Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1533 din 27 noiembrie 2008

privind aprobarea Metodologiei de atribuire a administrarii ariilor naturale protejate care necesita constituirea de structuri de administrare si a Metodologiei de atribuire a custodiei ariilor naturale protejate care nu necesita constituirea de structuri de administrare

ACT EMIS DE:                MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 809 din 3 decembrie 2008



In temeiul prevederilor art. 18 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice şi al art. 5 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul mediului si dezvoltării durabile emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Metodologia de atribuire a administrării ariilor naturale protejate care necesită constituirea de structuri de administrare, prevăzută în anexa nr. 1.

Art. 2. - Se aprobă Metodologia de atribuire a custodiei ariilor naturale protejate care nu necesită constituirea de structuri de administrare, prevăzută în anexa nr. 2.

Art. 3. -In termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, contractele de administrare şi convenţiile de custodie încheiate până la data intrării în vigoare a prezentului ordin se modifică sau încetează, după caz.

Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 494/2005 privind aprobarea procedurilor de încredinţare a administrării şi de atribuire în custodie a ariilor naturale protejate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 487 din 9 iunie 2005.

Art. 5. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,

Silviu Stoica,

secretar de stat

ANEXA Nr. 1

METODOLOGIA

de atribuire a administrării ariilor naturale protejate care necesită constituirea de structuri de administrare

Art. 1. - (1) Atribuirea administrării ariilor naturale protejate care necesită constituirea de structuri de administrare se face de către Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate (ANAP), denumită în continuare autoritatea responsabilă, pe bază de contract de administrare.

(2)  Lista siturilor Natura 2000 care necesită structuri proprii de administrare se stabileşte prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, la propunerea autorităţii responsabile, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, şi poate fi revizuită periodic, cu respectarea legislaţiei în vigoare.

(3)  Până la realizarea listei cu siturile Natura 2000 care necesită structuri proprii de administrare, autoritatea responsabilă poate atribui în administrare siturile pentru care există solicitanţi ce îndeplinesc criteriile de atribuire, respectând procedura din prezenta metodologie.

(4) In cazul ariilor naturale protejate care nu necesită structuri proprii de administrare şi care se suprapun total sau parţial în perimetrele ariilor naturale protejate care necesită structuri proprii de administrare, administrarea se asigură de structurile de administrare ale acestora.

(5)  In cazul rezervaţiilor ştiinţifice, rezervaţiilor naturale, monumentelor naturii, siturilor de importanţă comunitară, ariilor speciale de conservare, ariilor de protecţie specială avifaunistică şi ale celorlalte bunuri ale patrimoniului natural supuse unui regim special de protecţie, care sunt cuprinse total sau parţial în perimetrele rezervaţiilor biosferei, ale parcurilor naţionale şi ale parcurilor naturale, administrarea se asigură de structurile de administrare ale acestora din urmă.

Art. 2. - (1) In vederea încheierii contractelor de administrare pentru una sau mai multe arii naturale protejate care necesită structuri de administrare proprii, autoritatea responsabilă organizează, ori de câte ori este cazul, sesiuni de atribuire.

(2)  Prima sesiune de atribuire se organizează în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin.

(3) Dacă pentru o arie naturală protejată nu se înregistrează solicitări scrise sau dacă în urma evaluării nu există oferte câştigătoare, în urma derulării a 3 sesiuni consecutive, administrarea acestor categorii de arii naturale protejate revine autorităţii responsabile, potrivit legislaţiei în vigoare.

Art. 3. - (1) In vederea atribuirii administrării uneia sau mai multor arii naturale protejate persoanele juridice interesate şi eligibile depun la sediul autorităţii responsabile dosarul de candidatură prevăzut la art. 4 alin. (2).

(2) Autoritatea responsabilă încheie contractele de administrare pe baza unei evaluări făcute de Comisia de evaluare constituită conform prevederilor art. 6.

Art. 4. - (1) Etapele procedurii de atribuire în administrare sunt:

a) afişarea la sediul autorităţii responsabile şi pe pagina proprie de internet a listei ariilor naturale protejate care fac obiectul prezentei metodologii şi stabilirea termenului-limită de depunere a dosarului de candidatură;

b) depunerea dosarului de candidatură la sediul autorităţii responsabile şi evaluarea acestuia;

c)  întocmirea raportului de evaluare de către Comisia de evaluare;

d)  aprobarea raportului de evaluare de către conducătorul autorităţii responsabile;

e) semnarea contractului de administrare.

(2) Dosarul de candidatură trebuie să conţină în mod obligatoriu următoarele documente:

a) cerere scrisă;

b) statutul, actul de înfiinţare, actul constitutiv sau hotărârea judecătorească de constituire, după caz, cazierul fiscal, prezentarea detaliată a obiectului de activitate, declaraţie autentică pe propria răspundere a reprezentantului persoanei juridice, din care să reiasă că nu se află în procedură de insolvenţă, faliment sau orice formă de reorganizare judiciară, declaraţie autentică pe propria răspundere a reprezentantului persoanei juridice, din care să rezulte că nu a fost condamnată definitiv de o instanţă de judecată pentru săvârşirea de infracţiuni sau contravenţii prevăzute de legislaţia privind protecţia mediului, Curriculum vitae al personalului implicat în exercitarea administrării;

c) descrierea capacităţilor tehnice existente destinate administrării ariei naturale protejate (sediu, terenuri, minimum un autovehicul, birotică, mobilier, utilaje şi unelte etc);

d) o propunere de plan de acţiune pentru exercitarea administrării ariei naturale protejate;

e) angajamentul privind bugetul care se alocă anual, destinat exclusiv funcţionării structurii de administrare, cu defalcarea cuantumurilor alocate pe categorii de cheltuieli;

f)  regulamentul de organizare şi funcţionare a structurii de administrare.

(3) Planul de acţiune prevăzut la alin. (2) lit. d) trebuie să cuprindă următoarele:

a) descrierea situaţiei actuale a ariei naturale protejate şi a eventualelor probleme identificate;

b)  acţiunile care se propun pentru realizarea protecţiei efective (delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajări, patrulări, activităţi educaţionale, propuneri pentru mediatizare, implicare a comunităţii locale şi a altor persoane interesate etc);

c) parteneri actuali şi potenţiali, consultanţi şi colaboratori de specialitate;

d)  formele de vizitare practicate şi măsurile preconizate pentru evitarea impactului negativ asupra ariei naturale protejate;

e) organizarea ştiinţifică a activităţii: modalitatea de inventariere şi monitorizare a florei, faunei şi habitatelor naturale, modul de realizare a cartării habitatelor şi distribuţiei speciilor, inclusiv a celor de interes comunitar;

f) alte tipuri de activităţi sau măsuri propuse.

Art. 5. - (1) Persoana juridică este eligibilă dacă îndeplineşte următoarele condiţii:

a)  are capacitate tehnică, care se apreciază în funcţie de dotările pe care le deţine pentru buna administrare a ariei naturale protejate;

b)  are capacitate ştiinţifică, care se apreciază în funcţie de studiile, pregătirea şi calificarea personalului implicat în administrarea ariei naturale protejate şi baza materială din dotare pentru a realiza studii şi cercetări privind resursele naturale, monitorizarea şi managementul durabil al acestora şi conservarea diversităţii biologice;

c) are capacitate financiară, care se apreciază în funcţie de posibilitatea de asigurare a resurselor financiare necesare dotării, cheltuielilor operaţionale, acoperirii salariilor şi activităţilor specifice de administrare a ariei naturale protejate.

(2) In scopul dovedirii capacităţii tehnice, ştiinţifice şi financiare, solicitanţii pot depune, pe lângă documentele şi informaţiile prevăzute la art. 4 alin. (2), orice alte documente şi informaţii relevante.

Art. 6. - (1) Comisia de evaluare este alcătuită din:

a) un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate;

b) un reprezentant al Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile;

c) un reprezentant al Gărzii Naţionale de Mediu;

d) un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului;

e) un reprezentant al Comisiei pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii a Academiei Române;

f)  un reprezentant al ONG-urilor cu preocupări în domeniul ariilor protejate, desemnat de acestea printr-o procedură transparentă;

g) un reprezentant al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

(2) Componenţa nominală a Comisiei de evaluare se aprobă prin decizie a conducătorului autorităţii responsabile.

(3)  Comisia de evaluare se consideră legal întrunită în prezenţa a cel puţin 5 membri.

Art. 7. - (1) Comisia de evaluare verifică dacă dosarele de candidatură conţin toate documentele şi informaţiile prevăzute la art. 4 alin. (2) şi poate solicita, dacă este cazul, completarea acestora, stabilind termenul-limită de depunere a documentaţiei complete.

(2)   Dosarele de candidatură care nu se completează conform solicitărilor Comisiei de evaluare, în termenul stabilit, se resping.

(3) Comisia de evaluare evaluează dosarele de candidatură pe baza fişei de punctaj prevăzute în anexa nr. 1.2, care face parte integrantă din prezenta metodologie, şi întocmeşte raportul de evaluare în termen de 30 de zile calendaristice de la data-limită de depunere a dosarelor.

(4) Autoritatea responsabilă afişează la sediul şi pe pagina proprie de internet rezultatul evaluării în termen de 5 zile lucrătoare de la aprobarea raportului de evaluare.

Art. 8. - (1) Eventualele contestaţii se depun în termen de 48 de ore din momentul afişării rezultatului evaluării.

(2)   Contestaţiile se soluţionează de către Comisia de contestaţii, alcătuită din:

a) un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate;

b) un reprezentant al Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile;

c) un reprezentant al Gărzii Naţionale de Mediu;

d) un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului;

e) un reprezentant al Comisiei pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii a Academiei Române;

f)  un reprezentant al ONG-urilor cu preocupări în domeniul ariilor protejate, desemnat de acestea printr-o procedură transparentă;

g) un reprezentant al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, alţii decât cei care fac parte din Comisia de evaluare.

(3) Componenţa nominală a Comisiei de contestaţii se aprobă prin decizie a conducătorului autorităţii responsabile.

(4) Comisia de contestaţii se consideră legal întrunită în prezenţa a cel puţin 5 membri.

(5) Comisia de contestaţii soluţionează contestaţiile şi întocmeşte raportul final de evaluare în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii acestora.

(6) Autoritatea responsabilă afişează la sediul şi pe pagina proprie de internet rezultatul contestaţiilor în termen de 5 zile lucrătoare de la aprobarea raportului final de evaluare.

(7)  Comisia de contestaţii înaintează raportul de evaluare către autoritatea responsabilă în vederea încheierii contractului de administrare.

Art. 9. - (1) Contractul de administrare se încheie în termen de 10 zile lucrătoare de la data afişării rezultatului evaluării, respectiv de la data afişării rezultatului eventualelor contestaţii.

(2) Incheierea contractului de administrare se face conform modelului prevăzut în anexa nr. 1.1, care face parte integrantă din prezenta metodologie.

ANEXA Nr. 1.1 la metodologie

CONTRACT DE ADMINISTRARE

a ariilor naturale protejate care necesită constituirea de structuri de administrare

- model -

ARTICOLUL 1

Părţile contractante

Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate, în calitate de autoritate responsabilă, cu sediul în ..............................., reprezentată prin domnul/doamna.....................................................................................................,  în  calitate de ................................................................................, şi (denumirea persoanei juridice căreia i se încredinţează administrarea ariei naturale protejate...................................................................................................... cu sediul în ............................................................................, reprezentată prin ........................................., în calitate de ............................................, consimt la încheierea prezentului contract.

ARTICOLUL 2

Obiectul contractului

Obiectul   prezentului   contract   îl   constituie   atribuirea administrării (denumirea ariei naturale protejate)....................................................................

ARTICOLUL 3

Obligaţiile şi drepturile părţilor contractante

3.1. Obligaţiile părţilor contractante

........................................................................................................................................................................ .......................................................

(denumirea persoanei juridice căreia i s-a încredinţat administrarea ariei naturale protejate)

are obligaţia:

a) să administreze aria naturală protejată în baza prezentului contract şi în acord cu prevederile legale în vigoare, cu planul de management şi cu regulamentul ariei naturale protejate;

b) să transfere la încetarea prezentului contract, din patrimoniul său în patrimoniul ANAP, în baza unui protocol de predare-primire, activele fixe, corporale şi necorporale, bunuri de natura obiectelor de inventar care au fost procurate şi/sau realizate din fonduri publice, finanţări şi/sau cofinanţări în cadrul diferitelor proiecte naţionale/internaţionale, în scopul administrării ariei naturale protejate;

c) să asigure un buget care să permită buna administrare a ariei naturale protejate, inclusiv a funcţionării consiliului ştiinţific şi a consiliului consultativ de administrare, conform structurii bugetare prevăzute în anexa la prezentul contract;

d)  să păstreze destinaţia oricărei construcţii, dotări ori amenajări ce se realizează şi/sau se utilizează în scopul bunei administrări a ariei naturale protejate de către structura de administrare;

e) să doteze personalul cu uniforme specifice şi echipament adecvat activităţii de teren;

f) să asigure instruirea necesară a personalului;

g) să prezinte autorităţii responsabile un raport anual privind starea ariei naturale protejate, modul de gestionare a eventualelor probleme apărute şi acţiunile întreprinse în baza planului de management şi situaţia realizării obligaţiilor asumate;

h) să formuleze propuneri privind componenţa nominală şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale consiliului ştiinţific şi să le înainteze Academiei Române şi ANAP, în termen de 4 luni de la încheierea prezentului contract;

i) să formuleze propuneri privind componenţa şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale consiliului consultativ de administrare şi să le înainteze ANAP, în termen de 4 luni de la încheierea prezentului contract;

j) să realizeze şi să transmită spre avizare la ANAP planul de management al ariei naturale protejate, în acord cu reglementările în vigoare, în mod transparent şi participativ, prin consultarea şi implicarea factorilor interesaţi, în termen de 2 ani de la încheierea prezentului contract;

k) să întocmească şi să transmită spre avizare la ANAP regulamentul ariei naturale protejate, care conţine regulile ce vor trebui respectate pe teritoriul acesteia, în termen de 9 luni de la încheierea prezentului contract, în acord cu prevederile legislaţiei în vigoare;

l) pentru siturile Natura 2000 care necesită structuri de administrare se vor elabora în termen de 9 luni regulamentele ce vor conţine setul de măsuri minime de conservare, care se vor transmite spre avizare la autoritatea responsabilă. Pentru astfel de situri se recomandă elaborarea planurilor de management, în termen de 2 ani de la încheierea prezentului contract;

m) să sprijine dezvoltarea durabilă a întregii zone prin măsuri ce contribuie la conservarea patrimoniului natural încredinţat (de exemplu, agricultura tradiţională, ecoturismul etc);

n) să promoveze acţiuni de conştientizare şi informare a populaţiei locale cu privire la necesitatea protecţiei naturii şi la rolul ariilor naturale protejate;

o) să contribuie la monitorizarea speciilor şi habitatelor de interes naţional şi comunitar, precum şi la cartarea habitatelor şi distribuţia speciilor;

p) să aplice măsuri minime de conservare pentru specii şi habitate de interes comunitar, în cazul în care aria naturală protejată se suprapune parţial sau total peste un sit Natura 2000;

q) să furnizeze prompt informaţii la solicitarea autorităţii responsabile şi să înştiinţeze direct şi operativ despre producerea oricărui eveniment ce a adus sau poate aduce prejudicii capitalului natural încredinţat spre administrare;

r) să furnizeze informaţii pentru actualizarea periodică a bazelor de date ale autorităţii responsabile, în vederea îmbunătăţirii sistemului-suport de asistare a deciziilor în domeniul ariilor naturale protejate şi de raportare la instituţiile naţionale şi internaţionale;

s) să solicite avizul autorităţii responsabile pentru uniforma şi însemnele specifice pe care doreşte să le folosească în cazul în care nu le preia pe cele care vor fi stabilite la nivel naţional;

........................................................................................................................................................................ .......................................................

(alte obligaţii specifice pentru solicitant şi/sau consimţite de ambele părţi)

3.2. Autoritatea responsabilă are obligaţia:

a) să controleze cel puţin o dată pe an şi ori de câte ori este nevoie, inclusiv prin deplasări în teren, modul de respectare a obligaţiilor asumate de administrator conform prezentului contract, modul de implementare a obiectivelor planului de management, respectarea regulamentului ariei naturale protejate şi prevederile actelor normative în vigoare şi să aducă la cunoştinţa consiliului ştiinţific rezultatele controlului;

b) să susţină proiectele iniţiate de structura de administrare;

c)  să susţină, în limita bugetului de stat alocat, realizarea activităţilor cuprinse în planurile de management, în baza proiectelor aprobate;

d) să analizeze rapoartele întocmite de structura de administrare, modul în care se respectă condiţiile şi clauzele prezentului contract şi să propună măsuri în consecinţă;

........................................................................................................................................................................ .......................................................

(alte obligaţii specifice pentru aria naturală protejată şi/sau pentru solicitant şi/sau consimţite de ambele părţi)

3.3.  Drepturile părţilor contractante

........................................................................................................................................................................ .......................................................

(denumirea persoanei juridice căreia i s-a încredinţat administrarea ariei naturale protejate) are dreptul:

a) să asigure protecţia şi promovarea imaginii ariei naturale protejate prin înregistrarea unei mărci proprii a acesteia şi să urmărească respectarea regimului juridic, aplicabil mărcii;

b) să transmită drepturile cu privire la marcă, prin cesiune sau prin licenţă, oricând în cursul duratei de protecţie a mărcii;

c)  să stabilească uniforma şi însemnele specifice pentru structura de administrare, în vederea promovării imaginii;

d) să stabilească tarife pentru completarea resurselor financiare necesare bunei administrări a ariei naturale protejate, potrivit planului de management şi regulamentului;

e) să reprezinte aria naturală protejată în cadrul întâlnirilor la nivel internaţional şi naţional;

f) să facă parte, în calitate de membru cu drepturi depline, din reţele sau organizaţii internaţionale şi naţionale de profil (de exemplu, Europarc, IUCN etc);

g)  să prezinte în mass-media întâlniri, conferinţe etc. aria naturală protejată, activitatea proprie şi orice eveniment sau problemă care are legătură cu aria naturală protejată;

h) să solicite sprijinul ANAP, inclusiv în vederea atragerii de fonduri pentru aria naturală protejată;

i) să solicite sprijinul consiliului ştiinţific şi al consiliului consultativ de administrare în toate problemele ce vizează aria naturală protejată, prin realizarea a cel puţin două întâlniri anuale cu aceste structuri;

j) să realizeze şi să implementeze proiecte ce vizează aria naturală protejată;

k) să încheie convenţii de custodie cu terţe persoane juridice sau fizice specializate în managementul unor habitate specifice cu privire la unele părţi din aria naturală protejată, de exemplu, peşteri, puncte fosilifere etc, în baza unei proceduri similare atribuirii în custodie şi în baza unui act similar modelului de convenţie de custodie;

l) să angreneze voluntari în acţiuni ce vizează aria naturală protejată;

m) să contracteze sau să participe la contracte ce vizează aria naturală protejată, de exemplu: prestări de servicii, angajare de sezonieri, investiţii, ghizi, consultanţă etc;

........................................................................................................................................................................ .......................................................

(alte drepturi specifice pentru aria naturală protejată şi/sau consimţite de ambele părţi)

ARTICOLUL 4

Durata contractului

4.1. Prezentul contract se derulează pe o perioadă de 10 ani.

4.2.  Prezentul contract poate fi prelungit pe o perioadă determinată, prin acordul de voinţă al părţilor.

ARTICOLUL 5

Modificarea contractului

Pe perioada de valabilitate, prevederile prezentului contract pot fi modificate, cu acordul părţilor, prin act adiţional, la iniţiativa uneia dintre părţile semnatare, numai în scopul asigurării unei protecţii sporite a ariei naturale protejate.

ARTICOLUL 6

Incetarea contractului

Prezentul contract încetează în următoarele situaţii:

a) la expirarea perioadei de valabilitate;

b) dacă persoana juridică se află în procedură de insolvenţă, faliment sau orice formă de reorganizare judiciară conform Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările ulterioare;

c) prin reziliere de drept, fără intervenţia instanţei de judecată, în cazul nerespectarii obligaţiilor ce revin părţilor semnatare conform prevederilor prezentului contract sau al nerespectarii prevederilor legislaţiei specifice în vigoare, dacă în termen de 60 de zile de la notificare nu a fost remediată situaţia;

d) în cazuri de forţă majoră care îl pun în imposibilitate pe administrator să îşi mai exercite atribuţiile în condiţiile prevăzute iniţial în prezentul contract;

e) în cazul în care prin modificarea legislaţiei specifice se va impune o altă modalitate de administrare;

f) prin acordul părţilor, consemnat în scris.

Incheiat astăzi (data),................................................................, în 4 exemplare originale, câte două pentru fiecare parte.

Din partea ANAP,

...................................................................................................

Din partea persoanei juridice căreia i s-a încredinţat administrarea,

...................................................................................................

(denumirea ariei naturale protejate)

...................................................................................................

(denumirea persoanei juridice solicitante)

...................................................................................................

(funcţia şi numele reprezentantului legal)

ANEXA Nr. 1.2 la metodologie

FISA DE PUNCTAJ

Criterii

Punctajul acordat

Punctajul maxim

I. Capacitate tehnică

1. Dotări: sediu, terenuri, minimum un autovehicul, birotică, mobilier, utilaje şi unelte etc.

35 p.

II. Capacitate ştiinţifică

1. Studiile personalului implicat

2. Calificarea personalului implicat

3.  Experienţa în domeniul conservării biodiversităţii

4.  Baza materială necesară pentru a realiza studii şi cercetări privind resursele naturale, monitorizarea şi managementul durabil al acestora şi conservarea diversităţii biologice

35 p.

III. Capacitate financiară

1.  Resurse financiare necesare acoperirii cheltuielilor operaţionale

2.  Resurse financiare necesare acoperirii activităţilor specifice de management

3.  Resurse financiare necesare acoperirii salariilor

4.  Planificarea bugetului anual destinat exclusiv funcţionării structurii de administrare

5.  Propuneri de proiecte pentru atragerea de fonduri pentru aria naturală protejată

30 p.

IV. Planul de acţiune pentru exercitarea administrării ariei naturale protejate

1.  Descrierea situaţiei actuale a ariei naturale protejate şi a eventualelor probleme identificate

2. Acţiunile care se propun pentru realizarea protecţiei efective (delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajări, patrulări, activităţi de prevenire şi educaţionale, propuneri pentru mediatizare, implicare a comunităţii locale şi a altor persoane interesate etc.)

3.  Parteneri actuali şi potenţiali, consultanţi şi colaboratori de specialitate

4.  Formele de vizitare practicate şi măsurile preconizate pentru evitarea impactului negativ asupra ariei naturale protejate

5. Organizarea ştiinţifică a activităţii: modalitatea de inventariere şi monitorizare a florei, faunei şi habitatelor naturale, modul de realizare a cartării habitatelor şi distribuţiei speciilor, inclusiv cele de interes comunitar

6. Alte tipuri de activităţi sau măsuri propuse

50 p.

Total punctaj acordat

Punctaj maxim

150 p.

Punctajul minim este de 80 de puncte.

ANEXA Nr. 2

METODOLOGIA

de atribuire a custodiei ariilor naturale protejate care nu necesită constituirea de structuri de administrare

Art. 1. - (1) Atribuirea custodiei ariilor naturale protejate care nu necesită constituirea de structuri de administrare se face de către Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate (ANAP), denumită în continuare autoritatea responsabilă, pe bază de convenţie de custodie.

(2)  Până la realizarea listei cu siturile Natura 2000 care necesită structuri proprii de administrare, autoritatea responsabilă poate atribui în custodie siturile pentru care există solicitanţi ce îndeplinesc criteriile de atribuire, respectând procedurile din prezenta metodologie.

(3)  După stabilirea listei prevăzute la alin. (2), atribuirea în custodie a siturilor Natura 2000 care nu necesită structuri de administrare se va realiza conform prezentei metodologii.

(4) In cazul în care o arie naturală protejată care nu necesită structură proprie de administrare se suprapune total sau parţial cu un sit Natura 2000 care nu necesită structură proprie de administrare, custodia se asigură de către un singur custode pentru ambele arii naturale protejate.

(5)  Convenţiile de custodie încheiate anterior pentru ariile naturale protejate prevăzute la alin. (4) încetează de drept în momentul semnării noii convenţii de custodie.

Art. 2. - (1) In vederea încheierii convenţiilor de custodie pentru una sau mai multe arii naturale protejate care nu necesită structuri proprii de administrare, autoritatea responsabilă organizează 4 sesiuni trimestriale de atribuire.

(2)   Sesiunea de atribuire se organizează în a doua săptămână a primei luni din fiecare trimestru.

(3) Dacă pentru o arie naturală protejată nu se înregistrează solicitări scrise sau dacă în urma evaluării nu există oferte câştigătoare, în urma derulării a 3 sesiuni consecutive, administrarea acestor categorii de arii naturale protejate revine ANAP, potrivit legislaţiei în vigoare.

Art. 3. - (1) In vederea atribuirii custodiei uneia sau mai multor arii naturale protejate, persoanele fizice şi juridice interesate şi eligibile depun la sediul autorităţii responsabile dosarul de candidatură prevăzut la art. 4 alin. (2).

(2) In cazul în care o autoritate competentă pentru protecţia mediului solicită atribuirea în custodie a unei arii naturale protejate, aceasta urmează procedura din prezenta metodologie şi depune dosarul de candidatură la autoritatea responsabilă.

(3) Autoritatea responsabilă încheie convenţiile de custodie pe baza unei evaluări făcute de Comisia de evaluare constituită conform prevederilor art. 6.

Art. 4. - (1) Etapele procedurii de atribuire în custodie sunt:

a)  afişarea la sediul autorităţii responsabile şi pe pagina proprie de internet a listei ariilor naturale protejate care fac obiectul prezentei metodologii şi stabilirea termenului-limită de depunere a dosarelor de candidatură;

b) depunerea dosarului de candidatură la sediul autorităţii responsabile şi evaluarea acestuia;

c)  întocmirea raportului de evaluare de către Comisia de evaluare;

d)  aprobarea raportului de evaluare de către conducătorul autorităţii responsabile;

e) semnarea convenţiei de custodie.

(2)   Dosarul de candidatură trebuie să conţină în mod obligatoriu următoarele documente:

a) cerere scrisă;

b) copie de pe actul de identitate, cazierul fiscal şi judiciar, în original, Curriculum vitae, diplome de studii, specializări, atestate în copie legalizată, documente care să ateste posibilităţile de asigurare a resurselor financiare pentru realizarea în bune condiţii a obiectivelor din convenţia de custodie etc, în cazul persoanelor fizice;

c) statutul, actul de înfiinţare, actul constitutiv sau hotărârea judecătorească de constituire, după caz, cazierul fiscal, prezentarea detaliată a obiectului de activitate, declaraţie autentică pe propria răspundere a reprezentantului persoanei juridice, din care să rezulte că nu se află în procedură de insolvenţă, faliment sau orice altă formă de reorganizare judiciară, declaraţie autentică pe propria răspundere a reprezentantului persoanei juridice, din care să rezulte că nu a fost condamnată definitiv de o instanţă de judecată pentru săvârşirea de infracţiuni sau contravenţii prevăzute de legislaţia privind protecţia mediului, documente care să ateste posibilităţile de asigurare a resurselor financiare pentru realizarea în bune condiţii a obiectivelor din convenţia de custodie, Curriculum vitae al personalului implicat în exercitarea custodiei, în cazul persoanelor juridice;

d)  o propunere de plan de acţiune pentru exercitarea custodiei ariei naturale protejate;

e) minimum o recomandare pentru preluarea custodiei, care să ateste competenţa, experienţa, seriozitatea, spiritul de cooperare ale solicitantului custodiei, detalieri despre modul concret în care a mai exercitat protecţia ariei naturale protejate în trecut, dacă este cazul, sau alte activităţi întreprinse în domeniu. Recomandările pot fi din partea: reprezentanţilor autorităţilor/instituţiilor locale, instituţiilor muzeale sau de cercetare şi/sau de învăţământ superior cu activitate în domeniu şi/sau în zonă, organizaţiilor neguvernamentale recunoscute cu activitate în domeniu şi/sau în zonă, altor personalităţi în domeniu;

f) alte materiale considerate utile de către solicitant, precum: fotografii, articole în presă, materiale video etc.

(3)  Planul de acţiune prevăzut la alin. (2) lit. d) trebuie să cuprindă următoarele:

a) descrierea situaţiei actuale a ariei naturale protejate şi a eventualelor probleme identificate;

b)  acţiunile care se propun pentru realizarea protecţiei efective (delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajări, patrulări, activităţi educaţionale, propuneri pentru mediatizare, implicare a comunităţii locale şi a altor persoane interesate etc);

c) parteneri actuali şi potenţiali, consultanţi şi colaboratori de specialitate;

d)  formele de vizitare practicate şi măsurile preconizate pentru evitarea impactului negativ asupra ariei naturale protejate;

e) organizarea ştiinţifică a activităţii (modalitatea de inventariere şi monitorizare a florei, faunei şi habitatelor naturale, modul de realizare a cartării habitatelor şi distribuţiei speciilor, inclusiv a celor de interes comunitar);

f) alte tipuri de activităţi sau măsuri propuse.

Art. 5. - (1) Sunt eligibile persoanele fizice şi juridice, publice sau private, care îndeplinesc următoarele condiţii:

a)  au capacitate tehnică, care se apreciază în funcţie de dotările deţinute cu orice titlu, de spaţii, terenuri, clădire/clădiri destinată/destinate desfăşurării activităţii curente, mobilier, birotică, alte echipamente;

b)  au capacitate ştiinţifică, care se apreciază în funcţie de studiile, pregătirea, experienţa, aptitudinile persoanelor implicate în administrarea ariilor naturale protejate;

c)  au capacitate financiară, care se apreciază în funcţie de posibilitatea de asigurare a resurselor financiare necesare dotării, cheltuielilor operaţionale şi altor categorii de cheltuieli necesare bunei desfăşurări a activităţii.

(2) In scopul dovedirii capacităţii tehnice, ştiinţifice şi financiare, solicitanţii pot depune, pe lângă documentele şi informaţiile prevăzute la art. 4 alin. (2), orice alte documente şi informaţii relevante.

Art. 6. - (1) Comisia de evaluare este alcătuită din:

a) 2 reprezentanţi ai Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate;

b) un reprezentant al autorităţii competente pentru protecţia mediului;

c) un reprezentant al Gărzii Naţionale de Mediu;

d) un reprezentant delegat de către Comisia pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii a Academiei Române;

e) un reprezentant al ONG-urilor cu preocupări în domeniul ariilor protejate, desemnat de acestea printr-o procedură transparentă din judeţul/regiunea în cadrul căruia/căreia se află ariile naturale protejate pentru care se atribuie custodia,

f)  un reprezentant al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

(2) Componenţa nominală a Comisiei de evaluare se aprobă prin decizie a conducătorului autorităţii responsabile.

(3)  Comisia de evaluare se consideră legal întrunită în prezenţa a cel puţin 5 membri.

Art. 7. - (1) Comisia de evaluare verifică dacă dosarele de candidatură conţin toate documentele şi informaţiile prevăzute la art. 4 alin. (2) şi poate solicita, dacă este cazul, completarea acestora, stabilind termenele-limită de depunere a documentaţiei complete.

(2)   Dosarele de candidatură care nu se completează conform solicitărilor Comisiei de evaluare, în termenul stabilit, se resping.

(3)  Evaluarea dosarelor de candidatură se realizează pe baza fişei de punctaj prevăzute în anexa nr. 2.3, care face parte integrantă din prezenta metodologie.

(4)  Comisia de evaluare evaluează dosarele şi întocmeşte raportul de evaluare în termen de 30 de zile calendaristice de la data-limită de depunere a dosarelor.

(5) Autoritatea responsabilă afişează la sediul şi pe pagina proprie de internet rezultatul evaluării în termen de 5 zile lucrătoare de la aprobarea raportului de evaluare.

Art. 8. - (1) Eventualele contestaţii se depun în termen de 48 de ore din momentul afişării rezultatului evaluării.

(2) Contestaţiile se soluţionează de către Comisia de contestaţii, alcătuită din:

a) 2 reprezentanţi ai Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate;

b) un reprezentant al autorităţii competente pentru protecţia mediului;

c) un reprezentant al Gărzii Naţionale de Mediu;

d) un reprezentant delegat de către Comisia pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii a Academiei Române;

e)  un reprezentant al ONG-urilor cu preocupări în domeniul ariilor protejate, desemnat de acestea printr-o procedură transparentă;

f)  un reprezentant al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, alţii decât cei care fac parte din Comisia de evaluare.

(3)  Componenţa nominală a Comisiei de contestaţii se aprobă prin decizie a conducătorului autorităţii responsabile.

(4)  Comisia de contestaţii se consideră legal întrunită în prezenţa a cel puţin 5 membri.

(5) Comisia de contestaţii soluţionează contestaţiile şi întocmeşte raportul final de evaluare în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii acestora.

(6) Autoritatea responsabilă afişează la sediul şi pe pagina proprie de internet rezultatul contestaţiilor în termen de 5 zile lucrătoare de la aprobarea raportului final de evaluare.

(7)  Comisia de contestaţii înaintează raportul de evaluare către autoritatea responsabilă în vederea încheierii convenţiei de custodie.

Art. 9. - (1) Convenţia de custodie se încheie în termen de 10 zile lucrătoare de la data afişării rezultatului evaluării, respectiv de la data afişării rezultatului eventualelor contestaţii.

(2) Incheierea convenţiei de custodie se face conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.1, care face parte integrantă din prezenta metodologie.

Art. 10. - (1) Modelul legitimaţiei de custode este prevăzut în anexa nr. 2.2, care face parte integrantă din prezenta metodologie.

(2) Legitimaţia de custode se eliberează în momentul semnării convenţiei de custodie.

ANEXA Nr. 2.1 la metodologie

CONVENŢIE  DE  CUSTODIE

ARTICOLUL 1

Părţile contractante

Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate, în calitate de autoritate responsabilă, cu sediul în ..............................., reprezentată prin............................................., în calitate de conducător, şi (denumirea persoanei fizice sau juridice căreia i se atribuie custodia ariei naturale protejate şi datele de identificare) ............................................................................................................................................................................... consimt la încheierea prezentei convenţii.

ARTICOLUL 2

Obiectul convenţiei

Obiectul prezentei convenţii îl constituie atribuirea în custodie a....................................................................................................................................

                                                                                                                                         (denumirea ariei naturale protejate)

ARTICOLUL 3

Obligaţiile şi drepturile părţilor

Obligaţiile părţilor

3.1........................................................................................................................................................................ ...................................................

(denumirea persoanei fizice şi juridice căreia i s-a atribuit custodia ariei naturale protejate)

are obligaţia:

a) să transfere, la încetarea prezentei convenţii de custodie, în patrimoniul ANAP, în baza unui protocol de predare-primire încheiat între părţile contractante, activele fixe, corporale şi necorporale, deţinute cu orice titlu, care au fost procurate şi/sau realizate din fonduri publice, finanţări şi/sau cofinanţări în cadrul diferitelor proiecte naţionale/internaţionale;

b) să elaboreze şi să transmită spre avizare la ANAP planul de management al ariei naturale protejate, în acord cu reglementările în vigoare, în mod transparent, prin consultarea şi implicarea factorilor interesaţi, în termen de un an de la încheierea prezentei convenţii;

c)  să elaboreze şi să transmită spre avizare la ANAP regulamentul ariei naturale protejate, care conţine regulile ce vor trebui respectate pe teritoriul ariei naturale protejate, prin implicarea şi consultarea tuturor factorilor interesaţi, în termen de 6 luni de la încheierea convenţiei de custodie, în acord cu prevederile legislaţiei în vigoare;

d) să administreze aria naturală protejată în baza prezentei convenţii şi în acord cu prevederile legale în vigoare, cu planul de management şi cu regulamentul ariei naturale protejate şi să controleze modul de aplicare a acestora în baza legitimaţiei primite din partea autorităţii responsabile cu care s-a semnat convenţia de custodie;

e) să asigure instruirea necesară a persoanelor implicate în activitatea de custodie;

f)  să promoveze acţiuni de conştientizare şi informare a populaţiei locale cu privire la necesitatea protecţiei naturii şi la rolul ariilor naturale protejate;

g)  să furnizeze prompt informaţii la solicitarea autorităţii responsabile şi să înştiinţeze direct şi operativ despre producerea oricărui eveniment ce a adus sau poate aduce prejudicii capitalului natural atribuit în custodie;

h) să furnizeze informaţii pentru actualizarea periodică a bazelor de date ale autorităţii responsabile, în vederea îmbunătăţirii sistemului-suport de asistare a deciziilor în domeniul ariilor naturale protejate şi de raportare la instituţiile naţionale şi internaţionale;

i) să ia toate măsurile necesare în vederea asigurării unei protecţii eficiente a ariei naturale protejate şi a valorilor patrimoniului natural;

j) să păstreze destinaţia oricărei construcţii, dotări sau amenajări ce se realizează din fonduri primite în urma derulării activităţii de custode, în scopul bunei gestionări a ariei naturale protejate;

k) să prezinte autorităţii responsabile un raport anual corect şi complet privind starea ariei naturale protejate, modul de gestionare a eventualelor probleme apărute şi acţiunile întreprinse în baza planului de management, precum şi situaţia realizării obligaţiilor asumate prin prezenta convenţie;

l) să contribuie la monitorizarea speciilor şi habitatelor de interes naţional şi comunitar, precum şi la cartarea habitatelor şi distribuţia speciilor;

m) să aplice măsuri minime de conservare pentru specii şi habitate de interes comunitar, în cazul în care aria naturală protejată se suprapune parţial sau total peste un sit Natura 2000;

n) să identifice orice prejudicii cauzate de terţe persoane bunurilor patrimoniului natural şi să informeze în scris autoritatea responsabilă, în termen de 48 de ore de la producerea/luarea la cunoştinţă despre producerea prejudiciului;

o) să readucă aria naturală protejată la starea iniţială în cazul unor prejudicii produse prin vină proprie;

........................................................................................................................................................................ .......................................................

(alte obligaţii specifice pentru aria naturală protejată şi/sau pentru solicitant şi/sau consimţite de ambele părţi)

3.2. Autoritatea responsabilă.........................................are obligaţia:

a) să controleze cel puţin o dată pe an sau ori de câte ori este nevoie, inclusiv prin deplasări în teren, modul de respectare a obligaţiilor asumate de custode conform prezentei convenţii, modul de implementare a obiectivelor planului de management, respectarea regulamentului ariei naturale protejate şi prevederilor actelor normative în vigoare;

b)  să susţină proiectele destinate bunei gestionări a ariei naturale protejate iniţiate de custode;

c)  să analizeze rapoartele întocmite de custode, modul în care se respectă condiţiile şi clauzele prezentei convenţii şi să propună măsuri în consecinţă;

d) să elibereze legitimaţii de custode prin care custodele este împuternicit să constate faptele ce constituie contravenţii în aria protejată încredinţată şi să aplice sancţiunile ce derivă din nerespectarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice;

........................................................................................................................................................................ .......................................................

(alte obligaţii specifice pentru aria naturală protejată şi/sau pentru solicitant şi/sau consimţite de ambele părţi)

3.3.  Drepturile părţilor

........................................................................................................................................................................ .......................................................

(denumirea persoanei fizice şi juridice căreia i s-a atribuit custodia ariei naturale protejate) are dreptul:

a) să asigure protecţia şi promovarea imaginii ariei naturale protejate prin înregistrarea unei mărci proprii a acesteia şi să urmărească respectarea regimului juridic, aplicabil mărcii;

b) să transmită drepturile cu privire la marcă, prin cesiune sau prin licenţă, oricând în cursul duratei de protecţie a mărcii;

c)  să stabilească şi să utilizeze uniforma şi însemnele specifice pentru custozi, în vederea promovării imaginii;

d) să reprezinte aria naturală protejată în cadrul întâlnirilor la nivel internaţional şi naţional;

e) să facă parte, în calitate de membru cu drepturi depline, din reţele sau organizaţii internaţionale şi naţionale de profil (de exemplu, Europarc, IUCN etc);

f)  să prezinte în mass-media întâlniri, conferinţe etc. aria naturală protejată, activitatea proprie şi orice eveniment ce se desfăşoară sau problemă apărută în aria naturală protejată;

g)  să solicite sprijinul autorităţii responsabile, inclusiv în vederea atragerii de fonduri pentru aria naturală protejată;

h) să realizeze şi să implementeze proiecte ce vizează conservarea ariei naturale protejate;

i) să contracteze sau să participe la contracte ce vizează conservarea ariei naturale protejate;

j) să stabilească tarife pentru completarea resurselor financiare necesare bunei administrări a ariei naturale protejate, potrivit planului de management şi regulamentului;

........................................................................................................................................................................ .......................................................

(alte drepturi specifice pentru aria naturală protejată şi/sau pentru solicitant şi/sau consimţite de ambele părţi)

ARTICOLUL 4

Durata convenţiei

4.1. Prezenta convenţie se derulează pe o perioadă de 5 ani.

4.2.  Prezenta convenţie poate fi prelungită pe o perioadă determinată, prin acordul de voinţă al părţilor.

ARTICOLUL 5

Modificarea convenţiei

Pe perioada de valabilitate, prevederile prezentei convenţii pot fi modificate, cu acordul părţilor, prin act adiţional, la iniţiativa uneia dintre părţile semnatare, numai în scopul asigurării unei protecţii sporite a ariei naturale protejate.

ARTICOLUL 6

Incetarea convenţiei

Prezenta convenţie încetează în următoarele situaţii:

a) la expirarea perioadei de valabilitate;

b) dacă persoana juridică se află în procedură de insolvenţă, faliment sau orice formă de reorganizare judiciară conform Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările ulterioare;

c) la decesul persoanei fizice;

d)   prin reziliere de drept, fără intervenţia instanţei de judecată, în cazul nerespectării obligaţiilor ce revin părţilor semnatare conform prevederilor prezentei convenţii sau al nerespectării prevederilor legislaţiei specifice în vigoare, dacă în termen de 60 de zile de la notificare nu a fost remediată situaţia;

e) în cazuri de forţă majoră care îl pun în imposibilitate pe custode să îşi mai exercite atribuţiile în condiţiile prevăzute iniţial în prezenta convenţie;

f) în cazul în care prin modificarea legislaţiei specifice se va impune o altă modalitate de atribuire;

g) dacă se constată că au fost furnizate informaţii false în cadrul documentaţiei depuse în vederea atribuirii custodiei;

h) în cazul în care custodele este iniţiator/partener/beneficiar al unui proiect ce contravine obiectivelor de conservare a ariei naturale protejate;

i) în cazul emiterii unui aviz favorabil pentru proiecte/planuri/programe/activităţi care contravin obiectivelor de conservare a ariei naturale protejate;

j) la constatarea oricăror prejudicii cauzate de custode în aria naturală protejată, de către personalul cu atribuţii de control conform prevederilor legislaţiei de mediu în vigoare;

k) prin acordul părţilor, consemnat în scris.

Incheiată astăzi, (data) ..............................., în 4 exemplare originale, câte două pentru fiecare parte.

Din partea autorităţii responsabile..................................................

Conducător ANAP,

...................................................................................................

(denumirea persoanei juridice solicitante, în cazul persoanelor juridice)

...................................................................................................

(funcţia şi numele reprezentantului legal/numele persoanei fizice)

ANEXA Nr. 2.2 la metodologie

LEGITIMAŢIE DE  CUSTODE

Nr.........din................

Domnul/Doamna........................, din partea custodelui......................., este împuternicit/împuternicită, în baza prevederilor art. 50 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, să constate faptele ce constituie contravenţii şi să aplice sancţiunile ce derivă din nerespectarea actului normativ sus-menţionat, pe teritoriul/teritoriile......................

........................................................................................................................................................................ .........................................................

(Se lasă un spaţiu suficient de mare pentru completarea denumirii ariei/ariilor naturale protejate atribuite.)

ce i-a/i-au fost atribuit/atribuite în custodie în baza convenţiei de custodie înregistrate sub nr......................................................... din data de...................................

Conducător ANAP,

........................................................

(semnătura şi ştampila)

Prezenta legitimaţie este valabilă însoţită de buletinul/cartea de identitate seria..........nr................., eliberat/eliberată de...................la data de..........................................., CNP........................................................

ANEXA Nr. 2.3 la metodologie

FIŞĂ DE  PUNCTAJ

Criterii

Punctajul acordat

Punctajul maxim

I. Capacitate tehnică

1. Deţinerea cu orice titlu de spaţii, clădiri, mobilier, birotică, alte echipamente etc. (se apreciază şi gradul de proximitate faţă de aria protejată)

15 p.

II. Capacitate ştiinţifică

1. Studii

2.  Experienţă profesională

3.  Experienţa în domeniul conservării biodiversităţii

20 p.

III. Capacitate financiară

1. Asigurarea resurselor financiare din surse proprii

2.  Propuneri de proiecte pentru atragerea de fonduri pentru aria naturală protejată

15 p.

IV. Planul de acţiune pentru exercitarea custodiei ariei naturale protejate

1.  Descrierea situaţiei actuale a ariei naturale protejate şi a eventualelor probleme identificate

2. Acţiunile care se propun pentru realizarea protecţiei efective (delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajări, patrulări, activităţi educaţionale, propuneri pentru mediatizare, implicare a comunităţii locale şi a altor persoane interesate etc.)

3.  Parteneri actuali şi potenţiali, consultanţi şi colaboratori de specialitate

4.  Formele de vizitare practicate şi măsurile preconizate pentru evitarea impactului negativ asupra ariei naturale protejate

5. Organizarea ştiinţifică a activităţii (modalitatea de inventariere şi monitorizare a florei, faunei şi habitatelor naturale, modul de realizare a cartării habitatelor şi distribuţiei speciilor, inclusiv a celor de interes comunitar)

6. Alte tipuri de activităţi sau măsuri propuse

50 p.

Total punctaj acordat

Punctaj maxim

100 p.

Punctajul minim este de 50 de puncte.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1533/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1533 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu