ORDIN Nr. 23
din 18 decembrie 2008
pentru punerea in aplicare a
Normelor privind autorizarea asiguratorilor pentru incheierea asigurarii
obligatorii a locuintelor impotriva cutremurelor, alunecarilor de teren sau
inundatiilor
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 3 din 5 ianuarie 2009
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) şi (27) din
Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea
asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 4 şi ale
art. 37 lit. a) din Legea nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a
locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundaţiilor,
potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor din data de 16 decembrie 2008, prin care s-au adoptat Normele
privind autorizarea asigurătorilor pentru încheierea asigurării obligatorii a
locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundaţiilor,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
emite următorul ordin:
Art. 1. -Incepând cu data publicării prezentului ordin
se pun în aplicare Normele privind autorizarea asigurătorilor pentru încheierea
asigurării obligatorii a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de
teren sau inundaţiilor, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor asigură ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu
ANEXA
NORME
privind autorizarea
asigurătorilor pentru încheierea asigurării obligatorii a locuinţelor împotriva
cutremurelor, alunecărilor
de teren sau inundaţiilor
Art. 1. - (1) Asigurătorii pot încheia asigurarea
obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau
inundaţiilor, dacă sunt autorizaţi pentru desfăşurarea activităţii de
asigurare, în conformitate cu prevederile Legii nr. 32/2000 privind activitatea
de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările
ulterioare, şi dacă îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:
a) sunt autorizaţi pentru subscrierea riscurilor de
incendiu şi alte calamităţi naturale prevăzute în anexa nr. 1, lit. B clasa 8,
la Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare;
b) sunt autorizaţi pentru
subscrierea riscurilor de catastrofe naturale, potrivit Ordinului preşedintelui
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 4/2002 pentru punerea în aplicare a
Normelor prudenţiale privind acoperirea riscurilor de catastrofe naturale;
c) vor deveni acţionari ai
Pool-ului de Asigurare împotriva Dezastrelor Naturale, denumit în continuare PAID;
d) nu se află într-o situaţie
de redresare financiară sau faliment prevăzută de legislaţia specială din
domeniul asigurărilor;
e) nu li s-au limitat sau
interzis operaţiunile şi nici nu li s-a retras autorizaţia conform art. 39 din
Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare în ultimii 2 ani;
f) dispun de o reţea
teritorială formată dintr-o unitate, sucursală ori agenţie înregistrată la
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului în fiecare judeţ şi în municipiul
Bucureşti, cu excepţia judeţului Ilfov, sau cel puţin un contract de mandat cu
un intermediar în asigurări persoană juridică care să îi reprezinte în
teritoriu pentru activitatea de încheiere a asigurărilor obligatorii pentru
locuinţe. Asigurătorii trebuie să facă dovada că intermediarii menţionaţi mai
sus îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Legii nr.
32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi că dispun în
orice moment de aceleaşi mijloace de desfăşurare a activităţii de contractare
şi gestiune a asigurărilor obligatorii pentru locuinţe ca şi
unităţile/subunităţile unui asigurător, dotare tehnică corespunzătoare, în
conformitate cu prevederile lit. h);
g) pentru fiecare unitate teritorială pe care o deţin
dispun de personal specializat pentru activitatea de constatare şi evaluare a
daunelor, precum şi pentru activitatea de plată a despăgubirilor, în baza unui
contract individual de muncă sau a unui contract de
mandat;
h) dispun, atât pentru sediul central, cât şi pentru
subunităţi, de o dotare cu tehnică de calcul şi software adecvate şi de
personal care să permită contractarea asigurării obligatorii a locuinţelor,
ţinerea unor evidenţe detaliate privind încheierea, derularea şi încetarea
asigurării, daunele plătite şi rezervele constituite şi transmiterea în format
electronic a acestor informaţii către baza de date administrată de PAID;
i) asigurătorii care au fost autorizaţi de Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor să încheie asigurarea obligatorie a locuinţelor pot
desfăşura această activitate prin intermediari numai la:
1. sediile principale sau secundare ale asigurătorilor
ori, după caz, ale agenţilor de asigurare persoane juridice ori ale agenţilor
de asigurare subordonaţi;
2. sediile principale sau
secundare ale brokerilor de asigurare şi/sau de reasigurare ori, după caz, ale
asistenţilor în brokeraj persoane juridice;
3. sediile principale sau
secundare ale asiguraţilor ori ale potenţialilor asiguraţi persoane juridice;
4. domiciliul sau, după caz,
reşedinţa asiguraţilor ori a potenţialilor asiguraţi persoane fizice;
5. domiciliul sau, după caz, reşedinţa agenţilor de
asigurare ori asistenţilor în brokeraj persoane fizice.
(2) Condiţiile pentru
încheierea asigurării obligatorii a locuinţelor, prevăzute la alin. (1),
trebuie îndeplinite pe toată perioada de valabilitate a autorizării de către
asigurătorii autorizaţi pentru încheierea acestei asigurări.
(3) Asigurătorii care au fost autorizaţi să încheie
asigurarea obligatorie a locuinţelor îşi asumă răspunderea pentru toate
poliţele de asigurare împotriva dezastrelor naturale, denumite în continuare PAD, distribuite intermediarilor în
asigurări, inclusiv pentru erorile sau omisiunile de redactare a poliţelor.
Art. 2. -In vederea autorizării pentru încheierea
asigurării obligatorii a locuinţelor, asigurătorii solicitanţi trebuie să
depună o cerere la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, împreună cu o
documentaţie care cuprinde următoarele:
a) documentaţia din care să rezulte îndeplinirea
condiţiilor prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a), b) şi c);
b) lista unităţilor teritoriale ale asigurătorului
şi/sau a sediilor aparţinând persoanelor juridice, cu care asigurătorul are
încheiate contracte de mandat pentru desfăşurarea activităţilor prevăzute la
art. 1 alin. (1) lit. f) şi g), însoţită de actele doveditoare, eliberate de
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, care atestă existenţa acestor
unităţi teritoriale şi de contractele de intermediere, acolo unde este cazul,
pentru asigurătorii care solicită autorizarea pentru încheierea asigurării
obligatorii a locuinţelor;
c) pentru fiecare unitate teritorială pe care o deţin
se prezintă, sub semnătura conducătorului societăţii, lista personalului
specializat în activitatea de constatare şi evaluare a daunelor, structura de
lucru necesară efectuării plăţilor de despăgubiri, precum şi alte informaţii
utile, centralizate, conform modelului prezentat în anexă;
d) declaraţia conducătorului
societăţii, precum şi a conducătorului compartimentului de specialitate, cu
privire la îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. h); în
cazurile în care activitatea de încheiere a asigurării obligatorii a
locuinţelor se desfăşoară şi prin intermediari autorizaţi, documentaţia va
cuprinde în completare şi copiile declaraţiilor intermediarilor privind
îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. h) pentru zonele în
care asigurătorul nu deţine unităţi proprii;
Art. 3. - (1) Cererile de autorizare pentru încheierea
asigurării obligatorii a locuinţelor, însoţite de documentaţia aferentă, se
soluţionează în termen de 30 de zile de la înregistrarea acestora la
registratura Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
(2) Dacă în urma analizării documentaţiei depuse
rezultă că aceasta nu respectă cerinţele prevăzute prin dispoziţiile art. 1,
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor poate dispune respingerea sau amânarea
deciziei de acordare a autorizaţiei, până la clarificarea tuturor aspectelor
relevante.
Art. 4. - Asigurătorii autorizaţi să încheie asigurarea
obligatorie a locuinţelor au obligaţia să transmită Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor, în termen de 30 de zile de la data autorizării, copiile
documentelor care atestă asocierea la PAID, inclusiv extrasul din hotărârea
adunării generale a acţionarilor sau, după caz, a consiliului de administraţie,
precum şi dovada privind vărsarea integrală a capitalului social.
Art. 5. - (1) Pentru activitatea de constatare şi
evaluare a daunelor, asigurătorii au obligaţia să dispună de personal
specializat (propriu sau împuternicit) în acest scop, care să acţioneze în numele
acestora, şi cu care asigurătorii au încheiat contract de muncă ori de mandat.
(2) Persoana juridică
împuternicită pentru desfăşurarea activităţii de constatare şi evaluare a
prejudiciilor pentru locuinţe poate acţiona în numele mai multor asigurători
autorizaţi să încheie asigurarea obligatorie a locuinţelor, în baza unor
contracte încheiate cu aceştia.
(3) Asigurătorii autorizaţi să încheie asigurarea
obligatorie a locuinţelor rămân direct şi nemijlocit răspunzători faţă de
beneficiarii PAD, chiar dacă activitatea de constatare şi evaluare a
prejudiciilor pentru locuinţe se face prin intermediul unor persoane
împuternicite.
Art. 6. - (1) Asigurătorii care eliberează PAD au
obligaţia de a transmite către baza de date administrată de PAID informaţii complete
privind poliţele de asigurare, încheiate direct sau prin intermediari.
(2) Asigurătorii care eliberează PAD sunt obligaţi să
transmită către baza de date administrată de PAID, prin sistem informatic,
utilizând un mediu de comunicare electronică, toate informaţiile privind
încheierea asigurării obligatorii a locuinţelor şi data de încetare a
valabilităţii sau de reziliere a documentelor de asigurare, precum şi
informaţii cu privire la prejudiciile înregistrate în baza PAD, ca urmare a
unor dezastre naturale produse pe parcursul derulării contractului de
asigurare.
