ORDIN Nr. 2197
din 19 august 2008
pentru aprobarea
Regulamentului privind atribuirea locuintelor de serviciu din fondul locativ al
Administratiei Nationale a Penitenciarelor si al unitatilor subordonate
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 632 din 1 septembrie 2008
Având în vedere prevederile
Legii locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, care se completează cu dispoziţiile Codului civil privind
contractul de locaţiune, ale Legii nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor
publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei Guvernului nr. 64/2006
privind salarizarea şi alte drepturi ale funcţionarilor publici cu statut
special din sistemul administraţiei penitenciare, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 462/2006, cu modificările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr.
1.275/2000 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a
prevederilor Legii locuinţei nr. 114/1996, cu modificările ulterioare, precum
şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia
chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 241/2001, cu modificările
ulterioare,
în temeiul art. 6 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 83/2005 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Justiţiei, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind atribuirea
locuinţelor de serviciu din fondul locativ al Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor şi al unităţilor subordonate, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi
unităţile subordonate vor duce
la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin orice dispoziţie contrară se abrogă.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul justiţiei,
Mihai Sorin Stănescu,
secretar de stat
ANEXĂ
REGULAMENT
privind atribuirea locuinţelor de serviciu din
fondul locativ al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor si al unităţilor subordonate
Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte norme cu
privire la modul de atribuire a locuinţelor de serviciu din fondul locativ al
Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi al unităţilor subordonate.
Art. 2. - In sensul prezentului Regulament, prin fond de locuinţe de serviciu al Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor şi al unităţilor subordonate se
înţelege:
- locuinţe aflate în proprietatea Administraţiei
Naţionale a Penitenciarelor şi a unităţilor subordonate;
- locuinţe aflate în administrarea Administraţiei
Naţionale a Penitenciarelor şi a unităţilor subordonate.
Art. 3. - Locuinţele de serviciu din fondul locativ al
Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi al unităţilor subordonate se
închiriază personalului din sistemul administraţiei penitenciare.
Art. 4. - Atribuirea şi închirierea locuinţelor de
serviciu pentru personalul din sistemul administraţiei penitenciare se fac în
conformitate cu dispoziţiile Legii locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, care se completează cu dispoziţiile
Codului civil privind contractul de locaţiune, cu cele ale Legii nr. 293/2004
privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia
Naţională a Penitenciarelor, cu modificările şi completările ulterioare, ale
Ordonanţei Guvernului nr. 64/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale
funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei
penitenciare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 462/2006, cu modificările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului
nr. 1.275/2000 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în
aplicare a prevederilor Legii locuinţei nr. 114/1996, cu modificările
ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999 privind
protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de
locuinţe, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 241/2001, cu
modificările ulterioare, precum şi cu cele ale prezentului regulament.
Art. 5. - (1) Personalul din sistemul administraţiei
penitenciare, la prima numire în funcţie ca urmare a încadrării, are dreptul la
atribuirea unei locuinţe de serviciu dacă acesta sau soţul/soţia nu deţine
locuinţă în proprietate ori nu i s-a atribuit locuinţă de către autorităţile
administraţiei publice locale. Acest drept se păstrează şi în cazul numirii
ulterioare în alte funcţii în cadrul aceleiaşi unităţi.
(2) Au dreptul la atribuirea unei locuinţe de serviciu
funcţionarii publici cu statut special definitivi şi personalul contractual,
mutaţi în interesul serviciului, trecuţi temporar în altă funcţie sau detaşaţi,
dacă în localitatea unde urmează să îşi desfăşoare activitatea ei sau
soţul/soţia nu deţin locuinţă în proprietate ori nu li s-a atribuit locuinţă de
către autorităţile administraţiei publice locale.
Art. 6. - La atribuirea locuinţelor de serviciu se va
ţine seama de următoarele criterii (c):
d - vechimea în sistem a solicitantului;
c2 - numărul persoanelor aflate în întreţinere;
c3 - soţul/soţia îşi desfăşoară activitatea în cadrul
sistemului penitenciar;
c4 - situaţia familială a solicitantului;
c5 - starea de sănătate a
solicitantului sau a membrilor de familie (soţ/soţie, persoane aflate în
întreţinere);
c6 - vechimea cererii privind atribuirea unei locuinţe
de serviciu;
c7 - existenţa soluţiei locative privind decontarea
chiriei.
Art. 7. - Punctajul (P) acordat
în cadrul fiecărui criteriu este următorul:
Pc1 - vechimea în sistem a solicitantului:
- 1 punct pentru fiecare an întreg.
Pc2 - numărul persoanelor aflate în întreţinere:
- 10 puncte - 5 sau mai multe persoane;
- 8 puncte - 4 persoane;
- 6 puncte - 3 persoane;
- 4 puncte - 2 persoane;
- 2 puncte - 1 persoană.
Pc3 - soţul/soţia îşi desfăşoară activitatea în cadrul
sistemului penitenciar:
- 10 puncte -DA;
- 8 puncte -NU.
Pc4 - situaţia familială a solicitantului:
- 10 puncte - familie monoparentală;
- 8 puncte - căsătorit;
- 4 puncte - necăsătorit.
Pc5 - starea de sănătate a solicitantului sau a
membrilor de familie (soţ/soţie, persoane aflate în întreţinere):
- 10 puncte - invaliditate gradul I;
- 8 puncte - invaliditate gradul II;
- 6 puncte - boli incurabile constatate de medicul
specialist;
- 4 puncte -TBC;
- 2 puncte - boli cardiovasculare constatate de medicul
specialist.
Pc6 - vechimea cererii privind atribuirea unei locuinţe
de serviciu:
- 1 punct pentru fiecare an întreg.
Pc7 - existenţa soluţiei locative privind decontarea
chiriei:
- nu - 5 puncte;
- da - 0 puncte.
Art. 8. - Ponderea (p) a criteriilor menţionate la art.
6 din prezentul regulament la calculul final al punctajului este următoarea:
pc1 - vechimea în sistem a
solicitantului 7
pc2 - numărul persoanelor aflate în
întreţinere 6
pc3 - soţul/soţia îşi desfăşoară activitatea în cadrul sistemului penitenciar
5
pc4 - situaţia familială a
solicitantului 4
pc5 - starea de sănătate a
solicitantului sau a membrilor de familie (soţ/soţie,
persoane aflate în întreţinere) 3
pc6 - vechimea cererii privind atribuirea unei locuinţe de serviciu 2
pc7 - existenţa soluţiei locative privind decontarea
chiriei 1
Art. 9. - Pentru a obţine punctajul final, numărul de
puncte obţinute de solicitant în cadrul fiecărui criteriu se înmulţeşte cu
ponderea criteriului respectiv, iar rezultatele astfel obţinute se însumează.
Pf = Σ
Pci X pci = Pci X pci + Pc1
X pc1 + ..............Pc7 X pc7,
unde:
i = de la 1 la 7
Art. 10. - (1) Atribuirea locuinţelor de serviciu
disponibile se va face în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut.
(2) In caz de egalitate, se vor avea în vedere
punctajele realizate de fiecare solicitant per
criteriu, în ordinea descrescătoare a ponderii criteriilor.
Art. 11 - (1) In vederea atribuirii locuinţelor de
serviciu disponibile, se vor da publicităţii, prin afişare la sediul
instituţiei, locuinţele de serviciu disponibile, prezentul regulament, actele
justificative necesare care trebuie să însoţească cererea, locul de primire a
cererilor, data-limită de depunere a cererilor (minimum 5 zile lucrătoare),
data la care se vor afişa rezultatele.
(2) Solicitările de repartizare a unei locuinţe de
serviciu vor fi analizate şi soluţionate de o comisie constituită la nivelul
Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, după caz, al unităţilor
subordonate, prin decizie a directorului general, respectiv prin act
administrativ al conducătorului unităţii în proprietatea sau administrarea
căreia se află locuinţele de serviciu.
(3) Comisia va fi formată din preşedinte, 4 membri şi
un secretar. In unităţile în care există una sau mai multe organizaţii
sindicale reprezentative, unul dintre membri va fi desemnat de către acestea.
(4) Pentru fiecare comisie se vor desemna un
preşedinte supleant, 4 membri supleanţi si un secretar supleant în condiţiile
alin. (3).
(5) Persoanele desemnate în comisie vor semna o
declaraţie pe propria răspundere în care vor preciza că nu se află în vreuna
dintre situaţiile de incompatibilitate stabilite de Legea nr. 293/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
(6) Lucrările comisiei vor fi consemnate în
procese-verbale care trebuie să cuprindă motivele de admitere sau de respingere
a cererilor privind atribuirea unei locuinţe de serviciu.
(7) Repartizarea locuinţelor de serviciu se face cu
majoritate simplă de voturi, prin hotărâre.
(8) Fiecare solicitare este evaluată individual de
fiecare membru al comisiei, iar punctajul final se stabileşte ca urmare a
deliberării membrilor comisiei.
(9) In caz de egalitate, se vor avea în vedere
punctajele realizate de fiecare solicitant per criteriu, în ordinea
descrescătoare a ponderii criteriilor. In caz de imposibilitate de departajare,
decide conducătorul instituţiei în proprietatea sau administrarea căreia se
află locuinţa de serviciu, motivat.
(10) Hotărârile comisiei pot fi contestate potrivit
Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 12. - (1) Cererea privind atribuirea şi schimbul
unei locuinţe de serviciu va fi depusă la secretariatul comisiei prevăzute la
art. 11 şi va fi însoţită de următoarele înscrisuri:
a) declaraţie autentică pe propria răspundere a
solicitantului şi a soţului/soţiei că îndeplineşte atât condiţiile din Legea
nr. 293/2004, cu modificările şi completările ulterioare, cât şi pe cele
prevăzute de prezentul regulament;
b) actul de identitate (buletin/carte de identitate)
al solicitantului şi, după caz, al soţului/soţiei, în
fotocopie;
c) adeverinţă de vechime emisă de structura de resurse
umane şi formare profesională din cadrul unităţii;
d) fotocopie a certificatul de căsătorie al
solicitantului;
e) fotocopie a actului de identitate (buletin/carte de identitate) sau a certificatului de naştere al
persoanelor aflate în întreţinere;
f) înscrisuri cu caracter medical;
g) înscrisuri care să ateste faptul că soţul/soţia îşi
desfăşoară activitatea în sistemul penitenciar;
h) angajament prin care se
obligă să comunice în scris, în termen de 5 zile lucrătoare de la ivirea
situaţiei, orice schimbare intervenită, de natură să modifice dreptul şi
calitatea sa de beneficiar al locuinţei de serviciu; comunicarea se va face
către unitatea care a acordat locuinţă de serviciu.
(2) Cererile de atribuire a unei locuinţe de serviciu,
împreună cu documentele anexate, se păstrează în arhiva comisiei şi vor fi
avute în vedere cu ocazia atribuirii de noi locuinţe de serviciu.
Art. 13. - Se va urmări ca, în măsura posibilităţilor,
la atribuirea locuinţelor de serviciu numărul de camere al locuinţei să fie în
concordanţă cu numărul membrilor de familie, prin familie
înţelegându-se soţul/soţia şi copiii aflaţi în
întreţinere, părinţii soţilor, precum şi ginerii, nurorile şi copiii acestora,
dacă locuiesc şi gospodăresc împreună.
Art. 14. - Chiriile pentru locuinţele de serviciu se
stabilesc în baza criteriilor prevăzute la art. 26 şi următoarele din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 241/2001, cu modificările ulterioare.
Art. 15. - (1) Contractul de închiriere va avea
următoarele anexe:
- proces-verbal de predare-primire a locuinţei;
- fişa suprafeţei locative închiriate;
- fişa de calcul pentru stabilirea
chiriei lunare.
(2) Contractul de închiriere, precum şi cele 3 anexe
vor fi semnate de conducătorul instituţiei în proprietatea sau administrarea
căreia se află locuinţa de serviciu, precum şi de către chiriaş.
Art. 16. - (1) Contractul de închiriere a locuinţei de serviciu încetează de drept la data încetării
raporturilor de serviciu ale titularului, cu excepţia situaţiei prevăzute la
art. 36 alin. (2) din Legea nr. 293/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Contractul de închiriere a locuinţei de serviciu încetează de drept şi în situaţia dobândirii
unei locuinţe proprietate de către titular sau soţul/soţia acestuia.
(3) Dreptul privind atribuirea unei locuinţe de serviciu
se pierde în situaţia în care funcţionarii publici cu statut special definitivi
şi personalul contractual solicită mutarea, la cerere, la o altă unitate
penitenciară sau în situaţia în care personalul din sistemul administraţiei
penitenciare ori soţul/soţia au înstrăinat o locuinţă proprietate personală, după data încadrării în sistemul
administraţiei penitenciare.
Art. 17. - Titularii contractelor de închiriere nu pot
subînchiria către terţi, în tot sau în parte, spaţiul locativ atribuit cu titlu
de locuinţă de serviciu.
Art. 18. - (1) In conformitate cu prevederile art. 52 din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2006, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 462/2006, cu modificările ulterioare, funcţionarii publici cu
statut special obligaţi să locuiască în locuinţele de serviciu sunt scutiţi de
plata chiriei.
(2) Sunt obligaţi să locuiască în locuinţele de
serviciu funcţionarii publici cu statut special care desfăşoară activitatea în
unităţi situate în localităţi sau în zone izolate ori unde încadrarea personalului
se face cu dificultate, precum şi cei mutaţi în interesul serviciului, trecuţi
temporar în altă funcţie sau detaşaţi.
Art. 19. - Sumele încasate din chiriile plătite de
persoanele care beneficiază de locuinţă de serviciu se vor vira la bugetul de
stat, prin ordin de plată, în termen de 3 zile de la încasare.
Art. 20. - Neplata în termen a
chiriei atrage penalităţile prevăzute de lege, cuantumul acestora putând depăşi
cuantumul chiriei restante.
Art. 21. - In conformitate cu art. 249 din Hotărârea
Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, locatorii care deţin locuinţă de serviciu, conform contractelor de
locaţiune încheiate, vor plăti anual impozitul aferent imobilului aflat în
folosinţă.
Art. 22. - Administraţia
Naţională a Penitenciarelor sau unităţile subordonate asigură plata tuturor
cheltuielilor pentru apartamentele libere, neatribuite.