Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 196 din 23 august 2006

privind aprobarea Normei sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor de implementare a reglementarilor pentru aditivii utilizati in nutritia animalelor

ACT EMIS DE: AUTORITATEA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 741 din 30 august 2006



Văzând Referatul de aprobare nr. 15.792 din 17 august 2006, întocmit de Direcţia de control şi coordonare a activităţii farmaceutice veterinare din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,

având în vedere prevederile art. 10 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul art. 3 alin. (3) şi al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 130/2006 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia,

preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor de implementare a reglementărilor pentru aditivii utilizaţi şi nutriţia animalelor, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, institutele veterinare centrale şi direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 3. - (1) La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 33/2006 privind aprobarea Normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor cu privire la aditivii utilizaţi în nutriţia animalelor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 236 din 16 martie 2006, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

(2) De la data intrării în vigoare a prezentului ordin, referirile făcute la ordinul menţionat la alin. (1) se vor considera ca fiind referiri la prezentul ordin.

Art. 4. - Prezentul ordin creează cadrul juridic necesar aplicării directe, de la data aderării, a Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 1.831/2003 (CE) cu privire la aditivii utilizaţi în nutriţia animalelor, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 268 din 18 octombrie 2003, p. 29-43, astfel cum a fost modificat ultima dată de Regulamentul Comisiei nr. 378/2005 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului nr. 1.831/2003 (CE) al Parlamentului European şi al Consiliului privind funcţiile şi atribuţiile Laboratorului Comunitar de Referinţă cu privire la cererile de autorizare a unor aditivi pentru furaje, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 59 din 5 martie 2005, p. 8-15.

Art. 5.  -  Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,

Marian Avram

ANEXĂ

NORMĂ   SANITARĂ   VETERINARĂ   Şl   PENTRU   SIGURANŢA   ALIMENTELOR

de implementare a reglementărilor pentru aditivii utilizaţi în nutriţia animalelor

CAPITOLUL I

Domeniu de aplicare şi definiţii

ARTICOLUL 1

Domeniu de aplicare

(1)   Prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor stabileşte procedura pentru autorizarea punerii pe piaţă şi utilizării de aditivi furajeri şi instituie reguli pentru supravegherea şi etichetarea aditivilor furajeri şi a premixurilor, în scopul asigurării unui nivel ridicat de protecţie a sănătăţii publice, a sănătăţii şi bunăstării animalelor, protecţiei mediului şi a intereselor utilizatorilor şi consumatorilor în legătură cu aditivii furajeri, în acelaşi timp asigurându-se funcţionarea eficientă a pieţei interne.

(2)   Prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor nu se aplică:

a)  materiilor tehnologice auxiliare;

b)   produselor medicinale veterinare astfel cum au fost definite în Norma sanitară veterinară privind Codul produselor medicinale veterinare, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 69/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 854 şi nr. 854 bis din 22 septembrie 2005, ce transpune în legislaţia naţională Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2001/82/CE aşa cum a fost modificată ultima dată de Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2004/28/CE, cu excepţia coccidiostaticelor şi a histomonostaticelor utilizate ca aditivi furajeri.

ARTICOLUL 2

Definiţii

(1)   In sensul prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, pentru termenii şi expresiile: hrană pentru animale, materii furajere, activitate din domeniul hranei pentru animale, operator cu activitate în domeniul hranei pentru animale, punere pe piaţă şi trasabilitate se aplică definiţiile din Legea nr. 150/2004 privind siguranţa alimentelor şi a hranei pentru animale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 24 mai 2004, modificată şi completată prin Legea nr. 412/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 990 din 27 octombrie 2004, ce transpune parţial în legislaţia naţională Regulamentul Parlamentului European si Consiliului nr. 178/2002 (CE).

(2)   In sensul prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel:

a)   aditivi furajeri - substanţele, microorganismele sau preparatele, altele decât materiile furajere şi premixurile, ce sunt adăugate intenţionat în hrana pentru animale sau în apa de băut pentru a îndeplini în special una ori mai multe dintre caracteristicile prevăzute la art. 5 alin. (3);

b)   materii prime furajere - produsele astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) din Norma sanitară veterinară privind circulaţia şi utilizarea materiilor prime furajere, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 507/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 683 şi nr. 683 bis din 29 septembrie 2003, ce transpune în legislaţia naţională art. 2 lit. a) din Directiva Consiliului 96/25/CE;

c)  furaje combinate - produsele astfel cum sunt definite la art. 2 lit. b) din Norma sanitară veterinară privind circulaţia furajelor combinate, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 412/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 583 din 15 august 2003, ce transpune în legislaţia naţională art. 2 lit. b) din Directiva Consiliului 79/373/CE;

d)   furaje complementare - produsele astfel cum sunt definite la art. 2 lit. e) din Norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 412/2003, ce transpune în legislaţia naţională art. 2 lit. b) din Directiva Consiliului 79/373/CE;

e)   premixuri/preamestecuri - amestecurile de aditivi furajeri sau amestecurile unuia ori mai multor aditivi furajeri cu materii prime furajere sau cu apă, utilizate ca suport, ce nu sunt destinate hrănirii directe a animalelor;

f)   raţie zilnică - cantitatea totală medie de furaje, calculată la o umiditate de 12%, necesară pentru un animal dintr-o anumită specie, categorie de vârstă şi producţie, pentru satisfacerea tuturor necesităţilor zilnice ale acestuia;

g)   furaje complete - produsele astfel cum sunt definite la art. 2 lit. c) din Norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor privind substanţele nedorite din hrana pentru animale, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 120/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.043 din 24 noiembrie 2005, ce transpune în legislaţia naţională art. 2 lit. c) din Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2002/32/CE;

h) materii tehnologice auxiliare - orice substanţă ce nu se consumă ca furaj în sine şi este utilizată intenţionat în procesarea furajelor sau a materiilor furajere, pentru a îndeplini un scop tehnologic în timpul tratamentului ori al procesării care poate avea ca rezultat prezenţa nedorită, dar inevitabilă din punct de vedere tehnologic a reziduurilor substanţei folosite sau a derivaţilor acesteia în produsul finit, cu condiţia ca aceste reziduuri să nu aibă un efect advers asupra sănătăţii animalelor, sănătăţii publice ori mediului şi să nu aibă nici un efect tehnologic nedorit asupra produsului finit;

i) antimicrobiene - substanţele produse fie în mod natural, fie prin sinteză, utilizate pentru a distruge sau a inhiba creşterea microorganismelor, inclusiv bacterii, fungi ori paraziţi şi, în special, protozoare;

j) antibiotice - antimicrobienele produse dintr-un microorganism sau derivate din acesta, care distrug ori inhibă creşterea altor microorganisme;

k) coccidiostatice şi histomonostatice - substanţele destinate distrugerii sau inhibării protozoarelor;

l) limita maximă de reziduuri - concentraţia maximă a reziduurilor ce rezultă din utilizarea unui aditiv în hrana animalelor, care poate fi acceptată de autoritatea competentă ca fiind permisă din punct de vedere legal ori recunoscută ca acceptabilă pe sau într-un aliment;

m) microorganism - unităţile formatoare de colonii;

n) prima punere pe piaţă - punerea iniţială pe piaţă a unui aditiv după fabricarea acestuia, importul unui aditiv sau, atunci când un aditiv a fost încorporat într-un furaj fără să fi fost pus pe piaţă, prima punere pe piaţă a acelui furaj.