Art. 7. -Anexa face parte integrantă din prezentele
norme.
ANEXA la norme
- faţă -
Antet asigurător
REŢEAUA TERITORIALĂ ŞI PERSONALUL SPECIALIZAT SAU
MANDATAT DE ASIGURĂTOR
pentru activitatea de constatare şi evaluare a
daunelor
Nr. crt.
|
Judeţe
|
Structura proprie de lucru
|
Persoana autorizată
|
Unităţile proprii1)
|
Datele de identificare2)
|
Personalul specializat3)
|
Denumirea/ Numele4)
|
Datele de identificare5)
|
1
|
Alba
|
|
|
|
|
|
2
|
Arad
|
|
|
|
|
|
3
|
Argeş
|
|
|
|
|
|
4
|
Bacău
|
|
|
|
|
|
5
|
Bihor
|
|
|
|
|
|
6
|
Bistriţa- Năsăud
|
|
|
|
|
|
7
|
Botoşani
|
|
|
|
|
|
8
|
Braşov
|
|
|
|
|
|
9
|
Brăila
|
|
|
|
|
|
10
|
Bucureşti
|
|
|
|
|
|
11
|
Buzău
|
|
|
|
|
|
12
|
Caraş- Severin
|
|
|
|
|
|
13
|
Cluj
|
|
|
|
|
|
14
|
Călăraşi
|
|
|
|
|
|
15
|
Constanţa
|
|
|
|
|
|
16
|
Covasna
|
|
|
|
|
|
17
|
Dâmboviţa
|
|
|
|
|
|
18
|
Dolj
|
|
|
|
|
|
19
|
Galaţi
|
|
|
|
|
|
20
|
Giurgiu
|
|
|
|
|
|
21
|
Gorj
|
|
|
|
|
|
22
|
Harghita
|
|
|
|
|
|
23
|
Hunedoara
|
|
|
|
|
|
24
|
Ialomiţa
|
|
|
|
|
|
25
|
Iaşi
|
|
|
|
|
|
Nr. crt.
|
Judeţe
|
Structura proprie de lucru
|
Persoana
autorizată
|
Unităţile proprii1)
|
Datele de identificare2)
|
Personalul specializat3)
|
Denumirea/ Numele4)
|
Datele de identificare5)
|
26
|
Maramureş
|
|
|
|
|
|
27
|
Mehedinţi
|
|
|
|
|
|
28
|
Mureş
|
|
|
|
|
|
29
|
Neamţ
|
|
|
|
|
|
30
|
Olt
|
|
|
|
|
|
31
|
Prahova
|
|
|
|
|
|
32
|
Satu Mare
|
|
|
|
|
|
33
|
Sălaj
|
|
|
|
|
|
34
|
Sibiu
|
|
|
|
|
|
35
|
Suceava
|
|
|
|
|
|
36
|
Teleorman
|
|
|
|
|
|
37
|
Timiş
|
|
|
|
|
|
38
|
Tulcea
|
|
|
|
|
|
39
|
Vaslui
|
|
|
|
|
|
40
|
Vâlcea
|
|
|
|
|
|
41
|
Vrancea
|
|
|
|
|
|
Sub sancţiunile prevăzute de art. 215 şi 292 din Codul
penal, declar pe propria răspundere că informaţiile raportate sunt reale,
concrete şi complete.
Semnătura autorizată
...................................
(ştampila asigurătorului)
- verso -
Coloana „Structura proprie de lucru" va conţine:
1) toate sucursalele
şi/sau agenţiile asigurătorului pentru fiecare judeţ, completate în coloana
„Unităţile proprii", acolo unde este cazul;
2) adresa, numerele de telefon (fix, mobil) şi fax, precum şi adresa
de e-mail ale fiecărei sucursale şi/sau agenţii a asigurătorului din fiecare
judeţ, completate în coloana „Datele de
identificare", acolo unde este cazul;
3) numele şi prenumele/denumirea persoanelor angajate ale societăţii
sau mandatate de către societate, specializate în activitatea de constatare şi
evaluare a daunelor, funcţia persoanelor, precum şi specialitatea, pentru
fiecare dintre sucursalele/agenţiile/intermediarii mandataţi ai asigurătorului,
completate în coloana „Personalul specializat".
Coloana „Persoana autorizată" va conţine:
4) numele sau
denumirea persoanei autorizate cu care asigurătorul are contract de mandat
pentru desfăşurarea activităţii de încheiere a asigurării obligatorii a
locuinţelor din fiecare judeţ;
5) adresa, numerele
de telefon (fix, mobil) şi fax, precum şi adresa de e-mail ale fiecărei
persoane autorizate.