ORDIN Nr. 178
din 28 februarie 2008
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind activitatea structurilor de control din cadrul sistemului
de asigurari sociale de sanatate
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 280 din 10 aprilie 2008
Văzând Referatul de aprobare nr. 226 din 27 februarie
2008 al Corpului de control din cadrul Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate,
având în vedere:
- dispoziţiile art. 270 alin. (1) lit. e), art. 281
alin. (1) lit. b), art. 295 şi ale art. 296 din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;
- dispoziţiile art. 47-51 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări
sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
399/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
- dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
- dispoziţiile art. 18 pct. 2 şi 10 din Statutul Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
972/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
- dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999
privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, republicată, cu
modificările ulterioare;
- dispoziţiile Ordinului ministrului finanţelor publice
nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern, cuprinzând
standardele de management/control intern la entităţile publice şi pentru
dezvoltarea sistemelor de control managerial, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 281 alin. (2) din Legea
nr. 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 17 alin.
(5) din Statutul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
activitatea structurilor de control din cadrul sistemului de asigurări sociale
de sănătate, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
nr. 328/2006 privind desfăşurarea activităţilor de monitorizare şi control în
cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 657 din
31 iulie 2006.
Art. 3. - Compartimentele de specialitate din cadrul
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi din cadrul caselor de asigurări de
sănătate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Vasile Ciurchea
ANEXA
NORME METODOLOGICE
privind activitatea structurilor de control din cadrul sistemului de asigurări sociale
de sănătate
1. Definiţii
a) Structură de control - structura specializată din cadrul Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate şi al caselor de asigurări de sănătate care efectuează activităţi de
control în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.
b) Control- activitatea
efectuată de structurile de control şi desfăşurată conform prevederilor legii
şi ale prezentelor norme metodologice.
c) Corpul de control -
structura centrală de specialitate care funcţionează la nivel de direcţie în
cadrul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi reglementează, coordonează
şi monitorizează activitatea de control desfăşurată de casele de asigurări de
sănătate.
d) Structură teritorială
de control - serviciul/biroul/ compartimentul de
control din cadrul caselor de asigurări de sănătate.
e) Entitate controlată - instituţia sau persoana fizică/juridică care are o relaţie
contractuală sau o obligaţie, conform legii, faţă de casele de asigurări de
sănătate sau faţă de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
f) Echipă de control - colectivul care efectuează acţiuni de control, format din
salariaţi ai structurilor de control la care pot fi cooptaţi şi experţi din
alte domenii de activitate.
g) Acţiune de control - activitatea delimitată în timp, reglementată prin lege şi
prezentele norme metodologice, având ca scop constatarea iregularităţilor şi
disfunctionalitatilor din sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi
consemnarea lor, emiterea de propuneri pentru măsuri corective menite să le
elimine şi/sau propuneri de sancţiuni şi/sau aplicarea de sancţiuni
contravenţionale, după caz.
h) Iregularitate - orice
abatere de la normele legale şi procedurale în vigoare care are efecte
patrimoniale sau juridice asupra caselor de asigurări de sănătate,
furnizorilor, asiguraţilor sau contribuabililor din
sistem.
i) Disfuncţionalitate - orice deficienţă constatată care poate conduce la apariţia de
iregularităţi.
j) Constatare - situaţie
de fapt sesizată de o echipă de control, în acţiunea de control, privind
iregularităţi sau disfuncţionalităţi.
k) Concluzie -
exprimarea succintă a implicaţiilor uneia sau mai multor constatări, încadrată
în prevederile legale în vigoare de către echipa de control.
l) Măsură - dispoziţia prin care se urmăreşte eliminarea unei iregularităţi,
corectarea unei disfuncţionalităţi sau aplicarea unei sancţiuni.
2. Dispoziţii generale
2.1. Prezentele norme metodologice stabilesc cadrul
metodologic de desfăşurare a activităţii de control din domeniul asigurărilor
sociale de sănătate.
2.2. Scopul prezentelor norme
metodologice este de a defini procedurile de control şi de a le aplica în mod
unitar de către structurile de control care acţionează în domeniul asigurărilor
sociale de sănătate.
2.3. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, denumită
în continuare CNAS, desfăşoară
activităţi de control în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate,
prin Corpul de control şi structurile teritoriale de control.
2.4. Corpul de control realizează activităţi de
control, în condiţiile legii, în următoarele domenii:
a) activitatea desfăşurată de preşedinţii -directorii
generali ai caselor de asigurări de sănătate în baza contractului de management
şi a structurilor funcţionale din instituţiile respective;
b) furnizorii de servicii medicale, medicamente şi
dispozitive medicale, care au avut sau au relaţii contractuale cu casele de
asigurări de sănătate sau, după caz, cu CNAS;
c) persoanele juridice sau fizice ai căror salariaţi
beneficiază de concediile şi indemnizaţiile acordate în baza Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de
asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
d) persoanele fizice care beneficiază de concediile
şi indemnizaţiile acordate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu
modificările şi completările ulterioare;
e) persoanele fizice care au obligaţia să vireze
contribuţia de asigurări sociale de sănătate la casele de asigurări de
sănătate, cu excepţia celor pentru care colectarea contribuţiei se realizează
de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
2.5. La nivelul caselor de asigurări de sănătate
efectuarea controlului pentru domeniile prevăzute la pct. 2.4 lit. b) (mai
puţin furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale
aflaţi în relaţie contractuală cu CNAS), lit. c), d) şi e) se realizează de
structurile teritoriale de control.
2.6. Personalul cu atribuţii
de control se legitimează cu legitimaţia de control al cărei model este
prezentat în anexa nr. 1 şi cu ordinul/dispoziţia de serviciu care confirmă
desemnarea sa pentru efectuarea controlului.
2.7. Legitimaţiile de control ale personalului din
cadrul Corpului de control sunt avizate de preşedintele CNAS. Legitimaţiile de
control ale personalului din cadrul structurilor teritoriale de control sunt
avizate de directorul Corpului de control.
2.8. La organizarea concursurilor de ocupare a
posturilor vacante din cadrul structurilor teritoriale
de control, acestea au obligaţia de a informa Corpul de control despre concurs.
Directorul Corpului de control va desemna un membru din cadrul direcţiei sau al
unei structuri teritoriale de control, care va face parte
din comisia de concurs.
2.9.1. Personalul care îşi desfăşoară activitatea în
Corpul de control şi în structurile teritoriale de control este împuternicit să
constate contravenţiile şi să aplice sancţiunile prevăzute la art. 305 şi 306
din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare, şi la art. 47 şi 48 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
399/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
2.9.2. Personalul care îşi desfăşoară activitatea în
Corpul de control şi în structurile teritoriale de control este împuternicit să
constate şi să stabilească sumele încasate necuvenit din Fondul naţional unic
de asigurări sociale de sănătate, denumit în continuare
fond, de la cei care se fac vinovaţi de
nerespectarea prevederilor legale în vigoare. Normele metodologice pentru
stabilirea şi recuperarea sumelor încasate necuvenit de la fond de către
furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale sunt
prevăzute în anexa nr. 2.
2.9.3. Sumele încasate necuvenit de la fond se recuperează
de la furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale care
au avut sau au relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate, în
termenul de prescripţie de 3 ani.
2.9.4. Recuperarea sumelor prevăzute la pct. 2.9.3 se
efectuează de casele de asigurări de sănătate, în condiţiile legii.
2.10. Personalul care îşi desfăşoară activitatea în
cadrul Corpului de control şi în cadrul serviciilor teritoriale de control,
care efectuează acţiuni de control, şi conducătorii structurilor respective
beneficiază, conform art. 296 din Legea nr. 95/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, de un spor pentru complexitatea muncii de 25%, aplicat
la salariul de bază, şi de alte sporuri conform legislaţiei în vigoare.
2.11. Corpul de control funcţionează în subordinea
directă a preşedintelui CNAS, iar structurile teritoriale de control
funcţionează în subordinea directă a preşedinţilor - directori generali ai
caselor de asigurări de sănătate, exercitând o funcţie distinctă şi independentă
în interesul instituţiilor publice respective. Independenţa se traduce prin
faptul că, prin atribuţiile lor, Corpul de control şi structurile de control nu
trebuie să fie implicate în niciun fel în activităţile pe care au competenţa să
le controleze.
2.12. Activitatea de control nu trebuie să fie supusă
ingerinţelor externe, începând de la stabilirea obiectivelor, realizarea
efectivă a lucrărilor şi până la comunicarea rezultatelor acesteia.
2.13. In activitatea desfăşurată, membrii echipelor de
control sunt obligaţi să respecte Ghidul privind controlul în sistemul
asigurărilor sociale de sănătate, cuprins în anexa nr. 3, şi Codul de conduită
al personalului cu atribuţii de control din sistemul de asigurări sociale de
sănătate, cuprins în anexa nr. 4.
2.14. Acţiunile de control sunt efectuate de echipe
formate din cel puţin două persoane din cadrul unei structuri de control.
2.15. Personalul care efectuează
activităţi de control trebuie să aibă o atitudine imparţială, să nu aibă
prejudecăţi şi să evite conflictele de interese.
2.16. Personalul care efectuează activităţi de control
trebuie să îşi îndeplinească atribuţiile în mod obiectiv şi independent, cu
profesionalism şi integritate, potrivit normelor şi procedurilor specifice
activităţii de control.
2.17. Nu pot fi desemnate să efectueze acţiuni de
control persoane care sunt soţi, rude sau afini până la gradul al patrulea
inclusiv cu conducătorul entităţii controlate sau cu membrii organului de
conducere colectivă.
2.18. Persoanele care efectuează controale nu trebuie
implicate în vreun fel în îndeplinirea activităţilor pe care în mod potenţial
le pot controla.
2.19. In echipele de control nu pot fi nominalizate persoane care au lucrat în entităţile controlate.
Această interdicţie se poate ridica după trecerea unei perioade de 3 luni.
2.20. Persoanele care se găsesc în una dintre
situaţiile prevăzute la pct. 2.17, 2.18 sau 2.19 au obligaţia de a informa de
îndată, în scris, conducătorul structurii de control, în vederea remedierii
situaţiei.
2.21. Pregătirea şi experienţa personalului
structurilor de control constituie un element esenţial în atingerea
obiectivelor. Acesta trebuie să posede cunoştinţe, îndemânare şi alte
competenţe necesare pentru a-şi exercita responsabilităţile individuale, mai ales:
a) competenţa în vederea aplicării normelor,
procedurilor şi tehnicilor de control;
b) cunoaşterea principiilor de bază în sistemul de
asigurări sociale de sănătate, în economie, în domeniul juridic şi în domeniul
tehnologiilor informatice;
c) cunoştinţe suficiente pentru a identifica abateri
şi deficienţe şi pentru a le investiga;
d) capacitatea de a comunica oral şi în scris, de a
putea expune clar şi eficient obiectivele, constatările, concluziile şi
măsurile propuse în urma controalelor efectuate.
2.22. Structura de control trebuie să dispună în mod
colectiv de toată competenţa şi experienţa necesare în realizarea activităţii
specifice.
2.23. Pentru cunoştinţe de
strictă specialitate pot fi cooptate în echipele de control persoane din afara
structurilor de control sau a caselor de asigurări de sănătate.
3. Organizarea structurilor de control în sistemul de asigurări
sociale de sănătate
Structura organizatorică a
structurilor de control din cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate
se aprobă de către preşedintele CNAS la propunerea conducătorilor caselor de
asigurări de sănătate, în concordanţă cu prevederile legale în vigoare.
Corpul de control al CNAS şi
structurile teritoriale de control îşi vor modifica structura organizatorică
numai în condiţiile în care nu mai corespunde cu prevederile legale în vigoare
sau nevoilor concrete de realizare a atribuţiilor specifice.
3.1. Corpul de control
3.1.1. Personalul din cadrul
Corpului de control cu atribuţii în efectuarea de controale sau elaborarea de
metodologii este format din funcţionari publici având studii superioare de
lungă durată în una dintre următoarele specialităţi: administraţie publică,
economică, medicală, farmacologică, tehnică sau juridică.
3.1.2. Principalele atribuţii ale Corpului de control
din cadrul CNAS sunt:
a) elaborează cadrul procedural general şi alte
reglementări specifice pentru activitatea de control şi proceduri operaţionale
specifice activităţii proprii;
b) coordonează metodologic structurile teritoriale de
control;
c) participă la organizarea concursurilor de ocupare
a posturilor vacante din cadrul structurilor teritoriale de control;
d) avizează legitimaţiile de control ale personalului angajat în cadrul structurilor teritoriale de
control aflate în coordonare;
e) solicită şi centralizează propuneri de modificări
de proceduri operaţionale specifice activităţii de control, venite din partea
structurilor teritoriale de control;
f) elaborează planul anual de control pentru
activitatea de control desfăşurată la nivelul CNAS;
g) solicită spre analiză proiectul planului anual de
control din partea structurilor teritoriale de control;
h) coordonează elaborarea planurilor anuale de control
ale structurilor teritoriale de control, avizează, solicită actualizarea acestora în funcţie de modificările
legislative şi monitorizează realizarea lor;
i) desfăşoară controale în sistemul de asigurări
sociale de sănătate, conform legislaţiei în vigoare şi în conformitate cu
obiectivele şi indicatorii de performanţă referitori la activitatea
preşedinţilor - directori generali, incluşi în planul de management aprobat de
preşedintele CNAS;
j) verifică sesizările, memoriile şi reclamaţiile
primite de către preşedintele CNAS şi repartizate de către acesta Corpului de
control;
k) transmite spre soluţionare caselor de asigurări de
sănătate sesizările, memoriile şi reclamaţiile primite de către preşedintele
CNAS şi repartizate de către acesta Corpului de
control;
l) întocmeşte rapoarte de
control, face constatări şi propune măsuri corective menite să elimine
iregularităţile şi disfuncţionalităţile constatate şi le supune spre aprobare
preşedintelui CNAS;
m) solicită şi centralizează rapoarte de activitate periodice din partea structurilor teritoriale de control
aflate în coordonare;
n) analizează, sintetizează şi raportează periodic
activitatea desfăşurată de structurile teritoriale de control prin rapoarte pe
care le prezintă spre informare, aprobare şi dispunere de măsuri preşedintelui
CNAS;
o) elaborează raportul anual al activităţii de control,
în care vor fi cuprinse principalele constatări, concluzii şi măsurile
rezultate în urma controalelor desfăşurate, pe care îl înaintează preşedintelui
CNAS;
p) propune modificări şi îmbunătăţiri ale actelor
normative care reglementează activitatea în sistem şi care au implicaţii asupra
activităţii de control.
3.2. Structurile teritoriale de control
3.2.1. La nivelul caselor de asigurări de sănătate se
organizează distinct structuri teritoriale de control (serviciu, birou sau
compartiment), în funcţie de necesităţile instituţiei şi în concordanţă cu
obiectivele acesteia.
3.2.2. Personalul din cadrul structurilor teritoriale
de control este format din funcţionari publici având
studii superioare de lungă durată în una dintre următoarele specialităţi:
administraţie publică, economică, medicală, farmacologică, tehnică sau
juridică.
3.2.3. Atribuţiile structurilor teritoriale de control,
stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare al instituţiei din care
fac parte, aprobat de preşedintele - director general al acesteia, trebuie să
conţină cel puţin următoarele atribuţii principale:
a) elaborează proceduri operaţionale specifice
activităţii proprii în baza cadrului procedural şi a metodologiilor emise de
Corpul de control;
b) întocmesc până la data stabilită de Corpul de
control proiectul planului anual de control, pe care îl supun aprobării
preşedintelui - director general; proiectul planului anual de control aprobat
de preşedintele - director general se înaintează spre analiză Corpului de
control;
c) elaborează planul anual de control propriu;
d) actualizează planul anual de control în funcţie de
modificările legislative, organizatorice sau de altă natură intervenite, la solicitările
CNAS sau ale preşedintelui - director general;
e) efectuează controale conform legii şi prezentelor
norme metodologice;
f) verifică şi controlează aspectele cuprinse în
memoriile, reclamaţiile şi/sau în sesizările primite de către preşedintele -
director general al casei de asigurări de sănătate şi repartizate spre
soluţionare structurii de control;
g) verifică şi controlează aspectele cuprinse în
memoriile, reclamaţiile şi/sau în sesizările primite de către Corpul de
control, transmise spre soluţionare de către acesta;
h) în baza actelor de control întocmite, prezintă
preşedintelui - director general spre aprobare constatările, concluziile şi
măsurile ce se impun;
i) urmăresc modul de implementare a măsurilor dispuse
prin rapoartele de control şi aprobate de preşedintele - director general;
j) efectuează controale la solicitarea Corpului de
control şi dispuse de preşedintele - director general;
k) întocmesc periodic rapoarte privind activitatea
desfăşurată;
l) solicită Corpului de control
avizarea legitimaţiei de control pentru personalul nou-angajat, în termen de 5
zile calendaristice de la emiterea deciziei de numire în funcţia publică a
noilor angajaţi;
m) elaborează propuneri privind modificări ale actelor
normative care reglementează activitatea în sistemul de asigurări sociale de
sănătate, pe care le înaintează Corpului de control.
3.2.4. Preşedintele - director general al casei de
asigurări de sănătate solicită CNAS avizul cu privire la orice modificare a
structurii de control.
3.2.5. Preşedintele - director general al casei de
asigurări de sănătate solicită prezenţa unui membru al Corpului de control din
CNAS în comisia de concurs organizată pentru ocuparea posturilor vacante din
cadrul structurii teritoriale de control.
3.2.6. Structurile teritoriale de control pot
desfăşura şi activităţi de control comune cu specialişti din alte case de
asigurări de sănătate, în scopul eficientizării activităţilor de control ce
decurg din atribuţiile structurilor teritoriale de control Corpul de control va
asigura cadrul metodologic pentru derularea activităţilor de control comune ale
structurilor teritoriale de control.
4. Ghid procedural privind activitatea structurilor de
control
Conducătorul structurilor de control este responsabil
pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor specifice.
4.1. Planificarea activităţii de control
Diagrama activităţii structurii teritoriale de
control*)
*) Diagrama este reprodusă în facsimil.
Diagrama activităţii Corpului de control*)
*) Diagrama este reprodusă în facsimil.
5.1. Elaborarea planului de control de către
structurile de control
5.1.1. In vederea realizării atribuţiilor proprii,
structurile de control îşi desfăşoară activitatea în mod planificat, în baza
planului anual de control.
5.1.2. Planul anual de control va fi însoţit de un
referat de justificare, în care se va fundamenta motivaţia alegerii
obiectivelor şi repartizării fondului de timp.
5.1.3. Elaborarea planului anual de control al Corpului
de control al CNAS va avea în vedere atribuţiile
specifice direcţiei.
5.1.4. La nivelul caselor de asigurări de sănătate,
la elaborarea planului anual de control se va ţine cont de următoarele aspecte:
a) numărul de furnizori de servicii medicale,
medicamente şi dispozitive medicale, aflaţi în relaţie contractuală cu casa de
asigurări de sănătate, pe tipuri de asistenţă medicală;
b) numărul posturilor de execuţie ocupate din
componenţa structurii de control şi timpul maxim disponibil pentru activităţile
de control;
c) numărul de persoane fizice
autorizate şi de persoane juridice luate în evidenţa casei de asigurări de
sănătate;
d) obligativitatea unei acţiuni de control, cel puţin
o dată la 3 ani, pentru fiecare furnizor care a încheiat contract/contracte cu
casa de asigurări de sănătate;
e) aspecte de ne conformitate sau iregularităţi
sesizate de alte structuri cu atribuţii de control sau de structura de audit;
f) aspecte de neconformitate sesizate de către
structura ierarhic superioară din cadrul CNAS.
5.1.5. Planul anual de control
va fi astfel întocmit încât fondul maxim disponibil pentru acţiuni de control,
aşa cum este acesta definit la pct. 5.1.10, să fie folosit integral şi în
condiţii de eficienţă.
5.1.6. Planul anual de control al Corpului de control al
CNAS se aprobă de preşedintele CNAS.
5.1.7. Planul anual de control al structurilor
teritoriale de control, însoţit de referatul de justificare, este aprobat de
preşedintele - director general al casei de asigurări de sănătate. Planul de
control aprobat de preşedintele - director general se transmite spre avizare
Corpului de control al CNAS.
5.1.8. Planul anual de control poate fi modificat în
funcţie de schimbările legislative, organizatorice, administrative sau la
solicitarea forului ierarhic superior. Modificările aduse planului vor fi
însoţite de un referat de justificare şi vor urma aceeaşi cale de aprobare şi
avizare ca a planului anual de control.
5.1.9. Structura planului anual de control va fi
stabilită anual sau ori de câte ori este nevoie de către Corpul de control.
5.1.10. Completarea planului anual de control va avea
la bază următorii indicatori:
a) fond de timp (FD) = număr de controlori x număr de
zile lucrătoare pe an;
b) fond de concedii (C) = număr de zile de concediu de
odihnă x număr de controlori;
c) fond de timp suplimentar (FS) = timp necesar pentru
activitatea de raportare periodică, activitatea de pregătire profesională şi
alte activităţi în afara celor de control; se recomandă ca fondul de timp
suplimentar să fie de maximum 20% din fondul de timp
(FD);
d) fondul maxim disponibil pentru acţiuni de control
(FMD) = FD-(C+FS).
5.1.11. Obiectivele acţiunilor de control vor fi
stabilite în funcţie de riscurile identificate la nivelul instituţiei şi de
tipul controlului.
5.1.12. Se recomandă ca planificarea
anuală a acţiunilor de control să aibă în vedere următoarele criterii:
1. fondul maxim de timp disponibil va fi repartizat
astfel:
a) 80% pentru acţiuni de control la furnizorii de
servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale;
b) 20% pentru acţiuni de control la contribuabili la
fond şi respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, privind drepturile
acordate;
2. pentru fiecare domeniu de asistenţă medicală,
planificarea acţiunilor de control, raportată la numărul de contracte
încheiate, se va face astfel:
a) dispozitive medicale destinate recuperării unor
deficienţe organice sau funcţionale în ambulatoriu - 100% din contracte, pentru
acei furnizori care au puncte de lucru în judeţ;
b) urgenţă prespitalicească şi transport sanitar - 100%
din contracte;
c) îngrijiri la domiciliu - 100% din contracte;
d) asistenţă medicală în ambulatoriul clinic, paraclinic,
medicină dentară, medicină de familie - 33% - 100% din contracte (pe baza
principiului efectuării unui control la un furnizor o dată la 3 ani); la acest
procent se vor urmări toate obiectivele din tematica specifică pe domeniu;
peste această valoare procentuală se pot urmări obiective restrânse;
e) farmacii - 33%-100% din contracte (pe baza
principiului efectuării unui control la un furnizor o dată la 3 ani); la acest
procent se vor urmări toate obiectivele din tematica specifică pe domeniu; peste
această valoare procentuală se pot urmări obiective restrânse;
f) spitale - 33% - 100% din contracte (pe baza
principiului efectuării unui control la un furnizor o dată la 3 ani); la acest
procent se vor urmări toate obiectivele din tematica specifică pe domeniu;
peste această valoare procentuală se pot urmări obiective restrânse;
g) recuperare şi reabilitare în ambulatoriu - 50% din
contracte, dacă numărul acestora este mai mare de 3. In caz că există cel mult
3 contracte în domeniu se va stabili un procent de
100%;
3. pentru contribuabili se va urmări verificarea cu
precădere a acelora care nu sunt în evidenţa casei de asigurări de sănătate,
dar figurează în evidenţele Ministerului Economiei şi Finanţelor;
4. pentru concedii şi indemnizaţii medicale se vor
prevedea cel puţin 5 angajatori la care s-au constatat abateri în privinţa
respectării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările
şi completările ulterioare;
5.1.13. Termenele de elaborare, avizare şi aprobare
vor fi stabilite anual de Corpul de control al CNAS şi transmise structurilor
de control pe care le coordonează.
5.2. Derularea unei acţiuni de control
Schema generală a derulării unei acţiuni de control
este reprezentată grafic astfel:*)
*) Schema este reprodusă în facsimil.
5.2.1. Pregătirea acţiunii de control
1. Referatul pentru declanşarea acţiunii de control
este un document care conţine fundamentarea acţiunii de control şi tematica
propusă spre aprobare.
2. Ordinul/dispoziţia de serviciu reprezintă mandatul
de intervenţie întocmit de structura de control şi aprobat de preşedintele CNAS
sau preşedintele - director general al casei de asigurări de sănătate, după
caz. In ordinul/dispoziţia de serviciu se precizează:
- temeiul legal şi administrativ (referatul pentru
declanşarea acţiunii de control) al efectuării controlului;
- perioada în care se desfăşoară controlul;
- entitatea controlată;
- echipa de control;
- persoana din cadrul echipei
desemnată să coordoneze acţiunea de control.
3. Tematica de control face parte integrantă din
ordinul/dispoziţia de serviciu şi conţine obiectivele acţiunii de control.
5.2.2. Efectuarea acţiunii de control
5.2.2.1. Prezentarea echipei de control şi a tematicii
5.2.2.1.1. Echipa de control va prezenta conducerii sau
unui reprezentant autorizat al entităţii controlate ordinul/dispoziţia de
serviciu, tematica şi legitimaţiile.
5.2.2.1.2. Personalul care lucrează în cadrul
entităţii controlate va fi informat de către conducere cu privire la prezenţa
echipei de control, la perioada acţiunii de control şi la obligaţia de a
răspunde prompt solicitărilor venite din partea membrilor echipei.
5.2.2.2. Controlul obiectivelor din tematică
5.2.2.2.1. Coordonatorul
echipei va asigura repartizarea sarcinilor între membrii echipei şi va urmări
ca acţiunea de control să se desfăşoare conform prevederilor legale în vigoare.
5.2.2.2.2. Membrii echipei de control vor urma
dispoziţiile coordonatorului echipei, cu respectarea
prevederilor legale în vigoare.
5.2.2.2.3. Fiecare membru al echipei răspunde conform
prevederilor legale în vigoare de propriile acţiuni din timpul controlului.
5.2.2.2.4. In activitatea de control, membrii
echipelor vor utiliza tehnicile şi instrumentele de control specifice pentru
atingerea obiectivelor. Principalele tehnici şi instrumente utilizate sunt:
1. tehnici:
a) verificarea reprezintă
tehnica de control cel mai frecvent utilizată. Verificarea poate avea ca scop
identificarea unor elemente, respectarea unor reguli
sau calcularea unor indicatori;
b) comparaţia este un procedeu prin care se evaluează informaţii provenite din
surse diferite care trebuie să genereze aceleaşi rezultate. Această tehnică
poate releva disfuncţionalităţi în privinţa sistemelor de control intern ale
entităţii controlate;
c) observarea directă constă în urmărirea, la faţa locului, a derulării unei activităţi.
In activitatea de control, această tehnică este utilizată pentru urmărirea
respectării conformităţii şi regularităţii, nu a performanţei;
d) analiza constă în
identificarea tuturor factorilor componenţi ai unei activităţi sau proces şi
evaluarea lor, pe criterii de regularitate şi conformitate;
e) dialogul constă în
discuţii purtate cu personalul entităţii controlate. Dialogul poate avea ca
scop obţinerea de informaţii pentru abordarea în continuare a controlului sau
stabilirea, de comun acord cu entitatea controlată, a unor acţiuni ulterioare
controlului;
f) interviul constă în
elaborarea de către echipa de control a unor note de relaţii adresate
personalului entităţii controlate, prin care se solicită clarificarea unor
aspecte legate de anumite constatări. Interviul este o tehnică obligatorie în
cazul în care se constată fapte care pot atrage sancţiuni îndreptate asupra
unor persoane. Notele de relaţii trebuie să fie adresate tuturor părţilor
implicate pentru ca acestea să îşi poată formula propriile opinii;
2. instrumente:
a) procesul-verbal de constatare este un document bilateral în care se consemnează constatările
echipei de control. Este un act bilateral şi trebuie întocmit obligatoriu în
controlul efectuat la furnizorii de servicii medicale, medicamente şi
dispozitive medicale. Modelul şi procedura de întocmire şi înregistrare sunt
prezentate în anexa nr. 5. Entitatea controlată va semna procesul-verbal de
constatare şi, în termen de maximum 3 zile calendaristice de la primirea
acestuia, va comunica instituţiei care a dispus acţiunile de control obiecţiile
pe care le are faţă de consemnările din procesul verbal
de constatare;
b) nota de constatare este
un document unilateral în care se consemnează constatările echipei de control
în situaţia în care niciun reprezentant autorizat al entităţii controlate nu
este prezent. Constatările din notă se vor limita la obiectivele ce pot fi
atinse în condiţiile absenţei unui reprezentant autorizat al entităţii
controlate. Modelul şi procedura de întocmire şi înregistrare sunt prezentate
în anexa nr. 6;
c) procesul-verbal de
constatare şi sancţionare a contravenţiei în domeniul asigurărilor sociale de
sănătate este un document bilateral prin care se
aplică sancţiunile contravenţionale stabilite de lege pentru care structurile
de control au competenţă. Modelul este prezentat în anexa nr. 7;
d) solicitarea este un document prin care echipa de control se adresează entităţii controlate
în vederea obţinerii unor documente sau asigurării unor condiţii pentru
desfăşurarea acţiunii de control, conform prevederilor legale în vigoare. Acest
document este proba necesară în cazul în care entitatea controlată refuză să
pună la dispoziţia echipei de control documentele solicitate sau să asigure
desfăşurarea acţiunii de control. Modelul şi procedura de întocmire şi
înregistrare sunt prezentate în anexa nr. 8. Refuzul entităţii controlate de a
da curs solicitării atrage sancţiunile corespunzătoare;
e) minuta este un
document de consemnare a unor stări de fapt constatate cu ocazia controlului şi
care este relevant pentru atingerea obiectivelor acţiunii de control. Modelul
şi procedura de întocmire şi înregistrare sunt prezentate în anexa nr. 9;
f) nota de relaţii este un document prin care se solicită de la o persoană informaţii
privind aspecte constatate de echipa de control. Nota de relaţii este utilizată
atunci când o persoană are atribuţii legate de obiectivele controlate sau
echipa de control are nevoie de informaţii şi probe suplimentare pentru
clarificarea unor aspecte constatate. Modelul şi procedura de întocmire şi
înregistrare sunt prezentate în anexa nr. 10.
5.2.2.2.5. Etapele urmărite în
atingerea unui obiectiv sunt:
a) analiza preliminară - constă în studierea
entităţii controlate prin prisma activităţii desfăşurate, a raportului cu
instituţia de care aparţine structura de control şi a obligaţiilor reciproce;
b) documentarea - se face de
către echipa de control la nivelul instituţiei de care aparţine, în vederea
pregătirii acţiunii de control, şi la nivelul entităţii controlate, prin
utilizarea tehnicilor şi instrumentelor de control adecvate;
c) solicitarea de informaţii suplimentare - se face la
nivelul entităţii controlate în cazul în care informaţiile şi probele obţinute
nu sunt suficiente sau irefutabile;
d) elaborarea concluziilor - se face la sfârşitul
acţiunii de control.
5.2.2.2.6. Echipa de control va solicita copii de pe toate documentele pe care le consideră necesare pentru
susţinerea constatărilor şi concluziilor. Copiile vor fi semnate pentru
conformitate de conducătorul sau de reprezentantul autorizat al entităţii
controlate.
5.2.2.2.7. Documentele în original întocmite la solicitarea echipei de control vor fi semnate de
persoanele care le-au întocmit şi avizat, după caz, şi de conducătorul sau de
reprezentantul autorizat al entităţii controlate.
5.2.2.3. Incheierea acţiunii
5.2.2.3.1. Echipa de control va prezenta conducerii entităţii controlate constatările acţiunii de
control, cu excepţia cazului în care niciun reprezentant autorizat al entităţii
controlate nu este prezent.
5.2.2.3.2. In cazul în care sunt exprimate obiecţii cu
privire la constatările echipei de control, entitatea controlată le va comunica
instituţiei care a dispus acţiunea de control, în termen de maximum 3 zile
calendaristice de la data finalizării acţiunii de control sau, după caz, de la
primirea notei de constatare, la sediul instituţiei de care aparţine echipa de
control.
5.2.3. Intocmirea raportului de control
5.2.3.1. Valorificarea acţiunilor de control se face
prin întocmirea de către echipa de control a unui raport de control.
5.2.3.2. Raportul de control va fi structurat conform prevederilor prezentelor norme metodologice. Se întocmeşte în două
exemplare, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la încheierea acţiunii de
control. In cazuri excepţionale conducătorul instituţiei care a dispus controlul
poate decide prelungirea termenului de finalizare, cu respectarea prevederilor
legale privind termenele de aplicare a unor sancţiuni. Aceste situaţii vor fi
menţionate în textul raportului.
5.2.3.3. Raportul de control va fi ataşat la un dosar
de control, care va fi structurat pe următoarele secţiuni:
A. raportul de control şi adresa de înaintare a
acestuia spre aprobare, precum şi corespondenţa ulterioară legată de acesta cu
entitatea controlată;
B. documentele administrative care au stat la baza efectuării
acţiunii de control (ordin/dispoziţia de serviciu, tematica, referat de
justificare, sesizări, petiţii, reclamaţii etc.) şi lista anexelor din
secţiunea C. In lista anexelor vor fi consemnate toate documentele din
secţiunea C cu denumirea şi numărul de pagini corespunzătoare;
C. documentele anexă la
raportul de control. Această secţiune va fi structurată pe subsecţiuni,
corespunzător obiectivelor din tematica de control.
Dosarul de control se arhivează la nivelul structurii
de control care a efectuat acţiunea de control.
5.2.3.4. La întocmirea
raportului de control se vor respecta următoarele reguli:
a) constatările acţiunii de control vor fi consemnate
succint, cu trimitere la anexe acolo unde este cazul. Vor fi consemnate numai
problemele pe care echipa de control Ie-a constatat. Pentru fiecare problemă se
va menţiona actul normativ sau administrativ care nu a fost respectat sau a
fost încălcat, precizându-se în scris textul normei corespunzător. Se vor
consemna, de asemenea, efectele iregularităţii sau disfuncţionalităţii;
b) concluziile vor fi exprimate
în funcţie de constatări şi vor fi sinteza acestora;
c) măsurile propuse trebuie să fie în concordanţă cu
prevederile legale în vigoare. De asemenea, acestea trebuie să fie în
concordanţă cu constatările şi concluziile din raport. Măsurile propuse vor fi
proporţionale cu faptele, fezabile şi oportune.
5.2.3.5. Raportul de control va fi înaintat spre
aprobare preşedintelui CNAS sau preşedintelui - director general al casei de
asigurări de sănătate, după caz.
5.2.3.6. Termenul pentru
comunicarea implementării măsurilor de către entitatea controlată este de 30 de
zile calendaristice de la primirea raportului de control. Modelul raportului de
control este prezentat în anexa nr. 11.
5.2.4. Finalizarea acţiunii de control
5.2.4.1. O acţiune de control
se consideră ca fiind finalizată după implementarea măsurilor din raportul de
control.
5.2.4.2. Urmărirea implementării măsurilor structurii
de control care a efectuat acţiunea se realizează prin desemnarea unei persoane
responsabile de către conducătorul structurii de control, pentru fiecare raport
de control.
5.2.4.3. După primirea confirmării implementării
măsurilor de către entitatea controlată, dosarul de control se va arhiva la
nivelul structurii de control pe o perioadă de 3 ani şi la nivelul instituţiei
de care aceasta aparţine, conform prevederilor legale în vigoare.
5.2.4.4. In cazul în care entitatea controlată nu a
transmis în termen legal stadiul implementării măsurilor, conducătorul
structurii de control va face o notificare în scris către aceasta. Dacă în
termen de 3 zile lucrătoare de la primirea notificării entitatea controlată nu
transmite stadiul implementării măsurilor, conducătorul structurii de control
va notifica în scris despre acest fapt preşedintele CNAS sau, după caz,
preşedintele - director general al casei de asigurări de sănătate.
5.2.4.5. Refuzul entităţilor controlate de a transmite
stadiul implementării măsurilor se sancţionează în conformitate cu prevederile
legale în vigoare.
5.2.4.6. Refuzul punerii în
aplicare a măsurilor atrage sancţiuni, în funcţie de entitatea controlată,
conform prevederilor legale în vigoare.
5.3. Raportarea periodică a activităţii efectuate
5.3.1. Lunar, trimestrial şi anual, structurile
teritoriale transmit Corpului de control rapoarte cu privire la rezultatele
activităţii desfăşurate, în conformitate cu machetele de raportare trimise de
către Corpul de control, până la utilizarea sistemului informatic unic
integrat. Rapoartele sunt semnate de conducătorul structurii teritoriale de
control şi aprobate de preşedintele - director general al casei de asigurări de
sănătate. Pe baza acestor rapoarte, Corpul de control va întocmi un raport
centralizat privind activitatea de control, pe care îl va înainta preşedintelui
CNAS.
5.3.2. Raportarea activităţii
de către structurile teritoriale de control se va face până la data de 5 a
fiecărei luni pentru activitatea lunii anterioare.
5.4. Dispoziţii finale
5.4.1. Corpul de control al CNAS, în colaborare cu
celelalte structuri teritoriale de control aflate în
coordonare, va elabora Cadrul de obiective urmărit în activităţile de control,
în baza căruia se vor stabili tematicele de control ale structurilor
teritoriale de control. După aprobare de către preşedintele CNAS, cadrul de
obiective va fi publicat pe site-ul CNAS în termen de maximum 10 zile
calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice
şi va fi actualizat în funcţie de modificările legislative, organizatorice sau
de altă natură.
5.4.2. Anexele nr. 1-11 fac
parte integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
LEGITIMAŢIE DE CONTROL
- model -
Preşedinte CNAS/
Director Corp control
L.S.
|
CASA NAŢIONALA DE ASIGURĂRI DE
SĂNĂTATE
LEGITIMAŢIE DE CONTROL
seria........nr.............
Numele.........................................................................................................
Prenumele.....................................................................................................
Funcţia..........................................................................................................
Casa de Asigurări de
Sănătate.......................................................................
Act
identitate:...............................seria..............................nr.........................
Eliberat
de.................................................................la.................................
Data eliberării
legitimaţiei:...............................................................................
Semnătura
titularului,
Legitimaţia nu este transmisibilă.
|
Titularul legitimaţiei are acces la persoanele fizice şi juridice
pentru efectuarea controlului la furnizorii de servicii medicale, medicamente
şi dispozitive medicale, la persoanele fizice care au obligaţia să vireze
contribuţia de asigurări sociale de sănătate la casele de asigurări de sănătate,
în baza prevederilor titlului VIII -Asigurările sociale de sănătate din Legea
nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi la persoanele fizice care
beneficiază de concedii şi indemnizaţii şi persoanele juridice ai căror
salariaţi beneficiază de concedii şi indemnizaţii, potrivit Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de
asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare. De asemenea,
titularul acestei legitimaţii are următoarele drepturi:
- să examineze orice înscrisuri şi să solicite informaţiile
necesare, verbal sau în scris, în legătură cu obiectivele controlate;
- să constate contravenţii şi să aplice sancţiuni potrivit
prevederilor legale.
|
VIZE
|
sem. ........./anul........ sem.
........./anul........ sem. ........./anul........
|
sem. ........./anul........ sem.
........./anul........ sem. ........./anul........
|
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
NORME METODOLOGICE
pentru stabilirea şi recuperarea sumelor încasate
necuvenit de la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate de către furnizorii de servicii medicale, medicamente
şi dispozitive medicale
SECŢIUNEA 1
1. Furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale care au sau care au avut încheiate
contracte cu casele de asigurări de sănătate se supun, în termenul prevăzut de
lege, controlului în scopul verificării concordanţei dintre datele prevăzute în
raportările către casele de asigurări de sănătate şi cele din documentele
primare existente la nivelul furnizorilor de servicii medicale, medicamente şi
dispozitive medicale.
2. Organele de control pot solicita toate documentele
considerate necesare pentru verificarea justificării serviciilor raportate de
către furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale şi
plătite de casele de asigurări de sănătate.
3. Se consideră sume încasate necuvenit de către
furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale orice sume
primite de la casele de asigurări de sănătate în baza unui contract de furnizare de servicii pentru
care nu există documente justificative care să confirme realitatea serviciilor
prestate de furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive
medicale. Documentele care stau la baza raportărilor pot dobândi calitatea de
document justificativ numai în condiţiile în care sunt completate şi furnizează
toate informaţiile prevăzute de normele legale în vigoare.
Documentele justificative trebuie
să cuprindă următoarele elemente principale:
a) denumirea documentului;
b) denumirea şi, după caz, sediul unităţii care
întocmeşte documentul;
c) numărul documentului şi data întocmirii acestuia;
d) menţionarea părţilor care participă la efectuarea
operaţiunii (când este cazul);
e) conţinutul operaţiunii şi, atunci când este necesar,
temeiul legal al efectuării acesteia;
f) datele cantitative şi valorice aferente operaţiunii
efectuate;
g) numele şi prenumele, precum şi semnăturile persoanelor
care răspund de efectuarea operaţiunii, ale persoanelor cu atribuţii de control
financiar preventiv şi ale persoanelor în drept să aprobe operaţiunile
respective, după caz;
h) alte elemente menite să asigure consemnarea completă
a operaţiunilor efectuate.
SECŢIUNEA a 2-a
1. Constatarea sumelor încasate necuvenit din fond de
către furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale se
face de către structurile de control.
2. La procesul-verbal de constatare se vor anexa, în
copie, toate documentele pe care echipa de control le-a luat în considerare şi care stau la baza constatărilor privind sumele
încasate necuvenit.
SECŢIUNEA a 3-a
1. Recuperarea sumelor încasate necuvenit din fond de
către furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale se
va face de către casele de asigurări de sănătate.
2. Sumele încasate necuvenit din fond de către
furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale sunt
purtătoare de obligaţii accesorii conform dispoziţiilor legale.
3. Debitele provenite din sumele încasate necuvenit din
fond de către furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive
medicale se evidenţiază distinct în contabilitatea caselor de asigurări sociale
de sănătate, în conturile de venituri şi de creanţe. Valoarea debitelor
respective este constituită din valoarea sumelor încasate necuvenit la care se
adaugă obligaţiile accesorii aferente.
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
GHIDUL
privind controlul în sistemul asigurărilor sociale
de sănătate
1. Dispoziţii generale
1.1. Prezentul ghid reprezintă un ansamblu de reguli
şi dispoziţii care stabilesc tipurile de control, specifice Corpului de
control, respectiv structurilor teritoriale de control, inclusiv scopul,
obiectivele, programarea, pregătirea şi finalizarea acţiunilor de control,
modul de exercitare a controlului şi limitele acestuia.
1.2. In raport cu etapele în care se derulează
controlul, ghidul stabileşte coordonatele generale ale acestuia şi integrarea
unei metodologii unitare în activitatea de control desfăşurată de personalul
împuternicit al structurilor de control.
2. Scopul şi obiectivele activităţii de control
2.1. Activitatea de control a personalului care
exercită atribuţii în acest domeniu are drept scop protejarea intereselor
asiguraţilor şi buna gestiune financiară a fondului, prin:
a) evidenţierea şi aducerea la cunoştinţa entităţii
controlate a abaterilor şi faptelor care au generat încălcarea reglementarilor
legale în domeniul asigurărilor sociale de sănătate şi a consecinţelor produse
de această încălcare;
b) determinarea entităţilor controlate să îşi însuşească
şi să respecte normele legale în domeniul asigurărilor sociale de sănătate;
c) cunoaşterea dinamicii şi a gradului de
repetabilitate al aceloraşi fapte care contravin normelor legale, în vederea
stabilirii periodicităţii intervenţiilor pentru înlăturarea deficienţelor şi
limitarea efectelor patrimoniale negative;
d) dispunerea măsurilor adecvate în vederea
restabilirii legalităţii şi evaluarea impactului şi a eficienţei măsurilor
luate anterior;
e) conştientizarea entităţii controlate prin
prezentarea riscurilor induse de nerespectarea prevederilor care decurg din
reglementările aplicabile propriei activităţi şi a avantajelor posibile
determinate de conformitatea cu legislaţia din domeniul asigurărilor sociale de
sănătate.
2.2. Stabilirea obiectivelor activităţii de control
reprezintă o fază importantă în activitatea privind verificarea respectării
legislaţiei de către persoanele din sistemul de asigurări sociale de sănătate
care sunt supuse controlului caselor de asigurări de sănătate exercitat prin structurile
de control.
2.3. La stabilirea obiectivelor se vor avea în vedere
rezultatelor activităţii anterioare, informaţiile provenite de la asiguraţi, furnizorii de servicii
medicale, medicamente si dispozitive medicale, contribuabili, case de asigurări
de sănătate, mass-media, de la alte autorităţi, precum şi din constatările
proprii.
3. Tipuri de control. Limite
ale activităţii de control
3.1. In realizarea funcţiilor,
a scopurilor şi a obiectivelor stabilite prin actele normative de organizare şi
funcţionare, personalul din cadrul structurilor de control exercită, în mod
permanent, controale cu caracter operativ, inopinat şi tematic.
3.2. Controlul operativ constă în verificarea, limitată în timp şi sub raportul sferei de
cuprindere, a unui furnizor de servicii medicale, medicamente şi dispozitive
medicale, a unui contribuabil sau a unei case de asigurări de sănătate, în
vederea stabilirii existenţei sau inexistenţei unor încălcări ale reglementarilor
legale aplicabile în domeniul asigurărilor sociale de sănătate. Controalele
operative sunt controale neplanificate.
3.2.1. Obiectivele concrete urmărite, de regulă, se
referă la verificarea punctuală a respectării de către entitatea controlată a
obligaţiilor ce îi revin conform prevederilor legale, verificarea conformităţii
serviciilor prestate de către furnizorii de servicii medicale, medicamente şi
dispozitive medicale sau, în cazul apariţiei unui pericol iminent, verificarea
menţinerii/sistării activităţii şi prestării serviciilor până la realizarea
conformităţii, precum şi alte verificări dispuse de şeful ierarhic potrivit
limitelor de competenţă.
3.2.2. Controlul operativ se caracterizează prin
rapiditate, rigoare şi eficienţă şi nu poate fi transformat, în lipsa unor
constatări valorificabile, în control tematic sau de altă natură. Controlul
operativ poate fi însă inclus în controlul tematic, prin adăugarea obiectivelor
urmărite la tematica de bază.
3.2.3. Controlul operativ se
dispune de preşedintele CNAS sau de preşedintele - director general al casei de
asigurări de sănătate.
3.3. Controlul inopinat constă în verificarea punctuală a unei stări, situaţii sau
consecinţe determinate de încălcarea directă de către entitatea controlată a
unei reglementări, care lezează interesele legitime ale unui partener din
sistemul de asigurări sociale de sănătate. Controalele inopinate sunt controale
neplanificate.
3.3.1. Controlul inopinat este un control impus, de regulă, de o reclamaţie, sesizare, petiţie provenită de la un
partener din sistem,
mass-media ori de la alte autorităţi sau din dispoziţia preşedintelui CNAS ori
a preşedintelui - director general, după caz.
3.3.2. Sunt considerate controale inopinate: controlul-ţintă, controlul de necesitate şi controlul de conformitate
efectuate pentru stabilirea corespondenţei dintre conţinutul şi limitele
documentelor prevăzute în actele normative şi activitatea propriu-zisă a
entităţii controlate.
3.4. Controlul tematic este
controlul programat, cu obiective expres stabilite şi cu o durată determinată,
menit să asigure verificarea conformităţii cu normele aplicabile în sistemul de
asigurări sociale de sănătate. Controalele tematice acoperă un număr limitat de
domenii din cele reglementate de legislaţia privind asigurările sociale de
sănătate.
3.4.1. Controlul tematic se execută pe baza planului
anual de control al structurilor de control şi se realizează, de regulă, de o
echipă formată din persoane cu specializări diferite pentru acoperirea întregii
problematici supuse acestei activităţi.
3.4.2. Entităţile controlate vor fi anunţate printr-o
notificare scrisă cu privire la acţiunea de control tematic ce urmează a fi
întreprinsă, cu cel puţin 7 zile calendaristice înainte
de efectuarea acesteia.
3.4.3. Entităţilor controlate le vor fi aduse la
cunoştinţă perioada supusă controlului, tematica de control, precum şi perioada
în care se va desfăşura acţiunea şi li se va solicita desemnarea unor
reprezentanţi, care pe toata durata controlului să răspundă solicitărilor echipei
de control.
3.5. Activitatea de control, indiferent de scopul, de
obiectivele stabilite şi de tipul de control preconizat, este supusă unor
condiţionări şi limitări, determinate, în principal, de:
a) competenţele stabilite prin
actele normative de organizare şi funcţionare ale CNAS şi ale caselor de
asigurări de sănătate;
b) obligativitatea respectării principiilor ingerinţei
minime în activitatea entităţii controlate şi a prezumţiei de nevinovăţie a
personalului care acţionează în structurile de conducere sau de execuţie ale
acesteia;
c) obiectul de activitate şi obiectul contractului sau
obligaţia stabilită de lege faţă de CNAS ori casa de asigurări de sănătate
pentru entitatea controlată.
3.6. In cazul în care în
acţiunile de control se constată fapte a căror cercetare nu este de competenţa
structurilor de control, echipele de control vor consemna cele constatate şi
vor sesiza autorităţile competente.
4. Efectuarea
controlului. Etape de desfăşurare. Caracterizare generală
4.1. Activitatea de control se realizează în
următoarele etape:
4.1.1. prezentarea iniţială, în cadrul căreia unui
reprezentant autorizat al entităţii controlate i se comunică:
a) echipa de control;
b) obiectivele avute în vedere;
c) perioada preconizată de desfăşurare,
sub rezerva prelungirii acesteia din motive obiective, în raport cu natura sau
caracterul unor constatări care impun o astfel de prelungire;
4.1.2. controlul propriu-zis, care se execută prin
verificarea concretă a existenţei conformităţii operaţiunilor şi serviciilor,
pe bază de documente, observare şi raţionament, prin utilizarea tehnicilor şi
instrumentelor specifice;
4.1.3. finalizarea acţiunii de control, materializată
în constatări concrete ale faptelor în legătură cu fiecare dintre obiectivele
avute în vedere şi aplicarea de sancţiuni contravenţionale, în condiţiile
legii.
5. Valorificarea actelor de control
5.1. Actele de control încheiate în urma finalizării
acţiunii de control, pentru a-şi produce efectele, urmează să fie valorificate
prin punerea în aplicare a măsurilor stabilite.
5.2. Actele de control pot fi supuse procedurilor de
contestare conform prevederilor legale în vigoare.
5.3. Pentru pagubele cauzate în activitatea de control,
ca urmare a neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare
a atribuţiilor, personalul cu atribuţii de control răspunde potrivit
dispoziţiilor legale in vigoare.
6. Dispoziţii tranzitorii
şi finale
6.1. Prevederile prezentului ghid se completează cu
reglementările specifice din actele normative privind organizarea şi
funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, precum şi cu
celelalte dispoziţii legale aplicabile activităţii de control.
ANEXA Nr. 4 la normele metodologice
CODUL DE CONDUITA
al personalului cu
atribuţii de control din sistemul de asigurări sociale de sănătate
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
1. Personalul cu atribuţii de control din cadrul
structurilor de control exercită prerogativele de putere publică pentru
realizarea atribuţiilor în conformitate cu dispoziţiile cuprinse în actele
normative de organizare şi funcţionare proprii, cu prevederile specifice din
Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu
reglementările din legislaţia asigurărilor sociale de sănătate şi cu
principiile şi normele stabilite prin prezentul cod de conduită.
2. In sensul prevederilor prezentului cod de
conduită, personalul cu atribuţii de control este constituit din funcţionari
publici cu pregătire corespunzătoare care exercită atribuţii de verificare sau
control, în baza unei împuterniciri date în condiţiile legii.
SECŢIUNEA a 2-a
Principii şi reguli aplicabile actului de control
- caracteristici
şi particularităţi
1. In înţelesul prezentului cod de conduită, controlul reprezintă o activitate legală, necesară şi utilă, exercitată cu
obiectivitate şi imparţialitate, destinată menţinerii sau restabilirii
echilibrului dintre dispoziţiile normative aplicabile domeniului asigurărilor
sociale de sănătate şi modul concret în care acţionează entitatea controlată
sau structurile sale interne şi personalul acestora în acel domeniu.
2. Controlul are ca scop obţinerea de date şi
informaţii concludente ale căror analiză, prelucrare şi interpretare să permită
evaluarea corectă a nivelului de respectare a obligaţiilor din domeniul
asigurărilor sociale de sănătate, stabilite în sarcina entităţii controlate.
3. Actul de control este guvernat de următoarele
principii:
a) legalitatea -
principiul potrivit căruia orice acţiune de verificare sau control poate fi
efectuată dacă este prevăzută de lege sau de un alt act normativ aplicabil
domeniului asigurărilor sociale de sănătate;
b) oficialitatea -
principiul care impune ca orice acţiune de verificare sau control să se execute
în temeiul unei împuterniciri exprese;
c) regularitatea -
principiul conform căruia actul de verificare sau control să se desfăşoare la
intervale rezonabile de timp, în aşa fel încât să asigure cunoaşterea şi
stabilirea modului în care entitatea controlată îşi îndeplineşte obligaţiile
legale şi să nu afecteze activitatea normală a acesteia;
d) egalitatea de tratament- principiul care instituie garanţia că personalul împuternicit cu
atribuţii de verificare sau control îşi exercită îndatoririle cu respectarea
normelor şi regulilor deontologice faţă de toate entităţile controlate;
e) confidenţialitatea - principiul care obligă personalul cu atribuţii de verificare sau
control să nu divulge date, documente sau orice alte informaţii, precum şi
identitatea persoanelor care au formulat reclamaţii, sesizări sau petiţii, cu
excepţia îndatoririlor care decurg din procedurile judiciare;
f) profesionalism -
principiul care presupune exercitarea cu competenţă, responsabilitate,
eficienţă, conştiinciozitate şi corectitudine a activităţii de către personalul
cu atribuţii de control;
g) integritatea -
principiul conform căruia personalul cu atribuţii de control este obligat să
îşi îndeplinească îndatoririle cu bună-credinţă, să respingă orice încercare de
influenţare sau de deturnare de la obiectivele şi scopul acţiunii, să nu
pretindă şi să nu primească, în nicio împrejurare, bani ori alte foloase sau
promisiuni de astfel de daruri pentru tăinuirea rezultatelor reale ale
activităţii de control sau pentru avantajarea, în orice mod, a entităţii controlate;
h) obiectivitatea şi
imparţialitatea - principii care obligă personalul
cu atribuţii de verificare şi control să îndeplinească acţiunea propriu-zisă,
să constate şi să dispună măsurile, pe baza datelor şi documentelor examinate
şi susţinute de acestea, cu eliminarea interpretărilor personale, subiective,
nesusţinute şi părtinitoare, în dezacord cu realitatea;
i) consecvenţa şi
proporţionalitatea - principii care impun
personalului cu atribuţii de control să dispună măsuri cu conţinut şi
consecinţe corespunzătoare încălcărilor sau nerespectărilor reglementărilor
legale şi să asigure corespondenţa dintre gravitatea faptelor şi sancţiunile
aplicate.
4. Controlul, ca activitate necesară şi utilă, se
defineşte prin următoarele caracteristici:
a) unicitatea - un
domeniu de activitate este supus unei singure proceduri de control; repetarea
acesteia este determinată de existenţa indiciilor privind săvârşirea unor
încălcări ale reglementărilor legale de către entitatea controlată sau de
necesitatea verificării îndeplinirii măsurilor dispuse printr-un control
anterior;
b) diversitatea -
efectuarea controlului asupra acelor domenii de activitate ale entităţii
controlate susceptibile să conţină sau să dezvolte riscuri de neconformitate cu
normele specifice sistemului de asigurări sociale de sănătate;
c) specialitatea -
controlul se efectuează numai în domeniul de competenţă al CNAS şi al caselor
de asigurări de sănătate;
d) periodicitatea -
controlul se efectuează conform programării stabilite, pentru a nu perturba
activitatea normală a entităţii controlate şi, în acelaşi timp, pentru a nu îi
permite acesteia să încalce obligaţiile legale în domeniul asigurărilor sociale
de sănătate.
SECŢIUNEA a 3-a
Drepturile şi îndatoririle personalului cu
atribuţii de control
1. In exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul
cu atribuţii de control este obligat să cunoască, să respecte şi să aplice
următoarele:
a) reglementările legale în vigoare care stabilesc
competenţele şi coordonatele activităţii structurilor de control din care face
parte personalul cu atribuţii de control, drepturile şi îndatoririle
personalului, precum şi sancţiunile aplicabile în cazul încălcării sau
nerespectării dispoziţiilor legale;
b) regulile, procedurile, uzanţele, normele tehnice
elaborate şi adoptate, potrivit legii, utilizate în activitatea entităţii
controlate.
2. Personalul cu atribuţii de control este obligat, la
începerea acţiunii, să prezinte reprezentantului entităţii controlate
împuternicirea expresă (ordinul/decizia de serviciu şi legitimaţia) care
confirmă desemnarea pentru efectuarea controlului şi obiectivele controlului.
3. Personalul cu atribuţii de control este obligat să
se documenteze asupra activităţii ori principalelor activităţi îndeplinite de
entitatea controlată, să obţină date relevante despre punctele de lucru
utilizate de ea, să se informeze asupra corespondenţei dintre
obiectul/obiectele de activitate cuprins/cuprinse în actul de înfiinţare şi
activitatea propriu-zisă, să solicite sau, după caz, să i se prezinte înscrisuri,
copii şi orice alte documente care au legătură cu controlul.
4. Personalul cu atribuţii de control este obligat să
păstreze confidenţialitatea documentelor, materialelor şi altor înscrisuri
obţinute în timpul controlului şi va proceda în mod corespunzător pentru
ducerea la îndeplinire a acestei obligaţii.
5. Personalul cu atribuţii de control are acces la
toate entităţile prevăzute de prezentul ordin ca fiind pasibile de control, în
domeniul asigurărilor sociale de sănătate.
6. Pentru clarificarea unor
probleme specifice care presupun cunoştinţe de specialitate din diverse domenii
de activitate (tehnic, tehnologic, juridic şi altele asemenea), personalul cu
atribuţii de control poate cere sprijinul unor specialişti.
7. Personalul cu atribuţii de
control are obligaţia să îşi fundamenteze constatările, concluziile şi măsurile
atât pe bază de documente şi informaţii, cât şi pe baza datelor provenite de la
structurile entităţii controlate şi a celor rezultate din analiza directă şi
evaluările făcute de personalul implicat în activităţile supuse controlului.
8. Personalul cu atribuţii de control are dreptul să
solicite reprezentantului entităţii controlate înscrisurile, documentele sau
materialele care conţin date relevante în legătură cu obiectul controlului şi
să ceară să i se pună la dispoziţie copii ale acestora, pentru fundamentarea
constatărilor şi măsurilor dispuse.
9. Personalul cu atribuţii de control este îndreptăţit
şi are, în acelaşi timp, obligaţia să asculte explicaţiile angajaţilor cu funcţii
de conducere sau execuţie din cadrul entităţii controlate, în legătură cu
obiectul controlului, în scopul asigurării finalizării controlului şi
fundamentării corespunzătoare a constatărilor şi măsurilor dispuse.
10. Personalul cu atribuţii de control este obligat să
manifeste imparţialitate în activitatea desfăşurată şi să nu întreprindă vreo
acţiune de verificare sau control, dacă, în raporturile cu reprezentanţii sau
cu ceilalţi membri ai entităţii controlate, se află într-o situaţie de conflict
de interese. Este considerat persoană care are un interes membrul echipei de
control, care:
a) beneficiază, direct sau prin persoane interpuse,
de serviciile, produsele, lucrările sau fondurile entităţii controlate;
b) este, direct sau prin persoane
interpuse, acţionar, deţinător de părţi sociale, fondator, administrator,
cenzor, beneficiar al unei sponsorizări sau al altei liberalităţi din partea
entităţii controlate ori a reprezentanţilor acesteia.
11. Incălcarea dispoziţiilor legale şi a prevederilor
prezentului cod de către personalul cu atribuţii de control constituie, după
caz, abatere disciplinară, contravenţie sau infracţiune şi poate atrage
răspunderea în condiţiile legii.
12. Persoanele însărcinate cu activităţi de control
pot fi făcute răspunzătoare de fapte privind încălcarea prezentului cod numai
dacă acestea sunt comise în activitatea de control propriu-zisă.
13. In activitatea desfăşurată, personalul cu
atribuţii de control beneficiază de prezumţia de nevinovăţie. In cazul în care
entitatea controlată sau o persoană din cadrul acesteia apreciază existenţa
unor abateri ale echipei de control sau ale unor membri ai acesteia, are obligaţia de a aduce probe în
sprijinul afirmaţiilor făcute.
14. Instituţia din care face parte o persoană cu
atribuţii de control are obligaţia de a apăra drepturile persoanei respective
conform dispoziţiilor legale.
15. Prevederile prezentului cod se completează, de
drept, cu reglementările generale sau cele cu caracter special din Legea nr.
188/1999, republicată, cu reglementările specifice din actele normative de
organizare şi funcţionare ale CNAS şi caselor de asigurări de sănătate.
ANEXA Nr. 5 la normele metodologice
PROCES-VERBAL DE CONSTATARE
1. Serveşte ca document obligatoriu în care sunt consemnate constatările echipei de
control la încheierea efectuării unei acţiuni de control.
2. Se întocmeşte în două exemplare de către echipa de
control şi se semnează de către reprezentaţii autorizaţi ai entităţii
controlate.
3. Se înregistrează la entitatea controlată.
4. Se arhivează la entitatea controlată (exemplarul 1)
şi la structura de control (exemplarul 2) în secţiunea C a dosarului de
control.
- MODEL -
CAS...........................
Nr......din......................
PROCES-VERBAL DE CONSTATARE
Subsemnaţii (membrii echipei de
control).................................................................................................................................................................., în baza (temeiul legal).................................................................................................................şi a Ordinului/Dispoziţiei nr......... din
...................., am efectuat în perioada................ o acţiune de control la............................................................................................................................................................
(date de identificare a entităţii controlate)
Tematica acţiunii de control:
1................................................................................;
2................................................................................;
3.................................................................................;
4.................................................................................;
5.................................................................................;
n.................................................................................;
Perioada controlată:....................................................
Documente şi operaţiuni controlate:
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Pentru perioada verificată
conducerea (entităţii
controlate) .....................................................................a fost asigurată de:
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
In urma efectuării controlului,
cu rezerva că responsabilitatea pentru veridicitatea înscrisurilor şi a documentelor
anexate la raport revine....................................., echipa de
control face următoarele
CONSTATĂRI:
1. Obiectivul 1
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................;
2. Obiectivul
2........................................................................................................................................................................ ..................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................;
3. Obiectivul
3........................................................................................................................................................................ ..................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................;
4. Obiectivul
4........................................................................................................................................................................ ..................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................;
n. Obiectivul
n........................................................................................................................................................................ ...................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................;
Prezentul proces-verbal de constatare a fost întocmit
în două exemplare, din care unul rămâne la (entitatea
controlată)............................................... şi unul la echipa
de control.
Echipa de control,
.........................................................
.........................................................
.........................................................
Reprezentanţi ai entităţii controlate,
.........................................................
.........................................................
.........................................................
.........................................................
ANEXA Nr. 6 la normele metodologice
NOTA DE CONSTATARE
1. Serveşte ca document obligatoriu în care sunt
consemnate constatările echipei de control la încheierea efectuării unei
acţiuni de control, în condiţiile în care nu există un reprezentant autorizat
al entităţii controlate.
2. Se întocmeşte în două exemplare de către echipa de
control către membrii echipei.
3. Se înregistrează la instituţia care a dispus
acţiunea de control.
4. Se arhivează la structura de control (exemplarul 1)
în secţiunea C a dosarului de control şi la entitatea controlată (exemplarul
2).
5. La nota de constatare trebuie sa fie anexată o minută prin care se consemnează lipsa unui reprezentat
autorizat al entităţii controlate.
- MODEL -
CAS...................................
Nr......din......................
NOTĂ DE CONSTATARE
Subsemnaţii ( membrii echipei
de control)........................................................................................................................................., în
baza (temeiul legal)
.....................................................................................................................................şi a Ordinului/Dispoziţiei nr......... din ..............., am efectuat în perioada ............................ o acţiune de control la (date de identificare a entităţii controlate)
..................................................................................................
Tematica acţiunii de control:
1................................................................................;
2................................................................................;
3.................................................................................;
4.................................................................................;
5.................................................................................;
n.................................................................................;
Perioada controlată:........................
Documente şi operaţiuni controlate:
........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ..............
In urma efectuării controlului, cu rezerva că
responsabilitatea pentru veridicitatea înscrisurilor şi a documentelor anexate
la raport revine....................................., echipa de control face
următoarele
CONSTATĂRI:
1. Obiectivul 1
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................;
2. Obiectivul
2........................................................................................................................................................................ ..................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................;
3. Obiectivul
3........................................................................................................................................................................ ..................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................;
4. Obiectivul 4........................................................................................................................................................................ ..................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................;
n. Obiectivul
n........................................................................................................................................................................ ...................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................;
Prezenta notă de constatare a fost întocmită în două
exemplare, din care unul va fi transmis la(entitatea controlată)...........................................
şi unul rămâne la echipa de
control.
Echipa de control,
............................................
............................................
............................................
ANEXA Nr. 7 la normele metodologice
Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a
contravenţiilor în domeniul asigurărilor sociale de sănătate
Model de formular-tip
CASA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
Casa de Asigurări de
Sănătate.............................................
PROCES-VERBAL
de constatare şi sancţionare a contravenţiilor în
domeniul asigurărilor sociale de sănătate nr.................
Incheiat în ziua .... luna..........anul.......
Agenţii constatatori (funcţia)..................................................................................................,
având calitatea de.....................................
în cadrul.................................,
împuterniciţi cu legitimaţia nr........., în urma controlului efectuat
la........................., am constatat:*)
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Faptele de mai sus constituie contravenţii prevăzute la
art. 305 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu
modificările şi completările ulterioare, sancţionate potrivit dispoziţiilor
art. 306, respectiv la art. 47 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, sancţionate potrivit dispoziţiilor art. 48.
Faptele au fost constatate în ziua de.........,
ora......, locul...............................
Faptele se sancţionează cu...........................,
conform art. 5 alin........lit.....din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
şi completările ulterioare, art. 306 din Legea nr. 95/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, şi art. 48 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
De săvârşirea acestor fapte se face vinovat
contravenientul:
A..................................., în calitate de
persoană juridică, cu sediul în.............., cod
fiscal............., J........../............., cod unic de înregistrare (CUI)............., reprezentată prin
................, funcţia..................., legitimaţia
seria.........nr..........., eliberată de
....................la data de.....................;
B.................................., în calitate de persoană fizică, cu domiciliul în...................................,
legitimat cu B.I./C.I. seria........ nr......................, eliberat/eliberată de..................la data de..........., CNP.................., având ocupaţia..................la.................
Agenţi constatatori,
.................................
Contravenient,
.................................
Alte menţiuni: obiecţii ale contravenientului:
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
S-au constatat următoarele fapte şi s-au luat măsuri cu
caracter obligatoriu:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Contravenientul nu este de faţă/refuză/nu poate să
semneze procesul-verbal.
Amenda contravenţională menţionată la art. 306 din
Legea nr. 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se achită integral în contul.............................la Trezoreria (din
raza de domiciliu a contravenientului)....................................................................şi se face venit la bugetul de stat.
Amenda contravenţională menţionată la art. 48 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, se achită integral în
contul..............la Trezoreria (din raza de domiciliu a
contravenientului).................................................................................şi se face venit la bugetul Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate.
Contravenientul se angajează/nu se angajează să achite
jumătate din minimul amenzii, adică...............lei, în cel mult 48 de ore de la data încheierii
procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor sau, după caz,
a comunicării prezentului proces-verbal, şi să prezinte în acelaşi termen
chitanţa agentului constatator sau organului din care
face parte acesta.
Odată cu sancţiunea s-a dispus şi confiscarea a:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
bunuri menţionate în anexa care face parte integrantă
din prezentul proces-verbal.
De asemenea, chitanţa achitării integrale a amenzii va
fi înaintată agentului constatator sau organului din
care face parte acesta, ..................., însoţită
de copia procesului-verbal, în termen de 15 zile calendaristice de la data
încheierii sau, după caz, a comunicării prezentului
proces-verbal.
In caz de neachitare la termenul stabilit, se va proceda la executarea silită, conform prevederilor legale.
Impotriva prezentului proces-verbal, care ţine loc şi
de înştiinţare de plată, se poate face plângere în termen de 15 zile
calendaristice de la data încheierii ori, după caz, a comunicării acestuia.
Plângerea va fi însoţită de copia procesului-verbal şi
se va depune la Casa de Asigurări de Sănătate.................., care are obligaţia de a o înainta spre soluţionare
judecătoriei în a cărei rază teritorială a fost săvârşită contravenţia şi/sau
poate fi depusă direct la judecătoria în a cărei rază teritorială a fost
săvârşită contravenţia.
Prezentul proces-verbal s-a întocmit în două exemplare,
dintre care unul s-a înmânat personal/comunicat, prin afişare la domiciliul sau
la sediul contravenientului/prin poştă, cu aviz de primire.
Agenţi constatatori,
.................................
Contravenient,
.................................
La încheierea prezentului proces-verbal a fost de faţă..........................., în calitate de martor,
domiciliat în........... str...............................nr......Judeţul (sectorul)................,
legitimat cu B.I./C.I. seria........nr........., eliberat/eliberată de CNP.........................
Data...........................................................
Semnătura martorului...................................
Motivele încheierii procesului-verbal fără martor:
.........................................................................
(sunt singur/sunt însoţit de
agenţi constatatori)
*) Se descriu contravenţia, articolul de lege încălcat
şi împrejurările în care a fost săvârşită.
ANEXA Nr. 8 la normele metodologice
SOLICITARE
1. Serveşte ca document prin care echipa de control se
adresează entităţii controlate în vederea obţinerii unor documente, facilitării
accesului în anumite locaţii, asigurării sprijinului unor persoane din cadrul
entităţii controlate etc.
2. Se întocmeşte în două exemplare de către echipa de
control şi se înregistrează la entitatea controlată.
3. Se arhivează la entitatea controlată (exemplarul 1)
şi la structura de control (exemplarul 2) în secţiunea C a dosarului de
control.
- MODEL -
CAS..................................................................
Structura de
control............................................
Nr...........................din....................................
SOLICITARE
Subsemnaţii (membrii echipei
de control)...........................................................................................................................................
în baza (temeiul legal)
...................................................................................................................
şi a Ordinului/Dispoziţiei
nr..................din....................., aflaţi în control la (date de
identificare a entităţii
controlate)....................................................................................................................................... în vederea asigurării unei bune desfăşurări a acţiunii de control,
vă rugăm să daţi curs următoarelor solicitări:
1........................................................................................................................................................................ .......................................................
Termen:..............................................................................
2........................................................................................................................................................................ .......................................................
Termen:..............................................................................
3........................................................................................................................................................................ .......................................................
Termen:..............................................................................
n........................................................................................................................................................................ .......................................................
Termen:...............................................................................
Echipa de
control
.............................................................
.............................................................
.............................................................
.............................................................
Confirmare de primire
(semnătura şi ştampila entităţii controlate)
.............................................................
ANEXA Nr. 9 la normele metodologice
MINUTĂ
1. Serveşte ca document prin care echipa de control
consemnează o situaţie, stare de fapt, constatare etc. pentru care este
necesară confirmarea imediată.
2. Se întocmeşte într-un singur
exemplar şi se semnează de membrii echipei de control şi, după caz, de:
- reprezentanţii entităţii controlate;
- personalul desemnat de reprezentanţii autorizaţi ai
entităţii controlate să însoţească membrii echipei de control;
- persoane din cadrul entităţii controlate care sunt
implicate în cele consemnate;
- terţe persoane care confirmă cele consemnate în
minută.
3. Se arhivează la structura de control în secţiunea C
a dosarului de control.
- MODEL -
CAS.......................................................
Structura de control..................................
MINUTĂ
Subsemnaţii (membrii echipei de
control)...........................................................................................................................................,
în baza (temeiul legal)
...................................................................................................................
şi a Ordinului/Dispoziţiei
nr..................din....................., aflaţi în control la (date de
identificare a entităţii controlate) ......................................................................................................................................,
consemnăm prin prezenta următoarele:
1........................................................................................................................................................................ .......................................................
2........................................................................................................................................................................ .......................................................
3........................................................................................................................................................................ .......................................................
4........................................................................................................................................................................ .......................................................
n........................................................................................................................................................................ .......................................................
Echipa de
Control,
.............................................................
.............................................................
.............................................................
Pentru conformitate
.............................................................
.............................................................
.............................................................
ANEXA Nr. 10 la normele metodologice
NOTĂ DE RELAŢII
1. Serveşte ca document prin care echipa de control
solicită informaţii de la o persoană din entitatea controlată.
2. Se întocmeşte în două exemplare şi se semnează de
membrii echipei de control şi de persoana căreia i se adresează.
3. Un exemplar rămâne la persoana chestionată
(exemplarul 1) şi alt exemplar (exemplarul 2) se arhivează la structura de
control în secţiunea a III-a a dosarului de control, împreună cu răspunsul
persoanei chestionate. Ambele documente au caracter confidenţial.
- MODEL -
CAS...........................................................
Structura de
control......................................
NOTĂ DE RELAŢII
Subsemnaţii (membrii echipei de
control)........................................................................................................., în baza (temeiul
legal)...................................................................................................................
şi a Ordinului/Dispoziţiei nr.........din...........,
aflaţi în control la (date de
identificare a entităţii controlate)...................................................................................................,
solicităm de la (persoana chestionată - nume, prenume
şi funcţia deţinută în cadrul entităţii controlate)
.............................................................................................................................. răspunsuri/precizări la următoarele:
1........................................................................................................................................................................ .......................................................
2........................................................................................................................................................................ .......................................................
3........................................................................................................................................................................ .......................................................
4........................................................................................................................................................................ .......................................................
n. Dacă mai aveţi ceva de adăugat.
Termen:...........................................
(data
şi ora)
Răspunsurile vor fi formulate în scris, în două
exemplare. La răspunsuri vă rugăm să anexaţi copii conforme de pe documente
care să vă susţină afirmaţiile. Răspunsurile împreună cu anexele vor fi
numerotate şi semnate pe fiecare pagină de dumneavoastră şi de membrii echipei
de control.
Atât prezenta notă de relaţii, cât şi răspunsul
dumneavoastră sunt documente confidenţiale.
Echipa de
control,
..........................................................
..........................................................
..........................................................
Am primit nota de relaţii.
..........................................................
(nume, prenume, funcţia)
..........................................................
Data şi ora
ANEXA Nr. 11 la normele metodologice
- MODEL -
CNAS/CAS.....................................
Structură de control
Aprobat
Preşedinte,
CNAS/CAS
Avizat
Conducătorul structurii de control
........................................................
RAPORT DE CONTROL
privind........................................................................................
Subsemnaţii................................................................................................,
în baza Ordinului/Dispoziţiei nr.......
din..............., am efectuat în
perioada.........................controlul....................................................
Tematica acţiunii de control:
1.........................................................................................;
2.........................................................................................;
3........................................................................................;
...........................................................................................;
n........................................................................................;
Perioada controlată:......................
Documente şi operaţiuni controlate:
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Pentru perioada verificată conducerea (entităţii
controlate)...................................................................................a
fost asigurată de:
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
In urma efectuării controlului, cu rezerva că
responsabilitatea pentru veridicitatea înscrisurilor şi a documentelor anexate
la
raport revine
........................................................................................................,
echipa de control face următoarele
CONSTATĂRI:
1. Obiectivul 1
........................................................................................................................................................................ ..................................
2. Obiectivul
2........................................................................................................................................................................ ...................................
3. Obiectivul 3........................................................................................................................................................................ ...................................
4. Obiectivul
4........................................................................................................................................................................ ...................................
n. Obiectivul
n........................................................................................................................................................................ ...................................
CONCLUZII:
1........................................................................................................................................................................ ......................................................;
2........................................................................................................................................................................ ......................................................;
3........................................................................................................................................................................ ......................................................;
4........................................................................................................................................................................ ......................................................;
x........................................................................................................................................................................ .......................................................
MĂSURI:
1........................................................................................................................................................................ ......................................................;
2........................................................................................................................................................................ ......................................................;
3........................................................................................................................................................................ ......................................................;
4........................................................................................................................................................................ ......................................................;
y........................................................................................................................................................................ ......................................................;
.............................................va raporta
implementarea măsurilor şi le va prezenta către ..............................
şi .............................................., în
termen de 30 de zile calendaristice de la primirea prezentului raport de
control.
Echipa de control,
.................................
.................................