(3) După caz, în funcţie de prevederile legislaţiei comunitare, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor va putea stabili încadrarea unei noi substanţe, a unui nou microorganism sau preparat în categoria aditivilor furajeri, definiţi în conformitate cu prevederile prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor.

CAPITOLUL II

Autorizare, utilizare, monitorizare şi măsuri tranzitorii aplicabile aditivilor furajeri

ARTICOLUL 3

Punere pe piaţă, procesare şi utilizare

(1)  Un aditiv furajer poate fi pus pe piaţă, procesat sau utilizat de o persoană fizică ori juridică numai dacă:

a)   deţine o autorizaţie acordată în conformitate cu prevederile prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor;

b)   sunt îndeplinite condiţiile de utilizare stabilite de prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor, inclusiv condiţiile generale de utilizare stabilite în anexa nr. 4, cu excepţia cazului în care este prevăzut altfel în autorizaţie şi în autorizaţia substanţei;

c)   sunt îndeplinite condiţiile de etichetare stabilite de prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor.

(2)   Pentru experimentele efectuate în scopuri ştiinţifice, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, denumită în continuare Autoritate, poate autoriza utilizarea ca aditivi a substanţelor ce nu sunt autorizate la nivel comunitar, cu excepţia antibioticelor, cu condiţia ca experimentele să fie efectuate în conformitate cu principiile şi condiţiile stabilite de Norma sanitară veterinară referitoare la fixarea liniilor directoare pentru evaluarea unor produse utilizate în nutriţia animalelor, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 778/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 724 din 16 octombrie 2003, ce transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului 83/228/CE, sau cu liniile directoare stabilite la art. 7 alin. (4) şi cu condiţia să existe o supraveghere veterinară oficială adecvată.  Animalele respective pot fi utilizate pentru producţia de alimente numai dacă Autoritatea stabileşte că acest lucru nu va avea un efect asupra sănătăţii animalelor, sănătăţii publice sau a mediului.

(3)  In cazul aditivilor ce aparţin categoriilor prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. d) şi e) şi al acelor aditivi care intră sub incidenţa legislaţiei comunitare transpuse în legislaţia naţională referitoare la comercializarea produselor ce constau, conţin sau sunt produse din organisme modificate genetic (OMG), nicio altă persoană, în afară de deţinătorul autorizaţiei nominalizat în aceasta, la care se referă art. 9, de succesorul ori succesorii legali ai acestuia sau de o persoană împuternicită în scris de acesta, nu va pune iniţial produsul pe piaţă.

(4)   Numai în cazul în care nu se specifică altfel, este permis amestecul de aditivi ce urmează să fie vânduţi direct utilizatorului final, cu condiţia să fie respectate condiţiile pentru utilizare stabilite în autorizaţia fiecărui aditiv. In consecinţă, amestecul de aditivi autorizaţi nu face obiectul unor autorizări specifice, altele decât cerinţele stabilite de Norma sanitară veterinară ce stabileşte condiţiile şi modalităţile pentru aprobarea şi înregistrarea unor întreprinderi şi intermediari ce operează în sectorul nutriţiei animalelor, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 505/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 673 şi nr. 673 bis din 23 septembrie 2003, ce transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului 95/69/CE.

(5)  Atunci când este necesar, luându-se în considerare progresele tehnologice sau ale dezvoltării ştiinţifice, condiţiile generale stabilite în anexa nr. 4 pot fi adaptate în conformitate cu procedura naţională.

ARTICOLUL 4

Autorizare

(1)   Orice persoană fizică sau juridică care doreşte să obţină o autorizaţie pentru un aditiv furajer sau pentru o nouă utilizare a unui aditiv furajer trebuie să depună o cerere în conformitate cu prevederile art. 7.

(2)  O autorizaţie nu se acordă, nu se respinge, nu se reînnoieşte, nu se modifică, nu se suspendă şi nu se revocă decât pe baza unor motivaţii şi în baza procedurilor prevăzute de prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor sau în conformitate cu Legea nr. 150/2004, modificată şi completată prin Legea nr. 412/2004, ce transpune parţial în legislaţia naţională Regulamentul Parlamentului European si Consiliului nr. 178/2002.

(3)   Solicitantul unei autorizaţii sau   reprezentantul acestuia trebuie să aibă sediul/domiciliul în  România sau în Uniunea Europeană după ce România  va deveni stat membru.

ARTICOLUL 5

Condiţii pentru autorizare

(1)   Niciun aditiv furajer nu va fi autorizat decât dacă solicitantul unei astfel de autorizări demonstrează în mod adecvat şi suficient, în conformitate cu măsurile de implementare la care se referă art. 7, că, atunci când este utilizat în conformitate cu condiţiile stabilite de prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor, aditivul îndeplineşte cerinţele alin. (2) şi are cel puţin una dintre caracteristicile prevăzute la alin. (3).

(2)  In scopul autorizării, aditivul furajer nu trebuie:

a)   să aibă un efect negativ asupra sănătăţii animalelor, sănătăţii oamenilor sau mediului;

b)   să fie prezentat într-o formă ce poate induce în eroare utilizatorul;

c)   să dăuneze consumatorului prin deteriorarea caracteristicilor specifice ale produselor de origine animală sau să inducă în eroare consumatorul cu privire la caracteristicile specifice ale produselor de origine animală.

(3)  Aditivul furajer trebuie:

a)   să aibă un efect pozitiv asupra caracteristicilor furajului;

b)   să aibă un efect pozitiv asupra caracteristicilor produselor de origine animală;

c)   să aibă un efect pozitiv asupra culorii peştilor şi păsărilor ornamentale;

d)   să răspundă nevoilor nutriţionale ale animalelor;

e)   să aibă un efect pozitiv asupra consecinţelor ecologice ale producţiei animale;

f)    să aibă un efect pozitiv asupra producţiei, randamentului sau bunăstării animalelor, influenţând în special flora gastrointestinală ori digestibilitatea produselor furajere;

g)   să aibă un efect coccidiostatic sau histomonostatic.

(4)   Antibioticele, altele decât coccidiostaticele sau histomonostaticele, nu sunt autorizate ca aditivi furajeri.

ARTICOLUL 6

Categorii de aditivi furajeri

(1)   Un aditiv furajer trebuie să fie încadrat în una sau mai multe dintre următoarele categorii, în funcţie de proprietăţile şi funcţiile acestuia, în conformitate cu procedura stabilită la art. 7, 8 şi 9:

a)   aditivi tehnologici: orice substanţă adăugată în furaj în scop tehnologic;

b)   aditivi senzoriali/organoleptici: orice substanţă care, adăugată în furaj, îmbunătăţeşte sau modifică proprietăţile organoleptice ale acestuia ori caracteristicile fizice/vizuale ale alimentelor de origine animală;

c)  aditivi nutriţionali;

d)  aditivi zootehnici: orice aditiv utilizat pentru a influenţa favorabil performanţa animalelor sănătoase sau pentru a influenţa favorabil mediul;

e)  coccidiostatice şi histomonostatice.

(2)  In cadrul categoriilor menţionate la alin. (1), aditivii furajeri se încadrează în continuare în una sau mai multe grupe funcţionale menţionate în anexa nr. 1, după funcţia sau funcţiile principale ale acestora, în conformitate cu procedura prevăzută la art. 7, 8 şi 9.

(3)  Atunci când este necesar, luându-se în considerare progresele tehnologice sau evoluţiile ştiinţifice, Autoritatea poate stabili categorii şi grupe funcţionale suplimentare de aditivi furajeri, în conformitate cu procedura comunitară.

ARTICOLUL 7

Solicitarea pentru autorizare

(1)   Cererea pentru autorizarea unui aditiv, conform prevederilor art. 4, trebuie înaintată Autorităţii. Aceasta informează în timp util Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar şi îi trimite cererea.

(2)   Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar trebuie:

a)  să confirme primirea cererii solicitantului, inclusiv a informaţiilor şi a documentelor la care se referă alin. (3), în scris, în termen de 15 zile de la înregistrarea acestora, precizând data primirii;

b)  să pună la dispoziţie Comitetului pentru Produse Medicinale Veterinare orice informaţie furnizată de solicitant;

c)  să pună la dispoziţie publicului rezumatul dosarului menţionat la alin. (3) lit. h), cu respectarea cerinţelor de confidenţialitate stabilite la art. 18 alin. (2).

(3)   La data depunerii cererii, solicitantul trebuie să transmită direct Autorităţii următoarele informaţii şi documente:

a)  numele şi adresa sa;

b)   identificarea aditivului furajer, o propunere pentru clasificarea acestuia după categorie şi grupă funcţională în baza art. 6 şi specificaţiile tehnice ale acestuia, inclusiv, atunci când este cazul, criterii de puritate;

c)   o descriere a metodei de fabricaţie şi a utilizării propuse pentru aditivul furajer, a metodei de analiză a aditivului din furaj în conformitate cu utilizarea destinată a acestuia, şi, atunci când se consideră corespunzător, a metodei de analiză pentru stabilirea nivelului de reziduuri al aditivului furajer sau a metaboliţilor acestuia în produsele alimentare;

d)  o copie a studiilor ce au fost efectuate şi orice alt material disponibil pentru a demonstra că aditivul furajer îndeplineşte criteriile stabilite la art. 5 alin. (2) şi (3);

e)  condiţiile propuse pentru punerea pe piaţă a aditivului furajer, inclusiv cerinţele de etichetare, şi, unde este cazul, condiţiile specifice pentru utilizare şi manipulare, inclusiv incompatibiiităţile cunoscute, concentraţia în care poate fi folosit în furajele complementare, precum şi speciile şi categoriile de animale cărora aditivul furajer le este destinat;

f)   o declaraţie scrisă, prin care solicitantul confirmă furnizarea a 3 probe din aditivul furajer direct laboratorului naţional de referinţă la care se referă art. 21, în conformitate cu cerinţele stabilite în anexa nr. 2;

g)   o propunere de plan pentru monitorizarea post-comercializare pentru aditivii care, în conformitate cu propunerea pentru clasificare prevăzută la lit. b), nu aparţin categoriilor prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a) şi b), precum şi pentru aditivii ce intră sub incidenţa legislaţiei comunitare transpuse în legislaţia naţională referitoare la comercializarea produselor care constau, conţin sau sunt produse din OMG;

h) un rezumat ce cuprinde informaţiile prevăzute la lit. a)-g);

i) detalii despre orice autorizaţie acordată în conformitate cu legislaţia aplicabilă, pentru aditivii ce intră sub incidenţa legislaţiei comunitare transpuse în legislaţia naţională referitoare la comercializarea produselor care constau, conţin sau sunt produse din OMG.

(4)   După aderarea României la Uniunea Europeană, cererile de autorizare a aditivilor vor fi adresate Comisiei Europene, respectându-se procedura comunitară.

(5)   Autoritatea, după consultarea Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar, trebuie să stabilească linii directoare specifice pentru autorizarea aditivilor şi, atunci când este necesar, pentru fiecare categorie de aditivi la care se referă art. 6 alin. (1), în conformitate cu procedura comunitară. Aceste linii directoare trebuie să ţină cont de posibilitatea de extrapolare a rezultatelor studiilor efectuate pe speciile majore la speciile minore.

(6)   Autoritatea poate stabili reguli suplimentare pentru implementarea prezentului articol în conformitate cu procedura comunitară. Aceste reguli trebuie, atunci când se consideră că este cazul, să facă diferenţierea dintre cerinţele pentru aditivii furajeri pentru animalele producătoare de hrană şi cerinţele pentru alte animale, în special pentru animalele de companie. Regulile de implementare trebuie să includă prevederi care să permită proceduri simplificate de autorizare a aditivilor ce au fost autorizaţi pentru utilizarea în alimente.

(7) Autoritatea trebuie să publice informaţii amănunţite necesare pentru a îndruma solicitantul în pregătirea şi prezentarea cererii acestuia.

ARTICOLUL 8

Avizul Autorităţii; opinia Comitetului pentru Produse Medicinale Veterinare

(1)   In termen de 6 luni de la primirea unei cereri valabile de către Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar, Comitetul pentru Produse Medicinale Veterinare trebuie să îşi exprime opinia cu privire la autorizarea aditivului respectiv. Această limită de timp poate fi extinsă oricând de către Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar care poate cere informaţii suplimentare din partea solicitantului, conform alin. (2).

(2)  Atunci când consideră că este cazul, Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar poate cere solicitantului să suplimenteze informaţiile ce însoţesc cererea. Aceste informaţii trebuie transmise într-un interval de timp ce va fi stabilit după consultări cu solicitantul.

(3)  Pentru a-şi exprima opinia, Comitetul pentru Produse Medicinale Veterinare trebuie:

a)  să verifice ca informaţiile şi documentele trimise de solicitant să fie în conformitate cu prevederile art. 7 şi să efectueze o evaluare a riscurilor pentru a stabili dacă aditivul furajer îndeplineşte condiţiile stabilite la art. 5;

b)   să verifice raportul întocmit în cadrul secţiilor de specialitate.

(4)  In cazul unei decizii favorabile autorizării aditivului furajer, acesta trebuie, de asemenea, să includă următoarele informaţii:

a)  numele şi adresa solicitantului;

b)   denumirea aditivului furajer, inclusiv categoria şi încadrarea acestuia în grupele funcţionale prevăzute la art. 6, specificaţiile tehnice ale acestuia, inclusiv, acolo unde este aplicabil, criteriile de puritate şi metoda de analiză;

c)  în funcţie de rezultatul evaluării, condiţii sau restricţii specifice privind manipularea, cerinţe de monitorizare postcomercializare şi utilizare, inclusiv speciile şi categoriile de animale pentru care aditivul urmează să fie utilizat;

d)   cerinţe suplimentare specifice pentru etichetarea aditivului furajer, necesare ca urmare a condiţiilor şi restricţiilor impuse în baza lit. c);

e)  o propunere pentru stabilirea limitelor maxime pentru reziduuri (LMR) în produsele alimentare de origine animală relevante, în afară de cazul în care Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar concluzionează că nu este necesară stabilirea LMR pentru protecţia consumatorilor sau că LMR au fost deja stabilite prin Norma sanitară veterinară privind măsurile de supraveghere şi control al unor substanţe şi al reziduurilor acestora la animalele vii şi la produsele lor, precum şi al reziduurilor de medicamente de uz veterinar în produsele de origine animală, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 82/2005, cu modificările şi completările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 832 şi 832 bis din 14 septembrie 2005, ce transpune în legislaţia naţională Regulamentul Consiliului nr. 2.377/90/CEE.

(5)   Comitetul pentru Produse Medicinale Veterinare înaintează fără întârziere opinia sa solicitantului, inclusiv un raport care descrie evaluarea aditivului furajer şi motivarea concluziei. După aderarea României la Uniunea Europeană se va proceda în conformitate cu procedura stabilită la nivelul Uniunii Europene.

(6)   Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar va face publice opiniile, după eliminarea oricărei informaţii identificate ca fiind confidenţială, în conformitate cu prevederile art. 18 alin. (2).

ARTICOLUL 9

Autorizarea

(1)  In termen de 3 luni de la şedinţa Comitetului pentru Produse Medicinale Veterinare în care a fost discutată solicitarea pentru autorizarea aditivului respectiv, Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar elaborează un proiect de decizie de acordare sau de refuzare a autorizaţiei. Acest proiect trebuie să ţină cont de cerinţele art. 5 alin. (2) şi (3), de legislaţia comunitară transpusă în legislaţia naţională şi de alte cerinţe legale relevante pentru situaţia în cauză şi, în special, de beneficiile pentru sănătatea şi bunăstarea animalelor şi pentru consumatorul produselor de origine animală. Atunci când proiectul nu este în conformitate cu opinia Comitetului pentru Produse Medicinale Veterinare, Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar trebuie să furnizeze o explicaţie referitoare la motivele diferenţelor. In mod excepţional, pentru cazurile complexe, termenul limită de 3 luni poate fi prelungit.

(2)   Până la data la care România va deveni stat membru al Uniunii Europene, proiectul de decizie va fi adoptat în conformitate cu procedura naţională.

(3)   Regulile pentru implementarea prezentului articol şi, în special, cele referitoare la numărul de identificare pentru aditivii autorizaţi pot fi stabilite în conformitate cu procedura comunitară.

(4)   Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar trebuie să informeze fără întârziere solicitantul în legătură cu decizia adoptată în conformitate cu alin. (2).

(5)   Decizia prin care se acordă autorizaţia trebuie să cuprindă elementele menţionate la art. 8 alin. (4) lit. b), c),d)  şi e) şi un număr de identificare.

(6)   Decizia prin care se acordă autorizaţia pentru aditivii ce aparţin categoriilor menţionate la art. 6 alin. (1) lit. d) şi e)  şi, de asemenea, pentru aditivii ce constau, conţin sau sunt obţinuţi din OMG trebuie să includă numele deţinătorului autorizaţiei şi, după caz, numărul unic de identificare atribuit OMG-ului, astfel cum este prevăzut de legislaţia specifică referitoare la trasabilitatea şi etichetarea OMG-urilor, şi trasabilitatea alimentelor şi a produselor furajere obţinute din OMG.

(7)  Atunci când nivelurile de reziduuri ale unui aditiv din alimente provenite din animale hrănite cu acel aditiv ar putea avea un efect dăunător asupra sănătăţii oamenilor, decizia trebuie să conţină LMR pentru substanţa activă sau pentru metaboliţii acesteia din respectivele produse alimentare de origine animală. In acest caz se consideră că substanţa activă intră sub incidenţa anexei nr. 1 la norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 82/2005, cu modificările şi completările ulterioare, ce transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului 96/23/CE. Atunci când o LMR pentru substanţa în cauză a fost deja stabilită de reglementările comunitare, acea LMR trebuie, de asemenea, să se aplice reziduurilor substanţei active sau metaboliţilor acesteia ce provin din utilizarea substanţei ca aditiv furajer.

(8)   Autorizaţia acordată în conformitate cu procedura stabilită de prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor este valabilă în România timp de 10 ani şi poate fi reînnoită în conformitate cu prevederile art. 14. Aditivul furajer autorizat se înscrie în Registrul de aditivi furajeri menţionat la art. 17, denumit în continuare Registru. Fiecare înscriere în Registru indică data autorizării si cuprinde informaţiile menţionate la alin. (5), (6) şi (7).

(9)  Acordarea autorizaţiei nu exonerează operatorul din domeniul nutriţiei animale de răspunderea civilă, administrativă sau penală în ceea ce priveşte aditivul furajer în cauză.

ARTICOLUL 10

Situaţia produselor existente

(1)   Prin derogare de la prevederile art. 3, orice aditiv furajer ce a fost plasat pe piaţă în conformitate cu reglementări anterioare prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, ureea şi derivaţii acesteia, orice aminoacid sau sărurile acestora ori substanţele analoage ce sunt menţionate la pct. 2.1, 3 şi 4 din anexa la Norma sanitară veterinară privind anumite produse utilizate în nutriţia animalelor, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 143/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 630 din 21 iulie 2006, ce transpune în legislaţia naţională anexa la Directiva Consiliului 82/471/CEE, pot fi puse pe piaţă şi utilizate în conformitate cu condiţiile prevăzute de norma menţionată mai sus şi de măsurile de implementare a acesteia, incluzând în special prevederi de etichetare specifice referitoare la furaje combinate şi la materii prime furajere, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:

a)  în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, persoanele care au plasat pe piaţă prima dată aditivul furajer sau orice alte părţi interesate vor notifica acest lucru Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar, căruia îi vor  transmite odată cu notificarea şi informaţiile menţionate la art. 7 alin. (3) lit. a), b) şi c);

b)  în termen de 30 de zile de la notificarea prevăzută la lit. a), Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar, după verificarea faptului că toate informaţiile solicitate au fost transmise, trebuie să notifice Autorităţii primirea acestora. Produsele respective trebuie să fie înscrise în Registrul naţional al aditivilor furajeri. Fiecare înscriere în Registru trebuie să menţioneze data la care produsul respectiv a fost prima dată introdus în Registru şi, unde este cazul, data expirării autorizaţiei existente.

(2)   O cerere de autorizare trebuie să fie transmisă, în conformitate cu art. 7, cel târziu cu un an înainte de data expirării autorizaţiei anterioare pentru aditivii cu o perioadă limitată de autorizare şi în maximum 5 ani de la intrarea în vigoare a prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor pentru aditivii autorizaţi fără o limită de timp sau în conformitate cu prevederile normei sanitare veterinare aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 143/2006. Poate fi adoptat un calendar detaliat care să enumere în ordinea priorităţilor diferitele categorii de aditivi care trebuie reevaluaţi în conformitate cu procedura comunitară. La stabilirea acestei liste este consultat şi Comitetul pentru Produse Medicinale Veterinare.

(3)    Produsele înscrise în Registru sunt supuse prevederilor prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, în special cele cuprinse în art. 8, 9, 12, 13, 14 şi 16, care, fără a aduce atingere condiţiilor specifice referitoare la etichetare, plasare pe piaţă şi utilizare a fiecărei substanţe în conformitate cu alin. (1), se aplică acestor produse ca şi cum acestea ar fi autorizate în conformitate cu art. 9.

(4)   In cazul autorizaţiilor ce nu sunt emise unui deţinător specific, orice persoană care importă sau fabrică produsele la care se referă prezentul articol sau orice altă parte interesată poate înainta informaţiile la care se referă alin. (1) ori cererea la care se referă alin. (2) Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar.

(5)  Atunci când notificarea şi informaţiile ce o însoţesc, la care se referă alin. (1) lit. a), nu sunt furnizate în perioada specificată sau se constată că sunt incorecte ori atunci când o solicitare nu este înaintată în perioada specificată, după cum se prevede la alin. (2), se adoptă o decizie privind retragerea de pe piaţă a aditivilor în cauză în conformitate cu procedura comunitară. O astfel de măsură poate să prevadă o perioadă limitată în cadrul căreia pot fi utilizate stocurile existente din aceste produse.

(6)   Atunci când din motive independente de solicitant nu este luată nicio decizie cu privire la reînnoirea unei autorizaţii înainte de data expirării acesteia, perioada de autorizare a produsului se prelungeşte automat până când Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar ia o decizie. Acesta informează solicitantul despre prelungirea autorizaţiei.

(7)   Prin derogare de la prevederile art. 3, substanţele, microorganismele şi preparatele utilizate în România ca aditivi pentru însilozare, la data intrării în vigoare a prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor pot fi plasate pe piaţă şi utilizate, cu condiţia să fie respectate dispoziţiile alin. (1) lit. a) şi b) şi ale alin. (2), (3) şi (4). In cazul acestor substanţe, termenul limită pentru cererea la care se referă alin. (2) este de 5 ani de la intrarea în vigoare a prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor.

ARTICOLUL 11

Eliminarea progresivă a anumitor aditivi furajeri

(1)  In vederea luării unei decizii de eliminare progresivă a utilizării coccidiostaticelor şi histomonostaticelor ca aditivi furajeri până la data de 31 decembrie 2012, Autoritatea va întocmi până la 1 ianuarie 2008 un raport referitor la utilizarea acestor substanţe ca aditivi furajeri şi alternativele disponibile, însoţite, dacă este cazul, de propuneri legislative.

(2)   Antibioticele, altele decât coccidiostaticele şi histomonostaticele, înregistrate şi autorizate la nivelul Uniunii Europene, nu pot fi puse pe piaţă şi utilizate ca aditivi furajeri şi se elimină din Registrul naţional al aditivilor furajeri.

ARTICOLUL 12

Supravegherea

(1) După ce un aditiv a fost autorizat în conformitate cu prevederile prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, orice persoană fizică sau juridică care utilizează sau pune pe piaţă acea substanţă ori un furaj în care aceasta a fost încorporată sau orice altă parte interesată trebuie să se asigure că sunt respectate toate condiţiile ori restricţiile ce au fost impuse cu privire la punerea pe piaţă, utilizarea şi manipularea aditivului sau a furajelor ce îl conţin.

(2) Atunci când au fost impuse cerinţele de monitorizare prevăzute la art. 8 alin. (4) lit. c), deţinătorul autorizaţiei trebuie să se asigure că monitorizarea este efectuată şi trebuie să înainteze rapoarte către Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar, în conformitate cu autorizaţia. Deţinătorul autorizaţiei trebuie să comunice imediat Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar orice informaţie nouă care poate influenţa evaluarea siguranţei utilizării aditivului furajer, în special în ceea ce priveşte sensibilităţile referitoare la starea de sănătate ale unor categorii specifice de consumatori. Deţinătorul autorizaţiei trebuie să informeze imediat Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar în legătură cu orice interdicţie sau restricţie impusă de autoritatea competentă a oricărei ţări terţe în care aditivul furajer este plasat pe piaţă.

ARTICOLUL 13

Modificarea, suspendarea şi revocarea autorizaţiilor

(1)   Din proprie iniţiativă sau ca urmare a solicitării din partea Autorităţii ori din partea Comisiei Europene, Comitetul pentru Produse Medicinale Veterinare (Comitetul) emite o opinie dacă o autorizaţie îndeplineşte în continuare condiţiile stabilite de prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor, pe care o înaintează imediat Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar şi Autorităţii, iar atunci când este cazul, deţinătorului autorizaţiei. Această opinie trebuie făcută publică.

(2)   Autoritatea examinează fără întârziere opinia Comitetului şi ia toate măsurile corespunzătoare în conformitate cu prevederile Legii nr. 150/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Decizia de modificare, suspendare sau revocare a autorizaţiei este luată de Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar, în conformitate cu procedura naţională.

(3)   Dacă deţinătorul autorizaţiei propune schimbări în termenii autorizaţiei, va înainta o cerere Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar, însoţită de datele relevante care o susţin. Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar examinează cererea şi decide în conformitate cu procedura naţională.

(4)   Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar trebuie să informeze fără întârziere solicitantul despre decizia luată. Atunci când este cazul, se modifică Registrul.

(5)   Prevederile art. 7 alin. (1) şi (2), ale art. 8 şi 9 se aplică în consecinţă.

ARTICOLUL 14

Reînnoirea autorizaţiilor

(1) Autorizaţiile acordate în baza prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor se reînnoiesc pentru perioade de 10 ani. Solicitarea de reînnoire trebuie transmisă Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar cel târziu cu un an înainte de data expirării autorizaţiei.

(2)   In cazul autorizaţiilor ce nu sunt emise unui deţinător specific, oricare persoană care plasează iniţial aditivul pe piaţă sau oricare altă parte interesată poate înainta cererea Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar şi este considerată ca fiind solicitant; în cazul unei autorizaţii emise unui deţinător specific, deţinătorul autorizaţiei sau succesorul/succesorii legal/legali poate/pot înainta cererea Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar.

(3)   Odată cu cererea solicitantul trebuie să transmită următoarele informaţii şi documente direct Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar:

a)   o copie a autorizaţiei de punere pe piaţă a aditivului;

b)   un raport cu privire la rezultatele monitorizării postcomercializare, dacă astfel de cerinţe de monitorizare sunt incluse în autorizaţie;

c)   orice alte informaţii noi disponibile cu privire la evaluarea siguranţei în utilizarea aditivului furajer şi la riscurile aditivului furajer pentru animale, oameni sau mediu;

d)  dacă este cazul, o propunere pentru modificarea sau suplimentarea condiţiilor autorizaţiei originale, inter alia, a condiţiilor referitoare la monitorizarea viitoare.

(4)   Prevederile art. 7 alin. (1), (2), (4) şi (5), ale art. 8 şi 9 se aplică în consecinţă.

(5)   Atunci când din motive independente de voinţa solicitantului nu este luată nicio decizie de reînnoire a autorizaţiei înainte de data de expirare a acesteia, perioada de autorizare a produsului trebuie să fie prelungită automat până în momentul în care Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar va lua o decizie. Informaţiile cu privire la această prelungire a autorizaţiei trebuie să fie făcute disponibile pentru public în Registru.

ARTICOLUL 15

Autorizarea de urgenţă

In cazuri specifice, atunci când este necesară autorizarea urgentă a anumitor aditivi pentru a se asigura protecţia şi bunăstarea animalelor, Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar poate autoriza în mod provizoriu utilizarea unui aditiv pentru o perioadă maximă de 5 ani, cu avizul Autorităţii, în conformitate cu procedura comunitară.

CAPITOLUL III

Etichetare şi ambalare

ARTICOLUL 16

Etichetarea şi ambalarea aditivilor furajeri şi a premixurilor

(1) Nicio persoană fizică sau juridică nu poate plasa pe piaţă un aditiv furajer ori un premix de aditivi decât dacă ambalajul sau containerul acestuia este etichetat sub responsabilitatea unui producător, ambalator, importator, vânzător ori distribuitor stabilit în România şi prezintă inscripţionate următoarele informaţii într-o manieră evidentă, clar lizibilă şi de neşters, în limba română şi în limba statului membru al Uniunii Europene în care este comercializat, cu privire la fiecare aditiv conţinut în produs:

a)   denumirea specifică dată aditivilor pe autorizaţie, precedată de denumirea grupului funcţional aşa cum a fost menţionat în autorizaţie;

b)   numele sau denumirea firmei şi adresa ori sediul firmei sau persoanei responsabile de informaţiile la care se referă prezentul articol;

c)   greutatea netă sau, în cazul aditivilor lichizi şi al premixurilor, volumul net ori greutatea netă;

d)   atunci când se consideră necesar, numărul de aprobare atribuit întreprinderii sau intermediarului în conformitate cu art. 5 din norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 505/2003, ce transpune în legislaţia naţională art. 5 din Directiva Consiliului 95/69/CE, sau numărul de înregistrare atribuit întreprinderii ori intermediarului în conformitate cu art. 10 din norma sanitară veterinară menţionată mai sus;

e)   instrucţiuni de utilizare şi orice recomandări de siguranţă cu privire la utilizarea şi, unde este aplicabil, cerinţele specifice menţionate în autorizaţie, inclusiv speciile şi categoriile de animale cărora le este destinat aditivul sau premixul de aditivi;

f)  numărul de identificare al aditivului;

g)  numărul de referinţă al lotului şi data fabricaţiei.

(2)   Pentru compuşii aromatizanţi, lista aditivilor poate fi înlocuită prin cuvintele „amestec de compuşi aromatizanţi". Aceasta nu se va aplica compuşilor aromatizanţi supuşi unei limitări cantitative atunci când sunt utilizaţi în hrană şi în apa de băut.

(3)   Suplimentar faţă de informaţiile menţionate la alin. (1), ambalajul sau containerul unui aditiv aparţinând unei grupe funcţionale precizate în anexa nr. 3 trebuie să aibă inscripţionate informaţiile indicate în respectiva anexă, prezentate într-o manieră evidentă, clar lizibilă şi de neşters.

(4)    In cazul premixurilor, pe lângă informaţiile menţionate anterior, cuvântul „premix", scris cu majuscule, trebuie să apară clar pe etichetă, iar substanţa-suport trebuie să fie declarată.

(5)   Aditivii şi premixurile trebuie să fie comercializate numai în ambalaje sau containere închise, al căror sistem de închidere să fie deteriorat prin deschidere de o manieră suficientă, astfel încât să nu poată fi reutilizat.

(6)  Se pot adopta modificări la anexa nr. 3 pentru a lua în considerare progresele tehnologice şi evoluţiile ştiinţifice în conformitate cu procedura comunitară.

CAPITOLUL IV

Prevederi generale şi finale

ARTICOLUL 17

Registrul de aditivi furajeri

(1)   Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar trebuie să întocmească şi să actualizeze Registrul.

(2)  Registrul trebuie să fie făcut disponibil pentru public, prin publicarea informaţiilor pe site-ul Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar, separat pe categorii şi pe grupe funcţionale, precum şi a oricărei adăugări sau modificări ulterioare a acestuia.

ARTICOLUL 18

Confidenţialitatea

(1)   Solicitantul poate indica ce informaţii înaintate în baza prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor doreşte să fie tratate ca fiind confidenţiale, pe motiv că dezvăluirea acestora ar afecta în mod semnificativ competitivitatea acestuia. In astfel de cazuri trebuie să se prezinte motive ce pot fi verificate cu uşurinţă.

(2)   Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar decide, după consultare cu solicitantul, ce informaţii, altele decât cele specificate la alin. (3), ar trebui să fie păstrate confidenţiale şi va informa solicitantul despre decizia luată.

(3)   Următoarele informaţii nu trebuie să fie considerate confidenţiale:

a)   denumirea şi compoziţia aditivului furajer şi, unde este corespunzător, indicarea tulpinii de producţie;

b)  caracteristicile fizico-chimice şi biologice ale aditivului furajer;

c)   concluziile rezultatelor studiului cu privire la efectele aditivului furajer asupra sănătăţii oamenilor şi animalelor, precum şi asupra mediului;

d)  concluziile rezultatelor studiului cu privire la efectele aditivului furajer asupra caracteristicilor produselor de origine animală şi proprietăţilor nutriţionale ale acestora;

e)   metodele pentru detecţia şi identificarea aditivului furajer şi, unde este cazul, cerinţele de monitorizare şi un sumar al rezultatelor monitorizării.

(4)   Prin derogare de la prevederile alin. (2), Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar trebuie să furnizeze Autorităţii, la cerere, toate informaţiile aflate în posesia sa, inclusiv orice informaţie identificată ca fiind confidenţială, conform alin. (2).

(5)   Autoritatea şi Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar trebuie să păstreze confidenţiale toate informaţiile identificate în baza alin. (2), cu excepţia cazului în care se consideră că astfel de informaţii trebuie să fie făcute publice pentru a proteja sănătatea oamenilor, a animalelor sau mediul.

(6)   Dacă un solicitant retrage sau a retras o solicitare, Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar şi Autoritatea trebuie să respecte confidenţialitatea informaţiilor comerciale şi industriale, inclusiv a informaţiilor de cercetare şi dezvoltare, precum şi a informaţiilor asupra cărora nu au convenit împreună cu solicitantul în ceea ce priveşte confidenţialitatea acestora.

ARTICOLUL 19

Revizuirea administrativă

Orice decizie luată în baza prerogativelor acordate autorităţii competente de prevederile prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor sau orice omisiune de a acţiona poate fi revizuită din proprie iniţiativă ori ca răspuns la o solicitare din partea Comitetului sau din partea oricărei persoane implicate în mod direct şi individual. In acest scop, o solicitare trebuie să fie înaintată Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar în termen de două luni de la data la care partea interesată a aflat despre decizie sau despre omisiunea respectivă.

ARTICOLUL 20

Protecţia datelor

(1)   Datele ştiinţifice şi alte informaţii din dosarul de solicitare întocmit în baza art. 7 nu pot fi utilizate în beneficiul altui solicitant pe o perioadă de 10 ani de la data autorizării decât dacă solicitantul iniţial a fost de acord cu respectivul solicitant că pot fi utilizate astfel de date şi informaţii, în scris.

(2)  Pentru a stimula eforturile de obţinere a autorizaţiilor la speciile minore pentru aditivii a căror utilizare este autorizată pentru alte specii, perioada de protecţie a datelor de 10 ani va fi extinsă cu un an pentru fiecare specie minoră pentru care este acordată o autorizare de prelungire a utilizării.

(3)   Solicitantul şi solicitantul iniţial trebuie să parcurgă toate etapele necesare pentru a se ajunge la un acord privind utilizarea comună a informaţiilor, pentru a nu fi repetate testele toxicologice pe vertebrate. Dacă totuşi nu este realizat niciun astfel de acord cu privire la utilizarea informaţiilor, Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar poate decide să dezvăluie informaţiile necesare pentru a se evita repetarea testelor toxicologice pe vertebrate, asigurând în acelaşi timp un echilibru rezonabil între interesele părţilor în cauză.

(4)  La expirarea perioadei de 10 ani, constatările întregii evaluări sau ale unei părţi a acesteia, efectuate pe baza datelor şi informaţiilor ştiinţifice conţinute în dosarul de solicitare, pot fi utilizate de Autoritate în beneficiul altui solicitant.

ARTICOLUL 21

Laboratoarele de referinţă

(1)   Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar este desemnat ca laborator naţional de referinţă, funcţiile şi sarcinile acestuia fiind cele stabilite în anexa nr. 2.

(2)   Solicitanţii pentru autorizarea aditivilor suportă costurile activităţilor laboratorului naţional de referinţă în domeniul autorizării aditivilor.

ARTICOLUL 22

Sancţiuni

Autoritatea stabileşte regimul de sancţiuni care se aplică în cazul încălcării prevederilor prezentei norme sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor şi ia toate măsurile necesare pentru a asigura aplicarea acestora. Sancţiunile prevăzute trebuie să fie efective, proporţionale şi descurajatoare.

ARTICOLUL 23

Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta normă sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor.

ANEXA Nr. 1 la norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor

GRUPE   DE   ADITIVI

1. In categoria aditivilor tehnologici sunt incluse următoarele grupe funcţionale:

a)   conservanţi - substanţele sau, atunci când este cazul, microorganismele ce protejează furajele împotriva alterării cauzate de microorganisme ori de metaboliţii acestora;

b)  antioxidanti - substanţele ce prelungesc perioada de conservare a furajelor şi a materiilor furajere, protejându-le împotriva alterării provocate de oxidare;

c)   emulsifianţi - substanţele ce fac posibilă realizarea ori menţinerea unui amestec omogen a două sau mai multe faze nemiscibile în produsele furajere;

d)  stabilizatori - substanţele ce fac posibilă menţinerea stării fizico-chimice a furajelor;

e)    agenţi de afânare - substanţele care, după adăugarea într-un furaj, cresc viscozitatea furajelor;

f)   agenţi de gelificare - substanţele ce conferă unui furaj consistenţă prin formarea unui gel;

g)   lianţi - substanţele care cresc capacitatea de aglutinare a particulelor din furaj;

h) substanţe pentru controlul contaminării cu radionuclizi - substanţele ce suprimă absorbţia radionuclizilor sau care facilitează eliminarea acestora;

i) agenţi antiaglutinanţi - substanţele care reduc tendinţa de aglutinare a particulelor din furaj;

j) corectori de aciditate - substanţele care modifică pH-ul furajelor;

k) aditivi de însilozare - substanţele care includ enzime sau microorganisme destinate a fi încorporate în furaje pentru a îmbunătăţi calitatea silozului;

l) agenţi de denaturare - substanţele care, atunci când sunt utilizate în fabricarea furajelor prelucrate, permit identificarea originii alimentelor sau a materiilor prime specifice.

2.    In categoria aditivilor senzoriali sunt incluse următoarele grupe funcţionale:

a)  coloranţi:

(i) substanţele care modifică sau redau culoarea unui furaj;

(ii) substanţele care, atunci când sunt utilizate în hrana animalelor, dau culoare alimentelor de origine animală;

(iii) substanţele care influenţează favorabil culoarea păsărilor sau a peştilor ornamentali;

b)   substanţe aromatizante - substanţele a căror includere în furaj determină îmbunătăţirea calităţilor olfactive sau pajatabilitatea furajului.

3.   In categoria aditivilor nutriţionali sunt incluse următoarele grupe funcţionale:

a)   vitamine, provitamine şi substanţe chimice bine definite ce au efect similar;

b)  compuşi ai oligoelementelor;

c)  aminoacizi, sărurile şi analogii acestora;

d)  ureea şi derivaţii acesteia.

4.    In categoria aditivilor zootehnici sunt incluse următoarele grupe funcţionale:

a)  amelioratori ai digestibilităţii - substanţele care, atunci când sunt utilizate în hrana animalelor, cresc digestibilitatea raţiei prin acţiunea lor asupra anumitor materii prime din furaje;

b)  stabilizatori ai florei intestinale - microorganismele sau alte substanţe definite chimic care, atunci când sunt utilizate în hrana animalelor, au un efect favorabil asupra florei intestinale;

c)   substanţe ce influenţează în mod favorabil mediul;

d)  alţi aditivi zootehnici.

ANEXA Nr. 2 la norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor

FUNCŢIILE   SI   SARCINILE   LABORATORULUI   NATIONAL   DE   REFERINŢĂ

1.   Laboratorul naţional de referinţă (LNR) la care se referă art. 21 din norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor este Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar care după data aderării României la Uniunea Europeană va colabora cu Centrul Comun de Cercetări al Comisiei (CCR).

2.  LNR trebuie să aibă următoarele responsabilităţi:

2.1.  recepţia, depozitarea şi păstrarea probelor de aditivi pentru furaje, trimise de solicitant în conformitate cu art. 7 alin. (3) lit. (f);

2.2.   evaluarea metodei de analiză a aditivului pentru furaje, precum şi a celorlalte metode de analiză care pot fi aplicate acestor produse, pe baza datelor furnizate în cererea de autorizare a aditivului pentru furaje cu privire la îndeplinirea condiţiilor de efectuare a controlului oficial, în conformitate cu cerinţele stabilite în normele de punere în aplicare menţionate la art. 7 alin. (4) şi (5) şi în conformitate cu reglementările autorităţii menţionate la art. 7 alin. (6);

2.3.   prezentarea către Autoritate a unui raport de evaluare complet privind rezultatele funcţiilor şi atribuţiilor menţionate în prezenta anexă;

2.4.   experimentarea, dacă este cazul, a metodei/ metodelor de analiză;

3. LNR coordonează validarea metodei/metodelor de analiză a aditivului, în conformitate cu procedura prevăzută la art. 10 din Regulamentul (CE) nr. 378/2005.

Această coordonare poate consta în pregătirea probelor de alimente şi furaje, care trebuie să fie testate.

ANEXA Nr. 3 la norma sanitară veterinară si pentru siguranţa alimentelor

CERINŢE   SPECIFICE

de etichetare pentru anumite preamestecuri/premixuri şi pentru anumite tipuri de aditivi furajeri

1.     Aditivi zootehnici, coccidiostatice şi histo-monostatice:

a)  data expirării garanţiei sau durata de conservare de la data fabricaţiei;

b)  modul de utilizare;

c)  concentraţia.

2.    Pentru enzime, suplimentar faţă de indicaţiile menţionate mai sus:

a)   denumirea specifică a componentei sau a componentelor active, în conformitate cu activităţile lor enzimatice şi cu autorizaţia acordată;

b)   numărul de identificare în conformitate cu cerinţele Uniunii Internaţionale de Biochimie;

c)   în loc de concentraţie, unităţile de activitate (unităţi de activitate per gram sau unităţi de activitate per mililitru).

3.  Microorganisme:

a)  data expirării garanţiei sau durata de conservare de la data fabricaţiei;

b)  instrucţiunile de utilizare;

c)  numărul de identificare al tulpinii/suşei;

d)   numărul de unităţi formatoare de colonii per gram.

4.  Aditivi nutriţionali:

a)  conţinutul în substanţă activă;

b)   data expirării garanţiei sub raportul conţinutului în substanţă activă sau durata de conservare de la data fabricaţiei.

5.    Aditivi tehnologici şi senzoriali, cu excepţia compuşilor aromatizanţi:

-  conţinutul de substanţă activă.

6.  Compuşi aromatizanţi:

-  procentul de încorporare în premixuri.

ANEXA Nr. 4 la norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor

CONDIŢII   GENERALE   DE   UTILIZARE

1.   Trebuie să fie luată în calcul cantitatea de aditivi existentă în mod natural în anumite materii furajere, astfel încât totalul elementelor adăugate şi al elementelor prezente în mod natural să nu depăşească nivelul maxim prevăzut de autorizaţia acordată în conformitate cu prevederile normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor.

2.   Amestecarea aditivilor este permisă numai în preamestecuri/premixuri şi în furaje, acolo unde există o compatibilitate biologică şi fizico-chimică între componentele amestecului, raportat la efectele aşteptate.

3.   Furajele complementare diluate conform specificaţiilor nu trebuie să conţină niveluri de aditivi care să le depăşească pe cele fixate pentru furaje complete.

4.  In cazul premixurilor ce conţin aditivi pentru silozuri, sintagma „aditivi pentru siloz" trebuie inscripţionată clar pe etichetă după termenul „premix".


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 196/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 196 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu