ORDIN Nr. 150
din 27 ianuarie 2011
pentru aprobarea
Metodologiei de evaluare, de selectare si de finantare a proiectelor din cadrul
Programului de interes national în domeniul protectiei si promovarii
drepturilor persoanelor cu handicap „Dezvoltarea serviciilor sociale pentru
persoane adulte cu handicap prin înfiintarea de servicii sociale alternative de
tip rezidential pentru persoanele adulte cu handicap"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 153 din 2 martie 2011
Având în vedere:
- prevederile art. 96 din Legea
nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu
handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- prevederile art. 3 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 1.073/2010 privind aprobarea programului de interes naţional în domeniul
protecţiei şi promovării drepturilor persoanelor cu handicap „Dezvoltarea
serviciilor sociale pentru persoane adulte cu handicap prin înfiinţarea de
servicii sociale alternative de tip rezidenţial pentru persoanele adulte cu
handicap",
în baza art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de evaluare, de
selectare şi de finanţare a proiectelor din cadrul Programului de interes naţional
în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor persoanelor cu handicap
„Dezvoltarea serviciilor sociale pentru persoane adulte cu handicap prin
înfiinţarea de servicii sociale alternative de tip rezidenţial pentru persoanele adulte cu handicap",
cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, prin Direcţia generală protecţia persoanelor cu handicap, va duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Ioan Nelu Botiş
ANEXĂ
METODOLOGIE
de evaluare, de selectare şi de finanţare a
proiectelor din cadrul Programului de interes naţional în domeniul protecţiei persoanelor
cu handicap „Dezvoltarea serviciilor sociale pentru persoane adulte cu handicap prin înfiinţarea de servicii
sociale alternative de tip rezidenţial pentru persoanele adulte cu
handicap"
Art. 1. - Programul de interes naţional în domeniul
protecţiei persoanelor cu handicap „Dezvoltarea serviciilor sociale pentru
persoane adulte cu handicap prin înfiinţarea de servicii sociale alternative de
tip rezidenţial pentru persoanele adulte cu handicap", aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.073/2010, finanţat de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, are ca obiectiv
general continuarea reformei instituţionale a sistemului de protecţie a
persoanelor cu handicap prin implementarea Strategiei naţionale pentru
protecţia, integrarea şi incluziunea socială a persoanelor cu handicap în
perioada 2006-2013, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.175/2005.
Art. 2. -In cadrul programului de interes naţional
prevăzut la art. 1, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, denumit
în continuare autoritate finanţatoare, finanţează proiecte destinate
înfiinţării de servicii sociale specializate de tip rezidenţial pentru
persoanele adulte cu handicap neinstituţionalizate, aflate în evidenţa direcţiilor
generale de asistenţă socială şi protecţia copilului ca solicitanţi ai
serviciilor sociale de tip rezidenţial, cum ar fi: centre de pregătire pentru o
viaţă independentă, centre de recuperare şi reabilitare, centre de integrare
prin terapie ocupaţională, locuinţe protejate, conform obiectivului specific
„Dezvoltarea serviciilor sociale specializate de tip rezidenţial pentru
persoanele adulte cu handicap în unităţi administrativ-teritoriale în care nu
există acest tip de servicii sociale".
Art. 3. - (1) Pot primi fonduri necesare finanţării
proiectelor din cadrul programului de interes naţional în domeniul protecţiei
persoanelor cu handicap serviciile publice de asistenţă socială din subordinea
consiliilor judeţene şi a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului
Bucureşti, respectiv direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia
copilului judeţene/locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, denumite în
continuare solicitanţi.
(2) Proiectele pot fi realizate în nume propriu sau în
parteneriat cu alţi furnizori de servicii sociale publici sau privaţi,
acreditaţi în condiţiile legii.
Art. 4. - (1) Finanţarea nerambursabilă a proiectelor
din cadrul programului de interes naţional se face exclusiv pe baza selecţiei publice de proiecte, organizată
de către autoritatea finanţatoare.
(2) Etapele procedurii de selecţie sunt:
a) publicarea anunţului de participare;
b) publicarea pe site-ul
propriu de către autoritatea finanţatoare a documentaţiei pentru elaborarea şi
prezentarea propunerii de proiect a programului de interes naţional;
c) depunerea propunerilor de
proiecte la registratura autorităţii finanţatoare;
d) verificarea conformităţii
administrative, a eligibilităţii şi a îndeplinirii criteriilor referitoare la
capacitatea tehnică şi financiară;
e) evaluarea propunerilor de proiecte din punctul de
vedere al ofertei tehnice şi financiare;
f) efectuarea vizitelor de precontractare;
g) comunicarea rezultatelor;
h) încheierea contractelor de finanţare nerambursabilă;
i) publicarea anunţului de atribuire a contractului sau
contractelor de finanţare nerambursabilă.
Art. 5. - (1) Autoritatea finanţatoare publică anunţul
de participare la selecţia publică de proiecte în Monitorul Oficial al
României, Partea a VI-a, într-un cotidian central şi pe site-ul propriu www.anph.ro. In anunţul de participare este
menţionată data-limită pentru depunerea propunerilor de
proiecte.
(2) Data-limită pentru
depunerea propunerilor de proiecte este la 30 de zile calendaristice de la data
publicării anunţului de participare.
(3) Din motive temeinice, autoritatea finanţatoare are
dreptul de a reduce numărul de zile prevăzut la alin. (2), dar nu la mai puţin
de 15 zile, cu motivaţia corespunzătoare cuprinsă în anunţul de participare.
Art. 6. - (1) Numărul de solicitanţi la sesiunea de
selecţie publică de proiecte din cadrul programului de interes naţional nu este
limitat.
(2) Autoritatea finanţatoare va repeta procedura de
selecţie de proiecte în cazul în care există un singur participant.
(3) In cazul în care, în urma repetării procedurii,
numai un participant a depus propunerea de proiect, autoritatea finanţatoare
are dreptul de a atribui contractul de finanţare nerambursabilă acestuia, în
condiţiile legii.
Art. 7. - Ghidul solicitantului programului de interes
naţional este aprobat prin ordin al conducătorului autorităţii finanţatoare şi
cuprinde în principal următoarele informaţii:
a) informaţii generale privind autoritatea
finanţatoare;
b) cerinţele minime de
calificare solicitate de autoritatea finanţatoare şi documentele care urmează
să fie prezentate de solicitant pentru îndeplinirea cerinţelor respective;
c) termenii de referinţă;
d) instrucţiuni privind datele-limită care trebuie
respectate şi formalităţile care trebuie îndeplinite;
e) instrucţiuni privind modul de elaborare şi de
prezentare a propunerii tehnice şi financiare;
f) informaţii privind
criteriile aplicate pentru atribuirea contractului de finanţare nerambursabilă;
g) modelul contractului de finanţare nerambursabilă.
Art. 8. - Autoritatea finanţatoare are dreptul, prin
corrigendum, să completeze Ghidul solicitantului programului de interes
naţional şi este obligată să comunice prin postarea pe site-ul propriu orice
astfel de completare, ultima putând fi postată cu maximum 8 zile calendaristice
înainte de data-limită pentru depunerea propunerilor de proiecte.
Art. 9. - Propunerea de proiect
din cadrul programului de interes naţional se depune la sediul Direcţiei
generale protecţia persoanelor cu handicap din cadrul autorităţii finanţatoare,
situat în Calea Victoriei nr. 194, sectorul 1, municipiul Bucureşti până la
data-limită prevăzută în anunţul de participare, cu respectarea cerinţelor din
documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea propunerii de proiect a
programului de interes naţional.
Art. 10. - (1) Componenţa nominală a comisiei de
evaluare a propunerilor de proiect din cadrul programului de interes naţional,
denumită în continuare comisie, se stabileşte prin ordin al conducătorului autorităţii
finanţatoare.
(2) Propunerile de proiect depuse sunt selectate de
comisie în termen de 20 de zile calendaristice de la data deschiderii
propunerilor de proiect.
(3) In cazuri temeinic motivate, autoritatea
finanţatoare poate prelungi perioada de evaluare cu cel mult 20 de zile.
(4) In cadrul procesului de
selectare, comisia poate solicita clarificări de la solicitanţi.
(5) Departajarea propunerilor
de proiecte se realizează pe baza punctajului obţinut conform criteriilor
aplicate pentru atribuirea contractului de finanţare nerambursabilă, cuprinse
în Ghidul solicitantului programului de interes naţional.
(6) Comisia întocmeşte şi
înaintează conducătorului autorităţii finanţatoare, spre aprobare, raportul în
vederea atribuirii contractelor de finanţare nerambursabilă, precum şi
cuantumul finanţării ce urmează a fi acordat pentru fiecare proiect, în limita
fondurilor publice alocate în acest sens.
(7) Rezultatul selecţiei se
comunică în scris solicitanţilor, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la
data aprobării raportului comisiei şi publicării acestuia pe site-ul propriu,
cu precizarea motivelor respingerii.
(8) Depunerea contestaţiilor
privind rezultatele selecţiei se poate face în cel mult 7 zile calendaristice
de la data publicării raportului, urmând ca autoritatea finanţatoare să le
soluţioneze în cel mult 5 zile lucrătoare de la data-limită de depunere a
contestaţiilor.
(9) Soluţionarea contestaţiilor se realizează de o
comisie de contestaţii, a cărei componenţă nominală este aprobată prin ordin al
conducătorului autorităţii finanţatoare.
(10) Pentru fondurile necontractate, autoritatea
finanţatoare poate iniţia o nouă selecţie publică de proiecte.
Art. 11. - (1) Contractele de finanţare nerambursabilă
se încheie între autoritatea finanţatoare, în calitate de finanţator, şi
solicitant, în calitate de beneficiar, şi se semnează în termen de cel puţin 15
zile calendaristice de la comunicarea privind selecţia propunerilor de
proiecte.
(2) Modelul-cadru de contract
de finanţare nerambursabilă se constituie anexă la Ghidul solicitantului
programului de interes naţional.
(3) Contribuţia minimă a
beneficiarului la realizarea proiectului este de minimum 10%, în bani, din
valoarea finanţării nerambursabile solicitate de la autoritatea finanţatoare.
(4) Existenţa unor surse de
finanţare, altele decât cele ale autorităţii finanţatoare şi ale
solicitantului, îl obligă pe solicitant la menţionarea explicită a acestora, a
destinaţiei fondurilor şi a cuantumului resurselor atrase.
(5) Pentru aceeaşi activitate, un solicitant nu poate
contracta decât o singură finanţare nerambursabilă de la autoritatea
finanţatoare în decursul unui an fiscal.
Art. 12. - (1) Autoritatea finanţatoare are obligaţia
de a transmite spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a,
un anunţ de atribuire a contractului sau a contractelor de finanţare
nerambursabilă, nu mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data
încheierii selecţiei publice.
(2) Finanţarea nerambursabilă
se efectuează în raport cu realizarea activităţilor proiectului şi
cheltuielilor aferente. Virarea sumelor prevăzute în contractul de finanţare
nerambursabilă se va face, la cererea beneficiarilor, pe măsură ce aceştia
înaintează rapoartele cu privire la activităţile desfăşurate, prevăzute în
Ghidul solicitantului programului de interes naţional, însoţite de documentele
justificative.
(3) Atunci când, pentru îndeplinirea obligaţiilor
contractuale, beneficiarul achiziţionează, din fonduri publice nerambursabile,
produse, lucrări sau servicii, procedura de achiziţie este cea prevăzută în
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor
de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a
contractelor de concesiune de servicii, aprobată prin Legea nr. 337/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
(4) Plata finală de 10% se acordă după îndeplinirea de
către beneficiarul finanţării a obiectivelor prevăzute în proiect, prezentarea
şi validarea raportului final de activitate, prezentarea şi validarea
raportului financiar final, prezentarea dovezii folosirii contribuţiei angajate
prin contractul de finanţare nerambursabilă şi finalizarea de către autoritatea
finanţatoare a etapelor de monitorizare.
Art. 13. - (1) Monitorizarea implementării proiectelor
şi verificarea rapoartelor financiare referitoare la fondurile alocate pentru
fiecare proiect din cadrul Programului de interes naţional în domeniul
protecţiei şi promovării drepturilor persoanelor cu handicap „Dezvoltarea
serviciilor sociale pentru persoane adulte cu handicap prin înfiinţarea de servicii
sociale alternative de tip rezidenţial pentru persoanele adulte cu
handicap" se asigură de către autoritatea finanţatoare, în conformitate cu
metodologia de monitorizare aprobată prin ordin al conducătorului autorităţii
finanţatoare.
(2) Metodologia de monitorizare include atribuţiile
responsabililor cu monitorizarea proiectelor finanţate prin programele de
interes naţional şi circuitul documentelor în activitatea de monitorizare,
precum şi procedura de decontare a cheltuielilor eligibile.
Art. 14. - (1) Finanţarea acordată pentru derularea
proiectelor din cadrul programelor de interes naţional se suspendă sau se
sistează, după caz, în situaţia în care autoritatea finanţatoare constată că
fondurile alocate nu au fost utilizate conform clauzelor prevăzute în
contractele de finanţare încheiate.
(2) Autoritatea finanţatoare poate cere, în condiţiile
în care clauzele contractuale nu au fost respectate de către beneficiar,
restituirea, parţială sau integrală, a finanţării.
(3) Pe baza documentelor
justificative, autoritatea finanţatoare va deconta sumele cheltuite de
beneficiar pentru implementarea proiectului, cu respectarea legislaţiei în
vigoare în domeniul bugetar.