ORDIN
Nr. 21 din 28 octombrie 1997
pentru aprobarea Regulamentului nr. 11/1997 cu privire la controlul respectarii
dispozitiilor legale in domeniul valorilor mobiliare
ACT EMIS DE: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 327 din 25 noiembrie 1997
In temeiul art. 4 si al art. 13 alin. 1 din Legea nr. 52/1994 privind
valorile mobiliare si bursele de valori, precum si al art. 4 din Ordonanta
Guvernului nr. 24/1993 privind reglementarea constituirii si functionarii
fondurilor deschise de investitii si a societatilor de investitii ca institutii
de intermediere financiara, aprobata prin Legea nr. 83/1994,
in conformitate cu prevederile art. 14 alin. 3 din Legea nr. 52/1994,
Presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Pe data prezentului ordin se aproba Regulamentul nr. 11/1997 cu privire la
controlul respectarii dispozitiilor legale in domeniul valorilor mobiliare.
Art. 2
Departamentul de control si ancheta si Departamentul logistic vor asigura
aducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
PRESEDINTELE COMISIEI NATIONALE
A VALORILOR MOBILIARE,
prof. univ. dr. STEFAN BOBOC
REGULAMENTUL Nr. 11/1997
cu privire la controlul respectarii dispozitiilor legale in domeniul valorilor
mobiliare
CAP. 1
Prevederi generale; definitii
Art. 1
Prin prezentul regulament, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare
stabileste normele si procedurile pentru asigurarea respectarii dispozitiilor
legale si a regulamentelor C.N.V.M., precum si punerea in aplicare a masurilor
preventive si sanctionatorii in domeniul valorilor mobiliare.
Art. 2
Prin decizie, C.N.V.M. deleaga si revoca atributii ale sale privind
controlul si ancheta participantilor de pe piata de capital catre Departamentul
de control si ancheta, care functioneaza in cadrul acesteia.
Art. 3
In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) C.N.V.M. - Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, autoritatea
administrativa competenta in domeniul pietei de valori mobiliare, care isi
desfasoara activitatea in conformitate cu dispozitiile cap. II din Legea nr.
52/1994, precum si cu celelalte acte normative elaborate in domeniu;
b) D.C.A. - Departamentul de control si ancheta din cadrul C.N.V.M.;
c) director - persoana desemnata de catre C.N.V.M. ca fiind conducatorul
D.C.A.;
d) personal - angajatii C.N.V.M., fara membrii acesteia;
e) agent de control-ancheta (denumit agent) - persoana fizica din cadrul
personalului C.N.V.M./D.C.A. (controlori de valori mobiliare, anchetatori) care
exercita atributiile ce revin, conform art. 4 din prezentul regulament, acestui
departament;
f) persoana vizata - persoana fizica, juridica, precum si oricare alta
entitate care se supune autoritatii C.N.V.M.;
g) actiune - una, mai multe sau urmatoarele acte si/sau operatiuni
efectuate de D.C.A.: investigatii, anchete, inspectii, verificari, prezentarea
de documente, situatii si informatii, audieri, interdictii, masuri
conservatorii si alte masuri dispuse in temeiul dispozitiilor actelor normative
incidente in domeniul valorilor mobiliare.
CAP. 2
Atributiile D.C.A.
Art. 4
D.C.A. are, prin prezentul regulament, urmatoarele atributii:
a) exercita controlul respectarii prevederilor legale privind valorile
mobiliare, ca activitate continua;
b) efectueaza anchete si investigatii in cazurile in care sunt semnalate
situatii de incalcare a legii de catre persoane vizate;
c) verifica registre, corespondenta si orice fel de acte si evidente ale
persoanelor vizate;
d) exercita inspectii programate, anuntate si inopinate la persoanele
vizate;
e) desfasoara activitati conform competentei sale, in scopul prevenirii
unor eventuale fraude sau nereguli pe piata de capital;
f) intocmeste direct sau prin agenti de control-ancheta, in cursul
desfasurarii actiunilor, acte administrative prin care se dispun sau se propun
diferite masuri;
g) realizeaza supravegherea si controlul ierarhic asupra activitatii
agentilor de control-ancheta;
h) sesizeaza alte organe si institutii ale statului cu atributii asemanatoare
(Ministerul Public, Politia, Garda financiara), in cazul in care apreciaza
incidenta competentei acestora, si colaboreaza cu ele in vederea solutionarii
eficiente a acestor cazuri;
i) primeste sesizarile organelor si entitatilor mai sus mentionate, cand
acestea sunt de competenta C.N.V.M.;
j) verifica sesizarile, informatiile si reclamatiile primite spre
solutionare, potrivit competentei sale, luand sau propunand masurile de
rigoare;
k) cerceteaza cauzele, mijloacele si metodele de utilizat in incalcarile
cele mai frecvente, centralizeaza si coreleaza datele astfel obtinute, in
vederea stabilirii de masuri cu caracter general si normativ, precum si a
politicii generale a C.N.V.M. in domeniu;
l) desfasoara orice alte activitati prevazute de lege si de actele
C.N.V.M., cu caracter normativ, care intra in competenta sa.
Art. 5
In vederea exercitarii atributiilor cu care este insarcinat, D.C.A. poate
dispune, asupra persoanelor vizate, urmatoarele:
a) efectuarea de anchete, inspectii, verificari si alte investigatii
preliminare;
b) prezentarea de documente, situatii si informatii stocate pe suport
fizic, magnetic si de orice alta natura;
c) audieri;
d) luarea de masuri conservatorii;
e) alte masuri care intra in competenta sa, conform atributiilor enumerate
la art. 4.
Art. 6
D.C.A., in baza delegarii de putere, este competent sa emita, in numele
C.N.V.M., acte individuale de sanctionare cu amenda, avertisment verbal si
scris a persoanelor vizate.
Actele vor fi semnate de director, semnatura sa fiind opozabila tertilor.
CAP. 3
Actiunile privind descoperirea si investigarea incalcarii legii
Art. 7
Activitatea de descoperire si de investigare a incalcarii legii revine
C.N.V.M., care actioneaza prin personalul de control de specialitate,
imputernicit in acest scop potrivit Legii nr. 52/1994 privind valorile
mobiliare si bursele de valori, Ordonantei Guvernului nr. 24/1993 privind
reglementarea constituirii si functionarii fondurilor deschise de investitii si
a societatilor de investitii financiare ca institutii de intermediere
financiara, coroborate cu prevederile si dispozitiile incidente.
Art. 8
C.N.V.M./D.C.A. dispune, prin ordonanta, efectuarea de investigatii, din
oficiu sau la sesizare prin orice mijloace, privind o posibila incalcare a
legii si a reglementarilor in domeniul valorilor mobiliare.
Art. 9
C.N.V.M. poate delega ca anumite investigatii sa fie efectuate de un
organism de autoreglementare (O.A.R.), acesta fiind obligat sa le aduca la
indeplinire in conditiile legii si ale prezentului regulament. In acest caz,
O.A.R. preia atributiile D.C.A. pentru investigatia respectiva.
Art. 10
Actiunea este confidentiala pe tot parcursul sau de la declansare pana la
ramanerea definitiva a ordonantelor prin care s-au dispus masuri, inclusiv de
sanctionare.
Dosarele actiunilor sunt confidentiale si se supun regimului legal al
secretului de serviciu. Accesul la documentele continute la analizele si la
constatarile C.N.V.M. se face in regimul stabilit de catre aceasta.
Art. 11
Actiunea se desfasoara pe mai multe etape, astfel:
1. Emiterea ordonantei prin care se desfasoara actiunea.
2. Delegarea agentului care efectueaza actiunea.
3. Emiterea ordonantei pentru audierea persoanei vizate, in cazul
actiunilor desfasurate la sediul C.N.V.M.
4. Notificarea, in cazul actiunilor programate sau anuntate, desfasurate la
domiciliul/sediul persoanei vizate.
5. Studierea, cercetarea si verificarea actelor, dosarelor si oricarui alt
document care are legatura cu obiectul actiunii.
6. In cazul luarii de masuri conservatorii, precum ridicarea de documente
sau titluri, agentii vor intocmi un proces-verbal care sa consemneze acest
fapt.
7. In cazul savarsirii unei infractiuni in legatura cu valorile mobiliare,
agentii vor lua declaratii de la faptuitor si de la martori, vor retine
corpurile delicte, vor evalua pagubele, vor lua si alte masuri considerate
necesare, pe care le vor consemna intr-un proces-verbal (art. 214 din Codul de
procedura penala, republicat), si vor inainta dosarul organelor de cercetare
penala.
8. In timpul desfasurarii actiunii, agentii pot intocmi note declarative,
chestionare, note de audiere constand in raspunsurile persoanelor vizate la
intrebarile formulate de agent. In cazul in care persoanele vizate nu pot sau
nu vor sa raspunda la intrebarile formulate, se va consemna acest lucru in
actul de finalizare a actiunii.
9. In cazul in care se constata savarsirea unor fapte contraventionale
prevazute de lege, se intocmeste un proces-verbal de constatare, cu consemnarea
faptelor savarsite, a normei legale incalcate, precum si a incadrarii juridice
a faptei. Procesul-verbal de constatare se trimite de indata organului competent,
dupa caz directorului D.C.A., C.N.V.M. sau judecatoriei, care aplica sanctiunea
potrivit legii.
10. Actiunea se finalizeaza prin intocmirea unui raport de investigatie,
control-ancheta, care cuprinde:
a) consemnarea constatarilor rezultate pe parcursul desfasurarii actiunii;
b) propuneri privind luarea de masuri, inclusiv de sanctionare.
11. Pe baza propunerii de sanctionare cuprinsa in raportul asupra
investigatiei si/sau in procesul-verbal de constatare si in dosarul cauzei,
D.C.A. emite, in temeiul delegarii de competenta, o ordonanta prin care dispune
sanctionarea cu amenda, avertisment verbal sau scris.
Art. 12
Actiunile pot fi programate, anuntate sau inopinate.
Actiunile se declanseaza printr-o ordonanta emisa de catre C.N.V.M., pe
care persoana vizata o va inregistra in evidentele sale.
Art. 13
Actiunile se efectueaza de catre agentii desemnati de catre director si
imputerniciti in acest scop de catre C.N.V.M. printr-o decizie distincta.
Actiunile se pot desfasura individual sau in echipa.
Art. 14
Cand se dispune declansarea unei investigatii, C.N.V.M., la propunerea
directorului D.C.A, va stabili echipa de investigatie si va desemna agentul
responsabil pentru intocmirea raportului de investigatie control-ancheta, agent
care instrumenteaza toate actele procedurii de investigatie si propune C.N.V.M.
sau directorului luarea masurilor care sunt de competenta acestora. Agentul
este raspunzator, in continuare, de urmarirea executarii masurilor dispuse si
de arhivarea dosarului.
Art. 15
Actiunea constand in efectuarea de investigatii, anchete, verificari se
desfasoara dupa urmatoarea procedura:
1. cercetarea preliminara a unei posibile incalcari;
2. solicitarea de informatii, documente, situatii;
3. investigatia propriu-zisa si consultarea tertilor;
4. raportul asupra investigatiei;
5. audierea;
6. luarea de masuri.
Art. 16
Cercetarea preliminara
D.C.A., primind o plangere, o informatie sau o sesizare, verifica daca aceasta
prezinta suficient temei de fapt si de drept pentru a justifica declansarea
unei investigatii.
Daca plangerea sau sesizarea nu prezinta date relevante pentru a justifica
declansarea unei actiuni, D.C.A. ii comunica aceasta in scris autorului, cu precizarea
motivelor, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii sesizarii sau
plangerii.
Cand sesizarea sau plangerea este intemeiata, D.C.A. va inainta un
memorandum, solicitand C.N.V.M. declansarea investigatiei.
Art. 17
Solicitarea de informatii, documente, situatii
Persoanele vizate au urmatoarele obligatii:
a) sa puna la dispozitie D.C.A./C.N.V.M, in momentul cererii, documentele
de contabilitate, documentele specifice activitatii de tranzactionare,
procesele-verbale, situatiile, corespondenta si orice fel de acte sau
informatii cerute de cei indreptatiti conform acestui regulament si celorlalte
acte normative incidente in domeniu;
b) sa permita verificarea valorilor mobiliare pe care le administreaza sau
pe care le au in custodie ori depozit;
c) sa furnizeze informatii si explicatii reale si exacte, verbal sau in
scris, in legatura cu actiunea derulata de D.C.A.
Explicatiile verbale pot fi date la sediul persoanei vizate sau la sediul
C.N.V.M., sub forma de audieri. In acest din urma caz, persoanele vizate sunt
obligate sa se prezinte la locul si la data indicate in ordonanta emisa de
D.C.A./C.N.V.M.
In cazul in care, in ordonanta emisa si comunicata persoanei juridice sau
altei entitati, se indica si o persoana fizica, angajata in cadrul acelei
persoane juridice sau entitati, trebuie sa se prezinte exclusiv acea persoana
fizica, solicitata prin ordonanta, pentru desfasurarea audierii, sub sanctiunea
luarii de masuri administrative impotriva persoanei juridice sau entitatii;
d) sa permita agentilor aflati in exercitiul functiunii executarea in bune
conditii a actiunilor declansate in conformitate cu legea si cu actele cu
caracter normativ ale C.N.V.M., neobstructionandu-le in nici un fel si
asigurand sprijinul si conditiile necesare desfasurarii optime a acestora;
e) sa permita accesul la documente, fara a se putea invoca caracterul de
"secret" sau "confidential" al unor asemenea documente,
date si informatii.
Agentii, primind acces la documentele, datele si informatiile mentionate,
sunt obligati sa respecte cu strictete caracterul secret al respectivelor
documente.
Art. 18
Investigatia propriu-zisa
Agentii abilitati in baza legii si special imputerniciti pot sa efectueze
anchete la sediul si/sau la fata locului, sa solicite declaratii, orice
documente necesare indeplinirii misiunii, sa sigileze, sa ridice registre si
orice documente, eliberand persoanei supuse investigatiei copii de pe
originale, ori sa obtina copii, lasand originalele persoanei respective.
Agentul este imputernicit sa efectueze inspectii inopinate, al caror
rezultat va fi consemnat, dupa caz, intr-un raport si/sau proces-verbal de
constatare, fiind autorizat sa primeasca la convocare sau la fata locului
informatii si justificari.
Art. 19
Raportul asupra investigatiei
Agentul desemnat conform art. 14 intocmeste sau coordoneaza intocmirea
raportului asupra investigatiei control-ancheta, in care va consemna cel putin
datele mentionate la art. 25 pct. 7 sau, dupa caz, pct. 6 din prezentul
regulament.
Cand in timpul investigatiilor se constata ca s-au savarsit contraventii,
agentul va intocmi de indata proces-verbal de constatare si va consemna acest
fapt in raportul asupra investigatiei control ancheta.
In cazul in care, in urma investigatiei, s-au constatat numai contraventii,
raportul asupra investigatiei control-ancheta va fi si proces-verbal de
constatare.
Raportul asupra investigatiei control-ancheta va fi comunicat partilor in
cauza, cu solicitarea ca, pana la o anumita data, persoanele vizate sa comunice
agentilor observatiile lor in scris.
Art. 20
Termenul pentru comunicarea observatiilor de catre persoanele vizate va fi
stabilit de la caz la caz, avandu-se in vedere complexitatea anchetelor, si nu
va fi mai scurt de 3 zile de la data primirii raportului asupra investigatiei
control-ancheta. Acest termen poate fi prelungit cu acordul C.N.V.M./D.C.A., la
cererea partii care invoca motive intemeiate privind imprejurarea in care se
afla.
Art. 21
Agentul responsabil va preda directorului D.C.A. raportul asupra
investigatiei control-ancheta, cuprinzand observatiile persoanelor vizate,
raspunsul agentilor la obiectiile facute, masurile si, dupa caz, sanctiunile
propuse, impreuna cu dosarul complet al cauzei. Dosarul cauzei consta in toate
actele intocmite pe parcursul desfasurarii actiunii.
Art. 22
Directorul D.C.A., primind raportul si dosarul, verifica actele intocmite,
faptele constatate si masurile propuse de agenti, dupa care, daca acestea sunt
in deplina conformitate cu legea, va emite, in temeiul delegarii de putere, o
ordonanta prin care va dispune sanctionarea cu amenda a persoanelor vizate
respective sau, dupa caz, va inainta C.N.V.M. dosarul insotit de un memorandum
cuprinzand punctul de vedere al D.C.A.
Art. 23
Daca persoana vizata face parte, in calitate de membru sau de persoana
asociata, dintr-un organism de autoreglementare, un exemplar al ordonantei prin
care se dispun masuri de sanctionare va fi trimis si respectivului organism.
Art. 24
In cazul in care, datorita gravitatii situatiei, masurile actiunile se
impun a fi aplicate in mod urgent, C.N.V.M. va emite, in nume propriu,
ordonanta prin care dispune sanctionarea cu amenda.
Nefiind emisa in temeiul unei delegari de putere, o astfel de ordonanta a
C.N.V.M. va putea fi atacata, cu contestatie, in 15 zile de la comunicare la
judecatoria competenta.
CAP. 4
Continutul actelor de control-ancheta
Art. 25
Actele de control-ancheta vor cuprinde cel putin urmatoarele:
1. Ordonanta de incepere a actiunii contine:
a) denumirea institutiei C.N.V.M.;
b) temeiul legal al emiterii ordonantei;
c) tipul actiunii;
d) continutul actiunii;
e) numele/denumirea persoanei vizate, subiect al actiunii;
f) data emiterii actului;
g) semnatura presedintelui C.N.V.M. si stampila institutiei.
2. Ordonanta de audiere contine:
a) denumirea institutiei C.N.V.M. si a D.C.A.;
b) actul individual in baza caruia este emisa ordonanta de audiere;
c) temeiul legal al emiterii citatiei;
d) numele si adresa completa a persoanei vizate citate;
e) calitatea in care este audiata persoana vizata;
f) scopul in vederea caruia este audiata;
g) ora, ziua, luna, anul si locul de infatisare, precum si invitarea celui
audiat sa se prezinte la data si locul indicate in ordonanta, cu mentionarea,
consecintelor legale in caz de neprezentare;
h) data emiterii ordonantei de audiere;
i) semnatura presedintelui C.N.V.M., respectiv a directorului D.C.A., si
stampila institutiei.
3. Notificarea contine:
a) denumirea institutiei C.N.V.M., si a D.C.A.;
b) perioada in care se va desfasura actiunea;
c) actul individual in baza caruia este emisa notificarea;
d) numele si adresa completa a persoanei vizate notificate;
e) domeniul actiunii;
f) indicarea documentelor sau a titlurilor ori a categoriei de documente
sau titluri ce urmeaza a fi pregatite spre a fi controlate de catre agentii
delegati;
g) data emiterii notificarii;
h) semnatura directorului D.C.A.
4. Procesul-verbal de ridicare de documente, titluri sau obiecte contine:
a) denumirea institutiei C.N.V.M. si a D.C.A.;
b) data si locul incheierii;
c) numele, prenumele si calitatea celui care il incheie;
d) actul individual in baza caruia este intocmit procesul-verbal;
e) numele, prenumele, domiciliul, seria si numarul actului de identitate
ale persoanei fizice vizate de la care s-au ridicat documentele sau titlurile;
f) denumirea si adresa persoanei juridice sau entitatii colective in cadrul
careia persoana fizica vizata isi desfasoara activitatea, functia detinuta in
cadrul acesteia;
g) descrierea documentelor, a titlurilor sau a obiectelor care fac obiectul
ridicarii, indisponibilizarii;
h) semnaturile agentilor si semnatura persoanei fizice vizate, pe fiecare
pagina a actului; in caz de refuz de semnare, agentul va consemna acest lucru,
precum si motivul refuzului.
5. Notele declarative, chestionarele, procesele-verbale de audiere contin:
a) denumirea institutiei C.N.V.M. si a D.C.A.;
b) data si locul incheierii;
c) actul individual in baza caruia se intocmeste documentul si temeiul
legal al acestuia;
d) formularea intrebarilor si numarul lor;
e) consemnarea raspunsurilor/refuzului de a raspunde al persoanei fizice
vizate;
f) semnatura agentului si a persoanei fizice vizate, pe fiecare pagina a
actului.
6. Procesul-verbal de constatare contine:
a) denumirea institutiei C.N.V.M. si a D.C.A.;
b) data si locul incheierii;
c) numele, prenumele si calitatea celui care il incheie;
d) actul individual in baza caruia este incheiat procesul-verbal;
e) temeiul legal al intocmirii procesului-verbal;
f) descrierea faptei savarsite, data cand a fost savarsita fapta, cu
indicarea normei juridice incalcate si a actului normativ care o stabileste;
g) numele, prenumele, domiciliul, seria si numarul actului de identitate si
functia, in cadrul persoanei juridice sau entitatii colective vizate, ale
persoanei fizice vizate care a savarsit fapta, sau denumirea, sediul si
reprezentantul legal al entitatii colective, in cazul cand fapta a fost
savarsita de catre o astfel de entitate;
h) masurile care s-au dispus in timpul cercetarilor. Daca prin savarsirea
unei contraventii s-a produs o paguba patrimoniala unei terte persoane,
contravenientul va fi obligat si la repararea prejudiciilor patrimoniale
cauzate prin fapta ce constituie contraventie, potrivit art. 112 alin. 2 din
Legea nr. 52/1994.
Daca fapta este imputabila mai multor persoane sunt tinute, solidar, la
repararea prejudiciului cauzat;
i) obiectiile persoanei fizice vizate, considerata responsabila, cu privire
la faptele consemnate in procesul-verbal;
j) semnaturile agentului si ale persoanei fizice vizate sau ale
reprezentantului persoanei juridice ori al altei entitati colective vizate,
subiect al constatarii, pe fiecare pagina a actului. In caz de refuz de
semnare, agentul va consemna acest lucru, precum si motivul refuzului,
confirmat prin semnatura de catre un martor.
7. Raportul asupra investigatiei control-ancheta contine:
a) denumirea institutiei C.N.V.M. si a D.C.A.;
b) data incheierii;
c) numele, prenumele si calitatea celui/celor care il intocmeste
(intocmesc);
d) perioada in care s-a desfasurat actiunea;
e) numele/denumirea persoanei vizate care a facut obiectul desfasurarii
actiunii;
f) actul individual prin care s-a declansat actiunea;
g) temeiul legal al intocmirii raportului;
h) descrierea pe scurt a momentelor actiunii;
i) constatarile facute si masurile luate pe parcursul desfasurarii
actiunii;
j) propunerile agentului/echipei de agenti pentru luarea de masuri privind
persoana vizata.
La raportul de constatare se anexeaza toate actele incheiate pe parcursul
desfasurarii actiunii, cu mentionarea lor.
8. Ordonanta prin care se aplica sau se dispun masuri cuprinde:
a) denumirea institutiei C.N.V.M. si a D.C.A.;
b) temeiul legal al emiterii ordonantei;
c) numele/denumirea persoanei vizate;
d) numarul si data procesului-verbal de constatare si/sau ale raportului
asupra investigatiei controlul-ancheta pe baza caruia s-a emis ordonanta;
e) indicarea incalcarilor si a faptelor savarsite ce constituie
contraventii;
f) dispozitiile legale incalcate prin faptele savarsite;
g) masura aplicata, temeiul legal al aplicarii acesteia si termenul pana la
care se aduce la indeplinire;
h) termenul, prevazut de lege, in interiorul caruia persoana vizata sau
contravenientul poate ataca actul in fata C.N.V.M.;
i) data emiterii ordonantei;
j) semnatura presedintelui C.N.V.M. / directorului D.C.A. si stampila
institutiei.
CAP. 5
Caile de atac impotriva actelor privind investigatiile control-ancheta
Art. 26
Comunicarea actelor individuale ale C.N.V.M./D.C.A. persoanelor vizate se
face in oricare dintre urmatoarele modalitati:
a) direct sau prin membrii personalului care au asemenea atributii;
b) prin posta, cu pastrarea recipisei de trimitere;
c) prin fax, cu pastrarea confirmarii de primire a facsimilului.
Ordonanta prin care se aplica masuri, precum si o copie de pe
procesul-verbal se comunica, prin grija D.C.A., persoanei vizate si celorlalte
persoane prevazute de lege, in termen de 30 de zile de la data aplicarii
sanctiunii.
Art. 27
Ordonanta de sanctionare, emisa de D.C.A. in exercitarea delegarii de
putere, poate fi atacata cu contestatie la C.N.V.M., in termen de 15 zile de la
data comunicarii ei persoanei vizate.
Art. 28
C.N.V.M. va solutiona contestatia legal introdusa in termen de 30 de zile
de la primirea acesteia.
Art. 29
Inainte de solutionarea prin decizie a contestatiei, C.N.V.M. poate
dispune, la cerere sau din oficiu, suspendarea efectelor ordonantei atacate.
Art. 30
In cursul solutionarii, C.N.V.M. va dispune audierea agentului sau a
directorului D.C.A. si va putea ordona organizarea unei audieri a
contestatarului.
Art. 31
Dupa verificarea legalitatii, temeiniciei si oportunitatii ordonantei
atacate, C.N.V.M. va putea confirma, modifica sau anula continutul acesteia.
C.N.V.M. se pronunta prin decizie motivata. Plangerea impotriva acestei decizii
se depune la C.N.V.M., respectiv la D.C.A. in termen de 15 zile de la
comunicare.
Plangerile formulate impreuna cu dosarul cauzei, se transmit de indata
instantei competente sa solutioneze cauza.
Impotriva ordonantelor prin care se aplica amenzi cominatorii se poate face
plangere, in termen de 15 zile de la luarea la cunostinta, la C.N.V.M., care se
pronunta prin decizie motivata.
Deciziile pot fi atacate in termen de 30 de zile de la comunicare la Curtea
de apel - Sectia de contencios administrativ.
Art. 32
In cazul in care contestatarul face parte, in calitate de membru sau de
persoana asociata, dintr-un organism de autoreglementare, un exemplar al
deciziei de confirmare, de modificare sau de anulare a ordonantei prin care se
aplica masuri sanctionatorii va fi trimis si respectivului organism.
Art. 33
Decizia prin care C.N.V.M. hotaraste cu privire la contestatia introdusa
impotriva ordonantei de sanctionare, dispusa in exercitarea delegarii de
putere, precum si ordonanta emisa direct de C.N.V.M. in conditiile art. 24, pot
fi atacate la instantele judecatoresti competente, cerandu-se anularea actului
considerat nelegal si netemeinic, in termen de 15 zile de la comunicare.
Persoanele vizate se pot adresa instantei numai dupa parcurgerea etapei
administrative prevazute in prezentul regulament, respectiv dupa comunicarea
deciziei C.N.V.M. ori dupa nesolutionarea de catre C.N.V.M. a contestatiei in
termenul prevazut la art. 28.
CAP. 6
Audierea contestatarului
Art. 34
In vederea desfasurarii audierii contestatarului, C.N.V.M. va delega pe
directorul D.C.A. sa organizeze si sa conduca aceasta activitate.
Art. 35
Audierea persoanei vizate contestatare va avea loc ori de cate ori cel
putin una dintre parti, respectiv C.N.V.M. sau persoana vizata contestatara,
solicita acest lucru.
Primind contestatia in care contestatarul solicita audiere, C.N.V.M. va
instiinta, de indata, pe directorul D.C.A. sa inceapa procedurile privind
desfasurarea acesteia.
Art. 36
La propunerea directorului D.C.A., C.N.V.M. va desemna persoanele care vor
face parte din completul de audiere, precum si pe conducatorul acestuia.
Numarul membrilor completului trebuie sa fie impar.
Membrii completului de audiere vor fi desemnati din randul personalului
C.N.V.M..
Art. 37
Dupa stabilirea completului si a datei desfasurarii audierii, C.N.V.M. va
dispune citarea prin ordonanta a contestatarului.
Audierea se va desfasura la sediul C.N.V.M.
Art. 38
Audierea se face doar in prezenta membrilor completului de audiere, a
agentului care a intocmit raportul asupra investigatiei control-ancheta, a
contestatarului si, eventual, a altor persoane vizate, citate de C.N.V.M. si
care au legatura sau cunostinta despre cazul supus rezolvarii, nefiind publica.
Alaturi de persoanele prevazute la alineatul precedent, la audiere va
participa, fara a avea un rol activ, si o persoana care va consemna dezbaterile
in procesul-verbal al sedintei, persoana care va fi secretarul respectivei
sedinte.
Contestatarul are dreptul de a fi asistat sau reprezentat de un aparator.
Art. 39
Desfasurarea audierii se face in scopul verificarii legalitatii si a
temeiniciei ordonantei prin care s-au aplicat masuri, inclusiv de sanctionare,
motiv pentru care pot fi puse in discutie orice chestiuni care ar duce la
stabilirea adevarului.
Sedinta de audiere este condusa de catre persoana desemnata.
Intrebarile referitoare la cazul in discutie pot fi formulate de catre
oricare dintre membrii completului de audiere si sunt consemnate, impreuna cu
raspunsurile contestatarului, in procesul-verbal al sedintei.
Art. 40
Sedinta de audiere se considera incheiata in momentul citarii
contestatarului, in vederea semnarii la sediul C.N.V.M. a procesului-verbal al
sedintei de audiere. Semnaturile conducatorului audierii si contestatarului se
vor aplica pe fiecare pagina a inscrisului.
Inainte de semnare, contestatarului i se va citi continutul
procesului-verbal.
Art. 41
In baza procesului-verbal al audierii, conducatorul sedintei va intocmi, in
termen de 15 zile de la incheierea acestuia, un memorandum continand o sinteza
a dezbaterilor, incheiata cu hotararea formulata de membrii completului de
audiere privind legalitatea si temeinicia masurilor dispuse.
Art. 42
Memorandumul si procesul-verbal de audiere prevazute la articolul precedent
se vor inainta la C.N.V.M., impreuna cu dosarul cauzei in vederea solutionarii
contestatiei.
Hotararea completului de audiere este consultativa pentru C.N.V.M.
CAP. 7
Modalitatile de plata a amenzilor si urmarirea executarii
Art. 43
Sumele reprezentand amenzi cu titlu de sanctiune sau amenzi cominatorii,
stabilite prin ordonanta de sanctionare, se achita de catre contravenient prin
ordin de plata printr-o societate bancara, ca venit la bugetul de stat, in
contul administratiei financiare, indicat in actul de sanctionare, in termen de
15 zile de la comunicarea actului.
O copie de pe dovada achitarii amenzii se transmite, in maximum 15 zile de
la aplicarea amenzii, la C.N.V.M., respectiv la D.C.A.
Art. 44
In caz de neprezentare a documentului de plata prin care se face dovada
achitarii sumei, dupa trecerea termenului mentionat la art. 43 alin. 2, D.C.A.
va transmite actul de constatare si ordonanta de aplicare a sanctiunii cu
amenda, constituind titlu executoriu, la organele administratiei financiare, in
vederea executarii silite.
CAP. 8
Raspunderi si sanctiuni
Art. 45
Neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare, cu vinovatie, a
obligatiilor stabilite in prezentul regulament, prin fapte prevazute de lege ca
fiind contraventii, se va constata si se va sanctiona conform Legii nr.
52/1994, Ordonantei Guvernului nr. 24/1993, precum si reglementarilor C.N.V.M.,
dupa cum urmeaza:
a) nerespectarea oricarora dintre obligatiile mentionate la art. 17 din
prezentul regulament;
b) ruperea sau indepartarea sigiliilor;
c) intocmirea si prezentarea unor documente in care sunt consemnate
operatiuni sau date false ori nelegale;
d) refuzul de a semna, cu sau fara obiectiuni, actele intocmite de D.C.A.
sau de agenti cu ocazia efectuarii actiunilor care intra in competenta
acestora;
e) neindeplinirea, la termenele stabilite, a masurilor dispuse prin actele
emise ca urmare a actiunilor efectuate sau comunicarea unor date false ori
eronate privind aducerea la indeplinire a acestor masuri;
f) refuzul de a se supune unei investigatii control-ancheta la data
stabilita prin ordonanta.
Art. 46
Savarsirea faptelor enumerate la articolul precedent se sanctioneaza
administrativ de catre C.N.V.M. cu una sau mai multe dintre urmatoarele masuri:
a) avertisment;
b) avertisment publicat;
c) amenda prin agenti delegati;
d) suspendarea pe o perioada determinata a autorizatiei;
e) retragerea autorizatiei;
f) interdictia temporara sau definitiva de a mai desfasura activitati pe
piata de capital.
Art. 47
In cazul aplicarii sanctiunii cu amenda, aceasta va fi stabilita intre 100
mii lei si 10 milioane lei, pentru persoane fizice, si intre 1 milion lei si
100 milioane lei, pentru persoane juridice.
Art. 48
Pentru faptele prevazute la art. 45 lit. a), e) si f), C.N.V.M. /
directorul D.C.A. sau agentii sai pot obliga persoana vizata la plata unor
amenzi de 0,1 1% din capitalul varsat pentru fiecare zi de depasire a
termenului calculat de la data stabilita prin ordonanta prin care s au
solicitat informatii, documente, acte, situatii sau pentru neindeplinirea la
termen a masurilor dispuse.
Daca exista temeri ca nerespectarea datei stabilite privind investigatia
respectiva urmareste ascunderea unor fapte prevazute de legea penala, se vor
sesiza de indata organele in drept.