ORDIN Nr. 1516
din 15 decembrie 2008
privind publicarea
acceptarii Standardelor pentru proprietarii de nave cu privire la inspectia si
intretinerea capacelor gurilor de magazie de la vrachiere, adoptate de
Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia MSC. 169(79) a Comitetului
Securitatii Maritime din 9 decembrie 2004
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 877 din 24 decembrie 2008
Având în vedere prevederile art. 10 din Ordinul
ministrului transporturilor nr. 282/2007 privind acceptarea unor amendamente la
anexa la Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe
mare, amendată, şi la apendicele anexei la Protocolul din 1988 privind
Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare,
în temeiul prevederilor art. 12 lit. b) şi d) din
Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, ale art. 4 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile
interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
art. 2 pct. 18 şi art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007
privind organizarea si funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu
modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se publică Standardele pentru proprietarii de
nave cu privire la inspecţia şi întreţinerea capacelor gurilor de magazie de la
vrachiere, adoptate de Organizaţia Maritimă Internaţională prin Rezoluţia
MSC.169(79) a Comitetului Securităţii Maritime din 9
decembrie 2004, standarde intrate în vigoare pentru
România de la data de 1 iulie 2006, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -Autoritatea Navală Română, proprietarii şi
operatorii care deţin sau operează vrachiere care arborează pavilionul român vor lua măsurile necesare pentru
punerea în aplicare a prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
ANEXĂ
REZOLUŢIA MSC. 169(79)
(adoptată la 9 decembrie 2004)
STANDARDE
pentru proprietarii de nave cu privire la inspecţia
şi întreţinerea capacelor gurilor de magazie de la vrachiere
Comitetul Securităţii Maritime,
amintind art. 28(b) din
Convenţia privind crearea Organizaţiei Maritime
Internaţionale referitor la funcţiile comitetului,
amintind, de asemenea,
cap. XII din Convenţia SOLAS cu privire la măsurile suplimentare de siguranţă
pentru vrachiere, pe care Conferinţa SOLAS din 1997 le-a adoptat în scopul
îmbunătăţirii siguranţei navelor care transportă mărfuri solide în vrac,
amintind şi faptul că,
recunoscând necesitatea îmbunătăţirii pe viitor a siguranţei vrachierelor în
ceea ce priveşte proiectarea, construcţia, echiparea şi exploatarea lor, s-au examinat rezultatele diferitelor studii oficiale de
evaluare (FSA) cu privire la siguranţa
vrachierelor,
recunoscând că, pe baza
rezultatelor studiilor FSA mai sus menţionate, înlocuirea capacelor gurilor de
magazie la vrachierele existente nu ar fi costisitoare din punct de vedere
financiar şi că, în schimb, ar trebui acordată o atenţie mai mare mecanismelor
de fixare a capacelor gurilor de magazie şi eliberării sarcinilor orizontale,
în special cu privire la întreţinere şi frecvenţa inspectării,
recunoscând că, la cea
de-a şaptezeci şi şaptea sesiune a sa, la aprobarea MSC/Circ.1071 - Linii
directoare pentru inspecţia capacelor gurilor de magazie de la vrachiere şi
pentru inspecţia şi întreţinerea lor de către proprietarii de nave, a invitat
guvernele membre să asigure cunoaşterea, de către companiile, aşa cum s-au
definit în Codul ISM, care operează vrachiere ce arborează pavilionul lor, a
necesităţii implementării procedurilor de întreţinere şi inspectare normală
pentru mecanismele de închidere a capacelor gurilor de magazie de la
vrachierele existente pentru a asigura permanent funcţionarea corespunzătoare
şi eficienţa,
notând Rezoluţia MSC.
170(79) prin care s-au adoptat, printre altele, amendamente la regula XII/7
(Inspectarea şi întreţinerea vrachierelor) din Convenţia SOLAS, în care se face
referire la Standardele obligatorii pentru proprietarii de nave cu privire la
inspecţia şi întreţinerea capacelor gurilor de magazie de la vrachiere,
luând in considerare
recomandarea făcută de Subcomitetul pentru proiectarea şi echiparea navei la
cea de-a patruzeci şi şaptea sesiune a sa,
1. adoptă, în scopul aplicării regulii XII/7 din Convenţia SOLAS, Standardele
pentru proprietarii de nave cu privire la inspecţia şi întreţinerea capacelor
gurilor de magazie de la vrachiere, prevăzute în anexa la prezenta rezoluţie;
2. invită guvernele contractante la Convenţia SOLAS să noteze că Standardele
conţinute în anexă vor avea efect la 1 iulie 2006, după intrarea în vigoare a
cap. XII revizuit din Convenţia SOLAS;
3. solicită secretarului general să transmită tuturor guvernelor contractante la
Convenţia SOLAS copii certificate ale prezentei rezoluţii şi ale textului
Standardelor conţinute în anexă;
4. solicită în plus secretarului general să transmită copii certificate ale
acestei rezoluţii şi ale textului Standardelor conţinute în anexă tuturor
membrilor Organizaţiei care nu sunt guverne contractante la Convenţia SOLAS.
ANEXĂ la Rezoluţia MSC. 169(79)
STANDARDE
pentru proprietarii de nave cu privire la inspecţia şi întreţinerea capacelor gurilor de magazie de la vrachiere
1. Aplicare
Aceste standarde definesc cerinţele pentru proprietarii
de nave cu privire la inspecţia şi întreţinerea capacelor gurilor de magazie de
la vrachiere.
2. Intreţinerea capacelor
gurilor de magazie şi a sistemelor de deschidere, închidere, fixare şi etansare
a ramelor gurii de magazie
2.1. Absenţa etanşeităţii poate fi atribuită:
1. uzurii normale a sistemului capacelor gurii de
magazie: deformării ramei sau a capacului gurii de magazie
din cauza impactului; uzurii cauzate de frecarea
garniturii, dacă este prevăzută; uzurii şi ruperii dispozitivului de prindere;
sau
2. întreţinerii tehnice necorespunzătoare: coroziunii
tablelor şi elementelor de rigidizare datorită străpungerii acoperirilor de
protecţie; ungerii insuficiente a elementelor mobile; clemelor, garniturilor de
îmbinare şi garniturilor de cauciuc care necesită înlocuirea sau efectuarea
înlocuirii cu piese care nu corespund specificaţiei.
2.2. Nefixarea capacelor gurilor de magazie poate fi în mod special atribuită avarierii sau uzurii
dispozitivelor de fixare, a incorectei
reglări şi a incorectei pretensionării şi utilizări a dispozitivelor de
prindere.
2.3. Proprietarii de nave şi operatorii trebuie deci
să stabilească un program de întreţinere. Această întreţinere trebuie să aibă
în vedere:
1. protecţia suprafeţelor expuse ale tablelor şi
elementelor de rigidizare de la capacele şi ramele gurilor de magazie pentru a
nu se distruge întreaga rezistenţă a construcţiei;
2. protecţia suprafeţelor sistemului de glisare al
capacelor, a tiranţilor de compresiune şi a altor elemente metalice care se
bazează pe etanşare ermetică sau garnituri de fricţiune, luând în considerare
faptul că suprafaţa netedă şi profilul corespunzător sunt importante pentru
reducerea intensităţii uzurii acestor componente;
3. întreţinerea tehnică a sistemelor de deschidere,
închidere, fixare sau ghidare prevăzute cu dispozitive de acţionare hidraulică
sau mecanică, în conformitate cu recomandările producătorului;
4. menţinerea clemelor manuale în stare de funcţionare
prin înlocuirea lor, atunci când se constată o importantă uzură sau o pierdere
a capacităţii lor de reglare;
5. înlocuirea etanşărilor şi a altor elemente de uzură
în conformitate cu recomandările producătorului, luând în considerare faptul că
la bord trebuie să existe sau să fie procurate aceste piese de rezervă din
specificaţia corespunzătoare, precum şi faptul că aceste garnituri sunt
destinate unui anumit grad de compresie, duritate, rezistenţă chimică şi
rezistenţă la uzură; şi
6. menţinerea în stare de funcţionare a tuturor
drenajelor capacelor de magazie şi a valvulelor lor de reţinere, dacă sunt
prevăzute, luând în considerare faptul că orice drenaj prevăzut la partea
interioară a garniturii va avea valvule de reţinere pentru prevenirea
pătrunderii apei în magazii în cazul inundării punţii de către valuri.
2.4. Egalizarea distribuirii sarcinilor pe construcţia
de fixare trebuie efectuată după înlocuirea componentelor cum sunt garniturile,
şaibele de cauciuc, clemele periferice şi transversale.
2.5. Proprietarii şi operatorii navelor trebuie să
aibă un plan de întreţinere tehnică şi o evidenţă a efectuării întreţinerii
tehnice şi a înlocuirii componentelor pentru facilitarea planificării
întreţinerii tehnice şi a inspecţiilor statutare de către Administraţie.
Planurile de întreţinere tehnică a ramelor gurilor de magazie trebuie să facă
parte din sistemul de management al siguranţei navei, aşa cum se prevede în
codul ISM.
2.6. Dacă mărfurile transportate necesită diferite
materiale pentru garnituri, atunci la bordul navei trebuie să existe materiale
procurate pentru etanşare, conform specificaţiilor corespunzătoare, suplimentar
faţă de alte piese de rezervă.
2.7. La fiecare operaţie efectuată cu capacul gurii
de magazie, capacul şi, în special, suprafeţele de sprijin şi canalele de
drenare trebuie să fie libere de obstacole şi cât mai curate posibil.
2.8. Se atrage atenţia asupra pericolelor de cădere
peste bord a capacelor nefixate de la gurile de magazie. Fixarea tuturor
capacelor trebuie să se efectueze întotdeauna înaintea ieşirii în mare. In
timpul voiajelor, în special în timpul voiajelor cu încărcătură la bord,
trebuie să se verifice dispozitivele de fixare a capacelor, precum şi
etanşeitatea dispozitivelor de etanşare şi fixare, în special în perioadele
dinaintea situaţiilor cu condiţii meteorologice nefavorabile, precum şi după
aceste perioade. Capacele gurii de magazie pot fi deschise în timpul voiajului
dacă este necesar, numai în condiţii favorabile meteorologice şi de stare a
mării; de asemenea, trebuie să se ia în considerare buletinele meteorologice
pentru o perioadă scurtă de timp.
2.9. La planificarea încărcăturii de containere sau a
altor mărfuri pe capacele gurii de magazie, operatorii trebuie să consulte
Manualul de asigurare a mărfii şi să confirme faptul că acestea sunt proiectate şi aprobate
pentru aceste sarcini. Legăturile de amarare nu trebuie să fie fixate de capace
sau gurile de magazie, în afară de cazul în care acestea sunt calculate pentru
a rezista forţelor care acţionează asupra lor.
3. Inspecţia capacelor
gurilor de magazie, precum şi a sistemelor de deschidere, închidere, fixare şi
etanşare a magaziilor
3.1. Inspecţia obligatorie a capacelor gurilor de
magazie şi a ramelor acestora sunt efectuate de către Administraţie ca parte
din inspecţiile anuale prevăzute de art. 14 din Convenţia internaţională din
1966 asupra liniilor de încărcare, aşa cum a fost modificată prin Protocolul
din 1988 referitor la aceasta şi în conformitate cu cerinţele Inspecţiilor
intensificate prevăzute în rezoluţia A.744(18), aşa cum a fost amendată.
Totuşi, exploatarea continuă în siguranţă depinde de armatorul sau operatorul
care instituie un program regulat de inspecţii pentru a confirma starea în care
se află capacele gurilor de magazie în perioada de timp dintre inspecţii.
3.2. Trebuie să fie stabilite programe pentru a
efectua verificările în timpul voiajului, precum şi atunci când capacele
gurilor de magazie sunt deschise.
3.3. Verificările efectuate în timpul voiajului
trebuie să cuprindă o examinare externă a capacelor gurilor de magazie închise
şi a dispozitivelor de fixare în perioadele dinaintea situaţiilor cu condiţii
meteorologice nefavorabile, precum şi după aceste perioade, dar în orice caz
cel puţin o dată pe săptămână, dacă condiţiile meteorologice permit acest
lucru. O atenţie deosebită trebuie acordată stării capacelor gurilor de magazie
care se află în prova pe o distanţă de 25% din lungimea navei, unde apar cele
mai mari sarcini sub acţiunea mării.
3.4. Următoarele elemente, dacă sunt prevăzute,
trebuie să se verifice pentru fiecare capac al gurii de magazie, atunci când
acesta este deschis, sau atunci când sunt accesibile în alt fel în timpul
fiecărui ciclu de voiaj, dar nu este nevoie ca să fie inspectate mai des de o
dată pe lună:
1. panourile capacelor gurilor de magazie, inclusiv
tablele laterale, şi prinderile elementelor de rigidizare ale capacelor în
poziţia deschis în scopul descoperirii coroziunii, fisurilor sau deformării;
2. dispozitivele de etanşare de la garniturile periferice
şi transversale (starea şi deformarea permanentă a garniturilor de etanşare,
garniturilor flexibile de la navele mixte de transport, marginilor garniturilor
de etanşare, tiranţilor de compresiune, canalelor de drenare şi valvulelor de
reţinere);
3. dispozitivele de fixare, tiranţii de fixare şi
sistemele de prindere cu cleme (uzură, reglare şi starea componentelor din
cauciuc);
4. dispozitivele pentru fixarea capacelor în poziţie închisă (deformare şi fixare);
5. palanurile cu lanţ sau cablu metalic;
6. dispozitivele de ghidare;
7. şinele de ghidare şi rolele de sprijin;
8. stopele;
9. cablurile, lanţurile, dispozitivele de întindere şi
barbotinele;
10. sistemele hidraulice,
dispozitivele de siguranţă electrică şi dispozitivele de blocare; şi
11. balamalele de capăt şi dintre panouri, bolţurileşi
suporţii, dacă sunt prevăzuţi.
Ca parte din această inspecţie, ramele gurii de magazie
şi tablele, elementele de rigidizare şi bracheţii lor trebuie să se examineze
bucată cu bucată, în scopul descoperirii coroziunii, fisurilor şi
deformaţiilor, în special la partea superioară şi la colţurile acestora,
împreună cu tablele punţii adiacente şi bracheţii.