ORDIN Nr. 1293
din 23 aprilie 2008
pentru aprobarea schemei de
ajutor de stat regional „Finantarea proiectelor de investitii initiale in
cercetare-dezvoltare si inovare", aferenta operatiunilor 2.3.2 „Dezvoltarea
infrastructurii C-D in intreprinderi si crearea de noi locuri de munca in
cercetare" si 2.3.3 „Promovarea inovarii in cadrul firmelor" din
cadrul domeniului major de interventie 2.3 „Accesul intreprinderilor la
activitati de cercetare-dezvoltare si inovare (CDI)", axa prioritara 2
„Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologica si inovare", din
Programul operational sectorial „Cresterea competitivitatii economice"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 434 din 10 iunie 2008
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul
ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă schema de
ajutor de stat regional „Finanţarea proiectelor de investiţii iniţiale în cercetare-dezvoltare
şi inovare", aferentă operaţiunilor 2.3.2 Dezvoltarea infrastructurii C-D
în întreprinderi şi crearea de noi locuri de muncă în cercetare" şi 2.3.3
„Promovarea inovării în cadrul firmelor" din cadrul domeniului major de
intervenţie 2.3 „Accesul întreprinderilor la activităţi de cercetare- dezvoltare şi inovare (CDI)", axa prioritară 2
„Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare", din
Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice",
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei şi
finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
ANEXĂ
FINANŢAREA PROIECTELOR DE INVESTIŢII INIŢIALE ÎN
CERCETARE-DEZVOLTARE Şl INOVARE
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prin prezenta se instituie schema
transparentă de ajutor de stat regional pentru investiţii iniţiale „Finanţarea
proiectelor de investiţii iniţiale în cercetare-dezvoltare şi inovare",
aferentă operaţiunilor 2.3.2 „Dezvoltarea infrastructurii C-D în întreprinderi
şi crearea de noi locuri de muncă în cercetare" şi 2.3.3 „Promovarea
inovării în cadrul firmelor" din cadrul domeniului major de intervenţie 2.3
„Accesul întreprinderilor la activităţi de cercetare-dezvoltare şi inovare
(CDI)", axa prioritară 2 „Competitivitate prin cercetare, dezvoltare
tehnologică şi inovare", din Programul operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice", denumită în continuare schemă.
Art. 2. - (1) Acordarea ajutoarelor de stat regionale
pentru investiţii în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea
criteriilor privind ajutorul de stat regional stipulate în Regulamentul (CE)
nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutorului naţional
regional pentru investiţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
nr. L 302 din 1 noiembrie 2006.
(2) Prezenta schemă este
exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană în conformitate
cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.628/2006.
Art. 3. - Schema se aplică pe întreg teritoriul
României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
Art. 4. - (1) Autoritatea
publică care gestionează schema este Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului
-Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică (ANCS)
prin Direcţia generală organism intermediar pentru
cercetare (Ol Cercetare).
(2) Furnizor de ajutor de stat
este Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de management al Programului
operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice".
CAPITOLUL II
Obiectivele schemei
Art. 5. - (1) Prin această schemă se va oferi sprijin
pentru realizarea de investiţii iniţiale care vor conduce la:
- dezvoltarea capacităţii de cercetare a
întreprinderilor prin îmbunătăţirea infrastructurii de cercetare-dezvoltare (C-D);
- introducerea rezultatelor cercetării în producţie în
vederea obţinerii de produse (bunuri/servicii) şi procese/tehnologii noi sau
îmbunătăţite prin valorificarea activităţilor de C-D. Aceasta va duce la
întărirea transferului tehnologic şi creşterea gradului de aplicare a
rezultatelor C-D.
(2) Creşterea capacităţii de cercetare şi promovarea
inovării în întreprinderi vor conduce în ultimă instanţă la creşterea cheltuielilor
private pentru C-D, în concordanţă cu obiectivele strategice naţionale şi
comunitare în domeniul cercetării-dezvoltării şi inovării (CDI).
(3) Prezenta schemă se
adresează atât proiectelor de investiţii care vizează dezvoltarea
infrastructurii de cercetare în întreprinderi (operaţiunea 2.3.2 „Dezvoltarea
infrastructurii C-D în întreprinderi şi crearea de noi locuri de muncă în
cercetare"), cât şi proiectelor tehnologice inovative din cadrul
operaţiunii 2.3.3 „Promovarea inovării în cadrul firmelor".
CAPITOLUL III
Baza legală
Art. 6. - Prezenta schemă este elaborată în
conformitate cu:
- Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006;
- Programul operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice" (POS CCE), aprobat prin Decizia Comisiei nr.
3.472 din 12 iulie 2007.
CAPITOLUL IV
Definiţii
Art. 7. - In sensul prezentei scheme, următorii termeni
se definesc astfel:
a) ajutor de stat -
orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute în art. 87 alin. (1)
din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene;
b) întreprinderi mici şi
mijlocii sau IMM-uri - operatorii economici care sunt definiţi conform Legii nr.
346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, care transpune în
legislaţia naţională Recomandarea CE nr. 361 din 6 mai 2003, publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003;
c) întreprindere mare - operatorul economic care nu se încadrează în definiţia
întreprinderilor mici şi mijlocii, aşa cum sunt acestea definite la lit. b);
d) operator economic - o
instituţie care prestează activităţi cu caracter economic, adică activităţi
care constau în oferirea de bunuri şi/sau servicii pe piaţă, indiferent de
statutul său legal şi modul de finanţare. Operatorii economici pot fi de tip
întreprindere mare, mijlocie sau mică;
e) întreprindere în dificultate - întreprinderile
definite conform Liniilor directoare comunitare
privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în
dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244/2004;
f) investiţie iniţială:
(i) o investiţie în active corporale şi necorporale
legată de crearea unei noi unităţi, extinderea unei unităţi existente,
diversificarea producţiei obţinute în cadrul unei unităţi existente prin
realizarea de noi produse sau modificarea fundamentală a procesului global de
producţie în cadrul unităţii existente;
(ii) achiziţia de active de
capital direct legate de o unitate când această unitate a fost închisă sau ar
fi fost închisă dacă nu ar fi fost vândută, iar activele de capital au fost
cumpărate de un investitor independent. Simpla achiziţie a acţiunilor unui
operator economic nu constituie investiţie iniţială;
g) active corporale -
activele constând în terenuri, clădiri şi instalaţii/utilaje/echipamente;
h) active necorporale -
activele care rezultă în urma unui transfer tehnologic prin achiziţii de
brevete, licenţe, know-how sau cunoştinţe tehnice nebrevetate;
i) intensitatea ajutorului
în echivalent subvenţie brută - valoarea
actualizată a ajutorului, exprimată ca procent din valoarea actualizată a
costurilor eligibile ale proiectului;
j) începerea lucrărilor - data începerii efective a lucrărilor de construcţii
sau, dacă este anterioară, data primului angajament care creează obligaţii juridice pentru comandarea echipamentelor (cu excepţia studiilor de
fezabilitate preliminare);
k) produs agricol:
(i) produsele listate în anexa I la Tratatul de
instituire a Comunităţii
Europene, cu excepţia
produselor piscicole şi de
acvacultura acoperite de Regulamentul Consiliului nr. 104/2000;
(ii) produsele cuprinse în
codurile CN 4502, 4503 şi 4504
(produse din plută);
(iii) produse care imită sau înlocuiesc laptele şi produsele lactate, aşa cum sunt precizate
în art. 3 alin. (2) din Regulamentul (CEE) nr.
1.898/87;
l) produse care imită sau
înlocuiesc laptele şi produsele lactate - produsele care pot fi luate drept lapte şi/sau produse lactate, dar a căror compoziţie
diferă de cea a laptelui şi/sau a produselor lactate, în măsura în care acestea conţin grăsimi şi/sau
proteine care nu provin din lapte cu sau fără proteine care provin din lapte
[„produse altele decât produsele lactate", aşa cum sunt precizate în art.
3 alin. (2) din Regulamentul (CEE) nr. 1.898/87];
m) procesarea produselor agricole - orice operaţie executată asupra unui produs agricol care are ca
rezultat tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor din ferme care sunt
necesare pentru pregătirea unui produs animal sau vegetal pentru prima vânzare;
n) comercializarea unui produs agricol - deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării,
a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe
piaţă, cu excepţia primei vânzări de către producătorul primar către
revânzători şi procesatori şi a oricărei alte activităţi în vederea pregătirii
produsului pentru această primă vânzare; vânzarea de către un agricultor spre
consumatorii finali este considerată comercializare doar în cazul în care
aceasta are loc în spaţiile distincte rezervate acestei activităţi;
o) inovare - reprezintă
un produs (bun/serviciu) sau proces nou ori semnificativ îmbunătăţit lansat pe
piaţă sau introducerea în propria întreprindere a unui/unei proces/tehnologii
nou/noi ori semnificativ îmbunătăţit/îmbunătăţite. Inovarea este bazată pe
rezultatele unor tehnologii noi, pe noi combinaţii ale tehnologiei existente
sau pe utilizarea altor cunoştinţe dobândite de întreprindere. Nu vor fi
considerate ca inovări vânzările de produse inovative care sunt realizate sau
dezvoltate în întregime de alte întreprinderi. Inovarea se clasifică în 4
tipuri principale: inovare de produs, inovare de proces, inovare
organizaţională şi inovare de marketing;
p) inovare de produs -
se referă la bunuri sau servicii cu caracteristici sau intenţii de utilizare
care diferă semnificativ de produsele precedente realizate de întreprindere.
Acestea includ schimbări semnificative în specificaţiile tehnice, în componente
şi materiale, în software-ul încorporat, utilizarea facilă sau alte
caracteristici funcţionale. Spre deosebire de inovarea de proces, inovarea de
produs se vinde direct clienţilor;
q) inovare de proces - implementarea unei metode
noi sau semnificativ îmbunătăţite pentru producţie sau
livrare de bunuri ori servicii într-o întreprindere. Aceasta include schimbări
semnificative în tehnici, echipamente şi/sau software.
CAPITOLUL V
Domeniul de aplicare
Art. 8. - (1) In cadrul prezentei scheme se acordă sprijin financiar pentru toate domeniile de
activitate, cu excepţia următoarelor domenii:
a) pescuitul şi acvacultura;
b) construcţiile navale;
c) industria cărbunelui;
d) industria siderurgică;
e) sectorul fibrelor sintetice;
f) activităţile legate de
producţia primară a produselor agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul
instituind Comunitatea Europeană;
g) producţia şi comercializarea
produselor care imită sau substituie laptele şi produsele din lapte, menţionate
la art. 3 alin. (2) din Regulamentul (CEE) nr. 1.898/87.
(2) In cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin
financiar pentru:
a) susţinerea financiară a activităţilor de export
către terţe ţări sau către state membre ale Uniunii Europene, legată direct de
cantităţile exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie
sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b) utilizarea cu precădere a
produselor naţionale, în detrimentul produselor importate.
CAPITOLUL VI
Beneficiari
Art. 9. - (1) Beneficiarii acestei scheme sunt:
a) întreprinderi cu activitate
de C-D menţionată în statut, care realizează investiţii iniţiale conform
operaţiunii 2.3.2 „Dezvoltarea infrastructurii C-D în întreprinderi şi crearea
de noi locuri de muncă în cercetare";
b) întreprinderi productive pentru care activitatea
principală nu este activitatea de C-D, care realizează investiţii iniţiale
conform operaţiunii 2.3.3 „Promovarea inovării în cadrul firmelor".
(2) Beneficiarii acestei scheme nu sunt subiect al unei
decizii a Comisiei Europene de recuperare a unui
ajutor de stat declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa comună sau, în cazul în
care au făcut subiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată
şi creanţa a fost integral recuperată.
(3) Beneficiarii acestei scheme
sunt numai cei care nu vor fi consideraţi întreprinderi în dificultate.
Art. 10. - (1) Fiecare solicitant care depune o
propunere în cadrul schemei trebuie obligatoriu să se înscrie în prealabil în
Registrul naţional al potenţialilor contractori (RPC).
Acest registru conţine toate datele de
identificare şi situaţiile economico-financiare ale fiecărui solicitant,
actualizate:
- informaţii generale;
- date despre bonitatea beneficiarului, inclusiv resurse
umane;
- documente scanate în original:
certificat unic de înregistrare, certificat fiscal, act de constituire, statut,
ultimul bilanţ contabil, contul de profit şi pierdere;
- structura acţionariatului (persoane fizice şi
juridice);
- componenţa organului de
conducere/consiliului de administraţie;
- declaraţia pe propria
răspundere a aplicantului privind respectarea anumitor condiţii de
eligibilitate.
(2) Beneficiarul în cadrul schemei va anexa la dosarul
înaintat sau va completa în RPC declaraţii scrise pe propria răspundere,
însoţite de documente corespunzătoare, în vederea verificării de către ANCS -
Ol Cercetare a îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 8 şi 9.
Art. 11. - Beneficiarul acestei scheme îndeplineşte şi
alte condiţii specificate în apelul de proiecte şi în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de
stat.
Art. 12. - Numărul maxim estimat de beneficiari în
cadrul schemei va fi 300.
CAPITOLUL VII
Eligibilitatea proiectelor
Art. 13. - Sunt eligibile pentru a primi ajutor regional
prin această schemă numai proiectele care îndeplinesc
următorele două condiţii:
a) beneficiarul acestei scheme
a depus o propunere de proiect la autoritatea naţională care gestionează
schema, respectiv ANCS - Ol Cercetare;
b) activităţile proiectului nu au început înainte ca
autoritatea care gestionează schema (ANCS - Ol Cercetare) să confirme în scris
beneficiarului că propunerea îndeplineşte condiţiile de eligibilitate prevăzute
în schemă, sub rezerva rezultatelor finale ale procesului de evaluare a
propunerilor.
CAPITOLUL VIII
Durata şi bugetul schemei
Art. 14. - Prezenta schemă intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică până la 31 decembrie 2013.
Art. 15. - Bugetul total estimat al schemei (echivalent
în lei), precum şi repartiţia estimativă pe ani şi pe operaţiuni a acestuia, pentru perioada 2008-2013, sunt următoarele:
-euro-
Operaţiunea
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
Dezvoltarea infrastructurii C-D în întreprinderi
|
20.000.000
|
15.000.000
|
15.000.000
|
15.000.000
|
15.000.000
|
10.000.000
|
Promovarea inovării în cadrul firmelor
|
20.000.000
|
15.000.000
|
15.000.000
|
15.000.000
|
15.000.000
|
10.000.000
|
Total anual
|
40.000.000
|
30.000.000
|
30.000.000
|
30.000.000
|
30.000.000
|
20.000.000
|
TOTAL SCHEMĂ: 180.000.000
|
CAPITOLUL IX
Modalitatea de acordare a ajutorului în cadrul
schemei
Art. 16. - (1) Ajutorul de stat se va acorda sub formă
de granturi nerambursabile, în una sau mai multe tranşe.
(2) Plata ajutorului de stat către beneficiarii
schemei, conform contractelor de finanţare încheiate până cel târziu la data de
31 decembrie 2013, poate fi eşalonată şi pentru perioada de după expirarea
duratei schemei, până la finalizarea tuturor acţiunilor cuprinse în POS-CCE -
axa prioritară 2, dar nu mai târziu de 2015.
(3) Contractele de finanţare
care vor fi încheiate în cadrul acestei scheme vor conţine numărul de tranşe,
precum şi valoarea totală a ajutorului. Ajutorul se plăteşte conform tranşelor
stabilite în contract.
Art. 17. - Nu se pot deconta decât cheltuielile eligibile efectuate după data confirmării scrise din partea
autorităţii care gestionează schema că proiectul îndeplineşte condiţiile de
eligibilitate prevăzute în schemă. Totalul cheltuielilor eligibile decontate nu
poate depăşi suma contractată.
CAPITOLUL X
Descrierea schemei. Costuri eligibile
Art. 18. - Schema de ajutor de stat este aferentă a
două operaţiuni ale POS-CCE - axa prioritară 2 „Competitivitate prin CDI"
- domeniul major de intervenţie 2.3 „Accesul întreprinderilor la activităţi de
CDI":
a) operaţiunea 2.3.2
„Dezvoltarea infrastructurii C-D în întreprinderi şi crearea de noi locuri de
muncă în cercetare". Obiectivul acestei operaţiuni este de a sprijini
dezvoltarea capacităţii de cercetare a întreprinderilor prin susţinerea
infrastructurii C-D, în vederea creşterii nivelului de inovare şi a
competitivităţii pe piaţă; de asemenea, se urmăreşte crearea de noi locuri de
muncă în activitatea de C-D;
b) operaţiunea 2.3.3 „Promovarea inovării în cadrul
firmelor". Prin această operaţiune se vor sprijini întreprinderile
inovative care transformă rezultatele activităţilor de C-D în produse
(bunuri/servicii) şi procese/tehnologii noi sau îmbunătăţite. Vor fi sprijinite
întreprinderile care vor realiza proiecte tehnologice inovative numai pentru
componenta din cadrul proiectului privind investiţiile iniţiale constând în
achiziţii de active corporale şi necorporale necesare pentru introducerea
rezultatelor cercetării în producţie.
Art. 19. - (1) Operaţiunea 2.3.2 „Dezvoltarea
infrastructurii C-D în întreprinderi şi crearea de noi locuri de muncă în
cercetare" se implementează prin intermediul proiectelor de dezvoltare a
infrastructurii de cercetare în întreprinderi. Pentru aceste proiecte sunt
eligibile a beneficia de ajutor în cadrul prezentei
scheme de ajutor, următoarele tipuri de activităţi
care prezintă caracteristicile investiţiei iniţiale, aşa cum este definită la
art. 7 lit. f), pentru realizarea infrastructurii:
- achiziţie de teren;
- modernizarea clădirilor/spaţiilor C-D;
- construcţie/extindere clădiri
(institute/centre/laboratoare C-D);
- achiziţionarea de active
corporale pentru C-D (clădiri/spaţii, aparatură, instrumente, echipamente
pentru cercetare);
- achiziţionarea de active necorporale (know-how,
brevete, licenţe etc.) aferente infrastructurii.
(2) Pentru proiectele de
dezvoltare a infrastructurii de cercetare în întreprinderi sunt eligibile
următoarele costuri:
a) cheltuieli pentru achiziţia de teren (sunt eligibile
în limita a 10% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului);
b) cheltuieli cu lucrări de
modernizare/extindere/construcţie de clădiri şi spaţii;
c) cheltuieli pentru achiziţionarea de clădiri şi
spaţii;
d) cheltuieli pentru achiziţie
de active corporale tip echipamente ITşi pentru comunicaţii, instalaţii,
echipamente şi instrumente independente pentru
cercetare;
e) cheltuieli pentru achiziţia
de active fixe necorporale (aplicaţii informatice, licenţe, drepturi de
utilizare).
(3) Valoarea totală (costuri eligibile + costuri
neeligibile) a unui proiect de dezvoltare a infrastructurii de cercetare în
întreprinderi nu poate depăşi echivalentul în lei a 50 milioane euro.
(4) Valoarea maximă a ajutorului acordat în cadrul
acestei scheme se va calcula, ţinând cont de intensităţile specificate la art.
22, ca procent din costurile eligibile ale proiectului
specificate în alin. (2).
Art. 20. - (1) Proiectele tehnologice inovative
contribuie la implementarea operaţiunii 2.3.3 „Promovarea inovării în cadrul
firmelor". Pentru aceste proiecte sunt eligibile în cadrul schemei
următoarele tipuri de activităţi care prezintă caracteristicile investiţiei
iniţiale, aşa cum este definită la art. 7 lit. f), pentru introducerea în
producţie a rezultatelor cercetării:
- achiziţionarea de active necorporale (know-how,
brevete, licenţe etc);
- achiziţia de utilaje, instalaţii şi echipamente
strict necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în ciclul productiv,
dimensionate la volumul real de producţie.
(2) Costurile eligibile pentru proiectele tehnologice
inovative (operaţiunea 2.3.3) sunt:
a) cheltuieli pentru achiziţia
de active necorporale necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în
ciclul productiv (know-how, brevete, licenţe etc);
b) cheltuieli pentru achiziţia de utilaje, instalaţii
şi echipamente strict necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în
ciclul productiv.
(3) Valoarea totală (costuri eligibile + costuri
neeligibile) a unui proiect tehnologic inovativ nu poate depăşi echivalentul în
lei a 50 milioane euro.
(4) Valoarea maximă a grantului acordat în cadrul
prezentei scheme de ajutor de stat regional pentru un astfel de proiect se va
calcula, ţinând cont de intensităţile specificate la art. 22, ca procent din
costurile eligibile ale proiectului specificate la alin. (2).
Art. 21. - Pentru sectorul transport nu sunt eligibile cheltuielile pentru achiziţia de echipamente de
transport (active mobile).
CAPITOLUL XI
Intensitatea ajutorului regional
Art. 22. - (1) Prin prezenta schemă ajutoarele de stat
sunt acordate numai în regiunile eligibile, aşa cum sunt ele definite şi
aprobate prin Harta privind ajutorul regional în România 2007- 2013 (http://ec.europa.eu/community_law/state_aids/comp-2007/
n002-07.pdf).
(2) Intensitatea ajutorului de stat în echivalent subvenţie brută nu poate depăşi pragurile definite
pentru ajutorul regional pentru regiunea în care se va face investiţia în
vigoare la data acordării grantului conform Hărţii privind ajutorul regional în
România 2007-2013, respectiv:'
- 40% pentru regiunea
Bucureşti-Ilfov; şi
- 50% pentru celelalte 7 regiuni de dezvoltare ale
României.
(3) Intensitatea ajutorului se
calculează ca procent din costurile eligibile actualizate ale investiţiei
iniţiale în active corporale şi necorporale.
(4) Pragurile definite la alin.
2 pot fi majorate cu 20 % pentru ajutoarele pentru investiţii iniţiale acordate
întreprinderilor mici şi cu 10 % pentru ajutoarele pentru investiţii iniţiale
acordate întreprinderilor mijlocii. Fac excepţie de la această prevedere ajutoarele de stat acordate în sectorul transporturilor.
(5) Intensitatea ajutorului de
stat va respecta regulile de cumul prevăzute la art. 24.
CAPITOLUL XII
Condiţii specifice pentru investiţiile iniţiale
Art. 23. - In cadrul prezentei scheme se acordă pentru
investiţii iniţiale şi trebuie să îndeplinească următoarele condiţii specifice:
a) investiţia trebuie să fie
menţinută în regiunea beneficiară pentru minimum 5 ani sau, în cazul
IMM-urilor, minimum 3 ani după finalizarea întregii investiţii. Această
prevedere nu interzice înlocuirea utilajelor sau echipamentelor devenite
învechite ca urmare a unor schimbări tehnologice rapide, cu condiţia ca
activitatea să fie menţinută în regiunea în cauză pentru perioada minimă
specificată;
b) pentru a fi eligibile, activele necorporale trebuie:
- să fie utilizate în exclusivitate în locaţia care a
beneficiat de ajutor de stat regional;
- să fie considerate active amortizabile;
- să fi fost achiziţionate de la un terţ în condiţii de
piaţă;
- să fie incluse în activele firmei şi să rămână în
locaţia care primeşte ajutorul regional pentru cel puţin 5 ani sau, în cazul
IMM-urilor, cel puţin 3 ani;
c) beneficiarul de ajutor de
stat în cadrul prezentei scheme trebuie să facă dovada contribuţiei proprii,
într-un cuantum de minimum 30% din valoarea cheltuielilor eligibile, în funcţie
de categoria întreprinderii, de regiunea unde va fi implementat proiectul şi de
intensitatea ajutorului de stat. Această contribuţie va fi asigurată din
fonduri proprii şi/sau din resurse atrase, într-o formă care nu implică
fondurile publice;
d) în cazul achiziţiei de unităţi, numai costurile de
procurare de la terţe părţi sunt luate în considerare, cu condiţia ca
tranzacţia să se desfăşoare în condiţii de piaţă. Dacă achiziţia este însoţită
de alte investiţii iniţiale, cheltuielile legate de acestea din urmă vor fi
adăugate cheltuielilor pentru achiziţia unităţii;
e) în cadrul prezentei scheme nu sunt permise achiziţii
în regim de leasing;
f) toate activele achiziţionate
trebuie să fie noi. Sunt exceptate de la această prevedere achiziţiile de
clădiri de către IMM-uri şi preluările. In cazul preluărilor, vor fi deduse
activele pentru care ajutoarele pentru achiziţie au fost acordate deja înainte
de cumpărare;
g) achiziţiile de echipamente second-hand nu sunt eligibile;
h) costurile efectuate de IMM-uri pentru investiţii în
active necorporale se iau în considerare în întregime.
Pentru întreprinderile mari aceste costuri sunt eligibile doar în limita a 50%
din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului;
i) toate sumele utilizate vor fi calculate înainte de
deducerea taxelor sau impozitelor. Ajutorul plătit în tranşe va fi actualizat
la valoarea lui la momentul acordării ajutorului. Rata ce urmează a fi folosită
în scopurile actualizării (rata de actualizare) va fi rata de referinţă
aplicabilă în momentul acordării ajutorului, stabilită pentru România de către
Comisia Europeană.
CAPITOLUL XIII
Cumulul
Art. 24. - (1) Cotele maxime de finanţare descrise în
prezenta schemă se aplică tuturor costurilor proiectului suportate din fonduri
publice, indiferent dacă acestea provin din surse locale, regionale, naţionale
sau comunitare.
(2) Ajutorul primit prin prezenta schemă nu poate fi
cumulat pentru aceleaşi costuri eligibile cu alte ajutoare de stat comunitare
sau naţionale, dacă prin cumularea lor se depăşeşte intenstitatea ajutorului
fixată prin prezenta schemă.
(3) Ajutorul primit prin prezenta schemă nu poate fi
cumulat cu ajutoare de minimis (în înţelesul Regulamentului CE nr. 1.998/2006) pentru aceleaşi
costuri eligibile, dacă prin cumularea lor se depăşeşte intensitatea fixată
prin prezenta schemă.
(4) ANCS - Ol Cercetare va verifica respectarea
condiţiilor prevăzute la alin. (1), (2) şi (3) în baza declaraţiilor pe propria
răspundere ale beneficiarilor.
CAPITOLUL XIV
Modalitatea de derulare a schemei
Art. 25. - Procedura de implementare şi derulare a
schemei se desfăşoară după cum urmează:
a) lansarea apelului de proiecte;
b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare;
c) verificarea formală
(verificarea conformităţii cererilor şi a documentelor însoţitoare) - numai
proiectele care trec de aceasta etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
d) verificarea eligibilităţii
beneficiarilor- numai proiectele care trec de această etapă vor putea face
obiectul etapei următoare;
e) verificarea eligibilităţii proiectelor - numai
proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
f) evaluarea şi selecţia proiectelor;
g) întocmirea şi semnarea contractului de finanţare; h)
începerea implementării proiectului;
i) depunerea cererii de rambursare, însoţită de
documentele justificative;
j) acordarea finanţării nerambursabile se face de către
Unitatea de plată a Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice" numai pe bază de documente justificative, după
verificarea cheltuielilor;
k) monitorizarea implementării proiectelor conform
prevederilor contractuale.
Art. 26. - (1) Criteriile de evaluare pentru proiectele
de dezvoltare a infrastructurii de cercetare în
întreprinderi (operaţiunea 2.3.2) şi pentru proiectele tehnologice inovative
(operaţiunea 2.3.3) vizează:
- relevanţa ştiinţifică şi impactul economic ale
investiţiei;
- calitatea şi maturitatea proiectului;
- sustenabilitatea proiectului
şi capacitatea de implementare şi operare.
(2) Etapele prevăzute la art.
25, precum şi criteriile de evaluare a proiectelor vor fi detaliate în Ghidul
solicitantului.
(3) Textul integral al prezentei scheme va fi publicat
pe site-urile www.mct.ro şi www.minind.ro
CAPITOLUL XV
Efectul stimulator
Art. 27. - In vederea asigurării unui efect stimulator
real, înainte de acordarea ajutorului pentru un proiect, autoritatea
responsabilă trebuie să confirme în scris că proiectul îndeplineşte condiţiile
de eligibilitate, sub rezerva rezultatelor finale ale procesului de evaluare a
propunerilor. Confirmarea scrisă este valabilă şi prin fax sau e-mail. Numai
activităţile proiectului care au început după data acestei confirmări sunt
eligibile.
CAPITOLUL XVI
Raportarea şi monitorizarea
Art. 28. - (1) Furnizorul de ajutor de stat va
transmite Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la
prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută la anexa nr. 1 la
Regulamentul CE nr. 1.628/2006 privind aplicarea art. 87 si 88 din Tratatul de
instituire a Comunităţii Europene în cazul ajutoarelor regionale pentru
investiţii, în vederea transmiterii către Comisia Europeană în maximum 20 de
zile lucrătoare de la implementarea prezentei scheme. Aceste informaţii vor fi
publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2) In vederea asigurării transparenţei şi a unui
control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art. 3 din
Regulamentul (CE) nr. 994/98 cu privire la aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul
de instituire a Comunităţii Europene pentru anumite categorii de ajutoare
orizontale, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 142 din 14
mai 1998, furnizorul de ajutor de stat va aplica prevederile referitoare la
procedura de pregătire a notificării şi informării din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind
procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 29. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor
acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia
comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare
a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului
Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
Art. 30. - Furnizorul de ajutor de stat păstrează
evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată
de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza
prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare
pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în
domeniul ajutorului de stat, inclusiv informaţii privind statutul de IMM al
beneficiarilor.
Art. 31. - (1) Furnizorul are obligaţia de a
supraveghea permanent ajutoarele acordate aflate în derulare şi de a dispune
măsurile care se impun.
(2) Furnizorul are obligaţia de
a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute în
Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate
datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la
nivel naţional.
(3) In cazul în care există îndoieli serioase cu
privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să
solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la
faţa locului.
(4) In cazul în care furnizorul nu are date definitive
privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile
legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la
data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
Art. 32. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va
transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei, în termen de 20 de
zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care
Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării
condiţiilor prevăzute în prezenta schemă.
Art. 33. -ANCS - Ol Cercetare are obligaţia de a pune
la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul
solicitate de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea
îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina
furnizorului conform art. 28-32.