ORDIN Nr. 1603
din 22 mai 2008
pentru aprobarea Normelor
tehnice privind determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, in
procente, pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de
catre stat a imprumuturilor contractate de persoane juridice de la institutiile
creditoare, precum si din imprumuturile contractate direct de stat si
subimprumutate beneficiarilor finali
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 413 din 2 iunie 2008
In temeiul prevederilor art. 11 alin (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 6
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, şi ale pct. 6.4
din Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
64/2007 privind datoria publică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.470/2007,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele tehnice privind
determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, în procente, pentru
acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de către stat a
împrumuturilor contractate de persoane juridice de la instituţiile creditoare,
precum şi din împrumuturile contractate direct de stat şi subîmprumutate
beneficiarilor finali, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală de trezorerie şi datorie
publică, precum şi persoanele juridice beneficiare ale garanţiei sau
subîmprumutului de stat vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prevederile prezentului ordin intră în
vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
NORME TEHNICE
privind determinarea cuantumului comisionului la
fondul de risc, în procente, pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de către stat a împrumuturilor
contractate de persoane juridice de la instituţiile creditoare, precum si din împrumuturile contractate direct de stat si
subîmprumutate beneficiarilor finali
CAPITOLUL I
Prevederi generale
1.1. In conformitate cu
prevederile art. 6 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, se instituie fondul de risc
atât pentru împrumuturi contractate cu garanţie de stat, cât şi pentru
împrumuturi contractate direct de stat şi subîmprumutate
beneficiarilor finali, în scopul acoperirii riscurilor financiare care decurg
din astfel de împrumuturi.
1.2. Plătitorii de comision la fondul de risc sunt
beneficiari ai finanţării rambursabile garantate de stat şi/sau contractate de stat şi subîmprumutate, contractate în
baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 109/2008, pentru care rambursarea împrumutului se efectuează
din sursele proprii ale acestora, conform actului normativ de aprobare a
acordului de împrumut. 1.3. In conformitate cu prevederile art. 6 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 109/2008, sumele încasate sub formă de comisioane de
la beneficiarii finanţării rambursabile garantate de stat şi/sau contractate de
stat şi subîmprumutate constituie venit la fondul de risc.
CAPITOLUL II
Procedura de determinare a cuantumului comisionului
la fondul de risc
2.1. Comisionul la fondul de risc, datorat de entităţile prevăzute la pct. 1.2, este exprimat ca procent
aplicat la valoarea împrumutului garantat de stat sau contractat direct de stat
şi subîmprumutat beneficiarului final, rambursat din sursele proprii ale
garantatului sau subîmprumutatului.
2.2. Modul de plată a
comisionului la fondul de risc, respectiv numărul de rate şi datele de plată a
acestuia se vor stabili de comun acord cu plătitorii, fiind reglementate de
prevederile convenţiilor de garantare şi ale acordurilor de împrumut subsidiar.
2.3. In vederea determinării
cuantumului comisionului la fondul de risc, conform celor precizate, se vor
parcurge următoarele etape:
- determinarea gradului de risc al persoanei juridice solicitante
a garanţiei de stat sau a subîmprumutului, pe baza analizei Băncii de
Export-lmport a României EXIMBANK - S.A. şi în conformitate cu avizul
Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări, conform
pct.6.1 din Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.470/2007;
- determinarea cuantumului comisionului la fondul de
risc, pe baza formulei de calcul prevăzute la pct. 2.4;
- stabilirea, de comun acord, cu garantaţii şi
subîmprumutaţii a modului de plată (numărul de rate şi datele de plată) a comisionului astfel stabilit şi
reflectarea acestuia în documentele juridice care urmează a se încheia cu
aceştia.
2.4. In vederea calculării cuantumului comisionului la
fondul de risc, exprimat în procente, se va aplica următoarea formulă:
% comision fond de risc = punctaj clasa de performanţă
financiară x 60% + punctaj rata de recuperare a serviciului datoriei publice
provenind din garanţii şi subîmprumuturi de stat x 20% + punctaj valoarea
împrumutului x 10% + punctaj perioada de rambursare a împrumutului x 10% +/-
indice de corecţie
2.5. Punctajele aferente variabilelor incluse în
formula de calcul al cuantumului comisionului la fondul de risc, precum şi
semnificaţia acestora sunt prevăzute în cap. III.
CAPITOLUL III
Punctajul aferent variabilelor formulei de calcul
aferente comisionului la fondul de risc
3.1. In vederea desfăşurării unei activităţi
prudenţiale, caracterizată prin urmărirea permanentă a riscului asociat
portofoliului de credite, fiecărui beneficiar de garanţie de stat sau
împrumut/subîmprumut îi este asociată o categorie de performanţă financiară,
notată convenţional cu litere de la Ala E, reprezentând reflectarea potenţialului
economic şi solidităţii financiare ale acestuia, obţinută în urma analizei
Băncii de Export-lmport a României EXIMBANK - S.A.
3.2. In funcţie de clasa de performanţă financiară
stabilită de Banca de Export-lmport a României EXIMBANK - S.A., se va avea în
vedere următorul punctaj:
Clasa de
performanţă
financiară
|
Descriere
|
Punctaj
|
Categoria A
|
Operatorii economici/unităţile administrativ-teritoriale din
această clasă au o situaţie financiară la cel mai înalt nivel, dispun de o
capacitate de rambursare excelentă, neînregistrând iregularităţi la plata
datoriilor către creditor. Este improbabilă înregistrarea de pierderi. Riscul
aferent expunerilor este la un nivel minim.
|
0,5
|
Categoria B
|
Operatorii economici/unităţile administrativ-teritoriale din
această clasă au o situaţie financiară şi o capacitate de rambursare foarte
bune. Este improbabilă apariţia unor iregularităţi la plata către creditor,
iar dacă apar, sunt minore şi se pot rezolva rapid. Nu sunt previzibile
înregistrările de pierderi. Riscul aferent expunerilor pe această categorie
este considerat scăzut.
|
2,5
|
Categoria C
|
Operatorii economici/unităţile administrativ-teritoriale din
această clasă au o situaţie financiară relativ bună, dar pot avea probleme
legate de fluxul financiar. Capacitatea de rambursare este de regulă
adecvată, dar pot apărea iregularităţi la plata datoriilor către creditor,
care se pot rezolva însă fără reeşalonări sau rescadenţări. Este puţin probabilă
înregistrarea de pierderi. Riscul aferent expunerilor pe această categorie
este considerat mediu, dar acceptabil prin monitorizarea strictă a
angajamentelor.
|
4,5
|
Categoria D
|
Operatorii economici/unităţile administrativ-teritoriale din
această clasă au probleme legate de fluxul financiar care, în general, duc la
apariţia de iregularităţi la plata datoriilor către creditor, rezolvabile
uneori prin reeşalonarea sau rescadenţarea plăţilor. Prezentând
vulnerabilitate sporită la şocurile pieţei, beneficiarul are capacitate de
rambursare atât timp cât nu există perturbări în mediul său economic. Este
posibilă înregistrarea de pierderi. Riscul aferent expunerilor pe această
categorie este considerat mare.
|
6,5
|
Categoria E
|
Operatorii economici/unităţile administrativ-tertoriale din
această clasă au probleme serioase legate de fluxul financiar. Probabilitatea
apariţiei unor iregularităţi la plata datoriilor către creditor este foarte
mare, capacitatea de rambursare a angajamentelor fiind foarte fragilă.
Pierderile sunt, în majoritatea cazurilor, iminente. Riscul de nerambursare a
împrumutului este considerat maxim; expunerile nete pe acest tip de
beneficiari se pot reduce doar prin aducerea de garanţii colaterale de clasă
superioară.
|
8,5
|
3.3. Rata de recuperare a serviciului datoriei publice guvernamentale provenind din garanţii şi subîmprumuturi de stat
se va calcula ca raport între totalul sumelor recuperate din restanţele
înregistrate la serviciul datoriei publice guvernamentale (rate de capital,
dobânzi, comisioane şi alte costuri aferente creditului) şi totalul arieratelor
înregistrate la serviciul datoriei publice guvernamentale (rate de capital,
dobânzi, comisioane şi alte costuri aferente creditului).
3.4. Pentru calculul acestui indicator se va avea în
vedere portofoliul total de credite contractate cu
garanţie de stat sau împrumutate/subîmprumutate, aferente beneficiarului
plătitor de comision la fondul de risc.
3.5. In funcţie de rata de recuperare a serviciului
datoriei publice guvernamentale provenind din garanţii şi subîmprumuturi de
stat, la data calculării comisionului la fondul de risc se va avea în vedere
următorul punctaj:
Valoarea ratei de recuperare a
serviciului datoriei publice guvernamentale
|
Punctaj
|
între 0,75 şi 1 inclusiv
|
2,5
|
între 0,50 şi 0,75 inclusiv
|
5
|
între 0,25 şi 0,50 inclusiv
|
10
|
între 0 şi 0,25 inclusiv
|
15
|
3.6. Pentru beneficiarii care nu înregistrează
arierate la serviciul datoriei publice guvernamentale provenind din garanţii şi
subîmprumuturi de stat (rate de capital, dobânzi, comisioane şi alte costuri aferente creditului), în calculul comisionului la fondul de
risc punctajul aferent variabilei „rata de recuperare a serviciului datoriei
publice guvernamentale" va avea valoarea 0.
3.7. In funcţie de valoarea împrumutului la data
contractării, se va avea în vedere următorul punctaj:
Valoarea împrumutului
|
Punctaj
|
sub 50 milioane echivalent EUR inclusiv
|
2,5
|
între 50 şi 100 milioane echivalent EUR inclusiv
|
5
|
între 100 şi 150 milioane echivalent EUR inclusiv
|
7,5
|
peste 150 milioane echivalent EUR
|
10
|
3.8. In funcţie de perioada de rambursare a
împrumutului, conform acordului de împrumut sau altor documente aferente
creditului, se va avea în vedere următorul punctaj:
Perioada de rambursare
|
Punctaj
|
sub 5 ani inclusiv
|
2,5
|
între 5 şi 10 ani inclusiv
|
5
|
între 10 şi 15 ani inclusiv
|
7,5
|
peste 15 ani
|
10
|
In cazul în care împrumutul este acordat pe tranşe cu
mai multe perioade de rambursare, în funcţie de obiectivele proiectului de
investiţii prevăzut a fi finanţat din împrumut, se va avea în vedere tranşa
aferentă componentei cu ponderea cea mai mare în total împrumut contractat.
3.9. Determinarea cuantumului de către Direcţia
generală de trezorerie şi datorie publică a comisionului la fondul de risc,
exprimat în procente, se stabileşte prin aplicarea formulei de calcul prevăzute
la pct. 2.4. şi se aprobă de secretarul de stat coordonator.
3.10. Documentele justificative avute în vedere la
stabilirea cuantumului comisionului la fondul de risc sunt următoarele:
- avizul Băncii de Export-lmport a României EXIMBANK -
S.A., care stipulează clasa de performanţă financiară în care este încadrat
beneficiarul;
- nota internă a compartimentului de specialitate din
cadrul Direcţiei generale de trezorerie şi datorie publică cu privire la
valoarea variabilei „rata de recuperare a serviciului datoriei publice
guvernamentale provenind din garanţii şi subîmprumuturi de stat",
prevăzută la pct. 3.5, dacă este cazul;
- acordul de împrumut sau alte documente aferente
creditului, în vederea determinării valorii împrumutului şi a perioadei de
rambursare;
- orice alte documente considerate relevante în
aplicarea formulei de calcul al comisionului la fondul de risc.
3.11. După evaluarea variabilelor menţionate mai sus
şi introducerea lor în formula de calcul al comisionului la fondul de risc, se
va aplica un indice de corecţie a rezultatului obţinut în funcţie de
următoarele:
- importanţa proiectului de investiţii finanţat din
creditul garantat şi/sau contractat şi subîmprumutat, din perspectiva
contribuţiei finanţării din fonduri rambursabile/nerambursabile, post aderare,
precum şi din perspectiva contribuţiei în cadrul reformelor sectoriale;
- ponderea valorii împrumutului contractat în total
portofoliu de credite existent, aflat în administrarea beneficiarului garantat
sau subîmprumutat, precum şi modul de administrare a
creditelor contractate anterior;
- alte elemente considerate relevante pentru evaluarea
riscului beneficiarului garantat sau subîmprumutat.
3.12. Indicele de corecţie va avea valori cuprinse
între 0 şi 0,40% şi se va aplica în sens pozitiv sau negativ asupra cuantumului
comisionului la fondul de risc, determinat conform pct.3.9.
3.13. In cazul unităţilor administrativ-teritoriale la
care nivelul comisionului la fondul de risc datorat de acestea se stabileşte la
un nivel inferior celui calculat de Ministerul Economiei şi Finanţelor conform
pct.2.4, nivelul acestuia va fi aprobat prin ordin comun al ministrului
economiei şi finanţelor şi al ministrului internelor şi reformei
administrative, după consultarea prealabilă a Comitetului pentru finanţe
publice locale, înfiinţat în temeiul Legii nr. 273/2006 privind finanţele
publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.
3.14. In cazul în care nu sunt elemente suficiente
pentru aplicarea indicilor de corecţie menţionaţi
anterior, rezultatul formulei de calcul aferente determinării comisionului la
fondul de risc va avea în vedere numai rezultatele aferente variabilelor
menţionate la pct. 3.1-3.8.
3.15. In cazul împrumuturilor contractate în altă
valută decât valuta de referinţă EUR, se va avea în vedere, pentru
transformare, cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României, valabil
pentru ziua întocmirii Notei privind stabilirea cuantumului comisionului la
fondul de risc, ce urmează a fi supusă spre aprobare conducerii Ministerului
Economiei şi Finanţelor. Modelul acestei note este prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezentele norme tehnice.
ANEXĂ la normele tehnice
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
Direcţia generală de trezorerie si datorie publică
Nr. ................/.................
Aprobat
Secretar de stat
NOTĂ
privind stabilirea cuantumului comisionului la fondul
de risc
Data analizei:
|
|
|
|
Date generale privind tranzacţia
|
Denumirea proiectului finanţat prin credit garantat sau împrumutat/subîmprumutat:
|
|
Data semnării acordului de garanţie/subîmprumut:
|
|
Valoarea creditului:
|
în valuta de contract:
|
|
echivalent EUR:
|
|
Denumirea creditorului:
|
|
|
Imprumutat:
|
|
|
Garantat/subîmprumutat:
|
|
|
Procedura de stabilire a cuantumului comisionului la fondul de
risc
|
Rezultat
|
Valoarea stabilită conform documentelor justificative
|
Punctajul obţinut conform Ordinului ministrului economiei şi
finanţelor nr. ...
|
Formula
|
- clasa de performanţă financiară
|
|
|
|
- valoarea ratei de recuperare a
serviciului datoriei publice guvernamentale provenind din garanţii şi
subîmprumuturi de stat la data de ...
|
|
|
|
- valoarea împrumutului în EUR sau echivalent EUR
|
|
|
|
- perioada de rambursare (nr. ani)
|
|
|
|
Total
|
|
Indice de corecţie +/-
|
|
Observaţii (se vor avea în vedere explicaţii privind aplicarea
indicilor de corecţie)
|
rezultat final (% comision fond de risc)
|
|
Director general,
..................................................................
Director general adjunct:.........................
Şef serviciu:..............................................
Intocmit:.....................................................