinia dumneavoastră, principalele
calităţi necesare unui antreprenor? Detaliaţi:
..........................................................................................................................
4. Vă rugăm să completaţi în tabelul următor datele
referitoare la experienţa dumneavoastră profesională:
Angajatorul
|
Funcţia
|
Perioada
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Aţi început vreodată o afacere proprie?
|_| Da |_| Nu
6. In ce domeniu de activitate?
..............................................................................................................................
7. Care este stadiul actual?
..............................................................................................................................
8. Aveţi o afacere în prezent?
|_| Da |_| Nu
9. Ce tip de afacere?
..............................................................................................................................
10. Dacă intenţionaţi să începeţi o afacere sau să o
extindeţi pe cea existentă, ce tip de afacere aţi începe/extinde? (Vă rugăm să
daţi detalii.)
.............................................................................................................................
11. De cât capital credeţi că aveţi nevoie să
începeţi sau să extindeţi o afacere? Cum îl repartizaţi? Detaliaţi:
…………………………………………………………………………………..
12. Estimaţi suma de bani din fiecare dintre sursele
menţionate mai jos, pe care o puteţi folosi în demararea/extinderea afacerii
dumneavoastră:
Bani din surse personale:
.....................................................................................
Imprumuturi sau bani oferiţi de familie...............................................................
Imprumuturi sau bani oferiţi de
prieteni: ............................................................
Alte surse: ...................................................... Specificaţi: .................................
13. Aveţi casa, apartamentul sau terenul dumneavoastră
personal?
|_| Da |_| Nu
Dacă da, care au fost sursele de finanţare?
..............................................................................................................................
14. Daţi următorilor factori note cuprinse între
1-5, nota 5 fiind pentru acel factor care este, în opinia dumneavoastră, cel
mai important în succesul unei afaceri:
|_| Banii |_|
Educaţia |_|
Prietenii |_|
Motivaţia |_| Altele
15. Cum apreciaţi dorinţa dumneavoastră de a începe o
afacere proprie sau de a extinde afacerea deja existentă? (Marcaţi doar un
singur răspuns.)
|_| Slabă |_| Puternică |_| Foarte puternică
16. Cum aţi auzit de acest program?
|_| Internet |_|
Presă |_| Radio |_|
TV |_| Altele (......)
17. La ce cursuri sau seminarii de dezvoltare
antreprenorială aţi mai participat? Ce rezultat au avut?
18. In ce stadiu vă aflaţi în
legătură cu elaborarea unui plan de afaceri pentru ideea pe care doriţi să o
transformaţi într-o afacere?
|_| Nu am început să lucrez la
un plan de afaceri.
|_| Am început documentarea
(colectare de materiale şi informaţii) necesară elaborării planului de afaceri.
|_| Am început să lucrez la elaborarea planului de afaceri.
|_| Am elaborat un plan de afaceri.
19. De ce sprijin credeţi că aveţi nevoie pentru a
începe sau a extinde o afacere proprie?
|_| Instruire generală în
domeniul afacerilor
|_| Consultanţă juridică
|_| Consultanţă
financiar-contabilă
|_| Consultanţă în marketing
|_| Consultanţă în management
|_| Alt gen de sprijin
...........................................................................................
20. Până în prezent aţi solicitat o finanţare
nerambursabilă sau un credit?
|_| Da şi rezultatul
solicitării a fost
.............................................................
|_| Nu
21. Care sunt paşii ce trebuie urmaţi pentru obţinerea
unui credit?
22. Care sunt garanţiile care trebuie depuse pentru
obţinerea unui credit?
23. Ce v-aţi propus să obţineţi în urma înscrierii în
acest program? (Marcaţi un singur răspuns.)
|_| Mai multe informaţii
|_| Acces la finanţare
|_| Punerea în practică a
ideii de afaceri
Declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile
art. 292 din Codul penal cu privire la falsul în declaraţii, că nu am mai
beneficiat de finanţare în cadrul altor programe similare gestionate de ANIMMC.
Semnătura aplicantului
......................................
Localitatea..................................
Data ...........................................