ORDIN Nr. 1867
din 16 iulie 2010
pentru modificara si
completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind
autorizarea executarii lucrarilor de constructii, aprobate prin Ordinul
ministrului dezvoltarii regionale si locuintei nr. 839/2009
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 534 din 30 iulie 2010
In conformitate cu prevederile Legii nr. 261/2009
pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 214/2008 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării
lucrărilor de construcţii,
având în vedere prevederile Metodologiei de aplicare a
evaluării impactului asupra mediului pentru proiecte publice şi private,
aprobate prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor, al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale, al ministrului administraţiei şi internelor
şi al ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 135/84/76/1.284/2010,
în temeiul prevederilor art. 13 alin. (6) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Turismului, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi turismului emite prezentul ordin.
Art. I. - Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării
lucrărilor de construcţii, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării
regionale şi locuinţei nr. 839/2009, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 797 şi 797 bis din 23 noiembrie 2009, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. La articolul 8, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Pentru lucrările la construcţii amplasate în zone
de protecţie a monumentelor şi în zone construite protejate ori la construcţii
cu valoare arhitecturală sau istorică deosebită, prevăzute la art. 3 alin. (1)
lit. b) din Lege, autorităţile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c) pct. 2 şi
lit. e) pct. 2 din Lege vor emite autorizaţiile de construire/desfiinţare numai
pentru zonele de protecţie a monumentelor şi zonele construite protejate,
delimitate/definite prin documentaţii de urbanism legal aprobate."
2. La articolul 8 alineatul (4), litera a) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) autorităţile administraţiei publice centrale
competente în domeniile din care fac parte lucrările de construcţii supuse
autorizării în temeiul dispoziţiilor art. 4 alin. (5) din Lege, care sunt
amplasate, după caz, în marea teritorială, zona contiguă sau zona economică
exclusivă a Mării Negre, astfel:
- pentru lucrările de foraje şi prospecţiuni submarine,
de către autoritatea administraţiei publice centrale competentă în domeniul
resurselor minerale;
- pentru lucrările de construire a reţelelor submarine
de transport energetic, de către autoritatea administraţiei publice centrale
competentă în domeniul energetic;
- pentru lucrările de construire a reţelelor submarine
de comunicaţii, de către autoritatea administraţiei publice centrale competentă
în domeniul comunicaţiilor;".
3. La articolul 8, după alineatul (4) se introduce
un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), la
emiterea autorizaţiei de construire/desfiinţare pentru lucrări de
amenajări/reabilitări interioare, care nu aduc modificări ale faţadelor
clădirilor, nu este necesară existenţa unei documentaţii de urbanism legal
aprobate."
4. La articolul 9, alineatele (1) şi (2) se modifică
şi vor avea următorul cuprins:
„(1)în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1)
lit. a) pct. 1 şi lit. c) pct. 1 din Lege, autorizaţia de construire pentru
lucrările care urmează să se execute pe terenuri care depăşesc limita unei
unităţi administrativ-teritoriale/unui sector al municipiului Bucureşti se
emite de către preşedintele consiliului judeţean/primarul general al
municipiului Bucureşti, cu avizul primarilor/primarilor de sector.
(2)In sensul prevederilor alin. (1), prin lucrări
care se execută pe terenuri care depăşesc limita unei unităţi
administrativ-teritoriale/unui sector al municipiului Bucureşti se înţelege
lucrările al căror amplasament traversează limita a două sau mai multe unităţi
administrativ-teritoriale/sectoare ale municipiului Bucureşti, cum sunt, spre
exemplu, dar fără a se limita la acestea: reţele de transport al energiei
electrice, alimentări cu apă, reţele de transport al gazelor naturale,
infrastructură feroviară şi rutieră, parcuri industriale, eoliene şi altele de
această natură."
5. Articolul 22 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„ARTICOLUL 22
Avizul primarului
(1) In situaţia în care emiterea certificatului de
urbanism şi a autorizaţiei de construire/desfiinţare este de competenţa
preşedintelui consiliului judeţean/primarului general al municipiului
Bucureşti, este necesar avizul favorabil al primarului unităţii
administrativ-teritoriale/sectorului municipiului Bucureşti, pe al cărei/cărui
teritoriu este situat imobilul în cauză, în care vor fi menţionate elementele
caracteristice ale regimului juridic, economic şi tehnic ale imobilului - teren
şi/sau construcţii -, rezultate din documentaţiile de urbanism şi amenajarea
teritoriului aprobate, precum şi din hotărârile consiliului local.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), arhitectul-şef
al judeţului/municipiului Bucureşti are obligaţia de a solicita avizul
primarului/primarului de sector în termen de 3 zile de la data înregistrării
cererii, utilizând formularul-model F.2 «Cerere pentru emiterea avizului
primarului».
(3) Avizul primarului se emite şi este valabil:
a) numai pentru emiterea certificatului de urbanism,
dacă scopul declarat de solicitant este pentru cererile în justiţie şi
operaţiunile juridice prevăzute la art. 6 alin. (6) din Lege;
b) atât pentru emiterea certificatului de urbanism, cât
şi pentru emiterea autorizaţiei de construire/desfiinţare, dacă scopul declarat
de solicitant este pentru executarea de lucrări de construcţii ori pentru
adjudecarea prin licitaţie a proiectării lucrărilor publice.
(4) Primarul are obligaţia de a emite avizul în termen
de 5 zile de la primirea solicitării, utilizând formularul-model F.3 «Avizul
primarului»."
6. La articolul 26, după alineatul (5) se introduce
un nou alineat, alineatul (51), cu următorul cuprins:
„(51) Pentru investiţiile care trebuie
supuse procedurii de evaluare a impactului asupra mediului şi/sau procedurii de
evaluare adecvate, evaluarea impactului acestora asupra mediului nu mai poate
fi efectuată după începerea executării lucrărilor de construcţii ori după
realizarea investiţiei."
7. La articolul 42, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) In aplicarea prevederilor art. 4 alin.
(1) lit. c) pct. 3 din Lege, branşamentele şi racordurile aferente reţelelor
edilitare se autorizează de către primarul general al municipiului Bucureşti,
în situaţia în care acestea sunt incluse în documentaţia tehnică pentru
autorizarea executării lucrărilor de modernizări, reabilitări, extinderi de
reţele edilitare municipale."
8. La anexa nr. 1, formularul-model F.2 „Cerere
pentru emiterea avizului primarului" se modifică şi se înlocuieşte cu
formularul-model F.2 „Cerere pentru emiterea avizului primarului",
prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul ordin, iar formularul-model F.3 „Avizul
primarului" se modifică şi se înlocuieşte cu formularul-model F.3 „Avizul
primarului", prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ordin.
9. La anexa nr. 1, la formularul-model F6
„Certificat de urbanism", litera f) a punctului 5 se elimină.
Art. II. -Anexele nr. 1
şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. III. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul dezvoltării regionale şi turismului,
Gheorghe Nastasia,
secretar general
ANEXA Nr. 1
____________________________________________________________F.2
ROMÂNIA
..........................................................*)
Arhitect-şef
Nr..........din...............
Doamnei/Domnului
PRIMAR**)......................................................
Având în vedere Cererea nr............din
................... pentru emiterea certificatului de urbanism şi a
autorizaţiei de construire/desfiinţare, înaintată de1)..................................................................,
cu domiciliul2)/sediul în
judeţul..................................., municipiul/oraşul/comuna.......................................,
satul..............................., sectorul......., cod
poştal...................., str.......................... nr......., bl......,
sc....., et......., ap......, telefon/fax..............................., e-mail
........................................, înregistrată la nr..................
din.................20.....,
pentru imobilul - teren şi/sau construcţii -, situat în
judeţul .........................................................,
municipiul/oraşul/comuna .........................................., satul
........................................., sectorul........, cod poştal
................, str.................................... nr.........,
bl.........., sc......, et......., ap........, sau identificat prin3)
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
în scopul4)........................................................................................................................................................................ ..........................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
In conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1)
lit.......***) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor
de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, vă
rugăm să ne comunicaţi avizul dvs. în termen de 5 zile de la data înregistrării
prezentei.
Anexăm3)..............................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Arhitect-şef,
................................................
(numele, prenumele si semnătura)
L.S.
1) Numele şi
prenumele solicitantului.
2) Adresa
solicitantului.
3) Date de
identificare a imobilului - teren şi/sau construcţii.
4) Scopul emiterii
certificatului de urbanism conform precizării solicitantului formulate în
cerere.
*) Se completează, după caz: Consiliul
Judeţean......................................................sau Primăria
Municipiului Bucureşti.
**) Se completează, după caz:
- al
municipiului................................................
- al
oraşului......................................................
- al
comunei.....................................................
- al sectorului .... al municipiului Bucureşti.
***) Se înscrie lit. ,,a)", dacă adresa este emisă
de arhitectul-şef al judeţului, respectiv lit. ,,c)", dacă adresa este
emisă de arhitectul-şef al municipiului Bucureşti.
ANEXA Nr. 2
_________________________________________________________F.3
ROMANIA
Judeţul.....................................................................
Primăria Municipiului/Oraşului/Comunei/Sectorului......................................................
(autoritatea administraţiei publice emitente)
Primar
Nr..........din...............
Către
...........................................................................................*)
Urmare adresei dvs. nr...........din..............,
referitoare la Cererea nr............din................pentru eliberarea
certificatului de urbanism, înaintată de1)
..............................................................., cu domiciliul2)/sediul
în judeţul .................................,
municipiul/oraşul/comuna.............................................., satul
...................................., sectorul ............, cod
poştal...................., str...............................................nr.......,
bl......, sc....., et......., ap........, telefon/fax.........................,
e-mail......................., pentru imobilul - teren şi/sau construcţii -,
situat în judeţul ...............................................................,
municipiul/ oraşul/ comuna..................................................,
satul..........................................., sectorul......, cod
poştal.................,
str...................................................... nr......., bl.......,
sc....., et......., ap......., sau identificat prin3)
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
în scopul4)........................................................................................................................................................................ ..........................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
In urma analizării documentaţiei transmise şi a verificării
datelor existente, se emite următorul
AVIZ5)
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Prezentul aviz este valabil şi pentru emiterea
autorizaţiei de construire/desfiinţare.
Primar,
..................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
L.S.
Secretar,
..................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Arhitect-şef**)
..................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
1) Numele şi
prenumele solicitantului.
2) Adresa
solicitantului.
3) Date de
identificare a imobilului.
4) Scopul emiterii
certificatului de urbanism conform precizării solicitantului formulate în
cerere.
5) Se vor preciza
elementele privind regimul juridic, economic şi tehnic ale imobilului - teren
şi/sau construcţii, rezultate din documentaţiile de urbanism şi de amenajare a
teritoriului aprobate, precum şi din hotărârile consiliului local.
*) Se va înscrie „Preşedintele Consiliului
Judeţean.........................” sau „Primarul general al municipiului
Bucureşti”, după caz.
**) Se va semna de arhitectul-şef sau pentru
arhitectul-şef de persoana cu responsabilitate în domeniul amenajării
teritoriului şi urbanismului, specificându-se funcţia şi titlul profesional,
dupa caz.