ORDIN Nr. 1338
din 31 iulie 2007
pentru aprobarea Normelor
privind structura functionala a cabinetelor medicale si de medicina dentara
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 575 din 22 august 2007
Având în vedere prevederile titlului I „Sănătatea publică" din Legea nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, şi prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea
cabinetelor medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Sănătăţii Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
văzând Referatul de aprobare al Direcţiei generale
politici, strategii şi managementul calităţii în sănătate şi al Autorităţii de
Sănătate Publică nr. E.N. 8.124 din 31 iulie 2007,
ministrul sănătăţii publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind structura
funcţională a cabinetelor medicale şi de medicină dentară, prevăzute în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prevederile prezentului ordin referitoare la
cabinetele de medicină dentară se aplică şi cabinetelor înfiinţate de dentişti.
Art. 3. - Direcţia generală politici, strategii şi
managementul calităţii în sănătate, Autoritatea de Sănătate Publică şi
Inspecţia Sanitară de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice şi
autorităţile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti,
vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă prevederile Ordinului ministrului sănătăţii nr. 349/2005 pentru
aprobarea Normelor privind structura funcţională a cabinetelor medicale în vederea autorizării sanitare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
323 din 18 aprilie 2005, precum şi prevederile pct 1, 2 şi 3 din anexa nr. 1 la
Procedurile de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare,
construcţie, amenajare şi reglementare sanitară a funcţionării obiectivelor şi
a activităţilor desfăşurate în acestea, altele decât cele supuse înregistrării
în registrul comerţului, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi
familiei nr. 117/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 181 din 18 martie 2002.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul sanataţn publice,
Ervin Zoltan Szekely,
secretar de stat
ANEXĂ
NORME
privind structura funcţională a cabinetelor medicale
si de medicină dentară
Art. 1. -In vederea funcţionării, cabinetele medicale
şi de medicină dentară, înfiinţate şi organizate în condiţiile legii, trebuie
să obţină autorizaţia sanitară de funcţionare.
Art. 2. -Autorizaţia sanitară de funcţionare a
cabinetelor medicale şi de medicină dentară se eliberează de către autorităţile
de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în baza
declaraţiei pe propria răspundere a reprezentantului legal al cabinetului,
referitoare la asigurarea conformării la prezentele norme privind structura
funcţională, normele de igienă şi sănătate publică, şi se vizează anual.
Art. 3. - Pentru cabinetele medicale şi de medicină
dentară înfiinţate de medici şi medici dentişti, organizate în cabinete
medicale grupate, asociate, societăţi civile medicale, societăţi comerciale cu
obiect unic de activitate şi având puncte de lucru aflate în locaţii diferite
se eliberează câte o autorizaţie sanitară de funcţionare separată pentru
fiecare punct de lucru (cabinet medical şi de medicină dentară).
Art. 4. -Autorizaţia sanitară de funcţionare se
eliberează la cererea reprezentantului legal al cabinetului medical şi de
medicină dentară.
Art. 5. - Inspecţia sanitară de stat judeţeană,
respectiv a municipiului Bucureşti, verifică periodic respectarea condiţiilor
igienico-sanitare şi a structurii spaţiilor funcţionale prevăzute, în funcţie
de profilul de activitate.
Art. 6. - (1) Din punctul de vedere al structurii
spaţiilor cu destinaţia de cabinete medicale şi de medicină dentară şi al
circuitelor funcţionale, autorizaţiile sanitare de funcţionare, eliberate în
baza unor reglementări anterioare pentru cabinete medicale şi de medicină
dentară care îşi desfăşoară activitatea la data prezentului ordin în spaţiile
respective, îşi menţin valabilitatea cu respectarea
prevederilor prezentelor norme.
(2) Spaţiile destinate activităţii cabinetelor medicale
şi de medicină dentară pot suferi modificări structurale, de circuite şi acces
la utilităţi, în vederea asigurării unei cât mai bune adaptări funcţionale, cu
respectarea prevederilor legale privind siguranţa în construcţii şi în măsura
posibilităţilor tehnico-constructive oferite de spaţiu. Autorităţile de
sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, consiliază
reprezentanţii legali ai cabinetelor privind circuitele funcţionale şi avizează
proiectele de modificări.
(3) Cabinetul medical va avea în componenţa minimă
sală de aşteptare, grup sanitar, sală de tratamente, cabinet de consultaţii
propriu-zis şi spaţii de depozitare.
a) Sala de aşteptare se va amenaja astfel încât
fiecare loc de şedere să beneficieze de o suprafaţă minimă de 1/1,5 m2/persoană, în cazul cabinetelor
pentru adulţi, şi 1,5/2 m2/persoană, în cazul cabinetelor pentru copii (inclusiv persoana
însoţitoare).
b) Cabinetul de consultaţii
propriu-zis va avea o suprafaţă minimă de 9 m2 şi acces la o chiuvetă racordată la apă curentă, caldă şi rece.
c) Sala de tratamente, cu o suprafaţă minimă de 9 m2, va fi special amenajată şi dotată
cu o chiuvetă racordată la apă curentă rece şi caldă.
(4) Cabinetul de medicină dentară va avea în
componenţa minimă sală de aşteptare, grup sanitar, spaţii de depozitare şi
cabinet de medicină dentară propriu-zis, în care se desfăşoară activităţile de
diagnostic clinic şi terapeutice; pentru sala de aşteptare se aplică
prevederile art. 6 alin. (3) lit. a).
a) Cabinetul de medicină dentară propriu-zis poate fi
organizat după cum urmează:
1. în sistem închis - unitul dentar este amplasat
într-o încăpere închisă;
2. în sistem semideschis - se amplasează unul sau mai multe unituri separate de câte un perete sau
paravan;
3. în sistem deschis - unit-urile se amplasează într-o
încăpere, fără a fi separate.
b) Cabinetul de medicină dentară propriu-zis,
indiferent de sistemul în care funcţionează (închis, semideschis sau deschis),
va avea alocat pentru fiecare unit de lucru un spaţiu de minimum 9 m2.
c) Spaţiul în care este amplasat un unit dentar va fi
prevăzut cu chiuvetă cu apă curentă, rece şi caldă.
(5) 1. Pavimentele, pereţii, tavanele şi suprafeţele
de lucru din încăperile în care se desfăşoară activităţi medicale şi de medicină
dentară vor fi:
a) lavabile;
b) rezistente la dezinfectante;
c) rezistente la decontaminări radioactive (după caz);
d) rezistene la acţiunea acizilor (în săli de
tratamente, după caz);
e) negeneratoare de fibre sau particule care pot
rămâne suspendate în aer;
f) fără asperităţi care să reţină praful.
2. Este interzisă amenajarea de tavane false casetate
din materiale microporoase şi cu asperităţi.
3. Se interzice mochetarea pardoselilor.
(6) In cazul cabinetelor medicale cu 3 sau mai mulţi
medici, care furnizează servicii de medicină preventivă în bolile
transmisibile, în condiţiile în care spaţiul permite, se poate organiza un
cabinet pentru vaccinări, altul decât sala de tratamente.
(7) In cabinetele în care se efectuează intervenţii chirurgicale
ce necesită spitalizare de zi/de o zi va fi amenajată o încăpere special
destinată pentru recuperarea postoperatorie, dotată cu paturi, asigurându-se o
suprafaţă minimă de 7 m2/pat.
(8) Pentru personalul sanitar din cabinetele medicale
şi de medicină dentară va fi asigurat un spaţiu cu destinaţie de vestiar;
numărul vestiarelor şi desemnarea spaţiului destinat acestora vor fi în funcţie
de numărul personalului care desfăşoară activitate concomitentă.
(9) Incăperile cu profil administrativ vor fi separate
de cele în care se desfăşoară activităţi medicale.
(10) In condiţiile respectării art. 6 alin. (2),
cabinetul medical şi de medicină dentară va avea un grup sanitar pentru
pacienţi, cu acces din sala de aşeptare, separat de cel destinat personalului
sanitar. In cazul cabinetelor medicale şi de medicină dentară din mediul rural, acolo unde nu există
posibilitatea racordării la reţeaua publică de canalizare, grupul sanitar va fi
racordat la o fosă septică de beton vidanjabilă.
(11) In cabinetele medicale cu
profil radiologie sau de medicină dentară în care se instalează aparate de
radiologie dentară sunt obligatorii solicitarea şi obţinerea de avize speciale,
de amplasare şi funcţionare, din partea autorităţilor responsabile cu controlul
activităţilor ce folosesc radiaţii nucleare. In aceste cabinete medicale se vor
respecta normele de radioprotecţie şi control individual al expunerii prevăzute
de legislaţia în vigoare.
(12) a) In cabinetele medicale în care au loc
prelevări de fluide biologice (sânge, secreţii) în vederea diagnosticului de
laborator vor fi desemnate o încăpere şi un spaţiu special destinate pentru
această activitate. Această încăpere şi acest spaţiu vor fi dotate cu mobilier
adecvat prelevării de probe (canapea sau scaun netapiţat cu spătar extensibil,
cu accesorii pentru susţinerea antebraţului, sau, după caz, alt mobilier
specific specialităţii medicale şi tipului de prelevare, dulap pentru
instrumentarul steril, măsuţă pentru pregătirea prelevării probei, măsuţă
pentru depozitarea temporară a fluidelor prelevate), sursă de apă şi racord la
sistemul de canalizare.
b) Pentru coprocultură şi urocultură va fi desemnată o
cameră separată de recoltare, prevăzută cu sursă de apă curentă rece şi caldă,
scaun WC, racord la sistemul de canalizare.
c) In cazul în care diagnosticul propriu-zis de
laborator se efectuează în altă locaţie, pentru a evita contaminarea probelor
recoltate, a persoanei care transportă probele şi/sau a mediului, se va
organiza transportul probelor recoltate în siguranţă, în containere speciale,
închise, cu pereţi impermeabili, uşor transportabile, din materiale care să
permită decontaminarea, curăţarea şi dezinfecţia.
(13) In spaţiile cu destinaţia de cabinete medicale şi
de medicină dentară se vor realiza circuite separate pentru adulţi şi copii, în
condiţiile art. 6 alin. (2), sau, în măsura posibilităţilor, se va face
programarea acestora la ore diferite.
(14) Cabinetele medicale şi de medicină dentară vor
asigura accesul în incinta lor pentru persoanele cu handicap motor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 7. - Dotarea minimă obligatorie necesară fiecărui
cabinet medical şi de medicină dentară, în funcţie de specialitate, va respecta
prevederile legale în vigoare.
Art. 8. -In scopul efectuării sterilizării şi păstrării
sterilităţii instrumentarului, dispozitivelor şi materialelor sanitare, la
organizarea activităţilor propriu-zise de sterilizare, precum şi a
activităţilor conexe (spălarea, decontaminarea, împachetarea şi stocarea) se
vor avea în vedere:
a) respectarea circuitelor funcţionale şi utilizarea
spaţiilor anume desemnate;
b) amplasarea punctului de sterilizare într-un spaţiu
adecvat organizării activităţii de curăţare şi pregătire pentru sterilizare a
instrumentarului şi/sau a materialului moale, sterilizării propriu-zise şi
depozitării temporare a materialului sterilizat, respectându-se principiul
separării materialelor sterile de cele nesterile;
c) utilizarea aparaturii de sterilizare va trebui să
respecte prevederile legale în vigoare privind punerea în funcţiune a
dispozitivelor medicale;
d) în locul de amplasare a aparaturii de sterilizare se
vor afişa ciclul de sterilizare, precum şi instrucţiunile de lucru specifice
aparatului cu care se face sterilizarea;
e) caietul de sterilizare care
atestă efectuarea sterilizării cuprinde:
- numărul şarjei şi conţinutul pachetelor;
- data şi ora de debut şi de sfârşit ale ciclului;
- temperatura la care s-a efectuat sterilizarea;
- rezultatele indicatorilor fizico-chimici şi
biologici;
- numele şi semnătura persoanei responsabile cu
sterilizarea;
f) cabinetele medicale şi de medicină dentară pot
asigura sterilizarea instrumentarului, dispozitivelor şi materialelor sanitare
şi pe baza contractelor încheiate cu unităţi specializate şi autorizate în acest sens.
Art. 9. - In scopul asigurării lanţului de frig,
cabinetul medical va fi dotat cu:
a) cel puţin un frigider cu compartiment de congelare
separat, închis cu uşă, precum şi cu termometru pentru monitorizarea
temperaturii interioare; înregistrările privind graficele de temperatură ale
frigiderului vor fi cuprinse într-un registru separat;
b) cel puţin o geantă izotermă dotată cu termometru -
pentru transportul vaccinurilor şi un termos pentru eventualitatea
transportului unor cantităţi mici de vaccin;
c) cel puţin o geantă izotermă dotată cu termometru -
pentru transportul de probe biologice (în cazul în care au loc prelevări de
fluide biologice şi acestea nu sunt transportate de unităţi autorizate în acest
sens).
Art. 10. - Următoarele norme igienico-sanitare sunt
obligatorii pentru cabinetele medicale şi de medicină dentară, indiferent de
profil:
a) asigurarea cu apă potabilă;
b) racordarea la reţeaua de canalizare a localităţii,
astfel încât apele uzate să nu producă poluarea apei, aerului şi solului.
Dotarea cabinetelor, în localităţile în care nu există sisteme publice de
canalizare, cu instalaţii proprii de colectare a apelor uzate (fose septice de
beton vidanjabile);
c) deşeurile rezultate în urma activităţilor medicale
vor fi colectate, depozitate, evacuate şi neutralizate conform prevederilor
legale în vigoare;
d) asigurarea unui microclimat corespunzător;
e) asigurarea iluminării naturale şi artificiale
necesare desfăşurării în condiţii optime a activităţii medicale şi de medicină
dentară;
f) asigurarea limitării zgomotului sub normele admise
şi sau asigurarea protecţiei antifonice eficiente în interiorul şi în afara
cabinetelor;
g) asigurarea cu materiale pentru efectuarea
curăţeniei;
h) asigurarea cu dezinfectante, antiseptice şi
decontaminante autorizate/înregistrate de Comisia Naţională pentru Produse
Biocide. Folosirea acestora se va face în funcţie de instrucţiunile de
utilizare, la concentraţiile şi timpii de utilizare specificaţi de producător;
i) asigurarea de echipament de protecţie specific pentru întregul personal, în conformitate cu
legislaţia în vigoare;
j) asigurarea instruirii permanente a personalului
medico-sanitar privind precauţiile universale.