ORDIN Nr. 235
din 20 mai 2008
pentru aprobarea
Instructiunilor privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si
raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor Companiei Nationale „Posta
Romana" - S.A
ACT EMIS DE:
MINISTERUL COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI INFORMATIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 423 din 5 iunie 2008
In temeiul art. 1 alin. 2 şi al art. 14 din Legea nr.
22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanţii şi
răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor agenţilor economici,
autorităţilor sau instituţiilor publice, cu modificările ulterioare, şi al art.
5 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 744/2003 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile privind angajarea
gestionarilor, constituirea de garanţii şi răspunderea în legătură cu
gestionarea bunurilor Companiei Naţionale „Poşta Română" - S.A., prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Compania Naţională „Poşta Română" - S.A.
va duce la îndeplinire prezentul ordin.
Art. 3. - Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă orice dispoziţie contrară cu privire la angajarea
gestionarilor, constituirea de garanţii şi răspunderea în legătură cu
gestionarea bunurilor Companiei Naţionale „Poşta Română" - S.A.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,
Borbely Karoly
ANEXĂ
INSTRUCŢIUNI
privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanţii şi răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor Companiei Naţionale „Posta
Română" - S.A.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. -In înţelesul
prezentelor instrucţiuni, este considerat gestionar acel angajat al Companiei Naţionale „Poşta Română" - S.A. care
are ca atribuţii principale de serviciu primirea, păstrarea şi eliberarea de
bunuri aflate în administrarea, folosinţa sau deţinerea, chiar temporară, a
Companiei Naţionale „Poşta Română" - S.A., indiferent de modul de
dobândire şi de locul unde se află bunurile.
Art. 2. - La stabilirea calităţii de gestionar,
atribuţiile principale de serviciu, constând în primirea, păstrarea şi
eliberarea de bunuri, trebuie luate cumulativ.
Art. 3. - (1) Nu este considerată gestionar, în
înţelesul art. 1, persoana care nu are ca atribuţii principale de serviciu
primirea, păstrarea şi eliberarea de bunuri.
(2) Nu poate fi considerată gestionar persoana care
are ca atribuţii principale de serviciu lucrări de registratură şi care este
însărcinată şi cu primirea, păstrarea şi eliberarea de timbre poştale.
(3) Persoana prevăzută la alin. (2) care cauzează o
pagubă în gestiunea de timbre răspunde însă integral, conform art. 31 din Legea
nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanţii şi
răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor agenţilor economici,
autorităţilor sau instituţiilor publice, cu modificările ulterioare.
Art. 4. - (1) Sunt considerate bunuri, în sensul prezentelor instrucţiuni, bunurile materiale, mijloacele
băneşti sau orice alte valori.
(2) In cadrul subunităţilor Companiei Naţionale „Poşta
Română" - S.A. sunt considerate alte valori timbrele şi efectele poştale,
timbrele fiscale, mărcile şi mărfurile filatelice, obiectele de mesagerii,
timbrele judiciare etc.
(3) Bunurile prevăzute la alin. (1) pot fi în
proprietatea, în administrarea, în folosinţa, în custodia sau în consignaţia
Companiei Naţionale „Poşta Română" - S.A.
CAPITOLUL II
Garanţii
Art. 5. - Gestionarul are obligaţia de a constitui o
garanţie în numerar.
Art. 6. - Nu este obligat să constituie garanţie cel
care înlocuieşte temporar un gestionar sau cel căruia i se încredinţează o
gestiune pe o perioadă de cel mult 60 de zile până la numirea unui gestionar.
Art. 7. - Cuantumul garanţiilor în numerar şi funcţiile
prin a căror ocupare angajatul dobândeşte calitatea de gestionar sunt prevăzute
în anexa nr.1 la prezentele instrucţiuni.
Art. 8. - (1) Constituirea garanţiei
se face prin contract încheiat în scris, potrivit anexei nr. 2 la prezentele
instrucţiuni.
(2) Contractul de garanţie se încheie în 3 exemplare,
dintre care un exemplar se reţine la dosarul de personal al angajatului, un exemplar se înmânează gestionarului,
iar cel de al treilea exemplar se depune la compartimentul economic în vederea
înscrierii garanţiei în fişă pentru a fi luat în evidenţă.
(3) Completarea formularului de contract se face de
compartimenul resurse umane al unităţii respective.
Art. 9. - (1) Garanţia în
numerar se reţine în rate lunare de 1/10 din salariul de bază lunar sau din câştigul mediu pe o lună, după
caz. Dacă, din cauza altor reţineri, ratele în contul garanţiei în numerar nu
pot fi reţinute, gestionarul este obligat să le depună personal.
(2) Pentru angajaţii pe perioadă determinată, alţii
decât cei prevăzuţi la art. 6, garanţia în numerar se va reţine în rate lunare de 1/10 din salariul de bază lunar sau
din câştigul mediu pe o lună, indiferent de perioada pentru care sunt angajaţi
şi de cuantumul garanţiei prevăzut în anexa nr. 1.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 10. - Incălcarea dispoziţiilor legale cu privire
la gestionarea bunurilor atrage răspunderea materială, disciplinară, penală sau
civilă, după caz.
Art. 11. - Gestionarul răspunde integral pentru pagubele
pe care le-a provocat în gestiunea sa.
ANEXA Nr. 1
Cuantumul garanţiilor în numerar şi funcţiile prin a
căror ocupare angajatul dobândeşte calitatea de
gestionar
Nr. crt.
|
Denumirea funcţiei
|
Cuantumul garanţiei în numerar
|
Termenul de restituire a garanţiei
la încetarea contractului individual de muncă sau la trecerea într-o funcţie
pentru care nu se cere garanţie
|
1.
|
Casier depozit de timbre oficiu
poştal
|
3 salarii
|
Maximum 10 zile lucrătoare de la predarea gestiunii
|
2.
|
Casier oficiu poştal rural
|
3 salarii
|
Maximum 10 zile lucrătoare de la predarea gestiunii
|
3.
|
Casier oficiu poştal urban
|
3 salarii
|
Maximum 10 zile lucrătoare de la predarea gestiunii
|
4.
|
Casier central
|
3 salarii
|
Maximum 10 zile lucrătoare de la predarea gestiunii
|
5.
|
Diriginte care cumulează şi funcţia de casier
|
3 salarii pe perioada în care cumulează şi funcţia de
casier
|
Maximum 10 zile lucrătoare de la predarea gestiunii
|
6.
|
Supraveghetor sală (numai la Muzeul Naţional Filatelic)
|
3 salarii
|
Maximum 10 zile lucrătoare de la predarea gestiunii
|
7.
|
Magaziner
|
3 salarii
|
Maximum 10 zile lucrătoare de la predarea gestiunii
|
8.
|
Casier - activitatea de bază
|
3 salarii
|
Maximum 10 zile lucrătoare de la predarea
gestiunii
|
9.
|
Gestionar (numai la Fabrica de Timbre)
|
3 salarii
|
Maximum 10 zile lucrătoare de la predarea gestiunii
|
10.
|
Şef depozit
|
3 salarii
|
Maximum 10 zile lucrătoare de la predarea gestiunii
|
ANEXA Nr. 2
COMPANIA NAŢIONALA „POŞTA ROMANA" - S.A.
Sucursala........................................................
Adresa
..........................................................
Nr..................................................................
Data...............................................................
Număr
matricol..............................................
Cod numeric personal....................................
CONTRACT DE GARANŢIE IN NUMERAR
1. Intre Compania Naţională
„Poşta Română" - S.A. Sucursala......................................................,
reprezentată prin........................,
în calitate de director, şi salariatul..............................,
domiciliat în............................................. ......................................,
posesor al actului de identitate seria ........nr.........., eliberat de
........................ la data de ..............................,
născut în.............................la data de.......................,
prenumele tatălui....................................,
al mamei................................, încadrat la Sucursala........................................................................,
cu locul de muncă la
............................................., s-a încheiat prezentul contract de garanţie în numerar privind
încadrarea gestionarilor, constituirea de garanţii şi
răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor
operatorilor economici.
2. Subsemnatul
........................................., având în vedere că îndeplinesc
funcţia de .................................., declar că, pentru garantarea acoperirii eventualelor pagube
constatate în gestiunea ce mi-a fost încredinţată, constitui o garanţie în
numerar de.................lei, reprezentând contravaloarea a..............salarii
de bază brute lunare.
Consimt la actualizarea garanţiei ori de câte ori va
interveni o modificare asupra salariului meu de bază brut lunar.
Constituirea garanţiei se va face prin reţineri lunare
reprezentând 1/10 din salariul meu de bază brut.
Dacă din cauza altor reţineri ratele în contul
garanţiei în numerar nu pot fi reţinute, mă oblig a le depune în numerar la
casieria unităţii, în ziua plăţii chenzinei a II-a.
3.
Sucursala..........................................................se obligă să consemneze la............................................., pe numele gestionarului, sumele depuse
drept garanţie în numerar.
Prezentul contract s-a încheiat în 3 exemplare,
azi,......................,în localitatea................................,
dintre care un exemplar i-a fost înmânat
doamnei/domnului....................................................
Director,
......................................................
Consilier juridic,
......................................................
Gestionar,
......................................................