ORDIN Nr. 2243
din 22 decembrie 2009
pentru aprobarea Schemei de
ajutor de stat privind sprijinirea investitiilor în extinderea si modernizarea
retelelor de distributie a energiei electrice si gazelor naturale
ACT EMIS DE: MINISTERUL
ECONOMIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 41 din 19 ianuarie 2010
Având în vedere prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale
în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 137/2007, şi ale Hotărârii Guvernului
nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru
perioada 2006-2013,
în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.720/2008 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Economiei, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul economiei emite
următorul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Schema de ajutor de stat
privind sprijinirea investiţiilor în extinderea şi modernizarea
reţelelor de distribuţie a energiei electrice şi gazelor
naturale, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Acordarea ajutorului de stat în conformitate
cu schema de ajutor de stat prevăzută la art. 1 se face cu
respectarea criteriilor privind ajutorul de stat stipulate în Liniile
directoare privind ajutorul de stat regional 2007-2013, adoptate de Comisia
Europeană şi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C
54/2006.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei,
Adriean Videanu
ANEXĂ
SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT
privind sprijinirea investiţiilor în extinderea
şi modernizarea reţelelor de distribuţie a energiei electrice
şi gazelor naturale
I. Introducere
Art. 1. - Prezentul act instituie o schemă de
ajutor de stat privind sprijinirea investiţiilor în extinderea şi
modernizarea reţelelor de distribuţie a energiei electrice şi
gazelor naturale.
Art. 2. - (1) Acordarea ajutoarelor de stat pentru
investiţii în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se face numai cu
respectarea criteriilor privind ajutorul de stat stipulate în Liniile
directoare privind ajutorul de stat regional 2007-20131.
(2) Prezenta schemă de ajutor de stat este
elaborată în conformitate cu următoarele documente:
a) Cadrul strategic naţional de
referinţă (CSNR) 2007-2013, documentul strategic naţional
prin care se stabilesc priorităţile de intervenţie ale
instrumentelor structurale, care face legătura între
priorităţile naţionale de dezvoltare stabilite în Planul
naţional de dezvoltare 2007-2013 şi priorităţile la nivel
european cuprinse în Orientările strategice privind coeziunea pentru
2007-2013;
b) Programul operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice", denumit în continuare POS CCE2
- axa prioritară 4 „Creşterea eficienţei energetice şi
a securităţii furnizării în contextul combaterii
schimbărilor climatice" - domeniul major de intervenţie 1
„Energie eficientă şi durabilă (îmbunătăţirea
eficienţei energetice şi dezvoltarea durabilă a sistemului
energetic din punct de vedere al mediului)", operaţiunea „Sprijinirea
investiţiilor în extinderea şi modernizarea reţelelor de
transport al energiei electrice, gazelor naturale şi al petrolului, precum
şi ale reţelelor de distribuţie a energiei electrice şi
gazelor naturale, în scopul reducerii pierderilor în reţea şi
realizării în condiţii de siguranţă şi continuitate a
serviciului de transport şi distribuţie" - partea de
distribuţie;
c) Harta naţională a ajutoarelor de stat
regionale pentru perioada 2007-20133;
d) Tratatul de aderare a României la Uniunea
Europeană4.
(3) De asemenea, schema contribuie la implementarea
prevederilor specifice din următoarele reglementări, strategii
şi politici naţionale:
a) Legea energiei electrice nr. 13/20075,
cu modificările şi completările ulterioare;
b) Legea gazelor nr. 351/20046, cu
modificările şi completările ulterioare;
1 Liniile
directoare privind ajutorul de stat regional 2007-2013, adoptate de Comisia
Europeană şi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C
54/2006.
2 Programul
operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice", aprobat prin Decizia Comisiei C(2007) 3.472/2007.
3 Harta ajutorului
naţional regional de stat, aprobată pentru perioada 2007-2013 prin
Decizia N 2/07, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 73
din 30 martie 2007.
4 Tratatul de
aderare a României la Uniunea Europeană, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. L 157 din 21 iunie 2005 şi în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 465 din 1 iunie 2005.
5 Legea nr.
13/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din
23 ianuarie 2007. 6 Legea nr. 351/2004, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 28 iulie 2004.
c) Ordonanţa Guvernului nr. 22/2008 privind
eficienţa energetică şi promovarea utilizării la
consumatorii finali a surselor regenerabile de energie7;
d) Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007 privind
aprobarea Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-20208;
e) Hotărârea Guvernului nr. 163/2004 privind
aprobarea Strategiei naţionale în domeniul eficienţei energetice9;
f) Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 privind
regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul
operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale10,
cu modificările şi completările ulterioare.
II. Obiectivul schemei
Art. 3. - (1) Obiectivul principal al schemei de ajutor
de stat îl reprezintă sprijinirea realizării de investiţii în
reţelele de distribuţie de energie electrică şi gaze
naturale pentru reducerea pierderilor de energie, creşterea
securităţii în furnizare, evitarea situaţiilor de criză
şi atingerea performanţelor economice şi standardelor de
calitate solicitate de către consumatorii de energie.
(2) Realizarea investiţiilor prevăzute de
prezenta schemă de ajutor de stat va contribui şi la atingerea
ţintei asumate de România în cadrul POS CCE şi în Strategia
energetică a României pentru perioada 2007-2020, respectiv reducerea
intensităţii energetice primare cu 40% până în 2015 (fată
de 2001).
III. Necesitatea
implementării schemei de ajutor de stat
Art. 4. - (1) Obiectivele Strategiei energetice a
României sunt în concordanţă cu Strategia Lisabona, Carta verde
pentru Strategia europeană pentru energie durabilă, competitivă
şi sigură şi cu Comunicarea Comisiei către Consiliul
European şi către Parlamentul European „O politică energetică
pentru Europa" şi sunt orientate spre asigurarea securităţii
furnizării de energie, creşterii eficienţei energetice,
protecţiei mediului, toate având în vedere necesitatea dezvoltării
economice şi regionale.
(2) Imbunătăţirea eficienţei
energetice reprezintă o prioritate a Strategiei energetice a României pentru
perioada 2007-2020, care trebuie să contrabalanseze tendinţa de
creştere atât a consumului de energie primară, cât şi a
consumului final de energie în toate sectoarele economiei. Astfel, prin
Strategia energetică a României s-a stabilit ca obiectiv strategic
îmbunătăţirea eficienţei energetice în România pe întregul
lanţ de resurse naturale, producţie, transport, distribuţie
şi utilizare finală, estimându-se o reducere cu circa 3% pe an a
intensităţii energetice pe ansamblul economiei naţionale,
până în anul 2015.
(3) In acest sens, îmbunătăţirea
eficienţei energetice contribuie la realizarea următoarelor obiective
ale politicii energetice şi de dezvoltare a României şi a UE:
securitatea în furnizarea de energie, creşterea competitivităţii
şi dezvoltarea durabilă.
Art. 5. - Competitivitatea economică şi
dezvoltarea durabilă se bazează în mare măsură pe consumul
eficient de resurse energetice şi de energie. România este
caracterizată printr-o intensitate energetică primară şi
finală extrem de ridicată comparativ cu media UE 25 (intensitatea
energetică primară şi finală este de aproximativ 3 ori mai
ridicată în România faţă de UE), precum şi printr-o
eficienţă energetică redusă pe întreg lanţul de
producţie-transport-distribuţie-consumator final de energie. Aceste
decalaje şi deficienţe constituie un handicap important pentru
competitivitatea regiunilor de dezvoltare din România, mai ales în perspectiva
creşterii treptate a preţurilor la energie şi alinierea acestora
la nivelurile europene.
Art. 6. - Obiectivele prevăzute la art. 3 şi
4 sunt realizabile şi prin investiţii semnificative în modernizarea
şi extinderea reţelelor de distribuţie de energie electrică
şi gaze naturale, care vor contribui la reducerea disparităţilor
dintre regiuni şi vor crea premisele pentru dezvoltarea economică a
zonelor în care vor fi implementate aceste proiecte.
Art. 7. - (1) In conformitate cu axa prioritară 4
a POS CCE şi cu Strategia energetică a României pentru perioada
2007-2020, reţelele de distribuţie a energiei electrice sunt
caracterizate printr-un grad avansat de uzură fizică (circa 65%) a
liniilor electrice de joasă, medie şi înaltă tensiune (110 kV),
a staţiilor de transformare şi a posturilor de transformare. La
aceasta se adaugă uzura morală, 30% din instalaţii fiind
echipate cu aparataj produs în anii '60. De asemenea, consumul propriu
tehnologic în reţelele de distribuţie (inclusiv pierderile
comerciale) a atins în anul 2004 valoarea medie anuală de 12,6%,
comparativ cu media ţărilor din UE de 7,3%.
(2) In acest sens, pentru a asigura securitatea
funcţionării Sistemului electroenergetic naţional (SEN), este
necesar a se realiza investiţii în reţelele de distribuţie.
Art. 8. - (1) In conformitate cu axa prioritară 4
a POS CCE şi cu Strategia energetică a României pentru perioada 2007-
2020, reţelele de distribuţie a gazelor naturale sunt caracterizate
prin gradul ridicat de uzură a conductelor şi branşamentelor,
circa 40% având durata normată de viaţă depăşită.
(2) In acest sens sunt necesare investiţii în
reţelele de distribuţie a gazelor naturale pentru realizarea în
condiţii de siguranţă şi continuitate a serviciilor de
distribuţie.
IV. Domeniul de
aplicare
Art. 9. - Prezenta schemă de ajutor de stat se
aplică operatorilor economici din cele 8 regiuni de dezvoltare ale
României, considerate regiuni asistate potrivit art. 87 (3) lit. a) din
Tratatul CE şi specificate prin Harta naţională a ajutoarelor
regionale pentru România pentru perioada 2007-2013, care îndeplinesc
condiţiile prevăzute la art. 11.
V. Definiţii
Art. 10. -In sensul prezentei scheme, următorii
termeni se definesc astfel:
a) întreprinderile mici şi mijlocii (IMM) -
se încadrează în definiţia IMM-urilor conform anexei nr. I din
Regulamentului CE nr. 800/200811 de declarare a anumitor categorii
de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea art. 87 şi
88 din tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare);
b) întreprindere mare - orice întreprindere
care nu se încadrează în definiţia IMM-urilor;
c) începerea lucrărilor - fie începerea
lucrărilor de construcţii, fie primul angajament ferm care
creează obligaţii juridice de comandă a echipamentelor,
dacă acesta este anterior, excluzând studiile de fezabilitate preliminare;
d) investiţia iniţială - o
investiţie în active corporale şi necorporale legată de crearea
unei noi unităţi, extinderea unei unităţi existente,
diversificarea producţiei unei unităţi prin realizarea de
produse noi, suplimentare, sau schimbarea fundamentală a procesului global
de producţie a unei unităţi existente.
7 Ordonanţa
Guvernului nr. 22/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 628 din 29 august 2008.
8 Hotărârea
Guvernului nr. 1.069/2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 781 din 19 noiembrie 2007.
9 Hotărârea
Guvernului nr. 163/2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 160 din 24 februarie 2004.
10 Hotărârea
Guvernului nr. 759/2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 517 din 1 august 2007.
11 Regulamentul CE
nr. 800/2008, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214 din 9
august 2008.
Achiziţionarea de acţiuni sau părţi
sociale emise de către o întreprindere nu constituie investiţie
iniţială;
e) costuri eligibile - costurile care se vor
suporta pentru realizarea investiţiei iniţiale şi care pot fi
finanţate din ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei scheme;
f) intensitatea ajutorului de stat în echivalent
subvenţie brută - valoarea actualizată a ajutorului
exprimată ca procent din valoarea actualizată a costurilor eligibile
ale investiţiilor;
g) rata de actualizare - este rata de
referinţă în vigoare la data acordării ajutorului de stat,
calculată conform Comunicării Comisiei Europene privind revizuirea
metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de scont12;
h) operator de distribuţie energie
electrică - orice persoană juridică ce deţine, sub
orice titlu, o reţea electrică de distribuţie şi este
titulară a unei licenţe de distribuţie, în condiţiile Legii
nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare, prin
care răspunde de operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacă
este necesar, dezvoltarea reţelei de distribuţie într-o anumită
zonă şi, acolo unde este aplicabil, interconectarea acesteia cu alte
sisteme, precum şi de asigurarea capacităţii pe termen lung a
sistemului de a răspunde cererilor rezonabile privind distribuţia
energiei electrice;
i) operator de distribuţie gaze naturale -
persoana juridică titulară a licenţei de distribuţie, în
condiţiile Legii nr. 351/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, care are ca specific activitatea de
distribuţie a gazelor naturale în una sau mai multe zone delimitate;
j) administrator al schemei - Ministerul
Economiei, prin Direcţia generală energie, petrol şi gaze, în
calitate de organism intermediar pentru axa prioritară 4 „Creşterea
eficienţei energetice şi a securităţii furnizării, în
contextul combaterii schimbărilor climatice" din POS CCE;
k) furnizor de ajutor de stat - Ministerul
Economiei, prin Autoritatea de management a POS CCE.
VI. Beneficiari
Art. 11. - Potenţialii beneficiari sunt persoane
juridice care deţin în proprietate reţelele de distribuţie a
energiei electrice şi gazelor naturale şi care:
- fie sunt operatori de distribuţie a energiei
electrice sau operatori de distribuţie a gazelor naturale;
- fie au încheiat acte juridice cu operatori de
distribuţie a energiei electrice sau operatori de distribuţie a
gazelor naturale, prin care se reglementează modul de folosire de
către aceştia a reţelelor sau staţiilor aflate în
proprietatea lor.
Art. 12. - Beneficiarii vor depune proiecte individual.
Art. 13. - Criteriile de eligibilitate a
potenţialilor beneficiari vizează următoarele:
• potenţialul beneficiar îndeplineşte
condiţiile prevăzute la art. 11;
• potenţialul beneficiar nu se află în
procedură de faliment sau lichidare, activitatea sa nu este
administrată de un judecător sindic, nu are restricţii în
activităţile comerciale, nu este subiectul unei înţelegeri a
creditorilor sau nu se află într-o situaţie similară cu cele
menţionate anterior ori în dificultate, în conformitate cu Liniile
directoare comunitare privind ajutorul de stat acordat pentru salvarea şi
restructurarea companiilor aflate în dificultate (Comunicarea Comisiei nr. C244
din 1 octombrie 200413);
• potenţialul beneficiar nu are datorii ce
depăşesc limitele prevăzute de legislaţia
naţională în vigoare, privind plata taxelor şi a altor
contribuţii la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, bugete
speciale şi bugete locale, inclusiv obligaţiile de plată privind
reeşalonările, (pe baza certificatelor de atestare fiscală
privind plata taxelor şi impozitelor către bugetul de stat, local,
special);
• potenţialul beneficiar şi reprezentantul
legal al acestuia nu au fost sau nu sunt condamnaţi printr-o hotărâre
definitivă şi irevocabilă în cadrul unui proces pentru
fraudă, corupţie, implicare în crimă organizată sau orice
altă activitate ilegală, care poate dăuna interesului financiar
naţional sau al Comunităţii;
• potenţialul beneficiar nu este declarat într-o
situaţie gravă de încălcare a prevederilor legislaţiei
privind achiziţiile publice şi/sau a obligaţiilor asumate
printr-un contract/acord de finanţare din fonduri publice, conform legislaţiei
în vigoare;
• potenţialul beneficiar demonstrează
că deţine resursele financiare necesare asigurării
cofinantării proiectului (contribuţie proprie, împrumuturi bancare
etc);
• potenţialul beneficiar dispune de resursele
umane corespunzătoare pentru implementarea proiectului;
• potenţialul beneficiar are capacitatea de a
asigura operarea şi întreţinerea infrastructurii timp de 5 ani
după finalizarea implementării proiectului sau 3 ani, în cazul
IMM-urilor (resurse umane şi financiare);
• în cazul în care potenţialul beneficiar este/a
fost subiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei
decizii a Consiliului Concurenţei sau a Comisiei Europene,
rămasă definitivă şi irevocabilă, potenţialul
beneficiar nu poate primi ajutor în baza prezentei scheme de ajutor de stat
până când vechiul ajutor şi dobânzile aferente nu au fost
recuperate/rambursate integral;
• potenţialul beneficiar justifică
necesitatea finanţării proiectului prin ajutor de stat;
• îndeplineşte şi alte condiţii
specificate în Ghidul solicitantului14, care nu aduc atingere
prevederilor în materie de ajutor de stat.
Art. 14. - Numărul maxim estimat de beneficiari
este de 30.
VII. Condiţii
de eligibilitate a proiectelor
Art. 15. - (1) In cadrul schemei de ajutor de stat pot
fi finanţate exclusiv proiectele care prevăd realizarea de
investiţii în extinderea şi modernizarea reţelelor de
distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale în scopul
reducerii pierderilor în reţea şi al realizării în condiţii
de siguranţă şi continuitate a serviciului de distribuţie.
(2) Criteriile de eligibilitate a proiectelor
vizează următoarele:
• scopul şi obiectivele proiectului propus sunt în
conformitate cu obiectivele operaţiunii prevăzute în axa
prioritară 4 a POS CCE, domeniul major de intervenţie 1, inclusiv
obiectivele Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-2020;
• proiectul este implementat pe teritoriul României;
• activităţile proiectului nu au fost
finanţate, nu sunt finanţate în prezent din alte fonduri publice, cu
excepţia studiilor preliminare (studiul de prefezabilitate, analiza
geotopografică şi studiul de fezabilitate), şi, în cazul
societăţilor privatizate, nu constituie o obligaţie a acestora,
prevăzută în contractul de privatizare;
• proiectul are toate documentele necesare pentru
realizarea acestuia, prevăzute în Ghidul solicitantului;
• în cadrul proiectului nu s-au efectuat cheltuieli
înainte de data publicării schemei de ajutor de stat în Monitorul Oficial
al României, Partea I;
12 Comunicarea
Comisiei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C14 din 19
ianuarie 2008.
13 Comunicarea
Comisiei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C244 din 1
octombrie 2004.
14 Ghidul
solicitantului este disponibil pe pagina web a Autorităţii de
management pentru POS CCE (http://amposcce.minind.ro) şi pe pagina
web a Organismului intermediar pentru energie (http://oie.minind.ro).
• în cadrul proiectului trebuie să nu se fi
efectuat activităţi care să semnifice „începerea
lucrărilor", în sensul art. 10 lit. c), înainte de obţinerea
acordului de principiu din partea autorităţii responsabile cu
administrarea schemei de ajutor de stat, conform art. 28 alin. (1);
• proiectul respectă reglementările
naţionale şi comunitare privind protecţia mediului,
achiziţiile publice, informarea şi publicitatea;
• îndeplineşte şi alte condiţii
specificate în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în
materie de ajutor de stat.
VIII. Durata
Art. 16. - Prezenta schemă de ajutor de stat,
intră în vigoare după aprobarea acesteia de către Comisia
Europeană, la data publicării ei în Monitorul Oficial al României,
Partea I, şi se aplică până la data de 31 decembrie 2013.
IX. Bugetul schemei
de ajutor de stat
Art. 17. - (1) Bugetul total alocat al schemei de ajutor
de stat este de 28.400.000 euro (echivalent în lei), din care 88%
reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul European
de Dezvoltare Regională şi restul reprezintă fonduri de
cofinanţare publică asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Economiei, şi este defalcat estimativ pe ani astfel:
Defalcare orientativă pe ani (mil. euro)
An
|
Total:
(Fonduri comunitare şi fonduri
publice naţionale)
|
2009
|
3,97
|
2010
|
5,35
|
2011
|
7,21
|
2012
|
7,08
|
2013
|
4,79
|
Total 2009-2013
|
28,4
|
NOTĂ:
Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru
anul viitor.
(2) Derularea operaţiunilor financiare determinate
de utilizarea fondurilor prevăzute la alin. (1) se face în conformitate cu
prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr.
80/2008 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind deschiderea şi
funcţionarea conturilor pentru gestionarea asistenţei financiare
nerambursabile şi a fondurilor de la bugetul de stat, în cadrul
obiectivului convergenţă.
X. Modalitatea de
acordare a ajutorului de stat
Art. 18. - Măsurile de sprijin acordate
beneficiarilor schemei de ajutor de stat pentru realizarea de investiţii
constau în acordarea de alocări financiare nerambursabile din fonduri
comunitare şi naţionale.
Art. 19. - Sumele pot fi acordate în mai multe
tranşe. Actualizarea se va face utilizând rata de referinţă
aplicabilă pentru România la data acordării ajutorului de stat. Data
acordării ajutorului de stat este data semnării contractului de finanţare
de către ambele părţi.
XI. Intensitatea
maximă a finanţării
Art. 20. - Intensitatea maximă a
finanţării acordate nu poate depăşi:
a) 40% din totalul cheltuielilor eligibile, în regiunea
Bucureşti-Ilfov;
b) 50% din totalul cheltuielilor eligibile, în
celelalte 7 regiuni de dezvoltare ale României.
Art. 21. -Aceste intensităţi se
majorează cu 20% în cazul întreprinderilor mici şi cu 10% în cazul
întreprinderilor mijlocii.
Art. 22. - Diferenţa până la valoarea
totală a proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta
trebuie să aducă o contribuţie financiară de cel puţin
30% din costurile eligibile, fie resurse proprii, fie surse atrase, sub o
formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public15.
Art. 23. - Valoarea maximă a finanţării
acordate în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat nu poate depăşi
echivalentul în lei a 4 milioane euro pe proiect.
XII. Cheltuieli
eligibile
Art. 24. - Prevederile prezentului capitol sunt în
concordanţă cu dispoziţiile Liniilor directoare privind ajutorul
de stat regional 2007-2013 şi ale Hotărârii Guvernului nr. 759/2007
privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul
operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 25. - Sunt considerate cheltuieli eligibile
următoarele categorii de cheltuieli cu investiţia iniţială:
a) costurile investiţiilor în active corporale -
considerate integral, atât pentru întreprinderi mari, cât şi pentru
IMM-uri;
b) costul investiţiilor în active necorporale. In
cazul IMM-urilor, se ia în considerare costul integral al acestor
investiţii, iar în cazul întreprinderilor mari, aceste costuri nu pot fi
admise decât până la o limită de 50% din cheltuielile eligibile
totale ale proiectului;
c) costurile studiilor pregătitoare şi
costurile serviciilor de consultanţă aferente investiţiilor,
numai în cazul IMM-urilor şi până la o intensitate a ajutorului de
50% din costurile efectiv suportate.
Art. 26. - (1) n sensul prezentei scheme de ajutor de
stat,In investiţiile în active corporale privesc terenuri,
construcţii, utilaje sau instalaţii, iar investiţiile în active
necorporale privesc activele care rezultă în urma transferului de
tehnologie prin achiziţia de brevete, licenţe, know-how sau
cunoştinţe tehnice nebrevetate.
(2) Costul de achiziţie a terenului este eligibil
în cotă de maximum 10% din cheltuielile totale eligibile ale proiectului.
(3) Pentru a fi incluse în investiţia
iniţială, activele necorporale trebuie să îndeplinească
următoarele condiţii:
a) să fie utilizate în exclusivitate în
locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional;
b) să fie considerate active amortizabile;
c) să fi fost achiziţionate de la un
terţ, în condiţii de piaţă;
d) să fie incluse în categoria activelor proprii
firmei şi să rămână în locaţia care a beneficiat de
ajutor de stat regional pentru o perioadă de cel puţin 5 ani, în
cazul întreprinderilor mari, sau 3 ani, în cazul IMM-urilor.
Art. 27. - (1) Activele achiziţionate, cu
excepţia terenurilor, trebuie să fie noi şi procurate în
condiţii de piaţă.
(2) Toate costurile aferente investiţiei vor fi
considerate fără TVA.
(3) Cheltuielile privind achiziţia de active
corporale sau necorporale prin leasing nu sunt eligibile.
(4) Proiectele pentru care cheltuielile au avut loc
înainte de data publicării schemei de ajutor de stat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nu vor fi eligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor
de stat.
15 De exemplu,
credite negarantate de stat, aport al acţionarilor, alţii decât
organisme ale statului, credite contractate în condiţii de piaţă
etc.
(5) Ulterior încheierii contractului de finanţare,
beneficiarul nu va mai putea primi finanţări din alte surse publice
pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului sub sancţiunea
rezilierii contractului de finanţare şi a returnării sumelor
rambursate.
XIII. Necesitatea
ajutorului de stat şi a menţinerii investiţiei
Art. 28. - (1) Ajutorul de stat regional pentru
investiţii nu poate fi acordat în cadrul prezentei scheme de ajutor de
stat decât dacă, înaintea începerii lucrărilor, beneficiarul a
prezentat o cerere în acest scop şi dacă autoritatea
responsabilă de administrarea schemei a confirmat ulterior în scris
că, sub rezerva unei verificări mai detaliate, proiectul
îndeplineşte în principiu condiţiile de eligibilitate stabilite în
schemă înaintea începerii lucrărilor.
(2) In situaţia în care lucrările încep
anterior îndeplinirii condiţiilor stabilite în alin. (1), întregul proiect
nu va mai fi eligibil pentru ajutor.
(3) Investiţia realizată cu sprijin
financiar în cadrul schemei de ajutor de stat trebuie menţinută în
regiunea beneficiară pentru o perioadă de cel puţin 5 ani de la
data finalizării lucrărilor, pentru întreprinderi mari, sau 3 ani,
pentru IMM-uri. Această regulă nu împiedică înlocuirea
instalaţiilor sau echipamentelor uzate moral în decursul acestei perioade
de 5 ani (respectiv 3 ani) datorită schimbărilor tehnologice rapide,
cu condiţia ca activitatea economică să se desfăşoare
în continuare în regiunea în cauză pe o durată egală cu perioada
minimă prevăzută.
XIV. Reguli privind
cumulul ajutoarelor de stat
Art. 29. - Pentru acelaşi beneficiar, plafonul
maxim al intensităţii ajutorului de stat stabilit prin prezenta
schemă de ajutor de stat trebuie respectat când, pentru aceleaşi
costuri eligibile, ajutorul se acordă în cadrul mai multor scheme sau în
combinaţie cu un ajutor ad-hoc, indiferent de faptul că
finanţarea provine din surse locale, regionale, naţionale sau
comunitare.
Art. 30. - Ajutorul de stat acordat în cadrul schemei
nu poate fi cumulat cu un ajutor de minimis acordat în baza
legislaţiei privind ajutorul de minimis în vigoare la momentul
acordării acestuia, raportat la aceleaşi costuri eligibile, dacă
un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului de stat care
depăşeşte intensitatea brută maximă admisibilă
prevăzută în prezenta schemă.
XV. Modalitatea de
derulare a schemei
Art. 31. - Ministerul Economiei, prin Direcţia
generală energie, petrol şi gaze, în calitate de organism intermediar
pentru axa prioritară 4 din POS CCE, este autoritatea responsabilă de
administrarea prezentei scheme de ajutor de stat, sub coordonarea
autorităţii de management a aceluiaşi program, în calitate de
furnizor de ajutor de stat, urmând să asigure derularea acesteia şi
fiind răspunzător pentru buna ei desfăşurare.
Art. 32. - (1) Procedura de implementare şi
derularea schemei de ajutor de stat se desfăşoară după cum
urmează:
1. lansarea cererii de propuneri de proiecte;
2. primirea şi înregistrarea cererii de
finanţare;
3. verificarea conformităţii administrative
şi a eligibilităţii propunerilor de proiecte şi
beneficiarilor: numai propunerile de proiecte care trec de această
etapă vor putea face obiectul etapei următoare; transmiterea
către beneficiar a acordului de principiu că sunt îndeplinite condiţiile
de eligibilitate prevăzute de schemă, potrivit art. 28 alin. (1);
4. evaluarea tehnică şi financiară a
proiectelor, în conformitate cu criteriile de evaluare aprobate de comitetul de
monitorizare a POS CCE şi care vizează:
a) relevanţa proiectului, rezultată din
contribuţia proiectului la obiectivele POS CCE/axei prioritare
4/domeniului major de intervenţie/operaţiunii şi la strategiile
specifice naţionale şi regionale (crearea de locuri de muncă,
creşterea productivităţii, structura investiţiei propuse,
localizare în poli de competitivitate/poli de creştere etc);
b) calitatea şi coerenţa proiectului,
rezultate din calitatea propunerii tehnice şi financiare: obiective
şi activităţi clare, planificarea adecvată a
implementării, coerenţa obiectivelor planificate cu
activităţile propuse, graficul de implementare şi bugetul;
identificarea riscurilor posibile şi a soluţiilor pentru
reducerea/evitarea acestora, după caz;
c) maturitatea proiectului, rezultată de
exemplu din disponibilitatea studiilor/licenţelor/autorizaţiilor
necesare pentru implementarea proiectului, începerea procedurii de
achiziţii publice (unde este cazul) etc;
d) sustenabilitatea proiectului, rezultată din
capacitatea potenţialului beneficiar de a asigura operarea şi
menţinerea investiţiei (tehnic, financiar, resurse umane) după
terminarea proiectului, fără sprijin financiar public;
5. selecţia proiectelor;
6. întocmirea şi semnarea contractului de
finanţare;
7. derularea proiectelor şi rambursarea
cheltuielilor: plăţile se efectuează de către unitatea de
plată a POS CCE, numai pe bază de documente justificative, după
aprobarea cererii de rambursare; în cazul în care beneficiarul optează
pentru prefinanţare, aceasta se acordă şi se recuperează în
conformitate cu prevederile legale;
8. efectuarea monitorizării pe durata
derulării proiectelor;
9. finalizarea proiectelor: plata finală se face
în baza documentaţiei prezentate în conformitate cu prevederile
contractuale;
10. efectuarea monitorizării după
implementarea proiectelor pe o perioadă de 5 ani, în cazul
întreprinderilor mari, şi pe o perioadă de 3 ani, în cazul
IMM-urilor.
(2) Pentru a beneficia de ajutorul acordat conform
prezentei scheme de ajutor de stat, potenţialul beneficiar va depune la
Ministerul Economiei, adresată Organismului intermediar pentru energie, o
cerere de finanţare corespunzătoare operaţiunii menţionate
la art. 2 alin. (2) lit. a), însoţită de documentele solicitate în
Ghidul solicitantului.
(3) Conţinutul cererii de finanţare şi
al documentelor însoţitoare ale acesteia, precum şi cererea de
propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului vor fi publicate pe pagina
oficială de web a Ministerului Economiei, la adresele http://oie.minind.ro
şi http://amposcce.minind.ro
Art. 33. - Cererile de finanţare şi documentele
însoţitoare ale acesteia se vor depune la Organismul intermediar pentru
energie la o dată care va fi anunţată odată cu lansarea
cererii de propuneri de proiecte, pe pagina oficială de web a Organismului
intermediar pentru energie: http://oie.minind.ro şi a
autorităţii de management a POS CCE: http://amposcce.minind.ro.
XVI. Reguli privind
raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
Art. 34. - Textul schemei de ajutor de stat, precum
şi textul actului normativ pentru aprobarea schemei vor fi publicate
integral pe pagina oficială de web a Ministerului Economiei, la adresele http://oie.minind.rosi
http://amposcce.minind.ro, după publicarea acesteia în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 35. - Furnizorul de ajutor de stat va monitoriza respectarea
condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în
prezenta schemă de ajutor de stat pe toată durata de derulare a
acesteia şi are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele
acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun.
Art. 36. - Beneficiarii sunt obligaţi să
raporteze în conformitate cu prevederile contractului de finanţare stadiul
realizării lucrărilor de investiţii până la finalizarea
proiectului şi să furnizeze alte informaţii suplimentare, la
cererea Organismului intermediar pentru energie, prin transmiterea către
acesta a formularului de raportare prevăzut în anexa la Ghidul
solicitantului.
Art. 37. - (1) Furnizorul de ajutor de stat se va
asigura că investiţiile vor fi menţinute în regiune pe o
perioadă 5 ani de la finalizarea acestora, în cazul întreprinderilor mari,
sau 3 ani, în cazul IMM-urilor.
(2) In situaţia în care constată
nerespectarea condiţiei prevăzute la alin. (1), precum şi a
tuturor celorlalte condiţii prevăzute în prezenta schemă de
ajutor de stat, furnizorul de ajutor de stat va întreprinde toate demersurile
necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente,
calculate conform prevederilor comunitare şi naţionale în vigoare.
Art. 38. - (1) Furnizorul de ajutor de stat şi
administratorul schemei de ajutor de stat sunt obligaţi să
păstreze toate informaţiile referitoare la ajutoarele acordate în
cadrul acesteia (documentele justificative aferente ajutorului de stat
acordat), pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării
ultimului ajutor16, dar nu mai puţin de o perioadă care
expiră după 5 ani de la închiderea oficială sau
parţială a POS CCE.
(2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi
să păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data ultimului
ajutor acordat în cadrul schemei de ajutor de stat17, toate
documentele necesare şi să ţină o evidenţă
specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme de
ajutor de stat, a unor scheme de minimis sau alte ajutoare de stat prin care
s-a finanţat investiţia în cauză, din care să reiasă
suma totală a ajutoarelor de stat şi a ajutoarelor de minimis primite,
defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informaţii privind forma
ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare de stat
individuale), precum şi baza legală prin care acestea au fost
acordate.
Art. 39. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite
Consiliului Concurenţei orice informaţie solicitată cu privire
la prezenta schemă de ajutor de stat.
Art. 40. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite
Consiliului Concurenţei o raportare anuală cu privire la
implementarea schemei în conformitate cu Regulamentul Consiliului
Concurenţei privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus
în aplicare prin Ordinul Consiliului Concurenţei nr. 175/200718,
şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 'al Comisiei din 21 aprilie 2004 de
punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de
stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE, cu
modificările şi completările uiterioare19.
Art. 41. -Administratorul prezentei scheme de ajutor de
stat are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de
stat, în formatul şi în termenul solicitat de către acesta, toate
datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor
de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art.
35, 37, 39 şi 40 ale prezentei scheme de ajutor de stat.
16 Data
acordării ultimului ajutor în cadrul schemei de ajutor de stat va fi
publicată pe pagina web a autorităţii de management.
17 Data
acordării ultimului ajutor în cadrul schemei de ajutor de stat va fi
publicată pe pagina web a autorităţii de management.
18 Ordinul
Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 436 din 28 iulie 2007.
19 Regulamentul
Comisiei (CE) nr. 794/2004, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
nr. L 140 din 30 aprilie 2004.