Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 138 din 13 iunie 2003

privind aprobarea Normei de metrologie legala NML 009-03 "Taximetre electronice"

ACT EMIS DE: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR


SmartCity3

              BIROUL ROMAN DE METROLOGIE LEGALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 449 din 25 iunie 2003

    In conformitate cu Legea nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere,
    in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994, cu modificarile ulterioare,
    in baza Hotararii Guvernului nr. 193/2002 privind organizarea si functionarea Biroului Roman de Metrologie Legala,
    in baza instructiunilor de metrologie legala IML 1-97 si IML 2-97, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 318/1998,

    directorul general al Biroului Roman de Metrologie Legala emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Norma de metrologie legala NML 009-03 "Taximetre electronice", cuprinsa in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    La data de 1 ianuarie 2004 se abroga Norma de metrologie legala NML 1-13-01 "Taximetre electronice", editie oficiala 2001, aprobata prin Ordinul directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legala nr. 51/2001. Aceasta norma poate fi utilizata in continuare pana la data abrogarii, la verificarea metrologica a taximetrelor pentru care au fost emise aprobari de model anterior datei de 28 ianuarie 2003.
    Art. 3
    Unitatile din structura si in subordinea Biroului Roman de Metrologie Legala, precum si laboratoarele autorizate de acesta vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 4
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si va intra in vigoare la data publicarii lui.

         Directorul general al Biroului Roman de Metrologie Legala,
                   prof. univ. dr. ing. Fanel Iacobescu

    ANEXA 1

           NORMA DE METROLOGIE LEGALA NML 009-03 "Taximetre electronice"

    1. Domeniu de aplicare
    1.1. Prezenta norma de metrologie legala se refera la taximetrele electronice din compunerea aparatelor de taxat, utilizate pe autovehiculele care functioneaza in regim de TAXI, pentru transportul de calatori si/sau de marfuri.
    Prezenta norma de metrologie legala nu se refera la functiile specifice memoriei electronice fiscale din componenta aparatelor de taxat.
    Prezenta norma de metrologie legala nu se refera la taximetrele mecanice sau electromecanice.
    1.2. Taximetrele electronice sunt mijloace de masurare care masoara timpul si distanta parcursa si care calculeaza automat si afiseaza suma datorata de client.
    Taximetrele electronice sunt o parte componenta a unor aparate mai complexe, denumite in continuare aparate de taxat, care mai contin o memorie electronica fiscala si o imprimanta.
    1.3. Taximetrele electronice se compun dintr-un traductor si un bloc electronic de prelucrare a semnalelor si de afisare a sumei de plata pentru o cursa.
    Traductorul preia miscarea de rotatie a rotilor motoare ale autovehiculului, prin intermediul cutiei de viteze, si o converteste in impulsuri electrice proportionale cu numarul de rotatii ale acestora, deci cu distanta parcursa.
    Blocul electronic preia semnalele furnizate de traductor, le prelucreaza in vederea realizarii functiunilor pe care trebuie sa le indeplineasca taximetrul, afisand rezultatul sub forma sumei de plata corespunzatoare cursei efectuate.
    Blocul electronic al taximetrelor contine, in principal, urmatoarele dispozitive:
    - dispozitiv de masurare si totalizare a sumei de plata pentru o cursa;
    - dispozitiv de comanda;
    - dispozitiv de indicare (afisare) a sumei de plata pentru o cursa, a sumei totale incasate si a valorii tarifului curent etc.
    In cazul in care autovehiculul pe care este instalat taximetrul este dotat cu un generator de semnal (sau calculator de bord) care furnizeaza semnale electrice proportionale cu distanta parcursa, blocul electronic al taximetrului preia si prelucreaza direct aceste semnale, iar traductorul poate fi eliminat.
    1.4. Dupa destinatia utilizarii lor, taximetrele se pot clasifica in:
    a) taximetre destinate a fi montate pe autovehicule taxi care efectueaza transport de persoane - sistemul de tarifare se realizeaza prin calculul dupa distanta si dupa timp, definite la pct. 2.7 si 2.8;
    b) taximetre destinate a fi montate pe autovehicule taxi care efectueaza transport de marfuri - sistemul de tarifare se realizeaza prin calculul dupa distanta si timp, definite la pct. 2.7 si 2.8, sau prin tarifare dubla simultana distanta-timp, definita la pct. 2.11.
    Un taximetru poate fi destinat numai uneia dintre utilizarile definite la lit. a) si b) sau poate fi destinat ambelor utilizari. In acest ultim caz selectarea uneia sau alteia dintre functiile specifice utilizarii respective trebuie sa fie protejata contra interventiilor neautorizate.

    2. Terminologie
    2.1. constanta taximetrului k - marime care indica numarul de impulsuri pe care trebuie sa le primeasca aparatul pentru a calcula corect suma de plata corespunzatoare unei distante parcurse de 1 km; se exprima in imp./km;
    2.2. numar caracteristic sau constanta autovehiculului w - marime ce caracterizeaza semnalul furnizat de autovehicul atat aparatelor proprii de bord, cat si taximetrului, corespunzator unei distante parcurse de 1 km, constand in:
    - numarul de rotatii ale cablului flexibil de antrenare a vitezometrului - in cazul autovehiculelor dotate cu vitezometre electromecanice; se exprima in rot./km;
    - numarul de impulsuri - in cazul autovehiculelor dotate cu vitezometre electronice si cu calculator de bord; se exprima in imp./km.
    Numarul caracteristic w depinde de circumferinta efectiva u a rotilor motoare ale autovehiculului si de raportul de transmisie, respectiv de raportul dintre numarul de rotatii complete ale rotilor motoare si numarul de rotatii (sau impulsuri) ale elementului din cutia de viteze, de la care este preluata informatia de masurare;
    2.3. circumferinta efectiva u a rotii motoare - circumferinta rotii autovehiculului care antreneaza dispozitivul ce furnizeaza semnal de masurare pentru taximetru; este egala cu distanta parcursa de autovehicul la o rotatie completa a rotii respective. Daca doua roti antreneaza impreuna acest dispozitiv, circumferinta efectiva u este media circumferintelor efective ale celor doua roti;
    2.4. tarif dupa distanta (tarif de deplasare) - pretul unei distante prestabilite; se exprima in lei/km;
    2.5. tarif dupa timp (tarif de stationare) - pretul unui interval de timp prestabilit; se exprima in lei/h sau lei/min.;
    2.6. viteza de comutare - viteza de deplasare a autovehiculului la care se face comutarea automata a taximetrului din calculul dupa timp in calculul dupa distanta sau invers. Se defineste ca raportul dintre tariful dupa timp si tariful dupa distanta;
    2.7. calcul dupa distanta - calculul si indicarea pretului cursei de catre taximetru, numai in functie de distanta parcursa, cand autovehiculul se deplaseaza cu o viteza mai mare decat viteza de comutare;
    2.8. calcul dupa timp - calculul si indicarea pretului cursei de catre taximetru, numai in functie de timp, cand autovehiculul stationeaza sau se deplaseaza cu o viteza mai mica decat viteza de comutare;
    2.9. cadere - valoarea, exprimata in lei, a unei distante prestabilite sau a unui interval de timp prestabilit, reprezentand incrementul cu care se modifica indicatia afisajului sumei de plata, atunci cand taximetrul este in pozitia OCUPAT;
    2.10. tarif de pornire - prima valoare, exprimata in lei, a indicatiei afisajului sumei de plata, atunci cand taximetrul este trecut din pozitia LIBER in pozitia OCUPAT;
    2.11. tarifare dubla simultana distanta-timp - sistem de tarifare care poate fi utilizat in cazul autovehiculelor taxi care efectueaza transporturi de marfa. In acest caz este calculat pretul cursei in functie de timp, pe intreaga perioada in care taximetrul este in pozitia MASURARE, la care se adauga pretul calculat in functie de distanta parcursa, cand autovehiculul se afla in miscare;
    2.12. lampa taxi - parte componenta a dispozitivului de afisare in exteriorul autovehiculului, cu ajutorul careia se semnalizeaza pozitia de operare in care se afla taximetrul la un moment dat, prin aprinderea unor lampi de culoare rosie sau verde;
    2.13. tarif de incarcare/descarcare - tarif aplicabil optional in cazul taximetrelor instalate pe autovehicule taxi care efectueaza transporturi de marfa, reprezentand contravaloarea efectuarii operatiunilor de incarcare si descarcare de marfa, efectuate manual sau mecanizat de catre operatorul de transport;
    2.14. programare tarife - stabilirea valorilor numerice ale tarifelor de deplasare, respectiv de stationare, exprimate in lei/km, respectiv in lei/h sau lei/min. Accesul la regimul de programare a acestor valori este permis numai persoanelor autorizate si protejat printr-un sigiliu fiscal;
    2.15. schimbare tarife - trecerea de la un tarif la alt tarif, operatie care este efectuata automat in cazul tarifelor de zi/noapte sau manual in cazul tarifelor zonale sau in afara localitatii.

    3. Cerinte metrologice si tehnice
    3.1. Cerinte metrologice
    3.1.1. Erori tolerate pentru taximetrele neinstalate pe autovehicule:
    a) pentru calculul dupa distanta, eroarea tolerata este de:
    +/- 1% din valoarea conventional adevarata, la afisare;
    +/- 1% din valoarea conventional adevarata +/- 1 digit, la memorare;
    b) pentru calculul dupa timp, eroarea tolerata este de:
    +/- 1,5% din valoarea conventional adevarata, la afisare;
    +/- 1,5% din valoarea conventional adevarata +/- 1 digit, la memorare;
    c) pentru memorarea spatiului parcurs, eroarea tolerata este de:
    +/- 1% din valoarea conventional adevarata a spatiului +/- 1 digit, pentru un spatiu parcurs mai mare sau egal cu 1 km;
    +/- 10 m +/- 1 digit, pentru un spatiu parcurs mai mic de 1 km.
    3.1.2. Erori tolerate pentru taximetrele instalate pe autovehicule taxi (ansamblul taximetru-autovehicul):
    a) pentru calculul dupa distanta, eroarea tolerata a ansamblului taximetru-autovehicul este de:
    +/- 2% din valoarea conventional adevarata, la afisare;
    +/- 2% din valoarea conventional adevarata +/- 1 digit, la memorare;
    b) pentru calculul dupa timp, eroarea tolerata a ansamblului taximetru-autovehicul este cea prevazuta la pct. 3.1.1 lit. b);
    c) pentru memorarea spatiului parcurs, eroarea tolerata a ansamblului taximetru-autovehicul este de:
    +/- 2% din valoarea conventional adevarata a spatiului +/- 1 digit;
    d) adaptarea constantei k a taximetrului la numarul caracteristic w al autovehiculului trebuie facuta astfel incat erorile ansamblului taximetru-autovehicul sa nu depaseasca erorile tolerate specificate la lit. a) si c).
    3.1.3. Taximetrele electronice trebuie sa se incadreze in erorile tolerate specificate la pct. 3.1.1, pentru functionarea in conditiile existente in mod normal pe autovehicule:
    a) temperatura in domeniul de variatie: (-30 ... +55) grade C;
    b) umiditatea relativa: intre 10% si 95%;
    c) tensiunea electrica de alimentare in domeniul:
    (9 ... 16) V pentru taximetrele alimentate la tensiunea nominala de 12 V;
    (20 ... 32) V pentru taximetrele alimentate la tensiunea nominala de 24 V;
    d) radiatie electromagnetica: intensitatea campului electromagnetic 10 V/m in domeniul de frecvente 140 kHz ... 1.000 MHz, modulatie in amplitudine 80% pentru semnal sinusoidal cu frecventa de 1 kHz;
    e) impulsuri de interferenta: amplitudine 25 V la aplicare pe alimentare prin conductie si 100 V la aplicare prin cuplaj capacitiv conexiunilor de semnal. Frecventa impulsurilor 10 kHz, perioada trenului de impulsuri 100 ms, durata trenului de impulsuri 10 ms;
    f) descarcari electrostatice: tensiunea de descarcare 8 kV cu o energie de 4,8 mJ si un timp intre descarcari de minimum 1 s;
    g) in intreg domeniul de reglare a constantei k;
    h) pentru orice valoare a tarifelor, din domeniul in care sunt prevazute a fi programate;
    i) vibratii sinusoidale: acceleratie 10 m/s^2, in domeniul de frecventa (10 ... 150) Hz, 20 de cicluri;
    j) viteza de deplasare a autovehiculului: in domeniul (20 ... 120) km/h.
    3.1.4. Taximetrele trebuie sa se incadreze in erorile tolerate specificate la pct. 3.1.1, dupa supunerea la socuri mecanice: minimum 4.000 de socuri cu acceleratia de 10 g, in domeniul de frecventa (10 ... 180) socuri/minut.
    3.1.5. Datele numerice tiparite de imprimanta, referitoare la suma de plata, valorile tarifelor etc., trebuie sa fie aceleasi cu datele afisate si/sau memorate de taximetru, la verificarea cerintelor de la pct. 3.1.3 si 3.1.4.
    3.2. Cerinte tehnice constructive si de aspect exterior
    3.2.1. Taximetrele trebuie sa aiba o constructie robusta, sa nu prezinte deteriorari care sa influenteze buna lor functionare.
    3.2.2. Carcasele taximetrelor si ale traductoarelor trebuie sa asigure protectia componentelor din interior fata de atingere, praf, umiditate si sa fie prevazute cu posibilitati de sigilare, pentru sigiliile metrologice.
    3.2.3. Taximetrele montate pe autovehicule trebuie sa fie in permanenta alimentate cu tensiune electrica, fara posibilitatea de a se intrerupe alimentarea.
    3.2.4. Toate comutatoarele si tastele de comanda ale dispozitivelor taximetrului trebuie sa fie inscriptionate astfel incat sa se inteleaga rolul lor si sa nu permita confuzii in manevrare.
    3.2.5. Pentru toate valorile afisate trebuie sa existe inscriptionari vizibile care sa dea un inteles clar acestor valori. Informatiile care prezinta interes pentru pasager trebuie sa fie vizibile de la o distanta de minimum 1,2 m.
    3.2.6. Langa indicatiile referitoare la sumele incasate (pentru o cursa si total incasat) trebuie sa existe inscriptionarea "lei".
    3.2.7. Taximetrele electronice destinate transportului de persoane trebuie sa fie prevazute obligatoriu cu doua tarife: tarif de zi, care se aplica intre orele 6,00 si 22,00, si tarif de noapte, care se aplica intre orele 22,00 si 6,00. Trecerea de la un tarif la altul se face automat, fara interventia soferului.
    Optional, taximetrele pot fi prevazute si cu alte tarife suplimentare: tarife zonale sau tarife in afara localitatii.
    Taximetrele electronice prevazute prin constructie cu un numar mai mare de doua tarife dupa distanta si/sau dupa timp trebuie astfel construite incat sa existe posibilitatea limitarii numarului de tarife in exploatare, prin inhibarea tarifelor neutilizate.
    Taximetrele destinate transportului de marfuri, la care se aplica tarifarea dubla simultana distanta-timp, trebuie sa fie prevazute cu un tarif unic de stationare si un tarif unic de deplasare.
    3.2.8. Deoarece trecerea de la un tarif la alt tarif se face automat, in functie de timp, fara posibilitatea de interventie din exterior, taximetrul trebuie sa fie prevazut cu un dispozitiv adecvat care, in anumite situatii speciale (verificari metrologice periodice, incercari pentru aprobari de model etc.), sa permita interventia din exterior pentru schimbarea tarifelor, independent de timpul respectiv. Accesul la utilizarea acestui dispozitiv trebuie sa fie interzis persoanelor neautorizate, protectia fiind asigurata prin existenta unui sigiliu.
    In cazul tarifelor optionale, daca trecerea de la un tarif la altul se realizeaza manual, taximetrul trebuie sa afiseze aceasta schimbare a tarifului. Taximetrul trebuie sa permita schimbarea manuala a tarifelor numai in regim de stationare a autovehiculului.
    3.2.9. Afisarea sumei de plata pentru o calatorie trebuie sa fie facuta pe un afisaj alfanumeric care, pe langa aceasta suma, trebuie sa mai afiseze permanent valorile tarifelor aplicate la momentul efectuarii cursei, precum si pozitia de operare in care se afla taximetrul la un moment dat (LIBER, OCUPAT sau PLATA).
    3.2.10. Taximetrele trebuie sa fie prevazute cu una sau mai multe memorii pentru inscrierea parametrilor specificati la pct. 3.3.1.
    Pastrarea informatiilor in memorii trebuie sa nu depinda de intreruperea tensiunii de alimentare.
    3.2.11. Caracterele tuturor indicatiilor afisajului memoriilor trebuie sa aiba o inaltime de minimum 6 mm.
    3.2.12. Panoul frontal al taximetrului trebuie sa fie astfel proiectat si realizat, incat toate indicatiile pe care le contine sa poata fi citite cu usurinta de catre pasager.
    3.2.13. Suma de plata a calatoriei trebuie sa fie usor de citit in orice moment al cursei. Inaltimea cifrelor afisajului trebuie sa fie de minimum 9 mm.
    3.2.14. Taximetrul trebuie sa fie prevazut cu un mijloc de iluminat pentru indicatiile ce prezinta interes pentru pasager. Daca iluminarea este asigurata cu becuri, inlocuirea acestora trebuie sa fie posibila fara a fi necesara ruperea unui sigiliu.
    Daca se utilizeaza afisaje autoiluminante (de tip LED), mijlocul de iluminare poate lipsi daca indicatiile de interes pentru pasager sunt usor de citit.
    3.2.15. Fiecare taximetru trebuie sa aiba urmatoarele inscriptionari, aplicate la loc vizibil (inclusiv dupa instalarea pe autovehicul):
    - denumirea;
    - numele si/sau marca firmei producatoare;
    - tipul aparatului, seria si anul de fabricatie;
    - intervalul de reglare a constantei k a taximetrului;
    - marca metrologica de model (in conformitate cu specificatiile din certificatul de aprobare de model).
    Aceste inscriptionari trebuie sa fie marcate lizibil si astfel incat sa nu poata fi sterse.
    3.2.16. Conectarea traductorului/calculatorului de bord (pentru taximetrele fara traductor) la taximetru trebuie sa fie realizata prin intermediul unui conector (mufa) amplasat pe carcasa aparatului.
    Aceasta interconectare trebuie astfel conceputa incat sa respecte una dintre conditiile urmatoare:
    a) sa fie prevazuta posibilitatea de sigilare a conectorului respectiv, astfel incat traductorul/calculatorul de bord sa nu poata fi detasat de taximetru decat prin distrugerea sigiliului;
    b) sa nu poata fi posibila, prin solutia constructiva adoptata de fabricant, conectarea mecanica si/sau informationala la taximetru a altor dispozitive in afara traductorului propriu/calculatorului de bord propriu. In acest caz nu mai este necesara sigilarea conexiunii dintre traductor/calculatorul de bord si taximetru.
    3.2.17. Fiecare traductor trebuie sa aiba o serie de fabricatie, aplicata atat pe carcasa proprie, cat si pe conectorul (mufa) de conexiune la taximetru.
    3.3. Cerinte tehnice de functionare cu caracter general
    3.3.1. Taximetrele trebuie sa indeplineasca urmatoarele functii obligatorii:
    - calculul in functie de distanta si de timp al sumei de plata pentru o calatorie si afisarea acestei sume;
    - totalizarea, memorarea si afisarea totalului sumelor incasate, pentru o anumita perioada de timp;
    - afisarea permanenta a valorii tarifului in baza caruia se face calculul sumei de plata la un moment dat. Unitatea de masura trebuie sa fie inscriptionata in dreptul tarifului respectiv;
    - memorarea si eventual afisarea numarului total de kilometri parcursi de catre autovehicul cu si fara taximetrul in functiune (total kilometri parcursi);
    - memorarea si eventual afisarea numarului total de kilometri parcursi de catre autovehicul cu taximetrul in functiune (total kilometri ocupati);
    - memorarea si eventual afisarea numarului de curse efectuate;
    - indicarea timpului curent: ore, minute, secunde, in mod AM-PM sau 24 de ore;
    - indicarea datei curente: ziua, luna, anul;
    - afisarea constantei taximetrului k;
    - semnalizarea in exteriorul autovehiculului taxi, prin intermediul lampii taxi, a pozitiei de operare in care se afla la un moment dat - LIBER, OCUPAT, PLATA.
    Taximetrele sunt prevazute cu tarif de pornire, valoarea in lei a acestuia fiind adaugata o singura data la suma de plata calculata pentru o calatorie si totalizata impreuna cu aceasta.
    Taximetrele electronice pot realiza si functiuni optionale, cum ar fi:
    - afisarea si/sau memorarea numarului total de caderi;
    - functia de autotestare;
    - semnalizari acustice si optice etc.
    3.3.2. Taximetrele electronice pot fi echipate cu diverse dispozitive auxiliare, cu conditia ca acestea sa nu afecteze functionarea corecta a taximetrului, cum ar fi:
    - dispozitiv pentru detectarea prezentei pasagerului (contact de scaun) etc.
    3.3.3. Constanta k a taximetrului trebuie sa poata fi reglata continuu sau/si in trepte, intr-un anumit domeniu de valori. Valoarea minima a constantei k nu trebuie sa fie mai mica de 500 imp./km.
    3.3.4. Valorile tarifelor dupa distanta si dupa timp trebuie sa poata fi programate intr-un domeniu mare de valori, iar rotunjirea acestora trebuie sa poata fi facuta la rezolutia de afisare a indicatorului de tarif. Programarea tarifelor dupa distanta si dupa timp trebuie sa poata fi realizata astfel incat sa asigure respectarea valorii vitezei de comutare, conform pct. 3.3.9.
    3.3.5. Dupa trecerea taximetrului din pozitia LIBER in pozitia OCUPAT, afisajul sumei de plata va indica initial valoarea tarifului de pornire, apoi indicatia afisajului sumei de plata trebuie sa se modifice cu cate o cadere astfel:
    a) daca taximetrul functioneaza in regim de stationare, prima cadere trebuie sa se produca dupa trecerea a 72 de secunde, iar urmatoarele caderi vor fi egale intre ele, succedandu-se la intervale de timp de 36 de secunde. Valoarea unei caderi este determinata de valoarea tarifului de stationare programat;
    b) daca taximetrul functioneaza in regim de deplasare (cu o viteza mai mare decat viteza de comutare), prima cadere trebuie sa se produca dupa parcurgerea unei distante initiale de 400 m, iar urmatoarele caderi vor fi egale intre ele, succedandu-se la distante parcurse de 200 m. Valoarea unei caderi este determinata in acest caz de valoarea tarifului de deplasare programat;
    c) in cazul taximetrelor la care se aplica tarifarea dubla simultana distanta-timp, caderile trebuie sa aiba valori egale intre ele (in functie de tarifele aplicate), indiferent daca autovehiculul stationeaza sau se afla in deplasare. Valoarea numerica a unei caderi va fi astfel stabilita incat sa reprezinte contravaloarea unui spatiu parcurs cuprins intre 200 m si 400 m.
    3.3.6. Tariful de pornire trebuie sa poata fi programat intr-un anumit domeniu de valori, iar valoarea maxima a acestuia trebuie sa nu depaseasca valoarea tarifului de deplasare utilizat.
    La trecerea taximetrului din pozitia LIBER in pozitia OCUPAT, prima indicatie a afisajului sumei de plata trebuie sa aiba valoarea tarifului de pornire. Aceasta valoare trebuie sa fie introdusa si in totalul sumei incasate.
    3.3.7. Comutatoarele, tastele, elementele afisajelor, LED-urile de semnalizare trebuie sa functioneze corect, conform destinatiei fiecaruia.
    3.3.8. Dispozitivele electrice si electronice care servesc la calculul sumei de plata si al totalului sumelor incasate trebuie sa functioneze in siguranta si sa faca posibila verificarea functionarii lor corecte.
    3.3.9. Viteza de comutare trebuie sa fie de 10 km/h.
    3.3.10. In cazul in care impulsurile de comanda aplicate taximetrelor sunt utilizate si pentru comanda altor mijloace de masurare aflate la bordul autovehiculului, taximetrul trebuie sa nu fie influentat de defectarea unor astfel de aparate (scurtcircuit, intreruperea liniei de semnal etc.).
    3.3.11. Taximetrele trebuie sa functioneze corect in domeniul de variatie a tensiunii de alimentare (9 ... 16) V, respectiv (20 ... 32) V; daca in timpul functionarii alimentarea este intrerupta pentru un interval de timp de maximum 10 s, suma afisata anterior intreruperii sau, dupa caz, suma calculata curent de aparat trebuie sa nu se piarda si sa fie din nou afisata la revenirea tensiunii de alimentare. In cazul intreruperii tensiunii de alimentare pe o durata mai mare de 10 s, la revenirea acesteia taximetrul trebuie sa comute automat in pozitia LIBER, dupa emiterea bonului de catre imprimanta.
    3.3.12. Valorile tarifelor de deplasare si de stationare, in baza carora se face calculul sumei de plata in timpul cursei, trebuie sa fie afisate in permanenta, pe afisajul alfanumeric, iar unitatile de masura (lei/km, respectiv lei/h sau lei/min.) trebuie sa fie inscriptionate si puse clar in evidenta.
    Inaltimea cifrelor pentru afisarea tarifelor si a inscriptionarilor unitatilor de masura trebuie sa fie de minimum 6 mm.
    3.3.13. Taximetrul trebuie sa afiseze permanent, pe parcursul cursei, suma datorata de pasager, exprimata in lei, in functie de calculul dupa distanta si de calculul dupa timp.
    3.3.14. Taximetrul trebuie sa memoreze totalul sumelor incasate si sa permita afisarea acestuia in lei. Pastrarea informatiei de catre memoriile pentru totalul sumelor incasate trebuie sa nu depinda de intreruperea sau absenta tensiunii de alimentare. Memoriile trebuie sa nu poata fi sterse prin interventii neautorizate.
    3.3.15. Mersul zilnic al ceasului electronic al taximetrului trebuie sa se situeze in limitele a +/- 3 minute pe luna.
    Corectarea indicatiilor ceasului trebuie sa poata fi facuta in limitele a maximum +/- 10 minute fata de ora indicata la un moment dat.
    3.3.16. Taximetrele prezentate la incercari pentru aprobare de model trebuie sa fie insotite de o documentatie care sa cuprinda descrierea constructiv-functionala detaliata a aparatului. Documentatia trebuie sa permita intelegerea si identificarea tuturor functiilor pe care le poate indeplini aparatul, precum si descrierea completa a acestora, cu mentionarea distincta a functiilor optionale.
    Documentatia trebuie sa fie prezentata in limba romana.
    3.4. Cerinte tehnice functionale specifice dispozitivului de masurare si totalizare
    3.4.1. Pentru taximetrele destinate a fi montate pe autovehicule taxi care efectueaza transport de persoane si care aplica sistemul de tarifare prin calculul dupa distanta si dupa timp:
    - dispozitivul de masurare trebuie sa efectueze calculul dupa timp, in functie de valoarea intervalului de timp si a tarifului dupa timp programat, atunci cand autovehiculul este oprit sau se deplaseaza cu o viteza inferioara vitezei de comutare;
    - dispozitivul de masurare trebuie sa efectueze calculul dupa distanta atunci cand autovehiculul se deplaseaza cu o viteza mai mare decat viteza de comutare. In acest caz calculul dupa distanta se efectueaza in functie de distanta parcursa si de tariful dupa distanta programat.
    3.4.2. Pentru taximetrele destinate a fi montate pe autovehicule taxi care efectueaza transport de marfuri si care aplica sistemul dublu simultan de tarifare definit la pct. 2.11:
    - dispozitivul de masurare trebuie sa efectueze calculul dupa timp, in functie de valoarea intervalului de timp si a tarifului dupa timp programat, pe intreaga perioada in care taximetrul se afla in pozitia MASURARE, independent de faptul ca autovehiculul stationeaza sau se deplaseaza cu o viteza oarecare;
    - in momentul in care autovehiculul incepe sa se deplaseze, intra in functiune si calculul dupa distanta, care functioneaza simultan cu calculul dupa timp. Calculul dupa distanta se face in functie de distanta parcursa si de valoarea tarifului dupa distanta programat.
    Daca exista si tariful optional de incarcare/descarcare, acesta trebuie sa poata fi introdus o singura data de la tastatura taximetrului si trebuie sa fie regasit in suma totala de plata.
    3.4.3. Deplasarea inapoi a autovehiculului (marsarier) trebuie sa nu micsoreze suma de plata si distanta parcursa, calculate de taximetru.
    3.5. Cerinte tehnice functionale specifice dispozitivului de comanda
    3.5.1. Dispozitivul de comanda al unui taximetru electronic, care aplica sistemul de tarifare utilizand calculul dupa distanta si calculul dupa timp, definite la pct. 2.7 si 2.8, trebuie sa asigure functionarea acestuia in urmatoarele pozitii independente, respectand si succesiunea acestora: LIBER, OCUPAT, PLATA (sau TOTAL).
    Daca taximetrul aplica sistemul dublu de tarifare, definit la pct. 2.11, aceste pozitii vor fi: LIBER, MASURARE, PLATA (sau TOTAL).
    3.5.2. Atat la taximetrele care aplica sistemul de tarifare utilizand calculul dupa distanta si calculul dupa timp, definite la pct. 2.7 si 2.8, cat si la taximetrele care aplica sistemul dublu simultan de tarifare, definit la pct. 2.11, comutarea din pozitia LIBER in pozitia OCUPAT (respectiv MASURARE) si din pozitia OCUPAT (MASURARE) in pozitia PLATA (sau TOTAL) trebuie sa poata fi facute numai daca autovehiculul stationeaza.
    3.5.3. In pozitia LIBER:
    - indicatiile afisajului sumei de plata trebuie sa fie sterse sau aduse la zero;
    - calculul dupa timp si calculul dupa distanta trebuie sa nu fie posibile;
    - trebuie sa poata fi afisata valoarea constantei k, precum si a valorilor programate ale tarifelor;
    - trebuie sa poata fi afisat atat continutul memoriei cu suma totala incasata, cat si al celorlalte memorii continand parametrii obligatorii stabiliti la pct. 3.3.1;
    - taximetrul trebuie sa comande aprinderea lampii de culoare verde in exteriorul autovehiculului.
    3.5.4. In pozitia LIBER trebuie sa poata fi puse in evidenta toate functiile optionale cu care este dotat taximetrul prin constructie, si anume:
    - apelarea succesiva, afisarea si tiparirea continutului altor memorii ale blocului de masurare, in afara celor specificate la pct. 3.5.3;
    - testarea functionarii corecte a taximetrului (functia de autotestare).
    Alte indicatii suplimentare fata de cele enumerate mai sus sunt permise numai daca au legatura cu functionarea taximetrului.
    3.5.5. La trecerea din pozitia LIBER in pozitia OCUPAT, initial trebuie sa fie introdus tariful de pornire, iar taximetrul trebuie sa functioneze pe unul dintre tarifele selectate anterior.
    Daca, dupa trecerea taximetrului in pozitia OCUPAT, autovehiculul taxi nu se deplaseaza, trebuie sa inceapa calculul sumei de plata in regim de stationare.
    3.5.6. In pozitia OCUPAT trebuie sa fie activate calculul dupa timp si calculul dupa distanta, trebuie sa fie afisata in permanenta valoarea tarifului in baza caruia se face calculul in momentul respectiv, suma de plata pentru cursa care se deruleaza si sa functioneze memorarea sumelor.
    Taximetrul trebuie sa comande stingerea lampii de culoare verde din exteriorul autovehiculului taxi si aprinderea lampii de culoare rosie.
    3.5.7. In pozitia PLATA (sau TOTAL) taximetrul trebuie sa afiseze suma finala datorata de pasager pentru calatoria efectuata, iar imprimanta trebuie sa tipareasca bonul in baza caruia se face plata calatoriei. Taximetrul trebuie sa comande stingerea lampii de culoare rosie si aprinderea lampii de culoare verde in exteriorul autovehiculului.
    Afisajul sumei de plata trebuie sa mentina afisata valoarea finala a acesteia pe o perioada de timp in care este tiparit bonul. Dupa tiparirea bonului taximetrul trebuie sa comute automat in pozitia LIBER.
    3.5.8. Manevrarea dispozitivului de comanda trebuie sa respecte urmatoarele restrictii:
    - pornind de la orice pozitie, trecerea taximetrului in pozitia LIBER trebuie sa nu poata fi facuta decat trecand prin pozitia PLATA (sau TOTAL);
    - pornind de la pozitia PLATA (sau TOTAL), trecerea taximetrului in pozitia OCUPAT (sau in pozitia MASURARE) trebuie sa nu fie posibila decat trecand prin pozitia LIBER, ceea ce implica aducerea obligatorie la zero a indicatiei afisajului sumei de plata si tiparirea bonului de catre imprimanta;
    - dispozitivul de comanda trebuie astfel proiectat incat comutarea pe o alta pozitie, trecand prin pozitia LIBER, sa fie posibila numai daca in pozitia LIBER sunt satisfacute conditiile impuse la pct. 3.5.2, 3.5.3 si 3.5.4.
    - cand dispozitivul este in functiune, trebuie sa nu fie posibila selectarea dispozitivului de comanda pe o alta pozitie decat cele mentionate mai sus.
    3.5.9. Dispozitivul de comanda trebuie sa blocheze functionarea taximetrului in urmatoarele situatii:
    - daca este deconectata imprimanta sau lipseste hartia de imprimare;
    - daca este deconectat afisajul client;
    - daca este deconectata lampa taxi.
    3.6. Cerinte privind programarea/modificarea tarifelor
    3.6.1. Programarea, respectiv modificarea valorilor tarifelor, trebuie sa poata fi facuta individual pentru fiecare tarif si pentru fiecare tip de tarif. Programarea constantei k a taximetrului trebuie sa fie independenta de programarea valorilor tarifelor.
    3.6.2. Programarea poate fi facuta manual, prin intermediul tastelor sau butoanelor taximetrului, ori utilizand un programator prin intermediul unei interfete.
    3.6.3. Accesul la regimul de programare a tarifelor trebuie sa poata fi protejat contra interventiilor neautorizate, printr-un sigiliu fiscal.
    3.6.4. Accesul la regimul de programare a constantei k trebuie sa fie protejat contra interventiilor neautorizate, printr-un sigiliu metrologic.
    3.7. Cerinte privind sigilarea
    3.7.1. Taximetrele trebuie sa fie astfel construite incat sa permita aplicarea urmatoarelor sigilii:
    - sigiliu metrologic prin care este impiedicat accesul neautorizat la operatiuni privilegiate, care pot influenta rezultatele masurarilor;
    - sigiliu de protectie a cablului de conectare a traductorului/calculatorului de bord (pentru taximetre fara traductor), la blocul electronic al taximetrului, in conditiile precizate la pct. 3.2.16.
    3.7.2. Aceste sigilii se aplica de catre Biroul Roman de Metrologie Legala, prin reprezentantul sau autorizat, in toate locurile necesare pentru asigurarea protectiei impotriva interventiilor neautorizate, stabilite conform pct. 3.7.4.
    3.7.3. Aplicarea sigiliilor trebuie astfel conceputa incat accesul la componentele sau functiunile care necesita protectie sa nu fie posibil decat prin distrugerea sigiliilor respective. Toate sigiliile aplicate in exteriorul blocului electronic al taximetrului trebuie sa fie la loc vizibil pentru a fi usor identificate in cazul unui control. Fac exceptie de la aceasta regula sigiliile aplicate conexiunii dintre traductor si cablul flexibil de antrenare, respectiv dintre traductor si cutia de viteze, sau conexiunii la calculatorul de bord, pentru taximetre fara traductor.
    3.7.4. Locurile de amplasare a sigiliilor, tipul si forma lor trebuie sa fie indicate in anexa la certificatul aprobarii de model.
    3.8. Alte cerinte
    3.8.1. Taximetrele trebuie sa nu prezinte modificari constructive sau functionale ca urmare a utilizarii lor in conditiile existente in mod normal pe autovehicule, specificate la pct. 3.1.3.
    3.8.2. Functionarea corecta a taximetrelor instalate pe autovehicule taxi trebuie sa nu fie afectata de functionarea altor aparate aflate la bordul acestora si de conditiile existente in mod normal pe autovehicul.

    4. Atestarea legalitatii
    4.1. Modalitatile de control metrologic legal aplicabile taximetrelor electronice sunt prevazute in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului L.O.-2001, aprobata prin Ordinul directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legala nr. 144/2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 555 din 16 septembrie 2001. La data elaborarii prezentei norme de metrologie legala este in vigoare lista mentionata mai sus.
    4.2. Cerintele metrologice si tehnice care se verifica in cadrul modalitatilor de control metrologic legal prin aprobare de model si verificare metrologica (initiala, periodica, dupa reparare sau modificare) sunt indicate in tabelul de mai jos.
    4.3. Atestarea legalitatii unui taximetru se realizeaza numai dupa demonstrarea conformitatii acestuia cu cerintele metrologice si tehnice indicate in tabel, pentru fiecare modalitate de control aplicabila pentru introducerea pe piata si punerea in functiune, respectiv pentru utilizare.
    4.4. Atestarea legalitatii se realizeaza prin aplicarea marcajelor metrologice si eliberarea unor documente specifice (certificate de aprobare de model, buletine de verificare metrologica).
    4.5. Verificarea metrologica initiala a taximetrelor electronice se efectueaza in doua etape, evaluandu-se conformitatea cu cerintele specifice acestor etape din tabel. In prima etapa se verifica taximetrul neinstalat pe autovehicul, iar in a doua etapa se verifica taximetrul instalat pe autovehicul (ansamblul taximetru-autovehicul).
    4.6. Pentru fiecare etapa a verificarii metrologice initiale se elibereaza buletin de verificare metrologica, iar marcajul de verificare metrologica initiala se aplica numai dupa finalizarea cu rezultate corespunzatoare a etapei a doua.
    4.7. Buletinul de verificare metrologica al primei etape va cuprinde mentiunea "Taximetru neinstalat", iar la termenul de valabilitate, mentiunea "Valabil pana la data instalarii". Taximetrele care au corespuns la prima etapa a verificarii initiale pot fi introduse pe piata.
    4.8. Sunt acceptate la etapa a doua a verificarii initiale numai taximetrele care au corespuns la prima etapa. Taximetrele care au corespuns si etapei a doua a verificarii metrologice initiale si au fost marcate corespunzator pot fi puse in functiune si utilizate.
    4.9. Verificarea metrologica periodica si verificarea metrologica dupa reparare sau modificare se efectueaza numai pentru taximetrul instalat pe autovehicul (ansamblul taximetru-autovehicul).
    4.10. Ori de cate ori se modifica valoarea constantei k, taximetrele se supun unei verificari metrologice, evaluandu-se conformitatea cu cerintele metrologice si tehnice indicate in tabel, corespunzatoare verificarii metrologice periodice.
    4.11. Intervalele maxime de timp intre doua verificari metrologice succesive sunt prevazute in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic legal al statului L.O.-2001, in vigoare.
    4.12. In buletinele de verificare metrologica eliberate cu ocazia verificarilor metrologice ale taximetrelor instalate pe autovehicule trebuie mentionate suplimentar urmatoarele informatii:
    - tipul si numarul de inmatriculare a autovehiculului pe care este montat taximetrul;
    - caracteristicile sau tipul pneurilor rotilor motoare cu care a fost echipat autovehiculul in momentul verificarii;
    - valoarea constantei k;
    - seria traductorului.

    TABEL*)

    *) Tabelul este reprodus in facsimil.

                      CERINTE METROLOGICE SI TEHNICE
care se verifica in cadrul modalitatilor de control metrologic legal prin aprobare de model si verificare metrologica

 ______________________________________________________________________________
|Nr. |Cerinte     |Aprobare | Verificare metrologica |Verificare  |Verificare  |
|crt.|metrologice |de model |         initiala       |metrologica |metrologica |
|    |si tehnice  |         |________________________|periodica   |dupa        |
|    |(nr. pct.)  |         |Prima etapa|A doua etapa|            |reparare sau|
|    |            |         |           |            |            |modificare  |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
|  1.|   3.1.1 a) |    x    |     x     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
|  2.|   3.1.1 b) |    x    |     x     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
|  3.|   3.1.1 c) |    x    |     x     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
|  4.|   3.1.2 a) |    x    |     -     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
|  5.|   3.1.2 b) |    x    |     -     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
|  6.|   3.1.2 c) |    x    |     -     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
|  7.|   3.1.2 d) |    x    |     -     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
|  8.|   3.1.3 a) |    x    |     -     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
|  9.|   3.1.3 b) |    x    |     -     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 10.|   3.1.3 c) |    x    |     -     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 11.|   3.1.3 d) |    x    |     -     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 12.|   3.1.3 e) |    x    |     -     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 13.|   3.1.3 f) |    x    |     -     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 14.|   3.1.3 g) |    x    |     -     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 15.|   3.1.3 h) |    x    |     -     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 16.|   3.1.3 i) |    x    |     -     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 17.|   3.1.3 j) |    x    |     x     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 18.|     3.1.4  |    x    |     -     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 19.|     3.1.5  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 20.|     3.2.1  |    x    |     x     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 21.|     3.2.2  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 22.|     3.2.3  |    x    |     -     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 23.|     3.2.4  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 24.|     3.2.5  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 25.|     3.2.6  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 26.|     3.2.7  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 27.|     3.2.8  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 28.|     3.2.9  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 29.|    3.2.10  |    x    |     x     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 30.|    3.2.11  |    x    |     -     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 31.|    3.2.12  |    x    |     -     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 32.|    3.2.13  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 33.|    3.2.14  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 34.|    3.2.15  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 35.|    3.2.16  |    x    |     x     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 36.|    3.2.17  |    x    |     x     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 37.|     3.3.1  |    x    |     -     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 38.|     3.3.2  |    x    |     -     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 39.|     3.3.3  |    x    |     x     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 40.|     3.3.4  |    x    |     x     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 41.|     3.3.5  |    x    |     x     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 42.|     3.3.6  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 43.|     3.3.7  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 44.|     3.3.8  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 45.|     3.3.9  |    x    |     x     |      x     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 46.|    3.3.10  |    x    |     x     |      x     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 47.|    3.3.11  |    x    |     x     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 48.|    3.3.12  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 49.|    3.3.13  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 50.|    3.3.14  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 51.|    3.3.15  |    x    |     x     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 52.|    3.3.16  |    x    |     -     |      -     |      -     |      -     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 53.|     3.4.1  |    x    |     x     |      x     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 54.|     3.4.2  |    x    |     x     |      x     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 55.|     3.4.3  |    x    |     x     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 56.|     3.5.1  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 57.|     3.5.2  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 58.|     3.5.3  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 59.|     3.5.4  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 60.|     3.5.5  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 61.|     3.5.6  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 62.|     3.5.7  |    x    |     x     |      x     |      x     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 63.|     3.5.8  |    x    |     x     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 64.|     3.5.9  |    x    |     x     |      x     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 65.|     3.6.1  |    x    |     x     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 66.|     3.6.2  |    x    |     -     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 67.|     3.6.3  |    x    |     -     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 68.|     3.6.4  |    x    |     -     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 69.|     3.7.1  |    x    |     -     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 70.|     3.7.2  |    x    |     -     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 71.|     3.7.3  |    x    |     -     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 72.|     3.7.4  |    x    |     -     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 73.|     3.8.1  |    x    |     -     |      -     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 74.|     3.8.2  |    x    |     -     |      x     |      -     |      x     |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|




SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 138/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 138 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu