Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 113127 din 16 august 2006

pentru punerea in aplicare a Normelor privind Fondul de protectie a victimelor strazii

ACT EMIS DE: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 733 din 28 august 2006



Ţinând seama de dispoziţiile art. 251 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) şi (27) şi ale art. 47 pct. 2 lit. k) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,

potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor din data de 8 august 2006, prin care s-au adoptat Normele privind Fondul de protecţie a victimelor străzii,

preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor emite următorul ordin:

Art. 1. - Se pun în aplicare Normele privind Fondul de protecţie a victimelor străzii, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă:

a)   Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.108/2005 pentru punerea în aplicare a Normelor privind constituirea, administrarea şi utilizarea Fondului de protecţie a victimelor străzii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 537 din 24 iunie 2005;

b)  titlul III „Fondul de compensare" din anexa la Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.116/2005 pentru punerea în aplicare a Normelor privind aplicarea legii în domeniul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de autovehicule şi autorizarea asigurătorilor pentru practicarea asigurării obligatorii de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de autovehicule, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 615 din 15 iulie 2005, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 3. - Secretarul general şi Direcţia generală asigurări obligatorii din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor vor asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,

Angela Toncescu

ANEXĂ

NORME

privind Fondul de protecţie a victimelor străzii

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - (1) Fondul de protecţie a victimelor străzii, denumit în continuare Fond, este constituit de asigurătorii care au dreptul, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, să practice pe teritoriul României asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de autovehicule, prevăzută în clasa 10 de la lit. B din anexa nr. 1 la Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia răspunderii civile a transportatorului, asigurare denumită în continuare asigurare R.C.A., indiferent de forma de organizare şi de statul în care s-au constituit.

(2) Fondul s-a constituit în baza prevederilor art. 251 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în conformitate cu dispoziţiile legale referitoare la asociaţii şi fundaţii. Fondul îşi desfăşoară activitatea în baza propriului statut şi a prezentelor norme.

Art. 2. - Potrivit art. 251 alin. (10) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, Fondul are următoarele atribuţii:

-   de organism de plată a despăgubirilor, în înţelesul art. 1 alin. (4) din Directiva 84/5/CEE;

-   de centru de informare, în înţelesul art. 5 din Directiva 2000/26/CE;

-   de organism de compensare, în înţelesul art. 6 din Directiva 2000/26/CE.

CAPITOLUL II

Atribuţiile Fondului în calitate de organism de plată a despăgubirilor

Art. 3. - (1) Fondul acordă despăgubiri persoanelor păgubite prin accidente de autovehicule, dacă autovehiculul, respectiv tramvaiul, care a provocat accidentul a rămas neidentificat sau nu era asigurat pentru răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de autovehicule.

(2)   Dacă autorul accidentului rămâne neidentificat, Fondul acordă despăgubiri numai pentru vătămări corporale sau decese. In cazul în care, în urma accidentului cu autor neidentificat, s-a pricinuit integrităţii corporale sau sănătăţii unei persoane o vătămare care necesită pentru vindecare îngrijiri medicale mai mult de 60 de zile, Fondul acordă despăgubiri şi pentru daunele materiale produse în accidentul respectiv. In aceste cazuri va rămâne în sarcina persoanei păgubite, pentru daune materiale, o franşiză de 500 euro ori echivalentul în lei la cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională a României la data producerii accidentului. Accidentul de autovehicul cu autor neidentificat este accidentul în care autovehiculul agresor a intrat în coliziune directă cu persoana accidentată sau cu bunul pe care l-a avariat, după care a părăsit locul accidentului.

(3)   Dacă pentru autovehiculul, respectiv tramvaiul, care a provocat accidentul nu a fost îndeplinită obligaţia de a încheia asigurarea R.C.A., Fondul acordă persoanelor prejudiciate despăgubiri atât pentru daune materiale, cât şi pentru vătămări corporale sau decese. In aceste cazuri va rămâne în sarcina persoanei păgubite, pentru daune materiale, o franşiză de 100 euro ori echivalentul în lei la cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională a României la data producerii accidentului.

(4) Fondul nu va putea opune persoanelor păgubite beneficiul de discuţiune în raport cu persoanele vinovate de producerea accidentului. Totuşi, Fondul va notifica persoanele obligate la despăgubire despre faptul că a fost avizat pentru soluţionarea cazului de daună şi, în măsura în care acestea au despăgubit efectiv persoanele păgubite pentru prejudiciile suferite înainte de finalizarea procedurii de soluţionare a dosarului, Fondul îşi va înceta intervenţia.

Art. 4. - (1) Fondul acordă despăgubiri, în condiţiile art. 3, pentru prejudiciile cauzate prin accidente de autovehicule produse:

a)   pe teritoriul României, de autori neidentificaţi ori de autovehiculele înmatriculate sau supuse înmatriculării în România neasigurate, pentru care există obligaţia încheierii asigurării R.C.A., precum şi de tramvaie;

b)   pe teritoriul României, de autovehiculele neasigurate din statele Spaţiului Economic European, Confederaţia Elveţiană şi Republica Croaţia, până la semnarea de către Biroul asigurătorilor de autovehicule din România a Acordului multilateral de garanţie;

c)   pe teritoriul României, de autovehiculele neasigurate din alte state decât cele care fac parte din Spaţiul Economic European, Confederaţia Elveţiană şi Republica Croaţia;

d)   pe teritoriul oricărui stat din Spaţiul Economic European, Confederaţia Elveţiană şi Republica Croaţia, de un autovehicul neasigurat, cumpărat dintr-un stat dintre cele enumerate şi care urmează să fie înmatriculat în România, dacă accidentul s-a produs în termen de 30 de zile de la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare şi dacă persoana prejudiciată este rezidentă într-un alt stat decât cel pe teritoriul căruia s-a produs accidentul. Dacă persoana prejudiciată este rezidentă în statul în care s-a produs accidentul, Fondul acordă despăgubiri în cazul în care despăgubirile nu sunt plătite de Biroul Carte Verde din România;

e)   pe teritoriul oricărui stat din Spaţiul Economic European, Confederaţia Elveţiană şi Republica Croaţia, de autovehiculele înmatriculate sau supuse înmatriculării în România neasigurate, pentru care există obligaţia încheierii asigurării R.C.A.;

f)   pe teritoriul oricărui stat al cărui Birou naţional a aderat la Sistemul Carte Verde, altul decât statele din Spaţiul Economic European, Confederaţia Elveţiană şi Republica Croaţia, de autovehiculele înmatriculate sau supuse înmatriculării în România neasigurate şi dacă persoana prejudiciată este rezidentă în România sau într-un stat din Spaţiul Economic European, Confederaţia Elveţiană şi Republica Croaţia.

(2) Autovehiculele la care se face referire la alin. (1) lit. d) sunt asimilate, pe parcursul termenului de 30 de zile, autovehiculelor supuse înmatriculării în România.

Art. 5. - (1) Au dreptul să beneficieze de despăgubiri din Fond persoanele fizice şi juridice române, precum şi rezidenţii din România sau din statele Spaţiului Economic European, Confederaţia Elveţiană şi Republica Croaţia, pentru cazurile de daună produse în condiţiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a), c), d) şi f).

(2) Pentru cazurile de daună produse în condiţiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b) şi e), au dreptul să beneficieze de despăgubiri din Fond numai persoanele fizice şi juridice române, precum şi rezidenţii din România.

(3)   Persoanele fizice şi juridice române, precum şi rezidenţii din alte state decât cele precizate la alin. (1) pot beneficia de despăgubiri din Fond numai în condiţii de reciprocitate.

(4)   Nicio entitate care a compensat în orice fel persoanele păgubite sau a oferit acestora servicii în legătură cu prejudiciile suferite, în baza unor contracte încheiate, nu are dreptul să solicite de la Fond recuperarea cheltuielilor efectuate.

(5)    Nu pot beneficia de despăgubiri din Fond persoanele care au urcat de bunăvoie în autovehiculul vinovat de producerea accidentului, dacă se dovedeşte că acestea ştiau că autovehiculul respectiv nu era asigurat.

Art. 6. - (1) Cuantumul prejudiciului suferit de persoanele păgubite prin accidente de autovehicule produse pe teritoriul României se stabileşte în strictă conformitate cu prevederile normelor privind aplicarea legii în domeniul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de autovehicule, în vigoare în România la data producerii accidentului.

(2)   Pentru cazurile de daună care sunt soluţionate prin intermediul organismelor de compensare din statele de reşedinţă ale persoanelor păgubite conform prevederilor Directivei 2000/26/CE sau prin intermediul birourilor Carte Verde din statele pe teritoriul cărora s-a produs accidentul, cuantumul prejudiciului va fi cel stabilit de aceste organisme, în condiţiile respectării clauzelor acordului pe care l-au încheiat cu Fondul.

(3)  Fondul nu poate plăti despăgubiri, pentru prejudiciile cauzate în unul şi acelaşi accident de autovehicul, care să depăşească limitele maxime de despăgubire prevăzute de legislaţia în vigoare la data producerii accidentului în România sau a celorlalte state, pe teritoriul cărora s-a produs accidentul, din care va fi dedusă, după caz, franşiza prevăzută la art. 3 alin. (2) sau (3).

Art. 7. - (1) Persoanele fizice, juridice şi rezidenţii din România, precum şi persoanele la care se referă art. 5 alin. (3), care consideră că au dreptul să beneficieze de despăgubiri din Fond, vor depune o cerere de despăgubire direct la sediul Fondului sau la oricare sucursală ori agenţie a oricărui asigurător care are dreptul să practice asigurarea R.C.A. pe teritoriul României. Cererea de despăgubire va fi însoţită în mod obligatoriu de documentele care se întocmesc în cazul accidentelor de autovehicule, în funcţie de prevederile legislaţiei statului pe teritoriul căruia s-a produs accidentul, din care să rezulte, după caz, că autorul accidentului a rămas neidentificat sau că autovehiculul vinovat de producerea acestuia nu era asigurat la data evenimentului. Persoana păgubită va depune, din proprie iniţiativă sau la solicitarea Fondului, orice alte documente necesare pentru soluţionarea cererii.

(2) Persoanele fizice şi juridice, precum şi rezidenţii din statele Spaţiului Economic European, Confederaţia Elveţiană şi Republica Croaţia, care au dreptul să primească despăgubiri din Fond, îşi vor putea realiza pretenţiile prin intermediul organismului de compensare din statul lor de reşedinţă sau, după caz, al Biroului Carte Verde din statul în care s-a produs accidentul. In aceste situaţii, depunerea documentelor care însoţesc avizarea de daună este în sarcina organismului de compensare sau a Biroului Carte Verde care face avizarea, în conformitate cu prevederile acordurilor încheiate de Fond cu aceste entităţi.

Art. 8. - Gestionarea din punct de vedere tehnic a cazurilor de daună, pentru care urmează să se plătească despăgubiri din Fond, se va face de asigurătorii care au dreptul să practice asigurarea R.C.A. pe teritoriul României şi/sau de experţi, pe bază de contract de prestări de servicii.

Art. 9. - Persoana vinovată de producerea accidentului, precum şi persoana sau persoanele responsabile pentru repararea prejudiciului vor fi notificate de Fond, la adresa din documentele de avizare, pentru a participa la constatarea şi evaluarea daunei, precum şi cu privire la cuantumul despăgubirii ce urmează să fie achitată şi la termenul de plată.

Art. 10. - (1) In termen de maximum 90 de zile de la avizarea daunei, dar fără a uza în mod nejustificat de beneficiul acestui termen, Fondul este obligat să despăgubească persoanele prejudiciate sau, în cazul în care constată că nu sunt îndeplinite condiţiile pentru a beneficia de despăgubiri din Fond ori dauna nu a putut fi evaluată în întregime, să transmită acestora un răspuns motivat. In cazul în care până la împlinirea termenului prejudiciul a putut fi evaluat doar în parte, Fondul este obligat să achite persoanelor păgubite acea parte din prejudiciu.

(2)   In cazul nerespectării obligaţiilor prevăzute la alin. (1), Fondul este obligat la plata de penalităţi către persoanele prejudiciate, în cuantum de 1%, raportat la despăgubirea cuvenită şi neachitată, pentru fiecare zi de întârziere.

(3)   Prevederile alin. (1) şi (2) nu se aplică pentru daunele care sunt soluţionate prin intermediul unui organism de compensare sau al unui birou Carte Verde. In aceste situaţii soluţionarea cererilor de rambursare se va face în condiţiile şi la termenele prevăzute în acordurile încheiate de Fond cu aceste entităţi.

(4)  Procedura de soluţionare a cazurilor de daună va fi stabilită prin Regulamentul de ordine interioară al Fondului.

Art. 11. - (1) In caz de litigiu, drepturile persoanelor păgubite prin accidente de autovehicule supuse înmatriculării, precum şi de tramvaie, în care autorul a rămas neidentificat sau autovehiculul, respectiv tramvaiul, nu este asigurat de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de autovehicule, se exercită împotriva Fondului.

(2) Persoanele prejudiciate care au înaintat acţiune în justiţie împotriva persoanei sau persoanelor responsabile pentru repararea prejudiciului vor fi despăgubite de Fond în baza hotărârii judecătoreşti. Fondul are legitimare procesuală pasivă, în calitate de garant al obligaţiei de despăgubire, în limitele şi în condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare.

Art. 12. - In cazul în care Fondul este avizat pentru soluţionarea unui caz de daună ca urmare a faptului că asigurătorul R.C.A. nu recunoaşte valabilitatea contractului de asigurare, Fondul va proceda la instrumentarea şi lichidarea pretenţiilor de despăgubire respective. Dacă, ulterior, instanţa de judecată va stabili că asigurătorul R.C.A. trebuie să plătească despăgubirea, acesta este obligat să ramburseze Fondului despăgubirea achitată persoanei păgubite, cheltuielile legate de instrumentarea şi lichidarea pretenţiilor de despăgubire, precum şi dobânda legală aferentă sumelor cheltuite de Fond, potrivit legii.

Art. 13. - După plata despăgubirilor, Fondul se subrogă în drepturile persoanelor prejudiciate. Persoana sau persoanele responsabile pentru repararea prejudiciului au obligaţia să ramburseze Fondului despăgubirea achitată persoanei păgubite, cheltuielile legate de instrumentarea şi lichidarea pretenţiilor de despăgubire, precum şi dobânda legală aferentă sumelor cheltuite de Fond, potrivit legii.

CAPITOLUL III

Atribuţiile Fondului în calitate de centru de informare

Art. 14. - In vederea îndeplinirii atribuţiilor de centru de informare, Fondul are acces nelimitat pentru consultarea bazei de date CEDAM, administrată de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.

