Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1867 din 30 august 2007

privind organizarea si desfasurarea tezelor cu subiect unic pentru clasele a VII-a si a VIII-a in anul scolar 2007-2008

ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 685 din 9 octombrie 2007



In baza prevederilor Legii învăţămantului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul Hotărarii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.

Art. 1. - Se aprobă Calendarul de desfăşurare a tezelor cu subiect unic organizate pentru clasele a VII-a şi a VIII-a în anul şcolar 2007-2008, prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Se aprobă Metodologia de organizare şi desfăşurare a tezelor cu subiect unic pentru clasele a VII-a şi a VIII-a în anul şcolar 2007-2008, prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 3. - Se aprobă programele pentru disciplinele la care se susţin teze cu subiect unic de către elevii claselor a VII-a şi a VIII-a, prevăzute în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 5. - Direcţia generală management, învăţămant preuniversitar, Direcţia generală învăţămant în limbile minorităţilor şi relaţia cu Parlamentul, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Invăţămantul Preuniversitar, (CNCEIP), inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, conducerile unităţilor de învăţămant vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

p. Ministrul educaţiei, cercetarii şi tineretului,

Zvetlana Preoteasa,

secretar de stat

ANEXA Nr. 1

CALENDARUL

de desfăşurare a tezelor cu subiect unic organizate pentru clasele a VII-a şi a VIII-a în anul şcolar 2007-2008

Semestrul I

Perioada I

• 30 noiembrie 2007 - Limba şi literatura maternă

• 5 decembrie 2007 - Matematică

• 11 decembrie 2007 - Istorie/Geografie (numai pentru clasa a VIII-a)

•  14 decembrie 2007 - Limba şi literatura roma

•  11 ianuarie 2008 - depunerea contestaţiilor

Perioada a II-a*)

•  12 februarie 2008 - Matematică

•  15 februarie 2008 - Limba şi literatura maternă

• 20 februarie 2008 - Limba şi literatura roma

• 22 februarie 2008 - Istorie/Geografie (numai pentru clasa a VIII-a)

• 29 februarie 2008 - depunerea contestaţiilor

Semestrul al II-lea

Perioada I

• 6 mai 2008 - Limba şi literatura maternă

• 9 mai 2008 - Istorie/Geografie (numai pentru clasa a VIII-a)

•  13 mai 2008 - Limba şi literatura roma

•  16 mai 2008 - Matematică

• 29 mai 2008 - depunerea contestaţiilor

Perioada a II-a*)

• 23 mai 2008 - Matematică

• 27 mai 2008 - Limba şi literatura maternă

• 30 mai 2008 - Istorie/Geografie (numai pentru clasa a VIII-a)

• 2 iunie 2008 - Limba şi literatura roma

• 4 iunie 2008 - depunerea contestaţiilor

*) Perioadă în care se desfăşoară teze la care participă elevii amanaţi, conform art. 65 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţămant preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.925/2005.

ANEXA Nr. 2

METODOLOGIA

de organizare şi desfăşurare a tezelor cu subiect unic pentru clasele a VII-a şi a VIII-a în anul şcolar 2007-2008

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - (1) Prezenta metodologie reglementează organizarea şi desfăşurarea tezelor cu subiect unic care vor fi susţinute de elevii claselor a VII-a şi a VIII-a în anul şcolar 2007-2008.

(2) Tezele cu subiect unic au regim de teze semestriale.

Art. 2. - In sensul prezentei metodologii se definesc următorii termeni:

- perioadă de teze - intervalul de timp prestabilit în care se susţin tezele, se comunică rezultatele, se analizează rezultatele şi se trec în catalog notele obţinute;

- teză cu subiect unic - forma de evaluare constand în susţinerea unei probe scrise, care se desfăşoară la datele prevăzute în Calendarul de desfăşurare a tezelor cu subiect unic organizate pentru clasele a VII-a şi a VIII-a în anul şcolar 2007- 2008, denumit în continuare calendar,

- perioadă specială de teze - intervalul de timp prestabilit în care susţin tezele elevii absenţi sau amanaţi de la sesiunea anterioară/sesiunile anterioare;

- perioadă de analiză a tezelor- intervalul de 5 zile în care se analizează tezele şi notele obţinute, în urma căruia se pot depune eventualele contestaţii;

-    centru de evaluare - unitatea de învăţămant nominalizată la nivelul judeţului/fiecărui sector din municipiul Bucureşti în care se organizează evaluarea şi notarea tezelor;

profesor evaluator - cadrul didactic din învăţămantul gimnazial, abilitat în domeniul evaluării prin cursuri organizate de casa corpului didactic sau cu experienţă în evaluare la tezele cu subiect unic ori la testele naţionale, desemnat pentru evaluarea tezelor, prin aplicarea baremelor de evaluare şi notare elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Invăţămantul Preuniversitar (CNCEIP);

- asistent - cadrul didactic de altă specialitate decat cea la care se susţine teza, cu atribuţii de supraveghere în sălile în care se desfăşoară proba scrisă.

CAPITOLUL II

Coordonarea metodologică a tezelor cu subiect unic

Art. 3. - (1) In fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic, denumită în continuare comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti.

(2)   Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti asigură aplicarea riguroasă a prevederilor prezentei metodologii, organizează şi coordonează desfăşurarea tezelor.

(3) In fiecare unitate de învăţămant în care sunt şcolarizaţi elevi în clasele a VII-a şi a VIII-a se constituie şi funcţionează comisii, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de către un preşedinte.

(4)  In fiecare judeţ/sector al municipiului Bucureşti se constituie centre de evaluare, în care se evaluează, pentru fiecare disciplină, cate 500-800 de teze. In fiecare centru de evaluare se constituie şi funcţionează comisii, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de către un preşedinte.

(5)  In fiecare judeţ/sector al municipiului Bucureşti se constituie cate un centru de contestaţii, în care se reevaluează, pentru fiecare disciplină, tezele ale căror note iniţiale au fost contestate. In fiecare centru de contestaţii se constituie şi funcţionează comisii,  numite în  conformitate cu  prezenta metodologie şi coordonate de către un preşedinte.

Art. 4. - (1) Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti se compune din:

-  preşedinte - unul dintre inspectorii şcolari generali adjuncţi;

- membri - 1-3 inspectori şcolari din ariile curriculare la care se susţin teze; în municipiul Bucureşti pot fi numiţi suplimentar 1-2 membri pentru fiecare sector;

- informatician - unul dintre informaticienii din inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.

(2) In judeţele în care se susţin teze în limbile minorităţilor naţionale, din comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti face parte şi inspectorul care coordonează învăţămantul cu predare în limbile minorităţilor naţionale.

3. Componenţa nominală a acestor comisii se aprobă prin decizie a inspectorului şcolar general.

Art. 5. - Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti au următoarele atribuţii:

1.   nominalizează centrele de evaluare şi unităţile de învăţămant arondate acestora, în baza hotărarii Consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar;

2.  nominalizează centrul de contestaţii, în baza hotărarii Consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar;

3.   răspund de organizarea şi desfăşurarea tezelor, în condiţiile stabilite, pe tot teritoriul judeţului/al municipiului Bucureşti;

4.  iau măsuri de soluţionare a problemelor de finanţare a acţiunilor legate de organizarea şi desfăşurarea tezelor;

5.  iau măsuri pentru dotarea şcolilor cu logistica necesară pentru buna desfăşurare a tezelor - copiatoare în stare de funcţionare, care să permită multiplicarea subiectelor de teză pentru fiecare elev, computer, telefon, fax, consumabile;

6.  iau măsuri pentru dotarea centrelor de evaluare şi a centrului de contestaţii cu logistica necesară pentru buna desfăşurare a evaluării/reevaluării tezelor - copiatoare în stare de funcţionare, computer, telefon, fax, consumabile;

7. propun Consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar membrii comisiilor din unităţile de învăţămant, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general;

8. propun Consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar membrii comisiilor din centrele de evaluare, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general, cu 48 de ore înainte de data stabilită pentru teză;

9. propun Consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar membrii comisiilor din centrul de contestaţii, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general, cu 48 de ore înainte de data stabilită pentru rezolvarea contestaţiilor;

10.  preiau baremele de evaluare şi notare de pe site-ul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (M.E.C.T.) şi îl transmit centrelor de evaluare care nu au conexiune la internet;

11. pot delega inspectori şcolari de specialitate, reprezentanţi ai comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, pentru monitorizarea desfăşurării tezelor;

12.  se adresează în scris direcţiilor judeţene de sănătate, pentru a asigura prezenţa personalului medical în fiecare unitate şcolară, în perioada desfăşurării tezelor cu subiect unic, precum şi consiliilor locale, operatorilor de energie electrică, operatorilor de cablu, operatorilor de telefonie etc, în scopul asigurării condiţiilor corespunzătoare pentru desfăşurarea tezelor;

13.  realizează instruirea preşedinţilor comisiilor din unităţile de învăţămant, comisiilor din centrele de evaluare şi comisiilor din centrul de contestaţii cu privire la desfăşurarea tezei, cu cel mult 48 de ore înaintea declanşării activităţilor specifice fiecărei comisii;

14.  coordonează procesele de preluare şi de transmitere a subiectelor pentru teza cu subiect unic către unităţile de învăţămant;

15.  operează, în situaţii justificate, schimbări ale membrilor comisiilor din unităţile de învăţămant, comisiilor din centrele de evaluare şi comisiilor din centrul de contestaţii;

16.  transmit situaţii statistice, în conformitate cu solicitările CNCEIP.

Art. 6. - Comisiile din unităţile de învăţămant se compun din:

- preşedinte - directorul unităţii de învăţămant;

-  membri - 1-4 profesori - respectiv 5 profesori, în situaţia în care se susţine teză la limba şi literatura maternă - şefi ai comisiilor metodice ale disciplinelor la care se susţin tezele;

- asistenţi.

Art. 7. - Comisiile din unităţile de învăţămant au următoarele atribuţii:

1.  asigură pregătirea sălilor în care se susţin tezele, într-un număr optim, astfel încat elevii să fie aşezaţi cate unul în bancă, în ordine alfabetică, la nivelul întregii unităţi de învăţămant;

2.  afişează, pe uşa fiecărei săli, lista nominală cu elevii repartizaţi în ordine alfabetică;

3.  asigură existenţa, în număr suficient, a copiatoarelor pentru multiplicarea variantei de subiecte;

4.   asigură numărul corespunzător al colilor tipizate şi consumabilele necesare bunei desfăşurări a tezei;

5.  asigură instruirea asistenţilor cu privire la desfăşurarea tezei şi realizează repartizarea acestora în săli;

6. întocmesc borderoul de predare/primire în care semnează elevii pentru a confirma numărul de pagini ale tezei elaborate;

7.  multiplică varianta de subiecte într-un număr egal cu numărul elevilor;

8. asigură distribuirea variantei de subiecte în clase, în plicuri sigilate;

9. aplică ştampila unităţii de învăţămant peste colţul închis şi lipit al lucrării, fără a semna lucrarea, înainte de ieşirea primului elev din sala în care se susţine teza;

10.  iau măsuri pentru ca în spaţiile în care se desfăşoară tezele cu subiect unic să nu pătrundă persoane străine, neautorizate de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti sau neprevăzute de prezenta metodologie;

11.   asigură transportul şi predarea tezelor în deplină siguranţă, cu proces-verbal, la centrul de evaluare, prin intermediul preşedintelui şi al unui membru al comisiei;

12.  afişează notele obţinute la teze în loc vizibil şi transmit profesorilor claselor lucrările scrise şi o copie a listei cu rezultate;

13. verifică modul în care profesorul clasei a efectuat analiza tezei şi a rezultatelor împreună cu elevii clasei;

14.  primeşte eventualele contestaţii;

15.  resecretizează tezele ale căror note au fost contestate;

16. asigură transportul şi predarea tezelor ale căror note au fost contestate în deplină siguranţă, cu proces-verbal, la centrul de contestaţii, prin intermediul preşedintelui şi al unui membru al comisiei;

17.   afişează notele obţinute la teze, în urma rezolvării contestaţiilor, în loc vizibil şi transmite profesorilor claselor lucrările scrise şi o copie a listei cu rezultatele finale;

18.  elaborează şi transmit comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, în termen de 3 zile de la încheierea respectivei sesiuni de teze, rapoarte privind organizarea şi desfăşurarea acesteia;

19. verifică, înainte de încheierea semestrului, corectitudinea înscrierii notelor de la teze în cataloagele clasei;

20. asigură păstrarea tezelor în şcoală timp de 2 ani.

Art. 8. - Comisiile din centrele de evaluare se compun din:

- preşedinte - directorul unităţii de învăţămant desemnate drept centru de evaluare;

- membri - 2-5 profesori, şefi ai comisiilor metodice ale disciplinelor la care se susţin tezele, proveniţi din unităţile de învăţămant;

- profesori evaluatori - profesori de specialitate proveniţi din învăţămantul gimnazial. Fiecare profesor va evalua maximum 100 de teze;

- informatician - un informatician din centrul de evaluare sau din una dintre unităţile şcolare arondate acestuia.

Art. 9. - Comisiile din centrele de evaluare au următoarele atribuţii:

1.   preiau baremele de evaluare şi notare de pe site-ul M.E.C.T.;

2.  primesc tezele de la reprezentanţii comisiei din unitatea de învăţămant, pe bază de proces-verbal;

3.   răspund de securitatea tezelor, pe perioada în care acestea se află în centrul de evaluare;

4.  amestecă tezele, le numerotează de la 1 la n şi le repartizează profesorilor evaluatori, odată cu borderourile de evaluare;

5. asigură evaluarea tezelor exclusiv în centrul de evaluare, imediat după încheierea fiecărei probe scrise;

6.  asigură o sesiune de instruire pentru evaluatori, pentru fiecare disciplină la care se organizează teze, cu scopul de a diminua diferenţele dintre evaluatori în aplicarea baremului de evaluare şi de notare;

7.  stabilesc sălile în care lucrează profesorii evaluatori, ţinand cont că 2 profesori care evaluează aceIaşi set de lucrări trebuie să lucreze în săli diferite şi că în fiecare sală trebuie să se afle cel puţin 3 profesori evaluatori;

8.  evaluează tezele, respectand baremul de evaluare şi de notare, în baza căruia se realizează borderoul la nivel de disciplină în cadrul centrului de evaluare;

9. desecretizează tezele evaluate şi le distribuie în pachete corespunzătoare unităţilor de învăţămant din care provin;

10.   predau plicurile cu tezele evaluate reprezentanţilor comisiei din unitatea de învăţămant de provenienţă, pe bază de proces-verbal, pentru a fi transportate în unităţile de învăţămant;

11.  iau măsuri pentru ca în spaţiile în care se desfăşoară evaluarea tezelor cu subiect unic să nu pătrundă persoane străine, neautorizate de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti sau neprevăzute de prezenta metodologie;

12.  elaborează şi transmit comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, în termen de două zile de la încheierea activităţii în centrul de evaluare, rapoarte privind organizarea şi desfăşurarea acesteia.

Art.10. - Comisiile din centrul de contestaţii se compun din:

- preşedinte - directorul unităţii de învăţămant desemnate drept centru de contestaţii;

- membri - 2-5 profesori, şefi ai comisiilor metodice ale disciplinelor la care s-au susţinut tezele;

-  profesori evaluatori - cate 2 profesori proveniţi din învăţămantul gimnazial la maximum 100 de teze, alţii decat cei care au fost membri în comisiile din centrele de evaluare;

- informatician - un informatician din centrul de contestaţii sau din una dintre unităţile şcolare.

Art. 11. - Comisiile din centrul de contestaţii au următoarele atribuţii:

1.   preiau baremele de evaluare şi notare de pe site-ul M.E.C.T.;

2.  primesc tezele ale căror note au fost contestate de la reprezentanţii comisiilor din unitatea de învăţămant, pe bază de proces-verbal;

3.   răspund de securitatea tezelor pe perioada în care acestea se află în centrul de contestaţii;

4.  amestecă tezele, le renumerotează şi le repartizează profesorilor evaluatori, odată cu borderourile de evaluare;

5.   asigură reevaluarea tezelor exclusiv în centrul de contestaţii, în perioada stabilită conform calendarului;

6.  asigură o sesiune de instruire pentru evaluatori, pentru fiecare disciplină la care se organizează teze, cu scopul de a diminua diferenţele dintre evaluatori în aplicarea baremului de evaluare şi notare;

7.  stabilesc sălile în care lucrează profesorii evaluatori, ţinand cont că 2 profesori care evaluează aceIaşi set de lucrări trebuie să lucreze în săli diferite şi că în fiecare sală trebuie să se afle cel puţin 3 profesori evaluatori;

8.  evaluează tezele, respectand baremul de evaluare şi notare, în baza căruia se realizează borderoul la nivel de disciplină în cadrul centrului de evaluare;

9. desecretizează tezele reevaluate şi le distribuie în pachete corespunzătoare unităţilor de învăţămant din care provin;

10.  predau plicurile cu tezele reevaluate reprezentanţilor comisiei din unitatea de învăţămant de provenienţă, pe bază de proces-verbal, pentru a fi transportate în unităţile de învăţămant;

11.  iau măsuri pentru ca în spaţiile în care se desfăşoară reevaluarea tezelor cu subiect unic să nu pătrundă persoane străine, neautorizate de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti sau neprevăzute de prezenta metodologie;

12.  elaborează şi transmit comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, în termen de două zile de la încheierea activităţii în centrul de contestaţii, rapoarte privind organizarea şi desfăşurarea acesteia.

CAPITOLUL III

Disciplinele la care se susţin teze cu subiect unic

Art. 12. - (1) Disciplinele la care se susţin teze în clasa a VII-a sunt următoarele:

a) limba şi literatura romană;

b) matematică;

c)  limba şi literatura maternă - pentru elevii aparţinand minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă.

(2)  Disciplinele la care se susţin teze în clasa a VIII-a sunt următoarele:

a) limba şi literatura romană;

b) matematică;

c) geografie sau istorie;

d)  limba şi literatura maternă - pentru elevii aparţinand minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă.

(3)  Subiectele sunt elaborate conform programei şcolare parcurse pană la data desfăşurării tezei, în conformitate cu temele selectate din programa şcolară şi comunicate şcolilor.

CAPITOLUL IV

Elaborarea subiectelor

Art. 13. - (1) Subiectele pentru teză şi baremele de evaluare şi notare unice se elaborează în cadrul CNCEIP, ţinandu-se seama de următoarele cerinţe:

a) să fie formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare şi cu temele selectate din programa şcolară, valabile pentru desfăşurarea tezelor din semestrul respectiv;

b) să aibă un nivel mediu de dificultate;

c) să permită rezolvarea lor în două ore.

(2)  Modalitatea de transmitere a subiectelor la unităţile de învăţămant unde se susţin tezele va fi reglementată printr-o procedură separată.

(3)  Baremele de evaluare şi notare vor fi postate pe site-ul M.E.C.T, după desfăşurarea tezelor cu subiect unic.

(4) Elevilor aparţinand minorităţilor naţionale, care au urmat în limba maternă cursurile disciplinelor la care se susţin tezele, li se vor asigura subiectele de teză atat în limba în care au studiat, cat şi în limba romană.

CAPITOLUL V

Desfăşurarea tezelor

Art. 14. - (1) Durata fiecărei teze cu subiect unic este de două ore din momentul primirii subiectelor de către fiecare elev.

(2)  Supravegherea este asigurată pentru fiecare sală de 2 asistenţi, cu altă specializare decat cea corespunzătoare disciplinei la care se susţine teza.

(3)  Elevii care au absentat la o teză cu subiect unic susţin teza în perioadele speciale de teze prevăzute prin calendar. Pentru semestrul I, elevii pot susţine teza la care au absentat în perioada specială din luna februarie sau în cea din lunile mai-iunie. Pentru semestrul al II-lea, elevii pot susţine teza la care au absentat în perioada specială din lunile mai-iunie.

CAPITOLUL VI

Evaluarea şi notarea tezelor

Art. 15. - (1) Evaluarea tezelor se face în centre de evaluare; fiecare teză va fi evaluată de 2 profesori evaluatori, externi unităţilor de învăţămant de la care provin tezele.

(2) Evaluarea tezelor se face pe baza unui punctaj pe scara 1-100, acordandu-se 90 de puncte pentru răspunsurile corecte şi complete şi 10 puncte din oficiu, cu respectarea strictă a baremului unic de evaluare şi notare. După corectare, fiecare evaluator stabileşte nota prin împărţirea la 10 a punctajului obţinut de elev, fără rotunjire.

(3) In cazul în care diferenţa între notele acordate de fiecare profesor evaluator este mai mare de 1 punct, teza va fi corectată de un alt profesor evaluator, stabilit de preşedintele comisiei, şi nota acordată de acesta va fi definitivă.

(4) Nota finală se stabileşte prin rotunjirea mediei aritmetice a notelor acordate de fiecare profesor evaluator. Fracţiunile de punct rezultate din împărţire se rotunjesc la nota întreagă imediat superioară, dacă sunt cuprinse în intervalul 0,50-0,99, sau se anulează, dacă sunt cuprinse în intervalul 0,01-0,49.

Art. 16. - Desfăşurarea activităţii de evaluare:

(1) Activitatea de evaluare va dura maximum 3 zile.

(2) Inainte de începerea evaluării, preşedintele din centrul de evaluare are obligaţia de a asigura, pentru fiecare disciplină la care se organizează evaluarea, o sesiune de instruire pentru evaluatori. Scopul acestei instruiri este de a diminua diferenţele dintre evaluatori în aplicarea baremului unic de evaluare şi notare. Se interzic interpretările personale şi efectuarea de modificări în baremul de evaluare şi notare.

(3)  Tezele de la aceeaşi disciplină sunt amestecate de preşedinte şi de ceilalţi membri ai comisiei din centrul de evaluare, sunt numerotate de la 1 la n şi grupate în seturi, fiecare set conţinand 50-100 de lucrări.

(4)  Profesorii evaluatori primesc tezele de la preşedintele comisiei din centrul de evaluare.

(5) Evaluarea şi notarea tezelor se fac pe baza baremelor de evaluare şi notare de cei 2 profesori evaluatori, care lucrează în mod obligatoriu în săli separate, stabilite de preşedintele comisiei. In fiecare sală se află cel puţin 3 profesori evaluatori. Schimbarea lucrărilor de la primul evaluator la al doilea şi invers se va face în prezenţa preşedintelui sau a unui membru al comisiei.

(6)  Profesorul evaluator trece punctajul obţinut de elev, conform art. 15 alin. (2), în borderoul întocmit în baza baremului de evaluare şi notare şi transcrie pe fiecare teză nota acordată.

(7)   Fiecare evaluator semnează lucrările corectate şi borderoul de evaluare şi le predă preşedintelui comisiei din centrul de evaluare.

(8) Preşedintele comisiei din centrul de evaluare calculează şi trece pe lucrare media aritmetică a notelor acordate de fiecare profesor evaluator, precum şi nota finală, conform art. 15 alin. (4). Nota finală este însoţită de semnătura preşedintelui comisiei din centrul de evaluare.

Art. 17. - (1) Profesorul care predă la clasă are obligaţia de a analiza împreună cu elevii tezele şi rezultatele obţinute la acestea, în perioada stabilită pentru această activitate. In urma acestei analize, elevii pot depune eventualele contestaţii la comisia din unitatea de învăţămant.

(2) Profesorul care predă la clasă răspunde, în perioada de analiză a tezelor, de integritatea tezelor şi de neintervenţia pe textul lucrării scrise.

(3)  Profesorul care predă la clasă are obligaţia de a trece corect notele de pe teze în catalog.

CAPITOLUL VII

Rezolvarea contestaţiilor

Art. 18. - (1) Reevaluarea tezelor se desfăşoară pe o perioadă de două zile de la data depunerii contestaţiilor, conform calendarului.

(2) Toate acţiunile desfăşurate în centrele de evaluare privind evaluarea şi notarea tezelor ale căror note sunt contestate sunt respectate şi în cadrul centrelor de contestaţii.

(3) In situaţia în care între nota iniţială dată de comisia din centrul de evaluare şi nota dată de comisia din centrul de contestaţii este o diferenţă de cel puţin 0,50 puncte, nota finală a tezei reevaluate este cea acordată de comisia din centrul de contestaţii. Dacă diferenţa dintre cele două note este mai mică de 0,50 puncte, nota finală a tezei reevaluate este cea acordată de comisia din centrul de evaluare.

CAPITOLUL VIII

Răspunderea disciplinară

Art. 19. - (1) Respectarea întocmai a prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate în această activitate.

(2) Incălcarea normelor prezentei metodologii constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de predare-învăţare, personalul didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi de control din învăţămant, implicat în desfăşurarea tezelor, răspund disciplinar pentru încălcarea îndatoririlor ce le revin, precum şi pentru încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învăţămantului şi prestigiului instituţiei.

Art. 20. - (1) Cadrele didactice care în perioada tezelor furnizează răspunsuri, falsifică lucrări, manifestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin sau săvarşesc orice alte fapte care împiedică desfăşurarea în condiţii normale a tezelor şi aduc prejudicii imaginii învăţămantului sunt sancţionate disciplinar conform   Statutului   personalului   didactic.   După   caz,   se procedează şi la sesizarea organelor de urmărire penală.

(2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvarşite de cadrele didactice în timpul participării la comisiile prevăzute în prezenta metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.

CAPITOLUL IX

Dispoziţii finale

Art. 21. - Tezele şi documentele întocmite pentru buna desfăşurare a acestora se păstrează în arhiva unităţii şcolare la care se susţine teza pe o perioadă de 2 ani.

Art. 22. - (1) Elevii surprinşi avand asupra lor materiale care ar putea fi folosite pentru copiat sau mijloace de comunicare cu exteriorul, cei surprinşi copiind în timpul desfăşurării tezelor sau comiţand alte fapte menite să le favorizeze rezolvarea subiectelor primesc nota 1 la teza respectivă; tentativa de fraudă se pedepseşte în aceIaşi mod.

(2) Orice abatere a elevilor, comisă şi dovedită cu probe, se sancţionează conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţămant preuniversitar.

Art. 23. - (1) M.E.C.T sau comisia judeţeană/ a municipiului Bucureşti decide, în perioada de evaluare a tezelor sau ulterior, reevaluarea prin sondaj a unui număr de teze, urmărindu-se astfel corectitudinea respectării baremelor de evaluare şi notare.

(2)  Pe baza raportului privind rezultatul acestor reevaluări, inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti ia măsuri conform Statutului personalului didactic şi prezentei metodologii.

(3)  Notele obţinute de elevi la teze nu se modifică în urma acestor reevaluări.

Art. 24. - Comisia din unitatea de învăţămant asigură condiţii de egalizare a şanselor pentru elevii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective.

Art. 25. - Conducerile unităţilor de învăţămant vor asigura popularizarea prezentei metodologii prin următoarele categorii de activităţi:

a) afişarea la avizierul şcolii;

b) prezentarea în cadrul consiliului profesoral;

c) prezentarea în colectivele de elevi ai claselor a VII-a şi aVIII-a;

d) organizarea unor întalniri cu părinţii în vederea informării acestora.

Art. 26. - Cadrele didactice care participă la activitatea comisiilor nominalizate în prezenta metodologie beneficiază de plată pentru activitatea desfăşurată. Modalităţile de plată sunt stabilite prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.

ANEXA Nr. 3

PROGRAMA

pentru teza cu subiect unic la disciplina Limba şi literatura roma

- Clasa a VII-a -

I. Precizări

Prezenta programă pentru tezele cu subiect unic la disciplina Limba şi literatura romană vizează obiectivele de referinţă din programa şcolară pentru clasa a VII-a, referitoare la capacitatea de receptare a mesajului scris şi la capacitatea de exprimare scrisă, în diferite situaţii de comunicare. Subiectele pentru teze vor fi în acord cu obiectivele de referinţă, cu activităţile de învăţare şi conţinuturile din programa şcolară pentru clasa a VII-a. In tabelul de mai jos sunt incluse exemple de sarcini de lucru/cerinţe care pot apărea în tezele cu subiect unic la limba şi literatura romană.

Prin tezele cu subiect unic, în evaluarea unităţilor de conţinut care privesc domeniul limba romană, se are în vedere viziunea comunicativ-pragmatica, abordarea funcţională şi aplicativă a elementelor de construcţie a comunicării, cu accent pe identificarea rolului acestora în construirea mesajelor şi pe utilizarea corectă şi adecvată în propria exprimare scrisă. Sarcinile   de   lucru   vizează   exerciţii   de   tip   analitic   (de recunoaştere, de grupare, de motivare, de descriere, de diferenţiere) şi de tip sintetic (de modificare, de completare, de exemplificare, de construcţie), de evidenţiere a valorilor stilistice, a aspectelor ortografice şi de punctuaţie, în situaţiile care impun o asemenea abordare.

In evaluarea unităţilor de conţinut ale domeniului lectură, sarcinile de lucru implică cerinţe care privesc înţelegerea unui text dat, literar (identificarea ideilor principale, a unor trăsături generale şi particulare ale textului şi exprimarea unui punct de vedere   asupra   acestora   etc.)  sau   nonliterar,   precum   şi redactarea de către elev a unor compuneri vizand scrierea despre un text dat (rezumat, caracterizare de personaj). De asemenea, sarcinile de lucru vor avea în vedere competenţele de redactare a unor texte descriptive, narative şi dialogate, precum şi a unor texte care presupun exprimarea motivată a unei atitudini/a unei opinii proprii.

Pentru obiectivele de referinţă care privesc capacitatea de receptare şi de producere a mesajelor orale, profesorii vor organiza activităţi specifice şi vor realiza evaluarea de parcurs a acestora.

II. Obiective de referinţă din programa şcolară şi exemple de sarcini de lucru 3.

Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului scris

Obiective de referinţă

Exemple de sarcini de lucru corespunzătoare activităţilor de învăţare şi conţinuturilor din programă

3.1. să recunoască modalităţile specifice de organizare a textului epic şi proce­deele de expresivitate în textul liric

- identificarea structurii textelor epice şi lirice: structuri în textele epice (timp, spaţiu, acţiune, personaje) şi lirice (concordanţa dintre forma fonetică şi grafică a poeziei şi ideea transmisă de aceasta); identificarea măsurii, a tipurilor de rimă şi de ritm învăţate

- identificarea şi explicarea rolului unor procedee de expresivitate artistică (epitet, comparaţie, repetiţie, enumeraţie, metaforă, antiteză1)) in texte la prima vedere

- identificarea şi explicarea sensului figurat al unor cuvinte din texte la prima vedere

- identificarea unor trăsături ale genului epic şi liric în texte studiate sau la prima vedere

- identificarea unor trăsături ale genului epic sau liric în texte aparţinand următoarelor specii literare studiate: balada cultă, nuvela, imnul

3.2. să sesizeze corectitudinea şi valoarea expresivă a categoriilor gramaticale şi lexicale învăţate, într-un text dat

- sesizarea rolului semnelor ortografice şi de punctuaţie din textul dat

- identificarea categoriilor morfologice şi sintactice2) şi a rolului utilizării lor într-un text dat

- sesizarea schimbării semnificaţiei unor cuvinte în funcţie de contextul în care apar

- stabilirea relaţiilor de sinonimie, antonimie, omonimie şi polisemie într-un text dat

- explicarea sensului unor paronime

- identificarea mijloacelor de îmbogăţire a vocabularului în cuvinte formate prin derivare (cu sufix, cu prefix, derivare parasintetică), prin compunere sau prin schimbarea valorii gramaticale/conversiune

- identificarea şi explicarea pleonasmului

- despărţirea cuvintelor în silabe; indicarea numărului de silabe ale unui cuvant

- identificarea diftongului, a triftongului sau a hiatului în cuvinte din text

- identificarea tipurilor de propoziţie (principală, secundară; regentă, subordonată) şi a raporturilor de coordonare şi de subordonare în propoziţie şi în frază

3.3. să citească o varietate de texte literare sau nonliterare, demonstrand înţelegerea sensului acestora

- identificarea ideilor/unor idei principale într-un text literar sau nonliterar la prima vedere

- relaţionarea idee principală - idee secundară într-un text dat

- identificarea unor trăsături ale personajelor din texte la prima vedere

4. Dezvoltarea capacităţii de exprimare scrisă

Obiective de referinţă

Exemple de sarcini de lucru corespunzătoare activităţilor de învăţare şi conţinuturilor din programă

4.1. să utilizeze corect şi nuanţat neologis­mele, categoriile semantice învăţate

- alcătuirea unor enunţuri în care să utilizeze corect şi adecvat contextului: antonime, sinonime, omonime, paronime şi cuvinte polisemantice

- utilizarea adecvată în context a neologismelor

- reformularea unor enunţuri care conţin cuvinte repetate (prin folosirea sinonimelor) sau exprimări pleonastice

1) Conţinuturile marcate prin bold sunt valabile numai pentru semestrul al II-lea.

2) Conţinuturile marcate cu bold în programa şcolară, din capitolele 3.4. Morfosintaxa şi 3.5. Sintaxa propoziţiei vor fi evaluate în semestrul al II-lea; pentru semestrul I pot fi evaluate noţiuni de morfosintaxa studiate în anii anteriori, menţionate (cu litere obişnuite) în aceleaşi capitole ale programei şcolare.

Obiective de referinţă

Exemple de sarcini de lucru corespunzătoare activităţilor de învăţare şi conţinuturilor din programă

4.2. să organizeze secvenţele textuale în funcţie de o cerinţă specifică

- elaborarea de răspunsuri adecvate cerinţei formulate, cu folosirea adecvată a paragrafelor, a modurilor de expunere, a convenţiilor/specificului tipului de text indicat

4.3. să utilizeze corect flexiunea nominală şi verbală în textul scris, utilizand corect semnele ortografice şi de punctuaţie

- utilizarea corectă a părţilor de vorbire flexibile şi neflexibile în textele redactate

- construirea corectă şi expresivă a unui text din punct de vedere sintactic

- utilizarea adecvată a formelor verbale prin raportare la cronologia faptelor relatate; utilizarea conectorilor adecvaţi la nivelul propoziţiei şi al frazei

- reformularea unor enunţuri care conţin erori de natură morfologică şi sintactică

4.4. să adapteze redactarea la capacitatea de receptare a destinatarului, utilizand o structură grafică adecvată tipului de redactare realizat

- construirea adecvată a răspunsurilor la cerinţele unei probe

- integrarea unor argumente în exprimarea unui punct de vedere

- dispunerea în pagină a diverselor texte

- scrierea îngrijită şi lizibilă a textului

4.5. să redacteze texte diverse, folosind diferite modalităţi pentru realizarea expresivităţii textului

- realizarea unor descrieri prin ordonarea coerentă a detaliilor

- redactarea unor texte narative şi dialogate

- rezumarea unor texte narative la prima vedere sau studiate

- comentarea unor trăsături ale personajelor din texte la prima vedere

- caracterizarea personajelor din texte studiate

- ilustrarea unor trăsături ale genului epic sau liric în texte aparţinand următoarelor specii literare studiate: balada cultă, nuvela, imnul

4.6. să îşi exprime în scris opinii şi atitudini

- exprimarea unui punct de vedere personal referitor la un text sau la o temă adecvată varstei

- redactare nuanţată în raport cu structura şi motivaţiile personale

- prezentarea unor modele reprezentative pentru varsta şi opţiunile personale (din familie, din şcoală, din societate; personalităţi din diferite domenii, personaje)

- comentarea semnificaţiilor unei secvenţe dintr-un text dat sau a semnificaţiei titlului acestuia

PROGRAMA

pentru teză cu subiect unic la limba şi literatura roma

- Clasa a VIII-a -

I. Precizări

Prezenta programă pentru tezele cu subiect unic la disciplina limba şi literatura romană vizează obiectivele de referinţă din programa şcolară pentru clasa a VIII-a, referitoare la capacitatea de receptare a mesajului scris şi la capacitatea de exprimare scrisă, în diferite situaţii de comunicare. Subiectele pentru teze vor fi în acord cu obiectivele de referinţă, cu activităţile de învăţare şi conţinuturile din programa şcolară pentru clasa a VIII-a. In tabelul de mai jos sunt incluse exemple de sarcini de lucru/cerinţe care pot apărea în tezele cu subiect unic la limba şi literatura romană.

Prin tezele cu subiect unic, în evaluarea unităţilor de conţinut care privesc domeniul limba romană, se are în vedere viziunea comunicativ-pragmatică, abordarea funcţională şi aplicativă a elementelor de construcţie a comunicării, cu accent pe identificarea rolului acestora în construirea mesajelor şi pe utilizarea corectă şi adecvată în propria exprimare scrisă. Sarcinile de lucru vizează exerciţii de tip analitic (de recunoaştere, de grupare, de motivare, de descriere, de diferenţiere) şi de tip sintetic (de modificare, de completare, de exemplificare, de construcţie), de subliniere a valorilor stilistice şi de evidenţiere a aspectelor ortografice şi de punctuaţie, în situaţiile care impun o asemenea abordare.

In evaluarea unităţilor de conţinut ale domeniului lectură, sarcinile de lucru implică cerinţe care privesc înţelegerea unui text dat, literar sau nonliterar (identificarea ideilor principale, a unor trăsături generale şi particulare ale textului şi exprimarea unui punct de vedere asupra acestora etc), precum şi redactarea de către elev a unor compuneri vizand scrierea despre un text literar sau nonliterar (rezumat, caracterizare de personaj, comentarea sumară a unor secvenţe, identificarea ideilor principale, exprimarea unui punct de vedere privind ideile sau structurarea textului etc). De asemenea, sarcinile de lucru vor avea în vedere evaluarea competenţelor de redactare a unor texte funcţionale (cerere, invitaţie), argumentative (exprimarea argumentată a unui punct de vedere privind textul dat/indicat, motivarea apartenenţei la un gen literar), reflexive şi imaginative (scrisoare, alte compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente, evidenţierea trăsăturilor unui obiect într-o descriere/ într-un portret, scurte naraţiuni, continuarea logică a unor dialoguri etc).

Pentru obiectivele de referinţă care privesc capacitatea de receptare şi de producere a mesajelor orale, profesorii vor organiza activităţi specifice şi vor realiza evaluarea de parcurs a acestora.

II. Obiective de referinţă din programa şcolară şi exemple de sarcini de lucru

3. Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului scris

Obiective de referinţă

Exemple de sarcini de lucru corespunzătoare activităţilor de învăţare şi conţinuturilor din programă

3.1. să dovedească înţelegerea unui text literar sau nonliterar, pornind de la cerinţe date

- diferenţierea între sensul propriu şi sensul figurat al cuvintelor, în funcţie de context

- recunoaşterea sensului figurat al unor cuvinte într-un context dat

- identificarea ideilor principale dintr-un text dat

- identificarea modurilor de expunere şi a felului în care acestea se combină într-un text dat

- identificarea ordinii logice şi cronologice a ideilor/a întamplărilor dintr-un text

- identificarea unor elemente de structurare a textului narativ: timpul, spaţiul naraţiunii, logica acţiunii, construcţia personajului

- identificarea unor elemente de structurare a textului liric

- identificarea elementelor de versificaţie: măsură, rimă, ritm, vers, strofă;

- identificarea semnificaţiei unor procedee de expresivitate artistică în textele date; alegoria, inversiunea1)

- identificarea unor trăsături ale genurilor liric, epic şi dramatic

3.2. să sesizeze valoarea expresivă a categoriilor morfosintactice, a mijloacelor de îmbogăţire a vocabularului, a categoriilor semantice studiate, a ortografiei şi a punctuaţiei

- identificarea arhaismelor, a regionalismelor şi a neologismelor, precum şi a rolului lor în textele date

-  recunoaşterea unor cuvinte aparţinand unei familii lexicale, a cuvintelor derivate, compuse sau obţinute prin conversiune

- recunoaşterea categoriilor semantice studiate: sinonime, antonime, omonime, cuvinte polisemantice, paronime

- identificarea pleonasmului

- sesizarea rolului semnelor ortografice şi de punctuaţie din textul dat

- identificarea unor valori stilistice ale nivelurilor fonetic, lexical şi morfosintactic într-un text dat

- identificarea rolului părţilor de propoziţie şi a propoziţiilor într-un text dat

- identificarea unor elemente de sintaxă a propoziţiei şi a frazei (probleme de acord; funcţii sintactice; tipuri de propoziţii - regente şi subordonatele indicate de programă; cuvinte şi construcţii incidente; relaţii sintactice; topică şi punctuaţie; valori stilistice ale folosirii acestora în textul dat)

3.3. să identifice valori morale într-un text, exprimandu-şi impresiile şi preferinţele

- identificarea unor elemente morale în textele studiate sau la prima vedere şi exprimarea motivată a propriei atitudini faţă de acestea

4. Dezvoltarea capacităţii de exprimare scrisă

Obiective de referinţă

Exemple de sarcini de lucru corespunzătoare activităţilor de învăţare şi conţinuturilor din programă

4.1. să redacteze texte diverse, adaptandu-le la situaţia de comunicare concretă

-  redactarea unor texte reflexive şi imaginative (scrisoare, compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente cu ocazia unui eveniment personal, social sau cultural, evidenţierea unor trăsături ale unui obiect - peisaj, operă de  artă,   persoană - într-o descriere/într-un   portret,  scurte  naraţiuni, continuarea unor dialoguri etc.)

- redactarea unor texte funcţionale: cerere, invitaţie

- redactarea unor compuneri despre texte literare studiate sau la prima vedere, rezumat, caracterizare de personaj, motivarea apartenenţei unui text, studiat sau la prima vedere, la un gen literar: epic (nuvela2), romanul), liric, dramatic (comedia)

- comentarea sumară a unor secvenţe din operele studiate sau a unor texte la prima vedere, prin exprimarea motivată a unei opinii privind structura textului, procedeele de expresivitate şi semnificaţiile textului şi/sau ale mesajului acestuia

- exprimarea argumentată a unui punct de vedere privind textul dat/indicat, motivarea apartenenţei la un gen literar

1) Conţinuturile marcate prin bold sunt valabile numai pentru semestrul al II-lea.

2) Actualizare.

Obiective de referinţă

Exemple de sarcini de lucru corespunzătoare activităţilor de învăţare şi conţinuturilor din programă

4.2. să utilizeze, în redactare, cunoştinţele de lexic şi de morfosintaxă, folosind adecvat semnele ortografice şi de punctuaţie, în vederea obţinerii coerenţei şi coeziunii unui text propriu

- utilizarea corectă şi adecvată a elementelor de lexic

- utilizarea corectă a elementelor de morfosintaxă în redactarea unui text

- utilizarea adecvată a semnelor ortografice

- aplicarea corectă a semnelor de punctuaţie la nivelul propoziţiei şi al frazei

- realizarea expresivităţii cu ajutorul semnelor de punctuaţie

TEME

selectate din programa şcolară pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la disciplina matematică  

Clasa a VII-a - anul şcolar 2007-2008

I. Statutul disciplinei

Teza la matematică în anul şcolar 2007-2008 are statut obligatoriu.

Teza la matematică este o probă scrisă cu durata de două ore.

II. Obiectivele de evaluare

1. înţelegerea noţiunii de număr real şi a relaţiilor dintre mulţimile de numere studiate

2. înţelegerea proprietăţilor operaţiilor cu numere reale

3. aplicarea operaţiilor cu numere reale în calcule variate

4. aproximarea numerelor reale, soluţiilor unor ecuaţii, inecuaţii sau a unor sisteme de ecuaţii

5. aplicarea în rezolvarea problemelor a elementelor de logică şi de teoria mulţimilor

6.  utilizarea elementelor de calcul algebric

7.  identificarea unor dependenţe funcţionale şi a unor reguli de formare a şirurilor

8.  utilizarea proprietăţilor figurilor geometrice în probleme de demonstraţie şi de calcul

9.  reprezentarea, prin desen, a unor figuri geometrice cunoscute

10.  utilizarea instrumentelor geometrice

11. transpunerea în limbaj matematic a enunţului unei probleme

12.  investigarea valorii de adevăr a unor enunţuri şi construirea unor generalizări

13.  redactarea coerentă şi completă a soluţiei unei probleme

14. organizarea eficientă a abordării problemelor propuse şi a redactării soluţiilor lor

III. Conţinuturi

In conformitate cu programa şcolară revizuită pentru disciplina matematică (clasa a VII-a), temele programei pentru teza la disciplina matematică sunt:

Semestrul I

Algebră

• Mulţimea numerelor întregi

Mulţimi

Noţiunea de mulţime; relaţii (apartenenţă, egalitate, incluziune); operaţii (intersecţia, reuniunea, diferenţa, produsul cartezian).

Numere întregi

Mulţimea numerelor întregi; reprezentare pe axă; operaţii; ordinea efectuării operaţiilor; divizibilitate în Z: definiţie, divizor, multiplu; ecuaţii; inecuaţii.

• Mulţimea numerelor raţionale

Mulţimea numerelor raţionale (Q); reprezentarea pe axă a numerelor raţionale, opusul unui număr raţional; valoarea absolută a unui număr raţional (modulul). Incluziunile NÌZÌQ. Scrierea numerelor raţionale sub formă zecimală sau fracţionară. Adunarea numerelor raţionale, proprietăţi. Scăderea numerelor raţionale.

Compararea numerelor raţionale. Inmulţirea numerelor raţionale, proprietăţi; ordinea efectuării operaţiilor.

Impărţirea numerelor raţionale; ordinea efectuării operaţiilor. Puterea unui număr raţional cu exponent număr întreg. Reguli de calcul cu puteri. Ordinea efectuării operaţiilor şi folosirea parantezelor. Rezolvarea în Q a ecuaţiilor de forma ax+b=0, cu aÎQ*, bÎQ. Probleme care pot fi rezolvate cu ajutorul ecuaţiilor.

Rapoarte; proporţii; proporţii derivate; procente; raport procentual; şir de rapoarte egale. Media aritmetică şi media aritmetică ponderată.

• Numere reale

Rădăcina pătrată a unui număr natural pătrat perfect. Rădăcina pătrată a unui număr raţional pozitiv; algoritmul de extragere a rădăcinii pătrate. Aproximări.

Exemple de numere iraţionale; mulţimea numerelor reale; modul; ordonare; reprezentare pe axă prin aproximări.

Geometrie

• Recapitulare şi completări

Unghiuri opuse la varf.

Congruenţa triunghiurilor. Linii importante în triunghi.

Condiţii necesare şi suficiente ca un paralelogram să fie dreptunghi, romb, pătrat.

Centru de simetrie şi axe de simetrie pentru poligoanele studiate.

Trapez, clasificare; trapez isoscel, proprietăţi.

Arii (triunghiuri, patrulatere); calculul ariilor unor suprafeţe, folosind decupări, pavaje, reţele sau cu ajutorul formulelor. Calculul ariilor laterale şi totale ale unor poliedre, pe desfăşurări date.

•Asemănarea triunghiurilor

Rapoarte şi proporţii formate cu lungimi de segmente; segmente proporţionale. Teorema paralelelor echidistante.

Teorema lui Thales. Teorema reciprocă a teoremei lui Thales. Impărţirea unui segment în părţi proporţionale cu numere (segmente) date.

Linia mijlocie în triunghi; proprietăţi. Centrul de greutate al unui triunghi.

Linia mijlocie în trapez; proprietăţi.

Semestrul al II-lea

Algebră

• Numere reale

Reguli de calcul în mulţimea numerelor reale. Introducerea factorilor sub radical. Scoaterea factorilor de sub radical. Media geometrică.

• Calcul algebric

Calcul cu numere reale reprezentate prin litere: adunare, scădere, înmulţire, împărţire, ridicare la putere cu exponent întreg; reguli de calcul cu puteri.

Formule de calcul prescurtat: (a±b)2 = a2 ± 2ab + b2; (a-b)(a+b) = a2 - b2.

Descompuneri în factori, utilizand regulile de calcul în R.

Rezolvarea ecuaţiei de forma x2 = a, unde a e Q.

Aplicaţii numerice.

• Ecuaţii

Proprietăţi ale relaţiei de egalitate în mulţimea numerelor reale.

Ecuaţii de forma ax+b = 0, unde a, b Î R; mulţimea soluţiilor unei ecuaţii; ecuaţii echivalente; rezolvarea ecuaţiilor.

Inecuaţii de forma ax+b>0, (<, £, ³), a, b Î R.

Rezolvarea unor probleme simple, cu conţinut practic, cu ajutorul ecuaţiilor şi al inecuaţiilor.

Geometrie

•Asemănarea triunghiurilor

Triunghiuri asemenea.

Teorema fundamentală a asemănării. Criterii de asemănare a triunghiurilor.

• Relaţii metrice în triunghiul dreptunghic

Proiecţii ortogonale pe o dreaptă.

Teorema înălţimii, teorema catetei.

Teorema lui Pitagora; teorema reciprocă a teoremei lui Pitagora.

Rapoarte constante în triunghiul dreptunghic: sin, cos, tg, ctg.

Rezolvarea triunghiului dreptunghic.

• Cercul

Cercul: definiţie; elemente în cerc: centru, rază, coardă, diametru, arc; interior, exterior; discul.

Unghi la centru; măsurarea arcelor; arce congruente.

Coarde şi arce în cerc (la arce congruente corespund coarde congruente, şi reciproc; proprietatea diametrului perpendicular pe o coardă; proprietatea arcelor cuprinse între coarde paralele; proprietatea coardelor egal depărtate de centru).

Unghi înscris în cerc; triunghi înscris în cerc.

NOTĂ:

Elaborarea subiectelor pentru teză se va realiza în conformitate cu prevederile prezentei programe. Subiectele nu vizează conţinutul unui manual anume. Manualul şcolar reprezintă doar unul dintre suporturile didactice utilizate de profesori şi de elevi, care ajută la parcurgerea curriculumului, la atingerea obiectivelor de referinţă şi a obiectivelor-cadru.

TEME

selectate din programa şcolară pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la disciplina matematică

Clasa a VIII-a - anul şcolar 2007-2008

I. Statutul disciplinei

Teza la matematică în anul şcolar 2007-2008 are statut obligatoriu. Teza la matematică este o probă scrisă cu durata de două ore.

II. Obiectivele de evaluare

1. înţelegerea noţiunii de număr real şi a relaţiilor dintre mulţimile de numere studiate

2. înţelegerea proprietăţilor operaţiilor cu numere reale

3. aplicarea operaţiilor cu numere reale în calcule variate

4. aproximarea numerelor reale, soluţiilor unor ecuaţii, inecuaţii sau a unor sisteme de ecuaţii

5. aplicarea în rezolvarea problemelor a elementelor de logică şi de teoria mulţimilor

6.  utilizarea elementelor de calcul algebric

7.  identificarea unor dependenţe funcţionale şi a unor reguli de formare a şirurilor

8. aplicarea teoriei specifice funcţiei de forma f: R->R, f(x) = ax + b (a, b Î R)

9.  utilizarea elementelor de organizare a datelor; utilizarea elementelor de statistică şi probabilităţi

10. utilizarea proprietăţilor figurilor geometrice şi corpurilor geometrice în probleme de demonstraţie şi de calcul

11.  reprezentarea, prin desen, a unor figuri geometrice şi a unor corpuri geometrice cunoscute

12.  utilizarea instrumentelor geometrice

13. transpunerea în limbaj matematic a enunţului unei probleme

14.  investigarea valorii de adevăr a unor enunţuri şi construirea unor generalizări

15.  redactarea coerentă şi completă a soluţiei unei probleme

16. organizarea eficientă a abordării problemelor propuse şi a redactării soluţiilor lor

III. Conţinuturi

In conformitate cu programa şcolară revizuită pentru disciplina matematică (clasa a VII-a), temele programei pentru teza la disciplina matematică sunt:

Semestrul I

Algebră

• Numere reale

NÌZÌQÌR. Forme de scriere a unui_ număr real. Reprezentare pe axă. Aproximări. Valoarea absolută a unui număr real. Intervale.                        _

Operaţii cu numere reale de forma a Öb, b>0 (adunarea, scăderea, înmulţirea, ridicarea la putere, împărţirea). Raţionalizarea numitorului de forma a Öb, a ± Öb, a, b Î N.

Calcul cu numere reale reprezentate prin litere: adunare, scădere, înmulţire, împărţire, ridicare la putere cu exponent întreg.

Formule de calcul prescurtat:

(a ± b)2 = a2 ± 2ab + b2; (a + b)(a - b) = a2 - b2; (a + b + c)2 = a2 + b2 + c2 + 2ab + 2bc + 2ac.

Descompuneri în factori.

Rapoarte de numere reale reprezentate prin litere (amplificare şi simplificare). Operaţii cu acestea (adunare, scădere, înmulţire, împărţire, ridicare la putere).

Geometrie

• Relaţii între puncte, drepte şi plane

Corpuri geometrice cunoscute: cub, paralelipiped dreptunghic (cuboid), piramidă, cilindru, con, sferă (descriere, reprezentare în plan, desfăşurare; prezentarea corpurilor rotunde drept corpuri de rotaţie). Puncte, drepte, plane: convenţii de desen şi notaţie. Determinarea dreptei; determinarea planului. Tetraedrul. Piramida.

Poziţii relative a două drepte în spaţiu (exemplificare mai întai pe corpurile studiate); axioma paralelelor; relaţia de paralelism în spaţiu.

Unghiuri cu laturile respectiv paralele (fără demonstraţie); unghiul a două drepte în spaţiu; drepte perpendiculare.

Poziţii relative ale unei drepte faţă de un plan. Dreapta perpendiculară pe un plan; distanţa de la un punct la un plan; înălţimea piramidei.

Poziţii relative a două plane. Plane paralele; distanţa dintre două plane paralele.

Prisma; înălţimea prismei; prismă dreaptă.

Secţiuni paralele cu baza în corpurile studiate; trunchiul de piramidă.

• Proiecţii ortogonale pe un plan Proiecţii de puncte, drepte, segmente.

Teorema celor trei perpendiculare; calculul distanţei de la un punct la o dreaptă.

Semestrul al II-lea

Algebră

• Funcţii Noţiunea de funcţie.

Funcţii definite pe mulţimi finite, exprimate cu ajutorul unor diagrame, tabele, formule, reprezentare grafică.

Funcţii de tipul f: R->R, f(x)=ax+b (a, b Î R); reprezentarea geometrică a graficului.

Funcţii de tipul f: A->R, f(x)=ax+b (a, b Î R), unde A este un interval sau o mulţime finită; reprezentare grafică. Punctele de intersecţie ale graficului unei funcţii cu axele de coordonate; punctul de intersecţie al graficelor a două funcţii; coliniaritatea a trei sau a mai multor puncte. Aplicarea teoriei specifice funcţiilor în probleme de geometrie plană.

• Ecuaţii şi inecuaţii

Ecuaţii de forma ax+b=0, unde a şi b sunt numere reale. Ecuaţii de forma ax+by+c =0, unde a, b, c sunt numere reale. Sisteme de ecuaţii de forma:

a1 + b1y = c1       

a2x+b2y = c2  , unde a1, b1, c1, a2, b2, c2 sunt numere reale;

rezolvare prin metoda substituţiei şi prin metoda reducerii; interpretare geometrică.

Inecuaţii de forma ax + b>0 (³,<,£), unde a şi b sunt numere reale.

Rezolvarea unor probleme cu ajutorul ecuaţiilor, inecuaţiilor şi al sistemelor de ecuaţii.

Geometrie

• Proiecţii ortogonale pe un plan

Unghiul unei drepte cu un plan; lungimea proiecţiei unui segment.

Unghi diedru; unghi plan corespunzător diedrului; unghiul a două plane; plane perpendiculare.

Calculul unor distanţe şi măsuri de unghiuri pe feţele sau în interiorul corpurilor studiate.

• Calcul de arii şi volume

Aria şi volumul unui corp geometric.

Aria laterală, aria totală şi volumul prismei drepte cu baza triunghi echilateral, pătrat sau hexagon regulat.

Aria laterală şi totală a paralelipipedului dreptunghic şi a cubului.

Aria laterală, aria totală şi volumul piramidei triunghiulare regulate, piramidei patrulatere regulate şi piramidei hexagonale regulate.

Aria laterală, aria totală şi volumul trunchiului de piramidă triunghiulară regulată, al trunchiului de piramidă patrulateră regulată şi al trunchiului de piramidă hexagonală regulată.

Cilindrul circular drept: descriere, desfăşurare, secţiuni paralele cu baza şi secţiuni axiale; aria laterală, aria totală şi volumul.

Conul circular drept: descriere, desfăşurare, secţiuni paralele cu baza şi secţiuni axiale; aria laterală, aria totală şi volumul.

NOTĂ:

Elaborarea subiectelor pentru teză se va realiza în conformitate cu prevederile prezentei programe. Subiectele nu vizează conţinutul unui manual anume. Manualul şcolar reprezintă doar unul dintre suporturile didactice utilizate de profesori şi de elevi, care ajută la parcurgerea curriculumului, la atingerea obiectivelor de referinţă şi a obiectivelor-cadru.

Programa pentru tezele cu subiect unic

Istorie

Clasa a VIII-a

I.  Precizări

Disciplina istorie, la care se susţin teze cu subiect unic în clasa a VIII-a, în anul şcolar 2007-2008, are statut opţional.

Teza la istorie este o probă scrisă cu durata de două ore.

Prezenta programă pentru tezele cu subiect unic cuprinde obiective de referinţă şi conţinuturi din programa şcolară revizuită pentru clasa a VIII-a. Obiectivele de referinţă selectate vizează înţelegerea şi reprezentarea timpului şi a spaţiului în istorie, cunoaşterea şi identificarea surselor istorice, investigarea şi interpretarea faptelor şi a proceselor istorice, înţelegerea şi utilizarea adecvată a limbajului de specialitate. Conţinuturile au fost selectate în funcţie de parcurgerea programei şcolare pană la data desfăşurării tezei cu subiect unic, în fiecare semestru al anului şcolar 2007-2008.

Pentru obiectivele de referinţă şi conţinuturile programei şcolare, necuprinse în prezenta programă pentru tezele cu subiect unic, profesorii vor organiza activităţi specifice şi vor realiza evaluări de parcurs ale acestora.

II. Obiectivele de evaluare

1.  Plasarea în timp şi spaţiu a faptelor istorice

2. Selectarea, utilizarea şi analizarea informaţiilor furnizate de surse istorice

3.  Prezentarea relaţiei cauză-efect din perspectivă istorică

4. Compararea faptelor istorice, stabilind asemănări şi deosebiri

5.  Utilizarea în contexte noi a termenilor istorici învăţaţi

6. Prezentarea unei perioade istorice în funcţie de anumite repere1)

III. Conţinuturi

Semestrul I

1. Civilizaţii preistorice şi antice

Termeni istorici, concepte, probleme de atins:

- legatus augusti (guvernator), dava, villa rustica, vicus, romanizare, urbanizare, collegia;

- sincretism religios, limes, daci liberi.

Conţinuturi

• Geto-dacii şi contactele cu lumea mediteraneeană

• Regalitate şi religie

• Integrarea geto-dacilor în lumea romană

2.  Romanitatea orientală în mileniul marilor migraţii

Termeni istorici, concepte, probleme de atins:

- sedentari şi migratori;

- creştinism, continuitate, etnogeneză;

- romanitatea orientală.

Conţinuturi

• Romanitate şi creştinism

• Formarea poporului roman şi a limbii romane

3. Statul medieval şi instituţiile sale

Termeni istorici, concepte, probleme de atins:

- jude, cnezat, voievodat, descălecat, „ţară";

- domnie, dinastie, sfat domnesc, mitropolie;

- curtea domnească, „oastea cea mare";

- adunarea ţării, comitat, ţinut, judeţ, district, scaun;

- instituţiile statale între două modele: cel bizantin şi cel occidental. Conţinuturi

• Transilvania de la voievodat la principat

• Semnificaţia întemeierii statelor medievale Valahia, Ţara Moldovei, Dobrogea

• studiu de caz: Diploma Cavalerilor Ioaniţi

Semestrul al II-lea

4. Constituirea Romaniei Mari

Termeni istorici, concepte, probleme de atins:

- locotenenta domnească, adunări ad-hoc, caimacam, secularizare;

- constituţie, monarhie constituţională, partide politice, vot censitar, „partidă naţională";

- constituirea statului naţional roman;

- orientări în politica externă;

- mişcarea de emancipare în teritoriile romaneşti aflate sub dominaţie străină.

Conţinuturi

• Revoluţia din 1848-1849

• Unirea şi reformele lui Alexandru Ioan Cuza

• studiu de caz: Constituţia din 1866

• studiu de caz: Memorandumul

• Cucerirea independenţei de stat şi unirea Dobrogei

• Războiul pentru întregirea naţională

• Formarea statului naţional unitar

• studiu de caz: Rezoluţia de la Alba Iulia

5.  Romania între democraţie şi autoritarism

Termeni istorici, concepte, probleme de atins:

- vot universal, regenţă;

- decret-lege, cenzură, regim autoritar;

- democraţia interbelică şi problemele ei.

Conţinuturi

• studiu de caz: Integrarea provinciilor romaneşti şi statutul minorităţilor

• Monarhia constituţională şi partidele politice în Romania interbelică

• studiu de caz: Constituţia din 1923

NOTĂ:

Elaborarea subiectelor se va realiza în conformitate strictă cu prevederile prezentei programe, avizată prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului. Subiectele nu vizează conţinutul unui manual anume. Manualul şcolar reprezintă doar unul dintre suporturile didactice utilizate de profesori şi de elevi, care ajută la parcurgerea curriculumului, la atingerea obiectivelor de referinţă şi a obiectivelor-cadru.

1) Obiectivul marcat prin bold este valabil numai pentru semestrul al II-lea.

Programa pentru teză la disciplina geografie

Clasa a VIII-a

I. Statutul disciplinei

Teza la disciplina geografie (Geografia Romaniei) în anul şcolar 2007-2008 are un statut opţional, la alegere cu Istoria romanilor.

Teza la geografie este o probă scrisă cu durata de două ore.

II. Obiectivele de evaluare

Prin susţinerea tezei la geografie elevii trebuie:

1. să demonstreze cunoaşterea principalelor unităţi de conţinut ale geografiei ţării noastre;

2. să situeze corect, în spaţiu şi în timp, principalele fapte specifice (elemente, fenomene, procese) ce definesc geografia Romaniei;

3. să localizeze corect elementele de bază ale spaţiului geografic al Romaniei (unităţile majore de relief şi caracteristicile acestora);

4. să clasifice folosind criterii de ordonare (cantitative, calitative, cronologice şi teritoriale);

5.  să explice relaţii între grupuri de componente (de exemplu: între relief şi climă, între relief şi aşezări omeneşti etc);

6.  să identifice principalele elemente naturale şi socioeconomice reprezentate pe un suport cartografic;

7. să caracterizeze, după un algoritm dat, elementele semnificative ale unităţilor teritoriale majore;

8. să compare două unităţi de relief după caracteristicile geografice solicitate, stabilind asemănări şi deosebiri.

III.  Conţinuturi

In conformitate cu programa şcolară revizuită pentru disciplina geografie (clasa a VIII-a), temele programei pentru teza la disciplina geografie sunt:

Semestrul I

• Romania - poziţia geografică

• Relieful

- armonia şi proporţionalitatea reliefului

- formarea şi evoluţia reliefului

- unităţile majore de relief ale Romaniei: Carpaţii şi depresiunea colinară a Transilvaniei, dealurile şi podişurile, campiile, Delta Dunării şi platforma continentală a Mării Negre

• Clima

Semestrul al II-lea

• Dunărea şi raurile interioare. Lacurile

• Populaţia

- numărul populaţiei şi evoluţia numerică

- densitatea populaţiei şi repartiţia ei geografică •Aşezările omeneşti

- vechimea şi evoluţia aşezărilor umane

- aşezările rurale şi tipologia lor

- aşezările urbane

- clasificarea oraşelor

- caracterizarea geografică a oraşului Bucureşti şi a altor oraşe principale (Iaşi, Constanţa, Cluj-Napoca, Timişoara, Braşov)

• Organizarea administrativ-teritorială

•Agricultura

- premisele naturale ale dezvoltării agriculturii

- cultura plantelor şi industrializarea produselor vegetale

- creşterea animalelor şi prelucrarea industrială a produselor animaliere

• Industria

- industria extractivă

- industria energetică şi industria energiei electrice: industria extractivă a resurselor energetice, prelucrarea resurselor energetice, repartiţia teritorială a energiei electrice (centre de producţie)

- industria metalurgică

- industria chimică, industria lemnului, industria materialelor de construcţie

- repartiţia geografică a industriei

• Căile de comunicaţie şi transporturile

- transporturile feroviare

- transporturile rutiere

- transporturile navale

notă: Nu este obligatoriu conţinutul hărţilor de la capitolele Agricultura şi Industria.

NOTĂ:

Elaborarea subiectelor se va realiza în conformitate cu prevederile prezentei programe pentru teză 2007-2008. Subiectele nu vizează conţinutul unui manual anume. Manualul şcolar reprezintă doar unul dintre suporturile didactice utilizate de profesori şi de elevi, care ajută la parcurgerea curriculumului, la atingerea obiectivelor de referinţă şi a obiectivelor-cadru.

Teme selectate*) din programa şcolară pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la disciplina Limba şi literatura germană maternă

Clasa a VU-a

Lerninhalte - Semesterarbeit - 7. Klasse

I. Literatur

I. Semester

1.    Leseverstandnis unter Beweis stellen als Ausgangspunkt fur die Arbeit am Text;

2.    Text aufgrund von F ragen erschlieBen;

3.    Wiedergabe des Inhalts eines epischen Textes:

a. Nacherzahlung

b. Inhaltsangabe

c. Zusammenfassung

4.    Texte fortsetzen oder umformen;

5.    Die eigene Meinung zu einem gegebenen Thema auBern und begrunden;

6.    Erarbeiten eines Interviews mit einer Gestalt aus einem vorhandenen Kontext / zu einem gegebenen Thema;

7.    Erfinden eines Marchens nach Reizwortern;

8.    Unterschiede feststellen zwischen Volks- und Kunstmarchen;

9.    Beantworten von Schlusselfragen zu einem Text;

10.  Anderung der Erzahlperspektive eines gegebenen Textes;

11.  Erkennen des auBeren und inneren Geschehens in einer Erzahlung;

12.  Entwerfen von Dialogen zwischen Gestalten

II. Semester

13.   Charakterisieren einer Gestalt aus einem Text;

14.  Verfassen eines Berichts zu einer gegebenen Situaţion aus einer Ballade / Erzahlung;

15.  Erfassen des tieferen Sinnes einer Ballade und ggf Eingliedern in eine Alltagssituation;

16.  Erkennen und Erklaren der Konfliktsituation in einer Ballade;

17.  Erkennen des Bezugs zwischen Stilfiguren und Gefuhl in der Lyrik / in der Ballade;

18.  Erkennen der Wesenszuge der Ballade;

19.  Verfassen eines Monologs, der die Gefuhle und die Gedanken einer Person wiedergibt;

20.  Verfassen eines Formbriefes/eines Werbetextes zu einem gegebenen Thema.

*) Temele selectate sunt reproduse în facsimil.

II. Sprachbetrachtung

I. Semester

1.    Zusammenstellen von Wortfamilien und Wortfeldern; Synonyme, Antonyme, Homonyme;Redensarten und Redewendungen;

2.    Worter und Wortgruppen einsetzen;

3.    Die richtigen Prapositionen zu einem gegebenen Verb finden und damit Satze bilden;

4.    Das richtige Einsetzen von Prapositionen und dem richtigen Fall des Substantivs;

5.    Das richtige Einsetzen von Prapositionen und Endungen beim Adjektiv;

6.    Das richtige Verwenden von Pronominaladverbien;

7.    Pluralformen von Substantiven richtig anwenden;

8.    Erkennen der Satzglieder.

II. Semester (zusatzlich zum I. Semester)

9.    Erkennen der Bezuge zwischen Satzgliedern und Gliedsatzen;

10.  Umwandlung von Satzgliedern in Nebensatze und umgekehrt;

11.  Einsetzen von passenden Konjunktionen und den durch sie eingeleiteten Gliedsatz bestimmen;

12.  Umwandlung von uneingeleiteten Nebensatzen in eingeleitete Nebensatze;

13.  Umwandlung der Gliedsatze in die entsprechenden Satzglieder und umgekehrt;

14.  Verbindung zweier Satze zu Satzverbindung und Satzgefuge;

15.  Erkennen der Inhalte und Formen der Nebensatze (Schwerpunktkausale Beziehungen);

16.  Verwandlung der eingeleiteten Nebensatze in verkappte Nebensatze;

17.  Verwendung des Konjunktivs;

18.  Umwandlung der direkten in indirekte Rede und umgekehrt;

19.  Erfinden von Situationen, die die Verwendung des Konjunktivs erfordern;

20.  Umwandlung von Aktiv in Passiv und umgekehrt.

Clasa aVIII-a

Lerninhalte - Semesterarbeit - 8. Klasse: erstes und zweites Semester

Literatur

1. Leseverstandnis unter Beweis stellen als Ausgangspunkt fur die Arbeit am Text;

2.  Texte aufgrund von Fragen erschlieBen;

3.  Texte fortsetzen oder umformen;

4.Wiedergabe des Inhaltes eines epischen Textes:

a. Inhaltsangabe

b. Nacherzahlung

5. Erfassen des tieferen Sinnes eines Textes;

6.  Gattungsspezifische Merkmale identifizieren: (Epik: Marchen, Sage, Erzahlung, Ballade, Kurzgeschichte, Fabel, Novelle, Lyrik);

7. Die Angehorigkeit eines Textes zu einer bestimmten Gattung beweisen;

8. Inhaltsangabe, Erzahlung, Bericht, Beschreibung, Schilderung, Charakteristik verfassen;

9. Die sprachliche Gestaltung eines literarischen Textes erkennen;

10.  Personliche Meinungen auBern und begrunden;

11.  Einige schriftliche Umgangs- und Kommunikationsformen beherrschen ( z.B. Brief, Gesuch, Anzeige);

12. Sprachliche Richtigkeit beachten (Morphologie, Syntax, Orthographie und Zeichen-setzung);

Sprachbetrachtung

1. Arbeit am Wortschatz: Wort und Kontext. Eigentlicher und ubertragener Sinn der

Worter; Mehrdeutigkeit, Homonyme, Synonyme, Antonyme; Redensarten und

Redewendungen.

2.Wortbildung durch Ableitung, durch Zusammensetzung; Die Wortfamilie;

3. Bereicherung des Wortschatzes. Erbworter. Lehnworter. Fremdworter; Wortfelder,

4.Wortschatzubungen zu allen Wortarten.

5. Umgang mit den Begriffen der Morphologie: flektierbare und unflektierbare Wortarten;

6. Durchfuhrung von Erganzungsubungen, Transformationsubungen usw.

7. Verwendung des Konjunktivs;

8.  Aktiv und Passiv

9. Umgang mit Begriffen der Syntax: Der Satz. Die Satzarten. Die Satzformen. Die Satzglieder. Die Gliedsatze. DieWortfolge im einfachen und im zusammengesetzten Satz. lO.Identifizierung der Korrelate und Bestimmung der Verhaltnisse in der Satzverbindung und im Satzgefuge;

11.Erkennen der Bezuge zwischen Satzgliedern und Gliedsatzen;

12. Erklaren der Rolle der Satzzeichen und der Topik;

13.Orthographie: Die Schreibung der Substantive, der Verben, der Adjektive usw.

Teme selectate*) din programa şcolara pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la disciplina  Limba şi literatura maghiara materna

Clasa a VII-a

I. TARTALMAK

A.  I. felev

1. Irodalomolvasas

1.2. Irodalmi formak es kodok

1.2.1.    Szokepek:   metafora,    hasonlat;   Retohkai   alakzatok:   az   ismetles   valtozatai (gondolatritmus, anafora).

1.2.3.     Beszedhelyzet az irodalmi muben: a beszelonek a targyhoz es a cîmzetthez valo viszonya az epikai muvekben

1.2.4.     Epika: tbrtenetmondas, elbeszelo, elbeszeloi nezopont, szereplo, szereplok rendszere; epikai mufajok: nepballada, mîiballada.

1.2.7.    Hangnemek: unnepelyes, patetikus, nosztalgikus, humoros, targyilagos.

Javasolt szovegek:

Komives Kelemenne, Kadar Kata, Fogarasi Istvan s az 6 testverhuga, Budai Ilona, Arany Janos: A walesi bardok

2. A logikus es celszeru nyelvhasznalat: kozlesformak

2A. A szobeli kozles

- a parbeszed

- a monolog

2.2. Az iras

- az elbeszelo szbveg

- a leiras

3. A kozles epitoelemei: a mondat, a szo, a hang

3.2. Aszo

3.2.4. Jelentestani ismeretek

B.  U. felev

1. Irodalomolvasas

1.2. Irodalmi formak es kodok

1.2.1.    Szokepek:    metafora,    hasonlat;    Retorikai    alakzatok:    az    ismetles    valtozatai (gondolatritmus, anafora); felcsereles, kihagyas

1.2.3.     Beszedhelyzet az irodalmi muben: a beszelonek a targyhoz es a cîmzetthez valo viszonya; teny es fikcio, terszerkezet, idoszerkezet az epikai muvekben

1.2.4.     Epika:   tbrtenetmondas,    elbeszelo,    elbeszeloi    nezopont,    szereplo,    szereplok rendszere; epikai mufajok: elbeszeles, karcolat, irodalmi naplb es level

1.2.6.     Ertek, ertekosztalyok: megjelenîtett ertekek, ertekrend

1.2.7.     Hangnemek: unnepelyes, patetikus, humoros, szatirikus, nosztalgikus, targyilagos

1.2.8.     Iro: îrbi eletrajz, kronolbgia

Javasolt szovegek:

Kosztolanyi Dezsb: Hazi dolgozat, Mikszath Kalman: Hogy lettem en iro?, Santa Ferenc: Teu viragzas, Karinthy Frigyes: A jo tanulo felel, Mikes Kelemen: Torokorszagi levelek (37. level).

*) Temele selectate sunt reproduse în facsimil.

2. A logikus es celszeru nyelvhasznalat: kozlesformak

2.2. Az iras

2.2.1. Az iras folyamata A kozpontozas.

2.2.2. Az irott szoveg tartalmi valtozatai

- Szabad fogalmazas

- Fogalmazas irodalmi vagy mas termeszetu szovegrol.

3. A kozles epftoelemei: a mondat, a szo, a hang

3.3. A mondat

3.3.1. Az egyszerîi mondat. Az egyszerii mondat szerkezete, elemzese. Mondatreszek: alany, allitmany, targy, jelzo.

II. Megjegyzesekzat

Az egyseges dolgozat teteleinek bsszeallîtasa a fenti tartalmak szerint tortenik, figyelembe veve a VII. osztalyos tanterv kovetelmenyeit, tevekenyseg-leirasait es kifejtett tartalmait, valamint az alternativ tankbnyveket, illetve a tanulok eletkori sajatossagait.

Az egyseges dolgozatiras ideje ket ora, a maximalisan elerheto pontszam 100, a megjelenesert 10 pont jar. A pontszamok atszamitasa jeggye ugy tortenik, hogy a pontszamot elosztjuktîzzel, majd kerekittink az atlagszamitas szabalyai szerint.

Teme selectate*) din programa şcolara pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la disciplina  Limba şi literatura maghiara materna

Clasa a VIII-a

I. TARTALMAK

A.  I. felev

1. Irodalomolvasas

1.2. Irodalmi formak es kodok

1.2.1.     Szokepek: metafora, szinesztezia, szimbolum, hasonlat; Retorikai alakzatok: az ismetles valtozatai (gondolatritmus, anafora, felsorolas, halmozas, fokozas), ellentet, felcsereles, kihagyas.

1.2.2.     Verstani alapfogalmak: idomertekes verseles, verslabak, klasszikus idomertekes verseles, hexameter, modern idomertekes verseles, Balassi-strofa

1.2.3.     Terszerkezet, idoszerkezet a lirai miivekben

1.2.5.     Lîra, lirai en; latvany es latomas a lirai muvekben; lirai miifajok: dai, leiro kbltemeny

1.2.7.     Ertek, ertekosztalyok: megjelenitett ertekek, ertekrend;

1.2.8.     Hangnemek: unnepelyes, patetikus, nosztalgikus, humoros, targyilagos

1.2.9.     Esztetikai minosegek: fenseges, tragikus

Javasolt szovegek:

Megjartam a hadak utjat, Ady Endre: A magyar Ugaron, Balassi Balint: Egy katonaenek, Jozsef Attila: Derengo rozsa, Szabo Lorinc: Tucsokzene, Toth Arpad: Koruti hajnal

2. A logikus es celszeru nyelvhasznalat: kozlesformak

2.2. Az iras

Az ertekezo fogalmazas szerkesztese.

A funkcionalis (gyakorlati celu) iras. Egy hivatalos nyomtatvany elolvasasa es kitoltese.

Meghivo megfogalmazasa es megszerkesztese. Oneletrajz

3. A kozles epftoelemei: a mondat, a szo, a hang.

3. 2. A szo.

3.2.4.    A   szavak   jelentese.   Alapjelentes.   Jelentesvaltozas   (metafora,   metonimia)   a kbznyelvben es a szepîroi nyelvben. A szohangulat. A stîlus.

B.  U. felev

1. Irodalomolvasas

1.2. Irodalmi formak es kodok

1.2.1. Szokepek: metafora, allegoria, szinesztezia, szimbolum, hasonlat; Retorikai alakzatok: az ismetles valtozatai (gondolatritmus, anafora, felsorolas, halmozas, fokozas), ellentet, felcsereles, kihagyas.

1.2.3.    Terszerkezet, idoszerkezet a lîrai es epikai muvekben

1.2.4.     Epika: tbrtenetmondas, elbeszelo, elbeszeloi nezopont, szereplo, szereplok rendszere; epikai mîifajok: elbeszeles, anekdota, regeny

1.2.5.     Lîra, lîrai en; latvany es latomas a lîrai muvekben; lîrai mîifajok: oda, koltoi level

1.2.6.     Beszedhelyzet az irodalmi mîiben: a beszelonek a targyhoz es a cîmzetthez valo viszonya; teny es fikcio; elbeszelo, elbeszeloi nezopont

1.2.7.    Ertek, ertekosztalyok: megjelenîtett ertekek, ertekrend

1.2.8.     Hangnemek: unnepelyes, patetikus, nosztalgikus, humoros, targyilagos

1.2.9.     Esztetikai minosegek: fenseges, tragikus, komikus

*) Temele selectate sunt reproduse în facsimil.

Javasolt szovegek:

Epika: Jokai Mor: A huszti beteglatogatok, A koszfvu ember fiai, Mikszath Kalman: A halyogkovacs, Az ebecki delutanok

Lîra: Arany Janos: Valasz Petofinek, Petofi Sandor: Arany Janoshoz, Vbrbsmarty Mihaly: Szozat

2. A logikus es celszeru nyelvhasznalat: kozlesformak

2.2. Az iras

Az ertekezo fogalmazas szerkesztese.

3. A kozles epftoelemei: a mondat, a szo, a hang.

3.3.   A mondat: az osszetett mondat elemzese. Mellerendeles. Mellerendelo viszonyok: kapcsolatos, ellentetes, valaszto, kbvetkezteto, magyarazo. Alarendeles. Az alarendeles tîpusai: alanyi, allftmanyi, targyi, hatarozoi, jelzoi.

U. Megjegyzesek

Az egyseges dolgozat teteleinek bsszeallîtasa a fenti tartalmak szerint tortenik, figyelembe veve a VUI. osztalyos tanterv kovetelmenyeit, tevekenyseg-leîrasait es kifejtett tartalmait, valamint az alternativ tankbnyveket, illetve a tanulok eletkori sajatossagait.

Az egyseges dolgozatîras ideje ket ora, a maximalisan elerheto pontszam 100, a megjelenesert 10 pont jar. A pontszamok atszamîtasa jeggye ugy tortenik, hogy a pontszamot elosztjuktîzzel, majd kerekîtunk az atlagszamîtas szabalyai szerint.

Programa*) pentru teza unica la disciplina

Limba şi literatura sarba

Clasa a VII-a

Semestrul I

A. Literatura

B. Gramatica

Semestrul II

A.Literatura

B.Gramatica

*) Programa este reprodusa în facsimil.

Programa*) pentru teza unica la disciplina

Limba şi literatura sarba

Clasa a VIII-a

Semestrul I

A. Literatura

B.Gramatica

Semestrul II

A.Literatura

B.Gramatica

*) Programa este reprodusa în facsimil.

Programa*) pentru teza unica la disciplina

Limba şi literatura slovaca

Clasa a VU-a

SEMESTRUL I

I      LITERATURA

1.   Noc - Jozef Cîger Hronsky

- priamy a preneseny vyznam slova

2.  Martin - Andrej Sladkovic

- verse, opis Martina, metafora

3.  Hajnikova zena - P. O. Hviezdoslav

- portret vo versoch

4.  Prve hodinky - Jozef Gregor Tajovsky

- druhy humoru, autobiograficka   proza

5.  Starec a more - Ernest Hemingway

- charakteristika postav, fazy sujetu

6.  Janosik- Milan Ferko

- urnele spracovanie l'udoveho motîvu

U.     GRAMATIKA

1.  Hlaskoslovie : nauka o slove, tvorenie slov, gramaticky vyznam slova, neologizmy, antonyma, homonyma, synonyma.

2.  Tvaroslovie : gramaticke kategorie podstatneho mena

SEMESTRUL II

I      LITERATURA

1.  Smrt Janosikova   - Jan Botto

- hyperbola, charakteristika

2.  Doktor - Janko Jesensky

- charakteristika postavy, satira, humor

3.  Isli hudci horou - l'udova balada

- povera l'udi v silu slova

4.  Zuzanka Hraskovie -P.O. Hviezdoslav

- umela balada

5.  Jasek Kutliak spod bucinky - Milo Urban

- novela

6.  lludova pieseh - triedenie, druhy

U.     GRAMATIKA

1.  Tvaroslovie : ohybne a neohybne slovne druhy.

2.  Skladba : hlavne vetne cleny, jednoducha veta

*) Programa este reprodusa în facsimil.

Clasa a VIII-a

SEMESTRUL I

I.          LITERATURA

1.   Zliebky - J. Gregor Tajovsky

-     autobiograficka proza

2.   lludova slovesnosf

-     lyrika - l'udova pieseh

-     epika - rozpravka, povest', balada, prîslovia a porekadla

3.   Rysava jalovica

-     charakterizovanie postav

-     druhy humoru

4.   Mor ho ! - Samo Chalupka

-     charakterizovanie poslov

-     kolektivny hrdina

5.   Matka-M. Razus

-     umela balada

-     protivojnovy charakter poezie

6.   Aneta - P. Bujtar

-     protivojnovy charakter prozy

-     dopad vojny na civilne obyvatel'stvo

U.     G RAMAŢIKA

-    neologizmy, synonyma, antonyma, homonyma

-    vetne cleny

-    suvetie - prirad'ovacie: zlucovacie, stupnovacie, odporovacie, vylucovacie

SEMESTRUL U

I.          LITERATURA

1.   Statky - zmatky - J. Gregor Tajovsky

-     charakterizovanie postav

-     zhubny vplyv majetku na l'udi

-     vseobecne pojmy o drame

2.   tapakovci - B. Slancîkova Timrava

-     charakterizovanie hlavnych zenskych postav

-     kriticky pohl'ad na slovensku dedinu

3.   Otcova rol'a - I. Krasko

-     vysvetlenie basnickych obrazov

4.   Marina - A. Sladkovic

-     hlavne motîvy v basnickej skladbe Marina

5.   Cervene vino - F. Hecko

-     rozbor uryvku z ucebnice

U.     G RAMATIKA

-     podrad'ovacie   suvetie:    vedl'ajsia    veta   podmetova,    priviastkova, predmetova, prislovkova miesta, casu, sposobu a priciny

-     styly sucasnej spisovnej slovenciny: hovorovy, naucny, publicisticky, umelecky, administrativny


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1867/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1867 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 1867/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu