ORDIN Nr. 1697
din 11 iunie 2007
pentru modificarea Ordinului
ministrului economiei si comertului nr. 529/2006 privind aprobarea Manualului
de operare pentru programul „Schema de granturi mici"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 697 din 16 octombrie 2007
Pentru asigurarea condiţiilor
de derulare a activităţilor conform Manualului de operare pentru Schema de
granturi mici (SGM) şi ţinând cont de faptul că plafonul pentru selectarea
metodei de achiziţie aplicabile a fost stabilit în USD, iar prin aprecierea
leului faţă de USD rata de schimb leu/USD face imposibilă cheltuirea integrală
a sumei de 20.000 lei alocate prin Acordul de împrumut dintre România şi Banca
Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare pentru finanţarea Proiectului
privind închiderea minelor, refacerea mediului şi regenerarea socioeconomică,
ratificat prin Legea nr. 167/2005,
având în vedere:
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/1997 privind
înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltarea Zonelor Miniere - ANDZM,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 43/1998, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Legea nr. 167/2005 privind ratificarea Acordului de
împrumut dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi
Dezvoltare pentru finanţarea Proiectului privind închiderea minelor, refacerea
mediului şi regenerarea socioeconomică, semnat la Bucureşti la 28 ianuarie
2005;
- Hotărârea Guvernului nr. 347/2005 privind asigurarea
condiţiilor de implementare a prevederilor Proiectului de închidere a minelor,
refacere a mediului şi regenerare socioeconomică;
- Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu
modificările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 1.060/2005 privind aprobarea
Schemei de granturi mici pentru implementarea de microproiecte care să îmbunătăţească
condiţiile de viaţă, în special pentru grupurile dezavantajate din localităţile
miniere,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. I. - La Ordinul ministrului economiei şi comerţului nr. 529/2006 privind aprobarea Manualului de operare pentru programul
„Schema de granturi mici", publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 772 şi 772 bis din 12 septembrie 2006,
anexa N „Manual de achiziţii pentru Schema de granturi mici", Partea I „Proceduri de achiziţie", subcapitolele
I.4-I.7 se modifică după cum urmează:
„I.4. Metode şi proceduri de achiziţie aplicabile
Conform acordului de împrumut, achiziţiile pentru implementarea
SGM se realizează conform manualului de achiziţii SGM şi au la bază următoarele
principii:
- economicitate şi eficienţă;
- transparenţă şi competiţie liberă;
- tratament egal pentru toţi ofertanţii;
- confidenţialitate şi corectitudine în procesul de
evaluare;
- încurajarea contractorilor locali. Metoda de achiziţie aplicabilă reprezintă suma tuturor regulilor care trebuie respectate pentru
a alege furnizorul/ consultantul şi pentru a-i încredinţa comanda/contractul.
Metodele de achiziţie aplicabile SGM sunt:
Categorie
|
Metoda de achiziţie
|
Observaţii
|
Bunuri < 8.000 lei
|
Compararea preţurilor (CP)
|
Se întocmeşte un proces-verbal de către persoana împuternicită să
realizeze compararea preţurilor şi care pe propria răspundere decide care
este cel mai bun preţ.
|
Bunuri 8.001-17.000 lei
|
Cumpărare locală (CL)
|
Se obţin cotaţii de preţ de la cel puţin 3 ofertanţi locali; se
evaluează de către comisia de evaluare; se recomandă cel mai bun furnizor
căruia i se trimite comanda.
|
Servicii < 3.500 lei
|
Selecţia consultanţilor individuali (SCI)
|
Se întocmeşte un raport de evaluare de către comisia de evaluare
a CV-urilor, în care se precizează punctajul obţinut de fiecare consultant şi
se recomandă invitarea la negociere a consultantului cu cel mai bun CV.
|
Selecţia pe baza calificării consultanţilor (SCC)
|
Se întocmeşte un raport de evaluare de
către comisia de evaluarea calificării firmelor, în care se precizează
punctajul obţinut de fiecare firmă şi se recomandă invitarea la negociere a
firmei cu cel mai bun punctaj. Metoda se aplică la selecţia firmelor de
consultanţă.
|
Prestare de servicii (PS)
|
Se întocmeşte un raport de evaluare de către comisia de evaluare
a documentelor prezentate (carte de identitate, autorizaţie de PFA,
autorizaţie de funcţionare a firmei, înregistrare fiscală, carnet de
conducere, atestate, act de proprietate etc), care recomandă invitarea la
negociere a persoanei sau a firmei cu cel mai bun preţ, dacă este calificată.
Metoda se aplică atât persoanelor fizice, cât şi firmelor.
|
Lucrări
|
Participarea comunităţii (PC)
|
Prin angajarea responsabilităţii
persoanei juridice (grupul de iniţiativă, ONG etc.)
|
Pentru achiziţiile efectuate de primitor este
obligatoriu:
1. Pentru fiecare achiziţie de bunuri al căror cost
se estimează că nu depăşeşte echivalentul a 8.000 lei, se vor obţine, prin
compararea preţurilor de către o persoană împuternicită, preţuri de la cel
puţin 3 furnizori/magazine/ contractanţi în vederea selectării celui mai bun
furnizor.
2. Pentru fiecare achiziţie de bunuri al căror cost
se estimează că nu depăşeşte echivalentul a 17.000 lei, se vor obţine cotaţii
de preţ de la cel puţin 3 furnizori/magazine/ contractanţi în vederea
selectării celui mai bun furnizor.
3. Pentru selectarea unui consultant individual sunt
necesare cel puţin trei CV-uri ale unor experţi în domeniul în care este
necesar serviciul, care vor fi evaluate în vederea selecţionării celui mai bun
candidat, cu excepţia cazurilor de urgenţă sau dacă nu există prestatori
interesaţi/disponibili, de exemplu în locuri depărtate, ori dacă sumele sunt
foarte mici, situaţie în care se poate recurge la selectarea prin contractare
directă, dar numai cu avizul prealabil al UMP-RSE.
4. Pentru selectarea unei firme de consultanţă este
necesară primirea de „referinţe despre firmă" de la cel puţin 3 firme cu
experienţă şi cu personal calificat în domeniul în care este necesar serviciul,
care vor fi evaluate în vederea selecţionării celui mai bun candidat, cu
excepţia cazurilor de urgenţă sau dacă nu există prestatori interesaţi/disponibili,
de exemplu în locuri depărtate, ori dacă sumele sunt foarte mici, situaţie în
care se poate recurge la selectarea prin contractare directă, dar numai cu
avizul prealabil al UMP-RSE.
5. Pentru selectarea prestatorului de servicii al cărui
cost se estimează că nu depăşeşte echivalentul a 3.500 lei, se vor primi
referinţe de la cel puţin 3 contractanţi/persoane individuale cu
calificări/atestate corespunzătoare, în vederea selectării celui mai bun
candidat, cu excepţia cazurilor de urgenţă sau dacă nu există prestatori
interesaţi/disponibili, de exemplu în locuri depărtate, ori dacă sumele sunt
foarte mici, situaţie în care se poate recurge la selectarea prin contractare
directă, dar numai cu avizul prealabil al UMP-RSE.
I.5. Achiziţie prin compararea preţurilor CP cu valoare
sub 8.000 lei
Această metodă va fi utilizată pentru achiziţia de pe
raft, din magazine, a unor bunuri sau produse standardizate disponibile de la
furnizori din ţară sau importate şi livrate de furnizori locali. O persoană
împuternicită va compara preţurile şi va întocmi un proces-verbal în care, pe
propria răspundere, va consemna preţurile unitare obţinute de la furnizori,
magazine, internet etc. şi va propune achiziţionarea bunului respectiv de la
furnizorul care a oferit cel mai bun preţ pentru produsul cu caracteristicile
menţionate.
Unii dintre paşii incluşi în lista de mai jos pot fi
realizaţi în paralel pentru accelerarea şi eficientizarea achiziţiilor.
Paşii care trebuie urmaţi:
• stabilirea tipului, inclusiv caracteristicile tehnice
şi unitatea de măsură pentru fiecare articol;
• stabilirea cantităţii, a termenului şi locului de
livrare;
• împuternicirea persoanei care va realiza compararea
preţurilor de către adunarea asociaţilor;
• pregătirea listei cu furnizorii disponibili;
• obţinerea de broşuri/cataloage sau liste de preţuri
de la furnizori, dacă sunt disponibile, fie personal, fie telefonic;
• evaluarea calităţii bunurilor, dacă articolele sunt
disponibile imediat, care va fi costul final etc;
• compararea preţurilor cu nivelul pieţei pentru
achiziţia dintr-o singură sursă;
• pregătirea unui scurt proces-verbal de evaluare
conţinând numele furnizorilor de la care au fost obţinute preţuri şi care să
justifice selectarea unui furnizor pe baza calităţii şi a disponibilităţii
bunurilor şi a preţului;
• prezentarea pentru aprobare a procesului-verbal de
evaluare, însoţit de broşuri etc. obţinute, persoanei autorizate de primitor
din comitetul de coordonare a microproiectului;
• achiziţia şi recepţia bunurilor de la magazinul/
furnizorul selectat prin întocmirea notei de recepţie şi/sau a
procesului-verbal de recepţie a bunurilor;
• preluarea facturii şi a chitanţei;
• efectuarea plăţii către furnizor;
• păstrarea tuturor documentelor, inclusiv lista de
furnizori, chitanţe etc, într-un dosar.
Membrii comitetului de coordonare a microproiectului
(grup de iniţiativă/ONG) sunt responsabili de operaţiunile pentru realizarea
paşilor descrişi anterior, cu excepţia: pregătirii listei cu furnizorii
disponibili; obţinerii de broşuri/cataloage sau liste de preţuri de la
furnizori, dacă sunt disponibile, fie personal, fie telefonic; evaluării
calităţii bunurilor, dacă articolele sunt disponibile imediat; stabilirii
costului final etc, în urma comparării preţurilor cu nivelul pieţei pentru
achiziţia dintr-o singură sursă; pregătirii unui scurt proces-verbal de
evaluare conţinând numele furnizorilor de la care au fost obţinute preţuri şi
care să justifice selectarea unui furnizor pe baza calităţii şi a
disponibilităţii bunurilor şi a preţului; prezentării procesului-verbal de
evaluare, însoţit de broşuri etc. obţinute, pentru aprobare persoanei
autorizate de primitor din comitetul de coordonare a microproiectului.
I.6. Cumpărare locală (CL) cu valoare sub 17.000 lei
Această metodă de achiziţie se
foloseşte în cazul unui bun sau al unui pachet de bunuri necesare a se
achiziţiona de la un furnizor, dacă valoarea totală a acestora este mai mică de
17.000 lei. Este obligatoriu să se compare cel puţin 3 cotaţii corespunzătoare.
Furnizorul care oferă bunul sau pachetul de bunuri în concordanţă cu
specificaţiile tehnice şi termenele de livrare şi are preţul evaluat cel mai
mic va fi selectat şi va fi recomandat pentru semnarea contractului.
Paşii care trebuie urmaţi:
• stabilirea tipurilor de bunuri
necesare, a unităţilor în care sunt exprimate acestea, a cantităţilor şi a
datelor şi locurilor de livrare;
• întocmirea specificaţiilor tehnice;
• pregătirea invitaţiei la cotare, cu stabilirea datei
limită şi a locului unde se primesc cotaţiile;
• pregătirea unei liste cu potenţiali furnizori, astfel
încât să fie asigurată primirea a cel puţin 3 cotaţii;
• transmiterea invitaţiei la cotare tuturor
furnizorilor din lista menţionată la punctul anterior, cu confirmarea
participării;
• numirea comisiei de evaluare
de către adunarea asociaţilor;
• primirea şi înregistrarea cotaţiilor înainte de data
limită stabilită în invitaţie;
• evaluarea cotaţiilor bunurilor, dacă articolele sunt
disponibile imediat, care va fi costul final etc;
• pregătirea raportului de
evaluare care cuprinde şi recomandarea de semnare a comenzii;
• înaintarea raportului de evaluare, pentru aprobare,
persoanei autorizate de primitor din comitetul de coordonare a
microproiectului;
• aprobarea raportului de evaluare;
• semnarea comenzii;
• transmiterea comenzii;
• informarea celorlalţi participanţi necâştigători
despre semnarea comenzii;
• livrarea şi recepţia bunurilor;
• întocmirea procesului-verbal de recepţie;
• efectuarea plăţilor către furnizori după primirea
documentelor de plată;
• păstrarea tuturor documentelor referitoare la
întregul proces de achiziţie într-un dosar.
Membrii comitetului de coordonare a microproiectului
(grup de iniţiativă/ONG) sunt responsabili de operaţiunile pentru realizarea
paşilor descrişi anterior, cu excepţia evaluării care se face de către comisia
de evaluare desemnată de adunarea asociaţilor.
I.7. Selecţia consultanţilor/firmelor de consultanţă/
prestatorilor de servicii sub 3.500 lei
Metoda se aplică pentru a angaja un consultant
individual/ o firmă de consultanţă sau un prestator de servicii individual ori
firmă. Este obligatoriu să se evalueze cel puţin 3 consultanţi/prestatori de
servicii de specialitate. Consultantul/ prestatorul de servicii cel mai bine
calificat pentru îndeplinirea sarcinilor va fi selectat şi invitat la
negociere.
Paşii care trebuie urmaţi pentru consultanţi
individuali/firme de consultanţă:
• pregătirea unei fişe privind
experienţa/calificările/abilităţile necesare consultantului;
• numirea comisiei de evaluare de către adunarea asociaţilor;
• pregătirea unei liste de potenţiale persoane/firme de
consultanţă (cel puţin 3);
• invitarea acestora să îşi exprime interesul, să
trimită informaţii în legătură cu specializarea/calificarea profesională şi
experienţa anterioară;
• selectarea de către comisia de evaluare a celei mai
calificate persoane/firme de consultanţă pentru sarcinile prevăzute în fişa
postului/ termenii de referinţă;
• pregătirea raportului de evaluare care să conţină
recomandarea de invitare a unui consultant pentru negociere şi înaintarea
acestuia spre aprobare;
• contactarea candidatului selectat;
• negocierea termenilor şi condiţiilor contractului;
• semnarea contractului;
• informarea celorlalţi participanţi, participanţi
necâştigători despre semnarea contractului;
• începerea şi derularea activităţilor din contract;
• monitorizarea contractului;
• primirea raportului de activitate;
• acceptarea rapoartelor;
• întocmirea şi transmiterea facturii;
• efectuarea plăţii consultantului;
• păstrarea tuturor documentelor referitoare la
întregul proces de selecţie într-un dosar.
Membrii comitetului de coordonare a microproiectului
(grup de iniţiativă/ONG) sunt responsabili de operaţiunile pentru realizarea
paşilor descrişi anterior, cu excepţia evaluării care
se face de către comisia de evaluare desemnată de
adunarea asociaţilor.
Paşii care trebuie urmaţi pentru prestatorul de
servicii individual sau firmă:
• pregătirea unei fişe privind
experienţa/calificările/abilităţile necesare prestatorului;
• numirea comisiei de evaluare
de către adunarea asociaţilor;
• pregătirea unei liste de potenţiale persoane/firme
(cel puţin 3);
• evaluarea documentelor care atestă calificările
persoanei (carte de identitate, autorizaţie de PFA, carnet de conducere,
atestate, act de proprietate etc), dacă serviciul este disponibil imediat, care
va fi costul final etc;
• obţinerea de liste de preţuri de la furnizori, dacă
sunt disponibile, fie personal, fie telefonic;
• compararea preţurilor cu nivelul pieţei pentru
achiziţia dintr-o singură sursă;
• prezentarea raportului de evaluare pentru aprobare
persoanei autorizate de primitor din comitetul de coordonare a
microproiectului,;
• contactarea prestatorului;
• semnarea contractului;
• efectuarea serviciului;
• recepţia serviciului prin întocmirea notei de
recepţie;
• preluarea facturii şi a chitanţei;
• efectuarea plăţii către furnizor;
• păstrarea tuturor documentelor, inclusiv lista de
furnizori, chitanţe etc, într-un dosar.
Membrii comitetului de coordonare a microproiectului
(grup de iniţiativă/ONG) sunt responsabili de
operaţiunile pentru realizarea paşilor descrişi anterior, cu excepţia:
pregătirii listei cu furnizorii disponibili; obţinerii de liste de preţuri de
la furnizori, dacă articolele sunt disponibile, fie personal, fie telefonic;
evaluării documentelor care atestă calificările persoanei (carte de identitate,
autorizaţie de PFA, carnet de conducere, atestate, act de proprietate etc),
dacă serviciul este disponibil imediat; stabilirii costului final etc, în urma
comparării preţurilor cu nivelul pieţei pentru achiziţia dintr-o singură sursă;
pregătirii unui scurt raport de evaluare conţinând numele furnizorilor de la
care au fost obţinute preţuri şi care să justifice selectarea unui furnizor pe
baza calităţii şi a disponibilităţii bunurilor şi a preţului."
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. III. - Agenţia
Naţională pentru Dezvoltarea Zonelor Miniere va duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian