ORDIN Nr. 1775
din 26 octombrie 2010
pentru aprobarea Ghidului de
finantare a Programului privind reducerea impactului asupra atmosferei,
inclusiv monitorizarea calitatii aerului
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 744 din 8 noiembrie 2010
Luând în considerare Referatul Administratiei Fondului
pentru Mediu nr. 87.847 din 26 octombrie 2010 vizând aprobarea Ghidului de
finantare a Programului privind reducerea impactului asupra atmosferei,
inclusiv monitorizarea calitatii aerului,
în baza prevederilor art. 13 alin. (1) lit. a) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu,
aprobata cu modificari şi completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile
şi completarile ulterioare,
în temeiul art. 13 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 196/2005, aprobata cu modificari şi
completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile şi completarile
ulterioare, şi al art. 15 alin. (4) din Hotarârea Guvernului nr. 1.635/2009 privind organizarea şi functionarea Ministerului Mediului şi Padurilor, cu modificarile şi completarile ulterioare,
ministrul mediului şi padurilor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aproba Ghidul de finantare a Programului
privind reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea
calitatii aerului, prevazut în anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului şi padurilor,
Laszlo Borbely
ANEXA
GHID DE FINANTARE
a Programului privind reducerea impactului asupra
atmosferei, inclusiv monitorizarea calitatii aerului
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
ARTICOLUL 1
Rolul ghidului de finantare
(1) Ghidul de finantare a Programului privind
reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea calitatii
aerului, denumit în continuare Ghid, constituie un suport informativ,
având rolul de a furniza solicitantului de finantare din Fondul pentru mediu
informatii privind derularea Programului privind reducerea impactului asupra
atmosferei, inclusiv monitorizarea calitatii aerului, denumit în continuare Program.
(2) Ghidul contine dispozitii privind:
a) eligibilitatea solicitantului, a dosarului de finantare, a proiectului propus şi a cheltuielilor legate de aceasta;
b) conditiile de depunere a dosarului de finantare,
analiza şi selectare, aprobare, finantare şi implementare.
ARTICOLUL 2
Scopul Programului
(1) Scopul Programului îl reprezinta aplicarea celor mai
bune masuri pentru protectia sanatatii populatiei şi
protejarea mediului înconjurator
pe baza cunoaşterii calitatii aerului.
(2) Programul urmareşte
efectuarea de masuratori ale concentratiilor
principalilor poluanti în mediul înconjurator şi
asigura informarea publicului privind indicii de
calitate ai factorilor de mediu.
Programul se încadreaza în Strategia nationala privind
protectia atmosferei.
ARTICOLUL 3
Sursa de finantare pentru derularea Programului
(1) Finantarea Programului se realizeaza de
Administratia Fondului pentru Mediu.
(2) Suma alocata sesiunii se distribuie conform
numarului de puncte de monitorizare a calitatii aerului la nivel national şi se publica odata cu anuntarea
deschiderii sesiunii de depunere a dosarelor de finantare, prin dispozitie a preşedintelui Administratiei Fondului
pentru Mediu.
ARTICOLUL 4
Definitii
In sensul prezentului ghid, termenii şi expresiile de
mai jos se definesc astfel:
a) Autoritate-Administratia
Fondului pentru Mediu;
b) Beneficiar- Ministerul
Mediului şi Padurilor;
c) cerere de finantare -
documentul completat şi depus în cadrul sesiunii de depunere de catre solicitant, în vederea obtinerii finantarii din Fondul pentru
mediu; formularul cererii de finantare este prevazut în anexa nr. 1;
d) cerere de tragere - solicitarea Beneficiarului
adresata în scris Autoritatii, în baza careia se face decontarea; formularul
cererii de tragere este prevazut în anexa nr. 3 la contractul pentru finantare
nerambursabila;
e) cheltuieli eligibile - cheltuielile efectuate
de catre Beneficiar cu achizitia de produse sau lucrari necesare implementarii proiectului şi care pot fi decontate din Fondul pentru mediu,
cu conditia îndeplinirii în
mod cumulativ a criteriilor de eligibilitate şi a încadrarii lor în categoriile de cheltuieli eligibile;
f) contributie proprie - parte din valoarea
totala a cheltuielilor eligibile necesare implementarii proiectului,
nefinantata din Fondul pentru mediu, sustinuta de catre Beneficiar din surse
financiare proprii;
g) dosar de decontare - cererea de tragere
definita la lit. d), însotita în mod obligatoriu de documentele justificative a
caror lista este prevazuta în prezentul ghid;
h) dosar de finantare - cererea de finantare
definita la lit. c), însotita de documentatia care trebuie depusa de catre
solicitant în vederea analizarii şi' aprobarii finantarii de catre Autoritate;
i) finantare nerambursabila - modalitatea de
sustinere financiara â proiectului, caracterizata prin decontarea de catre
Autoritate a unei cote-parti din cheltuielile eligibile realizate de catre
Beneficiar cu achizitia produselor sau lucrarilor;
j) solicitant - autoritatea publica centrala
pentru protectia mediului;
k) aer înconjurator- aerul din troposfera, cu
exceptia celui de la locurile de munca;
l) poluant - orice substanta prezenta în aerul
înconjurator care poate avea efecte daunatoare asupra sanatatii umane şi/sau a mediului ca întreg. Poluantii prevazuti de directivele europene din domeniul calitatii aerului
sunt: dioxid de sulf, dioxid de azot, oxizi de azot, particule în suspensie (PM10 şi PM2,5)
plumb, benzen, monoxid de carbon, ozon, arsen, cadmiu, nichel, benzo(a)piren,
hidrocarburi aromatice policiclice (HAP);
m) PM10 - particulele în suspensie
care trec printr-un orificiu de selectare a dimensiunii, cu un randament de
separare de 50% pentru un diametru aerodinamic de 10 um;
n) PM2,5- particulele în suspensie
care trec printr-un orificiu de selectare a dimensiunii, cu un randament de
separare de 50% pentru un diametru aerodinamic de 2,5 um;
o) hidrocarburi aromatice policiclice (HAP) - compuşi organici formati în totalitate din carbon şi hidrogen, alcatuiti
din cel putin doua cicluri aromatice condensate;
p) depuneri - cantitatea totala de poluanti care
este transferata din atmosfera pe suprafete cu o anumita arie, într-un anumit
interval de timp;
q) monitorizare - activitatea de supraveghere
continua a calitatii aerului prin efectuarea sistematica de prelevari şi masurari în vederea determinarii
concentratiilor de poluanti în aerul înconjurator;
r) indicator de calitate a aerului - valoarea
concentratiei masurate a poluantilor în aerul înconjurator;
s) masurari fixe - masurarile efectuate în puncte
fixe, fie continuu, fie prin prelevare aleatorie, pentru a determina
concentratiile de poluanti în aerul înconjurator;
t) statie de monitorizare - incinta amplasata în
teren unde sunt instalate analizoare ale poluantilor, astfel încât performanta şi operarea sa fie conforme cu cerintele
prescrise;
u) Reteaua nationala de monitorizare a calitatii
aerului (RNMCA) - obiectiv de interes public national, aflat în administrarea
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, format din instrumentele de prelevare şi masurare amplasate în punctele fixe şi echipamentele de laborator
aferente acestora, precum şi echipamentele necesare colectarii, prelucrarii, transmiterii datelor şi
informarii publicului privind calitatea aerului
înconjurator;
v) Sistemul national de monitorizare a calitatii
aerului - cadrul organizatoric, institutional şi
legal pentru desfaşurarea
activitatilor de monitorizare a calitatii
aerului înconjurator,'în mod unitar, pe teritoriul României;
w) masurare - setul de operatii care are ca
obiectiv determinarea valorii unei marimi;
x) prelevare - setul de operatii care are ca obiectiv colectarea unui eşantion de produs în
vederea efectuarii unor masurari;
y) etalonare - compararea raspunsului unui
instrument de masura la o concentratie cunoscuta a gazului cu o incertitudine
cunoscuta;
z) material de referinta - materialul sau
substanta pentru care una sau mai multe proprietati
sunt suficient de omogene şi bine stabilite pentru a putea fi folosite pentru
etalonarea şi/sau validarea sistemului de masurare;
aa) material de referinta certificat (MRC) -
materialul de referinta pentru care valoarea proprietatii de referinta este
trasabila cu o incertitudine acceptabila la realizarea exacta a unitatii (este
etalonata cu o incertitudine acceptabila fata de un etalon primar);
bb) acuratete - calitatea unor masurari repetate
de a da rezultate a caror valoare medie este apropiata de valoarea adevarata a
marimii masurate.
ARTICOLUL 5
Organizarea sesiunii de finantare
(1) Anual se pot organiza una sau mai multe
sesiuni de finantare, pe tipuri de proiecte şi în
limita sumei alocate, în conditiile prevazute la art.
3.
(2) Organizarea sesiunii de finantare consta în stabilirea şi aprobarea, prin dispozitia preşedintelui Autoritatii, a:
a) sesiunii de depunere a dosarului de finantare;
b) sumei alocate sesiunii de finantare.
(3) Dispozitia preşedintelui
prevazuta la alin. (2) se publica pe pagina de internet
a Autoritatii, cu cel putin 10 zile înainte de data deschiderii sesiunii de
finantare.
(4) Aprobarea componentei Comisiei de analiza şi a Comisiei de solutionare a
contestatiilor se face prin dispozitie a preşedintelui
Autoritatii.
ARTICOLUL 6
Etapele sesiunii de finantare
Etapele sesiunii de finantare sunt urmatoarele:
a) publicarea pe pagina de internet a Autoritatii a
Ghidului, a anuntului de deschidere a sesiunii de finantare şi a sumei alocate;
b) depunerea dosarului de finantare;
c) analiza conformitatii administrative
şi a eligibilitatii solicitantului/documentatiei
tehnice;
d) analiza şi selectarea
proiectelor pe baza documentatiei tehnice;
e) avizarea proiectelor selectate;
f) transmiterea scrisorii de respingere a finantarii;
g) solutionarea contestatiei depuse în urma scrisorii de
respingere;
h) aprobarea finantarii proiectului avizate; i)
transmiterea scrisorii de aprobare a finantarii; j)
negocierea, semnarea contractului şi implementarea
proiectului.
ARTICOLUL 7
Depunerea dosarului de finantare
(1) Solicitantul poate depune dosarul de
finantare începând cu prima zi de deschidere a sesiunii de depunere.
(2) Solicitantul poate depune, în cadrul sesiunii de
finantare, un singur proiect.
(3) Dosarul de finantare continând toate documentele
obligatorii, mentionate în prezentul ghid, va fi depus la registratura
Autoritatii, într-un singur exemplar, în plic sigilat, iar solicitantul va
înscrie pe plic urmatoarele informatii:
a) denumirea completa şi adresa
sa completa;
b) titlul programului: „Reducerea impactului asupra
atmosferei, inclusiv monitorizarea calitatii aerului";
c) titlul proiectului;
d) sesiunea de depunere, aprobata conform dispozitiilor
art. 5.
(4) Dosarul de finantare poate fi transmis prin orice
modalitate care asigura confirmarea, sub conditia ca
data primirii şi a înregistrarii la Autoritate sa nu
depaşeasca data-limita a
sesiunii de depunere.
(5) Cererea de finantare se completeaza prin
tehnoredactare computerizata. Nu se accepta cereri de finantare cu ştersaturi sau completari facute manual.
(6) Dosarul de finantare va avea ordinea prezentata în
„Documente necesare pentru solicitarea finantarii". Documentele depuse de
solicitanti trebuie sa fie legate, numerotate şi
opisate.
(7) Lipsa unui document, neprezentarea la termenul
stabilit, prezentarea acestuia sub o alta forma decât cea solicitata sau ieşirea sa din perioada de valabilitate, neîndeplinirea unui
criteriu de eligibilitate determina respingerea
dosarului de finantare.
ARTICOLUL 8
Analiza şi selectarea
(1) Dupa închiderea sesiunii de depunere, Comisia
de analiza procedeaza la:
a) verificarea informatiilor înscrise pe plicurile
continând dosarul de finantare;
b) deschiderea plicurilor continând dosarul de finantare
a solicitantului;
c) verificarea conformitatii
administrative şi a eligibilitatii
solicitantului/proiectului;
d) analiza şi selectarea
proiectelor pe baza documentatiei
tehnice şi financiare;
e) înaintarea catre Comitetul director al Autoritatii a
centralizatorului cuprinzând proiectele selectate,
precum şi a centralizatorului cuprinzând proiectele neselectate la finantare.
(2) Comisia de analiza poate solicita documente sau
informatii suplimentare, în vederea clarificarii dosarului de finantare, daca
pe parcursul analizei şi selectiei
se constata necesitatea furnizarii lor. Solicitantul are obligatia de a
furniza, în maximum 10 zile lucratoare de la data solicitarii, documentele şi informatiile
solicitate; în caz contrar, proiectul este respins.
ARTICOLUL 9
Avizarea proiectelor
(1) Comitetul director al Autoritatii avizeaza proiectul selectat şi îl propune spre aprobare Comitetului de
avizare.
(2) Comitetul director al Autoritatii poate solicita
Comisiei de analiza orice document relevant, în vederea avizarii proiectului.
ARTICOLUL 10
Aprobarea finantarii proiectelor
(1) Comitetul de avizare adopta hotarârea privind
aprobarea/respingerea finantarii proiectului.
(2) Comitetul de avizare poate solicita Comisiei de
analiza şi/sau Comitetului director al Autoritatii orice document relevant, în vederea fundamentarii şi adoptarii hotarârii.
ARTICOLUL 11
Comunicarea rezultatelor sesiunii de finantare
(1) Comunicarea rezultatelor sesiunii de
finantare se face prin transmiterea catre solicitant a unei scrisori de
aprobare/respingere a finantarii.
(2) Scrisoarea de aprobare a finantarii se transmite solicitantului, prin fax/poşta cu confirmare de primire, şi cuprinde:
a) proiectul şi suma aferenta
aprobata în vederea finantarii;
b) documentele care trebuie prezentate de catre
solicitant, în vederea perfectarii contractului pentru finantare cu
Autoritatea.
(3) Scrisoarea de respingere a finantarii, care cuprinde
motivul neselectarii, se transmite solicitantului,
prin fax/poşta cu confirmare de primire.
(4) Data confirmarii de primire a scrisorii de
aprobare/respingere a finantarii se considera ca fiind data receptionarii
acesteia de catre solicitant.
ARTICOLUL 12
Contestatiile
(1) Solicitantul nemultumit de decizia
Comitetului director/Comitetului de avizare poate depune contestatie la sediul
Autoritatii, în termen de 10 zile de la data comunicarii scrisorii de
respingere.
(2) Comisia de solutionare a contestatiilor analizeaza
motivele respingerii şi înainteaza Comitetului director/Comitetului de avizare propunerea de
aprobare/respingere a contestatiei.
(3) In vederea solutionarii contestatiei, Comisia de
solutionare a contestatiilor are dreptul de a solicita un punct de vedere
Comisiei de analiza/Comitetului director/Comitetului de avizare, în masura în
care acesta este relevant în raport cu obiectul contestatiei.
(4) Autoritatea solutioneaza contestatia în termen de 30
de zile de la înregistrarea acesteia la registratura Autoritatii.
ARTICOLUL 13
Perfectarea şi acordarea finantarii
(1) Solicitantul, prin reprezentantul sau legal
sau împuternicitul acestuia, se prezinta la sediul Autoritatii pentru semnarea
contractului pentru finantare nerambursabila, cu documentele solicitate în
cuprinsul scrisorii de aprobare a finantarii, având
asupra sa ştampila persoanei juridice şi urmatoarele documente:
a) actul de identitate al reprezentantului
legal/împuternicitului solicitantului, în original şi copie;
b) împuternicire notariala, în situatia în care semnarea
contractului pentru finantare nerambursabila se face de catre o alta persoana
decât reprezentantul legal;
c) documentul doveditor al deschiderii de catre
Beneficiar a contului: „Disponibil din sume alocate din Fondul de mediu
reprezentând finantare sau cofinantare nerambursabila a proiectelor pentru
protectia mediului" - „50 02 20" la unitatea teritoriala a
Trezoreriei Statului de care apartine solicitantul.
(2) Se considera renuntare la finantarea aprobata
neprezentarea solicitantului pentru semnarea contractului pentru finantare
nerambursabila în termen de maximum 30 de zile de la primirea scrisorii de
aprobare a finantarii.
(3) Modelul contractului pentru finantare
nerambursabila, prevazut în anexa nr. 2, cuprinde majoritatea clauzelor
contractuale, fara a fi interzise adaugarea de catre Autoritate a unor noi
clauze de extractie legala şi/sau renuntarea justificata la unele dintre acestea,
precum şi modificarea lor, daca aceste actiuni sunt
esentiale pentru îndeplinirea contractului şi
atingerea scopului şi obiectivelor Programului.
(4) Solicitantul împreuna cu Autoritatea stabilesc
planificarea temporala a implementarii proiectului
aprobat şi acordarea finantarii,
prin întocmirea listelor cuprinzând capitolele şi subcapitolele de cheltuieli
eligibile, prevazute în anexa nr. 1 la contractul
pentru finantare nerambursabila, precum şi a graficului de finantare nerambursabila a proiectului, prevazut în
anexa nr. 2 la contractul pentru finantare nerambursabila.
(5) Contractul pentru finantare nerambursabila se întocmeşte în doua exemplare originale, dintre care unul pentru Autoritate şi unul pentru Beneficiar.
(6) Contractul pentru finantare nerambursabila intra în
vigoare la data semnarii acestuia de catre partile
contractante şi este valabil pâna la data înscrisa în
cuprinsul sau, fara însa a se depaşi 12 luni de la
data încheierii acestuia.
(7) Finantarea se utilizeaza numai dupa data intrarii în
vigoare a contractului pentru finantare nerambursabila
şi numai în termenul de valabilitate al acestuia.
ARTICOLUL 14
Contractul pentru finantare nerambursabila
(1) Orice modificare şi/sau completare a contractului pentru finantare nerambursabila şi a anexelor la acesta se vor/va face cu acordul partilor, prin act aditional la contractul pentru finantare
nerambursabila, cu exceptia modificarilor privind „Data depunerii cererii de
tragere", daca prin acestea nu se modifica şi
durata de realizare a proiectului. In cazul în care solicitarea de modificare,
prin act aditional, apartine Beneficiarului, aceasta va
fi prezentata cu minimum 3 zile lucratoare înainte de
data la care se doreşte a se opera modificarea.
(2) Pentru neregularitatile constatate pe parcursul
derularii contractului pentru finantare nerambursabila, Autoritatea va
transmite Beneficiarului „Notificare privind deficiente constatate în derularea
contractului pentru finantare nerambursabila".
(3) In conditiile neexecutarii de catre Beneficiar a
obligatiilor prevazute în contractul pentru finantare nerambursabila, acesta poate fi reziliat, Beneficiarul fiind înştiintat asupra rezilierii contractului prin „Notificare de reziliere a
contractului pentru finantare nerambursabila".
(4) Rezilierea contractului pentru finantare
nerambursabila din culpa Beneficiarului are drept consecinta restituirea, în
termenul precizat în notificare, de catre Beneficiar a finantarii primite, sub
forma de plata de daune-interese în cuantum egal cu suma trasa din finantarea
nerambursabila acordata, la care se adauga dobânda legala pentru suma acordata,
la nivelul dobânzii de referinta a Bancii Nationale a României, calculata de la
data platii. In cazul nerestituirii finantarii, Autoritatea procedeaza la
executarea contractului pentru finantare nerambursabila, în conditiile legii.
(5) In cazul în care încetarea contractului pentru
finantare nerambursabila intervine înainte de termenul stabilit pentru prima
tragere, Beneficiarul nu este obligat la plata de daune-interese.
ARTICOLUL 15
Decontarea cheltuielilor eligibile
(1) Sustinerea de catre Autoritate a finantarii
proiectului se face prin decontarea, în baza documentelor justificative, a
sumelor reprezentând cheltuielile eligibile stabilite prin contractul pentru
finantare nerambursabila şi efectuate ulterior
încheierii contractului.
(2) Autoritatea nu acorda plati în avans, Beneficiarul
sustinând executia proiectului, pâna la momentul decontarii, din surse
financiare proprii.
(3) Autoritatea nu efectueaza plati pentru facturile
reprezentând avansuri în baza contractelor încheiate între beneficiarii finantarii şi furnizorii de produse/servicii/lucrari
aferente proiectului.
(4) Decontarea se realizeaza, prin virament în contul
Beneficiarului, pe masura realizarii proiectului, în conformitate cu graficul
de finantare nerambursabila, prevazut în anexa nr. 2 la contractul pentru
finantare nerambursabila.
(5) Decontarea se face pe baza dosarului de decontare
depus la Autoritate, potrivit anexelor la contractul pentru finantare
nerambursabila.
(6) Conditiile generale referitoare la dosarul de
decontare sunt urmatoarele:
a) dosarul va avea opis, iar documentele cuprinse
trebuie sa fie lizibile, numerotate, semnate şi
ştampilate de catre Beneficiar;
b) pentru documentul redactat într-o limba straina se va
anexa traducerea în limba româna facuta de un traducator autorizat;
c) Beneficiarul trebuie sa se asigure ca valoarea
cheltuielilor eligibile solicitate în cererea de tragere, pentru decontare, se
încadreaza în valoarea programata în graficul de finantare nerambursabila a
contractului. Valoarea solicitata spre decontare trebuie sa fie aferenta
capitolelor de cheltuieli eligibile programate în cadrul tragerii (anexele nr. 1 şi 2 la contractul pentru finantare
nerambursabila). Cheltuielile care depaşesc valoarea
din linia bugetara sunt
considerate cheltuieli neeligibile şi sunt suportate în integralitate de catre Beneficiar.
(7) Conditiile generale referitoare la factura sunt
urmatoarele:
a) sa fie corect completata, sa
existe ştampila furnizorului de produse/servicii/lucrari şi semnatura de primire a Beneficiarului
finantarii;
b) datele înscrise pe factura sa fie ulterioare datei
încheierii contractului pentru finantare nerambursabila cu Autoritatea;
c) data înscrisa pe factura sa fie ulterioara datei
semnarii contractului de achizitii;
d) sa fie datata anterior documentului/documentelor de
plata cu care se achita.
(8) Conditiile generale privitoare la documentul de
plata, corespunzator cererii de tragere anterioare, sunt urmatoarele:
a) sa aiba semnatura şi
ştampila Beneficiarului finantarii;
b) sa mentioneze clar numarul facturii sau contractul pe
care le achita, iar contul şi banca Beneficiarului platii sa corespunda cu datele din contractul de achizitii sau din
adresa furnizorului de produse/servicii/lucrari privind contul bancar al
acestuia.
(9) Conditiile generale privitoare la extrasul de cont
sunt urmatoarele:
a) sa fie datat şi ştampilat de
banca la care are cont deschis Beneficiarul finantarii;
b) sa existe corespondenta datelor din documentele de
plata şi contractul de achizitii
pentru produse/servicii/lucrari privind banca şi numarul contului;
c) sa fie mentionate în cuprinsul sau contractele şi facturile care se achita
cu documentele de plata;
d) sa ateste, valoric şi ca data, efectuarea platilor din documentele de plata corespondente.
(10) Decontarea se face în termenul prevazut în
contractul pentru finantare nerambursabila.
(11) La data depunerii fiecarei cereri de tragere
(exclusiv prima cerere de tragere), Beneficiarul finantarii este obligat sa
depuna la sediul Autoritatii dovada achitarii integrale (inclusiv contributia
proprie) a facturilor pentru produse/servicii/lucrari aferente tragerii
anterioare.
(12) Personalul Autoritatii verifica stadiul şi modul de implementare a proiectului, în conformitate cu
prevederile contractuale, prin vizite de control la amplasamentul proiectului
şi prin verificarea la sediul Beneficiarului a oricarui
document relevant necesar desfaşurarii proiectului.
(13) La finalul implementarii proiectului, Beneficiarul
finantarii va întocmi şi va transmite Autoritatii, în termenul stabilit în contractul pentru finantare
nerambursabila, în original, un raport de finalizare, care va fi verificat de responsabilul
de proiect al Autoritatii şi va fi supus aprobarii preşedintelui acesteia. Odata cu transmiterea raportului de finalizare, Beneficiarul este
obligat sa faca dovada platii integrale a produselor achizitionate (ordin de
plata şi extras de cont).
ARTICOLUL 16
Publicarea informatiilor relevante privind Programul
(1) Toate datele, informatiile, instructiunile, comunicatele şi alte documente relevante în legatura cu Programul se publica pe site-ul Autoritatii, www.afm.ro, la
sectiunea „Informatii despre Programul privind reducerea impactului asupra
atmosferei, inclusiv monitorizarea calitatii aerului".
(2) Singurele informatii şi
instructiuni valabile prezentate în mass-media
referitoare la Program sunt cele transmise sub forma de comunicate de presa din partea Beneficiarului şi/sau a Autoritatii.
CAPITOLUL II
Eligibilitatea solicitantului, a proiectului şi a
cheltuielilor
ARTICOLUL 17
Cuantumul finantarii
(1) Finantarea se acorda în cuantum de maximum
100% din valoarea totala eligibila a proiectului şi fara a se depaşi suma maxima care poate fi acordata în cadrul sesiunii de finantare.
(2) Suma maxima care poate fi acordata este de
10.000.000 lei, inclusiv TVA.
ARTICOLUL 18
Tipuri de proiecte finantate prin Program
Monitorizarea calitatii aerului prin optimizarea si
dezvoltarea RNMCA
ARTICOLUL 19
Criterii de eligibilitate a solicitantului
Este eligibil solicitantul care îndeplineşte cumulativ
urmatoarele criterii:
a) actioneaza în nume propriu;
b) este administrator al RNMCA;
c) nu are obligatii restante la bugetul de stat, la
bugetele locale, conform legislatiei nationale în vigoare.
ARTICOLUL 20
Criterii de eligibilitate a proiectului
Este eligibil proiectul care îndeplineşte cumulativ urmatoarele criterii:
a) respecta prevederile nationale
şi comunitare privind protectia mediului;
b) respecta cerintele europene privind monitorizarea
calitatii aerului;
c) poate fi integrat în sistemul de monitorizare a
calitatii aerului existent;
d) furnizeaza date de monitorizare a calitatii aerului
on-line;
e) respecta cerintele privind acuratetea masuratorilor şi legislatia nationala şi europeana în domeniul metrologic.
ARTICOLUL 21
Categorii de cheltuieli eligibile
Urmatoarele categorii de cheltuieli sunt eligibile:
1. Analiza situatiei existente
privind necesarul, dotarea şi functionarea RNMCA (a
statiilor de monitorizare, a laboratoarelor de analize
şi a centrelor de date de monitorizare):
a) verificarea respectarii cerintelor legislatiei din
domeniu privind numarul şi amplasarea punctelor fixe de monitorizare a calitatii
aerului, precum şi în ceea ce priveşte poluantii
evaluati; propunerea instalarii de echipamente suplimentare de masurare în
puncte fixe sau completarea/înlocuirea celor existente, daca este cazul;
b) verificarea functionarii statiilor de monitorizare existente în RNMCA, a laboratoarelor de
analize şi a centrelor de date şi de informare a publicului existente;
propunere de corectie/îmbunatatire/remediere/întretinere,
daca este cazul;
c) verificarea completitudinii, consistentei şi coerentei
bazelor de date, precum şi a functionalitatii
software-ului de achizitie, transmisie, gestionare şi
afişare a datelor de calitate a aerului; propunere de optimizare, daca este cazul; verificarea infrastructurii
şi software-ului de comunicatii de date de calitate a
aerului în vederea eficientizarii costurilor de comunicatii; propunere de actualizare şi/sau optimizare, daca este cazul; verificarea şi evaluarea
conformarii caracteristicilor sistemelor informationale
cu solutiile tehnologice actuale şi caracteristica
unitara şi omogena a RNMCA; propunere de actualizare şi/sau
optimizare, daca este cazul.
2. Realizarea respectarii criteriilor optime de
performanta şi de functionare
a echipamentelor/accesoriilor apartinând RNMCA:
a) constatarea gradului de uzura şi a functionarii la parametrii proiectati pentru aparatele şi instrumentele de masurare/prelevare
din statii, precum şi pentru echipamentele auxiliare
aferente statiilor de monitorizare din laboratoarele de
analize si din centrele de colectare a datelor apartinând RNMCA;
b) efectuarea reparatiilor/remedierilor, corectiilor, reglajelor şi calibrarilor necesare
functionarii la parametrii proiectati a tuturor echipamentelor din RNMCA;
c) verificarea respectarii de catre aparatele de masurare şi materialele de referinta
certificate a cerintelor metrologice şi efectuarea
corectiilor necesare, daca este cazul;
d) etalonarea echipamentelor de masurare, a echipamentelor şi materialelor de referinta, inclusiv furnizarea materialelor de referinta certificate
necesare, dupa caz;
e) realizarea optimizarii
bazelor de date şi a software-ului de achizitie, transmisie, gestionare şi afişare a datelor de calitate a
aerului; actualizarea şi/sau optimizarea infrastructurii şi software-ului de
comunicatii de date de calitate a aerului în vederea
eficientizarii costurilor de comunicatii; actualizarea
şi/sau optimizarea sistemelor informationale cu
solutiile tehnologice actuale si caracteristica unitara si omogena a RNMCA;
f) pastrarea în bune conditii
şi mentinerea în timp a functionarii la parametrii
optimi a RNMCA, în întregul sau, luând în considerare
procedurile standard de operare şi de asigurare a calitatii.
3. Extinderea monitorizarii calitatii aerului prin
asigurarea supravegherii tuturor poluantilor prevazuti în directivele europene
în domeniu, în conformitate cu noile reglementari în vigoare:
a) achizitia şi instalarea de
echipamente suplimentare de masurare în puncte fixe sau
completarea/înlocuirea celor existente pentru poluantii prevazuti de Ordinul ministrului mediului şi gospodaririi apelor nr. 448/2007 pentru aprobarea Normativului privind
evaluarea pentru arsen, cadmiu, mercur, nichel şi hidrocarburi aromatice
policiclice în aerul înconjurator;
b) reamenajarea statiilor de monitorizare în vederea
instalarii unor echipamente suplimentare;
c) instalarea şi punerea în functiune a noilor echipamente de monitorizare, inclusiv etalonarea
acestora;
d) achizitia de echipamente
pentru completarea sau înlocuirea celor existente şi instalarea lor în statiile de monitorizare, laboratoarele de
analize şi centrele de colectare a datelor.
ARTICOLUL 22
Selectia solicitantului
(1) Selectia solicitantului se face în baza
dosarului de finantare.
(2) Documentele necesare pentru solicitarea finantarii
sunt urmatoarele:
a) cererea de finantare (anexa nr. 1);
b) certificat de înregistrare fiscala, în copie
certificata „conform cu originalul";
c) certificat de atestare fiscala, emis de organele
teritoriale de specialitate ale Ministerului Finantelor Publice, valabil la
data depunerii cererii de finantare, în original sau copie legalizata;
d) certificat fiscal emis de administratiile locale,
valabil la data depunerii cererii de finantare, în original sau copie legalizata;
e) certificat de cazier fiscal al solicitantului,
eliberat de organele teritoriale de specialitate ale Ministerului Finantelor
Publice, valabil la data depunerii cererii de finantare, în original sau copie
legalizata;
f) proiect privind optimizarea şi dezvoltarea RNMCA.
ARTICOLUL 23
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte
integranta din prezentul ghid.
ANEXA Nr. 1
la ghid
CERERE DE FINANTARE NERAMBURSABILA
Titlul
proiectului.............................................................................................
Denumirea
solicitantului................................................................................
Forma juridica de
organizare........................................................................
Nr. de înregistrare la tribunal/judecatorie......................................................
Codul fiscal.......................................
Adresa sediului social:
str.................................................nr......, bl....., sc.....,
et....., ap......
Oraşul/Satul,
comuna...................................................
Judetul/Sectorul............................................................
Telefon....................................Fax...............................E-mail.............................
Reprezentantul
legal........................................................
Responsabilul de
proiect.................................................
Telefon (fix şi
mobil)........................................................E-mail........................
Finantare solicitata
Persoana
juridica................................................................solicita
o finantare nerambursabila în suma de.................................lei, pe
un termen de...............luni.
Valoarea totala a cheltuielilor eligibile ale
proiectului, conform Ghidului de finantare al Administratiei Fondului pentru
Mediu (AFM), este de....................................................
(cheltuieli eligibile + cheltuieli neeligibile) lei.
Valoarea totala a proiectului este
de..........................lei.
Subsemnatul, reprezentant
al........................................................, declar pe propria
raspundere, sub sanctiunile aplicate faptei de fals în declaratii, urmatoarele:
a) societatea nu este insolvabila, nu este în stare de
dizolvare sau lichidare, nici în încetare de plati;
b) societatea nu face obiectul unei proceduri legale
pentru declararea acesteia în una dintre situatiile prevazute la lit. a);
c) sunt îndeplinite obligatiile exigibile de plata a impozitelor şi taxelor catre bugetul general
consolidat;
d) nu sustinem/sponsorizam activitati şi nu vom sustine/sponsoriza activitati
cu efect negativ asupra mediului;
e) societatea nu se afla în dificultate
economico-financiara;
f) detinem contributia proprie necesara implementarii
proiectului;
g) nu am furnizat informatii false în documentele
prezentate;
h) am depus întreaga documentatie solicitata de AFM
conform Ghidului de finantare;
i) suntem de acord cu faptul ca în timpul procesului de
analiza şi evaluare a
proiectului poate aparea ca necesara completarea cu noi acte, autorizatii,
avize etc. a documentatiei depuse initial, pe care, la
cererea şi în termenul precizat de AFM, ne obligam sa
le depunem;
j) nu am beneficiat de finantare nerambursabila din alta
sursa pentru acelaşi proiect.
Subsemnatul îmi asum raspunderea tuturor informatiilor
continute în prezenta cerere de finantare şi în toate
celelalte anexe şi documente depuse, inclusiv documentele financiare, garantez
ca datele furnizate sunt actuale, reale şi corecte şi declar ca am luat cunoştinta de prevederile Codului
penal privind falsul în declaratii.
Neîndeplinirea conditiilor de mai sus ori prezentarea
eronata sau falsa a acestor conditii va duce automat la respingerea proiectului
sau, ulterior, la returnarea integrala a sumei primite ca finantare în cadrul
acestui program, daca aceasta a fost acordata.
Finantarea nerambursabila solicitata, daca va fi
aprobata şi acordata, va fi
utilizata în mod exclusiv pentru scopurile declarate în aceasta cerere de
finantare şi în anexele şi documentele aferente.
Subsemnatul sunt de acord ca orice institutie, societate
comerciala, banca, alte persoane juridice sa furnizeze informatii
reprezentantilor autorizati ai AFM cu privire la orice
aspect tehnic şi financiar în legatura cu activitatea
societatii.
Prin semnarea prezentei cereri şi aplicarea ştampilei,
semnatarul confirma ca a înteles
şi şi-a însuşit în întregime continutul acesteia.
Numele, prenumele şi functia
reprezentantului legal
........................................................................................
Semnatura reprezentantului
legal şi ştampila solicitantului
........................................................................................
Numele, prenumele şi functia
responsabilului de proiect
........................................................................................
Semnatura responsabilului de proiect
........................................................................................
ANEXA Nr. 2
la ghid
- Model -
CONTRACT PENTRU FINANTARE NERAMBURSABILA
Nr.........din............
Intre:
Administratia Fondului pentru Mediu, cu sediul
în................................................................nr......,
sectorul.................., codul fiscal............................, cont
nr..................................., deschis la Trezoreria
Sectorului........................, reprezentata legal prin................................- preşedinte, în calitate de
finantator, denumita în continuare AFM,
şi
........................................., cu sediul
în..................................., înregistrata la
Tribunalul/Judecatoria................................ sub
nr......................., codul fiscal..........................., cont
nr.............................., deschis la...............................,
reprezentata legal
prin.................................-............................, în calitate
de beneficiar, denumita în continuare Beneficiar,
a intervenit urmatorul contract:
ARTICOLUL 1
Obiectul contractului
(1) AFM acorda Beneficiarului o finantare
nerambursabila, denumita în continuare finantare, în valoare
de.................lei, reprezentând..........% din valoarea totala a
cheltuielilor eligibile, pentru implementarea proiectului
intitulat...................................., denumit în continuare proiect,
conform hotarârii Comitetului de avizare nr........din....................
(2) Valoarea totala a cheltuielilor eligibile ale
proiectului este de...........................lei.
(3) In toate cazurile, finantarea se raporteaza doar la
valoarea cheltuielilor eligibile.
(4) Pentru stabilirea valorilor cheltuielilor eligibile
aferente fiecarei trageri, se are în vedere cursul valutar al Bancii Nationale
a României valabil la data încheierii prezentului contract de finantare.
(5) Cheltuielile proiectului sunt considerate eligibile
daca sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele criterii generale:
a) sunt necesare pentru realizarea proiectului;
b) sunt în conformitate cu principiile unui management
financiar corespunzator, respectiv utilizarea eficienta a banilor şi realizarea unui raport optim cost - beneficiu;
c) sunt realizate dupa semnarea contractului de finantare şi pe perioada de executie a
proiectului;
d) sunt înregistrate în
contabilitatea Beneficiarului, sunt identificabile, verificabile şi pot fi
dovedite prin documente originale;
e) se încadreaza în anexa nr. 1.
(6) Orice plata excedentara efectuata de catre AFM
constituie plata necuvenita, iar beneficiarul are obligatia de a restitui
sumele necuvenite în termen de 5 zile de la data confirmarii de primire a
notificarii din partea AFM.
(7) Beneficiarul accepta finantarea
şi se angajeaza sa desfaşoare
proiectul pe propria raspundere.
ARTICOLUL 2
Destinatia finantarii
Finantarea este acordata pentru
realizarea proiectului, Beneficiarul obligându-se s-o utilizeze integral şi
numai pentru acest scop, conform cheltuielilor eligibile prevazute în anexa nr. 1.
ARTICOLUL 3
Durata contractului şi perioada de utilizare a finantarii
(1) Contractul intra în vigoare la data semnarii lui de
catre ambele parti.
(2) Durata de realizare a proiectului este
de.............de la (nr. de luni) de la data intrarii în vigoare a prezentului
contract, fara însa a se depaşi 12 luni de la data încheierii acestuia.
(3) Suma neutilizata la finalul executiei proiectului se
considera anulata şi finantarea
se diminueaza în mod corespunzator.
ARTICOLUL 4
Modalitatea de plata
(1) Beneficiarul va utiliza finantarea în mai multe tranşe, în conformitate
cu Graficul de finantare nerambursabila prevazut în anexa nr. 2.
(2) Utilizarea se efectueaza prin debitarea contului de
trezorerie al AFM, pe masura tragerii sumelor şi prin
creditarea contului nr....................., deschis de
catre Beneficiar la......., numai pe baza de cerere de tragere, conform
modelului prevazut în anexa nr. 3, însotita de documentele justificative
prevazute în anexa nr. 4.
(3) Cheltuielile bancare (comisioanele bancare,
diferentele de curs valutar etc.) nu constituie cheltuieli eligibile.
(4) Valoarea acordata Beneficiarului se calculeaza prin
aplicarea la cheltuielile eligibile aferente fiecarei trageri a procentului
aprobat.
ARTICOLUL 5
Obligatiile Beneficiarului
Beneficiarul are urmatoarele obligatii:
1. sa foloseasca finantarea
numai în scopul şi în conditiile în care a fost
acordata;
2. sa asigure contributia proprie pentru realizarea
proiectului;
3. sa asigure executarea proiectului cu diligenta
necesara şi eficienta, în conformitate cu prezentul contract, precum şi cu legislatia în vigoare şi standardele de mediu
aplicabile;
4. sa respecte prevederile legislatiei în vigoare
privind achizitiile publice, pentru achizitionarea de bunuri, servicii sau
lucrari din finantarea acordata din Fondul pentru mediu;
5. sa furnizeze AFM documentatia privind procedura de
atribuire a contractelor de achizitii publice, inclusiv contractele, pâna la
data depunerii cererii de tragere din finantare;
6. sa fie singurul raspunzator în fata AFM pentru
implementarea proiectului;
7. sa asigure înregistrarea în evidenta contabila a
tuturor documentelor privind operatiunile aferente
prezentului contract, precum şi arhivarea acestora, conform reglementarilor contabile în vigoare;
8. sa furnizeze AFM copii ale situatiilor sale
financiare trimestriale/semestriale şi anuale,
inclusiv balantele lunare de
verificare aferente acestora, şi sa transmita AFM orice
alta informatie sau documente relevante pentru prezentul contract, solicitate
în mod rezonabil de catre aceasta, în termen de maximum 7 zile de la cerere;
9. sa plateasca toate taxele,
impozitele şi contributiile pe care le datoreaza
potrivit reglementarilor legale; în acest sens va depune certificat de atestare
fiscala la fiecare tragere şi, semestrial, certificat
fiscal;
10. sa introduca în gestiunea proprie bunurile de natura
activelor imobilizate corporale achizitionate în baza acestui contract, sa le
inscriptioneze cu sintagma „finantat din Fondul pentru mediu", sa le utilizeze şi sa le conserve cu
diligentele unui bun proprietar şi sa nu le înstraineze, gajeze sau ipotecheze pe perioada derularii proiectului şi timp de..........luni de
la data finalizarii proiectului;
11. sa nu vânda, cesioneze, închirieze sau
disponibilizeze active din patrimoniul propriu, legate de proiect, în alt scop
decât pentru înlocuirea celor existente cu noi active de valoare cel putin
egala cu cele existente;
12. sa întocmeasca şi sa remita AFM, în termen de 30 de zile de la acordarea ultimei cereri
de tragere, un raport de finalizare detaliat privind realizarea activitatilor;
13. sa permita reprezentantilor
AFM accesul la sediile sale şi la amplasamentul proiectului pentru inspectarea
activitatilor ce se realizeaza din finantarea acordata şi examinarea registrelor şi a evidentelor
contabile, legate de proiect;
14. sa permita personalului AFM sa controleze modul în care Beneficiarul îndeplineşte obiectivele
proiectului;
15. sa nu sponsorizeze/sa nu finanteze activitati cu
impact negativ asupra mediului, pe perioada de valabilitate a contractului;
16. sa notifice AFM şi sa prezinte documentele corespunzatoare, în termen de 7 zile de la
aparitia urmatoarelor evenimente:
a) modificari cu privire la
actele constitutive şi/sau la informatiile furnizate
AFM cu ocazia prezentarii cererii de finantare sau pe parcursul derularii
prezentului contract;
b) în cazul în care va fi supus unei proceduri de
dizolvare sau lichidare;
17. sa suporte toate taxele,
comisioanele, cheltuielile profesionale şi orice alte cheltuieli ocazionate de
pregatirea, încheierea, executarea, punerea în
aplicarea şi terminarea prezentului contract şi a
tuturor documentelor şi activitatilor aferente;
18. sa notifice AFM cu privire la orice alocatie
nerambursabila pe care o primeşte pâna la încetarea contractului de finantare.
ARTICOLUL 6
Obligatiile AFM
AFM are urmatoarele obligatii:
1. sa asigure finantarea proiectului în conditiile
mentionate în prezentul contract;
2. sa urmareasca îndeplinirea etapelor prevazute în
contract;
3. sa verifice prin inspectie la fata locului daca tot
ceea ce a declarat Beneficiarul este conform cu realitatea, înainte de
aprobarea cererii de tragere;
4. sa puna la dispozitia Beneficiarului informatiile
legate de finantare;
5. sa întocmeasca nota de control ca urmare a depunerii
cererii de tragere.
ARTICOLUL 7
Cazuri de culpa
(1) Nerespectarea de catre Beneficiar a oricareia
dintre obligatiile sale asumate prin prezentul contract constituie caz de
culpa.
(2) Constituie caz de culpa şi
urmatoarele fapte ale Beneficiarului:
a) face declaratii false sau incomplete pentru a obtine
finantarea prevazuta în contract ori furnizeaza rapoarte ce nu reprezinta
realitatea;
b) comite nereguli de ordin financiar sau acte de
coruptie în legatura cu proiectul, stabilite printr-o hotarâre judecatoreasca
definitiva;
c) împotriva Beneficiarului a fost demarata procedura de
dizolvare/lichidare/insolventa;
d) situatia economico-financiara a Beneficiarului nu mai
asigura conditii de realizare a proiectului.
(3) AFM va notifica Beneficiarul în maximum 5 zile de la
constatarea unui caz de culpa şi în cazul în care deficientele mentionate în notificare nu sunt înlaturate în
maximum 30 de zile de la data notificarii, AFM are dreptul sa ia urmatoarele
masuri, fara punerea în întârziere şi fara nicio alta formalitate prealabila:
a) sistarea temporara a utilizarii finantarii, pâna la
remedierea cauzelor care au dus la sistare;
b) sistarea definitiva şi
rezilierea unilaterala a contractului cu recuperarea
sumelor virate catre Beneficiar, în conditiile Codului de procedura fiscala.
ARTICOLUL 8
Incetarea contractului
(1) Contractul înceteaza de drept:
a) la data prevazuta în contract;
b) în cazul imposibilitatii obiective a Beneficiarului
de a realiza proiectul, prin renuntare, cu un preaviz scris de maximum 30 de
zile;
c) la data interventiei unui act de autoritate;
d) la aparitia unor circumstante care nu au putut fi
prevazute la data încheierii contractului şi care pot
conduce la modificarea clauzelor contractuale în aşa masura
încât îndeplinirea contractului respectiv ar fi contrara institutiei şi interesului public; acest fapt va fi
notificat Beneficiarului în termen de 10 zile de la momentul aparitiei unor
astfel de circumstante sau de la momentul în care AFM
a avut cunoştinta de aparitia unor astfel de
circumstante.
(2) Contractul înceteaza prin reziliere, la initiativa
AFM, în urmatoarele conditii:
a) Beneficiarul nu îşi
îndeplineşte obligatiile asumate prin contract;
b) Beneficiarul este în procedura de reorganizare
judiciara ori faliment, executare silita sau în oricare alta procedura
asemanatoare;
c) în situatia intervenirii unuia dintre cazurile de
culpa prevazute la art. 7 alin. (2).
(3) Rezilierea contractului de finantare din culpa
Beneficiarului are drept consecinta restituirea, în
termenul precizat în notificare/înştiintarea de plata,
de catre Beneficiar a finantarii primite, sub forma de plata de daune-interese
în cuantum egal cu suma trasa din finantarea nerambursabila acordata, la care
se adauga dobânda legala pentru suma acordata, la nivelul dobânzii de referinta
a Bancii Nationale a României, calculata de la data platii.
(4) Beneficiarul ramâne direct raspunzator pentru toate
consecintele financiare directe sau indirecte antrenate de încetarea
contractului înainte de termen din culpa ori la initiativa sa (inclusiv
majorari de întârziere, conform legii fiscale aplicabile creantelor bugetare).
(5) In cazul în care încetarea contractului intervine
înainte de termenul stabilit pentru prima tragere, Beneficiarul nu este obligat
la plata de daune-interese.
(6) Pentru nedepunerea primei cereri de tragere în
primele 12 luni de la data semnarii contractului acesta se reziliaza fara alte
notificari prealabile.
ARTICOLUL 9
Forta majora şi cazul
fortuit
(1) Prin forta majora şi/sau
caz fortuit se întelege
un eveniment independent de vointa partilor, imprevizibil şi insurmontabil, intervenit dupa încheierea contractului şi care împiedica
partile sa îşi execute, total sau partial, obligatiile contractuale.
(2) Partea care invoca forta majora are urmatoarele
obligatii:
a) de a o notifica celeilalte parti în termen de 5 zile
de la data aparitiei;
b) sa transmita în termen de cel mult 30 zile de la data
producerii evenimentului considerat a fi caz de forta majora certificatul de
forta majora emis de autoritatea competenta;
c) sa comunice data încetarii în termen de 5 zile de la
încetare;
d) de a lua orice masuri care îi stau la dispozitie, în
vederea limitarii consecintelor.
(3) Daca nu se procedeaza la anuntare în conditiile şi termenele prevazute, partea care o
invoca va suporta toate daunele provocate celeilalte parti prin lipsa
notificarii.
(4) Indeplinirea contractului va fi suspendata în
perioada de actiune a fortei majore, dar fara a prejudicia drepturile ce li se
cuveneau partilor pâna la aparitia acesteia.
(5) Forta majora, comunicata şi
dovedita în conditiile alin. (2), exonereaza de
raspundere partea care o invoca.
(6) Daca forta majora şi/sau
consecintele acesteia dureaza sau se estimeaza ca
va/vor dura mai mult de 3 luni, partile se obliga sa negocieze cu buna-credinta
în vederea identificarii solutiei celei mai bune:
a) încetarea contractului, fara ca vreuna dintre parti
sa poata pretinde celeilalte daune-interese;
b) modificarea contractului.
(7) Prevederile de mai sus se aplica şi cazului fortuit.
ARTICOLUL 10
Alte clauze
(1) Beneficiarul îşi asuma integral raspunderea pentru prejudiciile cauzate tertilor din
culpa sa pe parcursul derularii proiectului, AFM fiind degrevata integral de
orice responsabilitate.
(2) Beneficiarul îşi asuma integral raspunderea pentru respectarea prevederilor legale cu
privire la protectia muncii personalului însarcinat cu implementarea
proiectului.
(3) In nicio circumstanta şi
din niciun motiv AFM nu poate fi trasa la raspundere şi obligata la plata de
daune-interese pe durata desfaşurarii proiectului şi, ca urmare, AFM nu va accepta nicio cerere de despagubire sau plati suplimentare.
(4) In cazul în care realizarea proiectului genereaza
costuri suplimentare, aceste costuri vor fi acoperite pe cheltuiala
Beneficiarului.
(5) Contractul în integralitatea sa, precum şi toate
drepturile şi obligatiile decurgând din acesta nu pot
face obiectul cesiunii; în caz de imposibilitate, neimputabila Beneficiarului,
de a executa prevederile contractuale, activitatea poate fi preluata de
succesorii sai în drepturi, cu aprobarea prealabila a AFM.
(6) Beneficiarul va adopta o conduita adecvata prin care va evita conflictul de interese şi va informa imediat
AFM despre orice situatie care da naştere sau este posibil sa dea naştere unui astfel de conflict.
(7) AFM şi Beneficiarul se
angajeaza sa pastreze confidentialitatea documentelor şi informatiilor
legate de derularea prezentului contract, informatiile putând fi furnizate
numai autoritatilor competente, în conditiile legii, sau unor terte parti numai
cu acordul partilor prezentului contract.
(8) Drepturile de proprietate intelectuala rezultate în
urma implementarii proiectului, precum şi alte
documente legate de proiect vor ramâne în patrimoniul Beneficiarului, care, la solicitarea AFM, va
acorda acesteia dreptul de a utiliza gratuit şi dupa
cum considera necesar informatia cuprinsa în
rapoartele proiectului, precum şi rezultatele obtinute,
oricare ar fi forma acestora.
(9) Beneficiarul are obligatia de a despagubi din surse
proprii AFM pentru toate cheltuielile efectuate cu orice reclamatii şi actiuni în justitie ce rezulta din
încalcarea unor drepturi de proprietate intelectuala (brevete de inventie,
marci înregistrate, desene sau modele industriale, drepturi de autor) legate de
activitatile necesare implementarii proiectului şi
daune-interese, costuri, taxe şi alte cheltuieli, de orice natura, aferente violarii dreptului de proprietate intelectuala.
(10) Beneficiarul este de acord ca AFM sa publice date
privind rezultatele implementarii proiectului.
(11) Beneficiarul se obliga ca, în orice nota, raport,
material publicat, conferinta şi seminar cu privire la
proiect, sa specifice ca acesta a beneficiat de
finantare din Fondul pentru mediu.
(12) Neexercitarea de catre AFM a oricarui drept
prevazut în prezentul contract nu constituie o renuntare la acesta, iar AFM va
putea uza de acel drept oricând, pâna la stingerea tuturor obligatiilor
Beneficiarului fata de aceasta.
(13) In situatia rectificarii
bugetului de venituri şi cheltuieli anual al AFM, finantarea
se diminueaza/se sisteaza temporar, cu posibilitatea de prelungire a duratei
contractului/înceteaza.
(14) In cazul în care, referitor la prezentul contract,
apar modificari ale legislatiei aplicabile, partile au obligatia sa depuna
toate diligentele, conform noilor reglementari, astfel încât sa nu se abata de
la obligatiile stabilite în cuprinsul acestuia.
ARTICOLUL 11
Jurisdictie
(1) Orice neîntelegere
rezultând din interpretarea şi/sau executarea prezentului contract se va
rezolva, pe cât posibil, pe cale amiabila.
(2) In cazul în care o solutie amiabila nu este
posibila, litigiul se supune spre solutionare instantei judecatoreşti de drept comun în a carei raza
teritoriala îşi are sediul AFM.
ARTICOLUL 12
Notificari
(1) Orice notificare sau solicitare în baza
prezentului contract se va face în scris, la urmatoarele adrese:
a) pentru AFM: Bucureşti,
Splaiul Independentei nr. 294, corp A, sectorul 6;
b) Pentru Beneficiar:....................
(2) In cazul în care Beneficiarul doreşte sa fie notificat la o alta adresa sau şi-a
schimbat adresa, aceasta va fi comunicata în scris AFM.
(3) Notificarile facute Beneficiarului la adresele
mentionate la alin. (1) lit. b) se considera a fi
aduse la cunoştinta acestuia.
(4) Notificarile se pot
transmite şi prin fax, la numarul ..................pentru AFM şi numarul...............pentru
Beneficiar, cu conditia sa fie confirmate ulterior.
ARTICOLUL 13
Amendamente
(1) Prezentul contract,
inclusiv anexele la acesta, poate fi modificat şi/sau completat numai cu
acordul partilor, consemnat într-un act aditional.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), nu este
necesara întocmirea unui act aditional pentru modificarile din coloana nr. 1
(„Data depunerii cererii de tragere") din anexa nr. 2, daca acestea nu
implica şi modificarea duratei de realizare a proiectului. In acest caz, sumele neutilizate la tragerile programate se
vor reporta la tragerile ulterioare.
(3) Cererea privind modificarea contractului va fi
transmisa AFM cu minimum 10 zile înaintea datei la
care se doreşte sa opereze aceasta, cu exceptia cazurilor bine întemeiate şi justificate de catre
Beneficiar.
(4) Cererea privind decalarea datei de depunere a
cererii de tragere în conditiile prevazute la alin. (3) se transmite cu cel
putin doua zile înaintea momentului la care se doreşte
ca aceasta modificare sa intre în vigoare.
(5) De asemenea, nu este necesara întocmirea unui act
aditional pentru modificarile înregistrate în graficul de desfaşurare a activitatilor, prevazut în anexa
nr. 5, cu conditia ca solicitarea privind modificarea acesteia sa fie transmisa
AFM cu minimum 5 zile înaintea datei la care se va desfaşura activitatea respectiva, daca aceasta
va fi devansata, sau cu minimum 5 zile înaintea datei stabilite prin contract.
ARTICOLUL 14
Dispozitii finale
(1) Prezentul contract este titlu executoriu
potrivit art. 13 alin. (9) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005
privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari şi
completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile şi completarile
ulterioare, fiind întocmit, interpretat şi executat
conform legislatiei române şi guvernat de aceasta.
(2) Prin semnarea prezentului contract, noi,
reprezentantii legali ai Beneficiarului, am luat
cunoştinta de prevederile Codului penal privind falsul
în declaratii.
(3) Anexele ............ 1, pe care
Beneficiarul declara ca le cunoaşte şi le accepta, fac parte integranta din prezentul contract.
(4) Prezentul contract s-a semnat la data de
............... la sediul AFM, în doua exemplare, ambele având valoare juridica
egala, din care un exemplar pentru AFM şi unul pentru
Beneficiar.
Administratia Fondului pentru Mediu
Preşedinte,
..............................................
Beneficiar
..............................................
(numele şi functia persoanelor
mentionate în preambulul contractului, semnatura şi
ştampila)
NOTA:
In contractul ce se încheie cu Beneficiarul:
- se vor completa toate rubricile ramase libere;
- se vor elimina toate prevederile care nu se potrivesc,
se vor renumerota articolele şi paragrafele şi se vor face corelarile corespunzatoare;
- se vor elimina, daca este cazul, toate variantele
înscrise cu bara care nu corespund.
1 Se va completa
identificând corespunzator fiecare anexa sau se va elimina daca nu sunt anexe.
ANEXA Nr. 1
la contractul pentru finantare nerambursabila
Nr............/.............
CAPITOLE SI SUBCAPITOLE DE CHELTUIELI ELIGIBILE
Capitole şi subcapitole de
cheltuieli eligibile
|
|
|
|
|
Administratia Fondului pentru Mediu
Preşedinte,
..............................................
Beneficiar
..............................................
(numele şi functia persoanelor
mentionate în preambulul contractului, semnatura şi
ştampila)
Intocmit de referent de specialitate
(numai exemplarele care ramân la AFM)
..............................................
ANEXA Nr. 2
la contractul pentru finantare nerambursabila
Nr............/.............
GRAFICUL DE FINANTARE NERAMBURSABILA
Nr. crt.
|
Data depunerii cererii de tragere
|
Suma
|
0
|
1
|
2
|
1.
|
|
|
2.
|
|
|
…
|
|
|
Total
|
X
|
|
Administratia Fondului pentru Mediu
Preşedinte,
..............................................
Beneficiar
..............................................
(numele şi functia persoanelor
mentionate în preambulul contractului, semnatura şi
ştampila)
Intocmit de referent de specialitate
(numai exemplarele care ramân la AFM)
..............................................
ANEXA Nr. 3
la contractul pentru finantare nerambursabila
- Model -
Nr............/.............
Solicitant.....................................
Sediul..........................................
C.U.I...........................................
Cont nr......................................., deschis
la Trezoreria....................
Nr. de înregistrare la Administratia Fondului pentru
Mediu............................
CERERE DE TRAGERE
Nr............/......................
In baza Contractului pentru finantare nerambursabila
nr..............................din....../......./................., va rugam
sa aprobati prezenta cerere de tragere, pentru suma
de..........................lei, din finantarea nerambursabila în valoare
de..........................lei.
Aceasta suma va fi utilizata pentru plata cheltuielilor
eligibile aferente activitatilor desfaşurate în
perioada......................
Documentele justificative [stat de plata colectiv sau
individual (dupa caz), situatii de lucrari executate de Beneficiar,
cuantificate valoric (dupa caz), facturi fiscale, ordine de plata, extrase de cont şi/sau alte documente justificative, respectiv
chitante fiscale, cecuri, registre de casa, ordine de
deplasare (dupa caz), facturi externe (traduse autorizat în limba româna),
documente de transport, packing list, dispozitii de plata externe, declaratii
vamale (pentru importurile din afara UE), extrase de cont, documente de
transfer al fondurilor (în cazul importurilor), documentatia privind
procedurile de achizitie publica (numai pentru unitatile de învatamânt),
contracte cu terti pentru achizitia de bunuri/servicii/lucrari (în situatia în
care contractul este redactat într-o limba straina, se va prezenta şi traducerea autorizata a acestuia în
limba româna), proces-verbal de receptie bunuri/servicii/lucrari, certificat de
atestare fiscala (pentru fiecare tragere), certificat
fiscal (trimestrial), precum şi balantele de verificare
lunare, certificate de calitate şi de garantie, declaratia de conformitate (a producatorului
utilajului), alte documente relevante] sunt anexate la prezenta cerere în
original şi în copie.
Situatia finantarii la data prezentei cereri de
tragere
Suma totala aprobata
conform contractului
pentru finantare
nerambursabila
|
Suma acordata
pâna la data prezentei
cereri de tragere
|
Suma solicitata
prin prezenta
cerere de tragere
|
Suma aprobata
prin prezenta
cerere de tragere
|
Suma totala
trasa din finantare,
inclusiv suma aprobata prin prezenta
cerere de tragere
|
Suma ramasa de tras
din finantarea aprobata
(col. 1-5)
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cunoscând prevederile Codului penal privind falsul în
declaratii, declar ca am verificat datele din prezenta
cerere şi în conformitate cu informatiile furnizate o
declar corecta şi completa.
Reprezentantul legal al Beneficiarului
Numele şi prenumele...........................................................
Functia..............................................
Semnatura........................................
L.S.
Aprobat Administratia Fondului pentru Mediu
Preşedinte,
..............................................
Director Directia economica,
..............................................
Director Directia implementare proiecte,
..............................................
Şef Serviciu implementare,
..............................................
Referent de specialitate,
..............................................
NOTA:
Coloanele 1, 2 şi 3 se completeaza de catre Beneficiar, iar coloanele 4, 5
şi 6 de catre salariatii Administratiei Fondului pentru
Mediu. Dupa aprobare, o copie a cererii de tragere va fi înmânata
Beneficiarului.
ANEXA Nr. 4
la contractul pentru finantare nerambursabila
Nr............/.............
LISTA
documentelor justificative pentru efectuarea platilor
de catre Administratia Fondului pentru Mediu
1. Stat de plata colectiv sau individual (dupa caz)
2. Situatii de lucrari executate de Beneficiar,
cuantificate valoric (dupa caz)
3. Facturi fiscale, ordine de plata, extrase de cont şi/sau alte documente justificative, respectiv chitante fiscale, cecuri, registre de casa, ordine de deplasare (dupa caz)
4. Facturi externe (traduse autorizat în limba româna),
documente de transport, packing list, dispozitii de plata externe, declaratii
vamale, extrase de cont, documente de transfer al fondurilor (în cazul
importurilor)
5. Documentatia privind procedurile de achizitie publica
(numai pentru unitatile de învatamânt)
6. Contracte cu terti pentru achizitia de bunuri/servicii/lucrari
(în situatia în care contractul este redactat într-o limba straina, se va prezenta şi traducerea autorizata a
acestuia în limba româna)
7. Proces-verbal de receptie bunuri/servicii/lucrari
8. Certificat de atestare fiscala (pentru fiecare
tragere), certificat fiscal (trimestrial), precum şi
balantele de verificare în care se evidentiaza sumele
primite ca finantare din partea Administratiei Fondului pentru Mediu.
9. Certificate de calitate şi de garantie
10. Declaratia de conformitate (a producatorului
utilajului)
11. Alte documente relevante
ANEXA Nr. 5
la contractul pentru finantare nerambursabila
Nr............/.............
GRAFICUL DE DESFAŞURARE A A C T I V I TAT I L O R
Nr. crt.
|
Data (intervalul) desfaşurarii
|
Activitatea*)
|
0
|
1
|
2
|
1.
|
|
|
2.
|
|
|
…
|
|
|
TOTAL:
|
X
|
|
*) Vor fi mentionate şi activitati ca: receptionarea tipariturilor, achizitionarea obiectelor de
inventar (aparat foto, binoclu, GPS), echipamentelor de protectie, materialelor
inscriptionate, consumabilelor.
Administratia Fondului pentru Mediu
Preşedinte,
..............................................
Beneficiar
..............................................
(numele şi functia persoanelor
mentionate în preambulul contractului, semnatura şi
ştampila)
Intocmit referent de specialitate
(numai exemplarele care ramân la Administratia Fondului
pentru Mediu)
..............................................