Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1293 din 23 aprilie 2008

pentru aprobarea schemei de ajutor de stat regional „Finantarea proiectelor de investitii initiale in cercetare-dezvoltare si inovare", aferenta operatiunilor 2.3.2 „Dezvoltarea infrastructurii C-D in intreprinderi si crearea de noi locuri de munca in cercetare" si 2.3.3 „Promovarea inovarii in cadrul firmelor" din cadrul domeniului major de interventie 2.3 „Accesul intreprinderilor la activitati de cercetare-dezvoltare si inovare (CDI)", axa prioritara 2 „Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologica si inovare", din Programul operational sectorial „Cresterea competitivitatii economice"

ACT EMIS DE: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 434 din 10 iunie 2008



In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,

având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,

ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă schema de ajutor de stat regional „Finanţarea proiectelor de investiţii iniţiale în cercetare-dezvoltare şi inovare", aferentă operaţiunilor 2.3.2 Dezvoltarea infrastructurii C-D în întreprinderi şi crearea de noi locuri de muncă în cercetare" şi 2.3.3 „Promovarea inovării în cadrul firmelor" din cadrul domeniului major de intervenţie 2.3 „Accesul întreprinderilor la activităţi de cercetare- dezvoltare şi inovare (CDI)", axa prioritară 2 „Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare", din Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice", prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul economiei şi finanţelor,

Cătălin Doica,

secretar de stat

ANEXĂ

FINANŢAREA PROIECTELOR DE INVESTIŢII INIŢIALE ÎN CERCETARE-DEZVOLTARE Şl INOVARE

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - Prin prezenta se instituie schema transparentă de ajutor de stat regional pentru investiţii iniţiale „Finanţarea proiectelor de investiţii iniţiale în cercetare-dezvoltare şi inovare", aferentă operaţiunilor 2.3.2 „Dezvoltarea infrastructurii C-D în întreprinderi şi crearea de noi locuri de muncă în cercetare" şi 2.3.3 „Promovarea inovării în cadrul firmelor" din cadrul domeniului major de intervenţie 2.3 „Accesul întreprinderilor la activităţi de cercetare-dezvoltare şi inovare (CDI)", axa prioritară 2 „Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare", din Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice", denumită în continuare schemă.

Art. 2. - (1) Acordarea ajutoarelor de stat regionale pentru investiţii în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat regional stipulate în Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutorului naţional regional pentru investiţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 302 din 1 noiembrie 2006.

(2) Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.628/2006.

Art. 3. - Schema se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.

Art. 4. - (1) Autoritatea publică care gestionează schema este Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului -Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică (ANCS) prin Direcţia generală organism intermediar pentru cercetare (Ol Cercetare).

(2) Furnizor de ajutor de stat este Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de management al Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice".

CAPITOLUL II

Obiectivele schemei

Art. 5. - (1) Prin această schemă se va oferi sprijin pentru realizarea de investiţii iniţiale care vor conduce la:

- dezvoltarea capacităţii de cercetare a întreprinderilor prin îmbunătăţirea infrastructurii de cercetare-dezvoltare (C-D);

- introducerea rezultatelor cercetării în producţie în vederea obţinerii de produse (bunuri/servicii) şi procese/tehnologii noi sau îmbunătăţite prin valorificarea activităţilor de C-D. Aceasta va duce la întărirea transferului tehnologic şi creşterea gradului de aplicare a rezultatelor C-D.

(2) Creşterea capacităţii de cercetare şi promovarea inovării în întreprinderi vor conduce în ultimă instanţă la creşterea cheltuielilor private pentru C-D, în concordanţă cu obiectivele strategice naţionale şi comunitare în domeniul cercetării-dezvoltării şi inovării (CDI).

(3) Prezenta schemă se adresează atât proiectelor de investiţii care vizează dezvoltarea infrastructurii de cercetare în întreprinderi (operaţiunea 2.3.2 „Dezvoltarea infrastructurii C-D în întreprinderi şi crearea de noi locuri de muncă în cercetare"), cât şi proiectelor tehnologice inovative din cadrul operaţiunii 2.3.3 „Promovarea inovării în cadrul firmelor".

CAPITOLUL III

Baza legală

Art. 6. - Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:

- Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006;

- Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice" (POS CCE), aprobat prin Decizia Comisiei nr. 3.472 din 12 iulie 2007.

CAPITOLUL IV

Definiţii

Art. 7. - In sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:

a) ajutor de stat - orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute în art. 87 alin. (1) din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene;

b) întreprinderi mici şi mijlocii sau IMM-uri - operatorii economici care sunt definiţi conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, care transpune în legislaţia naţională Recomandarea CE nr. 361 din 6 mai 2003, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003;

c) întreprindere mare - operatorul economic care nu se încadrează în definiţia întreprinderilor mici şi mijlocii, aşa cum sunt acestea definite la lit. b);

d) operator economic - o instituţie care prestează activităţi cu caracter economic, adică activităţi care constau în oferirea de bunuri şi/sau servicii pe piaţă, indiferent de statutul său legal şi modul de finanţare. Operatorii economici pot fi de tip întreprindere mare, mijlocie sau mică;

e) întreprindere în dificultate - întreprinderile definite conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244/2004;

f) investiţie iniţială:

(i) o investiţie în active corporale şi necorporale legată de crearea unei noi unităţi, extinderea unei unităţi existente, diversificarea producţiei obţinute în cadrul unei unităţi existente prin realizarea de noi produse sau modificarea fundamentală a procesului global de producţie în cadrul unităţii existente;

(ii) achiziţia de active de capital direct legate de o unitate când această unitate a fost închisă sau ar fi fost închisă dacă nu ar fi fost vândută, iar activele de capital au fost cumpărate de un investitor independent. Simpla achiziţie a acţiunilor unui operator economic nu constituie investiţie iniţială;

g) active corporale - activele constând în terenuri, clădiri şi instalaţii/utilaje/echipamente;

h) active necorporale - activele care rezultă în urma unui transfer tehnologic prin achiziţii de brevete, licenţe, know-how sau cunoştinţe tehnice nebrevetate;

i) intensitatea ajutorului în echivalent subvenţie brută - valoarea actualizată a ajutorului, exprimată ca procent din valoarea actualizată a costurilor eligibile ale proiectului;

j) începerea lucrărilor - data începerii efective a lucrărilor de construcţii sau, dacă este anterioară, data primului angajament care creează obligaţii juridice pentru comandarea echipamentelor (cu excepţia studiilor de fezabilitate preliminare);

k) produs agricol:

(i) produsele listate în anexa I la Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, cu excepţia produselor piscicole şi de acvacultura acoperite de Regulamentul Consiliului nr. 104/2000;

(ii) produsele cuprinse în codurile CN 4502, 4503 şi 4504 (produse din plută);

(iii) produse care imită sau înlocuiesc laptele şi produsele lactate, aşa cum sunt precizate în art. 3 alin. (2) din Regulamentul (CEE) nr. 1.898/87;

l) produse care imită sau înlocuiesc laptele şi produsele lactate - produsele care pot fi luate drept lapte şi/sau produse lactate, dar a căror compoziţie diferă de cea a laptelui şi/sau a produselor lactate, în măsura în care acestea conţin grăsimi şi/sau proteine care nu provin din lapte cu sau fără proteine care provin din lapte [„produse altele decât produsele lactate", aşa cum sunt precizate în art. 3 alin. (2) din Regulamentul (CEE) nr. 1.898/87];

m) procesarea produselor agricole - orice operaţie executată asupra unui produs agricol care are ca rezultat tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor din ferme care sunt necesare pentru pregătirea unui produs animal sau vegetal pentru prima vânzare;

n) comercializarea unui produs agricol - deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către producătorul primar către revânzători şi procesatori şi a oricărei alte activităţi în vederea pregătirii produsului pentru această primă vânzare; vânzarea de către un agricultor spre consumatorii finali este considerată comercializare doar în cazul în care aceasta are loc în spaţiile distincte rezervate acestei activităţi;

o) inovare - reprezintă un produs (bun/serviciu) sau proces nou ori semnificativ îmbunătăţit lansat pe piaţă sau introducerea în propria întreprindere a unui/unei proces/tehnologii nou/noi ori semnificativ îmbunătăţit/îmbunătăţite. Inovarea este bazată pe rezultatele unor tehnologii noi, pe noi combinaţii ale tehnologiei existente sau pe utilizarea altor cunoştinţe dobândite de întreprindere. Nu vor fi considerate ca inovări vânzările de produse inovative care sunt realizate sau dezvoltate în întregime de alte întreprinderi. Inovarea se clasifică în 4 tipuri principale: inovare de produs, inovare de proces, inovare organizaţională şi inovare de marketing;

p) inovare de produs - se referă la bunuri sau servicii cu caracteristici sau intenţii de utilizare care diferă semnificativ de produsele precedente realizate de întreprindere. Acestea includ schimbări semnificative în specificaţiile tehnice, în componente şi materiale, în software-ul încorporat, utilizarea facilă sau alte caracteristici funcţionale. Spre deosebire de inovarea de proces, inovarea de produs se vinde direct clienţilor;

q) inovare de proces - implementarea unei metode noi sau semnificativ îmbunătăţite pentru producţie sau livrare de bunuri ori servicii într-o întreprindere. Aceasta include schimbări semnificative în tehnici, echipamente şi/sau software.

CAPITOLUL V

Domeniul de aplicare

Art. 8. - (1) In cadrul prezentei scheme se acordă sprijin financiar pentru toate domeniile de activitate, cu excepţia următoarelor domenii:

a) pescuitul şi acvacultura;

b) construcţiile navale;

c) industria cărbunelui;

d) industria siderurgică;

e) sectorul fibrelor sintetice;

f) activităţile legate de producţia primară a produselor agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană;

g) producţia şi comercializarea produselor care imită sau substituie laptele şi produsele din lapte, menţionate la art. 3 alin. (2) din Regulamentul (CEE) nr. 1.898/87.

(2) In cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru:

a) susţinerea financiară a activităţilor de export către terţe ţări sau către state membre ale Uniunii Europene, legată direct de cantităţile exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;

b) utilizarea cu precădere a produselor naţionale, în detrimentul produselor importate.

CAPITOLUL VI

Beneficiari

Art. 9. - (1) Beneficiarii acestei scheme sunt:

a) întreprinderi cu activitate de C-D menţionată în statut, care realizează investiţii iniţiale conform operaţiunii 2.3.2 „Dezvoltarea infrastructurii C-D în întreprinderi şi crearea de noi locuri de muncă în cercetare";

b) întreprinderi productive pentru care activitatea principală nu este activitatea de C-D, care realizează investiţii iniţiale conform operaţiunii 2.3.3 „Promovarea inovării în cadrul firmelor".

(2) Beneficiarii acestei scheme nu sunt subiect al unei decizii a Comisiei Europene de recuperare a unui ajutor de stat declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa comună sau, în cazul în care au făcut subiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa a fost integral recuperată.

(3) Beneficiarii acestei scheme sunt numai cei care nu vor fi consideraţi întreprinderi în dificultate.

Art. 10. - (1) Fiecare solicitant care depune o propunere în cadrul schemei trebuie obligatoriu să se înscrie în prealabil în Registrul naţional al potenţialilor contractori (RPC). Acest registru conţine toate datele de identificare şi situaţiile economico-financiare ale fiecărui solicitant, actualizate:

- informaţii generale;

- date despre bonitatea beneficiarului, inclusiv resurse umane;

- documente scanate în original: certificat unic de înregistrare, certificat fiscal, act de constituire, statut, ultimul bilanţ contabil, contul de profit şi pierdere;

- structura acţionariatului (persoane fizice şi juridice);

- componenţa organului de conducere/consiliului de administraţie;

- declaraţia pe propria răspundere a aplicantului privind respectarea anumitor condiţii de eligibilitate.

(2) Beneficiarul în cadrul schemei va anexa la dosarul înaintat sau va completa în RPC declaraţii scrise pe propria răspundere, însoţite de documente corespunzătoare, în vederea verificării de către ANCS - Ol Cercetare a îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 8 şi 9.

Art. 11. - Beneficiarul acestei scheme îndeplineşte şi alte condiţii specificate în apelul de proiecte şi în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.

Art. 12. - Numărul maxim estimat de beneficiari în cadrul schemei va fi 300.

CAPITOLUL VII

Eligibilitatea proiectelor

Art. 13. - Sunt eligibile pentru a primi ajutor regional prin această schemă numai proiectele care îndeplinesc următorele două condiţii:

a) beneficiarul acestei scheme a depus o propunere de proiect la autoritatea naţională care gestionează schema, respectiv ANCS - Ol Cercetare;

b) activităţile proiectului nu au început înainte ca autoritatea care gestionează schema (ANCS - Ol Cercetare) să confirme în scris beneficiarului că propunerea îndeplineşte condiţiile de eligibilitate prevăzute în schemă, sub rezerva rezultatelor finale ale procesului de evaluare a propunerilor.

CAPITOLUL VIII

Durata şi bugetul schemei

Art. 14. - Prezenta schemă intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică până la 31 decembrie 2013.

Art. 15. - Bugetul total estimat al schemei (echivalent în lei), precum şi repartiţia estimativă pe ani şi pe operaţiuni a acestuia, pentru perioada 2008-2013, sunt următoarele:

                                                                                                                                                  -euro-

Operaţiunea

2008

2009

2010

2011

2012

2013

Dezvoltarea infrastructurii C-D în întreprinderi

20.000.000

15.000.000

15.000.000

15.000.000

15.000.000

10.000.000

Promovarea inovării în cadrul firmelor

20.000.000

15.000.000

15.000.000

15.000.000

15.000.000

10.000.000

Total anual

40.000.000

30.000.000

30.000.000

30.000.000

30.000.000

20.000.000

TOTAL SCHEMĂ: 180.000.000

CAPITOLUL IX

Modalitatea de acordare a ajutorului în cadrul schemei

Art. 16. - (1) Ajutorul de stat se va acorda sub formă de granturi nerambursabile, în una sau mai multe tranşe.

(2) Plata ajutorului de stat către beneficiarii schemei, conform contractelor de finanţare încheiate până cel târziu la data de 31 decembrie 2013, poate fi eşalonată şi pentru perioada de după expirarea duratei schemei, până la finalizarea tuturor acţiunilor cuprinse în POS-CCE - axa prioritară 2, dar nu mai târziu de 2015.

(3) Contractele de finanţare care vor fi încheiate în cadrul acestei scheme vor conţine numărul de tranşe, precum şi valoarea totală a ajutorului. Ajutorul se plăteşte conform tranşelor stabilite în contract.

Art. 17. - Nu se pot deconta decât cheltuielile eligibile efectuate după data confirmării scrise din partea autorităţii care gestionează schema că proiectul îndeplineşte condiţiile de eligibilitate prevăzute în schemă. Totalul cheltuielilor eligibile decontate nu poate depăşi suma contractată.

CAPITOLUL X

Descrierea schemei. Costuri eligibile

Art. 18. - Schema de ajutor de stat este aferentă a două operaţiuni ale POS-CCE - axa prioritară 2 „Competitivitate prin CDI" - domeniul major de intervenţie 2.3 „Accesul întreprinderilor la activităţi de CDI":

a) operaţiunea 2.3.2 „Dezvoltarea infrastructurii C-D în întreprinderi şi crearea de noi locuri de muncă în cercetare". Obiectivul acestei operaţiuni este de a sprijini dezvoltarea capacităţii de cercetare a întreprinderilor prin susţinerea infrastructurii C-D, în vederea creşterii nivelului de inovare şi a competitivităţii pe piaţă; de asemenea, se urmăreşte crearea de noi locuri de muncă în activitatea de C-D;

b) operaţiunea 2.3.3 „Promovarea inovării în cadrul firmelor". Prin această operaţiune se vor sprijini întreprinderile inovative care transformă rezultatele activităţilor de C-D în produse (bunuri/servicii) şi procese/tehnologii noi sau îmbunătăţite. Vor fi sprijinite întreprinderile care vor realiza proiecte tehnologice inovative numai pentru componenta din cadrul proiectului privind investiţiile iniţiale constând în achiziţii de active corporale şi necorporale necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în producţie.

Art. 19. - (1) Operaţiunea 2.3.2 „Dezvoltarea infrastructurii C-D în întreprinderi şi crearea de noi locuri de muncă în cercetare" se implementează prin intermediul proiectelor de dezvoltare a infrastructurii de cercetare în întreprinderi. Pentru aceste proiecte sunt eligibile a beneficia de ajutor în cadrul prezentei scheme de ajutor, următoarele tipuri de activităţi care prezintă caracteristicile investiţiei iniţiale, aşa cum este definită la art. 7 lit. f), pentru realizarea infrastructurii:

- achiziţie de teren;

- modernizarea clădirilor/spaţiilor C-D;

- construcţie/extindere clădiri (institute/centre/laboratoare C-D);

- achiziţionarea de active corporale pentru C-D (clădiri/spaţii, aparatură, instrumente, echipamente pentru cercetare);

- achiziţionarea de active necorporale (know-how, brevete, licenţe etc.) aferente infrastructurii.

(2) Pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii de cercetare în întreprinderi sunt eligibile următoarele costuri:

a) cheltuieli pentru achiziţia de teren (sunt eligibile în limita a 10% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului);

b) cheltuieli cu lucrări de modernizare/extindere/construcţie de clădiri şi spaţii;

c) cheltuieli pentru achiziţionarea de clădiri şi spaţii;

d) cheltuieli pentru achiziţie de active corporale tip echipamente ITşi pentru comunicaţii, instalaţii, echipamente şi instrumente independente pentru cercetare;

e) cheltuieli pentru achiziţia de active fixe necorporale (aplicaţii informatice, licenţe, drepturi de utilizare).

(3) Valoarea totală (costuri eligibile + costuri neeligibile) a unui proiect de dezvoltare a infrastructurii de cercetare în întreprinderi nu poate depăşi echivalentul în lei a 50 milioane euro.

(4) Valoarea maximă a ajutorului acordat în cadrul acestei scheme se va calcula, ţinând cont de intensităţile specificate la art. 22, ca procent din costurile eligibile ale proiectului specificate în alin. (2).

Art. 20. - (1) Proiectele tehnologice inovative contribuie la implementarea operaţiunii 2.3.3 „Promovarea inovării în cadrul firmelor". Pentru aceste proiecte sunt eligibile în cadrul schemei următoarele tipuri de activităţi care prezintă caracteristicile investiţiei iniţiale, aşa cum este definită la art. 7 lit. f), pentru introducerea în producţie a rezultatelor cercetării:

- achiziţionarea de active necorporale (know-how, brevete, licenţe etc);

- achiziţia de utilaje, instalaţii şi echipamente strict necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în ciclul productiv, dimensionate la volumul real de producţie.

(2) Costurile eligibile pentru proiectele tehnologice inovative (operaţiunea 2.3.3) sunt:

a) cheltuieli pentru achiziţia de active necorporale necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în ciclul productiv (know-how, brevete, licenţe etc);

b) cheltuieli pentru achiziţia de utilaje, instalaţii şi echipamente strict necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în ciclul productiv.

(3) Valoarea totală (costuri eligibile + costuri neeligibile) a unui proiect tehnologic inovativ nu poate depăşi echivalentul în lei a 50 milioane euro.

(4) Valoarea maximă a grantului acordat în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat regional pentru un astfel de proiect se va calcula, ţinând cont de intensităţile specificate la art. 22, ca procent din costurile eligibile ale proiectului specificate la alin. (2).

Art. 21. - Pentru sectorul transport nu sunt eligibile cheltuielile pentru achiziţia de echipamente de transport (active mobile).

CAPITOLUL XI

Intensitatea ajutorului regional

Art. 22. - (1) Prin prezenta schemă ajutoarele de stat sunt acordate numai în regiunile eligibile, aşa cum sunt ele definite şi aprobate prin Harta privind ajutorul regional în România 2007- 2013 (http://ec.europa.eu/community_law/state_aids/comp-2007/ n002-07.pdf).

(2) Intensitatea ajutorului de stat în echivalent subvenţie brută nu poate depăşi pragurile definite pentru ajutorul regional pentru regiunea în care se va face investiţia în vigoare la data acordării grantului conform Hărţii privind ajutorul regional în România 2007-2013, respectiv:'

- 40% pentru regiunea Bucureşti-Ilfov; şi

- 50% pentru celelalte 7 regiuni de dezvoltare ale României.

(3) Intensitatea ajutorului se calculează ca procent din costurile eligibile actualizate ale investiţiei iniţiale în active corporale şi necorporale.

(4) Pragurile definite la alin. 2 pot fi majorate cu 20 % pentru ajutoarele pentru investiţii iniţiale acordate întreprinderilor mici şi cu 10 % pentru ajutoarele pentru investiţii iniţiale acordate întreprinderilor mijlocii. Fac excepţie de la această prevedere ajutoarele de stat acordate în sectorul transporturilor.

(5) Intensitatea ajutorului de stat va respecta regulile de cumul prevăzute la art. 24.

CAPITOLUL XII

Condiţii specifice pentru investiţiile iniţiale

Art. 23. - In cadrul prezentei scheme se acordă pentru investiţii iniţiale şi trebuie să îndeplinească următoarele condiţii specifice:

a) investiţia trebuie să fie menţinută în regiunea beneficiară pentru minimum 5 ani sau, în cazul IMM-urilor, minimum 3 ani după finalizarea întregii investiţii. Această prevedere nu interzice înlocuirea utilajelor sau echipamentelor devenite învechite ca urmare a unor schimbări tehnologice rapide, cu condiţia ca activitatea să fie menţinută în regiunea în cauză pentru perioada minimă specificată;

b) pentru a fi eligibile, activele necorporale trebuie:

- să fie utilizate în exclusivitate în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional;

- să fie considerate active amortizabile;

- să fi fost achiziţionate de la un terţ în condiţii de piaţă;

- să fie incluse în activele firmei şi să rămână în locaţia care primeşte ajutorul regional pentru cel puţin 5 ani sau, în cazul IMM-urilor, cel puţin 3 ani;

c) beneficiarul de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme trebuie să facă dovada contribuţiei proprii, într-un cuantum de minimum 30% din valoarea cheltuielilor eligibile, în funcţie de categoria întreprinderii, de regiunea unde va fi implementat proiectul şi de intensitatea ajutorului de stat. Această contribuţie va fi asigurată din fonduri proprii şi/sau din resurse atrase, într-o formă care nu implică fondurile publice;

d) în cazul achiziţiei de unităţi, numai costurile de procurare de la terţe părţi sunt luate în considerare, cu condiţia ca tranzacţia să se desfăşoare în condiţii de piaţă. Dacă achiziţia este însoţită de alte investiţii iniţiale, cheltuielile legate de acestea din urmă vor fi adăugate cheltuielilor pentru achiziţia unităţii;

e) în cadrul prezentei scheme nu sunt permise achiziţii în regim de leasing;

f) toate activele achiziţionate trebuie să fie noi. Sunt exceptate de la această prevedere achiziţiile de clădiri de către IMM-uri şi preluările. In cazul preluărilor, vor fi deduse activele pentru care ajutoarele pentru achiziţie au fost acordate deja înainte de cumpărare;

g) achiziţiile de echipamente second-hand nu sunt eligibile;

h) costurile efectuate de IMM-uri pentru investiţii în active necorporale se iau în considerare în întregime. Pentru întreprinderile mari aceste costuri sunt eligibile doar în limita a 50% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului;

i) toate sumele utilizate vor fi calculate înainte de deducerea taxelor sau impozitelor. Ajutorul plătit în tranşe va fi actualizat la valoarea lui la momentul acordării ajutorului. Rata ce urmează a fi folosită în scopurile actualizării (rata de actualizare) va fi rata de referinţă aplicabilă în momentul acordării ajutorului, stabilită pentru România de către Comisia Europeană.

CAPITOLUL XIII

Cumulul

Art. 24. - (1) Cotele maxime de finanţare descrise în prezenta schemă se aplică tuturor costurilor proiectului suportate din fonduri publice, indiferent dacă acestea provin din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.

(2) Ajutorul primit prin prezenta schemă nu poate fi cumulat pentru aceleaşi costuri eligibile cu alte ajutoare de stat comunitare sau naţionale, dacă prin cumularea lor se depăşeşte intenstitatea ajutorului fixată prin prezenta schemă.

(3) Ajutorul primit prin prezenta schemă nu poate fi cumulat cu ajutoare de minimis (în înţelesul Regulamentului CE nr. 1.998/2006) pentru aceleaşi costuri eligibile, dacă prin cumularea lor se depăşeşte intensitatea fixată prin prezenta schemă.

(4) ANCS - Ol Cercetare va verifica respectarea condiţiilor prevăzute la alin. (1), (2) şi (3) în baza declaraţiilor pe propria răspundere ale beneficiarilor.

CAPITOLUL XIV

Modalitatea de derulare a schemei

Art. 25. - Procedura de implementare şi derulare a schemei se desfăşoară după cum urmează:

a) lansarea apelului de proiecte;

b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare;

c) verificarea formală (verificarea conformităţii cererilor şi a documentelor însoţitoare) - numai proiectele care trec de aceasta etapă vor putea face obiectul etapei următoare;

d) verificarea eligibilităţii beneficiarilor- numai proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;

e) verificarea eligibilităţii proiectelor - numai proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;

f) evaluarea şi selecţia proiectelor;

g) întocmirea şi semnarea contractului de finanţare; h) începerea implementării proiectului;

i) depunerea cererii de rambursare, însoţită de documentele justificative;

j) acordarea finanţării nerambursabile se face de către Unitatea de plată a Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice" numai pe bază de documente justificative, după verificarea cheltuielilor;

k) monitorizarea implementării proiectelor conform prevederilor contractuale.

Art. 26. - (1) Criteriile de evaluare pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii de cercetare în întreprinderi (operaţiunea 2.3.2) şi pentru proiectele tehnologice inovative (operaţiunea 2.3.3) vizează:

- relevanţa ştiinţifică şi impactul economic ale investiţiei;

- calitatea şi maturitatea proiectului;

- sustenabilitatea proiectului şi capacitatea de implementare şi operare.

(2) Etapele prevăzute la art. 25, precum şi criteriile de evaluare a proiectelor vor fi detaliate în Ghidul solicitantului.

(3) Textul integral al prezentei scheme va fi publicat pe site-urile www.mct.ro şi www.minind.ro

CAPITOLUL XV

Efectul stimulator

Art. 27. - In vederea asigurării unui efect stimulator real, înainte de acordarea ajutorului pentru un proiect, autoritatea responsabilă trebuie să confirme în scris că proiectul îndeplineşte condiţiile de eligibilitate, sub rezerva rezultatelor finale ale procesului de evaluare a propunerilor. Confirmarea scrisă este valabilă şi prin fax sau e-mail. Numai activităţile proiectului care au început după data acestei confirmări sunt eligibile.

CAPITOLUL XVI

Raportarea şi monitorizarea

Art. 28. - (1) Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută la anexa nr. 1 la Regulamentul CE nr. 1.628/2006 privind aplicarea art. 87 si 88 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene în cazul ajutoarelor regionale pentru investiţii, în vederea transmiterii către Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de la implementarea prezentei scheme. Aceste informaţii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

(2) In vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 994/98 cu privire la aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene pentru anumite categorii de ajutoare orizontale, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 142 din 14 mai 1998, furnizorul de ajutor de stat va aplica prevederile referitoare la procedura de pregătire a notificării şi informării din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.

Art. 29. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.

Art. 30. - Furnizorul de ajutor de stat păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat, inclusiv informaţii privind statutul de IMM al beneficiarilor.

Art. 31. - (1) Furnizorul are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate aflate în derulare şi de a dispune măsurile care se impun.

(2) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute în Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.

(3) In cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa locului.

(4) In cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative.

(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.

Art. 32. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor prevăzute în prezenta schemă.

Art. 33. -ANCS - Ol Cercetare are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitate de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 28-32.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1293/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1293 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu