ORDIN Nr. 219
din 4 mai 2009
pentru stabilirea
Metodologiei cercetarii statistice privind inovarea în industrie si servicii
ACT EMIS DE:
INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 321 din 14 mai 2009
Având în vedere Hotărârea Comitetului de avizare
metodologică nr. 2/2009,
în temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi ale Hotărârii Guvernului nr. 957/2005
privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Statistică,
republicată, cu modificările ulterioare,
ţinând seama de dispoziţiile Regulamentului (CE) nr.
1.450/2004 al Comisiei de punere în aplicare a Deciziei nr. 1.608/2003/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului privind producerea şi dezvoltarea
statisticilor comunitare privind inovarea, cu modificările ulterioare,
preşedintele Institutului Naţional de Statistică emite următorul ordin:
Art. 1. - Obiectul prezentului ordin este stabilirea
Metodologiei cercetării statistice privind inovarea în industrie şi servicii.
Art. 2. - Metodologia menţionată la art. 1 este
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Institutul Naţional de Statistică va asigura
actualizarea metodologiei în funcţie de legislaţia europeană.
Art. 4. - (1) Prezentul ordin va fi pus în aplicare de
către compartimentul de specialitate din Institutul Naţional de Statistică.
(2) Prevederile prezentului ordin devin obligatorii
pentru statistica oficială din România.
Art. 5. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Institutului Naţional de Statistică,
Vergii Voineagu
ANEXA
METODOLOGIA
cercetării statistice privind inovarea în industrie
şi servicii
1. Cadrul general
Cercetarea statistică privind inovarea în industrie şi
servicii îşi propune să colecteze informaţii despre numărul de întreprinderi
inovative şi noninovative, tipologia inovatorilor, cifra de afaceri a
produselor noi sau semnificativ îmbunătăţite, cheltuielile de inovare,
finanţarea publică a inovării, cooperarea întreprinderilor inovative şi nivelul
de importanţă al partenerilor în domeniul inovării, sursele de informare pentru
inovare, efectele inovării, utilizarea drepturilor de proprietate intelectuală,
inovările organizaţionale şi de marketing şi efectele acestora, precum şi
indicatorii economici pentru întreprinderile din industrie şi o parte a
serviciilor, selectate în funcţie de mărimea întreprinderii, după numărul de
salariaţi.
Pentru a dispune de date statistice coerente şi
comparabile la nivel internaţional, Institutul Naţional de Statistică continuă
experienţa câştigată în domeniul statisticii inovării, lansând concomitent cu
ţările Uniunii Europene cercetarea statistică INOVdin 2 în 2ani.
1.1. Obiectivele cercetării
statistice
Cercetarea statistică privind inovarea are următoarele
obiective:
• menţinerea în sistemul informaţional statistic a unei
cercetări statistice privind inovarea, respectându-se regulamentele europene şi
principiile directoare propuse de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare
Economică - OCDE/Oficiul de Statistică al Comisiei Europene-Eurostat;
• asigurarea fondului de date statistice referitoare la
inovare, concomitent cu cele obţinute în statisticile ţărilor Uniunii Europene;
• îmbunătăţirea sistemului de producere a tabelelor şi
microdatelor conform cerinţelor Eurostat;
• creşterea calităţii datelor şi îmbunătăţirea
relevanţei datelor;
• utilizarea mai bună a microdatelor şi îmbunătăţirea
accesului cercetătorilor la microdate;
• măsurarea costurilor şi a sarcinii de răspuns a
respondenţilor;
• reducerea eşantionului de întreprinderi la nivel
naţional şi european;
• revizuirea regulamentului european de producere şi
dezvoltare a statisticilor de inovare;
• asigurarea măsurilor de protecţie a datelor şi
respectarea confidenţialităţii datelor pe parcursul întregii perioade a
cercetării statistice privind inovarea;
• diseminarea datelor obţinute prin publicaţii, baza de
date a Institutului National de Statistică, studii si analize;
• transmiterea la Eurostat a
indicatorilor obţinuţi din cercetarea statistică privind inovarea, pentru baza
de date New Cronos;
• obţinerea unui set de indicatori specifici necesari
pentru domeniul cercetare-dezvoltare şi inovare din Planul naţional de
dezvoltare 2007-2013.
1.2. Cadrul legal
Cercetarea statistică respectă legislaţia europeană şi
se realizează în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.450/2004 al Comisiei
de punere în aplicare a Deciziei nr 1.608/2003/CE a Parlamentului European şi a
Consiliului privind producerea şi dezvoltarea statisticilor comunitare privind
inovarea, cu modificările ulterioare.
Cercetarea statistică privind inovarea respectă
principiile directoare propuse de OCDE/Eurostat şi cuprinse în Ghidul pentru
culegerea şi interpretarea datelor privind inovarea tehnologică - Manualul
OSLO, ediţia 2005.
1.3. Concepte şi definiţii
Inovarea este o
activitate din care rezultă un produs, bun sau serviciu, nou ori semnificativ
îmbunătăţit sau un proces nou ori semnificativ îmbunătăţit, o metodă nouă de
marketing sau o metodă nouă organizaţională în practicile de afaceri, în
organizarea locului de muncă sau în relaţiile externe. Inovarea este bazată pe
rezultatele unor tehnologii noi, pe noi combinaţii ale tehnologiei existente
sau pe utilizarea altor cunoştinţe obţinute de întreprindere.
Cerinţa minimă pentru o inovare este ca produsul, procesul, metoda de marketing sau metoda
organizaţională să fie nou/nouă ori semnificativ îmbunătăţit/îmbunătăţită
pentru întreprindere. Inovarea trebuie să fie dezvoltată prima dată în
întreprindere, dar poate fi adoptată şi de la alte întreprinderi sau
organizaţii. Nu vor fi considerate ca inovări vânzările de produse inovative
ale unei întreprinderi care au fost realizate sau dezvoltate anterior de către
alte întreprinderi.
Activităţile inovative reprezintă
totalitatea paşilor ştiinţifici, tehnologici, organizaţionali, financiari şi
comerciali care conduc sau intenţionează să conducă la implementarea
inovărilor. Unele activităţi inovative sunt ele însele inovative, altele nu
sunt activităţi de noutate, dar sunt necesare pentru implementarea inovărilor.
Activităţile inovative includ activităţi de achiziţionare de utilaj,
echipament, software şi licenţe, activităţi inginereşti şi de dezvoltare a
muncii, design industrial, formare profesională şi pregătirea pieţei şi
activităţi de dezvoltare şi implementare pentru inovări, cum ar fi metodele noi
de marketing ori metodele noi organizaţionale, care nu sunt inovări de produs
sau de proces. Activităţile inovative pot include achiziţii de cunoştinţe externe sau bunuri de capital care nu fac
parte din activităţile de cercetare-dezvoltare. De asemenea, se includ
activităţi privind cercetarea-dezvoltarea şi cercetarea-dezvoltarea
fundamentală.
Intreprinderea este o
grupare de unităţi legale care se constituie ca o
entitate organizaţională de producţie de bunuri, servicii comerciale sau
servicii de interes social, ce beneficiază de o autonomie de decizie, mai ales
pentru asigurarea resurselor sale curente.
O întreprindere exercită una
sau mai multe activităţi, în unul ori mai multe locuri, sedii sau unităţi
locale ale întreprinderii.
Intreprinderea activă reprezintă
entitatea care, din punct de vedere economic, este activă în perioada de
observare, respectiv realizează bunuri sau servicii, înregistrează cheltuieli
şi întocmeşte bilanţ contabil.
Intreprinderile - în sensul larg al cuvântului, după
forma juridică de organizare, specifică sferei anchetei statistice INOV, sunt
următoarele: regii autonome şi institute naţionale, societăţi comerciale,
societăţi cooperatiste, alte instituţii ale administraţiei publice, centrale şi
locale, instituţii bugetare.
Grupul de întreprinderi reprezintă
o asociere de întreprinderi reunite prin legături financiare. Grupul de
întreprinderi poate avea unul sau mai multe centre de decizie, în special
pentru politica producţiei, a vânzărilor şi profiturilor. Grupul poate
centraliza anumite aspecte de management financiar şi de plată a taxelor şi se
constituie într-o entitate economică împuternicită să ia decizii privind
unităţile care o compun.
Activitatea principală a întreprinderii se stabileşte în funcţie de produsele sau serviciile a căror
realizare implică cele mai multe resurse umane ori care aduc cele mai mari
venituri întreprinderii.
Inovarea se clasifică în 4
tipuri principale: inovare de produs, inovare de proces, inovare
organizaţională şi inovare de marketing.
Inovarea de produs este
o activitate de introducere pe piaţă a unui bun ori serviciu nou sau
semnificativ îmbunătăţit, cu respectarea însuşirilor sale, ori de introducere
de elemente de utilizare prietenoase, componente sau subsisteme. Acestea
includ: îmbunătăţiri semnificative în specificaţiile tehnice, în componente şi
materiale, software încorporat, introducerea de elemente de utilizare
prietenoase sau alte caracteristici funcţionale. Spre deosebire de inovările de
proces, ele se vând direct clienţilor.
Produsele inovate pot fi noi pentru piaţă sau noi numai
pentru întreprindere. O întreprindere poate avea inovare de produs chiar dacă
acesta nu este nou pentru piaţă, dar este nou pentru întreprindere. De
asemenea, o întreprindere poate avea inovare de proces, chiar dacă ea nu este
prima care a introdus procesul pe piaţă.
Inovarea de proces corespunde
implementării unei producţii noi sau semnificativ îmbunătăţite ori unor metode
de distribuţie noi sau semnificativ îmbunătăţite. Se includ schimbări
semnificative în tehnici specifice, echipament şi/sau software,
intenţionându-se să se scadă costurile producţiei şi distribuţiei, să se
îmbunătăţească calitatea, să se producă ori să se distribuie produse noi sau
îmbunătăţite, eficienţa ori flexibilitatea unei activităţi productive sau a
unei activităţi de aprovizionare şi să reducă riscurile privind siguranţa
mediului ambiant.
Inovarea organizaţională reprezintă implementarea unor metode noi organizaţionale în
practicile de afaceri ale întreprinderii, inclusiv managementul cunoaşterii, în
organizarea locului de muncă
sau în relaţiile externe care nu au mai fost utilizate înainte de
întreprindere. Aceasta trebuie să fie rezultatul unor decizii strategice luate
de echipa managerială. Schimbarea organizaţională este considerată inovare doar
dacă există o schimbare măsurabilă a randamentului, precum productivitatea sau
vânzările directe.
Inovările organizaţionale de obicei implică schimbări
mai importante în lanţul furnizor al firmei şi sunt mai puţin dependente de
tehnologie decât inovările de proces. Principalele obiective ale inovărilor
organizaţionale pot fi:
- reducerea timpului necesar pentru a răspunde nevoilor
cumpărătorului sau furnizorului;
- îmbunătăţirea abilităţii de dezvoltare de noi produse
sau procese;
- îmbunătăţirea calităţii bunurilor şi serviciilor.
Inovarea de marketing reprezintă
implementarea unui nou concept sau a unei noi strategii de marketing care diferă semnificativ de metodele de marketing
existente în întreprindere şi care nu au mai fost utilizate înainte. Ea
necesită schimbări semnificative în designul sau ambalarea produsului, în
plasarea produsului, promovarea sau stabilirea preţurilor produsului.
Principalele obiective ale inovărilor de marketing sunt:
- creşterea sau menţinerea ponderii pieţei;
- introducerea de produse pentru noi grupe de clienţi;
- introducerea de produse pentru noi pieţe geografice.
Inovatorii de succes reprezintă
întreprinderile care au introdus
sau implementat cel puţin un produs ori un proces de inovare.
Intreprinderi inovative sunt
întreprinderile care au lansat produse noi sau semnificativ îmbunătăţite.
Conceptul acoperă inovatorii de produs, de proces, precum şi întreprinderile cu
inovări nefinalizate sau abandonate şi se referă la întreprinderile active.
Intreprinderile cu inovări nefinalizate sau
abandonate sunt întreprinderile care au dezvoltat
ori au implementat activităţi inovative nefinalizate sau abandonate, pentru
dezvoltarea ori introducerea produselor noi sau semnificativ îmbunătăţite,
bunuri ori servicii, sau pentru implementarea noilor procese, inclusiv
activitatea de cercetare-dezvoltare.
Intreprinderile noninovative sunt întreprinderile care nu au activitate
inovativă în perioada analizată. Aceste întreprinderi răspund unui set limitat
de întrebări din chestionar, referitor la absenţa inovării, factori de blocare,
drepturi de proprietate intelectuală, inovări organizaţionale şi de marketing.
Intreprinderile cu inovări organizaţionale şi/sau de
marketing se determină separat, atât din numărul
întreprinderilor inovative, cât şi din al celor noninovative.