Art. 15. - (1) In calitate de centru de informare, Fondul are următoarele atribuţii:

a)  să furnizeze, la solicitarea persoanelor păgubite sau a centrelor de informare din celelalte state semnatare ale „Acordului cu privire la schimbul de informaţii între centrele de informare, conform art. 5 din Directiva 2000/26/CE", date privind:

-    numele şi adresa societăţii de asigurare a autovehiculului vinovat de producerea accidentului;

-    numele şi adresa reprezentantului de despăgubiri al societăţii de asigurare a autovehiculului vinovat de producerea accidentului în statul de reşedinţă al persoanei păgubite;

-    numărul poliţei de asigurare;

-    numele şi adresa organismului autorizat să primească şi să soluţioneze cererile de despăgubire în statul de reşedinţă al persoanei păgubite, pentru vehiculele vinovate de producerea accidentului sau persoanele proprietare ale vehiculelor respective, în cazul în care beneficiază de derogare de la obligativitatea încheierii asigurării R.C.A.;

b)  să furnizeze, la solicitarea persoanelor păgubite care prezintă un interes legitim, numele şi adresa proprietarului, ale conducătorului obişnuit sau ale utilizatorului autovehiculului vinovat de producerea accidentului. Aceste date se pot solicita de persoana păgubită în mod direct sau prin intermediul centrului de informare din statul său de reşedinţă. Dovada existenţei interesului legitim este în sarcina celui care face solicitarea. Furnizarea acestor date se face în conformitate cu prevederile legislaţiei privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.

(2) Persoanele interesate sau centrele de informare din celelalte state semnatare ale acordului menţionat la alin. (1) lit. a) pot solicita datele prevăzute la alin. (1) şi Fondul este obligat să le furnizeze în termen de 7 ani de la data producerii accidentului.

Art. 16. - Fondul va furniza datele prevăzute la art. 15 în oricare dintre următoarele situaţii:

a)   accidentul de autovehicul s-a produs pe teritoriul României şi partea sau părţile păgubite sunt persoane fizice, juridice ori rezidenţi din România sau din statele Spaţiului Economic European, Confederaţia Elveţiană ori Republica Croaţia;

b)  accidentul de autovehicul s-a produs pe teritoriul unui stat al cărui Birou naţional a aderat la Sistemul Carte Verde, altul decât România, de un autovehicul înmatriculat în România şi persoanele păgubite sunt persoane fizice sau juridice române ori rezidenţi din România sau din statele Spaţiului Economic European, Confederaţia Elveţiană ori Republica Croaţia;

c)  accidentul de autovehicul s-a produs pe teritoriul unui stat al cărui Birou naţional a aderat la Sistemul Carte Verde, altul decât România, de un autovehicul dintr-un stat din Spaţiul Economic European, Confederaţia Elveţiană sau Republica Croaţia şi persoanele păgubite sunt persoane fizice sau juridice române ori rezidenţi din România.

Art. 17. - (1) Solicitarea pentru furnizarea datelor prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. a) se formulează în limba română, engleză, franceză sau germană şi se transmite Fondului prin telefon, fax ori e-mail. In solicitare se vor indica numărul de înmatriculare al vehiculului vinovat de producerea accidentului, precum şi orice alte informaţii care să permită identificarea statului în care acesta are locul obişnuit de staţionare, data şi locul producerii accidentului, statul de rezidenţă al persoanei/persoanelor prejudiciate.

(2) Solicitarea pentru furnizarea datelor prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. b) se formulează în limba română, engleză, franceză sau germană şi se transmite Fondului prin poştă. In solicitare se vor indica numărul de înmatriculare al vehiculului vinovat de producerea accidentului, precum şi orice alte informaţii care să permită identificarea statului în care acesta are locul obişnuit de staţionare, data şi locul producerii accidentului, statul de rezidenţă al persoanei/persoanelor prejudiciate, precum şi dovada interesului legitim al acestora pentru obţinerea informaţiilor solicitate. Dacă nu se face dovada interesului legitim, Fondul va informa solicitantul că se află în imposibilitate de a furniza informaţiile solicitate.

Art. 18. - (1) Fondul nu este responsabil pentru furnizarea informaţiilor incomplete sau eronate obţinute de la alte entităţi.

(2)   Dacă informaţiile solicitate sunt direct accesibile de către Fond, acestea vor fi furnizate de îndată. Dacă informaţiile nu sunt direct accesibile, Fondul va informa solicitantul, în termen de 14 zile de la depunerea solicitării, despre acest fapt şi va începe o investigaţie ale cărei rezultate vor fi comunicate de îndată ce vor fi obţinute.

(3)   Informaţiile vor fi transmise prin fax, e-mail sau telefon, respectiv prin poştă, în limba română, engleză, franceză sau germană.

Art. 19. - (1) Fondul va întocmi şi va actualiza permanent, pentru fiecare stat din Spaţiul Economic European, Confederaţia Elveţiană sau Republica Croaţia, lista reprezentanţilor de despăgubiri ai asigurătorilor care au dreptul să practice asigurarea R.C.A. pe teritoriul României.

(2)   Listele vor fi publicate pe pagina de internet a Fondului pentru a putea fi consultate şi tipărite de persoanele interesate.

(3)    Fiecare asigurător este obligat să comunice Fondului, în termen de maximum 5 zile de la data numirii reprezentantului de despăgubiri pe teritoriul unui stat dintre cele precizate la alin. (1), numele şi adresa acestuia.

CAPITOLUL IV

Atribuţiile Fondului în calitate de organism de compensare

Art. 20. - Fondul intervine, în calitate de organism de compensare, pentru soluţionarea unui caz de daună în următoarele situaţii:

a)  dacă vehiculul vinovat de producerea accidentului era asigurat R.C.A., dar societatea de asigurare sau reprezentantul de despăgubiri al acesteia nu a despăgubit persoanele păgubite sau nu a transmis acestora un răspuns motivat în termen de 3 luni de la avizarea daunei ori dacă societatea de asigurare nu şi-a desemnat un reprezentant de despăgubiri;

b)  dacă vehiculul vinovat de producerea accidentului nu poate fi identificat sau dacă societatea de asigurare nu poate fi identificată într-un termen de două luni de la data producerii accidentului.

SECŢIUNEA 1

Intervenţia Fondului în calitate de organism de compensare în cazul în care vehiculul vinovat de producerea accidentului era asigurat R.C.A.

Art. 21. - (1) In situaţia prevăzută la art. 20 lit. a), au dreptul să depună cerere de despăgubire la Fond persoanele fizice, juridice şi rezidenţii din România care au suferit prejudicii prin accidente de autovehicule produse pe teritoriul unui stat al cărui Birou naţional a aderat la Sistemul Carte Verde, altul decât România, de un vehicul care deţine o asigurare R.C.A. eliberată de un asigurător (inclusiv sucursală, agenţie sau punct de lucru al unui asigurător), care funcţionează legal pe teritoriul unui stat din Spaţiul Economic European, Confederaţia Elveţiană sau Republica Croaţia.

(2)   Cererile de despăgubire nu se pot depune înainte de împlinirea termenului de 90 de zile de la avizarea daunei la asigurător sau la reprezentantul de despăgubiri al acestuia ori, după caz, înainte ca Centrul de informare să comunice persoanelor păgubite că asigurătorul în cauză nu a numit un reprezentant de despăgubiri pe teritoriul României.

(3)   Persoanele păgubite care au pornit o acţiune în instanţă împotriva asigurătorului nu pot solicita plata depăgubirilor de la Fond.

Art. 22. - După primirea cererii de despăgubire, Fondul informează imediat:

-   asigurătorul vehiculului vinovat de producerea accidentului sau reprezentantul de despăgubiri al acestuia pe teritoriul României, dacă a fost numit;

-   organismul de compensare al statului pe al cărui teritoriu îsi are sediul asigurătorul care a eliberat asigurarea R.C.A.;

-   persoana care a provocat accidentul, dacă este cunoscută;

-   Biroul Carte Verde din statul pe al cărui teritoriu s-a produs accidentul, dacă accidentul a fost provocat de un vehicul care are locul obişnuit de staţionare într-un alt stat decât cel în care s-a produs accidentul, că a primit o cerere de despăgubire şi că urmează să îi dea curs în termen de două luni de la data primirii.

Art. 23. - Fondul îşi încetează intervenţia dacă asigurătorul ori reprezentantul său de despăgubiri a despăgubit persoanele păgubite sau a dat un răspuns motivat acestora în termenul de două luni menţionat la art. 22.

Art. 24. - (1) După expirarea termenului de două luni, Fondul, în calitate de organism de compensare, va proceda la soluţionarea cererii de despăgubire, indiferent dacă ulterior asigurătorul sau reprezentantul său de despăgubiri va formula un răspuns persoanelor prejudiciate.

(2) Fondul nu va putea opune persoanelor prejudiciate beneficiul de discuţiune în raport cu persoanele vinovate de producerea accidentului.

Art. 25. - (1) Fondul are independenţă pentru soluţionarea cererii de despăgubire, însă va ţine seama de informaţiile şi solicitările organismului de compensare al statului pe al cărui teritoriu funcţionează asigurătorul care a eliberat asigurarea R.C.A.

(2) Soluţionarea cererii de despăgubire, în privinţa stabilirii răspunderii şi a cuantumului prejudiciului, se va face în conformitate cu legea aplicabilă în statul pe al cărui teritoriu s-a produs accidentul. Dacă consideră necesar, Fondul va solicita sprijin în vederea soluţionării cererii de despăgubire organismului de compensare sau, după caz, Biroului Carte Verde din statul pe al cărui teritoriu s-a produs accidentul.

Art. 26. - După plata despăgubirilor, Fondul are dreptul de a solicita rambursarea sumei de despăgubire plătite, precum şi a sumelor plătite pentru serviciile externe legate de soluţionarea cererii de despăgubire şi a unei taxe de gestiune, de la organismul de compensare al statului pe al cărui teritoriu funcţionează asigurătorul care a eliberat asigurarea R.C.A. vehiculului vinovat de producerea accidentului.

Art. 27. - (1) Fondul, în calitate de organism de compensare, este obligat să ramburseze organismelor de compensare din statele Spaţiului Economic European, Confederaţia Elveţiană sau Republica Croaţia toate cheltuielile prevăzute la art. 26, pentru cazurile de daună soluţionate de acestea la cererea rezidenţilor lor care au suferit prejudicii pe teritoriul unui stat al cărui Birou naţional a aderat la Sistemul Carte Verde, altul decât statul lor de reşedinţă, dacă vehiculul vinovat de producerea accidentului era asigurat R.C.A. de un asigurător care funcţiona legal în România.

(2) După rambursare, Fondul se subrogă în drepturile persoanei prejudiciate împotriva persoanei/persoanelor responsabile pentru repararea prejudiciului şi/sau ale societăţii de asigurare, în limita sumelor plătite.

SECŢIUNEA a 2-a

Intervenţia Fondului în calitate de organism de compensare, în cazul în care vehiculul vinovat de producerea accidentului sau societatea de asigurare nu poate fi identificat/identificată

Art. 28. - In situaţia prevăzută la art. 20 lit. b), au dreptul să depună cerere de despăgubire la Fond persoanele fizice, juridice şi rezidenţii din România, care au suferit prejudicii prin accidente de autovehicule:

a)  produse pe teritoriul unui stat al cărui Birou naţional a aderat la Sistemul Carte Verde, altul decât România, de un vehicul care are locul obişnuit de staţionare pe teritoriul unui stat din Spaţiul Economic European, Confederaţia Elveţiană sau Republica Croaţia, dacă societatea de asigurare a vehiculului respectiv nu poate fi identificată într-un termen de două luni de la data producerii accidentului;

b)   produse pe teritoriul unui stat din Spaţiul Economic European, Confederaţia Elveţiană sau Republica Croaţia de un vehicul neidentificat ori de un vehicul neasigurat dintr-un alt stat decât cele enumerate anterior.

Art. 29. - După primirea cererii de despăgubire, Fondul informează imediat:

-   Fondul de garantare al statului pe al cărui teritoriu vehiculul vinovat de producerea accidentului are locul obişnuit de staţionare, în situaţia prevăzută la art. 28 lit. a);

-   Fondul de garantare al statului pe al cărui teritoriu s-a produs accidentul în situaţiile prevăzute la art. 28 lit. b).

Art. 30. - (1) Fondul va soluţiona cererea de despăgubire, în conformitate cu legea aplicabilă în statul pe al cărui teritoriu s-a produs accidentul, ţinând seama de informaţiile şi solicitările Fondului de garantare care urmează să îi ramburseze cheltuielile efectuate.

(2) In vederea soluţionării cererii de despăgubire, Fondul va solicita informaţii, mai ales în privinţa legii aplicabile, Fondului de garantare al statului pe al cărui teritoriu s-a produs accidentul.

Art. 31. - După plata despăgubirilor, Fondul are dreptul de a solicita rambursarea sumei plătite cu acest titlu, precum şi a sumelor plătite pentru serviciile externe legate de soluţionarea cererii de despăgubire şi a unei taxe de gestiune de la Fondul de garantare al statului pe al cărui teritoriu vehiculul vinovat de producerea accidentului are locul obişnuit de staţionare, în situaţia prevăzută la art. 28 lit. a), sau de la Fondul de garantare al statului pe al cărui teritoriu s-a produs accidentul, în situaţiile prevăzute la art. 28 lit. b).

CAPITOLUL V

Realizarea veniturilor Fondului

Art. 32. - (1) Veniturile Fondului se realizează din:

a)  contribuţia membrilor asociaţi;

b)  recuperarea sumelor plătite cu titlu de despăgubiri şi a cheltuielilor legate de plata despăgubirilor de la toate entităţile care erau obligate la plată şi în numele cărora Fondul a efectuat aceste cheltuieli;

c)   dobânzile rezultate din fructificarea disponibilităţilor financiare;

d)   sponsorizări, donaţii, legate şi orice alte surse de venituri permise de legislaţia în vigoare privind asociaţiile.

(2)   Rezultatul fiecărui exerciţiu financiar se reportează pentru exerciţiul financiar următor.

(3)     Fondul transmite trimestrial Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, până la sfârşitul lunii următoare trimestrului expirat, raportarea privind contribuţia la Fond şi plăţile de despăgubiri efectuate, conform anexei nr. 1 la prezentele norme, precum şi contul de execuţie al bugetului de venituri şi cheltuieli al Fondului pentru trimestrul respectiv.

Art. 33. - (1) Dacă disponibilităţile financiare ale Fondului nu sunt suficiente la un moment dat pentru efectuarea tuturor plăţilor privind despăgubirile, acestea se vor plăti pe măsura realizării veniturilor.

(2) Plăţile de despăgubiri se fac numai din disponibilităţile financiare ale Fondului. Nu pot fi executate pentru astfel de obligaţii bunuri mobile sau imobile aparţinând Fondului.

SECŢIUNEA 1

Contribuţia membrilor asociaţi

Art. 34. - (1) Membrii asociaţi au obligaţia să contribuie cu o parte din încasările realizate din vânzarea asigurării R.C.A. la constituirea unei structuri financiare a Fondului, în vederea acoperirii cheltuielilor acestuia şi constituirii rezervelor pentru obligaţiile viitoare.

(2)  Nivelul contribuţiei şi termenele de plată ale acesteia se stabilesc anual prin ordin al preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, la propunerea Adunării generale a Fondului. In cazuri justificate, nivelul contribuţiei poate fi modificat pe parcursul anului.

(3)   Contribuţia nu poate depăşi 5% din primele brute încasate din vânzarea asigurării R.C.A.

Art. 35. - (1) Contribuţia se calculează şi se achită raportată la toate primele brute încasate pentru asigurarea R.C.A., chiar dacă la data scadenţei obligaţiei de plată asigurătorul nu mai este membru al Fondului.

(2) Sumele virate cu titlu de contribuţie nu se restituie membrilor asociaţi după ce aceştia au pierdut calitatea de membru al Fondului, indiferent din ce motive.

Art. 36. - (1) Până la împlinirea fiecărui termen de plată stabilit, membrii asociaţi au obligaţia să raporteze Fondului primele brute încasate pentru asigurarea R.C.A., aferente perioadei pentru care urmează să se vireze contribuţia, precum şi contribuţia datorată, conform anexei nr. 2 la prezentele norme. Informaţiile cuprinse în raportare se preiau din evidenţele contabile şi operative, pe care asigurătorii R.C.A. au obligaţia să le conducă potrivit prevederilor art. 20 alin. (3) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare.

(2)  Fondul are obligaţia să comunice cu cel puţin 20 de zile înainte de împlinirea termenului de plată conturile în care urmează să se facă viramentul pentru contribuţie.

(3)  Pentru plata cu întârziere a contribuţiei se datorează majorări de întârziere calculate potrivit reglementărilor legale în vigoare, aplicabile în materia colectării creanţelor bugetare. Majorările de întârziere se calculează de către Fond şi se comunică membrilor în cauză. Cu ocazia plăţii, majorările de întârziere se evidenţiază distinct pe documentele de plată.

Art. 37. - Actele prin care se constată şi se individualizează obligaţiile de plată ale unui membru către Fond privind contribuţia datorată, precum şi majorările de întârziere emise de membrul respectiv sau de Fond constituie titlu de creanţă potrivit art. 251 alin. (13) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, şi devine de drept titlu executoriu la data scadenţei.

Art. 38. - Obligaţia urmăririi încasării contribuţiei la Fond, respectarea prevederilor legale privind stabilirea cuantumului contribuţiei, precum şi calculul şi încasarea majorărilor de întârziere datorate sunt în sarcina Fondului.

Art. 39. - In contabilitatea asigurătorilor R.C.A. constituirea obligaţiei de plată a contribuţiei către Fond se reflectă în debitul contului 643 „Cheltuieli cu alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate", analitic distinct, prin creditul contului 443 „Fonduri speciale privind activitatea de asigurare", analitic distinct.

SECŢIUNEA a 2-a

Recuperarea sumelor plătite cu titlu de despăgubiri şi a cheltuielilor legate de plata despăgubirilor

Art. 40. - (1) Fondul are legitimare procesuală activă în orice proces împotriva persoanelor aflate într-o relaţie juridică cu el, pentru obligaţiile de plată achitate sau care urmează cu certitudine să fie achitate de Fond.

(2) După plata despăgubirilor, Fondul are un drept de creanţă pentru sumele plătite cu titlu de despăgubire şi, după caz, pentru cheltuielile legate de instrumentarea şi lichidarea pretenţiilor de despăgubire şi pentru dobânda legală aferentă sumelor cheltuite de Fond potrivit legii sau pentru sumele plătite pentru serviciile externe legate de soluţionarea cererii de despăgubire şi pentru taxa de gestiune, asupra:

a)   persoanei sau persoanelor responsabile pentru repararea prejudiciului, conform prevederilor art. 13;

b)   persoanei sau persoanelor responsabile pentru repararea prejudiciului şi/sau asupra societăţii de asigurare, conform prevederilor art. 27;

c)   asigurătorului  R.C.A., conform prevederilor art.  12;

d)   organismului de compensare menţionat la art. 26;

e)  fondului de garantare menţionat la art. 31.

Art. 41. - Realizarea dreptului de creanţă pentru situaţiile prevăzute la art. 40 alin. (2) lit. a)-c) se va face pe cale amiabilă sau prin orice modalitate permisă de lege, iar pentru situaţiile prevăzute la art. 40 alin. (2) lit. d) şi e) se va face conform clauzelor „Acordului dintre organismele de compensare şi fondurile de garantare", semnat de Fond.

Art. 42. - Fondul poate hotărî să renunţe în tot ori în parte la realizarea creanţei, în situaţia prevăzută la art. 40 alin. (2) lit. a), în baza Regulamentului de funcţionare al Fondului.

SECŢIUNEA a 3-a

Fructificarea disponibilităţilor financiare ale Fondului

Art. 43. - Disponibilităţile financiare ale Fondului pot fi fructificate prin plasarea în titluri de stat (bonuri de tezaur, certificate de trezorerie, obligaţiuni şi alte instrumente financiare din această categorie) şi depozite bancare.

Art. 44. - Fructificarea disponibilităţilor financiare ale Fondului se realizează în condiţii de prudenţialitate, avându-se în vedere următoarele:

a)  în titluri de stat pot fi plasate toate disponibilităţile financiare ale Fondului;

b)  în conturi bancare pot fi plasate toate disponibilităţile financiare ale Fondului, cu condiţia ca într-o singură bancă să nu fie plasate mai mult de 25% din totalul acestora.

CAPITOLUL VI

Dispoziţii finale şi tranzitorii

Art. 45. - (1) Anual, Fondul va prezenta Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor un raport de activitate însoţit de situaţii financiare întocmite în conformitate cu prevederile legale în vigoare, auditate de cenzorul desemnat al Fondului.

(2) In termen de 6 luni de la încheierea exerciţiului financiar, Fondul va publica Raportul anual în forma aprobată de Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.

Art. 46. - (1) In termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme, Fondul va întreprinde următoarele demersuri:

a) va depune o solicitare la Secretariatul general al Comitetului   European   de  Asigurări   pentru   a  deveni semnatar al „Acordului cu privire la schimbul de informaţii între centrele de informare, conform art. 5 din Directiva 2000/26/CE";

b)   va depune o solicitare la Secretariatul general al Comitetului European de Asigurări pentru a deveni semnatar al „Acordului dintre organismele de compensare şi fondurile de garantare";

c)   va lua toate măsurile necesare pentru a îndeplini condiţiile, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, care să îi permită prelucrarea datelor cu caracter personal.

(2) Prevederile prezentelor norme referitoare la atribuţiile Fondului în calitate de centru de informare şi de organism de compensare intră în vigoare de la data semnării acordurilor menţionate la alin. (1) lit. a) şi b).

Art. 47. - Data preluării activităţii şi funcţionării Fondului, în baza prezentelor norme, se va stabili prin ordin al preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.

Art. 48. - Cazurile de daună care vor fi avizate la Fond după data intrării în vigoare a prezentelor norme, precum şi cele care se află în curs de soluţionare vor fi soluţionate în conformitate cu prevederile legale în domeniu, în vigoare la data producerii accidentului de autovehicul.

Art. 49. - Nerespectarea prevederilor prezentelor norme de către societăţile de asigurare, autorizate pentru practicarea asigurării R.C.A., precum şi de către Consiliul director al Fondului se sancţionează în condiţiile şi potrivit prevederilor art. 8 alin. (2) şi ale art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare.

ANEXA Nr. 1 la norme

RAPORTARE

privind contribuţia la Fondul de protecţie a victimelor străzii şi plăţile de despăgubiri efectuate

Incasări în perioada de raportare....

Semnificaţia coloanelor din tabelul de mai jos este următoarea: A - Asigurătorii autorizaţi să practice asigurarea obligatorie R.C.A. T - Total prime brute încasate din asigurarea obligatorie R.C.A.

                                                                                                                                           - lei -

Nr. crt.

A

T

Contribuţia la Fondul de protecţie a victimelor străzii

Majorările de întârziere

Diferenţe

- total -

Datorată

Virată

Diferenţe (+/-)

Datorate

Virate

Diferenţe (+/-)

1.

2.

TOTAL:

Soldul disponibil al Fondului de protecţie a victimelor străzii la data de .... este de .... lei.

Plăţi/rezerve de daune constituite în perioada de raportare....

I. In cazul accidentelor de autovehicule provocate de autori neidentificaţi

Nr. crt.

Numele şi prenumele persoanelor păgubite

Despăgubirile plătite

- lei -

Rezerva de daune

- lei -

Regresele

- lei -

TOTAL:

II. In cazul accidentelor de autovehicule provocate de autovehicule, inclusiv tramvaie, neasigurate R.C.A.

Semnificaţia coloanei R din tabelul de mai jos este următoarea:

R - Regresele cumulate de la începutul exerciţiului financiar

Nr. crt.

Persoanele prejudiciate

Numărul de daune avizate1)

Despăgubirile plătite1)

 - lei -

Numărul

de daune

nelichidate2)

Rezerva

de daune2

- lei -

R

Daune materiale

Vătămări corporale

Daune materiale

Vătămări corporale

1.

Persoane fizice

2.

Persoane juridice

TOTAL:

NOTĂ:

1)   Pentru coloanele „Numărul de daune avizate" şi „Despăgubirile plătite" informaţiile se completează cumulat de la începutul exerciţiului financiar.

2)   Coloanele „Numărul de daune nelichidate" şi „Rezerva de daune" se completează cu informaţiile cuprinse în evidenţele tehnice la data de raportare privind rezerva pentru daunele nelichidate, avizate în exerciţiul financiar curent, cumulate cu cele avizate în exerciţiile financiare anterioare.

ANEXA Nr. 2 la norme

RAPORTARE

privind virarea contribuţiei la Fondul de protecţie a victimelor străzii

Societatea ..............................................................

Perioada de raportare ...........................................

                                                                                                                                                          - lei -

Total prime brute încasate

Contribuţia la Fondul de protecţie a victimelor străzii

Majorările de întârziere

Documentul de plată

Datorată

Virată

Diferente (+/-)"

Datorate

Virate

Diferente

(+/-)


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 113127/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 113127 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 113127/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu