ORDIN Nr. 119
din 26 februarie 2009
pentru modificarea si
completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind
autorizarea executarii lucrarilor de constructii, aprobate prin Ordinul
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 1.430/2005
ACT EMIS DE: MINISTERUL
DEZVOLTARII REGIONALE SI LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 193 din 27 martie 2009
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 214/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 50/1991
privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, cu modificările
ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 228/2008 pentru
modificarea şi completarea unor acte normative,
în temeiul prevederilor art. 4 pct. II lit. a) şi ale art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării Regionale
şi Locuinţei, cu modificările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei emite următorul ordin:
Art. I. - Normele metodologice de aplicare a Legii nr.
50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
construcţii, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor
şi turismului nr. 1.430/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 825 şi 825 bis din 13
septembrie 2005, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după
cum urmează:
1. La articolul 3,
litera a) se abrogă.
2. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(1) Transparenţa procedurii de autorizare a executării lucrărilor de construcţii - atât la
nivelul certificatului de urbanism, cât şi al autorizaţiei de
construire/desfiinţare - se realizează prin asigurarea caracterului public al
acesteia, respectiv prin asigurarea dreptului publicului de a fi informat.
(2) In situaţia în care autoritatea pentru protecţia
mediului competentă a stabilit necesitatea evaluării efectelor unei investiţii
asupra mediului, publicul are dreptul de a se informa şi de a participa efectiv
şi din timp la procedura de autorizare, de a se documenta şi de a transmite
comentarii şi opinii autorităţilor administraţiei publice competente, înaintea
luării unei decizii finale asupra cererii pentru emiterea autorizaţiei de
construire aferente investiţiei.
(3) In situaţia prevăzută la alin. (2), informarea şi
consultarea publicului se realizează în conformitate cu prevederile legislaţiei
privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra
mediului."
3. La articolul 8,
alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(1) Pentru creşterea operativităţii în procesul
autorizării executării lucrărilor de construcţii, precum şi în vederea
respectării termenului legal de emitere a autorizaţiei, autorităţile
administraţiei publice competente iau măsurile organizatorice necesare pentru
simplificarea procedurii de emitere a autorizaţiilor de construire, scop în
care constituie în cadrul aparatului propriu structuri de specialitate având în
componenţă personal cu pregătire în domeniile arhitecturii, urbanismului şi
construcţiilor pentru gestionarea procesului de emitere a certificatelor de
urbanism şi a autorizaţiilor de construire/desfiinţare, prin:
a) verificarea operativă privind respectarea structurii
şi a conţinutului documentaţiilor depuse şi restituirea, după caz, a
documentaţiilor necorespunzătoare (în termen de maximum 5 zile de la înregistrarea cererii);
b) analiza documentelor depuse în vederea emiterii
certificatelor de urbanism, precum şi stabilirea cerinţelor şi a condiţiilor
urbanistice necesare pentru elaborarea documentaţiei tehnice - D.T pentru
autorizarea executării lucrărilor de construcţii;
c) analiza documentaţiei pentru autorizarea executării
lucrărilor de construcţii depuse, în vederea constatării îndeplinirii prin
documentaţia tehnică - D.T. a tuturor cerinţelor şi condiţiilor urbanistice
impuse prin certificatul de urbanism, precum şi a condiţiilor cuprinse în
avizele obţinute de solicitant;
d) redactarea şi prezentarea spre semnare a
certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire/desfiinţare.
........................................................................................................................................................................ ........................................................
(3) Instituţia
Arhitectului-şefreprezintă autoritatea tehnică în
domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului din cadrul administraţiei
publice locale şi duce la îndeplinire atribuţiile conferite de Lege ca şef al
structurilor de specialitate organizate în cadrul acestora. Arhitectul-şef nu
poate fi subordonat unui alt funcţionar public din cadrul aparatului propriu al
consiliului judeţean, respectiv al primăriei, după caz."
4. La articolul 8,
alineatele (5) şi (6) se abrogă.
5. La articolul 9, alineatul (1) litera b) şi
alineatul (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,b) organizarea activităţii de autorizare în vederea
satisfacerii cerinţei de simplificare a accesului cetăţeanului la actul de
autoritate al autorităţii administraţiei publice prin organizarea procedurii de
emitere a autorizaţiilor de construire/desfiinţare.
(2) Prin excepţie de la prevederile art. 8 alin. (1),
structurile de specialitate constituite în cadrul aparatului propriu al consiliilor
judeţene acordă asistenţă tehnică de specialitate primarilor unităţilor
administrativ-teritoriale care, în condiţiile prevederilor art. 45 alin. (2)
din Lege, nu au constituite structuri de specialitate, scop în care analizează
documentele/ documentaţiile depuse pentru obţinerea certificatelor de urbanism,
respectiva autorizaţiilor de construire/desfiinţare, din competenţa de emitere
a acestora, pentru:
a) eliberarea avizului structurii de specialitate în
vederea emiterii de către primari a autorizaţiilor de construire/desfiinţare
pentru toate categoriile de construcţii, altele decât locuinţele individuale şi anexele gospodăreşti, la
cererea acestora, în condiţiile prevederilor art. 45 alin. (3) şi (4) din Lege;
b) emiterea autorizaţiilor de construire/desfiinţare de
către preşedinţii consiliilor judeţene, pe termen limitat şi la solicitarea
consiliilor locale interesate, în condiţiile prevederilor
art. 45 alin. (31) din Lege."
6. La articolul 10
alineatul (2), literele b), d) şi e) se abrogă.
7. La articolul 10 alineatul (2), literele c) şi g)
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,c) verificarea modului în care au fost preluate în
cadrul documentaţiei tehnice - D.T. condiţiile din
avizele şi acordurile obţinute în prealabil de solicitant, inclusiv cele
cuprinse în actul administrativ emis de autoritatea competentă pentru protecţia
mediului;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
g) emiterea de către structurile de specialitate din
cadrul consiliilor judeţene a avizelor solicitate de primarii unităţilor
administrativ-teritoriale în situaţia inexistenţei structurilor de specialitate
la nivelul primăriilor respective, în condiţiile prevăzute la art. 9 alin. (2)
lit. a);".
8. La articolul 11,
după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul
cuprins:
„(5) In înţelesul prevederilor
art. 2 alin. (1) din Lege, procedura de autorizare începe odată cu depunerea
cererii de emitere a certificatului de urbanism, cu menţiunea în clar privind
scopul solicitării actului, respectiv autorizarea executării lucrărilor de
construcţii, prin care solicitantul îşi anunţă intenţia de a obţine, ca act
final, autorizaţia de construire."
9. La articolul 12,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Autorizaţiile de construire/desfiinţare se emit în
condiţiile prevăzute la alin. (1) pentru monumentele istorice, construcţiile
din zonele de protecţie a monumentelor, precum şi pentru construcţiile din
zonele construite protejate, în conformitate cu prevederile art. 10 lit. a) şi
b) din Lege."
10. La articolul 14,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Potrivit prevederilor art. 11 alin. (3) din Lege,
este obligatorie emiterea autorizaţiei de construire pentru lucrările prevăzute
la alin. (1), dacă acestea se execută la construcţii monumente istorice, la
construcţii din zonele de protecţie a monumentelor şi din zonele construite
protejate sau la construcţiile care au valoare arhitecturală ori istorică
deosebită, stabilită ca atare prin documentaţiile de urbanism aprobate, cărora
le sunt aplicabile prevederile art. 3 lit. b) şi ale art. 10 lit. a) şi b) din
Lege."
11. La articolul 14,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) In aplicarea prevederilor art. 11 alin. (1) lit. h) din Lege, lucrările de reabilitare energetică a anvelopei -
partea opacă şi/sau partea vitrată - şi a acoperişului clădirii sunt exceptate
de la autorizare numai în situaţiile în care prin aceste lucrări nu se modifică
aspectul arhitectural al clădirii şi dacă aceste lucrări nu se execută la
construcţiile prevăzute la alin. (2)."
12. La articolul 15,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Pentru emiterea certificatului de urbanism,
solicitantul - orice persoană fizică sau juridică interesată - trebuie să
depună la emitent o documentaţie cuprinzând:
a) cererea-tip (formularul-model F.1 «Cerere pentru
emiterea certificatului de urbanism»), în conformitate cu precizările privind
completarea acesteia, cuprinzând:
1. elementele de identificare a solicitantului;
2. elementele de identificare a imobilului pentru care
se solicită emiterea certificatului de urbanism, respectiv localitate, număr
cadastral şi număr de carte funciară, în cazul în care legea nu dispune altfel;
3. elementele care definesc
scopul solicitării;
b) planuri topografice sau cadastrale cu indicarea
imobilului şi a vecinătăţilor - teren şi/sau construcţii -, la scările 1:500,
1:2.000 sau 1:10.000, după caz, vizate de oficiul de cadastru şi publicitate
imobiliară teritorial, sau extras din planul cadastral al localităţii eliberat
la cerere de autoritatea administraţiei publice locale, numai dacă lucrările de
cadastru imobiliar edilitar au fost realizate în baza Legii cadastrului şi
publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, în două exemplare;
c) documentul de plată a taxei de eliberare a
certificatului de urbanism, în copie."
13. La articolul 15,
alineatul (2) se abrogă.
14. La articolul 16, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(1) Documentaţia pentru autorizarea executării
lucrărilor de construcţii, pe lângă cererea pentru emiterea autorizaţiei de
construire - inclusiv anexa (se utilizează formularul-model F.9 «Cerere pentru
emiterea autorizaţiei de construire/desfiinţare», obţinut de la emitent) -, va
conţine în mod obligatoriu următoarele documente:
a) certificatul de urbanism, în copie;
b) dovada titlului asupra imobilului, teren şi/sau
construcţii, în copie legalizată, sau, după caz, extrasul de plan cadastral
actualizat la zi şi extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi,
în cazul în care legea nu dispune altfel;
c) documentaţia tehnică - D.T., în două exemplare,
dintre care un exemplar se arhivează la emitent şi un exemplar vizat spre
neschimbare se returnează beneficiarului;
d) avizele, acordurile şi actul administrativ al
autorităţii pentru protecţia mediului competente, solicitate prin certificatul
de urbanism, în copie;
e) studiile, raportul de expertiză tehnică pentru
lucrări de intervenţie la construcţii existente şi/sau raportul de audit
energetic pentru lucrări de intervenţie în vederea creşterii performanţei
energetice la clădiri, solicitate prin certificatul de urbanism, în condiţiile
legii, un exemplar;
f) dovada privind achitarea taxelor legale, în
copie."
15. La articolul 16
alineatul (3), partea introductivă şi litera a) se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
„(3) La depunerea documentaţiei pentru autorizarea
executării lucrărilor de construcţii se vor avea în vedere următoarele:
a) în conformitate cu prevederile
art. 7 alin. (1) din Lege, odată cu autorizaţia de construire/desfiinţare se
solicită, de regulă, şi autorizarea organizării executării lucrărilor. In
această situaţie, solicitantul are obligaţia de a prezenta, pe lângă
documentaţia tehnică - D.T. pentru autorizarea executării lucrărilor de bază
(D.T.A.C), documentaţia tehnică - D.T. pentru organizarea executării lucrărilor
(D.T.O.E.) - piese scrise şi desenate -, întocmită în baza prevederilor anexei
nr. 1 la Lege, împreună cu avizele specifice aferente (aviz circulaţie, aviz pentru
ocuparea temporară a domeniului public, aviz sanitar, aviz/contract cu societatea de salubritate şi altele
asemenea, după caz), în două exemplare;".
16. La articolul 16
alineatul (3), litera b) se abrogă.
17. După articolul 16
se introduce un nou articol, articolul 161, cu următorul cuprins:
„ARTICOLUL 161
Documentaţia tehnică -
D.T.
(1) Documentaţia tehnică - D.T. este, potrivit
definiţiei din anexa nr. 2 la Lege, documentaţia tehnico-economică distinctă,
prin care se stabilesc principalele coordonate privind încadrarea în indicii
urbanistici aprobaţi, amplasarea construcţiilor şi relaţiile acestora cu
vecinătăţile, schemele şi fluxurile funcţionale, compoziţia spaţială, structura
de rezistenţă, expresia de arhitectură, dotarea şi echiparea construcţiilor -
inclusiv soluţiile de asigurare, branşare şi racordare a acestora la
infrastructura edilitară, după caz -, care stă la baza emiterii autorizaţiei de
construire/desfiinţare.
(2) Potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) din Lege, autorizaţia de construire/desfiinţare se emite pentru
executarea lucrărilor de bază şi a celor aferente organizării executării
lucrărilor.
(3) In funcţie de scopul solicitării, documentaţia
tehnică - D.T. poate fi:
a) documentaţie tehnică - D.T. (D.TA.C.+D.TO.E.) pentru
autorizarea lucrărilor de construire, inclusiv pentru lucrările aferente
organizării executării lucrărilor;
b) documentaţie tehnică - D.T. (D.TA.D.+D.TO.E.) pentru
autorizarea lucrărilor de desfiinţare a lucrărilor/construcţiilor, inclusiv
pentru autorizarea lucrărilor aferente organizării executării lucrărilor.
Documentaţia tehnică - D.T. pentru autorizarea
executării lucrărilor de construcţii va cuprinde şi soluţiile privind
branşamentele şi racordurile la utilităţile urbane necesare, care se
autorizează împreună cu lucrările de bază.
(4) Documentaţia tehnică - D.T, alcătuită din piese
scrise şi desenate şi completată cu elementele de identificare şi datele
tehnice conform anexei la formularul-tip F.9, va respecta următoarele condiţii:
a) se elaborează în baza conţinutului-cadru prevăzut
în anexa nr. 1 la Lege;
b) se elaborează de colective tehnice de specialitate
şi se semnează în condiţiile prevăzute la art. 9 din Lege;
c) se verifică, în condiţiile legii, de verificatori
de proiecte atestaţi.
(5) Potrivit prevederilor art. 61 alin. (1) din Lege, măsurile specifice pentru protecţia mediului
stabilite prin actul administrativ al autorităţii competente pentru protecţia
mediului, precum şi cerinţele din avizele şi acordurile emise vor fi avute în
vedere la elaborarea documentaţiei tehnice - D.T. şi nu pot fi modificate prin
procedura de autorizare ori prin autorizaţia de construire."
18. La articolul 18
alineatul (3), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) pentru autorizaţiile de
construire/desfiinţare, în termen de maximum 15 zile."
19. La articolul 18
după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul
cuprins:
„(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în
cazurile prevăzute la art. 45 alin. (31) din Lege, structurile de specialitate din cadrul consiliilor
judeţene elaborează autorizaţiile de construire/desfiinţare în vederea emiterii de către preşedinţii
consiliilor judeţene, situaţie în care emiterea unui aviz nu este
necesară."
20. Articolele 19 şi
20 se abrogă.
21. La articolul 21, titlul articolului şi
alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 21
Avize şi acorduri ale autorităţilor
centrale/serviciilor deconcentrate
(1) Avizele/Acordurile autorităţilor centrale ori ale serviciilor deconcentrate ale acestora,
după caz, potrivit cerinţelor înscrise în certificatul de urbanism, se obţin de
către solicitant.
(2) In cazul autorizării executării lucrărilor pe
amplasamente situate în zone în care, prin documentaţiile de amenajare a
teritoriului şi de urbanism aprobate, s-a instituit un anumit regim de
restricţie cu privire la realizarea construcţiilor, obţinerea avizelor şi
acordurilor din partea autorităţilor centrale competente prevăzute la art. 10
din Lege care au instituit restricţiile sau, după caz, a serviciilor
deconcentrate ale acestora este obligatorie. Documentaţiile pentru obţinerea
avizelor din partea autorităţilor centrale competente sau a serviciilor deconcentrate
ale acestora, după caz, care se întocmesc corespunzător reglementărilor în
vigoare specifice fiecărui domeniu, se depun la sediul autorităţilor avizatoare
competente (inclusiv al serviciilor publice deconcentrate ale acestora, după
caz). După avizare, documentaţiile prezentate pot fi restituite sau se
păstrează în arhiva avizatorului."
22. La articolul 21,
alineatul (3) literele b) şi c) şi alineatul (6) se abrogă.
23. Articolul 22 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(1) In vederea simplificării procedurii de autorizare
se admite prezentarea unor
documentaţii tehnice - D.T. pentru autorizarea executării lucrărilor de
construcţii (D.T.A.C, D.T.A.D.), cu conţinut simplificat în raport cu
conţinutul-cadru prevăzut în anexa nr. 1 la Lege. Conţinutul simplificat al
documentaţiei tehnice - D.T. pentru autorizarea executării lucrărilor de
construcţii (D.T.A.C, D.T.A.D.) se aplică pentru următoarele tipuri de lucrări
şi/sau construcţii, situate în afara zonelor cu regim special de protecţie sau
de restricţii de construire, inclusiv a zonelor de protecţie a monumentelor
istorice:
a) locuinţe individuale în mediul rural, cu regim de
înălţime P, P+1E, realizate din fondurile persoanelor fizice;
b) anexe gospodăreşti ale locuinţelor care alcătuiesc
împreună cu aceasta o unitate funcţională distinctă: împrejmuiri şi bucătării
de vară; grajduri pentru animale mari; hambare, fanare, pătule; magazii,
şoproane, garaje; spaţii pentru activităţi meşteşugăreşti, de prelucrare
secundară a produselor agricole şi silvice; fântâni individuale, WC-uri uscate
sau cu tanc vidanjabil, fose vidanjabile; rezervoare de combustibil lichid şi
gazos;
c) racorduri şi branşamente la reţelele de utilităţi;
d) anexe ale exploataţiilor agricole: saivane,
padocuri, adăposturi pentru animale, platforme de furaje, pătule, împrejmuiri
de păşuni, spaţii de cazare temporară pe timpul campaniilor agricole;
e) construcţii provizorii cu utilizare temporară:
târguri, oboare, iarmaroace, circuri ambulante, construcţii temporare
ocazionate de diverse evenimente (culturale, aniversare,
publicitare, sportive, comemorative, politice,
religioase şi altele asemenea), tabere de corturi şi rulote.
Conţinutul simplificat al documentaţiei tehnice - D.T.
pentru autorizarea executării lucrărilor - lista pieselor scrise şi desenate,
strict necesare pentru emiterea autorizaţiei de construire/desfiinţare - pe
tipuri de construcţii, este prezentat în anexa nr. 4 la prezentele norme
metodologice.
(2) Tipurilor de lucrări şi/sau construcţii prevăzute
la alin. (1) le sunt aplicabile prevederile art. 77
alin. (72) din prezentele norme."
24. Articolele 23 şi
24 se abrogă.
25. Articolul 25 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„ARTICOLUL 25
Competenţe de elaborare
a documentaţiilor tehnice - D.T.
(1) Documentaţiile tehnice - D.T, precum şi proiectele
tehnice - P.Th., care dezvoltă documentaţiile tehnice - D.T. cu respectarea
condiţiilor impuse prin autorizaţia de construire, precum şi prin avizele,
acordurile şi actul administrativ al autorităţii competente pentru protecţia
mediului, se elaborează exclusiv de proiectanţi cu pregătire în domeniul
arhitecturii, construcţiilor şi instalaţiilor (arhitecţi, ingineri,
conductori-arhitecţi, subingineri, tehnicieni), constituiţi în acest scop în
colective tehnice de specialitate, şi se semnează, în condiţiile legii, numai
de cadre tehnice cu pregătire superioară în domeniul arhitecturii şi
construcţiilor, potrivit prevederilor art. 9 din Lege.
(2) Potrivit prevederilor art. 9 din Lege, coroborate
cu dispoziţiile art. 24 alin. (1) lit. c) din aceeaşi Lege, este interzisă
semnarea proiectelor tehnice - P.Th. pentru execuţia lucrărilor, precum şi a
documentaţiilor tehnice - D.T. de către persoane care nu au absolvit - cu
diplomă recunoscută de statul român - instituţii de învăţământ superior de
specialitate în domeniul arhitecturii şi construcţiilor/instalaţiilor ori care
nu au drept de semnătură în condiţiile legii, sub sancţiunea legii penale.
(3) Potrivit prevederilor legale în vigoare privind
calitatea în construcţii, documentaţiile tehnice - D.T, precum şi proiectele
tehnice - P.Th., care dezvoltă documentaţiile tehnice - D.T. în condiţiile
legii, se verifică pentru cerinţele de calitate de către specialişti
verificatori de proiecte atestaţi, solicitantul având obligaţia de a face
dovada efectuării verificării.
(4) In conformitate cu prevederile Legii nr. 184/2001
privind organizarea şi exercitarea profesiei de arhitect, republicată,
arhitecţii şi conductorii-arhitecţi cu drept de semnătură sunt obligaţi să
aplice parafa cu numărul de ordine înscris în Tabloul Naţional al Arhitecţilor,
inclusiv pe documentaţiile tehnice - D.T.
(5) In conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la
Lege, în mod obligatoriu, fiecare planşă a documentaţiei tehnice - D.T. va avea
un cartuş care va conţine informaţiile minimale necesare pentru identificarea
investitorului, proiectantului şi documentaţiei tehnice - D.T, conform
modelului cuprins în anexa nr. 5 la prezentele norme metodologice."
26. La articolul 31,
alineatul (2) litera c) şi alineatele (4) şi (7) se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
,,c) nominalizarea avizelor, acordurilor şi actului
administrativ al autorităţii competente pentru protecţia mediului, care trebuie
să însoţească documentaţia tehnică - D.T;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
(4) In vederea încadrării investiţiei în regulile
urbanistice aprobate, la certificatul de urbanism se anexează un extras din planşa de reglementări a P.U.G., eliberat
la cerere de autoritatea administraţiei publice locale interesate, pe care
emitentul are obligaţia de a marca limitele edificabilului, retragerile
obligatorii şi alte elemente extrase din documentaţiile de urbanism.
........................................................................................................................................................................ ........................................................
(7) Emitentul certificatului de urbanism are obligaţia
de a înscrie în rubrica rezervată scopul utilizării actului categoria de
lucrări declarată de solicitant şi înscrisă în formularul F.1 «Cerere pentru
emiterea certificatului de urbanism», în concordanţă cu precizările la
acesta."
27. La articolul 31, alineatul (5) se abrogă.
28. La articolul 34, alineatele (2) şi (3) se
abrogă.
29. La articolul 35, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Valabilitatea certificatului de urbanism încetează
dacă:
a) titularul renunţă la intenţia de a mai construi,
situaţie în care are obligaţia de a notifica acest fapt autorităţii
administraţiei publice emitente;
b) titularul nu solicită prelungirea valabilităţii
certificatului de urbanism în termenul legal de 15 zile înaintea expirării
acesteia."
30. La articolul 38,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Autorizaţia de
construire/desfiinţare este actul final de
autoritate al administraţiei publice competente potrivit legii, în baza căruia
se pot executa lucrări de construcţii şi pe baza căruia se asigură aplicarea
măsurilor legale referitoare la amplasarea, conceperea, realizarea, exploatarea
şi postutilizarea construcţiilor cu privire la construirea, respectiv
desfiinţarea construcţiilor, inclusiv a instalaţiilor aferente, precum şi a
amenajărilor, după caz."
31. La articolul 39,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Potrivit prevederilor art. 1 alin. (1) din Lege,
solicitantul autorizaţiei de construire/desfiinţare poate fi orice persoană
fizică sau juridică titular al unui drept real asupra imobilului - teren şi/sau
construcţii -, identificat prin număr cadastral, în cazul în care legea nu
dispune altfel, care atestă dreptul acestuia de a executa lucrări de
construcţii."
32. La articolul 40, alineatul (2) se abrogă.
33. La articolul 41 alineatul (1), literele d), e),
g), i) şi j) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,d) există dovada titlului solicitantului asupra
imobilului, teren şi/sau construcţii, precum şi, după caz, a extrasului de plan
cadastral şi a extrasului de carte funciară de informare, actualizate la zi,
dacă legea nu dispune altfel;
e) documentaţia tehnică - D.T. este completă şi
conformă cu prevederile anexei nr. 1 la Lege, precum şi ale prezentelor norme
metodologice;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
g) există avizele şi acordurile favorabile şi, după
caz, studiile cerute prin certificatul de urbanism;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
i) se face dovada achitării taxelor legale necesare
emiterii autorizaţiei de construire/desfiinţare;
j) este aplicată pe piesele scrise şi desenate parafa
emisă de Ordinul Arhitecţilor din România, care confirmă dreptul
arhitectului/conductorului arhitect, după caz, de a proiecta şi semna
documentaţiile, în condiţiile dispoziţiilor art. 9 alin. (1) lit. a) din Lege,
şi arhitectul/conductorul arhitect face dovada luării în evidenţă, la filiala
din care face parte, a proiectului de arhitectură din cadrul documentaţiei tehnice - D.T depuse pentru
autorizare."
34. La articolul 41, alineatul
(1) literat) şi alineatul (3) se abrogă.
35. Articolul 42 se abrogă.
36. La articolul 43, alineatul (1) litera e) şi
alineatul (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,e) introducerea condiţiilor din avizele şi acordurile
favorabile obţinute, precum şi, după caz, din studiile
cerute prin certificatul de urbanism.
(3) In situaţia în care documentaţia prezentată este
conformă exigenţelor cuprinse la alin. (1), structura de specialitate a
emitentului promovează documentaţia în vederea emiterii autorizaţiei de
construire/desfiinţare."
37. La articolul 43,
alineatul (2) se abrogă.
38. Articolele 44 şi 45 se abrogă.
39. La articolul 46, alineatul (2) litera d) şi
alineatul (6) se abrogă.
40. La articolul 50, alineatul (4) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(4) In cazul schimbării
investitorului pe parcursul executării şi înaintea finalizării lucrărilor,
potrivit prevederilor art. 7 alin. (14) din Lege, valabilitatea autorizaţiei de
construire/desfiinţare se menţine, cu condiţia respectării în continuare a
prevederilor acesteia, precum şi a înscrierii în cartea funciară a
modificărilor intervenite cu privire la drepturile reale imobiliare. In această
situaţie, autorizaţia împreună cu celelalte acte - avize, acorduri,
documentaţii etc. -, care au stat la baza eliberării acesteia, aparţin de drept
noului investitor (proprietar) prin efectul înscrierii în cartea
funciară."
41. La articolul 52,
după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul
cuprins:
„(6) Potrivit prevederilor art. 7 alin. (15), (15"") şi (153) din Lege, orice modificare adusă
documentaţiei tehnice - D.T. pentru autorizarea executării lucrărilor de
construcţii înainte de începerea sau pe parcursul executării lucrărilor este
supusă reluării procedurii de autorizare dacă modificările nu se încadrează în
limitele avizelor, acordurilor şi actului administrativ al autorităţii pentru
protecţia mediului competente. Verificarea încadrării modificărilor în limitele
avizelor şi acordurilor se face de către structurile de specialitate ale
autorităţilor administraţiei publice competente, precum şi de verificatorii de
proiecte atestaţi în condiţiile legii, cu participarea reprezentanţilor
instituţiilor avizatoare, iar verificarea încadrării modificărilor în limitele
actului administrativ al autorităţii competente pentru protecţia mediului se
realizează de către aceasta potrivit prevederilor legislaţiei privind evaluarea
impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului."
42. La articolul 53,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) In temeiul prevederilor art. 7 alin. (21) din
Lege, autorizaţiile de construire/desfiinţare împreună cu anexele acestora,
respectiv actele de respingere a cererii pentru autorizarea executării
lucrărilor de construcţii, au caracter public. In acest scop, se pun la
dispoziţia publicului, pe pagina de web a autorităţii administraţiei publice
competente, emitentă, sau prin afişare la sediul acesteia listele la zi ale
actelor de autoritate emise,
în vederea solicitării şi obţinerii, după caz, a informaţiilor prevăzute la
art. 7 alin. (23) din Lege."
43. La articolul 53,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) In temeiul prevederilor art. 7 alin. (22) din Lege,
caracterul public al autorizaţiilor de
construire/desfiinţare prevăzut la alin. (1) şi (3) se asigură fără a se aduce
atingere restricţiilor impuse de legislaţia în vigoare privind secretul
comercial şi industrial, proprietatea intelectuală, protejarea interesului
public şi privat, garantarea şi protejarea drepturilor fundamentale ale
persoanelor fizice cu privire la dreptul la viaţă intimă, familială şi
privată."
44. După articolul
55 se introduce un nou articol, articolul 551, cu următorul cuprins:
„ARTICOLUL 551
Autorizarea executării
lucrărilor aferente infrastructurii de transport rutier de interes naţional
Autorizarea executării lucrărilor de construcţii
aferente infrastructurii de transport rutier de interes naţional, prin excepţie
de la prevederile art. 4 din Lege, se face de către Ministerul Transporturilor
şi Infrastructurii, potrivit prevederilor art. II pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 228/2008 pentru
modificarea şi completarea unor acte normative."
45. La articolul 62,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) In situaţia în care, înainte de începerea sau pe
parcursul executării lucrărilor de construcţii, devine necesară modificarea
soluţiilor tehnice din proiectul autorizat, beneficiarul/ investitorul/administratorul/managerul
de proiect are obligaţia de a nu începe ori de a opri lucrările, după caz, şi
de a solicita emiterea unei noi autorizaţii de construire corespunzător
modificărilor aduse proiectului, materializate prin documentaţii - piese scrise
şi desenate -, cu condiţia ca documentaţia tehnică - D.T. astfel modificată să
se încadreze în prevederile documentaţiilor de urbanism aprobate, urmând să se
aplice în mod corespunzător prevederile art. 52 alin. (6). In aceste condiţii,
taxa de autorizare se va regulariza după recepţia la terminarea lucrărilor de
construcţii, potrivit legii."
46. La articolul 64,
alineatele (3) şi (4) se abrogă.
47. La articolul 66, alineatul (3) se abrogă.
48. La articolul 69 alineatul (4), partea introductivă
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Potrivit dispoziţiilor art. 26 alin. (6) şi art.
35 alin. (3) din Lege, în corelare cu prevederile art. 28 şi 29 din Ordonanţa
Guvernului nr. 2/2001, cu modificările şi completările ulterioare, în domeniul
disciplinei autorizării execuţiei lucrărilor de construcţii şi al execuţiei
acestora în baza autorizaţiilor emise, la aplicarea sancţiunii
contravenţionale:".
49. La articolul 73,
alineatele (2) şi (3) se abrogă.
50. La articolul 77, alineatele (2) şi (3) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Analizarea şi avizarea documentaţiilor necesare
emiterii certificatului de urbanism şi a autorizaţiilor de
construire/desfiinţare de către compartimentele (structurile) de specialitate
ale consiliului judeţean pentru primăriile comunelor, oraşelor şi
municipiilor care nu dispun de structuri (compartimente) de specialitate se fac pe bază de convenţie
încheiată între primari şi preşedintele consiliului judeţean.
(3) Prin excepţie de la prevederile art. 4 alin. (1)
lit. b), e) şi f) din Lege, după caz, până la numirea unei persoane cu
responsabilitate în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului din cadrul
aparatului propriu al primarilor comunelor şi oraşelor care încă nu au
constituite structurile de specialitate potrivit prevederilor alin. (1), pe
termen limitat, la solicitarea consiliilor locale interesate, certificatele de
urbanism, respectiv autorizaţiile de construire/desfiinţare, se vor putea emite
de către preşedinţii consiliilor judeţene, pe bază de protocol încheiat în
acest scop cu consiliul local interesat."
51. La articolul 77, după alineatul (7) se introduc
două noi alineate, alineatele (71) şi (72), cu următorul cuprins:
„(71)
Instituţiile/operatorii economici abilitate/abilitaţi prin lege să emită
avize/acorduri în vederea autorizării executării lucrărilor de construcţii au
următoarele obligaţii:
a) să stabilească lista documentelor şi condiţiilor
specifice, precum şi conţinutul-cadru al documentaţiilor specifice, necesare pentru
emiterea avizelor/acordurilor solicitate prin certificatul de urbanism. Lista
documentelor şi condiţiilor specifice, precum şi conţinutul-cadru al
documentaţiilor specifice necesare sunt informaţii de interes public şi se pun
la dispoziţia publicului şi a autorităţilor administraţiei publice competente,
prin grija instituţiilor avizatoare, pe pagina proprie de web şi/sau prin
afişare la sediul acestora;
b) să emită avizele/acordurile în termen de maximum 15
zile calendaristice de la data înregistrării cererii şi documentaţiei specifice
complete, sub sancţiunea aplicării prevederilor legale privind aprobarea
tacită, fără alte proceduri prealabile. Cererea înregistrată şi documentaţia
specifică anexată acesteia reprezintă acordul tacit al instituţiei/operatorului
economic abilitate/abilitat asupra prevederilor conţinute în documentaţia care
a stat la baza cererii pentru emiterea avizului şi/sau acordului.
(72) După emiterea
autorizaţiei de construire, documentaţia tehnică - D.T. vizată spre neschimbare
se dezvoltă prin proiectul tehnic - P.Th. şi constituie parte integrantă a
acestuia, respectiv a «Detaliilor de execuţie», fiind interzisă modificarea
prevederilor acesteia, sub sancţiunea nulităţii autorizaţiei de construire.
Investitorul împreună cu executantul au obligaţia de a executa lucrările
autorizate numai în baza proiectului tehnic - P.Th., a cărui existenţă pe
şantier este obligatorie pe toată durata executării lucrărilor."
52. La articolul 77, alineatul (8) se abrogă.
53. La capitolul VII „Formulare necesare
autorizării", următoarele formulare se modifică şi se înlocuiesc după cum
urmează:
a) Formularul F.1 „Cerere pentru emiterea
certificatului de urbanism" se modifică şi se înlocuieşte cu formularul
F.1 „Cerere pentru emiterea certificatului de urbanism", prevăzut în
anexă;
b) Formularul F.6.1-4
„Certificat de urbanism" se modifică şi se înlocuieşte cu formularul F.6
„Certificat de urbanism", prevăzut în anexă;
c) Formularul F.9 „Cerere pentru emiterea autorizaţiei
de construire/desfiinţare" se modifică şi se înlocuieşte cu formularul F.9
„Cerere pentru emiterea autorizaţiei de construire/ desfiinţare", prevăzut
în anexă;
d) Formularul F.13.1-4 „Autorizaţie de
construire/desfiinţare" se modifică şi se înlocuieşte cu formularul F.13
„Autorizaţie de construire/desfiinţare", prevăzut în anexă.
54. La capitolul VII „Formulare necesare
autorizării", formularele F.8.1 - F.8.5 şi F.12 se abrogă.
55. Anexa nr. 1 „Lista actelor normative",
anexa nr. 2 „Structura avizelor şi/sau acordurilor
legale necesare în autorizarea executării lucrărilor de construcţii" şi
anexa nr. 3 „Lista A - Activităţi cu impact semnificativ asupra mediului, care
se supun evaluării impactului asupra mediului (EIM) şi Lista B - Activităţi
şi/sau instalaţii cu potenţial semnificativ asupra mediului, pentru care
autorităţile competente pentru protecţia mediului stabilesc, cu consultarea
Colectivului de analiză tehnică, dacă este necesară evaluarea impactului asupra
mediului" se abrogă.
56. In tot cuprinsul normelor metodologice, următoarele
sintagme şi abrevieri se înlocuiesc după cum urmează:
a) termenul „proiect" din sintagmele „Proiect
pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii", „Proiect de
organizare a execuţiei lucrărilor" şi „Proiect pentru autorizarea
executării lucrărilor de desfiinţare" se înlocuieşte cu sintagma
„Documentaţie tehnică - D.T.";
b) abrevierile „P.A.C.", „P.O.E." şi
„PAD." se înlocuiesc cu abrevierile „D.T.A.C", „D.T.O.E." şi
„D.T.A.D.";
c) sintagma „oficiul judeţean de cadastru, geodezie şi
cartografie" se înlocuieşte cu sintagma „oficiul de cadastru şi
publicitate imobiliară teritorial".
Art. II. -Incepând cu data
intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 214/2008 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării
lucrărilor de construcţii, pentru certificatele de urbanism emise anterior
acestei date şi în interiorul termenului de valabilitate a acestora,
autorităţile administraţiei publice competente vor proceda după cum urmează:
a) vor emite autorizaţii de construire/desfiinţare fără
acord unic, numai în baza fişelor tehnice prezentate odată cu documentaţiile
PA.C./PA.D., după caz;
b) vor admite la autorizare documentaţii - „proiecte
pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii P.A.C./PA.D./PO.E.",
elaborate în conformitate cu conţinutul-cadru aflat în vigoare la data
elaborării acestora.
Art. III. -Anexa face parte integrantă din prezentul
ordin. Art. IV - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga
ANEXA
FORMULARE
F.1
(pag.1)
Către
.......................................................................................
[conducătorul autorităţii administraţiei publice
emitente*)]
CERERE
pentru emiterea certificatului de urbanism
Subsemnatul1)...........................................................................,
CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|, cu domiciliul2)/sediul în
judeţul.................................................., municipiul/oraşul/comuna.............................., satul..........................,
sectorul......, cod poştal.....................,
str................................................nr.........., bl.........., sc......, et......., ap........, telefon/fax..........................,
e-mail...................................................., în calitate
de/reprezentant
al.........................................................................,
CUI..........................., în conformitate cu
prevederile Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, solicit
emiterea certificatului de urbanism în scopul**):
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
pentru imobilul - teren şi/sau
construcţii -, situat în judeţul..............................,
municipiul/oraşul/ comuna.........................................,
satul..................................., sectorul........, cod
poştal....................,
str.....................................................................
nr..........., bl........, sc........, et.........., ap..........., sau
identificat prin3).................................................................................................................................................
Suprafaţa terenului pentru care solicit certificatul de
urbanism este de...........m2.
Anexez3):........................................................................................................................................................................ ..........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Data.........................................
Semnătura5)
................................................
L.S.
*) Se completează, după caz:
- preşedintele consiliului judeţean;
- primarul general al municipiului Bucureşti;
- primarul sectorului.....al municipiului Bucureşti;
- primarul municipiului;
- primarul oraşului;
- primarul comunei.
**) Se completează potrivit pct. 4 din „Precizări
privind completarea formularului".
F.1
(pag. 2)
PRECIZĂRI
privind completarea formularului
„Cerere
pentru emiterea certificatului de urbanism"
1) Numele şi prenumele solicitantului:
- persoană fizică; sau
- reprezentant al firmei (persoană juridică), cu
precizarea denumirii acesteia şi a calităţii solicitantului în cadrul firmei.
2) Pentru persoană fizică:
- se completează cu date privind domiciliul acesteia.
Pentru persoană juridică:
- se completează cu date privind sediul social al
firmei.
3) Alte elemente de identificare:
In situaţia în care amplasamentul imobilului nu este
evidenţiat în planurile cadastrale sau topografice ale localităţii/teritoriului
administrativ (la scările 1:500, 1:2000 sau 1:10.000, după caz), aflate în
gestiunea oficiului de cadastru şi publicitate imobiliară teritorial, pentru
identificarea imobilului solicitantul va putea prezenta, după caz, informaţii
privind:
- localitatea, numărul cadastral şi numărul de carte
funciară, în cazul în care legea nu dispune altfel; sau
- elemente de reper, general cunoscute; sau
- numărul de ordine şi suprafaţa de teren înscrise în
Registrul agricol; sau
- plan de situaţie extras din cadrul unor studii şi/sau
planuri urbanistice elaborate anterior în zonă.
4) Scopul emiterii certificatului de urbanism:
Se completează - obligatoriu - de către solicitant
corespunzător categoriilor prevăzute la poziţiile 4.1.-4.5., inclusiv
explicitările necesare definirii scopului:
4.1. Elaborarea documentaţiei
pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii privind:
4.1.1. Lucrări de construire - se va înscrie denumirea
investiţiei şi se va specifica în care categorie se încadrează, conform
enumerării de mai jos:
a) lucrări de construire, reconstruire, consolidare,
modificare, extindere, reabilitare, schimbare de destinaţie sau de reparare a
construcţiilor de orice fel, precum şi a instalaţiilor aferente acestora;
b) lucrări de construire, reconstruire, extindere,
reparare, consolidare, protejare, restaurare, conservare, precum şi orice alte
lucrări, indiferent de valoarea lor, care urmează să fie efectuate la
construcţii reprezentând monumente istorice, inclusiv la cele din zonele lor de
protecţie, stabilite conform legii;
c) lucrări de construire, reconstruire, modificare,
extindere, reparare, modernizare şi reabilitare privind căi de comunicaţie,
reţele şi dotări tehnico-edilitare, noi capacităţi de producere, de transport,
de distribuţie a energiei electrice şi/sau termice, precum şi de reabilitare şi
de retehnologizare a celor existente;
d) împrejmuiri şi mobilier urban, amenajări de spaţii
verzi, parcuri, pieţe şi alte lucrări de amenajare a spaţiilor publice;
e) lucrări de foraje şi excavări necesare în vederea
efectuării studiilor geotehnice, prospecţiunilor geologice, exploatărilor de
cariere, balastiere, sonde de gaze şi petrol, precum şi alte exploatări;
f) lucrări, amenajări şi construcţii cu caracter
provizoriu, necesare în vederea organizării executării lucrărilor de bază, dacă
nu au fost autorizate odată cu acestea;
g) organizarea de tabere de corturi, căsuţe sau rulote;
h) lucrări de construcţii cu caracter provizoriu,
chioşcuri, tonete, cabine, spaţii de expunere situate pe căile şi spaţiile
publice, corpuri şi panouri de afişaj, firme şi reclame, precum şi anexele
gospodăreşti ale exploataţiilor agricole situate în extravilan;
i) cimitire - noi şi extinderi.
4.1.2. Lucrări de desfiinţare - se va înscrie denumirea
construcţiei/amenajării şi se va specifica în care categorie se încadrează,
conform enumerării de la pct. 4.1.1.
4.2. Operaţiuni notariale privind circulaţia
imobiliară:
- vânzări, cumpărări, concesionări, cesionări,
dezmembrări, parcelări, comasări, partaje, succesiuni etc.
4.3. Adjudecarea prin licitaţie a proiectării
lucrărilor publice
4.4. Cereri în justiţie
4.5. Alte scopuri
5) La rubrica „Semnătura" se va înscrie şi în
clar numele solicitantului: persoană fizică sau reprezentant al persoanei
juridice.
F.6
(pag. 1)
ROMÂNIA
Judeţul.......................................
.................................................
[autoritatea administraţiei publice emitente*)]
Nr..................din......................
CERTIFICAT DE URBANISM
Nr...................din..................................
In scopul:.......................................................
Ca urmare a Cererii adresate de1).....................................................................................................,
cu domiciliul/sediul2) în judeţul
....................................,
municipiul/oraşul/comuna..............................., satul.................................,
sectorul..........., cod poştal.........................,
str..................................nr........,
bl.........., sc........, et......., ap........, telefon/fax......................,
e-mail...................................., înregistrată la nr................din.............20......., pentru imobilul - teren şi/sau construcţii -, situat în judeţul
.............................................,
municipiul/oraşul/comuna................................,
satul.............................., sectorul......., cod poştal............., str............................................nr.........,
bl........., sc............, et.........., ap............, sau identificat prin3)
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
în temeiul reglementărilor Documentaţiei de
urbanism
nr....................../......................, faza
PUG/PUZ/PUD, aprobată prin Hotărârea Consiliului Judeţean/Local
..............................
nr......................../......................................,
în conformitate cu prevederile
Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
SE CERTIFICĂ:
1. REGIMUL JURIDIC:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
2. REGIMUL ECONOMIC:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
1) Numele şi
prenumele solicitantului.
2) Adresa
solicitantului.
3) Date de
identificare a imobilului.
F. 6
(pag. 2)
3. REGIMUL TEHNIC:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Prezentul certificat de urbanism poate fi utilizat/nu
poate fi utilizat în scopul declarat4) pentru/întrucât:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
4) Scopul emiterii certificatului de urbanism conform
precizării solicitantului, formulată în cerere.
Certificatul de urbanism nu ţine loc de autorizaţie de construire/desfiinţare
şi nu conferă dreptul de a executa
lucrări de construcţii.
|
4. OBLIGAŢII ALE TITULARULUI CERTIFICATULUI DE
URBANISM:
In scopul elaborării documentaţiei pentru
autorizarea executării lucrărilor de construcţii - de construire/de desfiinţare
- solicitantul se va adresa autorităţii competente pentru protecţia mediului:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(autoritatea competentă pentru protecţia mediului,
adresa)
(Denumirea şi adresa acesteia se personalizează prin
grija autorităţii administraţiei publice emitente.)
In aplicarea Directivei Consiliului 85/337/CEE (Directiva EIA) privind evaluarea efectelor anumitor proiecte
publice şi private asupra mediului, modificată prin Directiva Consiliului
97/11/CE şi prin Directiva Consiliului şi Parlamentului European 2003/35/CE
privind participarea publicului la elaborarea anumitor planuri şi programe în
legătură cu mediul şi modificarea, cu privire la participarea publicului şi
accesul la justiţie, a Directivei 85/337/CEE şi a Directivei 96/61/CE, prin
certificatul de urbanism se comunică solicitantului obligaţia de a contacta
autoritatea teritorială de mediu pentru ca aceasta să analizeze şi să decidă,
după caz, încadrarea/neîncadrarea proiectului investiţiei publice/private în
lista proiectelor supuse evaluării impactului asupra mediului.
In aplicarea prevederilor Directivei
Consiliului 85/337/CEE, procedura de emitere a acordului de mediu se desfăşoară
după emiterea certificatului de urbanism, anterior depunerii documentaţiei
pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii la autoritatea
administraţiei publice competente.
In vederea satisfacerii cerinţelor cu privire la
procedura de emitere a acordului de mediu, autoritatea competentă pentru
protecţia mediului stabileşte mecanismul asigurării consultării publice,
centralizării opţiunilor publicului şi al formulării unui punct de vedere oficial
cu privire la realizarea investiţiei în acord cu rezultatele consultării
publice.
In aceste condiţii:
După primirea prezentului
certificat de urbanism, titularul are obligaţia de a se prezenta la
autoritatea competentă
pentru protecţia mediului în vederea evaluării iniţiale a investiţiei şi
stabilirii necesităţii evaluării
efectelor acesteia asupra mediului. In urma evaluării iniţiale a investiţiei
se va emite actul administrativ
al autorităţii competente pentru protecţia mediului.
|
In situaţia în care autoritatea
competentă pentru protecţia mediului stabileşte necesitatea evaluării
efectelor investiţiei asupra mediului, solicitantul are obligaţia de a
notifica acest fapt autorităţii administraţiei publice competente cu privire
la menţinerea cererii pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii.
|
In situaţia în care, după
emiterea certificatului de urbanism ori pe parcursul derulării procedurii de evaluare a efectelor investiţiei asupra
mediului, solicitantul renunţă la intenţia de realizare a investiţiei, acesta are obligaţia de a notifica
acest fapt autorităţii administraţiei publice competente.
|
F.6
(pag. 3)
5. CEREREA DE EMITERE
A AUTORIZAŢIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINŢARE va fi însoţită de următoarele documente:
a) certificatul de urbanism;
b) dovada titlului asupra imobilului, teren şi/sau
construcţii, sau, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi şi
extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi, în cazul în care
legea nu dispune altfel (copie legalizată);
c) documentaţia tehnică - D.T., după caz:
|_| D.T.A.C. |_|
D.T.O.E. |_| D.T.A.D.
d) avizele şi acordurile stabilite prin certificatul de
urbanism:
d.1) avize şi acorduri privind utilităţile urbane şi
infrastructura:
Alte avize/acorduri:
|_| alimentare cu apa |_| gaze
naturale
|_| canalizare |_|
telefonizare |_|
................................................
|_| alimentare cu energie
electrică |_|
salubritate |_| ................................................
|_|| alimentare cu
energie termică |_| transport
urban |_|
................................................
d.2) avize şi acorduri privind:
|_| securitatea la incendiu |_| protecţia civilă |_| sănătatea
populaţiei
d.3) avize/acorduri specifice ale administraţiei publice centrale şi/sau ale serviciilor descentralizate ale
acestora:
|_| ................................................
|_| ................................................ |_|
................................................
d.4) studii de specialitate:
|_| ................................................
|_| ................................................ |_| ................................................
e) actul administrativ al autorităţii competente pentru
protecţia mediului;
f) dovada privind achitarea taxelor legale. Documentele
de plată ale următoarelor taxe (copie):
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Prezentul certificat de urbanism are valabilitatea
de...................luni de la data emiterii.
Conducătorul autorităţii administraţiei publice
emitente"*),
...........................................................
(funcţia, numele, prenumele şi semnătura)
L.S.
Secretar general/Secretar,
...........................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Arhitect-şef***),
...........................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Achitat taxa
de:....................lei, conform Chitanţei
nr.....................din......................
Prezentul certificat de urbanism a fost transmis solicitantului
direct/prin poştă la data de................
F.6
(pag. 4)
In conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
se prelungeşte valabilitatea
Certificatului de urbanism
de la data de..............până la data
de.................
După această dată, o nouă prelungire a valabilităţii nu
este posibilă, solicitantul urmând să obţină, în condiţiile legii, un alt
certificat de urbanism.
Conducătorul autorităţii administraţiei publice
emitente"*)
...........................................................
(funcţia, numele, prenumele şi semnătura)
L.S.
Secretar general/Secretar,
...........................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Arhitect-şef"*),
...........................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Data prelungirii
valabilităţii:..................
Achitat taxa de..................lei, conform Chitanţei
nr...................din..................
Transmis solicitantului la data
de..................direct/prin poştă.
*) Se completează, după caz:
- consiliul judeţean;
- Primăria Municipiului Bucureşti;
- Primăria Sectorului........al Municipiului Bucureşti:
- Primăria Municipiului....................;
- Primăria Oraşului.............;
- Primăria Comunei................;
**) Se completează în
conformitate cu declaraţia scopului înscris în cererea pentru emiterea
certificatului de urbanism.
***) Se completează, după caz:
- preşedintele consiliului judeţean;
- primarul general al municipiului Bucureşti;
- primarul sectorului .... al municipiului Bucureşti:
- primar.
****) Se va semna, după caz, de către arhitectul-şef
sau „pentru arhitectul-şef de către persoana cu responsabilitate în domeniul
amenajării teritoriului şi urbanismului.
F.9
(pag. 1)
Către
............................................................................
[conducătorul autorităţii administraţiei publice
emitente*)]
CERERE
pentru emiterea autorizaţiei de
construire/desfiinţare
Subsemnatu l)...........................................................................t
CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|, cu domiciliul2)/sediul..................în judeţul.............................,
municipiul/oraşul/comuna.............................., satul..........................,
sectorul......, cod poştal....................., str................................................nr.........., bl..........,
sc......, et......., ap........, telefon/fax..........................,
e-mail...................................................., în calitate
de/reprezentant
al.........................................................................,
CUI....................................,
în conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991
privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, solicit emiterea autorizaţiei de
construire/desfiinţare
pentru imobilul - teren şi/sau construcţii -, situat în
judeţul ......................................................, municipiul/oraşul/comuna..........................................,
satul ..........................................................,
sectorul ......., cod poştal..............................,
str....................................nr......., bl......., sc.....,
et......., ap........
Cartea funciară3)........................................................................................................................................................................ ..............................
Fişa bunului
imobil........................................................................................ sau nr.
cadastral..................................................................................,
în vederea executării lucrărilor de4)........................................................................................................................................................................ ....
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
în valoare de5):........................................................................................................................................................................ ...................................
Documentaţia tehnică - D.T. pentru autorizarea
executării lucrărilor de construire (D.T.A.C. + D.T.O.E.), respectiv desfiinţarea construcţiilor (D.T.A.D.) nr.6)..........................din.................................
a fost elaborată de
.............................................., cu sediul în judeţul
........................................, municipiul/oraşul/comuna.......................................................,
sectorul/satul .........................................., cod poştal..................,
str.........................................nr.......,
bl.............., sc......, et......, ap.........., respectiv
de................................................- arhitect/conductor arhitect
cu drept de semnătură, înscris în Tabloul Naţional al Arhitecţilor cu nr.................................................., în conformitate cu
prevederile Legii nr. 184/2001 privind organizarea şi
exercitarea profesiei de arhitect, republicată, aflat în evidenţa Filialei
teritoriale................................a Ordinului Arhitecţilor din
România. Proiectul de arhitectură din cadrul Documentaţiei tehnice - D.T. (D.T.A.C. + D.T.O.E.) a fost
luat în evidenţa Filialei teritoriale ...............a Ordinului Arhitecţilor
din România cu nr.............din..............
*) Se completează, după caz: - preşedintele consiliului
judeţean;
- primarul general al municipiului Bucureşti;
- primarul sectorului......al municipiului Bucureşti:
- primarul municipiului...............;
- primarul oraşului....................
- primarul comunei...................
F.9
(pag. 2)
Verificarea Documentaţiei tehnice - D.T., în
conformitate cu prevederile Legii nr. 10/1995, a fost efectuată de7):
1. Cerinţa A
|
4. Cerinţa D
|
2. Cerinţa B
|
5. Cerinţa E
|
3. Cerinţa C
|
6. Cerinţa F
|
7. Cerinţa Af
|
|
Durata estimată a executării lucrărilor solicitată este
de.................luni/zile, în baza prevederilor
Documentaţiei tehnice - D.T. pentru autorizarea
executării lucrărilor de construire (D.T.A.C. + D.T.O.E.), respectiv
desfiinţarea construcţiilor (D.T.A.D.), anexată prezentei, conform graficului
de execuţie, semnat şi parafat de proiectant, anexat prezentei.
Anexez la prezenta cerere:
a) Certificatul de urbanism
nr................../................, emis de (copie);
b) dovada titlului asupra imobilului - teren şi/sau
construcţii -/extrasul de plan cadastral actualizat la zi şi extrasul de carte
funciară de informare actualizat la zi (copie legalizată);
...................................................................................................................................................................
c) Documentaţia tehnică - D.T.A.C./D.T.O.E./D.T.A.D.,
după caz, compusă din:
..................................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................(2
exemplare).
La elaborarea Documentaţiei tehnice - D.T. au fost
respectate toate procedurile de notificare a autorităţii publice pentru
protecţia mediului prevăzute de Lege, care fac obiectul evaluării investiţiei
privind efectele asupra mediului;
d) avize/acorduri, studii de specialitate stabilite
prin certificatul de urbanism (copie):
d.1) avize şi acorduri privind utilităţile urbane şi
infrastructura:
......................................................................
...............................................................
......................................................................
...............................................................
......................................................................
...............................................................
d.2) avize şi acorduri privind securitatea la incendiu,
protecţia civilă, sănătatea populaţiei:
......................................................................
...............................................................
......................................................................
...............................................................
d.3) avize/acorduri specifice ale
administraţiei publice centrale şi/sau ale serviciilor descentralizate
ale acestora:
......................................................................
...............................................................
......................................................................
...............................................................
d.4) studii de specialitate (1 exemplar):
......................................................................
...............................................................
......................................................................
...............................................................
d.5) raport de expertiză tehnică pentru lucrări de
intervenţie la construcţii existente (1 exemplar); d.6) raport de audit
energetic pentru lucrări de intervenţie în vederea creşterii performanţei energetice
la clădiri existente (1 exemplar);
e) actul administrativ al autorităţii competente pentru
protecţia mediului: (copie);
......................................................................
...............................................................
f) dovada privind achitarea taxelor legale - documentele de plată a taxelor legale în vederea autorizării
(copie);
......................................................................
...............................................................
g) anexa la „Cererea pentru
emiterea autorizaţiei de construire/desfiinţare", completată cu toate
elementele necesare descrierii lucrărilor pentru care se solicită autorizaţia
(2 exemplare).
......................................................................
...............................................................
Declar pe propria răspundere că datele menţionate în
prezenta cerere sunt exacte şi mă angajez să respect, cunoscând prevederile Codului penal privind infracţiunea
de fals în declaraţii, autorizaţia de construire şi documentaţia aferentă, vizată spre neschimbare.
|
Data.............................................
Semnătura
....................................................
L.S.
F.9
(pag. 3)
ANEXĂ
la Cererea pentru emiterea autorizaţiei de
construire/desfiinţare
Capitolul 1 - Tipuri de lucrări
In conformitate cu prevederile art. 3 din Legea nr.
50/19911):
|_| a) lucrări de construire,
reconstruire, consolidare, modificare, extindere, reabilitare, schimbare de
destinaţie sau de reparare a construcţiilor de orice fel, precum şi a
instalaţiilor aferente acestora, cu excepţia celor prevăzute la art. 11 din
Legea nr. 50/1991;
|_| b) lucrări de construire,
reconstruire, extindere, reparare, consolidare, protejare, restaurare,
conservare, precum şi orice alte lucrări, indiferent de valoarea lor, care
urmează să fie efectuate la construcţii reprezentând monumente istorice,
stabilite potrivit legii;
|_| c) lucrări de construire,
reconstruire, modificare, extindere, reparare, modernizare şi reabilitare
privind căile de comunicaţie de orice fel, drumurile forestiere, lucrările de
artă, reţelele şi dotările tehnico-edilitare, lucrările hidrotehnice,
amenajările de albii, lucrările de îmbunătăţiri funciare, lucrările de
instalaţii de infrastructură, lucrările pentru noi capacităţi de producere,
transport, distribuţie a energiei electrice şi/sau termice, precum şi de
reabilitare şi retehnologizare a celor existente;
|_| d) împrejmuiri şi
mobilier urban, amenajări de spaţii verzi, parcuri, pieţe şi alte lucrări de
amenajare a spaţiilor publice;
|_| e) lucrări de foraje şi
excavări necesare pentru efectuarea studiilor geotehnice şi a prospecţiunilor
geologice, proiectarea şi deschiderea exploatărilor de cariere şi balastiere, a
sondelor de gaze şi petrol, precum şi a altor exploatări de suprafaţă sau
subterane;
|_| f) lucrări, amenajări şi
construcţii cu caracter provizoriu, necesare în vederea organizării executării
lucrărilor, în condiţiile prevăzute la art. 7 alin. (11) din Legea nr. 50/1991;
|_| g) organizarea de tabere
de corturi, căsuţe sau rulote;
|_| h) lucrări de construcţii
cu caracter provizoriu, chioşcuri, tonete, cabine, spaţii de expunere situate
pe căile şi spaţiile publice, corpuri şi panouri de afişaj, firme şi reclame,
precum şi anexele gospodăreşti ale exploataţiilor agricole situate în
extravilan;
|_| i) cimitire - noi şi
extinderi.
|_| j) lucrări de desfiinţare
a construcţiilor prevăzute la lit. a)-h).
Capitolul 2 - Categorii de construcţii1):
|_| construcţii de locuinţe
|_| construcţii pentru instituţii
publice şi servicii:
|_| pentru sănătate
|_| pentru asistenţă socială
|_| pentru învăţământ
|_| pentru cultură
|_| pentru turism
|_| pentru culte
|_| pentru administraţie şi
finanţe
|_| pentru comerţ
|_| pentru servicii
|_| pentru sport
|_| pentru recreere
|_| construcţii agricole şi
zootehnice
|_| construcţii industriale
|_| construcţii pentru
depozitare
|_| construcţii pentru
transporturi
|_| construcţii pentru
telecomunicaţii
|_| construcţii energetice
|_| construcţii hidrotehnice
|_| construcţii pentru
îmbunătăţiri funciare
|_| construcţii
tehnico-edilitare
|_| construcţii pentru
pompieri
|_| construcţii cu caracter
special
|_| construcţii cu funcţiuni
comasate
|_| reţele edilitare:
|_| apă
|_| canalizare
|_| energie electrică
|_| termice
|_| gaze
|_| telecomunicaţii
|_| amenajări exterioare:
|_| amenajarea şi consolidarea
terenului
|_| străzi, alei, platforme,
parcaje, garaje
|_| spaţii libere şi mobilier
exterior
|_| spaţii verzi, împrejmuiri
|_| construcţii cu caracter
provizoriu.
1) Se introduce
„X" în casetă.
F.9
(pag. 4)
Capitolul 3 - Date caracteristice privind
amplasamentele şi construcţiile
a) Suprafaţa terenului................m2
b) Situarea terenului faţă de străzile adiacente.................................
c) Procentul de ocupare a terenului - POT2):
existent............% propus.............%
d) Coeficientul de utilizare a terenului - CUT:
existent............. propus.............
e) Alinierea construcţiilor:
• Corpul de clădire cel mai avansat faţă de limita
proprietăţii la stradă se află la.............m.
• Distanţele minime ale construcţiilor faţă de
vecinătăţi sunt:
de.............m faţă de limita de proprietate
din.............................;
de.............m faţă de limita
de proprietate din.............................;
de.............m faţă de limita de proprietate
din..............................
f) Numărul de corpuri de clădiri............., din
care: existente................ desfiinţate............... menţinute.............
propuse.................. rezultate.............
g) Suprafeţe3):
(m2)
Construcţii
|
Suprafaţă construită
|
Suprafaţă desfăşurată
|
Suprafaţă utilă
|
Suprafaţă locuibilă/ nr. camere
|
• existente, din care:
|
|
|
|
|
- desfiinţate
|
|
|
|
|
- menţinute
|
|
|
|
|
• propuse
|
|
|
|
|
TOTAL*)
|
|
|
|
|
*) Totalul rezultă prin însumarea suprafeţelor înscrise
la rubricile „menţinute" şi „propuse".
h) Inălţimea construcţiilor propuse (în m):
CORP............. CORP............ CORP........... CORP..........
Inălţimea la cornişă sau streaşină
|
|
|
|
|
Inălţimea maximă a construcţiilor
|
|
|
|
|
i) Numărul de niveluri:
CORP.......... CORP........... CORP......... CORP.........
j) Caracteristici constructive şi aspect exterior:
CORP........... CORP......... CORP......... CORP..........
Sistem constructiv
|
|
|
|
|
Fundaţii
|
|
|
|
|
Acoperiş (şarpantă/terasă)
|
|
|
|
|
Sistem de încălzire
|
|
|
|
|
Invelitoare (material/culoare)
|
|
|
|
|
Finisaj exterior (material/culoare)
|
|
|
|
|
Tâmplărie exterior (material/culoare)
|
|
|
|
|
k) Capacităţi funcţionale ale construcţiilor
proiectate:
• Construcţii de locuinţe1)
|_| principale (permanente) |_| sezoniere (de vacanţă) |_| pentru închiriere
|_| sociale
|_| de serviciu |_| de
necesitate |_| de
intervenţie |_| de protocol
Număr de apartamente propuse ..... din care cu: 1 cam.... 2 cam.....3 cam.....4 cam.....5 cam.....
2) Conform
Hotărârii Guvernului nr. 525/1996.
3) Documentul
naţional de referinţă este STAS 4908-85.
F.9
(pag. 5)
• Construcţii pentru
instituţii publice1)
|_| sănătate
nr. de paturi............ nr. de consultaţii............ nr. de
proceduri............
|_| învăţământ
nr. de săli de clasă............ nr. de locuri............ nr. de
grupe............
|_|
cultură nr. de locuri............
|_| hoteliere nr. de
camere............ nr. de locuri............
|_| culte nr. de
locuri............
|_| administrative şi
financiare nr. de personal............
• Construcţii pentru
comerţ, alimentaţie publică şi servicii1)
|_| comerţ
nr. de personal................
|_| alimentaţie publică nr.
de locuri............ nr. de personal............
|_| servicii nr. de
personal............
• Construcţii pentru
sport, recreere1)
|_| sport nr. de
locuri............
|_| recreere nr. de
locuri............
• Construcţii pentru
activităţi productive1)
|_|
producţie nr. de personal............
|_| depozitare nr. de
personal............
• Alte caracteristici ale
capacităţilor funcţionale pentru construcţii propuse, necuprinse în categoriile
de mai sus:
........................................................................................................................................................................ ......................................................
........................................................................................................................................................................ ......................................................
l) Asigurarea utilităţilor
urbane1)
|_|
apă |_|
canalizare |_| energie
electrică |_| energie
termică
|_| gaze naturale |_|
telefonie |_| salubritate |_|
transport urban
Alte utilităţi: |_|
|_| |_|
m) Garaje şi parcaje1)
|_|
garaje nr. de locuri............ Suprafaţa
construită desfăşurată............m2
|_| parcaje nr.
de locuri............ Suprafaţa construită desfăşurată............m2
n) Drumuri, alei, platforme: suprafaţă
carosabil............m2; suprafaţă pietonală............m2
o) Spaţii verzi1)
|_| arbori
tăiaţi număr............
|_| arbori menţinuţi număr............
|_| arbori plantaţi
număr............ |_| spaţii verzi suprafaţă............m2
p) Modul de evacuare a deşeurilor.............................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
r) Măsuri de securitate la incendiu şi protecţie civilă
........................................................................................................................................................................ ........................................................
s) Măsuri de protecţie a mediului
........................................................................................................................................................................ ........................................................
t) Alte caracteristici specifice
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Intocmit4)
Data....................
L.S.
4) Anexa se
întocmeşte de către un proiectant autorizat (persoană fizică sau juridică); se
precizează datele de identificare, după caz:
- numele şi prenumele persoanei care o întocmeşte şi se
aplică parafa - după caz:
- numele firmei, numele şi prenumele reprezentantului
şi se aplică ştampila.
F.9
(pag. 6)
PRECIZĂRI
privind completarea formularului
„Cerere
pentru emiterea autorizaţiei de
construire/desfiinţare"
1) Numele şi prenumele
solicitantului:
- persoană fizică; sau
- reprezentant al firmei (persoană juridică), cu
precizarea denumirii acesteia, precum şi a calităţii solicitantului în cadrul firmei.
2) Pentru persoană fizică se completează cu date
privind domiciliul acesteia.
Pentru persoană juridică se completează cu date privind
sediul social al firmei.
3) Se completează cu date extrase din Cartea funciară
sau din Fişa bunului imobil, după caz.
4) Se înscriu: denumirea lucrării, capacitatea şi
categoria lucrărilor, precum şi oricare alte elemente principale care definesc
toate lucrările prevăzute a fi autorizate.
5) Valoarea lucrărilor se declară de către solicitant
şi se stabileşte, după caz, în funcţie de:
- suprafaţa construită desfăşurată a construcţiilor;
ori
- valoarea lucrărilor de construcţii şi instalaţii
aferente din devizul general al investiţiei.
6) Se completează cu numărul proiectului, data
elaborării, precum şi cu datele de identificare a proiectantului.
7) Se completează cu numele şi prenumele
verificatorului şi domeniul de verificare, precum şi numărul certificatului de
verificator.
NOTĂ:
- Baza de calcul pentru determinarea valorii lucrărilor
de construcţii şi instalaţii aferente acestora este cea evidenţiată la cap. 4 -
Cheltuieli pentru investiţia de bază, subcap. 4.1. - Construcţii şi instalaţii,
în conformitate cu Structura devizului general, aprobată prin Hotărârea
Guvernului nr. 28/2008 pentru aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei
tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi
metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi
lucrări de intervenţii, coroborată cu prevederile pct. 138 alin. (1) din
Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
44/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
- Valoarea autorizată a lucrărilor de organizare de
şantier va avea ca bază de calcul cap. 5-Alte cheltuieli, subcap. 5.1 -
Organizare de şantier, pct. 5.1.1. Lucrări de construcţii, în conformitate cu
Structura devizului general aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008.
- Taxele pentru emiterea
autorizaţiei de construire/desfiinţare se stabilesc de către personalul de
specialitate din cadrul administraţiei publice emitente, pe baza
reglementărilor legale în vigoare, şi se comunică solicitantului la prezentarea
acestuia în vederea depunerii cererii de autorizare.
Solicitantul are obligaţia de a anexa la cererea pentru
emiterea autorizaţiei documentele de plată a taxelor, comunicate anterior de
emitent.
- Dovada achitării taxelor se face prin prezentarea, în
copie, a documentelor de plată - care se înregistrează şi în formular la
poziţia 7.
F.13
(pag. 1)
ROMÂNIA
Judeţul.....................................................................
................................................................................
[autoritatea administraţiei publice emitente *)]
Nr.............din...................
AUTORIZAŢIE DE C O N S T R U I R E / D E S F 11 N Ţ A R E
Nr.............din...................
Ca urmare a cererii adresate de1)........................................................................................................................................................................ .......
cu domiciliul2)/sediul în
judeţul............................municipiul/oraşul/comuna............................................, satul...........................,
sectorul............, cod poştal.................,
str............................................
nr.........., bl............., sc.........., et............., ap..............,
telefon/fax......................................., e-mail.......................................,
înregistrată la nr................din............20......,
în conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991
privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
SE AUTORIZEAZĂ
executarea lucrărilor de construire/desfiinţare
pentru:
3)
........................................................................................................................................................................ .....................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
- pe imobilul - teren şi/sau construcţii -, situat în
judeţul ......................................., municipiul/oraşul/comuna ................................., satul
......................................, sectorul ........., cod poştal....................,
str......................................nr.........,
bl......., sc.........., et......., ap........
Cartea funciară4)/........................................................................................................................................................................ .............................
Fişa bunului imobil.................................................................................................
sau nr.
cadastral..........................................................................,
- lucrări în valoare5) de..............
F.13
(pag. 2)
- în baza documentaţiei tehnice - D.T. pentru
autorizarea executării lucrărilor de construire (D.T.A.C. + D.T.O.E.), respectiv desfiinţarea construcţiilor
(D.T.A.D.) nr.6).................................................
din..........................., a fost elaborata
de..........................................................................,
cu sediul în judeţul
............................................, municipiul/oraşul/comuna ..............................................., sectorul/satul..........................................., cod
poştal......................,
str............................nr........., bl..........., sc...........,
et........., ap.........., respectiv de.........................- arhitect/conductor
arhitect cu drept de semnătură, înscris în Tabloul
Naţional al Arhitecţilor cu nr............., în conformitate cu prevederile Legii nr. 184/2001 privind
organizarea şi exercitarea profesiei de arhitect, republicată, aflat în
evidenţa Filialei teritoriale..........................a Ordinului Arhitecţilor
din România.
CU PRIVIRE LA AUTORIZAREA EXECUTĂRII LUCRĂRILOR SE
FAC URMĂTOARELE PRECIZĂRI:
A. Documentaţia
tehnică - D.T. (D.T.A.C. + D.T.O.E. sau D.T.A.D.) - vizată spre neschimbare -,
împreună cu toate avizele şi acordurile obţinute, precum şi actul administrativ
al autorităţii competente pentru protecţia mediului, face parte integrantă din
prezenta autorizaţie.
Nerespectarea întocmai a documentaţiei - D.T. vizată spre
neschimbare (inclusiv a avizelor şi acordurilor obţinute) constituie infracţiune sau contravenţie,
după caz, în temeiul prevederilor art. 24 alin. (1), respectiv ale art. 26 alin. (1)'din Legea nr. 50/1991
privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată.
|
In conformitate cu prevederile art. 7 alin. (15)-(151) din Legea nr. 50/1991 şi cu respectarea legislaţiei pentru aplicarea Directivei
Consiliului 85/337/CEE (Directiva EIA) privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice şi private
asupra mediului, în situaţia în care în timpul executării lucrărilor şi numai în perioada de valabilitate a
autorizaţiei de construire survin modificări de temă privind lucrările de construcţii autorizate, care conduc
la necesitatea modificării acestora, titularul are obligaţia de a solicita o nouă autorizaţie de
construire.
|
B. Titularul
autorizaţiei este obligat:
1. să anunţe data începerii lucrărilor autorizate, prin
trimiterea înştiinţării conform formularului anexat autorizaţiei (formularul-model
F.17) la autoritatea administraţiei publice locale emitentă a autorizaţiei;
2. să anunţe data începerii lucrărilor autorizate, prin
trimiterea înştiinţării conform formularului anexat autorizaţiei
(formularul-model F.18) la inspectoratul în construcţii al
judeţului/municipiului Bucureşti, împreună cu dovada achitării cotei legale de
0,1% din valoarea autorizată a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente
acestora;
3. să anunţe data finalizării lucrărilor autorizate,
prin trimiterea înştiinţării conform formularului anexat autorizaţiei
(formularul-model F.19) la inspectoratul în construcţii al
judeţului/municipiului Bucureşti, odată cu convocarea comisiei de recepţie;
4. să păstreze pe şantier - în perfectă stare -
autorizaţia de construire şi documentaţia tehnică - D.T.
(D.TA.C.+D.TO.E./D.TA.D.) vizată spre neschimbare, pe care la va prezenta la
cererea organelor de control, potrivit legii, pe toată durata executării
lucrărilor;
5. în cazul în care, pe parcursul executării
lucrărilor, se descoperă vestigii arheologice (fragmente de ziduri,
ancadramente de goluri, fundaţii, pietre cioplite sau sculptate, oseminte,
inventar monetar, ceramic etc), să sisteze executarea lucrărilor, să ia măsuri
de pază şi de protecţie şi să anunţe imediat emitentul autorizaţiei, precum şi
direcţia judeţeană pentru cultură, culte şi patrimoniu;
6. să respecte condiţiile impuse de utilizarea şi
protejarea domeniului public, precum şi de protecţie a mediului, potrivit
normelor generale şi locale;
7. să transporte la(se completează de către emitent)..........................................................materialele
care nu se pot recupera sau valorifica, rămase în
urma executării lucrărilor de construcţii;
8. să desfiinţeze construcţiile provizorii de şantier
în termen de......zile de la terminarea efectivă a lucrărilor;
9. la începerea execuţiei lucrărilor, să monteze la loc
vizibil „Panoul de identificare a investiţiei" (vezi anexa nr. 8 la
normele metodologice);
10. la finalizarea execuţiei lucrărilor, să monteze
„Plăcuţa de identificare a investiţiei";
11. în situaţia nefinalizării lucrărilor în termenul
prevăzut de autorizaţie, să solicite prelungirea valabilităţii acesteia, cu cel
puţin 15 zile înaintea termenului de expirare a valabilităţii autorizaţiei de construire/desfiinţare
(inclusiv durata de execuţie a lucrărilor);
12. să prezinte „Certificatul de performanţă energetică
a clădirii" la efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor;
13. să solicite „Autorizaţia de securitate la
incendiu" după efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor sau înainte
de punerea în funcţiune a clădirilor pentru care s-a obţinut „Avizul de
securitate la incendiu";
14. să regularizeze taxa de autorizare ce revine
emitentului, precum şi celelalte obligaţii de plată ce îi revin, potrivit
legii, ca urmare a realizării investiţiei;
15. să declare construcţiile proprietate particulară
realizate, în vederea impunerii, la organele financiare teritoriale sau la
unităţile subordonate acestora, după terminarea lor completă şi nu mai târziu
de 15 zile de la data expirării termenului de valabilitate a autorizaţiei de
construire/desfiinţare (inclusiv durata de execuţie a lucrărilor).
F.13
(pag. 1)
C. Durata de execuţie a lucrărilor este
de............luni/zile, calculată de la data începerii
efective a lucrărilor (anunţată în prealabil),
situaţie în care perioada de valabilitate a autorizaţiei se extinde pe întreaga
durată de execuţie a lucrărilor autorizate.
D. Termenul de valabilitate a autorizaţiei este de...............luni/zile de la data emiterii, interval de timp în care trebuie începute lucrările de execuţie autorizate.
Conducătorul autorităţii administraţiei publice
emitente**),
.............................................................................................
(funcţia, numele, prenumele şi semnătura)
L.S.
Secretar general/Secretar,
.............................................................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Arhitect-şef ***),
.............................................................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Taxa de autorizare în valoare de....................lei a fost achitată conform Chitanţei
nr................. din.............
Prezenta autorizaţie a fost transmisă solicitantului
direct/prin poştă la data de................., însoţită de.........(............) exemplar(e) din
documentaţia tehnică, împreună cu avizele şi acordurile obţinute, vizate spre neschimbare.
In conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991
privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
se prelungeşte
valabilitatea
Autorizaţiei de construire/desfiinţare
de la data de............până la data
de........................
După această dată, o nouă prelungire a valabilităţii nu
este posibilă, solicitantul urmând să obţină, în condiţiile legii, o altă
autorizaţie de construire/desfiinţare.
Conducătorul autorităţii administraţiei publice
emitente**),
.............................................................................................
(funcţia, numele, prenumele şi semnătura)
L.S.
Secretar general/Secretar,
.............................................................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Arhitect-şef***),
.............................................................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Data prelungirii valabilităţii.....................
Achitat taxa de....................lei, conform Chitanţei nr..............din.......................
Transmis solicitantului la data
de.............................direct/prin poştă.
1) Numele şi
prenumele solicitantului.
2) Adresa
solicitantului.
3) Denumirea
lucrării, descrierea concisă a lucrărilor autorizate, precum şi alte date
extrase din P.A.C./P.A.D.
4) Se completează cu
datele extrase din Cartea funciară sau din Fişa bunului imobil, după caz.
5) Valoarea
lucrărilor, declarată de solicitant, înscrisă în cererea de autorizare,
calculată în funcţie de suprafaţa construită desfăşurată a construcţiilor, ori
valoarea lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente din devizul general
al investiţiei.
6) Se completează cu
nr. proiectului şi data elaborării.
*) Se completează, după caz: - consiliului judeţean;
- Primăria Municipiului Bucureşti;
- Primăria Sectorului.........al Municipiului
Bucureşti;
- Primăria Municipiului..............;
- Primăria Oraşului...............
- Primăria Comunei.......................
**) Se completează, după caz:
- preşedintele consiliului judeţean;
- primarul general al municipiului Bucureşti;
- primarul sectorului........al municipiului Bucureşti;
- primar.
***) Se va semna, după caz, de către arhitectul-şef
sau, „pentru arhitectul-şef, de către persoana cu responsabilitate în domeniul
amenajării teritoriului şi urbanismului.