ORDIN Nr. 12
din 28 ianuarie 2009
pentru aprobarea
Instructiunilor privind activitatea de informare si relatii publice in
Ministerul Apararii Nationale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII NATIONALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 71 din 6 februarie 2009
Pentru aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1) lit. n)
din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale, cu modificările ulterioare, ale
art. 4 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes
public, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 29 lit. c) din
Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr.
346/2006, cu modificările ulterioare,
ministrul apărării naţionale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile privind activitatea
de informare şi relaţii publice în Ministerul Apărării Naţionale, prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă „R.P-1, Instrucţiuni privind activitatea de relaţii publice în armată", aprobate prin Ordinul
ministrului apărării naţionale nr. M. 134/2002*).
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul apărării naţionale,
Mihai Stănisoară
*) Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.
134/2002 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect reglementări din
sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.
ANEXA
INSTRUCŢIUNI
privind activitatea de informare şi relaţii publice
în Ministerul Apărării Naţionale
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. -Activitatea de informare şi relaţii publice
reprezintă o componentă distinctă a conducerii militare şi constă în
stabilirea, menţinerea şi dezvoltarea unor relaţii de încredere între
Ministerul Apărării Naţionale şi persoanele interesate de activitatea acestuia,
pentru promovarea scopurilor şi obiectivelor instituţiei militare şi creşterea
gradului de informare şi a nivelului de înţelegere a problematicii asociate
domeniului militar.
Art. 2. - Misiunea sistemului de informare şi relaţii
publice este de a contribui la promovarea imaginii Ministerului Apărării
Naţionale prin informarea personalului propriu, a cetăţenilor, a instituţiilor
şi organizaţiilor legal constituite privind activitatea armatei.
Art. 3. - Activitatea de informare şi relaţii publice
în Ministerul Apărării Naţionale se desfăşoară pe baza următoarelor principii:
a) aplicarea prevederilor Constituţiei României,
republicată, referitoare la dreptul la informaţie al persoanei;
b) comunicarea informaţiilor
publice se va realiza oportun, corect, complet şi nediscriminatoriu;
c) asigurarea unui flux continuu de informaţii publice
pentru personalul armatei, cadrele militare în rezervă şi în retragere,
veteranii de război şi membrii familiilor acestora;
d) exceptarea de la liberul
acces la informaţii se face în condiţiile stabilite de Legea nr. 544/2001
privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi
completările ulterioare;
e) activitatea de informare şi
relaţii publice respectă imperativul echidistanţei politice;
f) politica de informare publică exclude propaganda de
orice fel.
Art. 4. - Sensul termenilor de specialitate utilizaţi
în prezentele instrucţiuni este prevăzut în anexa nr. 1.
CAPITOLUL II
Conducerea activităţii de informare şi relaţii
publice în Ministerul
Apărării Naţionale
SECŢIUNEA 1
Structura sistemului de informare şi relaţii
publice şi atribuţiile principalelor sale componente
Art. 5. - Sistemul de informare şi relaţii publice din
Ministerul Apărării Naţionale este compus din:
a) Direcţia informare şi relaţii publice;
b) purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării
Naţionale;
c) structurile de informare şi
relaţii publice de la diferite structuri ale armatei - secţii, birouri,
compartimente;
d) personalul de informare şi relaţii publice încadrat
pe funcţii distincte;
e) personalul care desfăşoară
activitatea de informare şi relaţii publice prin cumul de funcţii, numit prin ordin de zi pe unitate;
f) mass-media militară.
1.1. Direcţia
informare şi relaţii publice
Art. 6. - Direcţia informare şi relaţii publice este
structura specializată în conducerea, organizarea şi gestionarea domeniului
informării şi relaţiilor publice în Ministerul Apărării Naţionale în timp de
pace, în situaţii de criză şi la război.
Art. 7. - Direcţia informare şi relaţii publice îşi
desfăşoară activitatea în cadrul Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul
şi informare publică şi are următoarele atribuţii:
a) planificarea, organizarea,
desfăşurarea, coordonarea şi evaluarea activităţii de informare şi relaţii
publice în Ministerul Apărării Naţionale;
b) conducerea mass-mediei militare centrale;
c) organizarea şi desfăşurarea instruirii în domeniul
informării şi relaţiilor publice pentru personalul armatei;
d) monitorizarea mass-mediei interne şi internaţionale;
e) realizarea, întreţinerea şi actualizarea site-ului
central de internet al Ministerului Apărării Naţionale;
f) asigurarea accesului la informaţiile
de interes public, conform prevederilor Legii nr. 544/2001, cu modificările şi
completările ulterioare.
1.2. Purtătorul de
cuvânt al Ministerului Apărării Naţionale
Art. 8. - Purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării
Naţionale organizează şi gestionează relaţiile cu mass-media la nivelul
ministrului apărării naţionale.
Art. 9. - Purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării
Naţionale îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) asigură comunicarea cu mass-media în ceea ce
priveşte activitatea Ministerului Apărării Naţionale şi a ministrului apărării
naţionale;
b) coordonează redactarea
declaraţiilor, materialelor şi interviurilor pentru presă ale ministrului
apărării naţionale;
c) se informează despre
activitatea statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei,
comandamentelor de armă şi a celorlalte structuri subordonate Ministerului
Apărării Naţionale, pentru a fi în măsură să răspundă solicitărilor specifice
atât din partea ministrului, cât şi a jurnaliştilor;
d) îşi coordonează activitatea cu Direcţia informare şi
relaţii publice.
1.3. Structurile şi
personalul de informare şi relaţii publice
Art. 10. - (1) Structurile şi personalul de informare
şi relaţii publice se subordonează nemijlocit comandantului/şefului structurii
la care funcţionează.
(2) In domeniul specialităţii, acestea sunt coordonate
de structura de profil a eşalonului imediat superior.
Art. 11. - Structurile şi personalul de informare şi
relaţii publice încadrat pe funcţii distincte organizează şi desfăşoară
activităţile de informare şi relaţii publice ale structurilor pe care le
deservesc şi îndeplinesc următoarele atribuţii principale:
a) întocmesc anual, până la 31
decembrie, pentru anul următor, documentele de planificare a comunicării la
nivelul eşalonului respectiv, pe baza Strategiei de comunicare a Ministerului
Apărării Naţionale;
b) desfăşoară activitatea de
informare publică directă, în condiţiile legii;
c) organizează şi desfăşoară activitatea de informare
internă a personalului;
d) gestionează în toate situaţiile relaţiile marii
unităţi/unităţii şi personalului acesteia cu mass-media;
e) coordonează activitatea mass-mediei militare din
zona lor de responsabilitate;
f) monitorizează apariţia în
presa locală a informaţiilor referitoare la activitatea eşalonului la care
activează şi a unităţilor subordonate şi le prezintă comandanţilor/şefilor structurilor
respective, informând totodată eşalonul superior;
g) consiliază comandantul/şeful
structurii la care funcţionează în organizarea relaţiilor cu comunitatea
locală;
h) organizează, la ordinul comandantului/şefului
structurii la care funcţionează, când situaţia concretă o impune, conferinţe
sau briefinguri de presă; despre data şi ora stabilite şi tematica ce va fi abordată informează ierarhic,
până la nivelul Direcţiei informare şi relaţii publice;
i) identifică nevoile de informare ale militarilor din
zona de responsabilitate şi solicită Direcţiei informare şi relaţii publice, pe
cale oficială, materiale care să răspundă acestor nevoi;
j) informează ierarhic, până la nivelul Direcţiei
informare şi relaţii publice, despre tematica solicitărilor de informaţii
primite de la jurnalişti pe fondul crizelor mediatice sau cu potenţial de criză
mediatică pentru instituţia militară, pentru armonizarea răspunsurilor şi a punctelor de vedere sau sprijin de specialitate.
Art. 12. - Personalul care desfăşoară prin cumul
activităţi de informare şi relaţii publice are următoarele atribuţii
principale:
a) organizează şi desfăşoară activitatea de informare
internă a personalului;
b) participă, împreună cu
structura de informare şi relaţii publice de la eşalonul superior, la
gestionarea crizelor mediatice locale;
c) monitorizează informaţiile
referitoare la activitatea eşalonului la care activează şi a unităţilor
subordonate, care apar în mass-media locală, şi le prezintă comandanţilor/şefilor
structurilor la care funcţionează;
d) consiliază comandantul/şeful
structurii la care funcţionează în organizarea relaţiilor cu comunitatea
locală, respectând principiul echidistanţei politice;
e) transmite la structura de
informare şi relaţii publice a eşalonului superior, ori de câte ori este
necesar, materiale referitoare la nevoile de informare ale militarilor din
unitatea lor;
f) întocmeşte, până la 31 decembrie, pentru anul
următor, pe baza Strategiei de comunicare a Ministerului Apărării Naţionale şi
a precizărilor primite de la structura de informare şi relaţii publice a
eşalonului superior, planuri anuale ale activităţii de informare şi relaţii
publice pentru unitatea lor.
1.4. Mass-media
militară
Art. 13. - Mass-media militară contribuie la informarea
internă a personalului militar şi civil al armatei şi a familiilor acestora,
precum şi la informarea populaţiei despre activităţile desfăşurate de
Ministerul Apărării Naţionale.
Art. 14. - Mass-media militară
cuprinde:
a) publicaţiile realizate de
Trustul de presă al Ministerului Apărării Naţionale şi alte produse tipărite de
informare publică realizate de structurile centrale ale ministerului, de
statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei, de comandamentele de armă
şi de structurile subordonate acestora;
b) emisiunile de radio sau de televiziune realizate de
Trustul de presă al Ministerului Apărării Naţionale şi alte emisiuni realizate
de studiourile militare teritoriale de radio şi
televiziune;
c) publicaţiile electronice postate pe internet şi
intranet.
Art. 15. - (1) Activitatea redacţiilor mass-mediei
militare se desfăşoară în
conformitate cu prevederile constituţionale referitoare la libertatea de
exprimare şi de creaţie, precum şi cu cele privind dreptul la informaţie.
(2) Activitatea redacţiilor mass-mediei militare se
derulează pe baza planurilor publicistice anuale.
Art. 16. - (1) Direcţia informare şi relaţii publice
are în subordine Trustul de presă al Ministerului Apărării Naţionale, care este
organizat pe redacţii ale publicaţiilor şi emisiunilor de radio şi televiziune.
(2) Directorul Trustului de presă al Ministerului
Apărării Naţionale aprobă sumarele publicaţiilor şi emisiunilor de radio şi
televiziune propuse de redactorii-şefi şi verifică conţinutul acestora pentru asigurarea
concordanţei cu obiectivele de comunicare ale Ministerului Apărării Naţionale.
Art. 17. - (1) Redacţiile mass-mediei militare care nu
fac parte din Trustul de presă al Ministerului Apărării Naţionale sunt
subordonate comandanţilor/şefilor marilor unităţi/unităţilor în structura
cărora funcţionează.
(2) Pentru îndeplinirea obiectivelor din Strategia de
comunicare a Ministerului Apărării Naţionale, redacţiile menţionate sunt
coordonate profesional de structurile de informare şi relaţii publice de la
eşalonul la care îşi desfăşoară activitatea.
Art. 18. - Infiinţarea sau schimbarea denumirii unor
publicaţii periodice militare se face în baza aprobării ministrului apărării
naţionale, cu avizul Direcţiei informare şi relaţii publice.
Art. 19. - (1) In garnizoanele unde funcţionează
posturi teritoriale ale societăţilor publice de radio şi televiziune,
comandanţii de garnizoane pot numi, pe funcţii sau prin cumul de funcţii, în
raport cu competenţele exercitate în domeniul resurselor umane, cu avizul Direcţiei
informare şi relaţii publice, persoane care să pregătească şi să prezinte
emisiuni militare la posturile respective, pe bază de convenţii încheiate în
condiţiile legii.
(2) Sumarul şi conţinutul emisiunilor prevăzute la
alin. (1) se avizează de către structura de informare şi relaţii publice a
unităţii al cărei comandant asigură şi funcţia de comandant al garnizoanei.
Art. 20. - Principalele atribuţii ale redactorilor-şefi
ai redacţiilor mass-mediei militare sunt:
a) elaborează anual, până la 31
decembrie, planuri publicistice, pe baza Strategiei de comunicare a
Ministerului Apărării Naţionale şi a cerinţelor de comunicare existente la
eşalonul unde funcţionează;
b) conduc nemijlocit activitatea personalului din redacţie şi răspund de calitatea şi conţinutul
materialelor de presă incluse în publicaţii şi emisiuni, de acurateţea şi
conformitatea cu realitatea a informaţiilor difuzate;
c) organizează şi gestionează
baze proprii de date, arhive foto, audio şi video;
d) fac propuneri pentru asigurarea materială şi
financiară a redacţiilor pe care le conduc şi răspund de utilizarea eficientă a
resurselor umane, materiale şi financiare puse la dispoziţie.
Art. 21. - (1) Planurile publicistice cuprind următoarele elemente:
a) descrierea mijlocului de informare: format, tiraj,
periodicitate, arie de difuzare, rubrici permanente;
b) obiectivele de comunicare din Strategia de
comunicare a Ministerului Apărării Naţionale şi obiectivele operaţionale ale
mijlocului de informare;
c) publicul-ţintă;
d) genurile publicistice
folosite: ştiri, interviuri, reportaje si foto;
e) resursele umane, financiare şi materiale estimate şi
sursa de finanţare.
(2) Planul publicistic al
Trustului de presă al Ministerului Apărării Naţionale cuprinde sinteza
planurilor publicistice ale redacţiilor din propria compunere, este avizat de
Direcţia informare şi relaţii publice şi este aprobat de secretarul de stat şi
şef al Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publică.
(3) Planurile publicistice
elaborate de redactorii-şefi ai redacţiilor mass-mediei militare care nu fac
parte din Trustul de presă al Ministerului Apărării Naţionale sunt avizate de
structura de informare şi relaţii publice de la eşalonul în cadrul cărora
funcţionează şi sunt aprobate de comandanţii/şefii structurilor cărora li se
subordonează.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile comandanţilor/şefilor în domeniul
informării şi relaţiilor publice
Art. 22. - Conducerea activităţii de informare şi
relaţii publice în ceea ce priveşte planificarea, organizarea, desfăşurarea şi
asigurarea resurselor şi logisticii necesare este în responsabilitatea
comandanţilor/şefilor la nivelul eşaloanelor pe care le comandă; în acest domeniu, comandanţii/şefii sunt
consiliaţi de personalul de informare şi relaţii publice.
Art. 23. - Principalele atribuţii ale
comandanţilor/şefilor în desfăşurarea activităţii de informare şi relaţii
publice sunt:
a) asigurarea aplicării prevederilor legale privind
liberul acces la informaţiile de interes public la nivelul eşalonului pe care
îl comandă;
b) selecţionarea personalului
care cunoaşte foarte bine misiunile, activitatea şi specificul eşalonului
respectiv, are temeinice cunoştinţe militare şi de cultură generală, probitate
morală, experienţă şi aptitudini pentru a îndeplini prin cumul activităţi de
informare şi relaţii publice;
c) asigurarea participării
personalului de informare şi relaţii publice, pe segmentele de interes, la
activităţi de conducere, cum ar fi adunările şi şedinţele de lucru cu
locţiitorii;
d) asigurarea informării
corecte şi oportune a personalului de informare şi relaţii publice din
subordine despre toate aspectele de interes public ale activităţii eşalonului
respectiv, a eşaloanelor superioare şi a structurilor subordonate;
e) gestionarea, prin personalul
de informare şi relaţii publice, a situaţiilor de criză care ar putea avea
impact asupra opiniei publice sau a instituţiei;
f) îndrumarea activităţii
redacţiilor mijloacelor militare de informare şi documentarea jurnaliştilor
militari şi civili;
g) asigurarea participării personalului de informare şi
relaţii publice, precum şi a jurnaliştilor militari la cursuri, convocări şi
alte activităţi de perfecţionare a pregătirii de specialitate;
h) sprijinirea activităţilor de informare şi relaţii publice
din cadrul exerciţiilor multinaţionale şi al misiunilor internaţionale.
SECŢIUNEA a 3-a
Planificarea activităţilor şi campaniilor de
informare şi relaţii publice
3.1. Planificarea
activităţilor de informare şi relaţii publice
Art. 24. - Planificarea
activităţilor de informare şi relaţii publice reprezintă organizarea
secvenţială a procesului comunicării care presupune stabilirea scopului,
obiectivelor, temelor, mesajelor generale, mesajelor de sprijin, activităţilor,
resurselor la dispoziţie, modalităţilor de evaluare a eficienţei pentru
sprijinirea îndeplinirii misiunii generale a structurii respective; acest
proces se desfăşoară în strânsă cooperare cu elementele de planificare din
statele majore ale unităţilor, în scopul armonizării efortului de comunicare cu
specificul activităţilor eşalonului respectiv.
Art. 25. - Documentele de planificare şi conducere a
activităţii de informare şi relaţii publice sunt:
a) Strategia de comunicare a Ministerului Apărării
Naţionale;
b) Planul activităţilor de informare şi relaţii
publice;
c) planurile de comunicare
pentru evenimentele de relaţii publice;
d) anexele de informare publică
la planurile de operaţii şi exerciţii.
Art. 26. - Strategia de comunicare a Ministerului
Apărării Naţionale este elaborată, până la 1 decembrie, pentru anul următor, de
către Direcţia informare şi relaţii publice, pe baza Strategiei de securitate
naţională, a Strategiei Militare a României, a Cartei Albe a Apărării, a
obiectivelor principale ale Ministerului Apărării Naţionale şi este aprobată de
ministrul apărării naţionale. După aprobare, Strategia de comunicare a
Ministerului Apărării Naţionale este difuzată, ierarhic, la toate structurile
de informare şi relaţii publice din armată.
Art. 27. - Planul activităţilor de informare şi relaţii
publice se elaborează la nivelul marilor unităţi/unităţilor pe baza Strategiei
de comunicare a Ministerului Apărării Naţionale, pe durata unui an de
instrucţie, în conformitate cu modelul prezentat în anexa nr. 2.
Art. 28. - Obiectivele de
comunicare ale planurilor de informare şi relaţii publice de la toate
eşaloanele se stabilesc în funcţie de obiectivele generale din Planul anual de
comunicare strategică al Ministerului Apărării Naţionale, de concepţia
comandantului/şefului, precum şi de rolul şi misiunile eşalonului respectiv.
Art. 29. - Planurile de comunicare pentru evenimentele
de relaţii publice se realizează de către structurile/personalul de informare
şi relaţii publice ori de câte ori este nevoie pentru detalierea activităţilor
de comunicare ce urmează a fi desfăşurate cu ocazia organizării unor evenimente
speciale, precum „Ziua porţilor deschise", zilele categoriilor de forţe
ale armatei şi alte manifestări.
Art. 30. - Anexele de informare publică la planurile de
operaţii şi exerciţii se întocmesc conform prevederilor dispoziţiilor
secretarului de stat şi şef al Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi
informare publică.
3.2. Planificarea
campaniilor de informare şi relaţii publice
Art. 31. - (1) Campaniile de informare şi relaţii
publice se planifică în scopul atingerii unor obiective specifice sau a unor
ansambluri de obiective corelate, stabilite pentru domeniul apărării prin
programele de guvernare, Strategia de securitate naţională, Strategia de transformare
a Armatei României şi prin hotărâri ale Consiliului Suprem de Apărare a Ţării
şi ale Parlamentului României.
(2) In raport cu obiectivele urmărite, campaniile de
informare şi relaţii publice se pot planifica pentru:
a) informarea societăţii în legătură cu acţiuni
importante ale armatei pentru care este nevoie de susţinere publică;
b) promovarea profesiei
militare şi atragerea de tineri către această meserie.
(3) Campaniile de informare şi relaţii publice
desfăşurate de Ministerul Apărării Naţionale sunt planificate de Direcţia
informare şi relaţii publice, împreună cu structurile care participă la
atingerea obiectivelor urmărite şi cu sprijinul elementelor care compun
sistemul de informare şi relaţii publice.
Art. 32. - (1) Planurile campaniilor de informare şi
relaţii publice se elaborează pe baza analizei oportunităţii şi a calculului
costurilor şi resurselor care pot fi alocate prin proiectul de buget al
Ministerului Apărării Naţionale şi se aprobă, de regulă, în anul care precedă
desfăşurarea acestora.
(2) In situaţii excepţionale se
pot organiza campanii ale căror planuri se întocmesc în anul bugetar în curs,
resursele asigurându-se în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 33. - Desfăşurarea campaniilor de informare şi
relaţii publice se aprobă de către ministrul apărării naţionale pe baza
propunerilor Direcţiei informare şi relaţii publice.
3.3. Cercetarea şi
evaluarea în domeniul informării şi relaţiilor publice
Art. 34. - (1) Cercetarea în domeniul informării şi
relaţiilor publice urmăreşte înţelegerea atitudinilor şi comportamentelor
publicului-ţintă şi a tendinţelor mass-mediei; cercetările sunt întreprinse în
vederea planificării campaniilor şi a evenimentelor de informare şi relaţii
publice.
(2) Cercetarea în domeniul informării şi relaţiilor
publice, la nivelul Ministerului Apărării Naţionale, se realizează exclusiv la
solicitarea Direcţiei informare şi relaţii publice, cu precădere prin:
a) sondaje de opinie publică realizate de operatori
economici de profil;
b) audit de comunicare.
Art. 35. - Evaluarea în
domeniul informării şi relaţiilor publice urmăreşte măsurarea eficienţei
activităţilor întreprinse şi se realizează atât prin activităţi de natură
administrativă, cât şi prin analize specializate; evaluarea se desfăşoară atât
la încheierea campaniilor şi a evenimentelor de informare şi relaţii publice,
cât şi pe parcursul derulării acestora.
Art. 36. - Evaluarea activităţii de informare şi
relaţii publice prin activităţi de natură administrativă constă în executarea
inspecţiilor în domeniu, conform reglementărilor în vigoare.
Art. 37. - Evaluarea activităţii de informare şi
relaţii publice prin analize specializate, la nivelul Ministerului Apărării
Naţionale, se realizează exclusiv de Direcţia informare şi relaţii publice, cu
precădere prin:
a) analize ale atitudinii
mass-mediei faţă de instituţia militară;
b) analize ale mediatizării diferitelor evenimente de
informare şi relaţii publice;
c) analize ale mesajului propriu.
Art. 38. - La nivelul structurilor de informare şi
relaţii publice de la diferite eşaloane se analizează, semestrial, stadiul
îndeplinirii obiectivelor de comunicare şi al derulării activităţilor din
planurile proprii. Analiza va fi trimisă spre informare, ierarhic, până la
Direcţia informare şi relaţii publice.
SECŢIUNEA a 4-a
Competenţe
privind aprobarea activităţilor de informare şi relaţii publice
Art. 39. - (1) Accesul reprezentanţilor mass-mediei
civile în obiective aparţinând Ministerului Apărării Naţionale se aprobă, în
toate situaţiile, de către comandanţii/şefii acestora; accesul jurnaliştilor
români şi străini în obiectivele puse la dispoziţia forţelor armate ale SUA se
face în conformitate cu prevederile procedurilor standard de operare şi ale
aranjamentelor semnate de către cele două părţi.
(2) Acordarea de interviuri şi/sau declaraţii de presă,
precum şi participarea personalului militar ori civil la emisiuni de radio sau
de televiziune civile se aprobă de către comandantul/şeful unităţii, în urma
consultării structurii/personalului de informare şi relaţii publice, fără a se
solicita alte aprobări de la eşaloanele superioare; personalul de informare şi
relaţii publice se consultă, în ceea ce priveşte oportunitatea, cu structurile
de informare şi relaţii publice de la eşaloanele superioare.
(3) Organizarea conferinţelor de presă se aprobă:
a) la nivelul structurilor
centrale ale Ministerului Apărării Naţionale, de către ministrul apărării
naţionale;
b) la nivelul statelor majore
ale categoriilor de forţe ale armatei, al direcţiilor şi al unităţilor subordonate
Statului Major General, de către şeful Statului Major General;
c) la nivelul unităţilor
subordonate departamentelor şi Secretariatului general, de către şefii acestor
structuri;
d) la nivelul unităţilor din
cadrul unei categorii de forţe, de către şeful statului major al categoriei de
forţe respective;
e) la nivelul unităţilor din comandamentele de armă, de
către comandanţii acestor comandamente.
(4) Comunicatele de presă se aprobă după cum urmează:
a) comunicatele iniţiale de
presă, în cazul producerii de evenimente, în condiţiile stabilite prin
dispoziţia secretarului de stat şi şef al Departamentului pentru relaţia cu
Parlamentul şi informare publică;
b) comunicatele de presă pentru activităţi curente se
aprobă de către comandantul/şeful unităţii militare.
(5) Vizitele jurnaliştilor,
organizate de Ministerul Apărării Naţionale, în zonele de dislocare a
detaşamentelor de militari români care participă la misiuni externe se aprobă
de către ministrul apărării naţionale sau şeful Statului Major General, potrivit
reglementărilor în vigoare.
SECŢIUNEA a 5-a
Condiţiile în care se realizează filmarea şi/sau
fotografierea de către persoane fizice sau juridice în obiectivele aparţinând Ministerului Apărării
Naţionale
Art. 40. - (1) Filmarea şi/sau fotografierea în
obiective aparţinând Ministerului Apărării Naţionale se execută numai cu aprobarea comandanţilor/şefilor acestora,
cu respectarea reglementărilor în vigoare privind protecţia informaţiilor
clasificate, în următoarele situaţii:
a) în interesul Ministerului
Apărării Naţionale, în scopul informării publice şi al promovării imaginii
armatei în mediile interne şi externe;
b) la solicitarea unor instituţii publice şi a unor
persoane fizice sau juridice din afara armatei;
c) la solicitarea partenerilor militari străini în
cadrul activităţilor comune.
(2) Iniţiatorul sau solicitantul fotografierii/filmării
trebuie să precizeze oficial, în motivarea iniţiativei sau solicitării, scopul
fotografierii/filmării, aparatura utilizată, destinaţia produselor rezultate,
consimţirea la obligaţia de a respecta indicaţiile însoţitorilor în scopul
prevenirii accesului neautorizat la informaţii clasificate.
Art. 41. - Filmarea/fotografierea realizată de
mass-media civilă cu ocazia participării la diferite activităţi ale armatei, în
scopul mediatizarii acestora, atât la invitaţia Ministerului Apărării
Naţionale, cât şi la solicitarea jurnaliştilor, se realizează fără a se percepe
plata unor tarife.
Art. 42. - (1) Filmarea şi/sau fotografierea în
interiorul obiectivelor aparţinând Ministerului Apărării Naţionale de către
persoane sau instituţii din afara armatei, altele decât instituţiile de presă,
la solicitarea acestora, se fac contra cost, în condiţiile stabilite prin ordin
al ministrului apărării naţionale.
(2) In scopul filmării şi/sau fotografierii, la cererea
terţilor, între Ministerul Apărării Naţionale şi solicitant se negociază şi se
încheie contracte de prestări de servicii.
Art. 43. - Tarifele pentru filmarea şi/sau
fotografierea de către persoane fizice şi juridice din afara armatei în
obiective aparţinând Ministerului Apărării Naţionale se stabilesc de către
unitatea militară în cauză, prin negociere.
Art. 44. - Fotografierea/filmarea de către militari
străini în interiorul unităţilor militare, pe terenurile de instrucţie şi în
poligoane, în timpul activităţilor de instruire în comun, se aprobă de către
comandantul unităţii sau de către conducătorul exerciţiului, după caz, în
următoarele condiţii:
a) partea interesată îşi anunţă
oficial, cu ocazia pregătirii activităţii comune, intenţia de a
fotografia/filma, precizând persoana care fotografiază/filmează şi destinaţia
produselor rezultate;
b) partea interesată consimte
la obligaţia ca produsele rezultate să fie analizate, sub aspectul protecţiei informaţiilor
clasificate, de structura de securitate, iar cele care nu fac obiectul
informării publice să fie excluse sau reţinute;
c) fotografierea/filmarea se
realizează fără a se percepe plata unor tarife.
Art. 45. - In toate situaţiile, persoanele care
realizează filmarea şi/sau fotografierea în obiective aparţinând Ministerului
Apărării Naţionale sunt însoţite de personalul care desfăşoară activitatea de
informare şi relaţii publice la marea unitate/unitatea respectivă.
SECŢIUNEA a 6-a
Colaborarea armatei la realizarea unor producţii
cinematografice
Art. 46. - Colaborarea armatei la realizarea de filme
artistice, documentare sau videoclipuri cu personal, tehnică militară,
armament, muniţii şi materiale, la solicitarea unor studiouri, case de film sau
societăţi de producţie cinematografică, se aprobă de către ministrul apărării
naţionale, la propunerea Statului Major General.
Art. 47. - (1) Propunerea privind oportunitatea
participării armatei la realizarea unor producţii cinematografice, din punctul
de vedere al impactului acesteia asupra imaginii instituţiei militare, se face
după studierea scenariului la Direcţia informare şi relaţii publice.
(2) Solicitările de efective, tehnică militară,
armament, muniţii şi materiale se înaintează Statului Major General, care
coordonează această activitate.
Art. 48. - După avizarea
scenariului la Direcţia informare şi relaţii publice, Statul Major General
prezintă ministrului apărării naţionale propuneri privind participarea armatei
la realizarea filmului şi, în funcţie de situaţie, numirea unui consilier
militar.
Art. 49. - Intre studiourile, casele de film şi
societăţile de producţie cinematografică, pe de o parte, şi Ministerul Apărării
Naţionale, prin structurile militare ai căror comandanţi/şefi au calitatea de ordonatori
de credite, desemnate să participe la realizarea producţiilor cinematografice,
pe de altă parte, se negociază şi se încheie contracte de prestări de servicii;
în cuprinsul contractelor se includ clauze referitoare la statutul de
colaborator sau coproducător al Ministerului Apărării Naţionale, inclusiv înscrierea pe generic a acestui statut.
Art. 50. - (1) In contract se stipulează dreptul
consilierului militar de a retrage personalul şi tehnica militară în cazul în
care între scenariu, decupajul regizoral şi filmările propriu-zise sunt
nepotriviri care angajează partizan Ministerul Apărării Naţionale sau
deformează imaginea armatei.
(2) Retragerea personalului şi a tehnicii militare de
la filmări se face cu aprobarea ministrului apărării naţionale.
(3) Este interzisă începerea colaborării structurilor militare la realizarea unor filme înaintea încheierii
contractelor.
Art. 51. -Tarifele pentru colaborarea armatei la
realizarea unor producţii cinematografice se stabilesc de structurile militare
ai căror comandanţi/şefi au calitatea de ordonatori de credite, desemnate să
participe la realizarea acestora prin negociere, în conformitate cu prevederile
actelor normative specifice în vigoare.
Art. 52. - La încheierea filmărilor, consilierul
militar raportează ministrului apărării naţionale, în scris, pe cale ierarhică,
prin Statul Major General, felul în care s-a realizat colaborarea, problemele
apărute pe parcurs şi modul de rezolvare a acestora, precum şi alte aspecte de
interes major, prezentând, dacă se impune, propuneri corespunzătoare.
SECŢIUNEA a 7-a
Asigurarea financiar-contabilă şi
tehnico-materială a activităţii de informare şi relaţii publice
Art. 53. -Asigurarea financiar-contabilă şi
tehnico-materială a activităţilor de informare şi relaţii publice, precum şi a
realizării şi distribuirii produselor mass-mediei militare se realizează prin
grija comandanţilor/şefilor eşaloanelor care au în compunere elemente ale
sistemului de informare şi relaţii publice, potrivit normelor legale în vigoare.
Art. 54. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor
funcţionale, structurile de informare şi relaţii publice sunt dotate cel puţin
cu tehnica prezentată în anexa nr. 3, care este destinată în exclusivitate
activităţii de informare şi relaţii publice.
Art. 55. - (1) Materialele consumabile pentru tehnica de
calcul, imprimante şi multiplicatoare, precum şi
rechizitele se asigură descentralizat, prin grija structurilor de logistică de
la fiecare eşalon, în funcţie de necesar şi de fondurile cu această destinaţie
aprobate prin buget.
(2) Necesarul de materiale consumabile şi piese de schimb se stabileşte în conformitate cu prevederile
normelor în vigoare.
Art. 56. - Cu ocazia exerciţiilor multinaţionale şi a
altor activităţi cu participare internaţională se elaborează şi se distribuie
participanţilor materiale informative şi de prezentare, tipărituri şi produse
promoţionale multimedia, pe suporţi magnetici, în limita sumelor prevăzute şi
aprobate prin bugetul activităţii de organizatorul exerciţiului/activităţii.
Art. 57. - (1) Publicaţiile realizate de Trustul de
presă al Ministerului Apărării Naţionale se asigură gratuit, în conformitate cu prevederile metodologiei privind
asigurarea cu presă militară centrală scrisă şi cu alte produse de informare
publică.
(2) Produsele de informare publică realizate de alte
structuri ale armatei se asigură gratuit în raport cu specificul şi
periodicitatea apariţiei - săptămânal, lunar, trimestrial, anual - în limita
normelor aprobate.
Art. 58. -Achiziţionarea publicaţiilor cotidiene şi
periodice de interes naţional şi local utilizate de structurile de informare şi
relaţii publice pentru informarea comandanţilor/şefilor şi realizarea revistei
presei locale se realizează în limita fondurilor cu această destinaţie aprobate
în bugetul fiecărei structuri.
CAPITOLUL III
Domeniile activităţii de informare şi relaţii
publice
Art. 59. - Domeniile activităţii de informare şi
relaţii publice sunt:
a) informarea publică;
b) informarea internă;
c) relaţiile cu comunitatea locală.
SECŢIUNEA 1
Informarea publică
1.1. Informarea mass-mediei
Art. 60. - Informarea mass-mediei cuprinde:
a) interviuri/declaraţii de presă acordate mass-mediei
scrise şi audiovizuale;
b) briefinguri şi conferinţe de presă;
c) comunicate de presă,
buletine de presă şi răspunsuri la solicitările jurnaliştilor;
d) vizite în unităţi ale jurnaliştilor civili şi
participarea acestora la aplicaţii cu trageri de luptă, şedinţe de instrucţie
sau demonstrative, cursuri, activităţi ştiinţifice, culturale, sportive şi aniversări;
e) vizite ale jurnaliştilor în
zonele de dislocare a detaşamentelor de militari români care participă la
misiuni în diferite teatre de operaţii;
f) întâlniri informale cu jurnaliştii.
Art. 61.-In Ministerul Apărării Naţionale, relaţiile
oficiale cu mass-media civilă se desfăşoară numai cu asistenţa personalului de
informare şi relaţii publice.
Art. 62. - (1) Pentru asigurarea caracterului activ al
relaţiilor cu mass-media, la nivelul Ministerului Apărării Naţionale se
constituie echipe de briefing militar alcătuite din specialişti pe diferite domenii din structurile armatei.
(2) Rolul acestor echipe este
de a prezenta şi de a susţine, în presă şi în activităţile publice, perspectiva
instituţiei militare în vederea realizării obiectivelor de comunicare ale
Ministerului Apărării Naţionale, precum şi pentru a răspunde la solicitările
mass-mediei sau ale unor organizaţii guvernamentale şi nonguvernamentale.
(3) Din momentul nominalizării reprezentanţilor
structurilor în cadrul echipelor de briefing militar, aceştia sunt abilitaţi să
intre în contact cu mass-media fără alte aprobări, în limita mandatelor
acordate, la cererea şi cu asistenţa Direcţiei informare şi relaţii publice.
Art. 63. - Pentru fiecare activitate de interes public
desfăşurată în armată la nivel central sau local, se stabileşte politica de
informare publică, care poate fi:
a) foarte activă, când structurile/personalul de
informare şi relaţii publice depun/depune eforturi susţinute pentru a asigura
vizibilitatea activităţii în mass-media şi pentru a transmite informaţii
referitoare la activitate; această politică are la bază interesul public real
sau dorit şi poate fi sprijinită de o gamă largă de produse şi activităţi de
informare şi relaţii publice;
b) activă, când
structurile/personalul de informare şi relaţii publice depun/depune eforturi de
rutină pentru asigurarea vizibilităţii
activităţii; scopul, precum şi gama de produse de informare şi de activităţi de
sprijin sunt, în general, limitate; această politică este adoptată când este de
aşteptat ca activitatea să atragă un anumit interes din partea publicului sau
când se apreciază că rezultatele obţinute sunt modeste în raport cu timpul şi
resursele investite;
c) reactivă, când structurile/personalul de informare
şi relaţii publice nu fac/nu face eforturi pentru a aduce în atenţia publicului
o activitate planificată; această abordare este utilizată când se anticipează
un interes public nesemnificativ pentru o activitate planificată sau când
există restricţii impuse de protejarea informaţiilor clasificate ori a datelor
cu caracter personal; structurile/personalul de informare şi relaţii publice
sunt/este totuşi pregătite/pregătit să răspundă la eventualele solicitări de
informaţii din partea mass-mediei sau a publicului.
Art. 64. - Structurile/personalul de informare şi
relaţii publice ţin/ţine evidenţa solicitărilor reprezentanţilor mass-mediei
civile şi a răspunsurilor comunicate.
Art. 65. - (1) Orice persoană din cadrul Ministerului
Apărării Naţionale poate acorda interviuri sau declaraţii reprezentanţilor
mass-mediei civile în următoarele condiţii:
a) să aibă aprobarea comandantului/şefului unităţii;
b) să exprime numai puncte de vedere în limita
mandatului aprobat şi să se refere doar la probleme din aria sa de competenţă
şi responsabilitate;
c) să consulte
structura/personalul de informare şi relaţii publice înainte de contactul cu
mass-media;
d) să respecte echidistanţa politică a armatei;
e) să nu furnizeze informaţii exceptate de la liberul
acces, conform Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In situaţia în care nu
există timpul necesar pentru obţinerea aprobării comandantului/şefului unităţii
şi pentru consultarea structurii/personalului de informare şi relaţii publice,
persoana care a acordat interviuri sau declaraţii de presă jurnaliştilor civili
are obligaţia să îl informeze ulterior pe comandantul/şeful unităţii despre
acest fapt.
Art. 66. - (1) Acreditarea unui jurnalist, refuzul sau
retragerea acreditării se face în condiţiile Legii nr. 544/2001, cu modificările
şi completările ulterioare.
(2) Acreditarea jurnaliştilor
la activităţile organizate de Ministerul Apărării Naţionale se face, la cerere,
de către personalul de informare şi relaţii publice al eşalonului organizator
sau la centrele de informare a presei, în cel mult două zile de la
înregistrarea cererii, pe baza completării unui formular-tip prezentat în anexa
nr. 4.
Art. 67. -Activitatea de informare şi relaţii publice,
în situaţia producerii de evenimente şi în timpul operaţiilor/exerciţiilor,
este reglementată prin dispoziţie a secretarului de stat şi şef al
Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publică.
1.2. Informarea
publică directă a persoanelor şi informarea interinstituţională
Art. 68. - (1) Informarea publică directă a persoanelor
şi informarea interinstituţională se realizează din oficiu sau la cerere;
modalitatea minimă de realizare a informării publice directe din oficiu în
cadrul Ministerului Apărării Naţionale constă în afişarea, în vederea
consultării, a informaţiilor de interes public, în puncte de
informare-documentare amenajate în spaţii special destinate.
(2) Informarea publică directă a persoanelor nu se
suprapune activităţii de analizare şi rezolvare a petiţiilor - cereri,
sesizări, reclamaţii şi propuneri - şi se referă doar la comunicarea de
informaţii cu caracter public în condiţiile Legii nr. 544/2001, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 69. - In Ministerul Apărării Naţionale se
organizează puncte de informare-documentare, astfel:
a) pentru structurile centrale dislocate în sediul Ministerului Apărării Naţionale, prin grija Direcţiei informare şi
relaţii publice;
b) pentru marile unităţi şi
unităţi care au în subordine structuri/personal de informare şi relaţii
publice, prin grija acestora.
Art. 70. - Informaţiile de interes public comunicate
din oficiu şi cele exceptate de la liberul acces al persoanelor, la nivelul
Ministerului Apărării Naţionale, sunt cele stabilite prin Legea nr. 544/2001,
cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 71. - Structurile deţinătoare de informaţii de
interes public de la diferite eşaloane ale Ministerului Apărării Naţionale au
următoarele responsabilităţi:
a) să primească solicitările de
la structurile de informare publică;
b) să identifice informaţiile solicitate;
c) să analizeze, în funcţie de
dificultatea, complexitatea şi volumul lucrărilor de documentare, dacă
informaţia solicitată este rezolvabilă în termen de 10 zile sau, după caz, în
cel mult 30 de zile de la data primirii cererii;
d) să formuleze şi să trimită răspunsul la
compartimentul de informare şi relaţii publice, împreună cu informaţia de
interes public solicitată, cu avizul structurii de securitate a informaţiilor
clasificate sau cu motivaţia refuzului.
Art. 72. - (1) Pentru analizarea reclamaţiilor
administrative ale persoanelor, la eşaloanele unde există compartimente sau
personal de informare şi relaţii publice numit pe funcţie, se constituie
comisii de analiză privind încălcarea dreptului de acces la informaţia de
interes public.
(2) In situaţia în care reclamaţia administrativă
priveşte informaţii publice care ţin de domeniile de competenţă ale mai multor
structuri, comisia de analiză se numeşte la nivelul eşalonului superior comun
al acestora.
Art. 73. - Comisia de analiză privind încălcarea
dreptului de acces la informaţiile de interes public are următoarele
responsabilităţi:
a) primeşte şi analizează reclamaţiile persoanelor;
b) efectuează cercetarea administrativă;
c) stabileşte dacă reclamaţia
persoanei privind încălcarea dreptului de acces la informaţiile de interes
public este întemeiată;
d) în cazul în care reclamaţia
este întemeiată, propune aplicarea unei sancţiuni disciplinare pentru
personalul responsabil şi comunicarea informaţiilor de interes public
solicitate;
e) redactează şi trimite răspunsul solicitantului în
termen de 15 zile de la înregistrarea reclamaţiei.
1.3. Informarea
publică prin internet
Art. 74. - Site-urile web ale structurilor din cadrul
Ministerului Apărării Naţionale sunt instrumente utile pentru sporirea
vizibilităţii activităţilor instituţiei militare; misiunea principală a
acestora este de a contribui la informarea audienţelor naţionale şi
internaţionale.
Art. 75. - Reţeaua site-urilor web ale structurilor din
Ministerul Apărării Naţionale este compusă din:
a) site-ul www.mapn.ro - site
central, care funcţionează ca master-website şi centru virtual de presă al
Ministerului Apărării Naţionale; este realizat şi administrat de către Direcţia
informare şi relaţii publice;
b) site-urile web de tip A, create la nivelul departamentelor, Statului Major General, al statelor majore ale
categoriilor de forţe ale armatei, al comandamentelor de armă şi al
Universităţii Naţionale de Apărare;
c) site-urile web de tip B, create la nivelul
structurilor militare subordonate departamentelor, al
categoriilor de forţe ale armatei, al comandamentelor de armă, precum şi cele
aparţinând publicaţiilor militare, instituţiilor militare de învăţământ,
cultură, sport sau cu domenii de activitate unicat în Ministerul Apărării Naţionale ori cele realizate cu ocazia unor evenimente speciale.
Art. 76. -Infiinţarea de noi site-uri web se face cu
avizul de specialitate al Direcţiei informare şi relaţii publice, care
analizează oportunitatea înfiinţării şi configuraţia propusă a site-ului.
Art. 77. - (1) Responsabilitatea
postării informaţiilor publice pe site-urile WEB de tip Aşi B revine
structurilor pentru care au fost create şi care le administrează.
(2) Informaţiile care urmează a fi publicate pe
site-urile web sunt avizate de către structura de securitate din punctul de
vedere al protecţiei informaţiilor clasificate şi aprobate de către
comandantul/şeful structurii militare respective.
SECŢIUNEA a 2-a
Informarea internă
Art. 78. - (1) Informarea internă este reprezentată de
ansamblul activităţilor desfăşurate în vederea punerii la dispoziţia
personalului armatei, a familiilor acestuia, a cadrelor militare în rezervă şi
în retragere a unui flux permanent şi nedistorsionat de informaţii generale şi
militare, care le influenţează viaţa personală, viaţa de familie şi cariera.
(2) Scopul informării interne este de a contribui la
creşterea capacităţii de luptă, la consolidarea coeziunii şi spiritului de
corp, precum şi la întărirea moralului personalului.
(3) Activităţile de informare internă diferă în funcţie
de eşalon, specificul, dimensiunile şi dislocarea acestuia.
Art. 79. - Planificarea, organizarea, derularea şi
evaluarea activităţilor de informare internă sunt în responsabilitatea
structurilor/personalului de informare şi relaţii publice.
Art. 80. - Obiectivele
informării interne sunt:
a) cunoaşterea direcţiilor de
acţiune în domeniul apărării, stabilite prin Programul de guvernare;
b) informarea personalului
armatei asupra prevederilor Strategiei de securitate naţională şi ale
Strategiei militare naţionale;
c) înţelegerea misiunilor armatei de către întregul
personal;
d) cunoaşterea şi înţelegerea de către angajaţi a
misiunilor structurilor militare din care fac parte şi a rolului lor în
îndeplinirea acestora;
e) informarea corectă şi
oportună a personalului şi a membrilor de familie, în părţile care îi privesc,
asupra evoluţiilor din mediul militar, politicilor de management al resurselor
umane, retribuţiilor, locuinţelor şi a altor probleme care pot influenţa
moralul, sănătatea, bunăstarea materială şi siguranţa acestora;
f) consolidarea culturii instituţionale;
g) însuşirea tradiţiilor
militare ale poporului român şi ale unităţilor;
h) cunoaşterea misiunilor si a perspectivelor de
evoluţie ale NATO;
i) informarea personalului în legătură cu aspecte
privind Uniunea Europeană;
j) cunoaşterea participării Armatei României la misiuni
internaţionale.
Art. 81. - Principalele mijloace utilizate în
activitatea de informare internă sunt:
a) mass-media militară;
b) filmele de instrucţie sau de prezentare a armatei;
c) scrisorile
comandantului/şefului ori felicitările adresate familiilor personalului militar
sau civil care s-a distins în mod deosebit în îndeplinirea atribuţiilor de
serviciu;
d) publicaţia electronică de
informare internă „M.Ap.N. Online", gestionată de Direcţia informare şi
relaţii publice;
e) Buletinul de informare internă;
f) informări realizate de
personalul de informare şi relaţii publice.
SECŢIUNEA a 3-a
Relaţiile cu comunitatea locală
Art. 82. - (1) Comunitatea locală, în sensul
prezentelor instrucţiuni, include populaţia localităţilor în care sau în
apropierea cărora sunt amplasate unităţile militare, instituţiile
administraţiei publice locale, organizaţiile guvernamentale şi
neguvernamentale, organizaţiile profesionale, instituţiile locale de
învăţământ, asociaţiile culturale şi cluburile sportive, cultele religioase,
precum şi asociaţiile cadrelor militare în rezervă şi în retragere şi ale
veteranilor de război.
(2) Scopul derulării relaţiilor cu comunitatea locală
este de a facilita integrarea socială a personalului armatei în cadrul
comunităţilor.
Art. 83. - Obiectivele relaţiilor cu comunitatea locală
sunt:
a) explicarea misiunilor
armatei şi ale unităţii militare din zonă;
b) menţinerea reputaţiei
unităţii militare de bun vecin şi de organizaţie profesionistă şi respectabilă;
c) informarea comunităţii locale asupra modului în care
poate fi sprijinită de militari, precum şi în legătură cu dorinţa acestora de a
lua parte activ la viaţa socială locală;
d) promovarea profesiei militare în cadrul comunităţii locale.
Art. 84. - In relaţiile cu comunitatea locală,
personalul armatei nu este
angajat în activităţi ce pot aduce prejudicii imaginii armatei sau demnităţii
militarilor. Asemenea activităţi includ:
a) acţiuni de reclamă comercială care ar putea sugera,
chiar şi indirect, că armata sprijină anumite firme sau produse;
b) sprijinirea sau participarea la acţiuni care, prin
organizare sau conţinut, denotă un caracter xenofob, extremist şi de
prozelitism religios;
c) activităţi de partizanat
politic care pot sugera implicarea politică a armatei.
CAPITOLUL IV
Pregătirea în domeniul informării şi relaţiilor
publice
Art. 85. - Pregătirea în domeniul informării şi
relaţiilor publice se face iniţial prin instituţiile militare de învăţământ,
iar după absolvire, pe parcursul carierei, după cum urmează: la nivel
individual, la nivelul specialiştilor/comandanţilor/şefilor şi la nivel
colectiv/subunitate.
Art. 86. - Identificarea nevoilor de pregătire în
domeniul informării şi relaţiilor publice la nivelul Ministerului Apărării
Naţionale, stabilirea obiectivelor pregătirii şi avizarea programelor de
pregătire sunt în responsabilitatea Direcţiei informare şi relaţii publice.
Art. 87. - Direcţia informare şi relaţii publice
organizează periodic module de pregătire individuală cu membrii echipelor de briefing militar şi/sau cu alte
persoane care urmează să intre în contact cu reprezentanţii mass-mediei.
Art. 88. - Pentru pregătirea specialiştilor în
informare şi relaţii publice şi a comandanţilor/şefilor, Direcţia informare şi
relaţii publice organizează şi desfăşoară periodic cursuri de pregătire,
specializare şi perfecţionare, după cum urmează:
a) pentru comandanţii de unităţi şi mari unităţi şi
pentru şefii direcţiilor centrale, un curs în anul numirii în funcţie;
b) pentru personalul numit în
funcţii de informare şi relaţii publice în ţară sau în cadrul detaşamentelor
care urmează să participe la misiuni în afara teritoriului naţional, cursuri de
introducere în domeniu şi cursuri de perfecţionare în anul numirii în funcţie,
respectiv în perioada premergătoare plecării în misiune.
Art. 89. - Structurile de informare şi relaţii publice
de la nivelul categoriilor de forţe ale armatei şi al comandamentelor de armă
organizează, cu sprijinul Direcţiei informare şi relaţii publice, convocări de
specialitate, după cum urmează:
a) pentru comandanţii de
batalion/similar, o convocare zonală, cu durata de două-trei zile, în anul
numirii în funcţie;
b) pentru ofiţerii de informare şi relaţii publice din
subordine, convocări zonale cu durata de două-trei zile, în fiecare an.
Art. 90. - (1) Pregătirea la nivelul subunităţilor se
realizează prin includerea în programul pregătirii acestora a unor module
speciale în domeniul informării şi relaţiilor publice.
(2) Conţinutul modulelor şi planificarea desfăşurării
acestora sunt responsabilitatea structurilor de informare şi relaţii publice de
la categoriile de forţe ale armatei şi sunt avizate de către Direcţia informare
şi relaţii publice; modulele de pregătire sunt susţinute de personalul de
informare şi relaţii publice al eşaloanelor respective sau al eşaloanelor
superioare.
Art. 91. - Personalul de informare şi relaţii publice
poate participa la cursuri de specializare în domeniul informării şi relaţiilor
publice/afacerilor publice în străinătate, la propunerea şefilor nemijlociţi,
cu avizul Direcţiei informare şi relaţii publice.
Art. 92. - Pentru perfecţionarea pregătirii de
specialitate, personalul de informare şi relaţii publice poate fi detaşat la
Direcţia informare şi relaţii publice pentru perioade
de câte 6 luni.
Art. 93. -Trustul de presă al Ministerului Apărării
Naţionale poate desfăşura periodic convocări de pregătire de specialitate cu
jurnaliştii militari.
Art. 94. - Traseele parcurse de documentele elaborate în
conformitate cu prezentele instrucţiuni sunt prevăzute
în anexa nr. 5.
Art. 95. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezentele instrucţiuni.
ANEXA Nr. 1 la instrucţiuni
GLOSAR
Acreditare - pentru
jurnalişti - autorizarea prezenţei unui jurnalist ca reprezentant al unei
instituţii de presă în sediul sau la activităţile unei organizaţii/instituţii,
la care accesul mass-mediei este permis.
Acurateţe - 1. grija
deosebită, atenţia mare, exactitatea în executarea unui lucru;
2. corectitudinea informaţiei în text atât în ceea ce
priveşte conţinutul, cât şi forma; corectitudinea gramaticală, nume,
instituţii, cifre corecte, relaţii corect stabilite între persoane, instituţii,
fenomene, soluţionare corectă a datelor de context, raţionament condus corect, ierarhizare corectă a informaţiei,
neamestec în acelaşi text a informării cu opinia.
Afaceri publice -
domeniul funcţional responsabil de promovarea scopurilor şi obiectivelor
organizaţiei militare, pentru a creşte, la nivelul opiniei publice, gradul de
informare şi nivelul de înţelegere a problematicii asociate domeniului militar.
Include planificarea şi desfăşurarea relaţiilor cu mass-media, a informării
interne şi a relaţiilor cu comunitatea locală.
Audit de comunicare -
evaluarea sistemului activităţilor de comunicare
dintr-o organizaţie; analiza
cuprinde atât dimensiunea structurală, cât şi
produsele de comunicare, prin raportare la obiectivele organizaţiei.
Briefing de presă -
tehnica de comunicare asemănătoare cu o conferinţă de presă în care se supune
atenţiei un singur subiect.
Canal de comunicare -
mediul sau mijlocul prin intermediul căruia un mesaj ajunge de la emiţător la
receptor şi/sau invers; de exemplu: poşta electronică şi televiziunea.
Comunicare/informare -
1. procesul de transfer al informaţiei de la un sistem
- fizic, biologic, psihosocial - la altul;
2. procesul de emitere a unui mesaj şi de transmitere a
acestuia, într-o formă codificată, cu ajutorul unui canal către un destinatar,
în vederea recepţionării.
Comunicare/informare internă - comunicarea destinată personalului din
interiorul unei organizaţii/instituţii
Comunicat de presă -
formă a comunicării instituţionale; invariabil, comunicatul de presă apare din
iniţiativa sursei şi este întotdeauna scris.
Conferinţă de presă -
tehnica de comunicare materializată sub forma unei
întâlniri oficiale în cadrul căreia reprezentanţii unei organizaţii difuzează
informaţii jurnaliştilor şi răspund la întrebările acestora.
Criză mediatică - cazul
particular al crizei de comunicare în care mass-media intervine pentru a umple vidul de informaţie din surse oficiale,
tinzând să devină sursă de informaţie, şi nu canal de transmitere a acesteia.
Cultură instituţională -
setul de valori care definesc o organizaţie şi îi permit să se adreseze
societăţii cu o singură voce, clară, pentru promovarea acestora; constituie
unul dintre elementele ce determină credibilitatea şi încrederea publicului în
respectiva organizaţie.
Declaraţie de presă -
forma verbală a comunicării instituţionale; se realizează din iniţiativa
emiţătorului în cadrul conferinţei de presă sau la solicitarea mass-mediei.
Eveniment - 1.
întâmplarea importantă, faptul de mare însemnătate;
2. schimbarea de situaţie cu impact asupra unui
public-ţintă, ce poate face obiectul unei acţiuni de relaţii publice;
3. ceea ce decid jurnaliştii că
este o ştire;
4. accidentul sau incidentul
soldat cu victime sau pagube materiale care captează interesul mass-mediei.
Gestionare a crizelor-
activitatea complexă ce implică, pe de o parte, anticipare, realizarea unor
scenarii de ţinere sub control şi rezolvare a crizelor, iar pe de altă parte,
răspuns rapid la apariţia crizei, disciplină fermă în respectarea soluţiei
adoptate atât din partea echipei de relaţii publice, cât şi a conducerii
organizaţiei
Date cu caracter personal - orice informaţii referitoare la o persoană fizică identificată
sau identificabilă; o persoană identificabilă este persoana care poate fi
identificată, direct sau indirect, în mod particular prin referire la un număr
de identificare ori la unul sau la mai mulţi factori specifici identităţii sale
fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale ori sociale
Informaţie de interes public - informaţia care priveşte activităţile sau rezultă din activităţile
unei autorităţi publice ori instituţii publice, indiferent de suportul sau de
forma ori de modul de exprimare a informaţiei.
Instituţie publică -
instituţia care utilizează resurse financiare publice şi îşi desfăşoară
activitatea pe teritoriul României, potrivit Constituţiei României,
republicată.
Internet - totalitatea
calculatoarelor şi a reţelelor de calculatoare de pe tot cuprinsul globului,
care comunică între ele prin intermediul protocolului TCP/IR
Interviu de presă -
forma de comunicare care se materializează într-un dialog între un jurnalist şi
un intervievat; de regulă, interviurile sunt înregistrate de jurnalişti prin
mijloace audio sau video şi
sunt utilizate ulterior pentru redactarea/editarea de materiale de presă.
Intranet - reţea de
calculatoare proiectată pentru a asigura comunicarea şi schimbul de informaţii
în cadrul unei organizaţii, In general, fişierele şi programele dintr-o reţea
intranet sunt protejate împotriva accesului utilizatorilor din afara reţelei;
prin utilizarea reţelei intranet se urmăresc asigurarea accesului la baze de
date specifice, distribuirea pe cale electronică a diferitelor documente şi
programe, asigurarea unor servicii angajaţilor.
Mass-media - termenul
generic care desemnează, în acelaşi timp, orice mijloc de comunicare în masă -
presă tipărită sau electronică, agenţie de presă, radio, televiziune, cinema,
afişaj - şi un intermediar care transmite un mesaj către un grup.
Multimedia - programele
suplimentare introduse în calculator pentru a trata sunetul, datele, imaginile
ori toate acestea la un loc.
Opinie publică - ansamblul de cunoştinţe, convingeri şi trăiri afective
manifestate cu intensitate relativ mare de membrii unui grup sau ai unei
comunităţi faţă de un anumit domeniu de importanţă socială majoră; forma de
manifestare, intensitatea şi orientarea opiniei publice depind de gradul de
cristalizare a opiniilor individuale în opinia colectivă, de intensitatea
motivaţiilor asociate, de disponibilitatea canalelor de comunicare sau de
toleranţa socială faţă de posibilităţile de exprimare a opiniei; exprimarea
opiniei publice poate fi verbală - scrisă şi/sau orală -, iconică - afişe şi
manifeste - şi nonverbală - gesturi specifice şi demonstraţii; nu se poate
vorbi de opinie publică în general, ci numai cu referinţă la un domeniu de
conţinut anume, care constituie obiectul său.
Propagandă -
activitatea sistematică de transmitere, promovare sau răspândire a unor
doctrine, teze ori idei de pe poziţiile unei anumite grupări sociale, ideologice
sau politice, în scopul influenţării schimbării, al formării unor concepţii, atitudini, opinii, convingeri ori comportamente
Produse de informare publică - ziarele, revistele, broşurile editate de către Trustul de presă
al Ministerului Apărării Naţionale şi de redacţiile de la nivelul categoriilor
de forţe, al comandamentelor operaţionale, al comandamentelor de armă şi de
divizie, al marilor unităţi şi unităţi, destinate exclusiv şi explicit
informării publicului cu privire la activităţile structurilor militare
Public-ţintă - grupul de
persoane fizice/juridice ce face obiectul acţiunilor
de relaţii publice.
Redacţii mass-media militară - substructurile organizatorice care realizează publicaţii tipărite
sau electronice, emisiuni de radio ori de televiziune, constituite în statul de
organizare al unor mari unităţi/unităţi şi încadrate cu personal specializat -
jurnalişti militari şi personal tehnic.
Relaţii publice -
funcţia distinctă a managementului care ajută la stabilirea unor canale
reciproce de comunicare, înţelegere, acceptare şi cooperare între o organizaţie
şi publicul său.
Solicitare de informaţii de interes public - acţiunea verbală sau scrisă, pe suport hârtie sau electronic,
prin care o persoană, fizică ori juridică, română sau străină, poate cere
informaţii considerate ca fiind de interes general de la o instituţie publică.
Sondaj de opinie - tipul
de cercetare sociologică având ca scop cunoaşterea opiniei publice, a stării şi
a dinamicii ei
Ştire - textul succint
de agenţie, de ziar, de radio, de televiziune care reprezintă o primă avizare
despre un fapt socialmente semnificativ.
ANEXA Nr. 2 la instrucţiuni
PLANUL
activităţilor de informare şi relaţii publice pe
anul....
- model -
SCOP:
OBIECTIVE:
ACTIVITĂŢI:
I. Informarea publicului intern
şi extern despre activităţile specifice unităţii prin mediatizarea
evenimentelor de interes pentru acesta şi prin evenimente de relaţii publice
II. Activitatea de informare
publică directă şi interinstituţională
III. Activităţi de informare internă
IV Evenimente de presă
organizate şi iniţiate cu diferite ocazii
V. Editarea de publicaţii şi
materiale informative şi/sau participarea la realizarea de emisiuni radio/TV
VI. Intocmirea documentelor de
informare şi relaţii publice cu termen
ACTIVITĂŢI
|
MIJLOACE
|
CANALE
|
Mesaje
|
Responsabilităţi
|
Comunicat
de presă
|
Conferinţă
de presă
|
Briefing de presă
|
Declaraţie
de presă
|
Interviu
|
Mass-media
militară
|
Mass-media
civilă
|
Internet
|
Scrisă
|
Radio- TV
|
Scrisă
|
Radio- TV
|
I. Informarea
publicului intern şi extern despre evoluţia şi activităţile specifice
unităţii prin mediatizarea evenimentelor de interes şi prin evenimente de relaţii
publice:
A. Evenimente cu dată fixă/periodice/planificate:
|
1. Sărbători oficiale/zilele armelor şi
specialităţilor militare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Depunerea jurământului militar/„Ziua porţilor deschise"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Aniversări - înfiinţarea unor
instituţii militare, apariţia unor publicaţii militare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Expoziţii, reuniuni, simpozioane,
spectacole, alte evenimente speciale
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Participarea militarilor unităţii la
exerciţii militare multinaţionale
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Participarea militarilor unităţii la misiuni
internaţionale sub egida ONU, UE, NATO sau de tip coaliţie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Evenimente de relaţii publice
organizate
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Evenimente a căror dată nu poate fi anticipată:
|
1. Vizite în teritoriu ale factorilor de
conducere şi decizie, întâlniri cu militarii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Intervenţia armatei în cazuri de dezastre şi calamităţi naturale
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Schimbări în funcţie ale persoanelor
din conducerea unităţii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II. Activităţi
de informare publică directă şi interinstituţională
|
1. Informarea publică din oficiu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Informarea publică la cerere
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Elaborarea documentelor de evidenţă a
activităţii de informare publică directă
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ACTIVITĂŢI
|
MIJLOACE
|
CANALE
|
Mesaje
|
Responsabilităţi
|
Comunicat
de presă
|
Conferinţă
de presă
|
Briefing
de presă
|
Declaraţie
de presă
|
Interviu
|
Mass-media
militară
|
Mass-media
civilă
|
Internet
|
Scrisă
|
Radio-TV
|
Scrisă
|
Radio-TV
|
III. Activităţi de informare internă
|
1. Ore de informare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Adunări fără ordine de zi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Intâlniri cu veterani de război
şi/sau cadre militare în rezervă şi în retragere
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IV. Evenimente
de presă organizate şi iniţiate cu diferite ocazii
|
1. Vizite ale jurnaliştilor în unitate
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Călătorii de presă
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Cupe ale presei
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Intâlniri informale cu jurnaliştii
acreditaţi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V. Editarea
de publicaţii şi materiale informative şi/sau participarea la realizarea de emisiuni
radio/TV
|
1. Editarea de ziare, reviste, pliante,
postere ale eşalonului respectiv
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Realizarea de filme de prezentare a
unităţii, CD-uri/casete video
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Participarea la realizarea de emisiuni
radio/TV
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VI. Intocmirea
documentelor de informare şi relaţii publice cu termen
|
1. Planul activităţilor de informare şi relaţii publice
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Analiza stadiului îndeplinirii
obiectivelor de comunicare
şi a planurilor proprii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Intocmit
Şeful structurii de informare şi relaţii
publice/Personalul de informare şi relaţii publice,
...............................................................................................................................................
ANEXA Nr. 3 la instrucţiuni
DOTAREA MINIMALĂ
a structurilor de informare şi relaţii publice la
diferite eşaloane din Ministerul Apărării Naţionale
Nr. crt.
|
Denumirea materialelor
|
Unitate de măsură
|
Personal de informare şi relaţii publice
|
Secţie/Birou/ Compartiment de
informare şi relaţii publice
|
Pentru ofiţerii de informare şi
relaţii publice care execută misiuni externe
|
Observaţii
|
1.
|
Radiocasetofon cu compact-disc
|
buc.
|
-
|
|
1
|
|
2.
|
Televizor
|
buc.
|
|
|
-
|
|
3.
|
Videorecorder
|
buc.
|
|
|
-
|
|
4.
|
Reportofon
|
buc.
|
|
|
1
|
|
5.
|
Calculator cu acces la internet
|
buc.
|
|
|
1*
|
* portabil
|
6.
|
Imprimantă
|
buc.
|
|
|
-
|
|
7.
|
Aparat de fotografiat digital
|
buc.
|
|
|
1
|
|
8.
|
Cameră video
|
buc.
|
|
|
1
|
|
9.
|
Telefon/fax
|
buc.
|
|
|
1
|
|
Nr. crt.
|
Denumirea materialelor
|
Unitate de măsură
|
Personal de informare şi relaţii publice
|
Secţie/Birou/ Compartiment de informare şi relaţii
publice
|
Pentru ofiţerii de informare şi
relaţii publice care execută
misiuni externe
|
Observaţii
|
10.
|
Telefon mobil
|
buc.
|
-
|
1
|
-
|
|
11.
|
Copiator
|
buc.
|
-
|
1
|
-
|
|
12.
|
Casete video
|
buc/an
|
5
|
5
|
10
|
|
13.
|
Casete audio
|
buc/an
|
10
|
10
|
10
|
|
14.
|
Compact discuri
|
buc/an
|
50
|
50
|
50
|
|
15.
|
Medii de stocare tip card
|
buc.
|
-
|
1
|
1
|
|
ANEXA Nr. 4 la instrucţiuni
FORMULAR
de solicitare a acreditării pentru jurnalişti
- model -
NUMELE ŞI PRENUMELE:
Data şi locul naşterii
|
|
Cetăţenia
|
|
Instituţia media reprezentată:
|
|
redacţia
|
|
adresa
|
|
funcţia
|
|
data încadrării
|
|
nr. legitimaţiei de presă
|
|
telefon redacţie
|
|
fax redacţie
|
|
e-mail
|
|
Telefon mobil
|
|
E-mail personal
|
|
Date CI/BI - CNP, serie, număr
|
|
Date paşaport - serie, număr, perioada de valabilitate
|
|
Experienţa în domeniul militar
|
|
Data solicitării acreditării
|
|
Acordul instituţiei de presă - semnătura, cu numele în clar,
ştampila
|
|
ANEXA Nr. 5 la instrucţiuni
TABEL
cu documentele periodice care se elaborează în
conformitate cu prezentele instrucţiuni şi traseele pe care acestea le parcurg
Nr. crt.
|
Denumirea
lucrării
|
Baza
legală (Instrucţiuni)
|
Frecvenţa
şi/ sau data-limită a înaintării
|
Detalii
privind circuitul informaţional
|
Persoane
care îndeplinesc prin cumul
activităţi de informare şi relaţii publice
|
Personal
de informare şi relaţii publice numit pe funcţie
|
Secţiile/Birourile/
Compartimentele de informare şi relaţii publice
|
Redacţii
ale mass- mediei militare
|
Direcţia
informare şi relaţii publice
|
Secretarul
de stat cu atribuţii în domeniu
|
Ministrul
apărării naţionale
|
1.
|
Strategia de comunicare a Ministerului Apărării Naţionale
|
art. 25
|
anual/ 1 decembrie
pentru anul următor
|
I
|
I
|
I
|
I
|
E
|
A
|
H
|
2.
|
Analiza atitudinii mass-mediei faţă de
instituţia militară
|
art. 37
|
lunar, semestrial,
anual
|
-
|
-
|
-
|
I
|
E
|
I
|
I
|
3.
|
Planul activităţilor de informare şi
relaţii publice la nivelul eşaloanelor
|
art. 25
|
anual/ 31 decembrie pentru anul următor
|
E
|
E
|
E
|
I
|
I
|
-
|
-
|
4.
|
Planul publicistic al Trustului de presă
al Ministerului Apărării Naţionale
|
art. 21
|
anual/ 31 decembrie
|
-
|
-
|
-
|
E
|
A
|
H
|
-
|
5.
|
Planul publicistic al redacţiilor
mass-mediei militare, care nu fac parte din Trustul de presă al Ministerului
Apărării Naţionale
|
art. 21
|
anual/ 31 decembrie
|
-
|
-
|
A
|
E
|
I
|
-
|
-
|
6.
|
Stadiul îndeplinirii obiectivelor de
comunicare şi a planurilor
proprii
|
art. 38
|
semestrial 15 iulie, 15 ianuarie
|
E
|
E
|
E
|
E
|
E
|
-
|
-
|
NOTĂ:
E - Elaborare; A - Avizare; H - Hotărâre; I - Informare.