ORDIN
Nr. 1589 din 1 noiembrie 2001
pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de pregatire si desfasurare
a avizarii lucrarilor publice de interes national si a locuintelor
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 793 din 13 decembrie 2001

Ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei,
in temeiul prevederilor art. 10 din Hotararea Guvernului nr. 906/2001 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Interministerial de
Avizare Lucrari Publice de Interes National si Locuinte si ale art. 4 alin. (3)
din Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind procedurile de pregatire si desfasurare a
avizarii lucrarilor publice de interes national si a locuintelor, prevazut in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala pentru dezvoltarea infrastructurii, investitii si
concesiuni din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei va aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Orice alte dispozitii contrare isi inceteaza aplicabilitatea.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Tudor Florescu,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
privind procedurile de pregatire si desfasurare a avizarii lucrarilor publice
de interes national si a locuintelor
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Consiliul Interministerial de Avizare Lucrari Publice de Interes National
si Locuinte, denumit in continuare Consiliul interministerial, infiintat in
temeiul dispozitiilor Hotararii Guvernului nr. 906/2001, asigura prin
activitatea sa o conceptie unitara a aplicarii politicii statului de echipare
cu constructii, instalatii, echipamente edilitare si locuinte a teritoriului
national.
Art. 2
Consiliul interministerial este un organism consultativ al Guvernului, fara
personalitate juridica, alcatuit din reprezentanti ai ministerelor, ai
organismelor centrale din subordinea Guvernului, interesate in procesul de
promovare a lucrarilor publice de interes national si a locuintelor.
Art. 3
Consiliul interministerial analizeaza si avizeaza documentatii
tehnico-economice la stadiul de:
a) studii de prefezabilitate care stau la baza deciziei ordonatorului
principal de credite de a realiza investitii care, potrivit prevederilor
legale, intra in competenta de aprobare a Guvernului;
b) studii de fezabilitate a lucrarilor publice finantate integral sau in
completare de la bugetul de stat, bugetele locale, surse proprii si care,
potrivit prevederilor legale, sunt in competenta de aprobare a Guvernului;
c) studii de fezabilitate pentru obiective de investitii care utilizeaza
credite externe garantate de Guvern sau de autoritatile locale;
d) studii de fezabilitate pentru lucrari publice finantate din surse
proprii ale agentilor economici, ale caror valori sunt mai mari decat plafonul
stabilit prin legea bugetului de stat pentru investitii noi aflate in
competenta de aprobare a Guvernului;
e) programe care privesc activitatea de investitii si care se supun spre
aprobare Guvernului.
CAP. 2
Organizarea si functionarea Consiliului interministerial
Art. 4
Consiliul interministerial are componenta prevazuta in anexa la Hotararea
Guvernului nr. 906/2001.
Ordonatorul principal de credite bugetare care supune spre avizare
documentatia isi nominalizeaza si reprezentantul in Consiliul interministerial,
o data cu cererea de avizare.
Art. 5
Conducerea Consiliului interministerial este formata dintr-un presedinte si
2 vicepresedinti.
Art. 6
Consiliul interministerial isi desfasoara activitatea in plen sau in
comisii de specialitate, in functie de natura si de complexitatea obiectivelor
de investitii supuse aprobarii.
Art. 7
Sedintele in plen se convoaca, de regula, lunar sau ori de cate ori este
necesar.
Art. 8
Convocarea membrilor Consiliului interministerial se face prin grija
Secretariatului Consiliului interministerial. Cu 5 zile inainte de data
sedintei Consiliului interministerial i se va preda fiecarui membru o mapa cu
documente, care va contine: invitatia de participare, ordinea de zi si
rapoartele aferente fiecarei lucrari incluse pe ordinea de zi.
Reprezentantul ordonatorului principal de credite bugetare va primi mapa cu
documente in ziua prezentarii la sedinta. Confirmarea participarii se poate
face telefonic sau prin fax.
Art. 9
Sedintele in plen sunt regulamentar constituite cand participa doua treimi
din numarul membrilor Consiliului interministerial. Sedintele sunt conduse de
presedintele Consiliului interministerial, iar in lipsa acestuia, de unul
dintre cei 2 vicepresedinti.
Hotararile privind avizarea lucrarilor trebuie sa intruneasca votul
majoritatii simple a membrilor Consiliului interministerial prezenti. In cazul
in care un membru al Consiliului interministerial lipseste va fi delegat un
inlocuitor cu mandat si drept de vot. Din voturile "pentru" trebuie
sa faca parte voturile presedintelui si ordonatorului principal de credite care
supune spre avizare documentatia tehnico-economica.
Membrii Consiliului interministerial sunt solidar raspunzatori conform
prevederilor art. 6 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 906/2001.
Art. 10
La lucrarile Consiliului interministerial, pe langa membri, pot participa
in calitate de invitati:
a) reprezentanti ai administratiei publice centrale sau locale implicate in
realizarea investitiei;
b) reprezentanti ai unor institutii de invatamant superior;
c) reprezentanti ai asociatiilor profesionale;
d) experti si specialisti angajati pe baza de contract.
Art. 11
Infiintarea comisiilor de specialitate se solicita de catre Secretariatul
Consiliului interministerial in functie de natura si de complexitatea
obiectivului de investitii analizat. Aceste comisii se organizeaza si
functioneaza conform instructiunilor prevazute in anexa nr. 1 la prezentul
regulament.
Art. 12
Membrii comisiilor de specialitate sunt specialisti desemnati de catre
ordonatorii principali de credite si numiti prin ordin al ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei.
Dintre acestia vor fi nominalizati de Secretariatul Consiliului
interministerial acei specialisti care vor analiza documentele supuse avizarii.
Ei vor fi angajati pe baza de contract de catre beneficiarul investitiei.
Art. 13
Hotararile luate in comisiile de specialitate se supun spre aprobare
Consiliului interministerial in vederea emiterii avizului.
CAP. 3
Secretariatul Consiliului interministerial
Art. 14
Secretariatul Consiliului interministerial, denumit in continuare
Secretariat, este organizat in cadrul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei.
Art. 15
Secretariatul primeste, verifica si inregistreaza documentatiile propuse
spre analiza si avizare. Acestea trebuie sa fie intocmite conform metodologiei
si continutului-cadru stabilite de reglementarile in vigoare. In situatia
depunerii unei documentatii incomplete, aceasta se restituie solicitantului.
Art. 16
Pentru fiecare lucrare supusa spre avizare Secretariatul asigura cu personal
propriu sau cu specialisti numiti prin ordin al ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei analiza de fond. In acest scop este numit un
responsabil de lucrare, care raspunde de intocmirea raportului de analiza
prezentat in sedinta de lucru a Consiliului interministerial. Termenul pentru
analiza si intocmirea raportului este de pana la 30 de zile lucratoare, in
functie de complexitatea documentatiei.
Art. 17
In activitatea de analiza a documentatiilor Secretariatul poate apela la
sprijinul unor specialisti constituiti in comisii de specialitate, in functie
de complexitatea obiectivelor de investitii.
Art. 18
Cheltuielile legate de analiza in cadrul comisiilor de specialitate a
lucrarilor publice de interes national se suporta de beneficiarii investitiilor
din cheltuielile de proiectare, pe baza de pontaj vizat de Secretariat.
Art. 19
Secretariatul informeaza Consiliul interministerial asupra cererilor de
avizare si intocmeste programul lunar de avizare pe care il prezinta spre
aprobare presedintelui Consiliului interministerial. In baza acestui program
aprobat se face convocarea sedintelor in plen sau a comisiilor de specialitate,
dupa caz.
Art. 20
Membrii Consiliului interministerial pot sa consulte la cerere
documentatiile complete intr-un spatiu amenajat in cadrul Secretariatului.
Art. 21
In sedintele Consiliului interministerial Secretariatul asigura intocmirea
proceselor-verbale pentru fiecare obiectiv de investitii, care se dau spre
semnare tuturor membrilor prezenti.
Art. 22
In baza procesului-verbal al sedintei de avizare Secretariatul intocmeste
avizul Consiliului interministerial si il prezinta spre semnare presedintelui
comisiei de specialitate.
Art. 23
Secretariatul intocmeste si pastreaza registrul unic al evidentei
documentatiilor avizate in Consiliul interministerial, precum si al avizelor
emise. De asemenea, Secretariatul gestioneaza banca de date si arhiva
Consiliului interministerial.
CAP. 4
Procedura de avizare
Art. 24
In deschiderea sedintei presedintele Consiliului interministerial sau, in
lipsa acestuia, unul dintre vicepresedintii acestuia propune spre aprobare
ordinea de zi.
Art. 25
Pentru fiecare lucrare reprezentantul ordonatorului principal de credite
prezinta documentatia.
Art. 26
Opiniile, observatiile si propunerile rezultate in urma discutiilor sunt
consemnate intr-un registru. Concluziile, precum si termenele pentru
introducerea in documentatie a observatiilor si recomandarilor vor fi formulate
de conducatorul sedintei de avizare si, dupa aprobarea lor de catre membrii
Consiliului interministerial, vor fi trecute in procesul-verbal al sedintei de
avizare.
Procesul-verbal va fi semnat de membrii prezenti.
Macheta-model a procesului-verbal al sedintei de avizare este prevazuta in
anexa nr. 2 la prezentul regulament.
Art. 27
Aprobarea sau respingerea documentatiei se va face prin votul majoritatii
simple a membrilor prezenti.
Art. 28
Prin grija Secretariatului, pe baza procesului-verbal al sedintei de
avizare, se intocmeste avizul Consiliului interministerial, conform modelului
din anexa nr. 3 la prezentul regulament, si se prezinta spre semnare
presedintelui. In aviz vor fi trecute observatiile si recomandarile facute in
sedinta Consiliului interministerial.
Art. 29
In situatia respingerii documentatiei, prin grija Secretariatului, aceasta
va fi inapoiata investitorului.
Pentru documentatiile neavizate, inapoiate investitorului, raportul de
analiza si copia de pe procesul-verbal al sedintei de avizare a fiecarei
documentatii se pastreaza in arhiva Secretariatului.
Art. 30
Pentru fiecare lucrare avizata se va deschide un dosar cuprinzand:
a) nota de prezentare a lucrarii;
b) raportul comisiilor de specialitate, cand este cazul;
c) raportul de analiza;
d) procesul-verbal al sedintei de avizare a lucrarii;
e) avizul Consiliului interministerial.
Secretariatul va pastra documentatia primita spre analiza si avizare.
CAP. 5
Avizul
Art. 31
Consiliul interministerial emite avizul care certifica necesitatea si
oportunitatea investitiei, compatibilitatea documentatiei cu avizele si
acordurile prealabile, potrivit legii. Avizul contine caracteristicile principale
si indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investitii.
Art. 32
Avizul se semneaza de presedintele Consiliului interministerial.
Art. 33
Avizele se numeroteaza si se inregistreaza intr-un registru special care se
pastreaza la Secretariat.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 34
Consiliul interministerial va analiza anual situatia lucrarilor supuse spre
avizare, avizate sau respinse, pe baza raportului intocmit de Secretariat.
Art. 35
Secretariatul va face propuneri de modificare a prezentului regulament,
tinand seama de evolutia legislatiei in materie.
ANEXA 1
la regulament
INSTRUCTIUNI DE LUCRU
ale comisiilor de specialitate
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Obiectul prezentelor instructiuni il constituie modul de organizare si
functionare, componenta si atributiile comisiilor de specialitate pentru
analizarea documentatiilor privind lucrarile publice de interes national si
locuinte.
Art. 2
Comisiile de specialitate pentru analizarea documentatiilor privind
lucrarile publice de interes national si locuinte, denumite in continuare
comisii, elaboreaza, in urma analizei documentatiilor, raportul de specialitate
care reprezinta baza de informatii necesare pentru intocmirea sintezei de catre
Secretariat in vederea avizarii documentatiei de catre Consiliul
interministerial.
CAP. 2
Componenta si organizarea
Art. 3
Comisiile au in componenta specialisti propusi de catre Secretariat dintre
membrii numiti prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei.
In cazul in care un specialist nu isi mai poate desfasura atributiile, prin
grija Secretariatului se va solicita inlocuirea acestuia.
Art. 4
Fiecare comisie va fi alcatuita, in functie de complexitatea lucrarii, de
catre Secretariat si isi va desfasura activitatea pe baza prezentelor
instructiuni intr-un spatiu special amenajat in cadrul Secretariatului.
Art. 5
Secretariatul va nominaliza un membru al comisiei, a carui specialitate
este preponderenta in cadrul lucrarii propuse spre analiza, care va reprezenta
comisia.
Art. 6
Raportul de specialitate rezultat in urma analizei documentatiei se va
transmite la Secretariat in termen de 5 - 10 zile lucratoare de la data punerii
la dispozitie a documentatiei, in functie de complexitatea lucrarii.
Art. 7
Acest raport va cuprinde observatiile membrilor comisiei si propunerile
privind avizarea documentatiei, sub semnatura.
Art. 8
Membrii comisiei sunt raspunzatori solidar pentru propunerile facute in
raportul de specialitate.
CAP. 3
Atributii
Art. 9
Comisia are urmatoarele atributii:
a) analizarea studiilor de prefezabilitate si fezabilitate in conformitate
cu dispozitiile legale in vigoare;
b) armonizarea structurii studiilor de prefezabilitate si fezabilitate cu
prevederile legislatiei europene, pentru investitiile finantate din credite
externe;
c) formularea de propuneri concrete privind promovarea sau respingerea
documentatiei analizate si argumentele de ordin tehnico-economic care stau la
baza acestora.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 10
Membrii comisiei vor presta activitatea pe baza de contract incheiat cu
beneficiarii de investitii.
In termen de 3 zile de la nominalizarea membrilor comisiei de catre
Secretariat beneficiarul de investitie este obligat sa incheie contract cu
acestia.
Art. 11
Revocarea membrilor comisiei se face prin ordin al ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei, la propunerea Secretariatului.
ANEXA 2
la regulament
CONSILIUL INTERMINISTERIAL DE AVIZARE
LUCRARI PUBLICE DE INTERES NATIONAL SI LOCUINTE
PROCES-VERBAL Nr. ..............
al sedintei de avizare din ..............
1. Date generale
Obiectiv de investitii: ...................................................
Ordonator principal de credite: ...........................................
Beneficiar: ...............................................................
Proiectant: ...............................................................
Proiect: ..................................................................
2. Continutul documentatiei
2.1. Descrierea investitiei
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
2.2. Avize si acorduri
Avizele si acordurile care insotesc documentatia sunt mentionate in
raportul de analiza.
3. Concluzii rezultate din raportul de analiza
Studiul de fezabilitate argumenteaza necesitatea si oportunitatea
investitiei.
Solutia tehnica prezentata respecta cerintele temei de proiectare si
prevederile normelor si normativelor in vigoare.
Se propune avizarea documentatiei tehnico-economice cu valoarea totala a
lucrarilor de .............. mii lei, din care C+M .............. mii lei (in
preturile lunii ...............).
4. Concluzii si propuneri ale sedintei de avizare
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
5. Participanti la sedinta de avizare
5.1. Membri permanenti:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
5.2. Invitati:
1.
2.
3.
.
.
.
Responsabil de lucrare,
ANEXA 3
la regulament
CONSILIUL INTERMINISTERIAL DE AVIZARE
LUCRARI PUBLICE DE INTERES NATIONAL SI LOCUINTE
AVIZ
nr. ........... din ...............
Temeiul legal .........................................................
.........................................................
.........................................................
CONSILIUL INTERMINISTERIAL DE AVIZARE
LUCRARI PUBLICE DE INTERES NATIONAL SI LOCUINTE
AVIZEAZA FAVORABIL
fara/cu observatii
Denumirea obiectivului de investitii ......................................
Faza ......................................................................
Ordonator principal de credite ............................................
Observatii la documentatia avizata ........................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Presedintele
Consiliului Interministerial de Avizare
Lucrari Publice de Interes National si Locuinte,
Anexa la Avizul nr. .................
Caracteristicile principale si indicatorii tehnico-economici
ai obiectivului de investitii
Denumirea .................................................................
Ordonatorul principal de credite ..........................................
Beneficiar ................................................................
Amplasament ...............................................................
Indicatorii tehnico-economici
Valoarea totala a investitiei ..........................................*),
din care C+M ..............................................................
Suprafata totala desfasurata ..............................................
Durata de realizare a investitiei .........................................
Secretariatul Consiliului Interministerial
de Avizare Lucrari Publice de Interes National si Locuinte
*) Valoarea este confidentiala si se va actualiza potrivit evolutiei
ulterioare a preturilor.