ORDIN Nr. 1215
din 6 octombrie 2008
privind aprobarea
Normativului tehnic pentru lucrari hidrotehnice NTLH-001 „Criterii si principii
pentru evaluarea si selectarea solutiilor tehnice de proiectare si realizare a
lucrarilor hidrotehnice de amenajare/reamenajare a cursurilor de apa, pentru
atingerea obiectivelor de mediu din domeniul apelor"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 744 din 4 noiembrie 2008
Văzând Referatul de aprobare al Direcţiei amenajarea
bazinelor hidrografice nr. 138.335/AA din 27 iunie
2008,
în conformitate cu prevederile
art. 7 din Ordinul ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1.163/2007
privind aprobarea unor măsuri
pentru îmbunătăţirea soluţiilor tehnice de proiectare şi de realizare a
lucrărilor hidrotehnice de amenajare şi reamenajare a cursurilor de apă, pentru atingerea obiectivelor de mediu
din domeniul apelor,
în temeiul art. 5 alin. (7) din Hotărârea Guvernului
nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile, cu completările
ulterioare,
ministrul mediului şi dezvoltării durabile emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normativul tehnic pentru lucrări
hidrotehnice NTLH-001 „Criterii şi principii pentru evaluarea şi selectarea
soluţiilor tehnice de proiectare şi realizare a lucrărilor hidrotehnice de
amenajare/reamenajare a cursurilor de apă, pentru atingerea obiectivelor de
mediu din domeniul apelor", prevăzut în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Proiectele lucrărilor hidrotehnice de
amenajare a cursurilor de apă, în faza „studiu de fezabilitate", trebuie
întocmite cu respectarea normativului tehnic prevăzut la art. 1.
Art. 3.- Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului si dezvoltarii durabile,
Attila Korodi
ANEXĂ
NORMATIV TEHNIC
pentru lucrări hidrotehnice NTLH-001 „Criterii şi
principii pentru evaluarea şi selectarea soluţiilor tehnice de proiectare şi realizare a
lucrărilor hidrotehnice de amenajare/reamenajare a cursurilor de apă, pentru atingerea obiectivelor de mediu
din domeniul apelor"
Art. 1. - In vederea respectării principiilor
dezvoltării durabile şi, implicit, a protecţiei mediului în domeniul
proiectării şi realizării construcţiilor hidrotehnice de amenajare a cursurilor
de apă, se vor avea în vedere soluţii care să conducă la minimizarea afectării
echilibrului ecologic.
Art. 2. - Echilibrul ecologic, având un caracter
fundamental dinamic, se realizează prin menţinerea vitezei, profunzimii şi
amplorii modificărilor aduse cursurilor de apă, în limite compatibile cu
evoluţia echilibrată a mediului natural, cu capacitatea de regenerare şi
autoreglare a lumii vii şi nu prin păstrarea unei stări neschimbate a naturii.
Art. 3. - Concepţia generală de alcătuire a
construcţiilor hidrotehnice de amenajare a cursurilor de apă trebuie să
respecte criteriile care minimizează afectarea echilibrului ecologic, dintre
care se pot enumera:
a) obiectivul prioritar să fie protejarea mediului
şi conservarea biodiversităţii, avându-se în vedere conservarea şi protejarea
habitatelor şi speciilor de interes comunitar;
b) să fie lucrări de tip „elastic", capabile să
suporte deformaţii mari, diferenţiate;
c) să permită scurgerea liberă, naturală a apelor, în
special în timpul viiturilor, precum şi a gheţii, a plutitorilor sau a
materialelor solide aflate în masa de apă;
d) să fie fundate corespunzător în terenul natural,
pentru a se evita deteriorările provocate prin avansarea eroziunilor sub corpul
construcţiei, inclusiv la retragerea apelor;
e) să evite creşterea gradului de artificializare a
cursului de apă prin canalizări şi modificări ale geometriei albiilor;
f) să permită, pentru sectoare mari de amenajare a
cursurilor de apă, realizarea etapizată a lucrărilor hidrotehnice, cu
asigurarea urmăririi în timp a proceselor morfologice şi a parametrilor de performanţă
ai proiectului;
g) proiectarea amenajărilor hidrotehnice va avea în
vedere respectarea limitelor admise pentru indicatorii hidromorfologici,
fizico-chimici şi biologici ai ecosistemelor acvatice, pentru îndeplinirea
scopului principal de atingere a obiectivelor de mediu pe toate cursurile de
apă amenajate;
h) abateri de la aceste criterii vor putea fi
justificate numai de scopul apărării populaţiei şi/sau a unor obiective cu
valoare social-economică.
Art. 4. - Scenariile tehnico-economice şi variantele
constructive de realizare a investiţiei din cadrul studiului de fezabilitate,
precum şi a intervenţiilor constructive, cu recomandarea variantei de amenajare
a cursurilor de apă, se vor baza pe metodologia prezentată în anexa nr. 1.
Art. 5. - (1) Lucrările hidrotehnice de amenajare a
cursurilor de apă se vor conforma prevederilor schemelor directoare de
amenajare şi management al bazinului hidrografic, denumite în continuare scheme directoare, care reprezintă instrumentul de planificare strategic de gestiune a resurselor
de apă în cadrul fiecărui bazin hidrografic.
(2) Până la data intrării în vigoare a schemelor
directoare se vor aplica prevederile art. 43 alin. (14) din Legea apelor nr. 107/1996, cu
modificările şi completările ulterioare, prin care schemele-cadru
de gospodărire a apelor existente la data publicării legii constituie baza
schemelor directoare şi îşi vor păstra valabilitatea până cel târziu la data de
22 decembrie 2009.
(3) Se pot admite abateri faţă
de obiectivele de mediu din domeniul apelor numai în cazuri bine justificate şi
respectându-se următoarele condiţii:
a) luarea tuturor măsurilor pentru a diminua efectele
negative asupra stării corpurilor de apă;
b) scopul pentru realizarea unui
obiectiv care alterează starea corpurilor de apă este de interes public, pentru
dezvoltarea durabilă sau securitatea oamenilor, şi nu poate fi obţinut prin
alte mijloace;
c) modificarea caracteristicilor fizice ale corpurilor
de apă şi justificarea acestor modificări vor fi prezentate în planul de management,
parte integrantă a schemelor directoare.
Art. 6. - (1) Analiza şi adoptarea soluţiilor
constructive vor acorda o atenţie deosebită impactului socioeconomic şi
ecologic al amenajării cursurilor de apă, din punctul de vedere al
adaptabilităţii la dinamica morfologică a albiei, fără afectarea semnificativă
a atributelor funcţionale, al materialelor de construcţie utilizate, al
capacităţii de acoperire cu vegetaţie etc.
(2) Din punctul de vedere al adaptabilităţii la dinamica morfologică a albiei, fără afectarea
semnificativă a atributelor funcţionale, se stabilesc următoarele categorii de
soluţii constructive:
a) structuri elastice, care se pot deforma fără să se
încarce cu eforturi interioare semnificative. Aceste structuri se
„mulează" pe formele albiei, cu degradări minime, fiind apte să
funcţioneze la parametri convenabili şi permiţând restabilirea unei stări noi
de echilibru ecologic şi morfologic, ţinându-se seama de starea de echilibru
dinamic în care se află în mod natural cursul de apă. Exemple tipice sunt
lucrările din fascine, cea mai mare parte a gabioanelor, saltelele de diferite
tipuri, protecţiile şi epiurile din piatră spartă, plasele de materiale
plastice etc;
b) structurile rigide care, în
cursul deplasărilor şi deformaţiilor suportului, ca urmare a dinamicii
morfologice a albiei, îşi schimbă poziţia prin înclinare, răsturnare, răsucire,
creând spaţii libere între elemente sau între acestea şi suport, ori rupându-se
pur şi simplu sub acţiunea unor eforturi pe care nu sunt capabile să le preia.
Aceste structuri nu permit, în general, restabilirea echilibrului morfologic şi
ecologic al albiei. Exemplele tipice sunt lucrările din beton de ciment, simplu
sau armat, respectiv ziduri de sprijin, praguri, pereuri cu plăci mari,
căptuşeli de protecţie a malurilor etc;
c) structuri cu deformabilitate limitată, semirigide,
care permit deformaţii relativ mici, fără degradări importante, dar care nu
rezistă la deformaţii mari, conducând la defecţiuni similare celor ale
structurilor rigide. Ele se pot adapta schimbărilor morfologice limitate, dar
nu dau satisfacţie la modificări morfologice mari, datorate unor viituri
excepţionale sau unor fenomene locale. Exemple: căsoaie cu structură din
elemente prefabricate de beton sau lemn, gabioane cu muchii din profile
metalice mari, protecţii, respectiv peree ori apărări de maluri din
prefabricate de beton de dimensiuni mici sau din zidărie cu mortar, căptuşeli
din beton bituminos etc.
(3) Din punctul de vedere al
materialelor de construcţie utilizate se disting:
a) materiale naturale: materiale pământoase (argile,
nisipuri etc), balast, piatră spartă, anrocamente, blocuri, materiale lemnoase,
vegetale etc;
b) materiale artificiale: betoane, metale, materiale
plastice etc.
(4) Structurile lucrărilor pot fi alcătuite dintr-o
singură categorie de materiale, dar cel mai adesea utilizează ambele categorii,
într-un număr mare de soluţii şi combinaţii. Pentru refacerea sau menţinerea
unei stări de echilibru ecologic, utilizarea materialelor naturale apare ca
fiind soluţia cea mai convenabilă. Materialele artificiale nu se încadrează în
ciclurile naturale ale ecosistemelor, produc uneori poluare prin transformări
fizico-chimice şi sunt adesea evitate de faună în alegerea habitatelor.
(5) Din punctul de vedere al capacităţii de acoperire
cu vegetaţie care să se încadreze în ecosistem, există:
a) materiale şi structuri improprii dezvoltării
vegetaţiei, exceptându-se eventual anumiţi muşchi, licheni sau unele specii de
alge. Aceste materiale, precum betoanele, metalele, materialele plastice,
anrocamentele, nu favorizează dezvoltarea ecosistemelor;
b) materiale care favorizează dezvoltarea unei
vegetaţii perene, cu elemente de flora caracteristice
ecosistemului natural sau compatibile cu acesta:
materiale pământoase, balast, materiale lemnoase etc;
c) materiale special concepute pentru dezvoltarea unui
anumit tip de vegetaţie. Se pot da ca exemplu plasele metalice sau din mase
plastice cu suspensii de bitum conţinând seminţele plantelor, covoarele
conţinând, de asemenea, seminţele unor plante etc. Aceste materiale sunt
integrate în ansamblul amenajării hidrotehnice prin folosirea unor structuri şi
procedee, cum ar fi: prefabricate de beton cu goluri speciale pentru vegetaţie,
utililizarea unor structuri speciale din mase plastice, textile, metal etc,
care să permită fixarea şi dezvoltarea vegetaţiei.
Art. 7. -In selectarea soluţiilor de amenajare a
cursurilor de apă se vor analiza şi optimiza tipurile de amenajări, precum şi efectele primare ale acestora, constituite din:
a) reducerea lungimii prin rectificare;
b) adâncirea albiei;
c) fixarea albiei şi/sau a malurilor;
d) lărgirea albiei,
care produc numeroase şi complexe efecte secundare cu impact asupra
mediului.
Art. 8. - (1) Adoptarea
conceptului de amenajare a cursurilor de apă „mai mult spaţiu pentru
râuri" acordă o atenţie deosebită armonizării cerinţelor sociale şi
economice, precum alimentarea cu apă, apărarea împotriva inundaţiilor etc, cu
cerinţele de dezvoltare durabilă şi protecţie a mediului.
(2) Continuitatea râului şi a legăturilor sale cu
lunca inundabilă se asigură prin realizarea unor habitate de tipul zonelor
umede pentru conservarea florei şi faunei acvatice, atenuarea viiturilor,
refacerea stocurilor disponibile ale apelor subterane, reţinerea nutrienţilor
etc.
(3) Noile spaţii pentru atenuarea viiturilor şi
pentru conservarea biodiversităţii asociate luncilor inundabile oferă condiţii
de dezvoltare a ecosistemelor, pentru recreere şi turism, dar şi pentru unele
activităţi economice.
Art. 9. - (1) Impactul produs de şantierul amenajării,
care este, de regulă, remanent în timp, acoperă o zonă mai întinsă decât
ampriza lucrărilor, putând fi resimţit la distanţe foarte mari de aceasta.
(2) In cazul în care impactul
produs în perioada execuţiei lucrărilor este ridicat şi, în mod suplimentar,
poluant, pentru lucrările de amenajare mai extinse sau la care intervin lucrări
terasiere în albie se vor preciza toate măsurile necesare asigurării unui
impact minim şi acceptabil asupra mediului: accesele mijloacelor mecanizate,
depozitarea deşeurilor, condiţiile de verificare şi întreţinere a utilajelor
etc.
Art. 10. - Evaluarea impactului lucrărilor de amenajare
a cursurilor de apă se cuantifică prin considerarea naturii lucrărilor
proiectate şi a sensibilităţii mediului, în cadrul procedurii de calcul privind
„Indicii globali de evaluare a impactului hidromorfologic al amenajărilor
hidrotehnice asupra mediului", prezentată în anexa nr. 2.
Art. 11. -Anexa nr. 3 cuprinde
o aplicaţie a metodologiei pe un caz reprezentativ şi ilustrează aplicarea
acestei metode, bazată pe analiza de decizie multicriterială, pe un exemplu
fictiv, apropiat de situaţiile existente în practica inginerească.
Art. 12. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul normativ tehnic.
ANEXA Nr. 1 la normativul tehnic
METODOLOGIE
de selectare a soluţiilor de amenajare/reamenajare a
cursurilor de apă pe baza analizei de decizie multicriterială
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. - (1) Prezenta
metodologie are scopul de a pune la dispoziţie prevederi tehnice specifice
pentru proiectarea construcţiilor hidrotehnice de amenajare a cursurilor de
apă, ţinându-se seama de obiectivul de atingere a stării bune a apelor de
suprafaţă sau, pentru corpurile de apă artificiale şi puternic modificate, un
potenţial ecologic bun şi o stare chimică bună. In acelaşi timp aduce
contribuţii la îmbunătăţirea execuţiei şi exploatării construcţiilor
hidrotehnice în albii în vederea respectării principiilor dezvoltării durabile.
(2) Conţinutul prezentei metodologii cuprinde o
succesiune de prevederi generale pentru mai buna înţelegere şi pregătire a
adoptării soluţiilor de amenajare, şi respectiv, constructive ale lucrărilor
hidrotehnice în albiile râurilor, precum şi prezentarea metodei de selectare a
soluţiilor pe baza analizei de decizie multicriterială, împreună cu o aplicaţie
pe un caz reprezentativ, prezentat în anexa nr. 3 la normativul tehnic.
Art. 2. - (1) Prezenta metodologie se adresează în mod
special proiectanţilor şi decidenţilorîn activitatea de proiectare, execuţie şi
exploatare a construcţiilor hidrotehnice de amenajare a cursurilor de apă, dar
îşi dovedeşte utilitatea şi în gestionarea ecosistemelor cursurilor de apă, ca
premisă a proiectării şi funcţionării corecte a amenajărilor hidrotehnice în
albii.
(2) Gestionarea ecosistemelor cursurilor de apă pe
termen lung integrează ansamblul restricţiilor legate de menţinerea
funcţionării ecologice a hidrosistemelor cu asigurarea necesităţilor raţional
stabilite ale populaţiei.
Art. 3. - (1) Prezenta metodologie de analiză pe baza
deciziei multicriteriale este obligatorie pentru lucrările de amenajare a
cursurilor de apă care respectă cumulativ condiţiile:
a) lungimea proiectată a tronsonului de râu amenajat
să fie mai mare de 100 m; şi
b) lungimea de râu artificializată după amenajare să
depăşească 20% din tronsonul analizat, conform cu definirea porţiunii
artificializate prezentate la subpct. 2.1 din anexa nr. 2 la normativul tehnic.
(2) Pentru lucrările proiectate de amenajare a albiilor
care nu se încadrează în prevederile alin. (1), analiza de selectare a
variantei va cuprinde:
a) o analiză comparativă a indicilor globali de impact
de mediu a variantelor, împreună cu analiza comparativă a fiecărui factor al indicilor globali, conform prevederilor pct. 5 din anexa nr.
2 la normativul tehnic;
b) analize tehnico-economice în conformitate cu
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru
al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a
structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de
investiţii şi lucrări de intervenţii;
c) selectarea variantei de amenajare se propune de
proiectant şi se aprobă de către decidentul principal, responsabil legal de
aprobarea investiţiei, pe baza unei analize comparative a valorilor indicilor de impact şi
componentelor acestora, precum şi a valorilor indicatorilor economici.
Art. 4. - Cursurile de apă şi luncile acestora
integrează următoarele funcţii importante în vederea conservării ecosistemelor
acvatice şi pentru asigurarea necesităţilor populaţiei:
a) funcţia de habitat pentru peşti, cărora le oferă
condiţii optime de reproducere;
b) funcţia de habitat pentru păsări, mamifere,
amfibieni, reptile şi o foarte diversă faună de nevertebrate;
c) funcţia de stocare a apei şi de reţinere a
sedimentelor;
d) funcţia de autoepurare a apei prin stocarea şi
reciclarea nutrienţilorşi transformarea poluanţilor organici şi anorganici;
e) funcţia de biodiversitate -
pădurile de luncă de esenţe tari sunt foarte productive;
f) funcţia economico-socială: sursă de apă, cale de
transport, materiale de construcţii, turism, recreere şi educaţie;
g) funcţia de cale de scurgere a apelor mari.
Art. 5. - (1) Prezenta
metodologie se aplică la proiectarea lucrărilor de amenajare a cursurilor de
apă în situaţia:
a) construcţiilor hidrotehnice noi;
b) construcţiilor care modifică parametrii nominali
ai amenajării hidrotehnice şi la care se preconizează, ulterior modificării,
schimbarea sensibilă a condiţiilor de echilibru ecologic al cursurilor de apă;
c) construcţiilor pentru intervenţii la lucrări
existente în vederea refacerii, prin adoptarea unor soluţii modificate, cu
efecte asupra mediului, faţă de soluţiile proiectate şi realizate iniţial.
(2) Proiectul elaborat în faza „studiu de
fezabilitate" pentru variantele de amenajare studiate va conţine un
capitol distinct pentru tratarea selectării variantei de amenajare pe baza
analizei de decizie multicriterială sau, în cazul lucrărilor de mică întindere,
pe baza analizei precizate în art. 3 alin. (2).
CAPITOLUL II
Selectarea soluţiilor de amenajare/reamenajare a
cursurilor de apă utilizând metode de decizie multicriterială
Art. 6. - (1) Selectarea soluţiilor de
amenajare/reamenajare a cursurilor de apă pe baza analizei de decizie
multicriterială reprezintă o metodă euristică de decizie multicriterială
simplificată, derivată din metoda ELECTRE, care aduce variantele proiectate la
o unitate de măsură convenţional comună, denumită punctaj.
(2) In principiu, această metodă constă în însumarea
unor note acordate variantelor analizate pe fiecare criteriu, ponderate cu
importanţa criteriilor, pe baza cărora se selectează varianta cu cel mai mare
punctaj, respectiv varianta optimă pe ansamblul criteriilor.
Art. 7. - Variantele prezentate au în vedere
satisfacerea unui număr cât mai mare de exigenţe, iar alegerea soluţiilor
trebuie să se facă analizându-se minimum două variante, la care se adaugă
varianta zero - fără realizarea proiectului, potrivit prevederilor anexei nr. 2
cap. A din Hotărârea Guvernului nr. 28/2008.
SECŢIUNEA 1
Stabilirea criteriilor şi subcriteriilor
Art. 8. - (1) Criteriile şi subcriteriile alese sunt
diferite, şi anume cele relativ importante, pentru care se anticipează
diferenţe mari între variantele de amenajare avute în vedere, în funcţie de:
a) tipul de mediu şi caracteristicile sale dominante:
naturale, antropice, în zone urbane sau rurale, poluat ori nepoluat etc;
b) tipul proiectului şi, deci, al formelor de impact
dominante: poluare, ocupare de terenuri, defrişări etc.
(2) Criteriile alese, care coincid cu categoriile de
elemente ale mediului, cu pondere şi detaliere în funcţie de situaţie, sunt de
următoarele tipuri: economie generală, economie locală, protecţia
ecosistemelor, starea geofizică, situaţia socială.
(3) In particular, se pot introduce
criterii/subcriterii cu importanţă locală, cum sunt: ocuparea terenurilor,
strămutările de populaţie, afectarea unor rezerve geologice, afectarea
peisajului, dezagremente - chiar şi temporare - pentru populaţie etc.
Art. 9. - Se limitează alegerea la 5-8 criterii, pentru
stăpânirea de către decidenţi a procesului de analiză, la care se adaugă criteriul
fictiv „zero", mai puţin important decât toate celelalte şi care se
elimină automat, evitându-se eventuala eliminare a unui criteriu ales.
Art. 10. - Pentru amenajări hidrotehnice ale cursurilor
de apă de tipul regularizărilor de albii se propun următoarele criterii şi
subcriterii:
I. economic:
a) costul de investiţie şi cheltuielile actualizate de
întreţinere şi exploatare pe o perioadă de analiză suficientă de ani, minimum
15-30 de ani;
b) indicatorii de analiză economică şi financiară
utilizaţi în documentaţiile studiilor de fezabilitate, conform Hotărârii
Guvernului nr. 28/2008. In acest sens este reprezentativ pentru analiză
indicatorul beneficiu/cost care, pentru lucrări de apărare împotriva
inundaţiilor sau alte efecte negative ale scurgerii pe cursuri de apă -
eroziuni de maluri, adâncirea albiei etc. -, se traduce
prin pagubele evitate actualizate, raportate la cheltuielile totale
actualizate;
c) costurile conexe: diminuarea veniturilor din turism,
pescuit, sport, recreere;
d) costul efectelor secundare: eroziuni, prăbuşiri de
maluri (afectarea gospodăriilor, terenurilor, recoltelor etc);
II. social:
a) estetică, peisaj;
b) recreere, turism, sport;
c) calitatea apei utilizate de riverani;
d) protecţia la ape mari a riveranilor;
e) regimul populaţiei în zona riverană, respectiv
restricţii, circulaţie, stres, inclusiv la execuţia lucrărilor;
III. ecologic:
a) indicele impactului global datorat soluţiilor de
amenajare - IGSA- care ţine seama de: caracteristicile tronsonului de albie,
clasa de importanţă a râului sau „rangul fluvial", intensitatea agresiunii de artificializare prin modificarea morfologiei
râului, timp;
b) indicele impactului global datorat soluţiilor
constructive - IGSC;
c) gradul de afectare al ecosistemelor existente,
respectiv prezervare, conservare, transformare, distrugere;
IV. respectarea restricţiilor:
a) conformitatea cu Planul de amenajare a bazinului
hidrografic şi cu Planul de management al bazinului hidrografic;
b) aprobarea zonelor „acceptate" ca inundabile la
ape mari;
c) interdicţia depăşirii exigenţelor minimale aferente ariilor protejate;
d) interdicţia afectării unor servicii publice pentru
alimentări cu apă, canalizări, depozite de deşeuri menajere etc;
e) interdicţia afectării sau limitarea severă în
intensitate şi durată a unor activităţi economice de importanţă strategică
naţională care se desfăşoară în zonă.
SECŢIUNEA a 2-a
Ierarhizarea şi stabilirea ponderii criteriilor
Art. 11. - Ierarhizarea şi stabilirea ponderii
criteriilor se fac prin parcurgerea următoarelor etape de analiză:
a) decidentul/analistul
compară criteriile alese ci (i = 1,2, 3...m) pe perechi - făcând abstracţie de restul
criteriilor - şi acordă 2 puncte celui considerat - inerent subiectiv - mai
important în cazul particular analizat, înscriindu-le pe coloana acestuia,
respectiv coloana pe care se face adunarea punctelor. In mod firesc, în căsuţa
simetrică faţă de diagonala principală se va înscrie cifra „0";
b) rezultatele obţinute de fiecare decident se înscriu
într-o matrice. Un astfel de exemplu este prevăzut în fig. 1*);
*) Figura 1 este
reprodusă în facsimil.
c) fiecare criteriu Ci va obţine un punctaj ti, cu menţiunea că aşa-numitul „criteriu zero", în exemplul dat
C6, va avea t6
= 0;
d) punctajul total al criteriilor va fi T = SUM ti
= m2 - m;
e) ponderea unui criteriu va fi pi = ti/T, astfel că SUMpi = 1. In exemplul din matricea prezentată rezultă următoarele
ponderi: P1 = p2
= 7/30 = 0,233; p3 = 0,133; p4 = 0,1; p5 =
0,4.
Art. 12. - Matricea rezultatelor obţinute din
compararea criteriilor poate fi obţinută din completările făcute independent de
mai mulţi decidenţi, prin calculul ponderilor finale obţinute ca medie a
ponderilor de către toţi decidentii. Media poate fi ponderată în funcţie de
competenţa şi/sau răspunderea decidenţilor, stabilite a priori.
SECŢIUNEA a 3-a
Stabilirea variantelor
Art. 13. - (1) Pentru amenajările hidrotehnice ale
cursurilor de apă, variantele de proiect sau variantele de condiţii de
exploatare Vj, cu
(j = 1, 2, ... n), se stabilesc modalităţi semnificativ diferite din punctul de
vedere al impactului asupra mediului pe aceleaşi criterii şi în aceleaşi
condiţii ca cele prezentate în analiza comparativă prin metoda matriceală.
(2) In cazul analizelor de decizie privind
oportunitatea proiectului, una dintre variante va fi „varianta zero".
(3) Din motive similare cu cele arătate anterior, se
recomandă ca numărul variantelor n să fie de maximum 6, analiza mai multor
variante urmând să se facă doar în cazuri speciale.
SECŢIUNEA a 4-a
Notarea variantelor pe criterii
Art. 14. -Acordarea notelor
pentru „n" variante pe cele „m- 1" criterii, rămase după eliminarea
„criteriului zero", se face succesiv pe criterii, în două etape: note
primare şi note normalizate.
Art. 15. - Notele primare N*i,j se acordă pentru fiecare variantă Vj şi pentru un criteriu Ci, prin una dintre următoarele proceduri:
a) dacă variantele pot fi caracterizate de o mărime
cuantificabilă Mi,j,
direct proporţională cu avantajele efectelor, de exemplu producţia de energie,
debit suplimentar faţă de debitul minim în regim natural, producţia piscicolă
estimată, locuri de muncă asigurate etc, notele primare sunt:
b) dacă variantele pot fi caracterizate de o mărime
cuantificabilă Mi,j,
invers proporţională cu avantajele efectelor asupra mediului, de exemplu, debit
maxim cu o anumită asigurare rezultat din atenuarea viiturilor în lac,
suprafeţe de teren ocupate, locuinţe dezafectate, lungimea tronsonului de albie
între captare şi secţiunea de restituţie a debitelor
turbinate în centrale electrice etc, notele primare sunt:
c) dacă variantele nu pot fi caracterizate de o mărime
cuantificabilă, notele primare se acordă prin apreciere, după una dintre
următoarele proceduri:
c1) prin acordarea de note de la 1 la 10, astfel:
- dacă efectele tuturor variantelor sunt benefice,
respectiv avantajoase pentru mediu, sau dacă efectele tuturor variantelor sunt
defavorabile, respectiv dezavantajoase pentru mediu,
variantele cele mai avantajoase vor primi notele cele mai mari;
- dacă efectele variantelor sunt fie benefice, fie
defavorabile, cele avantajoase vor primi note de la 6 la 10, cele
dezavantajoase, de la 0 la 4, iar cele neutre vor primi
nota 5;
c2) dacă un criteriu Ci coincide cu un element ori un grup de elemente ale mediului din
matricea de evaluare a impactului, nota primară poate fi suma valorilor de
calcul ale efectelor din coloane sau submatricea corespunzătoare;
c3) dacă se consideră oportun, notele primare se pot
determina prin procedura indicată pentru determinarea ponderii criteriilor
conform secţiunii a 2-a, în care în locul criteriilor Ci se vor trece variantele Vj.
Valorile notelor primare N*i,j vor fi egale
cu cele corespunzătoare ponderii criteriilor pi din cazul menţionat.
Art. 16. - (1) Notele normalizate Ni,j pentru un criteriu se definesc prin transformarea notelor primare,
astfel ca suma acestora pentru cele n variante să fie aceeaşi, de exemplu,
egală cu 1, ceea ce se realizează cu relaţia:
prin care se verifică automat condiţia:
(2) Pentru procedurile de acordare a notelor primare
indicate la art. 15 alin. (1) lit. a), b) şi c3),
condiţia se realizează implicit, notele primare fiind identice cu notele
normalizate.
SECŢIUNEA a 5-a
Calculul punctajelor
Art. 17. - După încheierea notării tuturor variantelor
pe toate criteriile, se realizează următoarele operaţiuni:
a) se calculează punctajele ponderate:
(Ni,j)p=Ni,j . pi
b) se însumează punctajele ponderate pentru fiecare
variantă Vj, pe
ansamblul criteriilor Ci, rezultând
punctajul total pe o variantă
Acest punctaj caracterizează, în
mod relativ, variantele analizate, pe ansamblul criteriilor adoptate;
c) pentru evidenţierea mai pregnantă a diferenţelor
dintre variante este util să se calculeze şi punctajul total relativ pe fiecare
variantă, care va fi
d) calculul se organizează tabelar, conform modelului
prezentat în tabelul nr. 1.
Tabelul nr. 1
SECŢIUNEA a 6-a
Luarea deciziilor
Art. 18. -In selectarea variantei pe baza analizei de
decizie multicriterială prezentate vor fi avute în
vedere următoarele recomandări:
a) varianta cu cel mai mare punctaj total este
preferabilă;
b) diferenţe mai mici de 0,10 între punctajele totale
relative nu sunt considerate decisive, avându-se în vedere numeroasele
aprecieri subiective care intră în proces, dificultatea obiectivă a prognozelor
privind evoluţia efectelor construcţiilor hidrotehnice asupra mediului şi
relativitatea unor informaţii primare;
c) dificultăţile de alegere a variantei în situaţia de
la lit. b) se rezolvă având la dispoziţie următoarele posibilităţi alternative:
- se obţin detalieri sau studii suplimentare;
- se introduc criterii suplimentare;
- se alege una dintre variantele din ecartul de 10
diferenţă de punctaj acordată variantelor prin note normalizate, pe criterii de
preferinţă ale decidentului principal.
Art. 19. - Pentru a micşora gradul de subiectivism în
calculul punctajelor, se recomandă aplicarea metodologiei de decizie
multicriterială de către mai mulţi decidenti, care să noteze independent
efectele, chiar dacă aspectele formale sunt conduse de acelaşi operator.
ANEXA Nr. 2 la normativul tehnic
INDICI GLOBALI
de evaluare a impactului hidromorfologic al amenajărilor hidrotehnice proiectate
asupra mediului
1. Procedura expusă în continuare prezintă evaluarea
impactului hidromorfologic al amenajărilor hidrotehnice proiectate asupra
mediului prin 2 indicatori de cuantificare:
a) indicele impactului global datorat soluţiilor de
amenajare, notat IGSA, care
identifică şi calculează impactul „artificializării" albiei prin soluţii
de amenajare;
b) indicele impactului global datorat soluţiilor
constructive, notat IGSC, care identifică şi calculează impactul „artificializării"
albiei prin soluţii constructive.
1.1. Cuantificarea indicilor
globali menţionaţi la pct. 1, exprimat prin „costul ecologic", permite
evaluarea influenţei relative a diverşilor parametri de „artificializare",
orientând astfel alegerea şi ameliorarea soluţiilor propuse din punctul de
vedere al impactului hidromorfologic.
1.2. Indicii gobali de evaluare a impactului
„artificializării" albiei prin soluţii de amenajare şi prin soluţii
constructive sunt utilizaţi
ca subcriterii ai criteriului ecologic, potrivit art. 10 din anexa nr. 1 la
normativul tehnic.
2. Metoda de evaluare
anticipată a impactului hidromorfologic al amenajărilor proiectate1 serveşte şi la compararea
soluţiilor de amenajare propuse, pe baza indicelui de „artificializare",
denumit în continuare IGSA. In principiu, procedura cuantifică „costul ecologic" pentru 4 elemente:
a) caracteristicile tronsonului de albie care va fi
probabil afectat de lucrările hidrotehnice;
b) clasa de importanţă a râului reprezentată de mărimea
şi caracteristicile de calitate ecologică a râului, denumită rangul fluvial;
c) intensitatea agresiunii de artificializare prin
modificarea morfologiei râului;
d) timpul.
1 Propusă de Wasson
Malavoi, Maridet, Sochon şi Paulin, 1995.
2.1. Caracteristicile tronsonului sunt reprezentate de
un coeficient A, ale cărui valori (cost ecologic) rezultă din graficul din fig. 1*), în funcţie de procentul
lungimii porţiunii artificializate din lungimea tronsonului analizat.
Fig. 1. Costul ecologic al artificializării pe
unitatea de lungime a tronsonului
2.1.1. Alegerea şi delimitarea unui tronson au în
vedere analiza unui sector de râu relativ omogen din punct de vedere morfologic
şi ecologic, care are o identitate recognoscibilă, cu caracter mai ales
geografic. Tronsonul analizat trebuie ales strict pe criteriile precizate, fără
a fi influenţat de dorinţa de obţinere a unor valori favorabile unei anumite
părţi. El se poate identifica cu corpul de apă.
2.1.2. Din fig. 1 se observă că amenajarea (şi,
implicit, artificializarea) primelor porţiuni din tronson are un impact relativ
scăzut pe ansamblu; artificializarea până la 25% din tronson atrage costuri ecologice relativ reduse,
întrucât porţiunile rămase în regim natural reuşesc să menţină ecosistemul
viabil. După amenajarea a 40-50% din tronson, costurile ecologice cresc în mod
spectaculos, semnalând pericolul unui colaps morfologic şi ecologic, iar
amenajarea ultimelor porţiuni (ultimii 30% din tronson) conduce la costul
ecologic maxim, consfinţind dispariţia practică a ecosistemului originar.
2.2. Rangul fluvial este cuantificat printr-un
coeficient R, cu valorile de cost ecologic rezultate din graficul din fig. 2*).
Fig. 2. Costul ecologic al artificializării unui
tronson de râu în funcţie de rangul său (valoarea patrimonială)
Costurile ecologice cele mai mari afectează râurile de
ranguri extreme. Pentru râurile de rang înalt, cu importanţă şi „valoare"
ridicate, intervenţiile produc în mod evident efecte importante directe şi
derivate, implicând costuri ecologice mari. Râurile de rang inferior, cu bazine
mici sau/şi cu o stare nu prea bună a ecosistemelor, sunt practic desfiinţate din punct de vedere
ecologic prin realizarea unor amenajări care artificializează albiile; de aceea
costul ecologic este relativ ridicat.
2.2.1. Rangul fluvial este un indice de evaluare a
impactului hidromorfologic al amenajărilor
hidrotehnice asupra mediului, exprimând clasa de importanţă a râului, stabilită
în funcţie de talia râului şi de mărimea bazinului, calitatea ecologică,
calitatea apei, mărimea debitelor.
*) Figurile 1 şi 2
sunt reproduse în facsimil.
2.2.2. Criteriul principal pentru stabilirea rangului
este reprezentat de încadrarea calităţii apelor de suprafaţă, care stabileşte
starea ecologică a corpurilor de apă, reflectată prin indicatori fizici,
chimici şi microbiologici, în conformitate cu valorile din tabelul nr. 6
prevăzut în Normativul privind clasificarea calităţii apelor de suprafaţă în
vederea stabilirii stării ecologice a corpurilor de apă, aprobat prin Ordinul
ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 161/2006.
2.2.3. Al doilea criteriu este
mărimea râului, care se defineşte prin debitul mediu multianual pe tronsonul
analizat, respectiv media debitelor la capetele tronsonului, notat prin Qm. Intervalele de debite au fost
stabilite avându-se în vedere că cea mai mare parte a râurilor interioare sunt relativ mici.
2.2.4. Cel de-al treilea criteriu se referă la
interesul ecologic şi/sau social-economic pe care îl prezintă tronsonul
analizat, dacă acesta este cu adevărat major la nivel regional sau naţional.
Tabelul nr. 1
Determinarea rangului fluvial
Debit modul mediu pe tronson (m3/s)
|
Interes major ecologic etc.
|
Clasificarea după calitatea apelor
|
Categoria I
|
Categoria II
|
Categoria III
|
Categoria IV
|
Categoria V
|
Qm<1
|
da
|
7
|
6
|
5
|
3
|
-
|
nu
|
5
|
4
|
3
|
2
|
1
|
1 =< Qm < 5
|
da
|
8
|
7
|
6
|
4
|
-
|
nu
|
7
|
6
|
5
|
3
|
2
|
5 =< Qm < 20
|
da
|
9
|
8
|
7
|
5
|
-
|
nu
|
8
|
7
|
6
|
4
|
2
|
20 =< Qm < 50
|
da
|
9
|
9
|
8
|
6
|
-
|
nu
|
8
|
8
|
7
|
5
|
3
|
Qm>50
|
da
|
9
|
9
|
9
|
7
|
-
|
nu
|
9
|
9
|
8
|
6
|
4
|
2.2.5. Interesul ecologic este reprezentat de
existenţa unor ecosisteme viguroase, echilibrate şi diversificate, de asocieri
rare de specii sau de specii şi populaţii rare, endemice ori în pericol de
dispariţie. Tronsoanele de râu aflate total sau parţial în zone protejate,
rezervaţii ori parcuri naturale beneficiază de o mărire a rangului, conform
prevederilor subpct. 2.2.7.
2.2.6. Interesul social major se poate traduce prin
existenţa unor zone de turism, agrement sau activităţi sportive acvatice cu
tradiţie şi prestigiu. Râurile care trec prin sau în imediata vecinătate a unor
staţiuni balneare ori de odihnă şi tratamente medicale prezintă interes social
major.
2.2.7. Pentru tronsoane de râu aflate total sau parţial
în zone protejate ecologic, rangul se va mări cu o unitate, iar pentru cele
aflate total ori parţial în rezervaţii sau parcuri naturale, rangul se va mări
cu două unităţi.
2.2.8. In funcţie de încadrarea tronsonului de râu
artificializat în cele 3 criterii se determină valoarea rangului fluvial pe
baza valorilor prevăzute în tabelul nr. 1. Cu valoarea rangului astfel
stabilită, se determină în graficul din fig. 2 valoarea
coeficientului R.
2.3. Intensitatea impactului evaluează discordanţa
dintre starea de după amenajare şi morfologia râului care ar corespunde stării
sale de echilibru dinamic. Pentru aceasta se utilizează 8 factori i cu importanţă demonstrată în
funcţionarea ecologică, cărora le corespund 8 parametri specifici care permit
cuantificarea alterării sistemului. Pentru fiecare factor i = 1...8 se
determină costul ecologic, a cărui valoare este exprimată printr-un coeficient Ii, cu
ajutorul graficelor care asociază o categorie previzibilă de alterare cu
impactul (costul) ecologic respectiv.
2.3.1. Factorul 1 reprezintă pierderea sinuozităţii şi
diminuarea procentului de multiplicare a traseelor paralele de curgere
(dispariţia canalelor multiple) în raport cu traseul în plan originar, reperabil
adesea pe hărţile sau fotografiile aeriene mai vechi. Valoarea costului
ecologic se exprimă prin coeficientul I1 şi se determină utilizându-se graficul din fig. 3*). Sinuozitatea S
se exprimă prin raportul dintre lungimea desfăşurată a cursului de apă
(măsurată la talveg) şi lungimea tronsonului amenajat, măsurată în linie
dreaptă între punctele din talveg ale secţiunilor de capăt ale tronsonului
amenajat. Costul ecologic ΔY se determină ca diferenţă între
valorile corespunzătoare valorilor sinuozităţii S dinainte şi de după
amenajare. De exemplu, o diferenţă de sinuozitate b = 0,5 între S = 1,5
(originar) şi S = 1 (traseu rectiliniu rectificat) atrage un cost ecologic ΔYb = 9-0 = 9, reprezentând 90% din cel total maxim, în timp ce o reducere a sinuozităţii
a = 0,5 prin rectificare de la S = 2 la S = 1,5 conduce la costuri ecologice
reduse, respectiv la ΔYa = 10 -9 = 1, însemnând numai 10% din cel total maxim. Această
observaţie este deosebit de importantă, întrucât pentru nespecialişti -
beneficiari ai lucrărilor, proiectanţi ocazionali şi uneori chiar organe de
avizare - există tendinţa de a aprecia că rectificările de traseu la
sinuozităţi mici nu au aproape nicio influentă.
*) Figura 3 este reprodusă în
facsimil.
Fig. 3. Costul ecologic al pierderii sinuozităţii.
Se determină în funcţie de diferenţa dintre sinuozitatea originară şi cea de
după amenajare.
2.3.2. Factorul 2 reprezintă reducerea spaţiului de
libertate al cursului de apă, măsurată prin sporirea gradului de contracţie
laterală impusă de o îndiguire. Acest spaţiu de libertate se evaluează în
raport cu lăţimea la ras a albiei minore (w), care constituie unitatea de măsură. Râurile aluviale în echilibru
au un spaţiu de libertate de ordinul 12w. Valoarea costului ecologic se exprimă
prin coeficientul I2 şi
se determină utilizând graficul din fig. 4*).
Este evident că vom avea un cost ecologic cu atât mai
ridicat, cu cât reducerea spaţiului de libertate va fi mai mare.
Se observă că reducerea
spaţiului de libertate pentru valori relativ mici ale acestuia (SL = b = 10w -
3w = 7w) are un cost ecologic mult mai ridicat (ΔYb = 16-6 = 10) decât reducerea în domeniul unor valori mari (SL = a
= 24w - 10w = 14w), care conduc la un cost ecologic relativ redus (ΔYa =
20w- 16w = 4w). Aceasta înseamnă că albiile majore originare relativ înguste se
deteriorează mai grav prin îndiguiri decât cele relativ largi.
Fig. 4. Costul ecologic al reducerii spaţiului de
libertate
*) Figura 4 este reprodusă în facsimil.
2.3.3. Factorul 3 reprezintă perioada de revenire a
debitului de umplere a albiei minore, considerând ca normală, într-o primă
aproximare, o frecvenţă de o dată la 2 ani. Valoarea acestui parametru se
determină prin studii hidrologice asupra variabilităţii regionale a debitelor
maxime anuale. Valoarea costului ecologic se exprimă prin coeficientul I3 şi se determină utilizându-se
graficul din fig. 5*). Pentru râuri cu perioade de revenire a debitelor de
umplere a albiei minore relativ mici, sub 10 ani,
costurile ecologice sunt mai mari decât la valori mari ale acesteia.
2.3.4. Factorul 4 reprezintă sporirea lăţimii scurgerii
la etiaj (debitul mediu lunar minim) şi este important, deoarece poate provoca
reducerea adâncimilor medii, încălzirea estivală excesivă a apei, îngheţul pe
timp de iarnă şi colmatarea fundului. Se măsoară în procente din lăţimea
originară. Valoarea costului ecologic se exprimă prin coeficientul I4 şi se determină utilizându-se
graficul din fig. 6*).
Fig. 5. Costul
ecologic al reducerii frecvenţei inundărilor laterale
Fig. 6. Costul ecologic al reducerii lăţimilor de
curgere la etiaj
2.3.5. Factorul 5 exprimă alterarea structurii fizice
(de adăpost al faunei) şi a conectivităţii şi are mai mulţi parametri indicatori:
a) dispariţia secvenţelor de facies rapid - adânc, care
constituie o alterare majoră a mediului fizic;
b) modificarea structurilor de adăpost, de natură
minerală şi vegetală.
Valoarea costului ecologic se exprimă prin coeficientul
I5 şi se determină utilizându-se datele din tabelul nr. 2.
*) Figurile 5 şi 6
sunt reproduse în facsimil.
19 Tabelul nr. 2
Costurile ecologice ale alterării structurilor de
adăpost şi faciesurilor
Alterări fizice
|
Costuri ecologice
|
Curs de apă cu energie
|
mare
|
redusă
|
1 = Scoaterea structurilor lemnoase afundate în taluz
|
3
|
7
|
2 = 1 + Nivelarea malurilor (retaluzare, îndepărtarea blocurilor)
|
7
|
10
|
3 = 2 + Indepărtarea obstacolelor din canal (blocuri, structuri
lemnoase)
|
12
|
12
|
4 = 3 + Reprofilarea, nivelarea faciesurilor rapide sau lente
|
20
|
20
|
2.3.6. Factorul 6 cuantifică alterarea substratului,
realizată, de regulă, prin lucrări de terasamente care afectează patul albiei
prin modificarea granulozitatii acestuia. Debitul de antrenare al particulelor
din noul pat se determină prin calcule hidraulice clasice. Frecvenţa de
revenire a acestui debit permite să se estimeze riscul instabilităţii
substratului. Compararea frecvenţelor de punere în mişcare a particulelor
înainte şi după realizarea lucrărilor, respectiv diferenţa de frecvenţă,
permite să se cuantifice creşterea probabilă a instabilităţii printr-o evaluare
minimală.
Valoarea costului ecologic al alterării substratului se
exprimă prin coeficientul I6 şi se determină utilizându-se datele din fig. 7*). Se observă că
pentru o diferenţă de frecvenţă a debitelor capabile să antreneze substratul
din domeniul frecvenţelor relativ reduse, cum ar fi b = 11,2 - 8 = 3,2
cazuri/an, costul ecologic este ΔYb = 8 - 2 = 6, în timp ce o
diferenţă mai mare, dar în domeniul frecvenţelor mari, a = 20- 11,2 = 8,8
cazuri/an, atrage după sine costuri ecologice mult mai mici, respectiv ΔYa =
10 - 8 = 2. Se menţionează că stabilizarea excesivă a patului constituie o
perturbare serioasă a funcţionării ecologice.
Fig. 7. Costul ecologic al alterării stabilităţii substratului
*) Figura 7 este
reprodusă în facsimil.
2.3.7. Factorul 7 reprezintă pierderea conectivităţii
laterale, care poate fi evaluată prin reducerea lăţimii zonei inundabile
corespunzătoare viiturilor produse o dată la 30 de ani, raportată la lăţimea la ras a albiei minore w. Valoarea costului ecologic se
exprimă prin coeficientul I7 şi se determină utilizându-se graficul din fig. 8*).
Fig. 8. Costul ecologic al pierderii conectivităţii
laterale
2.3.8. Factorul 8 indică
crearea de obstacole artificiale în calea circulaţiei peştilor, care are un
impact ce trebuie evaluat pe ansamblul tronsonului analizat, în funcţie de
posibilitatea de trecere peste lucrări de amenajare la diferite debite de scurgere şi în funcţie de numărul de
obstacole pe kilometrul de tronson. Valoarea costului ecologic al obstacolelor
se exprimă prin coeficientul I8 şi se determină utilizându-se graficul din fig. 9*).
Fig. 9. Costul ecologic al obstacolelor artificiale
în calea circulaţiei peştilor
*) Figurile 8 şi 9
sunt reproduse în facsimil.
2.3.9. Intensitatea totală a artificializării pe
unitatea de tronson I este suma coeficienţilor I1... I8. 2.4. Timpul Evaluarea duratei impactului cuprinde 3 elemente:
a) remanenta alterării fizice (în funcţie şi de
reversibilitatea amenajării);
b) repetarea intervenţiilor cu efect de cumulare a
impactului;
c) agravarea posibilă a unor forme de impact pe termen
lung, mai cu seamă dacă este perturbat echilibrul morfologic dinamic.
Reversibilitatea unei amenajări
poate fi estimată plecându-se de la natura lucrărilor şi de la natura energiei
potenţiale a râului. Pe această bază se atribuie amenajării un coeficient
multiplicator T, care
este în fond timpul de remanentă previzibil sau durata impactului cumulat
pentru intervenţiile repetitive (ambele măsurate în ani).
3. Indicele impactului global datorat soluţiilor de
amenajare (sau indicele L.I.T.), notat cu IGSA, se determină cu relaţiile:
IGSA = LITw 210-4
L = (I/w)AR
I = I1 + I2 + ... + I8
unde:
L - lungimea tronsonului
analizat, măsurată în multipli de w;
I - coeficientul total de
intensitate;
I1 ....I8- coeficienţi
de intensitate parţiali;
w2 - suprafaţa în
hectare a fiecărei unităţi de linear artificializat;
I- lungimea tronsonului
amenajat;
w- lăţimea la ras a albiei minore;
A - coeficient al
caracteristicilor tronsonului (determinat conform graficului din fig. 1);
R - coeficient al
rangului fluvial (determinat conform graficului din fig. 2);
T- durata de remanentă
(ani).
4. Impactul „artificializării" albiei prin soluţii
constructive cuantifică intensitatea impactului ţinând seama de soluţiile
constructive concrete ale lucrărilor de amenajare. Pe baza caracterizării şi
clasificării tipurilor de soluţii constructive, prezentate detaliat la art. 6
din normativul tehnic şi urmând modelul de evaluare a costului ecologic descris
în continuare, se propune determinarea acestuia conform tabelului nr. 3.
Valoarea rezultată va fi indicele de intensitate notat cu Ic.
Tabelul nr. 3
Costurile ecologice ale soluţiilor constructive - coeficientul Ic
Adaptabilitate la deformaţii
|
Natura materialelor
|
Creşterea vegetaţiei
|
favorabil
|
nefavorabil
|
special
|
Structuri plastice
|
naturale
|
0
|
2
|
-
|
mixte
|
2
|
4
|
1
|
artificiale
|
4
|
7
|
4
|
Structuri rigide
|
naturale
|
4
|
8
|
-
|
mixte
|
6
|
9
|
5
|
artificiale
|
8
|
10
|
6
|
Structuri suportând deformaţii
limitate
|
naturale
|
2
|
5
|
-
|
mixte
|
4
|
7
|
3
|
artificiale
|
6
|
8
|
5
|
4.1. Pe baza valorilor indicilor A (caracteristicile
tronsonului analizat), R (rangul fluvial) şi T (timpul) se calculează indicele
impactului global datorat soluţiilor constructive, notat IGSC, cu relaţia:
IGSC = ARIcT(I/w)w210-4
cu aceleaşi
semnificaţii ale notaţiilor.
5. Analiza indicatorilor globali se va finaliza prin
întocmirea tabelului nr. 4 al principalelor caracteristici ale componentelor indicilor globali, respectiv costurile ecologice pentru
toate variantele de amenajare ale proiectului şi realizarea comentariilor pe
baza valorilor din tabel.
Tabelul nr. 4
Centralizatorul costurilor ecologice şi al indicilor
impactului global pentru variantele de amenajare hidrotehnică a râului
Indicele global
|
Subindici
|
V1
|
...Vj...
|
Vn
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
IGSA
Indicele impactului
global datoratsoluţiilor
de amenajare
|
L - lungimea tronsonului analizat, măsurată în multipli w
|
I - lungimea tronsonului amenajat
|
|
|
|
w- lăţimea la ras a albiei minore
|
|
|
|
A- coeficient al caracteristicilor tronsonului
|
|
|
|
R - coeficient al rangului fluvial
|
|
|
|
I/w x A x R x 10-4
|
|
|
|
I - coeficientul total de intensitate
|
I1
|
|
|
|
I2
|
|
|
|
I3
|
|
|
|
I4
|
|
|
|
I5
|
|
|
|
I6
|
|
|
|
I7
|
|
|
|
I8
|
|
|
|
I1+I2+...+I8
|
|
|
|
T - durata de remanentă
|
ani
|
|
|
|
Calcul IGSA
|
L x I x T x w 2 x 10-4
|
|
|
|
IGSC
Indicele impactului
global datorat soluţiilor
constructive
|
Ic
|
|
|
|
|
Calcul IGSC
|
L x Ic x T x w2 x 10-4
|
|
|
|
ANEXA Nr. 3 la normativul tehnic
APLICAŢIE
a metodologiei pe un caz reprezentativ
1. Descrierea sumară a zonei şi condiţiilor
amenajării hidrotehnice a râului
1.1. Aplicaţia de calcul se va derula pe un exemplu fictiv, dar foarte apropiat de situaţii
existente cunoscute. Toate informaţiile asupra zonei amenajării sunt necesare
în analiza multicriterială, astfel că în cazuri reale, acestea vor fi
prezentate în capitolul distinct pentru tratarea variantelor de amenajare,
precizat la art. 5 alin. (2) din anexa nr. 1 la
normativul tehnic.
1.2. Obiectul interesului pentru amenajarea
hidrotehnică îl constituie un tronson de râu din zona dealurilor subcarpatice
joase, pe care, pe o lungime de aproximativ 10 km, râul are un debit mediu multianual practic constant, de aproximativ 1,2 m3/s. Din punctul de vedere al calităţii apelor, râul este de
categoria a II-a. Intregul tronson prezintă un interes ecologic moderat,
întrucât ecosistemele sale acvatice stabile cuprind specii valoroase de
salmonide (lipan).
1.3. Râul are un tronson sinuos
şi a fost relativ stabil până acum aproximativ două decenii, după care au
apărut semne de instabilitate morfologică, ca urmare, probabil, a creşterii
frecvenţei unor viituri cu debite relativ importante (cu perioade medii de
revenire de până la 50 de ani). Ca urmare, pe întregul tronson se manifestă
tendinţe de agradare a talvegului şi de eroziune a malurilor în concavităţile curbelor, existând tendinţa
de amplificare a meandrelor. Pe un sector de aproximativ 500 m lungime,
eroziunile afectează drumul judeţean principal, precum şi o serie de
gospodării, inclusiv locuinţe, a căror recondiţionare a antrenat costuri
importante, fără a mai pune la socoteală şi costul terenurilor erodate,
definitiv pierdute. Aspectul general al malurilor afectate de eroziuni, care
provoacă alunecarea şi prăbuşirea periodică a încă unei „felii" din mal,
este în consecinţă foarte neplăcut. Se menţionează că datorită unor fenomene
similare, pe tronsonul menţionat au mai fost amenajate în anii precedenţi prin
lucrări hidrotehnice de regularizare a albiei încă alte 4 sectoare, cu o
lungime cumulată de 3,2 km.
1.4. Caracteristicile principale ale albiei râului pe
sectorul avut în vedere pentru amenajare pot fi descrise astfel: albia minoră
este bine delimitată de cea majoră; la debite cu frecvenţa determinată prin
calcul de aproximativ 1:30 ani, albia minoră se umple şi are o lăţime medie în
jurul valorii de w = 36 m. La ape medii, lăţimea albiei minore este de
aproximativ 15-20 m, iar la ape mici, sub 5 m.
1.5. La ape mari, cu debite
peste cele cu frecvenţa 1:30 ani, zonele riverane sunt inundate; pe malul
drept, inundaţia este limitată de drumul comunal, care îndeplineşte şi rolul de
dig de protecţie şi dirijare, dar pe malul stâng inundă albia majoră pe o
lăţime medie de aproximativ 300 m, pe care există amplasate şi câteva
gospodării. Datorită agradării albiei, colmatărilor şi prezenţei în patul
albiei şi maluri a unor structuri lemnoase (probabil fosile), capacitatea de
tranzitare a apelor mari a scăzut sensibil.
1.6. Zona este cunoscută şi frecventată ca zonă de
odihnă şi agrement, existând chiar pe sectorul descris mai sus câteva pensiuni.
2. Alegerea criteriilor din rândul celor general
acceptate
2.1. In cazul concret al zonei amenajării descrise în
capitolul precedent, se vor reţine numai o parte dintre criterii şi
subcriterii, şi anume cele relativ importante, pentru care se anticipează
diferenţe mari între variantele de amenajare avute în vedere, cu următoarele
comentarii şi justificări:
a) C1 - criteriul economic:
- C1.1 - costul de investiţie şi cheltuielile de
întreţinere pe 5-20 de ani;
- C1.2 - costul efectelor secundare: eroziuni,
prăbuşiri de maluri (afectarea gospodăriilor, terenurilor, recoltelor etc);
- C1.3 - criteriul „zero";
b) C2 - criteriul social:
- C2.1 - estetică, peisaj;
- C2.2 - regimul populaţiei în zona riverană
(restricţii, circulaţie, stres, inclusiv la execuţia lucrărilor);
- C2.3 - criteriul „zero";
c) C3 - criteriul ecologic:
- C3.1 - indicele impactului global datorat soluţiilor de amenajare, denumit în continuare IGSA;
- C3.2 - indicele impactului global datorat soluţiilor
constructive, denumit în continuare IGSC;
- C3.3 - gradul de afectare al ecosistemelor existente;
- C3.4 - criteriul „zero";
d) C4 - criteriul „zero".
2.2. In cadrul criteriului
social, subcriteriile referitoare la recreere, turism, sport, calitatea apei
utilizate de riverani şi protecţia la ape mari a riveranilor nu se introduc,
întrucât în toate variantele de amenajare a cursului de apă, aplicarea acestor
subcriterii are ca rezultat efecte similare şi, deci, analiza nu le
departajează.
2.3. Nu se introduce un criteriu pentru respectarea
restricţiilor, întrucât acestea se consideră respectate în toate variantele de
amenajare.
3. Ierarhizarea şi stabilirea ponderii criteriilor
3.1. Ierarhizarea şi stabilirea ponderii criteriilor
este adecvată situaţiei concrete şi particulare a zonei în care se face
amenajarea. De exemplu, într-o zonă cu intervenţii antropice reduse şi mare
potenţial ecologic, cel mai important criteriu va fi cel ecologic, în timp ce
pentru o zonă cu intervenţii antropice importante, intens populată, criteriul cel
mai important poate fi cel social.
3.2. Ierarhizarea criteriilor în vederea stabilirii
ponderilor se face prin apreciere de către un decident. Cum acesta este
inevitabil subiectiv, se apelează la mai mulţi decidenţi competenţi sau
interesaţi şi se face media opţiunilor acestora. In cazul exemplului din
tabelul nr. 1 se va lucra cu opţiunile unui singur decident, respectiv ale autorului exemplului.
3.3. Ponderile criteriilor principale
Tabelul nr. 1
Criteriul
|
C1
|
C2
|
C3
|
C4
|
economic - C1
|
|
0
|
1
|
0
|
social - C2
|
2
|
|
2
|
0
|
ecologic - C3
|
1
|
0
|
|
0
|
„zero" - C4
|
2
|
2
|
2
|
|
Total puncte
|
5
|
2
|
5
|
|
Pondere
|
0,415
|
0,17
|
0,415
|
|
p1 = 0,415; p2 = 0,17; p3
= 0,415; pi = p1+p2+P3 = 1
a) Ponderile subcriteriilor lui C1 sunt prezentate în
tabelul nr. 2
Tabelul nr. 2
Criteriul
|
C1.1
|
C1.2
|
C1.3
|
investiţii - C1.1
|
|
1
|
0
|
cost efecte secundare - C1.2
|
1
|
|
0
|
„zero" -C1.3
|
2
|
2
|
|
Total puncte
|
3
|
3
|
0
|
Pondere
|
0,5
|
0,5
|
|
p'1.1 = 0,5; p' 1.2 = 0,5; p' 1.1+
p' 1.2= 1
Rezultă din combinarea celor două matrici:
p1.1 =0,5 . 0,415 = 0,2075; p1.2
=0,5 . 0,415 = 0,2075; p 1.1+ p 1.2= 0,415
b) Ponderile subcriteriilor lui C2 sunt menţionate în
tabelul nr. 3
Tabelul nr. 3
Criteriul
|
C2.1
|
C2.2
|
C2.3
|
estetic -C2.1
|
|
2
|
0
|
regim populaţie - C2.2
|
0
|
|
0
|
„zero" - C2.3
|
2
|
2
|
|
Total puncte
|
2
|
4
|
0
|
Pondere
|
0,33
|
0,67
|
|
p'2.1 = 0,33; p'2.2 - 0.67; p'1.1+
p' 1.2= 1
P2.1 =0,33 . 0,17 = 0,057; p2.2
=0,66 . 0,17 = 0,113;
P 2.1+P 2.2=0,17
c) Ponderile subcriteriilor lui
C3 sunt prevăzute în tabelul nr. 4
Tabelul nr. 4
Criteriul
|
C3.1
|
C3.2
|
C3.3
|
C3.4
|
IGSA-C3.1
|
|
2
|
0
|
0
|
IGSC -C3.2
|
0
|
|
0
|
0
|
grad afectare - C3.3
|
2
|
2
|
|
0
|
„zero" - C3.4
|
2
|
2
|
2
|
|
Total puncte
|
4
|
6
|
2
|
0
|
Pondere
|
0,33
|
0,5
|
0,17
|
|
p'3.1 = 0,33; p'3.2 = 0,5; p'3.3
= 0,17 p'3.1 + p'3.2+ p'3.3= 1
p3.1 =0,33 . 0,415 = 0,13695; p3.2
=0,5 . 0,415 = 0,2075;
p3.3 =0,17 . 0,415 = 0,07055; p3.1+
p3.2+ P3.3= 0,415
3.4. Centralizatorul ponderilor criteriilor şi
subcriteriilor este reprezentat în tabelul nr. 5
Tabelul nr. 5
Criteriul
|
Pondere
|
Subcriteriul
|
Pondere în criteriu - p'
|
Pondere totală p
|
economic - C1
|
0,415
|
investiţii - C1.1
|
0,5
|
0,2075
|
cost efecte secundare - C1.2
|
0,5
|
0,2075
|
social - C2
|
0,17
|
estetic -C2.1
|
0,33
|
0,057
|
regim populaţie
- C2.2
|
0,67
|
0,113
|
ecologic - C3
|
0,415
|
IGSA-C3.1
|
0,33
|
0,13695
|
IGSC -C3.2
|
0,5
|
0,2075
|
grad afectare - C3.3
|
0,17
|
0,07055
|
TOTAL
|
1
|
|
|
1
|
4. Stabilirea variantelor de amenajare
Pentru amenajarea râului s-au analizat 3 variante
posibile.
4.1. Varianta 1 - Canal de beton practic rectiliniu, care taie coturile (sinuozităţile) existente, cu secţiune
trapezoidală; ziduri laterale din beton, patul albiei (talvegul) se
consolidează cu un radier de beton de 30 cm grosime. Soluţia nu este imaginară,
ci identică cu cea adoptată pentru lucrări de protecţie împotriva viiturilor produse
de pârâul Mândra - judeţul Braşov.
Fig. 1*). Varianta 1 - Secţiunea-tip de amenajare a albiei
a) Traseul în plan este prezentat în fig 1. Valori ale
unor parametri caracteristici: lungimea 433 m, lăţimea
14 m. Costul total al amenajării (inclusiv cheltuielile de întreţinere pe o
durată de 5 ani) are valoarea I1.
b) Soluţia prezintă în mod evident unele dezavantaje:
- la tasări diferenţiate sau la eroziuni cu
subspălare, structura extrem de rigidă va ceda, cu crăpături şi dislocări;
- pentru execuţie sunt necesare un drum de acces pentru
utilaje, vaduri de trecere, organizare de şantier etc, pentru care nu prea
există teren disponibil, atât timp cât casele sunt până la limita albiei;
*) Figura 1 este reprodusă în facsimil.
- la ape curente curgerea se face cu nivel scăzut; de
la luciul de apă la coronamentul zidurilor sunt între 2 m şi 2,5 m; cei căzuţi
accidental în albie - de la păsări de curte (raţe, gâşte), vite sau chiar până
la oameni - nu vor putea ieşi fără accese amenajate.
4.2. Varianta 2 - Canalizare cu traseu
sinuos, asemănător traseului natural; secţiunea
transversală prevede protecţia patului albiei cu saltele Macaferri, protecţia
bazei taluzurilor cu gabioane Macaferri şi a taluzurilor cu saltele Macaferri
şi geomat MACMAT cu vegetare [vezi fig. 2*)].
Fig. 2. Varianta 2 - Secţiunea-tip de amenejare a albiei
Traseul în plan este prezentat în fig. 3*). Canalul are
o lungime de 557 m, măsurată în ax, faţă de lungimea albiei naturale, măsurată
la talveg, care este de 578 m. Lăţimea la bază este de 14 m, iar ampriza totală de 32 m. Se apreciază că
investiţia are o valoare egală cu 1,32 I1.
Fig. 3. Vedere în plan
*) Figurile 2 şi 3
sunt reproduse în facsimil.
Varianta 2 a fost astfel dimensionată încât să
realizeze parametrii de funcţionare cât mai asemănători sau identici cu cei ai
variantei 1:
- scurgerea la ape mici şi sub debitul mediu multianual
este practic identică, cu aceeaşi lăţime de albie;
- scurgerea la ape mari va fi foarte asemănătoare, cu
niveluri practic identice, varianta 2 având secţiuni mai mari, dar pantă mai
mică.
4.3. Varianta 3 este de fapt
ceea ce numim „varianta zero" şi constă în nerealizarea lucrărilor de
amenajare, lăsând râul să evolueze liber în regim
natural, cu dezvoltarea până la limite greu de estimat a fenomenelor negative
deja înregistrate, respectiv
eroziuni şi prăbuşiri de maluri, amplificarea meandrelor, prezenţa obstacolelor
din structuri lemnoase şi scăderea pantelor şi deci a capacităţii de tranzitare
a apelor mari etc. Se prevăd lucrări minore de stabilizare a eroziunilor, cu
protecţii locale cu anrocamente.
Costurile efectelor secundare: eroziuni, prăbuşiri de
maluri cu afectarea drumului judeţean, gospodăriilor, terenurilor, recoltelor
etc. pe o perioadă de 20 de ani sunt însă de două ori mai mari decât costul
investiţiei pentru varianta 1, ceea ce justifică realizarea amenajării
hidrotehnice. Modul în care se înscriu în teren secţiuni caracteristice ale
variantelor 1 şi 2 este prezentat în fig. 4*).
Fig. 4. Secţiuni transversale reprezentative
5. Notarea variantelor pe criterii
5.1. Criteriul C1.1 -investiţii, note primare
Valorile de investiţii aferente celor 3 variante se
exprimă în multiplii investiţiei variantei V1, notată cu I1. Notele primare, care sunt şi normalizate, se calculează cu
relaţia
întrucât mărimea cuantificabilă Mi,j este invers proporţională cu avantajele (i
- criteriul, j - varianta). Datele sunt indicate în tabelul nr. 6.
Tabelul nr. 6
Varianta
|
Investiţia (Mi,j)
|
Nota primară N*
|
Nota normalizată
|
V1 - canal beton
|
I1
|
0,085052
|
0,085052
|
V2 - canal gabioane
|
1,321 . I1
|
0,064433
|
0,064433
|
V3 - lucrări minore
|
0,1 . I1
|
0,850515
|
0,850515
|
*) Figura 4 este
reprodusă în facsimil.
Dacă se elimină V3, rezultatele sunt cele prezentate în
tabelul nr. 7.
Tabelul nr. 7
Varianta
|
Investiţia (Mi,j)
|
Nota primară N*
|
Nota normalizată
|
V1 - canal beton
|
I1
|
0,568966
|
0,568966
|
V2 - canal gabioane
|
1,32 . I1
|
0,431034
|
0,431034
|
5.2. Criteriul C1.2. - costul efectelor secundare, note
primare
Valorile de investiţii aferente celor 3 variante se
exprimă în multiplii costurilor efectelor secundare aferente variantei V3, notate cu E3. Calculul din tabelul
nr. 8 se face similar cu cel de la subpct. 5.1.
Tabelul nr. 8
Varianta
|
Investiţia (Mi,j)
|
Nota primară N*
|
Nota normalizată
|
V1 - canal beton
|
0,1 . E3
|
0,488
|
0,488
|
V2 - canal gabioane
|
0,1 . E3
|
0,488
|
0,488
|
V3 - lucrări minore
|
2 . E3
|
0,024
|
0,024
|
Dacă se elimină varianta V3, criteriul C1.2 dispare în
întregime.
5.3. Criteriul estetic - C2.1. Variantele primesc note
primare prin apreciere, după procedura descrisă la art. 15 lit. c) pct. c1) din
anexa nr. 1 la normativul tehnic (note de la 1 la 10). Notele primare se
normalizează folosindu-se relaţia:
Rezultatele sunt prezentate în tabelul nr. 9.
Tabelul nr. 9
Varianta
|
Nota primară N*
|
Nota normalizată
|
V1 - canal beton
|
2
|
0,143
|
V2 - canal gabioane
|
9
|
0,642
|
V3 - lucrări minore
|
3
|
0,215
|
Dacă se elimină V3, rezultatele sunt cele evidenţiate
în tabelul nr. 10.
Tabelul nr. 10
Varianta
|
Nota primară N*
|
Nota normalizată
|
V1 - canal beton
|
2
|
0,182
|
V2 - canal gabioane
|
9
|
0,818
|
5.4. Criteriul regim populaţie - C2.2. Notarea
variantelor se face prin apreciere, ca la subpct. 5.3, iar rezultatele sunt
prezentate în tabelul nr. 11.
Tabelul nr. 11
Varianta
|
Nota primară N*
|
Nota normalizată
|
V1 - canal beton
|
4
|
0,286
|
V2 - canal gabioane
|
8
|
0,572
|
V3 - lucrări minore
|
2
|
0,142
|
Dacă se elimină V3, rezultatele sunt cele evidenţiate
în tabelul nr. 12.
Tabelul nr. 12
Varianta
|
Nota primară N*
|
Nota normalizată
|
V1 - canal beton
|
4
|
0,33
|
V2 - canal gabioane
|
8
|
0,67
|
5.5. Criteriul grad de afectare
al ecosistemelor existente - C3.3. Notarea variantelor se face prin apreciere,
ca la subpct. 5.4, iar rezultatele sunt cele prevăzute în tabelul nr. 13.
Tabelul nr. 13
Varianta
|
Nota primară N*
|
Nota normalizată
|
V1 - canal beton
|
1
|
0,056
|
V2 - canal gabioane
|
8
|
0,444
|
V3 - lucrări minore
|
9
|
0,5
|
Dacă se elimină V3, rezultatele sunt cele evidenţiate
în tabelul nr. 14.
Tabelul nr. 14
Varianta
|
Nota primară N*
|
Nota normalizată
|
V1 - canal beton
|
1
|
0,11
|
V2 - canal gabioane
|
8
|
0,89
|
5.6. Criteriul IGSA- indicele impactului global datorat
soluţiilor de amenajare - C3.1 necesită o analiză detaliată de calcul al
valorilor elementelor acestui indice, conform celor arătate la pct. 2 din anexa
nr. 2 la normativul tehnic.
a) Pentru toate variantele,
coeficienţii A, R şi T sunt comuni, şi anume:
- lungimea sectorului afectat, de 3,2 km anterior şi
0,58 km pe sectorul analizat din lungimea tronsonului de 10 km, reprezintă 37,8%,
de unde rezultă A = 4,4;
- rangul fluvial este R = 8 (tabel nr. 1, râu categoria
I, 1 =< Qm < 5, de interes ecologic);
- durata de remanentă T = 20 de ani.
b) Intensitatea impactului ecologic I sau costul ecologic este foarte mică pentru varianta 3, care nu
modifică condiţiile de scurgere. Se adoptă în mod arbitrar valoarea 0,1.
Pentru celelalte două variante, coeficienţii Ii se determină astfel:
a) pierderea sinuozităţii. Lungimea desfăşurată (albia
naturală) are 578 m şi o lungime de 430 m în linie dreaptă între capetele
sectorului amenajat. Lungimea desfăşurată în varianta V1 este de 433 m, iar în
varianta V2, 557 m. Sinuozităţile sunt în consecinţă:
- albie naturală - Sn = 578/430 = 1,344;
- amenajat V1 - S1 = 433/430 = 1,007;
- amenajat V2 - S2 = 557/430 = 1,295.
Diferenţele de sinuozitate între situaţia de după
amenajare şi cea naturală sunt a1 = 0,337 şi, respectiv, a2 = 0,288; acestora
le corespund, conform graficului din fig. 3 din anexa nr. 1, coeficienţii de
cost ecologic I1 (V1) = 7,8 şi I1 (V2) = 7,8-6,8 = 1;
b) reducerea spaţiului de libertate, reducerea
frecvenţei inundaţiilor laterale şi modificarea lăţimii de scurgere la etiaj au
coeficienţi I2 = I3
= I4 = 0 pentru ambele variante, întrucât
acestea nu realizează îndiguiri şi păstrează lăţimea albiei din regim natural;
c) alterarea structurilor de adăpost se determină
conform tabelului nr. 2 din anexa nr. 2 si conduce la
I5(V1) = I5(V2)= 12;
d) alterarea stabilităţii substratului, măsurată prin
frecvenţa debitelor capabile de a antrena substratul, se determină conform
graficului prevăzut în fig. 7 din anexa nr. 2. In regim natural se apreciază că
frecvenţa debitelor capabile de a antrena substratul este de 6 valori/an. In
ambele variante, debitele respective nu au şanse să apară în cursul unui an
obişnuit, astfel că I6 (V1) = I6 (V2) = 2;
e) pierderea de lăţime inundabilă la viituri cu
asigurarea de 3% este nulă în ambele variante, astfel că I7 (V1) = I7 (V2) = 0;'
f) numărul de obstacole artificiale în calea
circulaţiei peştilor pe tronsonul de 10 km nu se modifică datorită amenajării
în ambele variante, conducând la I8 (V1) = I8
(V2) = 0.
Suma coeficienţilor I1... I8 rezultată este, în
consecinţă, egală cu:
- în varianta V1: I = 21,8;
- în varianta V2: I = 15.
Conform relaţiilor de calcul IGSA = L . I . T . w2-10-4 şi L = (l/w)A . R (cu notaţiile de la pct. 3 din anexa nr.
2), cu w2 = 1 ha în ambele variante si
ştiind că w1 = 19,2
m si w2 = 32,9 m, rezultă L (1) =
430/19,2=22,4 şi L (2) = 430/32,9 = 13,1, din care se deduce valoarea finală a
IGSA (indicele impactului global datorat soluţiilor de amenajare) pentru cele
două variante:
- varianta 1- IGSA = 0,9766;
- varianta 2 - IGSA = 0,393.
Cele două valori sunt considerate caracteristici
primare pentru variante. Notele primare şi normalizate, calculate potrivit
relaţiilor prezentate la art. 15 şi 16 din anexa nr. 1
la normativul tehnic vor avea valorile din tabelul nr. 15.
Tabelul nr. 15
Varianta
|
Nota primară N*
|
Nota normalizată
|
V1 - canal beton
|
0,075466
|
0,075466
|
V2 - canal gabioane
|
0,187532
|
0,187532
|
V3 - lucrări minore
|
0,737002
|
0,737002
|
Dacă se elimină V3, rezultatele
sunt cele precizate în tabelul nr. 16.
Tabelul nr. 16
Varianta
|
Nota primară N*
|
Nota normalizată
|
V1 - canal beton
|
0,286945
|
0,286945
|
V2 - canal gabioane
|
0,713055
|
0,713055
|
5.7. Criteriul IGSC - indicele impactului global
datorat soluţiilor constructive - C3.2 se determină prin calcul, conform
subpct. 4.1. din anexa nr. 2. Coeficientul Ic va avea, conform tabelului 3 din anexa nr. 2, următoarele valori:
- varianta 1 -structură rigidă, artificială,
nefavorabilă creşterii vegetaţiei - lc-10;
- varianta 2 - structură plastică, mixtă, favorabilă
creşterii vegetaţiei - Ic=1;
- varianta 3 - regim natural, nu prea favorabilă
creşterii vegetaţiei - Ic=1.
Cu aceste valori se calculează indicele impactului
global datorat soluţiilor constructive, cu relaţia IGSC = A . R . Ic .T
. (I/w) . w2 . 10-4, perfect similară cu cea de la calculul ISGA, unde I este înlocuit cu Ic.
5.8. Rezultă valorile:
- varianta 1 - IGSA = 0,448;
- varianta 2 - IGSA = 0,0262;
- varianta 3 - IGSA = 0,0262.
Cele trei valori sunt
considerate caracteristici primare pentru variante, notele primare şi
normalizate având valorile din tabelul nr. 17.
Tabelul nr. 17
Varianta
|
Nota primară N*
|
Nota normalizată
|
V1 - canal beton
|
0,02841
|
0,02841
|
V2 - canal gabioane
|
0,485795
|
0,485795
|
V3 - lucrări minore
|
0,485795
|
0,485795
|
Dacă se elimină varianta V3, rezultatele sunt cele
indicate în tabelul nr. 18.
Tabelul nr. 18
Varianta
|
Nota primară N*
|
Nota normalizată
|
V1 - canal beton
|
0,055251
|
0,055251
|
V2 - canal gabioane
|
0,944749
|
0,944749
|
5.9. Criteriul C3.3 - gradul de
afectare al ecosistemelor existente. Variantele primesc note primare prin
apreciere, după procedura descrisă la art. 15 lit. c) pct. c1) din anexa nr. 1
la normativul tehnic, cu note de la 1 la 10, după care se normalizează. Rezultatele sunt prezentate în tabelul nr. 19.
Tabelul nr. 19
Varianta
|
Nota primară N*
|
Nota normalizată
|
V1 - canal beton
|
2
|
0,2
|
V2 - canal gabioane
|
7
|
0,7
|
V3 - lucrări minore
|
1
|
0,1
|
Dacă se elimină varianta V3, rezultatele sunt cele
reprezentate în tabelul 20.
Tabelul nr. 20
Varianta
|
Nota primară N*
|
Nota normalizată
|
V1 - canal beton
|
2
|
0,22
|
V2 - canal gabioane
|
7
|
0,78
|
6. Calculul punctajelor
6.1. După încheierea notării tuturor variantelor pe
toate criteriile, operaţiunile următoare sunt cele descrise în art. 17 din
anexa nr. 1 la normativul tehnic. Rezultatele sunt cele din tabelele nr. 21 şi
22, în două cazuri de variante analizate.
a) Cazul cu 3 variante - V1, V2, V3, incluzând varianta
„zero"
Tabelul nr. 21
Criteriul
|
Pondere P
|
Subcriteriul
|
Pondere P
|
Varianta 1
|
Varianta 2
|
Varianta 3
|
Nota normalizată
|
Nota
ponderată
Np1
|
Nota normalizată
|
Nota
ponderată
Np2
|
Nota normalizată
|
Nota
ponderată
Np3
|
Economic C1
|
0,415
|
investiţii - C1.1
|
0,207
|
0,085
|
0,018
|
0,064
|
0,013
|
0,851
|
0,177
|
efecte secundare - C1.2
|
0,207
|
0,488
|
0,101
|
0,488
|
0,101
|
0,024
|
0,005
|
Social - C2
|
0,17
|
estetic -C2.1
|
0,057
|
0,143
|
0,008
|
0,642
|
0,037
|
0,215
|
0,012
|
regimul populaţiei - C2.2
|
0,113
|
0,286
|
0,032
|
0,572
|
0,065
|
0,145
|
0,016
|
Ecologic - C3
|
0,415
|
IGSA-C3.1
|
0,137
|
0,075
|
0,010
|
0,188
|
0,026
|
0,737
|
0,101
|
IGSC -C3.2
|
0,207
|
0,028
|
0,006
|
0,486
|
0,101
|
0,486
|
0,101
|
gradul de afectare ES -C3.3
|
0,070
|
0,056
|
0,004
|
0,444
|
0,031
|
0,5
|
0,035
|
TOTAL
|
1
|
|
1
|
|
0,179
|
|
0,374
|
|
0,447
|
b) Cazul cu două variante - V1, V2
Tabelul nr. 22
Criteriul
|
Pondere P
|
Subcriteriul
|
Pondere P
|
Varianta 1
|
Varianta 2
|
Nota normalizată
|
Nota ponderată Np1
|
Nota normalizată
|
Nota ponderată Np2
|
Economic - C1
|
0,415
|
investiţii - C1.1
|
0,2075
|
0,569
|
0,118
|
0,431
|
0,089
|
|
efecte secundare - C1.2
|
0,2075
|
0
|
0,000
|
0
|
0,000
|
Social - C2
|
0,17
|
estetic -C2.1
|
0,057
|
0,182
|
0,010
|
0,818
|
0,047
|
|
regimul populaţiei - C2.2
|
0,113
|
0,333
|
0,038
|
0,667
|
0,075
|
Ecologic - C3
|
0,415
|
IGSA -C3.1
|
0,13695
|
0,287
|
0,039
|
0,713
|
0,098
|
|
IGSC -C3.2
|
0,2075
|
0,055
|
0,011
|
0,945
|
0,196
|
|
gradul de afectare ES - C3.3
|
0,07055
|
0,11
|
0,008
|
0,89
|
0,063
|
TOTAL
|
1
|
|
1
|
|
0,225
|
|
0,568
|
7. Comparaţia variantelor iese şi mai bine în evidenţă
dacă calculăm rapoartele dintre punctajele ponderate ale variantelor V2 şi V3
cu cele ale variantei 1, luată ca variantă de referinţă. In ultima coloană este
redat raportul dintre valorile notelor ponderate ale variantelor 2 si 3.
Rezultatele sunt prezentate în tabelele nr. 23 şi 24.
a) Cazul cu 3 variante (V1, V2, V3)
Tabelul nr. 23
Criteriul
|
Np1
|
Np2
|
Np3
|
Np1/Np1
|
Np2/Np1
|
Np3/Np1
|
Np2/Np3
|
investiţii - C1.1
|
0,018
|
0,013
|
0,177
|
1
|
0,753
|
10,012
|
0,075
|
efecte secundare - C1.2
|
0,101
|
0,101
|
0,005
|
1
|
1,000
|
0,050
|
20,000
|
estetic -C2.1
|
0,008
|
0,037
|
0,012
|
1
|
4,490
|
1,503
|
2,986
|
regimul populaţiei - C2.2
|
0,032
|
0,065
|
0,016
|
1
|
2,000
|
0,507
|
3,945
|
IGSA -C3.1
|
0,010
|
0,026
|
0,101
|
1
|
2,507
|
9,827
|
0,255
|
IGSC -C3.2
|
0,006
|
0,101
|
0,101
|
1
|
17,357
|
17,357
|
1,000
|
gradul de afectare ES - C3.3
|
0,004
|
0,031
|
0,035
|
1
|
7,929
|
8,929
|
0,888
|
TOTAL
|
0,179
|
0,374
|
0,447
|
1
|
2,083
|
2,494
|
0,835
|
b) Cazul cu două variante (V1, V2)
Tabelul nr. 24
Criteriul
|
Np1
|
Np2
|
Np1/Np1
|
Np2/Np1
|
investiţii - C1.1
|
0,118
|
0,089
|
1
|
0,757469
|
efecte secundare - C1.2
|
0,000
|
0,000
|
1
|
1
|
estetic -C2.1
|
0,010
|
0,047
|
1
|
4,494505
|
regimul populaţiei - C2.2
|
0,038
|
0,075
|
1
|
2,003003
|
IGSA -C3.1
|
0,039
|
0,098
|
1
|
2,484321
|
IGSC -C3.2
|
0,011
|
0,196
|
1
|
17,18182
|
gradul de afectare ES - C3.3
|
0,008
|
0,063
|
1
|
8,090909
|
TOTAL
|
0,225
|
0,568
|
1
|
2,52931
|
8. Comentarii asupra rezultatelor
a) In cazul comparării a 3 variante se pot face
următoarele comentarii:
- varianta V3 - nerealizarea amenajării - rezultă a fi
cea mai avantajoasă, datorită investiţiilor mici şi prezervării ecosistemelor
existente;
- diferenţa de punctaj faţă de varianta V2 - structură
din gabioane Macaferri cu taluzuri înierbate - este relativ mică, de 16,5%;
consultarea populaţiei din zonă, inclusiv a celei care utilizează drumul
judeţean, ar conduce probabil la o decizie de realizare a lucrării în varianta
V2, care ar micşora disconfortul permanent dat de instabilitatea malurilor
albiei minore;
- varianta V1 - structură din beton - este cea mai
dezavantajoasă, deşi are costuri de investiţie cu 24,26 % mai mici decât
varianta V2;
- sub rezerva reanalizării detaliate şi a consultării
populaţiei locale privind realizarea amenajării, se recomandă adoptarea
soluţiei cu structură din gabioane Macaferri cu taluzuri înierbate - V2.
b) In cazul comparării a două variante, admiţând că
amenajarea se realizează în orice caz, se pot face următoarele comentarii:
- varianta V2 - structură din gabioane Macaferri cu
taluzuri înierbate - este net mai avantajoasă, în afara oricărei discuţii;
- în pofida costurilor de investiţie considerabil mai
mari, cu peste 24%, avantajele datorate soluţiilor constructive, afectării
populaţiei, inclusiv a peisajului, şi conservării convenabile a ecosistemelor
sunt decisive;
- se recomandă în mod ferm adoptarea soluţiei cu
structură din gabioane Macaferri cu taluzuri înierbate - V2.
c) Analiza adoptării soluţiei de amenajare prin metoda
deciziei multicriteriale arată în mod clar faptul că luarea în considerare
exclusivă a criteriului de cost al investiţiei este dezavantajoasă pe ansamblul
exigenţelor şi intereselor generale şi locale.