Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1889 din 20 decembrie 2004

pentru publicarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul "Initiativa Granite Externe 2003 pentru Romania" (numarul 2003/005-778), semnat la Bucuresti la 19 decembrie 2003

ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1282 din 30 decembrie 2004


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
    in conformitate cu dispozitiile art. 28 alin. (2) din Legea nr. 590/2003 privind tratatele,

    ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba publicarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul "Initiativa Granite Externe 2003 pentru Romania" (numarul 2003/005-778), semnat la Bucuresti la 19 decembrie 2003, cuprins in anexa*) care face parte integranta din prezentul ordin.
------------
    *) Anexa este reprodusa in facsimil.

    Art. 2
    Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                        Ministrul finantelor publice,
                           Mihai Nicolae Tanasescu

    ANEXA 1

                          MEMORANDUM DE FINANTARE*)

    *) Traducere.

    Comisia Europeana, denumita in continuare "COMISIA", actionand pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare "COMUNITATEA"
    pe de o parte, si
    Guvernul Romaniei, numit in continuare "BENEFICIARUL"
    pe de alta parte,

    AU CONVENIT DUPA CUM URMEAZA:

    Masura mentionata in art. 1 de mai jos se executa si se finanteaza din resurse bugetare ale COMUNITATII, conform dispozitiilor prevazute in prezentul Memorandum. Cadrul tehnic, legal si administrativ in care se aplica masura mentionata in art. 1 este stabilit in Conditiile generale anexate la Acordul-cadru din 12 martie 1991, intre COMISIE si BENEFICIAR si completat prin conditiile din prezentul Memorandum si Dispozitiile speciale anexate la acesta.

    Art. 1
    NATURA SI OBIECTUL
    In cadrul programului sau de asistenta, COMUNITATEA contribuie, sub forma unei finantari nerambursabile, la finantarea urmatoarei MASURI:
    Numarul programului: 2003/005-778
    Titlul:              Programul "Initiativa Granite Externe 2003"
                         pentru Romania
    Durata:              Pana la data de 30 noiembrie 2005
    Art. 2
    ANGAJAMENTUL COMUNITATII
    Contributia financiara a COMUNITATII se stabileste la maximum 6,56 MEUR, numita in continuare "FINANTARE NERAMBURSABILA CE".
    Art. 3
    DURATA SI DATA INCETARII VALABILITATII
    Pentru prezenta MASURA, FINANTAREA NERAMBURSABILA CE este disponibila pentru contractare pana la data de 30 noiembrie 2005, conform dispozitiilor din prezentul Memorandum. Toate contractele trebuie incheiate pana la aceasta data. Orice sold din FINANTAREA NERAMBURSABILA CE care nu a fost folosit pana la aceasta data va fi anulat.
    Termenul de executare a contractelor din FINANTAREA NERAMBURSABILA CE este 30 noiembrie 2006 cu exceptia proiectului 2003/005-778.01 Reabilitarea Drumului National DN 59, sectorul cuprins intre km 36+500 si km 63+428 din zona Voiteg si a punctului de trecere a frontierei cu Serbia si Muntenegru de la Moravita, pentru care executarea contractelor expira la data de 30 noiembrie 2007.
    COMISIA poate accepta, totusi, in cazuri exceptionale, prelungirea corespunzatoare a perioadei de contractare sau a perioadei de executare a contractelor, daca acest lucru este solicitat la timp si este justificat adecvat de catre BENEFICIAR. Prezentul Memorandum va expira la data la care expira perioada de executare a contractelor din FINANTAREA NERAMBURSABILA CE. Toate fondurile care nu au fost cheltuite se returneaza Comisiei.
    Art. 4
    ADRESE
    Corespondenta referitoare la punerea in aplicare a MASURII, in care se mentioneaza numarul si titlul MASURILOR, se transmite la urmatoarele adrese:
    pentru COMUNITATE:
    Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti
    Str. Jules Michelet nr. 18 - 20
    70154 Bucuresti
    Romania
    Fax: 00 4021 212 88 08

    pentru BENEFICIAR:
    Dl Alexandru Farcas
    Ministrul Integrarii Europene
    Guvernul Romaniei
    Str. Apolodor nr. 17
    Latura Nord, sector 5
    Bucuresti
    Romania
    Fax: 00 4021 336 85 09
    Art. 5
    NUMARUL EXEMPLARELOR ORIGINALE
    Prezentul Memorandum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 6
    INTRAREA IN VIGOARE
    Prezentul Memorandum intra in vigoare la data semnarii acestuia de catre ambele parti. Nici un fel de cheltuieli efectuate inainte de aceasta data nu sunt eligibile pentru FINANTAREA NERAMBURSABILA CE.
    Anexele fac parte integranta din prezentul Memorandum.

    Redactat la Bucuresti                   Redactat la Bucuresti
    Data                                    Data

    pentru BENEFICIAR                       pentru COMUNITATE
    Dl Alexandru Farcas                     Dl Jonathan Scheele
    Ministrul Integrarii Europene           Seful Delegatiei Comisiei
    Coordonatorul national al asistentei    Europene in Romania

    Anexe:
    1. Acord-cadru (anexele A si B)
    2. Dispozitii speciale (anexa C)
    3. Transparenta/Publicitate (anexa D)

                              ACORD-CADRU

    Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza "Comisia", actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele ce urmeaza "Comunitatea"
    pe de o parte, si
    Romania
    de cealalta parte
    si impreuna denumite "parti contractante",
    avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul nr. 3906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene, modificat prin Regulamentul nr. 2698/90 din 17 septembrie 1990,
    avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,

    AU CONVENIT DUPA CUM URMEAZA:

    Art. 1
    Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in Regulamentul mentionat mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare "memorandum de finantare"), pentru care este oferit un model in anexa nr. 2(C).
    Romania intreprinde toate actiunile necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a tuturor masurilor.
    Art. 2
    Fiecare MASURA finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
    Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale, dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
    Art. 3
    Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord, Comisia va fi reprezentata de Delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
    Art. 4
    Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri catre o terta parte, stat sau agentie.
    In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi mentionati in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
    Art. 5
    Orice disputa legata de acest acord care nu poate fi rezolvata prin consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa B.
    Art. 6
    Acest acord este intocmit in doua exemplare, in limba engleza.
    Art. 7
    Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
    La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata inca in curs de executie va fi dusa la indeplinire conform termenilor memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
    Art. 8
    Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si a altor tipuri de cooperare convenite intre partile contractante, care prin natura lor nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
    Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.

    Intocmit la Bucuresti            Intocmit la Bucuresti
    in ziua de 12 martie 1991        in ziua de 12 martie 1991
    Eugen Dijmarescu                 Frans Andriessen
    Ministru de stat                 Vicepresedinte al Comisiei Europene
    ROMANIA                          COMUNITATEA

    ANEXA A

           CONDITII GENERALE PRIVIND MEMORANDUMURILE DE FINANTARE

    In aceste Conditii generale termenul de "Beneficiar" va fi inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

    TITLUL I
    FINANTAREA PROIECTELOR

    Art. 1
    OBLIGATIA COMUNITATII
    Angajamentul Comunitatii, numit in cele ce urmeaza "finantarea gratuita a CEE", a carui valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina limita in cadrul careia se va desfasura angajarea si executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
    Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de Beneficiar.
    Art. 2
    DISPONIBILITATEA FINANTARII GRATUITE A CEE
    Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri, finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri, conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
    Art. 3
    CHELTUIREA
    Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de finantare numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data de expirare a memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
    In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a CEE, cererile pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
    Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative necesare.
    Pentru partea de program implementata de Beneficiar, autoritatea de implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data de expirare a memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului. Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu conditia ca intreaga finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
    In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in conditiile in care memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima transa de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie, poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.

    TITLUL II
    ACHIZITIONAREA

    Art. 4
    GENERALITATI
    Procedura de urmat pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, urmand principiile de mai jos.
    Art. 5
    CONDITII DE PARTICIPARE
    1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare in jurnalul oficial corespunzator.
    2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile PHARE.
    Art. 6
    DEROGAREA DE LA PROCEDURILE STANDARD
    Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatii de finantare in doua etape, operatii multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod exceptional:
    - acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
    - incheierea contractelor prin acord direct;
    - realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
    O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de finantare.
    Art. 7
    ACORDAREA CONTRACTELOR DE LUCRARI SI LIVRARI
    Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatie oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si valori tehnice.
    Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat de repede posibil.
    Art. 8
    CONTRACTELE DE COOPERARE TEHNICA
    1. Contractele de Cooperare Tehnica, care pot lua forma contractelor pentru studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
    2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in memorandumul de finantare.
    3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul in discutie.
    4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
    5. Cand exista recurs la o procedura de licitare contractul va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

    TITLUL III
    ACORDAREA DE FACILITATI

    Art. 9
    PRIVILEGII GENERALE
    Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si membrilor de familie ai acestuia, li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de cooperare tehnica.
    Art. 10
    FACILITATI DE STABILIRE, INSTALARE, INTRARE SI REZIDENTA
    In cazul contractelor de lucrari, de livrari sau de servicii, persoanele fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea invitatiei de participare la licitatie, va servi personalului necesar efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
    Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de lucrari, livrari sau de servicii finantate de Comunitate si membrilor de familie apropiati ai acestuia sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
    Art. 11
    IMPORTUL SI RE-EXPORTUL DE ECHIPAMENT
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile, regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
    Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru re-exportul echipamentului mentionat.
    Art. 12
    CONTROLUL IMPORTURILOR SI SCHIMBURILOR VALUTARE
    Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare, fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia si fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
    Art. 13
    IMPOZITARE SI VAMA
    1. Plata impozitelor, taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi finantata din finantarea gratuita a CEE.
    2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a CEE, vor putea intra in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe din import, impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
    Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor ori a impozitelor mentionate mai sus.
    3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau romanesti, finantate din finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
    4. Persoanelor fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
    5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele achizitionate local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
    6. Persoanele fizice si juridice ce importa echipament profesional, asa cum se prevede la art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a Beneficiarului in ceea ce priveste echipamentul respectiv.

    TITLUL IV
    EXECUTAREA CONTRACTELOR

    Art. 14
    ORIGINEA LIVRARILOR
    Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor trebuie sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Art. 15
    PROCEDURI DE EFECTUARE A PLATILOR
    1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a CEE documentele de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in Unitati Europene de Cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului, ori in valuta statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in care sunt produse livrarile.
    2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza vor fi efectuate, in mod corespunzator in valuta prevazuta in contract, pe baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
    3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura executia platilor in cel mai scurt timp posibil.

    TITLUL V
    COLABORAREA DINTRE COMISIE SI BENEFICIAR

    Art. 16
    INSPECTIE SI EVALUARE
    1. Comisia va avea dreptul sa-si trimita proprii agenti sau reprezentantii corespunzator autorizati pentru a duce la indeplinire orice misiune tehnica sau financiara sau de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica in avans autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
    Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita munca persoanelor imputernicite sa aduca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
    2. Beneficiarul:
    a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
    b) va asigura ca agentii sau reprezentantii mai sus mentionati ai Comisiei sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii contabile privind utilizarea finantarii gratuite a CEE.
    Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
    Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate Comisiei.
    Art. 17
    URMARIREA MASURILOR
    Ca urmare a executarii masurii, Comisia poate solicita orice explicatie si, atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi orientari in ceea ce priveste masura care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
    Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii si dupa incheierea acesteia.
    Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.

    TITLUL VI
    PREVEDERI GENERALE SI FINALE

    Art. 18
    CONSULTARI - DISPUTE
    1. Orice problema legata de executarea sau interpretarea memorandumului de finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un amendament la memorandumul de finantare.
    2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in memorandumul de finantare si in aceste Conditii Generale, care nu au fost subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda finantarea masurii dupa consultarea cu Beneficiarul.
    3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii. Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un schimb de scrisori.
    Art. 19
    ANUNT - ADRESE
    Orice anunt si orice acord intre parti, prevazute aici, trebuie sa aiba forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii. Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile, cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in memorandumul de finantare.

    ANEXA B

                                 ARBITRAJ

    Orice disputa intre partile contractante, rezultand din acordul-cadru sau din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de arbitraj, dupa cum urmeaza:
    Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de alta parte.
    Tribunalul de arbitraj va fi compus din trei arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
    - un arbitru va fi numit de Beneficiar;
    - un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
    - al treilea arbitru (numit in continuare si "conducator") va fi numit prin acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de Secretarul General al O.N.U.
    Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi numit de conducator.
    Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea toate puterile si indatoririle arbitrului initial.

    ANEXA C

    1. Obiective si descriere
    Programul Phare 2003 pentru Romania privind Initiativa pentru Granite Externe a fost conceput dupa discutii bilaterale intre autoritatile romane si reprezentantii Comisiei Europene.
    Obiectivele programului Phare 2003 pentru Romania privind Initiativa pentru Granite Externe sunt:
    - Imbunatatirea cooperarii transfrontaliere la nivel local intre Romania si Serbia-Muntenegru, Moldova si Ucraina;
    - Sustinerea intr-o masura mai mare a potentialului de dezvoltare economica a regiunilor de frontiera;
    - Pregatirea pentru viitoarele programe Phare transfrontaliere/de vecinatate (2004 - 2006) intre Romania si (i) Serbia-Muntenegru, (ii) Moldova si (iii) Ucraina.
    Programul se axeaza pe 3 proiecte; primul proiect este specific frontierei romano-sarbe, in timp ce celelalte doua se refera la cele trei frontiere ale Romaniei cu state necandidate. Mai jos este prezentata o descriere a proiectelor propuse:

    Phare RO-2003/005-778.01    Reabilitarea drumului national DN 59, sectorul
                                dintre km 36+500 - km 63+428 de la Voiteg si
                                punctul de trecere a frontierei cu
                                Serbia&Muntenegru de la Moravita (3,71 MEUR)

    Proiectul in cauza este parte a unui proiect cu un caracter mai global care are drept scop imbunatatirea starii drumului de la Belgrad la Timisoara, inclusiv investitiile necesare pentru imbunatatirea drumului de la o sarcina pe osie de 10 t la 11,5 t. In prezent, punctul existent de trecere a frontierei de pe acest drum este cel mai important punct de trecere intre Romania si Serbia.
    Din partea sarba, de acest proiect raspunde Directia pentru Reconstructia Drumurilor din Ministerul Transporturilor. Autoritatile intentioneaza in primul rand sa reabiliteze drumul dintre Pancevo si punctul de trecere a frontierei cu Romania de la Vrsac. S-a realizat un proiect tehnic, dar nu s-au alocat fonduri pana in prezent.
    Din partea romana, avand in vedere cresterea posibila a traficului intre Romania si Serbia-Muntenegru, este necesar sa se asigure conditii mai bune pentru traficul de tranzit.
    Intr-adevar, situatia actuala a infrastructurii rutiere necesita un efort financiar important din partea autoritatilor romane.
    Proiectul propune reabilitarea Drumului National DN 59, de la km 36+500 pana la km 63+428 intre Voiteg si punctul de trecere a frontierei cu Serbia&Muntenegru de la Stamora Moravita.
    Reabilitarea se va efectua, pe cat posibil, pe ruta existenta, cu urmatoarele specificatii:
    - drum rutier de 9,00 m;
    - banda de circulatie de 7,00 m;
    - 2 benzi cu latimea de 3,5 m fiecare cu zona despartitoare a celor doua benzi de circulatie;
    - acostamente de 2 x 1,00 m din care: benzi pentru stationarea de urgenta de 2 x 0,50 m, acostamente neasfaltate de 2 x 0,50 m;
    - strat superior de uzura de 4 cm;
    - bituminare de 7 cm.
    Activitatile finantate vor cuprinde, de asemenea, amenajarea intersectiilor, amplasarea indicatoarelor in conformitate cu standardele romanesti si europene. Dimensionarea noii structuri rutiere sau ranforsarea celei existente se va realiza pentru vehicule cu sarcini pe osie de 11,5 t (in conformitate cu standardele UE) in vederea deschiderii soselei si a trecerii de frontiera de la Moravita pentru traficul greu international.
    In paralel cu prezentul proiect, se va crea un grup de lucru mixt pentru imbunatatirea conditiilor la trecerea frontierei.
    Conditii:
    - Se va crea cadrul legal cu privire la aspectele legate de mediu si se vor obtine toate avizele si aprobarile inainte de lansarea licitatiei pentru componenta de lucrari, inclusiv finalizarea aspectelor de amenajari funciare.
    - Autoritatile romane si sarbe intentioneaza sa creeze un grup de lucru mixt pentru imbunatatirea procedurilor vamale si ale politiei de frontiera. Acest grup se va crea si va aproba un program de lucru inainte de contractarea componentei de lucrari.

    Phare RO-2003/005-778.02    Fondul Comun al Proiectelor Mici (FCPM)
                                (1,5 MEUR)

    In vederea consolidarii cooperarii transfrontaliere locale in regiunile de frontiera, s-a decis sa se inceapa implementarea unui FCPM la frontierele RO/SeM, RO/MOL si RO/UA.
    In programele transfrontaliere existente cu Ungaria si Bulgaria, FCPM s-a dovedit a fi un factor-cheie pentru promovarea cooperarii transfrontaliere la nivel local si pentru incurajarea contactelor zilnice cu populatia/autoritatile din zona.
    De aceea, se va lansa un FCPM ca o prima masura pentru dezvoltarea cat mai rapida a cooperarii locale si de pregatire a terenului pentru programe de vecinatate intre Romania si vecinii sai inclusi in programele Cards (Asistenta Comunitara pentru Reconstructie, Dezvoltare si Stabilizare) si Tacis, care urmeaza sa inceapa in 2004.
    Proiectele eligibile sunt cele definite in art. 5 din regulamentul Phare de cooperare transfrontaliera nr. 2760/98. FCPM va functiona conform "Ghidului practic privind procedurile contractuale finantate din bugetul general al Comunitatilor Europene in contextul actiunilor externe". Din acest plan vor fi finantate proiecte de dimensiuni mai mici in domeniile: cooperare in afaceri, dezvoltarea intreprinderilor, transfer tehnologic si marketing pentru intreprinderi mici si mijlocii, formare, ocuparea fortei de munca, mediu, asistenta medicala si schimburi culturale, imbunatatirea fluxului informational si a comunicatiilor intre regiunile de frontiera etc.
    O asistenta tehnica (contractata prin proiectul 3) va defini procedurile. In cea mai mare masura posibila se va incerca armonizarea procedurilor cu cele utilizate in Serbia-Muntenegru, Moldova si Ucraina pentru proiecte asemanatoare.
    Ca cerinta minima - indiferent de masura in care fondurile vor fi coordonate - in procesul decizional vor fi antrenati reprezentantii institutiilor locale/regionale din tarile interesate.
    FCPM are menirea sa puna la dispozitie o contributie totala de 500 000 EUR/frontiera. Pana la 7% din contributia Phare (maximum 35 000 EUR pentru fiecare frontiera) se poate utiliza pentru cheltuieli legate de pregatirea, selectarea, evaluarea si monitorizarea asistentei.
    Cofinantarea este necesara si va constitui un criteriu de eligibilitate a proiectelor. Cofinantarea minima va fi de 10% din costul fiecarui proiect de mica amploare. Proiectelor deja cofinantate prin alte programe ale UE nu li se poate acorda finantare din acest program Phare.
    Agentia romana de implementare, in cooperare cu autoritatile sarbe/moldovene/ucrainene, va lansa o licitatie care trebuie sa fie deschisa si corecta fata de toate organizatiile eligibile. Dosarele depuse vor fi evaluate de o echipa corespunzatoare de evaluatori in care sunt reprezentate ambele tari. Decizia finala va fi luata de un comitet de evaluare mixt pe baza acestor recomandari.
    Candidatii vor avea nevoie, in multe cazuri, de asistenta pentru pregatirea proiectelor. Se pot organiza ateliere de formare si pregatire pentru informarea si asistarea potentialilor participanti, astfel incat sa se asigure o transparenta crescuta si sa se incurajeze propunerile de calitate. De asemenea, se vor desemna experti care vor vizita potentialii candidati in vederea acordarii de asistenta, in special in legatura cu aspecte cum ar fi evaluarea costului proiectului.

    Phare RO-2003/005-778.03:   Asistenta Tehnica pentru programarea
                                multianuala si implementarea viitoarelor
                                programe transfrontaliere de vecinatate cu
                                Serbia-Muntenegru (SeM), Ucraina (UA) si Moldova
                                (MO) (1,35 MEUR)

    Prin proiect se va acorda sprijin direct Directiei Cooperare Transfrontaliera din Ministerul Integrarii Europene (MIE), autoritatilor locale, viitorilor beneficiari si altor organisme relevante interesate de viitoarele programe Phare transfrontaliere/de vecinatate.
    Asistenta tehnica va acorda sprijin Directiei Cooperare Transfrontaliera Phare pentru:

    1. Pregatirea unui document de programare comun (DPC)/Program de vecinatate 2004 - 2006 pentru fiecare dintre cele trei frontiere
    Acest document va fi pregatit utilizandu-se formatul folosit pentru programele de cooperare transfrontaliera in conformitate cu instructiunile pe care Comisia le va elabora cu privire la programele de vecinatate. Acesta va fi in conformitate cu cerintele regulamentului de cooperare transfrontaliera (inclusiv activitatile eligibile).
    Pentru fiecare frontiera, se va infiinta cate un comitet director format din membri ai celor doua tari interesate. Din partea romana, secretariatul acestui comitet director va fi asigurat de Directia Cooperare Transfrontaliera din MIE cu sprijin acordat prin asistenta tehnica. Comitetul director va include reprezentanti ai actorilor locali.
    DPC va analiza punctele forte si punctele slabe ale regiunilor si va identifica prioritatile comune ale zonelor de frontiera si masurile care trebuie luate in perioada 2004 - 2006. Cea mai mare prioritate ar trebui acordata identificarii masurilor care pot fi rapid implementate pentru a obtine un impact maxim pe termen scurt si care se pot bucura de un sprijin larg din partea partilor interesate la nivel local.

    2. Informarea beneficiarilor locali de pe ambele parti ale frontierelor in cauza
    Asistenta tehnica va fi responsabila cu organizarea, sub coordonarea MIE, de ateliere locale dedicate beneficiarilor, pentru a-i familiariza pe acestia cu programul, caracteristicile acestuia, activitatile eligibile, identificarea proiectului, procedurile de pregatire si aprobare. Daca este necesar, se vor realiza activitati suplimentare de informare (pliante etc.)

    3. Stabilirea procedurilor de gestionare a programelor viitoare (inclusiv a propunerilor de adaptare a procedurilor existente urmate pentru programele de cooperare transfrontaliera la constrangeri ale altor instrumente comunitare: Cards, Tacis) in acord cu orientarile oferite de Comisie cu privire la programele de buna vecinatate.
    Directia Cooperare Transfrontaliera din cadrul MIE va fi sprijinita prin asistenta tehnica in definirea unei strategii de implementare pentru aceste programe viitoare (elaborarea de linii directoare si proceduri; programe de formare pentru personalul unor institutii locale/regionale cheie implicate). Avand in vedere constrangerile impuse de normele Cards si Tacis, prin asistenta tehnica se va incerca dezvoltarea unor proceduri cat mai simple posibil.
    Directia Cooperare Transfrontaliera va fi, de asemenea, sprijinita prin asistenta tehnica in definirea procedurilor de gestionare a Fondurilor Comune pentru Proiecte Mici.

    4. Formarea personalului local
    MIE va fi sprijinit prin asistenta tehnica in identificarea nevoilor de formare ale institutiilor locale/regionale implicate in implementarea viitoarelor programe (inclusiv FCPM): pregatirea planurilor de afaceri, analiza cost/beneficiu si orice alte probleme legate de identificarea, pregatirea si implementarea proiectelor.

    5. Mecanismul de pregatire a proiectelor
    Directia Cooperare Transfrontaliera va fi sprijinita prin asistenta tehnica in identificarea propunerilor de proiecte, evaluarea acestora (eligibilitate, analiza cost/beneficiu) si ierarhizarea lor. Prin asistenta tehnica se va oferi sprijin beneficiarilor in vederea pregatirii proiectelor (realizarea studiilor de fezabilitate; conceptia tehnica; evaluarea impactului asupra mediului; pregatirea fiselor de proiect; dosare de licitatie ...).
    Obiectivul este de a pregati un pachet de proiecte mature (cel putin opt) in domeniile justitiei si afacerilor interne/gestionarii frontierelor, transportului, dezvoltarii economice si mediului pentru viitoarele programe Phare de cooperare transfrontaliera/Programe de buna vecinatate.

    Invataminte:
    Experienta dobandita din implementarea programelor Phare in anii anteriori si din evaluare a condus la dobandirea de cunostinte cu caracter general. Acestea sunt reflectate in conceperea si implementarea Programului Phare 2003 "Initiativa Granite Externe" pentru Romania. Cele mai importante invataminte se refera la constrangeri privind capacitatea administrativa a Romaniei. O alta lectie cheie este ca succesul proiectelor Phare, in special constructia institutionala, depinde de continuitatea personalului cheie la nivel de conducere si de executie.
    Au fost, de asemenea, trase concluzii mai specifice cu privire la sectoare individuale sau tipuri de proiecte, acestea fiind reflectate in documente de proiect individuale.

    2. Bugetul

 ______________________________________________________________________________
|       Programul "Initiativa Granite Externe 2003" pentru Romania (EUR)       |
|______________________________________________________________________________|
 ______________________________________________________________________________
| CRIS No |      Titlul proiectului      |Constructia   |Investitie |  Phare   |
|         |                              |institutionala|din fonduri|  Total   |
|         |                              |din fonduri   |Phare      |          |
|         |                              |Phare         |           |          |
|_________|______________________________|______________|___________|__________|
|2003/005-| Reabilitarea Drumului        |     300.000  | 3.410.000 | 3.710.000|
|778.01   | National DN 59, sectorul     |              |           |          |
|         | dintre km 36+500 - km 63+428 |              |           |          |
|         | de la Voiteg si punctul de   |              |           |          |
|         | trecere a frontierei cu      |              |           |          |
|         | Serbia-Muntenegru de la      |              |           |          |
|         | Moravita (3,71 MEUR)         |              |           |          |
|_________|______________________________|______________|___________|__________|
|2003/005-| Fondul Comun al Proiectelor  |   1.500.000  |         0 | 1.500.000|
|778.02   | Mici (FCPM) (1,5 MEUR)       |              |           |          |
|_________|______________________________|______________|___________|__________|
|2003/005-| Asistenta Tehnica pentru     |   1.350.000  |         0 | 1.350.000|
|778.03   | programarea multianuala si   |              |           |          |
|         | implementarea viitoarelor    |              |           |          |
|         | programe transfrontaliere de |              |           |          |
|         | vecinatate cu                |              |           |          |
|         | Serbia-Muntenegru (SeM),     |              |           |          |
|         | Ucraina (UA) si Moldova      |              |           |          |
|         | (MO) (1,35 MEUR)             |              |           |          |
|_________|______________________________|______________|___________|__________|
|         | TOTAL                        |   2.150.000  | 3.410.000 | 6.560.000|
|_________|______________________________|______________|___________|__________|

    In conformitate cu Liniile directoare Phare pentru 1999 si cu Liniile directoare revizuite pentru 2002, toate proiectele de investitii sprijinite de Phare trebuie sa primeasca cofinantare din fonduri publice nationale.
    Contributia comunitara se poate ridica pana la 75% din valoarea totala a cheltuielilor publice eligibile*1).
    Cofinantarea pentru proiectele de constructie institutionala este asigurata de beneficiar care are responsabilitatea efectuarii anumitor costuri de infrastructura si de implementare operationala, prin finantarea resurselor umane si a altor tipuri de resurse necesare in vederea unei absorbtii efective si eficiente a asistentei Phare.
------------
    *1) Impozitele nu reprezinta un element eligibil pentru cofinantare.

    3. Masuri in vederea implementarii

    a.) Gestionarea fondurilor si a proiectului de catre tara candidata
    Programul va fi gestionat in conformitate cu procedurile Sistemului Extins de Implementare Descentralizat Phare (EDIS) stabilite in Decizia de acreditare EDIS si in Acordul de implementare a EDIS (Acordul de implementare EDIS; EIM) incheiat intre Romania si Comisie*2). Inaintea incheierii Acordului mentionat anterior, implementarea se va face urmand procedurile Sistemului de implementare descentralizat Phare (SID)*3). Cu toate acestea, descentralizarea extinsa se va aplica cel mai tarziu incepand cu data aderarii.
    Coordonatorul national al asistentei (CNA) va avea responsabilitatea generala pentru programarea si monitorizarea programelor Phare. Responsabilul national cu autorizarea finantarii (RNAF) si responsabilii cu autorizarea programului (RAP) vor asigura ca programele sunt implementate in conformitate cu procedurile stabilite in Decizia de acreditare EDIS si/sau in Manualul SID, precum si cu alte instructiuni ale Comisiei si ca toate contractele necesare implementarii Memorandumului de finantare sunt atribuite pe baza procedurilor si documentelor standard definite si publicate recent de catre Comisia Europeana in vederea implementarii actiunilor externe. CNA si RAP au o responsabilitate comuna in privinta coordonarii programelor Phare (inclusiv programul Phare de cooperare transfrontaliera), ISPA si SAPARD, precum si a Fondurilor Structurale si de Coeziune.
    Fondul National (FN) din cadrul Ministerului Finantelor din Romania, condus de RNAF, va supraveghea gestionarea financiara a programului si va avea responsabilitatea raportarii catre Comisia Europeana. RNAF va detine responsabilitatea generala pentru gestionarea financiara a fondurilor Phare. Acesta se va asigura ca sunt respectate regulile Phare, reglementarile si procedurile referitoare la achizitii, raportare si gestionare financiara, precum si normele comunitare de acordare a ajutoarelor de stat, si ca functioneaza sistemul de raportare si informare cu privire la proiect. Aceasta include responsabilitatea raportarii tuturor cazurilor suspecte si dovedite de frauda sau nereguli. RNAF va avea raspunderea deplina asupra fondurilor Phare ale unui program pana la incheierea acestuia.
------------
    *2) In conformitate cu normele stabilite in Regulamentul Consiliului nr. 1605/2002 (Regulamentul financiar), in special art. 164, in Regulamentul Comisiei 2342/2002 (Normele de aplicare a Regulamentului financiar) si in anexa la Regulamentul Consiliului nr. 1266/1999.
    *3) In conformitate cu normele stabilite in Regulamentul Consiliului nr. 1605/2002 (Regulamentul financiar), in Regulamentul Comisiei nr. 2342/2002 (Normele de aplicare a Regulamentului financiar) si in anexa la Regulamentul Consiliului nr. 1266/1999.

    b.) Dimensiunea proiectului
    Toate proiectele vor fi mai mari de 2 milioane EUR, cu exceptia urmatoarelor:
    2003/005-778.02, Fondul Comun pentru Proiecte Mici (FCPM), avand in vedere domeniul sau de aplicare
    2003/005-778,03, Asistenta tehnica pentru programarea anuala si implementarea viitoarelor programe de buna vecinatate si cooperare transfrontaliera cu Serbia si Muntenegru (SeM), Ucraina (UA) si Moldova (MOL), avand in vedere natura de constructie institutionala a proiectului.

    c.) Termene de contractare si executare a contractelor; termene de programare
    Toate contractele trebuie incheiate pana la 30 noiembrie 2005. Perioada de contractare nu poate depasi sub nici o forma termenul de 3 ani de la data angajamentului global asumat.
    Executarea tuturor contractelor trebuie sa se incheie pana la 30 noiembrie 2006, cu exceptia proiectului nr. 1, 2003/005-778.01 "Reabilitarea Drumului National DN 59, sectorul dintre km 36+500 - km 63+428 de la Voiteg si punctul de trecere a frontierei cu Serbia-Muntenegru de la Moravita" al carui termen de executare a contractelor este 30 noiembrie 2007. Obiectivul este sa se aiba in vedere evenimentele neprevazute care pot aparea in perioada efectuarii lucrarilor, dupa cum s-a intamplat anterior cu proiecte asemanatoare (conditii meteorologice etc.).
    Angajamentele bugetare care nu au condus la plati timp de trei ani de la data asumarii legale vor fi dezangajate.

    d.) Procedura de verificare si incheiere a conturilor si recuperarea fondurilor
    Se va introduce o procedura de verificare si incheiere a conturilor in conformitate cu dispozitiile art. 53 alin. 5 din Regulamentul financiar*4) si ale art. 42 din Normele de aplicare ale Regulamentului financiar*5).
    Orice nereguli sau fraude*6) descoperite in orice moment pe parcursul implementarii programului vor conduce la recuperarea fondurilor de catre Comisie.
    Daca implementarea unei masuri nu pare sa justifice fie o parte, fie totalitatea asistentei alocate, Comisia va efectua o analiza corespunzatoare a situatiei, in special solicitand tarii beneficiare sa isi prezinte observatiile intr-o perioada de timp determinata si sa corecteze neregulile.
    In urma analizei mentionate in paragraful anterior, Comisia poate reduce, suspenda sau anula asistenta legata de masurile respective, daca analiza scoate la iveala nereguli, o utilizare necorespunzatoare a fondurilor sau nerespectarea uneia dintre conditiile prevazute in memorandumul de finantare si, in special, orice schimbare semnificativa care afecteaza natura sau conditiile de implementare ale masurii pentru care nu s-a cerut aprobarea Comisiei. Orice reducere sau anulare a fondurilor conduce la recuperarea sumelor platite.
    In cazul in care considera ca o neregula nu a fost corectata sau ca o parte a unei operatiuni sau intreaga operatiune nu justifica partial sau total asistenta acordata, Comisia va efectua o analiza corespunzatoare a situatiei si va solicita tarii beneficiare sa isi prezinte observatiile intr-o perioada de timp determinata. In urma analizei, daca tara beneficiara nu a luat masuri de corectare a situatiei, Comisia poate:
    (a) reduce sau anula orice avans;
    (b) anula in totalitate sau partial asistenta acordata pentru masura respectiva.
    Comisia trebuie sa stabileasca dimensiunea masurii corective, avand in vedere natura neregulii constatate si gravitatea oricaror deficiente in sistemele de control si de gestionare.
    Orice fonduri neutilizate pana la data de expirare a programului vor fi recuperate de Comisie. O declaratie finala scrisa, insotita de documentatia aferenta, va fi emisa de catre Responsabilul national cu autorizarea finantarii (RNAF), la doua luni dupa ce toate platile au fost efectuate, in care este prezentata suma totala contractata si achitata. Va fi inclusa si o balanta finala a bancii care sa prezinte soldurile existente la Fondul National (FN)/Agentia de implementare (AI) si la Oficiul de Plati si Contractare Phare (OPCP).
    Desi fondurile neutilizate si neeligibile sunt recuperate dupa expirarea Memorandumului de finantare, se poate emite un ordin complementar de recuperare dupa efectuarea auditului final privind corectitudinea si concordanta contractelor si platilor, precum si conformitatea acestora cu dispozitiile Memorandumului de finantare, luand in considerare opinia independenta a auditului final.
    RNAF va asigura rambursarea oricaror fonduri neutilizate sau a oricarei plati necuvenite, intr-un interval de 60 de zile calendaristice de la data notificarii. Daca RNAF nu returneaza suma pe care o datoreaza Comunitatii, tara beneficiara trebuie sa plateasca aceasta suma Comisiei. Se vor aplica, referitor la sumele nerestituite, penalizari pentru intarzierea platilor, prin aplicarea regulilor prevazute in regulamentul financiar care reglementeaza bugetul Comunitatii.
------------
    *4) Regulamentul Consiliului 1605/2002 din 25 iunie 2002.
    *5) Regulamentul Comisiei 2342/2002 din 23 decembrie 2002.
    *6) Conform definitiei de la pct. 8a (Masuri de audit si antifrauda in statele candidate) din prezentul document.

    e.) Fluxuri financiare
    Comisia va transfera fonduri catre FN, in conformitate cu Memorandumul de intelegere semnat de Comisie si de Romania in decembrie 1998. La cererea RNAF, fondurile vor fi transferate intr-un cont bancar separat, in euro, care va fi deschis si gestionat de catre FN, la o banca stabilita in prealabil si de comun acord cu Comisia.
    aa) Transferul de fonduri catre Fondul National
    O suma egala cu pana la 20% din fondurile ce urmeaza a fi gestionate local*, reprezentand prefinantarea*7), va fi transferata la FN in urma semnarii Memorandumului de finantare si a Acordurilor de finantare (AF) intre FN si Agentiile de implementare (AI)/Oficiul de Plati si Contractare Phare (OPCP). Dispozitiile art. 2 si 13 din Memorandumul de intelegere privind infiintarea Fondului National trebuie, de asemenea, sa fie respectate. In plus, RNAF trebuie sa inainteze Comisiei desemnarea responsabililor desemnati ca RAP si o descriere a sistemului implementat, subliniind fluxul informational dintre FN si AI/OPCP si modul in care vor decurge platile.
    Se vor efectua doua realimentari de fonduri egale cu pana la 30% fiecare din fondurile gestionate local. A doua realimentare se va opera atunci cand 5% din buget va fi platit de catre agentiile de implementare (AI) si de catre OPCP. A treia realimentare poate fi ceruta atunci cand 35% din bugetul total in vigoare a fost platit. A patra realimentare se va plati cand se achita 70% din bugetul total in vigoare si cand toate cheltuielile au fost efectuate (si anume, contractate in totalitate). Dupa cel mult doua luni de la efectuarea tuturor platilor, Fondul National va prezenta un raport final de cheltuieli, care va declansa operatia de regularizare a tuturor transferurilor raportata la ultima cheltuiala efectuata, ceea ce in stadiul respectiv va reprezenta platile efectuate (incetarea cheltuielilor)*8).
    In mod exceptional, RNAF poate cere plata in avans a unor procente mai mari decat cele mentionate mai sus, conform procedurilor prevazute in Memorandumul de intelegere mentionat anterior. Nu se poate face nici o realimentare daca nu au fost respectate etapele mentionate mai sus, in afara de cazul in care exista o autorizare expresa prealabila a Comisiei in acest sens.
    bb.) Transferul de fonduri catre Agentiile de implementare
    Fondul National va transfera fonduri Agentiilor de implementare (AI), inclusiv Oficiului de Plati si Contractare Phare (OPCP), in conformitate cu Acordurile de finantare (AF) semnate de FN si de AI/OPCP, daca este cazul. Se vor deschide conturi bancare pentru subprograme in numele Agentiei de implementare/OPCP responsabile/responsabil cu administrarea financiara a subprogramelor, conform art. 13 din Memorandumul de intelegere privind infiintarea Fondului National.
    In conformitate cu SID, fiecare acord de finantare va fi aprobat in prealabil de catre Comisia Europeana. In cazul in care FN este agentul platitor pentru OPCP/Agentia de implementare (AI), nu se vor efectua transferuri de fonduri de la FN catre OPCP/AI. OPCP si Agentiile de implementare (AI) trebuie sa fie fiecare conduse de catre un responsabil cu autorizarea programului (RAP), numit de RNAF, dupa consultarea CNA. RAP va raspunde de toate operatiunile efectuate de catre OPCP/AI.
    Pentru contractele cu fonduri retinute pentru o perioada de garantie, totalul general al fondurilor legat de aceste contracte, asa cum a fost calculat de RAP si stabilit de catre Comisie, va fi platit Agentiei de implementare inainte de incheierea oficiala a programului. Agentia de implementare isi asuma responsabilitatea deplina de a depune fondurile pana la plata finala si de a se asigura ca fondurile mentionate anterior vor fi folosite numai pentru a face plati legate de clauzele de retinere.
    Agentia de implementare isi asuma in continuare responsabilitatea deplina fata de contractori, in sensul indeplinirii obligatiilor legate de clauzele de retinere. Fondurile care nu au fost platite contractantilor dupa decontarea platilor finale vor fi returnate Comisiei. Anual, Comisia va primi de la RNAF o situatie generala a folosirii fondurilor depuse in conturi cu garantie si in special a platilor efectuate din aceste conturi, precum si a dobanzilor acumulate.
    cc.) Dobanda
    In principiu, toate conturile bancare*9) vor fi purtatoare de dobanda. Dobanda va fi raportata Comisiei Europene. Prin decizia Comisiei, pe baza propunerii RNAF, dobanda poate fi reinvestita in program.
------------
    *7) Conform definitiei de la art. 81.1.b.i din Regulamentul financiar.
    *8) Conform definitiei de la art. 105 din Normele de aplicare.
    *9) In special, dar nu exclusiv, conturile detinute de FN, OPCP si AI.

    f.) Agentiile de implementare vor raspunde de subprograme dupa cum urmeaza:
    Agentia de implementare a intregului program va fi Ministerul Integrarii Europene.

    g.) Evaluarea impactului asupra mediului si conservarea naturii
    Procedurile de evaluare a impactului asupra mediului, stabilite in directiva privind evaluarea impactului asupra mediului (EIM)*10), se aplica in totalitate pentru toate proiectele de investitii Phare. In cazul in care Directiva EIM nu a fost inca transpusa in totalitate, procedurile trebuie sa fie similare celor stabilite in directiva mentionata anterior. Daca un proiect se afla sub incidenta anexei 1 sau a anexei 2 la Directiva EIM, indeplinirea procedurii EIM trebuie sa fie documentata*11) corespunzator.
    In cazul in care un proiect poate afecta zone importante pentru conservarea naturii, trebuie realizata o evaluare*13) corespunzatoare, conform dispozitiilor art. 6 din Directiva privind conservarea habitatelor naturale*12).
    Toate proiectele de investitii se indeplinesc cu respectarea legislatiei comunitare din domeniul mediului. Fisele de proiect vor contine clauze specifice in conformitate cu legislatia UE din domeniul mediului, in functie de tipul de activitate desfasurata in cadrul fiecarui proiect de investitii.
------------
    *10) Directiva 85/337/CEE; JO L 175/40; 05.07.1985; modificata de Directiva 97/11/CEE; JO L 73/5; 14.03.1997.
    *11) In anexa EIM la fisa corespunzatoare proiectului de investitii.
    *12) Directiva 92/43/CEE, JO 206/7, 22.07.1992.
    *13) In anexa privind conservarea naturii la fisa corespunzatoare proiectului de investitii.

    h.) Reguli speciale pentru anumite componente ale programului

    Planuri de finantare nerambursabila
    In cazul planurilor de finantare nerambursabila, masurile exacte de implementare vor fi precizate in fisele de proiect corespunzatoare, in baza urmatoarelor principii:
    - Procedurile si formatele care urmeaza a fi utilizate pentru implementarea planurilor si acordarea finantarii vor urmari dispozitiile Ghidului practic. Se va acorda o atentie speciala procesului de selectie a proiectelor beneficiare, care trebuie realizata la nivel tehnic prin comitete de selectie formate din experti numiti de catre autoritati, care cofinanteaza planurile, precum si de catre administratiile din domeniu si grupurile de interes implicate in aceste planuri de finantare.
    - RAP pentru programul al carui plan de finantare nerambursabila este finantat trebuie sa isi asume responsabilitatea contractuala si financiara privind implementarea planurilor. In special, RAP trebuie sa aprobe in mod oficial cererea de oferte, formularele de inscriere, criteriile de evaluare, precum si procesul de selectie si rezultatele acestuia. De asemenea, RAP trebuie sa semneze contractele de finantare nerambursabila cu beneficiarii si sa asigure monitorizarea si controlul financiar corespunzator in temeiul autoritatii si responsabilitatii sale. Cu aceasta rezerva, gestionarea planurilor poate fi descentralizata de sub autoritatea RAP catre organismele corespunzatoare la nivel sectorial si regional.
    - Anterior acreditarii EDIS, va fi necesara aprobarea prealabila a Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, in conformitate cu dispozitiile capitolului 6 din Ghidul practic (control prealabil descentralizat).
    - Implementarea proiectelor selectate prin prestarea de lucrari si servicii, furnizarea de materiale subcontractate de beneficiarii finali ai finantarilor individuale, fac obiectul regulamentelor referitoare la achizitii din Ghidul practic.
    - In urma unei evaluari pozitive a capacitatii Agentiei de implementare de a gestiona planurile, din punct de vedere operational si financiar, corect si eficient (cf. Sectiunii 11 si anexei 4 din Ghidul de Programare Phare 2003), Delegatia Comisiei Europene poate decide sa renunte la aprobarea prealabila privind subcontractarea efectuata de catre beneficiarii finali ai finantarilor nerambursabile individuale. Dispozitiile detaliate, mentionate anterior, care reglementeaza rolul Delegatiei in etapa de subcontractare, vor fi mentionate, daca este cazul, in schimbul de scrisori dintre Delegatie si Autoritatile Nationale, dupa exercitiul de evaluare mentionat anterior.
    - Planurile de finantare nerambursabila nu vor include proiecte pentru care contributia Phare este mai mare de 2 MEUR si mai mica de 50 000 EUR. Se poate renunta la aceasta limita inferioara ca urmare a evaluarii mentionate anterior referitoare la capacitatea Agentiei de implementare de a da asigurari privind o gestionare financiara sanatoasa. Aceasta limita inferioara nu se aplica in cazul ONG-urilor.
    Angajamentele financiare in termeni Phare vor fi operationale la data semnarii contractelor de finantare nerambursabila de catre RAP din domeniu. Proiectele se implementeaza integral inainte de data de expirare a executiei contractului din prezentul Memorandum de finantare.

    Fondul pentru Proiecte Mici
    Fondul pentru Proiecte Mici va finanta proiecte de maximum 50 000 EUR (cu contributie Phare). Nu va include investitii materiale, in afara celor referitoare la mica infrastructura, care nu dau nastere la venituri nete substantiale.
    In ceea ce priveste Fondul pentru Proiecte Mici CBC, se pot utiliza maxim 7% din contributia Phare pentru cheltuieli referitoare la pregatirea, selectarea, evaluarea si monitorizarea asistentei.

    4. Monitorizare si evaluare

    CCM (Comitetul Comun de Monitorizare) monitorizeaza implementarea proiectului. Comitetul include Responsabilul national cu autorizarea finantarii (RNAF), Coordonatorul national al asistentei (CNA) si serviciile Comisiei. CCM se intruneste cel putin o data pe an pentru a examina toate programele cu finantare Phare in scopul evaluarii progresului in indeplinirea obiectivelor stabilite in memorandumurile de finantare si in Parteneriatul de aderare. CCM poate recomanda schimbarea prioritatilor si/sau realocarea fondurilor Phare. In plus, o data pe an, CCM evalueaza progresul inregistrat in toate programele de asistenta de preaderare finantate de UE (Phare, ISPA si SAPARD).
    Pentru programul Phare, CCM va fi asistat de subcomitetele de monitorizare sectoriale (SMS) care vor include CNA, RAP-ul fiecarei agentii de implementare (si OPCP, unde este cazul) si serviciile Comisiei. SMS va examina in detaliu progresul inregistrat in fiecare program, inclusiv componentele si contractele acestuia, grupate de CCM in sectoare de monitorizare adecvate. Fiecare sector este condus de un SMS pe baza rapoartelor periodice de monitorizare elaborate de Agentia de Implementare si a evaluarilor intermediare efectuate de evaluatori independenti. SMS formuleaza recomandari privind aspectele de gestionare si proiectare, asigurandu-se ca acestea sunt efectuate. SMS raporteaza catre CCM, caruia ii prezinta avize detaliate privind toate programele Phare finantate in sectorul sau.
    Serviciile Comisiei se asigura ca o evaluare ulterioara se efectueaza dupa incheierea programului.

    5. Audit si masuri antifrauda

    a) Efectuate de statele candidate*14)
    In fiecare an vor fi trimise Comisiei un plan de audit si un rezumat al rezultatelor auditurilor efectuate. Rapoartele de audit se pun la dispozitia Comisiei.
    Autoritatea nationala de control financiar competenta trebuie sa efectueze un control financiar corespunzator privind implementarea programului.
    Tarile beneficiare trebuie sa asigure investigarea si tratarea corespunzatoare a cazurilor de frauda si nereguli, suspecte sau reale, rezultate din controalele nationale si ale Comunitatii.
    Prin neregula se intelege orice incalcare a dispozitiilor legislatiei nationale sau comunitare*15), a prezentului Memorandum de finantare sau a contractelor incheiate in temeiul acestuia sau care rezulta dintr-o actiune sau omisiune a unui agent economic, care are sau poate avea efectul de prejudiciere a bugetului general al Comunitatilor sau a bugetelor gestionate de acestea, fie prin reducerea sau pierderea venitului acumulat din propriile resurse colectate direct in numele Comunitatilor Europene, fie printr-o cheltuiala nejustificata.
    Prin frauda se intelege orice actiune sau omisiune intentionata privind:
    (i) folosirea sau prezentarea de documente ori raportari false, incorecte sau incomplete, care are ca efect insusirea fara drept ori retinerea ilegala de fonduri din bugetul general al Comunitatilor Europene sau din bugetele gestionate de acestea ori in numele acestora;
    (ii) nedivulgarea informatiilor care ar constitui incalcarea unei obligatii specifice, avand acelasi efect;
    (i) deturnarea acestor fonduri si folosirea lor in alte scopuri decat cele pentru care au fost initial acordate.
    Autoritatile nationale trebuie sa asigure functionarea unui mecanism de control si raportare echivalent cu cel prevazut in Regulamentul Comisiei nr. 1681/94*9).
    Toate cazurile de frauda si nereguli, reale sau suspectate, precum si toate masurile legate de acestea, luate de autoritatea nationala, trebuie raportate fara intarziere in special serviciilor Comisiei. Daca nu exista nici un caz real sau suspectat de frauda si nici o neregula de raportat, tara beneficiara trebuie sa instiinteze Comisia despre acest lucru in termen de doua luni de la incheierea fiecarui trimestru.
------------
    *9) JO L 178, 12.07.1994, pp. 43 - 46.
    *14) In conformitate cu normele stabilite in art. 54 din Regulamentul financiar.
    *15) Definita ca totalitatea normelor comunitare care se aplica intre partile la Memorandumul de finantare (de exemplu, acordurile europene, Acordul-cadru, Memorandumul de intelegere privind instituirea Fondului National etc.).

    b) Adoptate de catre Comisie
    Toate memorandumurile de finantare, precum si contractele incheiate ca urmare a acestora sunt supuse supravegherii si controlului financiar de catre Comisie (inclusiv de Biroul European Antifrauda) si auditurilor Curtii de Conturi Europene. Acestea includ controale la fata locului si, atat timp cat Sistemul extins descentralizat nu este inca aplicabil Agentiei de implementare din tara candidata respectiva, masuri precum verificarea prealabila a procedurilor de licitatie si contractare, efectuate de Delegatia CE din tara candidata respectiva.
    Pentru a asigura o protectie eficienta a intereselor financiare ale Comunitatii, Comisia poate face controale si inspectii la fata locului conform dispozitiilor Regulamentului Consiliului (Euratom, CE) nr. 2185/96*10).
    Conturile si operatiunile Fondului National si, acolo unde este cazul, ale O.P.C.P. si ale tuturor Agentiilor de implementare relevante pot fi controlate dupa cum considera Comisia, de catre un auditor extern angajat de Comisie, fara a aduce atingere atributiilor Comisiei si ale Curtii de Conturi a Comunitatilor Europene, asa cum se mentioneaza in documentul "Conditiile generale privind memorandumul de finantare", anexat la Acordul-cadru.
------------
    *10) JO L 292, 15.11.1996, pp. 2 - 5.

    6. Transparenta/publicitate

    Fiecare responsabil cu autorizarea programului raspunde de asigurarea masurilor necesare pentru o publicitate adecvata a tuturor activitatilor finantate prin program. Acest lucru se va realiza in stransa legatura cu Delegatia Comisiei Europene. Detalii suplimentare se regasesc in anexa "Transparenta/publicitate" (anexata).

    7. Conditii speciale

    Pentru a implementa cu succes Programul "Initiativa Granite Externe 2003 pentru Romania", Guvernul Romaniei trebuie sa faca un efort deosebit pentru identificarea si remedierea deficientelor si slabiciunilor in gestionarea programelor de cooperare transfrontaliera. Pana la 31 martie 2004, Coordonatorul national al asistentei va elabora si va prezenta Comisiei un plan de construire a capacitatii de cooperare transfrontaliera, pentru perioada 2004 - 2006, in care sa precizeze actiunile necesare pentru intarirea agentiei de implementare si a autoritatilor de implementare. Planul trebuie sa acopere masurile necesare pentru a se asigura ca organismele mai sus mentionate au personal corespunzator, angajat cu norma intreaga, bugete de functionare corespunzatoare si ca sunt indeplinite toate celelalte conditii pentru implementarea actualelor si viitoarelor programe de cooperare transfrontaliera. Documentul va descrie primele actiuni concrete deja puse in practica pentru a aduce capacitatea administrativa la un nivel adecvat pentru anul 2004 (resurse umane si logistica: transport, acces la numere de telefon internationale etc.). Nici un contract nu poate fi semnat inainte ca aceasta conditie sa fie indeplinita cu exceptia proiectului nr. 3, 005-778.03/2003 "Asistenta Tehnica pentru programarea multianuala si implementarea viitoarelor programe transfrontaliere de vecinatate cu Serbia-Muntenegru (SeM), Ucraina (UA) si Moldova (MOL)".
    In cazul in care angajamentele convenite nu sunt indeplinite din motive care intra in limitele competentelor Guvernului Romaniei, Comisia Europeana poate sa modifice programul cu scopul ca, daca aceasta considera necesar, Comisia sa poata anula tot programul sau o parte din acesta si/sau sa realoce fondurile neutilizate in alte scopuri, in concordanta cu obiectivele Programului Phare.

          Bugetul pe alocari globale si per componenta - Romania

 ______________________________________________________________________________
|      Programe     |   Buget Phare in MEUR   |Total |Beneficiar*)|IFI*)| Total|
|                   |                         |Phare |            |     |global|
|                   |_________________________|______|____________|_____|______|
|                   |Investitie| Constructie  |(I+CI)|            |     |      |
|                   |          |Institutionala|      |            |     |      |
|___________________|__________|______________|______|____________|_____|______|
|2003/005-778.01    |          |              |      |            |     |      |
|___________________|__________|______________|______|____________|_____|______|
|Reabilitarea       |   3.410  |     0.300    | 3.710|    1.240   |     | 4.950|
|Drumului National  |          |              |      |            |     |      |
|DN 59, sectorul    |          |              |      |            |     |      |
|dintre km 36+500 - |          |              |      |            |     |      |
|km 63+428 de la    |          |              |      |            |     |      |
|Voiteg si punctul  |          |              |      |            |     |      |
|de trecere a       |          |              |      |            |     |      |
|frontierei cu      |          |              |      |            |     |      |
|Serbia-Muntenegru  |          |              |      |            |     |      |
|de la Moravita     |          |              |      |            |     |      |
|___________________|__________|______________|______|____________|_____|______|
|2003/005-778.02    |          |              |      |            |     |      |
|___________________|__________|______________|______|____________|_____|______|
|Fondul Comun pentru|   1.395  |     0.105    | 1.500|    0.156   |     | 1.656|
|Proiecte Mici      |          |              |      |            |     |      |
|(FCPM)             |          |              |      |            |     |      |
|___________________|__________|______________|______|____________|_____|______|
|2003/005-778.03    |          |              |      |            |     |      |
|___________________|__________|______________|______|____________|_____|______|
|Asistenta Tehnica  |   0.00   |     1.35     | 1.35 |    0.000   |     | 1.350|
|pentru programarea |          |              |      |            |     |      |
|multianuala si     |          |              |      |            |     |      |
|implementarea      |          |              |      |            |     |      |
|viitoarelor        |          |              |      |            |     |      |
|programe           |          |              |      |            |     |      |
|transfrontaliere de|          |              |      |            |     |      |
|vecinatate cu      |          |              |      |            |     |      |
|Serbia-Muntenegru  |          |              |      |            |     |      |
|(SeM), Ucraina (UA)|          |              |      |            |     |      |
|si Moldova (MO)    |          |              |      |            |     |      |
|___________________|__________|______________|______|____________|_____|______|
|TOTAL              |   4.805  |     1.755    | 6.560|    1.396   |     | 7.956|
|___________________|__________|______________|______|____________|_____|______|

    ANEXA D

    PRIVIND INFORMAREA SI PUBLICITATEA PENTRU PROGRAMELE PHARE, ISPA SI SAPARD ALE COMUNITATILOR EUROPENE

    1. Obiectiv si sfera de actiune

    Masurile de informare si publicitate privind asistenta din partea Comunitatii Europene prin Programul Phare au intentia de a creste gradul de constientizare a publicului si transparenta actiunilor UE, precum si de a crea o imagine consistenta privind masurile respective in toate tarile beneficiare. Informarea si publicitatea privesc masurile care primesc o contributie de la Programul Phare.

    2. Principii generale

    Fiecare responsabil cu autorizarea programului care raspunde de implementarea memorandumurilor financiare si a altor forme de asistenta va raspunde pentru publicitatea la fata locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu Delegatiile Comisiei Europene, care vor fi informate asupra demersurilor facute in acest scop.
    Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile necesare pentru a asigura aplicarea efectiva a acestor aranjamente si pentru a colabora cu Delegatia Comisiei Europene la fata locului.
    Masurile de informare si publicitate descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor ce se aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
    - Reglementarea (CEE) 1159/2000 Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 130/30 din 31 mai 2000;
    - Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
    Prevederi specifice privind ISPA sunt incluse in:
    - Decizia Comisiei din 22 iunie 2001; Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 182/58.
    Masurile de informare si publicitate trebuie sa fie conforme cu prevederile reglementarilor si deciziilor mai sus mentionate. Un manual de conformitate poate fi pus la dispozitia autoritatilor nationale, regionale si locale de catre Delegatia Comisiei Europene din tara respectiva.

    3. Informarea si publicitatea privind programele Phare

    Informarea si publicitatea vor face subiectul unui set de masuri coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente, in colaborare cu Delegatiile Comisiei Europene, pentru durata Memorandumului de finantare, si va privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
    Costul informarii si publicitatii referitoare la proiecte individuale va fi suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
    Cand sunt implementate programe Phare, se vor aplica masurile mentionate mai jos la lit. (a) si (b):
    (a) Autoritatile competente din tarile beneficiare trebuie sa publice continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai potrivita. Ele trebuie sa asigure faptul ca asemenea documente sunt distribuite in mod corespunzator si trebuie sa le puna la dispozitia partilor interesate. Ele trebuie sa asigure prezentarea consecventa pe tot teritoriul tarii beneficiare a materialelor de informare si publicitate produse.
    (b) Masurile de informare si publicitate la fata locului trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    (i) In cazul investitiilor de infrastructura cu un cost ce depaseste 1 milion euro:
    - panouri ridicate pe locurile respective, care sa fie instalate in concordanta cu prevederile reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus, si specificatii tehnice din manual, care sa fie furnizate de catre Delegatia Comisiei Europene in tara respectiva.
    - placute permanente pentru lucrarile de infrastructura accesibile publicului larg, care sa fie instalate conform prevederilor reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus, si specificatii tehnice din manual care sa fie furnizate de catre Delegatia Comisiei Europene din tara respectiva.
    (ii) In cazul investitiilor productive, masuri pentru dezvoltarea potentialului local si orice alte masuri beneficiind de finantare Phare, ISPA sau SAPARD:
    - masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si publicul larg cu privire la asistenta Phare, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu reglementarile citate la paragraful 3(b)(i) de mai sus;
    - masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de Phare, ISPA sau SAPARD sub forma unei indicatii in formularele care trebuie sa fie completate de asemenea solicitanti, ca parte a ajutorului vine din partea UE si in mod special de la programele Phare, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu reglementarile de mai sus.

    4. Vizibilitatea asistentei UE in cercurile de afaceri si printre potentialii beneficiari si pentru publicul larg

    4.1. Cercurile de afaceri
    Cercurile de afaceri trebuie implicate cat mai mult posibil in asistenta care le priveste in modul cel mai direct.
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor potrivite pentru diseminarea informatiilor catre potentialii beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie sa cuprinda si o indicatie privind procedurile administrative care trebuie urmate.

    4.2. Alti beneficiari potentiali
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor potrivite pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri privind instruirea, ocuparea fortei de munca sau dezvoltarea resurselor umane. In acest sens, se va asigura cooperarea dintre organismele de invatamant profesional implicate in ocuparea fortei de munca, afaceri si grupurile de afaceri, centrele de instruire si organizatiile neguvernamentale.

    Formulare
    Formularele emise de autoritatile nationale, regionale sau locale privind anuntarea, solicitarea si acordarea de fonduri nerambursabile de asistenta destinate beneficiarilor finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru asemenea asistenta vor trebui sa indice faptul ca UE si in mod special Programele Phare, ISPA sau SAPARD furnizeaza sprijinul financiar. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor va mentiona volumul sau procentul de asistenta finantat de programul in cauza. Daca asemenea documente poarta stema nationala sau regionala, ele vor purta de asemenea si insemnul UE de aceeasi marime.

    4.3. Publicul general

    Media
    Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai potrivita, despre actiunile cofinantate de UE si in special de Phare, ISPA sau SAPARD. Asemenea participare va fi reflectata in mod corect in aceasta informare.
    In acest scop, lansarea operatiunilor (dupa ce au fost adoptate de Comisie) si fazele importante ale implementarii lor vor face subiectul unor masuri de informare, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio si televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu Delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara.
    Principiile mentionate in cele doua paragrafe precedente se vor aplica anunturilor, cum ar fi comunicate de presa sau comunicate de publicitate.

    Actiuni informative
    Organizarea de actiuni informative, cum ar fi conferinte, seminarii, targuri si expozitii in legatura cu implementarea operatiunilor partial finantate de Programele Phare, ISPA sau SAPARD va urmari sa faca explicita participarea UE. Poate fi folosita ocazia pentru a se expune steagurile europene in camerele unde au loc intalniri si se pune emblema UE pe documente, in functie de situatie. Delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si realizarea acestor evenimente.

    Materiale informative
    Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri similare finantate sau cofinantate de Phare, ISPA sau SAPARD trebuie sa contina pe pagina de titlu o indicatie clara a participarii UE, precum si simbolul UE, in cazul in care stema nationala sau regionala este folosita.
    In cazul in care asemenea publicatii includ o prefata, aceasta trebuie semnata atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul Comisiei, in numele acesteia, pentru a asigura ca participarea UE este clara.
    Aceste publicatii se vor referi la organismele nationale si regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
    Principiile mentionate mai sus se vor aplica, de asemenea, si materialelor audiovizuale.

    5. Aranjamente speciale privind panouri, placute permanente si postere

    Pentru a asigura vizibilitatea masurilor finantate partial de programele Phare, ISPA sau SAPARD, tarile beneficiare vor asigura faptul ca urmatoarele masuri de informare si publicitate se supun urmatoarelor:

    Panouri
    Panourile care furnizeaza informatii privind participarea UE la finantarea investitiei ar trebui ridicate la locul tuturor proiectelor in care participarea UE ajunge pana la de 1 milion euro sau mai mult. Chiar in cazul in care autoritatile nationale sau regionale competente nu ridica un panou care sa anunte propria lor implicare in finantare, asistenta UE trebuie mentionata oricum pe un panou special. Panourile trebuie sa fie de o marime corespunzatoare anvergurii operatiunii (tinand seama de marimea cofinantarii din partea UE) si trebuie sa fie pregatite conform instructiunilor prevazute in manualul tehnic ce se poate obtine de la Delegatiile Comisiei Europene, la care se face referire mai sus.
    Panourile vor fi mutate din loc nu mai devreme de sase luni dupa terminarea lucrarilor si inlocuite, in cazurile in care este posibil, de o placuta permanenta in conformitate cu specificatiile descrise in manualul tehnic la care se face referire mai sus.

    Placute permanente
    Placute permanente ar trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg (centre de congrese, aeroporturi, statii etc.). In plus fata de insemnul UE, asemenea placute trebuie sa specifice partea finantata de UE, alaturi de o mentiune a programului in cauza (Phare, ISPA sau SAPARD).
    In cazul in care o autoritate nationala, regionala sau locala sau un alt beneficiar decide sa ridice un panou, sa plaseze o placuta permanenta, sa afiseze un poster sau sa ia orice alta masura pentru a da informatii despre proiecte cu un cost mai mic de 1 milion euro, participarea UE trebuie de asemenea sa fie indicata.

    6. Prevederi finale

    Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot lua, in orice situatie, masuri suplimentare, daca le considera a fi necesare. Ele vor consulta Delegatia Comisiei Europene si o vor informa despre initiativele pe care le au in vedere, astfel incat Delegatia sa poata participa in mod corespunzator in realizarea acestora.
    Pentru a inlesni implementarea acestor prevederi, Comisia, prin intermediul Delegatiilor sale la fata locului, va asigura asistenta tehnica sub forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se va realiza un manual, scris in limba tarii respective, care va contine indicatii detaliate in forma electronica si acesta va fi disponibil la cerere.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1889/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1889 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 1889/2004
Ordonanţa 15 2005
pentru reglementarea unor aspecte financiar-contabile aplicabile in implementarea programelor PHARE prevazute in Memorandumul de finantare incheiat intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul national PHARE 2003 pentru Romania, semnat la Bucuresti la 2 decembrie 2003, in Memorandumul de finantare incheiat intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul de cooperare transfrontaliera intre Bulgaria si Romania pentru anul 2003, semnat la Bucuresti la 2 decembrie 2003, in Memorandumul de finantare incheiat intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul de cooperare transfrontaliera intre Ungaria si Romania pentru anul 2003, semnat la Bucuresti la 2 decembrie 2003, in Memorandumul de finantare incheiat intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la programul "Initiativa Granite Externe 2003 pentru Romania", semnat la Bucuresti la 19 decembrie 2003, si in Memorandumul de finantare incheiat intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul 2003 pentru sprijin comunitar in domeniul securitatii nucleare pentru Romania, semnat la Bucuresti la 16 ianuarie 2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu