ORDIN Nr. 20
din 5 februarie 2010
pentru aprobarea Procedurii
de supraveghere, în domeniul de activitate al Ministerului Apararii Nationale,
a aplicarii în plan intern a sanctiunilor internationale obligatorii pentru
Romania
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII NATIONALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 90 din 10 februarie 2010
Pentru aplicarea dispoziţiilor art. 17 alin. (6)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind
punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 217/2009,
în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr.
346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Apărării Naţionale, cu modificările ulterioare,
ministrul apărării naţionale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Procedura de supraveghere, în
domeniul de activitate al Ministerului Apărării Naţionale, a
aplicării în plan intern a sancţiunilor internaţionale
obligatorii pentru România, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul apărării naţionale,
Gabriel Oprea
ANEXA
PROCEDURA
de supraveghere, în domeniul de activitate al Ministerului
Apărării Naţionale, a aplicării în plan intern a
sancţiunilor internaţionale obligatorii pentru România
Art. 1. -In sensul prezentei proceduri, Ministerul
Apărării Naţionale, denumit în continuare MApN, asigură
măsurile necesare punerii în aplicare a sancţiunilor
internaţionale privind:
a) efectuarea importurilor şi exporturilor de
produse speciale;
b) cooperarea în domeniul militar.
Art. 2. - (1) In cadrul MApN, supravegherea
aplicării sancţiunilor internaţionale este asigurată prin
următoarele structuri centrale:
a) Departamentul pentru relaţia cu Parlamentul
şi informare publică;
b) Departamentul pentru politica de apărare
şi planificare;
c) Departamentul pentru armamente;
d) Statul Major General;
e) Direcţia generală de informaţii a apărării.
(2) Potrivit domeniilor de responsabilitate,
structurile centrale prevăzute la alin. (1) au următoarele
obligaţii privind aplicarea sancţiunilor internaţionale:
a) urmăresc adoptarea şi intrarea în vigoare
a documentelor prevăzute la art. 1 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor
internaţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009,
denumită în continuare ordonanţă, prin consultarea
periodică a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene, a Monitorului Oficial
al României, precum şi pe orice altă cale oficială de informare;
b) asigură, până la nivel de
unităţi militare şi operatori economici din subordinea sau
coordonarea MApN, măsurile necesare punerii în aplicare a
sancţiunilor internaţionale;
c) verifică modul în care unităţile
militare şi operatorii economici din subordinea sau din coordonarea MApN
respectă măsurile stabilite pentru punerea în aplicare a
sancţiunilor internaţionale.
Art. 3. - (1) Coordonarea procesului de supraveghere la
nivelul MApN se realizează de către Departamentul pentru armamente.
(2) In situaţia în care în procesul de
coordonare a supravegherii apar situaţii care necesită analiză
şi interpretare juridică, Departamentul pentru armamente
solicită punctul de vedere al Direcţiei pentru relaţia cu
Parlamentul şi asistenţă juridică.
(3) Organul executiv al Departamentului pentru
armamente este Oficiul de Control al Importurilor şi Exporturilor de
Produse Speciale.
Art. 4. -In procesul de coordonare a supravegherii punerii
în aplicare a sancţiunilor internaţionale, Departamentul pentru
armamente are următoarele atribuţii:
a) asigură schimbul de informaţii cu
Ministerul Afacerilor Externe şi cu celelalte autorităţi şi
instituţii care au competenţe în domeniu;
b) informează celelalte structuri centrale
şi operatorii economici din subordinea sau coordonarea MApN în
legătură cu instituirea sancţiunilor internaţionale, pe
baza comunicărilor primite de la Ministerul Afacerilor Externe;
c) centralizează datele şi informaţiile
privind măsurile stabilite de către structurile centrale pentru
punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, precum şi
informaţiile privind constatarea unor încălcări ale acestora,
cazurile aflate în curs de soluţionare şi orice alte
dificultăţi de aplicare;
d) asigură afişarea pe pagina de internet a
MApN - Departamentul pentru armamente a actelor internaţionale prin care
s-au instituit şi au devenit obligatorii sancţiunile
internaţionale specifice domeniilor de responsabilitate ale MApN;
e) creează şi gestionează baza de date
proprie cu privire la punerea în aplicare a sancţiunilor
internaţionale în domeniile de competenţă ale MApN. Baza de date
cuprinde menţiuni referitoare la actul prin care a fost instituită
sancţiunea internaţională, tipul sancţiunii şi
măsurile dispuse de structurile centrale;
f) primeşte cererile pentru întrunirea
Consiliului interministerial înfiinţat conform prevederilor art. 13 alin.
(1) din ordonanţă, informează structurile centrale şi
armonizează punctele de vedere ale acestora, în vederea stabilirii unei
poziţii comune a MApN privind problematica supusă dezbaterilor;
g) aprobă mandatul consolidat al
reprezentanţilor MApN care participă la şedinţele
Consiliului interministerial. Mandatul se semnează de către secretarul
de stat pentru armamente;
h) notifică Ministerului Afacerilor Externe, ori
de câte ori este nevoie, reprezentanţii MApN în cadrul Consiliului
interministerial. Structurile centrale prevăzute la art. 2 alin. (1) lit.
a), b), d) şi e) notifică Departamentului pentru armamente numele
reprezentantului, datele de contact şi tipul autorizaţiei de acces la
informaţii clasificate secrete de stat, al cărui nivel de secretizare
trebuie să fie cel puţin „strict secret".
Art. 5. - (1) Pe baza informărilor transmise de
structurile centrale, Departamentul pentru armamente întocmeşte rapoartele
privind modul în care sunt aplicate sancţiunile internaţionale în
domeniul de responsabilitate al MApN.
(2) Rapoartele prevăzute la alin. (1) se transmit,
pentru informare, astfel:
a) Ministerului Afacerilor Externe, semestrial sau ori
de câte ori este nevoie, în cadrul îndeplinirii atribuţiei prevăzute
la art. 11 alin. (1) din ordonanţă;
b) ministrului apărării naţionale, anual
sau ori de câte ori este nevoie.
Art. 6. - (1) Ulterior adoptării unui document
prin care sunt instituite sancţiuni internaţionale, structurile
centrale şi operatorii economici din subordinea sau coordonarea MApN, care
au date şi informaţii despre persoane ori entităţi
desemnate, care deţin sau au sub control bunuri ori care au date şi
informaţii despre acestea, despre tranzacţii legate de bunuri sau în
care sunt implicate persoane ori entităţi desemnate, au
obligaţia de a înştiinţa Departamentul pentru armamente din momentul
în care iau cunoştinţă despre existenţa situaţiei care
impune înştiinţarea.
(2) Departamentul pentru armamente ia în considerare
numai acele înştiinţări care permit identificarea şi
contactarea autorului acestora.
(3) Departamentul pentru armamente stabileşte,
după consultarea cu celelalte structuri centrale, dacă MApN are sau
nu calitatea de autoritate competentă în soluţionarea
înştiinţării.
(4) In situaţia în care se constată că
înştiinţarea primită nu face obiectul domeniului de
competenţă al MApN, Departamentul pentru armamente transmite în
termen de 24 de ore înştiinţarea către autoritatea
competentă. In situaţia în care autoritatea competentă nu poate
fi identificată, înştiinţarea se transmite Ministerului Afacerilor
Externe, în calitatea sa de coordonator al Consiliului interministerial.
(5) In situaţia în care se constată că
înştiinţarea primită face obiectul domeniului de
competenţă al MApN, Departamentul pentru armamente transmite
scrisoare de răspuns către persoana care a făcut înştiinţarea,
privind modul de soluţionare.
Art. 7. - Corespondenţa se
desfăşoară în scris, inclusiv prin fax sau poştă
electronică, conform termenelor stabilite în funcţie de
situaţie, cu respectarea dispoziţiilor legale privind protecţia
informaţiilor clasificate.
Art. 8. - Pentru asigurarea continuităţii
activităţilor şi soluţionarea cu celeritate a
situaţiilor impuse de aplicarea prezentei proceduri, rapoartele
reprezentanţilor structurilor centrale se analizează cu prioritate.
Art. 9. -In termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentului ordin, în vederea asigurării
punerii în aplicare a sancţiunilor internaţionale, în domeniul lor de
responsabilitate, structurile centrale prevăzute la art. 2 alin. (1)
elaborează proceduri interne prin care să se stabilească, printre
altele, compartimentele şi persoanele responsabile, atribuţiile
şi măsurile care se impun a fi luate.