ORDIN Nr. 155
din 8 februarie 2008
privind aprobarea Schemei de
ajutor de minimis pentru sprijinirea microintreprinderilor pentru domeniul
major de interventie „Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor" in
cadrul axei prioritare „Sprijinirea dezvoltarii mediului de afaceri regional si
local" din cadrul Programului operational regional 2007-2013
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII, LUCRARILOR PUBLICE SI LOCUINTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 175 din 6 martie 2008
Având în vedere prevederile art. 3 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în
domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 137/2007,
în temeiul art. 10 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 361/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor,
ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se aprobă Schema de ajutor de minimis pentru sprijinirea microîntreprinderilor pentru
domeniul major de intervenţie „Sprijinirea dezvoltării
microîntreprinderilor" în cadrul axei prioritare „Sprijinirea dezvoltării
mediului de afaceri regional şi local" din cadrul Programului operaţional regional 2007-2013,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 10 zile lucrătoare de la data
publicării.
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
ANEXĂ
SCHEMA DE AJUTOR DE MINIMIS
pentru sprijinirea microîntreprinderilor pentru
domeniul major de intervenţie „Sprijinirea dezvoltării microîntreprinderilor" în
cadrul axei prioritare „Sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri regional şi
local" din
cadrul Programului operaţional regional 2007-2013
CAPITOLUL I
Baza legală
Art. 1. - (1) Prezenta schemă este elaborată în
conformitate cu prevederile următoarelor acte normative:
a) Regulamentul Comisiei Europene nr. 1.998 din 15
decembrie 2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din
Tratatul privind ajutorul de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 379 din 28
decembrie 2006;
b) Regulamentul Comisiei Europene nr. 364/2004 de
modificare a Regulamentului (CE) nr. 70/2001 privind
extinderea sferei de aplicare a acestuia la ajutoarele pentru cercetare şi
dezvoltare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L63 din 28
februarie 2004;
c) Legea nr. 346/2004 privind
stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 iulie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare;
d) Decizia Comisiei Europene
nr. C(2007)3470 din 12 iulie 2007 privind adoptarea Programului operaţional
regional 2007- 2013 (POR).
(2) Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de
notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 2 din
Regulamentul Comisiei Europene nr. 1.998/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88
din Tratatul privind ajutorul de minimis.
CAPITOLUL II
Necesitatea implementării schemei
Art. 2. - (1) Disparităţile dintre regiunile ţării în
ceea ce priveşte dezvoltarea antreprenorială măsurată prin numărul de
întreprinderi mici şi mijlocii la 1.000 de locuitori s-au adâncit în ultimii
ani. Regiunea Bucureşti-Ilfov are de 3 ori mai multe întreprinderi mici şi
mijlocii (IMM) comparativ
cu Regiunea nord-est - cea mai slab dezvoltată regiune. Mai mult, România are
de 2,5 ori mai puţine IMM-uri la 1.000 de locuitori comparativ cu media UE 15
şi o repartizare inegală între cele 8 regiuni ale ţării.
(2) Condiţiile pentru
localizarea afacerilor sunt insuficient dezvoltate în cele mai multe regiuni,
iar IMM-urile, îndeosebi microîntreprinderile, au dificultăţi în a obţine
finanţare, în special în regiunile mai slab dezvoltate şi în fostele localităţi
monoindustriale aflate în declin după 1990.
(3) IMM-urile au un rol decisiv
în dezvoltarea economică locală şi regională şi în crearea de noi locuri de
muncă. De aceea, ajutorul de minimis acordat prin această schemă este destinat
investiţiilor în microîntreprinderi care desfăşoară activităţi de producţie,
prestări de servicii, construcţii, localizate îndeosebi în regiuni şi zone mai
puţin dezvoltate ale României, pentru a impulsiona creşterea lor economică.
(4) Sprijinul acordat
microîntreprinderilor de interes local/regional vizează restructurarea zonelor
slab dezvoltate, cu precădere a oraşelor mici şi mijlocii, având ca rezultat
crearea de noi locuri de
muncă, pentru că acestea dispun de flexibilitatea necesară adaptării la
cerinţele unei economii de piaţă dinamice, In contextul Strategiei revizuite de
la Lisabona, este necesar să se investească în modernizarea sectoarelor
productive locale şi regionale, prin sprijinirea antreprenoriatului şi
facilitarea dezvoltării microîntreprinderilor.
(5) Sprijinirea microîntreprinderilor productive, a
celor prestatoare de servicii şi a microîntreprinderilor din domeniul
construcţiilor care folosesc potenţialul endogen al regiunilor (resurse
naturale, materii prime, resurse umane etc.) şi utilizează noi tehnologii şi
echipamente de producţie şi IT contribuie la păstrarea şi/sau la crearea de
locuri de muncă, cu implicaţii pozitive asupra dezvoltării localităţilor şi
migraţiei forţei de muncă, îndeosebi a tinerilor.
Art. 3. - Obiectivul prezentei scheme constă în
sprijinirea microîntreprinderilor în realizarea de investiţii în scopul
creşterii competitivităţii, valorificării resurselor şi a forţei de muncă
locale din zone slab dezvoltate, cu precădere din oraşele mici şi mijlocii.
CAPITOLUL III
Definiţii
Art. 4. - In sensul prezentei scheme, următorii termeni
se definesc astfel:
1. Intreprindere este o
entitate implicată într-o activitate economică, indiferent de forma juridică a
acesteia, în conformitate cu prevederile Regulamentului
(CE) nr. 364/2004, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 63 din 28
februarie 2004.
2. Microîntreprindere este
o întreprindere care are sub 10 angajaţi, a cărei cifră de afaceri anuală
şi/sau al cărei total al bilanţului anual nu depăşeşte 2 milioane euro, în
conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 364/2004, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 63 din 28 februarie 2004.
3. Intensitatea ajutorului reprezintă valoarea actualizată a ajutorului exprimată ca procent
din valoarea actualizată a costurilor eligibile ale investiţiei.
4. Autoritatea responsabilă
pentru implementarea prezentei scheme este
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor (MDLPL), prin intermediul autorităţii
de management create la nivelul acestuia pentru gestionarea Programului
operaţional regional (AMPOR).
5. Programul operaţional
regional 2007-2013 (POR) reprezintă un document
strategic de programare elaborat de România, în calitate de stat membru, şi
aprobat de Comisia Europeană, care implementează, printr-un set de priorităţi
coerente, Strategia naţională de dezvoltare regională a cadrului naţional
strategic de referinţă.
