Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 181 din 12 august 2010

pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea situatiilor de urgenta specifice tipurilor de risc repartizate Ministerului Administratiei si Internelor

ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 598 din 24 august 2010



Având în vedere prevederile art. 21 lit. b) şi ale art. 41 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005,

în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul administraţiei si internelor emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice tipurilor de risc repartizate Ministerului Administraţiei şi Internelor, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Structurile din compunerea Ministerului Administraţiei şi Internelor cu atribuţii în managementul situaţiilor de urgenţă şi asigurarea funcţiilor de sprijin vor lua măsurile necesare pentru aplicarea întocmai a prevederilor prezentului ordin şi elaborarea procedurilor specifice de intervenţie, pe tipuri de risc potenţial generatoare de situaţii de urgenţă.

Art. 3. - Componentele Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă care asigură funcţii de sprijin pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice tipurilor de risc repartizate Ministerului Administraţiei şi Internelor vor lua măsurile care se impun în vederea realizării acestora, potrivit competenţelor.

Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul administraţiei şi internelor,

Vasile Blaga

ANEXA

REGULAMENT

privind gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice tipurilor de risc repartizate Ministerului Administraţiei şi Internelor

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - Prezentul regulament are drept scop stabilirea competenţelor şi responsabilităţilor structurilor ministerului pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice tipurilor de risc al căror management a fost repartizat Ministerului Administraţiei şi Internelor, potrivit legii.

Art. 2. - Structurile din compunerea Ministerului Administraţiei şi Internelor, denumit în continuare MAI, cu atribuţii în managementul situaţiilor de urgenţă şi asigurarea funcţiilor de sprijin sunt:

a) Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare IGSU;

b) Inspectoratul General al Jandarmeriei Române, denumit în continuare IGJR;

c) Inspectoratul General al Poliţiei Române, denumit în continuare IGPR;

d) Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, denumit în continuare IGPF;

e) Inspectoratul General de Aviaţie al MAI, denumit în continuare IGAv;

f) Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date, denumită în continuare DEPABD;

g) Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, denumită în continuare ANRSPS;

h) Direcţia generală pentru relaţiile cu instituţiile prefectului, denumită în continuare DGRIP, şi instituţia prefectului;

i) Direcţia generală management operaţional, denumită în continuare DGMO;

j) Direcţia medicală, denumită în continuare DM, prin structurile de specialitate aflate în coordonare/subordine;

k) Direcţia generală pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiilor, denumită în continuare DGCTI;

l) Direcţia generală logistică, denumită în continuare DGL.

Art. 3. - (1) Obiectivele structurilor enumerate la art. 2, în cazul apariţiei unor situaţii de urgenţă, sunt următoarele:

a) menţinerea la niveluri acceptabile a riscurilor identificate;

b) asigurarea unui grad ridicat de protecţie a populaţiei;

c) asigurarea intervenţiei oportune, cu eficienţă maximă, încadrată în timpii de răspuns stabiliţi prin normativele în vigoare;

d) limitarea pierderilor de vieţi omeneşti, a distrugerilor materiale şi a efectelor nocive extinse şi de durată asupra mediului înconjurător;

e) înlăturarea efectelor situaţiilor de urgenţă;

f) asigurarea funcţiilor de sprijin conform domeniilor de competenţă;

g) continuitatea şi răspunsul gradual în gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de tipurile de risc repartizate.

(2) Obiectivele prezentate la alin. (1) se realizează prin:

a) asumarea responsabilităţii gestionării situaţiilor de urgenţă;

b) repartiţia judicioasă a resurselor umane şi materiale în plan teritorial şi la obiectivele de intervenţie;

c) asigurarea unui management eficient bazat pe decizia unică a acţiunilor de prevenire şi intervenţie;

d) menţinerea cooperării permanente cu structurile specializate din cadrul Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, denumit în continuare Sistem Naţional;

e) pregătirea continuă a personalului prin organizarea de exerciţii pe baza unor scenarii probabile de producere a situaţiilor de urgenţă generate de tipurile de risc repartizate;

f) actualizarea permanentă a planurilor de acţiune elaborate pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de tipurile de risc repartizate, în baza concluziilor rezultate pe timpul exerciţiilor şi lecţiilor învăţate din desfăşurarea intervenţiilor în situaţii de urgenţă.

CAPITOLUL II

Structuri organizatorice cu atribuţii în managementul situaţiilor de urgenţă

Art. 4. - (1) Organismele din cadrul instituţiilor publice centrale cu atribuţii în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă sunt:

a) Comitetul pentru situaţii de urgenţă din cadrul MAI - denumit în continuare comitet ministerial;

b) Centrul de decizie al Centrului Naţional de Conducere a Acţiunilor de Ordine Publică, denumit în continuare CNCAOP;

c) comitetele pentru situaţii de urgenţă organizate la ministere şi instituţii publice centrale.

(2) Structurile cu atribuţii în domeniul gestionării situaţiilor de urgenţă sunt:

a) Centrul Operaţional Naţional, denumit în continuare CON, organizat la nivelul IGSU pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă determinate de tipurile de risc repartizate ministerului, inclusiv a celor generate de evenimentele publice de amploare şi care nu necesită activarea Centrului Naţional de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei, denumit în continuare CNCCI;

b) Centrul operaţional de comandă, denumit în continuare COC din cadrul CNCAOP, pentru gestionarea evenimentelor publice de amploare care pot genera situaţii de urgenţă;

c) centrele operaţionale/operative organizate la nivelul inspectoratelor generale, mai puţin cel de la IGSU;

d) centrele operaţionale şi comandamentele operaţionale pentru situaţii de urgenţă, organizate în cadrul inspectoratelor judeţene/structurilor teritoriale.

Art. 5. - (1) Managementul tipurilor de risc generatoare de situaţii de urgenţă repartizate MAI este asigurat de către comitetul ministerial sau CNCAOP, în funcţie de natura acestora.

(2) IGSU asigură, prin CON, gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice pentru următoarele tipuri de riscuri:

a) incendii;

b) accidente nucleare şi/sau urgenţe radiologice;

c) accidente chimice cu implicaţii în afara amplasamentului;

d) explozii necontrolate ale muniţiei rămase din timpul conflictelor armate;

e) căderi de obiecte din atmosferă şi din cosmos;

f) poluări marine în zona costieră, împreună cu Ministerul Mediului şi Pădurilor.

(3) IGJR asigură, conform actelor normative în vigoare, gestionarea evenimentelor publice de amploare care pot genera situaţii de urgenţă.

(4) DGRIP asigură gestionarea situaţiilor de urgenţă în cazul avarierii grave a sistemelor de gospodărire comunală.

Art. 6. - Structurile aparţinând altor ministere şi/sau instituţii publice centrale prevăzute în prezentul regulament şi care au stabilite sarcini pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă vor interveni potrivit planurilor de cooperare, documentelor operative existente la fiecare structură sau la solicitarea instituţiei care coordonează acţiunile de intervenţie.

Art. 7. - In cazul apariţiei şi a altor tipuri de risc sau ameninţări ce pot genera situaţii de urgenţă pe teritoriul României şi/ori cu efecte transfrontaliere, neprevăzute de actele normative în vigoare şi repartizate MAI de către Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare Comitet Naţional, în vederea asigurării managementului sau asigurării unor funcţii de sprijin, comitetul ministerial va lua măsuri pentru repartizarea şi coordonarea activităţilor de gestionare a acestora cu sprijinul ministerelor şi al celorlalte organe centrale abilitate de lege.

CAPITOLUL III

Responsabilităţile structurilor din cadrul MAI cu atribuţii în gestionarea situaţiei de urgenţă

Art. 8. - (1) Structurile subordonate MAI asigură, în domeniul de competenţă, îndeplinirea unor misiuni specifice în scopul realizării funcţiilor de sprijin repartizate.

(2) Tipurile de misiuni pe care structurile MAI le pot desfăşura în vederea asigurării funcţiilor de sprijin stabilite în competenţă sunt prevăzute în anexa nr. 1.

Art. 9. - (1) Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, DGMO, prin COC, are următoarele responsabilităţi:

a) monitorizarea permanentă a situaţiei operative;

b) gestionarea activităţii de centralizare a datelor şi informaţiilor referitoare la potenţialele riscuri şi ameninţări, a factorilor de risc la adresa ordinii şi siguranţei publice;

c)  coordonarea acţiunile specifice structurilor Departamentului ordine şi siguranţă publică pentru realizarea funcţiilor de sprijin repartizate, conform domeniilor de competenţă;

d) cooperarea cu centrele operative existente la nivelul Guvernului, ministerelor şi instituţiilor publice centrale, în vederea realizării schimbului operativ de date şi informaţii;

e) informarea permanentă a conducerii MAI cu privire la evoluţia situaţiei operative şi stadiul de realizare a măsurilor dispuse.

(2) Pentru gestionarea evenimentelor publice de amploare, DGMO asigură, prin COC, îndeplinirea atribuţiilor stabilite prin documentele care reglementează organizarea, funcţionarea şi compunerea CNCAOP.

Art. 10. - DEPABD asigură, la solicitare, punerea la dispoziţie a datelor statistice privind populaţia existentă în zonele afectate, în scopul organizării şi realizării evacuării.

Art. 11. - Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă, ANRSPS îndeplineşte următoarele misiuni:

a) asigură, ulterior primelor 72 de ore de la începerea evacuării, apa şi hrana pentru persoanele afectate, până la încetarea situaţiei de urgenţă;

b) pune, potrivit prevederilor legale, la dispoziţia structurilor de intervenţie şi a autorităţilor locale resursele materiale;

c) asigură dispozitive medicale în vederea suplimentării structurilor cu atribuţii în domeniul asistenţei medicale de urgenţă;

d) asigură, potrivit prevederilor legale în vigoare, locuinţe modulare pentru cazarea temporară a persoanelor evacuate;

e) asigură diverse categorii de materiale pentru realizarea funcţiilor de sprijin ale unor ministere şi instituţii publice centrale;

f) asigură ajutoare de primă necesitate;

g) asigură, potrivit legii, materiale şi echipamente din rezerva de mobilizare;

h) pune la dispoziţie baza de date existentă la compartimentele sale teritoriale privind produsele şi serviciile, pe operatori economici, ce pot fi utilizate pentru intervenţii în situaţii de urgenţă;

i) asigură sprijinul, prin structurile sale teritoriale, instituţiei prefectului în organizarea, coordonarea şi conducerea activităţilor de gestionare a situaţiilor de urgenţă.

Art. 12. - Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă, DGRIP şi instituţia prefectului îndeplinesc următoarele tipuri de misiuni:

a) asigură cadrul legal privind planificarea şi pregătirea resurselor şi serviciilor necesare gestionării situaţiilor de urgenţă;

b) dispun măsurile necesare evacuării persoanelor, animalelor şi a bunurilor periclitate;

c) emit dispoziţii privind transportul forţelor şi mijloacelor de intervenţie, al persoanelor evacuate, precum şi al altor resurse alocate;

d) adoptă măsurile necesare în scopul asigurării apei, a hranei şi a condiţiilor minime de subzistenţă pentru persoanele şi animalele evacuate;

e) întreprind demersurile necesare implicării instituţiilor cu atribuţii în acţiunile de reabilitare a zonei afectate;

f) informează, înştiinţează şi avertizează populaţia, autorităţile şi structurile abilitate cu privire la manifestarea unor tipuri de risc şi a măsurilor necesar a fi întreprinse.

Art. 13. - Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă, DM, prin structurile de specialitate aflate în coordonare/subordine, împreună cu unităţile medicale ale Ministerului Sănătăţii, Ministerului Apărării Naţionale şi ale Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, atunci când situaţia o impune, îndeplineşte următoarele tipuri de misiuni:

a) participă la acordarea asistenţei medicale de urgenţă şi a celei prespitaliceşti împreună cu celelalte structuri cu atribuţii în domeniu, în limita resurselor avute la dispoziţie, avându-se în vedere că scopul principal îl constituie acordarea asistenţei medicale personalului propriu;

b) asigură suportul tehnico-medical sanitar pentru îndeplinirea misiunilor specifice;

c) monitorizează pericolele şi riscurile specifice, precum şi efectele negative ale acestora asupra personalului MAI;

d) planifică şi pregăteşte resursele şi serviciile necesare asigurării actului medical calificat;

e) participă cu specialişti în stabilirea unor măsuri profilactice sau a unor zone de carantină în vederea prevenirii îmbolnăvirilor în masă;

f) informează, înştiinţează şi avertizează cu privire la evoluţia epidemiologică a intoxicaţilor, contaminaţilor etc.

Art. 14. - Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă, DGCTI îndeplineşte următoarele tipuri de misiuni:

a) realizează cadrul organizatoric pentru asigurarea continuităţii şi stabilităţii comunicaţiilor radio, prin fir şi date, precum şi controlul respectării normelor de conducere, în secret;

b) sprijină structurile specializate de comunicaţii şi informatică pentru asigurarea continuităţii şi stabilităţii comunicaţiilor radio, prin fir şi date, precum şi controlul respectării normelor de conducere, în secret;

c) elaborează şi verifică modul de aplicare a dispoziţiilor de comunicaţii privind asigurarea cooperării în domeniul situaţiilor de urgenţă.

Art. 15. - Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă, DGL îndeplineşte următoarele tipuri de misiuni:

a) asigură totalitatea bunurilor materiale necesare continuării desfăşurării activităţii unităţilor din structura aparatului central al MAI în situaţii de urgenţă;

b) organizează şi execută lucrări de reparaţii la bunurile materiale şi mijloacele fixe aflate în dotarea unităţilor din structura aparatului central al MAI afectate de situaţiile de urgenţă;

c) administrează imobilele în care îşi desfăşoară activitatea unităţile din aparatul central al MAI şi din structura proprie şi stabileşte modul de reabilitare a acestora, în cazul afectării de către situaţia de urgenţă;

d) administrează fondul locativ al MAI, din garnizoana Bucureşti, şi stabileşte modul de utilizare în situaţii de urgenţă;

e) organizează şi execută activitatea de asigurare cu autovehicule şi conducători auto pentru nevoile conducerii MAI, unităţilor aparatului central al MAI şi structurilor subordonate acestora, în vederea participării la conducerea şi coordonarea acţiunilor de intervenţie;

f) organizează şi execută activităţi de mentenanţă a mijloacelor de transport ale unităţilor aparatului central al MAI, a inspectoratelor generale/similare, precum şi a unităţilor subordonate pentru participarea la acţiunile de intervenţie.

Art. 16. - Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă, IGSU şi structurile subordonate îndeplinesc următoarele tipuri de misiuni:

a) monitorizează, evaluează, cercetează cauzele producerii situaţiilor de urgenţă din domeniul de competenţă şi asigură centralizarea datelor şi informaţiilor în vederea informării Comitetului ministerial şi a Comitetului Naţional;

b) centralizează datele şi informaţiile cu privire la întrebuinţarea structurilor proprii în vederea informării Centrului de decizie din cadrul CNCAOP;

c) asigură informarea şi educarea preventivă a populaţiei şi avertizarea acesteia, înştiinţarea autorităţilor administraţiei publice, prin intermediul mijloacelor tehnice specifice, despre posibilitatea/iminenţa producerii situaţiilor de urgenţă;

d) participă la misiuni de căutare, descarcerare şi salvare a persoanelor, cu forţele şi mijloacele proprii şi/sau în cooperare cu cele aparţinând altor structuri cu atribuţii în domeniu;

e) participă la evacuarea persoanelor, populaţiei sau bunurilor periclitate, prin acţiuni ce se concretizează în asigurarea măsurilor de evacuare şi, după caz, instalarea taberelor de sinistraţi, participarea la transportul populaţiei şi al unor categorii de bunuri;

f) participă la acţiuni de distrugere a zăpoarelor de gheaţă sau de degajare a elementelor care blochează cursurile de apă;

g) participă la acordarea asistenţei medicale de urgenţă prin intermediul modulelor SMURD organizate în cadrul serviciilor de urgenţă profesioniste;

h) întocmeşte, în cooperare cu structurile cu atribuţii în domeniu, concepţia privind evacuarea şi participă la realizarea măsurilor de asigurare a protecţiei persoanelor;

i) participă, cu mijloace proprii, la acţiunile de transport al apei şi hranei pentru persoanele şi animalele evacuate;

j) asigură logistica intervenţiei structurilor proprii şi punerea la dispoziţia altor structuri, potrivit reglementărilor în domeniu, a unor categorii de tehnică, materiale şi echipamente;

k) desfăşoară misiuni de localizare, limitare a propagării, stingere şi lichidare a consecinţelor incendiilor;

l) participă la misiuni de decontaminare a populaţiei contaminate, cu mijloace specializate, şi/sau a punctelor de decontaminare cu personal, tehnică şi echipament recunoscute din timp în profil teritorial;

m) notifică autorităţile competente din ţările afectate în legătură cu riscul de accidente cu efecte transfrontaliere;

n) neutralizează efectele materialelor periculoase prin efectuarea acţiunilor de asanare a muniţiilor neexplodate din timpul conflictelor militare;

o) participă la localizarea, limitarea şi lichidarea consecinţelor situaţiilor de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită alături de alte componente ale Sistemului Naţional;

p) asigură funcţionarea Secretariatului permanent al Comitetului consultativ pentru depoluare marină din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Dobrogea" al Judeţului Constanţa;

q) planifică şi pregăteşte resursele proprii în vederea îndeplinirii misiunilor specifice.

Art. 17. - Pentru îndeplinirea funcţiilor de sprijin pe timpul gestionării situaţiilor de urgenţă, IGPR şi structurile subordonate execută următoarele tipuri de misiuni:

a) stabilesc şi comunică, prin efectivele aflate în serviciu, primele date şi informaţii privind efectele situaţiilor de urgenţă ce afectează zona de competenţă;

b) monitorizează pericolele şi riscurile specifice, precum şi efectele negative ale acestora;

c) informează, înştiinţează şi avertizează structurile abilitate cu privire la posibilitatea producerii unor evenimente cu caracter infracţional, a unor acte antisociale sau de tulburare a ordinii publice;

d) stabilesc şi transmit căile de acces ce pot fi utilizate de forţele specializate de intervenţie şi aplică măsurile de interzicere a circulaţiei;

e) participă, alături de structurile specializate ale componentelor Sistemului Naţional, la determinarea şi la evaluarea efectelor şi stabilirea, potrivit competenţelor, a cauzelor producerii unor situaţii de urgenţă;

f) participă la asigurarea măsurilor de protecţie a populaţiei, fluenţă şi dirijare a circulaţiei pe timpul evacuării persoanelor sau bunurilor periclitate şi la securizarea zonelor afectate de producerea situaţiei de urgenţă;

g) participă, atunci când situaţia o impune, la neutralizarea efectelor unor materiale periculoase, cu structurile specializate din subordine, potrivit competenţelor şi dotării;

h) participă, cu structurile specializate, la misiuni de cercetare şi determinare a contaminării de natură chimică, biologică, radiologica şi nucleară (CBRN);

i) participă, alături de alte structuri cu atribuţii în domeniu, la asigurarea climatului de ordine şi siguranţă publică;

j) asigură logistica intervenţiei structurilor proprii şi punerea la dispoziţia altor structuri, potrivit reglementărilor în domeniu, a unor categorii de tehnică, materiale şi echipamente;

k) planifică şi pregătesc resursele proprii în vederea îndeplinirii misiunilor specifice;

l) participă la mobilizarea populaţiei apte de muncă, a mijloacelor de transport şi tehnice, în vederea folosirii lor în acţiunile de intervenţie.

Art. 18. - (1) Pentru îndeplinirea funcţiilor de sprijin pe timpul gestionării situaţiilor de urgenţă, IGJR şi structurile subordonate execută următoarele tipuri de misiuni:

a) stabilesc şi comunică, prin efectivele aflate în serviciu, primele date şi informaţii privind efectele situaţiilor de urgenţă ce afectează zona de competenţă;

b) informează, înştiinţează şi avertizează structurile abilitate cu privire la posibilitatea apariţiei unor situaţii conflictuale, care pot conduce la tulburarea ordinii publice;

c) participă, atunci când situaţia o impune, la acţiuni de căutare şi salvare a persoanelor captive în medii ostile vieţii sau declarate dispărute;

d) monitorizează pericolele şi riscurile specifice, precum şi efectele negative ale acestora;

e) asigură securitatea zonelor în care se desfăşoară acţiuni cu public numeros;

f)  asigură securizarea şi supravegherea zonelor afectate/evacuate;

g) participă, atunci când situaţia o impune, la transportul unor categorii de forţe şi mijloace de intervenţie, al persoanelor evacuate şi al altor resurse, precum şi la distribuirea apei şi hranei pentru persoanele şi animalele afectate sau evacuate;

h) asigură măsuri de ordine publică şi de protecţie a zonelor în care s-a produs sau există pericolul iminent de producere a unor situaţii de urgenţă şi restabilesc ordinea publică în zona afectată şi în imediata vecinătate a acesteia;

i) asigură logistica intervenţiei structurilor proprii şi punerea la dispoziţia altor structuri, potrivit reglementărilor în domeniu, a unor categorii de tehnică, materiale şi echipamente;

j) planifică şi pregătesc resursele proprii.

(2) Pentru gestionarea evenimentelor publice de amploare care pot genera situaţii de urgenţă, IGJR şi structurile subordonate îndeplinesc misiunile stabilite prin actele normative în vigoare care reglementează activitatea în domeniu.

Art. 19. - Pentru îndeplinirea funcţiilor de sprijin pe timpul gestionării situaţiilor de urgenţă, IGPF şi structurile subordonate execută următoarele tipuri de misiuni:

a) stabilesc şi comunică, prin efectivele aflate în serviciu, primele date şi informaţii privind efectele situaţiilor de urgenţă ce afectează zona de competenţă;

b) informează, înştiinţează şi avertizează cu privire la manifestarea unor situaţii deosebite din domeniul de competenţă, precum şi la efectele negative ale acestora, în zona de responsabilitate;

c) informează, înştiinţează şi avertizează cu privire la manifestarea în zona de responsabilitate a unor situaţii de urgenţă;

d) participă, potrivit cadrului normativ în vigoare, la căutarea, salvarea şi evacuarea persoanelor aflate în zona de competenţă;

e) participă cu personal şi logistica din dotare, conform competenţelor legale, la menţinerea ordinii publice în zona de competenţă;

f) participă, potrivit competenţelor, la asigurarea transportului unor categorii de forţe şi mijloacelor de intervenţie sau, după caz, al persoanelor evacuate;

g) planifică şi pregăteşte resursele în vederea asigurării intervenţiei structurilor proprii;

h) intensifică, atunci când situaţia o impune, supravegherea şi controlul în punctele de trecere a frontierei;

i) asigură menţinerea ordinii şi liniştii publice în punctele de trecere a frontierei;

j) permite trecerea frontierei de stat, pe baza aprobărilor legale, a persoanelor care părăsesc zona afectată, asigurând respectarea locurilor de trecere şi a rutelor de deplasare;

k) asigură facilitarea trecerii frontierei de stat a formaţiunilor specializate de intervenţie şi a asistenţei umanitare din partea altor state.

Art. 20. - Pentru îndeplinirea funcţiilor de sprijin pe timpul gestionării situaţiilor de urgenţă, IGAv şi structurile subordonate execută următoarele tipuri de misiuni:

a) participă în cadrul unor misiuni de recunoaştere la monitorizarea efectelor situaţiilor de urgenţă, a evoluţiei situaţiei operative şi a pagubelor produse;

b) planifică şi pregătesc resursele şi serviciile în vederea îndeplinirii misiunilor de specialitate;

c) participă la acţiunile de căutare şi salvare a persoanelor;

d) asigură evacuarea sau, după caz, transportul pe calea aerului a/al persoanelor şi/sau bunurilor periclitate;

e) participă la acţiuni de localizare şi stingere a incendiilor;

f) participă, în funcţie de dotările tehnice existente, la misiuni de monitorizare a contaminării radioactive;

g) asigură, atunci când situaţia o impune, evacuarea pe calea aerului a persoanelor rănite;

h) asigură logistica intervenţiei structurilor proprii şi punerea la dispoziţia altor structuri, potrivit reglementărilor în domeniu, a unor categorii de tehnică, materiale şi echipamente;

i) asigură transportul, în timp oportun, al persoanelor desemnate să conducă şi să coordoneze acţiunile de intervenţie;

j) asigură transportul materialelor de primă necesitate în zonele izolate.

CAPITOLUL IV

Responsabilităţile structurilor din subordinea/coordonarea instituţiilor publice centrale cu care se cooperează în gestionarea situaţiei de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI

Art. 21. - Instituţiile publice centrale, structurile private şi organizaţiile neguvernamentale asigură funcţii de sprijin pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice tipurilor de risc aflate în responsabilitatea MAI, prin structuri aflate în subordine sau coordonare, potrivit prevederilor legale şi/sau hotărârii Comitetului Naţional.

Art. 22. - (1) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, asigură funcţiile de sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeosebi în situaţia producerii unor evenimente deosebite determinate de incendii, accidente nucleare şi/sau urgenţe radiologice, căderi de obiecte din atmosferă şi din cosmos, fără a se limita numai la acestea.

(2) Structurile din subordine/coordonare şi administrare asigură îndeplinirea următoarelor misiuni:

a) asigură evaluarea riscurilor specifice în situaţia producerii unor situaţii de urgenţă;

b) monitorizează situaţiile determinate de producerea unor situaţii de urgenţă, în special a celor care pot afecta vegetaţia înaltă sau alte culturi agricole;

c) participă cu efectivele şi mijloacele proprii la acţiuni de limitare a propagării, stingerii incendiilor, inclusiv a incendiilor în masă sau de mare amploare;

d) participă la distribuirea hranei şi apei pentru animalele evacuate;

e) supraveghează gradul de contaminare a culturilor şi păşunilor şi evaluează efectele directe şi indirecte asupra oamenilor şi animalelor;

f) evaluează riscurile determinate de contaminarea radioactivă a culturilor agricole;

g) participă, la solicitare, cu efectivele şi mijloacele proprii la acţiuni de decontaminare;

h) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.

Art. 23. - Ministerul Afacerilor Externe, denumit în continuare MAE, asigură funcţiile de sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI îndeosebi în situaţia producerii unor evenimente deosebite determinate de accidente nucleare şi/sau urgenţe radiologice, fără a se limita numai la acestea, îndeplinind următoarele misiuni:

a) culege datele şi informaţiile privind situaţiile de urgenţă determinate de accidente nucleare şi/sau urgenţe radiologice ori alte situaţii de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită, cu efect transfrontalier, şi asigură colaborarea cu organismele autorizate în domeniu la nivel internaţional;

b) înştiinţează autorităţile abilitate din statele vecine despre situaţiile de urgenţă de natură nucleară şi/sau radiologica ori alte situaţii de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită, cu efect transfrontalier, produse pe teritoriul naţional;

c) asigură gestionarea informaţiilor despre victime-persoane de altă cetăţenie decât cea română pentru situaţiile de urgenţă produse pe teritoriul naţional;

d) asigură gestionarea informaţiilor despre victime-persoane de cetăţenie română pentru situaţiile de urgenţă produse pe teritoriul naţional al altui stat;

e) asigură sprijin, potrivit legii, în întreprinderea demersurilor de solicitare/acordare de asistenţă internaţională în domeniul situaţiilor de urgenţă;

f) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.

Art. 24. - Ministerul Apărării Naţionale, denumit în continuare MApN, asigură sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeosebi în situaţia producerii unor evenimente deosebite determinate de accidente nucleare şi/sau urgenţe radiologice, accidente chimice cu implicaţii în afara amplasamentului, explozii necontrolate ale muniţiei rămase din timpul conflictelor armate, căderi de obiecte din atmosferă şi din cosmos, poluări marine în zona costieră, evenimente publice de amploare care pot genera situaţii de urgenţă, fără a se limita numai la acestea, îndeplinind următoarele misiuni:

a) participă la evaluarea riscurilor determinate de producerea unor situaţii de urgenţă;

b) participă, la solicitare, la misiuni de căutare-salvare;

c) participă, la solicitare, la misiuni de evacuare a populaţiei şi a unor categorii de bunuri;

d) asigură pregătirea unor capacităţi de spitalizare în vederea preluării persoanelor rănite, iradiate şi/sau contaminate;

e) asigură participarea, alături de alte structuri cu atribuţii în domeniu, la instalarea spitalelor de campanie;

f) asigură acordarea prin structuri de specialitate a asistenţei medicale de urgenţă;

g) participă, la solicitare, potrivit disponibilităţilor, la misiuni de cercetare CBRN;

h) participă, potrivit disponibilităţilor şi în condiţiile legii, cu subunităţi specializate, autospeciale, mijloace şi materiale consumabile pentru decontaminare, la misiuni de decontaminare a populaţiei, a unor categorii de tehnică şi mijloace de transport sau a căilor de comunicaţii rutiere;

i) participă, la solicitare, la misiuni de supraveghere a gradului de contaminare în mediul urban şi rural, evaluare a efectelor contaminării şi supraveghere a gradului de contaminare;

j) participă, la solicitare, la misiuni de verificare a decontaminării populaţiei, tehnicii, căilor de transport şi a clădirilor cu personalul şi tehnica din unităţile specializate;

k) participă, la solicitare, la evaluarea riscurilor determinate de producerea unor explozii necontrolate ale muniţiei rămase din timpul conflictelor armate;

l) asigură, la solicitare, intervenţia operativă cu mijloace şi materiale, în vederea neutralizării efectelor unor materiale periculoase;

m) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.

Art. 25. - Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, denumit în continuare MCPN, asigură funcţiile de sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeplinind misiuni specifice protejării patrimoniului cultural naţional.

Art. 26. - Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, denumit în continuare MCSI, asigură funcţiile de sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor situaţii de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită de tipul accidentelor nucleare şi/sau urgenţelor radiologice, fără a se limita numai la acestea, îndeplinind următoarele misiuni:

a) asigură, cu sprijinul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale al MAI şi al celorlalte componente ale sistemului naţional de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, funcţionarea reţelei de comunicaţii-informatică pentru structurile implicate în gestionarea situaţiilor de urgenţă;

b) asigură legăturile de telecomunicaţii speciale, potrivit solicitărilor;

c) participă alături de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, MAI, MApN şi operatorii de telefonie mobilă la asigurarea reţelelor de comunicaţii de cooperare interinstituţională;

d) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.

Art. 27. - Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, denumit în continuare MECMA, prin structurile proprii şi/sau cele din coordonare, asigură funcţiile de sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor situaţii de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită, de tipul căderi de obiecte din atmosferă şi din cosmos, avariere gravă a sistemelor de gospodărire comunală, accidente chimice cu implicaţii în afara amplasamentului, fără a se limita numai la acestea, îndeplinind următoarele misiuni:

a) monitorizează, atunci când se dispune această măsură, prin operatorii economici de profil, obiectivele sau instalaţiile economice sursă de risc chimic, de incendiu şi explozii, care pot avea efecte asupra infrastructurii reţelelor de transport, energiei electrice, gazelor naturale, lucrărilor hidrotehnice, precum şi în domeniul asigurării funcţionării corespunzătoare a sistemelor de gospodărire comunală;

b)  participă, prin operatorii economici din subordine/coordonare, la evaluarea riscurilor asupra populaţiei şi mediului ca urmare a nefuncţionării sau funcţionării necorespunzătoare a obiectivelor economice;

c) asigură, prin operatorii economici de profil, refacerea operativă a avariilor produse în reţelele de transport şi distribuţie a energiei electrice şi a gazelor naturale;

d) asigură, prin operatorii specializaţi, furnizarea energiei electrice pentru iluminat, încălzire şi alte utilităţi pentru populaţia afectată sau în sprijinul gestionării situaţiei de urgenţă;

e) asigură, în limita posibilităţilor tehnice şi a dotărilor, energia electrică şi termică în taberele de sinistraţi/evacuaţi;

f) asigură refacerea operativă a avariilor produse în reţelele de transport aparţinând reţelelor de utilităţi publice;

g) participă, potrivit competenţelor, la monitorizarea activităţilor în domeniul nuclear;

h) participă alături de CNCAN şi operatorii economici de pe teritoriul naţional la evaluarea/cercetarea cauzelor producerii accidentului nuclear/urgenţei radiologice;

i) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.

Art. 28. - Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, denumit în continuare MECTS, asigură funcţiile de sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor situaţii de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită, de tipul accidente nucleare şi/sau urgenţe radiologice, căderi de obiecte din atmosferă şi din cosmos, avariere gravă a sistemelor de gospodărire comunală, accidente chimice cu implicaţii în afara amplasamentului, fără a se limita numai la acestea, realizând următoarele misiuni:

a) participă, prin Agenţia Spaţială Română, alături de alte structuri cu atribuţii, la evaluarea riscurilor determinate de căderi de obiecte din atmosferă sau din cosmos, cu prioritate pentru cele care deţin surse radioactive/nucleare;

b) participă la acţiunile de informare şi educare preventivă a populaţiei înainte şi pe timpul manifestării unor situaţii de urgenţă;

c) pune la dispoziţia autorităţilor locale unele spaţii de cazare şi hrănire, în vederea cazării temporare a persoanelor evacuate;

d) participă la elaborarea programelor de evaluare şi prognoză a dispersiei norului radioactiv şi a zonelor de contaminare;

e) efectuează, prin structurile de specialitate, măsurători ale radioactivităţii terenului, clădirilor, factorilor de mediu în zonele contaminate radioactiv şi transmite datele obţinute, pe baza procedurilor proprii;

f) elaborează proceduri şi metode de colectare, transport şi depozitare a deşeurilor radioactive, cu autorizarea CNCAN;

g) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.

Art. 29. - Ministerul Mediului şi Pădurilor, denumit în continuare MMP, asigură funcţiile de sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor situaţii de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită, de tipul accidente nucleare şi/sau urgenţe radiologice, accidente chimice cu implicaţii în afara amplasamentului, căderi de obiecte din atmosferă şi din cosmos, poluări marine în zona costieră, avariere gravă a sistemelor de gospodărire comunală, incendii, altele decât cele la fondul forestier, fără a se limita numai la acestea, realizând următoarele misiuni:

a)  participă la evaluarea riscului contaminării radioactive/chimice a solului, apei şi aerului;

b) participă la evaluarea riscului contaminării cu substanţe poluante a solului şi apei în zona costieră;

c) monitorizează factorii de mediu, în special direcţia şi viteza vântului;

d) informează autorităţile şi populaţia cu privire la evoluţia situaţiei meteorologice şi hidrologice;

e) participă cu specialişti, potrivit competenţelor şi tipului situaţiei de urgenţă, la acţiuni de stabilire a perimetrelor de securitate/siguranţă;

f) verifică şi monitorizează calitatea apei potabile şi factorilor de mediu;

g) supraveghează gradul de contaminare a culturilor, fondului forestier şi păşunilor şi evaluează efectele directe şi indirecte asupra oamenilor, animalelor şi mediului;

h) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.

Art. 30. - Ministerul Sănătăţii, denumit în continuare MS, asigură funcţiile de sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeplinind următoarele misiuni:

a) monitorizează starea de sănătate a populaţiei, supraveghează gradul de contaminare şi evaluează efectele asupra sănătăţii;

b) evaluează riscurile îmbolnăvirii în masă a populaţiei, ale apariţiilor unor epidemii, pandemii sau contaminări de produse vegetale;

c) evaluează riscurile contaminării radioactive a aerului, solului şi apei;

d) evaluează riscul de îmbolnăvire/intoxicare/contaminare pe timpul manifestării situaţiilor de urgenţă specifice;

e) participă la evaluarea riscurilor contaminării chimice a produselor vegetale şi de origine animală;

f) informează şi asigură educarea preventivă a populaţiei cu privire la modul de protecţie individuală şi colectivă;

g) participă la acţiunile de stabilizare şi triaj medical;

h) participă la salvarea persoanelor contaminate/intoxicate şi dispuse în zonele contaminate, atunci când nu este posibilă evacuarea acestora de către structurile de intervenţie;

i) participă la transportul sanitar şi evacuarea cu mijloace de intervenţie specifice a persoanelor care au suferit afecţiuni;

j) coordonează şi/sau participă la acţiunile de stabilizare şi triaj medical, transport sanitar şi evacuare cu mijloace de intervenţie specifice a persoanelor contaminate sau dispuse în zone de planificare la urgenţă;

k) gestionează informaţiile despre victime şi răniţi de cetăţenie română şi străină, internaţi în reţeaua sanitară sau care necesită tratament de specialitate şi sunt contaminaţi chimic, radioactiv ori suferă de boala de iradiere şi sunt internate în unităţile spitaliceşti proprii;

l) participă la acordarea primului ajutor medical de urgenţă;

m) asigură pregătirea unor capacităţi de spitalizare, în vederea preluării persoanelor rănite, iradiate, rănite şi contaminate;

n) asigură primul ajutor prespitalicesc şi asistenţa medicală pentru structurile de intervenţie operativă;

o) asigură preluarea medicamentelor şi a instrumentarului, precum şi a altor materiale sanitar-farmaceutice provenite din ajutoare internaţionale şi distribuirea acestora către structurile abilitate;

p) stabileşte măsurile profilactice specifice;

q) verifică şi monitorizează calitatea apei potabile;

r) participă cu personal specializat, tehnică şi echipamente pentru efectuarea decontaminării persoanelor rănite;

s) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.

Art. 31. - Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, denumit în continuare MTÎ, asigură funcţiile de sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor situaţii de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită, de tipul incendiilor, accidentelor nucleare şi/sau urgenţe radiologice, accidentelor chimice cu implicaţii în afara amplasamentului, căderilor de obiecte din atmosferă şi din cosmos, poluărilor marine în zona costieră, avarierii grave a sistemelor de gospodărire comunală, fără a se limita numai la acestea, realizând următoarele misiuni:

a) monitorizează, prin structurile din subordine/coordonare, situaţiile de urgenţă produse în apropierea căilor de comunicaţii rutiere, feroviare sau a obiectivelor aeriene;

b) monitorizează căile de transport şi transporturile efectuate, potrivit competenţelor, şi asigură informarea atunci când apar blocaje, avarierea acestora sau alte disfuncţii de interes operativ în domeniul situaţiilor de urgenţă;

c) asigură transportul, atunci când situaţia o impune, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare, a populaţiei şi a unor categorii de materiale din zonele afectate sau posibil a fi afectate de producerea unor situaţii de urgenţă de amploare;

d) asigură transportul, atunci când situaţia o impune, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare, a populaţiei şi a unor categorii de materiale din localităţile de unde se dispune evacuarea;

e) asigură transportul, atunci când situaţia o impune, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare, a animalelor din localităţile unde se dispune evacuarea;

f) participă prin structurile din subordine/coordonare, potrivit prevederilor legale în vigoare, atunci când situaţia o impune, la transportul unor categorii de forţe şi mijloace în/din zonele de intervenţie;

g) asigură măsurile de siguranţă şi de control al circulaţiei, potrivit domeniului de competenţă;

h) participă la elaborarea graficului şi variantelor de transport al populaţiei şi al bunurilor materiale care se evacuează;

i) participă cu personalul propriu, tehnica şi echipamentele de spălare a garniturilor de tren la efectuarea decontaminării radioactive a acestora, potrivit precizărilor furnizate de structurile abilitate;

j) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.

Art. 32. - Serviciul Român de Informaţii, denumit în continuare SRI, asigură funcţiile de sprijin în situaţia producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor situaţii de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită, de tipul evenimente de natură CBRN, explozii necontrolate ale muniţiei rămase din timpul conflictelor armate, evenimente publice de amploare care pot genera situaţii de urgenţă. Structurile SRI participă la înlăturarea efectelor situaţiilor de urgenţă, la solicitare, în măsura disponibilităţii.

Art. 33. - Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, denumit în continuare STS, asigură funcţiile de sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor situaţii de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită, prin participarea la următoarele tipuri de misiuni:

a) asigură, cu sprijinul MCSI, MAI şi al celorlalte componente ale sistemului naţional de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, funcţionarea reţelei de comunicaţii-informatică pentru structurile implicate în gestionarea situaţiilor de urgenţă;

b) asigură legăturile de telecomunicaţii speciale potrivit solicitărilor;

c) participă alături de MCSI, MAI, MApN şi operatorii de telefonie mobilă la asigurarea reţelelor de comunicaţii de cooperare interinstituţională;

d) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.

Art. 34. -Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, denumită în continuare ANSVSA, asigură funcţiile de sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor situaţii de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită, de tipul accidente nucleare şi/sau urgenţe radiologice, accidente chimice cu implicaţii în afara amplasamentului, căderi de obiecte din atmosferă şi din cosmos, poluări marine în zona costieră, fără a se limita numai la acestea, realizând următoarele misiuni:

a) monitorizează contaminarea produselor vegetale şi animale;

b) verifică şi monitorizează calitatea apei potabile, expuse contaminării radioactive sau chimice;

c) înştiinţează autorităţile despre stările potenţial generatoare de situaţii de urgenţă ca urmare a contaminării cu substanţe chimice toxice industriale, radioactive sau alţi poluanţi;

d) înştiinţează autorităţile asupra stărilor potenţial generatoare de situaţii de urgenţă ca urmare a poluării în zona costieră;

e) evaluează riscurile privind contaminarea de natură chimică sau radioactivă a aerului, solului şi apei;

f) evaluează riscurile apariţiilor unor epidemii/pandemii sau contaminări de produse vegetale ca urmare a producerii contaminării;

g) participă cu personal, tehnică şi echipamente pentru efectuarea decontaminării animalelor;

h) asigură participarea cu personal, tehnică şi echipamente pentru efectuarea decontaminării animalelor, atunci când situaţia o impune;

i) asigură supravegherea gradului de contaminare cu substanţe chimice industriale/radioactive sau poluanţi şi evaluarea efectelor asupra sănătăţii animale şi umane;

j) asigură coordonarea activităţilor de ecarisare a teritoriului de animalele decedate ca urmare a producerii unor situaţii de urgenţă;

k) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.

Art. 35. - Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN, asigură funcţiile de sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeplinind misiuni specifice în cazul producerii unor situaţii de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită de tipul accidente nucleare şi/sau urgenţe radiologice, fără a se limita numai la acestea, realizând următoarele misiuni:

a) înştiinţează autorităţile cu responsabilităţi în domeniu despre stările potenţial generatoare de situaţii de urgenţă din domeniul nuclear/radiologie, precum şi despre iminenţa producerii unui eveniment cu sursă naţională sau cu efecte transfrontaliere;

b) înştiinţează autorităţile internaţionale şi ţările vecine în legătură cu producerea unei situaţii de urgenţă determinate de contaminarea radiologica sau nucleară, potrivit convenţiilor internaţionale în domeniu;

c) monitorizează activităţile în domeniul nuclear;

d) monitorizează obiectivele sursă de risc nuclear şi/sau radiologie, precum şi transporturile de combustibil nuclear şi materiale radioactive;

e) monitorizează pericolele şi riscurile cu efecte transfrontaliere semnalate în plan extern şi asigură colaborarea cu organismele autorizate în domeniu, la nivel naţional;

f) evaluează riscurile de natură radiologica şi nucleară;

g) participă la evaluarea/cercetarea cauzelor producerii situaţiilor de urgenţă din domeniul nuclear/radiologie;

h) pune la dispoziţie, la solicitare, specialişti care să asigure, potrivit competenţelor, consilierea factorilor de decizie.

Art. 36. - Societatea Naţională de Cruce Roşie, denumită în continuare SNCR, asigură funcţiile de sprijin în cazul producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă ai MAI, prin asigurarea următoarelor misiuni:

a) asigură gestionarea, alături de alte structuri abilitate, a informaţiilor despre victime - persoane cu cetăţenie română sau altă cetăţenie şi cooperarea cu structurile de profil internaţionale;

b) participă la primirea şi cazarea persoanelor evacuate;

c) participă la instalarea taberelor de evacuaţi/refugiaţi;

d) participă la acordarea primului ajutor prespitalicesc;

e) asigură preluarea, potrivit legii, a unor categorii de medicamente şi instrumentar medical şi a altor materiale sanitar-farmaceutice şi produse de uz veterinar provenite din ajutoare internaţionale şi distribuirea acestora către structurile abilitate;

f) asigură constituirea şi gestionarea unor bănci date, precum şi de materiale şi alimente necesare ajutorării populaţiei afectate de producerea unor situaţii de urgenţă;

g) participă la asigurarea măsurilor profilactice specifice, în vederea prevenirii îmbolnăvirilor în masă;

h) asigură, contra cost, apa şi alte categorii de alimente de primă necesitate şi medicamente pentru persoanele aflate în imposibilitatea de a se deplasa, fără plata serviciilor de transport sau/şi asistenţă la domiciliu;

i) participă la asigurarea măsurilor necesare pentru realizarea protecţiei populaţiei în adăposturi colective;

j) asigură cazarea temporară a persoanelor evacuate;

k) participă la asigurarea asistenţei umanitare de urgenţă.

Art. 37. - Celelalte componente ale Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (SNMSU) asigură funcţiile de sprijin în situaţia producerii unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI, îndeplinind misiuni specifice potrivit domeniului de competenţă.

Art. 38. - (1) MAI îndeplineşte funcţii de sprijin pentru asigurarea managementului tipurilor de risc generatoare de situaţii de urgenţă, gestionate de alte ministere şi instituţii publice centrale, potrivit reglementărilor în vigoare.

(2) Misiunile asociate funcţiilor de sprijin pe care MAI le are în responsabilitate şi care pot fi îndeplinite de către structurile din subordinea/coordonarea ministerului sunt prevăzute în anexa nr. 1.

CAPITOLUL V

Conducerea şi coordonarea

Art. 39. - Ordinele/Dispoziţiile privind întrebuinţarea structurilor din subordinea/coordonarea MAI pentru gestionarea unor situaţii de urgenţă din domeniul de competenţă şi realizarea funcţiilor de sprijin constituie atributul:

a) comandanţilor/şefilor structurilor teritoriale, în cazul acţiunilor de intervenţie estimate a se desfăşura în zona de competenţă;

b) inspectorilor generali (similari), în cazul acţiunilor de intervenţie în care sunt necesare forţe şi mijloace din afara zonei de competenţă a structurii teritoriale.

Art. 40. - (1) Pentru a asigura permanenta informare a Comitetului ministerial în cazul producerii situaţiilor de urgenţă, transmiterea informaţiilor se realizează prin rapoarte operative preliminare, de intervenţie şi de evaluare a intervenţiei.

(2) Raportarea acţiunilor de intervenţie se efectuează de către organismele nominalizate la art. 4 şi are ca scop informarea operativă a structurilor de conducere. Se realizează prin culegerea, analizarea şi prelucrarea informaţiilor şi datelor transmise pe timpul organizării, pregătirii şi desfăşurării acţiunilor de intervenţie, în vederea concentrării oportune şi coordonării unitare a forţelor şi mijloacelor, precum şi pentru aprecierea desfăşurării intervenţiei.

(3) In stare de normalitate sau în situaţia în care nu sunt activate centrele pentru coordonarea şi conducerea intervenţiei, rapoartele operative şi cele de intervenţie se primesc şi se transmit, pe cale ierarhică, potrivit precizărilor ordinelor şi dispoziţiilor de linie ale ministrului administraţiei şi internelor şi ale secretarului de stat, şef al Departamentului ordine şi siguranţă publică, respectiv ale secretarului de stat pentru relaţia cu instituţiile prefectului, sau rapoartelor stabilite prin arhitectura Sistemului de Management Informaţional pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare SMISU, la nivel naţional, ministerial şi judeţean.

(4) Raportarea operativă se va face imediat şi pe timpul producerii situaţiei de urgenţă, folosind mijloacele de comunicaţii şi informatică.

(5) Rapoartele privind producerea unei situaţii de urgenţă şi cele referitoare la întrebuinţarea structurilor pe timpul asigurării misiunilor din domeniul de competenţă al IGSU vor fi transmise către CON.

(6) Rapoartele privind producerea unei situaţii pe linia ordinii şi siguranţei publice şi cele cu privire la întrebuinţarea structurilor vor fi transmise catre COC/CNCAOP.

(7) Rapoartele privind producerea situaţiilor de urgenţă determinate de avarierea gravă a sistemelor de gospodărire comunală vor fi transmise către DGRIP din cadrul MAI.

(8) Informaţiile ce vor fi centralizate şi care vor constitui baza de date în vederea elaborării rapoartelor către Comitetul Naţional, Comitetul ministerial sau Centrul de decizie al CNCAOP, după caz, sunt cele prevăzute în anexa nr. 2.

Art. 41. - (1) Conducerea structurilor MAI care îndeplinesc misiuni ca urmare a producerii unor situaţii de urgenţă este asigurată de către Comitetul ministerial sau CNCAOP, după caz.

(2) Conducerea structurilor inspectoratelor generale/similar este asigurată de către inspectorul general/similar.

(3) Conducerea inspectoratelor judeţene/similar este asigurată de către inspectorul şef/similar.

(4) Conducerea nemijlocită a operaţiunilor de intervenţie se asigură de comandantul acţiunii, împuternicit potrivit legii, care poate fi ajutat în îndeplinirea sarcinilor de către grupa operativă şi punctul operativ avansat.

(5) Până la sosirea la faţa locului a comandantului acţiunii, conducerea operaţiunilor se asigură de comandantul sau de şeful formaţiunii de intervenţie din serviciul de urgenţă, cu sprijinul reprezentanţilor autorităţii administraţiei publice locale sau al patronului, după caz.

(6) Raportarea privind evoluţia situaţiei operative se realizează ierarhic până la nivelul conducerii MAI prin inspectoratele generale.

Art. 42. - (1) Coordonarea se realizează prin centrele operaţionale ale structurilor cu atribuţii, după cum urmează:

a) pentru situaţiile de urgenţă din domeniul riscurilor naturale, tehnologice sau biologice care nu presupun evenimente publice de amploare şi pot genera situaţii de urgenţă, de către Centrul Operaţional Naţional;

b) pentru evenimente publice de amploare ce pot genera situaţii de urgentă, de către Centrul operativ de conducere al CNCAOP;

c) la nivelul inspectoratelor generale/similar, de către centrele operaţionale/dispecerate, respectiv CON în cazul IGSU;

d) la nivel judeţean coordonarea structurilor de intervenţie se realizează prin centrele operaţionale ale inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă sau al altor structuri, după caz.

(2) Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă de amploare şi complexitate ridicată, potrivit procedurilor în vigoare, se activează următoarele structuri de coordonare/conducere a intervenţiei:

a) Centrul Naţional de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei, denumit în continuare CNCCI, cu sediul în localitatea Ciolpani şi back-up-ul dispus în localul IGSU din Bucureşti;

b) centrele judeţene de coordonare şi conducere a intervenţiei, denumite în continuare CJCCI, cu locaţiile stabilite de către fiecare inspectorat pentru situaţii de urgenţă.

(3) CNCCI poate funcţiona parţial sau total încadrat, conform procedurilor de activare pe faze, astfel:

a) galben - alertă: toate atribuţiile privind gestionarea situaţiei de urgenţă aflate în această fază se transferă personalului din tura de serviciu de la CNCCI, care se suplimentează cu specialişti din structurile specializate ale IGSU; activitatea se desfăşoară, conform procedurilor, în spaţiile alocate CNCCI;

b) portocaliu - activare parţială a CNCCI: personalul din faza precedentă - galben, care se suplimentează cu specialişti din alte structuri specializate ale IGSU, precum şi cu reprezentanţi ai instituţiilor publice centrale responsabile sau care îndeplinesc funcţii de sprijin în gestionarea tipului de risc manifestat, conform legislaţiei în vigoare; activitatea se desfăşoară în spaţiile alocate CNCCI, conform procedurilor;

c) roşu - activare totală: personalul din faza precedentă - portocaliu este suplimentat, până la încadrarea completă prevăzută în organigrama CNCCI, cu specialişti din cadrul tuturor instituţiilor publice centrale cu atribuţii în managementul situaţiilor de urgenţă, conform legislaţiei în vigoare; activitatea se desfăşoară în spaţiile alocate CNCCI, conform procedurilor.

(4) La nivel judeţean/al municipiului Bucureşti - Centrul operaţional judeţean/al municipiului Bucureşti care îşi desfăşoară activitatea pe timp de normalitate îşi creşte capacitatea de management prin alertarea personalului din structurile proprii şi din alte structuri specializate, activându-se CJCCI, respectiv CMBCCI.

(5) Atât la nivel naţional, cât şi la nivel judeţean, Comitetul Naţional, respectiv comitetele judeţene/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă, funcţionează în aceeaşi locaţie cu CNCCI, respectiv CJCCI/CMBCCI, atunci când evoluţia situaţiei de urgenţă va impune activarea centrelor, în baza procedurilor aprobate, pe cele 3 faze.

Art. 43. - (1) Structurile din subordinea/coordonarea MAI, prin centrele operaţionale/dispecerate, asigură pregătirea, organizarea, coordonarea şi cooperarea pe timpul acţiunilor de răspuns, precum şi elaborarea planurilor de intervenţie şi cooperare şi a procedurilor specifice de intervenţie, corespunzător tipurilor de risc generatoare de situaţii de urgenţă, evidenţiate în planurile de analiză şi acoperire a riscurilor.

(2) Cooperarea structurilor din subordinea/coordonarea MAI se va realiza prin centrele operaţionale/dispecerate.

(3) Responsabilitatea privind modul de conducere şi coordonare a structurilor revine conducătorilor instituţiilor, potrivit competenţelor conferite de lege.

(4) In toate situaţiile de urgenţă, la organizarea cooperării se vor specifica modalităţile de intervenţie şi relationarea forţelor care au atribuţii în domeniu.

(5) Informaţiile privind producerea situaţiilor de urgenţă se primesc în centrul operaţional/dispeceratul structurilor teritoriale ale instituţiilor din cadrul MAI, de regulă, prin sistemul unic de apeluri în situaţii de urgenţă - 112.

(6) Intre centrele operaţionale/operative legăturile de comunicaţii trebuie realizate astfel încât să asigure comunicarea cu CNCCI, CNCAOP, CON din cadrul IGSU, CANURdin cadrul IGSU, centrele operaţionale pentru situaţii de urgenţă ale structurilor din subordinea ministerului, cu cele ale ministerelor şi instituţiilor publice centrale şi centrele operative judeţene implicate, cu comandantul acţiunii, punctul de comandă mobil înaintat şi şefii de dispozitive.

CAPITOLUL VI

Documente operative şi de conducere

Art. 44. - (1) In vederea punerii în aplicare a prevederilor prezentului regulament, structurile cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de urgenţă şi asigurarea funcţiilor de sprijin elaborează, fără a se limita la acestea, următoarele documente:

a) la nivelul instituţiilor publice centrale:

1. planuri/protocoale de cooperare;

2. planul de asigurare cu resurse umane, materiale şi financiare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;

3. standarde operaţionale;

4. proceduri specifice;

b) la nivelul IGSU:

1. planuri/protocoale de cooperare;

2. planuri de intervenţie pe tipuri de risc;

3. planul de asigurare cu resurse umane, materiale şi financiare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;

4. concepţia generală privind planificarea, pregătirea, organizarea şi desfăşurarea acţiunilor de răspuns;

5. rapoarte operative;

6. schema cu riscurile teritoriale;

7. catalogul naţional cuprinzând clasificarea localităţilor, a instituţiilor, a operatorilor economici şi a obiectivelor speciale din punctul de vedere al protecţiei civile;

8. metodologii, norme, normative, regulamente, instrucţiuni;

9. standarde operaţionale;

10. proceduri pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;

11. harta cu organizarea intervenţiei la nivel naţional;

12. planul de evacuare în situaţii de urgenţă şi cel în caz de conflict armat;

13. ordine pentru intervenţie/evacuare;

c) la nivelul celorlalte inspectorate generale (similare):

1. planuri/protocoale de cooperare;

2. planuri de protecţie şi intervenţie în situaţii de protecţie civilă;

3. planuri de evacuare;

4. planul de asigurare cu resurse umane, materiale şi financiare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;

5. metodologii, norme, normative, regulamente, instrucţiuni;

6. standarde operaţionale;

7. proceduri pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;

d) la nivelul inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene/al municipiului Bucureşti:

1. planuri/protocoale de cooperare;

2. planuri de intervenţie pe tipuri de risc;

3. planuri operative de intervenţie;

4. planuri operative de intervenţie la obiectivele de risc;

5. planul de asigurare cu resurse umane, materiale şi financiare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;

6. concepţia specifică privind planificarea, pregătirea, organizarea şi desfăşurarea acţiunilor de răspuns;

7. schema cu riscurile teritoriale din zona de competenţă;

8. planul de înştiinţare şi alarmare;

9. catalogul local cuprinzând clasificarea localităţilor, a instituţiilor, a operatorilor economici şi a obiectivelor speciale din punctul de vedere al protecţiei civile;

10. proceduri pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;

11. harta cu organizarea intervenţiei în zona de competenţă;

12. planurile de evacuare în situaţii de urgenţă şi cele în caz de conflict armat;

e) la nivelul inspectoratelor judeţene/al municipiului Bucureşti (altele decât inspectoratele judeţene/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă):

1. planuri/protocoale de cooperare;

2. planuri de protecţie şi intervenţie în situaţii de protecţie civilă;

3. planuri de evacuare;

4. planuri operative de intervenţie;

5. planul de asigurare cu resurse umane, materiale şi financiare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;

6. harta cu întrebuinţarea forţelor şi mijloacelor.

(2) In vederea îndeplinirii responsabilităţilor specifice, conducătorii instituţiilor pot decide întocmirea şi a altor tipuri de documente.

Art. 45. - Schema fluxului informaţional pentru managementul situaţiilor de urgenţă din domeniul de competenţă al MAI este prevăzută în anexa nr. 3.

CAPITOLUL VII

Dispoziţii finale

Art. 46. -Atribuţiile comitetelor ministeriale şi ale centrelor operative, precum şi competenţele acestora sunt cele prevăzute de legislaţia specifică domeniului situaţiilor de urgenţă.

Art. 47. - Detalierea rolului, locului şi responsabilităţilor structurilor reprezentate în CNCCI sunt precizate în regulamentul de organizare şi funcţionare al acestuia, elaborat de IGSU şi aprobat prin hotărâre a Guvernului.

Art. 48. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul regulament.

ANEXA Nr. 1 la regulament

Tipuri de misiuni pe care structurile Ministerului Administraţiei şi Internelor le pot desfăşura în vederea asigurării funcţiilor de sprijin stabilite în competenţă

I. Monitorizarea pericolelor şi riscurilor specifice, precum şi a efectelor negative ale acestora:

1. Monitorizarea pericolelor

a) monitorizarea obiectivelor economice sursă de risc chimic;

b) cercetarea şi monitorizarea contaminării chimice şi radioactive potrivit dotării şi competenţelor;

c) monitorizarea riscurilor care pot produce evenimente publice de amploare ce pot genera situaţii de urgenţă;

d) monitorizarea incendiilor la fondul forestier;

e) monitorizarea incendiilor, mai puţin cele la fondul forestier;

f) participarea la monitorizarea inundaţiilor;

g) monitorizarea căilor de comunicaţii ca urmare a producerii fenomenului de polei;

h) participarea la monitorizarea poluărilor în zona marină şi costieră;

i) monitorizarea unor evenimente datorate avarierii sistemului de gospodărire comunală;

j) monitorizarea zonelor în care au fost descoperite muniţii neexplodate din timpul conflictelor militare;

k) monitorizarea efectelor situaţiilor de urgenţă determinate de accidente de amploare pe căile de transport;

l) monitorizarea obiectivelor economice sursă de risc la incendii şi explozii;

m) monitorizarea elementelor de infrastructură critică naţională şi/sau europeană specifice.

2. Evaluarea riscurilor:

a) contaminări chimice, biologice, radioactive ale aerului, solului şi apei;

b) cutremure, alunecări, prăbuşiri de teren în zone locuite, miniere, cu elemente de infrastructură şi zone nepopulate;

c) explozii şi incendii;

d) căderi de obiecte din atmosferă sau din cosmos;

e) contaminări de produse vegetale şi produse de origine animală, epizootii şi zoonoze;

f) avarierea gravă a sistemelor de gospodărire comunală;

g) atacuri teroriste şi managementul consecinţelor acestora;

h) blocarea sau surprinderea persoanelor şi/sau animalelor în medii ostile vieţii;

i) evenimente publice de amploare;

j) avalanşe;

k) inundaţii, accidente grave.

3. Cercetarea cauzelor producerii unor situaţii de urgenţă şi evaluarea acţiunilor de prevenire şi răspuns în situaţii de urgenţă:

a) analizarea condiţiilor care au determinat producerea unei situaţii de urgenţă;

b) analizarea modului în care structurile cu atribuţii şi-au îndeplinit sarcinile legale;

c) analizarea acţiunilor desfăşurate în vederea prevenirii unei situaţii de urgenţă;

d) analizarea disfuncţiilor apărute pe timpul gestionării situaţiei de urgenţă, care au determinat agravarea situaţiei gestionate sau apariţia unora complementare;

e) determinarea posibilităţii producerii situaţiilor de urgenţă în domeniile de competenţă pentru care se asigură monitorizarea şi evaluarea pericolelor şi riscurilor specifice.

4. Centralizarea datelor şi informaţiilor în vederea informării structurilor de management stabilite la nivelul ministerului:

a) primirea/transmiterea rapoartelor preliminare, a celor de situaţie operativă şi de evaluare a intervenţiei;

b) centralizarea, analizarea şi prelucrarea datelor furnizate prin rapoarte la nivelul unităţii/subunităţii;

c) transmiterea datelor şi informaţiilor către structurile ierarhic superioare;

d) întocmirea sintezelor operative în vederea informării Comitetului ministerial pentru situaţii de urgenţă sau Centrului de decizie al CNCAOP;

e) elaborarea sintezelor operative în vederea informării Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă.

II. Informarea, înştiinţarea şi avertizarea:

1. Informarea şi educarea preventivă a populaţiei

a) pregătirea şi prezentarea de lecţii în sistemul educaţional de toate gradele;

b) pregătirea şi prezentarea de informări şi materiale documentare în cadrul sistemului instituţional de pregătire a personalului propriu;

c) pregătirea şi prezentarea prin mass-media a unor materiale cu caracter instructiv-educativ;

d) generalizarea şi promovarea experienţei pozitive prin mijloacele la dispoziţia structurilor;

e) informarea celorlalte autorităţi despre probabilitatea producerii unei situaţii de urgenţă, efectele probabile, modul de cooperare şi măsurile de protecţie ce trebuie adoptate;

f) coordonarea acţiunilor de formare şi pregătire profesională a personalului de specialitate cu atribuţii în domeniul situaţiilor de urgenţă în calitate de autoritate de reglementare.

2. Inştiinţarea autorităţilor administraţiei publice:

a) despre stările potenţial generatoare de situaţii de urgenţă;

b) despre iminenţa producerii situaţiilor de urgenţă, atunci când se deţin informaţii în acest sens;

c) despre situaţiile de urgenţă cu efect transfrontalier, atunci când se deţin informaţii în acest sens înaintea operatorilor economici sursă de risc;

d) despre probabilitatea producerea situaţiei de urgenţă, efectele probabile, modul de cooperare şi măsurile de protecţie ce trebuie adoptate.

3. Avertizarea populaţiei:

a) în ceea ce priveşte iminenţa manifestării unei situaţii de urgenţă;

b) transmiterea către populaţie şi structurile interesate a unor informaţii privind producerea unor situaţii de urgenţă cu efecte asupra populaţiei şi mediului.

III. Planificarea şi pregătirea resurselor şi serviciilor:

a) pregătirea din timp a capabilitătilor ce vor acţiona în folos propriu şi în sprijinul autorităţilor administraţiei publice locale, la solicitare;

b) menţinerea în permanentă stare de funcţionare a mijloacelor tehnice, echipamentelor şi materialelor destinate intervenţiei;

c) pregătirea continuă a personalului asupra modului de acţiune;

d) punerea la dispoziţie a resurselor umane, financiare şi materiale în vederea desfăşurării misiunilor de intervenţie.

IV. Realizarea legăturilor de comunicaţii şi informatică:

Structurile MAI au atribuţii numai în ceea ce priveşte asigurarea misiunilor specifice în folosul capabilitătilor proprii şi nu în sprijinul altor instituţii cu atribuţii în managementul situaţiilor de urgenţă, acest tip de misiuni putând fi executate, la ordin, cu sprijinul tehnic şi logistic al componentelor SNMSU care au în dotare mijloace tehnice adecvate.

V. Căutarea, descarcerarea şi salvarea persoanelor şi animalelor:

a) căutarea persoanelor aflate în dificultate sau date dispărute;

b) salvarea/descarcerarea persoanelor surprinse în medii ostile vieţii;

c) participarea la acţiuni de salvare a persoanelor blocate/surprinse la înălţimi;

d) participarea la acţiuni de distrugere a zăpoarelor de gheaţă sau de degajare a elementelor care blochează cursurile de apă;

e) asigurarea măsurilor de stabilizare şi triaj medical pentru persoanele care au fost afectate fizic, contaminate sau intoxicate ca urmare a producerii unor situaţii de urgenţă;

f) participarea la căutarea şi salvarea animalelor surprinse în medii ostile vieţii;

g) transport sanitar şi evacuare cu mijloace de intervenţie specifice;

h) salvarea persoanelor aflate în pericol şi surprinse pe mare sau în zona de litoral;

i) scoaterea persoanelor decedate din locuri greu accesibile;

j) deblocarea persoanelor surprinse în locuinţe, subsoluri sau lifturi, când nu există alte posibilităţi tehnice de acces;

k) gestionarea informaţiilor despre victime - persoane cu cetăţenie română;

l) gestionarea informaţiilor despre victime - persoane de altă cetăţenie decât cea română.

VI.  Evacuarea persoanelor, populaţiei, bunurilor materiale şi a valorilor de patrimoniu periclitate:

a) asigurarea măsurilor pentru evacuare;

b) evidenţa populaţiei evacuate;

c) evacuarea de urgenţă, pe calea aerului, apei sau rutier, a cetăţenilor aflaţi în pericol şi/sau a unor categorii de bunuri materiale;

d) participarea la evacuarea persoanelor şi/sau animalelor în afara zonelor contaminate chimic, biologic, radiologie, nuclear sau cu pericol de explozii ori intoxicări;

e) evacuarea populaţiei existente în interiorul perimetrului de securitate/siguranţă;

f)  asigurarea primirii şi cazării persoanelor evacuate/refugiate;

g) instalarea taberelor de evacuaţi/refugiaţi;

h) transportul populaţiei din zonele afectate de situaţii de urgenţă;

i) participarea la evacuarea valorilor culturale importante şi a bunurilor de patrimoniu;

j) securitatea zonelor evacuate;

k) controlul şi îndrumarea circulaţiei;

l) evacuarea fondului arhivistic naţional;

m) asigurarea condiţiilor de subzistenţă în taberele de evacuaţi/refugiaţi;

n) transportul, atunci când situaţia o impune, al personalului de intervenţie aparţinând echipelor internaţionale sau al unor mijloace tehnice aparţinând acestora;

o) asigurarea protecţiei persoanelor cu funcţii de conducere din instituţiile fundamentale ale statului în locurile în care acestea vor fi evacuate şi a pazei noilor sedii de lucru, precum şi a reşedinţelor puse la dispoziţie;

p) recepţia şi depozitarea unor categorii de bunuri evacuate/valori de patrimoniu.

VII. Acordarea asistenţei medicale de urgenţă:

a) suplimentarea capacităţii de spitalizare pentru fiecare unitate spitalicească proprie, din subordine sau coordonare;

b) instalarea spitalelor de campanie;

c) instalarea unor puncte de prim ajutor în afara unităţilor spitaliceşti;

d) instalarea unor puncte de triaj medical în afara unităţilor spitaliceşti;

e) asigurarea asistenţei medicale pentru structurile de intervenţie operativă;

f) acordarea asistenţei medicale de urgenţă persoanelor afectate de producerea situaţiilor de urgenţă;

g) acordarea primului ajutor prespitalicesc;

h) preluarea medicamentelor, a instrumentarului şi a altor materiale sanitar-farmaceutice şi produse de uz veterinar provenite din ajutoare internaţionale şi distribuirea acestora către structurile abilitate;

i) acordarea asistenţei medicale de urgenţă pentru echipele de intervenţie aparţinând structurilor naţionale sau internaţionale participante la gestionarea situaţiei de urgenţă;

j) asigurarea de medicamente şi instrumentar medical.

VIII. Prevenirea îmbolnăvirilor în masă:

a) securitatea zonelor de carantină;

b) utilizarea unor antidoturi şi/sau vaccinuri/seruri;

c) marcarea/semnalizarea unor raioane/itinerare interzise accesului fără adoptarea unor măsuri de protecţie specifice;

d) executarea decontaminării la ieşirea din zonele afectate;

e) executarea de analize de laborator;

f) acţiuni cu caracter informativ;

g) alte măsuri specifice stabilite de autorităţile sanitare.

IX. Localizarea şi stingerea incendiilor:

a) localizarea, limitarea propagării, stingerea incendiilor şi lichidarea consecinţelor acestora, inclusiv a incendiilor în masă;

b) localizarea şi stingerea incendiilor la fondul forestier.

X. Neutralizarea efectelor materialelor periculoase:

a) stabilirea perimetrelor de securitate/siguranţă;

b) intervenţia operativă cu mijloace şi materiale în vederea neutralizării efectelor unor materiale periculoase;

c) evacuarea locală a populaţiei existente în interiorul perimetrului de securitate.

XI. Asigurarea transportului forţelor şi mijloacelor de intervenţie, persoanelor evacuate şi altor resurse:

a) elaborarea concepţiei privind variantele de transport şi constituirea parcului de mijloace necesare realizării acesteia;

b) dirijarea circulaţiei şi asigurarea securităţii rutiere;

c) stabilirea şi pregătirea punctelor de îmbarcare a evacuaţilor din zonele afectate;

d) realizarea graficului de transport şi asigurarea mijloacelor necesare pentru efectuarea evacuării;

e) supravegherea, fluidizarea şi controlul circulaţiei auto;

f) transportul resurselor necesare pentru intervenţie şi asistenţă de primă necesitate în situaţii de urgenţă;

g) participarea la transportul apei, hranei, medicamentelor şi al altor materiale de primă necesitate în folosul unor colectivităţi umane;

h) participarea la acţiuni de transvazare a unor lichide dintr-un rezervor în altul, potrivit caracteristicilor mijloacelor tehnice din dotare;

i) asigurarea transportului forţelor şi mijloacelor de intervenţie şi al altor resurse;

j) participarea cu mijloace specializate la transportul unor categorii de personal, tehnică şi materiale;

k) sprijin pentru personalul serviciului de ambulanţă în transportul de persoane supraponderale aflate în situaţii critice de sănătate;

l) asigurarea transportului unor categorii de materiale şi mijloace tehnice aparţinând echipelor internaţionale participante la intervenţie pe teritoriul naţional;

m) asigurarea transportului urban necesar pentru realizarea evacuării;

n) controlul şi evidenţa autoevacuării.

XII. Asigurarea apei şi hranei pentru persoanele şi animalele afectate sau evacuate:

a) participarea la asigurarea şi transportul apei şi hranei pentru persoanele şi animalele evacuate;

b) participarea la asigurarea şi transportul apei şi hranei pentru animalele evacuate;

c) distribuirea apei şi/sau hranei pentru persoanele afectate sau evacuate şi/sau pentru animalele evacuate;

d) participarea, la ordin, la asigurarea, contracost, a apei, alimentelor de primă necesitate şi medicamentelor pentru persoanele aflate în imposibilitatea de a se deplasa, fără plata serviciilor de transport sau/şi asistenţă la domiciliu;

e) participarea la asigurarea apei şi hranei pentru persoanele şi/sau animalele dispuse în zone cu restricţii privind consumul unor categorii de alimente sau lichide.

XIII. Asigurarea cazării şi adăpostirii persoanelor afectate sau evacuate:

a) asigurarea protecţiei persoanelor cu funcţii de conducere din instituţiile fundamentale ale statului în locurile în care acestea vor fi evacuate şi a pazei noilor sedii de lucru, precum şi a reşedinţelor puse la dispoziţie;

b) asigurarea măsurilor necesare pentru realizarea protecţiei populaţiei în adăposturi colective;

c) asigurarea cazării temporare a membrilor de familie;

d) asigurarea cazării personalului aparţinând echipelor internaţionale participante la intervenţie pe teritoriul naţional.

XIV. Asigurarea energiei pentru iluminat, încălzire şi alte utilităţi:

a) asigurarea, în limita posibilităţilor tehnice şi a dotărilor, a energiei electrice şi termice în taberele de sinistraţi/evacuaţi;

b) asigurarea, în limita posibilităţilor tehnice şi a dotărilor, a energiei electrice şi termice în punctele/raioanele de intervenţie.

XV. Efectuarea depoluării şi decontaminării:

a) supravegherea gradului de contaminare în perimetrul raioanelor de intervenţie;

b) aplicarea măsurilor de limitare a împrăştierii substanţelor poluante sau toxice pentru asigurarea protecţiei populaţiei surprinse în perimetrul raioanelor de intervenţie;

c) participarea cu personal specializat, tehnică şi echipamente pentru efectuarea depoluării şi decontaminării;

d) stabilirea priorităţilor pentru monitorizarea gradului de contaminare şi centralizarea datelor privind contaminarea;

e) asigurarea operativă a forţelor şi mijloacelor de sprijin, precum şi a materialelor necesare pentru realizarea decontaminării populaţiei şi a căilor rutiere;

f) efectuarea decontaminării populaţiei;

g) supravegherea gradului de contaminare în mediul urban şi rural, evaluarea efectelor şi realizarea decontaminării;

h) supravegherea gradului de contaminare, evaluarea efectelor şi depoluarea marină şi costieră, în caz de poluare cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare;

i) spălarea carosabilului care prezintă scurgeri de combustibil rezultat din evenimente de circulaţie sau accidentale;

j) ecarisarea teritoriului;

k) stabilirea priorităţilor pentru efectuarea decontaminării şi depoluării;

l) decontaminarea terenurilor şi a rezervaţiilor.

XVI. Menţinerea şi restabilirea ordinii publice:

a) menţinerea ordinii publice şi asigurarea pazei în taberele de evacuaţi/refugiaţi;

b) intensificarea măsurilor de ordine publică şi a celor de combatere a infracţiunilor şi a altor fapte antisociale în zonele/raioanele afectate de producerea situaţiilor de urgenţă;

c) paza sau protecţia unor categorii de materiale rămase în localităţile/raioanele afectate de producerea situaţiilor de urgenţă şi din care populaţia a fost evacuată;

d) asigurarea securităţii convoaielor cu ajutoare umanitare;

e) organizarea dispozitivelor de blocare a zonei afectate, aplicarea măsurilor de interzicere a circulaţiei şi dirijarea acesteia pe alte rute;

f) asigurarea, prin misiuni specifice, a intervenţiei forţelor şi mijloacelor specializate în zonele afectate;

g) menţinerea ordinii publice pe timpul desfăşurării de manifestări, întruniri sau alte activităţi de amploare;

h) restabilirea ordinii publice când aceasta a fost tulburată prin orice fel de acţiuni sau fapte care contravin legilor în vigoare;

i) sprijinirea activităţii de evacuare a populaţiei;

j) asigurarea protecţiei populaţiei şi a unor categorii de materiale pe timpul evacuării;

k) asigurarea climatului de ordine şi siguranţă publică înainte, pe timpul şi după finalizarea unor acţiuni de intervenţie;

l) asigurarea securităţii locurilor, punctelor, raioanelor de depozitare a unor categorii de tehnică, materiale, echipamente, alimente etc. primite în vederea ajutorării persoanelor afectate de producerea unor situaţii de urgenţă sau participanţilor la acţiuni de intervenţie de amploare;

m) asigurarea protecţiei/securităţii echipelor internaţionale participante la acţiuni de intervenţie pe teritoriul naţional.

XVII. Logistica intervenţiilor:

a) asigurarea bazei materiale pentru realizarea funcţiilor de sprijin în raport cu domeniul de activitate, precum şi pentru obiectivele din coordonare/subordine sau de sub autoritatea acestuia;

b) întocmirea şi actualizarea, potrivit legislaţiei în vigoare, a planurilor de asigurare cu resurse umane, materiale şi financiare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;

c) actualizarea şi modificarea, după caz, potrivit reglementărilor legale în vigoare, a normativelor tehnice şi/sau a unor inventare de complete;

d) aplicarea, potrivit prevederilor legale, a procedurilor de achiziţii a unor categorii de materiale şi tehnică prin proceduri simplificate;

e) asigurarea carburanţilor şi/sau unor piese de schimb pentru mijloacele tehnice ale echipelor de intervenţie internaţionale care acţionează/au acţionat pe teritoriul naţional.

XVIII. Reabilitarea zonei afectate:

a) restabilirea stării de normalitate;

b) participarea la activităţi de scoatere a apei din subsoluri şi incinte;

c) degajarea de aluviuni, animale moarte şi alte materiale;

d) participarea, alături de alte structuri cu atribuţii în domeniu, la înlăturarea de pietre/stânci căzute pe carosabil;

e) participarea, alături de alte structuri cu atribuţii în domeniu, la degajarea de panouri publicitare care parţial s-au desprins din sistemele de prindere şi pot accidenta, prin cădere definitivă, persoane sau pot provoca daune materiale;

f) degajarea de arbori care sunt căzuţi sau prezintă riscuri de cădere şi care pot pune în pericol viaţa şi sănătatea persoanelor;

g) evacuări de apă din fântâni sau puţuri unde se constată că există riscul de ameninţare a vieţii oamenilor prin îmbolnăviri;

h) îndepărtarea de elemente constructive din acoperişurile construcţiilor care, prin cădere, pot pune în pericol viaţa oamenilor;

i) evacuarea de apă rezultată din ploi, scurgeri, pânză freatică, topirea zăpezii care a inundat curţi, subsoluri, canale, beciuri etc;

j) participarea la evaluarea pagubelor materiale produse de efectele situaţiilor de urgenţă.

XIX. Acordarea de ajutoare de primă necesitate, despăgubiri şi asistenţă socială, psihologică şi religioasă:

a) acordarea de ajutoare umanitare de primă necesitate pentru populaţia afectată;

b) asigurarea asistenţei umanitare de urgenţă;

c) acordarea de ajutoare şi despăgubiri financiare pentru populaţie, operatori economici, instituţii şi unităţi administrativ-teritoriale afectate;

d) acordarea asistenţei psihologice prin structurile specializate şi SNCR din România, cu sprijinul Colegiului Psihologilor sau al altor organizaţii profesionale.

ANEXA Nr. 2*) la regulament

SITUAŢIA PRIVIND DATELE CENTRALIZATE PE TIMPUL GESTIONĂRII SITUAŢIILOR DE URGENŢĂ GENERATE DE TIPURILE DE RISC PRODUSE ÎN PERIOADA .....

*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.

Notă: campurile colorate nu se completează

ANEXA Nr. 3*) la regulament

FLUX INFORMAŢIONAL

*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 181/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 181 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 181/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu