ORDIN Nr. 146
din 9 iunie 2006
pentru punerea in aplicare a
Regulamentului privind ajutorul de stat sub forma compensarilor acordate
anumitor intreprinderi carora le-a fost incredintata prestarea unor servicii de
interes economic general
ACT EMIS DE:
CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 549 din 26 iunie 2006
In baza Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor
Plenului Consiliului Concurenţei şi a prevederilor art. 30 alin. (1) şi (2) din
Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, republicată,
având în vedere avizul favorabil al Consiliului
Legislativ,
preşedintele Consiliului Concurenţei emite următorul ordin:
Art. 1. - In urma adoptării în plenul Consiliului
Concurenţei, se pune în aplicare Regulamentul privind ajutorul de stat sub
forma compensărilor acordate anumitor întreprinderi cărora Ie-a fost
încredinţată prestarea unor servicii de interes economic general, prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Compartimentele de specialitate din cadrul
Consiliului Concurenţei vor urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin şi regulamentul menţionat la
art. 1 vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Preşedintele Consiliului Concurenţei,
Constantin Ciutacu
ANEXA
REGULAMENT
privind ajutorul de stat sub forma compensărilor acordate anumitor întreprinderi cărora Ie-a
fost încredinţată prestarea unor servicii de
interes economic general
In temeiul art. 27 alin. (1) din Legea concurenţei nr.
21/1996, republicată, şi al art. 30 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat, republicată,
Consiliul Concurenţei adoptă
prezentul regulament.
Introducere
Elaborarea unui cadru juridic care reglementează
materia ajutorului de stat reprezintă continuarea armonizării legislaţiei
româneşti cu legislaţia europeană, parte a procesului de aderare a României la
Uniunea Europeană.
Scopul notificării şi autorizării ajutoarelor de stat
acordate de autorităţile publice sau de organismele care administrează surse
ale statului este de a urmări măsura în care un ajutor de stat este compatibil
cu un mediu concurenţial normal, într-o economie de piaţă în care preţurile produselor
şi tarifele serviciilor sunt reglate de cerere şi ofertă.
Orice intenţie de a acorda un nou ajutor de stat sau de
a modifica un ajutor existent trebuie să fie notificată Consiliului
Concurenţei. Fără autorizarea Consiliului Concurenţei nu poate fi acordat
niciun ajutor de stat. Fără a se aduce atingere prevederilor art. 2 din Legea
nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, republicată, şi recunoscând importanţa
pe care o au serviciile de interes economic general în cadrul valorilor
împărtăşite de Uniunea Europeană, precum şi în vederea promovării rolului
acestora în cadrul coeziunii sociale şi teritoriale, aceste servicii de interes
economic general trebuie să opereze având la bază respectarea principiilor şi
condiţiilor pentru care au fost înfiinţate.
Pentru anumite servicii de interes economic general, în
scopul operării în condiţiile pentru care au fost înfiinţate, este necesar
suportul financiar din partea statului în vederea acoperirii parţiale sau
totale a costurilor rezultate din îndeplinirea obligaţiilor de serviciu public.
Este lipsit de importanţă dacă aceste servicii de
interes economic general sunt operate de o întreprindere publică sau privată.
Consiliul Concurenţei poate autoriza ajutorul de stat
sub forma compensărilor, ca fiind compatibil cu prevederile Legii nr. 143/1999,
republicată, dacă furnizorul şi iniţiatorul ajutorului de stat demonstrează:
necesitatea acordării acestuia pentru operarea serviciului de interes economic
general, îndeplinirea condiţiilor din prezentul regulament şi faptul că prin
acordarea sa nu este afectat în mod nejustificat comerţul dintre România şi
statele membre ale Uniunii Europene.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1
Domeniul de aplicare
Art. 1. - (1) Prezentul regulament se aplică ajutorului
de stat sub forma compensărilor acordate întreprinderilor cărora Ie-a fost
încredinţată prestarea unor servicii de interes economic general, în sensul
prevederilor art. 11 din Legea nr. 143/1999, republicată, în măsura în care
aplicarea regulamentului nu obstrucţionează performanţa, în drept sau în fapt,
a îndeplinirii obligaţiilor care le-au fost încredinţate acestor întreprinderi.
(2) Prezentul regulament se
aplică întreprinderilor care desfăşoară servicii de interes economic general şi
care se încadrează în una dintre următoarele categorii:
a) compensarea pentru serviciul de interes economic
general, acordată agenţilor economici care îndeplinesc cumulativ următoarele
două condiţii:
- au valoarea medie a cifrei de afaceri anuale,
aferentă celor două exerciţii financiare anterioare anului în care a fost
încredinţată prestarea serviciului de interes economic general, mai mică decât
echivalentul în lei a 100 milioane euro; cifra de afaceri anuală avută în
vedere este cea dinainte de plata obligaţiilor către stat şi trebuie să fie
raportată la toate activităţile desfăşurate de agentul economic căruia i-a fost
încredinţată obligaţia prestării serviciului de interes economic general; în
cazul societăţilor bancare, instituţiilor de credit sau financiare şi
societăţilor financiare, pragul valorii medii a cifrei de afaceri anuale va fi
înlocuit de pragul valorii medii a bilanţului anual consolidat, aferent celor
două exerciţii financiare anterioare anului în care a fost încredinţată
prestarea serviciului de interes economic general; această valoare medie va fi
mai mică decât echivalentul în lei a 800 milioane euro; şi
- valoarea medie a compensării anuale, aferentă unei
perioade de 5 ani sau perioadei calculate de la data încredinţării serviciului
de interes public general, este mai mică decât echivalentul în lei a 30
milioane euro;
b) compensarea pentru serviciul de interes economic
general, acordată spitalelor şi agenţilor economici care au în administrare
adăposturi sociale;
c) compensarea pentru serviciul de interes economic
general, acordată aeroporturilor şi porturilor la care traficul mediu anual
pentru perioada celor 2 ani anteriori încredinţării obligaţiei de prestare a
serviciului de interes economic general nu depăşeşte 1.000.000 de pasageri, în
cazul aeroporturilor, şi 300.000 de pasageri, în cazul porturilor.
(3) In scopul determinării pragurilor menţionate la
alin. (2) lit. a), echivalentul în lei se calculează la cursul de schimb mediu
anual, comunicat de Banca Naţională a României, valabil pentru fiecare exerciţiu
financiar relevant.
(4) Prevederile prezentului regulament se aplică fără
a contraveni legislaţiei în vigoare în domeniul achiziţiilor publice şi
concurenţei.
SECŢIUNEA a 2-a
Exceptări
Art. 2. - Prevederile prezentului regulament nu se
aplică ajutoarelor de stat pentru agricultură, piscicultura, radiodifuziune şi
transporturi terestre, inclusiv cele realizate pe căile navigabile interne.
SECŢIUNEA a 3-a
Prestarea serviciului de interes economic general
Art. 3. - (1) In vederea aplicării prevederilor
prezentului regulament, obligaţiile ce rezultă din îndeplinirea serviciului de
interes economic general trebuie să fie prevăzute într-un act normativ sau administrativ.
(2) Aceste acte normative sau administrative trebuie să
conţină în mod explicit următoarele elemente:
a) natura şi întinderea obligaţiilor prestării
serviciului public;
b) întreprinderea şi teritoriul implicat;
c) natura drepturilor
speciale sau exclusive acordate întreprinderii în cauză;
d) parametrii pentru calcularea, controlul şi
revizuirea oricărei compensări;
e) modalităţile de evitare şi recuperare a
supracompensărilor.
SECŢIUNEA a 4-a
Condiţiile în care compensarea serviciilor de interes economic general nu constituie ajutor
de stat
Art. 4. - Compensările acordate pentru îndeplinirea
serviciilor de interes economic general nu constituie ajutor de stat, potrivit
dispoziţiilor art. 2 din Legea nr. 143/1999, republicată, dacă sunt îndeplinite
cumulativ următoarele condiţii:
a) prestarea serviciului de interes economic general
să fie încredinţată beneficiarului sprijinului financiar printr-un act normativ
sau administrativ, de către stat, prin acesta înţelegându-se: autorităţile
centrale, locale sau regionale. Obligaţiile pe care întreprinderea beneficiară
de sprijin financiar trebuie să le îndeplinească în vederea prestării
serviciului de interes economic general trebuie să fie clar definite prin acte
normative sau administrative;
b) parametrii pe baza cărora compensarea este
calculată trebuie să fie stabiliţi ex-ante, într-o manieră obiectivă şi transparentă, în vederea evitării
conferirii unui avantaj economic beneficiarului. Sprijinul financiar acordat în
vederea compensării pierderilor înregistrate de întreprindere, fără stabilirea
parametrilor ex-ante, dovedindu-se
ulterior că operarea anumitor servicii legate de îndeplinirea obligaţiilor
serviciului de interes economic general nu a fost viabilă economic, constituie ajutor de stat;
c) compensarea nu trebuie să depăşească suma necesară
acoperirii totale sau parţiale a costurilor înregistrate de întreprindere,
luându-se în considerare veniturile relevante, precum şi un profit rezonabil;
d) în cazul în care întreprinderea
însărcinată cu prestarea serviciului de interes economic general nu a fost
aleasă printr-o licitaţie publică deschisă, care ar fi permis selectarea unui
ofertant capabil să îndeplinească acest serviciu public la cele mai mici
costuri, nivelul compensaţiei trebuie să fie determinat avându-se la bază o
analiză comparativă a costurilor unei întreprinderi bine manageriate,
profitabile şi care să îndeplinească toate condiţiile impuse de îndeplinirea
serviciului public respectiv şi luându-se în considerare atât veniturile
relevante, cât şi un profit rezonabil ca urmare a îndeplinirii obligaţiilor
serviciului de interes economic general.
SECŢIUNEA a 5-a
Ajutorul de stat compatibil
Art. 5. - (1) In cazul în care nu sunt îndeplinite
cumulativ condiţiile prevăzute la art. 4, compensările acordate în vederea
prestării serviciului de interes economic general pot constitui ajutor de stat
compatibil cu mediul concurenţial normal, fiind supus obligaţiei notificării
Consiliului Concurenţei, cu demonstrarea următoarelor aspecte:
a) ajutorul de stat este necesar în vederea operării
serviciului de interes economic general;
b) ajutorul de stat nu afectează în mod nejustificat
comerţul dintre România şi statele membre ale Uniunii Europene.
(2) Elementele prevăzute la art. 3 alin. (2) trebuie
respectate, iar cuantumul compensării trebuie să fie calculat potrivit
dispoziţiilor art. 6.
SECŢIUNEA a 6-a
Cuantumul compensării
PARAGRAFUL 1
Calculul compensării
Art. 6. - (1) Cuantumul compensării nu trebuie să
depăşească suma necesară acoperirii totale sau parţiale a costurilor
înregistrate cu prestarea obligaţiilor serviciului de interes economic general,
luându-se în considerare atât veniturile relevante, cât şi un profit rezonabil
pentru îndeplinirea obligaţiilor serviciului.
(2) Cuantumul compensării include toate avantajele
acordate de stat din resurse ale statului, ale unităţilor
administrativ-teritoriale sau ale altor organisme care administrează surse ale
statului ori ale colectivităţilor locale.
(3) Parametrii calculului şi
acordării compensării trebuie să fie transparenţi. Totodată aceştia trebuie să
fie identici pentru toate întreprinderile care îndeplinesc aceleaşi obligaţii
de serviciu.
PARAGRAFUL 2
Costurile necesare pentru îndeplinirea serviciului de
interes economic general
Art. 7. - (1) Costurile avute în vedere includ toate
costurile care sunt asociate cu prestarea serviciului de interes economic
general.
(2) Costurile alocate pentru îndeplinirea serviciului
de interes economic general trebuie să acopere toate
costurile variabile implicate în prestarea serviciului de interes economic
general, o contribuţie adecvată la costurile fixe şi un profit rezonabil.
(3) Costurile asociate cu orice altă activitate care
nu este legată de îndeplinirea serviciului de interes economic general trebuie
să acopere toate costurile variabile, o contribuţie adecvată la costurile fixe
comune şi un profit rezonabil. Aceste costuri nu pot fi
atribuite îndeplinirii serviciului de interes economic general, iar calculul
lor trebuie să se bazeze pe principiile generale de
contabilitate, precum şi pe următoarele criterii:
a) acolo unde activităţile pe care le desfăşoară
întreprinderea în cauză se limitează la prestarea serviciului de interes
economic general, toate costurile aferente acestuia trebuie luate în considerare;
b) acolo unde întreprinderea îndeplineşte şi alte
activităţi în afara sferei serviciului de interes economic general, vor fi
luate în considerare doar costurile asociate serviciului în cauză;
c) costurile alocate prestării serviciului de interes
economic general trebuie să acopere toate costurile variabile necesare
furnizării acestui serviciu de interes economic general, o contribuţie
proporţională la costurile fixe, comune atât serviciului de interes economic
general, cât şi altor activităţi, şi un profit rezonabil;
d) costurile legate de investiţii, mai ales cele care
privesc infrastructura, pot fi luate în considerare dacă sunt necesare
prestării serviciului de interes economic general.
PARAGRAFUL 3
Veniturile relevante
Art. 8. - (1) Veniturile de luat în considerare la
calculul cuantumului compensării trebuie să includă cel puţin întregul venit
obţinut din îndeplinirea serviciului de interes
economic general.
Dacă întreprinderea în cauză deţine drepturi speciale sau
exclusive, aşa cum sunt definite în art. 12 din Legea nr. 143/1999,
republicată, strâns legate de îndeplinirea unui alt serviciu de interes
economic general, care generează un profit mai mare decât cel rezonabil, sau
dacă beneficiază de alte avantaje acordate de stat, acestea trebuie să fie
luate în considerare, analizate potrivit legii ajutorului de stat şi adăugate
la calculul venitului.
(2) Furnizorul şi iniţiatorul
ajutorului de stat pot decide dacă profitul obţinut din desfăşurarea altor
activităţi, în afara serviciului de interes economic general, va fi adăugat în
totalitate sau parţial la calculul veniturilor totale necesare prestării
serviciului.
PARAGRAFUL 4
Profitul rezonabil
Art. 9. - (1) Profit rezonabil înseamnă un profit la al cărui calcul trebuie să fie luat în
considerare şi un posibil risc pentru întreprindere sau absenţa acestuia în
virtutea intervenţiei statului, mai ales dacă acesta acordă drepturi exclusive
sau speciale, potrivit dispoziţiilor art. 12 din Legea nr. 143/1999,
republicată. Rata profitului rezonabil nu trebuie să excedeze în mod normal
nivelul ratei medii din anii precedenţi pentru sectorul în cauză.
(2) La calculul profitului
rezonabil se va ţine seama de creşterea productivităţii înregistrată de
întreprinderea respectivă pe parcursul unei perioade determinate, fără ca
nivelul calitativ al prestării serviciului de interes economic general
încredinţat să scadă, sau numai de o parte din această creştere.
(3) In sectoarele în care nu există o altă
întreprindere care să fie comparată cu întreprinderea ce desfăşoară serviciul
de interes economic general, comparaţia poate fi realizată cu o altă
întreprindere din statele membre ale Uniunii Europene sau, dacă este necesar,
din alte sectoare de activitate, cu condiţia să se ţină seama de caracteristicile
specifice fiecărui sector. In vederea determinării unui profit rezonabil,
furnizorul şi iniţiatorul ajutorului de stat pot introduce criterii
stimulatoare legate, în special, de calitatea serviciului în cauză şi de
creşterea productivităţii.
(4) In cazul în care o întreprindere prestează mai
multe servicii de interes economic general, aceasta trebuie să demonstreze prin
intermediul conturilor interne, pentru fiecare serviciu public în cauză, că nu
există supra-compensare.
SECŢIUNEA a 7-a
Ajutorul de stat incompatibil
Art. 10. - (1) Cuantumul compensării trebuie să includă
toate avantajele acordate de stat din resurse de stat. Acestea trebuie să fie
în mod efectiv folosite de către întreprinderea în cauză în vederea operării
serviciului de interes economic general pentru care au fost acordate.
(2) Sprijinul financiar acordat pentru finanţarea
serviciului de interes economic general, care este folosit în vederea
intervenţiei pe alte pieţe în afara scopului serviciului de interes economic
general, constituie ajutor de stat incompatibil.
SECŢIUNEA a 8-a
Supracompensare
Art. 11. - (1) Ajutorul de stat sub forma compensării
care depăşeşte costurile necesare îndeplinirii serviciului de interes economic
general reprezintă supracompensare şi este incompatibil cu mediul concurenţial
normal.
(2) In cazul unei supracompensări, ajutorul de stat va
fi recuperat conform prevederilor legale în vigoare, iar parametrii care au
stat la baza calculării compensării vor fi actualizaţi.
(3) Dacă supracompensarea nu depăşeşte 10% din
valoarea compensării anuale primite de întreprinderea în cauză, aceasta poate
fi reportată pentru anul următor şi dedusă din cuantumul compensării care ar
putea fi, în mod normal, acordată în anul următor.
(4) In cazul serviciilor de interes economic general
la care costurile variază în mod semnificativ de la an la an, supracompensarea
mai mare de 10% într-o perioadă de 3 ani poate fi considerată necesară pentru operarea serviciilor
publice în cauză.
(5) In anumite cazuri, în mod excepţional, o
supracompensare de peste 10% se poate dovedi ca fiind necesară pentru prestarea
serviciului de interes economic general. Situaţia specifică care poate
justifica o supracompensare cu peste 10% trebuie să fie motivată în notificarea
către Consiliul Concurenţei. Această situaţie trebuie totuşi urmărită la
anumite intervale de timp determinate în funcţie de specificul fiecărui sector
şi care nu trebuie să depăşească 4 ani. Orice altă supra-compensare descoperită
la finalul acestei perioade trebuie să fie recuperată.
(6) Supracompensarea legată de prestarea unui serviciu
de interes economic general poate fi folosită de către respectiva întreprindere
pentru finanţarea prestării unui alt serviciu de interes economic general care
i-a fost încredinţat, dacă un astfel de transfer este demonstrat în conturile
întreprinderii respective.
(7) In cazul în care se constată o supracompensare în
vederea îndeplinirii serviciului public de interes economic general, Consiliul
Concurenţei va solicita întreprinderilor în cauză rambursarea acesteia, precum
şi reanalizarea şi actualizarea parametrilor care au stat la baza calculării
compensaţiei.
(8) In cazul întreprinderilor
care prestează servicii de interes economic general, furnizorii şi iniţiatorii
de ajutor de stat vor efectua controale periodice sau se vor asigura că astfel
de controale sunt efectuate la nivelul fiecărei întreprinderi pentru a se
garanta că aceasta nu a beneficiat de supracompensare.
(9) In cazul agenţilor economici care au în
administrare adăposturi sociale, orice supracompensare de până la 20% din
valoarea anuală a compensării poate fi reportată pentru perioada următoare, cu
condiţia ca întreprinderea în cauză să realizeze numai servicii de interes
economic general.
(10) Suma reprezentând supracompensare pentru
îndeplinirea serviciului de interes economic general nu poate rămâne la
dispoziţia întreprinderii care prestează serviciul în cauză, pe considerentul
că aceasta ar reprezenta ajutor de stat compatibil cu prevederile legale în
domeniu, de exemplu ajutor de stat pentru protecţia mediului, crearea de noi
locuri de muncă etc.
(11) In cazul în care furnizorul, de comun acord cu iniţiatorul ajutorului de stat, intenţionează să acorde un
astfel de ajutor, atunci trebuie respectată procedura notificării prealabile a
ajutoarelor de stat. Numai după obţinerea autorizării din partea Consiliului
Concurenţei, ajutorul de stat poate fi acordat.
SECŢIUNEA a 9-a
Transparenţa
Art. 12. - In cazul întreprinderilor care primesc
ajutor de stat sub forma compensărilor pentru îndeplinirea serviciului de
interes economic general şi care desfăşoară şi alte activităţi în afara acestui
serviciu, trebuie să se întocmească registre de evidenţă separate care să
cuprindă atât costurile şi veniturile legate de îndeplinirea serviciului de
interes economic general, cât şi costurile şi veniturile legate de îndeplinirea
altor activităţi.
SECŢIUNEA a 10-a
Necesitatea informaţiilor
Art. 13. - (1) Furnizorul
şi iniţiatorul ajutorului de stat trebuie să transmită Consiliului Concurenţei
toate elementele necesare pentru a se stabili dacă ajutorul de stat acordat sub
forma compensărilor este compatibil cu prevederile
prezentului regulament.
(2) Furnizorul, iniţiatorul şi beneficiarul
ajutorului de stat au obligaţia ca pentru o perioadă de cel puţin 5 ani să
păstreze toate documentele şi informaţiile care au stat la baza acordării
ajutorului de stat.
(3) Furnizorul şi iniţiatorul
ajutorului de stat vor transmite Consiliului Concurenţei, la solicitarea scrisă
a acestuia, în termen de 20 de zile lucrătoare de la primire, dacă un alt
termen nu este prevăzut în solicitare, toate informaţiile pe care Consiliul
Concurenţei le consideră necesare pentru a evalua dacă sunt îndeplinite
condiţiile prevăzute de prezentul regulament.
(4) Furnizorii şi iniţiatorii de ajutor de stat au
obligaţia să actualizeze schemele de ajutor de stat existente în conformitate
cu prevederile prezentului regulament într-un termen de 18 luni de la data
publicării acestuia.
CAPITOLUL II
Dispoziţii finale
Art. 14. - (1) Dispoziţiile prezentului regulament se
aplică în conformitate cu Regulamentul privind forma, conţinutul şi alte
detalii ale notificării unui ajutor de stat şi cu Regulamentul privind pragul
minim al ajutorului de stat care
nu cade sub incidenţa obligaţiei de notificare, puse în aplicare prin Ordinul
preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 27/2000, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 din 24
martie 2000, cu modificările ulterioare, precum şi cu Regulamentul privind
transparenţa relaţiilor financiare dintre autorităţile publice şi
întreprinderile publice, precum şi transparenţa financiară în cadrul anumitor
întreprinderi, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului
Concurenţei nr. 120/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 10 iunie 2004, cu
modificările ulterioare.
(2) Prezentul regulament se aplică ajutoarelor de
stat acordate sub forma compensărilor, pentru îndeplinirea serviciilor de
interes economic general notificate, după intrarea în vigoare a acestuia,
precum şi ajutoarelor de stat notificate înainte de intrarea acestuia în
vigoare, dar pentru care decizia Consiliului Concurenţei este ulterioară
acestei date.
(3) La data intrării în vigoare a prezentului
regulament se abrogă Regulamentul privind ajutorul de stat sub forma
compensărilor acordate anumitor întreprinderi cărora Ie-a fost încredinţată
prestarea serviciilor de interes economic general, pus în aplicare prin Ordinul
preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 483/2004, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.048 din 12
noiembrie 2004.
Prezentul regulament transpune Decizia Comisiei Europene 2005/842/CE privind aplicarea prevederilor art. 86
alin. (2) din Tratatul CE, ajutorului de stat sub forma compensării serviciului
public realizat de către anumite întreprinderi cărora Ie-a fost încredinţată
operarea de servicii de interes economic general, publicată în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 312 din 29 noiembrie 2005, precum şi Incadrarea
comunitară privind ajutorul de stat sub forma compensării serviciului public,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE)
nr. C 297 din 29 noiembrie 2005.