Cheltuielile pentru inovare reprezintă totalitatea cheltuielilor atât pentru inovarea
realizată, cât şi pentru inovarea nefinalizată sau abandonată. Principalele
componente ale cheltuielilor de inovare se realizează pentru următoarele
activităţi inovative:
- cercetarea-dezvoltarea
internă, din întreprindere - se referă la
activităţile creatoare întreprinse sistematic în cadrul întreprinderii, în
vederea creşterii volumului de cunoştinţe şi a utilizării lor în scopul
realizării de produse - bunuri sau servicii şi procese noi şi îmbunătăţite,
inclusiv dezvoltarea de software, Intreprinderea poate desfăşura
cercetare-dezvoltare continuu sau ocazional;
- cercetarea-dezvoltarea
externă - se referă la aceleaşi activităţi de
cercetare-dezvoltare ca cele anterioare, dar
dezvoltate de alte întreprinderi, inclusiv alte întreprinderi din interiorul grupului, sau de organizaţii publice ori private de cercetare,
achiziţionate de întreprindere;
- achiziţiile de utilaj,
echipament şi software - se referă la
achiziţionarea de utilaje performante, echipamente şi hardware sau software
pentru obţinerea produselor ori proceselor noi sau semnificativ îmbunătăţite;
- achiziţiile de alte
cunoştinţe externe - se referă la achiziţionarea
sau obţinerea de licenţe de brevete şi invenţii nebrevetate, know-how şi alte
tipuri de cunoştinţe, de la alte întreprinderi sau organizaţii;
- formarea profesională - conţine activităţi de formare profesională internă ori externă a
personalului direct implicat în dezvoltarea şi/sau introducerea produselor şi
proceselor noi sau semnificativ îmbunătăţite;
- introducerea pe piaţă
a inovărilor - activităţile pentru introducerea pe
piaţă a bunurilor şi serviciilor noi sau semnificativ îmbunătăţite, inclusiv
studiile de piaţă şi de publicitate pentru lansarea lor.
In calculul cheltuielilor totale pentru inovare se iau
doar cheltuielile pentru primele 4 activităţi
inovative enumerate, respectiv cheltuieli pentru:
• cercetarea-dezvoltarea internă, din întreprindere;
• cercetarea-dezvoltarea externă;
• achiziţii de utilaj, echipament şi software;
• achiziţii de alte cunoştinţe externe.
In cazul în care întreprinderea a desfăşurat activitate
de cercetare-dezvoltare proprie sau a preluat activităţi de
cercetare-dezvoltare de la alte întreprinderi ori a achiziţionat echipamente şi
aparatură, respectiv a completat chestionarul statistic privind activitatea de
cercetare-dezvoltare, trebuie să existe corelaţii ale cheltuielilor raportate
între cele două cercetări statistice.
Finanţarea publică a inovării include sprijin financiar sub formă de granturi, împrumuturi
nerambursabile, credite, subvenţii şi garanţii pentru credite primite de
întreprinderi din partea diferitelor organisme: autorităţi locale şi regionale,
Guvern, inclusiv instituţii lucrând în numele Guvernului, şi Uniunea Europeană.
Cooperarea în domeniul inovăriiÎnseamnă participare activă la proiecte comune de
cercetare-dezvoltare şi la alte proiecte de inovare cu alte întreprinderi sau
instituţii. Din această cooperare nu este neapărat necesar ca ambii parteneri
să aibă beneficii comerciale imediate comune. Contractarea de lucrări, fără o
colaborare activă, nu înseamnă cooperare.
Sursele de informare pentru inovare se referă la principalele surse necesare pentru iniţierea de noi
proiecte de inovare, pentru contribuţia la completarea proiectelor de inovare
existente sau pentru utilizarea drepturilor de proprietate intelectuală.
Acestea sunt grupate în:
• surse interne: - surse din interiorul întreprinderii
sau grupului de întreprinderi;
• surse privind piaţa:
- furnizori de echipamente, materiale componente sau
software;
- clienţi sau cumpărători;
- concurenţi sau alte întreprinderi din aceleaşi
sectoare de activitate;
- consultanţi, laboratoare comerciale sau institute de
cercetare-dezvoltare private;
• surse instituţionale: - universităţi sau alte instituţii de învăţământ superior;
- instituţii guvernamentale sau institute publice de
cercetare;
• alte surse: -
conferinţe, târguri, expoziţii;
- reviste ştiinţifice şi alte publicaţii
comerciale/tehnice;
- asociaţii profesionale şi industriale.
Obiectivele inovării reprezintă intenţiile întreprinderii în realizarea sau implementarea activităţilor inovative.
Principalele obiective urmărite sunt următoarele:
• extinderea gamei de bunuri sau servicii;
• înlocuirea produselor sau proceselor vechi;
• intrarea pe noi pieţe;
• creşterea ponderii pieţei;
• îmbunătăţirea calităţii bunurilor şi serviciilor;
• îmbunătăţirea flexibilităţii pentru producerea de
bunuri şi servicii;
• creşterea capacităţii de producere de bunuri şi
servicii;
• îmbunătăţirea sănătăţii şi gradului de securitate a muncii;
• reducerea costurilor cu forţa de muncă pe unitatea
de produs rezultat.
Factorii care au condus la blocarea activităţilor
inovative, proiectelor inovative sau au influenţat decizia de a nu inova. Factorii de blocare se clasifică în:
• factori de cost: - lipsa de fonduri din
interiorul întreprinderii sau grupului de întreprinderi;
- lipsa de finanţare din surse din afara
întreprinderii;
- costuri de inovare prea ridicate;
• factori privind acumularea
cunoştinţelor:
- lipsa de personal calificat;
- lipsa de informaţii privind tehnologia;
- lipsa de informaţii privind pieţele;
- dificultăţi privind găsirea partenerilor de cooperare
pentru inovare;
• factori de piaţă: - piaţă dominată de întreprinderi
consacrate;
- cerere fluctuantă de bunuri şi servicii
inovative;
• motive de a nu inova:
- nu a fost nevoie datorită inovărilor anterioare;
- nu a fost nevoie datorită faptului că nu au fost
cereri pentru inovări.
De un real interes este şi cunoaşterea preocupărilor
întreprinderii pentru asigurarea dreptului de proprietate intelectuală prin
solicitarea:
• cel puţin a unui brevet/model de utilitate;
• cererii de înregistrare a unui desen sau model
industrial;
• cererii pentru înregistrarea unei mărci;
• revendicării dreptului de
autor şi drepturilor conexe.
Indicatorii economici ai întreprinderii urmăriţi în cercetarea statistică privind inovarea sunt:
- cifra de afaceri totală,
exclusiv TVA - serveşte ca indicator de măsurare a
volumului şi evoluţiei activităţii comerciale şi reprezintă suma totală a
veniturilor obţinute din vânzările de bunuri, vânzările de mărfuri, executarea
de lucrări şi prestări de servicii, mai puţin rabaturile, remizele şi alte reduceri acordate clienţilor, efectuate
în cursul anilor de referinţă. Pentru sistemul bancar se includ dobânzile
încasate şi alte venituri similare, iar pentru activităţile de asigurare se
includ primele de asigurare brute;
- numărul mediu anual de
salariaţi reprezintă media aritmetică rezultată
din însumarea datelor pentru acest indicator, calculate
pentru cele 12 luni ale anului.
Numărul mediu al salariaţilor din cadrul unei luni
reprezintă media aritmetică simplă, rezultată din suma efectivelor zilnice ale
salariaţilor, inclusiv din zilele de repaus săptămânal, sărbători legale şi
alte zile nelucrătoare, împărţită la numărul total al zilelor calendaristice,
365 de zile. Salariaţii care nu au fost angajaţi cu normă întreagă se includ în
numărul mediu proporţional cu timpul de lucru prevăzut în contractul individual
de muncă.
2. Descrierea
cercetării statistice
2.1. Sfera de cuprindere
Sfera de cuprindere a cercetării statistice privind
inovarea în industrie şi servicii este reprezentată de populaţia totală de
întreprinderi care, conform CAEN Rev.2, aparţine secţiunilor A- M şi care este
cuprinsă într-un eşantion reprezentativ la nivel de ţară. Secţiunile CAEN Rev.2
includ cele mai multe activităţi de piaţă. Cercetarea exclude activităţile CAEN
Rev.2 aparţinând secţiunilor O-U, care cuprind administraţia publică,
învăţământ, sănătate şi asistenţa socială, activităţi de spectacole, culturale
şi recreative, alte activităţi de servicii, activităţi ale gospodăriilor
private şi ale organizaţiilor şi organismelor extrateritoriale. De asemenea, nu
se includ anumite diviziuni CAEN Rev.2 unde pot exista atât servicii publice,
cât şi servicii de piaţă.
Faţă de cercetările statistice anterioare care au
utilizat Clasificarea activităţilor economice CAEN Rev. 1, începând cu anul de
referinţă 2008 se utilizează noua clasificare CAEN Rev.2. Intrucât ţara
noastră, ca stat membru al Uniunii Europene, are obligaţia de a respecta şi de
a implementa prevederile legislaţiei europene, Institutul Naţional de
Statistică a implementat la nivel naţional prevederile Regulamentului (CE) nr.
973/2007 al Comisiei de modificare a anumitor regulamente CE privind domeniile
statistice specifice de punere în aplicare a nomenclatorului statistic al
activităţilor economice NACE Revizia 2 şi a elaborat clasificarea naţională
CAEN Rev.2, aprobată prin Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de
Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea clasificării activităţilor din
economia naţională - CAEN, cu modificările ulterioare.
Regulamentul european referitor la statisticile de
inovare prevede o sferă de cuprindere obligatorie care, conform CAEN Rev.2,
este următoarea:
- industria extractivă, CAEN Rev.2, secţiunea B,
diviziunile 05-09;
- industria prelucrătoare, CAEN Rev.2, secţiunea C,
diviziunile 10-33;
- producţia şi furnizarea de energie electrică şi
termică, gaze, apă caldă şi aer condiţionat, CAEN Rev.2, secţiunea D,
diviziunea 35;
- distribuţia apei, salubritate, gestionarea
deşeurilor, activităţi de decontaminare, CAEN Rev.2, secţiunea E, diviziunile:
36, 37, 38, 39;
- comerţ cu ridicata, cu excepţia comerţului cu
autovehicule şi motociclete, CAEN Rev.2, diviziunea 46;
- transport şi depozitare, CAEN Rev.2 secţiunea H,
diviziunile 49-53;
- activităţi de editare, CAEN Rev.2, diviziunea 58;
- telecomunicaţii, CAEN Rev.2, diviziunea 61;
- activităţi de servicii în tehnologia informaţiei,
CAEN Rev.2, diviziunea 62;
- activităţi de servicii informatice, CAEN Rev.2,
diviziunea 63;
- intermedieri financiare şi asigurări, CAEN Rev.2,
secţiunea K, diviziunile 64, 65 şi 66;
- activităţi de arhitectură şi inginerie; activităţi de
testări şi analiză tehnică, CAEN Rev.2, diviziunea 71.
Adiţional, pentru comparabilitate cu cercetările
statistice anterioare, Institutul Naţional de Statistică cercetează şi
întreprinderile din cercetare-dezvoltare, CAEN Rev.2, diviziunea 72.
2.2. Unitatea statistică
utilizată
Principala unitate statistică este întreprinderea, aşa
cum este ea definită în Regulamentul (CEE) nr.696/1993 al Consiliului privind
unităţile statistice pentru observarea şi analizarea sistemului de producţie
comunitar, cu modificările ulterioare.
2.3. Clasificări
şi nomenclatoare utilizate
a) Clasificarea întreprinderilor
Intreprinderile sunt selectate în funcţie de mărimea
întreprinderii care este evaluată după criteriul numărului mediu de salariaţi
în perioada de referinţă. In concordanţă cu criteriile emise de Eurostat, se
efectuează delimitarea întreprinderilor, specifică cercetării statistice
privind inovarea, în următoarele clase de mărime:
• întreprinderi mici: 10-49 de
salariaţi;
• întreprinderi
mijlocii: 50-249 de salariaţi;
• întreprinderi mari: 250 de
salariaţi şi peste.
b) Nomenclatoare utilizate
Pentru realizarea cercetării statistice privind
inovarea în industrie şi servicii se utilizează următoarele
nomenclatoare:
- Registrul statistic al întreprinderilor- REGIS -;
- Nomenclatorul clasificării activităţilor economice
CAEN Rev.2;
- Nomenclatorul SIRUTA pentru localităţi şi judeţe;
- Nomenclatorul de ţări şi teritorii pentru
statisticile de comerţ exterior al Comunităţii şi statistici ale comerţului
dintre statele sale membre, conform Regulamentului (CE) nr. 1.833/2006 al
Comisiei privind Nomenclatura ţărilor şi teritoriilor pentru statisticile
comerţului exterior al Comunităţii şi ale comerţului
dintre statele sale membre;
- Clasificarea comună a unităţilor teritoriale pentru
scopuri statistice conform Regulamentului (CE) nr. 1.059/2003 al Parlamentului
European şi al Consiliului privind instituirea unui nomenclator comun al
unităţilor teritoriale de statistică (NUTS), cu modificările ulterioare.
2.4. Principalele
variabile studiate şi chestionarul cercetării statistice
a) Variabilele studiate
Principalele variabile studiate sunt:
• numele întreprinderii pe baza identificatorului
statistic;
• adresa conform clasificării
teritoriale, nivel două cifre;
• apartenenţa întreprinderilor la un grup de
întreprinderi;
• activitatea principală conform cod CAEN Rev.2;
• ţara de origine a sediului central al grupului de
întreprinderi;
• pieţele geografice unde întreprinderea îşi vinde
produsele;
• introducerea pe piaţă a unui produs, bun ori
serviciu, nou sau semnificativ îmbunătăţit;
• cine a dezvoltat inovările de produse;
• introducerea de către întreprindere a unei inovări
noi pentru piaţă;
• introducerea de către
întreprindere a unei inovări noi pentru întreprindere;
• % din cifra de afaceri în produse noi pentru una
dintre pieţe;
• % din cifra de afaceri în produse noi numai pentru
întreprindere;
• % din cifra de afaceri în produse neschimbate;
• introducerea pe piaţă a unei
noi metode de prelucrare sau producere de bunuri şi servicii;
• introducerea pe piaţă a unei noi metode logistice, de
furnizare şi de livrare de bunuri şi servicii;
• introducerea pe piaţă a unor activităţi-suport pentru
procese noi sau semnificativ îmbunătăţite;
• cine a dezvoltat inovările de proces;
• inovări abandonate sau suspendate înaintea
finalizării;
• inovări încă nefinalizate la sfârşitul anului;
• angajarea în cercetarea-dezvoltarea internă;
• tipul de angajament al cercetării-dezvoltării;
• angajarea în cercetarea-dezvoltarea externă;
• angajarea în achiziţii de utilaj, echipament şi
software;
• angajarea în achiziţii de alte cunoştinţe externe;
• angajarea în perfecţionarea personalului;
• angajarea în introducerea pe
piaţă a inovărilor;
• angajarea în alte activităţi pregătitoare;
• cheltuieli pentru activitatea de cercetare-dezvoltare
internă;
• cheltuieli pentru activitate de cercetare-dezvoltare
externă;
• cheltuieli pentru achiziţii de utilaj, echipament şi
software;
• cheltuieli pentru achiziţii de alte cunoştinţe externe;
• finanţarea publică a inovării de la autorităţi
locale/regionale;
• finanţarea publică a inovării de la Guvern;
• finanţarea publică a inovării de la Uniunea
Europeană;
• sursele de informare pentru inovare din întreprindere
sau din grupul de întreprinderi;
• sursele de informare pentru inovare de la furnizori de
echipamente, materiale, componente software;
• sursele de informare pentru inovare de la clienţi sau
cumpărători;
• sursele de informare pentru inovare de la concurenţi
sau alte întreprinderi din acelaşi sector de activitate;
• sursele de informare pentru inovare de la
consultanţi, laboratoare comerciale sau institute de cercetare-dezvoltare
private;
• sursele de informare pentru
inovare de la universităţi sau alte instituţii de învăţământ superior;
• sursele de informare pentru inovare de la institute de
cercetare-dezvoltare publice sau private nonprofit;
• sursele de informare pentru inovare de la conferinţe, târguri, expoziţii;
• sursele de informare pentru inovare din reviste
ştiinţifice şi publicaţii comerciale/tehnice;
• sursele de informare pentru inovare de la asociaţii
profesionale şi industriale;
• cooperare pentru inovare;
• cooperare pentru inovare cu grupul de întreprinderi;
• cooperare pentru inovare cu furnizori de echipamente,
materiale, componente software;
• cooperare pentru inovare cu clienţi sau cumpărători;
• cooperare pentru inovare cu concurenţi sau alte
întreprinderi din acelaşi sector de activitate;
• cooperare pentru inovare cu consultanţi, laboratoare
comerciale sau institute de cercetare-dezvoltare private;
• cooperare pentru inovare cu universităţi sau alte
instituţii de învăţământ superior;
• cooperare pentru inovare cu institute de
cercetare-dezvoltare publice sau private nonprofit;
• cooperare pentru inovare la nivel naţional;
• cooperare pentru inovare la nivelul Uniunii Europene;
• cooperare pentru inovare cu alte ţări;
• cel mai important partener de cooperare;
• extinderea gamei de bunuri sau servicii;
• înlocuirea produselor sau proceselor vechi;
• intrarea pe noi pieţe;
• creşterea ponderii pieţei;
• îmbunătăţirea calităţii bunurilor şi serviciilor;
• îmbunătăţirea flexibilităţii pentru producerea de
bunuri şi servicii;
• creşterea capacităţii de producere de bunuri şi
servicii;
• îmbunătăţirea sănătăţii şi gradului de securitate a
muncii;
• reducerea costurilor cu forţa de muncă pe unitatea de
produs rezultat;
• factori care blochează inovarea - lipsa fondurilor din întreprindere;
• factori care blochează inovarea - lipsa finanţării
din exterior;
• factori care blochează inovarea - costuri de inovare
prea ridicate;
• factori care blochează inovarea - lipsa personalului
calificat;
• factori care blochează inovarea - lipsa de informaţii
privind tehnologia;
• factori care blochează inovarea - lipsa de informaţii
privind pieţele;
• factori care blochează inovarea - dificultăţi în
găsirea partenerilor de cooperare;
• factori care blochează inovarea - piaţă dominată de întreprinderi consacrate;
• factori care blochează inovarea - cerere fluctuantă
de bunuri şi servicii inovative;
• dreptul de proprietate intelectuală - aplicarea unui
brevet;
• dreptul de proprietate intelectuală - aplicarea unui
desen industrial;
• dreptul de proprietate
intelectuală - înregistrarea unei mărci;
• dreptul de proprietate intelectuală - revendicarea
drepturilor de autor şi drepturi conexe;
• inovare organizaţională - noi practici de afaceri;
• inovare organizaţională - noi metode de organizare a
responsabilităţilor la locul de muncă şi luarea deciziilor;
• inovare organizaţională - noi metode de organizare a
relaţiilor externe;
• obiectivul inovării organizaţionale - reducerea
timpului necesar pentru a răspunde nevoilor cumpărătorului sau furnizorului;
• obiectivul inovării organizaţionale - îmbunătăţirea
abilităţii de dezvoltare de noi produse sau procese;
• obiectivul inovării organizaţionale - îmbunătăţirea
calităţii bunurilor şi serviciilor;
• obiectivul inovării organizaţionale - reducerea costurilor pe unitatea de produs rezultat;
• obiectivul inovării organizaţionale - îmbunătăţirea
comunicaţiei sau deschiderea către informaţii în interiorul întreprinderii ori
cu alte întreprinderi sau instituţii;
• inovare de marketing - schimbări
semnificative ale designului estetic sau ambalării;
• inovare de marketing - nouă modalitate de publicitate
sau tehnici pentru promovarea produsului;
• inovare de marketing - metode noi pentru plasarea
produsului;
• inovare de marketing - metode noi pentru stabilirea preţurilor la bunuri şi servicii;
• obiectivul inovării de marketing - creşterea sau menţinerea
ponderii pieţei;
• obiectivul inovării de marketing - introducerea de
produse pentru noi grupe de clienţi;
• obiectivul inovării de marketing - introducerea de
produse pentru noi pieţe geografice;
• cifra de afaceri a întreprinderii la începutul perioadei
de referinţă;
• cifra de afaceri a întreprinderii la sfârşitul
perioadei de referinţă;
• numărul mediu anual de salariaţi ai întreprinderii la
începutul perioadei de referinţă;
• numărul mediu anual de salariaţi ai întreprinderii la
sfârşitul perioadei de referinţă.
b) Chestionarul cercetării
statistice
Chestionarul cercetării statistice este destinat
completării de către managerii întreprinderilor sau de către alte persoane
desemnate. Acesta este structurat după cum urmează:
Prima pagină conţine două casete:
- o casetă cuprinzând datele de identificare ale
întreprinderii: identificatorul statistic, codul unic de înregistrare sau codul
fiscal, denumirea, judeţul, localitatea, adresa, forma juridică, forma de
proprietate, activitatea principală CAEN Rev.2;
- o casetă cu legislaţia statistică naţională în
vigoare, cu data până la care se transmite formularul la direcţia regională de
statistică/direcţia judeţeană de statistică, numele în clar al persoanei care a
completat chestionarul, semnătura, telefonul şi data completării
chestionarului;
- numele persoanei de contact din partea direcţiei
regionale de statistică/direcţiei judeţene de statistică şi detalii de contact;
- precizări pentru completare.
Pagina a doua conţine o scrisoare adresată de
preşedintele Institutului Naţional de Statistică managerilor întreprinderilor
şi precizări metodologice.
Pentru o mai bună înţelegere a indicatorilor în
precizările metodologice de la începutul formularului, pe lângă definirea
acestora sunt prezentate o serie de exemple de inovări de produse, bunuri sau
servicii, de procese, organizaţionale şi de marketing. De asemenea, pentru
fiecare tip de inovare se prezintă exemple de activităţi care nu sunt
considerate inovări şi de aceea se exclud.
După parcurgerea precizărilor metodologice se continuă
cu completarea chestionarului statistic. In vederea comparării întreprinderilor
inovative cu cele noninovative, se completează de către întreprinderi toate
capitolele din chestionar, cu excepţia celor pentru care există menţiuni de a
nu se completa.
De asemenea, întreprinderea va acorda o atenţie
deosebită perioadei la care se referă întrebările din chestionar, precum şi modului cum trebuie completate
răspunsurile, fie prin bifarea în căsuţe închise, fie cu cifre în căsuţele
deschise.
Pentru a putea comensura indicatorii urmăriţi prin
cercetarea statistică, întreprinderea trebuie să înscrie date acolo unde se
solicită sau să marcheze anumite situaţii chiar şi prin aproximare.
2.5. Metodele de calcul al principalilor indicatori
Cercetarea statistică privind inovarea în industrie şi
servicii urmăreşte obţinerea de informaţii referitoare la:
a) cifra de afaceri (CA) a întreprinderilor care au inovat produse noi sau semnificativ
îmbunătăţite, noi pentru una dintre pieţe:
- se calculează ca procent din cifra de afaceri totală
a întreprinderii:
CA prod. noi pentru una dintre
pieţe = CAp x CAt,
unde CAp = ponderea din cifra
de afaceri a întreprinderii pentru produse noi pentru piaţă, în procente; CAt =
cifra de afaceri a întreprinderii;
b) cifra de afaceri (CA) a
întreprinderilor care au inovat produse noi sau semnificativ îmbunătăţite, noi
pentru întreprindere:
- se calculează ca procent din
cifra de afaceri totală a întreprinderii:
CA prod. noi pentru întreprindere = CAin x CAt,
unde CAprod noi pentru întreprindere
= cifra de afaceri a produselor noi pentru întreprindere, în lei;
CAin = ponderea din cifra de afaceri a întreprinderii
pentru produse noi pentru întreprindere, în procente;
CAt = cifra de afaceri a întreprinderii, în lei şi în
euro;
c) cheltuiala totală pentru
inovare:
- se calculează ca sumă a cheltuielilor componente
pentru inovare
Ctot = Cint + Cext + Caues + Cace,
unde Ctot = cheltuiala totală de inovare, în lei şi în
euro;
Cint = cheltuiala pentru cercetare-dezvoltare internă,
în lei şi în euro;
Cext = cheltuiala pentru cercetare-dezvoltare externă,
în lei şi în euro;
Caues = cheltuiala pentru achiziţia de utilaj,
echipament şi software, în lei şi în euro;
Cace = cheltuiala pentru achiziţia de cunoştinţe
externe, în lei şi în euro.
Intrucât la Eurostat datele valorice se solicită în
moneda europeană (euro), se calculează datele utilizându-se cursul mediu anual de schimb pentru euro primit de la Eurostat.
Formula de calcul este următoarea:
valoarea absolută, în euro = valoarea absolută, în
lei/rata de schimb, în lei/euro
3. Eşantionul cercetării statistice
3.1. Baza de sondaj
Baza de sondaj este reprezentată
de întreprinderile active la sfârşitul anului anterior sfârşitului perioadei de
referinţă a cercetării statistice, cu personalitate juridică, având peste 9
salariaţi, şi care îşi desfăşoară activitatea principală în sfera de cuprindere
a cercetării statistice, extrase din Registrul
statistic al întreprinderilor - REGIS.
a) Selecţia eşantionului şi alocarea
Selecţia eşantionului se bazează pe tehnici de
eşantionare aleatoare, cu probabilităţi de selecţie cunoscute, aplicate la
nivel de strat cu respectarea criteriilor de precizie pentru populaţia totală
de întreprinderi. Dacă într-un strat particular sunt mai puţin de 6 întreprinderi, atunci toate întreprinderile de pe acel strat
vor fi selectate.
b) Mărimea eşantionului pentru întreprinderi
Eşantionul de întreprinderi este format dintr-o zonă
exhaustivă - întreprinderile cu 100 de salariaţi şi peste - şi o zonă selectivă
-întreprinderi cu 10-99 de salariaţi.
Numărul de întreprinderi cuprinse în eşantion trebuie
astfel ales încât să îndeplinească nivelurile de
precizie cerute de Regulamentul european.
c) Stratificarea populaţiei-ţintă de întreprinderi
Populaţia-ţintă este împărţită în subgrupe sau straturi, cât mai omogene posibil şi care formează
grupuri exclusiv comune. Variabilele de stratificare utilizate sunt:
- activitatea economică în concordanţă cu clasificarea
CAEN Rev. 2;
- mărimea întreprinderii după numărul de salariaţi;
- aspectul regional - în conformitate cu Regulamentul
european privind statisticile de inovare, criteriile de eşantionare trebuie să
includă regiunea; eşantionul la nivel regional trebuie să fie reprezentativ
pentru a obţine rezultate corespunzătoare cel puţin pentru întreprinderile mici
şi mijlocii.
3.2. Planul de sondaj
Pentru repartizarea numărului total de chestionare pe
judeţ se calculează numărul de întreprinderi, pe clase de mărime după numărul
de salariaţi, extrase din baza de sondaj, care aparţin fiecărui judeţ în parte.
4. Organizarea
culegerii şi prelucrării datelor
4.1. Metoda de înregistrare
Colectarea datelor se face în
principal prin e-mail şi vizite la întreprinderi, efectuate de statisticienii
de la nivelul direcţiilor teritoriale de statistică. In cazul acţiunilor-pilot
se recurge şi la interviuri faţă în faţă cu persoana desemnată din partea
întreprinderii.
Metoda de completare a
chestionarului este autoînregistrarea, efectuată de reprezentantul
întreprinderii sau de către reprezentanţi din diferite departamente, în cazul
întreprinderilor mari.
4.2. Perioada de referinţă
şi de înregistrare
Perioada de referinţă a cercetării statistice pentru
cea mai mare parte a indicatorilor este reprezentată de ultimii 3 ani, iar
pentru o parte din indicatori este anul precedent.
Perioada de colectare a datelor este perioada mai-iunie
a anului următor sfârşitului perioadei de observaţie, conform etapelor
prevăzute în Programul statistic de activitate al Institutului Naţional de
Statistică. Datele se colectează de către direcţiile regionale/judeţene de
statistică prin chestionarul statistic autoadministrat INOV - „Inovare în
industrie şi servicii".
Profilul de prelucrare al datelor: naţional,
macroregiuni, regiuni de dezvoltare, activităţi ale economiei naţionale şi
clase de mărime după numărul de salariaţi.
Eşantionul de întreprinderi stabilit de Serviciul de
eşantionare din cadrul Direcţiei registrului statistic din Institutul Naţional
de Statistică este apoi transmis direcţiilor regionale de
statistică/direcţiilor judeţene de statistică. Chestionarele statistice sunt
distribuite la întreprinderi. Datele sunt introduse pe calculator, se
realizează controlul logic al acestora şi apoi datele sunt validate,
utilizându-se programele informatice primite de la Institutul Naţional de
Statistică. La termenul stabilit prin programul cercetării statistice,
chestionarele completate sunt predate responsabilului de anchetă de la direcţiile
regionale de statistică/direcţiile
judeţene de statistică. Se întocmeşte o statistică a raportării datelor. După
realizarea acestor operaţiuni, datele la nivel de chestionar sunt transmise la
Institutul Naţional de Statistică, unde se procesează.
4.3. Prelucrarea datelor
a) Verificarea corectitudinii datelor
Pe perioada procesării datelor se menţine legătura cu
întreprinderile repondente, pentru verificarea calităţii datelor primite.
Verificarea calităţii datelor se face la nivel micro şi la nivel macro, înainte
de a fi procesate, prin comparaţie cu alte date naţionale din alte cercetări
statistice. Principalele verificări constau în:
- verificarea completării întregului chestionar;
- verificarea populaţiei-ţintă şi eliminarea unităţilor
care au alte coduri CAEN sau altă clasă de salariaţi decât cele care aparţin
cercetării statistice;
- verificarea corectitudinii răspunsurilor în
chestionar şi permisivităţii acestora;
- verificarea relaţiei dintre anumite variabile şi
limitele acestora, de exemplu suma componentelor cheltuielilor de inovare care
trebuie să fie egală cu cheltuiala totală de inovare;
- verificarea şi eliminarea erorilor de rutină,
respectiv a acelor erori care provin din necompletarea anumitor capitole ce se
corelează între ele, de exemplu întreprinderea care este un inovator, dar nu
completează obiectivele inovării, ceea ce înseamnă că nu a înţeles corelaţia
dintre cele două capitole.
b) Calitatea datelor
In vederea obţinerii unor date de calitate, Eurostat a
recomandat pentru prelucrarea datelor de inovare utilizarea unor programe
software SAS, care realizează automat verificări de date, imputări şi
comparaţii cu alte seturi de date anterioare sau din alte anchete statistice.
Aceste pachete SAS sunt transmise de Eurostat şi îmbunătăţite atunci când este
nevoie.
c) Ratele de răspuns
Intrucât întreprinderile care refuză să răspundă pot
avea caracteristici diferite de ale celor care răspund, trebuie făcute eforturi
în vederea reducerii ratei de nonrăspuns la nivel de întreprindere sau chiar la
nivel de capitol din chestionar. In acest sens, se utilizează metoda
transmiterii a două scrisori de revenire prin e-mail, după o perioadă
acceptabilă de la trimiterea chestionarului original. De asemenea, rata de
răspuns la nivel de întreprindere poate fi îmbunătăţită prin apelare periodică
la telefon a respondenţilor, prin utilizarea metodei proiectării totale -
răspunsul unei persoane la un chestionar este corelat cu efortul cerut de
solicitant, dar şi cu ceea ce se obţine de pe urma completării acestuia -,
proiectarea unui chestionar prietenos, folosirea plicurilor cu timbru pentru
returnarea chestionarului, folosirea corespondenţei personalizate - nume reale
şi semnături reale aplicate în scrisoarea care însoţeşte chestionarul.
Rata de răspuns la nivel de întreprindere şi ancheta
nonrăspunsurilor
Dacă nonrespondenţii reprezintă un procentaj neponderat
mai mare de 30% din totalul întreprinderilor din eşantion, atunci se selectează
un nou eşantion din întreprinderile nonrespondente de cel mult 10% din totalul
nonrespondenţilor, pentru care se proiectează un chestionar mai simplu cu un
schelet de întrebări pentru a determina dacă nonrespondenţii sunt inovatori sau
nu, folosindu-se definiţiile pentru diferite tipuri de activităţi inovative:
1. întreprinderea este un inovator de produs/proces.
Ea a introdus o inovare de produs sau proces, dar nu a desfăşurat activitate de
cercetare-dezvoltare pentru inovare;
2. întreprinderea desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare pentru inovare;
3. întreprinderea este numai un inovator nontehnologic:
ea a introdus o inovare organizaţională sau de marketing, dar nu este un
inovator.
Analiza nonrăspunsurilor va determina dacă există o
diferenţă statistică semnificativă între respondenti şi nonrespondenţi.
Ancheta nonrăspunsurilor trebuie să aibă o rată de
răspuns ridicată, iar eşantionul trebuie să conţină întreprinderi care aparţin
populaţiei-ţintă obligatorii CAEN Rev.2.
In cazul în care pentru una dintre cele 3 tipuri de activităţi inovative analiza nonrăspunsurilor indică diferenţe
între respondenti şi nerespondenţi, într-un anumit strat, atunci informaţia se
foloseşte la calculul factorilor de ponderare.
Rata de răspuns la nivel de chestionar
Rata de răspuns la nivel de chestionar trebuie ţinută
la un minim prin folosirea unor informaţii suplimentare necesare. Unii
respondenti pot returna chestionare care au completate numai anumite capitole,
ei pot fi număraţi ca respondenti dacă datele lor sunt utile în stadiul de
procesare a datelor.
d) Imputarea datelor lipsă
Pentru corectarea ratelor de răspuns la nivel de
chestionar se aplică imputarea datelor, care se poate realiza cu ajutorul unui
pachet software SAS. Astfel, se poate aplica imputarea metrică - măsurarea
variabilelor - separat de imputarea ordinală a acestora. Se calculează o mărime
ponderată a fiecărei variabile metrice, după CAEN şi clasă de mărime, şi se
aplică ca raport al întreprinderilor cu valori lipsă din stratul conţinut.
e) Ponderarea şi calibrarea
Utilizându-se un eşantion,
datele cercetării statistice sunt ponderate pentru a obţine rezultate valide ce
caracterizează întreaga populaţie a anchetei.
Dacă în unele sectoare de activitate rata de răspuns
este redusă, se impune tratarea nonrăspunsurilor, care se realizează prin
metoda poststratificării, respectiv prin calibrarea estimaţiilor obţinute prin
aplicarea coeficienţilor iniţiali de extindere, astfel încât ei să coincidă în
limite statistice acceptabile cu distribuţiile marginale ale numărului de
întreprinderi şi ale cifrei de afaceri pe diviziuni CAEN Rev.2 şi clase de
mărime. Estimatorul utilizat este de tip raport, utilizându-se cifra de afaceri
ca variabilă auxiliară.
Metoda de calibrare pentru ajustarea coeficienţilor de
extindere poate fi:
- CLAN - o metodă realizată de
statistica Suediei;
- CALMAR - calibrarea marginilor - o metodă realizată
de Institutul de Statistică al Franţei;
- CALJACK - o metodă realizată de statistica Canadei.
Coeficienţii de extindere obţinuţi după tratarea nonrăspunsurilor sunt ajustaţi astfel încât să fie obţinute
simultan două egalităţi ale estimaţiilor obţinute din eşantion:
- cu distribuţia numărului de întreprinderi pe grupe
de activităţi CAEN Rev.2 şi pe clase de mărime, rezultat din ancheta
structurală anuală în întreprinderi;
- cu distribuţia cifrei de afaceri pe grupe de
activităţi CAEN Rev. 2, rezultată din ancheta structurală anuală în
întreprinderi.
Pentru obţinerea rezultatelor finale sunt parcurse
următoarele etape:
- compararea fişierului original de date cu cel final,
corectat, şi imprimarea numărului de erori, precum şi a variabilelor pentru
care au fost identificate erorile pe clase de mărime ale întreprinderilor şi pe
secţiuni CAEN Rev. 2;
- compararea indicatorilor relevanţi din chestionarul
INOV - cifra de afaceri, numărul de salariaţi, cheltuielile de
cercetare-dezvoltare - cu cei similari obţinuţi din ancheta structurală anuală
în întreprinderi, pentru identificarea întreprinderilor care nu au furnizat
informaţii comparabile în cele două cercetări statistice.
Pentru determinarea acurateţii datelor se calculează
coeficienţii de variaţie ai principalelor variabile.
5. Prezentarea şi
utilizarea rezultatelor cercetării statistice
5.1. Principalii indicatori
utilizaţi
Principalii indicatori rezultaţi din cercetarea
statistică privind inovarea în industrie şi servicii sunt structuraţi pe
activităţi economice, pe clase de mărime ale salariaţilor şi pe macroregiuni şi
regiuni de dezvoltare şi sunt următorii:
• numărul şi ponderea întreprinderilor inovative şi noninovative;
• tipologia inovatorilor - inovatori numai de produs,
inovatori numai de proces, inovatori de produs şi proces, inovatori cu inovări
nefinalizate şi abandonate;
• cifra de afaceri a întreprinderilor pe activităţi
economice şi clase de mărime;
• numărul mediu anual de
salariaţi pe activităţi economice şi clase de mărime;
• numărul întreprinderilor cu produse noi - noi pentru
una dintre pieţe, noi pentru întreprindere, produse neschimbate;
• cifra de afaceri a produselor noi pentru una dintre
pieţe şi noi pentru întreprindere;
• numărul de întreprinderi care aparţin unui grup de
întreprinderi şi piaţa de desfacere a întreprinderilor;
• numărul de întreprinderi pe tipuri de produse şi
tipuri de procese;
• numărul de întreprinderi după locul dezvoltării
inovării;
• întreprinderi care desfăşoară activităţi de
cercetare-dezvoltare;
• întreprinderi care nu desfăşoară activităţi de
cercetare-dezvoltare;
• cheltuielile pentru inovare pe elemente componente;
• numărul întreprinderilor inovative care au primit fonduri publice;
• numărul întreprinderilor cu impact ridicat al
obiectivelor inovărilor;
• numărul întreprinderilor cu surse de informare pentru
inovare;
• numărul întreprinderilor care au cooperat după tipul
partenerului de cooperare şi locaţia geografică a acestuia;
• numărul întreprinderilor cu inovări abandonate sau
întârziate;
• întreprinderi inovative şi noninovative care au
declarat factori de blocare a inovărilor;
• întreprinderi care au indicat motive de a nu inova;
• întreprinderi care utilizează
metode de protecţie pentru drepturi de proprietate intelectuală;
• întreprinderi inovative şi noninovative cu inovări
organizaţionale şi de marketing;
• întreprinderi cu impact ridicat al obiectivelor
inovărilor organizaţionale şi/sau de marketing.
Din datele obţinute se calculează şi indicatori
derivaţi pe baza metodologiilor transmise de Eurostat:
• cheltuieli de inovare din achiziţii - % din cifra de
afaceri; •întreprinderi mici şi mijlocii, cu inovare proprie;
• întreprinderi inovative mici
şi mijlocii care cooperează;
• inovatori tehnologici - produs/serviciu/proces;
• inovatori nontehnologici cu inovări organizaţionale
şi/sau de marketing.
Cercetarea statistică privind inovarea se desfăşoară
astfel încât să se respecte un nivel de precizie pentru populaţia totală de
întreprinderi, referitoare la următorii indicatori:
1. procentul întreprinderilor active inovative;
2. procentul inovatorilor care au introdus produse noi
sau îmbunătăţite pe piaţă;
3. produsele noi sau îmbunătăţite ca procent din cifra
de afaceri totală;
4. procentul întreprinderilor active inovative
implicate în cooperarea pentru inovare;
5. cifra de afaceri totală pe salariat.
Conform Regulamentului (CE) nr. 1.450/2004 al Comisiei,
cu modificările ulterioare, se transmit la Eurostat rezultatele privind
calitatea datelor statistice, printr-un raport de calitate, care conţine date
pentru cele 6 criterii de calitate: relevanţă, acurateţe, planificare şi
respectarea termenelor, accesibilitate şi claritate, comparabilitate şi
coerenţă.
5.2. Forme de prezentare a rezultatelor
Rezultatele cercetării statistice privind inovarea în
industrie şi servicii sunt prezentate sub formă de:
- tabele agregate pe activităţi economice şi clase de
mărime ale salariaţilor;
- tabele agregate pe
macroregiuni, regiuni de dezvoltare, clase de mărime ale salariaţilor şi
activităţi economice;
- microdate anonimizate.
a) Diseminarea datelor la
nivel naţional
La nivel naţional datele sunt diseminate printr-o
publicaţie specifică - Inovare în industrie şi servicii -, realizată după
finalizarea cercetării statistice, aşa cum este prevăzută în Programul
statistic anual. De asemenea, datele sunt diseminate în baza de date TEMPO a
Institutului Naţional de Statistică şi în alte publicaţii: Anuarul Statistic al
României, Repere economice - starea economică şi socială, Statistica
teritorială.
b) Diseminarea şi
transmiterea datelor la Eurostat
In conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.450/2004 al
Comisiei, cu modificările ulterioare, datele se transmit la Eurostat la 18 luni
după sfârşitul perioadei de referinţă. Datele transmise sunt următoarele:
- tabele agregate pe activităţi economice şi clase de
mărime ale salariaţilor;
- tabele agregate pe macroregiuni, regiuni de
dezvoltare, clase de mărime ale salariaţilor şi activităţi economice;
- microdate care sunt anonimizate;
- raport de calitate.