ORDIN Nr. 1222
din 11 august 2010
privind cadrul institutional
si procedural pentru implementarea proiectelor promovate de Romania în cadrul
Instrumentului financiar pentru mediu LIFE+ si gestionarea asistentei
financiare nerambursabile acordate Romaniei prin acest instrument
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 614 din 31 august 2010
Având în vedere prevederile Regulamentului (CE) nr.
614/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 mai 2007 privind
Instrumentul financiar pentru mediu (LIFE+),
în temeiul art. 1 alin. (7) şi al art. 15 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.635/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Mediului şi Pădurilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul mediului şi pădurilor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Prezentul ordin stabileşte cadrul
instituţional şi procedural pentru implementarea proiectelor promovate de
România în cadrul Instrumentului financiar pentru mediu LIFE+, denumit în
continuare Programul LIFE+, pentru gestionarea asistenţei financiare
nerambursabile acordate beneficiarilor români prin Programul LIFE+, precum şi
pentru gestionarea cofinanţării naţionale a proiectelor aferente acestei
asistenţe, în vederea asigurării unui management financiar eficient al
fondurilor LIFE+ în România.
Art. 2. -In vederea punerii în aplicare a
Regulamentului (CE) nr. 614/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului
din 23 mai 2007 privind Instrumentul financiar pentru mediu (LIFE+), denumit în
continuare Regulamentul LIFE+, Ministerul Mediului şi Pădurilor se
desemnează autoritate naţională competentă pentru Instrumentul financiar pentru
mediu LIFE+, denumită în continuare Autoritate Naţională pentru LIFE+.
Art. 3. -Autoritatea Naţională pentru LIFE+
îndeplineşte următoarele atribuţii generale:
a) asigură îndeplinirea activităţilor ce decurg din
Regulamentul LIFE+;
b) nominalizează reprezentantul României cu rol de
punct focal naţional în comitetul constituit în vederea asistării Comisiei
pentru implementarea Programului LIFE+, în conformitate cu prevederile art. 13
din Regulamentul LIFE+;
c) selectează anual priorităţile naţionale enunţate în
anexa II la Regulamentul LIFE+, în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (3)
din Regulamentul LIFE+;
d) stabileşte, după caz, domeniile prioritare şi/sau
enunţă obiectivele naţionale specifice şi decide asupra transmiterii listei
priorităţilor naţionale Comisiei Europene, în conformitate cu prevederile art.
6 alin. (3) din Regulamentul LIFE+;
e) organizează, la solicitarea Comisiei, sesiuni
anuale de propuneri de proiecte pentru componentele enumerate la art. 4 alin.
(1) din Regulamentul LIFE+, luând în considerare, în special, programul
strategic multianual prevăzut în anexa II la Regulamentul LIFE+, priorităţile
naţionale stabilite în documente strategice naţionale relevante şi, după caz,
domeniile prioritare stabilite conform art. 3 alin. (1) din Regulamentul LIFE+;
f) analizează cererea de parteneriat sau solicitarea
acordului venită din partea potenţialilor aplicanţi şi adresată Autorităţii
Naţionale pentru LIFE+;
g) formulează acordul în scris privind participarea la
proiectul LIFE+ a Autorităţii Naţionale pentru LIFE+ şi semnează formularele
necesare participării la proiect.
Art. 4. - Punctul focal naţional îndeplineşte
următoarele atribuţii:
a) primeşte propunerile de proiecte depuse de
solicitanţi;
b) analizează propunerile de proiecte din punct de
vedere al conformităţii cu cerinţele privind prezentarea propunerilor de
proiect stabilite de Comisie şi formulează eventuale comentarii ţinând cont,
după caz, de priorităţile naţionale anuale şi având în vedere obiectivele
enunţate în strategiile naţionale din domeniul protecţiei mediului;
c) transmite Comisiei propunerile de proiecte şi
raportările de ordin general privind implementarea Regulamentului LIFE+ în
România, la termenele şi în formatele stabilite de aceasta;
d) furnizează formularele necesare acordului
Autorităţii Naţionale pentru LIFE+ de participare în cadrul proiectului LIFE+;
e) analizează cererea de parteneriat sau solicitarea
acordului Autorităţii Naţionale pentru LIFE+ din punct de vedere al existenţei
unor proiecte finanţate anterior, în vederea evitării duplicării unor rezultate
deja existente, precum şi din perspectiva bunelor practici recunoscute în
domeniu;
f) publică periodic, pe propria pagină de internet,
lista proiectelor finanţate prin Programul LIFE+, inclusiv o scurtă descriere a
obiectivelor şi a rezultatelor obţinute şi un rezumat al fondurilor cheltuite;
g) asigură comunicarea şi diseminarea informaţiilor
în vederea creşterii gradului de conştientizare a publicului-ţintă cu privire
la sesiunile anuale de propuneri de proiecte şi la posibilităţile de finanţare
prin Programul LIFE+;
h) furnizează, în limita competenţelor, informaţiile
necesare implementării Regulamentului LIFE+la nivel naţional;
i) participă, ori de câte ori este solicitat, la
reuniunile cu Comisia Europeană pentru examinarea progresului implementării
Regulamentului LIFE+, informează cu privire la observaţiile Comisiei Europene
şi întreprinde acţiunile necesare în vederea soluţionării observaţiilor.
Art. 5. - Compartimentul programe finanţate UE din
cadrul Autorităţii Naţionale pentru LIFE+ are următoarele atribuţii:
a) monitorizează utilizarea fondurilor aferente
Programului LIFE+ pentru proiectele propuse de Ministerul Mediului şi Pădurilor
şi de unităţile aflate în subordinea Ministerului Mediului şi Pădurilor;
b) sprijină beneficiarii de proiecte LIFE+, în
limita responsabilităţilor legale, în vederea implementării eficiente a
proiectelor gestionate de aceştia;
c) verifică îndeplinirea condiţiilor pentru
deschiderea de credite bugetare către beneficiari şi propune iniţierea
deschiderilor bugetare pentru partea de cofinantare acordată de minister;
d) pregăteşte documentaţia necesară includerii în
bugetul de stat a sumelor aferente cofinanţării publice a proiectelor LIFE+,
pentru proiectele propuse de Ministerul Mediului şi Pădurilor şi de unităţile
aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Mediului
şi Pădurilor, dacă nu prevede altfel legislaţia în vigoare.
Art. 6. - Direcţia generală economică şi financiară din
cadrul Autorităţii Naţionale pentru LIFE+ îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) analizează cererea de parteneriat sau solicitarea
acordului Autorităţii Naţionale pentru LIFE+, din punct de vedere al
disponibilului de fonduri bugetare ale Autorităţii Naţionale pentru LIFE+;
b) asigură, în limita alocărilor bugetare, includerea
în bugetul de stat a sumelor aferente cofinanţării publice a proiectelor LIFE+,
pentru proiectele propuse de Ministerul Mediului şi Pădurilor şi de unităţile
aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Mediului
şi Pădurilor, dacă nu prevede altfel legislaţia în vigoare;
c) prevede sumele necesare participării Autorităţii
Naţionale pentru LIFE+ în cadrul bugetului anual al Ministerului Mediului şi
Pădurilor, capitolul bugetar 74.01 „Protecţia mediului", titlul 56
„Proiecte cu finanţare din fonduri nerambursabile postaderare", articolul
56.16 „Alte facilităţi şi instrumente postaderare".
Art. 7. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Autorităţii Naţionale pentru LIFE+ sprijină punctul focal naţional şi
compartimentul programe finanţate UE în îndeplinirea atribuţiilor acestora.
Art. 8. - Proiectele finanţate din Programul LIFE+ pot
include parteneriate formate din două sau mai multe entităţi cu personalitate
juridică, înregistrate în România şi/sau în statele membre ale Uniunii
Europene, cu condiţia desemnării ca lider al parteneriatului a unei entităţi
înregistrate fiscal în România. Liderul parteneriatului are calitatea de
beneficiar coordonator, iar ceilalţi participanţi la implementarea proiectului
au calitatea de beneficiari asociaţi.
Art. 9. - (1) Autoritatea Naţională pentru LIFE+ poate
avea calitatea de beneficiar sau de cofinanţator în proiectele LIFE+. Această
calitate se obţine prin acord formulat în scris de către Autoritatea Naţională
pentru LIFE+, pe baza cererii scrise de parteneriat sau a solicitării de
cofinanţare.
(2) Cererea de parteneriat sau solicitarea de
cofinanţare sunt formulate în scris de către solicitantul propunerii de proiect
şi vor cuprinde detalii despre propunerea de proiect, respectiv: scopul
proiectului, obiective, aria de implementare, acţiuni prevăzute şi rezultate
aşteptate, bugetul estimativ al proiectului şi costurile estimative ale
implicării Autorităţii Naţionale pentru LIFE+ în proiect.
(3) Cererea de parteneriat sau solicitarea de
cofinanţare va fi trimisă în atenţia conducătorului Autorităţii Naţionale
pentru LIFE+, cu cel puţin 30 de zile înainte de închiderea oficială a sesiunii
anuale de propuneri de proiecte. Autoritatea Naţională pentru LIFE+ răspunde în
maximum 10 zile la solicitările de parteneriat sau de cofinanţare.
(4) Pentru a avea calitatea de beneficiar sau
cofinanţator într-un proiect LIFE+, instituţiile aflate în subordinea
Ministerului Mediului şi Pădurilor trebuie să deţină acordul Autorităţii
Naţionale pentru LIFE+. Acestea au obligaţia de a transmite, cu cel puţin 30 de
zile înainte de închiderea oficială a sesiunii anuale de propuneri de proiecte,
solicitarea scrisă a acordului ce va cuprinde detalii despre propunerea de
proiect: scopul proiectului, obiective, aria de implementare, acţiuni şi
rezultate aşteptate, bugetul estimativ al proiectului şi costurile estimative
ale implicării în proiect a organismului public respectiv. Autoritatea
Naţională pentru LIFE+ răspunde în maximum 10 zile lucrătoare la solicitările
de parteneriat.
(5) In cazul în care Autoritatea Naţională pentru
LIFE+ consideră că pentru procesul de analiză a cererii de parteneriat sau a
solicitării acordului sunt necesare completări, acestea se vor formula în scris
cu termen de răspuns din partea solicitantului de 5 zile lucrătoare. Dacă nu se
răspunde în termenul prevăzut, cererea de parteneriat sau de solicitare a acordului
nu va fi luată în considerare.
Art. 10. - (1) Beneficiarii coordonatori ai proiectelor
LIFE+, finanţate de la bugetul de stat, ale căror proiecte se află în curs de
implementare, vor transmite în format electronic Autorităţii Naţionale pentru
LIFE+ forma finală a proiectului aprobată de Comisie, rapoartele intermediare
şi finale, precum şi raportul de audit întocmit de un auditor extern.
(2) Beneficiarii coordonatori ai proiectelor LIFE+,
ale căror proiecte selectate şi aprobate de Comisie se află în curs de
implementare, vor transmite Autorităţii Naţionale pentru LIFE+, în format
hârtie sau scanate, copiile contractelor încheiate cu Comisia Europeană (Grant
Agreements) şi ale anexelor acestora, precum şi ale tuturor actelor adiţionale
încheiate ce privesc modificările legate de perioada de implementare şi cele de
ordin tehnic şi financiar.
(3) Documentele menţionate la alin. (1) vor fi
transmise Autorităţii Naţionale pentru LIFE+, respectiv structurii responsabile
cu coordonarea finanţării LIFE+, în termen de maximum 15 zile de la
transmiterea acestora la Comisie, iar documentele menţionate la alin. (2) vor
fi transmise Autorităţii Naţionale pentru LIFE+ în termen de maximum 10 zile de
la încheierea acestora.
Art. 11. - (1) In bugetele instituţiilor publice
finanţate integral din bugetul de stat se prevăd integral sumele necesare
finanţării valorii totale a proiectelor LIFE+ proprii şi sumele necesare
finanţării valorii totale a proiectelor LIFE+ ai căror beneficiari sunt
unităţile aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea acestora,
dacă nu prevede altfel legislaţia în vigoare.
(2) Sumele prevăzute la alin. (1) se includ în bugetele
ordonatorilor principali de credite la titlul 56 „Proiecte cu finanţare din
fonduri nerambursabile postaderare".
Art. 12. - (1) Sumele necesare finanţării valorii
totale a proiectelor LIFE+, repartizate pe ani, după caz, pe toată perioada de
implementare a proiectelor, se prevăd în bugetele ordonatorilor principali de
credite care au calitatea de finanţatori şi se aprobă pentru anul bugetar
curent cu ocazia aprobării anuale a legii bugetului de stat şi a legii
bugetului asigurărilor sociale de stat sau cu ocazia rectificărilor bugetare.
(2) In vederea introducerii în buget a sumelor
menţionate la alin. (1), beneficiarii de proiecte LIFE+ finanţaţi integral din
bugetul de stat au obligaţia să completeze fişa de fundamentare a proiectului
finanţat prin Programul LIFE+, conform anexelor la bugetul de stat.
(3) Fişa de fundamentare a proiectului este elaborată
şi semnată de beneficiarul coordonator al proiectului LIFE+.
(4) Direcţia responsabilă cu elaborarea proiectului de
buget din cadrul ordonatorului principal de credite, în calitate de beneficiar,
va cuprinde în buget sumele menţionate la alin. (1) numai dacă fişa de
fundamentare a proiectului este însoţită de declaraţia de asumare a finanţării
aprobată de ordonatorul principal de credite.
Art. 13. - Ordonatorii principali de credite au
obligaţia să asigure integral şi cu prioritate atât sumele necesare implementării
proiectelor proprii propuse spre finanţare în cadrul Programului LIFE+, cât şi
pe cele necesare implementării proiectelor LIFE+ ai căror beneficiari sunt
instituţii publice finanţate integral/parţial din bugetul de stat.
Art. 14. - (1) Beneficiarii care sunt finanţaţi
integral sau parţial din fonduri publice cuprind în bugetul propriu numai
sumele necesare finanţării valorii totale a activităţilor pe care le desfăşoară
în cadrul proiectului.
(2) In cazul proiectelor implementate în parteneriat,
beneficiarul coordonator are obligaţia deschiderii unui cont de disponibilităţi
în vederea primirii de la Comisie a sumelor aferente prefinanţării.
Art. 15. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului şi pădurilor,
Laszlo Borbely