ORDIN Nr. 1529
din 18 iulie 2007
privind dezvoltarea
problematicii diversitatii in curriculumul national
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 670 din 1 octombrie 2007
Având în vedere Legea nr. 33/1995 privind ratificarea
Convenţiei-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale, încheiată la
Strasbourg la 1 februarie 1995,
având în vedere Directiva Consiliului 2000/43/CE cu
privire la implementarea principiului tratamentului egal între persoane,
indiferent de originea lor rasială sau etnică,
având în vedere Recomandarea
nr. 1.283/1996 a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei privind istoria şi
învăţarea istoriei,
în conformitate cu prevederile Constituţiei României,
republicată,
în baza prevederilor Legii învăţământului nr. 84/1995,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
cu modificările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite următorul ordin:
Art. 1. - In scopul formării elevilor pentru o
societate caracterizată prin diversitate culturală, politicile curriculare vor
promova valorificarea şi dezvoltarea, în cadrul curriculumului naţional, a
aspectelor referitoare la diversitatea culturală (etnică, lingvistică,
religioasă etc).
Art. 2. - (1) In documentele curriculare -
planuri-cadru, programe şcolare, manuale şcolare, auxiliare curriculare,
autorii vor include aspectele referitoare la diversitatea culturală (etnică,
lingvistică, religioasă etc), în funcţie de specificul domeniilor disciplinare.
(2) In programele şcolare vor
fi incluse, în funcţie de specificul domeniilor disciplinare, obiective-cadru,
obiective de referinţă, competenţe generale, competenţe specifice,
teme/conţinuturi ale învăţării, activităţi de învăţare, valori şi atitudini
referitoare la diversitatea culturală - etnică, lingvistică, religioasă etc.
(3) In învăţământul gimnazial şi în cel liceal, în
programa pentru disciplina Istorie va fi abordată problematica istoriei tuturor
minorităţilor din România.
Art. 3. - Direcţia generală management învăţământ
preuniversitar, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi
relaţia cu Parlamentul şi Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în
Invăţământul Preuniversitar vor contribui la elaborarea unor oferte centrale de
cursuri opţionale pentru gimnaziu şi pentru liceu, cum ar fi Istoria şi
tradiţiile minorităţilor din România, Educaţie interculturală etc.
Art. 4. - Instrumentele de evaluare a manualelor
şcolare şi a auxiliarelor curriculare vor prevedea criterii specifice pentru
evaluarea aspectelor referitoare la diversitate/alteritate.
Art. 5. - (1) Direcţiile de
specialitate ale ministerului, instituţiile subordonate acestuia, cu atribuţii
în implementarea curriculumului şi în formarea cadrelor didactice, vor elabora
materiale-suport cu rol de orientare a cadrelor didactice în aplicarea în
procesul didactic a problematicii diversităţii culturale prevăzute în
curriculumul naţional - obiective, competenţe, conţinuturi, activităţi de
învăţare, atitudini pozitive referitoare la diversitatea culturală (etnică,
lingvistică, religioasă etc.)
(2) Direcţiile de specialitate
ale ministerului, instituţiile subordonate acestuia, cu atribuţii în
implementarea curriculumului şi în formarea cadrelor didactice, şi casele
corpului didactic vor asigura introducerea, în cadrul cursurilor de abilitare
curriculară şi al altor cursuri de formare, a unor teme specifice referitoare
la diversitatea culturală (etnică, lingvistică, religioasă etc.)
(3) Direcţiile de specialitate
ale ministerului, instituţiile subordonate acestuia, cu atribuţii în
implementarea curriculumului şi în formarea cadrelor didactice, vor căuta
resursele şi partenerii necesari pentru a asigura formarea cadrelor didactice
în vederea promovării, cunoaşterii şi acceptării diversităţii/alterităţii.
Art. 6. - Direcţia generală management învăţământ
preuniversitar, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi
relaţia cu Parlamentul, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în
Invăţământul Preuniversitar, inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ
preuniversitar duc la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
p. Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Dumitru Miron,
secretar de stat