ORDIN Nr. 1338
din 15 iulie 2010
pentru aprobarea schemei
transparente de ajutor de minimis, denumita „Schema transparenta de ajutor de
minimis sub forma de garantii de portofoliu de credite, ca parte integranta a
implementarii initiativei JEREMIE în Romania", aferenta domeniului major
de interventie 1.2 „Accesul IMM la finantare", axa prioritara 1 „Un sistem
de productie inovativ si ecoeficient", din cadrul Programului operational
sectorial pentru cresterea competitivitatii economice
ACT EMIS DE: MINISTERUL
ECONOMIEI, COMERTULUI SI MEDIULUI DE AFACERI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 521 din 27 iulie 2010
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul
ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,
în temeiul art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 1.634/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri,
ministrul economiei, comerţului şi mediului de
afaceri emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă schema transparentă de ajutor de
minimis, denumită „Schemă transparentă de ajutor de minimis sub
formă de garanţii de portofoliu de credite, ca parte integrantă a implementării
iniţiativei JEREMIE în România", aferentă domeniului major de intervenţie
1.2 „Accesul IMM la finanţare", axa prioritară 1 „Un sistem de producţie
inovativ şi ecoeficient" din cadrul Programului operaţional sectorial
pentru creşterea competitivităţii economice, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Adriean Videanu
ANEXA
SCHEMA TRANSPARENTĂ
de ajutor de minimis sub formă de garanţii de
portofoliu de credite, ca parte integrantă a implementării iniţiativei JEREMIE
în România
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. - (1) Prezenta reglementare instituie o schemă
transparentă de ajutor de minimis sub formă de garanţii de portofoliu de
credite, ca parte integrantă a implementării iniţiativei JEREMIE în România.
(2) Autoritatea care administrează schema este Fondul
European de Investiţii, denumit în continuare FEL
(3) Furnizorul de ajutor de minimis este
Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin Autoritatea de
management a Programului operaţional sectorial pentru creşterea
competitivităţii economice 2007-2013 (denumit în continuare POS CCE).
(4) Beneficiarii ajutorului de minimis sunt
întreprinderi mici şi mijlocii, definite conform art. 8, care îndeplinesc
condiţiile de eligibilitate prezentate în cap. III.
(5) Termenii şi expresiile utilizate, care nu sunt
altfel definite în cadrul prezentei scheme, respectă definiţiile stipulate în
Acordul de finanţare dintre Guvernul României şi Fondul European de Investiţii
privind programul JEREMIE în România, semnat la Bucureşti ia 18 februarie 2008
(denumit în continuare acordul de finanţare JEREMIE), aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 514/2008.
Art. 2. - Ajutoarele de minimis sub formă de
garanţii de portofoliu de credite din cadrul prezentei scheme se vor acorda în
conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie
2006 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de
minimis, denumit în continuare Reg. 1998/2006, şi cu Regulamentul
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin
Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
Art. 3. - In conformitate cu Reg. 1.998/2006, prezenta
schemă de ajutor de minimis nu intră sub incidenţa obligaţiei de
notificare către Comisia Europeană.
Art. 4. - Iniţiativa JEREMIE este un set de acţiuni
având ca obiectiv creşterea accesului la finanţare al întreprinderilor mici şi
mijlocii. In România, iniţiativa JEREMIE este organizată prin intermediul FEI,
acţionând ca fond de participare JEREMIE (denumit în continuare FPJ). Prin
FPJ, FEI administrează fonduri puse la dispoziţie de Fondul European de
Dezvoltare Regională (denumit în continuare FEDR) pentru utilizare în
scopul implementării iniţiativei JEREMIE în România.
Art. 5. -In cadrul POS CCE, Guvernul României a fost de
acord să pună la dispoziţia FEI fonduri dedicate pentru implementarea
iniţiativei JEREMIE, cu respectarea art. 44 lit. (b) pct. (i) din Regulamentul
(CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a unor
dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul
Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr.
1.260/1999 (denumit în continuare Reg. 1.083/2006) şi în conformitate cu
acordul de finanţare JEREMIE. Iniţiativa JEREMIE este finanţată din POS CCE,
axa prioritară 1 „Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient",
domeniul major de intervenţie 1.2 „Accesul IMM la finanţare".
Art. 6. - Normele de aplicare a Reg. 1.083/2006 sunt
stabilite prin Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 al Comisiei din 8 decembrie
2006 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr.
1.083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind
Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de
coeziune şi a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi
al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regională, cu modificările
şi completările ulterioare (denumit în continuare Reg. 1.828/2006).
Art. 7. - (1) Prezenta schemă este finanţată din
fonduri structurale UE, respectiv Fondul European de Dezvoltare Regională.
(2) In cadrul prezentei scheme, suma totală maximă
estimată, alocată ajutoarelor de minimis sub formă de garanţii de portofoliu
de credite de către FPJ, va fi de maximum 65 milioane euro (echivalent lei).
Defalcarea estimativă pe ani este:
- 2011 - 10 milioane euro;
- 2012 - 35 milioane euro;
- 2013 - 20 milioane euro.
(3) Numărul estimat de beneficiari în cadrul schemei este
de 200.
(4) Prezenta schemă se aplică de la data publicării ei
în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2013.
CAPITOLUL II
Definiţii
Art. 8. -In sensul prezentei scheme, următorii termeni
se definesc astfel:
a) ajutoare/ajutor de stat înseamnă orice măsură
care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 87(1) din Tratatul de
instituire a Comunităţii Europene;
b) acord operaţional înseamnă, în contextul
prezentei scheme, un acord încheiat de FEI, acţionând ca FPJ, cu un intermediar
financiar, având ca obiect o facilitate de garantare care respectă atât
condiţiile prezentei scheme, cât şi alte condiţii prevăzute în apelul pentru
expresii de interes JEREMIE care nu aduc atingere prevederilor în materie de
ajutoare de stat;
c) apel pentru expresii de interes JEREMIE înseamnă,
în contextul prezentei scheme şi conform acordului de finanţare JEREMIE, o
solicitare de oferte care are ca scop identificarea intermediarilor financiari
adecvaţi care vor primi contribuţii de la FPJ; apelul pentru expresii de
interes JEREMIE se publică pe site-ul FEI (www.eif.org) şi pe site-ul
Autorităţii de management pentru POS CCE (http://amposcce.minind.ro);
d) garanţie de portofoliu de credite înseamnă,
în contextul prezentei scheme, un angajament prin care FEI, acţionând ca FPJ,
va prelua o parte din riscul de credit asociat unui portofoliu de credite
eligibile acordate în condiţiile acordului operaţional semnat cu un intermediar
financiar;
e) întreprinderi mici şi mijlocii sau IMM sunt
întreprinderi care respectă criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul
(CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor
categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea articolelor 87
şi 88 din tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare); în
prezenta schemă, microîntreprinderile sunt încadrate în categoria
întreprinderilor mici;
f) întreprindere aflată în dificultate, conform
Liniilor directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea
întreprinderilor aflate în dificultate (publicate în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004), este o întreprindere care
îndeplineşte următoarele condiţii:
(i) în cazul unei societăţi cu răspundere limitată,
atunci când mai mult de jumătate din capitalul social a dispărut, peste un
sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau
(ii) în cazul unei societăţi în care cel puţin o parte
dintre asociaţi răspund nelimitat pentru datoriile întreprinderii, atunci când
mai mult de jumătate din capitalul propriu a dispărut, aşa cum reiese din
contabilitatea societăţii, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în
ultimele 12 luni; sau
(iii) indiferent de tipul societăţii, când respectiva
întreprindere întruneşte condiţiile prevăzute de legislaţia naţională privind
procedura insolvenţei;
(iv) chiar şi atunci când niciuna dintre condiţiile
prevăzute mai sus nu este îndeplinită, o întreprindere poate să fie totuşi
considerată în dificultate, în special în cazul în care sunt prezente
simptomele obişnuite ale unei întreprinderi aflate în dificultate, cum ar fi:
creşterea pierderilor, scăderea cifrei de afaceri, creşterea inventarelor pe
stocuri, supracapacitate, flux de capital în declin, îndatorare crescută,
creşterea comisioanelor financiare şi scăderea sau dispariţia valorii activului
net. In cazuri foarte grave, o întreprindere poate să fi devenit deja
insolvabilă sau poate face obiectul procedurilor de insolvenţă colectivă
prevăzute de legislaţia naţională;
g) intensitatea ajutorului înseamnă valoarea
ajutorului, exprimată ca procent din costurile eligibile. Ajutorul plătit în
tranşe va fi actualizat la valoarea lui în momentul acordării. Rata dobânzii
care trebuie aplicată la actualizare este rata de referinţă aplicabilă la data
acordării ajutorului. Toate sumele utilizate vor fi calculate înainte de
aplicarea unor deduceri fiscale sau altor taxe;
h) intermediar financiar'înseamnă o bancă,
persoană juridică română sau sucursală a unei bănci din alt stat membru al
Uniunii Europene, autorizată de Banca Naţională a României să funcţioneze pe
teritoriul României, şi cu care FEI, acţionând ca FPJ, va semna un acord
operaţional cu privire la o facilitate de garanţie de portofoliu de credite în
condiţiile prezentei scheme, In funcţie de rezultatele apelului pentru expresii
de interes, vor fi selectaţi unul sau mai mulţi intermediari financiari.
CAPITOLUL III
Condiţii de eligibilitate pentru beneficiari
Art. 9. - Prezenta schemă de ajutor de minimis se
aplică pe tot teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
Art. 10. - In cadrul schemei se acordă ajutoare
întreprinderilor mici şi mijlocii din toate sectoarele şi activităţile
prevăzute în Codul CAEN Rev. 2 - NACE Rev. 2, cu excepţia următoarelor:
1. Sectoarele şi activităţile prevăzute la art. 1 alin.
(1) din Reg. 1.998/2006, şi anume:
- pescuit şi acvacultura, reglementate de Regulamentul
(CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea
comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultura;
- producţia primară de produse agricole, astfel cum
sunt enumerate în anexa I la tratat;
- transformarea şi comercializarea produselor agricole,
astfel cum sunt enumerate în anexa I la tratat, în următoarele cazuri:
a) atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe
baza preţului sau a cantităţii produselor în cauză achiziţionate de la
producătorii primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile în cauză;
b) atunci când ajutorul este condiţionat de
transferarea lui parţială sau integrală către producătorii primari;
- activităţi legate de export către ţări terţe sau
către state membre, respectiv ajutoare legate direct de cantităţile exportate,
ajutoare destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau
destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
- ajutoarele subordonate folosirii mărfurilor naţionale
în locul celor importate;
- sectorul cărbunelui, în sensul Regulamentului (CE)
nr. 1.407/2002 al Consiliului din 23 iulie 2002 privind ajutorul de stat pentru
industria cărbunelui;
- achiziţia de vehicule de transport rutier de mărfuri,
când ajutoarele sunt acordate întreprinderilor care efectuează transport rutier
de mărfuri în numele terţilor;
- întreprinderi aflate în dificultate.
2. Următoarele sectoare şi activităţile conform CAEN
Rev.2:
• Secţiunea A, Agricultură, silvicultură şi pescuit;
• Secţiunea B, Industria extractivă, numai codurile:
- 05 Extracţia cărbunelui superior şi inferior;
- 0892 Extracţia turbei;
• Secţiunea C, Industria prelucrătoare, numai codurile:
- 10 Industria alimentară;
- 12 Fabricarea produselor din tutun;
- 24 Industria metalurgică;
- 2051 Fabricarea explozivilor;
- 206 Fabricarea fibrelor sintetice şi artificiale;
- 254 Fabricarea armamentului şi muniţiei;
- 301 Construcţia de nave şi bărci;
- 304 Fabricarea vehiculelor militare de luptă;
- 1101 Distilarea, rafinarea şi mixarea băuturilor
alcoolice;
- 1104 Fabricarea altor băuturi nedistilate, obţinute
prin fermentare;
• Secţiunea F, numai codul 411, Dezvoltare (promovare)
imobiliară;
• Secţiunea L, Tranzacţii imobiliare;
• Secţiunea K, Intermedieri financiare şi asigurări;
• Secţiunea N, Activităţi de servicii administrative şi
activităţi de servicii-suport;
• Secţiunea O, Administraţie publică şi apărare;
asigurări sociale din sistemul public;
• Secţiunea R, Activităţi de spectacole, culturale şi
recreative;
• Secţiunea T, Activităţi ale gospodăriilor private în
calitate de angajator de personal casnic; activităţi ale gospodăriilor private
de producere de bunuri şi servicii destinate consumului propriu;
• Secţiunea U, Activităţi ale organizaţiilor şi
organismelor extrateritoriale.
3. De asemenea, în cadrul schemei nu se vor acorda
ajutoare întreprinderilor cu activităţi în domeniile comercializării armelor şi
muniţiilor, donării umane şi organismelor modificate genetic.
Art. 11. - Beneficiarii trebuie să fie înregistraţi în
România, să nu fie în stare de faliment ori lichidare, să nu aibă afacerile
administrate de un judecător-sindic sau activităţile lor comerciale să fie suspendate
ori să facă obiectul unui aranjament cu creditorii sau să fie într-o situaţie
similară cu cele anterioare, reglementată prin lege.
Art. 12. - Beneficiarii trebuie să îşi fi îndeplinit
obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări
sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat (buget de
stat, bugete speciale, bugete locale), în conformitate cu prevederile legale în
vigoare.
Art. 13. - Reprezentantul legal al fiecărui beneficiar
trebuie să nu fi fost condamnat în ultimii 3 ani, prin hotărâre definitivă a
unei instanţe judecătoreşti, pentru o faptă care a adus atingere eticii
profesionale sau pentru comiterea unei greşeli în materie profesională.
Art. 14. - Beneficiarii trebuie să nu fie obiectul unui
ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind
declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună
sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie
să fi fost deja executată şi ajutorul să fi fost integral recuperat, inclusiv
dobânda de recuperare aferentă.
Art. 15. - Beneficiarii trebuie să îndeplinească şi
alte condiţii specificate în apelul pentru expresii de interes şi în anexele la
acesta, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
CAPITOLUL IV
Selectarea intermediarilor financiari
Art. 16. - FEI va selecta unul sau mai mulţi
intermediari financiari pentru implementarea facilităţii de garanţie care face
obiectul prezentei scheme, aplicând Criteriile de evaluare ale POS CCE,
aprobate de Comitetul de monitorizare al POS CCE, respectiv:
- relevanţa proiectului;
- calitatea proiectului;
- maturitatea proiectului;
- capacitatea beneficiarului de implementare a
proiectului;
- sustenabilitatea proiectului.
Art. 17. - In selectarea intermediarilor financiari,
FEI va respecta următoarele principii fundamentale:
a) egalitate de şanse;
b) nediscriminare;
c) confidenţialitate; şi
d) transparenţă.
Art. 18. - Conform criteriilor şi principiilor la care
se face referire în art. 16 şi 17, FEI va lansa un apel pentru expresii de
interes JEREMIE, care va fi publicat pe site-ul www.eif.org. In cadrul
evaluării expresiilor de interes depuse de intermediarii financiari se vor
analiza, între altele, capacitatea acestora de a crea un portofoliu de credite
pentru întreprinderi mici şi mijlocii în condiţiile prevăzute în apelul pentru
expresii de interes JEREMIE, precum şi sprijinul acordat IMM-urilor sub formă
de condiţii îmbunătăţite de creditare ca urmare a prezenţei ajutorului de
minimis conform prezentei scheme.
CAPITOLUL V
Modalitatea de implementare a schemei
Art. 19. -In cadrul prezentei scheme se vor acorda una
sau mai multe facilităţi, fiecare constând într-o garanţie financiară directă
plafonată pentru acoperirea primei pierderi a unui portofoliu de credite
eligibile.
Art. 20. - Perioada maximă de disponibilitate a
facilităţii de garantare va fi de aproximativ 36 de luni de la semnarea
acordului operaţional cu un intermediar financiar.
Art. 21. - Pe parcursul perioadei de disponibilitate,
creditele eligibile conform prezentului capitol pot fi incluse de către
intermediarul financiar în portofoliul de credite care beneficiază de
acoperirea facilităţii de garantare. Includerea creditelor eligibile în portofoliul
acoperit de garanţie va avea loc în mod automat, prin transmiterea de către
intermediarul financiar către FEI a unei notificări.
Art. 22. - Prin facilitatea acordată în cadrul
prezentei scheme se va putea acoperi cel mult 80% din valoarea fiecărui credit
eligibil nou-acordat de un intermediar financiar unei IMM eligibile şi inclus
în portofoliul de credite acoperit de facilitate, conform definiţiilor de mai
jos. Riscul de credit va fi suportat de intermediarul financiar în proporţie de
cel puţin 20% pentru fiecare credit eligibil. FEI, acţionând ca FPJ, şi
intermediarul financiar vor acţiona în mod pari passu (nepreferenţial)
cu privire atât la suportarea riscului de credit, cât şi la eventualele
recuperări ulterioare ale pierderilor asociate producerii riscului de credit.
Art. 23. - Pentru a fi incluse într-un portofoliu de
credite acoperit de o facilitate de garantare acordată în cadrul prezentei
scheme, creditele acordate de intermediarii financiari IMM-urilor vor respecta
următoarele condiţii de eligibilitate:
- durata creditelor va fi de cel mult 10 ani, inclusiv
perioada de graţie (dacă va fi cazul);
- finanţarea poate avea ca obiect: investiţii (active
tangibile şi intangibile), leasing operaţional, capital de lucru legat de
activităţi de dezvoltare şi extindere;
- o întreprindere eligibilă va putea beneficia de
acoperirea garanţiei pentru unul sau mai multe credite, cu condiţia ca suma
porţiunilor garantate din creditele acordate acesteia să fie de cel mult
1.500.000 euro pe durata valabilităţii schemei;
- în cadrul apelului pentru expresii de interes JEREMIE
se vor defini şi alte condiţii specifice portofoliului de credite.
Art. 24. - Obligaţia de plată a FEI, acţionând ca FPJ,
în cadrul facilităţii de garantare, va fi plafonată la o sumă exprimată în euro
(„suma plafon" sau „cap amount"), calculată în funcţie de dimensiunea
portofoliului de credite, conform următoarei formule estimative (a cărei formă
finală va fi stipulată în acordul operaţional):
Suma plafon a garanţiei = rata de garantare x rata
plafonului garanţiei x (cel mai mic dintre portofoliul agreat şi portofoliul
efectiv de credite eligibile), unde:
- rata de garantare („guarantee rate") este
un procent de până la 80% din fiecare credit eligibil din cadrul portofoliului
de credite acoperit de garanţie;
- rata plafonului garanţiei („guarantee cap
rate") este un procent din volumul efectiv al portofoliului de credite
eligibile;
- portofoliul agreat de credite eligibile
reprezintă suma totală a creditelor eligibile noi acoperite de facilitatea de
garantare şi stipulată în acordul operaţional;
- portofoliul efectiv de credite eligibile
reprezintă suma totală a creditelor eligibile nou-acordate incluse la un moment
dat în portofoliu şi pentru care s-au efectuat trageri de către beneficiari.
Portofoliul efectiv rămâne neschimbat atunci când un împrumut este achitat. Pe
de altă parte, portofoliul efectiv se reduce cu suma aferentă fiecărui credit
exclus din portofoliu din cauze care vor fi stabilite prin acordul operaţional
(cu precădere, cauze ţinând de neeligibilitate).
Art. 25. - Plata garanţiilor se efectuează cel puţin
trimestrial de către FEI, acţionând ca FPJ, în cazul producerii unui risc de
credit, pe baza unei cereri de plată valide primite de la intermediarul
financiar.
Art. 26. - Intermediarii financiari cu care FEI,
acţionând ca FPJ, va semna acorduri operaţionale vor administra şi monitoriza
crearea portofoliului de credite eligibile, raportarea către FEI şi acţiunile
de recuperare a pierderilor. De asemenea, intermediarii financiari vor
monitoriza calculul şi raportarea aferente procedurilor relevante în materie de
ajutoare de stat prevăzute la cap. IX.
CAPITOLUL VI
Prima de garantare
Art. 27. - Prima de garantare plătibilă de către
intermediarii financiari către FEI, acţionând ca fond de participare JEREMIE,
va fi egală cu zero.
CAPITOLUL VII
Condiţii de acordare a ajutorului de minimis sub
formă de garanţii
Art. 28. -Ajutorul se acordă sub formă de garanţii, şi
anume prin garantarea primei pierderi a unor portofolii de credite eligibile
acordate de intermediari financiari în condiţiile prezentei scheme, cu condiţia
ca fiecare credit eligibil inclus într-un portofoliu de credite să fie acoperit
de facilitatea de garantare în proporţie de cel mult 80%, conform cap. V.
Art.29. - Conform art. 2. lit. (d) din Reg. 1.998/2006,
porţiunea garantată din fiecare împrumut acordat unui beneficiar nu va depăşi
valoarea de 1.500.000 euro pentru fiecare beneficiar. In cazul beneficiarilor care
îşi desfăşoară activitatea în sectorul transportului rutier, porţiunea
garantată din fiecare împrumut nu va depăşi 750.000 euro pentru fiecare
beneficiar. Plafonul de minimis per beneficiar se aplică şi în mod
cumulativ în cazul în care o întreprindere beneficiază de mai multe credite
eligibile incluse într-un portofoliu de credite acoperit de facilitatea de
garantare care face obiectul prezentei scheme.
Art. 30. - Inainte de acordarea ajutorului de
minimis în cadrul prezentei scheme, respectiv înainte de includerea unui
credit eligibil în cadrul portofoliului de credite acoperite de facilitatea de
garantare conform cap. V, intermediarul financiar va verifica dacă beneficiarul
a mai beneficiat de alte ajutoare de stat sau de minimis pentru aceleaşi
cheltuieli eligibile şi dacă regulile de cumul sunt respectate, pe baza unei
declaraţii pe propria răspundere a beneficiarului.
Art. 31. - Pentru calculul echivalentului-subvenţie
brut se vor aplica prevederile Reg. 1.998/2006, completat cu reglementările
naţionale în vigoare, considerându-se că o garanţie în valoare de 1.500.000
euro are un echivalent-subvenţie brut identic cu plafonul de minimis general
de 200.000 euro, în situaţia garanţiilor care acoperă cel mult 80% din
împrumuturile subsidiare.
CAPITOLUL VIII
Cumul
Art. 32. -Ajutorul de minimis acordat în cadrul
prezentei scheme nu se cumulează cu alte ajutoare de stat acordate în legătură
cu aceleaşi costuri eligibile, în cazul în care o astfel de cumulare ar avea
drept rezultat o intensitate a ajutorului care depăşeşte intensitatea
ajutorului stabilită pentru condiţiile speciale ale fiecărui caz de un
regulament de scutire pe categorii sau de o decizie adoptată de Comisie.
Art. 33. - In cazul în care valoarea totală a
ajutoarelor de minimis acordate unui operator economic pe o perioadă de
3 ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în
conformitate cu prevederile prezentei scheme, depăşeşte pragul de 200.000 euro
(100.000 euro pentru operatorii economici care activează în domeniul
transporturilor), echivalent în lei, solicitantul nu poate beneficia de
prevederile schemei, nici chiar pentru acea fracţie din ajutor care nu
depăşeşte acest plafon.
Art. 34. - Valoarea maximă a ajutorului de minimis de
care poate beneficia o întreprindere se calculează cumulându-se ajutoarele de
minimis primite în anul fiscal în curs cu ajutoarele de minimis primite
în ultimii 2 ani fiscali consecutivi; acesta nu poate depăşi echivalentul în
lei a 200.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru societăţile care activează în
sectorul transportului rutier.
CAPITOLUL IX
Transparenţă, raportare şi monitorizare
Art. 35. - Furnizorul va transmite spre informare
Consiliului Concurenţei prezenta schemă în termen de 15 zile de la data
aprobării acesteia, conform art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 36. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va
transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei, în 20 de zile
lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia
Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor
acestei scheme de ajutor de minimis.
Art. 37. - Schema de ajutor de minimis va fi
publicată pe site-ul furnizorului de ajutor de minimis, la adresa
www.minind.ro, şi pe pagina autorităţii care administrează schema, la adresa
www.eif.org, şi nu se va implementa înainte de publicare.
Art. 38. -In vederea asigurării transparenţei şi a unui
control eficient al ajutoarelor de minimis, furnizorul de ajutor de
minimis şi autoritatea care administrează schema vor aplica prevederile
art. 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, referitoare la procedura de
pregătire a notificării şi informării, şi vor transmite Consiliului Concurenţei
rapoarte anuale privind prezenta schemă, în vederea transmiterii acestora
Comisiei Europene, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 659/1999 al
Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de aplicare a
articolului 93 din Tratatul CE şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei
din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al
Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul
CE.
Art. 39. - Intermediarul financiar se va asigura că
împrumuturile eligibile acordate în cadrul facilităţii de garantare care face
obiectul prezentei scheme respectă prevederile relevante în materie de ajutoare
de minimis, cu precădere cele ale Reg. 1.998/2006. In acest context,
intermediarul financiar va fi responsabil cu calculul echivalentului-subvenţie
brut şi pentru aplicarea procedurilor de monitorizare stipulate în art. 3 din
Reg. 1.998/2006. De asemenea, intermediarul financiar va informa în scris
întreprinderile beneficiare în cadrul prezentei scheme cu privire la valoarea
ajutorului acordat şi la caracterul de minimis al acestuia, cu referire
la Reg. 1.998/2006, şi le va solicita beneficiarilor declaraţii pe propria
răspundere, conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezenta schemă.
Art. 40. - Furnizorul de ajutor de minimis şi
autoritatea care administrează schema vor păstra evidenţa detaliată a
ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data
la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza prezentei scheme.
Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a
demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul
ajutorului de stat, inclusiv informaţii privind tipul de beneficiar, efectul
stimulativ şi costurile eligibile.
Art. 41. - (1) Furnizorul are obligaţia de a
supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune
măsurile care se impun.
(2) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului
Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind
procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul
preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, toate datele şi
informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel
naţional.
Art. 42. - Autoritatea care administrează schema are
obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de minimis, în
formatul şi în termenul solicitate de către acesta, toate datele şi
informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi
monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform prezentului capitol.
ANEXA la schemă
DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
- model -
Subsemnatul(a),
........................................, identificat(ă) cu B.I./ CI. seria
........ nr........................., eliberat(ă) de ...................la data
de......................, cu domiciliul în
localitatea.....................................,
str....................................nr........, bl.........., sc.......,
ap........, sectorul/judeţul ..............................., în calitate de
reprezentant legal al operatorului economic
..................................., declar pe propria răspundere următoarele:
Declar că întreprinderea se află/nu se află în
dificultate, în conformitate cu prevederile Liniilor directoare comunitare
privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea întreprinderilor
aflate în dificultate (publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C
244/2004).
Declar pe propria răspundere că activităţile pentru
care solicit finanţarea fac/nu fac obiectul altui ajutor de minimis sau
oricărui alt tip de subvenţie în cadrul altor programe/subprograme cu finanţare
nerambursabilă.
De asemenea, declar pe propria răspundere că în ultimii
3 (trei) ani fiscali, inclusiv anul în curs, am beneficiat/nu am beneficiat de
ajutoare de minimis.
Dacă da, completaţi tabelul de mai jos:
Nr. crt.
|
Anul acordării ajutorului de minimis
|
Instituţia finanţatoare
|
Programul prin care s-a beneficiat
de finanţare
|
Cuantumul ajutorului acordat
(euro)
|
1.
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
Declar pe propria răspundere că toate informaţiile
furnizate şi consemnate în prezenta declaraţie sunt corecte şi complete şi
înţeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informaţiilor în
scopul de a obţine avantaje pecuniare este pedepsită conform legii.
Numele şi
prenumele...............................................................
Funcţia....................................................................................
Semnătura autorizată şi ştampila
solicitantului............................
Data
semnării...........................................................................