ORDIN Nr. 125
din 19 ianuarie 2007
privind aprobarea Schemei de
ajutor de stat pentru compensarea pierderilor inregistrate ca urmare a
prestarii serviciilor de interes economic general de catre societatile care
produc, transporta, distribuie si furnizeaza energie termica, continuta de Ordonanta
Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preturilor locale de referinta
pentru energia termica furnizata populatiei prin sisteme centralizate
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 91 din 5 februarie 2007
Având în vedere prevederile
art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2003 pentru
stabilirea unor măsuri privind înfiinţarea, organizarea, reorganizarea sau
funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a
ministerelor, a altor organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale şi a unor instituţii publice, aprobată cu modificări prin Legea nr.
194/2004, cu modificările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 604/2003, cu modificările ulterioare,
ministrul administraţiei şi internelor emite următorul ordin:
Articol unic. - Se aprobă Schema de ajutor de stat
pentru compensarea pierderilor înregistrate ca urmare a prestării serviciilor
de interes economic general de către societăţile care produc, transportă,
distribuie şi furnizează energie termică, conţinută de Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea
preţurilor locale de referinţă pentru energia termică furnizată populaţiei prin
sisteme centralizate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
483/2006.
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mircea Nicu Toader,
secretar de stat
ANEXĂ
SCHEMA DE AJUTOR DE STAT
pentru compensarea pierderilor înregistrate ca
urmare a prestării serviciilor de interes economic general de către societăţile care produc,
transportă, distribuie şi furnizează energie termică, conţinută de Ordonanţa Guvernului
nr. 36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţă pentru energia termică furnizată populaţiei prin
sisteme centralizate
CAPITOLUL I
Baza legală
Art. 1. - (1) Prezenta schemă descrie procedeul de
acordare a ajutoarelor de stat pentru compensarea pierderilor înregistrate de
către operatorii economici ca urmare a prestării serviciului de interes
economic general în domeniul producerii, transportului, distribuţiei şi
furnizării energiei termice în condiţiile instituirii preţurilor locale de
referinţă, conform Ordonanţei Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea
preţurilor locale de referinţă pentru energia termică furnizată populaţiei prin
sisteme centralizate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 483/2006.
(2) Prezenta schemă va fi exceptată de la obligaţia
notificării conform prevederilor Deciziei Comisiei Europene 2005/842/CE privind
aplicarea prevederilor art. 86 alin. (2) din Tratatul de instituire a
Comunităţii Europene ajutorului de stat sub forma compensării serviciului
public realizat de către anumite întreprinderi cărora Ie-a fost încredinţată operarea
de servicii de interes economic general, publicată în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene (JOUE) nr. L 312 din 29 noiembrie 2005, precum şi ale
Incadrării comunitare privind ajutorul de stat sub forma compensării
serviciului public, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE)
nr. C 297 din 29 noiembrie 2005.
Art. 2. - Prezenta schemă este elaborată avându-se în
vedere următoarele acte normative:
a) Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind
instituirea preţurilor locale de referinţă pentru energia termică furnizată
populaţiei prin sisteme centralizate, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 692 din 14 august 2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
483/2006;
b) Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice
nr. 51/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 254 din 21 martie 2006;
c) Legea energiei electrice nr. 318/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 16 iulie 2003;
d) Legea serviciului public de alimentare cu energie
termică nr. 325/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 651 din 27 iulie 2006;
e) Ordonanţa Guvernului nr.
73/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de alimentare
cu energie termică produsă centralizat, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 650
din 31 august 2002, cu modificările şi completările ulterioare;
f) Decizia Comisiei Europene 2005/842/CE privind
aplicarea prevederilor art. 86 alin. (2) din Tratatul de instituire a
Comunităţii Europene ajutorului de stat sub forma compensării serviciului
public realizat de către anumite întreprinderi cărora Ie-a fost încredinţată
operarea de servicii de interes economic general, publicată în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 312 din 29 noiembrie 2005;
g) Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale de
Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală nr. 21/514/2006
privind aprobarea Metodologiei de stabilire a preţurilor locale de referinţă şi
a sumelor necesare pentru compensarea combustibilului folosit pentru energia
termică furnizată populaţiei prin sisteme centralizate, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 815 din 3 octombrie
2006;
h) Metodologia de stabilire a preţurilor şi a
cantităţilor de energie electrică vândute de producători prin contracte
reglementate şi a preţurilor pentru energie termică livrată din centrale cu
grupuri de cogenerare - revizia 1, aprobată prin Ordinul preşedintelui
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 24/2005,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 532 din 23 iunie 2005, cu modificările ulterioare;
i) Metodologia de stabilire a preţurilor reglementate
de vânzare/cumpărare, a tarifelor de transport şi de distribuţie pentru energia
termică, aprobată prin Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr.
126/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 390 din 22 august 2000.
CAPITOLUL II
Scopul şi obiectivele schemei
Art. 3. - Ajutoarele de stat prevăzute de prezenta
schemă se acordă în scopul sprijinirii populaţiei prin compensarea unei părţi
din costul gigacaloriei, până la eficientizarea sistemului centralizat de
producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice.
Art. 4. - Obiectivele prezentei scheme constau în:
a) reducerea subvenţiei acordate de la bugetul de
stat şi al autorităţii publice locale;
b) crearea posibilităţii autorităţilor locale de a
stabili preţul local de facturare cu valori apropiate de preţurile de
producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice, în funcţie
de resursele locale;
c) scăderea valorii facturii la energie termică la
utilizatorii casnici, astfel încât să fie suportabilă de către aceştia;
d) eficientizarea administrării sistemului
centralizat de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei
termice, astfel încât operatorii economici cărora le-a fost încredinţată
prestarea serviciului să nu înregistreze pierderi din această activitate.
CAPITOLUL III
Domeniul de aplicare
Art. 5. - (1) Prezenta schemă de ajutor de stat se
aplică operatorilor economici definiţi conform Legii nr. 326/2001 sau altor
operatori economici care efectuează un serviciu public din sectorul de
producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice şi cărora li
s-a încredinţat prestarea acestor servicii de interes economic general
printr-un act normativ sau administrativ.
(2) Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1)
beneficiază de alocările financiare prevăzute de prezenta schemă pentru
compensarea pierderilor generate de prestarea serviciului de interes economic
general, în condiţiile în care energia termică furnizată populaţiei este
facturată la nivelul preţului local stabilit de autoritatea administraţiei
publice locale, conform Ordonanţei Guvernului nr. 36/2006, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 483/2006.
(3) Prezenta schemă nu se aplică în cazul în care
costul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice
este mai mic de 107,5 lei/Gcal, inclusiv TVA.
Art. 6. - (1) Prezenta schemă se aplică operatorilor
prevăzuţi la art. 5 alin. (1) care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) valoarea medie a cifrei de afaceri anuale
înregistrate de aceştia, aferentă celor două exerciţii financiare anterioare
anului în care a fost încredinţată prestarea serviciului de interes economic
general, este mai mică decât echivalentul în lei a 100 milioane euro; cifra de
afaceri anuală avută în vedere este cea dinainte de plata obligaţiilor către
stat şi trebuie să fie raportată la toate activităţile desfăşurate de
operatorul economic căruia i-a fost încredinţată obligaţia prestării
serviciului de interes economic general;
b) valoarea compensării anuale pentru serviciul public
de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice în sistem
centralizat este mai mică decât echivalentul în lei a 30 milioane euro. Această
valoare este determinată pornind de la valoarea medie anuală a
compensării ce urmează a se acorda în perioada de alocare a schemei.
(2) In scopul determinării pragurilor menţionate la
alin. (1), echivalentul în lei se calculează la cursul de schimb mediu anual,
comunicat de Banca Naţională a României, valabil pentru fiecare exerciţiu
financiar.
CAPITOLUL IV
Modalităţi de acordare
a ajutorului de stat
Art. 7. - Alocările de ajutor de stat ce vor fi
acordate în cadrul prezentei scheme constau în:
a) compensarea creşterilor neprevizionate ale
preţurilor la combustibilii folosiţi pentru producerea de energie termică
furnizată populaţiei prin sisteme centralizate;
b) acoperirea integrală a diferenţei dintre preţul de
producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice livrate
populaţiei şi preţurile locale de facturare a energiei termice furnizate
populaţiei prin sisteme centralizate.
Art. 8. - Ajutorul de stat prevăzut la art. 7 lit. a)
se acordă pentru compensarea pierderilor generate de prestarea serviciului de
interes economic general, datorate creşterilor neprevizionate ale preţurilor la
combustibilii utilizaţi pentru producerea energiei termice furnizate populaţiei
prin sisteme centralizate, cu respectarea următoarelor condiţii:
a) sumele se alocă de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Administraţiei şi Internelor către bugetele autorităţilor publice
locale;
b) valoarea compensării reprezintă maximum 45% din
costurile determinate conform reglementărilor în vigoare pentru combustibilul
folosit pentru producerea energiei termice destinate populaţiei.
Art. 9. - Ajutorul de stat prevăzut la art. 7 lit. b)
se acordă în vederea stabilirii unor preţuri locale suportabile la energia
termică livrată populaţiei, cu respectarea următoarelor prevederi:
a) sumele se alocă de la bugetele locale după alocarea
sumelor descrise la art. 7 lit. a);
b) valoarea ajutorului
reprezintă minimum 10% din valoarea costurilor totale.
Art. 10. - (1) Măsurile de ajutor de stat prevăzute la
art. 7 pot fi acordate în avans furnizorilor de energie termică pentru
populaţie în vederea asigurării fondurilor necesare constituirii stocurilor de
cărbune, păcură şi de combustibil lichid uşor pentru sezonul rece, inclusiv
pentru cheltuielile de transport aferente constituirii acestor stocuri.
(2) Valoarea deconturilor justificative pentru
alocarea efectivă a sumelor acordate în avans pentru producerea energiei
termice furnizate populaţiei se va deduce lunar din avansurile acordate
potrivit alin. (1).
(3) Regularizarea definitivă a avansurilor acordate
potrivit prevederilor alin. (1), pe baza deconturilor justificative pe luna
decembrie a anului curent, se va face până la data de 15 ianuarie a anului
următor, respectiv 15 aprilie, pentru avansurile acordate pentru perioada 1
ianuarie - 31 martie a fiecărui an.
CAPITOLUL V
Prestarea şi încredinţarea serviciului de interes
economic general
Art. 11. - (1) Producerea,
transportul, distribuţia şi furnizarea energiei termice în sistem centralizat
reprezintă o utilitate asigurată de serviciile comunitare de utilităţi publice
înţelese ca totalitatea activităţilor de interes public general, desfăşurate la
nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor sau judeţelor sub conducerea, coordonarea
şi responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale, în scopul satisfacerii cerinţelor
comunităţilor locale, conform art. 1 alin. (2) din
Legea nr. 51/2006.
(2) Serviciul de alimentare cu energie termică mai
poate fi prestat şi de operatorii economici şi instituţiile publice care nu se
află în subordinea autorităţilor administraţiei publice locale, conform
Ordonanţei Guvernului nr. 34/2004 pentru modificarea şi completarea unor
dispoziţii legale privind serviciile publice de gospodărie comunală, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 131/2004.
Art. 12. - Operatorii economici beneficiari ai
prezentei scheme trebuie să aibă încredinţată prestarea serviciilor de
producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice în sistem
centralizat prin licenţe acordate de Autoritatea Naţională de Reglementare în
Domeniul Energiei şi/sau de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru
Serviciile Publice de Gospodărie Comunală.
Art. 13. - (1) Licenţele prevăzute la art. 12 conţin în
mod explicit următoarele elemente:
a) natura, scopul şi durata pentru care se
încredinţează prestarea serviciului de interes economic general;
b) întreprinderea prestatoare şi teritoriul implicat;
c) natura drepturilor şi obligaţiilor speciale sau
exclusive acordate întreprinderii în cauză;
d) respectarea indicatorilor de performanţă.
(2) Parametrii tehnico-economici pe baza cărora este
calculată compensarea, aceeaşi pentru toţi prestatorii serviciului de interes
economic general, sunt:
a) preţul de producere, transport, distribuţie şi
furnizare a energiei termice la consumatorii finali, în
vigoare, PET acesta este
aprobat/avizat de autoritatea competentă pe baza metodologiilor proprii,
respectiv Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei sau
Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie
Comunală;
b) preţul local de referinţă, PLR, aprobat de autoritatea competentă
pe baza metodologiilor proprii, respectiv Autoritatea Naţională de Reglementare
în Domeniul Energiei sau Autoritatea Naţională de Reglementare pentru
Serviciile Publice de Gospodărie Comunală;
c) compensarea unitară pentru combustibili, Ccomb, ce este asigurată de
la bugetul de stat, aprobata de autoritatea competentă, pe baza metodologiilor
proprii, respectiv Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
sau Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Publice de
Gospodărie Comunală;
d) preţul local al energiei termice facturate
populaţiei, PL, aprobat de autoritatea administraţiei publice locale;
e) cantitatea de energie termică estimată a fi
furnizată populaţiei în anul de calcul, QPOP
stabilită de autoritatea administraţiei publice
locale pe baza datelor transmise de prestatorii serviciului public.
(3) Modalităţile de recuperare a supracompensării
sunt detaliate la art. 22 şi 23.
(4) Autorităţile administraţiei publice locale care
au concesionat serviciul public de producere, distribuţie, transport şi
furnizare a energiei termice în sistem centralizat emit acte administrative
care să prevadă parametrii pentru calcularea, controlul şi revizuirea
compensărilor, precum şi modalităţile de evitare şi recuperare a
supracompehsărilor pentru societăţile care prestează serviciul public.
CAPITOLUL VI
Cuantumul compensării
Art. 14. - (1) Cuantumul alocărilor de ajutor de stat
sub forma compensării nu va depăşi suma necesară acoperirii totale a costurilor
aferente prestării serviciului de interes economic general de producere,
transport, furnizare şi
distribuţie a energiei termice în sistem centralizat, inclusiv a unui profit
rezonabil pentru îndeplinirea obligaţiilor serviciului, cu luarea în
considerare a veniturilor rezultate din facturarea energiei termice livrate
populaţiei la nivelul preţului local stabilit de autoritatea administraţiei
publice locale.
(2) Cuantumul compensării include cumulativ cele două
modalităţi de sprijin acordate din bugetul de stat şi din bugetele unităţilor
administrativ-teritoriale, menţionate la art. 7.
(3) Parametrii calculului şi acordării compensării
sunt prevăzuţi, de o manieră transparentă, în Metodologia de stabilire a
preţurilor locale de referinţă şi a sumelor necesare pentru compensarea
combustibilului folosit pentru energia termică furnizată populaţiei prin
sisteme centralizate, aprobată prin ordin al preşedintelui Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei. Aceştia sunt identici pentru
toţi operatorii economici care îndeplinesc aceleaşi obligaţii rezultate din
prestarea serviciului de interes economic general.
Art. 15. - (1) Costurile luate în calcul la stabilirea
cuantumului compensării includ toate costurile care sunt asociate cu prestarea
serviciului de interes economic general de producere, transport, distribuţie şi
furnizare a energiei termice pentru populaţie. Acestea sunt determinate de
autoritatea competentă pe baza metodologiilor proprii. Costurile asociate cu
orice alte activităţi care nu sunt legate de îndeplinirea serviciului de
interes economic general includ toate costurile variabile, o contribuţie a costurilor
fixe comune proporţională cu cea aferentă acestor activităţi în totalul
activităţilor prestatorului şi un profit rezonabil.
(2) Costurile alocate pentru îndeplinirea serviciului
de interes economic general acoperă toate costurile variabile implicate în
prestarea serviciului de interes economic general şi o contribuţie a costurilor
fixe comune proporţională cu cea aferentă acestor activităţi în totalul
activităţilor prestatorului.
(3) Costurile prevăzute la alin. (2) sunt calculate
pe baza principiilor contabile general acceptate şi se referă la toate
costurile aferente producerii, transportului, distribuţiei şi furnizării
agentului termic către populaţie prin sisteme centralizate.
Art. 16. - Preţurile locale de referinţă sunt unice la
nivelul aceleiaşi localităţi, indiferent de tipul şi structura instalaţiilor de
producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice sau de
combustibilii utilizaţi.
Art. 17. - Compensarea unitară pentru combustibilul
folosit pentru producerea energiei termice furnizate populaţiei reprezintă
maximum 45% din costurile unitare pentru combustibil si se determină cu
formula:
Ccomb = 45% x Costcomb (lei/Gcal).
Art. 18. - (1) In cazul în care nu este necesară
compensarea combustibilului, autorităţile locale vor aloca de la bugetul local
ajutorul de stat prevăzut la art. 7 lit. b) pentru acoperirea
pierderilor rezultate din prestarea serviciului de interes economic general,
determinate astfel:
Sautorităti locale = PET - PLR (lei/Gcal).
(2) In cazul în care este necesară compensarea
combustibilului, autorităţile locale vor aloca de la bugetul local ajutorul de
stat prevăzut la art. 7 lit. b) pentru acoperirea pierderilor rezultate din
prestarea serviciului de interes economic general, determinate astfel:
Sautorităţi locale = PET
- PLR - Ccomb.
Art. 19. - (1) Valoarea totală a ajutorului de stat
prevăzut de prezenta schemă, pentru un singur beneficiar, se determină cu
formula:
C =(Ccomb + Sautorităţi locale ) x QPOP
(2) In cazul în care autorităţile locale stabilesc
preţuri locale de facturare a energiei termice diferite de PLR stabilite de autoritatea competentă,
conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 36/2006, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 483/2006, diferenţa dintre PLR şi PL corectează
valoarea ajutorului de stat pentru un singur beneficiar astfel:
C1 = C+ (PLR - PL) X QP0P.
(3) In cazul în care autoritatea administraţiei publice
locale stabileşte un preţ local de facturare a energiei termice mai mic decât
PLR stabilit de autoritatea competentă, diferenţa dintre PLR şi PL este
asigurată de la bugetul local.
Art. 20. - (1) Veniturile care vor fi luate în calculul
cuantumului compensării includ cel puţin venitul obţinut din prestarea
serviciului de interes economic general, respectiv cele rezultate din
facturarea energiei termice livrate populaţiei la nivelul preţului local
stabilit de autoritatea administraţiei publice locale, şi anume:
V = QP0P x PL.
(2) In cazul în care prestatorul de serviciu deţine
drepturi speciale sau exclusive care au legătură cu prestarea altui serviciu de
interes economic general, care conduce la obţinerea unui profit suplimentar
celui rezonabil aferent prestării serviciului public în discuţie, sau dacă
acesta beneficiază de alte avantaje acordate de stat, atât profitul
suplimentar, cât şi avantajul cuantificat vor fi luate în considerare în
calculul veniturilor aferente serviciului public de producere, transport,
distribuţie şi furnizare a energiei termice.
Art. 21. - Ajutoarele de stat prevăzute la art. 7 nu
sunt acordate pentru compensarea pierderilor generale de prestarea altor
activităţi decât producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea energiei
termice către populaţie prin sisteme centralizate.
CAPITOLUL VII
Controlul compensării şi al supracompensării
Art. 22. - Consiliile locale verifică anual dacă
prestările de serviciu pentru care s-au acordat alocări în cadrul prezentei
scheme primesc sau nu primesc compensări mai mari decât cuantumul determinat
conform prevederilor art. 14 şi 15, ceea ce ar conduce la o supracompensare a
serviciului. Această supracompensare constă în valoarea diferenţei dintre suma
efectivă primită de beneficiar şi suma ce se obţine în urma calculului realizat
conform prevederilor cap. VI.
Art. 23. - (1) In situaţia în care se constată
supracompensare, consiliile locale vor solicita operatorului economic
beneficiar să ramburseze cuantumul aferent acesteia. într-o astfel de situaţie,
consiliile locale vor actualiza parametrii care au dus la înregistrarea unei
supracompensări.
(2) Dacă supracompensarea nu depăşeşte 10% din valoarea
compensării anuale primite de întreprinderea în cauză, aceasta poate fi
reportată pentru anul următor şi dedusă din cuantumul compensării care ar putea
fi, în mod normal, acordată în anul următor.
CAPITOLUL VIII
Durata de aplicare a schemei
Art. 24. - Schema de ajutor de
stat se aplică pe perioada 2007-2009.
CAPITOLUL IX
Bugetul schemei de ajutor de stat
Art. 25. - Valoarea totală a ajutorului de stat care va
fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a
acestuia, este de 4.272.352.358 lei.
Defalcarea pe ani şi măsuri a
sumelor acordate se prezintă astfel:
Ani
|
Compensarea combustibilului de la
bugetul de stat
(lei)
|
Subvenţie de la autorităţi locale
(lei)
|
Total
(lei)
|
2007
|
877.475.497
|
315.919.017
|
1.193.394.514
|
2008
|
1.052.970.596
|
379.102.820
|
1.432.073.416
|
2009
|
1.210.916.185
|
435.968.243
|
1.646.884.428
|
TOTAL:
|
3.141.362.278
|
1.130.990.080
|
4.272.352.358
|
Art. 26. - (1) Numărul estimat al operatorilor
economici beneficiari este de 107.
(2) Operatorii economici care administrează sisteme
centralizate, beneficiari ai măsurilor prevăzute la art. 7, care nu se
încadrează în condiţiile prezentei scheme, fac obiectul unor decizii de
autorizare, în baza unor notificări individuale. Până la data emiterii deciziei
de autorizare a ajutorului individual nu se vor acorda sumele prevăzute de
Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 483/2006. In caz contrar, ajutorul de stat este ilegal şi va fi
recuperat.
CAPITOLUL X
Procedura de implementare a schemei; autoritatea de
implementare
Art. 27. - (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor
este furnizor pentru măsura de ajutor de stat prevăzută la art. 7 lit. a).
(2) Autorităţile administraţiei publice locale care au
în proprietate sisteme centralizate de furnizare a energiei termice sunt
furnizori pentru măsura prevăzută la art. 7 lit. b), dacă în localitatea
administrată este instituit un preţ local de referinţă.
Art. 28. - (1) Pentru a beneficia de compensarea
creşterilor neprevizionate la combustibilii utilizaţi, operatorul economic care
administrează sistemul centralizat depune la Ministerul Administraţiei şi
Internelor o cerere avizată de consiliul local al unităţii
administrativ-teritoriale pe care o deserveşte.
(2) Cererea prevăzută la alin. (1) va cuprinde
următoarele:
a) costurile actualizate pentru combustibilul propriu
folosit pentru producerea energiei termice destinate populaţiei;
b) costurile prevăzute iniţial pentru combustibilul
propriu folosit pentru producerea energiei termice destinate populaţiei;
c) valoarea ajutorului, care
nu va depăşi 45% din costurile prevăzute la lit. b);
d) fundamentarea costurilor prevăzute la lit. a) şi
b);
e) cantitatea de energie termică livrată populaţiei.
Art. 29. - (1) Pentru a beneficia de subvenţia în
vederea acoperirii integrale a diferenţei dintre preţul de producere,
transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice livrate populaţiei şi
preţurile locale de referinţă, operatorul economic care administrează sistemul
centralizat depune o cerere la consiliul local al unităţii
administrativ-teritoriale.
(2) Acordarea ajutorului prevăzut la alin. (1) se
aprobă prin hotărâre a consiliului local.
CAPITOLUL XI
Transparenţă şi confidenţialitate
Art. 30. - Prezenta schemă va fi publicată pe pagina de
web a Ministerului Administraţiei şi Internelor, a Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei şi a Autorităţii Naţionale de Reglementare
pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală, precum şi în Monitorul
Oficial al României, Partea I. Informaţiile privind valoarea ajutorului de stat, pe fiecare
beneficiar şi măsură în parte, vor fi publicate pe pagina de internet a
fiecărui consiliu local, după caz, a unităţii administrativ-teritoriale unde
operatorul deserveşte.
Art. 31. - Consiliile locale, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Autoritatea Naţională de Reglementare
în Domeniul Energiei şi Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile
Publice de Gospodărie Comunală nu vor face publice datele şi informaţiile care
sunt clasificate, potrivit legii.
CAPITOLUL XII
Raportare şi monitorizare
Art. 32. - (1) Consiliile locale şi Ministerul
Administraţiei şi Internelor vor transmite rapoarte anuale Consiliului
Concurenţei, care vor conţine o descriere detaliată privind condiţiile de
aplicare a prezentei scheme.
(2) Ministerul Administraţiei şi Internelor şi fiecare
consiliu local ce acordă subvenţii vor păstra informaţiile aferente
determinării compensării pe o perioadă de cel puţin 10 ani.
Art. 33. - (1) Operatorii economici prevăzuţi la art. 5
alin. (1), beneficiari ai prezentei scheme, vor ţine evidenţa specifică a
ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme, a unor scheme de
minimis sau alte ajutoare de stat, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor
de stat şi a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe
obiective, informaţii privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor
de stat, ajutoare de stat individuale), precum şi baza legală prin care acestea
au fost acordate.
(2) Operatorii economici prevăzuţi
la alin. (1), beneficiari ai prezentei scheme, care desfăşoară şi alte
activităţi în afară de producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea
energiei termice, întocmesc registre de evidenţă separată care să cuprindă atât
costurile şi veniturile legate de acest serviciu, cât şi costurile şi
veniturile legate de îndeplinirea altor activităţi.
(3) Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1),
beneficiari ai prezentei scheme, sunt obligaţi să arhiveze evidenţa specifică
prevăzută la alin. (1) şi (2) şi să o păstreze pe o perioadă de cel puţin 10
ani.