6. Regiunile de dezvoltare sunt entităţi teritoriale specifice, fără statut administrativ şi
fără personalitate juridică, şi corespund diviziunilor de nivel NUTS - II în
Nomenclatorul unităţilor statistice teritoriale ale Uniunii Europene.
CAPITOLUL IV
Domeniul de aplicare
Art. 5. - Prezenta schemă se aplică tuturor celor 8
regiuni de dezvoltare ale României.
Art. 6. - Prezenta schemă se aplică
microîntreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei
şi/sau serviciilor şi/sau construcţiilor şi îndeplinesc criteriile prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul privind ajutorul de minimis, cu excepţia:
a) ajutoarelor acordate
întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi
acvaculturii, reglementate de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 104/2000;
b) ajutoarelor acordate
întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia primară de
produse agricole, astfel cum sunt enumerate în anexa I la Tratatul de instituire a Comunităţilor Europene;
c) ajutoarelor acordate
întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în transformarea şi
comercializarea produselor agricole, astfel cum sunt enumerate în anexa I la Tratatul de instituire a Comunităţilor
Europene, în următoarele cazuri:
(i) atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe
baza preţului sau a cantităţii produselor în cauză achiziţionate de la
producătorii primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile în cauză;
(ii) atunci când ajutorul este condiţionat de
transferarea lui parţială sau integrală către producătorii primari;
d) ajutoarelor destinate
activităţilor legate de export către ţări terţe sau către state membre,
respectiv ajutoarelor legate direct de cantităţile exportate, ajutoarelor
destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate
altor cheltuieli curente legate de activitatea de
export;
e) ajutoarelor care favorizează utilizarea produselor
naţionale în detrimentul produselor din import;
f) ajutoarelor acordate
întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul cărbunelui, în
sensul Regulamentului (CE) nr. 1.407/2002;
g) ajutoarelor pentru achiziţia de vehicule de
transport rutier de mărfuri, acordate întreprinderilor care efectuează
transport rutier de mărfuri în numele terţilor pentru închiriere sau în scop
comercial;
h) ajutoarelor acordate întreprinderilor aflate în
dificultate.
CAPITOLUL V
Beneficiarii ajutorului de minimis
Art. 7. - Beneficiarii ajutorului de minimis sunt microîntreprinderile care desfăşoară activităţi de producţie
şi/sau prestări de servicii şi/sau construcţii, cu respectarea următoarelor
condiţii:
a) să fie înregistrate conform
Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, sau în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi
funcţionarea cooperaţiei;
b) să îşi desfăşoare activitatea în România;
c) să fi desfăşurat activitate economică pe o perioadă
de cel puţin un an fiscal şi sa fi obţinut profit din exploatare din
activitatea desfăşurată în ultimul an înainte de data depunerii cererii de
finanţare;
d) să nu se afle în procedură de executare silită,
reorganizare judiciară, faliment, închidere operaţională, dizolvare, lichidare
sau administrare specială;
e) să îndeplinească condiţiile de eligibilitate
stabilite în art. 93 din Regulamentul Consiliului privind Regulamentul
financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene nr. 1.605/2002
şi să nu poată fi considerate ca fiind firme în dificultate, în conformitate cu
Liniile directoare comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea şi
restructurarea întreprinderilor în dificultate,
publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie
2004;
f) să îndeplinească obligaţiile de plată a impozitelor,
taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale
bugetului general consolidat, la data depunerii cererii de finanţare, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare în România;
g) trebuie să dovedească calitatea de proprietar al
terenului şi/sau al clădirii pe care se efectuează construcţia ori să aibă în
concesiune, după caz, terenul şi/sau clădirea care fac obiectul proiectului pe
o durată de minimum 3 ani de la finalizarea implementării proiectului, în cazul
în care proiectul prevede şi lucrări de construcţie;
h) să facă dovada capacităţii de finanţare necesare
realizării proiectului.
Art. 8. - Solicitanţii care sunt subiectul unei
proceduri de recuperare a unor ajutoare declarate ilegale şi incompatibile sau
utilizate abuziv nu sunt eligibili pentru a primi finanţare în cadrul schemei.
Art. 9. - Pentru a fi
eligibile, proiectele trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) investiţia să fie realizată
pe teritoriul României, în mediul urban;
b) proiectul să se încadreze în
categoriile de operaţiuni ale domeniului major de intervenţie al POR
„Sprijinirea dezvoltării microîntreprinderilor";
c) activităţile propuse spre finanţare să nu fi fost
finanţate din fonduri publice în ultimii 5 ani şi să nu beneficieze de fonduri
publice din alte surse de finanţare;
d) valoarea totală a proiectului să se încadreze între
20.000 şi 500.000 euro;
e) durata de implementare a
proiectului să nu depăşească data de 31 iulie 2015;
f) proiectul să respecte
legislaţia în domeniul egalităţii de şanse, protecţiei mediului, eficienţei
energetice, al ajutorului de stat şi achiziţiilor publice.
CAPITOLUL VI
Modalităţi de acordare a ajutorului de minimis
Art. 10. -Acordarea ajutoarelor de minimis prin prezenta schemă se va face numai cu respectarea următoarelor
condiţii:
a) Valoarea totală a ajutorului
de minimis acordat unei microîntreprinderi nu va depăşi 200.000 euro pe o perioadă de 3
ani fiscali. Valoarea totală a ajutorului de minimis
acordat unei microîntreprinderi care îşi
desfăşoară activitatea în sectorul transportului rutier nu va depăşi 100.000
euro pe o perioadă de 3 ani fiscali. Aceste plafoane se vor aplica indiferent
de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul acordat de
statul membru este finanţat parţial sau total din resurse comunitare.
b) Plafonul stabilit va fi exprimat
în numerar, ca valoare brută, înainte de deducerea taxelor sau a altor
obligaţii fiscale.
Art. 11. -In cadrul prezentei scheme, ajutorul de
minimis se va acorda sub formă de finanţare
nerambursabilă, eşalonat, pe etape de implementare a proiectului. Valoarea
ajutorului va fi actualizată folosindu-se o rată egală cu rata de referinţă
stabilită de Comisia Europeană la momentul acordării ajutorului de minimis.
Art. 12. - In cazul proiectelor cu o valoare mai mare
decât cea care poate fi acoperită prin ajutorul de
minimis, solicitantul va acoperi:
a) valoarea cheltuielilor eligibile care depăşesc
ajutorul de minimis acordat
(maximum 200.000 euro, respectiv 100.000 euro în ultimii 2 ani fiscali şi în
anul curent);
b) valoarea cheltuielilor neeligibile şi a celor conexe.
CAPITOLUL VII
Activităţi eligibile
Art. 13. -Activităţile eligibile pentru prezenta schemă
se încadrează în următoarele 3 mari tipuri de activităţi :
a) achiziţionarea de echipamente şi tehnologii noi,
moderne, pentru activităţi de producţie, servicii, construcţii;
b) achiziţionarea de sisteme IT (hardware şi software);
c) construirea/extinderea/modernizarea spaţiilor de
producţie şi de prestări de servicii ale microîntreprinderilor.
CAPITOLUL VIII
Durata de aplicare a schemei
Art. 14. - Schema de ajutor de minimis se aplică în perioada 2007-2010.
CAPITOLUL IX
Bugetul schemei
Art. 15. - Valoarea maximă estimată a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul
prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 91,24
milioane euro, finanţat din Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR).
Repartizarea anuală, orientativă, a sumelor alocate se
prezintă astfel:
Anul
|
Sume alocate din FEDR
(milioane euro)
|
2007
|
17,73
|
2008
|
39,43
|
2009
|
23,69
|
2010
|
28,12
|
Total
|
91,24
|
Art. 16. - Numărul estimat al beneficiarilor prezentei
scheme este de 460.
Art. 17. - Contribuţia proprie a beneficiarilor schemei
de ajutor de minimis trebuie
să fie de cel puţin 30% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile şi
această contribuţie nu poate face obiectul niciunul alt
ajutor de stat.
CAPITOLUL X
Regula de cumul
Art. 18. - Regulile privind cumulul ajutoarelor se
aplică în cazul în care se acordă măsuri de natura ajutorului de stat aceluiaşi
beneficiar, indiferent de sursa de provenienţă a acestora, respectiv surse
locale, regionale, naţionale sau comunitare, pentru finanţarea aceloraşi
costuri eligibile.
Art. 19. - (1) Ajutorul de minimis nu se cumulează cu ajutorul de stat pentru aceleaşi costuri
eligibile, în cazul în care acest cumul ar duce la o intensitate a ajutorului
care depăşeşte nivelul stabilit pentru circumstanţele specifice fiecărui caz de
un regulament de exceptare pe categorii sau de o decizie adoptată de către
Comisie.
(2) Valoarea maximă a ajutorului de minimis de care
poate beneficia o microîntreprindere se calculează cumulând ajutoarele de minimis primite în anul fiscal în
curs cu ajutoarele de minimis primite în
ultimii 2 ani fiscali consecutivi; aceasta nu poate depăşi echivalentul în lei
a 200.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru societăţile care activează în
sectorul transportului rutier.
(3) Suma totală a ajutorului acordat unui beneficiar în
cadrul prezentei scheme nu poate fi fracţionată în părţi mai mici astfel încât
aceste părţi să intre sub incidenţa legislaţiei privind ajutorul de minimis.
Art. 20. - Pentru respectarea regulilor de cumul,
beneficiarul ajutorului de minimis va prezenta
o declaraţie pe propria răspundere din care să reiasă dacă a mai solicitat sau
este în curs de a solicita alte ajutoare de stat sau
ajutoare de minimis pentru aceleaşi costuri
eligibile. Autoritatea responsabilă va monitoriza sumele pentru a nu se depăşi
plafoanele şi intensitatea maxime admise.
CAPITOLUL XI
Procedura de implementare a schemei
Art. 21. - MDLPL, în calitate
de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de minimis, asigură respectarea
procedurilor prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006
privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 22. - Pentru a beneficia de ajutorul de minimis prevăzut de prezenta schemă, solicitanţii vor depune o cerere de
finanţare, împreună cu documentele stabilite în Ghidul solicitantului, la
sediul organismului intermediar din cadrul agenţiei pentru dezvoltare regională
din regiunea în care se va implementa proiectul, în vederea parcurgerii
etapelor procesului de evaluare şi selecţie, după cum urmează:
- verificarea conformităţii administrative;
- verificarea eligibilităţii;
- evaluarea tehnică şi financiară.
Art. 23. - Inainte de acordarea ajutorului, beneficiarii
de ajutor de minimis vor depune la sediul
agenţiei de dezvoltare regională şi următoarele documente, care să ateste
îndeplinirea tuturor condiţiilor menţionate în prezenta schemă de ajutor de minimis:
- declaraţie pe propria răspundere a beneficiarului de
ajutor de minimis, scrisă,
despre orice alt ajutor de minimis primit pe perioada ultimilor 2 ani fiscali şi a anului fiscal
curent;
- declaraţie pe propria răspundere a beneficiarului de
ajutor de minimis cu
privire la valoarea, obiectivul, momentul acordării şi furnizorul ajutoarelor
de stat care i-au fost acordate pentru acoperirea aceloraşi costuri eligibile
finanţate şi în cadrul prezentei scheme.
Art. 24. - Ajutorul de minimis se va acorda dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în prezenta
schemă.
Art. 25. - MDLPL îşi rezervă dreptul de a nu achita
ajutorul de minimis sau
de a solicita recuperarea ajutorului de minimis deja acordat, în cazul în care documentele şi informaţiile furnizate de către beneficiar
în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false.
CAPITOLUL XII
Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi
raportarea
Art. 26. -In cazul în care se intenţionează acordarea
unui ajutor de minims, MDLPL va informa în scris
microîntreprinderea beneficiară în legătură cu
valoarea potenţială a ajutorului (exprimată ca echivalent brut al finanţării nerambursabile)
şi în legătură cu caracterul de minimis al acestuia, cu referire expresă la
prevederile Regulamentului Comisiei Europene nr. 1.998/2006 pentru aplicarea
art. 87 şi 88 din Tratatul privind ajutorul de minimis,
publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L
379 din 28 decembrie 2006.
Art. 27. -In vederea asigurării monitorizării
ajutoarelor de stat la nivel european şi naţional, MDLPL, în calitate de
autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme, are obligaţia să
păstreze evidenţe detaliate referitoare la alocările individuale acordate către
beneficiari, pe o perioadă de minimum 10 ani de la acordarea ultimului ajutor
în cadrul schemei. Aceste evidenţe trebuie să includă toate informaţiile
necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia
comunitară în domeniul ajutorului de stat.
Art. 28. - MDLPL, în calitate
de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme, va transmite
Consiliului Concurenţei raportarea anuală privind implementarea prezentei scheme
în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenţei privind procedurile de
monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui
Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 436
din 28 iunie 2007, precum şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004.
Art. 29. - MDLPL va înfiinţa un
registru central al ajutorului de minimis, care va conţine informaţii complete despre toate ajutoarele de minimis acordate în baza prezentei
scheme.
Art. 30. - Fiecare beneficiar va păstra timp de 10 ani
evidenţele privind ajutoarele de minimis primite în cadrul prezentei scheme de la data semnării contractului
de finanţare.
Art. 31. - Pe baza unei cereri scrise, MDLPL va furniza
Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în
termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le
consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor prezentei scheme,
în special suma totală a ajutorului de minimis primit de orice microîntreprindere.
Art. 32. - Schema de ajutor de minimis va fi
transmisă Consiliul Concurenţei spre informare, în
termen de 15 zile de la data adoptării, în conformitate cu art. 6 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 137/2007.
CAPITOLUL XIII
Dispoziţii finale
Art. 33. - Textul prezentei scheme, precum şi Ghidul
solicitantului vor fi publicate integral pe site-ul MDLPL, la adresa www.mdlpl.ro.
Art. 34. - Domeniile de activitate pentru care se
acordă ajutoare de minimis în conformitate cu Ordinul preşedintelui
Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea
Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN sunt prezentate în
anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta schemă.
Art. 35. - Cheltuielile eligibile în cadrul schemei de
ajutor de minimis pentru sprijinirea
microîntreprinderilor sunt prezentate în anexa nr. 2 care face parte integrantă
din prezenta schemă.
ANEXA Nr. 1 la schemă
LISTA
domeniilor de activitate pentru care se acordă ajutoare de minimis în
conformitate cu Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr.
337/2007 privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională
- CAEN
Clasa
|
Denumire cod CAEN
|
|
SECŢIUNEA C - INDUSTRIA PRELUCRĂTOARE
|
1310
|
Pregătirea fibrelor şi filarea fibrelor textile
|
1320
|
Producţia de ţesături
|
1330
|
Finisarea materialelor textile
|
1391
|
Fabricarea de metraje prin tricotare sau croşetare
|
1392
|
Fabricarea de articole confecţionate din textile (cu excepţia
îmbrăcămintei şi lenjeriei de corp)
|
1393
|
Fabricarea de covoare şi mochete
|
1394
|
Fabricarea de odgoane, frânghii, sfori şi plase
|
1395
|
Fabricarea de textile neţesute şi articole din acestea, cu
excepţia confecţiilor de îmbrăcăminte
|
1396
|
Fabricarea de articole tehnice şi industriale din textile
|
1399
|
Fabricarea altor articole textile n.c.a.
|
1411
|
Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte din piele
|
1412
|
Fabricarea de articole de îmbrăcăminte pentru lucru
|
1413
|
Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte
(exclusiv lenjeria de corp)
|
1414
|
Fabricarea de articole de lenjerie de corp
|
1419
|
Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte şi accesorii n.c.a.
|
1420
|
Fabricarea articolelor din blană
|
1431
|
Fabricarea prin tricotare sau croşetare a ciorapilor şi articolelor de galanterie
|
1439
|
Fabricarea prin tricotare sau croşetare a altor articole de
îmbrăcăminte
|
1511
|
Tăbăcirea şi finisarea pieilor; prepararea şi vopsirea blănurilor
|
1512
|
Fabricarea articolelor de voiaj şi marochinărie şi a articolelor
de hamaşament
|
1520
|
Fabricarea încălţămintei
|
1610
|
Tăierea şi rindeluirea lemnului
|
1621
|
Fabricarea de furnire şi a panourilor din lemn
|
1622
|
Fabricarea parchetului asamblat în panouri
|
1623
|
Fabricarea altor elemente de dulgherie şi tâmplărie, pentru
construcţii
|
1624
|
Fabricarea ambalajelor din lemn
|
1629
|
Fabricarea altor produse din lemn; fabricarea articolelor din
plută, paie şi din alte materiale vegetale împletite
|
1711
|
Fabricarea celulozei
|
1712
|
Fabricarea hârtiei şi cartonului
|
1721
|
Fabricarea hârtiei şi cartonului ondulat şi a ambalajelor din
hârtie şi carton
|
1722
|
Fabricarea produselor de uz gospodăresc şi sanitar, din hârtie
sau carton
|
1723
|
Fabricarea articolelor de papetărie
|
1724
|
Fabricarea tapetului
|
1729
|
Fabricarea altor articole din hârtie şi carton n.c.a.
|
1811
|
Tipărirea ziarelor
|
1812
|
Alte activităţi de tipărire n.c.a.
|
1813
|
Servicii pregătitoare pentru pretipărire
|
1814
|
Legătorie şi servicii conexe
|
1820
|
Reproducerea înregistrărilor
|
1920
|
Fabricarea produselor obţinute din prelucrarea ţiţeiului
|
2011
|
Fabricarea gazelor industriale
|
2012
|
Fabricarea coloranţilor şi a pigmenţilor
|
2013
|
Fabricarea altor produse chimice anorganice, de bază
|
2014
|
Fabricarea altor produse chimice organice, de bază
|
2015
|
Fabricarea îngrăşămintelor şi produselor azotoase
|
Clasa
|
Denumire cod CAEN
|
2016
|
Fabricarea materialelor plastice în forme primare
|
2017
|
Fabricarea cauciucului sintetic în forme primare
|
2020
|
Fabricarea pesticidelor şi a altor produse agrochimice
|
2030
|
Fabricarea vopselelor, lacurilor, cernelii tipografice şi masticurilor
|
2041
|
Fabricarea săpunurilor, detergenţilor şi a produselor de întreţinere
|
2042
|
Fabricarea parfumurilor şi a produselor cosmetice (de toaletă)
|
2051
|
Fabricarea explozivilor
|
2052
|
Fabricarea cleiurilor
|
2053
|
Fabricarea uleiurilor esenţiale
|
2059
|
Fabricarea altor produse chimice n.c.a.
|
2060
|
Fabricarea fibrelor sintetice şi artificiale
|
2110
|
Fabricarea produselor farmaceutice
|
2120
|
Fabricarea preparatelor farmaceutice
|
2211
|
Fabricarea anvelopelor şi a camerelor de aer; reşaparea şi
refacerea anvelopelor
|
2219
|
Fabricarea altor produse din cauciuc
|
2221
|
Fabricarea plăcilor, foliilor, tuburilor şi profilelor din
material plastic
|
2222
|
Fabricarea articolelor de ambalaj din material plastic
|
2223
|
Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcţii
|
2229
|
Fabricarea altor produse din material plastic
|
2311
|
Fabricarea sticlei plate
|
2312
|
Prelucrarea şi fasonarea sticlei plate
|
2313
|
Fabricarea articolelor din sticlă
|
2314
|
Fabricarea fibrelor din sticlă
|
2319
|
Fabricarea de sticlărie tehnică
|
2320
|
Fabricarea de produse refractare
|
2331
|
Fabricarea plăcilor şi dalelor din ceramică
|
2332
|
Fabricarea cărămizilor, ţiglelor şi altor produse pentru
construcţii, din argilă arsă
|
2341
|
Fabricarea articolelor ceramice pentru uz gospodăresc şi
ornamental
|
2342
|
Fabricarea de obiecte sanitare din ceramică
|
2343
|
Fabricarea izolatorilor şi pieselor izolante din ceramică
|
2344
|
Fabricarea altor produse tehnice din ceramică
|
2349
|
Fabricarea altor produse ceramice n.c.a.
|
2351
|
Fabricarea cimentului
|
2352
|
Fabricarea varului şi ipsosului
|
2361
|
Fabricarea produselor din beton pentru construcţii
|
2362
|
Fabricarea produselor din ipsos pentru construcţii
|
2363
|
Fabricarea betonului
|
2364
|
Fabricarea mortarului
|
2365
|
Fabricarea produselor din azbociment
|
2369
|
Fabricarea altor articole din beton,
ciment şi ipsos
|
2370
|
Tăierea, fasonarea şi finisarea pietrei
|
2391
|
Fabricarea de produse abrazive
|
2399
|
Fabricarea altor produse din minerale nemetalice, n.c.a.
|
2410
|
Producţia de metale feroase sub forme primare şi de feroaliaje
|
2420
|
Producţia de tuburi, ţevi, profile
tubulare şi accesorii pentru acestea, din oţel
|
2431
|
Tragere la rece a barelor
|
2432
|
Laminare la rece a benzilor înguste
|
2433
|
Producţia de profile obţinute la rece
|
2434
|
Trefilarea firelor la rece
|
2441
|
Producţia metalelor preţioase
|
2442
|
Metalurgia aluminiului
|
2443
|
Producţia plumbului, zincului şi cositorului
|
Clasa
|
Denumire cod CAEN
|
2434
|
Trefilarea firelor la rece
|
2441
|
Producţia metalelor preţioase
|
2442
|
Metalurgia aluminiului
|
2443
|
Producţia plumbului, zincului şi cositorului
|
2444
|
Metalurgia cuprului
|
2445
|
Producţia altor metale neferoase
|
2451
|
Turnarea fontei
|
2452
|
Turnarea oţelului
|
2453
|
Turnarea metalelor neferoase uşoare
|
2454
|
Turnarea altor metale neferoase
|
2511
|
Fabricarea de construcţii metalice şi părţi componente ale structurilor metalice
|
2512
|
Fabricarea de uşi şi ferestre din metal
|
2521
|
Producţia de radiatoare şi cazane pentru încălzire centrală
|
2529
|
Producţia de rezervoare, cisterne şi containere metalice
|
2530
|
Producţia generatoarelor de aburi (cu excepţia cazanelor pentru
încălzire centrală)
|
2550
|
Fabricarea produselor metalice obţinute prin deformare plastică;
metalurgia pulberilor
|
2561
|
Tratarea şi acoperirea metalelor
|
2562
|
Operaţiuni de mecanică generală
|
2571
|
Fabricarea produselor de tăiat
|
2572
|
Fabricarea articolelor de feronerie
|
2573
|
Fabricarea uneltelor
|
2591
|
Fabricarea de recipienţi, containere şi alte produse similare din
oţel
|
2592
|
Fabricarea ambalajelor uşoare din metal
|
2593
|
Fabricarea articolelor din fire metalice; fabricarea de lanţuri şi arcuri
|
2594
|
Fabricarea de şuruburi, buloane şi alte articole filetate:
fabricarea de nituri şi şaibe
|
2599
|
Fabricarea altor articole din metal n.c.a.
|
2611
|
Fabricarea subansamblurilor electronice (module)
|
2612
|
Fabricarea altor componente electronice
|
2620
|
Fabricarea calculatoarelor şi a echipamentelor periferice
|
2630
|
Fabricarea echipamentelor de comunicaţii
|
2640
|
Fabricarea produselor electronice de larg consum
|
2651
|
Fabricarea de instrumente şi dispozitive pentru măsură,
verificare, control, navigaţie
|
2652
|
Producţia de ceasuri
|
2660
|
Fabricarea de echipamente pentru radiologie, electrodiagnostic şi
electroterapie
|
2670
|
Fabricarea de instrumente optice şi echipamente fotografice
|
2680
|
Fabricarea suporţilor magnetici şi optici destinaţi
înregistrărilor
|
2711
|
Fabricarea motoarelor, generatoarelor şi transformatoarelor
electrice
|
2712
|
Fabricarea aparatelor de distribuţie şi control al electricităţii
|
2720
|
Fabricarea de acumulatori şi baterii
|
2731
|
Fabricarea de cabluri cu fibră optică
|
2732
|
Fabricarea altor fire şi cabluri
electrice şi electronice
|
2733
|
Fabricarea dispozitivelor de conexiune pentru fire şi cabluri
electrice şi electronice
|
2740
|
Fabricarea de echipamente electrice de iluminat
|
2751
|
Fabricarea de aparate electrocasnice
|
2752
|
Fabricarea de echipamente casnice neelectrice
|
2790
|
Fabricarea altor echipamente electrice
|
2811
|
Fabricarea de motoare şi turbine (cu excepţia celor pentru
avioane, autovehicule şi motociclete)
|
2812
|
Fabricarea de motoare hidraulice
|
2813
|
Fabricarea de pompe şi compresoare
|
2814
|
Fabricarea de articole de robinetărie
|
2815
|
Fabricarea lagărelor, angrenajelor, cutiilor de viteză şi a
elementelor mecanice de transmisie
|
2821
|
Fabricarea cuptoarelor, furnalelor şi arzătoarelor
|
2822
|
Fabricarea echipamentelor de ridicat şi manipulat
|
Clasa
|
Denumire cod CAEN
|
2823
|
Fabricarea maşinilor şi echipamentelor de birou (exclusiv
fabricarea calculatoarelor şi a echipamentelor periferice)
|
2824
|
Fabricarea maşinilor-unelte portabile acţionate electric
|
2825
|
Fabricarea echipamentelor de ventilaţie
şi frigorifice, exclusiv a echipamentelor de uz casnic
|
2829
|
Fabricarea altor maşini şi utilaje de utilizare generală n.c.a.
|
2830
|
Fabricarea maşinilor şi utilajelor pentru agricultură şi
exploatări forestiere
|
2841
|
Fabricarea utilajelor şi a maşinilor-unelte
pentru prelucrarea metalului
|
2849
|
Fabricarea altor maşini-unelte n.c.a.
|
2891
|
Fabricarea utilajelor pentru metalurgie
|
2892
|
Fabricarea utilajelor pentru extracţie şi construcţii
|
2893
|
Fabricarea utilajelor pentru prelucrarea produselor alimentare, băuturilor şi tutunului
|
2894
|
Fabricarea utilajelor pentru industria textilă, a îmbrăcămintei
şi a pielăriei
|
2895
|
Fabricarea utilajelor pentru industria hârtiei şi cartonului
|
2896
|
Fabricarea utilajelor pentru prelucrarea maselor plastice şi a
cauciucului
|
2899
|
Fabricarea altor maşini şi utilaje specifice n.c.a.
|
2910
|
Fabricarea autovehiculelor de transport rutier
|
2920
|
Producţia de caroserii pentru autovehicule; fabricarea de remorci
şi semiremorci
|
2931
|
Fabricarea de echipamente electrice şi electronice pentru
autovehicule şi pentru motoare de autovehicule
|
2932
|
Fabricarea altor piese şi accesorii pentru autovehicule şi pentru
motoare de autovehicule
|
3011
|
Construcţia de nave şi structuri plutitoare
|
3012
|
Construcţia de ambarcaţiuni sportive şi de agrement
|
3020
|
Fabricarea materialului rulant
|
3091
|
Fabricarea de motociclete
|
3092
|
Fabricarea de biciclete şi de vehicule pentru invalizi
|
3099
|
Fabricarea altor mijloace de transport n.c.a.
|
3101
|
Fabricarea de mobilă pentru birouri şi magazine
|
3102
|
Fabricarea de mobilă pentru bucătării
|
3103
|
Fabricarea de saltele şi somiere
|
3109
|
Fabricarea de mobilă n.c.a.
|
3211
|
Baterea monedelor
|
3212
|
Fabricarea bijuteriilor şi articolelor similare din metale şi
pietre preţioase
|
3213
|
Fabricarea imitaţiilor de bijuterii şi articole
similare
|
3220
|
Fabricarea instrumentelor muzicale
|
3230
|
Fabricarea articolelor pentru sport
|
3240
|
Fabricarea jocurilor şi jucăriilor
|
3250
|
Fabricarea de dispozitive, aparate şi instrumente medicale
stomatologice
|
3291
|
Fabricarea măturilor şi periilor
|
3299
|
Fabricarea altor produse manufacturiere n.c.a.
|
3311
|
Repararea articolelor fabricate din metal
|
3312
|
Repararea maşinilor
|
3313
|
Repararea echipamentelor electronice şi optice
|
3314
|
Repararea echipamentelor electrice
|
3315
|
Repararea şi întreţinerea navelor şi bărcilor
|
3316
|
Repararea şi întreţinerea aeronavelor şi navelor spaţiale
|
3317
|
Repararea şi întreţinerea altor echipamentelor de transport
n.c.a.
|
3319
|
Repararea altor echipamente
|
3320
|
Instalarea maşinilor şi echipamentelor industriale
|
|
SECŢIUNEA D - PRODUCŢIA SI FURNIZAREA DE ENERGIE ELECTRICA SI
TERMICA, GAZE, APĂ CALDĂ ŞI AER CONDIŢIONAT
|
3511
|
Producţia de energie electrică
|
3512
|
Transportul energiei electrice
|
3513
|
Distribuţia energiei electrice
|
3514
|
Comercializarea energiei electrice
|
3521
|
Producţia gazelor
|
Clasa
|
Denumire cod CAEN
|
3522
|
Distribuţia combustibililor gazoşi, prin conducte
|
3523
|
Comercializarea combustibililor gazoşi, prin conducte
|
3530
|
Furnizarea de abur şi aer condiţionat
|
|
SECŢIUNEA E - DISTRIBUŢIA APEI; SALUBRITATE, GESTIONAREA
DEŞEURILOR, ACTIVITĂŢI DE DECONTAMINARE
|
3600
|
Captarea, tratarea şi distribuţia apei
|
3700
|
Colectarea şi epurarea apelor uzate
|
3811
|
Colectarea deşeurilor nepericuloase
|
3812
|
Colectarea deşeurilor periculoase
|
3821
|
Tratarea şi eliminarea deşeurilor
nepericuloase
|
3822
|
Tratarea şi eliminarea deşeurilor periculoase
|
3831
|
Demontarea (dezasamblarea) maşinilor şi a echipamentelor scoase
din uz pentru recuperarea materialelor
|
3832
|
Recuperarea materialelor reciclabile sortate
|
3900
|
Activităţi şi servicii de decontaminare
|
|
SECŢIUNEA F - CONSTRUCŢII
|
4110
|
Dezvoltare (promovare) imobiliară
|
4120
|
Lucrări de construcţii ale clădirilor rezidenţiale şi
nerezidenţiale
|
4211
|
Lucrări de construcţii ale drumurilor şi autostrăzilor
|
4212
|
Lucrări de construcţii ale căilor ferate de suprafaţă şi
subterane
|
4213
|
Construcţia de poduri şi tuneluri
|
4221
|
Lucrări de construcţii ale proiectelor utilitare pentru fluide
|
4222
|
Lucrări de construcţii ale proiectelor utilitare pentru
electricitate şi telecomunicaţii
|
4291
|
Construcţii hidrotehnice
|
4299
|
Lucrări de construcţii ale altor proiecte inginereşti n.c.a.
|
4311
|
Lucrări de demolare a construcţiilor
|
4312
|
Lucrări de pregătire a terenului
|
4313
|
Lucrări de foraj şi sondaj pentru construcţii
|
4321
|
Lucrări de instalaţii electrice
|
4322
|
Lucrări de instalaţii sanitare, de încălzire şi de aer
condiţionat
|
4329
|
Alte lucrări de instalaţii pentru construcţii
|
4331
|
Lucrări de ipsoserie
|
4332
|
Lucrări de tâmplărie şi dulgherie
|
4333
|
Lucrări de pardosire şi placare a pereţilor
|
4334
|
Lucrări de vopsitorie, zugrăveli şi montări de geamuri
|
4339
|
Alte lucrări de finisare
|
4391
|
Lucrări de învelitori, şarpante şi terase la construcţii
|
4399
|
Alte lucrări speciale de construcţii n.c.a.
|
|
SECŢIUNEA G - COMERŢ CU RIDICATA SI CU AMĂNUNTUL; REPARAREA AUTOVEHICULELOR SI MOTOCICLETELOR
|
4520
|
Intreţinerea şi repararea autovehiculelor
|
|
SECŢIUNEA H - TRANSPORT ŞI
DEPOZITARE
|
4910
|
Transporturi interurbane de călători pe calea ferată
|
4920
|
Transporturi de marfă pe calea ferată
|
4931
|
Transporturi urbane, suburbane şi
metropolitane de călători
|
4932
|
Transporturi cu taxiuri
|
4939
|
Alte transporturi terestre de călători n.c.a.
|
4941
|
Transporturi rutiere de mărfuri
|
4942
|
Transporturi rutiere de mărfuri
|
4950
|
Transporturi prin conducte
|
5010
|
Transporturi maritime şi costiere de
pasageri
|
5020
|
Transporturi maritime şi costiere de marfă
|
5030
|
Transportul de pasageri pe căi navigabile interioare
|
5040
|
Transportul de pasageri pe căi navigabile interioare
|
5110
|
Transporturi aeriene de pasageri
|
Clasa
|
Denumire cod CAEN
|
5121
|
Transporturi aeriene de marfă
|
5122
|
Transporturi spaţiale
|
5210
|
Depozitări
|
5221
|
Activităţi de servicii anexe pentru transporturi terestre
|
5222
|
Activităţi de servicii anexe transporturilor pe apă
|
5223
|
Activităţi de servicii anexe transporturilor aeriene
|
5224
|
Manipulări
|
5229
|
Alte activităţi anexe transporturilor
|
5310
|
Activităţi poştale desfăşurate sub obligativitatea serviciului
universal
|
5320
|
Activităţi poştale desfăşurate sub obligativitatea serviciului
universal
|
|
SECŢIUNEA I - HOTELURI SI
RESTAURANTE
|
5621
|
Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente
|
5629
|
Alte servicii de alimentaţie n.c.a.
|
|
SECŢIUNEA J - INFORMAŢII SI COMUNICAŢII
|
5811
|
Activităţi de editare a cărţilor
|
5812
|
Activităţi de editare de ghiduri, compendii, liste de adrese şi similare
|
5813
|
Activităţi de editare a ziarelor
|
5814
|
Activităţi de editare a revistelor şi periodicelor
|
5819
|
Alte activităţi de editare
|
5821
|
Activităţi de editare a jocurilor de calculator
|
5829
|
Activităţi de editare a altor produse software
|
5911
|
Activităţi de producţie cinematografică,
video şi de programe de televiziune
|
5912
|
Activităţi postproductie cinematografică, video şi de programe de
televiziune
|
5913
|
Activităţi de distribuţie a filmelor cinematografice, video şi a
programelor de televiziune
|
5914
|
Proiecţia de filme cinematografice
|
5920
|
Activităţi de realizare a înregistrărilor audio şi activităţi de
editare muzicală
|
6010
|
Activităţi de difuzare a programelor de radio
|
6020
|
Activităţi de difuzare a programelor de televiziune
|
6110
|
Activităţi de telecomunicaţii prin reţele cu cablu
|
6120
|
Activităţi de telecomunicaţii prin reţele fără cablu (exclusiv
prin satelit)
|
6130
|
Activităţi de telecomunicaţii prin
satelit
|
6190
|
Alte activităţi de telecomunicaţii
|
6201
|
Activităţi de realizare a softului la comandă (software orientat
client)
|
6202
|
Activităţi de consultanţă în tehnologia informaţiei
|
6203
|
Activităţi de management (gestiune şi exploatare) al mijloacelor
de calcul
|
6209
|
Alte activităţi de servicii privind tehnologia informaţiei
|
6311
|
Prelucrarea datelor, administrarea
paginilor web şi activităţi conexe
|
6312
|
Activităţi ale portalurilor web
|
6391
|
Activităţi ale agenţiilor de ştiri
|
6399
|
Alte activităţi de servicii informaţionale n.c.a.
|
|
SECŢIUNEA M -ACTIVITĂŢI PROFESIONALE, ŞTIINŢIFICE ŞI TEHNICE
|
6910
|
Activităţi juridice
|
6920
|
Activităţi de contabilitate şi audit financiar; consultanţă în
domeniul fiscal
|
7010
|
Activităţi ale direcţiilor (centralelor), birourilor
administrative centralizate
|
7021
|
Activităţi de consultanţă în domeniul relaţiilor publice şi al
comunicării
|
7022
|
Activităţi de consultanţă pentru afaceri şi management
|
|
Activităţi de arhitectură şi inginerie; activităţi de testări şi
analiză tehnică
|
7111
|
Activităţi de arhitectură
|
7112
|
Activităţi de inginerie şi consultanţă tehnică legate de acestea
|
7120
|
Activităţi de testări şi analize tehnice
|
7211
|
Cercetare-dezvoltare în biotehnologie
|
7219
|
Cercetare-dezvoltare în alte ştiinţe naturale şi inginerie
|
7220
|
Cercetare-dezvoltare în ştiinţe sociale şi umaniste
|
7311
|
Activităţi ale agenţiilor de publicitate
|
Clasa
|
Denumire cod CAEN
|
7312
|
Servicii de reprezentare media
|
7320
|
Activităţi de studiere a pieţei şi de sondare a opiniei publice
|
7410
|
Activităţi de design specializat
|
7420
|
Activităţi fotografice
|
7430
|
Activităţi de traducere scrisă şi orală (interpreţi)
|
7490
|
Alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice n.c.a.
|
7500
|
Activităţi veterinare
|
|
SECŢIUNEA N -ACTIVITĂŢI DE SERVICII ADMINISTRATIVE ŞI ACTIVITĂŢI DE SERVICII SUPORT
|
7810
|
Activităţi ale agenţiilor de plasare a forţei de muncă
|
7820
|
Activităţi de contractare, pe baze temporare, a personalului
|
7830
|
Servicii de furnizare şi management al forţei de muncă
|
7911
|
Activităţi ale agenţiilor turistice
|
7912
|
Activităţi ale touroperatorilor
|
7990
|
Alte servicii de rezervare şi asistenţă turistică
|
8010
|
Activităţi de protecţie şi gardă
|
8020
|
Activităţi de servicii privind sistemele de securizare
|
8030
|
Activităţi de investigaţii
|
8110
|
Activităţi de servicii suport combinate
|
8121
|
Activităţi generale de curăţenie a clădirilor
|
8122
|
Activităţi specializate de curăţenie
|
8129
|
Alte activităţi de curăţenie
|
8130
|
Activităţi de întreţinere peisagistică
|
8211
|
Activităţi combinate de secretariat
|
8219
|
Activităţi de fotocopiere, de pregătire a documentelor şi alte activităţi specializate de secretariat
|
8220
|
Activităţi ale centrelor de intermediere telefonică (call center)
|
8230
|
Activităţi de organizare a expoziţiilor, târgurilor şi
congreselor
|
8291
|
Activităţi ale agenţiilor de colectare şi a birourilor
(oficiilor) de raportare a creditului
|
8292
|
Activităţi de ambalare
|
8299
|
Alte activităţi de servicii suport pentru întreprinderi n.c.a.
|
|
SECŢIUNEA Q - SĂNĂTATE ŞI ASISTENŢA SOCIALA
|
8610
|
Activităţi de asistenţă spitalicească
|
8621
|
Activităţi de asistenţă medicală generală
|
8622
|
Activităţi de asistenţă medicală specializată
|
8623
|
Activităţi de asistenţă stomatologică
|
8690
|
Alte activităţi referitoare la sănătatea umană
|
8710
|
Activităţi ale centrelor de îngrijire medicala
|
8720
|
Activităţi ale centrelor de recuperare psihică şi de
dezintoxicare, exclusiv spitale
|
8730
|
Activităţi ale căminelor de bătrâni şi ale căminelor pentru
persoane aflate în incapacitate de a se îngriji singure
|
8790
|
Alte activităţi de asistenţă socială, cu cazare, n.c.a.
|
8810
|
Activităţi de asistenţă socială, fără cazare, pentru bătrâni şi
pentru persoane aflate în incapacitate de a se îngriji singure
|
8891
|
Activităţi de îngrijire zilnică pentru copii
|
8899
|
Alte activităţi de asistenţă socială, fără cazare, n.c.a.
|
|
SECŢIUNEA R - ACTIVITĂŢI DE SPECTACOLE, CULTURALE ŞI RECREATIVE
|
9001
|
Activităţi de interpretare artistică (spectacole)
|
9002
|
Activităţi suport pentru interpretare artistică (spectacole)
|
9004
|
Activităţi de gestionare a sălilor de spectacole
|
9101
|
Activităţi ale bibliotecilor şi arhivelor
|
9102
|
Activităţi ale muzeelor
|
9103
|
Gestionarea monumentelor, clădirilor istorice şi a altor
obiective de interes turistic
|
Clasa
|
Denumire cod CAEN
|
|
SECŢIUNEA S - ALTE ACTIVITĂŢI DE SERVICII
|
9511
|
Repararea calculatoarelor şi a echipamentelor periferice
|
9512
|
Repararea echipamentelor de comunicaţii
|
9521
|
Repararea aparatelor electronice de uz casnic
|
9522
|
Repararea aparatelor electronice de uz gospodăresc şi a
echipamentelor pentru casă şi grădină
|
9523
|
Repararea încălţămintei şi a articolelor din piele
|
9524
|
Repararea mobilei şi a furniturilor
casnice
|
9525
|
Repararea ceasurilor şi a bijuteriilor
|
9529
|
Repararea articolelor de uz personal şi gospodăresc n.c.a.
|
9601
|
Spălarea şi curăţarea (uscată) articolelor textile şi a
produselor din blană
|
9602
|
Coafură şi alte activităţi de înfrumuseţare
|
9603
|
Activităţi de pompe funebre şi similare
|
9604
|
Activităţi de întreţinere corporală
|
9609
|
Alte activităţi de servicii n.c.a.
|
ANEXA Nr. 2 la schemă
CHELTUIELILE ELIGIBILE
în cadrul schemei de ajutor de minimis pentru
sprijinirea microîntreprinderilor
1.
|
Cheltuielile efectuate pentru construcţii şi instalaţii cuprind
cheltuielile de lucrări pentru:
a) construirea/extinderea/modernizarea spaţiilor de
producţie/prestare de servicii ale microîntreprinderilor;
b) crearea/modernizarea utilităţilor generale (precum alimentare
cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie
electrică) şi specifice spaţiilor de producţie/prestare de servicii ale
microîntreprinderilor.
|
2.
|
Cheltuielile efectuate pentru dotări de specialitate pentru
activităţile de producţie/prestare de servicii/execuţie de lucrări de
construcţii ale microîntreprinderilor, precum şi achiziţia de programe
informatice
|
3.
|
Cheltuielile pentru dotările de specialitate pentru activităţile
de producţie/prestare de servicii/execuţie de lucrări de construcţii ale
microîntreprinderilor cuprind:
a) cheltuielile pentru procurarea utilajelor şi echipamentelor
tehnologice, precum şi a celor incluse în instalaţiile funcţionale;
b) cheltuielile pentru achiziţionarea echipamentelor de specialitate;
c) cheltuielile pentru dotări cu mobilier şi echipamente
specifice domeniului de servicii prestate.
|
4.
|
Cheltuielile efectuate pentru achiziţionarea sistemelor IT
|
5.
|
Cheltuielile legate de serviciile de consultanţă, în limita a 5%
din valoarea totală eligibilă a proiectului Cheltuielile privind serviciile
de consultanţă includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:
a) plata serviciilor de consultanţă la elaborarea studiilor de
piaţă şi de evaluare;
b) plata serviciilor de consultanţă în domeniul managementului
proiectului finanţat;
c) plata asistenţei/consultanţei juridice, în scopul elaborării
documentaţiei de atribuire şi/sau aplicării procedurii de atribuire a contractelor
de achiziţie publică.
|
6.
|
Cheltuielile diverse şi neprevăzute se consideră eligibile dacă
sunt detaliate prin documente justificative corespunzător şi doar în limita a
maximum 10% din valoarea uneia sau, cumulat, a mai multor cheltuieli, în funcţie
de natura şi de complexitatea lucrărilor.
|
7.
|
Cheltuielile rezultate în urma
modificărilor de soluţii tehnice, cantităţi suplimentare pentru realizarea
lucrărilor, utilaje sau dotări ce se impun pe parcursul derulării
investiţiei, precum şi cheltuielile de conservare pe parcursul întreruperii
execuţiei din cauze independente de autoritatea contractantă se acoperă, după
caz, în limita procentului stabilit.
|
8.
|
Cheltuielile aferente activităţilor de audit şi cheltuielile cu
publicitatea şi informarea, cu respectarea prevederilor contractului de
finanţare
|