ORDIN Nr. 2212
din 21 iulie 2008
pentru aprobarea
precizarilor de aplicare a unor prevederi din Normele metodologice de aplicare
a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului
nr. 44/2004, referitoare la achizitionarea documentelor administrative de
insotire, documentelor de insotire simplificate si aprobarea notelor de comanda
aferente marcajelor utilizate pentru marcarea produselor accizabile
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 562 din 25 iulie 2008
In baza prevederilor art. II din Hotărârea Guvernului nr. 213/2007 privind modificarea şi completarea
Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004,
având în vedere dispoziţiile pct. 19 alin. (10) şi (11)
şi ale pct. 28 alin. (1) de la titlul VII „Accize şi alte taxe speciale"
din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 11
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi
completările ulterioare,
în vederea punerii în aplicare a dispoziţiilor pct. 42 din anexa nr. 1 la Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 487/2007 pentru
aprobarea măsurilor tranzitorii, a etapelor şi termenelor de realizare a
transferului competenţelor şi atribuţiilor privind administrarea accizei către
Autoritatea Naţională a Vămilor, cu modificările
ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Documentele administrative de însoţire şi
documentele de însoţire simplificate se distribuie de Compania Naţională
„Imprimeria Naţională" - S.A. Direcţiei tehnici de vămuire şi tarif vamal
din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor, direcţiilor judeţene pentru accize
şi operaţiuni vamale şi Direcţiei pentru Accize şi Operaţiuni Vamale a
Municipiului Bucureşti, conform solicitării acestora, în baza unei comenzi
lunare.
(2) Comenzile pentru documentele administrative de
însoţire şi documentele de însoţire simplificate se transmit către Compania
Naţională „Imprimeria Naţională" - S.A. de către Direcţia tehnici de vămuire
şi tarif vamal din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor, direcţiile judeţene
pentru accize şi operaţiuni vamale şi Direcţia pentru Accize şi Operaţiuni
Vamale a Municipiului Bucureşti în perioada 1-10 a lunii curente pentru
necesarul lunii următoare. In funcţie de necesităţi, se pot transmite şi
comenzi suplimentare.
(3) Compania Naţională „Imprimeria Naţională"-
S.A. va tipări documentele administrative de însoţire şi documentele de
însoţire simplificate pe baza unui necesar mediu lunar anterior, asigurând
permanent un stoc de siguranţă pentru 1-5 luni.
(4) Documentele administrative de însoţire şi
documentele de însoţire simplificate se livrează de Compania Naţională
„Imprimeria Naţională"- S.A. Direcţiei tehnici de vămuire şi tarif vamal
din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor, direcţiilor judeţene pentru accize
şi operaţiuni vamale şi Direcţiei pentru Accize şi Operaţiuni Vamale a
Municipiului Bucureşti, pe bază de factură fiscală şi proces-verbal de recepţie
cantitativă şi calitativă, în care se consemnează seria şi numărul formularelor
livrate.
(5) Transportul documentelor
administrative de însoţire şi al documentelor de însoţire simplificate la
Autoritatea Naţională a Vămilor, direcţiile judeţene pentru accize şi
operaţiuni vamale sau la Direcţia pentru Accize şi Operaţiuni Vamale a
Municipiului Bucureşti, după caz, se asigură de Compania Naţională „Imprimeria
Naţională"-S.A.
Art. 2. - (1) Distribuirea documentelor administrative
de însoţire şi a documentelor de însoţire simplificate către utilizatori se
face pe baza notelor de comandă aprobate de către Direcţia tehnici de vămuire
şi tarif vamal din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor, direcţiile judeţene
pentru accize şi operaţiuni vamale şi Direcţia pentru Accize şi Operaţiuni
Vamale a Municipiului Bucureşti.
(2) Modelul notei de comandă este prevăzut în anexa nr.
15 la titlul VII „Accize şi alte taxe speciale" din Normele metodologice
de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Nota de comandă se
întocmeşte în 3 exemplare şi se depune la Direcţia tehnici de vămuire şi tarif
vamal din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor, direcţiile judeţene pentru
accize şi operaţiuni vamale sau la Direcţia pentru Accize şi Operaţiuni Vamale
a Municipiului Bucureşti, după caz, astfel:
a) la Direcţia tehnici de vămuire şi tarif vamal din
cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor, de către operatorii economici
administraţi de către Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili, în baza prevederilor Ordinului ministrului economiei şi
finanţelor nr. 1.354/2007 pentru actualizarea marilor contribuabili prevăzuţi de Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 753/2006 privind organizarea activităţii de administrare a marilor
contribuabili, cu modificările şi completările ulterioare;
b) la direcţia judeţeană pentru accize şi operaţiuni
vamale sau la Direcţia pentru Accize şi Operaţiuni Vamale a Municipiului
Bucureşti, după caz, de către operatorii economici care îşi au sediul social în
raza de competenţă teritorială a acesteia.
(4) Nota de comandă se aprobă în termen de 7 zile
lucrătoare de la data înregistrării la autoritatea fiscală competentă prevăzută
la alin. (3), cu respectarea prevederilor pct. 19 alin. (11) teza a doua din
titlul VII „Accize şi alte taxe speciale" din Normele metodologice de
aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) După aprobare, cele 3 exemplare ale notei de
comandă au următoarea destinaţie: primul exemplar se păstrează de către
solicitant, al doilea exemplar se păstrează de către autoritatea fiscală care
aprobă nota de comandă, iar al treilea exemplar se ataşează la copia facturii
emise solicitantului pentru documentele respective.
Art. 3. - (1) După aprobarea notei de comandă şi
achitarea de către solicitant a contravalorii documentelor administrative de
însoţire şi/sau a documentelor de însoţire simplificate aprobate, în
conformitate cu prevederile pct. 19 alin. (11) prima teză din titlul VII
„Accize şi alte taxe speciale" din Normele metodologice de aplicare a
Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
44/2004, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea fiscală
competentă va elibera documentele solicitate pe bază de factură fiscală, în
care se consemnează seria şi numărul formularelor livrate.
(2) Achitarea contravalorii documentelor administrative
de însoţire şi a documentelor de însoţire simplificate aprobate se face în
contul Autorităţii Naţionale a Vămilor, direcţiei judeţene pentru accize şi
operaţiuni vamale sau al Direcţiei pentru Accize şi Operaţiuni Vamale a
Municipiului Bucureşti, după caz.
Art. 4 - (1) Plata către Compania Naţională „Imprimeria
Naţională" - S.A. a contravalorii documentelor administrative de însoţire
şi a documentelor de însoţire simplificate vândute se va face de către
Autoritatea Naţională a Vămilor, direcţiile judeţene pentru accize şi
operaţiuni vamale, Direcţia pentru Accize şi Operaţiuni Vamale a Municipiului
Bucureşti, pe măsura vânzării, săptămânal, până în ziua de miercuri sau prima
zi lucrătoare care urmează zilei de miercuri, pentru săptămâna precedentă, prin
ordin de plată.
(2) Intre datele de 1 şi 5 ale lunii curente, Direcţia
tehnici de vămuire şi tarif vamal din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor,
direcţiile judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale şi Direcţia pentru
Accize şi Operaţiuni Vamale a Municipiului Bucureşti vor raporta în scris şi
electronic, pentru luna precedentă, către Compania Naţională „Imprimeria
Naţională" - S.A. situaţia vânzărilor şi a stocului, detaliate pe
utilizatori şi plaje de serii, conform unui model aprobat de Consiliul de
administraţie al Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională" - S.A.
Art. 5. -In termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentului ordin, Compania Naţională „Imprimeria Naţională" -
S.A. va asigura transferul
aplicaţiei informatice pentru gestionarea documentelor administrative de
însoţire şi a documentelor de însoţire simplificate, pus la dispoziţie gratuit
Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, direcţiilor generale ale finanţelor publice
judeţene şi a municipiului Bucureşti, către Direcţia tehnici de vămuire şi
tarif vamal din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor, direcţiile judeţene
pentru accize şi operaţiuni vamale şi Direcţia pentru Accize şi Operaţiuni
Vamale a Municipiului Bucureşti.
Art. 6. - Nota de comandă aferentă marcajelor necesare
pentru marcarea produselor accizabile, prevăzută la pct. 28 alin. (1) din
titlul VII „Accize şi alte taxe speciale" din Normele metodologice de
aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările ulterioare, întocmită
pentru eliberarea marcajelor, se depune la Direcţia tehnici de vămuire şi tarif
vamal din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor, direcţiile judeţene pentru
accize şi operaţiuni vamale sau la Direcţia pentru Accize şi Operaţiuni Vamale
a Municipiului Bucureşti, după caz, astfel:
a) la Direcţia tehnici de vămuire şi tarif vamal din
cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor, de către operatorii economici administraţi
de către Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, în baza prevederilor Ordinului ministrului economiei
şi finanţelor nr. 1.354/2007;
b) la direcţia judeţeană pentru accize şi operaţiuni
vamale sau la Direcţia pentru Accize şi Operaţiuni Vamale a Municipiului
Bucureşti, după caz, de către operatorii economici care îşi au sediul social în
raza de competenţă teritorială a acesteia.
Art. 7. - (1) Compania
Naţională „Imprimeria Naţională" - S.A. va asigura periodic instruiri ale
personalului desemnat din cadrul Direcţiei tehnici de vămuire şi tarif vamal
din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor, direcţiilor judeţene pentru accize
şi operaţiuni vamale şi Direcţiei pentru Accize şi Operaţiuni Vamale a
Municipiului Bucureşti, precum şi dotarea acestora cu instrumentele şi
materialele necesare în vederea verificării autenticităţii şi controlului
marcajelor.
(2) Compania Naţională „Imprimeria Naţională" -
S.A. va asigura, la cererea autorităţii vamale, expertizarea marcajelor şi a
documentelor cu regim special, în vederea verificării autenticităţii acestora.
Art. 8. -In măsura în care prevederile prezentului
ordin vor impune instrucţiuni de aplicare, acestea vor fi emise de Autoritatea
Naţională a Vămilor.
Art. 9. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian